Check of je wel DHCP aan hebt staan voor je wifi adapter? Is er misschien een ander apparaat op jouw netwerk wat statische settings heeft wat een adresconflict veroorzaakt?amphora schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:22:
Ik heb iets geks met m'n Macbook Pro Retina (Mid 2012). Regelmatig valt Wifi weg, ik lijk verbinding te hebben maar de meeste sites doen het niet. Is snel opgelost door Wifi vanuit menubalk even uit en weer aan te zetten maar het is toch best irritant natuurlijk. En ja, ik gaf al een 'de meeste sites doen het niet'. Het lijkt erop dat sites die via IP6 bereikbaar zijn het wel blijven doen, GoT/Tweakers en Facebook bijvoorbeeld maar veel andere sites dus niet. Pingen werkt niet maar ping6 wel. Mijn eigen site die alleen via ip4 te bereiken is niet maar heb één subdomein die juist alleen via ip6 werkt die doet het wel. Dus conclusie: Alleen ip4 valt uit. Maar waarom? Heb het al heel lang (begon al onder El Capitan zover ik me kan herinneren). Al paar keer hardware test laten doen bij Apple Certified Reseller maar natuurlijk niets kunnen vinden. Heb het zowel thuis als op kantoor (wel beide Ziggo verbindingen maar verschillende routers etc). Ik vermoed iets software matigs maar al meerdere malen in het verleden een kale OS installatie gedaan maar het komt toch weer terug.
amphora schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:22:
Ik heb iets geks met m'n Macbook Pro Retina (Mid 2012). Regelmatig valt Wifi weg, ik lijk verbinding te hebben maar de meeste sites doen het niet. Is snel opgelost door Wifi vanuit menubalk even uit en weer aan te zetten maar het is toch best irritant natuurlijk. En ja, ik gaf al een 'de meeste sites doen het niet'. Het lijkt erop dat sites die via IP6 bereikbaar zijn het wel blijven doen, GoT/Tweakers en Facebook bijvoorbeeld maar veel andere sites dus niet. Pingen werkt niet maar ping6 wel. Mijn eigen site die alleen via ip4 te bereiken is niet maar heb één subdomein die juist alleen via ip6 werkt die doet het wel. Dus conclusie: Alleen ip4 valt uit. Maar waarom? Heb het al heel lang (begon al onder El Capitan zover ik me kan herinneren). Al paar keer hardware test laten doen bij Apple Certified Reseller maar natuurlijk niets kunnen vinden. Heb het zowel thuis als op kantoor (wel beide Ziggo verbindingen maar verschillende routers etc). Ik vermoed iets software matigs maar al meerdere malen in het verleden een kale OS installatie gedaan maar het komt toch weer terug.
Aanbevolen instellingen voor wifirouters en -toegangspuntenBerlinetta schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:52:
[...]
-Misschien is het handig om naar de Kanaal bandbreedte te kijken in beide Ziggo modems en dan deze op 20/40 te zetten als dat het mogelijk is.
De bovenste twee dingen zorgen voor de meeste Wi-Fi problemen.
Volgens mij is dit ook het probleem. Ik denk dat ik hier vroeger ook last van had met een Ziggo Technicolor TC7200.Voor 802.11n-toegangspunten stel je de 5 GHz-band in op 20 MHz en 40 MHz.
Voor 802.11ac-toegangspunten stel je de 5 GHz-band in op 20 MHz, 40 MHz en 80 MHz.
Sinds ik een Ziggo Connect Box heb, heb ik ook geen last meer van problemen met Wi-Fi. Bij mij ging het ook om wegvallende verbinding en het niet kunnen pingen. Apparaten die met een kabel waren aangesloten, werkte ook niet. Ik heb net even in mijn router gekeken, maar hij staat nu op dualband, 2.4Ghz op 20/40Mhz en 5Ghz op 20/40/80Mhz. En het werkt.
Als ik jou was, zou ik even naar Ziggo bellen en vragen of je de Connect Box kan krijgen. Dit kan waarschijnlijk alleen thuis, en niet op je zakelijke aansluiting.
Ik maak de laatste tijd weer wat vaker gebruik van Mail.app, gekoppeld aan Gmail. Maar ik merk dat Mail.app concepten laat staan in Gmail. Soms meerdere versies (alsof hij elke wijziging opslaat als nieuw concept).
En die concepten blijven staan als ik de mail via Mail.app verstuur. Iemand die dit herkent? En weet hoe dit op te lossen? Ik schrik elke keer omdat ik denk dat de mail niet is verzonden!
En die concepten blijven staan als ik de mail via Mail.app verstuur. Iemand die dit herkent? En weet hoe dit op te lossen? Ik schrik elke keer omdat ik denk dat de mail niet is verzonden!
Jaren geleden geprobeerd om ook gmail werkend te krijgen in de mail app, maar zonder succes. Een paar maanden geleden nog bij iemand geprobeerd om de mail app in te stellen voor outlook.com mail (voorheen hotmail). Ook hierbij negatieve resultaten. Advies gegeven om gebruik te maken van webmail.iAmRenzo schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:02:
Ik maak de laatste tijd weer wat vaker gebruik van Mail.app, gekoppeld aan Gmail. Maar ik merk dat Mail.app concepten laat staan in Gmail. Soms meerdere versies (alsof hij elke wijziging opslaat als nieuw concept).
Destijds vele uren gezocht op internet. Details weet ik niet, maar het schijnt een bekend euvel te zijn met gmail/hotmail. Er is ook geen oplossing voor.
Wat je zou kunnen doen om dit tegen te gaan, is de 'Drafts Mailbox' wijzigen in de instellingen van de Mail-app. Deze staat standaard ingesteld op '[Gmail]/Concepten', maar is handmatig aan te passen naar 'On My Mac/Drafts'. De precieze benaming kan afwijken. Dit is echter de benaming bij mijn huidige taalinstellingen.iAmRenzo schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:02:

Uiteraard brengt dit als nadeel met zich mee dat de concepten niet meer gesynchroniseerd worden tussen de verschillende apparaten. Concepten in jouw Mail-app zullen dus alleen op jouw Mac beschikbaar zijn. Het lost echter wel het probleem van de vele, overbodige concepten in Gmail op.
WTF, zit dat MacOS gewoon te wachten tot ik verbinding maak met een hotspot of zo? Iedere keer als ik dat ding aan mijn iPhone tether begint ie doodleuk op zijn minste 1,5GB te downloaden. En niet dat ik 'm daarvoor dagenlang niet aan de wifi heb gehad of zo. E-ve-ry f*%*king time. Wat in vredesnaam moet ie dan allemaal synchroniseren?
Het is toch niet zo dat ze in de US allemaal maar onbeperkte dataplans voor mobiel hebben? Anders kon ik nog begrijpen dat het ze niet boeit, maar zeker icm een iPhone hotspot zou je toch verwachten dat er een mechanisme is dat macOS wat terughoudender met datagebruik wordt.
Het is toch niet zo dat ze in de US allemaal maar onbeperkte dataplans voor mobiel hebben? Anders kon ik nog begrijpen dat het ze niet boeit, maar zeker icm een iPhone hotspot zou je toch verwachten dat er een mechanisme is dat macOS wat terughoudender met datagebruik wordt.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Wilde gok:page404 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:30:
WTF, zit dat MacOS gewoon te wachten tot ik verbinding maak met een hotspot of zo? Iedere keer als ik dat ding aan mijn iPhone tether begint ie doodleuk op zijn minste 1,5GB te downloaden. En niet dat ik 'm daarvoor dagenlang niet aan de wifi heb gehad of zo. E-ve-ry f*%*king time. Wat in vredesnaam moet ie dan allemaal synchroniseren?
Backup van je iphone misschien, dat ging vroeger via het kabeltje.
Interessante theoriesatya schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:56:
[...]
Wilde gok:
Backup van je iphone misschien, dat ging vroeger via het kabeltje.
Dus de laatste public bèta gaat ie ook lekker via de 4g hotspot zitten downloaden.
Soms denk ik dat ze het echt een beetje kwijt zijn daar in cupertino
Je draait een beta, het is waarschijnlijk een bug... Dat is het risico van een beta.page404 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 19:02:
[...]
Interessante theorieik vermoed dat het iets anders is. Het is namelijk de nsurlsessiond van macOS en die is verantwoordelijk van oa iCloud en het downloaden van app store updates.
Dus de laatste public bèta gaat ie ook lekker via de 4g hotspot zitten downloaden.
Soms denk ik dat ze het echt een beetje kwijt zijn daar in cupertino
Nee, want dit speelt al langer. En op mijn laptop heb ik een tijd geen beta gedraaid en toen is het ook een paar keer gebeurd. Ik ga wel een bugreport indienen, maar aangezien het net nergens in past in de feedbacktool zal het wel een zinloze exercitie zijn.xh3adshotx schreef op zondag 7 mei 2017 @ 19:09:
[...]
Je draait een beta, het is waarschijnlijk een bug... Dat is het risico van een beta.
Beste mede tweakers,
Ik loop al een tijdje met het probleem dat ik in sierra maar geen smb share werkend krijg. Voorheen lukte het wel, ook al was het i.c.m. SMBUP maar zelfs daarmee krijg ik het nu niet werkend.
Iemand enig idee hoe smb weer werkend te krijgen?
Ik loop al een tijdje met het probleem dat ik in sierra maar geen smb share werkend krijg. Voorheen lukte het wel, ook al was het i.c.m. SMBUP maar zelfs daarmee krijg ik het nu niet werkend.
Mogelijk hetzelfde probleem als met windows waar smb signing veel vertraging veroorzaakt. Kijk hier eens naar, wie weet::dbz1985 schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 16:28:
Beste mede tweakers,
https://dpron.com/os-x-10-11-5-slow-smb/
Thx, ik zal het straks eens proberen.satya schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:02:
[...]
Mogelijk hetzelfde probleem als met windows waar smb signing veel vertraging veroorzaakt. Kijk hier eens naar, wie weet::
https://dpron.com/os-x-10-11-5-slow-smb/
Hebben jullie ook problemen met Bluetooth in Sierra? Sinds Sierra allemaal problemen met mijn Apple toetsenbord en muis.
Beschrijf eens wat voor problemen? Ik heb zowel op de 15" rMBP die ik op stage in bruikleen heb, als op mijn 13" non-retina MBP het probleem dat de verbinding een paar seconden wegvalt. Zeer ergerlijk, wanneer de Mac in een steun staat en niet per direct op het trackpad kan worden overgeschakeld.alienfruit schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:20:
Hebben jullie ook problemen met Bluetooth in Sierra? Sinds Sierra allemaal problemen met mijn Apple toetsenbord en muis.
Het is mij sinds de laatste update ook opgevallen dat in Mail veel berichten, ondanks de ingestelde mailregels, buiten de bestemde postbussen belanden. Meer mensen die hier last van hebben? Er zijn zowel POP- als IMAP-accounts ingesteld. En ja, alle vinkjes onder Preferences staan aan en de regels zijn correct ingesteld.

Ik heb het hetzelfde probleem. Ik heb mijn Macbook niet in een laptopstandaard maar wel een losse Apple toetsenbord en muis. Ik snap niet waarom dit niet betrouwbaar werkt. Zelfs bij mijn ouders heb ik problem terwijl hier nou niet veel Bluetooth apparaten zijn.
Ik heb geen bluetooth problemen. Gebruik magic mouse/keyboard, vrijwel nooit problemen. Heeeel soms, en dan heb ik t echt over maximaal 1x per maand, wil ie wel eens spontaan de verbinding resetten. Dan vallen ze weg en een paar seconde later terug. Als je daar vaak last van hebt, kijk dan eens even in je logs... Bij mij bleek MacID er steeds verantwoordelijk voor te zijn. Gebruik dat nu niet meer, denk al maanden geen problemen.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik heb het ook gemerkt gisteren met mijn MPB 2016 en magic mouse v1. Voor de update naar 10.12.5 heb ik het nooit ervaren.alienfruit schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:20:
Is het iemand ooit opgevallen dat een update van het OS via de terminal veel sneller verloopt dan via de App Store?
Na het rebooten zit je niet nog 10-15 minuten te wachten op dat laadscherm, maar zit je vrijwel direct weer in macOS.
code:
1
| sudo softwareupdate --install --all && sudo reboot |
Na het rebooten zit je niet nog 10-15 minuten te wachten op dat laadscherm, maar zit je vrijwel direct weer in macOS.
Ik weet niet of het aan Sierra te wijten is, want mijn Trackpad, Keyboard en Magic Mouse doen het allemaal prima maar ik ervaar wel problemen met mijn Logitech MX Master.alienfruit schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:20:
Ik gebruik die normaliter alleen op mijn Boot Camp partitie, en daar werkt 'ie prima, maar wanneer ik 'm aan een Mac met macOS Sierra wil koppelen gaat dat niet goed. De verbinding verspringt constant van verbonden naar niet verbonden en vice versa:
Gebruikt hier iemand anders nog een Logitech MX Master met macOS Sierra? De problemen doen zich bij mij namelijk voor op mijn MacBook Pro (15-inch, Mid 2012) maar ook op een Mac Mini en een iMac op het werk. Eigenlijk op alle Macs waar ik de muis mee heb geprobeerd te verbinden.
Hoe oud is jouw MX Master? Ik heb sinds een tijdje een MX Master muis en K810 keyboard, en beide werken probleemloos met zowel een Mac Pro als een Macbook Pro met Sierra. Echter, m'n vriendin heeft een oudere MX Master en die heeft ze (via Bluetooth) nooit fatsoenlijk werkend gekregen met haar Macbook Air. Alle horrorverhalen weerhielden me er een beetje van om dat spul te kopen, maar het werkt hier echt super stabiel met hele dagen werk.BleuZ schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 17:02:
Gebruikt hier iemand anders nog een Logitech MX Master met macOS Sierra? De problemen doen zich bij mij namelijk voor op mijn MacBook Pro (15-inch, Mid 2012) maar ook op een Mac Mini en een iMac op het werk. Eigenlijk op alle Macs waar ik de muis mee heb geprobeerd te verbinden.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
MX Master verbind in iedergeval nog opnieuw! Kan je van de Apple meuk niet zeggen. Ja, ik wil het nog in Bootcamp proberen. Apple stelde voor om de notebook na te laten kijken. Maar ja, de garantie van mijn MBP is inmiddels verlopen...
Ik heb mijn MX Master afgelopen september gekocht, het kan goed zijn dat 'ie daarvoor nog een tijdje in de winkel heeft gelegen. Hoe oud is de jouwe dan? En welke problemen heeft je vriendin wanneer ze 'm met haar Mac wil verbinden?Exirion schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 17:14:
[...]
Hoe oud is jouw MX Master? Ik heb sinds een tijdje een MX Master muis en K810 keyboard, en beide werken probleemloos met zowel een Mac Pro als een Macbook Pro met Sierra. Echter, m'n vriendin heeft een oudere MX Master en die heeft ze (via Bluetooth) nooit fatsoenlijk werkend gekregen met haar Macbook Air. Alle horrorverhalen weerhielden me er een beetje van om dat spul te kopen, maar het werkt hier echt super stabiel met hele dagen werk.
Die van mij is 1.5 maand oud. Ik zag eind vorig jaar een post op een forum waaruit bleek dat Logitech met betrokken partijen bezig was met zoeken naar het probleem. Misschien zitten er nu bluetooth modules met nieuwere firmware in. Die van m'n vriendin wilde wel pairen, maar hij bleef niet stabiel connected. Ze heeft sinds 2 maanden een K380 keyboard en dat werkt probleemloos. Ik kan die MX Master van haar wel eens bij mij pairen maar aangezien alles bij mij werkt wilde ik geen risico's nemenBleuZ schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 20:01:
Ik heb mijn MX Master afgelopen september gekocht, het kan goed zijn dat 'ie daarvoor nog een tijdje in de winkel heeft gelegen. Hoe oud is de jouwe dan? En welke problemen heeft je vriendin wanneer ze 'm met haar Mac wil verbinden?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
FYI: Zojuist kwam de 10.12.5 update binnen bij mijn 2016 15" MBP en was de indexering van de SSD stuk... na wat bootloops CMD+R moeten doen om via schijf EHBO dit te laten repareren... Weet niet of dit een bug is of toevallig bij mij voorkwam maar wees er op voorbereid mocht je nog niet hebben geupdate
.
Had echt helemaal nergens last vanPat-Juh schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:54:
FYI: Zojuist kwam de 10.12.5 update binnen bij mijn 2016 15" MBP en was de indexering van de SSD stuk... na wat bootloops CMD+R moeten doen om via schijf EHBO dit te laten repareren... Weet niet of dit een bug is of toevallig bij mij voorkwam maar wees er op voorbereid mocht je nog niet hebben geupdate.
Heb ook het 2016 model met tb.
[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 25-05-2017 02:34 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik wel... het herstellen duurde bijna een uur, waar ik niet op had gerekend toen ik zei "ik mail het je zo even."WhatsappHack schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 02:33:
[...]
Had echt helemaal nergens last van
Heb ook het 2016 model met tb.
Anyway het draait weer en dat is het belangrijkste
Minor OS updates vormen altijd een klein risico, dit soort incidenten kunnen gebeuren. Voor een minor update doe ik een reboot en voer dan de update uit. Ik ga geen update uitvoeren op een machine die al xxx dagen loopt, of tig applicaties draait (op de achtergrond). Ook dit is geen heilige methode maar ik voel me d'r goed bij
Heeft iemand een oplossing voor het volgende:
Als ik een externe monitor aansluit op mijn Macbook pro dan verplaats de Dock zich iedere keer weer naar deze monitor en moet ik elke weer verplaatsen naar mijn macbook scherm. Als je heel even je muis aan de onderkant van het scherm plaats verplaats deze en vind dit mega irritant.
Had al dit commando gevonden: defaults write com.apple.Dock position-immutable -bool yes maar deze werkt niet op Sierra
Als ik een externe monitor aansluit op mijn Macbook pro dan verplaats de Dock zich iedere keer weer naar deze monitor en moet ik elke weer verplaatsen naar mijn macbook scherm. Als je heel even je muis aan de onderkant van het scherm plaats verplaats deze en vind dit mega irritant.
Had al dit commando gevonden: defaults write com.apple.Dock position-immutable -bool yes maar deze werkt niet op Sierra
[ Voor 4% gewijzigd door Samplex op 31-05-2017 09:36 ]
In beeldschermvoorkeuren onder het kopje 'Rangschikking' even je hoofdbeeldscherm aanpassen. Je ziet dan 2 schermen en in 1 van de schermen zie je een balkje bovenaan, waarschijnlijk op je monitor. Als je deze versleept naar je MBP scherm zou hij standaard het dock daar moeten weergeven.Samplex schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:35:
Herken het probleem. Ik heb er wat minder last van omdat ik dock op automatisch verbergen heb staan en met m'n muis toch al naar dat gebied ga maar de popup die je krijgt als je CMD-Tab gebruikt om tussen apps te switchen verhuist ook mee naar hete andere scherm als je daar je dock (al dan niet bewust) triggert...Samplex schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:35:
Dat is iets anders helaas. Die functie is er voor de menubalk bovenin. En volgens mij ook vrij zinloos tegenwoordig want ik heb menubalk op beide schermen.KRAI.7 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:06:
In beeldschermvoorkeuren onder het kopje 'Rangschikking' even je hoofdbeeldscherm aanpassen. Je ziet dan 2 schermen en in 1 van de schermen zie je een balkje bovenaan, waarschijnlijk op je monitor. Als je deze versleept naar je MBP scherm zou hij standaard het dock daar moeten weergeven.
[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 31-05-2017 10:44 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Wat hoop ik 5 juni te horen op de WWDC?
Dat ze trots op het podium gaan vertellen dat ze de code van Photos hebben aangepast.
1. Een methode dat ze faces/people kan syncroniseren. Heb je net alle foto's van je moeder op de iPhone voorzien van een naam. Zie je niets staan op de Macbook.
2. Dat niet na elke foto die je importeert de Macbook weer minutenlang laat loeien. Photos trekt de accu leeg. Of ik nu het programma wel of niet gebruik.
Verder hoop ik op Timemachine naar de iCloud en dat APFS uitkomt. Met een encryptie die je ook op externe SD kaarten USB sticks kan gebruiken zonder dat de snelheid instort.
Dat ze trots op het podium gaan vertellen dat ze de code van Photos hebben aangepast.
1. Een methode dat ze faces/people kan syncroniseren. Heb je net alle foto's van je moeder op de iPhone voorzien van een naam. Zie je niets staan op de Macbook.
2. Dat niet na elke foto die je importeert de Macbook weer minutenlang laat loeien. Photos trekt de accu leeg. Of ik nu het programma wel of niet gebruik.
Verder hoop ik op Timemachine naar de iCloud en dat APFS uitkomt. Met een encryptie die je ook op externe SD kaarten USB sticks kan gebruiken zonder dat de snelheid instort.
Ik hoop ook dat er gewerkt is aan photos. Wat ik echt jammer vind is dat photos op de mac de hele memories functie van iOS niet heeft. Je hebt wel die oude slideshow die je kunt maken, maar die toffe filmpjes die je iPhone kan maken met memories zou ik heel erg graag in macOS zien.4POX schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:43:
Wat hoop ik 5 juni te horen op de WWDC?
Ook zou ik leuke AI functies ook graag willen zien, maar dan wil ik het wel lokaal hebben en niets van dat alles in de cloud.
[ Voor 10% gewijzigd door MenN op 31-05-2017 16:17 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Ik kijk er vooral met een zakelijk oog naar (wij hebben 15000 Macs in een Enterprise omgeving) en verwacht dat macOS vooral onder de motorkap flinke wijzingen krijgt: APFS, diepere sandboxing (zal verwacht ik behoorlijk wat gevolgen gaan hebben voor 3rd party vendors die software leveren buiten de Mac App Store) en meer richting de iOS kant opgaat op gebied van client management (MCX gaat foetsie, focus op Configuration Profiles, SIP aanpassingen, etc.). Ben ook benieuwd wat er met Filevault gaat gebeuren als APFS inderdaad in 10.13 komt.
15000 macs in een zakelijke omgeving.. OMG ik zou mijn werk nooit meer verlaten!!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nee, dat is er voor zowel de menubalk als het dock. Het enige wat je daarmee aangeeft is welk scherm je primaire scherm is en dus alles standaard komt te staan. Het is dan ook verre van zinloos.amphora schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:42:
Die functie is er voor de menubalk bovenin. En volgens mij ook vrij zinloos tegenwoordig want ik heb menubalk op beide schermen.
Tegenwoordig heb je bij een multiscreen opstelling de menubalk wel op ieder scherm hoewel er wel verschil wordt gemaakt tussen actief en inactief. Het dock is een ander verhaal, die staat op het primaire scherm en krijg je alleen op het andere scherm als je de muis onderaan het beeldscherm zet EN dan nog een stukje verder naar beneden trekt. Als je dat laatste niet doet zit je goed.
Als je dat niet fijn vindt kun je het dock aan de zijkant plaatsen, compleet verbergen of de optie "displays have separate spaces" uitschakelen. Ieder heeft zijn nadelen, speel er even mee en kijk wat werkt.
Ik gebruik beide methoden al jaren afwisselend en heb nooit verschillen in snelheid kunnen vaststellen. Het enige verschil is dat de command-line het update ook daadwerkelijk meteen installeert, terwijl het via de App Store pas na het afmelden gebeurt.oohh schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:29:
Is het iemand ooit opgevallen dat een update van het OS via de terminal veel sneller verloopt dan via de App Store?
code:
1 sudo softwareupdate --install --all && sudo reboot
Mogelijk speelt het ook een rol dat in de App Store tegelijk ook apps worden bijgewerkt. Misschien dat dit het downloaden van het update vertraagt.
[ Voor 10% gewijzigd door Eitot op 02-06-2017 00:04 ]
Ik hoef de rand onderin maar met de muis aan te raken en de dock popt al omhoog. Wat je in systeemvoorkeuren bij scherm instelt staat hier helemaal los van, dus ik zie nog steeds het nu in van die instelling.ppl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:18:
[...]
Het dock is een ander verhaal, die staat op het primaire scherm en krijg je alleen op het andere scherm als je de muis onderaan het beeldscherm zet EN dan nog een stukje verder naar beneden trekt. Als je dat laatste niet doet zit je goed.
Toevallig gebruik gemaakt van een of ander tweak tooltje of iets handmatigs op de commandline uitgevoerd (defaults write...)?
Hmm, dan klopt het toch. Als je het via de commandline doet, hoef je niet te wachten na het opstarten. Je kunt tijdens het installeren gewoon doorwerken.Eitot schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:00:
[...]
Ik gebruik beide methoden al jaren afwisselend en heb nooit verschillen in snelheid kunnen vaststellen. Het enige verschil is dat de command-line het update ook daadwerkelijk meteen installeert, terwijl het via de App Store pas na het afmelden gebeurt.
Mogelijk speelt het ook een rol dat in de App Store tegelijk ook apps worden bijgewerkt. Misschien dat dit het downloaden van het update vertraagt.
Iemand ook sinds de laatste update problemen met ram gebruik? Eerst had ik na een boot altijd 6gb vd 8 vrij, en nu na rebooten nog maar 4/8 gb. Ik merk ook dat mijn parallels machines minder vlot reageren.
Heb al vanalles nagelopen, services gecheckt, maar niks helpt.
Heb een MacBook pro uit 2013.
Heb al vanalles nagelopen, services gecheckt, maar niks helpt.
Heb een MacBook pro uit 2013.
[ Voor 17% gewijzigd door knarfyboy op 02-06-2017 21:39 ]
Hier nog een probleem na de update (10.12.5): mijn vriendin haar MacBook Air heeft wel wifi maar geen verbinding. Ik kan niks pingen en geen enkele webpagina openen via Safari/Chrome whatsoever. Modem is wel benaderbaar via de MacBook Air.
Alle andere apparaten in het huis werken wel, waaronder een MacBook Pro, een iPhone, een Philips TV, een Galaxy S7 etc. etc. Geen idee waar ik het moet zoeken..
//edit
Tetheren zowel draadloos als via wifi/bluetooth werkt ook niet. Als ik de Mac opnieuw opstart en shift-command-r inhoud om in het recovery systeem te komen heb je ook toegang tot de netwerktools. Vanuit daar kan ik google.com wél pingen..
Alle andere apparaten in het huis werken wel, waaronder een MacBook Pro, een iPhone, een Philips TV, een Galaxy S7 etc. etc. Geen idee waar ik het moet zoeken..
//edit
Tetheren zowel draadloos als via wifi/bluetooth werkt ook niet. Als ik de Mac opnieuw opstart en shift-command-r inhoud om in het recovery systeem te komen heb je ook toegang tot de netwerktools. Vanuit daar kan ik google.com wél pingen..
[ Voor 24% gewijzigd door Whis! op 04-06-2017 19:04 ]
Ik kan alleen maar hopen dat ze met WWDC komen met een updates aan iTunes en Music.app in iOS. Wat een bende is dat met dat overdreven grote en dikke font.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Iemand heeft een erg fraaie native WWDC app gemaakt voor macOS waarmee je alle sessies kunt bekijken en downloaden: https://wwdc.io
LOL. Een macOS app die Chromecast ondersteuning eerder heeft dan AirPlay ondersteuning.kazuka schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:22:
Iemand heeft een erg fraaie native WWDC app gemaakt voor macOS waarmee je alle sessies kunt bekijken en downloaden: https://wwdc.io
Ziet er verder wel goed uit!
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Heeft iemand al ervaring met het installeren van High Sierra (op een 2016MBP)?
Ik overweeg het te installeren om met AR Kit op iOS11 te kunnen spelen. iOS 11 heb ik al aan de praat.
Ik overweeg het te installeren om met AR Kit op iOS11 te kunnen spelen. iOS 11 heb ik al aan de praat.
[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 06-06-2017 21:08 ]
Mixed Reality dev
Heb gisteren mijn 10.12.6 geüpdatet naar 10.13 op m'n 2016 MBP. De conversie naar APFS is (in elk geval op dit moment) opt-in en verliep vlekkeloos bij mij. Hele update proces duurde 35-40 minuten.

Verder ligt het er natuurlijk aan welke 3rd party apps je gebruikt en of deze werken op 10.13
Office 2016 doet het in elk geval prima zolang je op 15.35+ zit. https://support.office.co...8?ui=en-US&rs=en-US&ad=US

Verder ligt het er natuurlijk aan welke 3rd party apps je gebruikt en of deze werken op 10.13
Office 2016 doet het in elk geval prima zolang je op 15.35+ zit. https://support.office.co...8?ui=en-US&rs=en-US&ad=US
Hier hetzelfde issue. Is op te lossen door naar je Network Preferences te gaan, je Wifi-service te verwijderen en opnieuw toe te voegen.
mklkhanou schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:15:
Hier nog een probleem na de update (10.12.5): mijn vriendin haar MacBook Air heeft wel wifi maar geen verbinding. Ik kan niks pingen en geen enkele webpagina openen via Safari/Chrome whatsoever. Modem is wel benaderbaar via de MacBook Air.
//edit
XPENG G9 Performance 2024
Moet er niet een speciaal High Sierra topic gemaakt worden? Of is dat geneuzel in de marge
eigenlijk wel japage404 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:31:
Moet er niet een speciaal High Sierra topic gemaakt worden? Of is dat geneuzel in de marge
Ik heb btw High sierra geinstalleerd op mijn 2013 13" rmbp. Wat ik tot nu toe merk is de helderheid veranderingen toen ik gisteren op netflix iets aan het kijken was. Om de paar minuten werd beeld of een stuk lichter, naar donkerder, etc etc. Meer mensen die dit hebben met fullscreen video afspelen?
Ik ga High Sierra vanavond installeren op mijn Macbook Air. Eerst maar even een vette backup gemaakt
Merk je verschil met het nieuwe bestandssysteem? Sneller?kazuka schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:21:
Heb gisteren mijn 10.12.6 geüpdatet naar 10.13 op m'n 2016 MBP. De conversie naar APFS is (in elk geval op dit moment) opt-in en verliep vlekkeloos bij mij. Hele update proces duurde 35-40 minuten.
[afbeelding]
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Als het zo gaat als in de keynote, moet het kopiëren/dupliceren van bestanden op dezelfde APFS schijf bijna instant zijn. I.p.v. een laadbalkje. Ben benieuwd of dit ook een invloed heeft op snelheid van TimeMachine backups als je beide in het APFS formaat gebruikt.THE_BASE schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:38:
[...]
Merk je verschil met het nieuwe bestandssysteem? Sneller?
Dan heb je mazzel, ik zie op Macrumors heel veel klachten over installaties die blijven hangen. Vooral mensen met een 3TB fusion drive. De bekende Twitteraar / dev @stroughtonsmith heeft zelfs de installer aangepast om e.a. op te lossen.kazuka schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:21:
Kun je trouwens ook een externe drive "on-the-fly" omzetten naar APFS mocht je dat willen ? Voor Windows was er ooit de command line tool convert om FAT32 naar NTFS om te zetten. Heeft Apple hier ook aan gedacht ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Jep.loekf2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:15:
[...]
Kun je trouwens ook een externe drive "on-the-fly" omzetten naar APFS mocht je dat willen ? Voor Windows was er ooit de command line tool convert om FAT32 naar NTFS om te zetten. Heeft Apple hier ook aan gedacht ?

Belangrijkste vraag, is je time machine backup dan ook sneller
|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Idd... ik heb nog niemand gevonden die bv Blackmagic (disk benchmark) tool gedraaid heeft op zelfde disk in HFS+ en APFS formaat.overtones schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:26:
[...]
Belangrijkste vraag, is je time machine backup dan ook sneller
EDIT:
Wat ge-google:
https://www.macobserver.c...pfs-performance-lags-hfs/
Conclusie: "mixed bag"
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Safari was bij mij rete traag in High Sierra. Ik ben nu weer aan het downgraden naar Sierra.
Betwijfel of je tijdens day to day use het verschil zal merken, hangt denk ik volledig af wat je op je Mac doet. Voor videobewerking zal het ongetwijfeld voordelen bieden. De cloning optie bijvoorbeeld is inderdaad zowat instant.
Maar voor bijvoorbeeld zakelijk gebruik met internet en een office suite als meest gebruikte applicaties zal het verschil qua snelheid verwacht ik verwaarloosbaar zijn, aangezien macOS zelfs met HFS+ en de snelle PCIe SSD's in de recentere modellen al bloedje snel zijn.
Denk met name dat per file encryptie, snapshot support en crash protection functies zijn die ik in elk geval op dit moment interessanter vindt.
Maar voor bijvoorbeeld zakelijk gebruik met internet en een office suite als meest gebruikte applicaties zal het verschil qua snelheid verwacht ik verwaarloosbaar zijn, aangezien macOS zelfs met HFS+ en de snelle PCIe SSD's in de recentere modellen al bloedje snel zijn.
Denk met name dat per file encryptie, snapshot support en crash protection functies zijn die ik in elk geval op dit moment interessanter vindt.
Geen idee hoe dat komt, bij mij is het juist wel merkbaar sneller. Misschien je add-ins even disablen en cache legen?Digilike schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:20:
Safari was bij mij rete traag in High Sierra. Ik ben nu weer aan het downgraden naar Sierra.
Had ik idd allemaal gedaan, maar dat haalde niets uit. Ook niet na een paar keer rebooten van de Macbook. Het inladen van simpele internepagina's ging tergend langzaam. Echt wel een paar minuten per pagina. De snelheid deed me denken aan het internet van de jaren '80 uit de vorige eeuw. Dus ik heb vrij snel besloten om te downgraden en te herstellen vanaf een timemachine backup.kazuka schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:52:
Geen idee hoe dat komt, bij mij is het juist wel merkbaar sneller. Misschien je add-ins even disablen en cache legen?
Vanavond ook maar eens Time Machine backup maken en dan clean install van de beta doen, eens kijken hoe en wat.
Hoe zijn de ervaringen hier?
Hoe zijn de ervaringen hier?
[ Voor 12% gewijzigd door crypt0rr op 08-06-2017 10:38 ]
Ik heb al een paar leuke bugs gevonden. Wilde een Lacie mobile disk formatteren, no bueno. Hij leek alleen de bestaande partitie te zien, en niet de rootpartitie. Kon dus niet de hele disk wipen en opnieuw partitioneren. Uiteindelijk op een mac met Sierra gedaan.
En Netflix in Safari is onbruikbaar. Zitten allerlei rare flikkeringen en sprongetjes in. Dus dat doe ik voorlopig maar even in Chrome.
Ook is hij op het moment erg druk met allerlei indexeringsacties dus kan nog niet veel zeggen over de snelheid en performance.
En Netflix in Safari is onbruikbaar. Zitten allerlei rare flikkeringen en sprongetjes in. Dus dat doe ik voorlopig maar even in Chrome.
Ook is hij op het moment erg druk met allerlei indexeringsacties dus kan nog niet veel zeggen over de snelheid en performance.
japalthe schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:13:
Het klopt dat de 10.13 beta alleen nog voor developers beschikbaar is toch?
Klopt inderdaad. Je kan echter genoeg tips en tricks vinden op internet om deze alsnog op jouw Mac te kunnen installeren. Hiervoor is de update tool nodig welke ervoor zorgt dat je de update kan downloaden. Voor de rest is het een standaard installatie procedure net als alle andere.palthe schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:13:
Het klopt dat de 10.13 beta alleen nog voor developers beschikbaar is toch?
Zelfs dat is niet eens meer nodig, een simpele terminal rule instellen en een directe link naar de mac app store high sierra is voldoende nu.bardi-1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:16:
[...]
Klopt inderdaad. Je kan echter genoeg tips en tricks vinden op internet om deze alsnog op jouw Mac te kunnen installeren. Hiervoor is de update tool nodig welke ervoor zorgt dat je de update kan downloaden. Voor de rest is het een standaard installatie procedure net als alle andere.
Ah, die probeerde ik gister, maar toen wou de download niet starten, met de tool wel.Scrtz schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:28:
[...]
Zelfs dat is niet eens meer nodig, een simpele terminal rule instellen en een directe link naar de mac app store high sierra is voldoende nu.
Palthe
Inderdaad, heb hem ook gevonden. Nu aan het downloaden op mijn 12".bardi-1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:29:
[...]
Ah, die probeerde ik gister, maar toen wou de download niet starten, met de tool wel.
Thanks voor de tip!
No problemo, ben toevallig net ook een bootable USB stickie aan het maken om een clean install te doen.palthe schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:29:
[...]
Inderdaad, heb hem ook gevonden. Nu aan het downloaden op mijn 12".
Thanks voor de tip!
Als je bootable USB wilt maken volgend commando:
code:
1
| sudo /Applications/Install\ macOS\ 10.13\ Beta.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/<NAAM_VAN_USB_STICK> --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ 10.13\ Beta.app --nointeraction |
Dat heeft ook niet veel zin. De verbeteringen van APFS zitten niet in doorvoersnelheid welke je met tools als die van Blackmagic test. De performance verbeteringen zitten bij APFS nou juist bij veel dingen die je als gebruiker doet: het dupliceren/kopiëren van data. Voorheen was dat een fysieke kopieeractie maar met APFS is het een kwestie van hardlinkjes setten (even simplistisch weergegeven). Op dit vlak (noem het responsiveness als je wilt) kun je ook veruit de grootste winst behalen.loekf2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:07:
Idd... ik heb nog niemand gevonden die bv Blackmagic (disk benchmark) tool gedraaid heeft op zelfde disk in HFS+ en APFS formaat.
En natuurlijk geldt hier ook de disclaimer dat het nog allemaal beta is en dat de APFS versie in Sierra heel wat beperkingen kent. Laten ze nou net die versie hebben getest op je link (waarbij de conclusie niet "mixed bag" is maar juist "geen verschil"...de verschillen vallen binnen de marge voor o.a. meetfouten).
Wat ik overal teruglees is dat APFS inderdaad meer focust op "latency" dan op "throughput". Het verlagen van latency zie je veel beter terug in de user experience (met de beachballs als meest extreme voorbeeld) van alledaagse taken dan de througput, maar is slechter te meten in benchmarks.ppl schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:20:
[...]
Dat heeft ook niet veel zin. De verbeteringen van APFS zitten niet in doorvoersnelheid welke je met tools als die van Blackmagic test. De performance verbeteringen zitten bij APFS nou juist bij veel dingen die je als gebruiker doet: het dupliceren/kopiëren van data. Voorheen was dat een fysieke kopieeractie maar met APFS is het een kwestie van hardlinkjes setten (even simplistisch weergegeven). Op dit vlak (noem het responsiveness als je wilt) kun je ook veruit de grootste winst behalen.
En natuurlijk geldt hier ook de disclaimer dat het nog allemaal beta is en dat de APFS versie in Sierra heel wat beperkingen kent. Laten ze nou net die versie hebben getest op je link (waarbij de conclusie niet "mixed bag" is maar juist "geen verschil"...de verschillen vallen binnen de marge voor o.a. meetfouten).
Moeten we dit niet in een aparte MacOS High Sierra 10.13 topic bespreken?
Ik teken nergens meer voor
Palthe
Ja, daar ben ik het met je over eens.Quakie schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:57:
Moeten we dit niet in een aparte MacOS High Sierra 10.13 topic bespreken?
edit: hoewel ik mezelf natuurlijk ook schuldig heb gemaakt aan vervuiling, begrijp me niet verkeerd ;-)
[ Voor 18% gewijzigd door Palthe op 08-06-2017 16:41 ]
Ik zal een topic maken, link zet ik hier neer als hij er is!
Topic voor macOS High Sierra 10.13: [macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie
Topic voor macOS High Sierra 10.13: [macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie
[ Voor 48% gewijzigd door crypt0rr op 08-06-2017 20:45 ]
Thx. niet dat ik het niet wilde starten.. maar ik heb voor als nog geen high sierra draaien of behoefte aan.
Ik vind het wel handig als opener ook ervaring heeft....
Ik vind het wel handig als opener ook ervaring heeft....
Ik teken nergens meer voor
Heb mezelf altijd al afgevraagd of je ooit afzonderlijk de Geforce drivers van je Macbook Pro moet updaten.
Ik heb een 750TM in mijn late 2013, maar ik vermoed dat die altijd zijn updates proper van App Store krijgt samen met de grote updates?
Of moet je in terminal een linux style command induwen?
Ik heb een 750TM in mijn late 2013, maar ik vermoed dat die altijd zijn updates proper van App Store krijgt samen met de grote updates?
Ja, ik ook. Ik heb Sierra pas twee weken geleden geïnstalleerd op mijn MBP 15" retina medio 2015.alienfruit schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:20:
Na de installatie was Bluetooth "niet beschikbaar". Alles geprobeerd wat op de Apple support pagina's wordt aangeraden: Uitzetten (duh), voorkeuren weg, SMC resetten, parameter ram resetten, nieuwe gebruiker aangemaakt etc.
Apple support gebeld, die hebben me wat hocus pocus laten doen, eigenlijk wat ik zelf ook al geprobeerd had.
Uiteindelijk een clean install gedaan (schijf eerst gewist) toen werkte het weer. Een paar dagen later was Bluetooth weer verdwenen. Vanmorgen op mijn kantoor was ie er opeens weer, nadat ik de MBP aansloot op mijn beeldscherm (met display kabel en USB). Nu, thuis, ben ik hem weer kwijt.
UPDATE, voor wie er wat aan heeft.
Ik heb een Blackberry 10, en dus ook de bijbehorende Blackberry Link software op mijn mac staan, waarmee je je BB ook draadloos kan verbinden met je mac.
Die installeert ook allerlei drivers, launch daemons, preferences etc. in je systeem.
Ik heb alles van blackberry verwijderd en bluetooth werkt weer.
[ Voor 14% gewijzigd door Eager op 27-06-2017 09:15 . Reden: opgelost ]
Ja, die zitten in macOS ingebakken. Met elke update kunnen ze dus nieuwe drivers pushen.Lyca schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:28:
Heb mezelf altijd al afgevraagd of je ooit afzonderlijk de Geforce drivers van je Macbook Pro moet updaten.
Nvidia heeft zelf ook drivers voor macOS. Soms werkt deze beter dan de drivers die Apple meelevert. Zo heb ik bijvoorbeeld geen crashes als ik Cities: Skylines speel wanneer de Nvidia drivers geïnstalleerd zijn. Hier heb ik wel last van als ik de meegeleverde driver gebruik.
Je kunt de drivers hier downloaden. Maar ik zou dat eigenlijk alleen doen als je problemen hebt zoals ik hierboven heb beschreven
Ik heb een tijd gelelden mijn ip adressen veranderd op mijn netwerk. Mn NAS stond bijvoorbeeld op 192.168.8.88
Dit heb ik veranderd. Toch blijft OSX een paar keer per uur verbinding zoeken naar die locatie. Ik ken maar niet vinden waar hij die opdracht krijgt en dat ik het even kan aanpassen. Ik zie dat veel mensen op internet mee worstelen. Iemand een tip waar ik even kan kijken.
Dit heb ik veranderd. Toch blijft OSX een paar keer per uur verbinding zoeken naar die locatie. Ik ken maar niet vinden waar hij die opdracht krijgt en dat ik het even kan aanpassen. Ik zie dat veel mensen op internet mee worstelen. Iemand een tip waar ik even kan kijken.
Als ik je goed begrijp blijft een file dus gewoon op zijn plekje staan en word deze niet verplaatst naar een andere locatie. Het enige wat veranderd is een klein beetje info waar hij getoond moet worden voor de gebruiker? Heb ik het juist?ppl schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:20:
[...]
Dat heeft ook niet veel zin. De verbeteringen van APFS zitten niet in doorvoersnelheid welke je met tools als die van Blackmagic test. De performance verbeteringen zitten bij APFS nou juist bij veel dingen die je als gebruiker doet: het dupliceren/kopiëren van data. Voorheen was dat een fysieke kopieeractie maar met APFS is het een kwestie van hardlinkjes setten (even simplistisch weergegeven). Op dit vlak (noem het responsiveness als je wilt) kun je ook veruit de grootste winst behalen.
Kwam er vandaag achter dat mijn "Play stereo as mono" knop kapot is op Mac OS 
Als ik de interne speakers gebruik of een bedrade koptelefoon doet de knop helemaal niks; ik moet verplicht naar Stereo luisteren (natuurlijk niet zo'n ramp, maar zou leuk zijn als de knop werkt voor wat specifieke work-loads).
Het gekke is dat wanneer ik een koptelefoon via bluetooth verbind de knop WEL zijn werk doet; wat tot de leuke situatie heeft geleid dat ik via bluetooth alles mono heb mogen luisteren en bedraad alles in stereo voordat ik erachter kwam dat de mono knop aangevinkt stond
Via HDMI / Displayport werkt de mono knop ook zoals het hoort.
Weet iemand in welk .plist bestand o.i.d ik dit kan oplossen? Googlen helpt me helaas niet veel. Heb al geprobeerd de PRAM en SMC te resetten; behalve het volume op 100% zetten doet dat echter niet zoveel
.
Alle hulp is welkom
Het gaat om een Macbook Pro met TouchBar 13" uit 2016 op MacOS Sierra 10.12.6
Als ik de interne speakers gebruik of een bedrade koptelefoon doet de knop helemaal niks; ik moet verplicht naar Stereo luisteren (natuurlijk niet zo'n ramp, maar zou leuk zijn als de knop werkt voor wat specifieke work-loads).
Het gekke is dat wanneer ik een koptelefoon via bluetooth verbind de knop WEL zijn werk doet; wat tot de leuke situatie heeft geleid dat ik via bluetooth alles mono heb mogen luisteren en bedraad alles in stereo voordat ik erachter kwam dat de mono knop aangevinkt stond
Via HDMI / Displayport werkt de mono knop ook zoals het hoort.
Weet iemand in welk .plist bestand o.i.d ik dit kan oplossen? Googlen helpt me helaas niet veel. Heb al geprobeerd de PRAM en SMC te resetten; behalve het volume op 100% zetten doet dat echter niet zoveel
Alle hulp is welkom
Het gaat om een Macbook Pro met TouchBar 13" uit 2016 op MacOS Sierra 10.12.6
[ Voor 3% gewijzigd door Eduardboon op 30-07-2017 20:12 ]
Simpel gezegd; ja. Je veranderd de fysieke plek van de data niet, alleen de verwijzing er naartoe.RoyK schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:12:
Als ik je goed begrijp blijft een file dus gewoon op zijn plekje staan en word deze niet verplaatst naar een andere locatie. Het enige wat veranderd is een klein beetje info waar hij getoond moet worden voor de gebruiker? Heb ik het juist?
Als ik TV via Ziggo Go website kijk, dan gaat mijn screensaver aan na 10 minuten, ook als ik op full-screen kijk. Dit gebeurt niet als ik bijvoorbeeld Youtube kijk, of een andere stream. Iemand enig idee waarom dit soms wel en soms niet gebeurt?
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Zijn er misschien hier meer mensen die last hebben van een niet werkenden Twitch app? Sinds gisteren werkt de app niet meer, zowel op de macbook pro als op de iMac. Ik gebruik de tool om o.a. Minecraft te spelen. Het lijkt gebeurd te zijn na een update.
De App icon van Twitch springt 1x op en daarna doet het niets meer. Het heeft ook geen actief bolletje onder de icon in de werkbalk. Als ik Twitch wil verwijderen zegt hij dat de applicatie actief is.
Iemand een tip hoe te handelen?
De App icon van Twitch springt 1x op en daarna doet het niets meer. Het heeft ook geen actief bolletje onder de icon in de werkbalk. Als ik Twitch wil verwijderen zegt hij dat de applicatie actief is.
Twitch is echt een k#t App.RoyK schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:57:
Zijn er misschien hier meer mensen die last hebben van een niet werkenden Twitch app? Sinds gisteren werkt de app niet meer, zowel op de macbook pro als op de iMac. Ik gebruik de tool om o.a. Minecraft te spelen. Het lijkt gebeurd te zijn na een update.
Als je 'm afsluit blijft het toch vaak op de achtergrond draaien. Activiteiten weergave openen en het nog lopende Twitch process daar afsluiten. En dan valt het me vaak ook nog op dat dat process nog gewoon 40-50% cpu gebruikt ook.
[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 20-09-2017 15:21 ]
Enig idee hoe ik moet handelen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de app stopt met werken zodat ik misschien een oudere versie kan instaleren? (Misschien is dat sowieso niet mogelijk)amphora schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:45:
[...]
Twitch is echt een k#t App.
Als je 'm afsluit blijft het toch vaak op de achtergrond draaien. Activiteiten weergave openen en het nog lopende Twitch process daar afsluiten. En dan valt het me vaak ook nog op dat dat process nog gewoon 40-50% cpu gebruikt ook.
Activiteiten weergave openen en handmatig killen is enige 'oplossing' voor zover ik weet, of mac opnieuw starten. Misschien helpt klagen bij Twitch en hopen op een update maar die hoop heb ik al lang opgegeven.RoyK schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:24:
[...]
Enig idee hoe ik moet handelen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de app stopt met werken zodat ik misschien een oudere versie kan instaleren? (Misschien is dat sowieso niet mogelijk)
Wat bedoel je precies?Vorkie schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:51:
Heb ik dit gemist of is dit nieuw? Ik heb verder geen updates gezien hiervoor?
[afbeelding]
Nightshift zit er nu een half jaar in, sinds 10.12.4Vorkie schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:42:
Die nightshift en niet storen?
Volgens mij was er nog niet de mogelijkheid om deze van zonsondergang tot zonsopkomst aan te zetten. Maar misschien vergis ik mij. Ik gebruik nightshift bijna nooit en indien wel, dan zet ik deze functie handmatig aan.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Night Shift zit in macOS Sierra sinds versie 10.12.4.Vorkie schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:51:
Heb ik dit gemist of is dit nieuw? Ik heb verder geen updates gezien hiervoor?
[afbeelding]
edit: reacties niet gezien, zat nog op de vorige pagina
[ Voor 10% gewijzigd door Tourniquet op 22-09-2017 23:42 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Iets duidelijker maar die 2 sliders kan ik mij niet herinneren. Nou zit ik niet heel vaak daar, dus kan net zo goed vergeten zijn.
Functies kende ik al
/edit
Zal wel niet goed opgelet hebben, overdag zie je de 2 sliders niet, tenzij je iets omhoog scrolt...
Functies kende ik al
/edit
Zal wel niet goed opgelet hebben, overdag zie je de 2 sliders niet, tenzij je iets omhoog scrolt...
[ Voor 25% gewijzigd door Vorkie op 23-09-2017 09:08 ]
Same here, mijn idee was dat de Nightshift slider alleen beschikbaar was als niet storen aanstond..Vorkie schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 07:12:
Iets duidelijker maar die 2 sliders kan ik mij niet herinneren. Nou zit ik niet heel vaak daar, dus kan net zo goed vergeten zijn.
Functies kende ik al
/edit
Ik scroll nu ook omhoog (wat ik overigens ook al deed voor overige widgets

Thnx for sharing.
NRG
Mocht iemand Sierra nog nodig hebben:
https://itunes.apple.com/...sierra/id1127487414?mt=12
https://itunes.apple.com/...sierra/id1127487414?mt=12