There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Nul clicks vanaf de reboot tot login scherm. Twee reboots.CyBeR schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:22:
Ah. Wel ik gebruik ook fv2 dus ik zal zo even zien hoe unattended dat gaat. Maar remote zou ik 't er zelf niet op wagen eigenlijk.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Klopt, heb hem net geüpdatet en het is inderdaad build 323.stormfly schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:13:
Volgens mij niet ik las iets over 320 en 323 ik heb zelf nog de oudere 320 GM dus even updaten.
Net dit hier onder Sierra.JB schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:57:
Hier loopt de download ook22 minuten zegt ie maar klinkt als "Windhoos tijd"

Sierra gedownload, klaar voor de installatie, reboot zet in. Bezig met installeren, en ineens:
macOS kan niet op je computer worden geïnstalleerd.
Er is onvoldoende ruimte voor de installatie beschikbaar op Macintosh HD.
Stop het installatieprogramma om de computer opnieuw op te starten en probeer het opnieuw.
<herstart button>
Nu kan ik dus het oude filesystem niet meer in, gezien Sierra de hele tijd wil installeren, maar er geen ruimte is.
Iemand tips
[ Voor 27% gewijzigd door Kecin op 20-09-2016 23:28 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Bluetooth koppelen, airdrop aanzetten, wifi verbinding, terug naar mac functie inschakelen.
Weet iemand misschien waarom?
-edit-Kecin schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:25:
Ik denk; doe eens lief en update de MacBook Air van mijn vriendin.
Sierra gedownload, klaar voor de installatie, reboot zet in. Bezig met installeren, en ineens:
macOS kan niet op je computer worden geïnstalleerd.
Er is onvoldoende ruimte voor de installatie beschikbaar op Macintosh HD.
Stop het installatieprogramma om de computer opnieuw op te starten en probeer het opnieuw.
<herstart button>
Nu kan ik dus het oude filesystem niet meer in, gezien Sierra de hele tijd wil installeren, maar er geen ruimte is.
Iemand tips?
Na 12 keer rebooten krijg ik toch ineens de oude versie te zien. Wtf?
Dito. Toch wel één van de features die heel handig kan zijn als je dat eenmaal in je workflow opgenomen hebt.acreed166 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:33:
Universal clipboard werkt bij mij niet, heb alles al geprobeerd.
Bluetooth koppelen, airdrop aanzetten, wifi verbinding, terug naar mac functie inschakelen.
Je hard- en software voldoet aan alle eisen? Alle apparaten op hetzelfde icloud account? Reboot gedaan?acreed166 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:33:
Bij mij werkt het wel. Handig hoor
Hier niet. Heb een rMBP van 2014 en een iPhone 6, beiden de laatste software. Ik zie dat mijn laptop wel zoekt in de console:Lekkerbek312 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:51:
[...]
Je hard- en software voldoet aan alle eisen? Alle apparaten op hetzelfde icloud account? Reboot gedaan?
Bij mij werkt het wel. Handig hoor
1
| Starting Handoff CopyPaste scanning with duplicates:NO for peers [BE2C1875-ECF1-4793-9A22-7937E9D8B247, 902628F9-C371-4455-8CB6-4B3C7655B562] |
Iemand die dit al wel aan de praat heeft gekregen?
Universal Clipboard maakt gebruik van iCloud waardoor zaken als Bluetooth etc. niet nodig zijn. Wel moet Handoff op beide apparaten ingeschakeld zijn. Schakel in- en uitschakelen op beiden heeft het probleem tijdens de beta voor mij opgelost.acreed166 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:33:
Gebruiken doe ik het echter nooit. Een hoop heisa om een toch wel matige feature. Liever had ik Clipboard History native gezien.
Dat verschilt per persoon. Ik heb vaak dat ik een afbeelding vind die ik ff nodig heb, eerst opslaan, en dan airdroppen naar de mac, daar openen, en plakken. Terwijl deze functie dat dus in 1 handeling doet.Dimens schreef op woensdag 21 september 2016 @ 00:00:
[...]
Gebruiken doe ik het echter nooit. Een hoop heisa om een toch wel matige feature. Liever had ik Clipboard History native gezien.

[ Voor 67% gewijzigd door haakjesluiten op 21-09-2016 01:47 ]
Ow das vreemd, bij mij zijn de settings niet aangepast.Crazyanz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 01:43:
setting voor app downloads zijn aangepast in macOS, heeft dit nog ergens invloed op? Ik krijg nu een programma niet geïnstalleerd met de melding dat ik de rechten niet heb![]()
[afbeelding]
[afbeelding]

Heb net een upgrade uitgevoerd van El Kapitein naar Sierra.
hi!
Behalve dat je handoff niet aan kunt zetten op macs zonder BT 4.Dimens schreef op woensdag 21 september 2016 @ 00:00:
[...]
Universal Clipboard maakt gebruik van iCloud waardoor zaken als Bluetooth etc. niet nodig zijn. Wel moet Handoff op beide apparaten ingeschakeld zijn. Schakel in- en uitschakelen op beiden heeft het probleem tijdens de beta voor mij opgelost.
Je kunt nog steeds elk programma openen. Je hoeft alleen de eerste keer het programma via rechtsklik → ‘Open’ te openen, dan verschijnt een apart dialoogvenster. Daarna werkt het normaal. Dit was altijd al het geval, sinds Lion. Alternatief kun je na een mislukte poging ook via Systeemvoorkeuren → Beveiliging het programma toestaan.Crazyanz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 01:43:
setting voor app downloads zijn aangepast in macOS, heeft dit nog ergens invloed op? Ik krijg nu een programma niet geïnstalleerd met de melding dat ik de rechten niet heb![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
De derde optie is er nog wel, maar standaard verborgen. Was deze optie al geactiveerd vóór de installatie van Sierra, dan is zij dat ook daarna nog. Er is echter geen reden om deze optie überhaupt te gebruiken, vandaar dat Apple deze nu heeft verborgen.
[ Voor 19% gewijzigd door Eitot op 21-09-2016 02:17 ]
Klopt. Die optie was eigelijk best gevaarlijk, en niet de juiste manier. Meer voor 'als je weet wat je doet', maar met rechtermuisknop + open overrule je dat ook al met voor die specifieke applicatie en blijft het intact voor de rest. Vind het een goed dat ze die volledige override eruit hebben gehaald.Eitot schreef op woensdag 21 september 2016 @ 02:15:
[...]
Je kunt nog steeds elk programma openen. Je hoeft alleen de eerste keer het programma via rechtsklik → ‘Open’ te openen, dan verschijnt een apart dialoogvenster. Daarna werkt het normaal. Dit was altijd al het geval, sinds Lion. Alternatief kun je na een mislukte poging ook via Systeemvoorkeuren → Beveiliging het programma toestaan.
De derde optie is er nog wel, maar standaard verborgen. Was deze optie al geactiveerd vóór de installatie van Sierra, dan is zij dat ook daarna nog. Er is echter geen reden om deze optie überhaupt te gebruiken, vandaar dat Apple deze nu heeft verborgen.
De optie is nog wel in te schakelen via de terminal:
1
| sudo spctl --master-disable |
(Deze configuratie instelling geeft je ook dat derde vinkje terug)
[ Voor 6% gewijzigd door xoniq op 21-09-2016 08:52 ]
Hier ook. Komt misschien door Engelse Gui?Crazyanz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 01:43:
[afbeelding]
[afbeelding]
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Helaas hebben ze niks aan het eigenlijke probleem gedaan. Naar mijn observatie schakelen veel gebruikers het uit, omdat ze niet op de hoogte zijn van de ‘juiste’ manier. Dan is een snelle, definitieve schakel veel aantrekkelijker, vooral als niet duidelijk is wat deze functie nou écht doet en dat het uitschakelen ook de controle van gesigneerde programma’s uitschakelt. Nu wordt de derde optie verborgen en staan gebruikers alsnog voor hetzelfde probleem. Ik vermoed dat binnenkort weer veel websites gewoon de Terminal-opdracht zullen overnemen.xoniq schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:44:
Vind het een goed dat ze die volledige override eruit hebben gehaald.
Lees mijn laatste reactie boven die van jouw even. Daar staat hoe je het kunt inschakelen (onder aan mijn reactie).SpoekGTi schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:12:
[...]
Hier ook. Komt misschien door Engelse Gui?
Met de officiele release heb ik bijna hetzelfde probleem. Ik heb echter soms zwart blokken (ook zonder te scrollen) die na een refresh meestal weg zijn. Ik ga vanavond eens proberen om het SMC te resetten, al heb ik er een zwaar hoofd in.merlin1201 schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:22:
Heb de GM geïnstalleerd maar met safari krijg ik regelmatig wat witte blokken in beeld bij het scrollen.
Met chrome heb ik dit niet, en met el-capitain ook niet trouwnes.
Is het aan te bevelen om straks de publieke versie te downloaden? en kan ik deze over de GM heen zetten?
Of is het nog beter om een schone installatie te maken., wat zijn jullie ervaringen.
Hoeveel GB is er vrij op de MBA?Kecin schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:34:
[...]
-edit-
Na 12 keer rebooten krijg ik toch ineens de oude versie te zien. Wtf?
Signature van nature
Ik heb nu een online installer, van forticlient die ik dus niet aan praat krijg. Nou heb ik sowieso al een hekel aan online installers (en forticlient) maar voor VPN van werk moet ik dit dus toch weer aan de praat zien te krijgen.xoniq schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:44:
[...]
Klopt. Die optie was eigelijk best gevaarlijk, en niet de juiste manier. Meer voor 'als je weet wat je doet', maar met rechtermuisknop + open overrule je dat ook al met voor die specifieke applicatie en blijft het intact voor de rest. Vind het een goed dat ze die volledige override eruit hebben gehaald.
De optie is nog wel in te schakelen via de terminal:
code:
1 sudo spctl --master-disable
(Deze configuratie instelling geeft je ook dat derde vinkje terug)
Ik ga maar eens kijken waar de offline installer wordt opgeslagen na downloaden en die dan ens rechtermuisknop proberen te openen.
[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 21-09-2016 10:33 ]
Klopt helemaal had Handoff op mobiel uitstaan.
Dimens schreef op woensdag 21 september 2016 @ 00:00:
[...]
Universal Clipboard maakt gebruik van iCloud waardoor zaken als Bluetooth etc. niet nodig zijn. Wel moet Handoff op beide apparaten ingeschakeld zijn. Schakel in- en uitschakelen op beiden heeft het probleem tijdens de beta voor mij opgelost.
Heeft dat ermee te maken dat de gezichten lokaal op het apparaat worden herkend en deze info niet gesynct wordt via iCloud vanwege privacy?
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Overigens heb ik mijn OS in Engelstalig staan, maar had ik voorheen wel een Nederlandse notatie van datums. Dat is nu anders. Enig idee waar ik dat terug zet? Viel mij ook al op bij iOS 10.
Na wat zoek werk de forticlient.dmg kunnen vinden en de de DMG direct geopend en dan werkt het eindelijk.Crazyanz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:32:
[...]
Ik heb nu een online installer, van forticlient die ik dus niet aan praat krijg. Nou heb ik sowieso al een hekel aan online installers (en forticlient) maar voor VPN van werk moet ik dit dus toch weer aan de praat zien te krijgen.
Ik ga maar eens kijken waar de offline installer wordt opgeslagen na downloaden en die dan ens rechtermuisknop proberen te openen.
/private/var/folders/bc/xx56hnjs52553lrk9gm4q0180000gn/T
Een tussenstap zou echt geen enkel voordeel hebben, je bent alleen 2 keer zo lang bezigCommendatore schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:37:
Weet iemand hier of het verstandig is om een systeem direct van Yosemite naar Sierra te upgraden? Of kan ik dat beter met El Capitan als tussenstap doen?
Vanaf 10.7 kan je gewoon updaten.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Alles weer een keer uitgezet en nogmaals geprobeerd geen resultaat. Ik laat nu two factor verification aan staan en kijken of het gewoon even duurt voordat het overal verwerkt is.....
Verder nu al fan van het copy en paste naar de verschillende apparaten.
Ik liep hier zelf ook tegenaan; via de apple id website kon ik om de een of andere reden alleen 2 step verification activeren terwijl ik op mijn iphone via icloud instellingen/account/wachtwoord en beveiliging 2 factor authenticatie alleen kon activeren. Bij jou ook een optie?
Is Sierra op zichzelf inderdaad zoveel kleiner dan El Capitan of ben ik een berg data kwijt?
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik denk dat Sierra veel oude data heeft geschrapt die allang niet meer nodig zijn. En dus efficiënter is voor je opslag medium. Past ook in het straatje waar Sierra wat op richt; ruimte optimalisatie.Spike_wolf schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:59:
Ik zie nu ineens dat ik nu ±100 GB meer vrije ruimte heb dan voor de installatie. Ik heb die ruimte optimalisatie dingen allemaal uit gezet omdat ik toch zelf controle wil hebben over wat er op mijn systeem staat en wat niet.
Is Sierra op zichzelf inderdaad zoveel kleiner dan El Capitan of ben ik een berg data kwijt?
Ik heb ineens 10 GB meer vrij na de installatie.
Dit werkt bij mij nog niet naar behoren. Als ik op macOS een foto kopieer naar het klembord, kan ik 'm plakken in iOS. Maar als ik in iOS in bijvoorbeeld Safari een foto ingedrukt houd, en kies voor 'Kopieer' i.p.v. opslaan, krijg ik deze nooit in mijn macOS klembord.inbedrijf schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:51:
Verder nu al fan van het copy en paste naar de verschillende apparaten.
SuBBaSS schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:59:
Two-step en 2 factor authentication zijn 2 verschillende dingen.
Ik liep hier zelf ook tegenaan; via de apple id website kon ik om de een of andere reden alleen 2 step verification activeren terwijl ik op mijn iphone via icloud instellingen/account/wachtwoord en beveiliging 2 factor authenticatie alleen kon activeren. Bij jou ook een optie?
Het kan natuurlijk zo zijn dat het sowieso niet werkt met Macs die geen Handoff ondersteunen, al betekent dit nog niet dat Universal Clipboard gebruik maakt van Bluetooth. Zo werkt het ook wanneer de iPhone enkel via het mobiel netwerk een verbinding kan leggen.CyBeR schreef op woensdag 21 september 2016 @ 01:54:
[...]
Behalve dat je handoff niet aan kunt zetten op macs zonder BT 4.
Dat er 10GB vrij komt kan ik in komen, en daar had ik ook niet vreemd van opgekeken. Maar 100 lijkt me wat veelxoniq schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:24:
[...]
Ik denk dat Sierra veel oude data heeft geschrapt die allang niet meer nodig zijn. En dus efficiënter is voor je opslag medium. Past ook in het straatje waar Sierra wat op richt; ruimte optimalisatie.
Ik heb ineens 10 GB meer vrij na de installatie.

Op het eerste gezicht kan ik zo niets vinden dat ik aan documenten kwijt ben, dus het zal wel goed zijn... maar het voelt toch wat vreemd.
Humankind… be both.
Ik heb de toetsencombinatie al aangepast, maar nog steeds geen resultaat...
Dat is hem, de fotobibliotheek is inderdaad veel kleiner dan voorheen4POX schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:48:
Apple photos library optimalisatie aanstaan ? Dan wist de apple automatisch foto's die ook in de cloud staan
Hij zal alles wel weg gegooid hebben en weer opnieuw beginnen met downloaden wat ik open. Dat verklaart het
Humankind… be both.
Nee, dat was bij mij de enige optie die direct werkte.rvinke schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:36:
Zijn er meer mensen die last hebben van een niet werkende Siri? In de zin van: komt niet te voorschijn terwijl het icoontje er wel netjes staat?
Ik heb de toetsencombinatie al aangepast, maar nog steeds geen resultaat...
Signature van nature
Mac OS Sierra gedownload en daarna de MacBook herstart. De update begint en kapt vrij vlot met de melding dat ik niet genoeg disk-space heb (waarom niet melden voordat die begint met installeren???).
Daarna even in Recovery Mode opgestart en gezorgd dat er weer 20GB vrij was. Na een reboot wordt de installatie weer hervat, maar blijft nu hangen op "About 29 minutes remaining". De tekst veranderd steeds naar "Installation in progress. Calculating time remaining". Fans staan vol te blazen, maar de progress balk blijft steevast op circa 15% staan.
Weet iemand hoe je de update kunt afbreken en gewoon weer Mavericks kunt booten?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
De updates beginnen vaak met een schijf controle. Misschien heb je jaren geen disk repair gedaan. Het disksysteem van osx is jaren oud. Sterk verouderd. Het kan vrij lang duren voordat hij alle fouten heeft gerepareerd. Misschien dacht OSX dat er genoeg ruimte vrij was. Maar was het zo chaos dat het niet zo was.BugBoy schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:51:
Lekkere update van Apple weer
Mac OS Sierra gedownload en daarna de MacBook herstart. De update begint en kapt vrij vlot met de melding dat ik niet genoeg disk-space heb (waarom niet melden voordat die begint met installeren???).
Daarna even in Recovery Mode opgestart en gezorgd dat er weer 20GB vrij was. Na een reboot wordt de installatie weer hervat, maar blijft nu hangen op "About 29 minutes remaining". De tekst veranderd steeds naar "Installation in progress. Calculating time remaining". Fans staan vol te blazen, maar de progress balk blijft steevast op circa 15% staan.
Weet iemand hoe je de update kunt afbreken en gewoon weer Mavericks kunt booten?
Even een uurtje wachten..
Zomaar een theorie van mij
Ik heb inderdaad in jaren geen Disk Repair gedaan, dus het zou zomaar kunnen dat daar een probleem zit. Ik zal eens in Recovery Mode booten en een disk repair doen. Er blijkt inderdaad een issue te zijn met de disk. Helaas geeft 'Repair' aan dat het volume niet hersteld kan worden en dat ik de bestanden maar moet backuppen. Denk dat ik maar een re-install doe (heb ik na 6 jaar eindelijk iets aan mijn Time Capsule)4POX schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:01:
De updates beginnen vaak met een schijf controle. Misschien heb je jaren geen disk repair gedaan. Het disksysteem van osx is jaren oud. Sterk verouderd. Het kan vrij lang duren voordat hij alle fouten heeft gerepareerd. Misschien dacht OSX dat er genoeg ruimte vrij was. Maar was het zo chaos dat het niet zo was.
Vorige week zat ik Microsoft te vervloeken na een update die helemaal misliep. Dacht toen nog, dat heb ik bij mijn Apple nooit. Had ik niet moeten denken
[ Voor 14% gewijzigd door BugBoy op 21-09-2016 15:10 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Ze hebben zeker met de locale zitten knoeien. Gimp startte ook al op in het Nederlands. Matlab werkt met sommige talen ook niet goed.Tom schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:53:
Inmiddels geïnstalleerd. Weinig vernieuwingen. Dat ze Siri naar de Mac hebben gebracht snap ik. Dan is het te gebruiken op elk soort Apple-apparaat. Maar ik denk dat er weinig mensen gebruik van zullen maken op een laptop of desktop. Het zit mij echter niet in de weg (al vind ik het gekleurde icoontje in de topbar niet mooi tussen de overige zwarte iconen; heb dat maar uitgezet). Het syncen van je desktop en documents-map is wel grappig, met name omdat het op elk apparaat werkt. Het is wel handig als je snel van je iMac naar MacBook (of vice versa) switcht, kun je gewoon verder gaan. Kopiëren en plakken tussen devices is ook een toffe feature (nog niet geprobeerd trouwens). En dat was het wel, de overige features zal ik weinig gebruiken.
Overigens heb ik mijn OS in Engelstalig staan, maar had ik voorheen wel een Nederlandse notatie van datums. Dat is nu anders. Enig idee waar ik dat terug zet? Viel mij ook al op bij iOS 10.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

De tijd staat even stil.Erulezz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:39:
Na al die jaren is het nog steeds niet mogelijk om de resterende tijd te voorspellen. Nu bezig met een clean install en hij staat al sinds het begin op 5 min terwijl die toch al wel een 10-15 min bezig is..

Hier het zelfde de laatste minuut die duurde zeker 5 minuten..
[ Voor 7% gewijzigd door ronaldme op 21-09-2016 16:48 ]
gruwelijk irritant is dat.

Maak je geen zorgen, zelfs Microsoft weet het niet precies bij een Windows 10 upgrade (Anniversary Edition).ronaldme schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:46:
[...]
De tijd staat even stil.![]()
![]()
![]()
Hier het zelfde de laatste minuut die duurde zeker 5 minuten..
Doe gewoon net of je in een reality distortion field zit, lijkt alles kort.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Moet ik nu echt mijn bibliotheek terugplaatsen uit iCloud (en dus weer alles laten taggen)?
Het is uiteindelijk gelukt, blijkbaar ruimte te kort inderdaad
Staat de installer nog in de map Applicaties?DBreda schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:06:
Wilde m vanochtend downloaden, kwam na een tijdje de melding dat er niet genoeg ruimte was. Installatie afgebroken, veel van de schijf gehaald en nu wil ik m opnieuw installeren maar nu staat er steeds 'gedownload' in de store en kan ik m niemand meer downloaden. Iemand tips?
Yes, bedankt!Erulezz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:20:
[...]
Staat de installer nog in de map Applicaties?
Als je nu uitvinkt dat je icloud wilt gebruiken. Welke melding krijg je dan ?iAmRenzo schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:29:
Ik heb een clean install gedaan. Ik heb mijn Foto's bibliotheek teruggezet uit Time Machine (handmatig). Als ik nu iCloud Photo Library weer aanzet dan wil macOS uploaden (en moet ik storage bijkopen).
Moet ik nu echt mijn bibliotheek terugplaatsen uit iCloud (en dus weer alles laten taggen)?
Ben nu al 1 uur bezig om het op mijn macbook aan het werk te krijgen maar krijg de optie gewoon niet te zien bij security en heb twee traps authenticatie aanstaan. Heb het gisteren om 1 van mijn imac's aangezet maar nog niet getest. Wil het eigenlijk voor mijn macbook,imac en macbook van het werk gebruiken.
Worden jouw macs wel ondersteund ?
Houd er rekening mee dat deze functie enkel werkt op de nieuws macs !
potverdorie volgens mij had ik gelezen toen sierra aangekondigd werd dat macbook pro retina early 2013 ook ondersteund werd nu ineens mid 2013 dan zal dat wel het probleem zijn. Dank @FlorisVN voor de tip dacht echt dat hij ondersteund werd vreemde keuze van Apple lijkt mij.FlorisVN schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:20:
@ Wingie,
Worden jouw macs wel ondersteund ?
Houd er rekening mee dat deze functie enkel werkt op de nieuws macs !
Edit1: Nog even opgezocht om te checken of ik niet aan dementeren ben geslagen.
Beta 2:
"The Auto Unlock feature is supported on 2013 and newer Macs"
Beta 5:
"With macOS beta 5, it seems that they may have changed the compatibility list. Where before it said 2013 or later MBP it now says "mid 2013" MBP or later. I find that confusing since I don't think there was a 'mid 2013' at least not in the 15"s (only an early and late)"
Edit 2;
(MBPr Early 2013) issue is we only have a Wifi n module. Apple Watch "time of flight" connectivity only communicates with AC Wifi devices from Mid 2013 onwards. Hardware's insufficient for us lot unfortunately.
[ Voor 39% gewijzigd door Wingie op 21-09-2016 21:45 ]
Dan krijg ik geen melding en lijkt het gewoon een offline Library... of bedoel je iets anders?4POX schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:54:
Als je nu uitvinkt dat je icloud wilt gebruiken. Welke melding krijg je dan ?
Ben benieuwd of dat dan op te lossen is door er een WiFi module in te zetten met AC.Wingie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:37:
[...]
Edit 2;
(MBPr Early 2013) issue is we only have a Wifi n module. Apple Watch "time of flight" connectivity only communicates with AC Wifi devices from Mid 2013 onwards. Hardware's insufficient for us lot unfortunately.
Zoals deze: https://www.amazon.de/gp/...&psc=1&smid=AI65F3AN0LEBV
Heb zelf ook de MBPr 15" early 2013 en krijg het hier ook niet werkend, heb ergens één enkele reactie gelezen dat dit zou moeten werken. Iemand toevallig ervaring mee?
Bij mij wel.Erulezz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:08:
Vanaf Sierra staat het OS niet meer bij "Aankopen". Zoals nu staat Yosemite & El Capitan nog bij Aankopen maar Sierra dus niet meer. Dus als volgende major versies uitkomen kun je de oude versies niet meer in de App Store downloaden.
Dat bedoel ik.iAmRenzo schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:56:
[...]
Dan krijg ik geen melding en lijkt het gewoon een offline Library... of bedoel je iets anders?
Photos zal vertellen bij het terug zetten van een timemachine backup dat die alle foto's gaat uploaden. Dit gaat erg lang duren. het lijkt met sterk dat die alles opnieuw gaat uploaden. Misschien gebeurt dat ook wel. Ik heb dat nooit echt gemerkt. Misschien ben ik een beetje verwend door glasvezel. Maar mijn vermoeden is dat die alleen een HASH upload en daarna pas een foto upload als die niet in de cloud staat.
photos libraries zijn best een bitch in timemachine. De software is zo slim dat die alleen de masters en de database backupd. Maar niet de thumbnails en de cache. Dus het kan dagen duren nadat je een backup hebt teruggezet dat een photos library weer op volle power draait.
Het is de 2-factor authentificatie (6 cijferige code) die je moet instellen, niet de 2 step authentificatie (die met 4 cijfers werkt)... Ben je zeker dat je de juiste gebruikt?[b][message=48444641,noline]heb twee traps authenticatie aanstaan.
iPhone 17 256GB Zwart| Apple Watch S11 SG | Mac Mini M1 (2020) | MacBook Air 13" (2025) Blauw | Apple TV 4K (2x) | Airpods 4 (2024)
Het probleem is niet het uploaden, an sich. Kijk als ie alles gaat uploaden en dan denkt: oh, het staat er allemaal al. Klaar. Vind ik dat ook goed. Alleen de ruimte is op, dus ik moet 1TB gaan kopen... en daar heb ik geen zin in.4POX schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:00:
Dat bedoel ik.
Photos zal vertellen bij het terug zetten van een timemachine backup dat die alle foto's gaat uploaden. Dit gaat erg lang duren. het lijkt met sterk dat die alles opnieuw gaat uploaden. Misschien gebeurt dat ook wel. Ik heb dat nooit echt gemerkt. Misschien ben ik een beetje verwend door glasvezel. Maar mijn vermoeden is dat die alleen een HASH upload en daarna pas een foto upload als die niet in de cloud staat.
photos libraries zijn best een bitch in timemachine. De software is zo slim dat die alleen de masters en de database backupd. Maar niet de thumbnails en de cache. Dus het kan dagen duren nadat je een backup hebt teruggezet dat een photos library weer op volle power draait.
Dus als je nog een gouden tip hebt... graag! Ik heb nu dus een nieuwe database aangemaakt en laat alles uit iCloud downloaden (en dan kom je in de onderwereld van Apple: iCloud is mega traag dus na 1 nacht is alles nog niet gedownload, alle zelf getaggde faces zijn weg (want ja privacy, die staan alleen lokaal) en van 28.000 fotos waren er nogal wat. Echt zo zonde.
Doordat Apple denkt dat ze leuk bezig zijn én door de ingewikkelde implementatie werkt het echt als sh*t.
Ik had gisteren hetzelfde. Doordat Universal Clipboard niet werkte had ik de tip gelezen dat ik even uit iCloud moest uitloggen en opnieuw inloggen. Gevolg was dat iCloud Photo Library blijkbaar ook uit stond en bij opnieuw aanzetten kreeg ik dus de vraag of ik 35 GB aan foto's (die dus ook lokaal op m'n Mac stonden) wil uploaden en dat ik daarvoor extra opslag moet kopen (heb de 50GB variant). De enige mogelijkheid was dus om in de Photos app alles te deleten en daarna alles terug te laten syncen vanuit iCloud. Met als gevolg dat ik nu ook alle gezichten opnieuw moet taggen omdat deze niet in de cloud staan.iAmRenzo schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:42:
[...]
Het probleem is niet het uploaden, an sich. Kijk als ie alles gaat uploaden en dan denkt: oh, het staat er allemaal al. Klaar. Vind ik dat ook goed. Alleen de ruimte is op, dus ik moet 1TB gaan kopen... en daar heb ik geen zin in.
Dus als je nog een gouden tip hebt... graag! Ik heb nu dus een nieuwe database aangemaakt en laat alles uit iCloud downloaden (en dan kom je in de onderwereld van Apple: iCloud is mega traag dus na 1 nacht is alles nog niet gedownload, alle zelf getaggde faces zijn weg (want ja privacy, die staan alleen lokaal) en van 28.000 fotos waren er nogal wat. Echt zo zonde.
Doordat Apple denkt dat ze leuk bezig zijn én door de ingewikkelde implementatie werkt het echt als sh*t.
Erg jammer dat er geen intelligentie in zit die ziet dat de lokaal opgeslagen bibliotheek dezelfde inhoud heeft als die in de cloud staat. Ben ook benieuwd of het re-syncen wel goed was gegaan als ik wel nog 35+ GB aan opslag had gehad.
Ik moest dit zowel op m'n iMac als iPhone doen, hierbij dus de tip aan iedereen om niet zomaar even uit te loggen uit iCloud als je gebruik maakt van iCloud Photo Library.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik kreeg gister mijn iPhone 7, ik had de backup terug gezet en jahoor: mijn hele library moest opnieuw downloaden én gescanned worden. Ik had verdomme net alle faces samengevoegd en gecorrigeerd.
Ik vind het echt onvergevelijk dat Apple die niet beter kan uitvoeren. En ik snap het ook niet dat de gegevens niet gewoon in iCloud worden bewaard.
Als ik mijn oude Library niet terug krijg, ga ik echt niet op drie apparaten alles weer corrigeren en taggen én dus is het een loze feature die Apple met veel bombarie aankondigd.
Als het alleen de kaart is die het niet ondersteund dan kan je dat voor 5-6 tientjes verhelpen.Wingie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:37:
[...]
potverdorie volgens mij had ik gelezen toen sierra aangekondigd werd dat macbook pro retina early 2013 ook ondersteund werd nu ineens mid 2013 dan zal dat wel het probleem zijn. Dank @FlorisVN voor de tip dacht echt dat hij ondersteund werd vreemde keuze van Apple lijkt mij.
Beta 2:
Beta 5:
"With macOS beta 5, it seems that they may have changed the compatibility list. Where before it said 2013 or later MBP it now says "mid 2013" MBP or later. I find that confusing since I don't think there was a 'mid 2013' at least not in the 15"s (only an early and late)"
Edit 2;
Mijn MBPr mid-2012 heb ik zelf voorzien van een AC kaartje
Als je zeker wilt weten dat dat het problem is, dan mag je komen testen op mijn mid-2012 maar weet niet of je in de buurt van onze hoofdstad woont en of dat snel te testen is?
Het lijkt wel of Sierra de passwords niet wil bewaren, of niet automatisch wil mounten!
Meer mensen die hier last van hebben, of ben ik de enige?
Tsjong. Dan val ik dus net buiten de boot met mijn early 2013 retina. Lame.Wingie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:37:
[...]
potverdorie volgens mij had ik gelezen toen sierra aangekondigd werd dat macbook pro retina early 2013 ook ondersteund werd nu ineens mid 2013 dan zal dat wel het probleem zijn. Dank @FlorisVN voor de tip dacht echt dat hij ondersteund werd vreemde keuze van Apple lijkt mij.
Beta 2:
Beta 5:
Edit 2;
Kijk ik: 100GB vrij. Smoel houden.
Dit is mij ook opgevallen. Mounts op het werk die ik normaal gewoon zo met CMD+K kan mounten, moet ik nu op enter drukken in een inlog scherm. (Wachtwoord staat er nog wel ingevuld, moet alleen bevestigen)tpas schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:30:
Na de update naar Sierra moet ik elke keer bij het opstarten handmatig inloggen (password intikken) bij mijn automatisch mountende netwerkshares. Ik heb ook nog een Mac die op El Capitan draait, en daar is dat niet zo.
Het lijkt wel of Sierra de passwords niet wil bewaren, of niet automatisch wil mounten!
Same here, erg irritant.tpas schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:30:
Na de update naar Sierra moet ik elke keer bij het opstarten handmatig inloggen (password intikken) bij mijn automatisch mountende netwerkshares. Ik heb ook nog een Mac die op El Capitan draait, en daar is dat niet zo.
Arrived anxious, left bored
Ik heb hier geen last van.tpas schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:30:
Is dat SMB of AFP? Ik heb er met AFP in ieder geval geen last van.
Zelfde probleem ga een fresh install eens proberen omdat MacBook van mijn vrouw hier geen last van heeft.
Ja ik. mac mini 2012 server model. Ging goed. Na update problemen met Microsoft (duh) Remote Desktop en Citrix Receiver. Citrix heeft een update, MS (nog) niet.dbz1985 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:48:
Iemand al geupdate op mac mini 2012?
Verder loopt ie prima. Siri niet getest (geen mic).
Nou, een 2TB disk is dan wel mooi 95% vol. En 100GB is ongeveer drie filmpjes, toch?CyBeR schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:21:
Sierra: je disk is bijna vol! Manage je storage!
Kijk ik: 100GB vrij. Smoel houden.
Voor de rest weinig spannende dingen.. Ik had zelf 20GB vrij van de 256GB voordat ik begon en nu weer 100GB.. Ik laat icloud documents achterwege omdat mijn Synology al in gezet wordt als een soort van Dropbox.
Ik had een enorm groot gedeelte "other" dus het is niet volledig photo downloads... wat vrij gekomen is. Volgens mij wordt backup data ook apart aan gegeven.
[ Voor 20% gewijzigd door Quakie op 22-09-2016 14:47 ]
Ik teken nergens meer voor
Ik heb een 750GB SSD dus da's een lager percentageRyen schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:31:
[...]
Nou, een 2TB disk is dan wel mooi 95% vol. En 100GB is ongeveer drie filmpjes, toch?
Mja, dat is dan inderdaad wel een beetje voorbarig.CyBeR schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:10:
[...]
Ik heb een 750GB SSD dus da's een lager percentage
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik wel, en steeds dezelfde NAS. Een andere heeft het probleem niet, maar heeft volgens mij SMB2, terwijl die andere SMB3 heeft. Beide van QNAP.
Ik heb wel recent SMB signing uit gezet, omdat het blijkbaar sinds 10.11.5 aan stond:
https://forum.qnap.com/vi...t=123944&p=558566#p558566
vertraagt access
EDIT: bekend issue
https://forums.developer.apple.com/thread/51045
Schadalig dat dit er al vele betas in zit en ook niet in 10.12.1 gefixed is. Is voor SMB en AFP.
[ Voor 38% gewijzigd door loekf2 op 22-09-2016 20:25 ]
Zelfde probleem/ergernis hier. De optie "format language" is totaal verdwenen...Tom schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:53:
MacBook Pro M1 (2021) Mac Mini (2011) iPhone 12 Pro

Dit is niet goed genoeg meer? (Klik ook eens op Advanced.)
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 23-09-2016 00:36 ]
Nee, het gaat om deze optie (Format language) die verdwenen is;CyBeR schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 00:31:
[afbeelding]
Dit is niet goed genoeg meer? (Klik ook eens op Advanced.)

Daar zou ik inderdaad prima mee kunnen leven ware het niet dat sommige applicaties nu de datum weergeven met de / als scheidingsteken. En dat kan nogal verwarrend zijn; is het deze keer 9 juli, of 7 september....CyBeR schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 01:08:
Was dat niet gewoon een shortcut voor de instelling van die andere velden? Je kunt sowieso die velden gewoon goed instellen en hetzelfde effect bereiken, enige is dat je dan data in de taal krijgt van je OS wat imo correcter is dan een Engels OS hebben en dan opeens 'Vrijdag' ergens tussen zien staan.
En ja, dat blijft zelfs zo nádat ik bij advanced het / teken voor een - teken heb vervangen.
Ik zit toch nog even over je post na te denken.4POX schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:00:
Dat bedoel ik.
Zou het kunnen dat als ik de storage bijkoop, ik hem opnieuw laat uploaden (dat dan misschien even duurt) en dat hij er zelf achterkomt dat die foto's er al zijn... (en dus de storage niet nodig heeft).
De database lokaal en online moeten toch een soort connectie hebben, die verder gaat dan filenames (hashes bijvoorbeeld).
Ik ben dan 1x 10 euro kwijt voor storage die dan weer geannuleerd kan worden omdat het toch niet gebruikt wordt.
Meer mensen last van de extra RAM die Sierra gebruikt ten op zichte van El Capitan?