Zojuist beta 7 gedownload. In beta 6 veel problemen gehad met slome Wi-Fi. Beta 7 voelt onwijs snel aan. Mijn MacBook Pro uit 2012 kan weer vliegen!
Hoe is het eigenlijk met de two-factor-authentication problemen met de beta. Ik wil de auto-unlock feature proberen maar vind het wel eng om mijn Apple ID te riskeren voor dit.
Apple houdt de omvang en de fix ervan lekker stil, zoals altijd...
Apple houdt de omvang en de fix ervan lekker stil, zoals altijd...
[ Voor 69% gewijzigd door iAR op 26-08-2016 07:23 ]
Meer mensen het probleem dat airplay mirroring niet werkt op een apple tv (3)? Scherm blijft zwart op de apple tv.
Ik las dat de volgende beta al weer klaar staat.
Hopelijk is dat probleem met de freezende menubar daarmee verholpen. Heel irritant: freezed maar alleen het stuk van "Apple" aan de rechterkant. Third party icons werken nog en de hele linkerkant ook.
Hopelijk is dat probleem met de freezende menubar daarmee verholpen. Heel irritant: freezed maar alleen het stuk van "Apple" aan de rechterkant. Third party icons werken nog en de hele linkerkant ook.
Iemand meer last van doffe kleuren? Beta 7. Door de brightness op 100% te zetten worden de kleuren soms weer normaal, maar dat duur ook slechts enkele seconden.
automatische helderheid uitzettenLunaticc schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:24:
Iemand meer last van doffe kleuren? Beta 7. Door de brightness op 100% te zetten worden de kleuren soms weer normaal, maar dat duur ook slechts enkele seconden.
Thanks! Kon er niks over vinden. Lijkt geholpen te hebben inderdaad
Soms weet je niet zeker of je te maken hebt met een nieuwe functie of een bug, zoals ik momenteel ook heb.
Wanneer ik in Safari een link open dat naar een nieuw tabblad toe gaat (target="_blank") om vervolgens op deze pagina voor "vorige pagina" kies middels de knop of door naar rechts op het touchpad te swipen, sluit de geopende tabblad zich en keer ik terug naar de oorspronkelijke pagina waar de link op stond.
Eigenlijk een hele welkome functionaliteit, al weet ik niet zeker of dit dus een bug is of niet.
Wanneer ik in Safari een link open dat naar een nieuw tabblad toe gaat (target="_blank") om vervolgens op deze pagina voor "vorige pagina" kies middels de knop of door naar rechts op het touchpad te swipen, sluit de geopende tabblad zich en keer ik terug naar de oorspronkelijke pagina waar de link op stond.
Eigenlijk een hele welkome functionaliteit, al weet ik niet zeker of dit dus een bug is of niet.
Lijkt mij een feature. Wel handig, nu moet je na een tijdje tig tabbladen sluiten.Dimens schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:43:
Soms weet je niet zeker of je te maken hebt met een nieuwe functie of een bug, zoals ik momenteel ook heb.
Wanneer ik in Safari een link open dat naar een nieuw tabblad toe gaat (target="_blank") om vervolgens op deze pagina voor "vorige pagina" kies middels de knop of door naar rechts op het touchpad te slippen, sluit de geopende tabblad zich en keer ik terug naar de oorspronkelijke pagina waar de link op stond.
Ik vind het een mooie feature...als ook het automatisch openen in een nieuw tabblad... eindelijk!Dimens schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:43:
Dat is al langer zo. Ik gebruik het gewoon al langer bij El Captain.xoniq schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:09:
[...]
Lijkt mij een feature. Wel handig, nu moet je na een tijdje tig tabbladen sluiten.
Have Fun Funske
Al een aantal beta's lang heb ik dat Google Chrome niet fatsoenlijk afsluit. Ik moet altijd een force quit doen om het weer te kunnen opstarten. Meer mensen last van?
Ja ik heb dat ook, en zodra ik mijn macbook opnieuw opstart staat Chrome ook altijd aan in het geheugen.Xeanor schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 20:10:
Al een aantal beta's lang heb ik dat Google Chrome niet fatsoenlijk afsluit. Ik moet altijd een force quit doen om het weer te kunnen opstarten. Meer mensen last van?
Iemand problemen ondervonden met het aanzetten van foto's in iCloud? Ik kan hem wel aanvinken, maar hij wordt direct weer uitgevinkt
Edit:
Opgelost, was gewoon een bug in de icloud settings. Werkt nu goed in de GM release
Edit:
Opgelost, was gewoon een bug in de icloud settings. Werkt nu goed in de GM release
[ Voor 26% gewijzigd door OkselFris op 09-09-2016 16:22 ]
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
De GM is nu ook officieel te downloaden als Public Beta. Was trouwens ook snel binnen, 80 megabyte/s hier op gigabit in Singapore.
Lekker!
Ik zit op Beta8 maar krijg de GM niet aangeboden. Meer met dat probleem?
Nevermind is een losse download.
Nevermind is een losse download.
[ Voor 22% gewijzigd door Donstil op 08-09-2016 20:38 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Toch blijf ik het raar vinden dat de 2009 MacBook Pro niet ondersteunt wordt maar de MacBook uit 2009 weer wel, dat terwijl Sierra op een MacBook Pro uit 2009 wel perfect werkt.

Zojuist de GM candidate geïnstalleerd , na wat problemen met inloggen (Er heeft zich een probleem voorgedaan bij het verbinden met de Apple-Id server) ging het na een hard reset wel goed... So far so good...
Als ik aan Siri vraag over hoeveel dagen ik jarig ben krijg ik: "Je verjaardag is op 8 november." Dan krijg ik mezelf als contactpersoon te zien (een kaart) en daar staat mijn echte verjaardag op, 9 november. Meerdere mensen met ditzelfde 'issue'?
Bedoel je dat Safari crasht als je naar de vorige pagina probeert te swipen? Ik heb dit namelijk in El Capitan of Mavericks ook gehad (en vandaag ook weer). Een reset van je NVRAM moet dit verhelpen.Xeanor schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:41:
De back of forward gestures met het trackpad in Safari werken voor mij niet meer in de beta. Nog meer mensen last van?
Hier heb ik "last" van hetzelfde probleem.KRAI.7 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:25:
Als ik aan Siri vraag over hoeveel dagen ik jarig ben krijg ik: "Je verjaardag is op 8 november." Dan krijg ik mezelf als contactpersoon te zien (een kaart) en daar staat mijn echte verjaardag op, 9 november. Meerdere mensen met ditzelfde 'issue'?
Lijkt wel of er iets fout gaat met een timestamp + tijdzone issue.oohh schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:32:
[...]
Bedoel je dat Safari crasht als je naar de vorige pagina probeert te swipen? Ik heb dit namelijk in El Capitan of Mavericks ook gehad (en vandaag ook weer). Een reset van je NVRAM moet dit verhelpen.
[...]
Hier heb ik "last" van hetzelfde probleem.
Bedoel je dat alles flets en wittig wordt? Want dat heb ik ook nog in el capitan als ik m'n externe display (HDMI) aansluit of afkoppel. Alsof hij in de animatie blijft hangen die je krijgt als er een display wordt gedetecteerd.Lunaticc schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:24:
Ik draai met twee systemen maar heb het nog niet gehad op mn Sierra MBP.
Vanavond vanaf El Capitan een update gedaan naar Sierra GM.
Wat me direct opviel was dat de datumnotatie was gewijzigd (/ in plaats van -). Ik heb m'n Mac altijd op Engelstalig ingesteld maar dan wel met de regio op Nederlands;

Uiteraard kan je dat via "Advanced" wel wijzigen (van / naar -), maar ik krijg het idee dat niet alle applicaties die instelling overnemen. Outlook 2016 wel, maar Fantastical en Telegram weer niet...
Het is maar een kleinigheidje maar ik stoor me er wel aan. Meer Sierra gebruikers die hier "last" van hebben?
Wat me direct opviel was dat de datumnotatie was gewijzigd (/ in plaats van -). Ik heb m'n Mac altijd op Engelstalig ingesteld maar dan wel met de regio op Nederlands;

Uiteraard kan je dat via "Advanced" wel wijzigen (van / naar -), maar ik krijg het idee dat niet alle applicaties die instelling overnemen. Outlook 2016 wel, maar Fantastical en Telegram weer niet...
Het is maar een kleinigheidje maar ik stoor me er wel aan. Meer Sierra gebruikers die hier "last" van hebben?
[ Voor 16% gewijzigd door J0HAN op 09-09-2016 21:28 ]
MacBook Pro M1 (2021) Mac Mini (2011) iPhone 12 Pro
Hebben jullie ook problemen met het installeren.? Ik probeer een programma te installeren en dit lukt niet. In de settings kan je toestemming geven aan programma's die gedownload zijn in de app store of waar de ontwikkelaar van bekend is. vroeger waar daar ook een optie dat je programma's kon installeren waarvan de ontwikkelaar niet van bekend is, die optie is nu weg. Klopt dit of niet?. Ik heb nu de GM draaien
Deze oplossing kwam ik tegen, voer via Terminal dit commando uit: Sudo spctl --master-disablestraydog_50 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:20:
Hebben jullie ook problemen met het installeren.? Ik probeer een programma te installeren en dit lukt niet. In de settings kan je toestemming geven aan programma's die gedownload zijn in de app store of waar de ontwikkelaar van bekend is. vroeger waar daar ook een optie dat je programma's kon installeren waarvan de ontwikkelaar niet van bekend is, die optie is nu weg. Klopt dit of niet?. Ik heb nu de GM draaien
Bron: https://forums.developer.apple.com/thread/49175
Extra bron: http://apple.stackexchang...-anywhere-in-macos-sierra
[ Voor 8% gewijzigd door crypt0rr op 10-09-2016 14:23 ]
Thanks,bardi-1 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:22:
[...]
Deze oplossing kwam ik tegen, voer via Terminal dit commando uit: Sudo spctl --master-disable
Bron: https://forums.developer.apple.com/thread/49175
Extra bron: http://apple.stackexchang...-anywhere-in-macos-sierra
Let wel op trouwens, de optie staat nu standaard op de optie dat alles mag installeren, schakel deze eventueel handmatig terug als je klaar bent.
Ik heb de gm ook geïnstalleerd.
Wat ik vreselijk irritant vind is dat je de taal op nederlands moet instellen om Siri te gebruiken.
Irritanter wordt het dat programma's die geen Nederlands ondersteunen, ook Engelse file open dialogen hebben. Dan is films weer movies en afbeelding pictures.
Kan macOS op Engels ingesteld worden met toch Nederlandse Siri...?
Wat ik vreselijk irritant vind is dat je de taal op nederlands moet instellen om Siri te gebruiken.
Irritanter wordt het dat programma's die geen Nederlands ondersteunen, ook Engelse file open dialogen hebben. Dan is films weer movies en afbeelding pictures.
Ik kan ook niet langer wachten. Ik ben momenteel de GM aan het downloaden.
Met iOS10 GM heb ik geen problemen en verwacht het met de GM eigenlijk ook niet.
Kan ik straks wel de update krijgen naar de 'echte' release? Komt die vanzelf in mijn AppStore te staan ook?
Met iOS10 GM heb ik geen problemen en verwacht het met de GM eigenlijk ook niet.
Kan ik straks wel de update krijgen naar de 'echte' release? Komt die vanzelf in mijn AppStore te staan ook?
[ Voor 26% gewijzigd door freddyathlon op 12-09-2016 10:09 ]
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Was met El Capitan wel zo, zal met Sierra niet anders zijnfreddyathlon schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:05:
Ik kan ook niet langer wachten. Ik ben momenteel de GM aan het downloaden.
[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 12-09-2016 10:40 ]
I reject your reality and substitute my own
Je krijgt geen update als de echte release gelijk is aan de GM, dan zal je echt moeten wachten tot de 10.12.1 update.
Uh ? Dat is knap waaredeloos. In iOS kun je voor Siri een aparte taal instellen. Dus ik heb iOS op engels staan en Siri op NL.iAmRenzo schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:54:
Ik heb de gm ook geïnstalleerd.
EDIT: vals alarm, blijkbaar kun je de taal apart instellen, wat ik zou verwachten:
http://www.macworld.com/a...siri-on-macos-sierra.html
[ Voor 12% gewijzigd door loekf2 op 13-09-2016 17:38 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik zal het nog eens proberen. Tijdens een latere beta kon Siri bepaalde apps dan niet starten of kon ze iets niet uitvoeren.loekf2 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:36:
Uh ? Dat is knap waaredeloos. In iOS kun je voor Siri een aparte taal instellen. Dus ik heb iOS op engels staan en Siri op NL.
EDIT: vals alarm, blijkbaar kun je de taal apart instellen, wat ik zou verwachten:
Maar goed, zo af en aan zijn er toch nog wat problemen. SMB/AFP verbindingen met de NAS zijn ook nog hopeloos

Ik heb dit in El Capitan (10.11.6) precies hetzelfde staan. Ik mis alleen de temperatuur instelling. (Macbook white 2010)J0HAN schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:18:
Vanavond vanaf El Capitan een update gedaan naar Sierra GM.
[afbeelding]
Interpolis, glashelder!
Is het iemand al gelukt om de GM te unlocken via een AppleWatch, ipv een wachtwoord?
Ik zie op mijn mid 2012 MacBook Air niet eens de opties staan?
Ja, werkt 19 van 20 keer goed. Echt super fijne feature voor een so-so Apple Watch.stormfly schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:20:
Is het iemand al gelukt om de GM te unlocken via een AppleWatch, ipv een wachtwoord?
de instelling staat bij beveiliging en privacy geloof ik. Check even of je 2012 net wel of niet meekan. Er moet een bepaalde BT chip inzitten.
Snelle search, voor de beta val je buiten de boot... zal bij de release dan ook wel zijn...
According to Apple’s macOS Sierra beta 2 release notes, Auto Lock requires a 2013 or later Mac. That means that even 2012 Macs with Bluetooth 4.0 don’t officially support Auto Unlock.
[ Voor 23% gewijzigd door iAR op 14-09-2016 09:30 ]
Tnx dat kon ik zelf niet vinden, verklaart een hoop ;-)
GM geinstalleerd hier, Siri doet helemaal niks. Ik kan het wel aanzetten, en het icoontje verschijnt rechtsboven. Maar verder...niks...
Nog wel wat kleine grafische glitches hier en daar op mijn 2015 13" Pro op de GM. Wel al een stuk beter dan in de eerdere beta's. Verder tot op heden dik tevreden met Sierra. Prestaties zijn gevoelsmatig redelijk gelijk aan El Capitan. Accuduur geen idee. Komende tijd wordt de accu niet gebruikt.
Ik heb op Sierra nu twee problemen;
1. Airmail gebruikt continue veel CPU (~70%)
2. Resilio Sync, ook wel bekend als BitSync/BittorentSync gebruikt continue veel CPU (~90%)
Heb de problemen al gemeld bij de developers en ze gaan ermee aan de slag.
1. Airmail gebruikt continue veel CPU (~70%)
2. Resilio Sync, ook wel bekend als BitSync/BittorentSync gebruikt continue veel CPU (~90%)
Heb de problemen al gemeld bij de developers en ze gaan ermee aan de slag.
Sinds dat ik op Sierra draai merk ik dat het Airplay volume erg gevoelig is. Als ik verbinding maak met m'n receiver moet ik het volume op de laptop op 1 of 2 laten staan. 1 op de laptop komt over een met 24.5 op de versterker, vervolgens springt hij naar 48.5, 55, en vanaf daar iedere keer met 3 omhoog. Bekend probleem?
Op het icoontje klikken? Krijg je dan Siri niet te zien? Of in launchpad of dock moet ook een icoon staan.Vinnienerd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:47:
GM geinstalleerd hier, Siri doet helemaal niks. Ik kan het wel aanzetten, en het icoontje verschijnt rechtsboven. Maar verder...niks...
Anders even bij instellingen - Siri kijken of je m kunt resetten of andere sneltoets kunt instellen.
Bij mij werkt Siri namelijk uitstekend. MB Pro retina 2015.
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Tnx, je hebt gelijk... ik heb gelijk even gekeken naar m'n Mac Mini die nog op El Capitan draait en wat blijkt; bij advanced kan ik "format language" op Dutch instellen en dan is de datumweergave ook direct goed.TheIbex schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:13:
[...]
Ik heb dit in El Capitan (10.11.6) precies hetzelfde staan. Ik mis alleen de temperatuur instelling. (Macbook white 2010)

Die optie is in Sierra dus verdwenen...
MacBook Pro M1 (2021) Mac Mini (2011) iPhone 12 Pro
Dat werkt helaas niet. Als je siri dan naar, bijvoorbeeld je eigen foto's uit 2015 vraagt, dan krijg je het antwoord dat de taal van de Mac hetzelfde moet zijn als de taal van Siriloekf2 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:36:
Uh ? Dat is knap waaredeloos. In iOS kun je voor Siri een aparte taal instellen. Dus ik heb iOS op engels staan en Siri op NL.

Sinds een paar dagen build 16A322 draaien op een MacBook Air 2011. Op zich draait ie uitstekend, Siri werkt heerlijk en de paar apps die ook tabbed kunnen draaien zijn briljant. Maar ik erger mij compleet aan de foto analyse, die mijn Mac dus al een paar dagen compleet op 100% laat draaien. Tenzij ik photoanalysisd en de Foto-agent kill uiteraard. Nu heb ik al een vrij grote library, maar ben benieuwd of dit elke keer gaat gebeuren bij een macOS update.
Draai zelf geen sierra maar ook op IOS is de app foto druk bezig. Op sierra zal het niet anders zijn om moments, faces, places, etc in kaart te brengen.
Bij vorige update was er ook een scan maar die ging op zich nog wel vlot.
Bij vorige update was er ook een scan maar die ging op zich nog wel vlot.
Ik teken nergens meer voor
Me_mrtn hoe heb jij deze build gekregen? Ik ben van beta naar GM gegaan maar heb nu geen update op alle macs niet.
Je hoeft deze instelling niet te wijzigen en ik zou de optie ‘Elke willekeurige bron’ (‘Anywhere’) ook niet gebruiken. Om een enkel programma alsnog te openen hoef je alleen met een rechtsklik op het programma te klikken en ‘Open’ te kiezen. Dan staat er namelijk een extra knop in het dialoogvenster. Alternatief kun je na een mislukte poging ook in de systemvoorkeuren het programma toestaan.straydog_50 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:20:
Sierra draait hier ook super goed, (Macbook 12'') het enige wat ik enorm irritant vind aan Siri is dat het venster aan de linkerkant niet automatisch verdwijnt. Hierdoor moet je Siri steeds wegklikken als je klaar bent. Nogmaals CMD+ Space indrukken zou daarvoor eigenijk een goede oplossing voor zijn.
Waar gebruik je siri eigelijk voor op je macbook? Ik heb namelijk nog nooit zoiets gehad van 'oh laat ik Siri eens gebruiken', maar kan aan mij liggenmartijnmartijn schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:26:
Sierra draait hier ook super goed, (Macbook 12'') het enige wat ik enorm irritant vind aan Siri is dat het venster aan de linkerkant niet automatisch verdwijnt. Hierdoor moet je Siri steeds wegklikken als je klaar bent. Nogmaals CMD+ Space indrukken zou daarvoor eigenijk een goede oplossing voor zijn.
Esc werkt prima daarvoormartijnmartijn schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:26:
Snelle blik in mijn agenda voor een specifieke datum of voor eventueel openstaande herinneringen. Daarvoor is het ideaal. Ik gebruik Siri op mijn telefoon juist heel vaak voor een herinnering of om snel iemand te bellen als mijn telefoon in mijn zak zit.Scrtz schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:33:
[...]
Waar gebruik je siri eigelijk voor op je macbook? Ik heb namelijk nog nooit zoiets gehad van 'oh laat ik Siri eens gebruiken', maar kan aan mij liggen. Moet ook zeggen dat ik ook vrijwel nooit Siri op de iPhone gebruik
Thanks!
Ook maar de bèta op m'n MacBook gezet. De mogelijkheid om te unlocken via de Apple Watch vond ik genoeg reden.
Ben ik de enige die Siri nog nooit heeft gebruikt? Op de iPhone, Apple Watch en nu dus MacBook staat het bij mij standaard uit. Zelfde geldt overigens voor Cortana.
Ben ik de enige die Siri nog nooit heeft gebruikt? Op de iPhone, Apple Watch en nu dus MacBook staat het bij mij standaard uit. Zelfde geldt overigens voor Cortana.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Hoe bedoel je, mijn build? Er zijn een aantal verschillende builds in omloop, die slechts één buildnummer verschillen. En ben er gewoon via de Mac App Store aan gekomen.bwiep schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:28:
Me_mrtn hoe heb jij deze build gekregen? Ik ben van beta naar GM gegaan maar heb nu geen update op alle macs niet.
Siri is trouwens ontzettend handig, maar gebruik het liever op m'n iPhone. Bij het instellen van Siri op de i7 ging m'n i6 helemaal los trouwens.
[ Voor 21% gewijzigd door me_mrtn op 18-09-2016 08:02 ]
Hoe is het bij jullie met SMB-shares?
Ik heb ooit symlinks gemaakt van al mijn NAS-shares en onder El Capitan werkte dat prima. Als ik op de symlinks klikte verbond hij met mijn NAS onder het juiste account. In Sierra is het ho-pe-loos
De symlinks werken niet meer. Als ik via mijn NAS in de finder zijbalk ga logt ie in als gast, en vervolgens zegt ie dat ie het item niet kan vinden.
Ik moet dan op verbind server klikken om zo via AFP te verbinden maar dit is allemaal NIET handig! Iemand een gouden tip?
Ik heb ooit symlinks gemaakt van al mijn NAS-shares en onder El Capitan werkte dat prima. Als ik op de symlinks klikte verbond hij met mijn NAS onder het juiste account. In Sierra is het ho-pe-loos
De symlinks werken niet meer. Als ik via mijn NAS in de finder zijbalk ga logt ie in als gast, en vervolgens zegt ie dat ie het item niet kan vinden.
Ik moet dan op verbind server klikken om zo via AFP te verbinden maar dit is allemaal NIET handig! Iemand een gouden tip?
Eenmalig. Tenzij ze de algoritmes gaan veranderen. Dat zal vast een keer gebeuren, want zo goed is ie nu nog niet helaas. Tip: laat je mac 's nachts draaien met Fotos.app gesloten, dan is ie zo klaar.me_mrtn schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:44:
Sinds een paar dagen build 16A322 draaien op een MacBook Air 2011. Op zich draait ie uitstekend, Siri werkt heerlijk en de paar apps die ook tabbed kunnen draaien zijn briljant. Maar ik erger mij compleet aan de foto analyse, die mijn Mac dus al een paar dagen compleet op 100% laat draaien. Tenzij ik photoanalysisd en de Foto-agent kill uiteraard. Nu heb ik al een vrij grote library, maar ben benieuwd of dit elke keer gaat gebeuren bij een macOS update.
Heb de GM geïnstalleerd maar met safari krijg ik regelmatig wat witte blokken in beeld bij het scrollen.
Met chrome heb ik dit niet, en met el-capitain ook niet trouwnes.
Is het aan te bevelen om straks de publieke versie te downloaden? en kan ik deze over de GM heen zetten?
Of is het nog beter om een schone installatie te maken., wat zijn jullie ervaringen.
Is het aan te bevelen om straks de publieke versie te downloaden? en kan ik deze over de GM heen zetten?
Of is het nog beter om een schone installatie te maken., wat zijn jullie ervaringen.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik vraag me dat ook af. Merk af en toe wat glitches inderdaad. Ik wil een clean install doen maar met de ingewikkelde koppelingen met iCloud Photo Library weet ik niet goed wat ik netjes moet backupppen. Ik zou het liefst time machine niet terugzetten maar handmatig bestanden uit Time Machine.merlin1201 schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:22:
Heb de GM geïnstalleerd maar met safari krijg ik regelmatig wat witte blokken in beeld bij het scrollen.
Ik ben hardcore Evernote gebruiker. In Evernote open ik bestanden om aan te passen. In de oude situatie neemt Evernote automatisch de wijzigingen over.
In Sierra werkt dit niet meer. Ik kan alleen een copy van het originele bestand opslaan. Nu blijkt dat in Sierra de rechten in de Library/application support/ veranderd is
https://forums.developer.apple.com/thread/62013
Nu maar hopen dat dit een foutje is. Want anders kunnen veel applicaties in de toekomst problemen krijgen.
In Sierra werkt dit niet meer. Ik kan alleen een copy van het originele bestand opslaan. Nu blijkt dat in Sierra de rechten in de Library/application support/ veranderd is
https://forums.developer.apple.com/thread/62013
Nu maar hopen dat dit een foutje is. Want anders kunnen veel applicaties in de toekomst problemen krijgen.
Gaan de meeste gelijk updaten of wachten we op 10.12.1?
Sierra is voor mij eerste versie sinds 10.6 welke niet als beta op mijn machine gedraaid heeft...
Ik weet dus ook niet of ik nu gelijk op install ga drukken. El Captain vind ik wel super draaien eigenlijk.
Sierra is voor mij eerste versie sinds 10.6 welke niet als beta op mijn machine gedraaid heeft...
Ik weet dus ook niet of ik nu gelijk op install ga drukken. El Captain vind ik wel super draaien eigenlijk.
Ik teken nergens meer voor
Ik ga gelijk updaten. Volgens mij zijn de meeste wijzigingen redelijk oppervlakkig en (vergeleken met andere major releases) minder zaken die echt dicht op de core zitten.
Ik ga wel upgraden naar Sierra. Normaliter al beta's getest maar deze keer weinig behoefte aan gehad.
Normaal doe ik een clean install, echter wacht ik op een nieuwe MacBook, dus doe het dan wel.
Normaal doe ik een clean install, echter wacht ik op een nieuwe MacBook, dus doe het dan wel.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik draai alle beta's en heb echt nog nooit een clean install gedaan. 0 problemen mee gehad.THE_BASE schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:06:
Ik ga wel upgraden naar Sierra. Normaliter al beta's getest maar deze keer weinig behoefte aan gehad.
Maar idd macOS sierra is niet heel boeiend, in mijn optiek dan.
Sierra is de update waar ik het minst warm van wordt.
Ik draai het al een week. Elke keer als ik lees dat 20 september 10.12 uitkomt zit ik meteen te denken dat ik die avond vrij wil houden.
Maar dan realiseer ik me dat ik het al draai. Photos is wat gelikter en je kan Siri gebruiken om alle notulens te zoeken die ik de afgelopen maand op de schijf zijn gekomen. Maar voor de rest heb ik niet het gevoel dat ik wat nieuws draai. Grafisch zie ik glitches als ik tussen dashboard switch.
De grootste verrassing was wel dat dashboard er nog steeds inzit. Scheelt weer zoeken naar vervangers voor de widgets die ik al jaren gebruik.
Ik draai het al een week. Elke keer als ik lees dat 20 september 10.12 uitkomt zit ik meteen te denken dat ik die avond vrij wil houden.
Maar dan realiseer ik me dat ik het al draai. Photos is wat gelikter en je kan Siri gebruiken om alle notulens te zoeken die ik de afgelopen maand op de schijf zijn gekomen. Maar voor de rest heb ik niet het gevoel dat ik wat nieuws draai. Grafisch zie ik glitches als ik tussen dashboard switch.
De grootste verrassing was wel dat dashboard er nog steeds inzit. Scheelt weer zoeken naar vervangers voor de widgets die ik al jaren gebruik.
Ik had de indruk dat mijn iMac door Sierra een stuk trager geworden was. Vooral inloggen duurde eeuwen en veel handelingen duurden langer dan ik gewend was. Finder openen en dat soort dingen. Dit weekend een SMC reset gedaan en de problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijft een raar ding, die SMC.
Ik had gedacht dat Siri nuttiger zou zijn op de iMac. Voor het openen van programma's en bedienen van iTunes is het niet heel geschikt. Dan is de knoppenbalk bovenaan of een snelle CMD+Spatie toch zinniger. Misschien moet ik haar wat harder aan het werk zetten
Voor de rest is Sierra een prima release die in elk geval vanaf het begin veel stabiliteit lijkt toe te voegen.
Ik had gedacht dat Siri nuttiger zou zijn op de iMac. Voor het openen van programma's en bedienen van iTunes is het niet heel geschikt. Dan is de knoppenbalk bovenaan of een snelle CMD+Spatie toch zinniger. Misschien moet ik haar wat harder aan het werk zetten
[ Voor 37% gewijzigd door page404 op 20-09-2016 14:22 ]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Is Sierra GM soepel of soepeler dan El Capitan? Zal de eerste upgrade zijn die ik eventueel oversla voor mijn Air uit 2011 (die dus best aan vervanging toe is als Apple eindelijk met iets nieuws komt).
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Gebruik Siri op de telefoon al nagenoeg nooit en zie het mezelf op mijn MBP helemaal niet gebruiken.
Met m'n handen op het toetsenboard heb ik geen behoefte om tegen mijn laptop te gaan praten. Niet sneller / makkelijker etc. Blijft voor mij een gimmick.
Met m'n handen op het toetsenboard heb ik geen behoefte om tegen mijn laptop te gaan praten. Niet sneller / makkelijker etc. Blijft voor mij een gimmick.
Oh oh Mr. B, oh oh!
[quote]iAmRenzo schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:12:
[...]
gebruik eens automount, heel handig
https://coderwall.com/p/f...hare-in-os-x-into-volumes
https://gist.github.com/L422Y/8697518
[...]
gebruik eens automount, heel handig
https://coderwall.com/p/f...hare-in-os-x-into-volumes
https://gist.github.com/L422Y/8697518
Ik ook. Ben benieuwd naar de unlock/lock functie icm Apple Watch. Verder niet veel boeiends gelezen wat me gaaf lijkt. Siri ga ik niet veel gebruiken.Tom schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:47:
Ik ga gelijk updaten. Volgens mij zijn de meeste wijzigingen redelijk oppervlakkig en (vergeleken met andere major releases) minder zaken die echt dicht op de core zitten.
Mijn boefje is liev!
Zeg, was sierra niet vanaf 19.00 NL-tijd beschikbaar? o0
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Hij staat hier te downloadenWhatsappHack schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:11:
Zeg, was sierra niet vanaf 19.00 NL-tijd beschikbaar? o0
In de AppStore even naar MacOS zoeken.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Mijne is aan het downloaden, uurtje wachten zegt de app store.
Hier loopt de download ook
22 minuten zegt ie maar klinkt als "Windhoos tijd"
Mijn boefje is liev!
Mijn iMac (mei 2009) geeft aan dat deze update niet op deze mac geïnstalleerd kan worden. Blijf ik gewoon lekker bij El Capitan. Voorlopig krijg ik nog security updates, dus kan nog wel even mee
[ Voor 5% gewijzigd door pporrio op 20-09-2016 20:02 ]
Welke iMac heb je dan?pporrio schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:01:
Mijn iMac (mei 2009) geeft aan dat deze update niet op deze mac geïnstalleerd kan worden. Blijf ik gewoon lekker bij El Capitan. Voorlopig krijg ik nog security updates, dus kan nog wel even mee
edit:
Aah een ninja edit
Aah een ninja edit
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 20-09-2016 20:14 ]
Mijn boefje is liev!
iMac (24-inch, begin 2009). Modelaanduiding: iMac9,1 (Intel Core 2 Duo 2,66 GHz, 8GB RAM)
Dat is een Early 2009 (vrijwel gelijk aan een late 2008), en de iMacs worden enkel ondersteund vanaf Late 2009.pporrio schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:15:
[...]
iMac (24-inch, begin 2009). Modelaanduiding: iMac9,1 (Intel Core 2 Duo2,66 GHz, 8GB RAM)
Ach zo erg is het niet. Werkt nog prima en als Apple stopt met updates voor El Capitan, kan er altijd nog Linux op (als ik intussen niet al wat nieuws heb gekocht).ThomasG schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:16:
[...]
Dat is een Early 2009 (vrijwel gelijk aan een late 2008), en de iMacs worden enkel ondersteund vanaf Late 2009.
Het schijnt via een niet officiële manier alsnog te werken op niet ondersteunde Macs. Er zijn vast wel Tweakers die weten hoe dat moet.pporrio schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:19:
[...]
Ach zo erg is het niet. Werkt nog prima en als Apple stopt met updates voor El Capitan, kan er altijd nog Linux op (als ik intussen niet al wat nieuws heb gekocht).
Ik probeer Universal Clipboard te gebruiken tussen een MacBook Air 2011 en een iPhone 7. Zelfde iCloud-account en eventueel Bluetooth ingeschakeld. Krijg het niet werkend.
Iemand een idee hoe ik een Sierra kan installeren op een remote mac met een encrypted volume?
Ik weet dat software updates via de terminal kunnen en dan met een Sudo fdsetup authrestart kan je de machine dan laten rebooten zodat hij de initiële login skipped.
Maar kan nergens vinden hoe dat te doen via een Major update. Sudo software update --list toont Sierra niet.
Ik weet dat software updates via de terminal kunnen en dan met een Sudo fdsetup authrestart kan je de machine dan laten rebooten zodat hij de initiële login skipped.
Maar kan nergens vinden hoe dat te doen via een Major update. Sudo software update --list toont Sierra niet.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Universal Clipboard is gebaseerd op dezelfde technologie als Handoff. Uit mijn hoofd zijn het alleen Macs uit 2012 en nieuwer die dat zonder trucjes ondersteunen.THE_BASE schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:37:
Ik probeer Universal Clipboard te gebruiken tussen een MacBook Air 2011 en een iPhone 7. Zelfde iCloud-account en eventueel Bluetooth ingeschakeld. Krijg het niet werkend.
Je zult iets meer moeten prijsgeven. Sierra is geen ‘update’ in enge zin. Je kunt het alleen via de Mac App Store laden en zult dan een netwerkschijf moeten aanmaken om het op netwerktoestellen te installeren.SpoekGTi schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:39:
Iemand een idee hoe ik een Sierra kan installeren op een remote mac met een encrypted volume?
Huh? hoe bedoel je dat precies? ik kan zo een share aan maken en het daar op zetten, maar waarom zou ik vanaf daar de setup moeten runnen?Eitot schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:42:
[...]
Je zult iets meer moeten prijsgeven. Sierra is geen ‘update’ in enge zin. Je kunt het alleen via de Mac App Store laden en zult dan een netwerkschijf moeten aanmaken om het op netwerktoestellen te installeren.
Het enige wat ik wil is dat hij als hij reboot meteen doorgaat zonder te gaan hangen op een inlog voor het encrypted volume (bootdisk)
[ Voor 12% gewijzigd door SpoekGTi op 20-09-2016 20:45 ]
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Is de Public Beta GM dezelfde build als de nu te downloaden versie?
Volgens mij niet ik las iets over 320 en 323 ik heb zelf nog de oudere 320 GM dus even updaten.
Volgens mij gebeurt dat zo. Maar een remote encrypted mac hebben zonder mogelijkheid om een ww in te geven is niet heel handig, of wel?SpoekGTi schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:44:
[...]
Huh? hoe bedoel je dat precies? ik kan zo een share aan maken en het daar op zetten, maar waarom zou ik vanaf daar de setup moeten runnen?
Het enige wat ik wil is dat hij als hij reboot meteen doorgaat zonder te gaan hangen op een inlog voor het encrypted volume (bootdisk)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Wel DUH, normaliter is hij dat ook niet, maar tis wel fijn als ik NIET op en neer hoef naar Haarlem voor een software upgrade om er daar een keyboard muis en monitor aan te hangen he.CyBeR schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:14:
[...]
Volgens mij gebeurt dat zo. Maar een remote encrypted mac hebben zonder mogelijkheid om een ww in te geven is niet heel handig, of wel?
Met sudo fdsetup authrestart authoriseer je het systeem om 1 malig te rebooten en dan dus het wachtwoord voor de eerste unlock voor het volume te skippen
Ah. Wel ik gebruik ook fv2 dus ik zal zo even zien hoe unattended dat gaat. Maar remote zou ik 't er zelf niet op wagen eigenlijk.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Siri weet niet waar mijn iMac zich bevind, ze wil dat WiFi ingeschakeld wordt zodat ze kan zien waar hij is, voor ze weerberichten voor deze locatie kan tonen enzo.
Maar ik wil WiFi helemaal niet inschakelen op mijn iMac, hij hangt aan een draadje, en dat is helemaal prima. Zou ik Siri ook op een andere manier kunnen vertellen waar ze is?
Maar ik wil WiFi helemaal niet inschakelen op mijn iMac, hij hangt aan een draadje, en dat is helemaal prima. Zou ik Siri ook op een andere manier kunnen vertellen waar ze is?
Humankind… be both.
Heel even aanzetten?Spike_wolf schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:26:
Siri weet niet waar mijn iMac zich bevind, ze wil dat WiFi ingeschakeld wordt zodat ze kan zien waar hij is, voor ze weerberichten voor deze locatie kan tonen enzo.
Hmm, das een goeie. Even kijken wat dat doet
Heb inmiddels wel al drie keer gehad dat Siri na een willekeurige opdracht spontaan muziek begint te spelen in iTunes. Hebben meer mensen daar last van?
[Edit]
Nope, wanneer WiFi aan staat weet ze mijn locatie redelijk precies, ze geeft het adres van de overburen. Wanneer ik WiFi weer uit zet is ze het spontaan weer vergeten

[Edit 2]
Weird. voor het weer blijft ze wel mijn woonplaats onthouden.. okay, tot zo ver goed genoeg
[ Voor 29% gewijzigd door Spike_wolf op 20-09-2016 21:33 ]
Humankind… be both.
Siri blijft vrij onzinnig
. Beetje lopen schreeuwen tegen je Mac terwijl 99/100 taken met keyboard shortcuts sneller zijn
Dat vind ik ook zo bagger met Zoek mijn iMac. Werkt ook alleen icm wifi.Spike_wolf schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:26:
Mijn boefje is liev!
Anderen ook problemen met het volume van Facetime? Erg zacht via de ingebouwde speakers, ook al is het geluid volop. Geluid via bluetooth-koptelefoon werkt überhaupt niet.
Tja tot iemand bijvoorbeeld een handicap heeft. En in sommige situaties kan het echt wel bruikbaar zijn, als je het maar leert te gebruiken.nelizmastr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:35:
Siri blijft vrij onzinnig. Beetje lopen schreeuwen tegen je Mac terwijl 99/100 taken met keyboard shortcuts sneller zijn
Wanneer ik op Apple music een radio van een bepaalde artiest wil opstarten, gaat dit waarschijnlijk sneller met Siri. Er zijn wel toepassingen te bedenken waarbij Siri echt wel prettig werkt.
Waarom zou ik eerst FaceTime en daarna een contact opzoeken als het ook via Siri kan?
Niet altijd alles is sneller of makkelijker met een toetsenbordje.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Hmm niet echt actief gevolgd maar lees/ondervind nu dat mijn iMac die functie niet ondersteundJB schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:26:
[...]
Ik ook. Ben benieuwd naar de unlock/lock functie icm Apple Watch. Verder niet veel boeiends gelezen wat me gaaf lijkt. Siri ga ik niet veel gebruiken.

Mijn boefje is liev!
Is het iemand gelukt om met Siri een gesprek te starten via je telefoon? Dusver krijg ik alleen facetime-audio of Siri denkt dat ik specifiek een iPhone nummer zoek bij een contactpersoon.
Omdat dat is hoe de techniek werkt. O.a Google autootjes reden langs door de straten om de wifi signalen op te vangen. En bij elk wifi signaal meten ze de sterkte en waar de auto zich op dat moment bevond. Nu dat is opgeslagen wordt dat gebruikt om de locatie te bepalen. Dit door de computer de wifi signalen te laten detecteren in dit geval en deze te sturen naar de server met de locatiegegevens van de wifi signalen, welke dan een locatie teruggeeft.JB schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:37:
[...]
Dat vind ik ook zo bagger met Zoek mijn iMac. Werkt ook alleen icm wifi.
Dit werkt dus niet als Wifi uit staat, want dan worden de signalen niet opgepakt, want.. Wifi staat uit.
Via IP locatie opvragen is veel in-accurater. Dan staat mijn machine zo'n 15km van waar ik daadwerkelijk ben.
[ Voor 6% gewijzigd door ZpAz op 20-09-2016 22:06 ]