Vanwege de goede klantenservice en de mogelijkheid tot het bijkopen van extra jaren aan garantie had ik me al een tijdje geleden voorgenomen om een GTX 1070 van EVGA te halen. Ook het feit dat de SC versie tot de stilste modellen op de markt werd gerekend vond ik belangrijk. Uiteindelijk is het er niet van gekomen en achteraf ben ik daar misschien wel blij mee.
Eerst was er een akkefietje met een YouTube filmpje waarin een EVGA kaart in de fik vloog, daarna werden er door EVGA thermal pads opgestuurd naar klanten en werd er tevens een VBIOS update beschikbaar gesteld. Later bleek uit onderzoek van website GamersNexus dat het probleem waarschijnlijk niet lag aan oververhitte VRMs, maar misschien aan capacitoren van een slechte kwaliteit.
Begin dit jaar presenteerde EVGA ook nog zijn nieuwe iCX cooler met de allernieuwste snufjes, waaronder zo'n negen temperatuursensoren en fans die individueel aan te sturen zijn. Wat ik jammer vond was dat de nieuwe iCX koeler lang niet zo stil was als de ACX 3.0 koeler oorspronkelijk was geweest (dwz vóór de BIOS update), plus dat al dit moois was voorzien van een steviger prijskaartje dan ik had gehoopt.
En net lees ik toevallig op het
EVGA forum dat er recentelijk zelfs een GTX1080 met zo'n nieuwe iCX koeler in brand is gevlogen:
The card MWalkerworld is referring to is my card. It is.....was a GTX-1080 SC2, with ICX that I received through the ICX upgrade program. I have had it for a total of 4 days. last night it basically exploded for lack of a better term. Screen blacked out, then a loud Pop and Sparks and or Flames followed by Smoke and an odor of burnt electronics. Clearly visible to my wife and I through the side window of my case.
In the four days i have had the card i have been diligently monitoring Temps and other parameters of the card. At the time of the incident the card was not running hot or showing any signs of failure and the three Temp LEDs on the side of the card were the color Blue, indicating that the card was running in between 60 and 82 degrees Celsius.
I contacted EVGA immediately and they were more than happy to start the RMA process. At this point I am not entirely sure i want another one. I feel like I will simply be waiting for it to blow again.
En dan te bedenken dat onder de iCX technologie er ook nog een extra zekering op de kaart is geplaatst:
A safety fuse to protect components from damage due to improper installation or other component failures. An EVGA ONLY fuse that adds another layer of protection to your card and system.
Inmiddels zal ik sowieso de reviews voor AMD's Vega kaarten nog maar even afwachten. Maar ik vind het verdomd jammer dat EVGA kennelijk het lek nog steeds niet boven water heeft. Een kapotte GPU van 500 euro is al iets waar ik niet blij mee zou zijn, maar het risico op brand in mijn woonkamer door zo'n grapje kan ik missen als kiespijn. Jammer dat dit juist moet gebeuren bij de enige fabrikant die de mogelijkheid biedt tot een verlengde garantie. Waarom kan MSI dat niet ook aanbieden?
[
Voor 5% gewijzigd door
choogen op 03-04-2017 22:26
]