Ook maar even mijn 2 cents over het al dan niet einde van W10m.
Eerst even wat achtergrond. Mijn Lumia 930 van nu exact 2 jaar oud is mijn eerste smartphone (jaja nep Tweaker ik weet het

), daarvoor heb ik, denk 5 jaar, met een heuse Motorola KRZR K2 gelopen, ik mis nog steeds de batterij duur van een week, en het bevredigende dichtklappen van de telefoon na een telefoongesprek, maar dat terzijde.
De redenen waarom ik destijds gekozen heb voor Windows Phone:
- Ik heb een hekel aan de arrogante houding van Apple en veel Apple adepten, daarnaast vond ik iPhone's veel al te prijzig.
- Google wist al wel genoeg over mij, dankzij mijn gebruik van Gmail. En in mijn familie waren er genoeg mensen die liepen te klagen over onstabiele telefoons etc.
- Mijn ongefundeerde voorkeur voor underdogs.
- Camera.
Ondertussen bevalt de telefoon mij uitstekend, hij is stevig, heeft een goede camera en met mijn gebruik haal ik meestal het einde van de dag wel op een batterij lading. In de tussentijd is hij zonder issues geupdate naar W10m en vervolgens, ook zonder issues, naar de AU update.
Persoonlijk heb ik geen last van de app gap. Dat ligt grotendeels aan mijn gebruik, ik gebruik vooral Whatsapp, Facebook (al zou daar de mobile website ook prima voldoen), Edge, MS Maps en de kalender app. Al het andere is vooral extra. Ik mis geen Google apps, Gmail komt vrolijk binnen in Outlook, Mytube speelt prima youtube filmpjes af en heeft meer functies dan de officiële youtube app op mijn vrouw's Android, en eerst Here, nu MS Maps, voldoet meer dan genoeg als een alternatief voor Gmaps.
Alle andere apps zijn extra, en daar zijn er meer dan genoeg van, voor
mijn gebruik.
Met dat als achtergrond, waar denk ik dat het mis is gegaan.
Te veel gefocust op de VS, daar waar WP nauwelijks voet aan de grond kreeg in MS thuisland, leek het in veel andere landen wel te lukken, maar is daar nooit specifiek op ingespeeld.
Te veel tijd tussen aankondiging en daadwerkelijke release (al was dat deels Nokia's schuld), als voorbeeld de Lumia 920. Ik weet nog de hype toen die aangekondigd werd. Eerste tel met OIS, QI, en zo nog veel dingen. Vervolgens duurde het 2 maanden voordat je hem kon kopen, en als ik het mij goed herinner nog langer voordat hij buiten de VS in de winkels lag. Tegen de tijd dat hij aangeschaft kon worden was de hype wel uitgedoofd.
Telefoons te vroeg releasen/aankondigen met een Beta versie van het OS/software/firmware, zie Lumia 950 en nu ook weer de HP Elite x3. Waardoor toestellen al een negatief imago hebben.
Onduidelijke communicatie:
Als ik het mij goed herinner, maar verbeter mij gerust, heeft MS nooit zelf aangekondigd alle WP8.1 tel up te daten naar W10m, alleen dat ze het wilden proberen. Echter is dit door de Media uitgelegd als alle WP8.1 toestellen worden geupdate.
Een MS medewerker zegt in een interview dat Mobile niet een focus punt is op het moment, Media => MS stopt met WP/M.
Een heel aantal van deze miscommunicaties zou opgelost zijn door duidelijk communicatie vanuit MS. Na aanleiding van de WM is dead artikelen meteen een statement eruit gooien dat dat niet het geval is etc.
Of misschien een duidelijke roadmap geven met wanneer ze wat willen bereiken.
MS's al dan niet terechte, negatieve imago, zie het Snapchat debacle.
Waarom er, volgens mij, nog hoop is:
MS heeft een lange adem/diepe zakken.
W10m is een integraal onderdeel van hun UWP visie, als ze Mobile laten vallen, verdwijnt er een integraal onderdeel weg van het UWP platform
Ja er verdwijnen apps, maar er komen ook steeds meer grote namen bij met een UWP app.
Continuum, voor de particulier misschien niet heel interessant, maar voor het bedrijfsleven zeker wel. En wat mensen op hun werk zien, gaan ze misschien ook thuis gebruiken.
Lang verhaal, maar misschien samenvattend in een vraag:
Als mijn telefoon op dit moment kapot gaat, zou ik dan weer een W10m telefoon kopen? Ja, de toekomst van W10m kan nog alle kanten op, voor
mij zijn de apps er die
ik nodig heb,
vind ik Livetiles geweldig, en het OS aan alle beter en intuïtiever werken dan de "Stock" Android 6 op mijn vrouw's MOTO G.
Ik kan mij echter heel goed voorstellen dat voor veel mensen de App gap een onoverkomelijk probleem is, en dan komt het uiteindelijk toch weer neer op een kip <-> ei verhaal.