Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sten Vollebregt
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:30
Als je totaal geen ID's ziet langskomen dan komt de interrupt waarschijnlijk niet aan. Deze wordt verstuurd door de C1101 via pin GDO2. Zit deze kabel op de correcte pin van de ESP (niet ESP GPIO-16... deze heeft geen interrupt) en komt deze overeen met datgene dat is ingesteld in de plugin? Check ook of deze pin onder hardware niet ook als I2C of andere pin pin? Standaard staat GPIO-4 (D2) namelijk als I2C SDA.

My case has so many fans that it hovers above the ground

• progunnl
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 31-03 20:20
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:26:
Als je totaal geen ID's ziet langskomen dan komt de interrupt waarschijnlijk niet aan. Deze wordt verstuurd door de C1101 via pin GDO2. Zit deze kabel op de correcte pin van de ESP (niet ESP GPIO-16... deze heeft geen interrupt) en komt deze overeen met datgene dat is ingesteld in de plugin? Check ook of deze pin onder hardware niet ook als I2C of andere pin pin? Standaard staat GPIO-4 (D2) namelijk als I2C SDA.
Hi Sten, Thanks voor de reactie. Heb het net getest maar geen resultaat.

Had dus inderdaad GDO2 op D1 aangesloten terwijl op de hardware page GPIO ⇄ SDA: op D2 staat. Heb het kabeltje verzet van D1 naar D2 en D11 (GPIO11) maar zien geen verschil. :/ Heeft GPIO → SCL hier mee te maken? Deze is namelijk niet aangesloten maar wel geconfigureerd..

• Sten Vollebregt
Zolang I2C niet staat ingesteld op een van de SPI pinnen (D5-D7), de CS (D8), of de pin waarop GPO2 van de C1101 zit zou het niet moeten uitmaken. Je kan ook simpelweg none voor beide I2C pinnen configureren

Als dat allemaal niet werkt dan zou het nog kunnen dat iets op het boardje waarop de ESP chip zit een conflict geeft zoals een LED.

Welke remote van Itho heb je?

[Voor 6% gewijzigd door Sten Vollebregt op 07-01-2020 22:59]

• progunnl
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:56:
Zolang I2C niet staat ingesteld op een van de SPI pinnen (D5-D7), de CS (D8), of de pin waarop GPO2 van de C1101 zit zou het niet moeten uitmaken. Je kan ook simpelweg none voor beide I2C pinnen configureren

Als dat allemaal niet werkt dan zou het nog kunnen dat iets op het boardje waarop de ESP chip zit een conflict geeft zoals een LED.
Dit is momenteel mijn setup (fyi, GDO0/Groen is niet aangesloten)
foto
Welke remote van Itho heb je?
Deze lijkt er op, ben niet 100% zeker van het type.

Moet ik gekoppeld zijn met mijn ventilatie voordat ik ID's kan zien? Heb dit namelijk met jouw firmware niet meer getest

• Sten Vollebregt
De remote lijkt op degene die ik heb. Ook qua aansluitingen zie ik niks raars: zolang I2C uit staat en in de plugin D2 geselecteerd staat zou dit moeten werken. Je kan eens probweren om GDO0 ipv GDO2 aan te sluiten, beide pinnen kunnen gebruikt worden om aan te geven dat er een bericht ontvangen is en misschien dat magisch jouw C1101 module de andere pin aanstuurt.

• Lange_Slurf
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 03-04 13:00

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

*slik*

Ik had het idee om mijn Itho ook slim te maken en te integreren in Home Assistant. Nu ik door dit topic heen ga, vrees ik dat het mij niet gaat lukken. Dit is veel te hoog gegrepen voor mijn kennis.

Zijn er wat makkelijkere manieren in de omloop om dit voor elkaar te krijgen?

Ik heb deze remote

30 dagen EvE online trial

• progunnl
Sten Vollebregt schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:11:
De remote lijkt op degene die ik heb. Ook qua aansluitingen zie ik niks raars: zolang I2C uit staat en in de plugin D2 geselecteerd staat zou dit moeten werken. Je kan eens probweren om GDO0 ipv GDO2 aan te sluiten, beide pinnen kunnen gebruikt worden om aan te geven dat er een bericht ontvangen is en misschien dat magisch jouw C1101 module de andere pin aanstuurt.
Ok, @Sten Vollebregt , Het is me gelukt! My bad. had in de plugin/devices als sensor gpio 10 staan zoals in de handleiding. 8)7. Thanks for the support! _/-\o_

• progunnl
Lange_Slurf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:26:
*slik*

Ik had het idee om mijn Itho ook slim te maken en te integreren in Home Assistant. Nu ik door dit topic heen ga, vrees ik dat het mij niet gaat lukken. Dit is veel te hoog gegrepen voor mijn kennis.

Zijn er wat makkelijkere manieren in de omloop om dit voor elkaar te krijgen?

Ik heb deze remote
Deze handleiding bracht me al heel ver.

Heb de firmware van @Sten Vollebregt gebruikt. Deze is wat recenter en de logging is beter te volgen om je ID van de remote te vinden.

BIN file

• jvanderneut
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 02-04 09:52
notedopp schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:30:
Kan het zijn dat er ook een response vanuit de installatie gestuurd wordt? Ik moet nog testen of het aan de afstand tot de installatie ligt, gebruik van het OS ligt of misschien beide.

Het 3de bericht lijkt meer in sterkte te fluctureren. Iets dieper in detail kijkende, lijkt het er wel op dat de start of message bestaande uit 7 bytes 170. Het zou dus zomaar een response bericht kunnen zijn.

Is iemand dit ook weleens opgevallen? Of is dit al bekende informatie?
Mijn unit stuurt elke 2 minuten zijn status door. Ik heb nog niet een directe response gezien. Hoeveel tijd zit er tussen die berichten?

De bytes met 170 (hexadecimaal 0xAA) is de preamble die voor het bericht wordt verstuurd. Door de preamble kan de receiver zijn gain en clock synchroniseren met sender. Daarna komen er 2 sync-bytes en het eigenlijke bericht.

• Sten Vollebregt
jvanderneut schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Mijn unit stuurt elke 2 minuten zijn status door. Ik heb nog niet een directe response gezien. Hoeveel tijd zit er tussen die berichten?

De bytes met 170 (hexadecimaal 0xAA) is de preamble die voor het bericht wordt verstuurd. Door de preamble kan de receiver zijn gain en clock synchroniseren met sender. Daarna komen er 2 sync-bytes en het eigenlijke bericht.
Het kan best interessant zijn om iets met deze updates te doen. Soms komt een commando niet goed aan en blijft de unit op de uide stand. Daarnaast kan ik ook via een 3-weg schakelaar de unit handmatig veranderen: dit doorsturen naar de ESP kan ook handig zijn.

Hoe zien deze status berichten er precies uit?

• jvanderneut
Sten Vollebregt schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:41:
[...]

Het kan best interessant zijn om iets met deze updates te doen. Soms komt een commando niet goed aan en blijft de unit op de uide stand. Daarnaast kan ik ook via een 3-weg schakelaar de unit handmatig veranderen: dit doorsturen naar de ESP kan ook handig zijn.

Hoe zien deze status berichten er precies uit?
Op zich vrij simpel:
- 1 byte message type (0x14 voor status)
- 3 bytes ID
- 5 bytes met "iets constants"
- 1 byte fanspeed
- 1 byte checksum

Ik ga hierbij uit van de codering zoals uitgezocht in demanditho in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter". Dit gebruik ik in een ESPHome component (https://github.com/jvande...ome/tree/itho-ecofanrft), die ik dan weer vanuit HomeAssistant kan bedienen.

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02-04 16:35
Als vanaf 2017 gebruik ik de code van @klusjesman op een ESP8266 om mijn Itho eco fan aan te sturen en het uitlezen van mijn 2 afstandsbedieningen. Hier heb ik zelf wat code bij geschreven om dit alles via MQTT te kunnen doen. Nu ik verhuisd ben en een nieuwere Itho box op zolder heb hangen wilde ik deze ook koppelen met mijn ESP8266. Nu dacht ik er in de tussentijd wel veranderd zou zijn in de code, ondanks alle uitbreidingen lijkt de core code onveranderd. Klopt dit?

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Dankzij dit topic en progunnl heb ik het een en ander al redelijk werkend.
Ik kan de fan bedienen vanuit home assistant. _/-\o_

Nu twee vragen:

1: Als ik naar de log kijk, en ik druk 1 keer, of ik spam de remote, krijg ik niet echt een patroon vwb het device id.
Hoe hebben jullie dit opgelost? Het lijkt enorm druk bij, bijne alke seconde zie ik een device voorbij komen.

2: Ik wil er graag een automation van maken: Turn on bathroom fan when motion is detected.
Welke action kan ik hiervoor gebruiken. Als ik bij type : Call Service gebruik, bij service fan.set_speed, en als entity fan.afzuiging_badkamer dan weet ik niet wat ik bij service data in moet vullen. Ik wil graag dat hij op max speed gaat draaien, totdat er geen motion meer is(maar daar gebruik ik een andere regel voor)

• Sten Vollebregt
Na het indrukken van de remote zou je drie keer dezelfde ID moeten zien in de log. Gebeurd dit niet dan decodeert de plugin de afstandsbediening niet correct.

Welke afstandsbediening en binary/versie van de code gebruik je?

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Ik gebruik de handleiding die al veelvuldig voorbijgekomen is hier.
k gebruik jouw binary code.
En deze rf remote:
https://www.renewable-ene...sbediening-geinstalleerd/

Heb in de esp I2C SDA en SCL op none gezet om pin D2 vrij te krijgen.
1st GPIO staat op GPIO-4 (D2)
Tools-Advanced-Webloglevel staat op "Debug"

Ik zie helaas geen patroon

[Voor 5% gewijzigd door Lange_Slurf op 19-01-2020 10:09]

• Sten Vollebregt
Als je ID's ziet langskomen in het log dan staat de hardware in principe goed ingesteld. Voor sommige remotes moet de decodering anders staan ingesteld. Je zou de binary van JeroenK86 kunnen proberen, daar staat de decodeerbyte geprogrammeerd op de andere optie die wel eens gebruikt wordt: https://github.com/klocki...a/BIN/normal_ESP8266_4M1M

Visueel ziet jouw afstandbediening er anders uit dan de mijne (die is grijs-wit ipv blauw-wit), maar de functionaliteit is dan wel weer identiek.

• John van B
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 29-03 22:11
Zou iemand mij kunnen helpen???
Ik heb nu meerdere firmware versies geprobeerd, andere Nodemcu boardjes en 2 verschillende c1101 maar iedere keer zodra ik de Nodemcu op het boardje prik dan geeft die een reset waarna die niet meer te bereiken is.
Heb i2c uit staan en D2 al geselecteerd maar op de een of andere manier lukt het niet.
Zodra ik het boardje los haal en de ESP reset zie ik in de logging zie ik dat de plugin geselecteerd is maar de web interface doet niets.
Wat doe ik fout???

• Sten Vollebregt
Klinkt alsof er ergens een fout zit in de bedrading tussen de CC1101 en ESP: als je hem aansluit op de verkeerde pinnen kan je ESP in flash modus geraken bij het opstarten ipv de normale modus (zie ook: https://randomnerdtutoria...6-pinout-reference-gpios/)

Check ook of je voeding voldoende is. De ESP vanaf een USB poort voeden kan onvoldoende zijn aangezien deze een bepaalde stroomlimiet hebben die per PC anders is.

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Wat is het probleem als ik die device id niet voor elkaar krijg? Simpelweg dat de cmds gegeven door de remote niet weergegeven worden in home assistant?

Dat vind ik niet het grootste probleem. Het lukt me niet met de Fw van jou, Jeroen en die van Jodur (welke retetraag is btw) Die van Jeroen lijkt niet volledig te flashen, die is in ongeveer 100 seconden klaar, terwijl die van jou er ruim 10 keer zo lang over doet. En alle settings zijn bewaard gebleven...

Ik heb ook geen idee waar al die rf signalen vandaan komen, het is echt zeer druk.

[Voor 3% gewijzigd door Lange_Slurf op 21-01-2020 15:44]

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 03-04 18:47

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Lange_Slurf schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:05:
<knip>
Ik heb ook geen diee waar al die rf signalen vandaan komen, het is echt zeer druk.
Dat vroeg ik me ook af. Ik kon me niet voorstellen dat de hele buurt constant dag en nacht met de AB aan het spelen is.
Experimentje gedaan: NodeMCU en C1101-bordje in een een RF-dicht blikje gefrot. Wat blijkt? De codes blijven gewoon langskomen ondanks dat alles zo goed als RF-dicht is. Wel met onregelmatige tussenpozen. Ik vraag me sterk af of die codes niet door de NodeMCU worden gegenereerd.

Overigens zie ik mijn Itho controller ook niet voorbijkomen als ik (een van de) toetsen indruk. Pairen doet ie ook nog niet. Welke fork ik ook flash, ook het aanpassen van de hex-codes die voor mijn AB gelden maakt helaas niet uit.

Binnenkort maar weer eens met frisse moed verder mee experimenteren :)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Lange_Slurf

Lange_Slurf

Doe Bij Die Ba

Aegle schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:51:
[...]

Dat vroeg ik me ook af. Ik kon me niet voorstellen dat de hele buurt constant dag en nacht met de AB aan het spelen is.
Het zou natuurlijk wel zo kunnen zijn dat alle lampen, schakelaars en ingebouwde shelly's zoveel device id's genereren. Ik weet niet of RF in deze puur de ITHO remote's omvat.

"hier" is bij mij toevallig ook sdam...grappig

• Aegle
  • Laatst online: 03-04 18:47

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Lange_Slurf schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:15:
[...]

Het zou natuurlijk wel zo kunnen zijn dat alle lampen, schakelaars en ingebouwde shelly's zoveel device id's genereren. Ik weet niet of RF in deze puur de ITHO remote's omvat.

"hier" is bij mij toevallig ook sdam...grappig
Zou kunnen. Maar als de hele handel in een nagenoeg dicht blikje zit (behalve de USB-voedingskabel) verwacht ik niet dat er veel RF-signaal het blikje binnendringt.

zojuist de boel weer eens opgeslingerd. Ik kan de ESP nu helemaal niet meer benaderen. Zucht. eerst maar eens een verse flash doen.

(Indertijd m'n woonplaats er maar bij gezet. Er was ooit een discussie in het PV-opbrengst-topic over wie nou waar woonde 8).)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:33
Lange_Slurf schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:05:

Ik heb ook geen idee waar al die rf signalen vandaan komen, het is echt zeer druk.
Die frequentie kan ook voor/door andere apparaten worden gebruikt. Weerstations, alarmsystemen, somfy in rolluiken bijv etc.

• TheBIgW
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 19:55
Ik heb ook wederom weer eens een gooi gedaan om onze Buva aan de gang te krijgen via een nodemcu, ik krijg ook veel RF signalen binnen. Maar zie geen zelfde device-id's als ik de afstand bediening probeer.

Joinen werkt ook niet. Lijkt op zelfde issue als Lange_Slurf

De afstandbediening en unit is diegene die in deze link staan: https://www.buva.nl/uploa...voorschriften-2012-05.pdf

Ik verwacht niet direct een oplossing van iemand, maar als iemand nog tips heeft. Ik hou mij aanbevolen en zal ondertussen mijn bevindingen blijven plaatsen.

• John van B
Kan iemand mij ook vertellen hoe je de unit kan aansturen via MQTT?
Via http aansturen gaat goed echter reageert die totaal niet alle commando's die ik verstuur via mqtt.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@John van B Kun je wat meer informatie geven? Nu is je vraag wel erg algemeen :)

Wat kan helpen is onder andere:
Welke firmware staat op je ESP? Welke MQTT-broker heb je draaien? Welke commando's verstuur je? Met welke software verstuur je de commando's? Hoe zit het met je gebruikte topic(s)?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• John van B
@Gizz

Sorry mijn fout. Ik draai de firmware die hier laatst voorbij kwam als linkje. Ik weet even niet van wie die is ( build date 31-12 2019 ).
Ik gebruik Mosquito als broker op Openhab. Commando's verstuurt met Mosquito als met MQTT Explorer.
Alles wat ik verstuur zie ik ook wel binnen komen op Explorer echter reageert de de ESP nergens op wat ik verstuur.
Onderstaand wat ik zoal geprobeerd heb in verschillende vormen:

ESP_ITHO/Fan/State 3
ESP_ITHO/Fan/cmd/State=4
ESP_ITHO/cmd State 4

• jvanderkroon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:21
Heeft er iemand ervaring met de ESPHome integratie die in deze feature request wordt getipt?

Na wat gekloot om vanuit deze fork ESPHome aan de praat te krijgen ging de rest vrij soepel. Ik heb de software geflasht en kunnen koppelen aan de Itho box. Vanuit Home Assistant kan ik 3 standen bedienen. Ik mis alleen dat wanneer ik op de afstandsbediening klik deze waarde ook opgepikt wordt.

Binnen HA wisselt de status wel vaak naar stand 3 terwijl de Itho nog in stand 1 staat. Er wordt dus wel wat opgepikt. In de log van ESPHome zie ik ook wel dat er commando's opgepikt worden.

• mtimmerm
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:59
Voor welk type ITHO werkt dit. Ik wil namelijk een nieuwe unit kopen en aan homey koppelen. Voor ITHO gaan of wat anders?

• dennistd
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:49
Ik heb hem zelf qua aansturing werkend met deze: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00404
Alleen het ontvangen van de status van de unit of de bijgeleverde afstandsbediening krijg ik nog niet voor elkaar.

• mtimmerm
Okay. En bevalt hij? En dan heb je deze handleiding gebruikt: https://docs.google.com/d...YiHDEwyScqhsPkJHGGYs-/pub

?

[Voor 4% gewijzigd door mtimmerm op 24-01-2020 16:00]

• jobr
dennistd schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:21:
Ik heb hem zelf qua aansturing werkend met deze: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00404
Alleen het ontvangen van de status van de unit of de bijgeleverde afstandsbediening krijg ik nog niet voor elkaar.
Volgens mij stuurt de unit ook geen status. Het is eenrichtingsverkeer.

• dennistd
Ik heb inderdaad die handleiding gebruikt, alleen als firmware heb ik die uit deze post gebruikt: Sten Vollebregt in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Eerst liep het hele spul steeds vast bij stap 3 van de software instellen. Dit bleek uiteindelijk te komen doordat er een spatje tin over één van de componenten van de CC1101 terecht was gekomen...

Verder moet je onder hardware bij I2C beide op none zetten voor je aan stap 3 begint, en als je hem aansluit zoals het schema voorstelt moet je als 1st GPIO niet 'GPIO-10 (D12)' kiezen maar 'GPIO-5 (D1)'.

• mtimmerm
Bedankt voor de feedback! Ik ga maar eens bestellen :)

• jvanderneut
jvanderkroon schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:10:
Heeft er iemand ervaring met de ESPHome integratie die in deze feature request wordt getipt?

Na wat gekloot om vanuit deze fork ESPHome aan de praat te krijgen ging de rest vrij soepel. Ik heb de software geflasht en kunnen koppelen aan de Itho box. Vanuit Home Assistant kan ik 3 standen bedienen. Ik mis alleen dat wanneer ik op de afstandsbediening klik deze waarde ook opgepikt wordt.

Binnen HA wisselt de status wel vaak naar stand 3 terwijl de Itho nog in stand 1 staat. Er wordt dus wel wat opgepikt. In de log van ESPHome zie ik ook wel dat er commando's opgepikt worden.
Ik :)

Ik neem aan dat je een 'peer_rf_address' hebt geconfigureerd. Misschien is die van de buren? (Check ook het RF signal level) Het decoden van de status berichten is alleen gebaseerd op mijn eigen apparaat (N=1), dus dat kan best anders zijn bij andere units. PM anders wat output op loglevel VERY_VERBOSE, bij standen 1,2 en 3. In normaal gebruik is het loggen van packets bij VERY_VERBOSE eigenlijk te traag, dan kan je berichten missen.

• mtimmerm
Hallo,

Ik heb het e.e.a werkend :) Alleen de status terug lezen lukt niet :( Ik krijg allemaal verschillende ID's terug als ik op de afstandbediening druk. Welke moet ik dan invoeren??

855193: Device-ID:cd:35:33:55:95:55:55:55 IGNORED
855216: RF signal received^
855219: Device-ID:ac:ab:2a:ca:b2:ac:ab:35 IGNORED
855382: RF signal received^
855384: Device-ID:cd:35:33:55:95:55:55:55 IGNORED
855477: RF signal received^
855480: Device-ID:cd:35:33:55:95:55:55:55 IGNORED
855573: RF signal received^
855576: Device-ID:cd:35:4b:55:95:55:55:55 IGNORED
855599: RF signal received^
855602: Device-ID:ac:ab:2a:ca:b2:ac:ab:35 IGNORED
855670: RF signal received^
855672: Device-ID:cd:35:4b:55:95:55:55:55 IGNORED
857026: RF signal received^
857029: Device-ID:ac:ab:2a:ca:b2:ac:ab:35 IGNORED
857098: RF signal received^
857100: Device-ID:cd:35:4c:d5:95:55:55:55 IGNORED
857193: RF signal received^
857196: Device-ID:cd:35:4c:d5:95:55:55:55 IGNORED
857361: RF signal received^
857364: Device-ID:cd:35:2c:d5:95:55:55:55 IGNORED
857381: RF signal received^
857383: Device-ID:55:55:52:d4:b3:55:55:54 IGNORED
857458: RF signal received^
857460: Device-ID:cd:35:2c:d5:95:55:55:55 IGNORED
857553: RF signal received^
857555: Device-ID:cd:35:2c:d5:95:55:55:55 IGNORED
859768: RF signal received^
859771: Device-ID:dd:75:f8:a4:4d:f:6d:42 IGNORED
859855: RF signal received^
859858: Device-ID:ac:cb:2a:cc:b2:ac:cb:2a IGNORED
861321: RF signal received^
861324: Device-ID:79:3:1b:8b:ef:39:56:21 IGNORED
861560: RF signal received^
861563: Device-ID:30:fd:c6:8d:e5:a3:26:cb IGNORED
863410: RF signal received^
863412: Device-ID:e6:92:86:3e:14:46:ed:2e IGNORED
868901: RF signal received^
868903: Device-ID:28:42:e:1e:2d:a6:c1:d5 IGNORED
870443: RF signal received^
870445: Device-ID:55:55:55:55:55:55:55:55 IGNORED

• Sten Vollebregt
Welke versie van de firmware die in het topic staat gebruik je? Er zitten maar kleine verschillen tussen de ID's, wat duidt op verkeerde synchronisatie bij het decoderen. Mijn versie lijkt te werken bij afstandsbedieningen met een timer knop. Die van JeroenK86 zou moeten werken bij versies met niet-thuis functionaliteit (geen idee welke afstandsbediening dat is).

Ik werk momenteel aan een update van de plugin voor ESPeasy die hopelijk de reboots verminderd. Ik zal eens kijken of het mogelijk is om een functie voor het instellen van de afstandsbediening decodering hierin aan te brengen.

Vraag aan gebruikers van de Itho ESPEasy plugin: gebruiken jullie de ingebouwde functionaliteit van plugins om data naar een controller te zenden? Zo ja, hoe precies? Voor Domoticz lijkt deze functie geen nut te hebben, daar er geen geschikte virtuele sensor/switch is die door ESPeasy wordt ondersteund. Wellicht is dit wel het geval voor andere controllers voor OpenHAB o.i.d.

• Zwen1111
  • Laatst online: 27-03 14:02
Ik heb alles gedaan wat op deze pagina staat, alleen lukt het me niet om in de log het Device-ID te vinden van mijn afstandbediening. Doe ik iets verkeerd?

• mtimmerm
@Sten Vollebregt Ik gebruik deze (volgens mij van jeroenK86)

https://github.com/klocki...a/BIN/normal_ESP8266_4M1M

en ik gebruik deze afstand bediening.

Ik gebruik inderdaad een MQTT controller om zo een app te maken voor Homey. Echter de status opvragen lukt nog niet :(

• Sten Vollebregt
Voor die afstandsbediening werkt die van JeroenK86 niet, je moet de aangepaste versie gebruiken die ik in december postte: https://1drv.ms/u/s!Ajnya0oloZOyyg59r4n2LReN6SoJ?e=GkehA5

• mtimmerm
@Sten Vollebregt Hoi, Die heb ik ook al geprobeert. Geen verschil. Alles werkt behalve status werkt.

• Sten Vollebregt
@Magnat Jij hebt toch ook de 536-0150 remote? Werkt bij jouw mijn aangepaste binary wel of varieert het Device ID nog steeds?

• mtimmerm
@Sten Vollebregt
Hoe kan ik trouwens zien of dit de juiste versie is? Ik heb hem geflashed maar ik wil graag zeker weten of het goed is? Kan ik dit ergens aan zien? Versie nummer of zo?

• Sten Vollebregt
Je kan na inloggen onder 'More info' de build date zien, die van mij is 31 december 2019, die van JeroenK86 ligt eerder.

• Aengineering
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:25
Hallo Heren,

Omdat ik twee van deze ITHO units heb en deze bij de zou willen sturen heb ik een tweede ESP Itho controller gebouwd.
Maar als ik nu een controller aanspreek reageren alle bij de ITHO ventilatoren,
blijkbaar stuur ik met bij de controllers op het zelfde kanaal.

Iemand enig idee hoe ik meer kanalen kan aanmaken in de cc1101

en waarom nu ontkoppelen met http://IP ADRES CONTROLLER/control?cmd=STATE,9999
niet werkt

Dank u

[Voor 12% gewijzigd door Aengineering op 01-02-2020 16:46]

• mtimmerm
@Sten Vollebregt

Moet goed zijn:

Build:⋄ 20104 - Mega
System Libraries:⋄ ESP82xx Core 2_5_2, NONOS SDK 2.2.1(cfd48f3), LWIP: 2.1.2 PUYA support
Git Build:⋄
Plugins:⋄ 48 [Normal]
Build Time:⋄ Dec 31 2019 18:14:55
Binary Filename:⋄ Self built!

• jobr
Aengineering schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:09:
Hallo Heren,

Omdat ik twee van deze ITHO units heb en deze bij de zou willen sturen heb ik een tweede ESP Itho controller gebouwd.
Maar als ik nu een controller aanspreek reageren alle bij de ITHO ventilatoren,
blijkbaar stuur ik met bij de controllers op het zelfde kanaal.

Iemand enig idee hoe ik meer kanalen kan aanmaken in de cc1101
Dat klopt omdat hetzelfde fixed device id door iedereen wordt gebruikt. Als de buren dit ook hebben bestuur je die ook en zij die van jouw.
Ergens in dit topic heeft iemand dat een keer opgelost (in de buurt van half 2018). Maar het was niet zo simpel als 1 cijfer aanpassen. Niet elke combinatie werkt.
Je zult dus het device id moeten aanpassen, opnieuw compileren en deze op de 2de controller plaatsen en pairen met de 2de ITHO..

• Aengineering
jobr schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:05:
[...]

Dat klopt omdat hetzelfde fixed device id door iedereen wordt gebruikt. Als de buren dit ook hebben bestuur je die ook en zij die van jouw.
Ergens in dit topic heeft iemand dat een keer opgelost (in de buurt van half 2018). Maar het was niet zo simpel als 1 cijfer aanpassen. Niet elke combinatie werkt.
Je zult dus het device id moeten aanpassen, opnieuw compileren en deze op de 2de controller plaatsen en pairen met de 2de ITHO..
zo iets dacht ik al, maar had de hoop dat iemand dit al had uitgewerkt.
wat zou het mooi zijn als je gewoon device id's kon klonen van de remotes

op dit moment zou ik al blij zijn als ontkoppelen zou lukken maar dat wil ook niet 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Aengineering op 02-02-2020 11:25]

• jobr
Aengineering schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:22:

op dit moment zou ik al blij zijn als ontkoppelen zou lukken maar dat wil ook niet 8)7
Je gebruikt wel http://YourIP-adress/control?cmd=STATE,9999 ?

• Whizzer
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-04 11:56

Whizzer

Flappie!

(jarig!)
Aengineering schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:22:
[...]

zo iets dacht ik al, maar had de hoop dat iemand dit al had uitgewerkt.
wat zou het mooi zijn als je gewoon device id's kon klonen van de remotes

Ik heb hier, zoals al naar gerefereerd is, in het verleden ook mee lopen klooien..

Het ID zit fixed in IthoCC1101.cpp. Dus ik heb nu voor elke Itho unit een apart "project" binnen Arduino IDE (of wat je ook gebruikt).

Helaas val je daarmee ook buiten de boot voor alle mooie kant-en-klare binaries die worden aangeboden. Ik heb alleen niet de kwaliteiten om die fixed ID om te zetten in een variabele welke je kunt ingeven in bijvoorbeeld een webinterface.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! | AnimalCribs, dé plek om te shoppen voor uw huisdier

• Aengineering
Hy Wizzer, bedankt voor jou reactie.
Ik heb jou post hierover gelezen inderdaad. Ik ben geen programmeur en loop daar vaak tegen aan en hoop mij hier in nog eens te gaan verdiepen. Iets met tijd enzo.
Voor nu werkt de auto functie in deze fans ook erg goed 😋 en als het moet kan ik ze bij de tegelijk bedienen.
Whizzer schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:40:
[...]

Ik heb hier, zoals al naar gerefereerd is, in het verleden ook mee lopen klooien..

Het ID zit fixed in IthoCC1101.cpp. Dus ik heb nu voor elke Itho unit een apart "project" binnen Arduino IDE (of wat je ook gebruikt).

Helaas val je daarmee ook buiten de boot voor alle mooie kant-en-klare binaries die worden aangeboden. Ik heb alleen niet de kwaliteiten om die fixed ID om te zetten in een variabele welke je kunt ingeven in bijvoorbeeld een webinterface.

• Sten Vollebregt
Ik heb een versie van de plugin draaien die redelijk stabiel lijkt te zijn aan mijn kant, dus ik hoor graag de ervaringen van anderen. De verschillen met de vorige van 31 december zijn als volgt:
- De variabelen die worden aangeroepen in de interrupt routine zijn volatile gedeclareerd, zodat ze in het cache blijven.
- Je kan er nu voor kiezen om RF logging aan of uit te zetten in de plugin. Ik raad aan om dit uit te zetten zodra je de ID hebt, in een ISR wil je liever zo min mogelijk functies aanroepen en daarom leek het mij verstandig om logging te minimaliseren.
- De stukken code die tussen noInterrupt() en interrupt() staan zijn geminimaliseerd. Dit kan potentieel cruciale achtergrondtaken blokkeren en daardoor het systeem rebooten.
- De code van de CC1101 library is nu gelijk aan de laatste versie van Supersjimmie. In die van JeroenK86 werd nog Message1 verzonden maar hier is men later weer van afgestapt.
- De laatste versie van de P014 (SI7021/HTU21D) zit in de code, deze heb ik zelf namelijk nodig en tussen de mega waarop JeroenK86 alles baseerde en de laatste is hiervoor een update uitgekomen.

Voorlopig is de binary hier te vinden klik. Ik moet nog even uitvogelen hoe ik het geheel op Git krijg.

Helaas werkt deze versie nog steeds niet met de laaste mega-20191208... sterker nog momenteel wil deze bij mij niet eens booten (constante reboots). Dit lijkt echter niet door de plugin te komen volgens de stack trace... Ik heb nog steeds het vermoeden dat de laatste core update van ESPEasy iets stuk heeft gemaakt in de plugin. Voorlopig wacht ik een nieuwe mega release af.

Edit: ik kan de veranderingen niet naar mijn fork van JeroenK86 uploaden omdat ik ook een fork heb van de laatste ESPEasy branch... dus ik heb maar een fork aangemaakt van de plugin van Jodur en daar alles in gezet: Git

[Voor 7% gewijzigd door Sten Vollebregt op 04-02-2020 21:04]

• Warstomper
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:18
Ik ben al een tijdje on/off bezig om mijn Itho unit (welke al aanwezig was toen ik in dit huis kwam wonen) aan te sturen met een eigen bouwwerk.

Tot nu toe heb ik simpelweg geen succes met het joinen, laat staan het vinden van de juist Remote ID (Wel zie ik alle IDs langskomen, maar eigenlijk zijn deze allemaal uniek). Vanavond de stoute schoenen aangedaan en de omkasting waar de Itho unit in zit open geschroeft, vervolgens de Itho unit opengemaakt om er zeker van te zijn dat deze RFT capabiliteit had, daar mijn remote in de badkamer er exact als deze uitziet.

Wat opvalt is dat het RFT logo zoals ik eigenlijk op alle andere soortgelijke schakelaars zie NIET aanwezig is.

In de Itho trof ik de losse RF module aan die er uit ziet als ook te vinden op deze webshop.

In de omschrijving op de webshop zie ik ook dat mijn Itho (Model CVE-ECO 2p 545-5030) wordt ondersteund door deze printplaat (Wat logisch is, want hij zit er in :P )

Kan iemand mij vertellen of bovenstaande combinatie uberhaupt zou moeten werken? Ook heb ik ergens gelezen (bron) dat de draadloze protocol/frequentie meer recent (2012-2013) is veranderd. Zou het kunnen zijn dat er bij mij nog een andere frequentie wordt gebruikt waardoor al mijn pogingen tot nu toe niets hebben opgeleverd?

Ook heb ik het zojuist geprobeerd met de bin van Sten Vollebregt zoals in zijn laatste post: Sten Vollebregt in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Met hetzelfde resultaat, dat een join simpelweg niets lijkt te doen.

Als iemand nog een helder idee heeft hoor ik het graag!

• pitonec
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 27-02 19:40
Hi all,

I'm new here. Ik kan een beetje nederlands te spreken, but not enough to write correctly so I prefer to write in English.

I found this topic while searching information about Orcon ventilation unit which can be used with 15RF remove control. So it's not Itho but this is maybe irrelevant.

This is really great that people here could gather a working solution to controlling the Itho, and I could modify the code to decode commands from my remove control already. I could do this only after doing some research and finding essential information which I think is not present in this topic. Sorry if I'm wrong, I have not read all 47 pages.

I believe Itho is using a very similar protocol to Orcon, which is encoding a fixed-length packet (14 bytes including the checksum, but not including the preamble and ending sequences) as a serial data with 1 start and 1 stop bit, and the data is first encoded using Manchester encoding. The packet structure is very simple. The preamble is also transmitted like serial data, but not manchester-encoded (10 pairs are stop and start bits), and looks the same as the sequence used by the code shared in this topic (homebridge-esp8266-fan, etc.):

... 10101010 10 10101010 10 (0x55 repeated, basically it's cc1101 preamble)
  sync1       sync0
11111111 10 00000000 10 11001100 10 10101010 10 11001010 10 
   FF          00          33          55          53
and then starts the encoded packet:
10010101 10 01011010 10 10101001 10 01101001 10 ...
   A9          5A          95          96
which is decoded as
1C 76 ... (1C is the header byte, 76 is byte 1/3 of the Device ID). 

It is also the protocol used by Evohome thermostats (HR80, but I don't have one to verify if it works with the same parameters), described here: http://files.domoticaforu...home/WirelessProtocol.pdf (link found here: https://www.domoticaforum...php?f=7&t=5806&start=45).

I'm planning to continue my testing trying to generate packets and will try to emulate remote pairing with a different ID.

• Bart1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 29-03 15:49
@Warstomper, ik loop ook al een behoorlijke tijd (on/off) te proberen om de exact zelfde setup als jou aan de praat te krijgen. Ik ben er helaas ook nog niet in geslaagd, loop tegen dezelfde problemen aan.

Momenteel heb ik een een ESP8266 met ESPhome en een cc1101 module draaien(https://github.com/CoMPaTech/esphome_itho ), ik ontvang RF signalen ( echter nooit de 3x afstandbedienings ID wanneer ik op een knop druk ).

Er zijn inderdaad twee verschillende versies, zie laatste quote. Wellicht dat er wat registers aangepast moeten worden op de CC1101 module?

Heeft iemand enig idee hoe deze oudere CVE units aan te sturen?
Warstomper schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:54:
Ik ben al een tijdje on/off bezig om mijn Itho unit (welke al aanwezig was toen ik in dit huis kwam wonen) aan te sturen met een eigen bouwwerk.

Tot nu toe heb ik simpelweg geen succes met het joinen, laat staan het vinden van de juist Remote ID (Wel zie ik alle IDs langskomen, maar eigenlijk zijn deze allemaal uniek). Vanavond de stoute schoenen aangedaan en de omkasting waar de Itho unit in zit open geschroeft, vervolgens de Itho unit opengemaakt om er zeker van te zijn dat deze RFT capabiliteit had, daar mijn remote in de badkamer er exact als deze uitziet.

Wat opvalt is dat het RFT logo zoals ik eigenlijk op alle andere soortgelijke schakelaars zie NIET aanwezig is.

In de Itho trof ik de losse RF module aan die er uit ziet als ook te vinden op deze webshop.

In de omschrijving op de webshop zie ik ook dat mijn Itho (Model CVE-ECO 2p 545-5030) wordt ondersteund door deze printplaat (Wat logisch is, want hij zit er in :P )

Kan iemand mij vertellen of bovenstaande combinatie uberhaupt zou moeten werken? Ook heb ik ergens gelezen (bron) dat de draadloze protocol/frequentie meer recent (2012-2013) is veranderd. Zou het kunnen zijn dat er bij mij nog een andere frequentie wordt gebruikt waardoor al mijn pogingen tot nu toe niets hebben opgeleverd?

Ook heb ik het zojuist geprobeerd met de bin van Sten Vollebregt zoals in zijn laatste post: Sten Vollebregt in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Met hetzelfde resultaat, dat een join simpelweg niets lijkt te doen.

Als iemand nog een helder idee heeft hoor ik het graag!
Templar schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:31:
[...]

Misschien willen geïnteresseerde mede-tweakers de zender tijdelijk afstaan? Ik heb i.i.g. een standaard zender, de 536-0125.

PS. Hier wat informatie die ik heb verzameld:

Er zijn op z'n minst 2 protocol versies.

De oudere versie (gebruikt van 2003 - 2012)
Itho CVE ECO-FAN series
Infineon TDK5110 ASK/FSK Transmitter 868/433 MHz
Carrier frequency: 868.260Mhz
data rate 8000bps
Modulation: FSK?

Nieuwere versie (gebruikt van 2011 - heden)
Itho CVE ECO RFT series
Atmel MEGA 169PV microcontroller and a standard Texas Instruments CC1150 chip for RF
Carrier frequency: 868,299865 MHz
BaudRate: 4004,47845458984375
Modulation: 2-FSK
MANCHESTER_EN = Disable
Deviation of 25,390625 KHz

Info varianten Itho RF bedieningsschakelaars:
historisch RF bedieningschakelaar overzicht
RFT bedieningschakelaar overzicht

• Sten Vollebregt
SYNC1 is het register waarvoor bekend is dat er verschillende bytes nodig zijn afhankelijk van het type afstandsbediening.Volgens de diverse varianten van de code is dit 170 voor remotes met een timer en 172 voor remotes met niet-thuis functionaliteit. Ik heb alleen de eerste en die werkt bij mij met 170.

Het kan zijn dat er voor andere remotes meer moet worden aangepast, het is allemaal gebaseerd op reverse engineering. Momenteel test ik een plugin voor ESPeasy waarin deze byte in de interface is aan te passen.

Ik heb geen code gezien voor de voorlopers van de RFT serie. Ik vrees dat dit meer werk is dan wat registers aanpassen.

• Warstomper
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:18
Sten Vollebregt schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:41:
SYNC1 is het register waarvoor bekend is dat er verschillende bytes nodig zijn afhankelijk van het type afstandsbediening.Volgens de diverse varianten van de code is dit 170 voor remotes met een timer en 172 voor remotes met niet-thuis functionaliteit. Ik heb alleen de eerste en die werkt bij mij met 170.

Het kan zijn dat er voor andere remotes meer moet worden aangepast, het is allemaal gebaseerd op reverse engineering. Momenteel test ik een plugin voor ESPeasy waarin deze byte in de interface is aan te passen.

Ik heb geen code gezien voor de voorlopers van de RFT serie. Ik vrees dat dit meer werk is dan wat registers aanpassen.
Dank voor de verduidelijking, het gaat dus simpelweg niets worden met mn huidige Itho :(

@Bart1992 Inmiddels heb ik een Xiaomi Aqara wireless relay controller (Xiaomi LLKZMK11LM) in bestelling staan waarmee in theorie ook iets te realiseren moet zijn. Kzal dan wel de reguliere afstandsbediening niet meer kunnen gebruiken, maar als je huis slim genoeg (volgepropt met sensoren) is, is alles weg te automatiseren ;)

• markb1994
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 03-04 17:39
Weet iemand inmiddels al of ik mijn Itho met Homey kan aansturen? Zo ingewikkeld zou het toch niet moeten zijn.

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 19:32
markb1994 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:02:
Weet iemand inmiddels al of ik mijn Itho met Homey kan aansturen? Zo ingewikkeld zou het toch niet moeten zijn.
Homey kan wel al Spider aansturen, en met Spider kan je je CVE ook bedienen. Wellicht is dat een workaround. Moet je wel het Spider systeem aanschaffen/hebben.

• rorie
Mijn nieuwe Itho unit en afstandsbediening heeft een auto functie, daarmee gaat dus de ventilatie harder op het moment dat je gaat douchen. Zijn er hier mensen die het voor elkaar gekregen hebben deze auto functie toe te voegen, werkend dus :).

• dennistd
Volgens mij werkt dat gewoon op basis van een vochtsensor in de ventilatie-unit en heeft dus niets met een afstandbediening van doen.

• jobr
rorie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:03:
Mijn nieuwe Itho unit en afstandsbediening heeft een auto functie, daarmee gaat dus de ventilatie harder op het moment dat je gaat douchen. Zijn er hier mensen die het voor elkaar gekregen hebben deze auto functie toe te voegen, werkend dus :).
Ik weet niet wat je precies bedoelt met werkend ?
Als je op de remote op auto drukt gaat deze in domoticz bij mij ook op Auto en de unit natuurlijk ook. En als je in domoticz voor auto kiest gaat de unit ook naar auto.

• rorie
Dit klinkt als of het werkt :). Nu is de vraag hoe je dit voor elkaar gekregen hebt. Je zal een plugin voor Domoticz gebruiken welke uiteindelijk de Itho library gebruikt, kan je me vertellen waar je deze plugin vandaan hebt, alvast bedankt :).
jobr schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:57:
[...]

Ik weet niet wat je precies bedoelt met werkend ?
Als je op de remote op auto drukt gaat deze in domoticz bij mij ook op Auto en de unit natuurlijk ook. En als je in domoticz voor auto kiest gaat de unit ook naar auto.

• jobr
rorie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:07:
Dit klinkt als of het werkt :). Nu is de vraag hoe je dit voor elkaar gekregen hebt. Je zal een plugin voor Domoticz gebruiken welke uiteindelijk de Itho library gebruikt, kan je me vertellen waar je deze plugin vandaan hebt, alvast bedankt :).
[...]
Nee hoor, geen plugin nodig. Ook geen script oid in domoticz.
In Domoticz een selector switch die afhankelijk van de selector een http call doet naar espeasy.
En in ESPEasy allerlei rules die daar op reageren. En andersom vanuit ESPEasy de selector switch in domoticz aanpast.
Ergens in dit topic staan volgens mij die rules die ik heb gebruikt. Zou ik even moeten zoeken als je deze wilt.

Edit: hier staat het.

[Voor 6% gewijzigd door jobr op 18-02-2020 19:16]

• rorie
Oke, je gebruikt dus ESPEasy. Als ik op Github kijk naar de ESPEASY_Plugin_ITHO in de lijst met commands en states dan zie ik daar geen auto tussen staan. Dus welk commando stuur je naar ESPEASY vanuit Domoticz voor de auto stand.
jobr schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:13:
[...]

Nee hoor, geen plugin nodig. Ook geen script oid in domoticz.
In Domoticz een selector switch die afhankelijk van de selector een http call doet naar espeasy.
En in ESPEasy allerlei rules die daar op reageren. En andersom vanuit ESPEasy de selector switch in domoticz aanpast.
Ergens in dit topic staan volgens mij die rules die ik heb gebruikt. Zou ik even moeten zoeken als je deze wilt.

Edit: hier staat het.

• jobr
rorie schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:24:
Oke, je gebruikt dus ESPEasy. Als ik op Github kijk naar de ESPEASY_Plugin_ITHO in de lijst met commands en states dan zie ik daar geen auto tussen staan. Dus welk commando stuur je naar ESPEASY vanuit Domoticz voor de auto stand.

[...]
State 2 : http://192.168.x.x/control?cmd=STATE,2

Als je naar die link gaat die ik erbij had gezet kun je daar de selector zien en wat er gestuurd wordt per stand.

• rorie
Bedankt, we gaan er mee aan de slag, het knopje op de afstandsbediening waar nu auto staat is bij andere idd medium.
jobr schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:33:
[...]

State 2 : http://192.168.x.x/control?cmd=STATE,2

Als je naar die link gaat die ik erbij had gezet kun je daar de selector zien en wat er gestuurd wordt per stand.

• Sten Vollebregt
Voor de gebruikers van de ESPEasy plugin heb ik een nieuwe versie ontwikkeld waarin de random crashes lijken te zijn verholpen (24h+ zonder crashes) en de SYNC1 byte van de afstandsbediening decoding in de interface ingesteld kan worden. Deze binary kan dus voor beide bekende werkende remotes gebruikt worden! Zie ook de uitleg in de menu interface. Hopelijk kunnen niet werkende afstandsbedieningen hiermee ook worden uitgevogeld, wellicht dat waarden in de buurt van 170 en 172 hiermee werken.

De aangepaste code en de nieuwe binary zijn hier te vinden: https://github.com/svollebregt/ESPEASY_Plugin_ITHO

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn, bij mij lijkt alles vooralsnog prima te werken.

To do: checken of deze code ook werkt met de laatste mega-20200204.

• henkNL
  • Registratie: september 2019
  • Niet online
Dat is top, ik draai nog jouw versie van 31-12-2019, die crashed er lekker op los elk half uur zo'n beetje.
Komend weekend probeer ik wat tijd te maken deze te testen.

Goed bezig in ieder geval!

Kia e-Niro 2019 | 2100Wp oost/1800Wp west

• Stampre
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03-04 15:17
Interessant topic. Ik draai Home Assistant op een rpi4 en dat zou dus moeten werken met wat geknutsel. Is er ook iets beschikbaar dat de bordjes netjes wegewerkt zijn en niet als een knutselwerk naast de pi hangen? Iets ge 3dprint? ik vraag mij ook af of alle andere 868 spullen ook gaan werken?

http://specs.tweak.to/6635

• jobr
Sten Vollebregt schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:57:
Voor de gebruikers van de ESPEasy plugin heb ik een nieuwe versie ontwikkeld waarin de random crashes lijken te zijn verholpen (24h+ zonder crashes) en
Heb ik helemaal geen last vast. Uptime is nu al weer 27 dagen (en zou meer zijn als ik deze toen niet even uit had gezet).
Vroegere versies zijn veel stabieler is mijn ervaring. Versie die ik gebruik sinds 2018 is: ESPEasy_mega-20181216

• Sten Vollebregt
Helaas zijn sommige andere plugins beperkt of niet beschikbaar in oude versies. Ik gebruik bijvoorbeeld zelf een co2 sensor die niet ondersteund werd in 2018.

De laatste mega's zijn als ik het zo lees weer een stuk stabieler. Ik heb een andere node nu al 2 weken zonder crash draaien en mijn Itho node 48 uur. Bij de vorige versie van JeroenK86 hing de stabiliteit ook erg af van de drukte: veel ontvangen (genegeerde) berichten lijken de kans op crashes te verhogen. Uiteindelijk ging het zeer waarschijnlijk mis door de asynchrone Ticker call die het geheugen van de synchrone processen verstoord.

• henkNL
  • Niet online
@Sten Vollebregt, zojuist de versie van gisteren (18-2) geflashed, maar de Itho reageert nergens meer op 8)7
Ik heb de SYNC byte op 170 én op 172 gehad, maar geen reactie.
Ik zie de ID's gewoon voorbij komen (als de optie/vinkje aanstaat onder de SYNC byte)

Nu weer terug naar de versie van 31-12-2019.

Weet jij welke byte hierin staat?

• Sten Vollebregt
Dat is apart...

In de vorige versie stond 170 hardcoded. Ik heb hier met de nieuwe build 170 (juiste decodering) en 172 geprobeerd (incorrect, maar zelfde IDs als met de firmware van JeroenK86 waarin 172 hardcoded stond).

Heb je een reboot geprobeerd na het instellen? Als is dat aan mijn kant niet nodig.

• henkNL
  • Niet online
Ja is gereboot, ik zal m morgenavond nog wel even opnieuw flashen om wat meer te testen.

• Sten Vollebregt
Draai je nog andere plugins? Zou je een morgen een screenshot kunnen posten van de timing stats onder Tools? Het enige wat ik nu zo snel kan bedenken is dat iets anders de 50-per-second plugin call ook zou kunnen gebruiken en dit het uitlezen vertraagd waardoor het bericht misschien niet helemaal doorkomt.

Ik zal ook een build uploaden waarin alleen de nieuwe interrupt afhandeling zit en niet de SYCN byte optie, ben benieuwd of deze wel correct werkt.

Edit: hier is een build met SYNC 170 hardcoded en wel de nieuwe manier om ontvangen signalen af te handelen. Deze heb ik eerst zelf 48 uur getest alvorens ik de SYNC optie heb toegevoegd: klik

[Voor 41% gewijzigd door Sten Vollebregt op 19-02-2020 21:49]

• henkNL
  • Niet online
Alleen de 'Generic - Dummy Device' heb ik Enabled staan vanwege de koppeling met Domoticz, verder niets.
Ik zal de info posten.
Tnx iig

Edit 1:
Hierbij de timings van versie 18-2-2020:
https://i.postimg.cc/JGS2ZzXf/timings1.jpg
en
https://i.postimg.cc/bdJC5t9X/timings2.jpg

Edit 2:
Net ook de versie 'firmware_newISR_noSYNCoption.bin' geflashed, maar helaas ook hier geen reactie van de Itho Box.

Ik zie wel netjes allerlei 'Device_ID's/RF signal received' voorbij komen dus de CC1101 draait wel.

Voordat ik hem flash is hij gewist met een blank_4MB file, zodat hij echt leeg is. Na het flashen even spanningsloos gehad.
Er is toch niets aan het ID gewijzigd waardoor ik hem opnieuw zou moeten pairen?

[Voor 94% gewijzigd door henkNL op 20-02-2020 20:33]

• rorie
Helaas werkt hier alleen het verzend gedeelte maar ontvangen ho maar. Het verzenden van een: Laag, auto, hoog en timer werkt dus vanaf mijn ESP naar de ItHo. Het ontvangen vanaf verschillende wandzenders lukt dus niet. Het gaat hier om wandzender met de knoppen laag, hoog, auto en timer. De code die ik gebruik is de orginele van klusjesman van github met als laatste commit op 23 jan 2017. Wat ik zelf tot nog toe heb kunnen achterhalen door een serial.println() te zetten in checkForNewPacket dat length 0 blijft als ik op een knop druk. Iemand enig idee wat een vervolg stap kan zijn om dit te debuggen?

• Sten Vollebregt
@henkNL In de noSYNCoption.bin gebruik ik de originele hardcoded uitlezing met een SYNC byte van 170. Ik vermoed dan ook dat het probleem bij het uitlezen van de ontvangstbuffer van de CC1101 zit. Als het heel druk in de ether is of de plugin 50 p.s. wordt niet vaak genoeg aangeroepen dan kan het ontvangen bericht corrupt raken.

Wat me opviel aan je timing stats is dat voor de Itho plugin de 50 p.s. call maar 25 keer p.s. wordt aangeroepen. Misschien komt dit doordat de plugin later werd toegevoegd. Zodra je de timing opent reset deze de oude statistieken: zou je de timing kunnen sturen na 5-10 waarbij de plugin vanaf het begin aan stond? Als je geen remote ID programmeert in de plugin, zie je dan wel 3x je remote langskomen in de logs?

• henkNL
  • Niet online
Sten Vollebregt schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:18:
@henkNL In de noSYNCoption.bin gebruik ik de originele hardcoded uitlezing met een SYNC byte van 170. Ik vermoed dan ook dat het probleem bij het uitlezen van de ontvangstbuffer van de CC1101 zit. Als het heel druk in de ether is of de plugin 50 p.s. wordt niet vaak genoeg aangeroepen dan kan het ontvangen bericht corrupt raken.

Wat me opviel aan je timing stats is dat voor de Itho plugin de 50 p.s. call maar 25 keer p.s. wordt aangeroepen. Misschien komt dit doordat de plugin later werd toegevoegd. Zodra je de timing opent reset deze de oude statistieken: zou je de timing kunnen sturen na 5-10 waarbij de plugin vanaf het begin aan stond? Als je geen remote ID programmeert in de plugin, zie je dan wel 3x je remote langskomen in de logs?
Getest met versie: 'firmware_newISR_noSYNCoption.bin':

Als ik de remote ID weghaal, en ik druk op een knop zie ik inderdaad netjes 3x het ID van mijn remote voorbij komen, dat werkt prima.

Hierbij de timings na circa 10 minuten:

https://i.postimg.cc/rR9zWyg5/timings3.jpg

• Sten Vollebregt
Ok, thanks. Plugin call klopt nu wel (bijna 50 p.s.). Dat betekent dat niet het hele bericht correct gedecodeerd wordt. Ik zal kijken of ik dat dit weekend kan fixen.

• Sten Vollebregt
@henkNL Ik ben er achter waarom het bij mij wel werkt en bij jou niet, maar ik snap nog niet waarom. Ik flash mijn firmware OTA omdat ik anders de module waarin de ESP zit volledig uit elkaar moet schroeven. Als ik eerst de oude code flash (link) en daarna OTA de code met de nieuwe afhandeling (link) dan ontvang ik elk bericht van mijn afstandsbediening. Bij een schone flash is dit niet het geval, of ontvang hij 1x correct een commando en daarna wordt niets of nauwelijks meer correct gedecodeerd.

Het is onduidelijk waarom dit het geval is, maar ik vermoed dat er een register in de CC1101 wordt gezet die ervoor zorgt dat de afhandeling van RX data wel goed loopt met de ESP en dat dit in de nieuwe code niet gebeurd. Hoe dit precies zou kunnen ontgaat me momenteel nog, want ik heb in deze code niks gewijzigd in de CC1101 en Itho library: ik gebruik slecht de 50 p/s ESPEasy plugin call i.p.v. de Ticker call die 99.9% zeker de oorzaak van alle crashes is. Deze 'work around' heeft een erg hoog beun gehalte en ik vind het een tamelijk frustrerende puzzel omdat wat er gebeurd onlogisch is...

Er bestaat een ESPEasy plugin voor Duco gemaakt door @amauer waar ik de inspiratie voor het veranderen van de Ticker vandaan heb gehaald: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin. Hij heeft ook de code van de library stevig onder handen genomen om de stabiliteit te verbeteren en gebruikt een nettere methode om ontvangen pakketten af te handelen. Echter, aangezien mijn kennis van C++ wat roestig is (sind 2006 tot afgelopen december niet gebruikt) en het me momenteel niet duidelijk is wat de verschillen zijn tussen het Duco en Itho protocol zal het best wat tijd gaan kosten zijn code te begrijpen en te implementeren in de Itho code. Ik zal hem op zijn Github vragen of dit überhaupt te doen is.

• henkNL
  • Niet online
Sten Vollebregt schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:27:
@henkNL Ik ben er achter waarom het bij mij wel werkt en bij jou niet, maar ik snap nog niet waarom. Ik flash mijn firmware OTA omdat ik anders de module waarin de ESP zit volledig uit elkaar moet schroeven. Als ik eerst de oude code flash (link) en daarna OTA de code met de nieuwe afhandeling (link) dan ontvang ik elk bericht van mijn afstandsbediening. Bij een schone flash is dit niet het geval, of ontvang hij 1x correct een commando en daarna wordt niets of nauwelijks meer correct gedecodeerd.

Het is onduidelijk waarom dit het geval is, maar ik vermoed dat er een register in de CC1101 wordt gezet die ervoor zorgt dat de afhandeling van RX data wel goed loopt met de ESP en dat dit in de nieuwe code niet gebeurd. Hoe dit precies zou kunnen ontgaat me momenteel nog, want ik heb in deze code niks gewijzigd in de CC1101 en Itho library: ik gebruik slecht de 50 p/s ESPEasy plugin call i.p.v. de Ticker call die 99.9% zeker de oorzaak van alle crashes is. Deze 'work around' heeft een erg hoog beun gehalte en ik vind het een tamelijk frustrerende puzzel omdat wat er gebeurd onlogisch is...

Er bestaat een ESPEasy plugin voor Duco gemaakt door @amauer waar ik de inspiratie voor het veranderen van de Ticker vandaan heb gehaald: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin. Hij heeft ook de code van de library stevig onder handen genomen om de stabiliteit te verbeteren en gebruikt een nettere methode om ontvangen pakketten af te handelen. Echter, aangezien mijn kennis van C++ wat roestig is (sind 2006 tot afgelopen december niet gebruikt) en het me momenteel niet duidelijk is wat de verschillen zijn tussen het Duco en Itho protocol zal het best wat tijd gaan kosten zijn code te begrijpen en te implementeren in de Itho code. Ik zal hem op zijn Github vragen of dit überhaupt te doen is.
Als ik de oude code flash en daarna de newISR_noSYNCoption er overheen, dan kan ik netjes de remote ontvangen, dat gaat 100% goed.
Als ik de ESP dan laat zenden naar de Itho box, dan reageert de Itho box nergens op.

• Sten Vollebregt
Welke ESP bordje gebruik je? Een erg delicate hardware-software combi is dit. Ik merkte wel dat na een reboot bij met het ontvangen niet werkt, maar dan naar enige tijd (tientallen minuten) wel begint te werken. Ik vermoed momenteel dat dit komt doordat de automatische aansturing via Domoticz een commando had verstuurd (verzenden werkt bij mij dan weer altijd, ongeacht welke versie). Wellicht dat initReceive() aangeroepen moet worden alvorens het ontvangen gaat werken... het rare is dat de plugin init dit zou moeten doen bij het opstarten of een reboot.

Heb je na de dubbele flash een reboot geprobeerd? Werkt het verzenden dan direct weer?

• henkNL
  • Niet online
Ik gebruik een Wemos D1 mini hiervoor.
Inderdaad een reboot na het flashen.
Wat ik wel apart vind, is dat de versie van 31-12-2019 altijd direct werkt en geen enkel commando mist.
Zowel ontvangst van de remote als het zenden naar de Itho box.

• Sten Vollebregt
Idem hier, alleen een crash elke 1-2 uur en geen crashes zodra de interrupt uit staat. Het rare is dat ik niks heb veranderd aan het verzenden en wat er in de library bij het ontvangen gebeurd, alleen hoe er op het interrupt wordt gereageerd.

Gebruik zelf een Wemos d1 mini pro, beide hebben dezelfde ESP-8266EX chip.

• boppos
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 30-03 02:39
Ik heb de 536-0150 zender werkend en ik kan via een ESP nu met oa domoticz het een en ander laten schakelen dankzij dit topic. Wat ik niet goed kon vinden in alle post is info over de RFT-CO2 unit. Heeft iemand deze werkend in versie van Sten Vollebregt van dinsdag 18 februari 2020?

Of is er een korte beschrijving hoe ik deze moet toevoegen?

Het gaat om deze unit:
https://www.ventilatieland.nl/resize/rft-co2-sensor_10076260062894.jpg/0/1100/True/itho-daalderop-rft-co2-sensor-opbouw-met-bediening-230-volt-04-00045.jpg

• rorie
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, zelf heb ik deze CO2 unit ook aan de muur hangen. Deze werkt gedeeltelijk, als ik vanaf mijn ESP een hoog, laag, Auto of timer commando stuur dan word de status op deze CO2 sensor netjes bijgewerk. Wat bij mij niet werkt is commando dat vanaf de CO2 sensor verstuurd word ook ontvangen op de ESP. Hiervoor ben ik nog steeds opzoek naar een oplossing.
boppos schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:21:
Ik heb de 536-0150 zender werkend en ik kan via een ESP nu met oa domoticz het een en ander laten schakelen dankzij dit topic. Wat ik niet goed kon vinden in alle post is info over de RFT-CO2 unit. Heeft iemand deze werkend in versie van Sten Vollebregt van dinsdag 18 februari 2020?

Of is er een korte beschrijving hoe ik deze moet toevoegen?

Het gaat om deze unit:
[Afbeelding]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Ik ben nu al een tijdje bezig om ook mijn fan werkend te krijgen dmv de ESPEasy software en een CC1101.

Ik krijg ondertussen ontvangst maar zie veel troep voorbijkomen in de logs en zie mijn eigen code van mijn afstandsbediening (536-0200) steeds een klein beetje veranderen bij iedere druk de knoppen.

Zie ook hieronder het plaatje van wanneer ik de knop een paar keer indruk. De 2e of 3e paar bytes veranderen steeds.

Wat ik al heb geprobeerd:
Wemos D1 Mini en NodeMCU3
Kabels korter maken, zijn nu 3cm
Antenne verwijderd en vervangen door een draad
Opnieuw geflashed met verschillende versies van ESPeasy en de plugin.

Iemand hier nog een idee van? Is er een setting die ik kan tweaken? Ik krijg ook mijn ITHO box niet gepaired dmv stekker eruit voor 15-30 secs en dan /control?cmd=STATE,1111

De originele afstandsbediening blijft gewoon netjes werken trouwens.

https://tweakers.net/i/CpcunTacSL9R2EEin0nx5SCc-Zo=/800x/f/image/EkIzRdRSyritMcMNetgL2dm6.png?f=fotoalbum_large

Edit: Topic verder terug doorgelezen en met de ESPeasy bin van @Sten Vollebregt is het gelukt om nu een juiste device id te vinden!

[Voor 27% gewijzigd door Drawer op 09-03-2020 22:28]

• le_chiel
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 25-03 09:48
Hoi,

Ik heb het zo goed als werken. Ik ontvang de juiste status en kan via de http commando's mijn box aanpassen (http://x.x.x.x/control?cmd=STATE,1). Ik krijg het alleen niet voor elkaar via MQTT. Ik gebruik de OpenHab MQTT en gebruik zelf Home Assistant.

als Controller Subscribe: %sysname%/#

Nu probeer ik met een de hand een MQTT commando te versturen maar krijg dit voor geen mogelijkheid voor elkaar. Weet iemand wat het juiste payload is en op welk onderwerp ik dat moet versturen?

Heb het werkend:

Topic is ITHO/Fan/cmd en payload is STATE 1, dus met hoofdletters |:( |:( |:(

[Voor 9% gewijzigd door le_chiel op 17-03-2020 13:15]

• S-te-fan
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
Mooi project, nu eindelijk eens tijd om het allemaal eens door te lezen en ik heb een versie geflash (Espeasy incl de plugin) en ik kan de ventilatie zoals gewenst aansturen. Enkel de afstandbediening is (nog) niet in te lezen.

Maar wellicht een beginnersvraag, ik heb ook de versie van Sten Vollebrecht geprobeerd (github). Maar hoe flash je die? Ik heb middels de Arduino IDE software geprobeerd om plugin toe te voegen. Maar bij het builden krijg ik vervolgens allemaal errors, terwijl ik niks aan de code verder gewijzigd heb. Daarnaast nog m.b.v. platformio geprobeerd, maar zelfde probleem.

Kun je de BIN-file van de plugin apart eroverheen flashen ofzo?

• Sten Vollebregt
Daarvoor zit er een flash tool bij de reguliere ESPeasy binaries die je op hun github kunt vinden (pak gewoon de laatste mega en daar zit de tool in de .zip). Wat meer info kan je hier vinden: https://www.letscontrolit...l_ESPEasy_Firmware_Upload

• The_Zohan
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:11
ik ben een volledige beginner als het gaat over smarthome omgevingen (alleen nu wat zitten experimenteren met zigbee en wifi connected devices). Ik gebruik Homeassistant op een Raspberry Pi 3B+.

Wat ik nog graag zou bereiken is het kunnen besturen van mijn luchtafzuiging, specifiek de 545-5033

Kan iemand mij op weg helpen met dit project?
- Welke apparatuur heb ik nodig?
- Moet ik zelf signalen oid opvangen om specifieke instructies te maken?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• s.vanrossem
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:04
Mm, deze is het delen even zeker waard. Na heel wat geklooi en gepiel is het dan eindelijk allemaal gelukt!

Mijn oplossing is het shield voor de Wemos D1 van gallery: Aiolos. Hij heeft kant en klare shields voor een CC1101 op basis van de volgende module: https://www.amazon.com/Wi...ver-Antenna/dp/B07ZCN9CRY (de link is puur om je een idee te geven.

Op het shield zijn netjes headers gesoldeerd en om gebruik te maken van de overige pinnen heb ik er nog een DHT22 temperatuur en luchvochtigheidssensor opgezet...

Het resultaat:
https://tweakers.net/i/DbBj1mXQcurryP6EjOLMvFMcr88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0C3H67u2zWvCT6iBcpUZUip.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/I9sRrv46t_1RenPrkMulBBotzPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q651HiD33ouph5QkrYh5WIYK.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/12a7N1FCYOjTWwrjoDZq0fq4sJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AG97QwTcw98FTggdU3xSYtLX.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Wemos D1 heb hier haarna exact geflashed zoals @Sten Vollebregt aangeeft in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61523086

Ik gebruik de volgende instellingen voor "Itho ventilation remote" onder "Devices":
- Enabled aanvinken
- 1st GPIO staat op D1
- Enable RF receive log aanvinken (tijdelijk om je remote te sniffen)
- Send to Controller aanvinken
- Interval 60sec

Voor de DHT22 chip op het shield gebruik ik "Environment - DHT11/12/22 SONOFF2301/7021" onder "Devices" de volgende instellingen:
- GPIO Data: D2
- Sensor model: DHT22
- Send to Controller aanvinken
- Interval 60sec

Onder "Hardware":
- GPIO → LED: None
- GPIO ← Switch: None
- GPIO ⇄ SDA: None
- GPIO → SCL: None

Onder "Tools", "Advanced":
- Web Log Level: DEBUG

Als je nu naar "Tools", "Log" gaat zie je verkeer, druk je op je orginele remote een knop in, dan komt deze in meervoud terug. Kopieer dit adres en ga weer terug naar "Itho ventilation remote". Plak het adres in het veld "Unit ID remote 1".
Ga terug naar "Log" en check de logs of je acties voorbij komen daar, en of je remote niet de status IGNORED teruggeef (dan begin je even opnieuw met sniffen).

Klopt alles, zet dan onder "Itho ventilation remote" de optie "Enable RF receive log" uit.

De integratie met MQTT en/of Home Assistant kan ik tevens delen, werkt allemaal fantastisch.

Uiteindelijk dank aan @Sten Vollebregt voor de firmware(s)! En dank aan @Aiolos voor het shield!
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True