Ik heb nu zo vaak de FL hard mode gedaan dat ik hier mijn ervaringen kan delen. Dit is voor random matchmaking op hard mode met specifiek beginners in gedachten. Voor beginners of geared spelers die beginners willen helpen.
Allereerst die damn spawn bug. Als je de spawn bug hebt omdat de rest al in de FL is geweest, kan je deze resetten door challenging te selecteren en dan weer terug op hard mode voordat je nieuwe gebruikers uitnodigd. Als dit niet helpt en je zit al met spelers die de spawn bug hebben, loop dan naar Warrengate zet op normal mode en ga tot de eerste checkpoint. Daarna kun je FL weer starten en zou de spawn bug weg moeten zijn.
Zodra je team compleet is, kijk ik altijd hoe ik mijn skills kan aanpassen. 3x pulse heeft geen zin. Ik hoop altijd dat niemand pulse heeft omdat goede en juist getimede pulse zo belangrijk is. Mijn prioriteit is overdose, pulse, sticky bomb shock. Als je de pit strategie speelt heb je geen ammo station nodig op hard mode. Pit strategie is het makkelijkst te begrijpen voor beginners. Niet de snelste manier maar wel makkelijkst met random matchmaking. Immunizer kan nice zijn maar is niet cruciaal zoals in challenging.
Ik gebruik altijd survivor link en iedereen in je groep zou dit moeten doen.
Voordat je begint zorg ervoor dat je full ammo en med kits hebt, sommigen lijken dit weleens te vergeten. Ik gebruik een MP5 Navy en Ak-47 voor mid-long range. Belangrijk is om een mag mod hebben met mag size en rate of fire. Beide hebben oa brutal, fierce, destructive, self preserved en determined. Determined is handig voor je pulse cooldowns. Ik gebruik verder critical save, on the move en dat je cooldowns krijgt als je je teammates healed (daarom overdose). Ik gebruik liever geen vigorous chest (all healing provides overheal) met booster shot omdat je teammates dan geen overheal kunnen krijgen als ze geen vigorous chest hebben.
Mijn stats verder zijn 160/70/20 61% armor mitigation met hoge crit chance en damage (even geen cijfers bij de hand). Stats veranderen bij mij vaak maar probeer je armor mitigation zo hoog mogelijk te houden en je health minimaal 60K maar recommended 70K. Je kan armor mitigation vinden in je inventory->character->suvivability. Mijn stats zijn niet heel hoog en mn DPS lijkt laag maar heb hele hoog crit chance en damage en goede talents gerolled. Heb absoluut geen moeite met FL hard mode, zelfs met 3 spelers waarvan 1 zonder ervaring.
Als je afdaalt dan kom je 2 shotgunners tegen, ik krijg ze altijd wel down zonder shock maar als ik er 1 heb, why not use it. Daarna ren ik door en negeer ik de drones. Ik schiet een overheal op de grond voordat ik afdaal zodat iedereen daar gebruik van maakt tijdens de afdaling. Ik wacht altijd tot iedereen er is bij de dubbel deurs, als er beginners in zitten wacht ik altijd bij de eerste ammo crate en als iedereen grouped is dan ren ik de bovenkamer in. Ik schiet een overheal op de grond voordat ik afdaal. Als ik met low level spelers zit pop ik vaak ook een super omdat ze anders dood gaan door die airstrike.
Ik vind nooit erg om een of twee low GS level geared speler mee te nemen, maar soms verlaten andere team mates omdat ze denken dat t niet kan. Zolang je maar 1 iemand hebt die weet watie doet moet het lukken op hard mode. Het grootste risico van low level spelers is als ze per ongeluk de bom hebben opgepakt. Daarom is het belangrijk voor jou om oog te houden op de bom en deze direct te pakken voordat een andere speler deze pakt.
Ik zat gister met een 196 speler de bom wilde planten, hij had geen survivor link en ging via de rechterkant. Rechterkant is moeilijker omdat je meer onder vuur ligt. ik zag zijn health naar beneden droppen maakte mijzelf al klaar voor een rescue operatie. Tijdens zijn bom plant ging hij neer maar niet dood. Ik sprint naar de APC pop mijn super, probeer te reviven maar de turrets kunnen een revive voorkomen blijkbaar. Mn revive balk ging steeds terug. Hij kroop dus naar de linkerkant waar ik hem kon reviven. Met 1 health bar sprintte hij direct weer naar de APC. Dit gebeurde nog zo'n twee keer. Dan denk ik ook van sja, voortaan pak ik de bom wel gewoon.
Ik probeer de bom altijd naar de pit te lokken met nades, mocht dit niet lukken, zorg dat je vrij baan hebt om de bom te pakken, overheal en go for it. Ik ben wel wat voorzichtiger als ik mijn super niet heb. Als ik mn super wel heb en de bom, dan doe ik een scan om te kijken welke kant de minste mobs hebben. Ik probeer ze wel voor zover mogelijk te clearen. Maar alles clearen en te lang wachten heeft geen zin, ze respawnen gewoon en daardoor maak je het alleen maar moeilijker voor je teammates in je pit post-plant. Anyway, zorg voor survivor link als backup, you don't want to be the guy dying before planting
Als de weg vrij is, met voorkeur voor linkerkant, probeer ik een overheal te krijgen via een teammate, als mn health te laag wordt tijdens de sprint pop ik overheal, zoniet dan pas na de uitzetten van de turret. Zet de turret uit, overheal, plant bom, zet terug uit en ren terug. Normaal gesproken lukt dit zonder je super te gebruiken. Nadat je bom hebt geplant mag je dood gaan, zolang je teammates overleven in de pit, respawn je weer na ong 1 minuut.
Voor elke wave gebruik ik de pulse zodat we kunnen zien wat voor wave t is en waar precies de shotgunners vandaan komen. Het is dus belangrijk niet je pulse te gebruiken vlak voor t einde van je wave als jij de enige pulser bent. Als ik mn pulse nog niet heb dan schiet ik overdose op mn groepje teammates zodat met de healing cooldown, ik 9 van 10 keer wel mn pulse klaar heb.
Tijdens de wave met shotgunners probeer ik iedereen elkaar te krijgen in 1 van de hoeken in de pit. Uit ervaring werkt dit beter dan verspreid staan. Met ervaren spelers doen we ook 2 spelers in elke hoek, wat dan ook prima werkt. Ik probeer mn super niet te gebruiken omdat ik deze als backup voor de bom wil gebruiken, maar zodra er teveel shotties doorkomen en niemand popped zn super, dan fuck die shit
Met een sticky flash is het een stuk makkelijker maar vaak vergeten teammates door stress al kun skills te gebruiken. Ik zorg tijdens een gevecht voor pulse voor de damage, overdose op de grond, en evt super.
Revive trouwens NIET je teammates als je onder vuur ligt. Tenzij je low level bent en je toch geen kans maakt. Gebruik dan minimaal je med kit voordat je dat doet.
Tis al aardig lang, er zijn nog wat subtielere tactieken maar die mag je zelf uitvogelen

Het belangrijkste wat ik doe om low level players te gearen staat hier. En voor beginners, als je dit leest helpt dit ons minder hoofdpijn te krijgen. Zorg voor een ondersteunende rol, bv dat er altijd heals in de pit liggen, flash de shotgunners, desnoods een turret, en belangrijkst blijf leven tijdens en na een bom plant in de pit. Ga niet met de bom planter meelopen. Ik doe het met alle plezier en vind ook niet erg dat er fouten worden gemaakt, we have all been there. Vind t vaak leuker met newbies dan allemaal ervaren spelers, newbies maken het vaak toch beetje onverwacht spannend haha.
Risico's spelers met geen of weinig ervaring
- Pakken de bom per ongeluk en weten niet wat ze ermee moeten doen
Zorg dat jij de bom eerst pakt, als dit niet is gelukt dan kan je de speler supporten en de weg leiden, pop je super just in case pre-bom plant, ook beter voor zijn stress aangezien hij de team ook niet wilt falen maar, de situatie nog nooit heeft gedaan. Alsie too dump too plant, dan niet reviven. Als hij dood is dropped hij de bom en dan plant jij t alsnog
- Ze lopen met je mee en niemand blijft in de pit
Pray you survive. Als ze down gaan, niet reviven, de stakes zijn dan te hoog en de kans te groot dat ze naar de revive alsnog down gaan. Zorg dat je zsm weer terug in de pit bent
- Ze springen niet naar beneden bij het begin en gaan dan dood
Wachten tot ronde 4
- Ze lopen overal heen en gaan dan dood
Alleen als de situatie zich voordoet om te reviven dan reviven, anders laten liggen. Dan doen ze t volgende keer ook niet meer. Ook voor geared spelers, een revive buiten de pit is gewoon heel lastig als de speler dood is. Heb vaak genoeg gehad dat hele teams zijn gesneuveld omdat 1 persoon (i was one of them) buiten de pit dood gaat en 1 voor 1 de spelers proberen te reviven. Wees je iig goed bewust van de risicos soms lijkt een revive makkelijker dan het is en voordat je t beseft is je hele team gewiped.
Als er spelers zijn die hulp willen met FL hard mode ben op PS4 onder rezzIDT. Invite me gewoon in de game als je FL wilt doen. Ik join als ik kan of zodra ik huidige missie heb gecleared. Happy shooting