diazull37 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:59:
Ik heb zonet ghost in the shell gezien (uhd versie) op mijn 60ks7000 en wat ben ik geschrokken van de blooming.
Ik heb meerdere uhd films en het was me nog nooit zo erg opgevallen als bij deze film.
De hele film is vrij donker (eerder grijs) maar zodra er ondertitels in beeld zijn zie je de kolom van licht helemaal vertikaal oplichten.
Ik was echt afgeleid tijdens het kijken, en aangezien ik de laatste tijd al wat twijvel omdat ik ook problemen heb met het kijken via ci+ van ziggo ( vooral tijdens voetbal, haperenen stotterende beelden om de zoveel tijd) weet ik nu ff niet of ik een andere tv moet zoeken.
Ik speel games op de ps4 pro en dit ziet er goed uit maar ik kijk ook heel grasg film.
Is het mischien bij mijn tv erger dan bij andere, misschien samsung ff bellen?
Blooming zal je altijd hebben met een edge-lit tv indien je de local dimming optie aan hebt staan. Enkel op een FALD (Full Aray LED Display) of OLED scherm heb je dit niet, omdat de pixels dan individueel aan of uit kunnen.
Op het moment als een ondertitel in beeld verschijnt in een donkere scene en deze is wit dan zal de TV (indien local dimming aan staat) de witte ondertitels licht moeten geven en de donkere gebieden eromheen donker proberen te maken.
Echter een edge-lit toestel geeft (zoals de naam al doet vermoeden) licht vanuit de randen van het scherm naar het midden toe. Alles zal dus verlicht worden vanaf de rand van het scherm tot aan de ondertiteling.
Je hebt 2 opties om dit volledig te voorkomen:
- Local dimming uitschakelen. (Local dimming heet Smart LED op je toestel)
- Ondertiteling uitschakelen.
Als alternatief kun je Smart LED op Laag zetten. Daar heb ik hem op staan. Sinds Firmware update 1201.6 is met de setting Smart Led Laag het blooming effect minimaal en wordt er nog steeds goed gebruik gemaakt van local dimming. Maar het is nog altijd zichtbaar in donkere scenes met witte ondertiteling.
Maar voor de duidelijkheid, dit is dus iets waar alle edge-lit tv's last van hebben. Local dimming is niet ideaal voor edge-lit toestellen indien je dit gebruikt in combinatie met ondertitels.
***Update***
Tevens kunnen je beeldinstellingen ook invloed hebben op hoe sterk het blooming effect op jouw toestel aanwezig is. Onderstaand de waardes die ik gebruik op mijn 55UEKS7000. Deze settings zijn gebaseerd vanuit het persoonlijk calibreren met mijn "
Spears & Munsil HD Benchmark 2nd Edition" calibratie Blu-Ray disc met o.a. bijgeleverde kleurenfilter en firmware versie 1201.6
Beeldmodus: Film
Beeldformaat: 16:9
Aanp. aan scherm: Aan
Expertinstellingen
Achtergrondverlichting: 14 voor SDR content / 20 voor HDR content
Helderheid: 44
Contrast: 94 voor SDR content / 100 voor HDR content
Scherpte: 0
Kleur: 49
Tint (G/R): G50 R50
Clean Digital View: Uit
Auto Motion Plus: Uit
Smart LED: laag (geeft blooming bij donkere scenes met ondertiteling) of Uit voor SDR / Hoog voor HDR.
HDMI-Zwartniveau: Auto
Dynamisch contrast: Uit
Kleurtint: Warm 2
Witbalans: Zowel 2 als 10-punts alles op 0 / uit
Gamma: -1
Kleurruimte: 'Eigen' voor SDR content / 'Auto' voor HDR content.
Notitie: Achtergrondverlichting kan je naar eigen wens instellen. De andere settings blijven dan van kracht. Met deze settings heb ik perfect beeld op mijn toestel en minimale blooming met Smart LED op Laag.
[
Voor 25% gewijzigd door
ThaBEN op 17-08-2017 13:14
]