Sinds afgelopen vrijdag ben ik ook de "trotse" eigenaar van de Samsung 65KU6020. Na jaren Enkel en alleen Sony tv's te hebben gehad, de laatste was de Sony 55EX711 nu maar eens voor een Samsung gegaan. Dit door de goeie verhalen en prijs/kwaliteit verhouding, misschien heb ik pech maar wat valt die keuze tegen...
Afgelopen keren dat ik een nieuwe Sony tv kocht was het aansluiten en genieten, niks qua instellingen veranderen om het beeld goed te krijgen, out of the box perfect. Dat was afgelopen vrijdag wel anders met de Samsung, zag er niet uit hoe die ingesteld stond. Afijn, geen probleem, leuk een beetje tweaken om alles helemaal naar wens te krijgen. Opties te boven moet ik zeggen, een positief punt. Uiteindelijk een mooi plaatjes tevoorschijn kunnen toveren waar mijn vrouw en ik tevreden mee waren.
Meteen maar eens even wat content op verschillende platformen testen, Netflix via de tv, Ziggo uitzendingen, Apple tv, en PS4 PRO. Wat verschillende kwaliteiten qua content (1080P en 4K) bekeken op de verschillende platformen. Toen begonnen de eerste minpuntjes al naar voren te komen, schokkerig beeld was de eerste. Dacht eerst dat het aan het bronbestand lag of mijn netwerk maar ik zag dit ook vanaf de PS4 PRO, dus nee. Na wat op internet gezocht te hebben kwam ik wat instellingen tegen die standaard aan staan, zoals Clear Motion. Deze uitgeschakeld en hierdoor werd het een stuk beter. Probleem 1 acceptabel genoeg opgelost.
Het volgende probleem, in 2 vormen, is nog niet op te lossen, Banding en Color banding. De eerste geeft op een volvlak grijs bijv. verticale strepen in de verlichting. Moet zeg dat dit niet super opvalt, ik ben vrij kritisch wat dit soort dingen betreft dus waarschijnlijk dat ik dit kan 'vergeten' en het ook niet meer opvalt.
De color banding, geen idee of dit precies de juiste term is, is veel ernstiger en voor mij echt een showstopper. Subtiele color gradients zijn niet vloeiend maar opgebouwd uit grote volvlakken. Ik heb al gespeeld met de kleurinstellingen zoals backlight en brightness en heb het al iets minder kunnen krijgen, maar ergens wordt het beeld gewoon te donker.
Hier voorbeelden van wat ik zie:
Banding:
Color banding:
Overigens niet mijn foto's maar zelfde symptoom.
Ik heb al contact opgenomen met de winkel waar ik hem gekocht heb, Boxxer, en ik mag hem gewoon omruilen, chapeau voor Boxxer overigens

Goeie service! Maar gezien de prijs van deze tv probeer ik liever nog de problemen te minimaliseren of zelfs helemaal op te lossen. Anders ga ik namelijk absoluut weer voor een Sony en dat betekend €400 extra lappen...
Wellicht hebben jullie ervaring met dergelijke problemen en zijn er nog dingen/instellingen die ik kan proberen?
Sorry voor de lap tekst, maar geeft een wat beter beeld