Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:10:
Hoe anticipeer je? Door te spiegelen bijvoobeeld. Elke seconde dat je in je spiegels kijkt, kijk je niet voor je. Denk daar eens over na. Als je vlot in kan halen, heb je een veel kleiner gaatje nodig en vind je dat dus ook sneller. Hoef je minder lang te anticiperen en spiegelen. Het is veel makkelijker in te schatten of je ergens tussen past met een bult vermogen.
Je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat je niet in je spiegels moet kijken? Ik vind het nog altijd geforceerd zoeken naar voordelen van een sportwagen. Een sportwagen is veiliger, want je kijkt minder in je spiegels. Je kunt dus ook zeggen: als je een sneller auto hebt, weet je minder goed wat er om je heen gebeurt. Een vrachtwagen die niet meer kan remmen en jou in een sandwich met een andere vrachtwagen gaat drukken, zie je met een sportauto dus niet aankomen, maar met een langzamere auto wel. Ergo: langzamere auto is veiliger

(Ja, die redenatie klopt ook van geen kant, maar hopelijk zie je wat ik hier doe).
Je staat op een parkeerhaventje. Het is druk, men rijdt 90 op de weg naast je. Met je 68 pk autootje met 4 volwassenen heb je 20 sec nodig om die snelheid te halen. Hoe groot moet het gat zijn? Hoe makkelijk is dat in te schatten?
Ten eerste moet je misschien met je langzame autootje niet langs een autosnelweg parkeren (ik ken sowieso geen parkeervakken langs zo'n snelle weg, maar goed). En als je dat dan doet, doe je je knipperlicht uit en wacht je op de eerste die "galant" voor je afremt en je een knippertje geeft. Als ik auto's in zo'n lastige positie zie waar ze zonder mijn hulp minutenlang kunnen blijven staan, laat ik ze voor. En daar ben ik vast niet de enige in. En dan nog: als het zo druk is, is er altijd wel ergens een gaatje door een nabijgelegen verkeerslicht o.i.d. of een vrachtwagen die een veel grotere afstand aanhoudt.
Verder, hoeveel van de bovenstaanden rijden in de Randstad op bomvolle snelwegen? Ga daar maar eens invoegen met 4 volwassenen in je 68 pk Toyota Starlet of whatever, invoegstroken zijn niet altijd
lang en hebben nogal eens een hellinkje. Dan moet je hopen dat je medeweggebruikers allemaal goed anticiperen en je er tussen laten. En iedereen achter je moet ook met lage snelheid invoegen. Heb jij geen last van dus niet erg, toch?
Ik destilleer hieruit dat er in de Randstad alleen sportauto's rondrijden? Hoe doen die mensen met die langzamere auto's dat dan toch? Zoals hierboven al aangegeven is: anticiperen en toeren maken. Wat je omschrijft is keer op keer luiheid en gemak. Natuurlijk is invoegen in een 911 makkelijker dan in een 2CV, maar het kan toch echt allebei

Als we het hebben over auto's binnen budget van TS: er wordt hierboven gezegd dat oude auto's niet goed onderhouden zijn. Kan, dat geldt ook voor de niet-sportieve modellen. Alleen heeft het sportieve model wellicht WEL ABS of ESP, om maar iets te noemen. En dat is best handig.
Ik gaf slechts aan dat in dit prijssegment een sportieve (200pk of meer) auto kopen vaak resulteert in een slecht onderhouden auto kopen. Natuurlijk kan dat voor een minder sportieve auto ook gelden, maar aangezien de snelheden doorgaans wat lager liggen en je toch al beter anticipeert, heb je die remmen ook minder hard nodig.
"Je moet gewoon beter anticiperen" is een non-argument, niet iedereen is daar even goed in, dat vereist meer van een bestuurder. Feit.
Want sportief rijden vereist niet meer van de bestuurder?

Als je niet goed bent in anticiperen, moet je dan wel met je sportieve rijstijl in zo'n snelle auto rijden?