10900k | Liquid Freezer II 360 | 32GB TridentZ 3600Mhz C16 | Gigabyte Aorus Master Z490 | Gigabyte Aorus 2080ti | Acer Predator Z35P | Corsair 1000W Platinum | Samsung 950 PRO 256GB | Samsung 850 EVO 256GB | Samsun 860 EVO 1TB | Samsung 970 EVO 1TB
Daar moet je ook maar net fan van zijn. Een 38 inch is al zo breed dat je met gamen de hoeken niet echt meer ziet. Dit scherm is nog veel breder en mist dan ook nog eens flink veel hoogte. Ik moet er persoonlijk niet aan denken zo'n scherm te hebben tegenover mijn 38 inch, voornamelijk door het gebrek aan hoogte.wouterg00 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:36:
Als je een High-res Ultrawide monitor wilt kan je ook de Samsung C49HG90 overwegen. Die heeft 5120*1440, 120Hz, HDR1000 en Freesync 2 https://nl.hardware.info/product/525157/samsung-c49rg90
(voor het geval er vragen over komen)
in mijn ogen is het beter om dan niet een 49" ultrawide te nemen aangezien dan het hele scherm game is wat te groot is, en kan je beter een 34-38 inch nemen en daarnaast een los scherm te zetten, daardoor heb je wel meer ruimte om zaken te plaatsen zoals hardware monitoring of video's / mail apps / whatnot en blijft je game scherm schappelijk in grootte.
[ Voor 46% gewijzigd door Tac op 25-07-2019 20:04 ]
10900k | Liquid Freezer II 360 | 32GB TridentZ 3600Mhz C16 | Gigabyte Aorus Master Z490 | Gigabyte Aorus 2080ti | Acer Predator Z35P | Corsair 1000W Platinum | Samsung 950 PRO 256GB | Samsung 850 EVO 256GB | Samsun 860 EVO 1TB | Samsung 970 EVO 1TB
Zo'n setup heb ik hier dus ookTac schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:55:
kan je beter een 34-38 inch nemen en daarnaast een los scherm te zetten, daardoor heb je wel meer ruimte om zaken te plaatsen zoals hardware monitoring of video's / mail apps / whatnot en blijft je game scherm schappelijk in grootte.
Een 38 inch als hoofdscherm met nog een 27 inch er naast. Als je eenmaal naar dual screen gaat wil je ook niet meer terug, hoe groot het hoofdscherm ook is.
Denk ook wel dat het zoiets gaat worden ... of mogelijk 2 34" boven elkaar ... met daarnaast m'n 22" monitoren gedraaid ... moeilijk moeilijk.
Om dus een idee te geven, ik wil naar ultrawide met dus de volgende opties om het op te vullen:
2x 34" boven elkaar met daarnaast 2x 22" gedraaid en m'n 40" tv helemaal links voor video's
of
1x 38" met daarnaast 2x 22" gedraaid met helemaal links m'n 40" tv voor video's
Iets in die richting moet het worden ... aangezien ik hier vandaan kom.

[ Voor 59% gewijzigd door Tac op 27-07-2019 15:27 ]
Heeft hier iemand ervaring met een widescreen (of desnoods ultrawide) aan een muurbeugel met gasveer?
Ik overweeg al een tijdje om aan een widescreen te gaan maar ik wil eigenlijk geen poot meer op m'n bureau. Ik verstel m'n huidige scherm dagelijks tussen diverse standjes. Van bureauwerk vanaf de bureaustoel tot racen/simmen en bioscoop vanaf de bank. De monitor gaat dus (al dan niet gecombineerd) van hoog naar laag en van ver weg naar dichtbij.
Aangezien ik uiteraard weinig zin heb om iedere dag boutjes los en vast te draaien lijkt een beugel met gasveer dus de enige optie. Uiteraard snap ik dat je een scherm van 13 kg niet aan een beugel moet hangen voor 10 kg (dus de keuze is sowieso beperkt) maar toch ben ik een tikkie sceptisch.
Zijn die muurbeugels met gasveer daar nou echt geschikt voor of blubberen die dingen sowieso na een jaar met monitor en al plat op je bureau?
Ik heb mijn LG 55" aan een Vogel Wall 3345 hangen, misschien niet precies wat je bedoelt, maar ik draai en doe regelmatig met het ding, en dat werkt prima. (Hij komt bij mij iig ook achter mijn 35/38" monitor als ik eindelijk eens een nieuwe koop)VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:51:
Even een iets ander soort vraagje:
Heeft hier iemand ervaring met een widescreen (of desnoods ultrawide) aan een muurbeugel met gasveer?
Ik overweeg al een tijdje om aan een widescreen te gaan maar ik wil eigenlijk geen poot meer op m'n bureau. Ik verstel m'n huidige scherm dagelijks tussen diverse standjes. Van bureauwerk vanaf de bureaustoel tot racen/simmen en bioscoop vanaf de bank. De monitor gaat dus (al dan niet gecombineerd) van hoog naar laag en van ver weg naar dichtbij.
Aangezien ik uiteraard weinig zin heb om iedere dag boutjes los en vast te draaien lijkt een beugel met gasveer dus de enige optie. Uiteraard snap ik dat je een scherm van 13 kg niet aan een beugel moet hangen voor 10 kg (dus de keuze is sowieso beperkt) maar toch ben ik een tikkie sceptisch.
Zijn die muurbeugels met gasveer daar nou echt geschikt voor of blubberen die dingen sowieso na een jaar met monitor en al plat op je bureau?

Eerlijk is eerlijk, het zwenkarm principe voelt in den beginne niet heel natuurlijk bij het naar voor/achter trekken/duwen, maar daar wen je aan.
[ Voor 7% gewijzigd door zion op 03-08-2019 08:58 ]
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Ik waardeer het wel dat je de moeite neemt om te reageren maar het is inderdaad niet precies wat ik bedoel. Of beter gezegd: eigenlijk precies niet.zion schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:50:
[...]
Ik heb mijn LG 55" aan een Vogel Wall 3345 hangen, misschien niet precies wat je bedoelt, maar ik draai en doe regelmatig met het ding, en dat werkt prima. (Hij komt bij mij iig ook achter mijn 35/38" monitor als ik eindelijk eens een nieuwe koop)
Eerlijk is eerlijk, het zwenkarm principe voelt in den beginne niet heel natuurlijk bij het naar voor/achter trekken/duwen, maar daar wen je aan.
Bij anderen thuis heb ik een tv aan een vergelijkbare beugel weleens "in handen gehad". Eén ervan heb ik zelf opgehangen. Die ene had overigens geen vesa-mount want daar ging nog een oude breedbeeld glasbak op (over zwaar gesproken
Het gaat mij vooral om de betrouwbaarheid van zo'n gasveer. Het "op-en-neer" dus. Met name als die arm zeer regelmatig en uren achtereen flink (of maximaal) uitgestrekt over m'n bureau hangt.
Als het een desk-mounted gasveerarm is zou ik dat ook niet heel erg vinden (scheelt weer je muur slopen en is wat flexibeler) maar ik heb zo'n vermoeden dat de hele zooi, met een denderend force feedback racestuur aan hetzelfde bureaublad, dan binnen de kortste keren zeker wél over m'n bureau dweilt.
Op m'n werk hebben we een paar maanden geleden een Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 Zwart monitor gekregen. Zelf ben ik 2x 24" gewend en het was ff zoeken met overstappen. Met 2x 24" kan je 4 documenten naast elkaar hebben, met 1x 34" blijven het er toch uit gemak eigenlijk twee. Echter thuis alleen een laptop, dus dan is één monitor via HDMI toch wel een uitkomst. Oftewel, toch maar eens naar 34" kijken.
pricewatch: Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 Zwart
Met die 34" merk ik dat je af en toe best wel 'last' ervan hebt dat je soms wat naar links of naar rechts moet gaan om alles weer goed te kunnen zien. Zou een gebogen scherm dit niet of minder hebben?
Ik werk 99% alleen met mail, internet en documenten, zal zo af en toe eens wat foto's bewerken, maar geen prio. Ben benieuwd of jullie curved aanraden.
Daarbij vind ik het bloedirritant dat de Ilyama geen rechte stand heeft van de monitor. Je bent elke dag de monitor horizontaal aan het uitlijnen, wat slecht lukt. Daarom toch nog maar even verder kijken naar een ander merk denk ik. In hoogte verstelbaar (of gewoon hoog op de poten) wel een vereiste.
pricewatch: Ergotron LX Desk Mount
VOODOO_WILLIE schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:18:
[...]
Ik waardeer het wel dat je de moeite neemt om te reageren maar het is inderdaad niet precies wat ik bedoel. Of beter gezegd: eigenlijk precies niet.![]()
Bij anderen thuis heb ik een tv aan een vergelijkbare beugel weleens "in handen gehad". Eén ervan heb ik zelf opgehangen. Die ene had overigens geen vesa-mount want daar ging nog een oude breedbeeld glasbak op (over zwaar gesproken). Dat die zwenkarm (mits goed gemonteerd uiteraard) geen probleem geeft geloof ik dus wel. En dat het even wennen is weet ik dus en daar zal ik het sowieso mee moeten doen. Maar ach ... je hele monitor over je bureau schuiven met je toetsenbord, muismat en eventuele andere pestzooi in de weg is ook alles behalve ideaal.
Het gaat mij vooral om de betrouwbaarheid van zo'n gasveer. Het "op-en-neer" dus. Met name als die arm zeer regelmatig en uren achtereen flink (of maximaal) uitgestrekt over m'n bureau hangt.
Als het een desk-mounted gasveerarm is zou ik dat ook niet heel erg vinden (scheelt weer je muur slopen en is wat flexibeler) maar ik heb zo'n vermoeden dat de hele zooi, met een denderend force feedback racestuur aan hetzelfde bureaublad, dan binnen de kortste keren zeker wél over m'n bureau dweilt.
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
dat gaat prima, 1440*3440 is ook precies niks.....gibsonneke schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:51:
Wat denken jullie van de beeldverhouding 12:5 zoals de nieuwe Ultragear van LG (LG UltraGear 38GL950G)? Wordt dit goed ondersteund bij gaming?
1440/9*21=3360
1440/9*22=3520
1440/9*21.5=3440
systeem
De resolutie is gewoon 3840x1600 wat mijn huidige scherm ook heeft. Geen enkel spel gezien dat het niet ondersteunt. 12:5 of 21:9, het komt het op hetzelfde neergibsonneke schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:51:
Wat denken jullie van de beeldverhouding 12:5 zoals de nieuwe Ultragear van LG (LG UltraGear 38GL950G)? Wordt dit goed ondersteund bij gaming?
Ok duidelijk.PilatuS schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:40:
[...]
De resolutie is gewoon 3840x1600 wat mijn huidige scherm ook heeft. Geen enkel spel gezien dat het niet ondersteunt. 12:5 of 21:9, het komt het op hetzelfde neer
Is die LG UltraGear (38GL950G) verder iets? Behalve de prijs dan
Voor mij zou dit het perfecte zijn scherm zijn. Qua formaat, beeldverhouding en ook nog eens meer dan 100Hz.gibsonneke schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:02:
[...]
Ok duidelijk.
Is die LG UltraGear (38GL950G) verder iets? Behalve de prijs dan
Heb nu ook zo'n scherm, alleen dan in 60Hz. Die 60Hz is voor mij dan ook gelijk het enige echte nadeel. Meer dan 100 fps halen op 3840x1600 is dan weer een ander verhaal, maar damn dan heb je ook wat.
Edit: Zie ook hier: YouTube: Buyers Remorse - I picked the WRONG time to upgrade...
[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 10-08-2019 14:08 ]
Good stuff.Milly schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:04:
Heb nu een jaar mijn 38 inch LG ultrawide aan deze Ergotron arm hangen. Ik beweeg de monitor veel en vaak naar andere standen. Tot nu toe is ie zeer robuust gebleken. Niet wall mounted, maar misschien toch interessant?
pricewatch: Ergotron LX Desk Mount
[...]
Wat voor LG is het precies, als ik vragen mag? Ik ben namelijk wel benieuwd naar het gewicht en of het een gebogen scherm is. Dat laatste heeft nogal invloed op het effectieve dragende vermogen van de arm namelijk en, aangezien er in het "gamingsegment" tegenwoordig geen moer meer te vinden is aan ongebogen schermen, helpt dat wel iets bij het maken van een "educated guess".
En heb jij weleens een ffb-stuur aan je bureau zitten? Het schudden en trillen is dan inmiddels namelijk waar ik me nog "zorgen" om maak.
Ik ben inmiddels wat verder wezen kijken en ik zou dan waarschijnlijk voor de "opvolger" van jouw arm gaan.
pricewatch: Ergotron 45-241-224
Deze van Newstar is wellicht een alternatief vanwege z'n grotere draagvermogen:
pricewatch: Newstar NM-D775BLACK
Het nadeel van die vind ik echter dat de basisarm niet in hoogte verstelbaar is. Niet dat dat voor het effectieve verticale bereik veel uit lijkt te maken maar die laaggemonteerde arm gaat ongetwijfeld dingen van het bureau vegen.
In ieder geval al bedankt voor de info tot dusverre.
Ze hebben beloofd ook met de Freesync2/Adaptive Sync variant te komen van dit scherm....PilatuS schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:05:
[...]
Voor mij zou dit het perfecte zijn scherm zijn. Qua formaat, beeldverhouding en ook nog eens meer dan 100Hz.
Heb nu ook zo'n scherm, alleen dan in 60Hz. Die 60Hz is voor mij dan ook gelijk het enige echte nadeel. Meer dan 100 fps halen op 3840x1600 is dan weer een ander verhaal, maar damn dan heb je ook wat.
Edit: Zie ook hier: YouTube: Buyers Remorse - I picked the WRONG time to upgrade...
Dát is voor mij het perfecte scherm, en die komt hoogstwaarschijnlijk in mijn mancave aan de muur te hangen.

En al lukt 120Hz nú nog niet, dan wel met de volgende gen GPU's, nu er eindelijk weer een wedstrijdje is in videokaartland
systeem
Is alleen niet de opvolger. Is precies dezelfde arm alleen dan in mat black. Volgens specs kunnen beide tmVOODOO_WILLIE schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 02:02:
[...]
Ik ben inmiddels wat verder wezen kijken en ik zou dan waarschijnlijk voor de "opvolger" van jouw arm gaan.
34" en 11.3kg.
Voordeel van de tall pole is dat het scherm een stuk hoger kan, mocht dit belangrijk voor je zijn.
Kende ik nog niet maar lijkt me wel een hele goede.Deze van Newstar is wellicht een alternatief vanwege z'n grotere draagvermogen:
[ Voor 38% gewijzigd door Help!!!! op 11-08-2019 07:04 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Het is een zeer solide arm tot nu toe na een kleine anderhalf jaar.
VOODOO_WILLIE schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 02:02:
[...]
Good stuff.
Wat voor LG is het precies, als ik vragen mag? Ik ben namelijk wel benieuwd naar het gewicht en of het een gebogen scherm is. Dat laatste heeft nogal invloed op het effectieve dragende vermogen van de arm namelijk en, aangezien er in het "gamingsegment" tegenwoordig geen moer meer te vinden is aan ongebogen schermen, helpt dat wel iets bij het maken van een "educated guess".
En heb jij weleens een ffb-stuur aan je bureau zitten? Het schudden en trillen is dan inmiddels namelijk waar ik me nog "zorgen" om maak.
Deze van Newstar is wellicht een alternatief vanwege z'n grotere draagvermogen:
Het nadeel van die vind ik echter dat de basisarm niet in hoogte verstelbaar is. Niet dat dat voor het effectieve verticale bereik veel uit lijkt te maken maar die laaggemonteerde arm gaat ongetwijfeld dingen van het bureau vegen.![]()
In ieder geval al bedankt voor de info tot dusverre.
Heeft die trouwens een vorm van RGB verlichting achterin of zie ik dat verkeerd?zion schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 03:24:
[...]
Ze hebben beloofd ook met de Freesync2/Adaptive Sync variant te komen van dit scherm....
Dát is voor mij het perfecte scherm, en die komt hoogstwaarschijnlijk in mijn mancave aan de muur te hangen.
En al lukt 120Hz nú nog niet, dan wel met de volgende gen GPU's, nu er eindelijk weer een wedstrijdje is in videokaartland
Het is een nieuwe variant die pas dit jaar verschenen is (en een langere garantieperiode heeft dan voorheen; als ik het tenminste goed heb gezien). Maar verder inderdaad identiek. Vandaar ook de aanhalingstekens.Help!!!! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 06:57:
Is alleen niet de opvolger. Is precies dezelfde arm alleen dan in mat black. Volgens specs kunnen beide tm
34" en 11.3kg.
Voordeel van de tall pole is dat het scherm een stuk hoger kan, mocht dit belangrijk voor je zijn.
[...]
Kende ik nog niet maar lijkt me wel een hele goede.
De tall pole had ik ook gezien (en overwogen) maar daarbij is het weer jammer dat uitgerekend -die- weer net niet in mat zwart te krijgen is. Als ik de Dimensional Illustration (PDF warning) van de standaardversie zo zie dan denk ik ook niet dat dat nodig is. Zo te zien moet die in staat zijn het midden van de monitor 44 cm boven het bureaublad te brengen (op de absoluut hoogste stand op de paal). Hoog genoeg om last van je nek te krijgen.
Ik heb die Newstar op de website van Newstar gevonden en daarna opgezocht op tweakers. In de pricewatch, met een filter op minimaal gewicht bijvoorbeeld, is hij niet te vinden.
De Newstar vind ik op een aantal fronten aantrekkelijker (op papier in ieder geval) dan de Ergotron. Beter kabelmanagement (geen duffe tiewrapjes), opbergmogelijkheid voor de inbussleuteltjes aan de arm zelf, een beschermplaatje tussen voet en bureau, de vesa-bevestigingsplaat is los te koppelen en het maximale gewicht is hoger (en lager ook trouwens). Ik kan alleen nergens vinden dat je de weerstand van de gasveer kan afstellen.
De Ergotron lijkt me juist weer flexibeler in de (lagere) positionering en totale bewegingsvrijheid. En ik vind de Ergotron er ook strakker uitzien (alhoewel dat in principe natuurlijk niet zo relevant is buiten de poot zelf die in het zicht staat).
Milly schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 07:30:
Het is de 38UC99, een gekromd 38 inch scherm. M'n stuur heb ik gemonteerd op een Playseat, dus wat ffb doet met de stabiliteit weet ik niet. Ik weet wel dat de veren enorm strak in te stellen zijn, zodanig dat het scherm alleen met kracht te bewegen is. En ook dat je wanneer je het scherm demonteert in lage stand, je moet uitkijken dat ie na het verwijderen van de laatste vesa schroef je kaak niet verbrijzelt... Er zit veel kracht achter. Het ging net goed
Het is een zeer solide arm tot nu toe na een kleine anderhalf jaar.
[...]

Is het sowieso niet handiger om het hele veergedeelte van de arm te halen voordat je de vesa-plaat losschroeft dan? Wat ik zo zie is dat omgekeerd van hoe je de boel in elkaar hoort te zetten.
Eigenlijk wel jammer dat je niet aan je bureau ffb't
Dat lijkt me een zeer net schermpie trouwens. Jammer dat hij slechts 75 Hz doet en IPS is (ik heb zo ontzettend veel klachten over ips glow en de loterij gezien dat ik het niet zo goed aandurf). Dat scherm is trouwens 7,7 kg zonder voet. Niet extreem zwaar. En daar heb je ook wel een leuk videokaartje voor nodig om dat volop aan te sturen, of niet?
Ik overweeg zelf de Asus ROG Strix XG35VQ Zwart. Die is 8,7 kg zonder voet. Dat zit al aardig richting de grens van 9,1 kg die Ergotron specificeert wanneer je het volledige verticale bereik wilt houden. Maar dat zou nog moeten kunnen.
Jammer genoeg is die Asus alsnog "slechts" 100 Hz (en niet 120 of hoger) en zijn er nog wel wat op- en aanmerkingen (lichte ghosting bijv. volgens de kritische reviews). Maar bij gebrek aan alternatieven binnen mijn wensenpakket (VA, freesync, verticaal 1200+ pixels, hoge refreshrate, vesa mount, de prijs en een dikke vinger voor Samsung als het even kan) heb ik weinig andere keus vrees ik.
En bij de Asus vrees ik trouwens ook voor de loterij wat betreft backlight bleed. De voorraden zijn niet zo groot meer lijkt het en gezien die "loterij" gok ik dat dat nog de slechtste overblijfselen zijn. En het zou zomaar kunnen dat er binnenkort even gauw een beter scherm in die klasse komt. Alhoewel die vast een flink stuk duurder zal zijn.
Wat betreft de arm ben ik er nog niet helemaal uit. De simpele oplossing zou zijn om het te proberen en indien het niet goed blijft zitten hem dan gewoon terug te sturen. Maar dan zal ik moeten wachten tot ik de nieuwe monitor daadwerkelijk heb.
Wel eens die IPS glow in het echt gezien toevallig ? Op foto's lijkt het sowieso al 3x erger dan dat het is. Als je een foto maakt met een zwart scherm en zonder licht in de omgeving zie je IPS glow extreem goed. Maar in het echt zie je het al lang niet zo erg als op de foto. Verder heb je nog normaal gebruik waarbij je het dus alleen ietsjes ziet als sowieso je omgeving helemaal donker is en dan ook nog eens met een vrijwel volledig zwart scherm. Persoonlijk merk ik er bij normaal gebruik helemaal niets van. Misschien bij een film of spel dat heel donker is en als je er op let. Persoonlijk heb ik er dus totaal geen last van met mijn zoveelste IPS schermVOODOO_WILLIE schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 01:16:
[...]
Dat lijkt me een zeer net schermpie trouwens. Jammer dat hij slechts 75 Hz doet en IPS is (ik heb zo ontzettend veel klachten over ips glow en de loterij gezien dat ik het niet zo goed aandurf).
[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 13-08-2019 01:32 ]
Het is jammer dat de korte en lange Ergotrons uit de pdf niet allemaal indezelfde 'kleur' stellingen leverbaar zijn. De zwarte spreekt me het meeste aan.VOODOO_WILLIE schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 01:16:
[...]
Het is een nieuwe variant die pas dit jaar verschenen is (en een langere garantieperiode heeft dan voorheen; als ik het tenminste goed heb gezien). Maar verder inderdaad identiek. Vandaar ook de aanhalingstekens.
De tall pole had ik ook gezien (en overwogen) maar daarbij is het weer jammer dat uitgerekend -die- weer net niet in mat zwart te krijgen is. Als ik de Dimensional Illustration (PDF warning) van de standaardversie zo zie dan denk ik ook niet dat dat nodig is. Zo te zien moet die in staat zijn het midden van de monitor 44 cm boven het bureaublad te brengen (op de absoluut hoogste stand op de paal). Hoog genoeg om last van je nek te krijgen.
Ik heb die Newstar op de website van Newstar gevonden en daarna opgezocht op tweakers. In de pricewatch, met een filter op minimaal gewicht bijvoorbeeld, is hij niet te vinden.
De Newstar vind ik op een aantal fronten aantrekkelijker (op papier in ieder geval) dan de Ergotron. Beter kabelmanagement (geen duffe tiewrapjes), opbergmogelijkheid voor de inbussleuteltjes aan de arm zelf, een beschermplaatje tussen voet en bureau, de vesa-bevestigingsplaat is los te koppelen en het maximale gewicht is hoger (en lager ook trouwens). Ik kan alleen nergens vinden dat je de weerstand van de gasveer kan afstellen.
De Ergotron lijkt me juist weer flexibeler in de (lagere) positionering en totale bewegingsvrijheid. En ik vind de Ergotron er ook strakker uitzien (alhoewel dat in principe natuurlijk niet zo relevant is buiten de poot zelf die in het zicht staat).
Ik ben 1.95m en de korte variant kan niet hoog genoeg voor mij. Gezien het geringe prijsverschil zou ik liever de lange pole nemen, biedt meer mogelijkheden.
Het voordeel van de Ergotron is dat hij op meerdere plekken gereviewed is en er redelijk wat over te vinden is. Ook kan hij vrij grote en zware monitoren aan en het zou me niet verbazen als hij nog wel wat grotere en wat zwaardere monitoren kan dragen. Ben er in ieder geval erg tevreden over tot nu toe.
Zeker gezien de trend naar grotere en zwaardere monitoren ziet die Newstar er op papier erg goed uit. Heb er verder geen onderzoek naar gedaan maar zou minimaal wel eerst een filmpje op youtube willen zien hoe hij precies functioneert.
Mocht ik nu opnieuw een arm moeten kopen en positieve filmpjes (hoogte, functionaliteit, etc) van de Newstar vinden dan zou ik deze nemen omdat deze nog zwaardere monitors aankan en ik in de toekomst naar een 34-38" widescreen wil.
Ben overigens amper (redelijk betaalbare) armen tegengekomen die hoog genoeg kunnen, functioneel genoeg zijn en zware grote monitoren aankunnen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ja daar ben ik nu ook achterVOODOO_WILLIE schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 01:16:
dus
![]()
Is het sowieso niet handiger om het hele veergedeelte van de arm te halen voordat je de vesa-plaat losschroeft dan? Wat ik zo zie is dat omgekeerd van hoe je de boel in elkaar hoort te zetten.
Tja, racen doe ik in VR en voor de rest spel ik op de monitor geen snelle games die een hoge refresh nodig hebben, dus 75Hz is zat voor me. Ik stuur hem nu aan met een 980Ti, die voorlopig voldoet.Dat lijkt me een zeer net schermpie trouwens. Jammer dat hij slechts 75 Hz doet en IPS is (ik heb zo ontzettend veel klachten over ips glow en de loterij gezien dat ik het niet zo goed aandurf). Dat scherm is trouwens 7,7 kg zonder voet. Niet extreem zwaar. En daar heb je ook wel een leuk videokaartje voor nodig om dat volop aan te sturen, of niet?
IPS glow heeft die van mij geen last van.
Nee, dat heb ik nooit alszodanig in het echt gezien bij een IPS-paneel. Dat is puur gebaseerd op de reviews en overige technische artikelen daarover. Niet in de laatste plaats op -dit- forum (bijv. rondom de discussies rondom de populaire Alienware, als ik me niet vergis).PilatuS schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 01:27:
[...]
Wel eens die IPS glow in het echt gezien toevallig ? Op foto's lijkt het sowieso al 3x erger dan dat het is. Als je een foto maakt met een zwart scherm en zonder licht in de omgeving zie je IPS glow extreem goed. Maar in het echt zie je het al lang niet zo erg als op de foto. Verder heb je nog normaal gebruik waarbij je het dus alleen ietsjes ziet als sowieso je omgeving helemaal donker is en dan ook nog eens met een vrijwel volledig zwart scherm. Persoonlijk merk ik er bij normaal gebruik helemaal niets van. Misschien bij een film of spel dat heel donker is en als je er op let. Persoonlijk heb ik er dus totaal geen last van met mijn zoveelste IPS schermDaar in tegen zijn de kleuren tegenover een oud type scherm geweldig. Voor mij wegen die betere kleuren enorm veel zwaarder dan die glow die vrijwel nooit zie. Als je naar de foto's kijkt en op basis daar van het niet wil maak je denk ik geen goede afweging
Sowieso is het allemaal wel enigszins betrekkelijk natuurlijk. Momenteel zit ik nog op deze oude Samsung TN-bak en die sterft werkelijk van de backlight bleed. Zelfs op de 20% helderheid waar ik 'm standaard op heb staan. Dat is uiteraard sowieso niet denderend maar het is wel heel uniform over het hele scherm. Daar heb ik minder problemen mee dan met lichtere vlekken zo her en der (wat ik wel op andere TN schermen heb gezien en waar IPS-glow ook op neerkomt). Wat kleuren betreft zal waarschijnlijk alles een verbetering zijn.
De andere zaken die je noemt zijn nou net van toepassing hier. Zeker tijdens het gamen en video's kijken is het hier niveau "bij kaarslicht". Donkere games is my middle name en zelfs m'n bureaubladachtergrond is simpelweg zwart.
Niet dat ik niet tegen licht kan ofzo maar beeldschermen zijn voor mij sowieso al snel veel te helder. Mijn genoemde Samsung is max 300cd/m² en, zoals ik al zei, heb ik die op 20% staan. En zelfs dan zit ik bij heldere dingen, zoals de onbegrijpelijk populaire witte megavlakken op websites (kuch, kuch, tweakers, kuch kuch
Vandaar ook dat dat hele HDR-gedoe me gestolen kan worden en ik meer geïnteresseerd ben in VA-panelen en de minimale helderheid.
Daarnaast ben ik wel een ernstig typetje "what has been seen cannot be unseen". Dus dat "als je er niet op let" is echt een zwaar ongeldig argument.
Ik wilde er nog bijzetten: "Als je tenminste niet richting de 2 m gaat."Help!!!! schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:30:
[...]
Het is jammer dat de korte en lange Ergotrons uit de pdf niet allemaal indezelfde 'kleur' stellingen leverbaar zijn. De zwarte spreekt me het meeste aan.
Ik ben 1.95m en de korte variant kan niet hoog genoeg voor mij. Gezien het geringe prijsverschil zou ik liever de lange pole nemen, biedt meer mogelijkheden.
Het voordeel van de Ergotron is dat hij op meerdere plekken gereviewed is en er redelijk wat over te vinden is. Ook kan hij vrij grote en zware monitoren aan en het zou me niet verbazen als hij nog wel wat grotere en wat zwaardere monitoren kan dragen. Ben er in ieder geval erg tevreden over tot nu toe.
Zeker gezien de trend naar grotere en zwaardere monitoren ziet die Newstar er op papier erg goed uit. Heb er verder geen onderzoek naar gedaan maar zou minimaal wel eerst een filmpje op youtube willen zien hoe hij precies functioneert.
Mocht ik nu opnieuw een arm moeten kopen en positieve filmpjes (hoogte, functionaliteit, etc) van de Newstar vinden dan zou ik deze nemen omdat deze nog zwaardere monitors aankan en ik in de toekomst naar een 34-38" widescreen wil.
Ben overigens amper (redelijk betaalbare) armen tegengekomen die hoog genoeg kunnen, functioneel genoeg zijn en zware grote monitoren aankunnen.
Uiteraard ligt het ook nog aan de stoelhoogte en je lichaamsverhoudingen hoe hoog de monitor op je bureau moet staan. Ik ben 1,84 m en als ik een duimstok op m'n bureau houd dan krijg ik bij het kijken naar het 44 cm-streepje een ongemakkelijk gevoel in m'n nek. M'n huidige monitor staat (zittend aan bureau) iets achterover gekanteld en het midden zit dan (poot maximaal) op 37 cm. Het midden rond de 41 cm zou ideaal zijn als ik dat zo test. Dat zou dus haalbaar moeten zijn met de standaardpaal.
Zoals je zegt, biedt de lange paal meer mogelijkheden en als die in matzwart verkrijgbaar was zou ik er ook geen moment over twijfelen. Maar dat is die dus niet en als ik "bling" kan voorkomen dan voorkom ik liever "bling".
Je hebt ook zeker gelijk wat betreft "beproefde arm". Over die Newstar is er letterlijk alleen het promofilmpje van Newstar zelf, voor zover ik heb kunnen vinden. Hij is nog maar sinds juni verkrijgbaar volgens de pricewatch maar je zou verwachten dat er inmiddels toch wel iets meer over te vinden zou zijn.
Milly schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:31:
[...]
Ja daar ben ik nu ook achterOf gewoon demonteren in hoge stand.
[...]
Tja, racen doe ik in VR en voor de rest spel ik op de monitor geen snelle games die een hoge refresh nodig hebben, dus 75Hz is zat voor me. Ik stuur hem nu aan met een 980Ti, die voorlopig voldoet.
IPS glow heeft die van mij geen last van.
Racen in VR lijkt me een briljante ervaring maar ik vrees dat ik binnen no-time m'n virtuele helm volk
Ik ben zelf rond 2000 aan een 1600x1200@85Hz monitor gegaan en in 2009 naar 1920x1200@60Hz. De extra pixels waren erg fijn maar de 60Hz was echt een brute stap terug. Gamen stond rond die periode een tijdje op nul maar toen ik weer begon heb ik me een tijdje afgevraagd waarom ik toch aanzienlijk minder goed was in raakschieten en ook niet veel beter werd. Juist ... de refresh rate dus.
Maar goed. Nu, twintig *@)#* jaar "ontwikkelingen" later, mag het wel een keer superieur zijn aan beiden.
In vervolg op de discussie over de hoogte hierboven: heb jij toevallig zin om eens op te meten of je met de standaardpaal daadwerkelijk het midden van je monitor (vesaplaat) op 44 cm hoogte krijgt vanaf je bureau gemeten?
Dat is hier niet anders hoorVOODOO_WILLIE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:16:
[...]
De andere zaken die je noemt zijn nou net van toepassing hier. Zeker tijdens het gamen en video's kijken is het hier niveau "bij kaarslicht". Donkere games is my middle name en zelfs m'n bureaubladachtergrond is simpelweg zwart.![]()
Niet dat ik niet tegen licht kan ofzo maar beeldschermen zijn voor mij sowieso al snel veel te helder. Mijn genoemde Samsung is max 300cd/m² en, zoals ik al zei, heb ik die op 20% staan. En zelfs dan zit ik bij heldere dingen, zoals de onbegrijpelijk populaire witte megavlakken op websites (kuch, kuch, tweakers, kuch kuch) soms al te knijpen met m'n ogen.
Dit is dus ook precies mijn punt, je merk er ook met dit gebruik gewoon vrijwel niets van en je krijgt er met IPS zo enorm veel voor terug. Nee, als je er op gaat letten is het niet pefect, maar ik heb nog nooit gehad dat ik een film keek of wat dan ook aan doen was, dat ik dacht, damn dat ziet er niet uit die glow.
Als je het nog nooit in het echt hebt gezien weet je niet hoe het er uit ziet omdat foto's het dus vele malen erger laten lijken. Een IPS afschrijven omdat er iets glow is, dat is eigenlijk gewoon zonde zonder een idee te hebben hoe het nou echt is.
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je wil en niet wil. Ik wil alleen maar zeggen dat glow, ook als je in het donker zit met donker alles, best wel heel erg mee valt. Waarbij de betere kleuren dus veel belangrijker zijn
Zoals de slechte kleuren van andere panelen als je het vergelijkt met IPS ?Daarnaast ben ik wel een ernstig typetje "what has been seen cannot be unseen". Dus dat "als je er niet op let" is echt een zwaar ongeldig argument.
[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 14-08-2019 01:08 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Grappig dat je dat denkt.......PilatuS schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:57:
Dat is hier niet anders hoorDonkere explorer. Zwarte achtergrond met ietjes rood. Rood licht in de PC, want veel minder fel dan blauw of groen. Toetsenbord ook rode verlichting op de laagste stand. Verder darkmode alles. Films kijk ik sinds ik de 38 inch heb vrijwel nooit meer op TV.

Zowel groen en zeker blauw zitten dus lager in het spectrum dan rood, dus dat zijn "donkerdere" kleuren...
De felheid is als het goed is instelbaar.
Rood wordt veel in zeevaart en luchtvaart gebruikt omdat dat de "lichtste/felste" kleur is waarbij je je nachtzicht behoudt, zodat je het beste alles nog kan zien op de brug/cockpit, maar je dus ook goed in de duisternis kan turen.
Maar maar maar.... je zegt dat blauw en groen feller zijn, en dat zijn ze dus niet.......
[ Voor 25% gewijzigd door zion op 14-08-2019 20:46 ]
systeem
Dat bedoel ik duszion schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:51:
[...]
Rood wordt veel in zeevaart en luchtvaart gebruikt omdat dat de "lichtste/felste" kleur is waarbij je je nachtzicht behoudt, zodat je het beste alles nog kan zien op de brug/cockpit, maar je dus ook goed in de duisternis kan turen.
Afstand bureau tot midden vd vesaplaat is 41-39 cm, afhankelijk van hoe ver de arm is uitgestrekt.VOODOO_WILLIE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:16:
In vervolg op de discussie over de hoogte hierboven: heb jij toevallig zin om eens op te meten of je met de standaardpaal daadwerkelijk het midden van je monitor (vesaplaat) op 44 cm hoogte krijgt vanaf je bureau gemeten?
Gast, kom op joh. Je weet precies wat ik bedoel, maar omdat ik het verkeerde woord gebruik krijg ik een betweterig antwoord. Niets beters te doen dan gelijk willen halen over een woordje ?zion schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:51:
[...]
Maar maar maar.... je zegt dat blauw en groen feller zijn, en dat zijn ze dus niet.......
Mooi
[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 14-08-2019 22:09 ]
Sjonge jonge, slecht geslapen ofzo? of geen gevoel voor humor? er staat notabene eenPilatuS schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:14:
[...]
Gast, kom op joh. Je weet precies wat ik bedoel, maar omdat ik het verkeerde woord gebruik krijg ik een betweterig antwoord. Niets beters te doen dan gelijk willen halen over een woordje ?
whatever, ga jij maar lekker gepikeerd zijn, ga ik je voorlopig even negeren.
systeem
PilatuS schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:57:
[...]
[...]
Zoals de slechte kleuren van andere panelen als je het vergelijkt met IPS ?
Touché!Blaat schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 06:26:
Of de ghosting van een va paneel...
Vooral ghosting is waar ik huiverig voor ben en wat, met name door kritische (pro) gamers en reviewers, bij die Asus bijv. als puntje wordt genoemd. Maar het wordt door de meesten toch nog net als "acceptabel" gezien lijkt het.
Ik heb wel een simpel Iiyama VA-schermpje gezien en ik was wel "onder de indruk" van het diepe zwart en het contrast. Op dat scherm is ghosting mij niet opgevallen maar ik heb er ook niet enorm op gelet of op zitten gamen.
Wat kleuren betreft ben ik ietwat sceptisch over wat men als "geweldige kleuren" definieert of ervaart. Op mijn "ouwe grauwe" scherm vind ik een hoop games en video's al behoorlijk oververzadigd en daarmee "nep", zeg maar. Maar goed ... dat valt natuurlijk in de instellingen wel te regelen.
Waar ik dus vooral mee zit is de vraag waar ik me het meeste aan ga ergeren. Ghosting of ips-glow.
Het lijkt wel alsof fabrikanten expres om mijn wensen heen ontwerpen. Er is altijd wel iets dat roet in het eten gooit.
Wat uiterlijk betreft bijvoorbeeld ook. Dat zogenaamde "ultra thin bezel" gezwets (de oplichterij met een cm zwarte rand in het paneel zélf en een enorme bezel aan de onderkant) kan me eigenlijk ook niet bekoren. Ik zie liever gelijke bezels en geen zwarte randen op het paneel zelf. Maar dan is het helemaal onmogelijk om iets te vinden.
Het is erg jammer dat je tegenwoordig niet meer zo makkelijk even een winkel in kan stappen om zoiets te testen (alhoewel het testen in duisternis natuurlijk sowieso een tikkie problematisch is in een winkel).
Arrrrrggg!
Als je dan toch het betwetertje probeert uit te hangenzion schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:51:
[...]
Grappig dat je dat denkt.......
[Afbeelding]
Zowel groen en zeker blauw zitten dus lager in het spectrum dan rood, dus dat zijn "donkerdere" kleuren...
De felheid is als het goed is instelbaar.
[...]
Een chromatische kleur is niet "donkerder" omdat hij een andere kleur (frequentie/golflengte) heeft. Volgens jouw redenering zou ultraviolet namelijk veel donkerder zijn dan infrarood. Je ziet ze echter allebei niet en dus zijn ze even "donker".
Perceptie van helderheid is weer wat anders (en is afhankelijk van de gevoeligheid van de receptoren bij gegeven frequentie en je hersenen).
Rood wordt inderdaad gebruikt (ook in astronomie bijv.) omdat je scotopisch zicht (de staafjes; lichtintensiteit) daar het minst gevoelig voor is binnen het spectrum waar je fotopisch zicht (de kegeltjes; kleur) ook functioneel is. Rood licht, dat helder genoeg is om je rode kegeltjes (dagzicht) te activeren, activeert de staafjes (nachtzicht) niet. Groen en blauw licht doen dat wel en helpen je nachtzicht dus (tijdelijk) om zeep.
Voodoo houdt alvast rekening met een bitchslap van een echte expert omdat hij zichzelf met de eerste zin gejinxt heeft.
Ok, thanks!Milly schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:39:
[...]
Afstand bureau tot midden vd vesaplaat is 41-39 cm, afhankelijk van hoe ver de arm is uitgestrekt.
Dat is dus met de houder op hoogste stand op het paaltje neem ik aan. Die buigt natuurlijk iets mee waardoor de hele handel net wat lager uitkomt dan in theorie. 41 cm in "ingeklapte" stand zou precies perfect zijn. Tikkie op het randje maar moet kunnen dus. Tenslotte zit ik nu al jaren op 37 cm en dat stoort me al die tijd toch al niet.
Bedankt voor de moeite.
Je hebt helemaal gelijk met hoe het werkt, prima uitleg.VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 02:18:
Een heel verhaal.
Gaat maar op een punt spaak, we gebruiken aan boord óók een heleboel blauw licht wat ons nachtzicht ook niet verstoord, en bij Delfzijl staat de hele oeverkant (energiecentrales) vol met groen licht omdat dat het nachtzicht ook niet verstoord (speciaal voor de nachtdiertjes is mij verteld, en daar horen wij als zeelui dus ook bij
En ik had geloof ik een schemaatje met zichtbaar licht geplaatst, niet van licht buiten het spectrum van het menselijk oog, omdat wij daar niet over kunnen oordelen, maar logica dicteert dat als je als soort dat spectrum wel zou kunnen zien je de ene wel degelijk "donkerder" ervaart als de andere. Voor ons zijn ze beide niet zichtbaar, en dus niet even donker, maar onzichtbaar.
verder hou ik erover op, want 2x betweter genoemd worden binnen 24uur in een topic over monitoren is irritant, maar voornamelijk heel erg offtopic.....
systeem
Voor mij waren de kleuren toen ik mijn eerste IPS scherm kocht echt een WOW moment. Vooral hoe foto's er uit zagen tegenover het oude niet IPS scherm wat er nog tijdelijk naast heeft gestaan was een extreem verschil. Dit zie je in games ook terug.VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 02:18:
[...]
Wat kleuren betreft ben ik ietwat sceptisch over wat men als "geweldige kleuren" definieert of ervaart. Op mijn "ouwe grauwe" scherm vind ik een hoop games en video's al behoorlijk oververzadigd en daarmee "nep", zeg maar. Maar goed ... dat valt natuurlijk in de instellingen wel te regelen.
Wat het meest irritante nadeel is van de verschillende technieken is inderdaad de vraag. Met alles wat ik persoonlijk heb gezien is voor mij IPS glow dus het nadeel wat ik liever heb tegenover de andere nadelenWaar ik dus vooral mee zit is de vraag waar ik me het meeste aan ga ergeren. Ghosting of ips-glow.
Het lijkt wel alsof fabrikanten expres om mijn wensen heen ontwerpen. Er is altijd wel iets dat roet in het eten gooit.
zion schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:01:
[...]
Sjonge jonge, slecht geslapen ofzo? of geen gevoel voor humor? er staat notabene eenachter......
whatever, ga jij maar lekker gepikeerd zijn, ga ik je voorlopig even negeren.
VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 02:18:
Als je dan toch het betwetertje probeert uit te hangendan kan je maar beter zorgen dat je niet zélf heel hard gaat lopen zwetsen natuurlijk
Kuchzion schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:45:
[...]
Verder hou ik erover op, want 2x betweter genoemd worden binnen 24uur in een topic over monitoren is irritant, maar voornamelijk heel erg offtopic.....

Maar inderdaad nogal offtopic.
Volgens mij is de "keuze" VA vs IPS zo'n beetje vóór me gemaakt ...PilatuS schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:19:
[...]
Voor mij waren de kleuren toen ik mijn eerste IPS scherm kocht echt een WOW moment. Vooral hoe foto's er uit zagen tegenover het oude niet IPS scherm wat er nog tijdelijk naast heeft gestaan was een extreem verschil. Dit zie je in games ook terug.
[...]
Wat het meest irritante nadeel is van de verschillende technieken is inderdaad de vraag. Met alles wat ik persoonlijk heb gezien is voor mij IPS glow dus het nadeel wat ik liever heb tegenover de andere nadelenHelaas is geen enkel scherm perfect en hebben ze allemaal wel wat nadelen.
Pricewatch filtertje!
Van de enige 2 IPS schermen lijkt de LG UltraGear 34GK950F me op zich dan wel wat (op papier dan en met het slikken van inferieur contrast) maar de prijs ...
Ik zelfs nog even zitten twijfelen over de Lenovo Legion Y44w-10 maar wederom die prijs ... (en die tandjeslelijke dikke bezel) ... En ik zit al 20 jaar op 1200p. En ik weiger m'n graf in te gaan met een 1200p scherm
Of ik moet geduld hebben en hopen dat dit nieuwsbericht van vandaag een voorbode is van tevens nieuwe 1440p-schermen.
De pest is dat ik zoiets niet voor slechts een jaartje (of 2, 3) koop. Met al die mooie beloften van ultieme monitoren zitten we inmiddels al jaren te wachten maar de kans wordt daarmee ook steeds groter dat er ineens een "topscherm" uitgebracht wordt voor een soortgelijke prijs. En geduld hebben kan je uiteraard tot je een ons weegt maar dan sla je jezelf natuurlijk wel voor je harses.
Voor mij is een 38 inch 21:9 IPS scherm met 120Hz of meer het perfecte scherm, maarja, inderdaad, de prijs. Nou ben ik al heel blij met mijn huidige 38 inch Dell IPS, alleen helaas 60Hz. Voor mij is die 60Hz nog het enige echte nadeel wat dit scherm heeft. Kleuren zijn geweldig, formaat is helemaal prima, resolutie met 3840x1600 ook helemaal goed. En hoewel ik hier best vaak zit met vrijwel geen licht in de omgeving heb ik niet echt last van IPS glow. Dan blijft voor mij dus echt alleen die 60Hz over, maar inderdaad, met die extreme prijzen hou ik het voorlopig nog maar bij dit scherm waar ik enorm tevreden over ben en ook die was belachelijk duur.VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:50:
[...]
Volgens mij is de "keuze" VA vs IPS zo'n beetje vóór me gemaakt ...
Pricewatch filtertje!
Van de enige 2 IPS schermen lijkt de LG UltraGear 34GK950F me op zich dan wel wat (op papier dan en met het slikken van inferieur contrast) maar de prijs ...
Ik zelfs nog even zitten twijfelen over de Lenovo Legion Y44w-10 maar wederom die prijs ... (en die tandjeslelijke dikke bezel) ... En ik zit al 20 jaar op 1200p. En ik weiger m'n graf in te gaan met een 1200p scherm
Of ik moet geduld hebben en hopen dat dit nieuwsbericht van vandaag een voorbode is van tevens nieuwe 1440p-schermen.
De pest is dat ik zoiets niet voor slechts een jaartje (of 2, 3) koop. Met al die mooie beloften van ultieme monitoren zitten we inmiddels al jaren te wachten maar de kans wordt daarmee ook steeds groter dat er ineens een "topscherm" uitgebracht wordt voor een soortgelijke prijs. En geduld hebben kan je uiteraard tot je een ons weegt maar dan sla je jezelf natuurlijk wel voor je harses.
Heb hier voor een 34 inch 21:9 gehad, maar vond die qua hoogte het net niet. Nog daar voor een 29 inch 21:9 gehad, maar die ging vrij snel weg voor een 34 inch omdat die qua hoogte het helemaal niet was. De 25 inch 21:9 schermen vind dat ze niet zouden moeten bestaan
Heb door de jaren heen enorm veel schermen gehad. In de tijd dat de eerste LCD schermen kwamen nog een 19 inch CRT gekocht, want die eerste schermen waren echt niet te doen qua ghosting. Die CRT heel wat jaren gehad tot dat de techniek eindelijk ver genoeg was dat je er fatsoenlijk op kon gamen. Tegenwoordig komen we aardig in de buurt van schermen die vrijwel perfect zijn, alleen de prijzen ja
Verder schiet het ook niet echt op en moeten we inderdaad jaren wachten voor iedere stap.
Ik zoek een ultra-wide met de volgende specs:
- verticale resolutie 1440, liever 1600
- minimaal 100hz
- Freesync of G-Sync (heb een RTX 2080)
- minimaal HDR600
- Lichte voorkeur voor VA, aangezien ik vrijwel altijd in een donkere kamer zit
- Maximale prijs 1500 (wtf...nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen
Als ik dan de verschillende schermen bekijk kom ik eigenlijk elke keer bij de nieuwe super-ultra-wide van Samsung uit, de Samsung C49RG90. Dat ding is vervolgens weer massive...en ik vraag me af hoe zinnig de uiterste randen van dat scherm zijn. Aan de andere kant vind ik de optie om 2 systemen te kunnen koppelen wel fijn.
Iemand een idee voor een alternatief?
[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 16-08-2019 14:29 ]
Ik probeer niet wijsneuzig te zijn hoor, maar is er een reden dat HDR belangrijk voor je is? Het wordt in maar een select handjevol games ondersteund en dan nog is niet elke implementatie even geweldig.Abom schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:21:
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe monitor. Ik heb nu een relatief oude Samsung 27 inch QHD PLS monitor.
Ik zoek een ultra-wide met de volgende specs:
- verticale resolutie 1440, liever 1600
- minimaal 100hz
- Freesync of G-Sync (heb een RTX 2080)
- minimaal HDR600
- Lichte voorkeur voor VA, aangezien ik vrijwel altijd in een donkere kamer zit
- Maximale prijs 1500 (wtf...nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggenmijn laatste monitor kostte 500 euro)
Als ik dan de verschillende schermen bekijk kom ik eigenlijk elke keer bij de nieuwe super-ultra-wide van Samsung uit, de Samsung C49RG90. Dat ding is vervolgens weer massive...en ik vraag me af hoe zinnig de uiterste randen van dat scherm zijn. Aan de andere kant vind ik de optie om 2 systemen te kunnen koppelen wel fijn.
Iemand een idee voor een alternatief?
Los daarvan, heb je daar wel 1 van de weinige schermen geselecteerd waarbij de HDR ervaring waarschijnlijk prima zal zijn. Hij heeft 384 dimming zones namelijk. Niet geweldig op dat formaat, maar zeker niet slecht.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Valide opmerking, ik ben mij ervan bewust dat HDR allemaal nog in de kinderschoenen staat en dat het niet briljant is. Het is dan ook een nice-to-have feature, zeker geen must.Blaat schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:39:
[...]
Ik probeer niet wijsneuzig te zijn hoor, maar is er een reden dat HDR belangrijk voor je is? Het wordt in maar een select handjevol games ondersteund en dan nog is niet elke implementatie even geweldig.
Los daarvan, heb je daar wel 1 van de weinige schermen geselecteerd waarbij de HDR ervaring waarschijnlijk prima zal zijn. Hij heeft 384 dimming zones namelijk. Niet geweldig op dat formaat, maar zeker niet slecht.
Mij lijkt de LG UltraGear 38GL950gG ook een erg fijne monitor, maar ik ga echt niet meer dan 1500 euro betalen voor een monitor.
[ Voor 13% gewijzigd door Abom op 16-08-2019 15:01 ]
Dan wordt het een lastig verhaal. Buiten het scherm wat je hebt gelinkt is er niet een die voldoet aan je eisen en beter is.Abom schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:41:
[...]
Valide opmerking, ik ben mij ervan bewust dat HDR allemaal nog in de kinderschoenen staat en dat het niet briljant is. Het is dan ook een nice-to-have feature, zeker geen must.
Mij lijkt de LG UltraGear 38GL950gG ook een erg fijne monitor, maar ik ga echt niet meer dan 1500 euro betalen voor een monitor.
pricewatch: LG UltraGear 34GK950G Zwart
Deze kan nog, maar die heeft slechts een displayHDR 400 certificatie en geen local dimming. Dan kan je net zo goed geen HDR hebben op een scherm.
Het is nu ook vreemd dat de G versie momenteel een stuk goedkoper is, terwijl die oorspronkelijk duurder was
De 34gk950G (de gsync versie) heeft geen HDR en wordt ook niet als zodanig herkent in windows of spellen. De 34gk950F (Freesync versie) heeft dat wel maar zelfs in Shadow of the Tombraider is het nauwelijks merkbaar. Wat mij betreft mogen ze de HDR400 standaard wel afschaffen.Blaat schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 15:03:
[...]
Dan wordt het een lastig verhaal. Buiten het scherm wat je hebt gelinkt is er niet een die voldoet aan je eisen en beter is.
pricewatch: LG UltraGear 34GK950G Zwart
Deze kan nog, maar die heeft slechts een displayHDR 400 certificatie en geen local dimming. Dan kan je net zo goed geen HDR hebben op een scherm.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Sinds 2 weken de F versie in bezit.Hathie schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:48:
Ik sta op het punt de LG 34GK950F aan te schaffen, maar twijfel toch nog een beetje. Vooral de relatief minder goede reviews hier op tweakers schrikken mij wat af. Ik denk echter dat er geen scherm is dat het momenteel beter doet op die resolutie en voor die prijs.
Het is nu ook vreemd dat de G versie momenteel een stuk goedkoper is, terwijl die oorspronkelijk duurder was
Heeeeeel erg happy mee. Juist doordat deze 144 is met HDR ondanks dat dit beperkt is de doorslag gemaakt. De G versie is 120.
Waarom? toch juist lekker makkelijk, HDR400 = te weinig (voor jou), dus filteren op "niet HDR400" (of wél HDR600/10000) en dan krijg je die automagisch niet meer te zien, ideaal toch?AtlAntA schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:10:
[...]
De 34gk950G (de gsync versie) heeft geen HDR en wordt ook niet als zodanig herkent in windows of spellen. De 34gk950F (Freesync versie) heeft dat wel maar zelfs in Shadow of the Tombraider is het nauwelijks merkbaar. Wat mij betreft mogen ze de HDR400 standaard wel afschaffen.
systeem
Bedankt om me over de streep te trekken. Heb het ook gekocht. Een heel mooi scherm maar in de linker onderhoek toch wel serieuze ips glow (denk ik?). Heb jij in de hoeken ook zo een goudkleurige schijn wanneer het beeld zwart is?maartendd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:54:
[...]
Sinds 2 weken de F versie in bezit.
Heeeeeel erg happy mee. Juist doordat deze 144 is met HDR ondanks dat dit beperkt is de doorslag gemaakt. De G versie is 120.
Nee niet vanuit normale angles. Ik heb een zwarte screensaver met een F1 achterkant in het midden. En in geheel donker omgeving normaal voor het scherm zittende heb ik geen glow. Als ik op sta of schuin sta zie je in de hoeken wel een lichte gloed maar dat is buiten de normale viewing angles. Kan morgen nog wel een testje doen, maar merk in normaal gebruik eigenlijk niks van. Heb hem wel via coolblue gekocht, en alles netjes uitgepakt zodat mocht er wat gebeuren ik in 30 dagen hem wel terug kan sturen. Maar tot op heden erg blij mee.Hathie schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:16:
[...]
Bedankt om me over de streep te trekken. Heb het ook gekocht. Een heel mooi scherm maar in de linker onderhoek toch wel serieuze ips glow (denk ik?). Heb jij in de hoeken ook zo een goudkleurige schijn wanneer het beeld zwart is?
Grootste nadeel, nu een nieuwe pc bouwen want huidige beestje is na 5 jaar niet meer up en running om Aaa titels op high/ ultra meer dan 100 frames er uit te krijgen
Ik heb wel meer schermen gehad maar dat was daarvoor met m'n 486dx2, als in SVGA (800x600@60Hz). En toen mijn Iiyama kapot ging tijdelijk op een oud 1280x1024@60Hz scherm van een maat. Verder wel een hoop schermen gezien op werk en bij anderen maar nooit (bewust) een IPS-scherm.PilatuS schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:00:
[...]
Voor mij is een 38 inch 21:9 IPS scherm met 120Hz of meer het perfecte scherm, maarja, inderdaad, de prijs. Nou ben ik al heel blij met mijn huidige 38 inch Dell IPS, alleen helaas 60Hz. Voor mij is die 60Hz nog het enige echte nadeel wat dit scherm heeft. Kleuren zijn geweldig, formaat is helemaal prima, resolutie met 3840x1600 ook helemaal goed. En hoewel ik hier best vaak zit met vrijwel geen licht in de omgeving heb ik niet echt last van IPS glow. Dan blijft voor mij dus echt alleen die 60Hz over, maar inderdaad, met die extreme prijzen hou ik het voorlopig nog maar bij dit scherm waar ik enorm tevreden over ben en ook die was belachelijk duur.
Heb hier voor een 34 inch 21:9 gehad, maar vond die qua hoogte het net niet. Nog daar voor een 29 inch 21:9 gehad, maar die ging vrij snel weg voor een 34 inch omdat die qua hoogte het helemaal niet was. De 25 inch 21:9 schermen vind dat ze niet zouden moeten bestaan
Heb door de jaren heen enorm veel schermen gehad. In de tijd dat de eerste LCD schermen kwamen nog een 19 inch CRT gekocht, want die eerste schermen waren echt niet te doen qua ghosting. Die CRT heel wat jaren gehad tot dat de techniek eindelijk ver genoeg was dat je er fatsoenlijk op kon gamen. Tegenwoordig komen we aardig in de buurt van schermen die vrijwel perfect zijn, alleen de prijzen ja
Verder schiet het ook niet echt op en moeten we inderdaad jaren wachten voor iedere stap.
Die Iiyama was toen trouwens ook een godsvermogen eigenlijk. Meer dan een rug (yep, oudewetse 1000 piek dus). Dat is nu iets over de 400 euro waar niemand meer wakker van ligt.
En wat illustreert hoe we genaaid zijn ... want "omrekenen moet je niet doen hoor" ...
Dat je de hoogte van een 25" widescreen niks vindt kan ik me voorstellen ja. Als ik het zo zie dan is de hoogte van een 34"/35" widescreen ongeveer gelijk aan (of net iets hoger dan) mijn huidige scherm. Dat is ook wat ik bijvoorbeeld waardeloos vind aan de super ultrawides: als je die op zo'n video review ziet staan met iemand ernaast dan is enorm breed maar ook veel te laag.
Misschien moet ik maar eens kijken of ze in de winkel toch wat spul hebben staan (en eerst ff checken of de instellingen niet op "showroom"" staan
Het wordt eigenlijk wachten op de microled-schermen maar voordat dat betaalbaar is en voordat ze klaar zijn met het uitmelken van huidige technologie zijn we wel een jaar of 10 verder. En dan moet je ook nog maar afwachten of ze daarmee niet weer terugzakken naar 60 Hz omdat het anders veel te heet wordt etc ...
Dit is de enige ultrawide die te koop is waar ik woon, heeft iemand dit scherm i.c.m. een macbook 15"? Ik las ergens dat hij alleen de 13" op kan laden, maar dat het vermogen niet voldoende is voor de 15"?Jay-v schreef op zondag 12 mei 2019 @ 23:06:
[...]
Ik heb recent de 34uc99 gekocht, zeer tevreden mee. Gebruik hem alleen voor productiviteit.
Voor dit model gekozen omdat ik die met 1 usb-c kabel kan verbinden met mijn Macbook (beeld, geluid, usb randapparatuur en zelfs opladen via
een enkele kabel). De speakers in dit scherm zijn ook nog eens veel beter dan verwacht. Ik had hem nieuw op Amazon gescoord voor 600
En moet je dan weer een aparte kabel gebruiken om gebruik te maken van de speakers of gaat dat ook via de usb c?
15 inch laad inderdaad niet op, geluid gaat wel over usb-c.StephaN900 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 05:29:
[...]
Dit is de enige ultrawide die te koop is waar ik woon, heeft iemand dit scherm i.c.m. een macbook 15"? Ik las ergens dat hij alleen de 13" op kan laden, maar dat het vermogen niet voldoende is voor de 15"?
En moet je dan weer een aparte kabel gebruiken om gebruik te maken van de speakers of gaat dat ook via de usb c?
Ik heb het scherm zelf als demo model uit mn maat zn winkel voor omgerekend (2800 RMB) €360 op de kop getikt nieuw kost hij hier €640 en dat zou ik er makkelijk voor uit geven. Heb het scherm vergelijken met veel andere schermen.
Geen volledige HDR ondersteuning en 8bit. Maar ik heb er totaal geen last van sinds niks nakkes nada het goed ondersteund. Kleuren en contrast op dit scherm zijn echt heel goed. Google de reviews. Snel genoeg voor gaming mits niet op hoog niveau competitief gespeeld wordt. 100Hz is meer dan zat voor regulier gamen. Freesync evenals Gsync werken met paar kleine tweaks (fps cap en freesync range beetje uitbreiden met CRU)
Ik kan het scherm van harte aanbevelen en zie totaal geen reden om 1500 euro uit te geven voor een scherm op dit moment. Die technologie die nu 1500 euro kost is over een paar jaar helft van de prijs en veel volwassener.
just my 2 cents.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Ah balen, hij laad helemaal niet op, of niet genoeg om hem draaiende te houden?Jay-v schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 06:34:
[...]
15 inch laad inderdaad niet op, geluid gaat wel over usb-c.
En hoe is het geluid uit de speakers, beter dan die van de macbook pro zelf?
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in dit scherm. Wat een geluk dat je het aan die prijs hebt kunnen kopenCidious schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:59:
Ik draai op een BenQ EX3501R 35" 3440x1440 die 100Hz is en freesync ondersteund. MVA paneel en goede kleuren.
Ik heb het scherm zelf als demo model uit mn maat zn winkel voor omgerekend (2800 RMB) €360 op de kop getikt nieuw kost hij hier €640 en dat zou ik er makkelijk voor uit geven. Heb het scherm vergelijken met veel andere schermen.
Geen volledige HDR ondersteuning en 8bit. Maar ik heb er totaal geen last van sinds niks nakkes nada het goed ondersteund. Kleuren en contrast op dit scherm zijn echt heel goed. Google de reviews. Snel genoeg voor gaming mits niet op hoog niveau competitief gespeeld wordt. 100Hz is meer dan zat voor regulier gamen. Freesync evenals Gsync werken met paar kleine tweaks (fps cap en freesync range beetje uitbreiden met CRU)
Ik kan het scherm van harte aanbevelen en zie totaal geen reden om 1500 euro uit te geven voor een scherm op dit moment. Die technologie die nu 1500 euro kost is over een paar jaar helft van de prijs en veel volwassener.
just my 2 cents.
Kan je wat meer uitleg geven over die tweaks?
5800X3D | 32GB 3466C16 | RTX4080
FPS cap met nVidia profile inspector even op 96-98 fps zetten zodat je niet buiten de 100Hz van het scherm gaat. dat zou namelijk frameskipping opleveren.

En dan even de freesync range een beetje ruimer maken met de CRU tool voor de wat zwaardere games. heb het zelf op 40Hz staan. Ik wil niet onder 40FPS gamen. standaard staat het op 48Hz

Al met al gewoon vet goede allrounder. Heeft het scherm cutting edge technology? Nee.. heeft het scherm verder alles op orde JA. Goede kleuren, snel genoeg voor casual gamen, mva paneel dus superieur contrast tegenover IPS, Mooi degelijk design, voldoende aansluitingen, Gewoon top scherm in deze prijsklasse. Ik heb duurdere en minder dure schermen bekeken en kwam telkens terug bij dit scherm omdat het alles gewoon bovengemiddeld goed doet en geen echte zwakke punten heeft zoals veel andere schermen. Het blinkt dan ook nergens echt in uit.
Wel even zelf calibreren. Brightness staat standaard te hoog.
Ik heb deze instellingen:
Brightness 36
Contrast 48
Sharpness 10
Gamma 4
Color temp R98 G97 B99
Picture mode custom 1
Color vibrance 10
Low blue light 2
Super resolution 0
AMA High
En dat is de sweetspot voor mij. Ben zeer tevreden over het scherm voor €360 maar zou er ook €600 voor neerleggen. zeker geen €1500 euro voor een scherm zoals hierboven wordt besproken. de meerwaarde is gewoon NIET 2x meer kwaliteit. €1500 kostende schermen zijn patser features en ondoorontwikkelde tech. Beter even wachten tot die tech mainstream wordt voor fatsoenlijke prijzen en het gewoon werkt. Dit scherm WORKS AS INTENDED.
Dit scherm heeft HDR300 als ik me niet vergis. Heb het aangezet en wat games geprobeerd maar geen meerwaarde. HDR is momenteel overrated en voornamelijk gewoon erg veel licht... kijkt niet relaxed en zeker niet met savonds gamen of content consumption. Heb het scherm in de winkel vergeleken met volledig HDR ondersteunde schermen en mijn laptop eraan gehangen en wat content geprobeerd. De minpunten die die schermen hebben maken het niet waard om voor HDR te kiezen.
Gebruik hem nu een maand of 2 en heb NIKS te wensen op het moment. Ik kijk wel weer wat de markt in een jaar of 2 te bieden heeft. Mocht je dit scherm met een aanbieding op de kop kunnen tikken dan zeker doen. Maar het is zeker ook €600 waard vergeleken met de competitie. AOC heeft een paar VA panelen maar die zijn niet zo goed allround.
Ik ben nu aan het kijken naar de Samsung C34H890WJU.
34" - 35" met 1440p ultrawide is voor mij echt de sweet spot. Ik heb tijden op een 32" 1080p VA paneel gewerkt en dan is de hogere DPI van deze moderne schermen net even comfortabeler en ik draai met een 2070 SUPER alles op max ruim boven de 60 frames per seconde. met een paar uitzonderingen als Anno 1800 en belachelijk slecht geoptimaliseerde Total War Three Kingdoms engine..
De 1800R curve is precies goed. Koste mij een dag om eraan te wennen van een plat scherm af te komen. En de kijkhoeken zijn subliem. Zwart is ZWART. en donkere content met veel donkere grijstinten zijn goed te onderscheiden. Ik ga nooit meer terug naar IPS.. voor een beetje meer snelheid in games? Ik zie liever wat er gebeurt op mijn scherm. Persoonlijke voorkeuren. Ik denk dat IPS zijn beste tijd heeft gehad. Beter dan VA is OLED. Mijn nieuwe laptop heeft een OLED scherm. Helaas maar 60Hz maar voor content consuming en afentoe een spelletje is het prima. 1660TI dus geen 200 FPS in moderne games anyway.
WOW bedankt, vanavond eens uittesten wat het resultaat is. Ondertussen dit scherm ook al een jaar en ook tevreden van maar als het nog mooier en vlotter kan waarom nietCidious schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:30:
Zeker kan ik dat. Als je met freesync/gsync wil draaien dan werkt dit probleem vrij na deze 2 tweaks
FPS cap met nVidia profile inspector even op 96-98 fps zetten zodat je niet buiten de 100Hz van het scherm gaat. dat zou namelijk frameskipping opleveren.
.
Greets
Ik vergelijk nu de BenQ EX3501R en de AOC AG352UCG6 ..
De AOC is op V/A voor maar 500 te halen. Vind de bezels alleen wel erg lelijk. Misschien dat er een black friday leuke aanbiedingen komen? Heb geen haast
Heb jij geen last van shimmering? Ik heb een VA ultra wide van Samsung gehad maar ik kon niet wennen aan de "glans" effecten in donkere ruimtes, zijn op YouTube vast wel voorbeelden te vinden. Voor mij brak het de immersie zo erg bij bijv. The Witcher, dat ik hem verkocht heb. Ultra wide gaming was wel echt vet, ga graag nog eens terug.Cidious schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:57:
Lijkt me een mooi scherm. Ik zou even de reviews lezen.
34" - 35" met 1440p ultrawide is voor mij echt de sweet spot. Ik heb tijden op een 32" 1080p VA paneel gewerkt en dan is de hogere DPI van deze moderne schermen net even comfortabeler en ik draai met een 2070 SUPER alles op max ruim boven de 60 frames per seconde. met een paar uitzonderingen als Anno 1800 en belachelijk slecht geoptimaliseerde Total War Three Kingdoms engine..
De 1800R curve is precies goed. Koste mij een dag om eraan te wennen van een plat scherm af te komen. En de kijkhoeken zijn subliem. Zwart is ZWART. en donkere content met veel donkere grijstinten zijn goed te onderscheiden. Ik ga nooit meer terug naar IPS.. voor een beetje meer snelheid in games? Ik zie liever wat er gebeurt op mijn scherm. Persoonlijke voorkeuren. Ik denk dat IPS zijn beste tijd heeft gehad. Beter dan VA is OLED. Mijn nieuwe laptop heeft een OLED scherm. Helaas maar 60Hz maar voor content consuming en afentoe een spelletje is het prima. 1660TI dus geen 200 FPS in moderne games anyway.
De BenQ is momenteel in de aanbieding via Amazon voor 479d0nny41 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 02:59:
Ben ook aan het oriënteren voor een ultra wide. Tal van reviews voorbij zien komen, maar de huidige prijzen van de nieuwe modellen vind ik toch wel erg hoog. De alienware aw3418dw vind ik wel enorm tof, maar ik geef liever rond de 5 a 600 uit.
Ik vergelijk nu de BenQ EX3501R en de AOC AG352UCG6 ..
De AOC is op V/A voor maar 500 te halen. Vind de bezels alleen wel erg lelijk. Misschien dat er een black friday leuke aanbiedingen komen? Heb geen haast
Ik heb net een rondje Tombraider gedaan in donkere ruimtes en echt geen shimmering zoals jij dat noemt. Gewoon mooi contrast en onderscheidbare tinten.kwdtje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:16:
Hmm ik denk dat ik er dan wat gevoeliger voor ben, aangezien het scherm uit 2017 stamde en een high end Samsung was.
Erg mooie deal, wilde nog een paar reviews lezen voordat ik hem zou bestellen, maar zie dat de aanbieding al weg isbertel1986 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:41:
[...]
De BenQ is momenteel in de aanbieding via Amazon voor 479https://www.amazon.de/Ben...ng-Monitor/dp/B075JGKX59/
[ Voor 15% gewijzigd door d0nny41 op 22-08-2019 17:01 ]
Super bedankt voor het delenbertel1986 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:41:
[...]
De BenQ is momenteel in de aanbieding via Amazon voor 479https://www.amazon.de/Ben...ng-Monitor/dp/B075JGKX59/
btw Deze is weer beschikbaar maar dan voor 559,- wat nog steeds 90,- goedkoper is dan wat nu in de pricewatch staat (649)
Nederlands is niet mijn moedertaal!
De Benq was niet slecht daar niet van, Hdr kan je negeren is het niet
De Asus was wel beter, Betere kleuren en zwart en wat vooral opviel was dat Asus over het hele scherm zijn kleur wist te behouden waar je bij de Benq zag dat de kleuren vervaagde naar de zijkanten toe
Bv de rode balk van Tweakers was bij de Asus van links naar rechts dezelfde kleur bij de Benq het je kleur vervaging naar de zijkanten toe.
Slecht paneel of toeval kan je denken maar ondertussen toch al 4 mensen die beide gehad hebben en hetzelfde zagen.
https://discord.gg/x8uWt9
De zwartwaarde kan ik wel moeilijk geloven. Die BenQ is hier zo goed als OLED zwart. Zo goed had ik nooit verwacht. Alleen al daarvoor ben ik blij dat ik de overstap van IPS naar VA heb gemaakt. Wauw.
Paneeluniformiteit is wel een zwakte. Dat kon je ook al in de reviews lezen. Zolang je geen donkere effen kleuren bekijkt zal je het niet opmerken. Hier op GoT bijvoorbeeld niet zichtbaar. In discord daarentegen zie ik het wel en is het een pak minder egaal dan op andere schermen.
Elk scherm lijkt wel zijn afwegingen te hebben. Ik wou absoluut USB-C aansluiting voor mijn werklaptop dus de selectie van schermen was al heel wat kleiner.
Als je het filmpje kijkt van LinusTechTips waar hij de ASUS PG35Q met de 38GL950G vergelijkt. Dat zijn schermen dat respectievelijk 4x of 3x zo duur zijn en hij had ook nog minpunten op te sommen.
YouTube: Buyers Remorse - I picked the WRONG time to upgrade...
Op dit moment is het wel nog serieus wennen. Ik had gisteren even last van motion sickness door dit scherm dus dat stoorde mij meer dan iets aan het scherm zelf. Nog 29 dagen gratis terugkeerperiode dus gewoon goed uittesten.
Ze hebben hetzelfde paneel, zijn de kleur verschillen zo groot tussen die panelen?Funky22 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:24:
Heb er 4 getest, waarvan de Benq en de Asus ROG Strix XG35VQ naast elkaar
De Benq was niet slecht daar niet van, Hdr kan je negeren is het niet
De Asus was wel beter, Betere kleuren en zwart en wat vooral opviel was dat Asus over het hele scherm zijn kleur wist te behouden waar je bij de Benq zag dat de kleuren vervaagde naar de zijkanten toe
Bv de rode balk van Tweakers was bij de Asus van links naar rechts dezelfde kleur bij de Benq het je kleur vervaging naar de zijkanten toe.
Slecht paneel of toeval kan je denken maar ondertussen toch al 4 mensen die beide gehad hebben en hetzelfde zagen.
Ligt het misschien aan de kalibratie?
Ik zit naar beiden te kijken en de pricewatch: Samsung C34F791WQ Wit.
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de Samsung C49RG90. Alles voelde als compromis, zelfs de Samsung C49RG90, vandaar dat ik in eerste instantie niet meteen bereid was om 1300 euro ervoor te betalen.Abom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:49:
Ik heb ook besloten om voor een goedkoper model te gaan en voorlopig nog even wacht met zaken zoals HDR. Ik wil max 700 euro uitgeven, liever richting 500
Ik ben nu aan het kijken naar de Samsung C34H890WJU.
Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt. Ik heb de monitor sinds donderdag en ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Misschien schrijf ik een volledige review.
Puntjes die ik toch even wil delen:
Min / aandachtspunten:
- Je hebt een diep (en breed) bureau nodig.
- Het is niet mogelijk om de monitor 'vast' op 21:9 te zetten, voor games die niet zo lekker werken met 5120x1440. HUDs van veel games zijn niet gemaakt voor 32:9.
- Easy Settings (de virtuele desktop app van Samsung) is niet briljant, Display Fusion is veel beter.
- Nu wil ik een HDR TV
- De grote backlight zones veroorzaken veel HDR-glow. HDR-films hebben een glow aan de buitenkant, omdat het scherm breder is dan 21:9. De HDR glow valt mij in het het veld van de film niet zo op.
- PbP heeft beperkingen; maximaal 100hz (ruim voldoende voor mij) en geen HDR en geen Freesync volgens mij.
- Windows-management van Windows 10 is niet perfect voor super-ultra-wide monitoren. Ik overweeg toch nog een tweede scherm erbij te zetten, ik ben gewend om full-screen te gamen en dan aan de zijkant nog iets open te hebben, bijvoorbeeld Twitch of game gerelateerde informatie.
Pluspunten:
- The obvious: groter is beter
- Ik ervaar veel minder ghosting/smearing tov mijn vorige (60hz VA) monitor.
- Ik vind het een mooie monitor.
- Picture-by-Picture (PbP) is heel fijn; je kunt ervoor kiezen om één van de inputs op 21:9 te zetten.
-- Je kunt ook je PC middels 2 aansluitingen koppelen, dan ziet de PC twee monitoren, met alle voor- en nadelen daarvan. Dan los je twee min punten die ik hierboven beschrijf op, maar dan zit je niet in het midden van het scherm.
- Audio input en audio selectie is fijn. Mijn headphones zijn aangesloten op de monitor, wanneer ik switch naar PbP, dan kan ik een andere audio-source kiezen. Het is een kleinigheidje, maar ik vind het wel fijn.
- 3 fast-switch knoppen voor specifieke configuraties.
- HDR films spatten van het scherm, maar ik kijk geen films op mijn PC. Ik heb even Shadow of the Tomb Raider gespeeld, maar daarbij was het HDR effect minder indrukwekkend.
Al met al blij met de aankoop, met name de PbP-functie vind ik zeer fijn.
Te goed om waar te zijn of een buitenkansje? Ik kijk al lang uit naar een 21:9 maar de stevige prijs heeft me nog tegengehouden.
https://www.amazon.de/Ben...5&s=merchant-items&sr=1-3
Nee, das ook nog knap lastig kijken, zo'n 1 dimensionaal schermAbom schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:28:
5120x1440. HUDs van veel games zijn niet gemaakt voor 32:0.
Sorry, lange dag op werk
Ik ben Prime member bij Amazon.de, haal er regelmatig wat, en wordt altijd goed/werkend geleverd.Lakota schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:57:
Ik ben niet erg bekend met kopen via Amazon, maar een BenQ EX3501R voor 306,- euro lijkt mij een koopje!
Te goed om waar te zijn of een buitenkansje? Ik kijk al lang uit naar een 21:9 maar de stevige prijs heeft me nog tegengehouden.
https://www.amazon.de/Ben...5&s=merchant-items&sr=1-3
Alleen de afleverdatum kan je standaard 4-5 dagen extra bij optellen (zelfs met Prime bezorging vaak nog te laat).
[ Voor 56% gewijzigd door zion op 02-09-2019 17:48 ]
systeem
de benQ voor 279, maar verscheping vanuit China.. Krijg je dan een chinezen namaak of hoe zit dat?
Echter hier een voor 306 euro:
https://www.amazon.de/Ben...8&s=merchant-items&sr=1-6
Vanuit spanje, denken jullie dat dit legit is? kleine verkoper
Nu ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van dark modes maar astroforum.nl heeft van zichzelf een dark mode. Als ik dan door de topics scrol dimt alle tekst en wordt onleesbaar.
Treedt op in zowel W7 als W10.
Kan ik ergens iets instellen om dit goed te krijgen?.

Even een ander forum gezocht en dat heeft er geen last van. Zal dus wel een astroforum dingetje zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Zappert op 05-09-2019 14:49 ]
Heb je al eens een andere browser getest? Wanneer je dat met je vorige monitor niet had, zou ik eens kijken of er een beeld-enhance functie aanstaat in je Benq.
Ik ben niet bekend met je BenQ scherm maar op mijn LG gk950g heb ik daar geen last van. Het lijkt mij juist wel een scherm dingetje. Misschien een pixel response time setting? Of een oversharpening setting?Zappert schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:20:
Vorige week een BenQ EX3501R aangeschaft.
Nu ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van dark modes maar astroforum.nl heeft van zichzelf een dark mode. Als ik dan door de topics scrol dimt alle tekst en wordt onleesbaar.
Treedt op in zowel W7 als W10.
Kan ik ergens iets instellen om dit goed te krijgen?.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Even een ander forum gezocht en dat heeft er geen last van. Zal dus wel een astroforum dingetje zijn.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Tot nu toe zeer tevreden, alleen nu aan het uitdokteren welke van mijn games deze formaat ondersteunen.

Ben zelf aan het twijfelen tussen deze Samsung en de LG49WL95C, heb nu een Alienware 21:9.
De Samsung heeft een VA panel maar wel 144 Hz. De LG ips maar 60Hz. Lastig
[ Voor 23% gewijzigd door rachez op 29-09-2019 19:46 ]
Het is wennen, als je van een 16:9 32" 4K 60hz IPS Samsung komt is dit gewoon anders.rachez schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:45:
Nice, congratz! Had je hiervoor een 21:9 en zo ja hoe bevalt de upgrade?
Ben zelf aan het twijfelen tussen deze Samsung en de LG49WL95C, heb nu een Alienware 21:9.
Kleuren van beide monitoren zijn gewoon goed. en zwartwaardes bij beide monitoren kan ik ook absoluut niet klagen.
Maar de belevenis in games, ik wil echt niet anders meer.
Battlefield 1 en diens opvolger voelt aan als ''cheaten''.
Had een vijand in vizier, maar zag dankzij deze monitor op tijd dat eentje vanuit een hoek mij wilde neersteken
En ja ik heb nog steeds een LG 21:9 monitor in de slaapkamer. deze word vervangen voor de samsung 16:9 IPS model die nu even werkeloos is.
Probleem wat ik heb met de LG UW is dat deze plat is. zit je ervoor is het midden mooi krakehelder, maar de zijkanten zit een paarsachtig waas.
Dat was ook de reden dat ik over was gestapt naar de SAMSUNG 4K in de woonkamer.
en nog een reden is dat de LG mijn verhuizing niet ongeschonden heeft doorstaan. heb 2 drukpunten op het scherm wat lijkt op vlekken.
Bij nader kijken zie je bij zwart beeld helder plekken met daarbinnen rode defecte pixels.

Mijn slaapkamer pc setup:

Ik heb al eens een VA panel teruggestuurd omdat hij vergeleken met een IPS panel onder een hoek lelijke kleuren gaf.
Ik probeer - denk ik - toch maar te wachten op een 49 LG IPS 144Hz ergens in 2019 (mocht die dan komen):
https://www.displayninja.com/new-monitors/
Als ik niet kan wachten wordt het toch deze samsung
wat dat betreft heeft mijn slaapkamer pc hier dus last van met die 21:9 LG.
Wat kleuren betreft, ze zijn gewoon heerlijk.
Maakt niet uit onder welke hoek je kijkt bij de samsung.
en 144Hz.... gemiddeld haal ik bij destiny 2 tussen de 100 en 144 FPS. afkomende van een 60Hz paneel is dit letterlijk een geheel nieuwe wereld.
Mijn 2070 is hiervoor krachtig genoeg.
Games die de 32:9 zeer goed Out Of The Box ondersteunen zonder langgerekte hoeken.
Destiny 2, Battlefield 1/4/V , Minecraft
Natuurlijk zijn er nog meer games maar kan moeilijk over iets gaan hebben wat ik niet heb.
De games die ik voornamelijk speel zijn first person shooters: Battlefield V, Gears 5, Far Cry 5 en mijn zoontje speelt er ook Overwatch en Fortnite op.
Nu heb ik al onderzocht wat er allemaal te krijgen is en het meest voor de hand liggende is de LG Ultragear 27gl850. Net zo groot, 144Hz, ook IPS. Maar..... Ik heb mijn oog ook laten vallen op Ultrawide schermen. Het lijkt me echt fantastisch om daarop te gamen. Nu zijn er maar zeer weinig Ultrawides die IPS hebben en nog betaalbaar zijn. De enige die ik tegenkom is de Acer XR342CKP Zwart. Daar kan ik alleen zeer weinig reviews van vinden. Hij heeft wel Freesync en 100Hz, wat voor mij ook al een flinke stap vooruit is. De grote broer van de 27: LG, de LG UltraGear 34GK950F Rood is mij wel iets te gortig qua prijs.
Wat beter te betalen is, zijn de VA Ultrawides. Ik heb een halve dag (YouTube) reviews zitten kijken en het lijken prachtige schermen. Maar elke kritische review zegt: Ghosting. Niet voor snelle spellen geschikt. Dat de kijkhoeken minder zijn interesseert me niets. Ik zit er toch altijd recht voor. Dus heb ik een monitor besteld om te kijken of een VA paneel wat voor mij is. Ik heb de MSI Mag341cq besteld. Bij een online aanbieder kan ik hem binnen 30 dagen retourneren. Mijn bevindingen:
+ Ghosting heb ik niet gezien. Dat was voor mij een belangrijk punt, aangezien ik nog nooit met een VA paneel heb gegamed.
+ Mijn RX 5700XT trekt het nog aardig op Ultra settings. Rond de 70-100 FPS met BF5, Far Cry New Dawn en GOW5.
+ De kijkhoek is inderdaad minder, maar niet zo storend dat dit voor mij een probleem is.
+ Paneel is makkelijk over te klokken naar 115hz.
+ Contrast is heel mooi. Vooral zwart is een hele verbetering t.o.v. IPS.
+ Vrijwel alle games die ik heb ondersteunen de resolutie.
+ Freesync werkt ook prima
- Er zitten meerdere modes op de monitor, maar alleen de "User" preset geeft scherp beeld voor tekst. De overige modussen (FPS, RTS etc) zijn nutteloos, omdat deze een soort superlelijke sharpening toepassen. Tekst is hierdoor niet aan te gluren.
- Ik krijg de kleurstelling niet helemaal lekker. Je hebt de keus tussen "Cold, Warm en User". Op de User stand kun je met R,G en B waardes spelen, maar ik krijg het niet precies naar mijn zin.
- Brightness is toch net iets te laag. Meteen naar 100% gezet en dat zou niet mogen.
- Als je dicht op het scherm zit en je kijkt heel goed, dan zie je een soort glinster/glans/waasje. Een beetje het verschil tussen een mat laptop scherm en een IPS scherm. Moeilijk uit te leggen zoiets. Als je verder van de monitor afzit is het minder waar te nemen.
- Soms een flikkering in het beeld wanneer een deel van het scherm donker is en een deel van het scherm wit is. Vooral te zien in het menu scherm van bijvoorbeeld BF5. Op dat moment schiet ook de FPS naar 200, misschien dat het daar mee te maken heeft.
- Bediening van het menu van de monitor is een ramp met de knopjes. Zeer irritant.
- De monitor voet staat vast. Geen mogelijkheid om hem omhoog te zetten, of omhoog/omlaag te draaien. Dit is echt irritant.
Dit zijn mijn indrukken na 1 avond gamen. Ik ga minstens een week testen om echt een goed beeld te krijgen (no pun intended). Al met al zou ik een VA paneel niet uitsluiten om op te gamen, aangezien ik de ghosting niet zie en ik speel eigenlijk uitsluitend first person shooters. Dat kan uiteraard voor anderen anders zijn. Dit specifieke model is hem voor mij niet, dus hij gaat wel terug naar de winkel. De voet is ruk, de brightness is te laag, de kleuren krijg ik niet helemaal goed ingesteld en ik moet nog wat onderzoek doen naar het flikkerende wit. Ik ga hierna de Asus ROG Strix XG35VQ proberen. Mocht die hem ook niet worden, dan wordt het doorsparen voor een IPS Ultra Widescreen.
Beauty is in the eye of the beerholder
Ik stond voor een zelfde soort keus en heb bewust de keus voor een goedkoper 21:9 60HZ IPS scherm gemaakt. Eigenlijk om de dood simpele reden dat ik niet nog 500+ EUR wilde uitgeven voor een andere GPU. Dit scherm is gewoon standaard 1080P en dit bevalt me prima.rachez schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:45:
Nice, congratz! Had je hiervoor een 21:9 en zo ja hoe bevalt de upgrade?
Mijn 980Ti vind 1440 en 4K niet zo leuk ...
Als we t.z.t weer eens volledig gaan upgraden, zien we wel weer verder
4K vind ik voor nu nog veel te duur.
[ Voor 12% gewijzigd door Dhrax op 02-10-2019 15:03 ]
De beeldkwaliteit van de CF791 is veel beter dan de MSI. Het scherm is helderder en de kleuren komen er veel mooier uit. Er zijn echter twee dingen waar ik nog over twijfel. De eerste is de kijkhoek. Dit is nog een tik slechter dan de MSI. Je moet er echt recht voorzitten om geen kleurreductie te zien. Ik ben benieuwd of dat op termijn wellicht gaat irriteren.
Het tweede ding is de 1500R curve. Wanneer ik een spel speel, dan is het geen probleem en valt het niet op. Maar binnen Windows leidt het mij af. Ik weet niet of dit een gewennings iets is, of dat het me altijd zal blijven storen. Jammer van deze twee minpunten, want voor de rest is de monitor heel erg goed. Contrast is super. Freesync werkt een stuk beter dan de MSI. Nu zonder flickering.
Aangezien de Samsung toch echt wel een hoger (of in ieder geval duurder) segment VA paneel is, ben ik bang dat andere VA Ultrawides qua beeldkwaliteit wellicht niet gelijkwaardig zijn. Zou het testen van een Benq EX3501r nog wel zin hebben? Als dat paneel enigzins gelijkwaardig is en betere kijkhoeken heeft (en 1800R), dan is dat misschien voor mij wel beter.
[ Voor 6% gewijzigd door HellBeast op 10-10-2019 17:47 ]
Beauty is in the eye of the beerholder
In Nederland kost een vergelijkbare monitor minimaal €970. Hopelijk zorgt dit voor wat meer concurrentie op de Ultrawide-markt
311 china kan je zeker niet vergelijken met 970 hier...wouterg00 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:36:
Xiaomi komt met een 34" 1440p 144Hz Ultrawide-monitor in China voor omgerekend €311: https://www.gizmochina.co...launches-gaming-monitors/
In Nederland kost een vergelijkbare monitor minimaal €970. Hopelijk zorgt dit voor wat meer concurrentie op de Ultrawide-markt
En met zo weinig specs kan je er sowieso weinig over zeggenTweakerVincent schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:44:
[...]
311 china kan je zeker niet vergelijken met 970 hier...
Bedankt voor het delen! Deze ga ik zeker in de gaten houden... Hopelijk op één of andere manier hier in België te krijgen...wouterg00 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:36:
Xiaomi komt met een 34" 1440p 144Hz Ultrawide-monitor in China voor omgerekend €311: https://www.gizmochina.co...launches-gaming-monitors/
Op zich een mooi scherm met prima beeld, alleen één probleem: af en toe knippert het scherm even, alsof de backlight even uitvalt of het signaal even wegvalt. Ik heb al meerdere kabels geprobeerd (hdmi en displayport, die beiden meegeleverd worden) maar dat heeft niet uitgemaakt. Ook 60hz of 75hz lijkt geen verschil te maken. Mijn vorige monitor had dit probleem niet op dezelfde videokaart, maar die was 'maar' 1920x1200 en dit scherm is natuurlijk veel hoger qua resolutie, dus er gaat wel meer data over de kabel. Maar dan nog vraag ik me af waar dit door kan komen.
Ik zou iig niet te lang lopen klooien, en als hij het over een week niet goed doet lekker terugsturen, dat zou toch niet moeten mogen, zeker niet met de meegeleverde kabels, die zouden geschikt moeten zijn voor het apparaat.jasjenl schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:28:
Weinig reacties op mijn vorige post, maar inmiddels heb ik dit scherm zelf maar aangeschaft.
Op zich een mooi scherm met prima beeld, alleen één probleem: af en toe knippert het scherm even, alsof de backlight even uitvalt of het signaal even wegvalt. Ik heb al meerdere kabels geprobeerd (hdmi en displayport, die beiden meegeleverd worden) maar dat heeft niet uitgemaakt. Ook 60hz of 75hz lijkt geen verschil te maken. Mijn vorige monitor had dit probleem niet op dezelfde videokaart, maar die was 'maar' 1920x1200 en dit scherm is natuurlijk veel hoger qua resolutie, dus er gaat wel meer data over de kabel. Maar dan nog vraag ik me af waar dit door kan komen.
Heb je wel gecontroleerd of je GPU zich niet in de monitor verslikt? anders lekker return to sender zou ik zeggen.
systeem