Internet aansluiten in schuur 200 meter verder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 748139

Topicstarter
Goedendag,

Voor mijn kwekerij achter op het land heb ik altijd internet gehad met een dongel van kpn, dit was altijd een onbeperkt abonnement maar wordt vanaf komende 1 april verlaagd naar maximum 10 gb. Aangezien ik gemiddeld ongeveer 120 gb verbruik zou dit me nu meer dan 900 euro (!) per maand gaan kosten.

Nou zit er bij mijn ouders voor in het huis glasvezel en wil ik een kabel naar achter gaan trekken, ik denk dat het hemelsbreed ongeveer 150 meter is maar met bochten etc zit je gauw aan de 200 meter.

Ik ben opzich een handige donder met aanleggen aansluiten etc, maar ik heb werkelijk geen idee wat de mogelijkheden zijn en wat ik zou moeten kopen om dit op zn best te realiseren.

Dit zijn de kastjes die hangen bij mijn ouders in huis.

title

title

Het mag best wat kosten heb het liefst zo best mogelijk internet.
Sorry voor de kinderlijke uitleg maar hoop dat ze duidelijk is

Groeten Felix

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:57

Emiel1984

Made in NL

Hoi Felix,

Als je zicht hebt op een ontvangstplek aan de andere kant zou ik eerder kijken naar een richtantenne in jouw geval. Dan hoef je namelijk niet te gaan graven. Even ervan uitgaande dat je aan de andere kant wel 230v aansluitingen hebt. Als je in dat laatste geval de stroom direct vanuit de woning van je ouders komt, zou je ook kunnen kijken naar ethernet over de 230V aansluiting.

Zelf heb ik met 2 'simpele' routers zonder gebruik van een richtantenne een 100 meter overbrugt zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 28-03-2016 20:14 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:11
Gaat met netwerkkabel niet lukken:
When used for 10/100/1000BASE-T, the maximum allowed length of a Cat 6 cable is 100 meters (328 ft). This consists of 90 meters (295 ft) of solid "horizontal" cabling between the patch panel and the wall jack, plus 10 meters (33 ft) of stranded patch cable between each jack and the attached device.
Wikipedia: Category 6 cable

Ik zou een glasvezelkabel leggen en aan beide kanten een mediaconverter (glasvezel naar RJ45). Op die manier is het spul ook van elkaar gescheiden bij een blikseminslag. Je legt immers wel een 100m aan 'antenne' naar buiten.

Zoek hier maar eens op het forum, ik zit niet in de glasvezelmaterie maar weet wel dat dit vaker voorbij is gekomen in topics van mensen die bijv. een schuur een eindje van huis hadden staan.

Netwerk uitbreiding over een flinke afstand
Netwerk tuinhuis ~100m afstand
WIFI op de boerderij
Netwerk kabel naar koeienstal

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 28-03-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 16:23
Op de eerste plaats: als je daadwerkelijk wilt gaan graven, alleen maar kudo's aan jou, het is de beste manier... Ik zou dan (zoals hierboven aangegeven) een glasvezel lijntje gaan leggen met aan beide kanten een glas naar rj45 converter... Hiermee haal je de allerbeste verbinding..

Als dat toch wat lastig word, is het raadzaam om eens na te denken over een straal verbinding van ubiquity (nano station m5 2x)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Licht offtopic, maar wat doe je in vredesnaam in een kwekerij achterop een boerenerf dat 120GB/maand verstookt? :o

Trouwens helemaal niet zo offtopic: wat je het beste kunt doen qua verbinding hangt sterk af van hoe snel en hoe betrouwbaar de verbinding moet zijn. Wat gebeurt er als de verbinding even wegvalt? Wat zijn de piekbandbreedtes die je nodig hebt?

Sowieso zou ik over dit soort afstanden koper afraden, nog los van feit dat het out-of-spec is wordt inductie bij blikseminslag een ernstig probleem. Glas is zonder meer beste oplossing en als je zelf een trekker ter beschikking hebt helemaal niet zo duur. Draadloos is waarschijnlijk goedkoper, maar let op dat goedkoop duurkoop kan zijn en dat beste oplossing nog steeds door weer en andere verstoring onderuit gehaald kan worden. Geen probleem als je datastroom later weer opgepakt kan worden, wel probleem als het real-time moet je je dan iets mist.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:20
Ik zou hier even kijken en/of contact mee opnemen.

Nexans.nl glasvezel voor in de grond.

Want als je buitenshuis een glasvezel aan wil leggen, moet je toch wel rekening houden met invloeden van buitenaf. Grondwater / vorst / knaagdieren / enz...
:) succes met graven.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

En leg de kabel niet in één rechte lijn. Maak om de zoveel 10-20 meter een paar slingers. Grond verschuift af en toe, en verzakt ook. Op korte afstanden is dat niet zo'n probleem, maar op 200 meter kan dat wel een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:09

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:48:
En leg de kabel niet in één rechte lijn. Maak om de zoveel 10-20 meter een paar slingers. Grond verschuift af en toe, en verzakt ook. Op korte afstanden is dat niet zo'n probleem, maar op 200 meter kan dat wel een probleem zijn.
Daarom de kabel ook in een PVC pijp leggen ;)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 15:54
Een 200 meter glaskabel koop je niet zomaar even met connectoren eraan, verwacht ik. Om dat zelf te doen heb je de apparatuur nodig. De vraag is of je daarin wilt investeren, op maat laat afleveren of laten installeren.

Of wifi middels richtantennes?

[ Voor 7% gewijzigd door mgizmo op 29-03-2016 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 20:00
Ik zou inderdaad gaan werken met richtantennes, vooral met 5ghz van ubiquiti of mikrotik kun je voor weinig € veel bereiken.
Tenzij je tussendoor ergens in een gebouwtje nog een switch kwijt kan om onder de 100m per kabel te blijven.
Kun je een plattegrond toevoegen en misschien ook de hoogtes van de panden?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:14:
Gaat met netwerkkabel niet lukken
Dat kan wel als je na 100 meter het signaal repeat. Dus halverwege een PoE-powered extender in een waterdichte lasdoos plaatsen.
http://www.intellinet-net...wer-poe-extender-repeater
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gw6VhPj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik woon zelf achteraf op een boerderij en had pas een pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart ontvangen. Deze pikte het netwerk van de buren die 200 meter verderop zitten met gemak op.
Ik verwacht niet dat hun een speciale router er hebben staan die een extra sterk signaal uitzend dus met 2 fatsoenlijke routers/acces points moet het ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:48
Als de verbinding echt betrouwbaar moet zijn, vergeet dan de richtantennes en de Powerline.

Glasvezel (laten) leggen lijkt me dan de beste optie, waarbij je zelf het graafwerk doet, en de zaak laat aansluiten door een professional.

Ben ook benieuwd waarvoor je 120 GB nodig hebt. (kijken de kippen en varkens de hele dag Netflix? )

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Dav1d schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:21:
[...]

Dat kan wel als je na 100 meter het signaal repeat. Dus halverwege een PoE-powered extender in een waterdichte lasdoos plaatsen.
http://www.intellinet-net...wer-poe-extender-repeater
[afbeelding]
Klinkt als een prutsoplossing. Voor binnen kan het misschien nog, maar je wilt zoiets niet ingraven en dan twee jaar later uit moeten bikken (een waterdichte lasdoos wordt meestal volgegoten met hars) omdat de extender vol is gelopen met vocht.
Tommie12 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:34:
Als de verbinding echt betrouwbaar moet zijn, vergeet dan de richtantennes en de Powerline.

Glasvezel (laten) leggen lijkt me dan de beste optie, waarbij je zelf het graafwerk doet, en de zaak laat aansluiten door een professional.
[...]
Wat ik uit de topics die ik hierboven noemde begreep, is dat je kant-en-klare glasvezelkabels kunt kopen met aan beide kanten al connectoren gelast. Dan kun je het gewoon zelf aansluiten, mits je aan een kabel kunt komen van de juiste lengte. Aan beide kanten een converter erop van glas naar RJ45 en klaar.
Volgens mij is dat prima zelf te doen, waarbij het graven nog het meeste werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 16:15
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:38:
[...]

Klinkt als een prutsoplossing. Voor binnen kan het misschien nog, maar je wilt zoiets niet ingraven en dan twee jaar later uit moeten bikken omdat de extender vol is gelopen met vocht.

[...]

Wat ik uit de topics die ik hierboven noemde begreep, is dat je kant-en-klare glasvezelkabels kunt kopen met aan beide kanten al connectoren gelast. Dan kun je het gewoon zelf aansluiten, mits je aan een kabel kunt komen van de juiste lengte. Aan beide kanten een converter erop van glas naar RJ45 en klaar.
Volgens mij is dat prima zelf te doen, waarbij het graven nog het meeste werk is.
Je kunt gewoon in een waterdichte lasdoos plaatsen, beetje van dat afdichtingspull om de kabels, klaar is de pruts opstelling. Wellicht staat er nog een schijthuisje/schuur waar door je het kunt plaatsen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou met een setje zoals hier http://www.wifishop.nl/po...mi-professioneel/cid=3451 gaan werken. Maak zelf een keuze glas optie is ook ok in plaats van glasconverters kan je ook 2 switches met glas gebruiken zijn tweede hands goed te vinden. Deze kan je dan ook van een VLAN voorzien.
Denk dat de factor hoe makkelijk stop je zelf de kabel in de grond een hele belangrijke is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Koop een haspel OM3 vezel van 200 meter en 2 media converters.
Pak hier 2 multimode SFP's bij en je hebt alles wat je nodig hebt.

OM3 glasvezel is multimode en kan tot 10Gbit/s aan (afhankelijk van de afstand).
In de media converter kun je een SFP stoppen en die zet het signaal om van optisch naar elektrisch.

Een voorbeeld van de OM3 glasvezel 200m op rol:
https://www.netwerkwinkel...4-OM3LCLC200-p_30846.html

Is wel een investering van zo'n €1600,- voor de vezels, media converters en 2 SFP's, maar dat zou je er in 2 maanden weer uit hebben.

Houd er wel rekening mee dat als je multimode glasvezel pakt, dat je ook multimode SFP's hebt :)
Vaak aangeduid met SX/SR/MM, werkt wel zo prettig ;)

Tevens ben je met die glasvezel voorbereid op de toekomst, mocht je verbinding sneller worden.
Deze kan tot 10Gbit/s aan dus ben je wel even zoet :)

Wat je ook kunt doen i.p.v. een media converter is een switch waar je een SFP in kunt doen.
Zou bijvoorbeeld in je schuurtje makkelijk zijn.
1 switch met een gigabit glasvezel poort, stop je de SFP in en dan kun je meteen je netwerk(je) er achter hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rensjuh op 29-03-2016 12:19 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk hier eens:

https://www.netwerkwinkel...eter-54504-1-p_24162.html

Is niet zo duur. Heb je ook nog 4 vezels, 2 heen, 2 terug. Dus kan je twee fysieke aansluiting maken. Of een reserve paar, als de ene het niet meer doet.

Bij diezelfde winkel kunnen ze ook de connectoren voor je aanlassen. Vraag maar wat het kost.

Hier vind je de media converters:

https://www.netwerkwinkel...dia-Converters-s_374.html

Maar je kan het ook op ebay bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee bedankt voor alle reacties! Ik heb een vaak een live verbinding met de klok, maar in de zomer ben ik er ook vaak 'savonds nog aanwezig vanwege drukte. Muziek van youtube etc staat ook vaak aan tijdens het bloemen bossen dus vandaar misschien de hoge gigabytes.

Ik heb net is ruim gemeten en met 150 meter moet ik het makkelijk redden, een kabel neerleggen is geen probleem en er staat eventueel ook nog een schuur waar eventueel een versterker (Bestaat dat?) tussen zou kunnen. Overal is overigens stroom beschikbaar dus dat is geen probleem.

Maar beste mensen ik ben en blijf een landbouwer en geen icter dus veel termen die ik hier voorbij zie komen zeggen me helemaal niks. Dus het mag allemaal best in babytaal haha

Wifi lijkt me in ieder geval niks lijkt mij iets te storingsgevoelig. Een Utp kabel kan tot 100 meter dat heb ik al meer gelezen maar wat gebeurt er als hij (Max) 150 meter is? Als het signaal iets afzwakt is dat niet erg denk ik mijn dongel was immers geloof ik maar max 25 mb per seconde.

Als ik glas aanleg pak ik dat dat dan van 1 van bovenstaande kastjes of van de router hier?

Ik zoek het liefst gewoon iets van plug en play, nogmaals sorry voor de mischien domme reactie's en of vragen.

Alvast bedankt Groeten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shure-fan
Domme vragen bestaan niet, niet gestelde vragen zijn dom (oja, domme antwoorden bestaan wel)

Heel simpel,

Graaf een geul, leg daar een 80mm rioolpijp in op 60cm diepte (tegen grondvorst) en leg daar meteen een lang nylontouw in (kun je later nog extra kabels gaan trekken)

Aangezien je te maken krijgt met condenswater in de pijp, is het slim om een glasvezelkabel te leggen vanaf je ouders naar je kwekerij, in een extra bescherming zoals een slang anders zwemt je glasvezelkabel namelijk en ik weet niet of die kabel dat fijn vind

Glas heeft 2 grote voordelen tegenover regulier utp.
1, het kan langere afstanden aan. En 2, omdat je 2 stroomlocaties met elkaar verbind krijg je geen last van aardings verschillen (heel belangrijk !!!)

De beide uiteinden van de glasvezel kun je niet zomaar in een pc stoppen naar heb je een omvormertje voor nodig. (Glas naar rj45). En dat 2x (1x in je kwekerij en 1x bij je ouders)

Als dat alles ligt, heb je een verbinding waar je U tegen zegt en dat jaaaaaren lang goed en lekker kan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik heb voor een projectje een keer 100 meter (singlemode) glasvezel besteld met stekkers en al. Aan het begin en het einde van de kabel zat ook nog een mooie huls om alle netjes door de muur te kunnen drukken

Een voorbeeldje

http://www.infratel.nl/prefab-glasvezelkabels.html

Qua switches zou ik gaan voor twee van deze units met SFP

http://routerboard.com/RB260GS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
200m glasvezel is wel de snelste oplossing maar natuurlijk wel erg duur.

Een goedkoper alternatief kan zijn om een coax kabel te leggen, Het is dan wel iets langzamer (+- 400Mbit) maar een coax kan iedereen aanleggen ,aansluiten en kan zo de grond in. Aan allebei de kanten een UTP-Coax kastje en je ben voor 300 euro klaar.

http://www.cablers.nl/echobox
https://www.klusspullen.n...x-9-groen-coax-grondkabel

Voor die coax kabel moet je zelf even onderzoek doen aangezien je ook kan kiezen voor een 4 voudig afgeschermde kabel.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 29-03-2016 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 18:39

Technomania

Huiskamer verslaafde.

"Achter op het land", dus ik ga er van uit dat het dan eigen grond is.

Anders mag je niet "zomaar" een kabel gaan trekken.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als je YouTube vervangt door online radio streams of spotify, dan verstook je heel wat minder data. Video vraagt veel meer, en als de verbinding goed genoeg is pakt YouTube automatisch de hoogste kwaliteit (video én audio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mgizmo schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:01:
Een 200 meter glaskabel koop je niet zomaar even met connectoren eraan, verwacht ik.
Oh jawel hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 11:18
shure-fan schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:01:
Domme vragen bestaan niet, niet gestelde vragen zijn dom (oja, domme antwoorden bestaan wel)

Heel simpel,

Graaf een geul, leg daar een 80mm rioolpijp in op 60cm diepte (tegen grondvorst) en leg daar meteen een lang nylontouw in (kun je later nog extra kabels gaan trekken)

Aangezien je te maken krijgt met condenswater in de pijp, is het slim om een glasvezelkabel te leggen vanaf je ouders naar je kwekerij, in een extra bescherming zoals een slang anders zwemt je glasvezelkabel namelijk en ik weet niet of die kabel dat fijn vind

Glas heeft 2 grote voordelen tegenover regulier utp.
1, het kan langere afstanden aan. En 2, omdat je 2 stroomlocaties met elkaar verbind krijg je geen last van aardings verschillen (heel belangrijk !!!)

De beide uiteinden van de glasvezel kun je niet zomaar in een pc stoppen naar heb je een omvormertje voor nodig. (Glas naar rj45). En dat 2x (1x in je kwekerij en 1x bij je ouders)

Als dat alles ligt, heb je een verbinding waar je U tegen zegt en dat jaaaaaren lang goed en lekker kan werken
Dit dus. Als je het nóg mooier wilt hebben dan kun je nog 2 glasvezelswitches aanschaffen en gebruiken. Dan kan je in de schuur gelijk meerdere devices aankoppelen in plaats van aan de mediaconverter nog een switch te hangen. Mikrotik maakt o.a. deze switches voor een redelijke prijs (rond de €100,- p/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk, voor iets meer dan 10 euro een HP switch. OK, het is misschien overkill, maar hij heeft al kant en klare poorten om een glasmodule in te doen.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:28
Ik zou gaan voor een direct burial glasvezel kabel. Op die manier hoef je niet moeilijk te gaan doen met losse pijpen en daar vervolgens weer glasvezel doorheen trekken. Deze kabel leg je direct in de grond en biedt voldoende afscherming.
Vervolgens aan beide zijde's een Mediaconverter om weer naar een normale netwerkaansluiting te gaan.
Ik zou zeggen, ga vooral even langs een glasvezel bedrijf, er zijn tientallen soorten kabels op de markt, allemaal sterk varieëren in prijs, sommige geschikt om met een tank overheen te rijden of nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
shure-fan schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:01:
En 2, omdat je 2 stroomlocaties met elkaar verbind krijg je geen last van aardings verschillen (heel belangrijk !!!)
shure-fan heeft het al even genoemd, maar dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden.

Als je twee gebouwen aan elkaar gaat koppelen d.m.v. een elektrische geleider (coax, utp, etc) heb je altijd een galvanische scheiding nodig om potentiaalverschillen te voorkomen. Op hoge snelheden zoals gigabit kunnen die nog vrij prijzig zijn.

De eerste keuze is daarom altijd glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Er zullen ongetwijfeld (ik ben er een van) tweakers zijn die het leuk vinden om je hierbij te helpen op locatie.
Ik kan alleen niet vinden in welke regio je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Bij mij is het geen 200 meter, maar 150 meter. Heb er ook stroom heen moeten leggen, meteen 2 utp kabels in een tuinslang erbij gelegd. Werkt prina. Dus 200 meter zal ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Op het werk heb ik wel eens 2 in het gebouw aanwezige outlets, bij de patch kast aan elkaar laten patchen om zo een 'directe' verbinding tussen de 2 ruitmtes te krijgen. Werd door IT na gemeten met zo'n kabel test tool en die gaf aan dat de totale lengte 130 meter was, bestaande uit 3 stukken kabel (de 2 die in de muur zitten en de patch kabel (er zit geen versterker of wat ook tussen).

Omdat het 100 meter + was konden ze de werking niet garanderen, maar het werkt perfect op tenminste 100 Mbit (de gebruikte apparatuur in het netwerk was niet sneller dan dat, dus mogelijk werkt zelfs gigabit prima).

Ik verwacht op zich dus geen problemen, net zoals Danielik aangeeft. Echter je gaat wel over de specificaties heen dus er kunnen onverwachte problemen optreden...

Je gaf echter al aan dat er halverwege nog een schuurtje stond met ook stroom? Als het in 2 fases aanlegt, huis naar schuur(halverwege), en schuur(halverwege) naar schuur (eindbesteming) dan blijven je kabels korter dan 100 meter en gaat het zeker werken. Beide kabels verbind je in de schuur (halverwege) met een 'standaard' switch. Heb je als extra-tje ook gelijk internet in de schuur halverwege (indien nodig) en het gaat dan zeker werken. Aangezien je deze mogelijkheid hebt, zou ik dat persoonlijk aanraden.

Ik zou inderdaad adviseren om de kabel ondergronds in een buis te leggen, dan is hij beschermt en kun je later indien nodig makkelijk extra kabels bij trekken. Los in de grond kan ook, maar koop dan wel een grond netwerk kabel, deze heeft een mantel die daarvoor geschikt is. Zowieso de kabel niet te strak leggen ivm mogelijke bodem werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 17:58
VVV-007 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:12:

Omdat het 100 meter + was konden ze de werking niet garanderen, maar het werkt perfect op tenminste 100 Mbit (de gebruikte apparatuur in het netwerk was niet sneller dan dat, dus mogelijk werkt zelfs gigabit prima).
Ook ik als gecertificeerd installateur in het verleden meerdere keren langere (145mtr) dan 100mtr UTPcat5e aan gelegd voor een klant, werkte prima en deze kwamen zelfs door de lan test, enkel worden deze dan buiten de certificatie gelaten, maar dat is de keuze van de klant en scheelt extra kosten van een extra Switch, maar dat doe je enkel als het om enkele aansluitingen gaat, en ieder geval ervoor zorgen dat je niet met je UTP (paralel)langs power kabels loopt, want dan houd het gauw op.

De beste oplossing zou mi hier een glasvezel zijn, maar ja wat mag het kosten?, bovendien is het altijd lastig om een advies te geven zonder de situatie terplekke te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou trouwens eerst eens 2 powerlineadapters aansluiten, kijken of ze elkaar vinden en/of de snelheid acceptabel is. Dit werkt bij een boerderij bij vrienden prima, ook over 150-200 meter.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
https://www.netwerkwinkel.com levert complete glasvezelkabels in beschermhuls op bestelling
maar zet deze beste man/jongen niet gelijk aan het graven...
in zo'n kas kan je alles makkelijk met klitteband in de constructie ophangen.
alleen de overbrugging naar het huis (door de achtertuin ?) zal je in moeten graven.
tp-link TL-SG2210P aan beide kanten van de glasvezel met sfp en alles is betrouwbaar met elkaar verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 21:05
Ken je budget niet maar het kan echt wel voor minder en gaat wel werken mits je een zichtverbinding hebt (waar het op lijkt):

http://www.wifishop.nl/en...775#productSpecifications

Denk dat je met een half uurtje klaar bent. Deze zie je ook veel bij bijvoorbeeld campings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 15:47

Nox

Noxiuz

Als ik de kosten zo zie zou ik adviseren wifi te gebruiken als je zicht hebt. Je dongel ga je sowieso overtreffen, als je niet gamed gaat dat prima.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik denk dat dit voldoende moet zijn? En dit dan in een afgeschermde buis oid tegen dingen van buitenaf.

1x https://www.netwerkwinkel...OM3LCLC1500X-p_31436.html

2x https://www.netwerkwinkel...s-PN-MC-2SFP-p_11368.html

+ 2 glasmodules (zitten er niet bij)

[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 30-03-2016 08:47 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Let op bij die OM3 kabel.
Volgens de artikelnaam zitten hier LC connectoren aan, de connectoren op het plaatje zijn ook LC connectoren.
Echter hebben ze het in de omschrijving erover dat het SC connectoren zijn en dat zijn hele andere!

De media converters zijn vrij duur.
En hier komen dus nog 4 SFP's bij, ingaande en uitgaande.
Een media converter waar je maar 1 SFP in kunt stoppen en de andere kant standaard RJ45 is zijn goedkoper en je hoeft maar 1 SFP te bestellen.
Dubbele winst dus :)

Bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/...1738_pla-995872&WT.srch=1

Let wel op dat je het juiste type SFP besteld afhankelijk van de connector aan de glasvezel.
LC en SC zijn 2 totaal verschillende connectors.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rikadoo schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:45:
Ik denk dat dit voldoende moet zijn? En dit dan in een afgeschermde buis oid tegen dingen van buitenaf.

1x https://www.netwerkwinkel...OM3LCLC1500X-p_31436.html
150 meter glasvezel voor een afstand van 150 meter is niet genoeg natuurlijk.
2x https://www.netwerkwinkel...s-PN-MC-2SFP-p_11368.html
+ 2 glasmodules (zitten er niet bij)
Dit is een SFP-SFP media converter, bedoeld om van bijvoorbeeld 1000BASE-SX naar 1000BASE-LX te gaan. Daar moet je dus zowel een optical SFP als een copper SFP in prikken.

Je kunt beter zoiets kopen dan: http://www.tp-link.com/en...ils/cat-4792_MC200CM.html, dat scheelt je de kosten van sfp's.

(Neem dan wel een kabel met SC connectoren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Resumé:
- Lan kabel is eigenlijk te veel gedoe (lengte, versterker, potentiaalverschil etc.)
- Glas is niet eenvoudig, een hoop werk en duur
- WiFi is simpel, goedkoop en weinig werk en mocht het niet voldoen (gaat het wel, maar goed, stel), dan verkoop je die spullen en steek je de schep in de grond voor glas.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

albino71 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:58:
Resumé:
- Glas is niet eenvoudig, een hoop werk en duur
Interessante conclusie. Waar haal je die vandaan? Wel 's mee gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

CyBeR schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:02:
[...]

Interessante conclusie. Waar haal je die vandaan? Wel 's mee gewerkt?
Nee, niet mee gewerkt.

Mijn conclusie is gebaseerd op meer dan 150m graafwerk + de aanschaf van alle spullen etcetera.

Je flame voegt weinig toe naar mijn mening, dus verklaar je gerust nader. Ik leer graag van je, en de rest ongetwijfeld ook.

[ Voor 45% gewijzigd door albino71 op 30-03-2016 09:09 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De kosten zijn niet hoog. Hooguit 1,50 per meter:

https://www.netwerkwinkel...OUTDOOR-Kabel-s_1212.html

En dat voor 4 vezels.

hooguit iemand laten komen om de stekkers eraan te lassen. Dan twee converters of SFP switches (op Marktplaats halen).....

Graafwerk kan je zelf doen (graafmachientje huren en zo....)

Maar dan heb je een stabiel en gegarandeerd netwerk, voor de eerst volgende 10 jaar.

Alhoewel een 5 GHz WiFi link ook goed is.

Twee van deze:

https://www.ip-sa.com.pl/rblhg-p-2076.html

Klaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 30-03-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tja, aan die prijs kan je het maar beter eens via Wifi proberen.

Maar ik begrijp ook dat de TS wel een kabel in kan pluggen, maar geen zin heeft in veel gedoe.

Doe jezelf een plezier, en contacteer een bedrijfje dat het voor jou klaar speelt.
Met wat geluk proberen ze eerst met die wifi link, en als het niet lukt vragen ze je een sleuf de graven, en leggen zij de kabel en doen de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tommie12 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:07:
Tja, aan die prijs kan je het maar beter eens via Wifi proberen.
Hoezo? Op de manier zoals TS 't nu doet gaat 't 'm 900 euro per maand kosten. Ik weet niet wat dat abonnement 'm nu kost maar dat is ook niet gratis en zo'n glasvezeloplossing is 1x betalen en dan klaar zijn. (Beetje stroom maar dat mag geen naam hebben op jaarbasis.) Zelfs een paar honderd euro heb je er snel uit op die manier. (En vergeet niet, wifi-setjes en 200 meter UTP kabel kosten ook geld.)
Doe jezelf een plezier, en contacteer een bedrijfje dat het voor jou klaar speelt.
Met wat geluk proberen ze eerst met die wifi link, en als het niet lukt vragen ze je een sleuf de graven, en leggen zij de kabel en doen de aansluiting.
Met pre-fab kabel is zelf glas aanleggen helemaal niet moeilijk.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 30-03-2016 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik benieuwd naar de schattingen/voorbeeld berekeningen van zo'n glas verbinding: RJ45 - [beschermingspijp - [Glas] beschermingspijp] - RJ45. Ik denk dat een boodschappenlijstje ook handig is voor de TS.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:08
BuG2FiX schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:21:
Ken je budget niet maar het kan echt wel voor minder en gaat wel werken mits je een zichtverbinding hebt (waar het op lijkt):

http://www.wifishop.nl/en...775#productSpecifications

Denk dat je met een half uurtje klaar bent. Deze zie je ook veel bij bijvoorbeeld campings.
Dit inderdaad. Of een andere simpele, goedkope oplossing.

Ik zou geen dure oplossing toepassen (en veel werk verrichten) voor een schuurtje waar je wat YouTube kijkt. :+ Als je een keer dikke mist of sneeuw hebt, en het signaal valt weg is dat wel te overzien, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
FreeShooter schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:30:
[...]

Dit inderdaad. Of een andere simpele, goedkope oplossing.

Ik zou geen dure oplossing toepassen (en veel werk verrichten) voor een schuurtje waar je wat YouTube kijkt. :+ Als je een keer dikke mist of sneeuw hebt, en het signaal valt weg is dat wel te overzien, toch?
Ik vraag me altijd af wat je netto van die 300 Mbps overhoudt. Ik denk dat je voor € 250,00 ook een eind komt voor een glasvezelverbinding met UTP aan beide kanten. Er is niets zo vervelend als onverwachte onbeschikbaarheid of een klapperende verbinding.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CyBeR schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:16:
[...]

Hoezo? Op de manier zoals TS 't nu doet gaat 't 'm 900 euro per maand kosten. Ik weet niet wat dat abonnement 'm nu kost maar dat is ook niet gratis en zo'n glasvezeloplossing is 1x betalen en dan klaar zijn. (Beetje stroom maar dat mag geen naam hebben op jaarbasis.) Zelfs een paar honderd euro heb je er snel uit op die manier. (En vergeet niet, wifi-setjes en 200 meter UTP kabel kosten ook geld.)
Ik wou zeggen: als 2 van die gerichte antennes om het signaal in die schuur te krijgen slechts 100€ kosten, en veel graafwerk uitsparen, dan zou ik dat wel proberen.

Het is snel gebeurd, en als het niet werkt verkoop je die spullen weer voor de helft, of met wat geluk stuur je ze terug.

Die glasvezelkabel kost ook iets, maar vooral een sleuf graven van 100m, en daar een deftige buis in leggen kost veel tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ik merk dat een hoop mensen hier niet lezen wat de TS aangeeft,

De TS heeft duidelijk aangegeven in zijn reacties dat ie liever niet gebruik maakt van een wifi verbinding, TS heeft ook aangegeven een landbouwer te zijn, dus is het wel gewend de handen uit de mauwen te steken. Een beetje fysiek werk voor een goede verbinding vind de TS niet erg (wat ik merk uit zijn reacties).

@TS: ik denk dat je er goed aan doet om netwerkwinkel.nl een mailtje te sturen met je wensen betreffende glasvezel (beste netwerkwinkel.nl, ik zoek een kant en klare oplossing voor een glasvezelverbinding die over een lengte van 200 meter word ingegraven. Kunnen jullie me helpen??)

Omdat dit topic nogal wat losmaakt hier, ben ik wel benieuwd naar reacties van de TS, er word hier een hoop gespeculeerd maar zonder inmenging van de TS blijft het een hoop "ik zou het zus enzo doen" en zijn er geen concrete aanwijzingen over de mogelijkheden tot ingraven of het opbrengen van een p2p straal verbinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Als ik TS zo lees is graven voor hem geen probleem en heeft hij liever geen WiFi. Ook geeft hij aan niet heel technisch te zijn.

Een directe 'straal' verbinding is een optie (mitst er een 'line of sight" is, maar hoeveel onderhoud vergt dat nadat het is aangesloten? is dat 1 keer instellen en voor altijd klaar of kan er nog wel eens een storing optreden die niet op te lossen is door een reset (stekker er uit/in) (ben er zelf niet mee bekend, maar dat soort info kan nuttig zijn voor TS)

Kabel ingraven lijkt verder voor de hand te liggen. Een koper optie zou (het beste) via de schuur halverwege moeten, glas kan in 1 keer. Zowel koper als glas kunnen worden voorzien van 'set it and forget it' hardware. Misschien is het wel fijn om er iemand bij te halen om het een en ander aan te sluiten nadat het graafwerk klaar is. Dat hoeft niet zo veel te kosten, de kosten zitten in het graven en dat kan TS zelf.

Het is dan puur een afweging van de totale kosten (kabel en aansluit apparatuur) van glas VS koper
naast kabel Koper kost wat dat betreft niet veel, alleen een extra switch ( zeg 40 euro) en wat afmonteur materiaal als je het netjes wilt doen (zeg 100 euro in totaal en dan hou ik het ruim aan).
Kabel moet zelf voorzien van 'een netwerk stekker' (RJ45) of beter afmonteren in een RJ45 wand contact doosje.

De kosten voor glas zit ik niet in zelf, maar daar staat al heel wat info over in het topic. Ik lees over kabels met daaraan al de juiste aansluiting, maar ik weet niet of die klein genoeg zijn om overal doorheen te trekken. Je moet immers vanuit huis(meterkast) ergens naar buiten en ook weer de schuur in aan het eind. Daarbij moet je goed opletten ze niet te beschadigen. Ook moet je zeker een glasvezel kabel niet te ver buigen omdat knikken van de kabel funest is voor glasvezel. Als dat op die mannier lukt (dus aansluitingen al aan de kabel) dan moet het aansluiten van glasvezel ook eenvoudig zijn als ik het zo lees. Aan beide kanten komt er iets tussen waarna je weer een 'gewone' netwerk aansluting heb aan beide kanten en het zo kan aansluiten op de router thuis en je PC/laptop in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

VVV-007 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:21:
Ook moet je zeker een glasvezel kabel niet te ver buigen omdat knikken van de kabel funest is voor glasvezel.
Mwoah geloof mij, 't kan aardig wat hebben. Vergeet niet dat glasvezel typisch gezien ingepakt zit in een aantal lagen spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:04
CyBeR lijkt enige voorkeur voor glasvezel te hebben :P maar ik zou dat ook doen, wifi straalverbinding 't kan dooien 't kan vriezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 23:19:
CyBeR lijkt enige voorkeur voor glasvezel te hebben :P
Ik heb een voorkeur voor de beste optie. Het moge duidelijk zijn welke dat is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 18:05
Ik weet niet of je line of sight hebt naar je schuur toe, maar als ik het zo lees lijkt me een point to point wireless verbinding de beste optie. Ubiquiti nanobeam AC's zijn prima voor deze taak en kunnen tot 450Mbit/s doorvoeren. Scheelt je een hoop graafwerk en ik kan je verzekeren dat deze verbinding net zo stabiel (en beter) dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goedendag,

Wat een reacties dat had ik niet verwacht! dank alle daarvoor. Opzich is er niet heelveel graafwerk hoor een groot deel gaat door schuren, vandaar dat een rechte straalverbinding ook niet mogelijk is daarvoor staan er teveel schuren tussen.

Door de vele reacties zie ik eigelijk de bomen door het bos niet meer. Maar deze optie klinkt in mijn ogen wel aardig goed. Dan heb ik gelijk internet in de andere schuur erbij en is redelijk simpel aan te leggen.
Op het werk heb ik wel eens 2 in het gebouw aanwezige outlets, bij de patch kast aan elkaar laten patchen om zo een 'directe' verbinding tussen de 2 ruitmtes te krijgen. Werd door IT na gemeten met zo'n kabel test tool en die gaf aan dat de totale lengte 130 meter was, bestaande uit 3 stukken kabel (de 2 die in de muur zitten en de patch kabel (er zit geen versterker of wat ook tussen).

Ik verwacht op zich dus geen problemen, net zoals Danielik aangeeft. Echter je gaat wel over de specificaties heen dus er kunnen onverwachte problemen optreden...

Je gaf echter al aan dat er halverwege nog een schuurtje stond met ook stroom? Als het in 2 fases aanlegt, huis naar schuur(halverwege), en schuur(halverwege) naar schuur (eindbesteming) dan blijven je kabels korter dan 100 meter en gaat het zeker werken. Beide kabels verbind je in de schuur (halverwege) met een 'standaard' switch. Heb je als extra-tje ook gelijk internet in de schuur halverwege (indien nodig) en het gaat dan zeker werken. Aangezien je deze mogelijkheid hebt, zou ik dat persoonlijk aanraden.

Ik zou inderdaad adviseren om de kabel ondergronds in een buis te leggen, dan is hij beschermt en kun je later indien nodig makkelijk extra kabels bij trekken. Los in de grond kan ook, maar koop dan wel een grond netwerk kabel, deze heeft een mantel die daarvoor geschikt is. Zowieso de kabel niet te strak leggen ivm mogelijke bodem werking.
Met zo'n switch wordt zoiets bedoeld? http://www.allekabels.nl/...8e3kwCAvMbcl70hoCQyHw_wcB

En wat zijn betrouwbare en goede Utp kabels iemand advies welke winkel??

Mijn plan is om het eerst gewoon is alles aan te sluiten met: aansluiting huis - 75 meter kabel - switch - 75 meter kabel - Router en dan is kijken of het werkt bij me ouders in huis voordat ik alles in ga graven.

Mocht dit niet werken kan ik altijd nog glas overwegen.

Iemand adviezen voor goede spullen? Ik had elders op het forum al is gelezen over kutkabels met ijzeren kern.

Iedereen weer bedankt voor het reageren
groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goedendag,

Wat een reacties dat had ik niet verwacht! dank alle daarvoor. Opzich is er niet heelveel graafwerk hoor een groot deel gaat door schuren, vandaar dat een rechte straalverbinding ook niet mogelijk is daarvoor staan er teveel schuren tussen.

Door de vele reacties zie ik eigelijk de bomen door het bos niet meer. Maar deze optie klinkt in mijn ogen wel aardig goed. Dan heb ik gelijk internet in de andere schuur erbij en is redelijk simpel aan te leggen.

Met zo'n switch wordt zoiets bedoeld? http://www.allekabels.nl/...8e3kwCAvMbcl70hoCQyHw_wcB

En wat zijn betrouwbare en goede Utp kabels iemand advies welke winkel??

Mijn plan is om het eerst gewoon is alles aan te sluiten met: aansluiting huis - 75 meter kabel - switch - 75 meter kabel - Router en dan is kijken of het werkt bij me ouders in huis voordat ik alles in ga graven.

Mocht dit niet werken kan ik altijd nog glas overwegen.

Iemand adviezen voor goede spullen? Ik had elders op het forum al is gelezen over kutkabels met ijzeren kern.

Iedereen weer bedankt voor het reageren
groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:57

Emiel1984

Made in NL

Ik had niet gelezen dat je er schuren tussen had staan, je kan tuurlijk ook bij elke schuur ertussen 2 router plaatsen en daarmee een bridge opzetten.

Met het netwerk daarvoor met router1 verbinding maken en met router 2 een netwerk opzetten om mee te kunnen verbinden in de volgende schuur.

Deze 2 routers dan met elkaar verbonden met een kabel door van router 1 een output aan te sluiten op de 'internet' poort van router 2. Dit zou prima moeten werken.

Je zou de routers ook als range extenders kunnen opzetten. Dan zal je met 1 router per schuur wellicht al klaar zijn.

Houd er dan wel rekening mee dat je in beide gevallen de ping naar buiten wat hoger zal gaan uitvallen.

Wat is eigenlijk de ruimte tussen de schuren ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
De switch die je aangeeft is prima

Voor de kabel zou je deze kunnen nemen

http://www.allekabels.nl/...uutp-cat6-grondkabel.html

Die is speciaal geschikt om in te graven

Hier zitten ook al 'stekkers' aan. Op zich makkelijk maar je moet dan wel grotere gaten maken in de kabel door muren/vloer te krijgen.

2x 75 meter met switch er tussen gaat zeker werken je blijft ook gewoon binnen de specificaties op deze manier.
Blijft echter een goed idee om het eerst neer te leggen en te testen voordat je alles ingraaft.

Wil je de PC/laptop in de schuur direct op de (netwerk) kabel aansluiten of moet het laatste stukje via WiFi?

Evt. Kun je de switch halverwege ook vervangen door een accespoint zodat je ook daar WiFi dekking krijgt. (Een goedkope router waarin je DHCP uit zet en de kabels op de (vaak gele) LAN poorten aansluit werkt ook prima als accespoint)
Maar als WiFi niet nodig is gebruik dan gewoon een switch dan zit je niet met instellingen en is het gewoon Plug en play.

Misschien weet iemand anders nog een goede accespoint met minimaal 2 (gigabit) LAN aansluitingen die standard goed is ingesteld. (Voor het geval je toch graag WiFi erbij wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toch even tegengas geven:

Koper voor flinke afstanden tussen gebouwen is geen best practice, sterker nog het is vragen om problemen.
- aardepotentiaal kan over paar honderd meter flink verschillen, dat levert aardingsverschillen op waardoor apparaten via de Ethernetkabel gaan aarden. Kan vage storingen geven die ook nog afhankelijk zijn van het weer/de grondwaterstand. Kan ook zo heftig zijn dat dingen gaan roken...
- lange koperlijnen zijn als een magneet voor bliksem (waarom denk je dat bliksemafleiders van koper gemaakt zijn? :z ), en als er inslag in de buurt is ga je ook last krijgen van inductie, oftewel rokende apparatuur aan weerszijden van de lijn :X

Glas is nauwelijks duurder dan koper en daar heb je dit soort problemen niet mee. Ik zou in een situatie als deze echt voor optisch ipv electrisch gaan!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 01:03:
Glas is nauwelijks duurder dan koper en daar heb je dit soort problemen niet mee. Ik zou in een situatie als deze echt voor optisch ipv electrisch gaan!
Ja maar dat is eng of zo. Dat dat niet zo is is wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken.

De enige goede optie is glas in de grond douwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eng?

Voor de totale leek: het is een iets andere stekker die je in een iets ander poortje duwt. En dat is het. Mocht je poortje in kwestie nog niet hebben, dan kun je een verloopstuk kopen. Enig verschil is dat zelf een connector erop zetten wat lastiger is bij glas, maar als je toch van plan bent kant-en-klare kabel te kopen dan is dat natuurlijk irrelevant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Het is natuurlijk prima om goede argumenten te geven tussen glas en koper maar hou het wel realistisch. Als ik sommige reacties lees vraag ik me echt af hoe we ooit tot nu toe een netwerk hebben kunnen aanleggen in grotere bedrijfspanden waar dit ook over meerdere gebouwen /stroom aansluitingen gedaan is/wordt met koper.

Realistisch is koper nu de goedkopere optie.
Glas is meer toekomst bestendig en kan hogere snelheden halen (koper gaat max 1gigabit halen ) maar zelfs als het op 100 mbit blijft steken is het nog sneller dan de huidige oplossing, en prima geschikt voor wat TS wil..

Tuurlijk een echte tweaker zal snel de keuze maken voor het nieuwste en snelste wat er is, maar dat hoeft niet voor iedereen de beste keuze zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56
VVV-007 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:06:
Het is natuurlijk prima om goede argumenten te geven tussen glas en koper maar hou het wel realistisch. Als ik sommige reacties lees vraag ik me echt af hoe we ooit tot nu toe een netwerk hebben kunnen aanleggen in grotere bedrijfspanden waar dit ook over meerdere gebouwen /stroom aansluitingen gedaan is/wordt met koper.

Realistisch is koper nu de goedkopere optie.
Glas is meer toekomst bestendig en kan hogere snelheden halen (koper gaat max 1gigabit halen ) maar zelfs als het op 100 mbit blijft steken is het nog sneller dan de huidige oplossing, en prima geschikt voor wat TS wil..

Tuurlijk een echte tweaker zal snel de keuze maken voor het nieuwste en snelste wat er is, maar dat hoeft niet voor iedereen de beste keuze zijn
Vaak hebben grote gebouwen zelf een bliksemafleider, waardoor de kans dat je kabel als bliksemafleider gaat spelen behoorlijk kleiner wordt. Daarnaast ken ik weinig grote bedrijven/universiteiten die over een soort campus dingen met koper gaan verbinden... Het werkt overigens vaak prima, maar er is simpelweg meer risico op storingen of inslag.

Overigens vroeg TS niet om de goedkopere optie, maar om een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Het gaat om 150 meter hier, niet een campus (was puur een voorbeeld om aan te geven dat het al JAREN met koper gewerkt heeft Dat met glas in bedrijfpanden toepast is ook echt iets van de laatste paar jaar, netwerken liggen er al veel langer natuurlijk. Dat er nu glas is, wil niet zeggen dat dat altijd maar de beste keuze is.

Als ik even snel zoek zijn de glasvezel naar UTP omvormers ca. 100 euro / stuk. Je hebt er 2 van nodig, dat maakt 200 euro tegen over een switch van 30 euro. Dan heb ik het nog niet eens over het verschil in de kosten van de kabel zelf. Daarbij geeft koper in dit geval ook gelijk een aansluit mogelijkheid halverwege, iets van TS ook wel prettig lijkt te vinden.

Ts moet zelf kiezen, maar wat wij wel kunnen doen is realistisch de opties op een rijtje zetten met de voor en na delen. Naar mijn mening en ervaring zullen zowel glas als koper voor TS prima werken in de door hem beschreven situatie:
-150 meter afstand,
- grotendeels overdekt of ingegraven,
- ter vervanging van een 4g dongle
- geen draadloze oplossing (want geen line of sight)
Glas bied meer snelheid (in de toekomst) dan koper zou kunnen maar kost ook meer om aan te leggen.

Dat de netwerk kabel als bliksem afleider zou werken is een (zo goed als) non argument, hij wordt immers binnen of ondergronds aangelegd en daarnaast hebben de 'gewone' stroom kabels nog een veel groter risico (zit veel meer koper in)

Mocht je echt bang zijn voor overspanning via de netwerk kabel, dan kun je altijd nog deze
http://www.wifihouse.nl/O...ging-met-Gigabit-Ethernet
plaatsen tussen de kabel naar de schuren en je modem router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 12:52
VVV-007 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:23:
De switch die je aangeeft is prima

Voor de kabel zou je deze kunnen nemen

http://www.allekabels.nl/...uutp-cat6-grondkabel.html

Die is speciaal geschikt om in te graven

Hier zitten ook al 'stekkers' aan. Op zich makkelijk maar je moet dan wel grotere gaten maken in de kabel door muren/vloer te krijgen.

2x 75 meter met switch er tussen gaat zeker werken je blijft ook gewoon binnen de specificaties op deze manier.
Blijft echter een goed idee om het eerst neer te leggen en te testen voordat je alles ingraaft.
..
Houdt er dan wel even rekening mee dat deze kabel CCA is. Aluminium kern dus.
TS heeft al wat gelezen over slechte kabel, dit is er een voorbeeld van helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Klopt,
Kies de beste kabels, en als je een access point koopt, neem dan ook niet de goedkoopste.

Ik heb thuis net een access point vervangen. Een oud Linksys routertje dan 54 Mbps gaf vervangen door de EA6900.
Die oude kwam door de muur, en je had amper 10 Mbps.

Nu haal ik met gemak door 2 muren een snelheid van 70 Mbps.

Als ik de TS was deed ik dit:

Goeie geprefabriceerde kabel van 75 m van huis naar eerste schuur.
Daar een Linksys EA6900 (129€).
Inkomende en uitgaande kabel in de gele aansluitingen en instellen als access point (dus geen DHCP).

Nog een kabel van 75m van de eerste naar de tweede schuur.

En dan in de 2de schuur nog eens zo'n toestel, met de inkomende kabel ook in de gele aansluiting.
Instellingen identiek als de eerste.

Geef beide Linksysjes dezelfde SSID en paswoord, en je hebt ook met je telefoon en andere wifi toestellen geen verbindingsproblemen.
Kan zijn dat je erf ineens helemaal gedekt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VVV-007
Goed punt J-Rey, feedback waar we wat aan hebben. Ik had dat dus niet gezien

Lijkt er op dan je dan beter naar deze kan kijken (die is wel volledig koper als ik het zo lees in de specs, maar "correct me if i'm wrong"

https://www.kabeltje.com/...r-buitengebruik-per-meter

Hier zitten geen stekkers aan dus moet je wel wat installatie materiaal bij kopen (je kunt er ook stekkers direct aan de kabel zetten, maar dat levert nogal eens storing op als dat niet goed gebeurt.

Mocht je dat toch willen en zien zitten, zou je voor zoiets kunnen gaan
http://www.allekabels.nl/...dulaire-rj45-stekker.html
of een 'echte' aanknijp stekker, maar daar heb je wel een tool(tang) voor nodig
stekker:
http://www.allekabels.nl/...re-rj45-stekker-tule.html
tang:
https://www.kabeltje.com/...kkers?sqr=rj%2045%20tang&

je kunt de kabels ook netjes afmonteren in 3 van deze units bij kopen (1 voor in de laatste schuur, 1 voor halverwege welke je dubbel aansluit en 1 voor in huis)
https://www.kabeltje.com/...pbouw-wandcontactdoos-wit
waarin je de kabel kan afmonteren. dat gaat met LSA + klemmen, waarvoor je het beste even een tooltje kan halen om ze aan te sluiten:
http://www.allekabels.nl/.../11438/1433/lsa-tang.html

daarnaast heb je dan nog een paar netwerk kabeltjes nodig om van vanaf de aansluit punten aan te sluiten op de switch (2x) router in huis (1x) en op je pc/laptop in de schuur (1x) daarvoor kun je deze gebruiken
https://www.kabeltje.com/...e-netwerkkabel-0-50-m-wit
of een vergelijkbare kabel van meer lengte indien nodig.

Mocht je overal graag wifi willen hebben, dan zou ik eens kijken naar de accespoint van telfort evt in plaat van de switch als je ook halverwege WiFi wil. Je kunt dat telfort accespoint ook gewoon bestellen zonder dat je telfort klant bent wat ik hier veel lees en ik lees er veel enthousiaste reacties over op dit forum

https://webshop.telfort.nl/nl/222985/wifi-versterker/

Deze is al gelijk als accespoint ingesteld (dus gewoon inpluggen en klaar) heeft 4 gigabit netwerk poorten en kost slechts 50 euro.

Tip van Tommie12 is een hele goeie, stel inderdaad op de accespoints het zelfde SSID (netwerknaam) en wachtwoord in als je nu ook al in huis hebt, dan kun je gewoon met je telefoon van huis naar de schuur lopen en heb je daar ook gewoon wifi verbinding (via je nieuwe accespoint(s))

[ Voor 38% gewijzigd door VVV-007 op 01-04-2016 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 01:10
Tommie12 VVV-007 heeft het mooi samengevat. Ik zou nu ook voor een goeie koperkabel oplossing kiezen.
Glasvezel is de beste oplossing, Maar dan zou ik er een Tweaker bij regelen die je daarbij kan helpen.

Even alle opmerkingen bij elkaar:

TS is prima in staat de kabels in te graven.

Benodigdheden:
2x kabels
2x Telfort Accespoints.
2x Stroomvoorziening/stekkerdozen met overspanningsbeveiliging op lokatie

- Kabels langer dan benodigd (krimpen/rekken/ door bochten gaan, omhoog en omlaag, etc heb je zo 5-10 meter extra nodig)
- Kabels aanleggen/ingraven met om de 10 meter een slinger/s-bocht

- Accesspoints met dezelfde SIDD instellen.
- Accesspoints droog ophangen

1. Eerst alles testen bovengronds
2. Als alles werkt dan pas wegwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door kwakzalver op 01-04-2016 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
De meeste onder ons zullen utp zeggen, omdat ze daarmee gewerkt hebben. De minderheid heeft met glasvezel gewerkt. Diegene zullen zeggen dat als je de glasvezel met connectors eraan laat leveren, het net zo makkelijk is. We hebben het over een kabel, niet over het installeren van een Cisco Nexus 7k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Ik probeer de voor en tegens gewoon op een rij te zetten. Beide oplossingen zijn te gebruiken maar glas is gewoon duurder.

Bovendien blijkt gedurende de discussie dat TS een extra aansluiting in de schuur halverwege zelf wel als een voordeel ziet.
Kwakzalver vat het geheel dan ook mooi samen.

Daarnaast staan er meer glas oplossingen genoemd in dit draadje dan koper.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

VVV-007 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:01:
Ik probeer de voor en tegens gewoon op een rij te zetten. Beide oplossingen zijn te gebruiken maar glas is gewoon duurder.
Niet als je de schade aan je apparatuur meerekent die kan ontstaan bij aardingsproblemen en bliksem.
Bovendien blijkt gedurende de discussie dat TS een extra aansluiting in de schuur halverwege zelf wel als een voordeel ziet.
TS kan natuurlijk ook glas naar beide locaties leggen.
Daarnaast staan er meer glas oplossingen genoemd in dit draadje dan koper.....
Ja. En gek genoeg wordt die aanbeveling steeds gedaan door mensen die zich professioneel met netwerken bezig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38
Leuke discussie :)

Ik ben het ermee eens dat glasvezel de beste oplossing is, maar toegegeven, ook de duurste!

Ik ben wel benieuwd naar wat nu echt de kans op de risicos zijn bij aardingsproblemen en wat je er tegen kunt doen. Ik heb vroeger vaker wat huizen met utp aan elkaar verbonden (toen we nog geen adsl/kabel hadden) voor een straat netwerk, nooit problemen gehad. Ik heb na wat research echter begrepen dat het sterk afhankelijk van de panden is of je wel/geen problemen gaat hebben. Ik heb dus waarsch geluk gehad en de TS kan pech hebben. Zover de kans op.

Qua mitigerende acties: Als ik http://networkengineering...termination-and-grounding goed lees dan kunnen grounded/shielded utp kabels een oplossing tegen dit probleem zijn. Lees ik dit goed? En hebben andere mensen hier ervaring mee?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
laurens0619 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:39:

Ik ben het ermee eens dat glasvezel de beste oplossing is, maar toegegeven, ook de duurste!
Het duurste moet nog komen,

het verhaal word pas duur als de ts na een onweersbui erachter komt dat zijn moederborden en netwerkapparatuur zijn opgeblazen door inductie ( even er vanuit gaande dat de TS utp gaat trekken)

dan ineens zal de ts inzien, dat de investering voor glas ineens niet zo duur meer is, en het meerwerk zichzelf terug betaald

**************************************************************************************

Door de laatste post van TS (trekken van utp ipv glas) ben ik van mening geworden dat de TS zijn plan al klaar heeft liggen en niet te overtuigen valt van het feit dat een glasvezelverbinding beter is voor hemzelf ( 1 keer de boel de grond in) danwel zijn spullen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS je ziet er zijn duidelijk twee kampen glas of wifi, het is aan jouw of je wil graven etc of makkelijker twee wifi antennes ophangt. Op 150 meter zicht lijn zal je weinig problemen ondervinden. Dikke mist hagel en sneeuw buien zouden kunnen verstoren maar of jij dan in de schuur bent is een tweede.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VVV-007 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:24:
Het gaat om 150 meter hier, niet een campus (was puur een voorbeeld om aan te geven dat het al JAREN met koper gewerkt heeft Dat met glas in bedrijfpanden toepast is ook echt iets van de laatste paar jaar, netwerken liggen er al veel langer natuurlijk. Dat er nu glas is, wil niet zeggen dat dat altijd maar de beste keuze is.
Enig practisch verschil is dat glas volledig galvanisch geisoleerd is, ook bij piekspanningen door bliksem. En dat is op een boerenerf echt een fors voordeel. Oh, en het oxidert niet.
Als ik even snel zoek zijn de glasvezel naar UTP omvormers ca. 100 euro / stuk. Je hebt er 2 van nodig, dat maakt 200 euro tegen over een switch van 30 euro.
Of je koopt gewoon een 2e hands switch met ingebouwde glasaansluiting. Ik zie ze <= EUR 30 vaak genoeg voorbij komen, vooral Cisco Catalysts met een SC GBIC erin. Twee daarvan en klaar.
Dan heb ik het nog niet eens over het verschil in de kosten van de kabel zelf. Daarbij geeft koper in dit geval ook gelijk een aansluit mogelijkheid halverwege, iets van TS ook wel prettig lijkt te vinden.
Dat lees ik nergens terug in posts TS zelf. Maar dat kan natuurlijk ook met glas.
Ts moet zelf kiezen, maar wat wij wel kunnen doen is realistisch de opties op een rijtje zetten met de voor en na delen. Naar mijn mening en ervaring zullen zowel glas als koper voor TS prima werken in de door hem beschreven situatie:
-150 meter afstand,
- grotendeels overdekt of ingegraven,
- ter vervanging van een 4g dongle
- geen draadloze oplossing (want geen line of sight)
Glas bied meer snelheid (in de toekomst) dan koper zou kunnen maar kost ook meer om aan te leggen.
Verschil in snelheid is nadrukkelijk niet argument voor glas (want koper voldoet al zat), het gaat om aardingsgedoe en bliksem. Niet meer en niet minder.
Dat de netwerk kabel als bliksem afleider zou werken is een (zo goed als) non argument, hij wordt immers binnen of ondergronds aangelegd en daarnaast hebben de 'gewone' stroom kabels nog een veel groter risico (zit veel meer koper in)
Nonargument? Ooit daadwerkelijk gezien wat blikseminslag op netwerkapparatuur aanricht :?

Gewone stroomkabels zijn inderdaad aanzienlijk zwaarder uitgevoerd - verschil is dat a) bij dit soort afstanden een aparte zekeringskast in het bijgebouw standaard is en b) los van bovenstaande, netstroom alleen via schakelende voedingen (vaak met eigen zekering) je kwetsbare apparaten binnengaan. Netwerkkabels gaan daarentegen rechtstreeks het laagspannings-gedeelte binnen. Bij betere apparaten zijn er SMD zekeringen tussen connector en chips, maar die beschermen tegen te hoge stroom, niet voltage, en kunnen een bliksemklap voor geen meter aan.
Mocht je echt bang zijn voor overspanning via de netwerk kabel, dan kun je altijd nog deze
http://www.wifihouse.nl/O...ging-met-Gigabit-Ethernet
plaatsen tussen de kabel naar de schuren en je modem router.
1) duur grapje, maakt financiele argument voor koper stuk minder sterk.
2) http://stormhighway.com/s...tning_protection_myth.php
Lightning Myths: Surge protectors and UPS devices provide total lightning protection.

TRUTH: Unfortunately not. A common surge protector will stop voltage spikes and surges, but not the violent, catastrophic burst of current from a close lightning strike. Direct lightning current is simply too big to protect with a little electronic device inside a power strip, or even a hefty UPS unit. If your UPS or surge protector is in the way of the lightning's path, all or part of the lightning will just flash over or through the device - regardless of the amount of capacitors and battery banks involved.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
shure-fan schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:10:
[...]

Het duurste moet nog komen,

het verhaal word pas duur als de ts na een onweersbui erachter komt dat zijn moederborden en netwerkapparatuur zijn opgeblazen door inductie ( even er vanuit gaande dat de TS utp gaat trekken)

dan ineens zal de ts inzien, dat de investering voor glas ineens niet zo duur meer is, en het meerwerk zichzelf terug betaald

**************************************************************************************

Door de laatste post van TS (trekken van utp ipv glas) ben ik van mening geworden dat de TS zijn plan al klaar heeft liggen en niet te overtuigen valt van het feit dat een glasvezelverbinding beter is voor hemzelf ( 1 keer de boel de grond in) danwel zijn spullen,
Er zit een verschil tussen zomaar een utp kabel trekken, en een utp kabel trekken op een juiste manier zodat er geen risico's voor onweersbruien/aarde problemen. Of dit laatste kan icm een utp kabel is voor mij nog onduidelijk.
Dus nogmaals, glas is de beste methode waarbij je sowieso goed zit. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat je dit op een slimme manier niet met utp voor elkaar kunt krijgen :)
Avoiding ground loops
This isn't in the critical path of your main questions, but it's worthy of discussion. Everything depends on whether the buildings are grounded individually, or whether the power cabling to your 'porta cabin' carries the ground conductor with the hot and neutral. If the buildings indeed have different ground rods, you could see a difference in ground potential between the buildings. Please see BICSI Mythbusting: Shielded cabling, which discusses why this shouldn't be a problem for your shielded twisted pair termination, but it's a point worth mentioning in case you run into other equipment grounding concerns; you should not intentionally form ground loops, if possible.
Als ik dit goed lees loop je dus alleen gevaar als de gebouwen los van elkaar geaard zijn? Stel de schuren maken gebruik van dezelfde aarde, dat betekent dus dat je dan het probleem niet hebt?

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Anoniem: 748139 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:03:
Dan heb ik gelijk internet in de andere schuur erbij en is redelijk simpel aan te leggen.
Hier het stukje van TS (post op pagina 3 van het topic) over het extra internet in de schuur halverwege

Ik lees dit nu al vaker over de 'inductie'problemen met koper, maar hoe serieus is dit probleem?

Zoals al aangegeven als je er echt bang voor bent, overspannings beveiliging er tussen. 45 euro. Eens dat het niet alles tegenhoud maar wat het niet tegenhoud zal ook via het lightnet worden overgedragen en daar dus zowieso al schade aanrichten.

Maar serieus, we zijn allemaal begonnen met koper (telefoon/Kabel) het grootste deel van NL gebruikt dit zelfs vandaag nog voor zijn of haar aansluiting. Daarbij is hier het risico ook veel groter (er ligt veel meer koper tussen de centrale en je huis dan de 2x 75 meter waar het hier om zal gaan. Heel af en toe hoor je eens dat er iets is gebeurt bij een bliksem inslag... en als het dan al gebeurt is het vaak ook nog eens gedekt door de verzekering.

Daarbij als er al een bliksem inslag op het terrein van TS zelf zou zijn (wat nodig is om er met deze kabel last van de krijgen), is de kans groot dat de schade al gedaan wordt via het lichtnet.

Toegegeven bij glas gaat het niet van de schuur naar het huis maar daar kan die overspanning beveiliging dus ook helpen.

Het is echt niet zo dat je na een willekeurige onweersbui gewoon problemen hebt, want dan zou het vandaag voor iedereen zonder glasvezel dus onmogelijk zijn om een goede storingvrije verbinding te hebben.... en dat in mijn beleving niet zo, niet toen ik nog ADSL had thuis (koper over een afstand van enkele KM (ja echt zo veel, mijn belabberder 2 mbit snelheid spreekt boek delen..) nog nu met COAX.

Kan iemand mij verklaren waarom een 150 M netwerk kabel (ondergronds/binnen) meer problemen/storing/risico zou moeten gaan opleveren dan al het koper wat we tot nu toe gebruiken in en om thuis vast internet te krijgen?

off topic
Als ik zelf nu voor mezelf zoiets zou moeten aanleggen zou ik zelf ook voor glas kiezen (als tweaker) gewoon omdat ik het leuk vind om met wat nieuws te werken en ook voor max snelheid nu en in de toekomst. Maar dat betekend niet dat dat voor iedereen de beste oplossing hoeft te zijn, en dat probeer ik in mijn advies wel mee te nemen en objectief op een rijtje te zetten waarbij ik alle info van TS mee neem. Daarbij was glas al uitgebreid aan bod geweest maar koper nog niet zo veel.

De keuze is dan aan de TS en in ben van mening dat we dat ook gewoon moeten respecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-05 12:37
Wow, dit topic wordt steeds beter! Ik wist niet eens dat dat bestond, draadloos 230V. Morgen maar eens langs gaan; want vandaag met andere dingen bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
VVV-007 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:52:
[...]

Hier het stukje van TS (post op pagina 3 van het topic) over het extra internet in de schuur halverwege

Ik lees dit nu al vaker over de 'inductie'problemen met koper, maar hoe serieus is dit probleem?
Binnen zal het minder problemen gaan geven dan buiten, echter buiten zal "stroom / inductie" de kortste weg naar de aarde opzoeken, dit kan in het huis zijn of de kas, echter is het ohmse waarde verschil tussen deze 2 punten op deze afstand redelijk groot waardoor de utp en alle metalen waar deze op aangesloten zit, zich als 1 grote antenne zal gedragen.

Als de TS aangegeven zou hebben een goed aardnetwerk van kwekerij naar huis zou hebben liggen zou het probleem geheel anders worden, echter voor een goed aardnetwerk heb je (op deze afstanden) vuist dikke kabels nodig, met meerdere afvloeings punten (koperen pijpen in de grond)

Zoals al aangegeven als je er echt bang voor bent, overspannings beveiliging er tussen. 45 euro. Eens dat het niet alles tegenhoud maar wat het niet tegenhoud zal ook via het lightnet worden overgedragen en daar dus zowieso al schade aanrichten. Dan is het dus ook volledig zinloos een beveiliging te kopen, en kun je beter zelf een koper pijp de grond in slaan, dat heeft meer effect en is goedkoper

Maar serieus, we zijn allemaal begonnen met koper (telefoon/Kabel) het grootste deel van NL gebruikt dit zelfs vandaag nog voor zijn of haar aansluiting. Daarbij is hier het risico ook veel groter (er ligt veel meer koper tussen de centrale en je huis dan de 2x 75 meter waar het hier om zal gaan. Heel af en toe hoor je eens dat er iets is gebeurt bij een bliksem inslag... en als het dan al gebeurt is het vaak ook nog eens gedekt door de verzekering.
groter risico, dacht het niet, bij het cai / telefoon netwerk is ALLES geaard en die aarding is volledig doorgemeten volgens de standaard die destijds ervoor was, de cai kabel die in je huis komt is bij je AOP geaard, of bij het verdeelpunt in de straat, verder zal het aanvoersignaal vanaf de provider tegenwoordig via GLASVEZEL verlopen

Daarbij als er al een bliksem inslag op het terrein van TS zelf zou zijn (wat nodig is om er met deze kabel last van de krijgen), is de kans groot dat de schade al gedaan wordt via het lichtnet. waar baseer je deze uitspraak op? ken je de situatie van de ts?

Toegegeven bij glas gaat het niet van de schuur naar het huis daar ging het toch om?

Het is echt niet zo dat je na een willekeurige onweersbui gewoon problemen hebt, want dan zou het vandaag voor iedereen zonder glasvezel dus onmogelijk zijn om een goede storingvrije verbinding te hebben.... en dat in mijn beleving niet zo, niet toen ik nog ADSL had thuis (koper over een afstand van enkele KM (ja echt zo veel, mijn belabberder 2 mbit snelheid spreekt boek delen..) nog nu met COAX.

Kan iemand mij verklaren waarom een 150 M netwerk kabel (ondergronds/binnen) meer problemen/storing/risico zou moeten gaan opleveren dan al het koper wat we tot nu toe gebruiken in en om thuis vast internet te krijgen? wegens het ontbreken van fatsoenlijke aardpunten onderweg, die weer in stervorm zijn aangesloten op de hoofdaarde, waarbij uiteindelijk een wenselijke situatie ontstaat van 2 ohm of minder tussen het langste aardpunt en het hoofdpunt, verder is thuis alles dicht bij elkaar, waardoor je oppervlak om inductie op te wekken kleiner is, verder heb je in je huis ook voldoende aardpunten waar stroom over weg kan vloeien (cai aansluiting, rand aarde)

off topic
Als ik zelf nu voor mezelf zoiets zou moeten aanleggen zou ik zelf ook voor glas kiezen (als tweaker) gewoon omdat ik het leuk vind om met wat nieuws te werken en ook voor max snelheid nu en in de toekomst. Maar dat betekend niet dat dat voor iedereen de beste oplossing hoeft te zijn, en dat probeer ik in mijn advies wel mee te nemen en objectief op een rijtje te zetten waarbij ik alle info van TS mee neem. Daarbij was glas al uitgebreid aan bod geweest maar koper nog niet zo veel.

De keuze is dan aan de TS en in ben van mening dat we dat ook gewoon moeten respecteren.

oja,VVV007, ik heb enkel je post ge-quote om een hoop vragen ineens te kunnen beantwoorden en moet je absoluut niet zien als een aanval / troll /negatief iets richting jou, het was makkelijker jou post te kopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als ik het goed samenvat zijn er dus 2 risicos bij gebruik van UTP in deze use case:
Aardingsverschillen en blikseminslag

Blikseminslag
Mocht de bliksem inslaan (vlakbij) dan pakt de kabel dit op als antenne en kan je netwerkapparatuur er dus uit klappen + alles wat daaraan hangt. Het risico beperk je door zoveel mogelijk de kabel binnenhuis te leggen en voor bliksemafleider+aarde te zorgen. Met glas heb je dit risico via de kabel niet omdat je geen lange kabel als antenne hebt.

Aardingsverschillen
Dit is mij nog onduidelijk of dit echt een probleem is. Zoals ik het begrepen heb is dat je inderdaad potentiaal verschillen hebt over een lange afstand (en de verschillen zijn nog groter bij verschillende panden/stroomvoorzieningen).
Ik heb begrepen dat er al maatregelen zijn aangebracht in netwerkapparatuur en het voor deze use case geen risico zou moeten zijn.

Vat ik het zo goed samen?

offtopic:
Ik zou ook glas neerleggen maar vooral omdat ik dat cool vindt en graag ermee pruts :)

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
zetje01 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:18:
[...]

Wow, dit topic wordt steeds beter! Ik wist niet eens dat dat bestond, draadloos 230V. Morgen maar eens langs gaan; want vandaag met andere dingen bezig.
Mag hopen dat dit een sarcastisch opmerking is. Of anders even op de kalender kijken wat voor dat het vandaag is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Bedankt voor de info zoals ik het lees vat Laurens het goed samen nu.

Bedankt voor je reactie shure-fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Heel het internet in België en NL is met elkaar verbonden met Coax, en koperen telefoonlijnen die gedeeltelijk bovengronds liggen.
Als bliksem een probleem zou zijn dat dikwijls voorkomt zouden ze dat toch anders doen.

Maar ik kan wel begrijpen dat glas beter is, maar wel complexer om aan te leggen, zeker als er in de eerste schuur ook Internet moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinietje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 14:00
Heren,

Bliksemafleiders zijn gemaakt van koper, omdat koper na goud, erg goed stroom geleidt. Pak je iets met meer weerstand (de ohmse weerstand), dan krijg je niet snel genoeg het potentiaal verschil weggewerkt, en slaat de bliksem toch door je huis heen. Koper in de grond "trekt" dus niet heel veel bliksem ana, dit is een verzameling van serieweerstanden. de lucht, dan je bliksemafleider, dan je huis. Omdat koper een lagere weerstand heeft dan je huis, loopt de stroom over de koper de grond in. Heb je dus allerlei bomen in de buurt, dan is het veel waarschijnlijker dat de bliksem via die boom, de grond in schiet, dan via dat koper in de grond. Immers heeft een (natte) boom, een veel lagere weerstand, dan 10 meter lucht.

Ethernet is in de basis opgebouwd omtrent transformators, deze zitten in je netwerk kaart, hier hebben ze dus al op geanticipeerd :).
Dus galvanische scheiding is reeds aanwezig (op de datalijntjes). Gaan we gebruik maken van Shielded kabel, dan rijst de vraag: hoe zijn de gebouwen geaard? Hebben we het zelfde aard-potentiaal, of gaan hebben we verschillende aardpotentialen. Kunnen (en willen we) het aardpotentiaal vereffenen? Het kan volstaan om de shielding van de buitenmantel maar op 1 plek aan te sluiten.

Als je er wat meer van wilt weten, kijk eens naar de NEN 3140 en NEN1010, erg interessant, over S en SELV-ketens

maar goed, over 200meter, zou ik eerst eens kijken hoe je met wifi uit komt. Microtik heeft hele mooie schotel antennes die geen drol kosten http://download2.mikrotik.com/news/news_71.pdf

Lekker veel opties om je verkeer te masseren naar voor jouw acceptabele vorm.

Je kunt ook glas overwegen, en mooie medium converters van Siemens ertussen, dan kun je wellicht nog wat veiligheids-functies over je netwerk draaien en SIL2 of hoger realiseren, maar dat is waarschijnlijk overkill

AMD 80mzh, 428mb hd, soundblaster 16 clone, hitachi 8x dvd + Creative DXR2, 16mb FastPage Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-05 12:37
Dacuuu schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:54:
[...]

Mag hopen dat dit een sarcastisch opmerking is. Of anders even op de kalender kijken wat voor dat het vandaag is. :)
Ik wilde meegaan in de grap, en niet -zoals jij- de datum vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 17:08
@vinietje
Interessante info. Wifi is door TS al uitgesloten, de discussie (die ik met veel interesse meelees :9 ) gaat nu over glas versus koper.

Volgens mij helpt het als TS een (schematisch) overzicht / plattegrond van de situatie geeft en er voor zowel koper als glas een kostenoverzichtje gemaakt wordt. Kan TS aan de hand daarvan bepalen of hij de meerprijs voor glas vindt opwegen tegen het risico van koper.

Overigens ben ik het, gezien het niet-bedrijfskritisch gebruik van internet in de beschreven situatie, volkomen eens met deze suggestie:
Falcon schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:04:
Ik zou trouwens eerst eens 2 powerlineadapters aansluiten, kijken of ze elkaar vinden en/of de snelheid acceptabel is. Dit werkt bij een boerderij bij vrienden prima, ook over 150-200 meter.
In woonhuizen beschouw ik powerline als last resort, maar vergeleken met de bekabelde alternatieven zijn in deze situatie de verschillen in kosten en inspanning te groot om dit niet geprobeerd te hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door HenkDePoema op 01-04-2016 17:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb het even proberen te samenvatten voor de TS. Zouden jullie kunnen kijken of ik met de kosten realistisch ben?

Oplossing fiber:
Kosten: 600 - 1000 euro
Snelheid: 10.000mbit (plus misschien nog meer)
Betrouwbaarheid: hoog
Complexiteit om aan te leggen: Gemiddeld
Risicos:
- risico op kabelbreuk (laag)

Benodigde apparatuur:
- Fiber kabel met kopjes hierop gelast
- Buis om fiber kabel te beschermen
- Media converters
evt: switch of wifi accesspoint op locatie waar je netwerk wilt hebben

Oplossing utp:
Kosten:150-250 euro
Snelheid: max 1000mbit
Risicos:
- Risico op blikseminslag (gemiddeld/laag)
- Risico op aardeproblemen (laag/geen)

Benodigde apparatuur
- 2 kabels van de rond de 75 meter
- additionele switch/accesspoint in tussenschuur om kabel te verlengen + extra internetpunt te creeren

Oplossing powerline:
Kosten:50-100 euro
Snelheid: niet te voorspellen. 0-300mbit
Betrouwbaarheid: laag
Complexiteit om aan te leggen: Laag
Risicos:
- Risico dat het plotseling niet meer werkt (laag)
- Risico dat het instabiel is (hoog)

Benodigde apparatuur
- 2 powerline adapters

@
TS afhankelijk van je risicobereidheid en budget zou je nu een prima keuze moeten kunnen maken lijkt me :)

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
Ziet er goed uit dit lijstje
Maar ik las schuren en kassen dan krijg ik altijd last van mijn voorgevoel betreffend vocht
ik zou dus zeker aanbevelen om er accesspoints op te hangen die weer/vocht bestendig zijn
als je dan toch bezig bent met zoeken kies dan iets wat POE heeft
zet overal switch's neer met POE zijn iets duurder maar naar elk accesspoint ook nog eens stroom aanlaten leggen is veel duurder.

Afhankelijk of je in de buurt woont zou ik graag eens persoonlijk willen kijken wat de mogelijkheden zijn
waarschijnlijk zijn er wel andere tweakers die dit ook voor hun woongebied willen doen dus geef eens een hint.
laurens0619 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:01:
Ik heb het even proberen te samenvatten voor de TS. Zouden jullie kunnen kijken of ik met de kosten realistisch ben?

Oplossing fiber:
Kosten: 600 - 1000 euro
Snelheid: 10.000mbit (plus misschien nog meer)
Risicos:
- risico op kabelbreuk (laag)

Benodigde apparatuur:
- Fiber kabel met kopjes hierop gelast
- Media converters

Oplossing utp:
Kosten:150-250 euro
Snelheid: max 1000mbit
Risicos:
- Risico op blikseminslag (gemiddeld/laag)
- Risico op aardeproblemen (laag/geen)

Benodigde apparatuur
- 2 kabels van de rond de 75 meter
- additionele switch/accesspoint in tussenschuur om kabel te verlengen + extra internetpunt te creeren

Oplossing powerline:
Kosten:50-100 euro
Snelheid: niet te voorspellen. 0-300mbit
Betrouwbaarheid: laag
Complexiteit om aan te leggen: Laag
Risicos:
- Risico dat het plotseling niet meer werkt (laag)
- Risico dat het instabiel is (hoog)

Benodigde apparatuur
- 2 powerline adapters

@
TS afhankelijk van je risicobereidheid en budget zou je nu een prima keuze moeten kunnen maken lijkt me :)
Pagina: 1