WIFI op de boerderij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangstahh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 20:12
Ik heb een vraag omtrent een Wifi netwerk, dit moet vanaf de boerderij naar een aantal schuren gaan verderop. Ik heb al wat rond gekeken en er zijn wel een aantal sterke ontvangers, alleen zit ik met het probleem dat er ook redelijk wat bomen staan.

Foto: https://onedrive.live.com...&authkey=!ADQ0y8rG2Sg0Ww4

Zoals op de foto te zien is, is de rode omlijning het huis en de gele omlijning de plek waar het heen moet. Nu zie je wel dat er inderdaad wat bomen tussen staan, heeft dit effect op bijvoorbeeld dit apparaat: http://www.wifishop.nl/en...ls-kabels-11a-n/pid=28494 .
Dit apparaat heeft een bereik van circa 2K dat is meer dan genoeg, alleen weet ik niet of de bomen hier bij in de weg staan. Is er iemand van jullie die me kan helpen met dit probleem?

[ Voor 15% gewijzigd door gangstahh op 27-03-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabel neerleggen geen optie? Wifi is ook 2 richtingverkeer, je kan wel sterk gaan uitzenden maar de client kan dit niet terugzenden. Ik zie dat het een point-to-point verbinding is.

Dus goedkoopste oplossing, kabel -> schuur -> AP.

PS: plaatje werkt hier niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangstahh
schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:56:
Kabel neerleggen geen optie? Wifi is ook 2 richtingverkeer, je kan wel sterk gaan uitzenden maar de client kan dit niet terugzenden. Ik zie dat het een point-to-point verbinding is.

Dus goedkoopste oplossing, kabel -> schuur -> AP.

PS: plaatje werkt hier niet.
Kabel graven kost circa 3000€
Ik zal het plaatje wel even linken, tweakers vind em te groot :p

[ Voor 1% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:58
Mijn eerste reactie zou ook zijn kabel trekken. Even vanuit gaande dat de afstand 100meter of minder is. Anders moet je met glas werken. Al is dit voor hier waarschijnlijk wel de meeste veilig en stabiele oplossing. Een glas kabeltje.

Ik heb mijn twijfels of je wifi stabiel moet zoveel obstakels kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:19

D4NG3R

kiwi

:)

Kabels graven kost 3K? Wat voor afstand praten we over? Want binnen 100M kan je prima zelf doen met een FTP kabel en wat PVC buisjes.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

D4NG3R schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:48:
Kabels graven kost 3K? Wat voor afstand praten we over? Want binnen 100M kan je prima zelf doen met een FTP kabel en wat PVC buisjes.
Let wel op de bliksem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat risico word nauwelijks groter dan wanneer jij met antennes voor WiFi moet gaan werken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
3k voor een kabel? 8)7
Even met een paar man, paar centimeter diep op zaterdag graven, buisje erdoor en klaar lijkt me?

Kabel is gewoon de beste oplossing wifi gaat niet lekker, je blijft tegen problemen aanlopen.
Weet niet wat voor een verbinding erover moet?
Misschien kun je het nog oplossen met een paar simpele stroom-internet-kastjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Laatst online: 23-09 20:24
Voor een point to point op 5Ghz is een zichtlijn/verbinding noodzakelijk.
De accespoints moeten elkaar kunnen zien en tussen de 2 accespoints moet een zeppelin vorm gemaakt kunnen worden. (Fresnel zone).

Op 2.4 ghz kun je wel redelijk door bomen heen, echter is dit vanwege veel storingsbronnen erg storingsgevoelig. Echter verwacht ik dat er in de buurt niet heel veel andere netwerken aanwezig zullen zijn (aangezien het een boerderij is)

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 27-03-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan het met Wifi doen maar dan moet je wel 2 AP's hebben die met elkaar praten over WiFi en daarna via kabel naar een andere AP voor je clients:

[HUIS AP]<--- wifi --->[AP Schuur]<--- kabel --->[AP schuur]<--- Wifi --->[client]

Clients rechtstreeks naar een AP in huis gaat hem niet worden, al knal je er een 1KWatt AP neer, want je AP kan wel sterk zijn, je clients moeten het ook kunnen.

Nu is dat product wat je bedoeld special hiervoor. Dus het zou mogelijk moeten zijn. Echter staat er expliciet bij vermeld:
Bereik
In zichtverbindingen (line-of-sight) kan deze set een stabiele draadloze verbinding opzetten tot een afstand van 2 kilometer.
Hiermee geeft het product ook aan dat je dus een zichtverbinding moet hebben. Om je een voorbeeld te geven, hebben ooit eens een dergelijk product geïnstalleerd op een afstand van 1,5KM. Werkte perfect alleen de locatie was niet opperbest, bosachtig gebied en iedere keer als er een zwerm vogels voorbij vloog zag je dat aan de pingtijden. Ook mist was een aardig probleem, uiteindelijk maar gewoon glas neer laten leggen. Een ander probleem was dat de "antenne" gevoelig was, op die afstand bleek een rotatie van minder dan een halve graad afwijking al genoeg om geen verbinding te hebben. Maar de toenmalige leverancier gaf aan dat dit bij minder dan 100 meter al een probleem was. Dus montage moest hoog, op een zeer stabile punt (op iets wat door de wind kan zwabberen is het een no-go).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangstahh
Thanks voor al jullie reacties, WIFI is dus geen optie. Althans niet het beste in dit geval, nu hebben we vernomen dat er van uit het huis een koperen kabel loop naar de schuur. Is het mogelijk via deze koperen kabel internet te krijgen? Aangezien je binnenshuis ook over je stroomnetwerk internet kan door sluizen.
Zou dit een optie zijn?

Ik zie jullie antwoorden tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zal m'n oude post maar even opnieuw quoten:
D4NG3R schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:48:
Wat voor afstand praten we over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangstahh
D4NG3R schreef op donderdag 30 april 2015 @ 14:57:
Ik zal m'n oude post maar even opnieuw quoten:

[...]

Wat voor afstand praten we over?
Een afstand van circa 250 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangstahh
Zoals ik zei er ligt dus een koperen kabel die niet in gebruik is, alleen kan ik niet echt iets vinden of het ook mogelijk is hier eventueel stopcontacten op aan te sluiten met internet poorten. Wellicht denk ik te simpel, ik heb ook geen idee of de buis dik genoeg is er nog een extra kabel door heen te trekken, als dit het geval is zouden we ook 250 meter kabel kunnen aanschaffen. Maar dan zit je met snelheid verlies neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kan je de koper kabel niet gebruiken om een UTP kabel door de buis te trekken? (aangezien je de kabel toch niet gebruikt) << als er glas nodig is, zelfde verhaal andere kabel?
vervolgens heb je ook nog mooi wat meters koperkabel, die gaan weer voor een paar euro naar de koperboer.

[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 30-04-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:25
Geen UTP over die afstand, zal dan glasvezel moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 17:38
Even een snelle Google serch, wél UTP over grote afstand is misschien dit een optie (geen ervaring mee en ik heb niks zien staan over eventueel budget): http://www.delmation.nl/e...stand-type-eis-extend-eu/ Enige is dat je inboet op snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44
voor de meest veilige manier kun je het best (zoals eerder aangehaald) het beste een glasvezellijn aanleggen met media converters aan beide kanten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

over 250M kan je geen UTP gebruiken. Over 150M haal je misschien nog 100Mbit met een moderne kabel, maar ook daar zou ik niet al te veel van verwachten. Powerline gaat al helemaal niet lukken over die afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat, en 'koperen kabel' is nogal generiek, is het een draad van zo'n 4mm dik en één massieve ader? Of is het een complexe SFTP koperen kabel. Nogmaals: zoals eerder gezegd, ethernet is 'rated' en 'certified' tot 100m; als ik m'n oude CCNA nog goed herinner... daarboven: server says no.

Met het risico om in herhaling te vallen, een grote kabel van 250m die in de grond ligt is een gevaar als er in de buurt bliksem inslaat. Je zou hem echter kunnen gebruiken, als je weet wat voor buis het is, om er glas doorheen te lussen.

Mijn advies: >LAAT< het doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

In een rechte lijn praten we over ongeveer 150 meter. Nog steeds te lang voor koper. Meest eenvoudige is gewoon glas neerleggen.

2 x pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
2 x SFP
n x PVC pijp
PVC lijm
200 meter Multimode glas

Alleen zou het zelf graven en glas laten afmonteren (lassen) door een bedrijf.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangstahh
Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat de beste optie is om inderdaad iemand er naar te laten kijken voordat we beslissingen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die PVC pijp: daar kan je gewoon een afgekeurde gas buis voor nemen. is 3- 4 cm dik, en stevig. Niet geschikt voor hoge druk gas, maar wel voor jouw glasvezel.

En neem single mode. Deze kan grotere afstanden aan.

Hier kan je glasvezel kant en klaar kopen.

http://www.ebay.nl/sch/i....1313&_nkw=SFP+LC&_sacat=0

Desnoods op verzoek (links op de pagina). Neem wel LC-LC. Dat zijn kleine smalle connectors, en gaan makkelijk door buis heen.

Een kant en klaar kabeltje is voordeliger, want je krijgt ook meteen een meetrapport mee. En je weet zeker dat het goed zit. Neem desnoods 30 meter extra, kost in verhouding minimaal extra, dan een mannetje laten komen om die connectors erop te lassen.

Tip 1: Leg eerst de gasbuis, en als je een trekkoord doorheen gaat blazen of zuigen, zet dan markeringen op het trekkoordje om de 10 meter bv. Zo weet je precies hoeveel glas je uiteindelijk nodig hebt.

Tip 2: Als je eenmaal het glas gaat trekken, neem NOG een koordje samen mee met het glas. Voor eventuele toekomstige uitbreidingen....

Bij die media converter die Wim-Bart aanbeveelt: je moet nog 2 x SFP kopen. Neem wel twee dezelfde van één merk.

hier genoeg keuze:

http://www.ebay.nl/sch/i....1313&_nkw=SFP+LC&_sacat=0

LET WEL: De SFP moet single mode zijn, en ook de kabel. Anders gaat het fout.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2015 20:09 ]

Pagina: 1