Netwerk uitbreiding over een flinke afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-03 10:39
Ik zit met de volgende situatie:
  • Huis 1 -> modem -> router -> internet
  • 150 meter
  • "Huis" 2 -> geen internet
In huis 2 moet ook internet komen, maar de afstand is vrij groot (+-150 meter). Het wifi signaal reikt nog niet tot de helft, en met een extender er tussen is de afstand nog steeds te groot (zo`n 50 meter). Daarbij komt dat een extender sowieso niet geprefereerd wordt vanwegen de langzaamheid en stabiliteit.

Ik zit mijn opties te bekijken. Nu kwam ik ook een WiFi 'Repeater' tegen. Volgens mij is dit nagenoeg hetzelfde als een Extender, en dus geen optie.

Ook kwam ik WiFi accesspoints tegen. Deze kunnen volgens mij bekabeld aan je router, en deze versterken het WiFi signaal. (ik weet niet of dit klopt). Maar ik vermoed dat ook dit signaal te laag zal zijn.

Nu is mijn laatste optie een kabel. Maar ik vroeg mij af of er nog addertjes onder het gras zitten. Ik wil een UTP kabel van +- 150 meter leggen. De volgende vragen schieten mij te binnen:

1: Is er een drastische verlaging van kwaliteit / stabiliteit met zo`n lange kabel?
2: Is een gemiddelde UTP kabel bestand tegen de elementen? (regen, zand etc.)
3: Zijn er dingen waar ik op moet letten bij zo`n lange kabel? (speciale coatingen, beschermingen, etc).
4: Kan ik een switch aan het einde van deze kabel aansluiten?
dus dan krijg je de situatie -> Modem -> Router -> Zeer lange kabel -> Switch -> 5x internet (bijv.)

Of zie ik misschien een geniale andere optie over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51

lier

MikroTik nerd

Ik mis glas in je verhaal...
Maar als eerste optie: richtantenne's.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-08 15:51

Midas.e

Is handig met dinges

Is er een line of sight tussen de huizen? kan je vanaf huis 1 huis 2 zien? zoja, kijk eens naar deze set: http://www.wlan-shop.nl/p...g-5hnd_sextantg-5hnd.html

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:58
Officiële maximale lengte voor UTP is 100m, dus wellicht gaat een kabel ook niet eens werken. Je hoort nog wel eens verhalen dat het daarboven ook werkt, maar het is zeker niet meer gegarandeerd.

Mits er niets je zicht blokkeert tussen die twee gebouwen zijn richtantennes een goede betaalbare oplossing. Hier is genoeg zelfbouw tot professioneel spul voor te vinden.

Andere optie zonder line-of-sight is glasvezel. Maar dat word al snel prijzig en is ook erg gevoelig, dus goed ingraven en beschermen is dan ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Kunnen de huizen elkaar zien, of staan er allerlei obstakels tussen zoals bomen e.d. ? Anders zou je er met 2 WiFi richtantennes wel kunnen komen waarschijnlijk.

Netwerkkabel zou ik niet doen, met 150 meter ga je over de officiële max. van 100 meter heen. Ook is dat niet verstandig ivm aardlus die je creert, en de ontbrekende galvanische scheiding. En vergeet iets als bliksemafleiding ook niet, een draad van 150 meter is een behoorlijke antenne.

Zou eerder kijken naar glasvezel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Yep. Glasvezeltje door een buis leggen, mediaconverters aan beide zijden (of een switch met glasvezelmodules) en klaar is kees.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
Oef, wist niet eens dat er een 'max' bestond voor de lengte van een UTP kabel. Dat risico durf ik nu niet meer te nemen, zeker niet met de andere risico's die het met zich mee brengt (bliksem e.d)

De huizen hebben helaas geen-line of sight, er zitten zeker 3 muren tussen. Ik heb naar het setje hierboven gekeken. Goede oplossing, maar het is mij nog onduidelijk of dat ik op de 'ontvang' kant het internet weer via een kabel kan laten lopen? Indien dit het geval, heb ik misschien speling met het plaatsen van het apparaat op een plek waar ze elkaar wél zien. Of heb ik op de ontvang kant alleen een WiFi bereik?

Glasvezel ga ik me ook even in verdiepen. Dit was niet in me opgekomen. Maar is de prijs van deze optie misschien niet erg hoog? Of is deze technologie inmiddels ook betaalbaar geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Midas.e schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 17:33:
Is er een line of sight tussen de huizen? kan je vanaf huis 1 huis 2 zien? zoja, kijk eens naar deze set: http://www.wlan-shop.nl/p...g-5hnd_sextantg-5hnd.html
Veel te duur.

Ik weet plekken waar ze voor iets minder dan de helft verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:25:
[...]

Veel te duur.

Ik weet plekken waar ze voor iets minder dan de helft verkrijgbaar zijn.
En dat wil je niet delen met de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk hier eens:

https://www.netwerkwinkel...hkabels/LC-LC-s_1085.html

160 meter kost 217 euro
En 200 meter kost 264 euro.

beide hebben een extra mantel, dus ze kunnen volgens mij direct de grond in.

En hier vind je media converters (want uiteindelijk moet glas naar koper omgezet worden).

https://www.netwerkwinkel...dia-Converters-s_374.html

Of je neemt een router of switch met glas module erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:30:
[...]

En dat wil je niet delen met de TS?
Dat wil ik wel, maar als ik daar te veel over vertel, dan krijg ik op mijn kop van de moderator (is al een keer gebeurd). Daarom ben ik voorzichtig ermee.

Maar als de TS wilt weten, dan laat ik dat wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
@haiko01: Als er een goed kopere optie is, zou ik die graag willen weten.

Over glasvezel:

Als ik het goed begrijp heb ik 2 van deze converters nodig, en daar tussen bijv een Duplex Glasvezel kabel van 160 meter met extra mantel (die dus al meteen beschermd is voor in de gond?).

Vervolgens nog een UTP van de converter naar de router, en aan de andere kant naar een switch of direct in een laptop. Klopt dit?

@edit: Is het zelfs mogelijk om daar achter weer een router te plaatsen? Zodat er daar een WiFi word gecreeerd?

Dus: modem->router->utp->converter->glasvezel->converter->utp->router->wifi + switch ->laptop :)

[ Voor 12% gewijzigd door Mausz op 09-10-2013 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mausz schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:44:
@haiko01: Als er een goed kopere optie is, zou ik die graag willen weten.

...

Dus: modem->router->utp->converter->glasvezel->converter->utp->router->wifi + switch ->laptop :)
Is niet nodig. Nadat de glas "aan de andere kant" de grond is uitgekomen, en jij een media converter hebt geplaatst, kan je METEEN een switch plaatsten, en dan alles eraan hangen wat je wilt. Je hoeft niet nog een router te plaatsen (is zelfs af te raden).

Hetzelfde WiFi variant kost bij de Polen rond de 110 euro :

http://www.interprojekt.c...-80211an-mmcx-p-1407.html

Prijzen zijn ex BTW, en er komt dacht het 13 euro verzend kosten bij.
Je kan gewoon rechtstreeks geld overmaken naar hun rekening in Polen (is gratis), en ze sturen het met DHL op. Komt meestal binnen in 2-3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:32:
Kijk hier eens:
beide hebben een extra mantel, dus ze kunnen volgens mij direct de grond in.
dat dan weer niet, maar simpel buisje eromheen en je bent er.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:56
Mausz schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 18:26:
De huizen hebben helaas geen-line of sight, er zitten zeker 3 muren tussen.
Kleine huizen of hoge muren? Je hoeft niet vanaf de grond line-of-sight te hebben natuurlijk. Maar de besproken glasvezel is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:07
euhmm... en als de ts dan toch misschien gaat graven... dan meteen een buisje de grond in waar je meerdere paren glas in legt (of nog andere bekabeling) voor de toekomst

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gewoon uit nieuwsgierigheid; wat is de reden dat een internet aansluiting in "huis" 2 niet kan? En als je dan één netwerk wilt er een VPN tunnel of zo tussen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
Omdat huis 2 niet een echt huis is, maar wel een plek waar het bestaande netwerk uitgebreid moet worden.

Ik kom uit op 2 opties. Ik denk dat glas de beste optie zal zijn.

Glasvezel:
x2 Converter + kabel = 343e + randkosten

Wifi antenne:
NL: 200e of die uit Polen :) + randkosten

Glasvezel is dan duurder, maar die kwaliteit en stabiliteit zal een stuk beter zijn lijkt mij. De Antenne blijft een onzekerheid totdat je ze kan testen. Extra zuur als het signaal dan niet goed genoeg is.

Ander nadeel van de wifi antenne is dat deze voor een line-of-sight op een prominente plek aanwezig zal zijn. En er zullen kabels getrokken moeten worden naar het punt waar die line-of-sight enigszins doenlijk is. Alleen is mij nog onduidelijk of ik op de 'ontvangst-antenne' een kabel naar een switch kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Dan pak je toch twee Nanostations Loco

Afbeeldingslocatie: http://pliki.interprojekt.pl/wiki/attach/UBIQUITI_NANOSTATION_LOCO5_M5_eng/loco_m5.jpg
h: 163 mm
d: 31 mm
b: 80 mm

[ Voor 9% gewijzigd door aZuL2001 op 09-10-2013 22:42 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-08 15:51

Midas.e

Is handig met dinges

Vanaf de ontvangende kant sluit je het inderdaad weer op een switch aan.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
@Midas: Thanks

@aZuL2001: Is dat ook een WiFi antenne? Ik word niet veel wijzer van de beschrijving op de site namelijk. Zag wel 15km Range :)
Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:07:
[...]
Is niet nodig. Nadat de glas "aan de andere kant" de grond is uitgekomen, en jij een media converter hebt geplaatst, kan je METEEN een switch plaatsten, en dan alles eraan hangen wat je wilt. Je hoeft niet nog een router te plaatsen (is zelfs af te raden).
Wat kan ik het beste doen om vanuit de glasvezel een WiFi te creeeren op afstands plek (huis 2), maar tevens de mogelijkheid hebben voor een switch. Dus dat ik WiFi heb, maar ook een bedraad apparten kan aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Mausz op 09-10-2013 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Wifi of glas of ethernetkabel is een medium.
Een middel om een protocol (tcpip) ergens te krijgen.
Andere gewenste functionaliteiten kun je dan gewoon weer daar ergens optuigen.

Kijk maar eens naar het OSI model.

Met die Nanostations kun je prima een draadloze brug maken.
En deze zitten in de 5 GHz range, met relatief smalle bundel, zodat je afstand kunt overbruggen en niet te veel storing gaat veroorzaken. Ze passen zelf het zendvermogen aan aan de afstand.

[ Voor 37% gewijzigd door aZuL2001 op 09-10-2013 22:47 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:07
en een puntje van nadeel bij wifi:

Herfst en winter zijn onderweg, als er een dik pak sneeuw is gevallen ben je je signaal kwijt, of bij hevige regen.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou gewoon voor zeker gaan en die glaskabel trekken, kost je maar eenmalig iets en bespaart een hoop gedoe.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Kabel blijft de beste en meest stabiele optie. No doubt.

Wifi heeft voor- en nadelen.
Na een stevige sneeuwbui lijkt me niet zo'n issue. Tijdens waarschijnlijk eerder. Idem voor regen/mist.

Met en die 5 GHz, relatief smalle bundel en het zelf bijregelende zendvermogen, durf ik zo'n wifibrug wel aan.

Wel is van belang dat er een vrij zichtsveld is tussen de twee devices.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

En bij WiFi rekening houden met de Fresnel zone

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen maken links van 35 km en halen nog sustained 200 Mbps (ok, wel wat grotere antenne's, zeg 90 cm, maar toch)....

Je moet wel een LOS hebben, EN je Fresnel zone moet vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Voor de meest stabiele en toekomst vaste oplossing zou ik voor glas gaan.
Daar kun je in de toekomst eventueel ook nieuwere/betere converters op zetten zodat je bijv. 100GBit/ over die glaslijn kan gooien (indien ooit nodig/gewenst).

Bij Wifi/Draadloos zijn er zeer veel factoren die invloed kunnen uitoefenen op je link. (bijv. regen)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
Bedankt voor de input mensen! Het gaat glasvezel worden. Het is wel vrij prijzig, maar daarna (als het goed is) nooit drama. Iets wat bij een WiFi setup wellicht sneller zal spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 13:30
Mausz schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:44:
Bedankt voor de input mensen! Het gaat glasvezel worden. Het is wel vrij prijzig, maar daarna (als het goed is) nooit drama. Iets wat bij een WiFi setup wellicht sneller zal spelen.
TPlink heeft (heel) voordelige mediaconverters. De eerder genoemde Eminent is 63 eur voor 100Mbit. TPlink variant kost rond de 30 eur, en 55 voor een gigabit exemplaar.
pricewatch: TP-Link Fast Ethernet Media Converter MC100CM

Voor internetten is 100Mbit natuurlijk zat, maar als je een nasje ofzo aan de andere kant wilt neerzetten is gigabit wel lekker.

Als je de vezel nog moet regelen, leg dan minimaal OM3, dan ben je meer toekomstgericht. Al zou voor thuisgebruik je ook wel afkunnen met 1Gbit, prijsverschil is minimaal en als je toch nog moet aanleggen.

Daarnaast zou ik eens kijken wat t kost om meerdere vezels te leggen. Nu allemaal overkill, maar wel toekomstgericht (iptv over aparte vezel, videosignaal of whatever), en die meerkosten zijn minimaal. Imho wel het overwegen waard.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 10-10-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook kan doen is een plastic gasbuis leggen (rond de 4 cm in diameter). Lekker makkelijk te leggen, is hardstikke glad van binnen.

Leg dan samen met de glasvezel, een trekkoord (nylon, of een zwarte elektradraad). Kan je later ook kabels erbij trekken (bv. telefonie)
Pagina: 1