Netwerk tuinhuis ~100m afstand

Pagina: 1
Acties:
  • 8.930 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 07:34

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Topicstarter
Goeiedag mede tweakers

Mijn ouders hebben in hun tuinhuis een kroeg gebouwd echter willen ze hier ook internet (lan en wifi) voor youtube en andere streamingsdiensten.

Nu zou je zeggen makkelijk:
Kabel trekken naar het tuinhuis en router plaatsen. Echter probleem. Het tuinhuis bevind zich ~100m van de primaire modem met een volle tuin er tussen. Een kabel ingraven naar het huisje is dus eigenlijk not done.

Ik denk zelf dat er dan maar 2 opties overblijven:
  • Powerline
  • Wifi repeaters
Dus vrienden, mijn vraag aan jullie:
Zijn er degelijke wifi repeaters die deze afstand kunnen afleggen zonder dat er te veel storingen optreden?

Ik ga er van uit dat er geen enkele repeater is die deze afstand in zijn eentje kan overbruggen, dus ik vraag me ook af of je zomaar repeaters en versterkers achter elkaar kan plaatsen zonder dat deze problemen geven.

En ik vraag me ook af of deze afstand wel te overbruggen is met een powerline oplossing.

Ze hebben een Asus RT-AC68U als binnehuis router en hier komt het internet in eerste instantie vandaan. We spreken over een 30/3 abonnement dus erg hightech apparatuur is niet nodig, het is echt de afstand waarbij ik ga twijfelen.

Ik kan een redelijk goedkoop powerline setje lenen van een collega van me, maar ik heb zo mijn twijfels.

Ik vraag me af hoe jullie hier over denken

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Beste antwoord (via PaRaDoX4 op 20-01-2016 11:54)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-06 14:59

Perkouw

Moderator General Chat
jordeeeh schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:56:
[...]

Waarom zou powerline hem niet worden dan?
Het is altijd de vraag hoe ze werken/performen, laat staan over die afstand. Kan me zo maar indenken, afhankelijk van hoe de stroom van het huis is doorgezet, dat dit wat bedroevend wordt. Al is dat natuurlijk een aanname.

Straalverbinding levert toch wat betere performance en is wat betrouwbaarder.
Sjoerdfoto schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:58:
Langs de randen der tuin ingraven?
En dat zou ik met die afstand, indien die klopt, dus niet willen adviseren. Kans dat het werkt, maar er is niet voor niets een max afstand van 100m die wordt gehanteerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Perkouw op 20-01-2016 11:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:14
Als stroom op dezelfde fase zit zou dit met powerline gewoon moeten werken.
Ik zou zeggen, gewoon even testen met het setje van je collega, als het werkt een eigen setje aanschaffen.
Zelf goede ervaring met die van TP-Link (pricewatch: TP-Link AV500 Powerline WiFi Kit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 14:54
En anders kan bijvoorbeeld de Ubiquiti Nanostation M ook een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 17:18
Als er al stroom naar het tuinhuis gaat (wat je voor powerlines nodig hebt) , ligt er wellicht ook een buis die kant op? Dan zou je daar een extra kabel door kunnen trekken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Topicstarter
TheOmen schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:47:
Als er al stroom naar het tuinhuis gaat (wat je voor powerlines nodig hebt) , ligt er wellicht ook een buis die kant op? Dan zou je daar een extra kabel door kunnen trekken.
De bekabeling is los de grond in gegraven bij aanleg tuin dus dat valt helaas af.

[ Voor 22% gewijzigd door PaRaDoX4 op 20-01-2016 10:50 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

TheOmen schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:47:
Onwaarschijnlijk. meestal worden grondkabels gebruikt. gewoon hele stugge kabels met een paar 2.5mm aders, geen holle buizen waar wat extra bij kan.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 20-01-2016 10:50 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
nielsn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:47:
En anders kan bijvoorbeeld de Ubiquiti Nanostation M ook een oplossing zijn.
Met hierboven. Een straalverbinding lijkt me de optie. Goedkoop te realiseren en je behaald deftige snelheden.

De eerder door jou genoemde opties worden hem gewoon niet. En let even op dat een kabel trekken tot max 100 (geloof dat kabelleggers zelf 90 hanteren) meter gaat. Dat lijkt me dus ook niet ideaal omdat je nog door je huis heen moet en ook nog in het tuinhuis moet uitkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Perkouw op 20-01-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:14
Perkouw schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:54:
[...]

Met hierboven. Een straalverbinding lijkt me de optie. Goedkoop te realiseren en je behaald deftige snelheden.

De eerder door jou genoemde opties worden hem gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 14:50

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
jordeeeh schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:56:
[...]

Het is altijd de vraag hoe ze werken/performen, laat staan over die afstand. Kan me zo maar indenken, afhankelijk van hoe de stroom van het huis is doorgezet, dat dit wat bedroevend wordt. Al is dat natuurlijk een aanname.

Straalverbinding levert toch wat betere performance en is wat betrouwbaarder.
En dat zou ik met die afstand, indien die klopt, dus niet willen adviseren. Kans dat het werkt, maar er is niet voor niets een max afstand van 100m die wordt gehanteerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Perkouw op 20-01-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:30
Repeater lijkt me in jou geval niks. Dan moet je alsnog ergens stroom heen leggen om die repeater in de tuin te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Topicstarter
kabel ingraven is eigenlijk om 2 redenen niet mogelijk:

met de indeling van de tuin gaat er bestrating en een hele hoop planten in de weg zitten en om dit allemaal open te breken voor internet is het mijn vader niet waard.

de afstand is discutabel zoals al eerder genoemd word gaat het kabelleggen tot zo'n 100 m
Ik ben een groot gelover in de wet van murphy: moet je gaan hopen dat het allemaal net binnen de marges past gaat het gegarandeerd fout.

ik ga me zo in mijn pauze is inlezen op straalverbindingen

[ Voor 6% gewijzigd door PaRaDoX4 op 20-01-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
PaRaDoX4 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:01:
[...]

kabel ingraven is eigenlijk om 2 redenen niet mogelijk:

met de indeling van de tuin gaat er bestrating en een hele hoop planten in de weg zitten en om dit allemaal open te breken voor internet is het mijn vader niet waard.

de afstand is discutabel zoals al eerder genoemd word gaat het tot zo'n 100 m, ik ben een groot gelover in de wet van murphy: moet je gaan hopen dat het allemaal net binnen de marges past gaat het gegarandeerd fout
In dat geval. Meten is weten. Maar als een kabel geen optie is, dan gewoon voor een straalverbinding gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zou ook voor de Ubiquiti Nanostation M gaan en een dedicated bridge bouwen.

Powerline over die afstanden heb ik geen goede ervaringen mee. Sowieso met powerline. Veel te veel variabelen, storingsbronnen etc. In het verleden wel eens mee gespeeld, maar zelfs op korte afstanden was het niet zaligmaken imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik ga mee met de oplossing voor een wireless bridge (nanostation)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Of de mikrotik variant (als je wat handig bent met netwerken):
http://routerboard.com/RBSXTG-5HPacD
http://www.ip-sa.com.pl/rbsxtg-5hpacd-p-1622.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 13:44
In mijn ogen zou een straalverbinding van huis naar het tuinhuisje ook de meest ideale oplossing zijn. Lees je wel even van te voren in met betrekking tot de plaatsing (Fresnel zones) en de eventuele hoogte die er nodig is, anders kom je wellicht voor vervelende verrassingen te staan. Let ook op bomen en struiken (die willen nog wel eens in de line-of-sight c.q Fresnel zones gaan groeien) en als het beestenweer is (zware regen of sneeuwval) dan werkt je verbinding waarschijnlijk niet meer.
Die 100 meter is voor koperkabel inderdaad niet (of nauwelijks haalbaar) en graven kan niet. Is er geen schutting over de hele lengte waar je een kabelbuis/goot langs zou kunnen trekken/monteren ?
Als dat zo is dan zou je misschien met RJ45<->glasconverters aan de slag kunnen gaan om de "100 meter" beperking van koper te omzeilen, maar ik denk dat dat een dure oplossing wordt.
Je beste opties zijn volgens mij de straalzender of die power-line (maar daar heb ik zelf geen ervaring mee)

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je niet voor een straalverbinding gaat zou ik er idd media converters en glasvezel tussen zetten. Dan heb je ook galvanische scheiding en ben je meer beschermt tegen bliksem inslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 17:58
2 weken geleden zelf een Powerline Kit aangeschaft, in verband met mijn broer die niet mag boren in het huis waar hij woont.

Ik had de tplink met gigabit verbinding gekocht. Let wel op dat als je een gigabit verbinding wilt dat je stekkerdozen geaard moeten zijn. Deze maken namelijk ook gebruik van de aardedraad. Verschillende groepen maakte bij ons geen verschil uit in snelheid. Ga je voor de 100 mbit maakt hij maar gebruik van 2 pins.

Het probleem wat hij had, was dat hij geen geaarde stopcontacten had en maar 30mbps haalde(wifi 60mbps) dus hebben we toch maar voor wifi gekozen.

Mijn collega die wel geaarde stopcontacten heeft, haalde van zijn 120mbit lijntje een snelheid van 107mbps oftewel merkwaardig weinig verlies.

Let wel op dat dit allemaal in 1 huis is. Dus over een afstand van 100 meter kan ik vrij weinig zeggen.

Ik heb het kitje toevallig op marktplaats staan mocht je geinterreseerd zijn(je kan me ook PMen). Hij mag weg voor een sterk gereduceerde prijs(zakelijk gekocht en kan niet meer terug brengen). Is letterlijk 1 dag gebruikt.

EDIT: ik las over het feit dat je maar een 30/3 lijntje hebt daar, dan is een 100mbit powerline kitje meer dan zat.

EDIT2: Ik heb het powerline setje ook getest op verschillende groepen dit maakte geen verschil(max 5 mbps).

[ Voor 10% gewijzigd door Facenoise op 20-01-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Een netwerkkabel is maar tot 100m gespecificeerd, hoe denk je dan in hemelsnaam een powerline signaal over die afstand te kunnen transporteren.
Powerline is op heel korte afstanden op z'n best maar heel matig.

Point to point wifi lijkt de beste oplossing maar is wel aan de prijs.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ben(V) schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:23:

Point to point wifi lijkt de beste oplossing maar is wel aan de prijs.
Zelfs de prijs valt wel mee: bij wifihouse heb je een nanostation loco set op 5ghz voor €150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vergeet niet dat je er twee nodig hebt voor een point to point wifi.

Een werkt niet want die bereikt de schuur dan wel, maar je device kan niet terugpraten over die afstand

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ben(V) schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:23:
Vergeet niet dat je er twee nodig hebt voor een point to point wifi.

Een werkt niet want die bereikt de schuur dan wel, maar je device kan niet terugpraten over die afstand
Ik heb er toch SET bij staan? Een set is vaak 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

Ik heb wel eens een kabel van 110m aangelegd en dat werkte zonder problemen, maar als het al werkt zul je waarschijnlijk niet veel meer dan 10mbit eroverheen krijgen. Kun je niet een extra switch aan de rand van het huis zetten zodat je minder dan 100 meter nodig hebt? Wifi/staal e.d. zal allemaal niet zo denderend gaan zijn. Of anders een 3G->Wifi routertje.

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 20-01-2016 21:05 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
shure-fan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:36:
[...]

Ik heb er toch SET bij staan? Een set is vaak 2
Nee er staat duidelijk per stuk.
Met dat set geven ze aan dat je er twee nodig hebt.

Die prijs komt ook overeen met wat die nano elders kost.
Denk niet dat wifihouse een set levert voor de prijs waar je er elders maar een voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
Wifi kan prima. Met goede apparatuur is 200-300Mbit zonder problemen mogelijk. Gebruik wel goed spul en de 5Ghz band. De eerder genoemde Mikrotik spullen (De SXT boxjes) zijn hier prima voor.

Maar een 2-tal Ubquiti dingen (of Engenius) kan ook al.

Ligt er geen coaxkabel? Zo ja, dan die gebruiken icm moca. Zo nee, dan een (5Ghz) straal opzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het echt een setjes is dan is het heel goedkoop.
Zou voor de zekerheid wel even informeren.

Zou lullig zijn als hij bestelt en maar een device krijgt.h
Hier vragen ze bijvoorbeeld een stuk meer voor een setje.

http://m.routershop.nl/ub...-a-n/pid=31529?ct=004.004

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 20-01-2016 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
Ben(V) schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:43:
[...]

Als het echt een setjes is dan is het heel goedkoop.
Zou voor de zekerheid wel even informeren.

Zou lullig zijn als hij bestelt en maar een device krijgt.
Gewoon een normale prijs hoor... Die Loco M5 kost een goede 75 eur los.
pricewatch: Ubiquiti NanoStation locoM5
In 't buitenland kun je ze goedkoper halen (rond de 65) maar dat kan met verzending eventueel weer duurder uitvallen.

Als je geen hoge eisen aan througput hebt is het idd een prima optie. Maar wel max 100Mbit (de ethernet poorten zijn 10/100)

De Mikrotik SXT 5 ac is iets duurder (rond de 100 eur online) maar wel een stuk sneller. Daarmee kun je, zeker over die afstand, rustig 300Mbit halen.

Of dat nut heeft kan TS t beste beoordelen. Als t alleen om een internet lijntje gaat is 100Mbit al zat. Als er ook (bv) een nas gebruikt wordt, of een snelle internet pijp die ook benut moet kunnen worden, dan kan >100Mbit de moeite waard zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 20-01-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ts gaf aan dat het enkel is voor simpel stream werk enzo, dat kan zelfs met een goedkope adsl lijn

Dus dan heb ik alle vertrouwen erin dat het met mijn aangegeven setje prima moet lukken

(Ik draai zelf een p2p link op 500meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

https://www.conrad.nl/nl/...rter-kit-20-m-409984.html - Misschien bestaan hier ook langere versies van?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4

PaRaDoX4

Topicstarter
Dan nog gaat dit wel erg in de kosten lopen, ik denk dan ook dat eerder genoemde oplossingen beter zijn.

Het word wss een M2 maar het is voor mijn ouders dus, ik zal het met het thuisfront is overleggen. Heb namelijk ons pa al iets horen zeggen van: "zonodig loop ik wel op en neer met een usb stick"

ik ga mijzelf even inlezen maar enorm bedankt jongens

[ Voor 27% gewijzigd door PaRaDoX4 op 22-01-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 13:14
Ok, dat openbreken vaak niet echt handig is voor 1 kabel naar achteren, maar testen kan je het natuurlijk heel makkelijk. 100 meter UTP kopen en aan beide kanten een stekker knijpen en uitrollen. Je hoeft het niet in te graven voordat je test natuurlijk.

Ethernet over power, ik heb dat maar zelden goed zien werken en al helemaal op 'grotere' afstanden (en dan bedoel ik: van de ene kant van het huis, naar de andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Waarschijnlijk loopt er een directe stroomkabel van de meterkast naar de schuur. Dus als je daar een powerline op zet, moet je theoretisch een vrij schoon signaal kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosgoedk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-03 15:43
Hallo, dit is al een aantal jaar geleden, maar ik heb dezelfde situatie. Point-to-point kan, maar Powerline is makkelijker en veel goedkoper qua aanleg. Het gaat om het plaatsen van een camera op 120 meter afstand van het huis. Heeft iemand een idee of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Bosgoedk schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:59:
Hallo, dit is al een aantal jaar geleden, maar ik heb dezelfde situatie. Point-to-point kan, maar Powerline is makkelijker en veel goedkoper qua aanleg. Het gaat om het plaatsen van een camera op 120 meter afstand van het huis. Heeft iemand een idee of advies?
Het heeft niet de voorkeur om een oud topic omhoog te schoppen ondanks dat het een vergelijkbare vraag is. Zou je even https://gathering.tweakers.net/forum/faq#quickstart door willen lezen? En dan een nieuw topic willen aanmaken? Voorzie dat nieuwe topic dan ook van voldoende informatie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.