Anoniem: 426929 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:23:
Ok dat moet ik dus hebben.
Maar als ik dan een draadloze router heb die ik instel als accessoint daar, dan kan ik dus ook in de stal draadloos internetten op bijv de ipad? En dan kan ik de poorten op de router als switch gebruiken?
Bekijk ik dat zo goed?
Voor een draadloze verbinding (zou ook mijn advies zijn!) heb je 2 stations nodig: Een AP en een client. Zie dat maar als een zender en een ontvanger, een mannetje en een vrouwtje.
De client moet kunnen connecteren naar het wireless netwerk dat de AP aanbiedt. Die client kan prima een Linksys of TP-Link 1043ND zijn waar je OpenWRT op installeert.
In jouw geval moet je bepalen waar je de client en de AP neerzet. Als je het AP in de stal neerzet, kunnen de IP camera's er op aansluiten en jouw iPad in de stal ook.
Wel moet je hem dan zo instellen dat hij geen DHCP server is en dat zijn gateway de router is die in het woonhuis staat. Hij biedt weliswaar een Wfi netwerk, het is niet de bedoeling dat hij ook IP adressen gaat uitdelen.
Wat ook kan, is de client in de stal. Dan moeten de camera's met een kabel aan het kastje komen, want een client is geen signaalversterker - hij vertaalt alleen tussen wifi en netwerk.
Daar zou je in de stal weer een AP aan kunnen hangen zodat je in de stal een AP hebt en een client die de brug vormt naar het woonhuis.
Volg je het nog?
Voor apparatuur kun je heel goed op Marktplaats kijken. Ongeveer 2 tientjes per apparaat. Zorg dat er OpenWRT op kan - zie de website van OpenWRT om te zien wat ze ondersteunen.
Een antenne maak je zelf uit een blikje (vandaar de naam 'cantenna') of je zoekt op 'wifi yagi'.
Als je niet van het zelfbouwerige bent kun je bij DealExtreme een richtantenne kopen.
Dit ding is een goede richtantenne en geschikt voor buitenmontage. Het beste heb je er één aan de stal en één aan het huis.
Tips:
- kijk of draadloos een optie.
- Silo's zijn verre van optimaal, maar isolatie is geen probleem - mits er geen metaal in zit.
- Antennes kunnen buiten gemonteerd worden, als je wilt in een plastic houder (bv een vershouddoos).
- Test een normaal wifi signaal eens met een smartphone of iPad zonder richtantenne, of met een cantenna. Als je er nét komt geeft dat goede hoop voor 2 richtantennes.
- Probeer de netwerksetup eens 'droog' in je huis voordat je allemaal richtantennes aan de gevel gaat schroeven.