Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:48

KneoK

Not in a million lightyears

pappaleone schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:24:
[...]

Jij hebt toch ook de EDGE versie?
Yes. Heb Uv2 een uurtje geleden geflashed, ben benieuwd. Alles draait tot nu toe goed en soepel. Er zitten standaard wat leuke dingetjes bij zoals 3Minit battery en LMT (die ik uit heb gezet). TEKXcontrol is ook wel geinig, met Potato Clock en DPI changer.

Ik heb de Gear VR nog niet geprobeerd, maar dat zal wel in orde zijn. Morgen lekker aanklooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KneoK schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:52:
[...]

Yes. Heb Uv2 een uurtje geleden geflashed, ben benieuwd. Alles draait tot nu toe goed en soepel. Er zitten standaard wat leuke dingetjes bij zoals 3Minit battery en LMT (die ik uit heb gezet). TEKXcontrol is ook wel geinig, met Potato Clock en DPI changer.

Ik heb de Gear VR nog niet geprobeerd, maar dat zal wel in orde zijn. Morgen lekker aanklooien.
Success ik ben vrijdag vrij dan ga ik ook weer aan de rommel. Ik moet wel zeggen dat Samsung het deze keer goed voor elkaar heeft met de originele rom, draait als een zonnetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Nou, de Uv2 rom draait helemaal prima. Nog geen enkel probleem tegengekomen, lekker responsief en snel en batterij valt niet tegen. Bijna 19 uur sinds full charge met 1 uur en 17 minuten screen on time en heb nog 71% over.

Voordeel, geen Excel, OneNote en Word en dat soort bloatware. Lekker customizable met 3Minit battery, TEKXcontrol en LMT.

Vanavond of morgen even VR proberen, maar ik verwacht daar geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KneoK schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:58:
Nou, de Uv2 rom draait helemaal prima. Nog geen enkel probleem tegengekomen, lekker responsief en snel en batterij valt niet tegen. Bijna 19 uur sinds full charge met 1 uur en 17 minuten screen on time en heb nog 71% over.

Voordeel, geen Excel, OneNote en Word en dat soort bloatware. Lekker customizable met 3Minit battery, TEKXcontrol en LMT.

Vanavond of morgen even VR proberen, maar ik verwacht daar geen problemen.
Goed om te horen ik ga het vrijdag proberen. Ik wacht op een nieuw exemplaar, geloof het of niet die van mij is vandaag overreden door een bus. Het frame is nog helemaal in tact, maar daarna heb je het ook wel gehad. Helemaal versplinterd net als een auto ruit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

pappaleone schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:13:
[...]

Goed om te horen ik ga het vrijdag proberen. Ik wacht op een nieuw exemplaar, geloof het of niet die van mij is vandaag overreden door een bus. Het frame is nog helemaal in tact, maar daarna heb je het ook wel gehad. Helemaal versplinterd net als een auto ruit. 8)7
Fuuuuuu!!! Shit man, da's echt balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 09:52
Kan iemand een goede custom rom aanraden voor mijn Galaxy S7?

Ik zie er een op XDA namelijk Super-man rom 1.3, iemand ervaring met deze rom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dirkbd94 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:35:
Kan iemand een goede custom rom aanraden voor mijn Galaxy S7?

Ik zie er een op XDA namelijk Super-man rom 1.3, iemand ervaring met deze rom?
Uitstekende rom. Ik draai m zelf al een tijdje. De nieuwe versie v1.3 is erg soepel. Een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dafmay schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:59:
[...]

Uitstekende rom. Ik draai m zelf al een tijdje. De nieuwe versie v1.3 is erg soepel. Een aanrader!
Ik ga vanavond op mijn nieuwe toch ook maar weer een custom rom proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pappaleone schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:34:
[...]

Ik ga vanavond op mijn nieuwe toch ook maar weer een custom rom proberen. ;)
:) Zeer de moeite waard. Vandaag flink aan de tand gevoeld en zover perfect.

Ps deze rom heeft standaard de dual-speakers sound mod geïntegreerd. Ik vind zelf het geluid uit de speaker beter zonder de dual-speakers mod. Je kunt hiervoor makkelijk een zip flashen, zie onderstaande link naar XDA draadje :

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=3339809

[ Voor 33% gewijzigd door dafmay op 22-04-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dafmay schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:21:
[...]

:) Zeer de moeite waard. Vandaag flink aan de tand gevoeld en zover perfect.

Ps deze rom heeft standaard de dual-speakers sound mod geïntegreerd. Ik vind zelf het geluid uit de speaker beter zonder de dual-speakers mod. Je kunt hiervoor makkelijk een zip flashen, zie onderstaande link naar XDA draadje :

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=3339809
Dank je ik had dat sound gevalletje ook al, zeer zeker niet slecht, maar met muziek is origineel beter. Voor games is het wel leuk. Ps ik zit met de edge versie voorzover ik kan zien nu 4 roms waaronder ook Echoe rom maar deze zit niet in het xda forum.

[ Voor 8% gewijzigd door pappaleone op 22-04-2016 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 09:52
Het verbaast me dat er nu nog maar één custom rom is voor de SM-930F.

Ik had verwacht dat meerdere ontwikkelaars er mee bezig zouden zijn om custom rom's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjbork
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10-2023
Kan ik ook TWRP installeren op mijn S7 zonder rooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedme
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 06:45
Ik heb ook al een tijdje de Superman ROM 1.3 draaien en ben er ook heel tevreden over.
Nog niet geflashed naar de laatste versie (1.3.5), maar dat ga ik zeker binnenkort doen.

Voor zover ik nu kan zien, zijn er 2 custom roms (wel TW based uiteraard) voor de SM-930F.
Deze zijn eigenlijk allebei afkomstig van de SM-935F (Edge), maar omgezet zodat ze werken op de normale S7.

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
speedme schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:20:
Ik heb ook al een tijdje de Superman ROM 1.3 draaien en ben er ook heel tevreden over.
Nog niet geflashed naar de laatste versie (1.3.5), maar dat ga ik zeker binnenkort doen.

Voor zover ik nu kan zien, zijn er 2 custom roms (wel TW based uiteraard) voor de SM-930F.
Deze zijn eigenlijk allebei afkomstig van de SM-935F (Edge), maar omgezet zodat ze werken op de normale S7.
Ik heb momenteel Echoerom draaien staat niet in het xda forum.
Hier een linkje, de moeite waard.
http://www.echoerom.com/t...oe-rom-v7-aroma/?pageNo=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedme
pappaleone schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 01:41:
[...]

Ik heb momenteel Echoerom draaien staat niet in het xda forum.
Hier een linkje, de moeite waard.
http://www.echoerom.com/t...oe-rom-v7-aroma/?pageNo=1
Heb je die draaien op een normale S7 of een S7 Edge ?
Want ik zie alleen de rom voor de S7 Edge.

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2024
speedme schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:56:
[...]

Draait prima op S7 flat hoor. Alleen de developer geeft geen support omdat hij zelf een edge heeft.
Maar ze hebben een prima community met volop support van andere 'flat gebruikers.

Ik ga nu net V7 installeren.

Non taken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
speedme schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:56:
[...]

Bornin was me al voor het werkt ook op de S7.
Trouwens een leuk forum hebben ze succes. Ik heb hem op een edge versie draaien perfect..
Gisteren weer een nieuwe versie uitgekomen zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26
Gisteren zelf de SuperMan-Rom V1.3.5 geinstalleerd (op mijn SM-G930F).

So far so good allemaal, had hem daarvoor eigenlijk nog compleet stock draaien. Ook geen TWRP en root (nu dus wel allemaal). Maar wilde toch af van de apps die ik niet gebruikte, wel disabled had maar ze stonden er toch nog op, en adblock is toch ook fijn...

Enige puntje is dat het in die rom OF fotos op sd kaart opslaan OF werkende adb is?

Hoe dan ook, werkt prima zo op het eerste gezicht en nu eens zien hoe de batterijduur is :)

Beetje apart, met de stock rom geen enkel issue op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Wat zijn volgens jullie de voordelen van de custom roms op de S7 (Edge)? Behalve apps die je kan verwijderen, wat geeft t nog meer voor voordelen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:41:
Wat zijn volgens jullie de voordelen van de custom roms op de S7 (Edge)? Behalve apps die je kan verwijderen, wat geeft t nog meer voor voordelen?
Wat je zegt je kunt alle samsung rommel die je niet gebruikt weggooien, dit kan je al doen alleen met root. Je hoeft hier geen custom rom voor te draaien. De devs die de rom's aanbieden halen er meestal al een hoop troep uit, dat is al makkelijker. Ook voegen ze dingen toe. De custom rom's zijn daardoor ook sneller, en je kunt zelf nog het een en ander doen dmv aanpassingen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door pappaleone op 29-04-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
DennusB schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:41:
Vooral dat, verder worden er vaak wat optimalisaties gedaan en kleine handigheidjes toegevoegd (herstarten met meerdere opties, zoals naar recovery, bijvoorbeeld).

Zie het meer als een geoptimaliseerde rom, je zou het meeste zelf ook kunnen doen maar er is een hoop voor je uitgezocht en gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai root + custom rom...en zo nu en dan weer even stock als er een nieuwe officiele versie uit is (met dank aan Henklbr) om te zien of er wezenlijke verschillen / verbeteringen zijn.

Custom rom bevalt toch wel erg goed, is soepeler&sneller dan stock...is mijn ervaring.

Deze :

http://forum.xda-develope.../rom-s7-rom-v1-0-t3356197

Bij intensief gebruik : 6,5 - 7 uur SoT....

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Bf0eC29euRI4npgp8ueiWVhs/medium.png

[ Voor 242% gewijzigd door dafmay op 02-05-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 17:48

Tammesp

Next is now

Is er nog wat leven in de custom roms? Krijg volgende week eindelijk mijn zilveren S7!

Zit nu al te twijfelen als ik gelijk moet rooten en een mooi rommetje erop knallen. Is Edgarf toevallig weer bezig?

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tammesp schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:30:
Is er nog wat leven in de custom roms? Krijg volgende week eindelijk mijn zilveren S7!

Zit nu al te twijfelen als ik gelijk moet rooten en een mooi rommetje erop knallen. Is Edgarf toevallig weer bezig?
Ik denk dat die in stille dood is heen gegaan, nooit meer iets van vernomen. Enjoy the club. Ik draai Echoe rom staat niet op het xda forum. is zowel voor de gewone S7 alsvoor de edge versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 17:48

Tammesp

Next is now

pappaleone schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:34:
[...]

Ik denk dat die in stille dood is heen gegaan, nooit meer iets van vernomen. Enjoy the club. Ik draai Echoe rom staat niet op het xda forum. is zowel voor de gewone S7 alsvoor de edge versie.
Dat meen je niet, altijd fantastische roms vam zijn kant!

Is het nog steeds een grote verbetering tegen over stock draaien? Met de S6 kon ik echt het verschil merken..

Zal me dit weekend weer eens op het xda platform laten zien >:) Handjes beginnen weer te jeuken haha

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tammesp schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:38:
[...]

Dat meen je niet, altijd fantastische roms vam zijn kant!

Is het nog steeds een grote verbetering tegen over stock draaien? Met de S6 kon ik echt het verschil merken..

Zal me dit weekend weer eens op het xda platform laten zien >:) Handjes beginnen weer te jeuken haha
Ja leuk dat je ook weer bij de club bent, ps heb je de titanium versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:53
Iemand die Xposed framework heeft met stock rom (s7)?

Wil het er graag op hebben, maar ik las op de site van Xposed zelf dat je dan kans heb om in een bootloop te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 16:34
Ja jammer dat Edgar nog niks heeft gemaakt..

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ik heb sinds kort een Samsung S7. Het is me gelukt om het toestel te rooten. (geen rom opgezet)

Nu kan ik echter de ING Bankieren app niet meer gebruiken. Zodra ik de app open, krijg ik een melding "Bankieren gestopt".
Is er een manier om dit te omzeilen zodat ik alsnog de ING Bankieren app kan gebruiken?

Ik kom van jarenlang gebruik van iOS waar ik al enige jaren met jailbreaks/Cydia heb gewerkt, wat me zeer goed afging. De ING app kon ik daarin prima blijven gebruiken.

Hopelijk kan dit nu nog met mijn mooie nieuwe S7.

Alle tips/solutions zijn enorm welkom! thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Geert1976 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:17:
ik heb sinds kort een Samsung S7. Het is me gelukt om het toestel te rooten. (geen rom opgezet)

Nu kan ik echter de ING Bankieren app niet meer gebruiken. Zodra ik de app open, krijg ik een melding "Bankieren gestopt".
Is er een manier om dit te omzeilen zodat ik alsnog de ING Bankieren app kan gebruiken?

Ik kom van jarenlang gebruik van iOS waar ik al enige jaren met jailbreaks/Cydia heb gewerkt, wat me zeer goed afging. De ING app kon ik daarin prima blijven gebruiken.

Hopelijk kan dit nu nog met mijn mooie nieuwe S7.

Alle tips/solutions zijn enorm welkom! thanks
ING bankieren werkt prima met root hoor, heb je al geprobeerd de data van de app te legen? (Of even uninstall en reinstall doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
m0ridin schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:08:
[...]

ING bankieren werkt prima met root hoor, heb je al geprobeerd de data van de app te legen? (Of even uninstall en reinstall doen).
top! je oplossing opgevolgd en uitgevoerd....ING doet 't weer! many thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Geert1976 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:19:
[...]

top! je oplossing opgevolgd en uitgevoerd....ING doet 't weer! many thanks
Fijn om te horen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laidback Luc
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-09 20:18

Laidback Luc

Ondertitel.srt

Heeft iemand ervaring met een custom DPI via xposed? En heeft iemand misschien screenshots van een scherm met een lage dpi? Ik heb nu nog een S3 met DPI op 240 en krijg zo heel veel info op mijn scherm. De condensed optie scheelt al een beetje op de S7 maar als het nog kleiner kan zou dat mooi zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Laidback Luc op 19-05-2016 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op XDA is een nieuwe custom rom verschenen voor de S7 (Edge). Super lightweight! :)

http://forum.xda-develope...hp?p=66926678&postcount=1

[ Voor 7% gewijzigd door dafmay op 24-05-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 09:21
Werkt perfect en supersnel.

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16
Misschien een domme vraag maar ik ben toch aan het nadenken om te rooten en een custom rom erop te zetten. Is het voldoende om de onderstaande stappen te volgen?

http://forum.xda-develope...ial-twrp-herolte-t3333770

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Correct...dat is de juiste manier. Ik heb dit al een aantal keren gedaan en werkt perfect (volg de stappen letterlijk op!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Als je die stappen genomen hebt hoef je bij een andere rom dit niet meer te doen,tenzij er een nieuwe Bootloader komt.

Had er vanmorgen eerst de Superman 1.6.1 rom opgezet,daarna zag ik de Nyssa rom pas,die ff gedownload en opnieuw geflashst.

Vind die toch een stuk sneller aanvoelen en meer Nexus.

[ Voor 11% gewijzigd door GRAD85 op 26-05-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yes we know :) Ik ben een aantal keren geswitched tussen root/custom rom en non-root vanwege nieuwe officiele Samsung update/FW welke ik wilde uitproberen (zie de posts van Henklbr in het S7 topic). Het mooie is dat het zo super-eenvoudig en snel is dat je binnen no-time de switch kunt maken...indien gewenst natuurlijk.

Ik prefereer uiteindelijk toch de Superman rom, ook omdat de Dev een van de eersten was en goede feedback geeft in het xda topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Maar jullie hebben er geen problemen mee dat Knox getripped is?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
dafmay schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:15:
Op XDA is een nieuwe custom rom verschenen voor de S7 (Edge). Super lightweight! :)

Is deze nu echt helemaal zonder Samsung shit? Dus zonder Samsung schil, menu's en app drawers? Als ie nagenoeg stock Android is lijkt het me best interessant namelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Erik1805 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:33:
Maar jullie hebben er geen problemen mee dat Knox getripped is?
Ik ieder geval niet.
KNOX zelf gebruik ik niet en het enige andere wat 'stuk' gaat is Samsung Pay en in toekomst wellicht andere bank-betaal apps vermoed ik.

Samsung Pay is er überhaupt nog niet en heb gemerkt met S4 icm met Rabo Wallet dat ik het na 1x testen nooit meer gebruikt heb. (Werkt nu trouwens niet meer met Root, maar in begin wel).

Wellicht zijn of komen er nog meer apps die erover gaan klagen, maar meestal klagen ze alleen over root en niet over KNOX. (Soms ook XPosed of LuckyPatcher etc)

[ Voor 4% gewijzigd door Mau_Maus op 26-05-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:37:
[...]

Is deze nu echt helemaal zonder Samsung shit? Dus zonder Samsung schil, menu's en app drawers? Als ie nagenoeg stock Android is lijkt het me best interessant namelijk :D
Nee dat niet. De Samsung TW schil blijft en ook het menu is gewoon TW, maar een giga-hoop meuk is eruit gehaald. Flash de rom maar eens en loop dan de (systeem) apps lijst door...die is enorm ingekort tov stock :)

Je kunt overigens binnen de Aroma installer wel kiezen uit stock TW launcher of CM13 launcher.

Ik gebruik zelf altijd Nova Launcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
dafmay schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:10:
[...]

Nee dat niet. De Samsung TW schil blijft en ook het menu is gewoon TW, maar een giga-hoop meuk is eruit gehaald. Flash de rom maar eens en loop dan de (systeem) apps lijst door...die is enorm ingekort tov stock :)

Je kunt overigens binnen de Aroma installer wel kiezen uit stock TW launcher of CM13 launcher.

Ik gebruik zelf altijd Nova Launcher.
Ik ga het eens proberen :) Ziet er opzich wel fijn uit en al die bloatware er uit is ook wel fijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:11:
[...]

Ik ga het eens proberen :) Ziet er opzich wel fijn uit en al die bloatware er uit is ook wel fijn :P
Zekers :) En de rom is echt wel erg soepel en snel daardoor. Ps de rom heeft bijvoorbeeld ook stock Android dialer en een aantal andere stock android apps included. Zie het xda draadje voor meer info. Ik ben inmiddels over op Superman 1.6.1 rom dus kan niet meer specifiek voor je nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
dafmay schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:16:
[...]

Zekers :) En de rom is echt wel erg soepel en snel daardoor. Ps de rom heeft bijvoorbeeld ook stock Android dialer en een aantal andere stock android apps included. Zie het xda draadje voor meer info. Ik ben inmiddels over op Superman 1.6.1 rom dus kan niet meer specifiek voor je nakijken.
Waarom ben je over naar die Superman ROM? Wat vind je fijner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:16:
[...]

Waarom ben je over naar die Superman ROM? Wat vind je fijner?
Uiteindelijk zijn voor mij de belangrijkste factoren :

- de Dev was een van de eersten met een custom rom voor onze S7...dat moet worden gewaardeerd vind ik door loyaal te blijven, zeker omdat de rom continue wordt doorontwikkelt
- de Dev geeft goede en plezierige feedback in het xda topic
- de Nyssa Nexus rom is een direkte afgeleide van de Superman rom (en er is zelfs sprake van jat-werk, dwz geen permissie gevraagd aan de Superman dev...al heb ik dat verder niet bevestigd gezien, dus laat ik nu verder even in het midden)

En de Superman rom draait eigenlijk even soepel en snel, en op sommige punten zelfs iets soepeler op mijn S7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Zie je een verbetering in accutijd t.o.v. stock rom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik haal sowieso altijd wel een SoT van minimaal 6 uur, en standby verbruik van 1% per 3 uur, en met mijn reguliere gebruik van de telefoon doe ik makkelijk 2 dagen (vaak zelfs nog iets meer) op 1 acculading. Op stock rom is dat iets minder, maar zeker geen aanzienlijk verschil. Daar hoef je het niet echt voor te doen is mijn ervaring. (mijn redenen : weinig bloatware, ad aware, titanium backup, custom rom draait vaak nog iets soepeler tov stock)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedme
Ik maak nu ook alweer een tijdje gebruik van de Superman rom en ben ook zeer tevreden.

Ik heb een standby tijd van 3 dagen met daarbij een SOT van iets meer dan 3 uur.
Dat terwijl meestal BT aan staat (bekende energie vreter) vanwege mijn smartwatch.
En ook ben ik bijna continue verbonden met wifi.

Nu nog versie 1.4 draaien (omdat het nu eenmaal goed werkt) en ik zit erover te denken om te upgraden naar versie 1.6.1 maar ik heb nu even geen in om een clean flash te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
speedme schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:52:

Nu nog versie 1.4 draaien (omdat het nu eenmaal goed werkt) en ik zit erover te denken om te upgraden naar versie 1.6.1 maar ik heb nu even geen in om een clean flash te doen.
1.6.1 is zeker de moeite waard omdat de nieuwe base (APE9) toch weer wat beter loopt dan vorige FW versies is mijn ervaring. Ook zit in 1.6.1 een nieuwe OTA mogelijkheid van de Dev waarmee toekomstige updates veel makkelijker kunnen worden gedownload en geinstalleerd. Ik ga er daarbij van uit dat het incremental updates zullen zijn, en dat het dus niet een download mogelijkheid van gehele rom betreft (dat zou het nut van een OTA ver voorbijschieten ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedme
dafmay schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:04:
[...]

1.6.1 is zeker de moeite waard omdat de nieuwe base (APE9) toch weer wat beter loopt dan vorige FW versies is mijn ervaring. Ook zit in 1.6.1 een nieuwe OTA mogelijkheid van de Dev waarmee toekomstige updates veel makkelijker kunnen worden gedownload en geinstalleerd. Ik ga er daarbij van uit dat het incremental updates zullen zijn, en dat het dus niet een download mogelijkheid van gehele rom betreft (dat zou het nut van een OTA ver voorbijschieten ;))
Ik heb het inderdaad gelezen en ik zag jou ook in het XDA topic.

Die OTA updater zou mooi zijn, maar ik moet eerst eens zien of dat ook daadwerkelijk gaat werken.
Ik vermoed dat er met een grotere update (nieuw versienummer van de stock rom) gewoon een full download en clean flash zal moeten gebeuren.
Maar voor losse updates is het inderdaad wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mee eens...en is ook mijn verwachting. Nieuwe base zal altijd een volledige rom zijn, ook omdat een clean install altijd geadviseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85

Dat is de verkeerde link,is voor de Nyssa Nexus Rom ;)

Deze is voor de Edge Rom.

http://forum.xda-develope...llest-rom-1-07gb-t3384484

Maar zijn allebei van de Dutchsquad 8)

[ Voor 4% gewijzigd door GRAD85 op 26-05-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GRAD85 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:48:
[...]

Dat is de verkeerde link,is voor de Nyssa Nexus Rom ;)

Deze is voor de Edge Rom.
Nope. Staat duidelijk in de startpost dat de rom voor zowel de flat S7 als de Edge versie is...

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=66926678

In de Aroma installer kun je de keuze zelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Klopt maar zijn 2 verschillende roms,.

Die van jou link heet officieel On The Edge,ik bedoel Nyssa Nexus 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door GRAD85 op 26-05-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb echt geen idee wat je nu allemaal precies bedoelt 8)7

De link die ik heb geplaatst is de juiste link naar het Nyssa Nexus draadje op xda mbt custom rom voor zowel de reguliere S7 als de Edge versie...in Aroma installer maak je de keuze.

Stay off the booz! :P

[ Voor 5% gewijzigd door dafmay op 26-05-2016 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85

Door dat je dit aanhaalde S7 (Edge). Super lightweight! ,was ik in de veronderstelling dat je deze

[ROM] OnTheEDGE [V1.1]The Smallest TouchWiz 2.0 ROM bedoelde O-)

[ Voor 8% gewijzigd door GRAD85 op 26-05-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GRAD85 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:27:
[...]

Door dat je dit aanhaalde S7 (Edge). Super lightweight! ,was ik in de veronderstelling dat je deze

[ROM] OnTheEDGE [V1.1]The Smallest TouchWiz 2.0 ROM bedoelde O-)
Neen dat was om aan te geven dat die rom voor zowel de reguliere S7 als de Edge versie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1805 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:41:
Zie je een verbetering in accutijd t.o.v. stock rom?
Om nog even kort terug te komen op de accutijd. De nieuwste Superman 1.6.1 rom doet het wel erg goed, zelfs tov vorige versies en ook tov stock rom. Erg goede standbytijd, 1% per 4 uur (normaal 3 uur), en ook bij regulier gebruik is het accuverbruik erg laag. Ik heb wel tevens de nieuwste bootloader en modem in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Even een paar vragen, ik ga mijn toestel rooten en nu zie ik de onderstaande stap bij de beschrijving staan. Moet je die ook doen?

If you only want a bootable system partition or writable data in TWRP:
Download dm-verity and force encryption disabler.
Without exiting TWRP, transfer no-verity-opt-encrypt.zip to your device over MTP* and flash it using [Install] in TWRP.

Daarnaast staat bij de beschrijving van rooten dat ik Odin versie 3.10.7 moet gebruiken en bij het flashen van de modem en bootloader tbv superman rom versie odin 3.10.11. Kan ik 1 van de 2 gebruiken voor beide?

En als je de Superrom flashed moet je kiezen voor een CSC. Welke kiezen jullie?

[ Voor 28% gewijzigd door Erik1805 op 30-05-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik doe zelf tm stap 10. Daarna kun je de rom installeren omdat die supersu ook flashed en je bent dan automatisch rooted.

Ik gebruik Odin 3.10.7 voor al mijn flash werk op de S7 en dat gaat altijd zonder issues.

Csc heb ik de phn versie gekozen (=NL versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Super, dank je wel. Voor de superman rom moet je ook de bootloader and modem flashen zoals ik lees? Wanneer kan ik dat het beste doen?

Volgens mij moet het zo:

Official TWRP for herolte tm stap 10 volgen
Booten in download, modem en bootloader flashen
Reboot in Recovery
Superman Rom flashen

Klopt dit?

[ Voor 54% gewijzigd door Erik1805 op 30-05-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan eigenlijk op ieder gewenst moment. Ik doe het na installeren van de rom en 1e boot. Daarna opstarten in download modus en bootloader/modem flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
dafmay schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:13:
Kan eigenlijk op ieder gewenst moment. Ik doe het na installeren van de rom en 1e boot. Daarna opstarten in download modus en bootloader/modem flashen.
Oke, omdat de dev van de superrom zegt IT IS A MUST, OTHERWISE THE ROM WONT WORK

Maar hij boot dus wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Nog even een andere vraag. Als ik de onderstaande gebruik krijg je root. Betekent dit dat je knox niet getript wordt?

http://forum.xda-develope...nos-cf-auto-root-t3337353

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knox wordt altijd getript wanneer je telefoon root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craetive
  • Laatst online: 19-09 18:12
Ook even een vraagje over Knox: ik heb mijn toestel verzekert bij KPN, doen dit soort providers/verzekeringen nog moeilijk over dit soort dingen anno 2016?

Het zou namelijk een beetje zonde zijn om telkens geld te betalen voor iets waar ik later geen aanspraak op kan maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FooBarz schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:33:
Ook even een vraagje over Knox: ik heb mijn toestel verzekert bij KPN, doen dit soort providers/verzekeringen nog moeilijk over dit soort dingen anno 2016?

Het zou namelijk een beetje zonde zijn om telkens geld te betalen voor iets waar ik later geen aanspraak op kan maken..
Nox is totaal overbodig tenzij je de telefoon zakelijk gebruikt en je baas dat wil voor de veiligheid. Voor gewoon gebruik totaal overbodig.Dit is het eerste wat ik er na root vanaf gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
pappaleone schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 03:03:
[...]

Nox is totaal overbodig tenzij je de telefoon zakelijk gebruikt en je baas dat wil voor de veiligheid. Voor gewoon gebruik totaal overbodig.Dit is het eerste wat ik er na root vanaf gooi.
Dat is natuurlijk niet echt zijn vraag... Zijn vraag is of het trippen van knox gevolgen heeft voor zijn garantie.

Het is mij ook nooit 100% duidelijk geworden, als ik dit zie:

https://androidworld.nl/f...t-knox-triggered-0x1.html

Dan lijkt het alsof je in ieder geval 1x garantie kan claimen met getriggerde knox. Mocht iets het gevolg zijn van root+mods dan is het nog maar de vraag (kan ik mee leven, als je je cpu als n malle overklokt en daardoor ellende veroorzaakt is dat je eigen risico).

Dit lijkt dat weer soort van tegen te spreken:

https://twitter.com/DaanVerstegen/status/547028259079479296

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m0ridin schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 10:39:
[...]

Dat is natuurlijk niet echt zijn vraag... Zijn vraag is of het trippen van knox gevolgen heeft voor zijn garantie.

Het is mij ook nooit 100% duidelijk geworden, als ik dit zie:

https://androidworld.nl/f...t-knox-triggered-0x1.html

Dan lijkt het alsof je in ieder geval 1x garantie kan claimen met getriggerde knox. Mocht iets het gevolg zijn van root+mods dan is het nog maar de vraag (kan ik mee leven, als je je cpu als n malle overklokt en daardoor ellende veroorzaakt is dat je eigen risico).

Dit lijkt dat weer soort van tegen te spreken:

https://twitter.com/DaanVerstegen/status/547028259079479296
Dit verhaal is al zo veel besproken, ik heb meerder malen een samsung teruggebracht in de garantie tijd met nox triggered. Conclusie geen enkel probleem, maar er is hier al een boek over geschreven. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Zo, toch maar de S7 geroot en een custom rom erop gezet (Superman). Draait soepel. Welke Xposed modules gebruiken jullie voornamelijk?

En gebruiken jullie nog extra batterij besparende apps zoals Greenify?

[ Voor 21% gewijzigd door Erik1805 op 07-06-2016 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suljo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
heeft iemand sd kaart problemen met superman rom, dit weerhoudt mij ervan op deze te flashen

sometimes I tuck my knees into my chest and lean forward. That's just how I roll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
suljo schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:49:
heeft iemand sd kaart problemen met superman rom, dit weerhoudt mij ervan op deze te flashen
Als in? Tot nu toe nergens last van voor zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Erik1805 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:28:
[...]
Welke Xposed modules gebruiken jullie voornamelijk?
Aanvullend op mijn eerdere lijstje
Mau_Maus in "[Samsung Galaxy S7-serie] Rooten en Custom roms"
(Sinds v85 geen last meer met Boot haperingen trouwens.)

- Bootmanager
- Deny Location Consent
- GravityBox [MM] (Enkele dingen. Niet echt voor TW)
- InstallerOpt
- Protect My Privacy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Mau_Maus schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:04:
[...]

Aanvullend op mijn eerdere lijstje
Mau_Maus in "[Samsung Galaxy S7-serie] Rooten en Custom roms"
(Sinds v85 geen last meer met Boot haperingen trouwens.)

- Bootmanager
- Deny Location Consent
- GravityBox [MM] (Enkele dingen. Niet echt voor TW)
- InstallerOpt
- Protect My Privacy
Dank je wel. Werkt Protect My Privacy goed voor jou?

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 07-06-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Erik1805 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:17:
[...]
Dank je wel. Werkt Protect My Privacy goed voor jou?
Mwa hij gaat soms wel af waar ik het niet verwacht. Dus meer als alertheid gebruik ik het. Genoeg instellingen die ik nog is uitgebreid moet nalopen. Ik mis de good old Xprivacy voor Marshmallow ;)

Het is gratis dus gewoon even proberen en kijken of het wat voor je is. Bij de eerste start wel extra wat meldingen. Als het goed is eenmalig.

[ Voor 4% gewijzigd door Mau_Maus op 07-06-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Bedankt. Onderstaande gebruik ik nu:

Protect My Privacy
Amplify
Crappalinks
Fat Style Bar indicators
Playstore Changelog
Rootcloak
youtube Adaway

Acties:
  • 0 Henk 'm!
suljo schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:49:
Ik draai echoe rom geen problemen met de sd kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japjaan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10-2024
Hi guys,

krijg vanmiddag mijn allereerste Samsung binnen en kom van jaren HTC (ik voel me een beetje een verrader :P ). Ben erg bekend met de HTC flashing manieren maar totaal nieuw met Samsung firmware/bootloader/modem enzo.

Nu vroeg ik me af of ik deze bootloader/modem kan flashen op een flat, aangezien er Edge in de beschrijving staat? En ik zie dat de nieuwste ROM's op APER zijn gebaseerd en dit APEK is, gaat dat problemen opleveren of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
En weer een update van de Superman rom :)

http://forum.xda-develope.../rom-s7-rom-v1-0-t3356197

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yup...ben 'm al aan het flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
ja hier ook :)

en draait als een zonnetje :)

[ Voor 54% gewijzigd door Erik1805 op 08-06-2016 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Supersmooth en razensnel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japjaan
Iemand antwoord op m'n vraag hierboven? Is het nou zo dat als je een rom flasht hij de firmware mee flasht (APER) enzo? Kom er nog niet helemaal uit, toch een beetje anders dan bij htc !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
japjaan schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:11:
Iemand antwoord op m'n vraag hierboven? Is het nou zo dat als je een rom flasht hij de firmware mee flasht (APER) enzo? Kom er nog niet helemaal uit, toch een beetje anders dan bij htc !
Zoals bijvoorbeeld de laatste Superman Rom heeft de ontwikkelaar aangeven dan je ook de laatste modem/bootloader moet flashen met Odin. Linkje staat in zijn topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Ik heb een flat en werkt perfect,gewoon de stappen volgen die de dev aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japjaan
Thx guys begrijp het nu idd :) geen problemen met sd kaart met superman rom? Las ik hierboven ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
japjaan schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:32:
Thx guys begrijp het nu idd :) geen problemen met sd kaart met superman rom? Las ik hierboven ergens?
Nee hoor, geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
noob question:

Heb gister mn S7 (flat) rooted en inmiddels de app van Chainfire, FlashFire gekocht en geinstalleerd.

Nu wil ik graag de Xposed framework gaan installeren, maar dan wel zonder dat ik apps+data+settings verlies. Is dit uberhaupt mogelijk of zal ik ten alle tijden eerst compleet moeten Wipen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
WTF. Bij de Superman ROM upgrade van 1.6.x naar 1.7 moet je een full wipe doen... kansloos :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
DennusB schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:44:
WTF. Bij de Superman ROM upgrade van 1.6.x naar 1.7 moet je een full wipe doen... kansloos :/
Backup maken met Titanium. Zo klaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
japjaan schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:11:
Na mijn weten wel. Correct me if I am wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japjaan
pappaleone schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:53:
[...]

Na mijn weten wel. Correct me if I am wrong.
Thanks, het is gelukt! Superman draait lekker soepel :) Ik heb xposed niet geinstalleerd omdat hier vaak wat stabiliteitsproblemen met waren in 't verleden. Hoe zit dat tegenwoordig?

is die CSC selection nodig om te installeren trouwens? maw wat mis ik als ik het niet doe?

[ Voor 11% gewijzigd door japjaan op 09-06-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
japjaan schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:50:
[...]

Ik heb xposed niet geinstalleerd omdat hier vaak wat stabiliteitsproblemen met waren in 't verleden. Hoe zit dat tegenwoordig?
Wat versta je onder stabiliteitsproblemen?
Ik heb met Wanam's versie (die gebruikt moet worden voor de S7) geen problemen met de werking.
Tot v84 had ik wel soms dat het opstarten van de telefoon bleef hangen.
Sinds v85 geen last meer van gehad. (Met S4 had ik er ook last van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japjaan
Mau_Maus schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:55:
[...]

Wat versta je onder stabiliteitsproblemen?
Ik heb met Wanam's versie (die gebruikt moet worden voor de S7) geen problemen met de werking.
Tot v84 had ik wel soms dat het opstarten van de telefoon bleef hangen.
Sinds v85 geen last meer van gehad. (Met S4 had ik er ook last van.)
Gaat al een tijdje terug mijn ervaring met xposed, op de HTC One M7 toen best vaak random reboots e.d. of wat haperingen in het systeem. Dat is nu dus niet meer zo? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
japjaan schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:00:
[...]

Gaat al een tijdje terug mijn ervaring met xposed, op de HTC One M7 toen best vaak random reboots e.d. of wat haperingen in het systeem. Dat is nu dus niet meer zo? :)
Ik kan niet voor HTC spreken.
Voor Samsung was vanaf Lollipop een aangepast versie van Wanam/Arter97 nodig.
In die periode alleen Samsung getest en met de werking heb ik nooit problemen gehad op dat opstarten na.
Voor Lollipop nooit problemen gehad met Xposed.

[ Voor 4% gewijzigd door Mau_Maus op 09-06-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ben nu (voor het eerst) SuperMan Rom versie 1.7 aan het installeren...ik heb alle stappen doorlopen wat ik wilde installeren...nadat ik daar mee klaar was kreeg ik een zwart scherm te zien en nu zit ik ongeveer al 6 minuten op het zwarte scherm met het Samsung Galaxy S7 (powered by Android) scherm.

Moet ik gewoon nog even geduld hebben en is ie nu aan het installen of ben ik de pineut en is het niet gelukt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japjaan
Geert1976 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:32:
ben nu (voor het eerst) SuperMan Rom versie 1.7 aan het installeren...ik heb alle stappen doorlopen wat ik wilde installeren...nadat ik daar mee klaar was kreeg ik een zwart scherm te zien en nu zit ik ongeveer al 6 minuten op het zwarte scherm met het Samsung Galaxy S7 (powered by Android) scherm.

Moet ik gewoon nog even geduld hebben en is ie nu aan het installen of ben ik de pineut en is het niet gelukt??
Geduld denk ik. Duurde hier ook vrij lang. Bij mij stond er trouwens wel alleen het samsung logo die een beetje donkerder en lichter werd steeds toen het zo lang duurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
japjaan schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:35:
[...]

Geduld denk ik. Duurde hier ook vrij lang. Bij mij stond er trouwens wel alleen het samsung logo die een beetje donkerder en lichter werd steeds toen het zo lang duurde
bedankt voor je (snelle) antwoord! :)

Ik ga dan maar eens mooi geduld hebben en hopen dat m'n Samsung zo weer nomaal opstart met SuperMan Rom erop

*doet een schiet gebedje*
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste