IJzerlijm schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:00:
Hoeveel Libiers hebben de afgelopen jaren aanslagen gepleegd ? Onder Khadaffi hebben ze tonnen wapens aan de IRA gegeven, een Britse politieagente doodgeschoten en een Boeing opgeblazen maar al die recente aanslagen worden niet door Libiers gepleegd die boos zijn over de aanval op hun land.
Dat heeft er toch niks mee te maken? Ik zeg alleen maar dat door verschillende interventies we bepaalde terroristische groepen de kans gegeven om te groeien en zijn we laat begonnen met het onder de knie krijgen van het probleem. Wat ik ook zeg is dat dankzij die interventies het dus mogelijk is dat mensen zich daarom hier opblazen als wraak omdat ze ons de schuld geven ondanks het feit dat de normale burger er niks mee te maken heeft. En Dat dit gevoel dus niet iets is wat alleen door gelovigen/Islamitische terroristen gevoeld wordt, wordt nu door de twee aanslagen op moskeeën (UK/Parijs) eigenlijk wel bevestigd. Men is in staat tot vergelding op een groep die eigenlijk onschuldig is als de emoties te hoog lopen en die persoon open staat voor geweld. Uiteraard zijn de aanslagen door de Islamitische terroristen hier in de EU vaak velen maker beter doordacht, maar goed daar zit dan ook een hele organisatie als ISIS achter.
Laatste tijd wat meer over lopen nadenken en ik denk dat de oplossing niet zozeer ligt bij Moslims weren of de Islam een verlichting laten doorstaan. Dat lost gewoon niks op, de terroristen zijn er en al verslaan we ISIS ze zullen niet opeens verdwijnen.
Ten aller eerst vind ik dat we een stuk daadkrachtiger moeten optreden wanneer we ervoor kiezen om op te treden. Neem de Situatie in Syrie. Het is imo belachelijk dat een kleine groep als ISIS nog steeds kan voorbestaan. Dit kom enerzijds door de geopolitieke belang van de verschillende groepen Rusland/Assad/Eu/US maar eigenlijk horen wij als burgers wereldwijd onze politici te pushen omdat die belangen ff opzij te schuiven en eerst ervoor te zorgen dat de terroristen vernietigd worden.
Stel je voor dat al die naties samen werken en allemaal me gecoordineerd met boots on ground op jacht gaan? Wedden dat ISIS het niet lang volhoudt
Parallel daaraan ook ervoor zorgen dat het sentiment in die landen positief wordt ten aanzien van het westen. En dat bereik je door een plan te hebben voor de wederopbouw van zo een land en zo een land actief binnen of dicht bij eigen grenzen de mensen te helpen ipv ze allemaal maar hier te importeren (beter voor ons beter voor hun). Zie Libie, na de vernietiging van het leger daar is er een enorme power-vacuum achter gelaten dat allerlei war-lords en groeperingen nog steeds vechten om de macht en de normale burger is de klos. Dat is een broeinest voor potentiële terroristen, zo kunnen wij gebieden niet achter laten als we achteraf geen gezeik willen binnen onze eigen grenzen.
Dat er onschuldigen slachtoffers vallen is niet te vermijden. Echter denk ik wel dat het anders overkomt: Verkeerd bommetje gevallen = collateral dmg sorry VS Verkeerd bommetje sorry, maar we bouwen de stad op en zorgen ervoor dat je je eigen leven kunt leiden door de terroristen te vernietigen. Dat laatste dan ook echt actief promoten/verspreiden.
Punt is, er moet worden gedacht in realistische oplossingen. Dat er mensen zijn die de Islam gewoonweg niet mogen of er nou terroristen bestaan of niet is leuk maar het is niet realistisch om te denken dat de Islam op korte of lange termijn zodanig gaat veranderen dat het wel binnen bepaalde idee van anti-gelovigen past.
Of het bovenstaande realistisch is, geen idee. Machtige landen bewijzen telkens weer dat hun eigen belangen voor rop staan, maar denk wel dat wij burgers heel wat kunnen bereiken als we samen ervoor gaan maar dat gaat niet zo snel gebeuren.
The first casualty in war is always the truth...