DaniëlWW2 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:29:
[...]
Nou, over het algemeen veranderd iemand die hier gewoon opgroeit niet na het kijken van een propagandafilmpje op internet opeens in een zelfmoordterrorist. Daar zit heel wat meer achter. Sociale achterstelling, onvrede, paradoxaal genoeg een behoorlijk moreel besef om mensen te helpen die door Assad gebombardeerd of vergast worden, dat soort dingen. Dat is radicalisering, en daar is dit topic dus voor bedoeld.
Waarom is er sociale achterstelling?
Waarom is er onvrede?
Waarom is dit met name oververtegenwoordigd mensen met een islamitische achtergrond?
Ik zou zelf deze antwoorden geven:
Kinderen in islamitische milieus worden met 1 - 0 achterstand geboren.
1. taalachterstand
2. normen & waarden
3. culturele achterstand (de manier waarop wij met elkaar omgaan)
Dat bevordert integratie niet en maakt je kansen op het vinden van werk ook een stuk minder. De botsing tussen wat je thuis of in de sociale kring mee krijgt en hoe de westerse samenleving werkt, kan frictie veroorzaken.
Dat er ook discriminatie plaats vind is onbetwist, maar ik denk zelf dat een zeer groot aantal mensen hun eigen falen achter discriminatie probeert te verstoppen al dan niet onbewust. En een deel van hun falen heeft ook weer te maken met deze cirkel of life. Ze kregen van hun ouders niet de juiste bagage mee.
De meeste aspecten spelen niet in de andere genoemde groepen mensen.
De islam is net zoals het christendom een religie die de nadruk legt op naastenliefde,
en dat is niet geheel toevallig. De religie was bekent op het Arabische schiereiland voordat de islam ontstond, en heeft heel veel elementen overgenomen of gelokaliseerd. Waarom denk je dat Jesus wordt erkent binnen de islam als de profeet voor Mohammed en Moses daarvoor voor de Joden? Of dat de islam, christenen en joden erkent als "volken van het boek", en niet als ongelovigen, maar als mensen die eerder verlicht werden door een eerdere profeet, maar de leer niet correct hebben gevolgd waardoor Mohammed verscheen. Dat is de leer, niet de onzin die IS verspreid.
Om maar door te gaan qua parallellen. Beide religies hebben ook zo hun verantwoording om oorlog te voeren ingebouwd gekregen in een relatief vroeg stadium. De islam relatief eerder, maar het christendom haar rechtvaardiging bestond al eeuwen in de vorm van Augustinus van Hippo zijn rechtvaardige oorlog, wat in de 11de eeuw doorontwikkeld werd tot het concept van een heilige oorlog.
Christendom en islam verschillen heel duidelijk van elkaar. De boodschap van naastenliefde, behalve dan zakat, mis ik binnen de islam. Het concept van jihad is echter erg prominent aanwezig. En als we kijken naar hoe mensen er voor hebben gekozen om de islam te interpreteren, dan zien we geen mooi beeld ontstaan.
Bananenplant schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:27:
[...]
Het klinkt ook akelig veel als een soort seculiere staatsopvoeding. Zou je dit ook voorstaan als de dominante normen en waarden in de maatschappij niet strookten met die van jezelf of zou je dan voor meer vrijheid/diversiteit van denken pleiten?
Seculariteit houdt in dat er geen staadsgodsdienst is die een bepaald normen en waardenstelsel afdwingt.
Overigens ben ik tegen diversiteit als het gaat om normen en waarden in de context van vrouwen rechten, LGBT-rechten, enzovoort

Oftewel: als jij in bijvoorbeeld Saudi-Arabië zou wonen, zou je het dan belangrijker vinden dat je in harmonie met die maatschappij leeft of vind je je eigen normen en waarden belangrijker? Indien je je eigen normen en waarden dan belangrijker vindt dan die van de maatschappij vind ik het wat hypocriet als je moslims die hier wonen niet hetzelfde gunt.
Alsof homo-haat, sexisme, antisemitisme, enzovoort gelijkwaardig zou zijn aan mijn eigen normen en waardenstelsel.
Mijn eigen normen en waarden vind ik belangrijker, niet omdat het mijn eigen normen & waarden zijn, maar omdat ze extern/objectief aantoonbaar humaner en redelijker zijn.
Ik zou dus ook nooit naar een land gaan zoals Saoedi-Arabië. En andersom vind ik dat mensen die de Nederlandse normen en waarden niet onderschrijven dus ook gewoon weg moeten gaan.
Dat sentiment is juist heel gek. Moslim terroristen zijn zo selectief boos en niet consequent/consistent.
De meeste slachtoffers van IS zijn ook burgers en mede-moslims. IS bezorgt islam een zeer slechte naam.
Het westen probeert juist een halt toe te roepen aan wat IS doet en rationeel gezien zou je juist steun verwachten.
Dat ze dan toch de kant van IS kiezen zegt iets over hoe zij deze strijd zien (moslims vs westen).
Dat vrouwen ongelijk zijn is nog altijd jou persoonlijke mening, zolang een Moslima haar positie in de Islam zelf prima vindt wie ben jij om dat niet goed te vinden?
Als je als slaaf het prima vind om slaaf te zijn, maakt je dat nog niet minder een slaaf. Echter, een slaaf die geen problemen heeft met slavernij maakt het leven van andere slaven die wel problemen met slavernij hebben, niet makkelijker.
Bovendien is de vraag in hoeverre deze mening van de slaaf meer het product is van indoctrinatie vanaf de geboorte en sociale druk van de omgeving.
Dat er een sterke wij-zij cultuur heerst is waar. Haat-baarden is een groot begrip, heb zelf lezingen bij gewoond van een zogenaamde haat-baard en er was niks "haterigs" bij. Echter is dat niet perse een anti-westers sentiment. en verklaart nog steeds het gedrag van de terroristen niet. Hoe komt het dat het er zo weinig zijn dan? Al die andere moslims zijn in jou ogen nog steeds ver verwijderd van de Westerse samenleving, haten onze normen en waardes en zien zo een oorlog wel zitten.
Ook al zegt een haardbaard op dat moment niets haterigs, het feit dat zo'n persoon daar staat, met eerdere uitspraken in het achterhoofd, is natuurlijk super symbolisch en dat snap je dondersgoed.
Wat doe jij in een moskee die een haatbaard uitnodigt trouwens en om welke haardbaard ging het?
Het zijn er niet weinig, van alle aanslagen zijn het veruit in de meerderheid moslims en dat is wat verklaard moet worden. Niet dat de meeste moslims zich netjes gedragen, dat hoeft niet verklaard te worden.
Amerika trekt zich terug uit Irak en de pleuris breekt uit, ze hadden ook een mooie samenleving in harmonie op kunnen bouwen.
Maar het moest een kalifaat worden. Een kalifaat met sharia.
Hoe islamitisch wil je het hebben?
Vind ik niet. Geen enkel ander statistiek zou het zelfde behandeld worden als het niet moslims ging. Een heel gemeenschap van een Miljoen in Europa en Miljard+ wereldwijd een zogenaamde "verlichting" laten doormaken omdat nog geen 0.001% een terrorist is, is ronduit belachelijk.
Ze moeten.
- Acceptatie van homosexualiteit
- Acceptatie dat vrouwen volgens westerse normen gelijk zijn
- Acceptatie van ongelovigen / anders gelovigen
- Accepteren dat kritiek op religie geen basis kan zijn voor geweld
- Afwijzing van eerwraak
- Acceptatie dat vrouwen dus ook zelf een partner kiezen, werken, seksuele vrijheid kennen, enzovoort.
Maar jij staat toch ook achter deze punten, dus wat is je probleem met verlichting?
Je houdt imo veels te veel vast dat het anti-westers sentiment puur door de Islam gekweekt is en dat de enige reden is voor radicalisering onder een microscopisch klein percentage moslims in de EU. Dat anti-westers sentiment is er ook door de verschillen in cultuur, door de acties van het westen in bepaalde landen,door persoonlijke omstandigheden van een persoon en zich wellicht buitengesloten voelen of wat dan ook. Het is imo kortzichtig om de schuld bij het geloof te zetten.
'Microscopisch klein' maar 99% van de zelfmoord aanslagen zijn islamitisch gemotiveerd.
Je kunt het blijven bagataliseren, maar het zijn dus meestal moslims. En dat is belangrijk als
achtergrond.
Het is volstrekt onredelijk om de grote invloed van geloof als katalysator van deze hele problematiek buiten beschouwing te willen laten en je puur te richten op westerse bommen en westerse 'discriminatie'.
Zeker in het globale kader van terrorisme. De meeste moslims worden door mede-moslims gedood. De woede van moslims op het westen en westerse bommen is voor een zeer groot gedeelte 'misguided'.
Zelfreflectie en zelfkritiek is niet echt een pijler van islam helaas.
Dat doen we al? Ik heb gewoon maatschapijleer gehad, en volgens mij heeft iedereen dat gehad. Er wordt genoeg over normen en waarden gepraat en er wordt genoeg gepraat over wat het werkelijk inhoudt om in deze maatschappij te leven. Hoe moet dat terrorisme tegenhouden?
Het moet een tegengeluid bieden tegen wat mensen thuis meekrijgen inclusief een motivatie. Bovendien leren we met maatschappij leer helemaal niet hoe je kunt denken over normen en waarden en hoe die tot stand komen.
Maar het is niet eens expliciet tegen islam gericht, maar tegen religie als concept. Dat religieus denken conceptueel niet strookt met moraliteit en ethiek. Het is onderdeel van een veel breder thema dat buiten de scope van deze thread valt.
Ik zou ik graag willen zien dat er veel meer wordt gesproken over zingeving bijvoorbeeld en hoe je daar een invulling aan kunt geven buiten een religieuze context. Want religie sluit een zinvolle inhoudelijke discussie over normen en waarden uit.
gelovigen komen nooit verder dan '...het moet van allah|god...'
Onze samenleving is altijd goed geweest in het voeden en vermaken van mensen, maar het nadenken over wat je met je leven wilt, daarin vallen mensen vaak terug op wat religies je vertellen omdat zij zich zo richten op zingeving. Onze vrije samenleving en de normen en waarden die er gelden dienen continue herhaald te worden en beter gefundeerd.
Dit is misschien een belangrijke nuance van mijn kant:
Ik kan mij voorstellen dat sommige syriegangers worstelen met zingeving, zeker als ze tussen twee culturen zitten en ook worstelen met identiteit en waar ze voor willen staan. Helaas trekt de islam dan die mensen de verkeerde kant op.
Ik zie het niet als een strijd tussen normen en waarden. Dat is het alleen als je perse wilt dat de andere kamp jouw normen waarden als waarheid ziet en accepteert en anders gaat dwingen om dat te doen. Echter om in harmonie te leven in een samenleving dat gevormd is door tig verschillende culturen/geloven is het belangrijkste in mijn ogen om de verschillende normen/waarden te accepteren (uiteraard zolang die niet tegen de wet ingaan).
Het probleem is juist dat veel islamitische normen en waarden (of als zodanig geinterpreteerd) juist ingaan tegen de normen en waarden die we wettelijk afdwingen.
Ik vind deze visie ook wel interessant:
https://www.trouw.nl/home...zend-kalifaten-~a1fb1221/
Hij wil ook hervormen, alhoewel ik nog een beetje de specifics mis.
Echter helpt dat nog steeds niet tegen terrorisme. Dat zijn figuren die buiten de status-quo vallen. Figuren die het allemaal prima vinden, niks/weinig aan het geloof doen..drinken..stelen etc en binnen 6 maanden van Bontkraag de Alcohol drinkende drugsdealer naar Bomgordel dragende zealot gaat. Daar moet wel meer achter zitten dan geloof, de statistieken laten dat overduidelijk zien maar ik weet niet wat.
Dit past helemaal niet bij het profiel van bijvoorbeeld de Al-Qaeda terroristen.
Als armoede of slechte omstandigheden een voedingsbodem zouden zijn voor terrorisme, dan zouden we veel meer niet-islamitisch terrorisme moeten zien over de hele wereld, maar dat zien we niet.
http://www.telegraph.co.u...-average-countryman-worl/
Ik heb wat rond gelezen op het internet en ik zie een patroon waarbij vooral hoger opgeleide mensen gerecruteerd worden door IS.
Het gelinkte artikel noemt indirect toch een gevoel van uitsluiting of discriminatie als oorzaak. Let op dat het om de perceptie van discriminatie gaat, of het zo is, is een ander verhaal.
Ik kan mij voorstellen dat een volgende situatie zich voordoet:
Je wordt van kinds af aan opgevoed met een islamitisch-cultureel gedachtengoed. Je merkt echter dat je in een samenleving bent geboren of terecht bent gekomen die dit gedachtengoed afwijst.
Alcohol is prima, vrouwen zijn gelijk aan mannen en vrije sex is ok, zelfs voor homos. Maar jij bent een moslim, dat mag jij allemaal niet. Je hoort er niet bij. Westerse mensen vinden veel islamitische normen en waarden, zeker rondom de positie van vrouwen, barbaars.
Dus op het gebied van een belangrijk aspect van je leven zie je een sterke botsing tussen twee culturen. Het onvermogen om over zingeving en moraliteit na te denken op een liberale, vrije, zelfstandige wijze, buiten de kaders van geloof, maakt het niet makkelijker.
Hier kan dus een voedingsbodem ontstaan en dat erken ik. Maar ook hier is het een frictie die ontstaat door een botsing tussen twee normen en waarden stelsels.
En heel veel moslims zullen deze tweespalt ervaren en slechts een klein deel radicaliseert. Maar islam biedt de juiste passages die het gedrag van terrorisme legitimeert, wat we nergens anders zien.
Dit is mijn mening: het is een hard gelag als je wordt geconfronteerd met het feit dat de samenleving waarin je leeft een belangrijk aspect van de identiteit die je jezelf hebt aangemeten, afwijst (homo's vrouwen en bijbehorende moraal).
Als er daadwerkelijk een veel gematigdere vorm van islam worden aangehangen door de moslim bevolking dan zou deze tweespalt er eigenlijk niet zijn en is er geen reden tot het sentiment.
Dat is precies wat je kunt verwachten met islam aan de macht. Turkije is in mijn ogen hard op weg om het nieuwe kalifaat te worden wat IS voor ogen had.