Maar meer dan borrelpraat is dat niet.
Niemand dwong deze mensen om een kalifaat te stichten. Dit zijn mensen die volgens hun interpretatie van de islam een kalifaat willen stichten en van daaruit de wereld willen veroveren.
De amerikanen zijn niet verantwoordelijk voor de cultuur en de interpretaties van een koran. Dat een dictator mogelijk de deksel op de ketel hield, toont alleen maar aan dat dus in essentie geloof en cultuur het probleem is.
Dit is een hele andere discussie, dat je het Palestijns terreur noemt en Israelische zelfverdediging laat echter wel zien dat je totaal niet instaat bent om een zaak van twee kanten te bekijken. De kant waar jij aan staat, is altijd de Redder, de Good guys en de andere zijn slecht. Dat verklaart ook het antwoord "ja".
Ik ben het hier mee eens:
https://www.samharris.org...y-dont-i-criticize-israelIk scheld niet
Je noemt me dom en arrogant en naïef, dat is zinloos in een discussie, dat zijn geen argumenten. Dan plaats je jezelf volledig buitenspel.
echter moet je me anders uitleggen hoe je iemand noemt die het volgende vindt: Omdat geen enkele slachtoffer ons ooit heeft aangevallen moeten de rest van de slachtoffers die nog gemaakt gaan worden of gemaakt zijn ons ook nooit aanvallen. Mochten ze dat wel doen dan zitten ze bij voorbaat al fout. Dat is eigenlijk de stelling die jij maakt met het antwoord "ja". Ik vind dat persoonlijk heel erg naïeve. Als ik iemand een klap geef dan verwacht ik geen bosje bloemen terug ik verwacht niet eens dat er perse met dezelfde maat een tegen reactie wordt gegeven.
Dit is helemaal mijn argument niet.
Je hebt aan de ene kant dat isis als groep 'terugvecht' en aan de andere kant het scenario dat individuele moslims, die niet persé aan de kant van isis staan, wraak nemen op het westen met een zelfmoord aanslag omdat ze door westerse bombardementen familileden of kinderen zijn verloren.
Die laatste groep, daar kwam je mee aanzetten, maar volgens mij zijn daar vrijwel geen voorbeelden van aan te wijzen.
Wat over blijft is dus isis zelf en wat isis motiveert.
Wat we nog niet besproken hebben maar wat wel het geval was: ISIS is begonnen, die begon gebieden in irak en syrie, etc aan te vallen en te veroveren. En ze pleegden massamoorden.
Dus de aanval op ISIS door het westen en Rusland is volkomen gerechtvaardigd.
ISIS is de agressor, niet het westen. En dat ze terug vechten door zelfmoord aanslagen, veel van die aanslagen lijken individuele groepjes te zijn, vaak hebben ze niet eens direct een aantoonbare band met ISIS, het zijn meer 'externe' sympatisanten dan ISIS mensen die uit het gebied zelf komen zover ik het kan bepalen.
Dat zeg ik toch ook? De Aanslagen zijn vanuit het martelaarschap volgens de kijk van ISIS (Want zelfmoord blijft verboden in de Islam, zelfs de verschillende stromingen zijn het daar mee eens) te verklaren maar de reden dat ze over gaan tot aanslagen komt omdat wij ze hebben aangevallen. Die combinatie kan prima. Of niet?
Nee, de reden dat ze het westen aanvallen is niet als reactie op onze aanvallen, maar omdat wij de ongelovige ketters zijn.
Met name omdat ze zelf zijn begonnen als veroveraars, zoals je weet. Ze vallen ook veel moslims aan.
Type 2 komt vrijwel hier in de EU niet voor maar heb je wel eens de verslagen gezien van wat er in IRAQ allemaal gebeurt? Genoeg slachtoffers die aansluiten bij ISIS rechtstreeks door het verliezen van geliefden door het westen en daar strijden. Het is veel makkelijker en een grotere kans van slagen om iemand voor die aanvallen te gebruiken die zelf ook bekend is met de EU regio.
Heb je bewijs hiervoor, ik kan niets vinden hierover.
Type 1 Jup, dat is de hoofdreden van ISIS, ze zeggen dat zelfs notabene in hun video's, Waarom zouden ze liegen? Verklaar dat dan? Ze zeggen letterlijk we zullen jullie niet laten rusten omdat je dit en dit en dat en zus en zo hebben gedaan jegens ons.
Ze zien het primair als een heilige oorlog tegen de ongelovigen. Dat ze zich rechtvaardigen doordat wij bommen hebben gegooid is erg grappig. Want je moet even goed nadenken waarom die bommen werden gegooid.
Pot verwijt de ketel.
Het is een heilige islamitische oorlog, die doorgaat als ISIS straks helemaal verdreven is, door de doctrine van islam.
type3: De Lone-wolf, die een aanslag pleegt gepaard met een idee dat het van zijn geloof moet. Dit type is in mijn ogen niet anders dan een Milieu gekkie die iemand overhoop knalt, of iemand die het geoorloofd vindt om voor zijn eigen rijkdom iemand te bestelen/te vermoorden of iemand die vanwege een depressie of wat dan ook een school overhoop knalt.
Ik reageer dus wel op de kern, echter komt dat niet over bij jou.
Nee het komt niet door islam, nee nee nee! Niet islam. Ze zijn gewoon gek!
Is dat je hele argument?
Terwijl de islam expliciet oproept tot verovering oorlog en strijd?
De rest van het stukje ben ik het gewoon niet met je eens. Ja er wordt wetenschappelijk niet veel bereikt of wat dan ook, dus? De UAE is ook islamitisch met belachelijk veel geld en bouwen de gekste dingen, dus lijkt gewoon goed te gaan daar. Ja een aantal Arabische landen lopen nog achter als het om democratie gaat en ontwikkeling op gebied van sociale zekerheid/werkgelegenheid etc maar dat is zeer zeker geen reden om Jaloers te worden op het westen en ze maar uit te willen roeien. Dat heb ik nog nooit van iemand gehoord. Dus dat hele klap in het gezicht is wel heel erg ver gezocht.
Het gaat niet om jaloers zijn. Dat is een onjuiste interpretatie van mijn punt. Het gaat om het feit dat succes van het westen indruist tegen de 'narative' dat islam zo geweldig is en de baas is.
Wat ik tekenend vind is dat je de UAE aanhaalt als voorbeeld van succes, terwijl dat een voorbeeld is waarbij ze alleen maar geld uitgeven aan buitenlandse mensen om voor hun gebouwen te bouwen. Geld dat ze hebben verdiend doordat ze toevallig olie hebben, waar ze zelf eigenlijk niets mee kunnen. Maar het westen heeft/had een enorme behoefte aan het spul en zie daar.
En je weet trouwens hoe het daar aan toe gaat met de slaven uit india?
Tja, mensenrechten, ook zo'n westerse uitvinding.