Ik heb afgelopen nacht naar allemaal nieuws-uitzendingen en praatprogramma's gekeken betreft deze situatie, oa op de Nederlandse en Belgische televisie. Onderwerpen gebaseerd op onderbuikgevoelens, zijn bijvoorbeeld; preventief opsluiten. Zo had, volgens mij, iemand van het NCTV het erover dat, ze beperkt zijn in het aantal informatiepunten die zij hebben, en dat hun analyses puur daarop gebaseerd zijn. Logisch natuurlijk, maar wat zij in kaart brengen zijn slechts mensen, die geregistreerd van, en of naar Syrië zijn geweest, en de mensen waarmee zij in contact zijn gekomen. Wat hij daarmee ook aangaf, was dat ze het netwerk maar beperkt kunnen volgen, omdat je anders van laat het zeggen 20 man, naar 1000 man gaat. Ik denk dat je het hier dan ook min of meer over een capaciteitstekort hebt.
Als je moet selecteren neem je natuurlijk de genen met het hoogste risicoprofiel, tenminste, die volgens de randvoorwaarden van het gebruikte onderzoeksmodel daaraan voldoen. Natuurlijk niet alleen Syrië-gangers, maar ook de bekende wervers. Preventief opsluiten zou niet lukken, omdat uit de informatiepunten die zij hebben, niet naar voren komt of er concreet een aanslag wordt gepland, voorbereid en zodoende wordt uitgevoerd. Mensen die dus met radicale ideeën rondlopen, want dat weten ze dan wel ongeveer, zijn beschermt door onze democratie, want dat is niet strafbaar. Mensen die daadwerkelijk over gaan op daden, die verdwijnen van de radar en creëren een omgeving met vertrouwelingen en afgeschermde communicatie waar een inlichtingendienst natuurlijk niet meer tussenkomt. Dit kunnen dus zomaar mensen zijn die in eerste instantie niet geselecteerd zijn als bedreiging. Daarmee beschrijf ik eigenlijk meteen de kracht van een terreurcel.
Ik had overigens altijd het vermoeden dat ze in België wisten waar Abdeslam zich ongeveer bevond, en door meermaals in de media te verkondigen dat ze denken dat hij allang het land uit is, en vermoedelijk in Syrië zit, om zand in de ogen te strooien, en hem een soort gevoel van veiligheid te geven. Ook waren ze eerst open in de communicatie via socialmedia wat ze gingen doen, en wie ze zochten, wat natuurlijk een mooi informatieplatform was voor de voortvluchtigen. Misschien te makkelijk gedacht, dat ze dit gedrag zouden gaan spiegelen. Maar de waarheid bleek, dat de politie en veiligheidsdiensten helemaal niks wisten over waar wie was. En ja, één van de voornaamste redenen was slechte communicatie en coördinatie onderling en van boven af.