Dit is een belangrijk punt! De hele leensituatie is natuurlijk grote knudde. Ik ken nauwelijks landen met een functionerend onderwijssysteem dat het zo heeft opgelost. Maar aan de andere kant, in de meeste andere landen heb je gewoon erfelijkheid van opleidingsniveau -> opleiding wordt betaald door je ouders, die ook hoogopgeleid zijn, en daardoor het geld hebben om je opleiding te betalen. Dat krijg je op deze manier gewoon in NL ook.incaz schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:03:
[...]
Daarnaast wil ik opmerken dat je wel met leuke smileys kunt komen over dat er luxe op die begroting van Nibud staat (hoe durven ze!), maar heb je naar de inkomstenkant gekeken? Dat zijn namelijk geen inkomsten meer, maar leningen. Mooi verpakt in termen als 'collegegeldkrediet' - maar als je het eerlijk zou opschrijven dan zou je daar 0 moeten zetten. En dan aan de linkerkant graag nog even de rente meenemen, want een deel van de studenten heeft geluk met die rente, maar een deel nadrukkelijk ook niet.
Wij als maatschappij hebben studenten wel degelijk flink op achterstand geplaatst. En dat is niet alleen voor de nieuwe studenten knap lullig, maar het is ook erg dom voor ons als maatschappij. Zowel de gigantische schulden die ontstaan als de studenten die alleen vanwege de financiele risico's kiezen voor geen of een lagere niveau studie zijn voor ons als maatschappij gewoon een groot verlies.
Maar het is allemaal nogal besides the point - want het gaat hier niet over wie er straks het beste kan studentje-pestje, het gaat er om wat de NS hier doet. Gewoon loadmanagement, ik zou zeggen: het staat ze vrij om het te proberen. Maar laat ze dan gewoon wél fatsoenlijk doen, en met fatsoenlijke compensatie komen. Meerdere doelgroepen, dus niet alleen studenten, en niet via-via proberen e.e.a. te regelen (namelijk eerst met CvB praten) maar gewoon, met studenten zelf. Het is nogal een creatieve en diverse groep, daar moeten toch goede ideeen te halen zijn?
En laten we wel wezen, het alternatief -> meer treinen, kost ze gewoon harde knaken, dus moet er best iets in een potje te vinden zijn om geld te kunnen besparen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future