Studenten uit de trein tijdens spits

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-06 19:53

Garyu

WW

incaz schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:03:
[...]

Daarnaast wil ik opmerken dat je wel met leuke smileys kunt komen over dat er luxe op die begroting van Nibud staat (hoe durven ze!), maar heb je naar de inkomstenkant gekeken? Dat zijn namelijk geen inkomsten meer, maar leningen. Mooi verpakt in termen als 'collegegeldkrediet' - maar als je het eerlijk zou opschrijven dan zou je daar 0 moeten zetten. En dan aan de linkerkant graag nog even de rente meenemen, want een deel van de studenten heeft geluk met die rente, maar een deel nadrukkelijk ook niet.

Wij als maatschappij hebben studenten wel degelijk flink op achterstand geplaatst. En dat is niet alleen voor de nieuwe studenten knap lullig, maar het is ook erg dom voor ons als maatschappij. Zowel de gigantische schulden die ontstaan als de studenten die alleen vanwege de financiele risico's kiezen voor geen of een lagere niveau studie zijn voor ons als maatschappij gewoon een groot verlies.
Dit is een belangrijk punt! De hele leensituatie is natuurlijk grote knudde. Ik ken nauwelijks landen met een functionerend onderwijssysteem dat het zo heeft opgelost. Maar aan de andere kant, in de meeste andere landen heb je gewoon erfelijkheid van opleidingsniveau -> opleiding wordt betaald door je ouders, die ook hoogopgeleid zijn, en daardoor het geld hebben om je opleiding te betalen. Dat krijg je op deze manier gewoon in NL ook.

Maar het is allemaal nogal besides the point - want het gaat hier niet over wie er straks het beste kan studentje-pestje, het gaat er om wat de NS hier doet. Gewoon loadmanagement, ik zou zeggen: het staat ze vrij om het te proberen. Maar laat ze dan gewoon wél fatsoenlijk doen, en met fatsoenlijke compensatie komen. Meerdere doelgroepen, dus niet alleen studenten, en niet via-via proberen e.e.a. te regelen (namelijk eerst met CvB praten) maar gewoon, met studenten zelf. Het is nogal een creatieve en diverse groep, daar moeten toch goede ideeen te halen zijn?

En laten we wel wezen, het alternatief -> meer treinen, kost ze gewoon harde knaken, dus moet er best iets in een potje te vinden zijn om geld te kunnen besparen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:23

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 627966 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:02:
Je vergeet dan alleen even dat als je boven de 21 jaar bent, je bij bepaalde de supermarktketens niet hoeft te solliciteren. Te oud, dus te duur. Zelf ken ik voorbeelden van werknemers die niet s'avonds of op zaterdag mogen werken van de plaatselijke AH, omdat ze dan te duur zijn. In Amsterdam heb ik bij de AH nog geen medewerker boven de 18 gezien.
Dit. Ik heb drie jaar bij een supermarkt gewerkt: aangenomen op m'n 15e, gestopt op m'n 18e. Het was de normale gang van zaken dat vulploegers maar 3x een contractverlenging kregen, daarna moet de supermarkt je namelijk een vast contract aanbieden en dat doen ze niet.

Zover ik weet nemen supermarkten niet echt studenten aan, die zijn te oud en dus te duur. Een 15-jarige is veel goedkoper.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Anoniem: 627966 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:02:
Je vergeet dan alleen even dat als je boven de 21 jaar bent, je bij bepaalde de supermarktketens niet hoeft te solliciteren. Te oud, dus te duur. Zelf ken ik voorbeelden van werknemers die niet s'avonds of op zaterdag mogen werken van de plaatselijke AH, omdat ze dan te duur zijn. In Amsterdam heb ik bij de AH nog geen medewerker boven de 18 gezien.
Alleen als ze meer dan 12 uur in de week werken. Anders geen toeslaguren
Compizfox schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:46:
[...]

Dit. Ik heb drie jaar bij een supermarkt gewerkt: aangenomen op m'n 15e, gestopt op m'n 18e. Het was de normale gang van zaken dat vulploegers maar 3x een contractverlenging kregen, daarna moet de supermarkt je namelijk een vast contract aanbieden en dat doen ze niet.

Zover ik weet nemen supermarkten niet echt studenten aan, die zijn te oud en dus te duur. Een 15-jarige is veel goedkoper.
Na die drie verlengingen houden ze alleen de beste ;) . Dus al die figuren die elk 5e vak niet-FiFo vullen krijgen inderdaad geen vast contract.
RobinHood schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:13:
Die ervaring heb ik ook, 4-ish jaar geleden geprobeerd in Nijmegen een kamer te vinden, uiteindelijk overal kamers bekeken, behalve in Nijmegen, want de enige dingen die ik daar kon betalen waren bezemkasten. Klasgenoten betaalden 300+ voor minder dan 10m2.

Kwam ik aan met zo'n 200 euro per maand voor een heel arbeidershuisje in Arnhem, anti-kraak fuck yeah! :+

Ja, moest van deur tot deur iets van een uur reizen, nou, boeiend, IC's vanuit Utrecht waren altijd lekker rustig, maar er rijden ook erg veel treinen tussen Arnhem en Nijmegen.

Werd wel gezien als een pauper omdat ik in Arnhem woonde, maar dat zegt meer over mijn klasgenoten dan over mij :P
Haha, op kamers en nog steeds twee uur per dag reizen? :o Dat je klasgenoten je als pauper zagen zegt inderdaad wel genoeg over het sfeertje in Nijmegen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 07-03-2016 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 120284 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:45:
[...]

Na die drie verlengingen houden ze alleen de beste ;) . Dus al die figuren die elk 5e vak niet-FiFo vullen krijgen inderdaad geen vast contract.
Verschilt wellicht per supermarkt, maar waar ik werkte ging in principe bijna iedere vakkenvuller eruit na drie jaar, behalve diegenen die full-time konden/wilden gaan werken.

En nee, "zo'n figuur" was ik niet als je dat probeerde te insinueren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Blijkbaar heb ik óf extreem veel geluk , óf houdt iedereen het hier na één zoekopdracht voor gezien.

4 kamers in 5 jaar, allemaal onder de 280 euro. Kleinste 14m2, grootste 36m2 (met een huisgenoot).

Raar dat iedereen die ik kende dat ook kon regelen. In de lange hezelstraat, bij de SSHN, particulier in Hatert...In Duitsland of Arnhem moeten wonen is echt dikke onzin jongens.

Maar goed, het zal wel "puur toeval" zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Over wanneer heb jij het precies? Half mijn klas is momenteel op zoek naar huisvesting in Nijmegen en omstreken, welgeteld 1 heeft nu een kamer. Waarom? Omdat ze de enige griet is en er ontiegelijk veel studentenwoningen welke opzoek naar meiden zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:31

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

D4NG3R schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:23:
Over wanneer heb jij het precies? Half mijn klas is momenteel op zoek naar huisvesting in Nijmegen en omstreken, welgeteld 1 heeft nu een kamer. Waarom? Omdat ze de enige griet is en er ontiegelijk veel studentenwoningen welke opzoek zijn naar meiden.
En ik snap sowieso niet waarom zo veel mensen in het "noorden" (vanuit mij gezien dan) per-see een studentenkamer moeten hebben?

Hier in Zuid-Limburg hebben we (afaik) 3 grote HBO scholen op <~30 KM en de Uni in Maastricht ligt op zo'n 10KM. Ik weet niet of "wij" het hier dan zo goed geregeld hebben qua onderwijs of dat er een andere instelling heerst qua thuis/uitwonen. Er zijn echt maar enkelen die op kamers gaan in mijn en andere examenklassen, vaak is dit dan omdat de gewenste opleiding alleen in Eindhoven te volgen is. Of men gaat nog wel eens naar Aken (DE) omdat het in Duitsland blijkbaar echt geen drol kost inc. kamer.

Mijn buurjongen (man inmiddels, lol) heeft een HBO Architectuur in Eindhoven gevolgd, en hij is iedere dag met te trein + bus heen en teruggekomen, ik heb hem zelden horen klagen over OV. Een aantal vrienden van me die nu MBO 4 doen moeten met de trein en bus, maar buiten het feit dat ze ruim 100 euro p.m. kwijt zijn aan onbeperkt vervoer zeggen ze dat het qua drukte wel meevalt. Kan in dan weer concluderen dat het op dit gebied misschien beter geregeld is dan noordelijker, of zijn we hier wat sneller tevreden?

HBO ICT in Heerlen bij Zuyd Hogeschool is voor mij letterlijk een 50 minuten met de fiets, 20 minuten met de auto of een 35 minuten met de bus. Dit is voor bijna ieder dorp hetzelfde verhaal, zit misschien 15 minuten extra in als je echt helemaal zuid-westelijk zit.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

kuusj98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:49:
[...]

En ik snap sowieso niet waarom zo veel mensen in het "noorden" (vanuit mij gezien dan) per-see een studentenkamer moeten hebben?
Oh het gros heeft hier (o.a. vanwege kosten) ook geen behoefte aan, ik zoek zelf ook totaal niet meer in Nijmegen, het aanbod is veel te klein en voor het bedrag wat ik daar neerleg kan ik in een van de steden hier (Hengelo, Enschede of Almelo) veel sneller een veel grotere kamer krijgen. Sluit beter aan op m'n werk en privésfeer en verkort de reis met een half uur.

Niemand moet, maar met bijna 23 jaar heb ik grote behoefte aan wat meer vrijheid en vind ik het ook wel een keer tijd worden om het huis te verlaten. Daar word dan ook maandelijks geld voor opzij gezet.
Hier in Zuid-Limburg hebben we (afaik) 3 grote HBO scholen op <~30 KM en de Uni in Maastricht ligt op zo'n 10KM. Ik weet niet of "wij" het hier dan zo goed geregeld hebben qua onderwijs of dat er een andere instelling heerst qua thuis/uitwonen. Er zijn echt maar enkelen die op kamers gaan in mijn en andere examenklassen, vaak is dit dan omdat de gewenste opleiding alleen in Eindhoven te volgen is. Of men gaat nog wel eens naar Aken (DE) omdat het in Duitsland blijkbaar echt geen drol kost inc. kamer.
Omdat Limburg relatief klein en opgepropt is en het de laagste bevolkingsdichtheid heeft van NL, genoeg hogescholen hier in de omgeving, maar ze zijn of kwalitatief een stuk lager (Zwolle 60 mins reizen) of de opleiding zelf bevalt mij niet (Enschede 45 mins reizen), de dichtstbijzijnde optie? Arnhem en Nijmegen. Ruim 1:45 met het OV.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 08-03-2016 00:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

Ik zie de absolute noodzaak ook niet zoveel. ik woon ook bij mn ouders. Voor mij zijn Groningen en Emmen even ver weg:15 minuten fietsen 30 minuten met de bus tot centrum, en dan ~10 a 15 minuten van centrum naar school. In een uurtje dus.Prima te doen Het kost misschien wat reistijd, maar hoef daardoor niet na school ook nog eens het huishouden te doen etc. Werken doe ik dan weer niet, maar ik heb dan ook geen huur te betalen.En ik zie niet waarom ik op kamers zou moeten voor mn studie. Het enige voordeel is dat je wat langer kan uitslapen, ik ben geen vroege vogel.

Voor mij zou een halfuurtjelater beginnen al een grote verbetering zijn. wat mij betreft mogen ze dat doorvoeren. Maar de NS heeft hier niets mee te maken, ik ga immers met de bus naar school. (=veel fijner dan met de trein)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Jeroenneman schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:02:
Blijkbaar heb ik óf extreem veel geluk , óf houdt iedereen het hier na één zoekopdracht voor gezien.

4 kamers in 5 jaar, allemaal onder de 280 euro. Kleinste 14m2, grootste 36m2 (met een huisgenoot).

Raar dat iedereen die ik kende dat ook kon regelen. In de lange hezelstraat, bij de SSHN, particulier in Hatert...In Duitsland of Arnhem moeten wonen is echt dikke onzin jongens.

Maar goed, het zal wel "puur toeval" zijn.
Ik heb maanden gezocht, mijn eerste bezichtiging was volgens mij ergens in april, in Arnhem.

Maarja, ik was nou eenmaal niet echt de typische super sociale feeststudent, dus ik kreeg telkens te horen dat ik niet helemaal in het groepje paste etc.

Ach, anti kraak wonen was toch veel leuker, dan maar een uurtje reizen, ik had een huis, met tuin, zelfs een rozenboogje in de voortuin, kon [niet officieel uiteraard] samenwonen met mijn vriendin, heb er geen seconde spijt van.

Ik ging trouwens naar Nijmegen omdat ze hier in het noorden mijn studie gewoon niet hadden. Andere keuzes waren volgens mij Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven of Maastricht ofzo, tja, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt :P Zeker als je vriendin in Arnhem woont.

Overigens was er wel een jongen van mijn oude school in Friesland die iedere dag heen en weer ging tussen Arnhem en een dorp buiten Heerenveen, 5 uur reizen per dag. Het kan dus blijkbaar wel, maar ik zou echt knettergek zijn geworden binnen een maand.

Studentenhuisvesting is gewoon al decennia een probleem, het probleem wordt er niet kleiner van, en de NS heeft al decennia last van reizende studenten. Je zou zeggen dat ze inmiddels wel door moeten hebben dat er veel studenten in de spits reizen :P

Overigens, staan al die oude treinstellen nog weg te rotten op station Nijmegen? Dat waren tijdelijke NS dingen, die ze "een paar jaar" terug niet meer nodig hadden, nou, we merken het :+

[ Voor 5% gewijzigd door RobinHood op 08-03-2016 00:35 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja die staan er nog steeds. Alleen niet bij het station zelf maar op een groot emplacement iets verderop. Vanaf het viaduct op de Graafseweg heb je daar goed zicht op, die staan letterlijk weg te rotten.

[ Voor 5% gewijzigd door sambalbaj op 08-03-2016 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Jeroenneman schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:02:

Als je een kamer van krap 400 euro online zet en binnen de kortste keren 100+ reacties hebt kan je wel zeggen dat jij inderdaad geluk hebt gehad. Dat wordt nog eens bevestigd door de verhalen van de mensen die dan komen opdagen. 15 keer hospiteren is geen uitzondering.

Overigens zeggen de cijfers van het Nibud genoeg - het gemiddelde ligt boven de 350 euro. Dan kunnen we lang discussiëren, maar betekent het dat een kamer van 280 euro maar voor een kleine fractie haalbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 08-03-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:23

The Zep Man

🏴‍☠️

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 08:38:
het gemiddelde ligt boven de 350 euro. Dan kunnen we lang discussiëren, maar betekent het dat een kamer van 280 euro maar voor een kleine fractie haalbaar is.
Gemiddelde != mediaan != mode. Misschien zijn er een paar studenten die exorbitant rijk leven, en zit de massa onder dat gemiddelde. ;)

Serieuzer: waarschijnlijk klopt de stelling. Studentenhuisvesting is duur...

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 08-03-2016 08:44 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Zep Man schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 08:43:
Gemiddelde != mediaan != mode. Misschien zijn er een paar studenten die exorbitant rijk leven, en zit de massa onder dat gemiddelde. ;)
Klopt, misschien zitten er wel een paar studenten tussen die een kamer van 8000 euro per maand hebben :+

Hoewel je in theorie een punt hebt, zal dat in de praktijk niet erg relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:44
[...]

Mijn buurjongen (man inmiddels, lol) heeft een HBO Architectuur in Eindhoven gevolgd, en hij is iedere dag met te trein + bus heen en teruggekomen, ik heb hem zelden horen klagen over OV. Een aantal vrienden van me die nu MBO 4 doen moeten met de trein en bus, maar buiten het feit dat ze ruim 100 euro p.m. kwijt zijn aan onbeperkt vervoer zeggen ze dat het qua drukte wel meevalt. Kan in dan weer concluderen dat het op dit gebied misschien beter geregeld is dan noordelijker, of zijn we hier wat sneller tevreden?

HBO ICT in Heerlen bij Zuyd Hogeschool is voor mij letterlijk een 50 minuten met de fiets, 20 minuten met de auto of een 35 minuten met de bus. Dit is voor bijna ieder dorp hetzelfde verhaal, zit misschien 15 minuten extra in als je echt helemaal zuid-westelijk zit.
Studeren is ook bij uitstek de tijd waarin je een nieuwe fase in je leven ingaat, en waarin het tijd kan zijn om het veilige oude nest te verlaten. Daarbij heft niet iedereen de luxe dat zijn of haar onderwijsinstelling in de buurt zit. Mijn N=1 is dat toen ik ging studeren mijn moeder naar een klein dorpje onder Rotterdam verhuisde terwijl ik in Amsterdam ging studeren. Thuis wonen was voor mij al niet wenselijk, maar met het OV had me dat 2 uur reistijd enkele reis opgeleverd. No way José :w

Verder hoor ik hier mensen oppperen dat studenten maar voor de colleges moeten gaan werken als vulploegmedewerker van 5/6-8u in de ochtend. Ik heb zelf toen ik studeerde een tijdje voor het GVB gewerkt, met werktijden die ergens rond 5u begonnen waarbij ik dan rond 10u klaar was. Dan kon ik gelijk door naar m'n college om 11u, maar de helft van de tijd ging ik liever terug m'n bed in. Dat soort werktijden zijn alleen vol te houden als je leven daar op af is gestemd. Dus als je elke dag om 9u in je bed ligt. Dat zie ik de gemiddelde student niet echt doen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:56

Zenix

BOE!

Bij het NK spitsreizen is wel gebleken hoeveel studenten er wel niet buiten de ochtendspits reizen, het was zelfs rustiger dan normaal, doordat andere reizigers dachten dat het druk werd. Hoezo reizen studenten tijdens de spits? Blijkt dus reuze mee te vallen, wat mijn ervaring ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 08:38:
[...]
Overigens zeggen de cijfers van het Nibud genoeg - het gemiddelde ligt boven de 350 euro. Dan kunnen we lang discussiëren, maar betekent het dat een kamer van 280 euro maar voor een kleine fractie haalbaar is.
Volgens diezelfde logica zou een telefoonabbo onder de 32 euro maar voor een kleine fractie haalbaar zijn. Dat staat namelijk ook in de cijfers van het Nibud.

Maar om de een of andere kan ik het toch wel iets goedkoper krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:58
Je telefoonabbo heb je vrije keuze in, in de huur moet je gewoon geluk mee hebben. Grote kans dat jij en 100 andere graag dat appartement van 280 euro willen.
Ik kan mij niet voorstellen dat als er een telefoonabbo van 18 euro is, dat je deze niet krijgt omdat er al iemand jou voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Remy!!!! schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:10:
Je telefoonabbo heb je vrije keuze in, in de huur moet je gewoon geluk mee hebben. Grote kans dat jij en 100 andere graag dat appartement van 280 euro willen.
Toch zie ik hier ook allerlei mensen die allerlei keuzes maken qua huur (geen bezemkast, anti-kraak etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Gomez12 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:41:
[...]

Toch zie ik hier ook allerlei mensen die allerlei keuzes maken qua huur (geen bezemkast, anti-kraak etc)
Ja. Van de andere kant is het wel leuk te bedenken dat we een beschaafd en rijk land zijn, en dat het natuurlijk op zich niet onredelijk is om te verwachten dat we dit ook een beetje beschaafd op kunnen lossen. Antikraak kan een goede optie zijn - maar de onzekerheid (en ook de omstandigheden zelf) kunnen soms ook best een stuk minder ideaal zijn. Sommige mensen hebben mazzel. Het is geen structurele oplossing.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Gomez12 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:41:
[...]

Anti-kraak vind ik wel een goede keuze vaak, je krijgt veel ruimte voor weinig geld (het brengt wel enige onzekerheid met zich mee).
Maar zou jij €500+* gaan betalen voor een bezemkast van 3x3? Terwijl dat je weet dat je in dezelfde stad voor €300* een zelfde kamer kan krijgen?
Ja het zijn keuzes, maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je daarin trapt.

* Dit zijn fictieve bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zenix schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:03:
Bij het NK spitsreizen is wel gebleken hoeveel studenten er wel niet buiten de ochtendspits reizen, het was zelfs rustiger dan normaal, doordat andere reizigers dachten dat het druk werd. Hoezo reizen studenten tijdens de spits? Blijkt dus reuze mee te vallen, wat mijn ervaring ook is.
Je kan ook de andere kant op spinnen:

Zie eens hoeveel mensen opeens niet de trein hoeven te pakken als ze horen dat het nog drukker wordt.

Uiteindelijk is het vast allebei wel een beetje waar: Ja, er zijn zeker studenten die niet perse in de spits hoeven te reizen, maar er zijn ook niet-studenten die best eerder/later kunnen reizen.

Ik denk dat de NS eens af moet van het idee dat je mensen moet straffen als ze in de spits rijden. Draai het om, beloon mensen als ze buiten de spits in de trein zitten, zeker als ze eerst wel in de spits zaten.

Hoe? Meer korting wellicht, maak er 45% korting van in plaats van 40% korting buiten de spits, bij de NS tarieven tikt dat al leuk aan :P En geef mensen die kunnen bewijzen dat ze echt de spits zijn gaan mijden voordelen, paar keer per maand een opwaardering naar eerste klas bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

D4NG3R schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:23:
Over wanneer heb jij het precies? Half mijn klas is momenteel op zoek naar huisvesting in Nijmegen en omstreken, welgeteld 1 heeft nu een kamer. Waarom? Omdat ze de enige griet is en er ontiegelijk veel studentenwoningen welke opzoek naar meiden zijn.
Over de periode 2013 t/m 2015...

Echt iedereen, no exceptions, die ik ken van de studie (medische faculteit Radboud), echt iedereen had een kamer. Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat je op zowel kamernet (absoluut de upfront kosten waard), facebook (kamers in nijmegen of iets dergelijks) of via via niet iets kun regelen.

Je hebt je hopelijk wel in je eerste jaar al ingeschreven bij de SSHN? Anders kun je dat nu vergeten.

Particulier is er echter genoeg te vinden. Woonverenigingen zijn in de stad populair, en in Dukenburg zijn er meer dan genoeg huizen waar studenten in kunnen (je moet dan wel bereid zijn om 20 minuten te fietsen).

Wees ook bereid om minimaal 5x te worden afgewezen per kamer. Ik heb er vaak geluk mee gehad, maar ik heb ook mensen gehoord die in één week naar 6 avonden gingen, en de volgende week bericht kregen dat ze bij één huis mochten intrekken.

Also: je leeftijd kan ook wel eens meespelen. Ik kan me goed voorstellen dat er weinig studentenhuizen zitten te springen om iemand van 23, die toch na een jaartje al klaar is.

(Niet aanvallend bedoeld, ik probeer je slechts te motiveren om te blijven zoeken! Ze zijn er namelijk absoluut wel, wellicht alleen lastig te vinden.)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
incaz schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:48:
[...]
Van de andere kant is het wel leuk te bedenken dat we een beschaafd en rijk land zijn, en dat het natuurlijk op zich niet onredelijk is om te verwachten dat we dit ook een beetje beschaafd op kunnen lossen.
Altijd wel leuk om te zien dat we aan de ene kant een beschaafd en rijk land zijn en aan de andere kant er geklaagd wordt bij het leven want alles zou achteruit gaan. Wellicht gaan de eisen gewoon telkens omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 120284 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 20:05:
Meeste roosters zitten vol met lucht; alles slim inplannen en iedereen een roostervrije dag geven, scheelt 20% op reizen, zonder dat deze naar buiten de spits verplaatst worden.
Roostermakers hebben weken nodig om überhaupt alles goed ingepland te krijgen, en dan nog wekken sommigen de illusie dat we ze gewoon een schop onder de hol moeten geven en dat de roosters dan ineens 20% beter zijn? "Hey Henk, je plant nu steeds vroeg op de ochtend en laat in de middag, kun je dat niet gewoon allemaal midden op de dag zetten? - Och, natuurlijk, dat ik daar de afgelopen jaren niet zelf op gekomen ben!" 8)7

Als je naar het rooster van één individu kijkt zie je gaten, ja. Als je daar de docenten en collegezalen ook in meeneemt, dan wordt het feest. Helemaal bij keuzevakken, schakelprogramma's, vakken gedeeld door meerdere studies, etc. "Beter roosteren" is ongeveer net zo'n goede oplossing als "meer treinen".

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:06

defiant

Moderator General Chat
Gomez12 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:46:
Altijd wel leuk om te zien dat we aan de ene kant een beschaafd en rijk land zijn en aan de andere kant er geklaagd wordt bij het leven want alles zou achteruit gaan. Wellicht gaan de eisen gewoon telkens omhoog.
Dat denk ik ook ja. Na de herinvoering van de basisbeurs, het afschaffen van het collegegeld en de invoering van gratis OV, eisen de studenten nu ook nog eens terugdraaiing van de spitsmaatregel, op een gegeven moment is het genoeg.
/sarcasme

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ongeacht je sarcasme, zo'n OV kaart is totaal niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 80487

[...]

Ik wil niet heel moeilijk doen, maar je kan over het algemeen toch wel stellen dat die achteruitgang er wel gewoon is.
Sociale zekerheid, woningmarkt, werkzekerheid, zorgzekerheid allemaal van die basiszaken die gewoon tot verschillende niveau's versoberd zijn ten opzichte van bijvoorbeeld die bloeiende welvaart waar een hoop zogenoemde babyboomers uit komen. (diezelfde omroep max generatie die nu al dan niet terecht opmerken dat hun pensioen het iets minder goed doet dan geprojecteerd)

Al die mensen met regelingen en potjes tot achter de komma van oude werkgevers, dat is allemaal weg dat kan allemaal niet meer. Huizen stijgen lang niet zo hard meer als er überhaupt nog iets stijgt. Zorg komt steeds meer voor je eigen rekening (tandarts was vroeger bijvoorbeeld iets wat je "gewoon deed", tegenwoordig is dat meer een luxeproduct). Salaris doet al zeker een decennium geen drol. In de context van studenten is school ook gewoon duurder dus er is op-zich genoeg om over te zeiken zonder het klakkeloos af te schuiven op te hoge verwachtingen.

En dan kan je roepen dat ze in etheopie vliegen van hun voorhoofd moeten slaan en het dus niet zo erg is maar daar krijg ik zelf altijd een beetje een slappe van. Vooral als dergelijke argumenten komen van mensen die daadwerkelijk niet zo veel te zeuren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
Remy!!!! schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:05:
Ongeacht je sarcasme, zo'n OV kaart is totaal niet gratis.
dat is toch precies wat hij zegt? Het volgende is dus wel gebeurd::

- collegegeld omhoog
- basisbeurs weg (lening geworden)
- OV-kaart lening/duurder/beperkter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Dan had ik het verkeerd begrepen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
We zijn een beschaafd en rijk land, maar we zetten onze rijkdom wel steeds minder in om die beschaving ook vast te houden. De eisen gaan niet omhoog. In een aantal gevallen (en zeker bij studenten!) is het vrij eenvoudig aan te tonen dat de omstandigheden daadwerkelijk minder worden.

(Enne, in het geval van de NS is het ook niet slechts zo dat onze reisbehoefte groter is geworden, maar toch echt voornamelijk dat hun treinen korter zijn geworden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik begrijp niet hoe kortzichtig sommige mensen hier nou kunnen zijn.

Vroeger zou je als student misschien wel gigantisch veel tijd en geld hebben maar tegenwoordig? Hier staat er niet veel op de bankrekening.

Dus wat moet je dan doen om toch de huur te betalen? Inderdaad: werken.
Wanneer zijn de bijbaantjes? 's middags en 's avonds.
Schuif colleges dus op en mega veel studenten zitten in de knoei.

Daar komt bij dat je het etisch niet kunt verantwoorden om een bepaalde groep uit de samenleving te discrimineren. Willen de werkenden minder mensen in de trein? Ga lekker zelf verhuizen want veel studenten kunnen geen (betaalbare) kamers vinden.

Totaal offtopic. Wat is de NS toch ook een stelletje incompetente buikschuivers.. Plannen ho maar zo blijkt wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

dudee schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:16:
Ik begrijp niet hoe kortzichtig sommige mensen hier nou kunnen zijn.

Vroeger zou je als student misschien wel gigantisch veel tijd en geld hebben maar tegenwoordig? Hier staat er niet veel op de bankrekening.

Dus wat moet je dan doen om toch de huur te betalen? Inderdaad: werken.
Wanneer zijn de bijbaantjes? 's middags en 's avonds.
Schuif colleges dus op en mega veel studenten zitten in de knoei.

Daar komt bij dat je het etisch niet kunt verantwoorden om een bepaalde groep uit de samenleving te discrimineren. Willen de werkenden minder mensen in de trein? Ga lekker zelf verhuizen want veel studenten kunnen geen (betaalbare) kamers vinden.

Totaal offtopic. Wat is de NS toch ook een stelletje incompetente buikschuivers.. Plannen ho maar zo blijkt wel weer.
Dat doet de NS dan wel weer geweldig he, verschillende reizigersgroepen tegen elkaar op zetten, vanwege problemen die door de NS zelf veroorzaakt worden. Maar nee, iedereen gaat op elkaar inhakken in plaats van samen de problemen binnen de NS aan de kaak te stellen, mooi man. B)

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 08-03-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05
En iedereen loopt de NS de schuld te geven terwijl het grootste probleem de politiek is. Dus lekker kortzichtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Robkazoe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:00:
En iedereen loopt de NS de schuld te geven terwijl het grootste probleem de politiek is. Dus lekker kortzichtig...
Wil je dit uitleggen? (niet sarcatisch hier)

Bij mijn weten is de spoorwegen geprivatiseerd en zit de politiek hier niet meer tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

dudee schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:01:
[...]

Bij mijn weten is de spoorwegen geprivatiseerd en zit de politiek hier niet meer tussen?
Als de NS echt totale vrijheid had, misschien knikkeren ze de student OV kaart er dan gewoon uit. Dat zou pas een beslissing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Jeroenneman schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:04:
[...]

Als de NS echt totale vrijheid had, misschien knikkeren ze de student OV kaart er dan gewoon uit. Dat zou pas een beslissing zijn.
Serieus? Weet je wat ze daarvoor betaald krijgen (afgezien van het gewenningseffect voor studenten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
[...]

In 2014 zou de studenten-OV afgeschaft worden of in ieder geval zéér ver uitgekleed worden. NS heeft hierop geanticipeerd door minder nieuw materieel in te kopen. Toen in 2014 de studenten-OV ineens toch niet afgeschaft werd, en bovendien een stuk of wat V250's terug naar Italië moesten, hebben ze als een malle aanbestedingen uitgeschreven om nieuw materieel te bemachtigen. Maar nieuwe treinen tover je niet in een paar weken tevoorschijn.

Daarom vind ik de studentenactie ook onzin. Iedereen weet precies waar we aan toe zijn, NS heeft wat verkeerde beslissingen gemaakt, grotendeels op basis van draaikonterij van de 2e kamer, maar heeft er daarna alles aan gedaan deze te keren. Dat er nu materieelgebrek is is gewoon niets meer aan te doen. Als we die pijn wat kunnen verlichten door wat meer gespreid te reizen is dat alleen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-06 15:18
Remy!!!! schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:55:
[...]

Anti-kraak vind ik wel een goede keuze vaak, je krijgt veel ruimte voor weinig geld (het brengt wel enige onzekerheid met zich mee).
Maar zou jij €500+* gaan betalen voor een bezemkast van 3x3? Terwijl dat je weet dat je in dezelfde stad voor €300* een zelfde kamer kan krijgen?
Ja het zijn keuzes, maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je daarin trapt.

* Dit zijn fictieve bedragen.
Nou wat ik nog weet van mijn studenten tijd is dat veel studenten letterlijk op kamers gingen, ze huurde een slaapkamer van een huis.. Het bedrag zat veelal rond de 300-400 euro incl gas/water/licht/internet ( ik heb ook hogere bedragen voorbij horen komen ).
Ik huurde een ''appartementje'' voor 370 euro, hier ontving ik huurtoeslag wat circa de helft was, elke maand netjes op tijd. Ik was aan het eind van de maand een stuk goedkoper uit en ik had leefruimte, vergeleken vrienden en mede studenten die op een slaapkamertje zaten.

Enige verschil is de wachttijd, ik wist van te voren dat ik ging studeren, dat was niet iets van de 1 op de andere dag. De wachttijd voor een appartement via een woningvereniging kan dus langer duren dan een slaapkamertje huren..

Ik zou zeggen indien je weet dat je gaat studeren, blijf uit de buurt van die kleine slaapkamertjes. Je bent meer geld kwijt elke maand, meer kans op een luie huurbaas, ECHT je eigen plek: geen wc / badkamer / keuken delen en ga zo maar door.

Maar oké ik ga nu volledig off-topic mijn excuses!

[ Voor 4% gewijzigd door LopendeVogel op 08-03-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

mcDavid schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:07:

Daarom vind ik de studentenactie ook onzin. Iedereen weet precies waar we aan toe zijn, NS heeft wat verkeerde beslissingen gemaakt, grotendeels op basis van draaikonterij van de 2e kamer, maar heeft er daarna alles aan gedaan deze te keren. Dat er nu materieelgebrek is is gewoon niets meer aan te doen. Als we die pijn wat kunnen verlichten door wat meer gespreid te reizen is dat alleen maar goed.
Zo oneerlijk voor de studenten die het blijkbaar (getuige de reacties) al zoooo zwaar hebben, dat een uurtje later opstaan en een uurtje langer doorgaan echt absoluut levens kapot zal maken.

/sarcasm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mcDavid schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:07:
[...]

In 2014 zou de studenten-OV afgeschaft worden of in ieder geval zéér ver uitgekleed worden. NS heeft hierop geanticipeerd door minder nieuw materieel in te kopen. Toen in 2014 de studenten-OV ineens toch niet afgeschaft werd, en bovendien een stuk of wat V250's terug naar Italië moesten, hebben ze als een malle aanbestedingen uitgeschreven om nieuw materieel te bemachtigen. Maar nieuwe treinen tover je niet in een paar weken tevoorschijn.

Het klopt dat de NS inderdaad niet geheel had verwacht dat het studenten-OV gewoon bleef, echter, bij de aanschaf van de SLT's hebben ze zich ook niet helemaal aan hun idee gehouden van alleen nog maar dubbeldekkers aan te schaffen. Juist die treinen rijden veel in de spits en worden veel door studenten en andere forenzen gebruikt.

Dus, wat bestellen ze? Nog meer enkeldeks materieel!. Hell, ik zie de NS er echt voor aan om de nieuwe intercity's ook gewoon weer enkeldekkers te laten zijn :/ En het maar vreemd vinden dat de treinen zo druk zijn...

De V250's zijn volgens mij niet echt het probleem, gezien daar nu met "oude" IC-rijtuigen wordt gereden, getrokken door locs die de NS ergens uit de hoge hoed heeft gehaald, maar in ieder geval niet vanaf de reizigersdienst kwamen.

Ondertussen staat ICK dus weg te rotten op het emplacement van Nijmegen, als ze die treinen nou wat netter hadden gelaten [mind you, die 130 rijtuigen zouden 60 miljoen gekost hebben], hadden ze die dingen in de wat meer langeafstands IC's kunnen gebruiken [Rotterdam/Den Haag - Leeuwarden/Groningen bijv.], waardoor ander materieel wat geschikter is als stoptrein, als stoptrein gebruikt kon worden.

Natuurlijk, koplopers zijn niet echt geweldig als stoptrein, maar Plan V kan/kon het ook, en alles is beter dan geen trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Jeroenneman schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:16:
[...]

Zo oneerlijk voor de studenten die het blijkbaar (getuige de reacties) al zoooo zwaar hebben, dat een uurtje later opstaan en een uurtje langer doorgaan echt absoluut levens kapot zal maken.

/sarcasm
Ik stap om 7 uur de deur uit, ben om 3 uur weer terug en dan huiswerk+werk. Een student maakt meer uren dan jij met je oh zo zware 40 uurig werkweekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Jeroenneman schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:16:
[...]

/sarcasm
Nouja, wat mij betreft mag ook het bedrijfsleven hierin wel een steentje bijdragen. Dat is misschien het enige waar misschien wel wat verontwaardiging te rechtvaardigen is, dat de NS de taak van het spreiden vooral bij de studenten legt. Al is het wel begrijpelijk, aangezien praktisch gezien de studenten gewoon wat flexibeler zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dat hele gezwets met volle treinen word volledig bij de verkeerde neergelegd. Studenten van pakweg net 16/17/18 hebben lang niet allemaal een auto ter beschikking of zelfs een rijbewijs. Al die ambtenaren en andere werknemers inmiddels wel (want werk). Als je eens ziet hoeveel van die luilakken met de trein reizen terwijl ze met de auto A: sneller zijn en B: niet in de trein zitten. Hou je weer een stoeltje of wat extra over.

Studenten worden uitgebuit tot en met en dat is schandalig. Dit uitbuiten is begonnen met de stufi en vervolgens wordt er gezorgd dat er niet eens een baantje naast gehouden kan worden omdat de college's maar eens twee uur later moeten starten :N hoe moeten zij die veel te dure studie dan betalen? Niet alle ouders hebben een maandinkomen van een paar duizend :/
Nee, de werknemers; daar moeten ze eens wat veranderen. Die 9 tot 17 uur mentaliteit moet opgeheven worden. Als verpleegkundige in de wijk werk ik ook door na kantoor uren, in het weekend, alle feestdagen en vakanties ;)

Als er iemand flexibeler is dan zijn dat die werknemers wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

dudee schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:19:
[...]

Ik stap om 7 uur de deur uit, ben om 3 uur weer terug en dan huiswerk+werk. Een student maakt meer uren dan jij met je oh zo zware 40 uurig werkweekje
Als je echt denkt dat je later om 5 uur ook daadwerkelijk klaar bent met werken...

Je bent om 3 uur klaar met studeren? En dan heb je zeker fulltime les gehad? Niet een uurtje tussendoor, waarin je ook prima op het grasveld kan liggen of zelfstudie kan doen (waarbij de uren die voor zelfstudie staan vaak 2x schromelijk overdreven zijn)? En werk? Die paar uurtjes in de avond of in het weekend?

Nee jongens, ik heb het idee dat er echt wordt onderschat hoe goed een student het heeft. (of jullie hebben allemaal de meest zware studie gekozen, en wonen allemaal 3 uur bij je opleiding vandaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:29:
[...]

Als je echt denkt dat je later om 5 uur ook daadwerkelijk klaar bent met werken...

Je bent om 3 uur klaar met studeren? En dan heb je zeker fulltime les gehad? Niet een uurtje tussendoor, waarin je ook prima op het grasveld kan liggen of zelfstudie kan doen (waarbij de uren die voor zelfstudie staan vaak 2x schromelijk overdreven zijn)? En werk? Die paar uurtjes in de avond of in het weekend?

Nee jongens, ik heb het idee dat er echt wordt onderschat hoe goed een student het heeft. (of jullie hebben allemaal de meest zware studie gekozen, en wonen allemaal 3 uur bij je opleiding vandaan)
Ik kon in mijn tussenuurtjes op de middelbare school al niet eens lekker genieten van het weer.. Er zat altijd wel wat aan huiswerk achter.
Op de hbo was dat niet anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RobinHood schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:18:
[...]

Het klopt dat de NS inderdaad niet geheel had verwacht dat het studenten-OV gewoon bleef, echter, bij de aanschaf van de SLT's hebben ze zich ook niet helemaal aan hun idee gehouden van alleen nog maar dubbeldekkers aan te schaffen. Juist die treinen rijden veel in de spits en worden veel door studenten en andere forenzen gebruikt.

Dus, wat bestellen ze? Nog meer enkeldeks materieel!. Hell, ik zie de NS er echt voor aan om de nieuwe intercity's ook gewoon weer enkeldekkers te laten zijn :/ En het maar vreemd vinden dat de treinen zo druk zijn...

De V250's zijn volgens mij niet echt het probleem, gezien daar nu met "oude" IC-rijtuigen wordt gereden, getrokken door locs die de NS ergens uit de hoge hoed heeft gehaald, maar in ieder geval niet vanaf de reizigersdienst kwamen.

Ondertussen staat ICK dus weg te rotten op het emplacement van Nijmegen, als ze die treinen nou wat netter hadden gelaten [mind you, die 130 rijtuigen zouden 60 miljoen gekost hebben], hadden ze die dingen in de wat meer langeafstands IC's kunnen gebruiken [Rotterdam/Den Haag - Leeuwarden/Groningen bijv.], waardoor ander materieel wat geschikter is als stoptrein, als stoptrein gebruikt kon worden.

Natuurlijk, koplopers zijn niet echt geweldig als stoptrein, maar Plan V kan/kon het ook, en alles is beter dan geen trein.
Dubbeldeksmaterieel is niet erg geschikt als stoptrein, gezien de hogere in- en uitstaptijden. Daarvoor moet je gewoon materieel met veel deuren en veel staanplaats hebben. Daar voldoen de SLT's en de flitrts die ze besteld hebben prima aan.
Dit is ook de reden dat ze de oude DDM's omgebouwd hebben tot IC's, de in/uitstaptijden vielen gewoon tegen.

Die rijtuigen die nu op de HSL rijden, hadden anders als backup kunnen dienen voor het hoofdrailnet. Had op zijn minst een beetje lucht gegeven.
De Plan-V is uitgefaseerd omdat ze het niet langer veilig achten daarmee door te rijden. Een onveilige trein zou ik niet per sé beter vinden dan géén trein.

Anyway ik wil niet zeggen dat het allemaal niet veel beter gemanaged had kunnen worden, er zijn zeker fouten gemaakt. Maar het lijkt de tendens te zijn dat men denkt dat de NS nieuwe treinen kan kopen met het zelfde gemak dat wij een nieuwe auto kunnen kopen. Zo werkt het helaas niet. Die nieuwe treinen zijn al besteld, maar ze moeten nog gemaakt worden. Tot die tijd kun je zeikstralen op de NS wat je wilt, maar helpen gaat het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dudee
[...]

Stages vind ik het mooiste, lekker rustig :o
Je begint om 8 uur, begint met een kop koffie.. En om half 5 rij je weer door de poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Mrjraider schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:25:
Dat hele gezwets met volle treinen word volledig bij de verkeerde neergelegd. Studenten van pakweg net 16/17/18 hebben lang niet allemaal een auto ter beschikking of zelfs een rijbewijs. Al die ambtenaren en andere werknemers inmiddels wel (want werk). Als je eens ziet hoeveel van die luilakken met de trein reizen terwijl ze met de auto A: sneller zijn en B: niet in de trein zitten. Hou je weer een stoeltje of wat extra over.

Studenten worden uitgebuit tot en met en dat is schandalig. Dit uitbuiten is begonnen met de stufi en vervolgens wordt er gezorgd dat er niet eens een baantje naast gehouden kan worden omdat de college's maar eens twee uur later moeten starten :N hoe moeten zij die veel te dure studie dan betalen? Niet alle ouders hebben een maandinkomen van een paar duizend :/
Nee, de werknemers; daar moeten ze eens wat veranderen. Die 9 tot 17 uur mentaliteit moet opgeheven worden. Als verpleegkundige in de wijk werk ik ook door na kantoor uren, in het weekend, alle feestdagen en vakanties ;)

En dan staan we met z'n allen in de file, ipv op het perron...

Trouwens, als je twee uur later start, kun je 's ochtends dus twee uur langer werken! Dan ben je 's avonds lekker vrij.

Studenten worden uitgebuit... really? Dan ga je toch lekker gelijk aan het werk na de middelbare? Dan zie je wat "investeren in je toekomst is", en wat echte "uitbuiting" betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!

Want als je werkt kan je gelijk een auto betalen en dus ook de kosten die daarbij komen kijken? (benzinekosten e.d.?)
Bij ons mag je niet eens parkeren als je te dicht bij het werk woont, je krijgt pas een parkeervergunning als je langer dan 45min met het OV moet.

Ik heb niets te klagen want hoef maar 20min te fietsen maar dit is wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Remy!!!! schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:31:
[...]

Want als je werkt kan je gelijk een auto betalen en dus ook de kosten die daarbij komen kijken? (benzinekosten e.d.?)
Bij ons mag je niet eens parkeren als je te dicht bij het werk woont, je krijgt pas een parkeervergunning als je langer dan 45min met het OV moet.

Ik heb niets te klagen want hoef maar 20min te fietsen maar dit is wel erg kort door de bocht.
Net zo door de bocht door de scholen maar te verzoeken later te starten met school zodat de treinen rustiger worden 8)7
Daarnaast heb je wel deels een punt maar ik blijf erbij dat de studenten eens de kans moeten krijgen te studeren en niet constant tussen tussen probleem regering en probleem bedrijven in moet zitten. Want alweer zijn de studenten de sjaak :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 23:03
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Studenten in Nederland klagen steen en been, en lijken niet bereid te investeren in hun toekomst. Toen ik studeerde en lange stages liep, werkte ik 40 uur per week op stage, en daarnaast nog 15 uur in de avond/zaterdag.

En in mijn omgeving zag ik ze maar feesten, maximaal bijlenen, chillen etc. En vervolgens protesteren dat de basisbeurs geen gift meer is, en dat ze geen 3de studie meer mogen volgen, en ga zo maar door. Ben ook wel klaar met dat geklaag. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik ben van mening dat e.e.a. over het algemeen prima te combineren is. En is dat niet zo, moet je bijlenen omdat je leuke dingen naast je studie wil doen? Prima, maar de voorwaarden zijn uitstekend en als het geen kansloze pretstudie is kan je het later gewoon terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:31:
[...]

En dan staan we met z'n allen in de file, ipv op het perron...

Trouwens, als je twee uur later start, kun je 's ochtends dus twee uur langer werken! Dan ben je 's avonds lekker vrij.

Studenten worden uitgebuit... really? Dan ga je toch lekker gelijk aan het werk na de middelbare? Dan zie je wat "investeren in je toekomst is", en wat echte "uitbuiting" betekent.
Welke debiel schaft dan het studiefinanciering af? Denk je nu serieus dat studeren voor iedereen betaalbaar is? Ik heb elk baantje moeten gebruiken om te kunnen studeren en nog zit ik aan een studieschuld vast :'(

Men loopt te zeiken dat de kwaliteit van de studie en het presteren van studenten minder word maar ja wat wil je als je van 7 tot 15 naar school moet, van 16-23 moet werken voor je kosten en dan nog maar niet te spreken over de rest wat er bij een studie komt kijken ;)
Om vervolgens heel dat OV om te gooien omdat de NS hun zaakjes niet op orde hebben vind ik dan weer te ver gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
PrinsPils schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:36:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Studenten in Nederland klagen steen en been, en lijken niet bereid te investeren in hun toekomst. Toen ik studeerde en lange stages liep, werkte ik 40 uur per week op stage, en daarnaast nog 15 uur in de avond/zaterdag.

En in mijn omgeving zag ik ze maar feesten, maximaal bijlenen, chillen etc. En vervolgens protesteren dat de basisbeurs geen gift meer is, en dat ze geen 3de studie meer mogen volgen, en ga zo maar door. Ben ook wel klaar met dat geklaag. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik ben van mening dat e.e.a. over het algemeen prima te combineren is. En is dat niet zo, moet je bijlenen omdat je leuke dingen naast je studie wil doen? Prima, maar de voorwaarden zijn uitstekend en als het geen kansloze pretstudie is kan je het later gewoon terugbetalen.
Oh school is geen straf, hier sluit ik mij bij aan.

Maar om nou te zeggen dat wij helemaal niks uitspoken op school? :?

Denk dat dit iets TE makkelijk is. Als jij in je auto stapt ben je klaar. Wij niet heh

Stuur maar een bedankje wanneer je je pensioen gestort krijgt. Zonder studenten zijn jullie net zo goed fucked.

[ Voor 4% gewijzigd door dudee op 08-03-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan trouwens hier je foto's van de drukte in de trein uploaden, als je rechtszaak tegen de NS wilt helpen:
U kunt hier de foto('s) van uw (overvolle) trein uploaden. Wij verzoeken u van elke treinreis die u maakt in de periode van 7 t/m 18 maart 2016 één of meer foto's te maken waaruit blijkt hoe druk het in de trein is. Het is belangrijk dat u dit elke dag doet, voor zowel de heen- als de terugreis, zodat er een aaneensluitende reeks ontstaat. Met behulp van uw e-mailadres kunnen we de verschillende foto's aan elkaar koppelen. U kunt echter ook losse foto's anoniem uploaden. Alvast bedankt voor uw hulp!
http://consumentenclaim.n...im/algemeen/foto-uploaden
Bent u de overvolle treinen ook meer dan zat? Sluit u dan aan bij onze NS-Claim.

Wij willen aan de rechter voorleggen dat de NS óf meer treinstellen in de spits gaat inzetten óf dat reizigers een schadevergoeding krijgen.

Aanleiding voor de claim is het toenemende aantal klachten van reizigers die elke dag in de trein moeten staan of zelfs op het perron achterblijven omdat de treinen te vol zitten. Dit staat haaks op de inspanningsverplichting die NS heeft om alle reizigers - bijzondere omstandigheden daargelaten - een zitplaats te bieden. Voorlopig zijn de problemen nog niet opgelost, omdat nieuwe sprinters pas in 2017 komen.

Aanmelden
Bent u de overvolle treinen ook helemaal zat? Meld u dan gratis aan. U kunt uw aanmelding volledig online regelen.
No cure no pay
U kunt deelnemen aan de NS-Claim op basis van no cure no pay. Het tarief bedraagt 15% inclusief btw. U kunt zich gratis aanmelden. Als wij geen resultaat voor u behalen dan betaalt u niets.

[ Voor 41% gewijzigd door Soldaatje op 08-03-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Jeroenneman schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:31:
Er is al meerdere keren uitgelegd dat werk niet gelijkmatig over de dag verdeeld is, en je dus helemaal niet zomaar even 's ochtends vroeg kunt werken ipv 's avonds.

Dat je dat stelselmatig negeert is een beetje flauw.
Mooie stemmingmakerij. Wat we vergeten is dat we ook als maatschappij veel hebben aan goedopgeleide mensen. We doen net alsof studeren alleen maar zinvol is voor de student, en ze dus vooral nergens over moeten zeuren, maar we hebben als maatschappij OOK belang bij mensen die studeren. En trouwens ook gewoon aan sociaal en economisch actieve studenten. We doen net alsof studenten alleen maar een last zijn - maar dat is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mcDavid schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:31:
[...]

Dubbeldeksmaterieel is niet erg geschikt als stoptrein, gezien de hogere in- en uitstaptijden. Daarvoor moet je gewoon materieel met veel deuren en veel staanplaats hebben. Daar voldoen de SLT's en de flitrts die ze besteld hebben prima aan.
Dit is ook de reden dat ze de oude DDM's omgebouwd hebben tot IC's, de in/uitstaptijden vielen gewoon tegen.

Die rijtuigen die nu op de HSL rijden, hadden anders als backup kunnen dienen voor het hoofdrailnet. Had op zijn minst een beetje lucht gegeven.
De Plan-V is uitgefaseerd omdat ze het niet langer veilig achten daarmee door te rijden. Een onveilige trein zou ik niet per sé beter vinden dan géén trein.

Anyway ik wil niet zeggen dat het allemaal niet veel beter gemanaged had kunnen worden, er zijn zeker fouten gemaakt. Maar het lijkt de tendens te zijn dat men denkt dat de NS nieuwe treinen kan kopen met het zelfde gemak dat wij een nieuwe auto kunnen kopen. Zo werkt het helaas niet. Die nieuwe treinen zijn al besteld, maar ze moeten nog gemaakt worden. Tot die tijd kun je zeikstralen op de NS wat je wilt, maar helpen gaat het niet.
Bestaande dubbeldekkers zijn inderdaad meer geschikt als IC dan als stoptrein, al vind ik DDM nog niet eens zo heel slecht, gezien die behoorlijk brede deuren hebben, 2 mensen die uitstappen en 1 die instapt kan in principe wel.

Ik weet dat de tijd dat NS-specifieke ontwerpen verleden tijd is, maar ik denk dat een goed ontworpen dubbeldekker zeker wel een goede stoptrein kan zijn, echter, dat zal waarschijnlijk een compleet nieuw ontwerp moeten zijn, en eigenlijk wel speciaal voor de NS, dure hobby. Anderzijds, als ze de nieuwe intercity op hetzelfde platform zouden bouwen, alleen dan met minder deuren per bak, en een lagere acceleratie, maar hogere topsnelheid, dan was het vast nog vrij betaalbaar gebleven. En makkelijker in onderhoud.

Probleem van de SGM, wat minder van de SLT omdat die gewoon groter is, is dat ze toch nog vrij klein zijn. Een dubbeldekker kan gewoon meer mensen kwijt, en dat is momenteel gewoon hard nodig.

IC-materiaal had wel wat lucht kunnen geven, maar dat had ICK net zo goed kunnen doen, als ze er [figuurlijk] een zeiltje overheen hadden gelegd. Het is gewoon achterlijk dat die rijtuigen na nog geen 10 jaar NS-dienst nu weg staan te rotten, terwijl ze prima ingezet hadden kunnen worden op lijnen waar een wat langere instaptijd geen groot probleem is.

Plan V is uiteraard oude meuk, en een revisie kan daar weinig aan veranderen, dus ik snap wel dat ze die eruit knikkeren, maar misschien hadden ze een vervanger moeten hebben voordat ze hem eruit knikkerden :P

Maarja, je hebt gelijk: tussen treintje kopen en treintje laten rijden zit een behoorlijke tijd, zelfs al koop je tweedehandse uit zeg Duitsland, omdat NS natuurlijk op compleet andere spanning rijdt en andere beveiligingen heeft.

Overigens, NS Financial Services staan de Buffels en LINT's te lease, kan NS die dingen niet gewoon inzetten? Ja, diesel rijden op elektrische baanvakken is ietwat zonde, maar, again, beter een trein dan geen trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:46:
Overigens, NS Financial Services staan de Buffels en LINT's te lease, kan NS die dingen niet gewoon inzetten? Ja, diesel rijden op elektrische baanvakken is ietwat zonde, maar, again, beter een trein dan geen trein.
Kan denk ik niet op alle trajecten diesel, er zijn veel stations ondergronds (Schiphol, Rijswijk, vast nog meer) moet er wel goede afzuiging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 23:03
incaz schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:44:
[...]

Er is al meerdere keren uitgelegd dat werk niet gelijkmatig over de dag verdeeld is, en je dus helemaal niet zomaar even 's ochtends vroeg kunt werken ipv 's avonds.

Dat je dat stelselmatig negeert is een beetje flauw.

[...]

Mooie stemmingmakerij. Wat we vergeten is dat we ook als maatschappij veel hebben aan goedopgeleide mensen. We doen net alsof studeren alleen maar zinvol is voor de student, en ze dus vooral nergens over moeten zeuren, maar we hebben als maatschappij OOK belang bij mensen die studeren. En trouwens ook gewoon aan sociaal en economisch actieve studenten. We doen net alsof studenten alleen maar een last zijn - maar dat is onzin.
Laatste zou ik graag ook omdraaien: studenten doen net alsof studeren een last is.

Studenten profiteren van hun studie, en wij van studenten. Laat iedereen zich dat wat meer beseffen en wat minder zwelgen in zelfmedelijden. Soms moet je dingen laten of investeren, maar aan het einde van de rit verdient het zich 9/10 keer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Soldaatje schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:49:
[...]

Kan denk ik niet op alle trajecten diesel, er zijn veel stations ondergronds (Schiphol, Rijswijk, vast nog meer) moet er wel goede afzuiging zijn.
Er zijn natuurlijk een paar lijnen waarop je ze niet kan gebruiken, maar bij een flinke meerderheid moet het gewoon kunnen.

Het is natuurlijk ook niet ideaal, maar NS heeft iig de Buffels al eerder gebruikt als sprinter op plaatsen waar gewoon een bovenleiding is, ik heb ze op Heerenveen vaak genoeg gezien als Sprinter tussen Steenwijk [of meppel al?] - Leeuwarden. Ook een behoorlijk druk traject omdat Leeuwarden de enige hogescholen heeft in een straal van 50+ kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Buffels zijn idd niet op alle (veel) trajecten toegelaten ivm problemen met wieldetectie. Daarnaast wil NS nu juist zoveel mogelijk van dieselstellen af, omdat het relatief duur en onderhoudgevoelig is.

En Lint is voor NS een nieuwe matiereelsoort, waar ze dus hun personeel voor moeten opleiden, een hoop nieuwe reserveonderdelen op voorraad nemen etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Remy!!!! schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:55:
Antikraak is een oplossing, maar niet voor iedereen haalbaar - al is het maar om de doodsimpele reden dat er niet genoeg anti-kraakpanden zijn voor iedereen. Men vult zo'n pand immers bij voorkeur met zo min mogelijk mensen. Daarnaast is het gebrek aan privacy (wanneer men maar wil controle) en de onzekerheid zeker een issue. Ik ken mensen die jaren in hetzelfde pand hebben gezeten en prima hebben gewoond, maar ook iemand die binnen drie jaar 12 keer moest verhuizen. Die heeft er een serieuze tik aan overgehouden, omdat geen mens met zoveel onzekerheid en onrust goed functioneert. Om een arbitraire reden je huis uitgezet worden is komt ook vaker voor, bij antikraak heb je het maar te slikken.

Op individueel niveau is het zeker een oplossing, maar over de breedte van het probleem niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bwerg schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:53:
[...]

Roostermakers hebben weken nodig om überhaupt alles goed ingepland te krijgen, en dan nog wekken sommigen de illusie dat we ze gewoon een schop onder de hol moeten geven en dat de roosters dan ineens 20% beter zijn? "Hey Henk, je plant nu steeds vroeg op de ochtend en laat in de middag, kun je dat niet gewoon allemaal midden op de dag zetten? - Och, natuurlijk, dat ik daar de afgelopen jaren niet zelf op gekomen ben!" 8)7

Als je naar het rooster van één individu kijkt zie je gaten, ja. Als je daar de docenten en collegezalen ook in meeneemt, dan wordt het feest. Helemaal bij keuzevakken, schakelprogramma's, vakken gedeeld door meerdere studies, etc. "Beter roosteren" is ongeveer net zo'n goede oplossing als "meer treinen".
Tja, er zijn vast instellingen waar ze wel een perfecte roostermaker hebben, maar ik heb het (vanaf de pensionering van de eerste roostermaker die ik de middelbare school had) herhaaldelijk meegemaakt dat er gewoon grof tussenuren geknipt konden worden na even 2 minuten in het rooster van alle betrokkenen te neuzen. Zalen en lokalen staan ook vaak leeg omdat die gereserveerd worden door een of andere academie, zonder dat ze die ruimtes gebruiken op dat moment. "Waste, fraud and abuse!" :+
[...]

Nou, zet er een 1700 voor en slepen die hap?
mrc4nl schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 00:28:
[...]

Ik zie de absolute noodzaak ook niet zoveel. ik woon ook bij mn ouders. Voor mij zijn Groningen en Emmen even ver weg:15 minuten fietsen 30 minuten met de bus tot centrum, en dan ~10 a 15 minuten van centrum naar school. In een uurtje dus.Prima te doen Het kost misschien wat reistijd, maar hoef daardoor niet na school ook nog eens het huishouden te doen etc. Werken doe ik dan weer niet, maar ik heb dan ook geen huur te betalen.En ik zie niet waarom ik op kamers zou moeten voor mn studie. Het enige voordeel is dat je wat langer kan uitslapen, ik ben geen vroege vogel.

Voor mij zou een halfuurtjelater beginnen al een grote verbetering zijn. wat mij betreft mogen ze dat doorvoeren. Maar de NS heeft hier niets mee te maken, ik ga immers met de bus naar school. (=veel fijner dan met de trein)
Ja, zolang die 50% leeg is misschien. Er zijn ook buslijnen waar op bepaalde tijden de bus gewoon 100% vol zit en staat. En ook zegt het plaatje vooraan dat er x zitplaatsen en y staanplaatsen zijn; de luchtverversing is alleen op die x berekend...

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 08-03-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mag weg

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 08-03-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Je gaat toch niet je hele studententijd bij je ouders blijven wonen... :')

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:06

defiant

Moderator General Chat
Zeg dat niet te hard, er zijn genoeg ideeën in bepaalde kringen dat in antwoord op economische stagnatie, steeds onzekere carrières, onbetaalbare ouderenzorg en kinderopvang, de generaties weer bij elkaar moeten gaan wonen in 1 huis :) Gezellig en praktisch toch ? :)

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wokschotel schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:19:
Als je het prima kan vinden met je ouders, waarom niet?
Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:05:

Ja, zolang die 50% leeg is misschien. Er zijn ook buslijnen waar op bepaalde tijden de bus gewoon 100% vol zit en staat. En ook zegt het plaatje vooraan dat er x zitplaatsen en y staanplaatsen zijn; de luchtverversing is alleen op die x berekend...
Ik doend niet zozeer op zitplek maar op de andere bekende NS problemen
  1. bussen rijden meer op tijd
  2. je kan vragen of een chaffeur nog even wacht
  3. bussen ploeteren met -10 nog prima door de sneeuw, waarbij de ns het èèn grote chaos is.

[ Voor 57% gewijzigd door mrc4nl op 08-03-2016 21:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PrinsPils schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:56:
[...]

Laatste zou ik graag ook omdraaien: studenten doen net alsof studeren een last is.

Studenten profiteren van hun studie, en wij van studenten. Laat iedereen zich dat wat meer beseffen en wat minder zwelgen in zelfmedelijden. Soms moet je dingen laten of investeren, maar aan het einde van de rit verdient het zich 9/10 keer terug.
Tja werken, hoeveel 'last' is dat eigenlijk? Waarom ga je zelf eigenlijk niet later werken ipv dat die studenten moeten schuiven?

Ben er zelf eigenlijk wel voor dat ikzelf lekker op afstand kan werken of na de spits naar mijn werk kan..

Nu nog een werkgever (en nee ik ben geen IT-er) die zo ver denkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

De overheid is voor 100% aandeelhouder van de NS.

mcDavid schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:31:
[...]

De NS rijdt sinds dit jaar met de DDM tussen Apeldoorn en Enschede. Werkt best wel prima volgens mij. Beter dan de Plan V in elk geval.

Wokschotel schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 20:19:
Zoals mrc4nl al terecht opmerkt, is dat helemaal niet zo'n raar idee. Ik heb het prima bij mijn ouders en de reistijd is te doen (50 minuten met de trein). Ik weet vrij zeker dat ik bij mijn ouders 'luxer woon' (om het maar zo te noemen) dan wanneer ik op kamers zou gaan en bovendien scheelt het veel geld. Het enige nadeel is dat het lastig is met activiteiten 's avonds.

Ik denk dat het voor veel nieuwe studenten alleen maar meer gaat voorkomen omdat de basisbeurs is afgeschaft.

[ Voor 76% gewijzigd door Compizfox op 08-03-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DDM heeft deuren zat. Of althans; mooi brede deuren.
mrc4nl schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:00:
[...]

Als je het prima kan vinden met je ouders, waarom niet?

[...]

Ik doend niet zozeer op zitplek maar op de andere bekende NS problemen
  1. bussen rijden meer op tijd
  2. je kan vragen of een chaffeur nog even wacht
  3. bussen ploeteren met -10 nog prima door de sneeuw, waarbij de ns het èèn grote chaos is.
Bussen rijden ook wel eens te vroeg weg, zeker bij de kleinere haltes halverwege.
Vragen of 'ie wacht kan wel ja, maar doen ze lang niet altijd.
Als er ergens op die N-weg iemand zich klem gereden heeft, staat die bus in de file ;) , en bussen komen ook wel eens met vertraging aan. Of stranden, omdat ze Diesel lekken :/
Compizfox schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:49:
[...]

Verschilt wellicht per supermarkt, maar waar ik werkte ging in principe bijna iedere vakkenvuller eruit na drie jaar, behalve diegenen die full-time konden/wilden gaan werken.

En nee, "zo'n figuur" was ik niet als je dat probeerde te insinueren ;);)
Ik zou niet durven, de dag voor je verjaardag ;). Als er inderdaad te veel goede zijn, grijp je alsnog mis ja. Het beleid is daar de laatste jaren volgens mij ook wel 'strenger' geworden, als in; minder mensen krijgen een vast contract. Maar het gebeurd nog steeds wel.

Dat stukje over 'luilakken' natuurlijk echt nergens op. Met de trein is een keuze, net zoals met de auto. Die mensen betalen er gewoon voor; 'luilakken' slaat echt nergens op. Als alle mensen die nu met de trein gaan, vanaf morgen met de auto gaan rijden, zul je raar opkijken. Ten eerste omdat het veel drukken wordt, en ten tweede omdat er veel meer ongelukken komen. Mensen die met de trein gaan omdat ze van zichzelf weten niet bijster goed te kunnen rijden, maken namelijk meer brokken. ;)
Jongvolwassenen het OV in drukken (wat gedaan is met de SOV) is ook alleen maar positief voor drukte en aantal ongelukken op de weg.

Sterker nog; als wat meer mensen het OV in zouden gaan, zou dat alleen maar positief zijn. Maarja, mensen als sardientjes vervoeren is natuurlijk geen uithangbord om meer klanten te krijgen...

Dat de 9-17 mentaliteit in het bedrijfsleven er wel uit mag; helemaal mee eens. Langzaam maar zeker gebeurd dat volgens mij ook wel. Je zou het ook zo kunnen zien; als je baan kunt krijgen waarvoor je buiten de spits kunt reizen, kost dat je ~2000 euro per jaar minder voor de trein (altijd vrij / dal vrij). Maarja; forensen wordt fiscaal beloond in dit land.

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 08-03-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:17
Luilak omdat je met de trein reist? Wat een onzin. Het is jarenlang juist gestimuleerd omwille van de filedruk en het milieu. Ik rijd voor mijn werk 50-60k per jaar en ik kan je vertellen dat het Nederlandse wegennet toch behoorlijk druk is hoor. Als je het nieuws een beetje hebt gevolgd de afgelopen tijd heb je ook kunnen zien dat de files weer flink toenemen. Niet verstandig dus lijkt me om nog veel meer mensen de auto in te jagen.

Daarnaast heeft ook niet elke Nederlandse werknemer uberhaupt een rijbewijs of een auto. Als je werkt wil dit niet zeggen dat je makkelijk de kosten van autorijden even op kunt hoesten. Zo ben ik in mijn jonge jaren nog veel met het gezin weggeweest met de trein of fiets. Simpelweg omdat we geen auto hadden. Daardoor konden mijn ouders hun 3 kinderen elk jaar wel een prachtige zomervakantie geven op een mooie jeugdcamping, ergens in Spanje of Frankrijk. Heb ik, naarmate ik ouder word, alleen maar meer respect voor.
Uitgebuit? Lichtelijk overdreven denk ik zo. Ik ben zelf vorig jaar afgestuderd en heb vrijwel niet geklaagd. 'Gewoon' gewerkt naast de (hbo) studie en stage. En ja, ook gebruik gemaakt van de stufi voor zolang ik die kreeg en ook wat extra geleend. De stufi is dan wel een lening geworden maar om dat uitbuiten te noemen gaat mij echt te ver.

Ik ben van mening dat de gemiddelde student sowieso niet van 8 tot 5 op school zit. Een studie waar 40 uur voor staat redt men in de praktijk vaak makkelijk met 20-30 uur per week. Dat kon ik zelf en dat konden velen anderen ook, weet ik dus uit ervaring. Ik vind wel dat een student de mogelijkheid moet krijgen om naast de reguliere lestijden nog een bijbaan te hebben. Het lijkt me dan ook geen goed idee om studenten min of meer te verbieden om in de spits te rijden, de NS zal zelf met een andere oplossing moeten komen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Compizfox schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:54:
[...]

De NS rijdt sinds dit jaar met de DDM tussen Apeldoorn en Enschede. Werkt best wel prima volgens mij. Beter dan de Plan V in elk geval.
Eh, ja beter dan Plan V is ook niet heel moeilijk natuurlijk. En tussen Apeldoorn en Enschede is het iets minder hectisch dan sommige trajecten in de randstad met om de 3km een stoptreinstation. Hoe breed de deuren zijn is ook niet heel relevant, als het wat drukker wordt hopen zich altijd mensen op op de balkons en op de trappetjes waardoor het alsnog een worstelpartij is om naar buiten te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 21:14
remzor schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:13:
Ik ben van mening dat de gemiddelde student sowieso niet van 8 tot 5 op school zit. Een studie waar 40 uur voor staat redt men in de praktijk vaak makkelijk met 20-30 uur per week. Dat kon ik zelf en dat konden velen anderen ook, weet ik dus uit ervaring. Ik vind wel dat een student de mogelijkheid moet krijgen om naast de reguliere lestijden nog een bijbaan te hebben. Het lijkt me dan ook geen goed idee om studenten min of meer te verbieden om in de spits te rijden, de NS zal zelf met een andere oplossing moeten komen vind ik.
Dat hangt erg af van de studie! Er zijn zeker zat studies waar men lang niet aan de 40 uur komt, maar als je een degelijke technische studie zoals Elektrotechniek volgt dan kun je je borst maar natmaken om zo'n 40 uur per week te draaien. De ene week wellicht wat minder, maar dat wordt in weken met deadlines/projecten wel goedgemaakt door nog door te moeten in een paar avonden en/of weekend (naast de 40 uur die je dan echt wel maakt).

Daarnaast is het ook de vraag of je wel een bijbaan moet. Tijdens mijn HBO-tijd (EL) kon ik nog wel ~10 uur per week vrijmaken. Tijdens mijn master heb ik het niet gedaan. Nog meer druk en met een bijbaan had ik dat niet in 3 jaar kunnen doen. De vraag is daarbij ook wat verstandiger is. Nog een jaar studeren staat gewoon gelijk aan inkomstenderving die je waarschijnlijk niet goed kan maken met je bijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:49:
DDM heeft deuren zat. Of althans; mooi brede deuren.

[
Dat de 9-17 mentaliteit in het bedrijfsleven er wel uit mag; helemaal mee eens. Langzaam maar zeker gebeurd dat volgens mij ook wel. Je zou het ook zo kunnen zien; als je baan kunt krijgen waarvoor je buiten de spits kunt reizen, kost dat je ~2000 euro per jaar minder voor de trein (altijd vrij / dal vrij). Maarja; forensen wordt fiscaal beloond in dit land.
Als je de 9-17 mentaliteit er uit wilt krijgen zou je daarom misschien moeten beginnen bij de studenten :+
(advocaat van de duivel :))

De laatste zin snap ik niet erg. Zeg je dat forensen fiscaal worden beloond? Je weet dat de reiskostenvergoeding niet meer is dan de kosten van de reis. Neem daar de tijd bij en reizen is eigenlijk nooit voordelig. Je krijgt 19ct per km of het OV vergoed. Een auto rijdt niet voor 19ct per km, wel aan brandstof, maar daarmee reken je alle andere kosten, die hoger uit zullen pakken, niet mee. Als je het OV vergoed krijgt als werknemer, ben je nog steeds de tijd kwijt.

De reiskostenvergoeding is in het leven geroepen om te zorgen dat mensen zich buiten de plaats van werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GENETX schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:01:
[...]

Dat hangt erg af van de studie! Er zijn zeker zat studies waar men lang niet aan de 40 uur komt, maar als je een degelijke technische studie zoals Elektrotechniek volgt dan kun je je borst maar natmaken om zo'n 40 uur per week te draaien. De ene week wellicht wat minder, maar dat wordt in weken met deadlines/projecten wel goedgemaakt door nog door te moeten in een paar avonden en/of weekend (naast de 40 uur die je dan echt wel maakt).
Het is inderdaad een beetje jammer dat er in elke discussie uitgegaan wordt van 20-urige studies om beleid goed te praten, en dat de mensen die wél een 'zware' studie doen maar pech hebben. 'Zwaar' tussen aanhalingstekens want er staat potverdorie gewoon 40 uur voor erkend hoger onderwijs, ik weet niet hoe dat bij MBO zit, maar pak pretstudies dan maar aan als dat allemaal veel te licht zou zijn. Stufi kan wel met bijbaantjes betaald worden, want je studeert toch geen 40 uur, oh, behalve bij die paar zware studies dan. Een bachelor+master is toch maar 4 jaar die je zelf hoeft te betalen, oh, behalve die paar zware studies dan. Je kan best van 10 tot 4 aanwezig zijn, oh, behalve bij die paar zware studies dan.

En intussen ophok-uren invoeren op middelbare scholen omdat contacturen een doel op zich zouden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Er zijn zeker zat studies waar men lang niet aan de 40 uur komt, maar als je een degelijke technische studie zoals Elektrotechniek volgt dan kun je je borst maar natmaken om zo'n 40 uur per week te draaien.
40 uur op school? Of 40 uur inclusief thuiswerk?
Het ging namelijk om 40 uur op school...
Daarnaast is het ook de vraag of je wel een bijbaan moet. Tijdens mijn HBO-tijd (EL) kon ik nog wel ~10 uur per week vrijmaken.
Klinkt dramatisch, maar kun je dan ook even je schema aangeven? Want in principe als je 8 uur slaapt en 8 uur op school zit en nog eens 6 uur reistijd hebt per dag dan alsnog heb je van ma/vrij al 10 uur vrij, nog even de 48 uur van het weekend negerend.

Kijk, ik vind het niet erg dat jij wat tijd aan socializen wilt spenderen (alleen maar goed voor de inwendige mens) alleen kan je dan niet zeggen dat je naast je school je maar 10 uur vrij kon maken. Je kon veel meer vrijmaken, maar je had er geen zin in. Niet erg, maar zeg het dan gewoon zo.
bwerg schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:21:
[...]
'Zwaar' tussen aanhalingstekens want er staat potverdorie gewoon 40 uur voor erkend hoger onderwijs
En 40 uur betekent gewoon dat je daarnaast naar de sportschool kan gaan, dat je daarnaast zuipavonden kan hebben etc etc etc Oftewel je kan er vele dingen naast doen en je kan die 40 uur dus ook verschuiven.
Het is gewoon ruimschoots mogelijk om een bijbaantje te hebben naast 40 uur school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Gomez12 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:30:
[...]

40 uur op school? Of 40 uur inclusief thuiswerk?
Het ging namelijk om 40 uur op school...
Ik lees "Een studie waar 40 uur voor staat redt men in de praktijk vaak makkelijk met 20-30 uur per week." toch als de tijd die een student in totaal nodig heeft voor de studie (zowel op de instelling als thuis).
[...]

Klinkt dramatisch, maar kun je dan ook even je schema aangeven? Want in principe als je 8 uur slaapt en 8 uur op school zit en nog eens 6 uur reistijd hebt per dag dan alsnog heb je van ma/vrij al 10 uur vrij, nog even de 48 uur van het weekend negerend.
Klinkt niet dramatisch en is het ook niet. Ik kon nog ~10 uur vrijmaken per week voor een bijbaan en deed dat ook! Ik was dagelijks grofweg vanaf 8.15 tot een uur of 16-17 aanwezig op de instelling (afhankelijk of ik die avond moest werken). Daarnaast iedere dag reizen met het OV (~2 uur totaal) en zo'n 10-12 uur per week werken. Dramatisch? Nee. Was prima te doen en zou het zo weer zo doen.
Kijk, ik vind het niet erg dat jij wat tijd aan socializen wilt spenderen (alleen maar goed voor de inwendige mens) alleen kan je dan niet zeggen dat je naast je school je maar 10 uur vrij kon maken. Je kon veel meer vrijmaken, maar je had er geen zin in. Niet erg, maar zeg het dan gewoon zo.
Maar daar hebben ook drukke weken van ~60 uur tussen gezeten aan studie plus de bijbaan. Ik weet niet hoeveel vrije tijd jij nodig hebt, maar op een gegeven moment ga je er aan onderdoor en kom je uit de running door een burnout/stress. Nee, die 10-12 uur waren voor mij de max om met een wekelijkse werklast van ~50 uur (met pieken tot 70 uur in een week) gezond vol te houden.
[...]

En 40 uur betekent gewoon dat je daarnaast naar de sportschool kan gaan, dat je daarnaast zuipavonden kan hebben etc etc etc Oftewel je kan er vele dingen naast doen en je kan die 40 uur dus ook verschuiven.
Het is gewoon ruimschoots mogelijk om een bijbaantje te hebben naast 40 uur school.
Het feit dat je alles steeds "school" noemt zegt eigenlijk ook alles. Ik ben wel benieuwd naar jou achtergrond en hoeveel tijd je nu over hebt, aangezien je constant wel heel makkelijk afgeeft op studenten. En echt niet omdat ik (en andere studenten) zielig zijn ofzo. Ik heb ook keihard geknokt om te staan waar ik nu sta en mijn uren gemaakt. Soms pittig, maar het was het absoluut waard en kijk er met veel voldoening op terug.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 09-03-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:13
Je term uitbuiten is verkeerd.
uitbuiten
uitknijpen, uitmelken, uitwringen, exploiteren, uitzuigen
Er wordt niks van een student afgenomen wat deze al bezat. Een student kreeg altijd een ov/stufi en nu krijgt de student minder.
Als je in plaats van 2 lolly's er nog maar 1 krijgt kan je dat geen uitbuiten noemen. Hooguit benadelen.

In de rest van je leven is het heel normaal als je iets wilt dat je er voor betaald of dit nou een dienst of product is. Daar heb je geld of een andere wederdienst voor nodig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
LordSinclair schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:18:
[...]

In de rest van je leven is het heel normaal als je iets wilt dat je er voor betaald of dit nou een dienst of product is. Daar heb je geld of een andere wederdienst voor nodig.
Helemaal mee eens. Als je graag veel hoogopgeleide, belasting betalende burgers wilt, dan is het heel normaal dat je daar voor betaalt in de vorm van studiefinanciering en reisproducten.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 09-03-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:13
mcDavid schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:22:
[...]

Helemaal mee eens. Als je graag veel hoogopgeleide, belasting betalende burgers wilt, dan is het heel normaal dat je daar voor betaalt in de vorm van studiefinanciering en reisproducten.
Ik wil er genoeg, niet te veel. Laag opgeleide mensen heb je ook nodig in de maatschappij. Daarnaast hoe hoger je opleiding hoe hoger je inkomen later is. Dus dan kan je makkelijk je studieschuld terug betalen of moet de automonteur ook maar meebetalen aan jouw opstapje naar een hoger inkomen?

Je investeert in je eigen toekomst, je moet niet verwachten dat andere in jouw (betere) toekomst investeren.

Als die automonteur in het ziekenhuis belandt of een advocaat nodig heeft betaald deze nog een keer voor deze persoon omdat deze een hoge opleiding genoten heeft (=hoog salaris).

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 09-03-2016 11:40 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hann1BaL schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:16:
[...]

Als je de 9-17 mentaliteit er uit wilt krijgen zou je daarom misschien moeten beginnen bij de studenten :+
(advocaat van de duivel :))

De laatste zin snap ik niet erg. Zeg je dat forensen fiscaal worden beloond? Je weet dat de reiskostenvergoeding niet meer is dan de kosten van de reis. Neem daar de tijd bij en reizen is eigenlijk nooit voordelig. Je krijgt 19ct per km of het OV vergoed. Een auto rijdt niet voor 19ct per km, wel aan brandstof, maar daarmee reken je alle andere kosten, die hoger uit zullen pakken, niet mee. Als je het OV vergoed krijgt als werknemer, ben je nog steeds de tijd kwijt.

De reiskostenvergoeding is in het leven geroepen om te zorgen dat mensen zich buiten de plaats van werk.
Als je per fiets gaat, zijn de kosten lager dan de vergoeding.
Daarnaast;; waarom zou je vrijstelling van belasting geven voor een een vergoeding voor ver weg wonen? Het zou beter zijn voor weggebruikt en milieu als mensen juist dichterbij hun werk gaan wonen. Maarja, je zou kunnen zeggen dat de derving van belastinginkomsten vergoed wordt door de verhuisboete (overdrachtsbelasting); ook al zo'n pervers iets.

Ik snap ook niet dat werkgevers bereid zijn meer te betalen voor iemand die na een lange reis verkreukeld aankomt versus iemand die langer heeft kunnen uitslapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 120284 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:26:
[...]

Als je per fiets gaat, zijn de kosten lager dan de vergoeding.
Daarnaast;; waarom zou je vrijstelling van belasting geven voor een een vergoeding voor ver weg wonen? Het zou beter zijn voor weggebruikt en milieu als mensen juist dichterbij hun werk gaan wonen. Maarja, je zou kunnen zeggen dat de derving van belastinginkomsten vergoed wordt door de verhuisboete (overdrachtsbelasting); ook al zo'n pervers iets.

Ik snap ook niet dat werkgevers bereid zijn meer te betalen voor iemand die na een lange reis verkreukeld aankomt versus iemand die langer heeft kunnen uitslapen.
Als je per fiets gaat moet je wel minimaal 10 km verderop wonen bij de meeste bedrijven anders geven ze vaak geen vergoeding. Laat ik het zo zeggen: Het verdienmodel valt tegen als je denkt dat je daar geld mee verdient :+ En per fiets is natuurlijk voor iedereen een alternatief. Dan hebben we meteen de oplossing voor het probleem: Leenfietsen ipv OV-jaarkaart voor studenten. De fiets is een lening! :F

Je moet de achtergrond van de regeling kennen. Het probleem in steden, meestal randstad, is het gebrek aan geschikt personeel voor bedrijven. Daarnaast was het noodzakelijk dat iedereen in de buurt van werk ging wonen, wat de prijzen van huizen in steden al meer opdreef dan het nu al doet.

Dus voor Amsterdam bouw je een Almere en geef je werkgevers de mogelijkheid om belastingvrij een reisvergoeding te geven. Dit is echt minder dan kostendekkend voor het gros van de forensen en geeft geen voordeel, maar limiteert het nadeel van verder weg wonen. Die vrijstelling is dus bedacht om ook de leegloop in kleinere plaatsen te verminderen en het huizentekort in grote steden te limiteren. (Ik pak Amsterdam omdat dat het duidelijkste voorbeeld is, maar ook rond Groningen wil je niet dat de dorpjes nog meer leeglopen.)

Je laatste zin is ook zo'n berg onzin waar je u tegen zegt. Je beschrijft woon-werkverkeer verkapt als vluchtelingentransport. Alsof we allemaal 5 uur per dag aan het reizen zijn i.p.v. naast werk wonen en heerlijk uitslapen. Wat een onzin zeg.

Het zou voor het milieu beter zijn als bedrijven wat liever op allerlei verschillende locaties zouden willen vestigen, maar dat is nu eenmaal niet het geval. Het is fysiek onmogelijk om alle benodigde werknemers voor Amsterdam ook in Amsterdam te laten wonen.

Maar schaf de reiskostenvergoeding af en het aantal forensen zal weinig afnemen. Het zal de werknemer wederom meer geld kosten, maar het blijft te weinig om te gaan verhuizen. Dus daarmee ga je niets oplossen.

Natuurlijk wel weer een sidestep van het onderwerp van gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
LordSinclair schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:25:
[...]

Ik wil er genoeg, niet te veel. Laag opgeleide mensen heb je ook nodig in de maatschappij.
Valt mee. Niet voor elke functie is een hoge opleiding noogzakelijk, maar ook als je geen hooggeschoold werk hebt, dan kan het nog steeds wel nuttig zijn dat de mensen hooggeschoold zijn. Het heeft bv ook invloed op hoe ze met hun privezaken omgaan bijvoorbeeld.
Dus dan kan je makkelijk je studieschuld terug betalen
De mensen die nu al het voordeel hebben gehad van een goede studie zouden ook gewoon hun belasting kunnen blijven betalen, ipv die steeds lager te willen. Pay it forward, dat is namelijk ook economisch een stuk steviger dan een schuldenberg creeren.
of moet de automonteur ook maar meebetalen aan jouw opstapje naar een hoger inkomen?
Ja, en tegelijkertijd moet je dan als persoon met hoger inkomen meebetalen aan goede voorzieningen en behoorlijk loon, ook voor de automonteur. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet. We hebben dat jaren gedaan, en dat werkte best behoorlijk. Bedenk dat de economische crisis is ontstaan door grove speculatie van de banken, niet door een probleem met het stufi-stelsel hier in Nederland.
Je inverteert in je eigen toekomst, je moet niet verwachten dat andere in jouw (betere) toekomst inverteren.
Dat zouden we dus juist wel moeten, omdat we een maatschappij zijn. Een enkele hoogopgeleide is niet nuttig, een maatschappij die goed functioneert is nuttig. Dus daar kunnen we ook allemaal in investeren, en allemaal voordeel uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

LordSinclair schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:25:
[...]

Ik wil er genoeg, niet te veel. Laag opgeleide mensen heb je ook nodig in de maatschappij. Daarnaast hoe hoger je opleiding hoe hoger je inkomen later is. Dus dan kan je makkelijk je studieschuld terug betalen of moet de automonteur ook maar meebetalen aan jouw opstapje naar een hoger inkomen?

Je inverteert in je eigen toekomst, je moet niet verwachten dat andere in jouw (betere) toekomst inverteren.

Als die automonteur in het ziekenhuis belandt of een advocaat nodig heeft betaald deze nog een keer voor deze persoon omdat deze een hoge opleiding genoten heeft (=hoog salaris).
Niet alle HBO studies geven je een baan met een geweldig inkomen, zeker als je richting de zorg gaat [verpleegkundige, ergotherapeut, dat soort dingen] moet je niet verwachten dat je direct een enorm salaris hebt. Natuurlijk, het is beter dan wat je krijgt als je MBO hebt gedaan in die richting, maar je doet die studies niet om even flink geld te verdienen.

Nu je ook nog eens je studieschuld moet betalen, is het al helemaal liefdewerk geworden.

En draai het eens om, als ik een HBO studie doe en in Nederland blijf wonen, zorg ik voor een beter land, en is er een kans dat ik die automonteur ga helpen als hij een been of arm verliest, zodat hij nog wat kan met zijn leven.

Het is een samenleving, iedereen helpt in principe elkander, "ik ga niet voor de studie van die universiteitsbobo betalen!" is nogal kortzichtig.

Overigens, automonteur is nou net zo'n beroep wat het niveau van MBO begint te ontstijgen, omdat moderne auto's verdomde lastig zijn. Ik zie over 20 jaar het eerder gebeuren dat we een enorm overschot aan laagopgeleiden hebben dan aan hoogopgeleiden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hann1BaL schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:41:
[...]

Als je per fiets gaat moet je wel minimaal 10 km verderop wonen bij de meeste bedrijven anders geven ze vaak geen vergoeding. Laat ik het zo zeggen: Het verdienmodel valt tegen als je denkt dat je daar geld mee verdient :+ En per fiets is natuurlijk voor iedereen een alternatief. Dan hebben we meteen de oplossing voor het probleem: Leenfietsen ipv OV-jaarkaart voor studenten. De fiets is een lening! :F

Je moet de achtergrond van de regeling kennen. Het probleem in steden, meestal randstad, is het gebrek aan geschikt personeel voor bedrijven. Daarnaast was het noodzakelijk dat iedereen in de buurt van werk ging wonen, wat de prijzen van huizen in steden al meer opdreef dan het nu al doet.

Dus voor Amsterdam bouw je een Almere en geef je werkgevers de mogelijkheid om belastingvrij een reisvergoeding te geven. Dit is echt minder dan kostendekkend voor het gros van de forensen en geeft geen voordeel, maar limiteert het nadeel van verder weg wonen. Die vrijstelling is dus bedacht om ook de leegloop in kleinere plaatsen te verminderen en het huizentekort in grote steden te limiteren. (Ik pak Amsterdam omdat dat het duidelijkste voorbeeld is, maar ook rond Groningen wil je niet dat de dorpjes nog meer leeglopen.)

Je laatste zin is ook zo'n berg onzin waar je u tegen zegt. Je beschrijft woon-werkverkeer verkapt als vluchtelingentransport. Alsof we allemaal 5 uur per dag aan het reizen zijn i.p.v. naast werk wonen en heerlijk uitslapen. Wat een onzin zeg.

Het zou voor het milieu beter zijn als bedrijven wat liever op allerlei verschillende locaties zouden willen vestigen, maar dat is nu eenmaal niet het geval. Het is fysiek onmogelijk om alle benodigde werknemers voor Amsterdam ook in Amsterdam te laten wonen.

Maar schaf de reiskostenvergoeding af en het aantal forensen zal weinig afnemen. Het zal de werknemer wederom meer geld kosten, maar het blijft te weinig om te gaan verhuizen. Dus daarmee ga je niets oplossen.

Natuurlijk wel weer een sidestep van het onderwerp van gesprek.
Het fiscaal pamperen van een verkeerd vestigingsbeleid is natuurlijk geen oplossing voor het probleem. Kantoren kun je eigenlijk overal neerzetten. Het slaat nergens op die te clusteren op een plek waar niemand woont.

Zeker niet als je het pamperen van dat vestigingsbeleid nog eens betaald met een verhuisboete, waarmee je mensen pakt die juist dichter bij hun werk willen gaan wonen.

Dat mijn laatste zin nergens op slaat, slaat ook nergens op. Uit onderzoek blijkt geregeld dat mensen reizen helemaal niet leuk vinden, en dat ze vaak blijer zijn om een uur langer te werken en een uur minder te reizen. Dat je helderheid na drie kwartier per OV / auto reizen afneemt vergeleken met 10 minuten fietsen is ook gewoon een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 120284 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:58:
[...]

Het fiscaal pamperen van een verkeerd vestigingsbeleid is natuurlijk geen oplossing voor het probleem. Kantoren kun je eigenlijk overal neerzetten. Het slaat nergens op die te clusteren op een plek waar niemand woont.

Zeker niet als je het pamperen van dat vestigingsbeleid nog eens betaald met een verhuisboete, waarmee je mensen pakt die juist dichter bij hun werk willen gaan wonen.

Dat mijn laatste zin nergens op slaat, slaat ook nergens op. Uit onderzoek blijkt geregeld dat mensen reizen helemaal niet leuk vinden, en dat ze vaak blijer zijn om een uur langer te werken en een uur minder te reizen. Dat je helderheid na drie kwartier per OV / auto reizen afneemt vergeleken met 10 minuten fietsen is ook gewoon een feit.
Er is niet 1 oplossing voor het probleem.

Je stelt veel als feiten die je verwart met je eigen mening.
Pamperen vestigingsbeleid is totaal niet relevant, want daat gaat om brievenbusfirma's die vrij weinig to bijna geen werknemers hebben. Dat heeft geen invloed op dit probleem.

Verhuisboete is een term die de mening al weergeeft. Overdachtsbelasting. Noem het beestje bij het naampje.

Daarnaast betaalt de overdachtsbelasting het "pamperen"? Het "pamperen" levert geld op!

Kantoren kun je overal neerzetten, maar bedrijven willen die niet overal neerzetten, omdat ze bij andere bedrijven willen vestigen. Er is niets mis met het promoten van andere locaties voor bedrijven en dat zou ik zeker ondersteunen.

Kantoren worden overigens niet neergezet waar niemand woont, of stel je nu dat er weinig/geen mensen wonen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht of Amsterdam? Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Dat zogenaamde "feit" van verminderde helderheid wil ik wel eens zien. Een treinrit doet weinig met je geestelijke gesteldheid dus dat nadenken in kantoor lukt dan echt nog wel.

Dat ze reizen niet leuk vinden is wel duidelijk, maar niet leuk en onoverkomelijk zijn verschillende dingen. Al ken ik genoeg mensen die het reizen helemaal geen probleem vinden om even tot rust te komen na een dag werken. Even het hoofd te legen. Het is dus weer geen unverseel antwoord. Daarnaast kunnen individuen altijd wel kiezen om te verhuizen als ze het niet leuk vinden, daar hoef je de reiskostenvergoeding niet voor aan te passen, maar dat zorgt voor een keuzemogelijkheid voor de forens.
Accepteren
Andere baan
verhuizen
Combinatie van bovenstaande antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
RobinHood schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:52:
[...]
Niet alle HBO studies geven je een baan met een geweldig inkomen, zeker als je richting de zorg gaat [verpleegkundige, ergotherapeut, dat soort dingen] moet je niet verwachten dat je direct een enorm salaris hebt. Natuurlijk, het is beter dan wat je krijgt als je MBO hebt gedaan in die richting, maar je doet die studies niet om even flink geld te verdienen.

Nu je ook nog eens je studieschuld moet betalen, is het al helemaal liefdewerk geworden.
Wait whut...
Je verdient meer dan ruimschoots genoeg geld in de zorg als je van HBO afkomt, het is bij lange na geen liefdewerk als je je studieschuld moet terugbetalen hoor.
Het is een samenleving, iedereen helpt in principe elkander, "ik ga niet voor de studie van die universiteitsbobo betalen!" is nogal kortzichtig.
Altijd grappig hoe dit altijd eenzijdig moet werken. Ik zie die universiteitsbobo nog niet de verzekering van die automonteur betalen, dan is het : Ik heb er zo hard voor gewerkt, maar andersom moet het een samenleving zijn?
Ik zie over 20 jaar het eerder gebeuren dat we een enorm overschot aan laagopgeleiden hebben dan aan hoogopgeleiden overigens.
Lol, daarom importeren we zo ook met man en macht en is er in Europees verband besloten tot vrijheid van werken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Gomez12 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:48:

Altijd grappig hoe dit altijd eenzijdig moet werken. Ik zie die universiteitsbobo nog niet de verzekering van die automonteur betalen, dan is het : Ik heb er zo hard voor gewerkt, maar andersom moet het een samenleving zijn?
Wat mij betreft is een samenleving twee kanten op, en dient de universiteitsbobo zich goed te beseffen dat zijn papiertje alleen maar nuttig is in een functionerende samenleving. En dat de chirurg zijn werk alleen maar kan doen in een team met allerlei mensen van allerlei niveau's - inclusief schoonmakers en monteurs. Allemaal zijn ze nodig om het geheel te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 09:19
[...]

Wait whut...
Je verdient meer dan ruimschoots genoeg geld in de zorg als je van HBO afkomt, het is bij lange na geen liefdewerk als je je studieschuld moet terugbetalen hoor.
Op deze manier geredeneerd komen we uiteindelijk op een model waarbij je aan het eind van je leven alles afbetaald hebt en voor het eerst een nulresultaat heeft. Ik kan dit soort samenleving niet luchten, we moeten nieuwe generaties juist geven, niet nemen. Trek een willekeurig boek over feodale samenlevingen open om te zien wat voor perverse prikkels daardoor mogelijk worden gemaakt.
Wat mij betreft schaffen we vandaag nog de hele zorgverzekeringpoppekast af. Maarja, het 'marktwerkingsdogma' is te sterk.
Lol, daarom importeren we zo ook met man en macht en is er in Europees verband besloten tot vrijheid van werken etc.
Nouja, het importeren is iets van 2 generaties terug. Het is nu meer een kwestie van aanbod, niet vraag geloof ik. Maar dat lijkt me een ander probleem ;) Wel interessant overigens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

incaz schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Wat mij betreft is een samenleving twee kanten op, en dient de universiteitsbobo zich goed te beseffen dat zijn papiertje alleen maar nuttig is in een functionerende samenleving. En dat de chirurg zijn werk alleen maar kan doen in een team met allerlei mensen van allerlei niveau's - inclusief schoonmakers en monteurs. Allemaal zijn ze nodig om het geheel te laten werken.
Je beseft dat een universiteitsbobo ook veel meer afdraagt aan sociale lasten? En daarmee dus betaalt aan de mensen die om wat voor reden dan ook minder succesvol kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Wait whut...
Ik zeg niet dat je in armoede leeft, maar vergeleken met andere richtingen is het niet bepaald poenscheppen, zeker niet als je net begint.
[...]

Spreek voor jezelf, ik heb namelijk geen enkel probleem met het feit dat mijn zorgverzekering niet alleen voor mij is, en ik zal ook bijna met liefde mijn loonbelasting betalen, puur omdat ik weet dat daar oa. uitkeringen en wat al niet meer van betaald worden.

Hell, van mij mag de belastingdruk nog wat hoger als dat betekend dat de gemiddelde levensstandaard omhoog gaat, door bijv. betere zorg, betere scholen etc. Het Scandinavische model vind ik zo gek nog niet.
[...]

Wat geïmporteerd wordt is het laagste van het laagste, werken in de kassen etc, daar voelen Nederlanders zich te goed voor, gezien het werk en het waardeloze loon zo gek nog niet. Ook zeg ik niet dat dat nu aan de gang is, maar zeg ik over 20 jaar.

Vrijheid van werken in de EU kan ook betekenen dat je als lager opgeleide verhuist naar een land waar nog wel vraag is naar lager geschoold personeel. ex-oostblok landen lopen in dat opzicht achter op Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:18
RobinHood schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:22:
Vrijheid van werken in de EU kan ook betekenen dat je als lager opgeleide verhuist naar een land waar nog wel vraag is naar lager geschoold personeel. ex-oostblok landen lopen in dat opzicht achter op Nederland.
Ik geloof niet dat er ergens tekorten zijn aan lager opgeleiden.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk eerder dat een aantal groter werkgevers een tekort zien aan laag betaalden
Brent schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:56:
[...]

Wat mij betreft schaffen we vandaag nog de hele zorgverzekeringpoppekast af. Maarja, het 'marktwerkingsdogma' is te sterk.
Die hele poppenkast heeft niks met marktwerking te maken.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 09-03-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:17
[...]

Jammer dat begrijpend lezen niet je sterkste punt is. Ik benadrukte 'gemiddelde' student juist expres door deze letters dik gedrukt te maken. Hiermee wil ik dus zeggen dat er studenten zullen zijn die 40 uur studeren maar dat er naar mijn mening meer studenten zijn die dit 20-30 uur per week doen. Nogmaals, ik spreek uit eigen ervaring. Zelf meerdere studies gevolgd (en dus niet allemaal afgemaakt) en een jaar decaan geweest op een middelbare school.

Je hebt het over de technische studies waarbij je sowieso aan de 40 uur komt. Ik denk dat dit over het algemeen inderdaad de zwaardere/intensievere studies zijn, maar het is ook bekend dat er al tig jaar veel minder studenten deze richting kiezen. M.a.w.: het percentage studenten dat een dergelijke 'pittige' technische studie volgt kan best maar rond de 20% uitkomen. Waarmee ik weer terug wil verwijzen naar het eerder gezegde, namelijk de gemiddelde student (dus uitzonderingen daargelaten).

Bovendien, last but not least, er zijn ook genoeg technici te vinden die een technische studie juist helemaal niet 'pittig' vinden. Die volgen zo'n studie met twee vingers in de neus, qua moeilijkheidsgraad betreft. Hij of zij kan juist veel meer problemen hebben met een talige of sociale studie. Het is ook maar net waar je kwaliteiten liggen. Dat de werkdruk verschillend kan zijn, dat zal vast. Ook tussen verschillende onderwijsinstellingen die dezelfde studie aanbieden zal dit zo zijn.
bwerg schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:21:
Het is inderdaad een beetje jammer dat er in elke discussie uitgegaan wordt van 20-urige studies om beleid goed te praten, en dat de mensen die wél een 'zware' studie doen maar pech hebben. '
Hierop wil ik een beetje hetzelfde zeggen als ik hierboven al heb gedaan. Ik nuanceerde mijn post namelijk met de woorden 'gemiddeld' en 'vaak'. Tuurlijk zijn er ook studenten die 40 uur studeren, maar het gros van de studenten nou eenmaal niet. Dat kun je toch eigenlijk niet ontkennen?

Je studiekeuze is een keuze die je zelf maakt; als je weet dat je de technische kant op wil, en je ervan uit gaat dat dit een 'zware' studie is, kun je je borst dus nat maken. Misschien studeert diezelfde student ook wel 40 uur per week als hij Engels was gaan doen. Misschien moet de student wel op de tenen lopen om aan te haken bij het niveau, of past de studie eigenlijk niet helemaal bij de student. Tal van oorzaken die er mede voor zouden kunnen zorgen dat je meer/langer studeert dan een andere student die dezelfde studie volgt. In zo'n jaarboek of handleiding staan altijd de uren die voor de studie staan (of per studiepunt) en ik benadruk dus alleen dat deze uren mijns inziens meestal niet gehaald worden. Maar door jou dus wel, prima, keep up the good work ;)

Bovendien ga ik niet uit van 20-urige studies om welk beleid dan ook goed te praten, ik heb namelijk al aangegeven dat ik niet vind dat studenten het recht ontnomen kan worden om middels een studenten OV tijdens de spitsuren te reizen. Ik ben van mening dat de NS met een andere oplossing zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mja, je kan gemiddeld op 2 manieren opvatten. Namelijk ook als een gemiddeld presterende student (geen bolleboos, ook geen met-de-hakken-over-de-sloot-student) zien ;) . En verder wat bwerg aangaf. Met als grote probleem dat dit vaak dus het beeld is. Dergelijke maatregelen kunnen negatieve impact hebben op technische studies, iets waarin we in Nederland al hopeloos achterlopen. We hebben behoefte aan meer ingenieurs, niet minder. Dus laten we nieuwe studenten niet door slecht beleid afschrikken aub.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 09-03-2016 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

remzor schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:00:
Hierop wil ik een beetje hetzelfde zeggen als ik hierboven al heb gedaan. Ik nuanceerde mijn post namelijk met de woorden 'gemiddeld' en 'vaak'. Tuurlijk zijn er ook studenten die 40 uur studeren, maar het gros van de studenten nou eenmaal niet. Dat kun je toch eigenlijk niet ontkennen?
En wat hebben studenten van een zware studie aan die nuance als het beleid wél wordt bepaald op basis van de gemiddelde student? De officiële studielast ligt gewoon rond de 40 uur per week en daar zou vanuit gegaan moeten worden voor beleid, en als de realiteit daar te ver vanafwijkt om een beleid te verantwoorden dan moeten ze dat verschil officieel vastleggen. Ik zie die argumenten als basis in deze discussie, en in elke andere over de tijdsbesteding en het inkomen van studenten.
Je studiekeuze is een keuze die je zelf maakt; als je weet dat je de technische kant op wil, en je ervan uit gaat dat dit een 'zware' studie is, kun je je borst dus nat maken.
...
Misschien studeert diezelfde student ook wel 40 uur per week als hij Engels was gaan doen.
...
In zo'n jaarboek of handleiding staan altijd de uren die voor de studie staan (of per studiepunt) en ik benadruk dus alleen dat deze uren mijns inziens meestal niet gehaald worden.
Nogmaals: er staat 40 uur voor, dus het is vreemd dat een studie die 40 uur kost überhaupt als zwaar bestempeld wordt. Je doet alsof het vooral per student verschilt, maar de gemiddelden verschillen enorm per studie. Als je veel tijd kwijt bent omdat je gewoon boven je kunnen studeert, dan kun je best accepteren dat je geen bijbaan kan nemen. Gebeurt dat omdat er in discussies steeds onterecht wordt uitgegaan van onrealistische zeeën van tijd, dan wordt dat vervelend.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 09-03-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mag ik opmerken dat de "studenten gaan de ochtendspits vast laten vastlopen" actie ervoor zorgde dat de spits kennelijk iets rustiger was omdat veel mensen deze hebben proberen te mijden? De studenten lagen gewoon nog te slapen. :P

Lijkt mij voldoende stof voor discussie over de zinloosheid van het NS standpunt als een dreiging alleen al mensen uit de trein krijgt tijdens de spits. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

DaniëlWW2 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:23:
Mag ik opmerken dat de "studenten gaan de ochtendspits vast laten vastlopen" actie ervoor zorgde dat de spits kennelijk iets rustiger was omdat veel mensen deze hebben proberen te mijden? De studenten lagen gewoon nog te slapen. :P

Lijkt mij voldoende stof voor discussie over de zinloosheid van het NS standpunt als een dreiging alleen al mensen uit de trein krijgt tijdens de spits. O-)
Iets in die richting had ik al opgemerkt ja.
RobinHood schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:06:
[...]

Je kan ook de andere kant op spinnen:

Zie eens hoeveel mensen opeens niet de trein hoeven te pakken als ze horen dat het nog drukker wordt.

Uiteindelijk is het vast allebei wel een beetje waar: Ja, er zijn zeker studenten die niet perse in de spits hoeven te reizen, maar er zijn ook niet-studenten die best eerder/later kunnen reizen.
Eigenlijk wel jammer dat ik op het nieuws deze gedachte niet ben tegengekomen, alleen maar dat eigenlijk niemand meedeed, en dat de spits inderdaad wel rustiger was, maar niemand die bedacht "Wacht, dat betekend dat anderen ook de trein kunnen mijden!"

Studenten moeten dit gewoon vaker doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaniëlWW2 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:23:

Oplossing: iedere week zeggen dat het deze week druk gaat zijn om *reden* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 120284 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:09:
Ik denk eerder dat een aantal groter werkgevers een tekort zien aan laag betaalden
Fair punt :p dit land heeft een obsessie met lage lonen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste