Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 172410 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 02:35:
[...]
Niet vraagt, oplegt. Zonder overleg heet het opleggen.
Ach gut, wat is het alternatief, dat de studenten hun wil opleggen aan de NS en aan de Hogescholen.

Er valt gewoon weinig te overleggen met een partij die geen invloed heeft.
Wederom die vooroordelen. Studenten doen in jouw ogen blijkbaar maar weinig goed. Kwalijk, werkschuw tuig en derderangs burgers die maar te doen hebben wat ze opgelegd wordt.
Het blijft toch mooi dat ik ze gewoon netjes blijf benoemen (ok, ik heb 1x jouw bewoording overgenomen) terwijl jij en Nijntje ze uitmaken voor van alles en nog wat.
[...]
Nee, het is net alsof je bij het samengaan van twee bedrijven vooraf even de OR en werknemers polst. Volstrekt logisch als je gedonder in de tent wilt voorkomen.
Je zegt het zelf al, je polst even de OR en werknemers, je betrekt ze niet daadwerkelijk bij het overleg. En in dit geval is het polsen nog niet eens nodig want heel onverwacht de studenten zijn tegen.
Nog even los van dat politieke onrust met geschiedenisveranderende gevolgen regelmatig in studentenkringen ontstaat. Niet dat iemand zal beweren dat het wijzigen van de treintijden een revolutie in Nederland zal ontketenen, maar daarmee gaat de bewering dat studenten betrekken geen enkel nut heeft nat.
Ik herhaal mijn eerdere vraag maar even dan : Hoe zie je dat reeel voor je? Als de hogescholen en universiteiten gewoon hun roosters pas om 11:00 laten beginnen en om 19:00 laten eindigen...

Moet ik dan denken aan studenten die om 08:00 in de trein gaan zitten en op school even 2 uur koffie gaan drinken om dan om 17:00 weer naar de trein te gaan en de laatste 2 uur college missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Gomez12 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 03:04:
Ach gut, wat is het alternatief, dat de studenten hun wil opleggen aan de NS en aan de Hogescholen.

Er valt gewoon weinig te overleggen met een partij die geen invloed heeft.
Het alternatief is dat je overlegt. Dat stelselmatig negeren en hardnekkig blijven roepen dat studenten geen invloed hebben maakt het niet opeens op magische wijze waar. Dat het niet strookt met jouw kijk op zaken is een andere zaak.

Overleg houdt namelijk een dialoog in en niet, zoals je het stelt, simpel afkeuren. Het mooie aan een dialoog is dat je vervolgens in overleg kunt gaan waarom men het plan afkeurt. Welke zorgen heeft men, hoe kan daar eventueel tegemoet aan gekomen worden en hoe past dat in het grotere plaatje.

Als je iemand betrekt bij het overleg kan je alternatieven vinden die ook werken, in plaats van dat je iemand iets oplegt en maar moet hopen dat dat werkt. Zonder overleg is de kans op afkeuren inderdaad levensgroot.
Het blijft toch mooi dat ik ze gewoon netjes blijf benoemen (ok, ik heb 1x jouw bewoording overgenomen) terwijl jij en Nijntje ze uitmaken voor van alles en nog wat.
Wat je van studenten vindt heb je luid en duidelijk laten merken. Ze zouden niet verder denken dan 9 tot 5, van klagen houden, ze zouden niet relevant zijn - uit alles dat je zegt gutst de afkeer van deze bevolkingsgroep.

Verdere discussie heeft daarom geen zin. De mening is bepaald en de feiten en argumenten worden er omheen verzonnen en gesponnen. In het opwrijven van een mening die koste wat kost bewaakt moet worden heb ik geen trek. Aan een discussie met argumenten, feiten en daaruit volgende standpunten die getoetst en aangepast worden doe ik wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
[quote]Tehh schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:38:
Oplossing voor volle coupe's:
- maak naast de huidige 1e en 2e klas een 3e klas. Alleen staanplaatsen (misschien een houten bank aan de zijkant), en maak van die studentenOV een 3e klas studentenOV. In andere landen heb je ook 3e klas en dat werkt prima.
- en, zoals genoemd, bouw nu eens wat studentenhuisvesting. Er zijn wel steden die speciale studentenhuisvesting hebben, en dat werkt prima. Is volgens mij nog goed voor de economie van die betreffende steden ook.

Iets meer offtopic:

[...]

Ik ben het met delen van je verhaal wel eens, maar niet met alles.
€ 30,- p/m voor een mobiel abonnement? Ga toch weg, dat kan met € 10,- per maand makkelijk. Tjah, dan maar niet de nieuwste iPhone. Is nergens voor nodig.
€ 20,- voor zorgverzekering? Alleen als je (chronisch) ziek bent, er zijn genoeg zorgverzekeringen die net zo duur zijn als zorgtoeslag (of goedkoper zelfs).
€ 50,- afschrijving voor laptop? € 600,- per jaar? Dat is echt absurd. Misschien als je ICT opleiding volgt, maar het gros van de studenten heeft aan een chromebook / netbook genoeg. Maar ach, gevoelig als ze zijn willen ze een macbook om er bij te horen... Oh en die tv, die kan je bij de kringloop voor een paar tientjes halen. Doet het heus nog wel.
€ 25 p/m voor vakantie? Volledige generaties zijn nooit op vakantie geweest, dit is echt overbodige luxe. De meest wilde vakantie die ik tijdens mijn studeren kon (en wou) betalen was een paar dagen sneekweek met een geleend zeilbootje. Daarnaast moest ik in mijn vakantie gewoon werken zodat ik tijdens het jaar tijd had om te studeren. € 25 overige afschrijving? Lekker makkelijk om de kosten op te drijven in zo'n overzicht ook.
Ik haal dus met gemak € 100 p/m aan kosten uit jou overzicht. Ik vind jou overzicht allesbehalve conservatief, eerder extreem overdreven en luxe. En veel studenten eigen vervoer? Een stationsfiets bedoel je? Die zit toch al in die € 25 overige afschrijving?

Jij komt op € 700 uit voor een thuiswonende student terwijl ik 5 jaar lang op kamers heb gewoond en mij prima redde met minder dan € 700
€ 250 huur (ik woonde in een dorp op het platteland omdat ik anders het dubbele kwijt was aan huur, moest wel 30 minuten fietsen)
€ 80 eten
€ 180 studie
€ 10 mob abonnement
€ 10 fiets
€ 25 kleding
€ 45 geen idee waar ik dit aan uit zou moeten geven, maar laten we het houden op ditjes, datjes, afschrijving enz.
----
€ 600 totale kosten
-/- uitwonende beurs à € 250
te verdienen/lenen € 350 p.m.
Dat is 40 uur per maand werken. 10 uur per week.
Ik werkte alle vakanties 5-6 dagen per week, dat zijn dus ruim 10 weken à 40+ uur. Naast die vakanties hoefde ik maar een paar dagen per maand te werken en dan kon ik alles doen wat ik maar zou kunnen bedenken, zelfs sparen!
Als studenten alle vakanties gewoon gaan werken en gewoon even niet vinden dat ze recht hebben op een iPhone, de nieuwste laptop tijdens hun studie, vakanties mallorca/ibiza, een BMW voor de deur, Gucci aan het lijf etc dan is dat studeren nog steeds goed te doen. Dat een bijstandstrekker luxer leeft dan jij moet je maar even voor lief nemen: jij hebt zo meteen een goede baan (en zo niet, dan ga je er dus alleen maar op vooruit!).

First off: props voor je dedicatie om zo'n budget 5 jaar lang vol te houden. Ik heb een soortgelijke insteek en heb ook een hoop dingen op m'n eigen lijst goedkoper opgelost. Ik heb echter bedragen gepakt die meer representatief zijn voor de gemiddelde student.

Even een korte reply op een paar van je punten;

* Mobiel abonnement - jaarlijks gemiddelde van alle Nederlands volgens een recent nieuwsbericht van Vodafone / KPN. Daarbij is het ook nog 's zo dat jongeren over het algemeen duurder abonnement hebben, terwijl odueren goedkopere hebben.
* Zorgverzekering: nemen van aanvullende beurs of tandartsverzekering en je bent er al. Even los van de vraag of het zinnig is, hebben een hoop mensen dit. Anderen zit bij de zorgverzekering van paps en mams waar ze richting de 100,- betalen en hebben het op die manier.
* 50,- voor electronica. TV, laptop, telefoon, speakers, computer. Uitwondende studenten hebben vaak een wasdroger / wasmachine, et. Als je echt zuinig bent / gedeelde faciliteiten hebt, kan dit budget inderdaad door de helft.
* 1x op vakantie (kunnen) gaan per jaar is opgenomen in de NL definitie van welgesteld zijn. Dit is voor NL begrippen hetzelfde als elke dag een 3 vaks maaltijd op tafel kunnen zetten voor jezelf. Dat je erop kan besparen, klopt. Je had ook niet 80,- p.m. aan eten uit kunnen geven en je aanmelden bij de voedselbank.
* Geen fiets. Scooter / brommer / auto.

Dan nog even een paar andere punten:

* Jij bent op het platteland gaan huren. Ik weet niet waar je dit voor elkaar gebokst hebt, maar dat is voor veel (elke?) student in de Randstad geen optie zonder astronomische reistijden. In ieder geval meer dan die 30 minuten die jij fietste.
* Ik ken weinig (studenten)banen waar je ineens in vakanties met gemak 40 u/p.w. mag werken en dan weer stoppen zodra de week voorbij is. De meeste banen voor studenten zijn callcenters, horeca en ander laagbetaald werk waar veelal studenten rondlopen en waar gewoon een wekelijks urenbudget is. Daar kan je niet zomaar even 40u p.w. gaan werken in vakanties omdat alle studenten dit in die week willen en er dus maar een paar uur extra in zit.
* 80,- voor eten en drinken per maand is, hoewel ik geloof dat het te doen is, volgens mij aardig dichtbij leven op droog brood en water. Als je rookt / alcohol drinkt, is dit denk ik in ieder geval al niet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chrotenise schreef op zondag 06 maart 2016 @ 03:51:
* Jij bent op het platteland gaan huren. Ik weet niet waar je dit voor elkaar gebokst hebt, maar dat is voor veel (elke?) student in de Randstad geen optie zonder astronomische reistijden. In ieder geval meer dan die 30 minuten die jij fietste.

[...]

* 80,- voor eten en drinken per maand is, hoewel ik geloof dat het te doen is, volgens mij aardig dichtbij leven op droog brood en water. Als je rookt / alcohol drinkt, is dit denk ik in ieder geval al niet te halen.
Fietsen voor een lagere prijs is inderdaad geen optie. Of ja, je betaalt 500-600 euro in de binnenstad en 300-400 daarbuiten. 250 euro huur is zelfs buiten de randstad een droom. Overigens is ook niet gek dat die prijzen zo hoog zijn: die zijn perfect afgestemd op wat studenten nog net kunnen betalen.

Volgens het Nibud liggen de gemiddelden realistisch gezien dan ook flink hoger:
Huur: 366 euro
Boodschappen: 161 euro
Studieboeken en -benodigdheden: 57 euro
Vervoer (naast de OV-kaart): 55 euro
Ontspanning, uitgaan en sport: 144 euro
Kleding en schoenen: 47 euro
Zorgverzekering: 97 euro
Telefoon: 26 euro
Zelfs als je dan zuinig doet met boodschappen (120 euro), ontspanning en sport vergeet (0 euro) en ook niet gek doet als het op kleding en telefoon aankomt (samen 40 euro) kom je nog op een totaal van 900 euro uit. Dan leef je dus al vrij zuinig en zonder veel uitgaan of luxe.

Bijkomende kosten zoals het inrichten van de kamer, afschrijving van elektronica en dergelijke is hierbij volledig genegeerd. Daar komt nog wel het nodige bij dus. Voor sporten tijdens je studie valt overigens ook wel wat te zeggen. Studeren zou geen straf moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Anoniem: 172410 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 04:02:
Overigens is ook niet gek dat die prijzen zo hoog zijn: die zijn perfect afgestemd op wat studenten nog net kunnen betalen.
Spijker. Kop. Raak. En men vraagt zich af waarom het een vereiste is om een bijbaan te hebben als student. Studeren en leven in Nederland wordt steeds meer een privilege voor de rijken langzamerhand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 10:23
Ik weet niet of het hier al is genoemd (lol, hierboven dus gedeeltelijk) maar toen ik student was had ik ook nog een baantje in de avonduren. Als ik het goed heb moeten studenten tegenwoordig wel een bijbaantje om de lening en eigen onderhoud te betalen, niet? Dus als je de uren opschuift is in ieder geval het bijbaantje niet meer mogelijk. Daarnaast kan je dus niet meer om 6 uur met je student zoon/dochter uit eten want zit op school. En wanneer gaan we studeren, s'avonds laat pas?

Zo kan ik nog wel een aantal dingen verzinnen die niet logisch zijn alleen maar omdat NS de zaakjes niet voor mekaar heeft.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Gamebuster schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:49:
[...]

De enige rede dat 1e klas zo leeg is, is omdat je anders geen 1e klas zou verkopen. :) Ik vind het goed dat je als "1e klas" altijd zitplek hebt.
Ja, maar de verhouding tussen aantal 1e klas plekken en het daadwerkelijke aantal mensen dat hier gebruik van maakt is groot. Met minder plekken zou je ook de altijd zitplek garantie kunnen bieden. In ieder geval op het traject waar ik altijd op reis ;)

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
GoldenSample schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:14:
[...]

Vroeger kreeg je K en ging je dood. Gelukkig zijn we in deze maatschappij een stukje verder ontwikkeld.
Jammere is alleen dat je je woede verkeerd richt, dat zie je met veel 'boze' mensen.
[afbeelding]
Je wordt genaaid van boven, niet zo zeer ondergraven van onder. Doe eens een rondje onderzoek naar de hoeveelheid belasting die grootverdieners betalen (voor 'ondernemers' is het klimaat hier subtropisch. En nee dan bedoel ik niet een stratenmaker, schijn zelfstandige of een kleine bakker). Als je kijkt hoe de inkomens verdeling uit elkaar is gelopen tussen 'het plebs' en top in bedrijfsleven (of in de economische sector).

Echt je bent boos op de verkeerde, laat je niet in het o-tje nemen. De american dream bestaat niet.
Ik ben niet boos, ik reageerde op iemand die vond dat ook studenten recht hadden op luxe en dat dat niet alleen voorbehouden was aan werkenden. In deze maatschappij is luxe een gemeengoed geworden, luxe bestaat niet meer. Voor de IKEA's en Starbucks' is het hier inderdaad een tropisch (belasting) paradijs, en hoewel de mens de politiek kiest krijgt de politiek geen inzage in de afspraken met de IKEA. Maar we dwalen af (een klein beetje maar).
Studenten uit de trein in de spits? Nee, gewoon een extra wagon speciaal voor studenten. Soort zoekt toch soort? Studenten uit de trein in de spits, dát zou pas luxe zijn.....

* Mobiel abonnement - jaarlijks gemiddelde van alle Nederlands volgens een recent nieuwsbericht van Vodafone / KPN. Daarbij is het ook nog 's zo dat jongeren over het algemeen duurder abonnement hebben, terwijl odueren goedkopere hebben.
* Zorgverzekering: nemen van aanvullende beurs of tandartsverzekering en je bent er al. Even los van de vraag of het zinnig is, hebben een hoop mensen dit. Anderen zit bij de zorgverzekering van paps en mams waar ze richting de 100,- betalen en hebben het op die manier.
* 50,- voor electronica. TV, laptop, telefoon, speakers, computer. Uitwondende studenten hebben vaak een wasdroger / wasmachine, et. Als je echt zuinig bent / gedeelde faciliteiten hebt, kan dit budget inderdaad door de helft.
* 1x op vakantie (kunnen) gaan per jaar is opgenomen in de NL definitie van welgesteld zijn. Dit is voor NL begrippen hetzelfde als elke dag een 3 vaks maaltijd op tafel kunnen zetten voor jezelf. Dat je erop kan besparen, klopt. Je had ook niet 80,- p.m. aan eten uit kunnen geven en je aanmelden bij de voedselbank.

* Ik ken weinig (studenten)banen waar je ineens in vakanties met gemak 40 u/p.w. mag werken en dan weer stoppen zodra de week voorbij is. De meeste banen voor studenten zijn callcenters, horeca en ander laagbetaald werk waar veelal studenten rondlopen en waar gewoon een wekelijks urenbudget is. Daar kan je niet zomaar even 40u p.w. gaan werken in vakanties omdat alle studenten dit in die week willen en er dus maar een paar uur extra in zit.
- Dat jongeren een duur abonnement hebben betekend niet dat ze dat moeten. Zij vinden dat ze dat moeten. Is gewoon overbodige luxe.
- 1x per jaar opgenomen in de definitie van welgesteld zijn? Prima, maar moet een student, die nog steeds zwaar gesubsidieerd wordt door de overheid, ook welgesteld zijn? Een studie kost tussen de 6k - 20k per jaar, waarvan een student een schijntje betaald.
- Op het platteland huren kan inderdaad niet in de randstad. Verder volgens mij overal. Niet dat het overal nodig is, in sommige steden (Groningen) kan je ook gewoon in de stad voor € 250 huren.
- Ik heb 6 jaar op een camping gewerkt. Daar werkt door het jaar heen (bijna) niemand, en in de vakantie zijn ze veel mensen nodig. Ze zijn vooral dol op die gekken die 6 weken achter elkaar willen werken in de zomer. En het is nog leuk ook. Eigenlijk betaald vakantie vieren.
- Als je gewoon gezond eet is voor 1 persoon € 80 per maand goed te doen. Laten we er i.v.m. inflatie € 90 van maken, we zijn immers een paar jaar verder. Die € 80 was nog wel gebaseerd op euroshopper bier van de AH, dat is er natuurlijk ook niet meer...
Anoniem: 627966 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:10:
[...]

http://m.ad.nl/ad/m/nl/10...-tekort-zitplaatsen.dhtml

[...]

Ik denk dat je rustig kan stellen dat de NS die verplichting niet is nagekomen.
NS heeft de inspanningsverplichting om voor zitplaatsen te zorgen. IANAL maar ik denk dat ze er mee weg komen, natuurlijk hebben ze onvoldoende zitplekken om iedereen tegelijk een plek te geven. Net zoals het lichtnet het niet aan zou kunnen als iedereen tegelijkertijd het maximale uit zijn stroom wil halen. Of, als iedereen in één keer zijn zonnepanelen uit zou doen, zie hier bijvoorbeeld. Vandaar dat ze zeggen: laat mensen maar verspreid over de dag met de trein gaan, dan kunnen we wél iedereen een zitplaats garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Gomez12 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 01:58:
Jij begon erover dat er te weinig ruimte was, nou die ruimte ga je nooit krijgen als je studenten een eigen verantwoordelijkheid geeft om maar op te komen dagen wanneer ze zin hebben
Brrrr, eigen verantwoordelijkheid voor studenten. En de mogelijkheid om fouten te maken en daar consequenties van te ondervinden. Dat moeten we inderdaad niet willen met z'n allen. Gewoon flink drillen, ze leren dat ze niks in te brengen hebben en van geen waarde zijn, en zich maar hebben te schikken naar elk willekeurig besluit van scholen/uni's, bedrijven, vervoerders of politiek. En daar mogen ze dan ook nog flink voor dokken.

Leve de nieuwe bureaucratische heilstaat, hoera, hoera, hoera!

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:37
incaz schreef op zondag 06 maart 2016 @ 10:14:
[...]

Brrrr, eigen verantwoordelijkheid voor studenten. En de mogelijkheid om fouten te maken en daar consequenties van te ondervinden. Dat moeten we inderdaad niet willen met z'n allen. Gewoon flink drillen, ze leren dat ze niks in te brengen hebben en van geen waarde zijn, en zich maar hebben te schikken naar elk willekeurig besluit van scholen/uni's, bedrijven, vervoerders of politiek. En daar mogen ze dan ook nog flink voor dokken.

Leve de nieuwe bureaucratische heilstaat, hoera, hoera, hoera!
Prima toch, kan foxconn ook meteen een fabriek openen in de randstad en kunnen ook meteen een stukje offshoring/out-sourcing terugdringen. :x

Waarschijnlijk loopt dit na enige protesten uit op een compromis tussen de overheid en de NS waarna alles weer gewoon verder gaat zoals het was.

Ik studeer al een paar jaar niet meer, waardoor ik gelukkig ook al een tijdje niet in de spits ge-treint heb. Zeker s'ochtends was het altijd veevervoer, niet alleen in de trein maar ook het aansluitende bus/tram, het is het het kaartje simpelweg niet waard. Dit is voornamelijk in de randstad, in het Noorden is het druk maar niet meer dan dat.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Nijn schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 22:07:
Nog los van de vele streken die de afgelopen jaren zijn uitgehaald:
[...]
Is dit hele plan opgezet en besloten zonder enige inspraak van de studenten. Hoeveel ze in Den Haag nu ook roepen om democratisering van het onderwijs, niemand heeft het respect getoond om hier ook maar één student bij te betrekken.
Dat is niet netjes. Maar is het daarom ook een slecht plan? Of is het om eigenlijk heel handig om niet meer om 9u te beginnen voor studenten?

Een aantal van de ingevoerde plannen die je aanhaalt, daar had fors meer geprotesteerd tegen moeten worden. Maar om de frustraties nu op dit plan los te laten lijkt me niet de oplossing.
Jeroendedoem schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:09:
daarnaast zijn voor de meeste studenten avondcolleges veel minder productief als in de morgen of middag.
Is hier een bron voor? Hierboven staan nogal wat onderzoeken die aangeven dat beginnen om 9u geen goed idee is, en 0 onderzoeken die aangeven dat een avondcollege een slecht idee is. Dus dan zou je colleges ipv ~9-17u beter van ~11-19u kunnen hebben. Afgezien van dat dit de NS beter uit komt.

Overigens ben ik zelf tegen dit plan, ik mijdt de spits altijd als het kan, en wil graag zo'n leeg vierbankje hebben om wat te kunnen werken. Ik zit er niet op te wachten dat het drukker wordt :p
Anoniem: 172410 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 01:34:
Hoe gaat zo'n stage ingevuld worden als studenten niet meer op een normaal tijdstip aanwezig kunnen zijn, omdat ze geen vervoer hebben en geen inkomen om het eigen vervoer te regelen?
Nu is het al zo dat studenten bij ons thuis kunnen werken als zeg de treinen niet rijden, of veel later op de dag kunnen beginnen als ze zeg college hebben. En daarnaast geven we reiskostenvergoeding. Ik zie het probleem dus niet helemaal.. :p

Overigens weet ik niet of in dit plan het reisrecht in de spits vervalt, of dat alleen de collegetijden veranderen.
Gomez12 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 01:58:
Van mij hoef je geen 100% aanwezigheid te hebben hoor, dan heb je alleen geen hertentamens nodig want dan kennen de studenten de stof goed genoeg om het in 1x goed te doen.
Het kan ook voorkomen dat je het eerste tentamen mist he (denk aan begrafenis, ziekte, vervoersproblemen, overlappende vakantie, etc.). Het is mij ook wel eens overkomen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 11:05
pedorus schreef op zondag 06 maart 2016 @ 10:54:
[...]
Nu is het al zo dat studenten bij ons thuis kunnen werken als zeg de treinen niet rijden, of veel later op de dag kunnen beginnen als ze zeg college hebben. En daarnaast geven we reiskostenvergoeding. Ik zie het probleem dus niet helemaal.. :p
Vanuit mijn school gesproken (ben al afgestudeerd, moet alleen laatste vakje halen, dus ik sta eigenlijk buiten deze discussie):
In onze stage/afstudeerregelementen staat gewoon gezegd dat je 40 uur aanwezig moet zijn op het werk. Thuiswerken mag niet.

En netjes dat je reiskostenvergoeding geeft, zie het niet bij veel bedrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bossie schreef op zondag 06 maart 2016 @ 10:29:
[...]
Dit is voornamelijk in de randstad, in het Noorden is het druk maar niet meer dan dat.
De ns is in het noorden ook niet sterk vertegenwoordigd. Hoogeveen beilen Assen haren en Groningen zijn de enige stations.(in 2 provincies!)
Je hebt meer aan de bus in het noorden.Vooral tussen Friesland en Groningen.Al rijden er wel een aantal Arriva treinen. (hoogezand)

Als student reisde ik veel naar emmen, s'ochtends zag ik dat de bus richting Groningen echt vol geladen was(= moeten staan) ook in emmen met scholierenvervoer is het stampen. Soms is de speciale school lijn vol en gaat men met de normale stadslijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:04:
[...]

De ns is in het noorden ook niet sterk vertegenwoordigd. Hoogeveen beilen Assen haren en Groningen zijn de enige stations.(in 2 provincies!)
Je hebt meer aan de bus in het noorden.Vooral tussen Friesland en Groningen.Al rijden er wel een aantal Arriva treinen. (hoogezand)

Als student reisde ik veel naar emmen, s'ochtends zag ik dat de bus richting Groningen echt vol geladen was(= moeten staan) ook in emmen met scholierenvervoer is het stampen. Soms is de speciale school lijn vol en gaat men met de normale stadslijn.
Als mensen moeten staan in de bus of trein, is eigenlijk al niet goed meer.
Ik vind dat als dat gebeurt ze geen mensen meer mogen toelaten, met de trein wordt dat wel moeilijk.
Ik heb soms ook in treinen stampvol gezeten, het is gewoon belachelijk, ook uit veiligheidsoverwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

walletje-w schreef op zondag 06 maart 2016 @ 00:25:
[...]

Maar bij mij op de studie zijn er zeer veel deliverables, deadlines, commissies en word je daarnaast gestimuleerd om extra curriculaire activiteiten te ondernemen om jezelf nog verder te ontwikkelen. De hoeveelheid mensen die met stress bij de psycholoog zitten is dan ook toegenomen evenals het aantal mensen die hun studie even een half jaar op pauze gezet hebben om 'ademruimte' te creëren. Ik zie verdacht veel gevallen van 'burn out' om mij heen ontstaan.
Wow. Really?

Je vervoer wordt geregeld. Je kamer en studie werden betaald. Zorgtoeslag.

Misschien moeten we in Nederland eens ophouden met iedereen maar naar de uni te willen sturen. Als je je studietijd al zwaar vindt....

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:37
Jeroenneman schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:26:
[...]

Wow. Really?

Misschien moeten we in Nederland eens ophouden met iedereen maar naar de uni te willen sturen. Als je je studietijd al zwaar vindt....
Juist ja werden, tegenwoordig krijg je als student veel minder er zijn genoeg studenten die het erg krap hebben. (Zoals eerder genoemd).

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, dat geoordeel altijd. Volgens sommigen is de middelbare school de makkelijkste tijd van je leven en sluit de studie daarop aan, voor anderen wordt het iedere stap alleen maar makkelijker. Het kan als een ware verademing aanvoelen eindelijk de arbeidsmarkt in te rollen. Eindelijk doe je iets relevants, heb je wat vrijheid in hoe je dingen aanpakt, een beetje degelijk inkomen en wordt je bovendien niet meer gezien als derderangs burger.

Boehoe, werken is zo zwaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
De druk zit 'm niet in de lesstof, maar in het geheel eromheen. Die is wel degelijk groot en toenemend. (Alleen al de schuld die je aan moet gaan.)
Ons onderwijssysteem is meer en meer gericht op het afwijzen van mensen ('niet goed genoeg, loser!'), ipv ze te onderwijzen en te laten groeien en te ontwikkelen. En dan gebeurt dat afwijzen ook nog eens vaak op niet-inhoudelijke zaken, maar om zaken als stress, financiele en praktische problemen, hoe goed je om kunt gaan met organisatorische chaos etc. Allemaal zinloze struikelblokken. Als het onderwijs gewoon goed geregeld is, mag je inhoudelijk wat mij betreft best wel eisen stellen. Maar nu struikelen er zooooveel mensen op andere dingen dan de inhoud.

Voor de betrokken (ex-)studenten is dat zwaar en teleurstellend, voor ons als maatschappij is het ook een gemis omdat we veel mensen de kans ontnemen hun mogelijkheden te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zullen we eens niet op de man gaan spelen en het inhoudelijk houden?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als dit soort discussies in de samenleving speelt zijn er ook altijd van die verlichte zielen die als oplossing aanvoeren iedereen die niet dicht bij zijn werk woont verplicht te verhuizen. Het komt altijd neer op dwang op een of andere manier. Laat de student met rust, er moet gewoon betere infrastructuur komen!

[ Voor 5% gewijzigd door MrMonkE op 06-03-2016 12:03 . Reden: graammaatiekaa ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:07
[...]

Wow. Really?

De hele discussie hier gaat een beetje te veel over N=1
Ik kan inderdaad over mijn ervaringen vertellen maar die zullen weer door iemand anders ontkracht worden.
Er zijn hardwerkende studenten die geen zesjes halen, en studenten die het inderdaad makkelijk hebben en niet voor het studeren gaan.

Het is makkelijk oordelen voor mensen die niet in een bepaalde situatie zitten om te zeggen "Oh dan moet je maar niet gaan studeren" Er zijn zoveel factoren van belang die het nu eigenlijk nutteloos maken om deze discussie voort te zetten.

Feiten:
- Studeren is de afgelopen jaren ontzettend veel duurder geworden
- Prestatie druk is toegenomen
- Toekomstperspectief is afgenomen (werkgelegenheid, pensioenen, werknemersregelingen, langdurige contracten)
- Er worden al avond colleges en tentamen gegeven
- Er reizen veel studenten met het OV.
- NS heeft een probleem

Er kan best gekeken worden naar mijn mening of er een verschuiving plaats kan vinden maar dan moet dat wel in gesprek met de studenten, die kunnen aangeven waar dat nog meer ten koste van gaat. (Sport --> ontspanning --> studieresultaten, gezondheid, zorgkosten; bijbaantjes --> inkomen --> schulden --> extra stress --> falen van studie; minder studie tijd in de avond --> ritme nog verder verschuiven --> minder slaap --> studie resultaten achteruit; minder toegang tot winkels, ondersteunend personeel en faciliteiten of die moeten ook langer open blijven)

Het kan ook het een en ander bevorderen: meer plek in de trein om te staan, beter gebruik maken van de faciliteiten op de universiteit, betere kwaliteit lessen en faciliteiten waardoor hogere studie resultaten.

Wat me dus het meeste stoort is dat het probleem van de NS (te weinig plek in de spits) op een manier word opgelost die buiten proportie valt met het probleem. Als je alle mogelijke negatieve gevolgen gaat bekijken is het absurd om dat risico te nemen als je meer plek in de spits wilt creëren zodat sommige mensen een zitplek hebben in de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

De ns is tot nu toe de enige vervoerder die zegt een "probleem" te hebben. Als het door de studenten komt waarom hoor ik andere vervoerders niet klagen :?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 627966

Tehh schreef op zondag 06 maart 2016 @ 10:03:
NS heeft de inspanningsverplichting om voor zitplaatsen te zorgen. IANAL maar ik denk dat ze er mee weg komen, natuurlijk hebben ze onvoldoende zitplekken om iedereen tegelijk een plek te geven. Net zoals het lichtnet het niet aan zou kunnen als iedereen tegelijkertijd het maximale uit zijn stroom wil halen. Of, als iedereen in één keer zijn zonnepanelen uit zou doen, zie hier bijvoorbeeld. Vandaar dat ze zeggen: laat mensen maar verspreid over de dag met de trein gaan, dan kunnen we wél iedereen een zitplaats garanderen.
Ik hoorde vanochtend bij WNL de staatssecretaris Eric Wiebes ook al aankomen met dit argument. Als het regent dan loggen er ineens teveel mensen in bij de belastingsite. Nu werd het weer de schuld gegeven (deed me aan een andere organisatie denken). Er moest meer spreiding komen. Nu op een mooie zaterdag ochtend bleek de site ook al overbezet (max 42.000 mensen er waren er ongeveer 52.00). Hij vroeg om meer spreiding.

Het energienet houdt rekening met dit soort zaken. Mochten er stroomtekorten komen, dan zal de kritiek niet mals zijn. Als organisaties hun zaken niet op orde hebben, moeten ze de hand in eigen boezem steken, i.p.v. met de schuldige vinger naar externe zaken te wijzen. Je bedrijf vervoert passagiers? Regel dat dan, i.p.v. eerst naar de portemonnee te kijken. Je levert stroom? Idem. Je wil dat mensen je site gebruiken? Regel dan eerst dat die site te gebruiken is.

Het is echt kansloos hoe organisaties met hun consumenten omgaan. Als consument (en student) sta je machteloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 627966 op 06-03-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:57

Wokschotel

Op 6 wielen

defiant schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:37:
[...]

Een gegarandeerde plaats is imho de voornaamste behoefte en de NS zou daar op in moeten spelen met het de mogelijkheid van een plaatsbewijs i.p.v. het vervoersbewijs. Uitvoering technisch gezien moet dat geen enkel probleem zijn, toch is gek genoeg menig trein/ov fanaat er vaak tegenstander van.
Dat is uitvoeringstechnisch wel een probleem zolang NS het niet voor elkaar krijgt om treinen elke dag in de gewenste samenstelling net laten rijden. En in Nederland is het reserveren van zitplaatsen niet gebruikelijk. Het is op de Fyra even geprobeerd maar dat was geen succes. De reiziger wil het niet.
Anoniem: 627966 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 19:46:
[...]

Slavernij voorzag (en voorziet) ook in een behoefte en leverde (levert) geld op. Deze redenering raakt kant nog wal. 3de klasse is al tijden geleden opgeheven. Het scheiden van rassen ook. Nu nog(maals) het afschaffen van scheiding op bases van inkomen. Moet kunnen anno 2016.
Als je serieus genomen wil worden zou ik dit soort vergelijkingen niet maken.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

mrc4nl schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:40:
De ns is tot nu toe de enige vervoerder die zegt een "probleem" te hebben. Als het door de studenten komt waarom hoor ik andere vervoerders niet klagen :?
Ik wil je uitnodigen om eens met Veolia in de ochtendspits vanuit Venlo richting Nijmegen te rijden. Daarnaast: de meeste hogescholen en universiteiten staan in steden waar NS naartoe rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wokschotel schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:01:
[...]

Ik wil je uitnodigen om eens met Veolia in de ochtendspits vanuit Venlo richting Nijmegen te rijden. Daarnaast: de meeste hogescholen en universiteiten staan in steden waar NS naartoe rijdt.
Precies, waarom hoor ik veolia,syntus, en arriva(=vechtdallijnen) dan niet klagen over drukte?
wil niet zeggen dat het niet druk is.. dat snap ik

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 06-03-2016 22:45 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wokschotel schreef op zondag 06 maart 2016 @ 19:59:
Als je serieus genomen wil worden zou ik dit soort vergelijkingen niet maken.
Waarom niet? Ik vind het maar belachelijk dat er een verschil in zitplaats moet zijn in het openbaar vervoer. De enige argumenten die ik tot nu toe hebt gehoord zijn, een zwak verhaal en mij niet serieus willen nemen.

Geef dan aan waarom. Kom met argumenten i.p.v. retoriek. Want als we van studenten kunnen verlangen dat zij hun uren aanpassen, dan mag die 1ste klasse op zijn minst ook wel eens ter sprake komen.

Edit: 1/4 of 1/6 van de trein die nauwelijks gebruikt wordt omdat er een bepaalde slag mensen is die bereid zijn een bepaald bedrag te betalen voor een kaartje. Flauwekul. Die lege plaatsen zijn beter besteed aan mensen die ze ook daadwerkelijk gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 627966 op 07-03-2016 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 627966 op 07-03-2016 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Anoniem: 627966 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 00:14:
[...]

Waarom niet? Ik vind het maar belachelijk dat er een verschil in zitplaats moet zijn in het openbaar vervoer.
Dat mag jij uiteraard vinden. Anderen denken daar anders over.
De enige argumenten die ik tot nu toe hebt gehoord zijn, een zwak verhaal en mij niet serieus willen nemen.

Geef dan aan waarom. Kom met argumenten i.p.v. retoriek. Want als we van studenten kunnen verlangen dat zij hun uren aanpassen, dan mag die 1ste klasse op zijn minst ook wel eens ter sprake komen.

Edit: 1/4 of 1/6 van de trein die nauwelijks gebruikt wordt omdat er een bepaalde slag mensen is die bereid zijn een bepaald bedrag te betalen voor een kaartje. Flauwekul. Die lege plaatsen zijn beter besteed aan mensen die ze ook daadwerkelijk gebruiken.
Die plaatsen in de 1e klas in de spits zitten gewoon vol hoor. Wat is er mis met dat mensen extra willen betalen voor 1e klas? En ik weet niet of je het al vernomen, maar een deel van de 1e klas in de Sprinters wordt op dit moment omgebouwd naar 2e klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

mrc4nl schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:42:
[...]

Precies, waarom hoor ik veolia,syntus, en arriva(=vechtdallijnen) dan niet klagen over drukte?
wil niet zeggen dat het niet druk is.. dat snap ik
ik zou zeggen, Google eens op 'Veolia drukte maaslijn'.

De regionale vervoerders hebben ook hun problemen, maar NS vervoert veel meer reizigers waardoor een oplossing als bij Velia (huur 2 extra treinstellen) gewoon niet werkt.

Overigens wordt de situatie bij NS vanaf eind dit jaar beter met de instroom van Flirt en DDM dubbeldekkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wokschotel schreef op maandag 07 maart 2016 @ 07:48:
Die plaatsen in de 1e klas in de spits zitten gewoon vol hoor. Wat is er mis met dat mensen extra willen betalen voor 1e klas?
Daar is niets mis mee, als iedereen mee kan. Dat sommige mensen niet mee kunnen of moeten staan omdat andere dan breder kunnen zitten is maatschappelijk niet wenselijk. Eerst zorgen dat je aan de randvoorwaarden voldoen (iedereen die mee moet op een veilige manier vervoeren), dan extra zaken als meer zitruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Compizfox schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 19:53:
[...]

Eerst beweer je pertinent "dat je NIET van 9:00 tot 17:00 in de studiebanken zit", maar daarna geef je toe dat het ook wel eens gebeurt? Spreek je jezelf nou niet tegen?

Ik was inderdaad van plan te gaan reageren, want ik zit wel regelmatig van 9 tot 5 in de collegebanken ;)
Het punt is dat studenten als geheel veel minder 9 tot 5 planningen hebben dan werknemers. Dat is de insteek van het bekijken of het voor studenten niet anders gepland kan gaan worden. En natuurlijk komt het voor, maar ik weet in ieder geval uit mijn studententijd dat het voor mij zeer zeldzaam was. Dat zal op verschillende opleidingsniveaus en verschillende studies anders kunnen zijn.

Nogmaals, zeg ik niet dat het plan een goed plan was. Was, want de universiteiten en hoge scholen hebben al aangegeven niet mee te werken, dus kunnen we ongeveer wel concluderen dat het plan in de prullenbak ligt, Mijn reacties zijn vooral gericht op de hakken in het zand reacties die direct ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
Ik snap dat de studenten niet tevreden zijn met deze plannen maar ik vind de argumenten soms echt te tenenkrommend.
Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:22:
[...]

Daar is niets mis mee, als iedereen mee kan. Dat sommige mensen niet mee kunnen of moeten staan omdat andere dan breder kunnen zitten is maatschappelijk niet wenselijk. Eerst zorgen dat je aan de randvoorwaarden voldoen (iedereen die mee moet op een veilige manier vervoeren), dan extra zaken als meer zitruimte.
Euhm, hallo. De OV chipkaart is een heel stuk goedkoper voor studenten dan voor de gewone mens/werknemer. De 1e klasse kaarten zijn nog eens iets van 70% duurder dan de reguliere kaarten. En dan ga jij voor mij beslissen dat er minder 1e klasse stoelen moeten komen?!? Sorry hoor maar wat een bullshit. Het komt al regelmatig voor dat ik in de spits moet staan met een 1e klasse kaart. Hoe denk je dan dat ik mij voel? Betaal je de hoofdprijs, kun je nog steeds niet zitten.

En ja, op sommige trajecten zit de eerste klasse vaak leeg. Maar er zijn ook trajecten waar de eerste klasse ook uitpuilt en dan voel ik mij ook bekocht als er dan een intercity aankomt met slechts 1/6 deel 1e klasse en dat ik moet staan.

Maar goed, er zullen ook trajecten zijn waar de eerste klasse minder gebruikt wordt. Maar dat is dan aan de NS om de treinen dan goed in te delen. Zo is de sprinter en de eerste klasse redelijk zinloos omdat de stoelen daar even breed zijn en alleen iets meer beenruimte geven.

Het hele probleem is dat iedereen om 9 uur op het werk wilt zijn en om 5 uur naar huis wilt gaan. En blijkbaar willen de studenten dat ook. Ik probeer zelf 's ochtends nog wel eens heel vroeg te beginnen (7 uur). Maar dan zit ik vaak alsnog in de trein rond 17:00 uur. Dus ondanks dat je vroeg begint, ontkom je dan niet aan de spits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Robkazoe schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:10:
Euhm, hallo. De OV chipkaart is een heel stuk goedkoper voor studenten dan voor de gewone mens/werknemer. De 1e klasse kaarten zijn nog eens iets van 70% duurder dan de reguliere kaarten. En dan ga jij voor mij beslissen dat er minder 1e klasse stoelen moeten komen?!? Sorry hoor maar wat een bullshit. Het komt al regelmatig voor dat ik in de spits moet staan met een 1e klasse kaart. Hoe denk je dan dat ik mij voel? Betaal je de hoofdprijs, kun je nog steeds niet zitten.
Dat probleem is ook gelijk opgelost met het verkleinen of verwijderen van de eerste klasse. Er is meer plek en je hoeft niet meer te betalen voor een kaart die je toch niet kunt gebruiken. Win-win.

Dat studenten minder betalen is geen argument, want zoals al lang en breed besproken hebben studenten het inkomen niet om alternatieven te betalen. Dat is een intrinsieke eigenschap van studeren zoals we dat samen opgezet hebben. Gewone werknemers hebben dat wel. Willen we dat studenten het volle pond gaan betalen, dan zal dat gefinancieerd moeten worden.

Als een eersteklas stoel betekent dat andere mensen niet mee kunnen gaat het maatschappelijk belang voor luxe, te meer omdat het eersteklassesysteem regelmatig blijkbaar helemaal niet meer werkt. Er passen simpelweg meer mensen in een trein als er geen sprake van eerste klasse is.
Het hele probleem is dat iedereen om 9 uur op het werk wilt zijn en om 5 uur naar huis wilt gaan. En blijkbaar willen de studenten dat ook. Ik probeer zelf 's ochtends nog wel eens heel vroeg te beginnen (7 uur). Maar dan zit ik vaak alsnog in de trein rond 17:00 uur. Dus ondanks dat je vroeg begint, ontkom je dan niet aan de spits.
Als je dan ook om drie uur naar huis gaat zou je buiten de spits moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18

Dido

heforshe

Eerste klasse is oneerlijk, lijkt het wel. Kennelijk is het communistische gedachtengoed onder studenten nog niet uitgestorven (gelukkig maar :) )

Maar als we die logica even doorzetten is er nog een veel betere oplossing. Waarom zouden werkende mensen die zich een hele woning kunnen veroorloven getolereerd moeten worden, als daardoor studenten geen kamer kunnen vinden? In een beetje eengezinswoning kunnen makkelijk 6 studenten, dus afchaffen die ruimtevretende woningen voor mensen die denken dat ze recht op ruimte hebben omdat ze er geld voor over hebben!
Dan kunnen al die studenten op kamers in de buurt van de universiteit, kan de OV-studentenkaart afgeschaft worden en is iedereen blij, nietwaar?

Grappig genoeg zullen veel van de toekomstige gebruikers van de 1e klas (en van die grote woningen) nu als strudent klagen dat het allemaal zo oneerlijk is :P

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 07-03-2016 10:51 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:50:
Eerste klasse is oneerlijk, lijkt het wel. Kennelijk is het communistische gedachtengoed onder studenten nog niet uitgestorven (gelukkig maar :) )
Het heeft niets met een communistisch gedachtegoed te te maken, puur met roeien met de riemen die je hebt en zorgen dat wat moet gebeuren ook gebeurt.

Als er een broodtekort zou zijn en sommige mensen zich twee broden zouden kunnen permitteren, maar dat betekent dat andere mensen niets te eten hebben, zou het dan acceptabel zijn om dat toe te staan? Marktwerking en meer van zulks? Of gaan de maatschappelijke belangen van boven idealen en zorg je gewoon dat iedereen te eten heeft (met het risico dat sommigen je van communisme zullen beschuldigen)?
Maar als we die logica even doorzetten is er nog een veel betere oplossing. Waarom zouden werkende mensen die zich een hele woning kunnen veroorloven getolereerd moeten worden, als daardoor studenten geen kamer kunnen vinden? In een beetje eengezinswoning kunnen makkelijk 6 studenten, dus afchaffen die ruimtevretende woningen voor mensen die denken dat ze recht op ruimte hebben omdat ze er geld voor over hebben!
Dan kunnen al die studenten op kamers in de buurt van de universiteit, kan de OV-studentenkaart afgeschaft worden en is iedereen blij, nietwaar?
Als een goed schaars genoeg wordt moeten er inderdaad maatregelen genomen worden. Of dat punt bij de woningmarkt inmiddels bereikt is laat ik aan anderen over. Het is in ieder geval duidelijk dat ook daar het aanbod totaal niet aansluit bij de vraag. Op het moment dat mensen op straat moeten gaan liggen omdat anderen zich riante huizen kunnen veroorloven heb je inderdaad een breekpunt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:40:
[...]

Dat studenten minder betalen is geen argument, want zoals al lang en breed besproken hebben studenten het inkomen niet om alternatieven te betalen. Dat is een intrinsieke eigenschap van studeren zoals we dat samen opgezet hebben. Gewone werknemers hebben dat wel. Willen we dat studenten het volle pond gaan betalen, dan zal dat gefinancieerd moeten worden.
Ik ben nog steeds voorstander dat we studeren mogelijk houden voor iedereen en dat ik als belastingbetaler daar aan meebetaal vind ik ook prima. Echter betekent dat toch niet dat nooit mogen verzoeken dat daar ook wat flexibiliteit tegenover gaat staan.

Studenten moeten ook realiseren wat ze krijgen en dat daar ook waardering voor moet zijn. Dat betekent niet dat ze geen rechten hebben, maar dat betekent misschien dat ze niet alles maar als recht moeten zien, maar soms ook als kans, en waardering moeten hebben. Dit is iets waar ik mij in mijn studententijd veel aan gestoord hebt. Ik zeg niet dat dit per se bij jou ontbreekt, maar ik zie wel degelijk verschillen in rechten als iemand het volle pond betaalt of als iemand een service krijgt.

Dit staat wederom buiten het feit dat het waarschijnlijk geen werkbare oplossing is om studenten buiten de trein te houden tijdens de spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hann1BaL schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:12:
Studenten moeten ook realiseren wat ze krijgen en dat daar ook waardering voor is. Dat betekent niet dat ze geen rechten hebben, maar dat betekent misschien wat ze niet alles maar als recht moeten zien, maar soms ook als kans en waardering moeten hebben. Dit is iets waar ik mij in mijn studententijd veel aan gestoord hebt. Ik zeg niet dat dit per se bij jou ontbreekt, maar ik zie wel degelijk verschillen in rechten als iemand het volle pond betaalt of als iemand een service krijgt.
Daar is waardering voor, maar korting krijgen (overigens omdat het anders simpelweg niet mogelijk is) betekent niet ook ondergeschikt zijn aan anderen. Studenten hebben al erg veel ingeleverd de afgelopen jaren. Ze moeten momenteel al dankbaar zijn dat ze zich in de schulden mogen steken. Moeten ze nu bij alles dat spaak loopt inleveren en dankbaar zijn voor de restjes die overblijven? Nog even los van dat het allemaal enorm in het belang van de maatschappij is dat er een aanwas van arbeiders is die stevig bijdragen aan de staatskas en ook de pensioenen van de reeds werkenden gaan betalen. Wat in studenten gestoken wordt betaalt zich dubbel en dwars terug.

Veel andere mensen in de trein hebben een goed inkomen waarmee ze hun treinrit kunnen betalen omdat ze ooit gebruik hebben kunnen maken van veel gunstigere regelingen. Het lijkt dan nogal hypocriet om later opeens een scheiding aan te willen brengen als het jouw je pluchen zitje kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

We zijn het best wel eens in grote lijnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
[quote]Tehh schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:38:
Oplossing voor volle coupe's:
- maak naast de huidige 1e en 2e klas een 3e klas. Alleen staanplaatsen (misschien een houten bank aan de zijkant), en maak van die studentenOV een 3e klas studentenOV. In andere landen heb je ook 3e klas en dat werkt prima.
- en, zoals genoemd, bouw nu eens wat studentenhuisvesting. Er zijn wel steden die speciale studentenhuisvesting hebben, en dat werkt prima. Is volgens mij nog goed voor de economie van die betreffende steden ook.

Iets meer offtopic:

[...]

Ik ben het met delen van je verhaal wel eens, maar niet met alles.
€ 30,- p/m voor een mobiel abonnement? Ga toch weg, dat kan met € 10,- per maand makkelijk. Tjah, dan maar niet de nieuwste iPhone. Is nergens voor nodig.
€ 20,- voor zorgverzekering? Alleen als je (chronisch) ziek bent, er zijn genoeg zorgverzekeringen die net zo duur zijn als zorgtoeslag (of goedkoper zelfs).
€ 50,- afschrijving voor laptop? € 600,- per jaar? Dat is echt absurd. Misschien als je ICT opleiding volgt, maar het gros van de studenten heeft aan een chromebook / netbook genoeg. Maar ach, gevoelig als ze zijn willen ze een macbook om er bij te horen... Oh en die tv, die kan je bij de kringloop voor een paar tientjes halen. Doet het heus nog wel.
€ 25 p/m voor vakantie? Volledige generaties zijn nooit op vakantie geweest, dit is echt overbodige luxe. De meest wilde vakantie die ik tijdens mijn studeren kon (en wou) betalen was een paar dagen sneekweek met een geleend zeilbootje. Daarnaast moest ik in mijn vakantie gewoon werken zodat ik tijdens het jaar tijd had om te studeren. € 25 overige afschrijving? Lekker makkelijk om de kosten op te drijven in zo'n overzicht ook.
Ik haal dus met gemak € 100 p/m aan kosten uit jou overzicht. Ik vind jou overzicht allesbehalve conservatief, eerder extreem overdreven en luxe. En veel studenten eigen vervoer? Een stationsfiets bedoel je? Die zit toch al in die € 25 overige afschrijving?

Jij komt op € 700 uit voor een thuiswonende student terwijl ik 5 jaar lang op kamers heb gewoond en mij prima redde met minder dan € 700
€ 250 huur (ik woonde in een dorp op het platteland omdat ik anders het dubbele kwijt was aan huur, moest wel 30 minuten fietsen)
€ 80 eten
€ 180 studie
€ 10 mob abonnement
€ 10 fiets
€ 25 kleding
€ 45 geen idee waar ik dit aan uit zou moeten geven, maar laten we het houden op ditjes, datjes, afschrijving enz.
----
€ 600 totale kosten
-/- uitwonende beurs à € 250
te verdienen/lenen € 350 p.m.
Dat is 40 uur per maand werken. 10 uur per week.
Ik werkte alle vakanties 5-6 dagen per week, dat zijn dus ruim 10 weken à 40+ uur. Naast die vakanties hoefde ik maar een paar dagen per maand te werken en dan kon ik alles doen wat ik maar zou kunnen bedenken, zelfs sparen!
Als studenten alle vakanties gewoon gaan werken en gewoon even niet vinden dat ze recht hebben op een iPhone, de nieuwste laptop tijdens hun studie, vakanties mallorca/ibiza, een BMW voor de deur, Gucci aan het lijf etc dan is dat studeren nog steeds goed te doen. Dat een bijstandstrekker luxer leeft dan jij moet je maar even voor lief nemen: jij hebt zo meteen een goede baan (en zo niet, dan ga je er dus alleen maar op vooruit!).

First off: props voor je dedicatie om zo'n budget 5 jaar lang vol te houden. Ik heb een soortgelijke insteek en heb ook een hoop dingen op m'n eigen lijst goedkoper opgelost. Ik heb echter bedragen gepakt die meer representatief zijn voor de gemiddelde student.

Het is wat offtopic,

Maar hoe kom je in vredesnaam aan deze bedragen? Zelfs buiten Groningen is een dergelijk bedrag aan huur niet realistisch. En het budget voor boodschappen is wellicht mogelijk als je enkel hondevoer eet, maar zelfs dan wordt het krapjes.

Studenten hoeven niet in extreme luxe te leven, maar het leven moet wel leuk zijn natuurlijk. Af en toe de kroeg in of een andere leuke activiteit gaat echt niet lukken met deze kostenraming.

Als men 4 jaar spartaans moet gaan ;even om te studeren zul je zien dat er ineens 70% minder studenten zijn, is dat wat je wil?

*Ontopic
Ik ben van mening dat de NS zijn problem niet af moet wentelen op de studenten. Het is wat mij betreft van de zotte dat een dienstverlener zijn Eigen fallen probeert af te schuiven door te stellen dat zijn gebruikers er maar op een andere wijze gebruik van moeten maken omdat ze anders niet kunnen leveren wat er van ze verwacht wordt.

De discussie dat werktijden maar eens moeten flexibiliseren t.o.v het huidige 8-17 is wat mij betreft iets wat vanuit werkgevers/werknemers moet komen. Niet vanuit de dienstverlener die een stukje vervoer aanbiedt. Die is daar geen partij in.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Malfunctions schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:33:
Studenten hoeven niet in extreme luxe te leven, maar het leven moet wel leuk zijn natuurlijk. Af en toe de kroeg in of een andere leuke activiteit gaat echt niet lukken met deze kostenraming.
Studeren zou geen straf moeten zijn. Studenten investeren in zichzelf, maar ook in de maatschappij. Daar worden we allemaal beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:10
Mij had het wel chill geleken om nooit 's ochtends vroeg colleges te hebben.

Maar goed, is vervelend voor de mbo's, hogescholen en universiteiten om een kwart van je dag niet meer in te mogen plannen. Het is niet alsof ze ruimte over hebben, en dat dat zomaar zal lukken qua planning als ze wel genoeg (grote) zalen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door haarbal op 07-03-2016 11:43 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Anoniem: 627966 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:08:
[...]

Ik hoorde vanochtend bij WNL de staatssecretaris Eric Wiebes ook al aankomen met dit argument. Als het regent dan loggen er ineens teveel mensen in bij de belastingsite. Nu werd het weer de schuld gegeven (deed me aan een andere organisatie denken). Er moest meer spreiding komen. Nu op een mooie zaterdag ochtend bleek de site ook al overbezet (max 42.000 mensen er waren er ongeveer 52.00). Hij vroeg om meer spreiding.

Het energienet houdt rekening met dit soort zaken. Mochten er stroomtekorten komen, dan zal de kritiek niet mals zijn. Als organisaties hun zaken niet op orde hebben, moeten ze de hand in eigen boezem steken, i.p.v. met de schuldige vinger naar externe zaken te wijzen. Je bedrijf vervoert passagiers? Regel dat dan, i.p.v. eerst naar de portemonnee te kijken. Je levert stroom? Idem. Je wil dat mensen je site gebruiken? Regel dan eerst dat die site te gebruiken is.

Het is echt kansloos hoe organisaties met hun consumenten omgaan. Als consument (en student) sta je machteloos.
Ik ben het helemaal met je eens. Toch ben ik bang dat wanneer de NS (en Arriva e.d.) meer materieel in gaat zetten de prijs van abonnementen en kaartjes nóg duurder wordt. Daar is dan weer iedereen de dupe van (studenten & niet studenten).
Malfunctions schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:33:
[...]

Maar hoe kom je in vredesnaam aan deze bedragen? Zelfs buiten Groningen is een dergelijk bedrag aan huur niet realistisch. En het budget voor boodschappen is wellicht mogelijk als je enkel hondevoer eet, maar zelfs dan wordt het krapjes.

Als men 4 jaar spartaans moet gaan ;even om te studeren zul je zien dat er ineens 70% minder studenten zijn, is dat wat je wil?

[...]
Ik kom aan die bedragen door naar mijn eigen jaaroverzichten te kijken. Ik begon met € 80 en later 160 aan huur (antikraak, in Nijmegen, waterkwartier). Later verhuisde ik en betaalde ik € 240, dat steeg na 2 jaar tot € 250. Dat was in een boerendorp waar ik de enige kamer huurde die er was in dat dorp. Tussendoor heb ik heel even in hartje Zwolle centrum gewoond, daar deelde ik een tweekamer appartement en betaalde ik € 260 (anders dus € 520).
Hondenvoer is duur, dus dat zou met € 80 best krap kunnen worden ja. Maar het was voor mij prima te doen. Ik ben geen chips of koek-eter, dronk alleen maar water, melk, koffie, thee of bier en dat laatste niet veel en alleen goedkoop (toen nog voor € 3,70 per krat, ex statiegeld). Verder altijd prima gegeten, zelden bij de liddl/aldi geweest. Altijd échte hagelslag op brood en lekkere kaas. Wel veel naar de markt geweest voor groente en fruit. Wat nog wel ontbrak waren de kosten voor de studentenvereniging en de consumpties in de soos. Maar daar was bier € 0,50 en tijdens rush hour € 0,25 en jaarlidmaatschap was minder dan € 100. Genoeg leuke activiteiten die je dan kunt doen.

Ik wil absoluut niet dat er minder studenten komen, ik ben groot voorstander van het meer investeren in onderwijs. Ik vind het alleen nergens op slaan dat een thuiswonende student met € 700 niet rond kan komen. En dat 'dus' het huidige politieke beleid de zgn. 'sugardaddy's' in de hand werkt. Dat is een probleem van de maatschappij, waarin alles nieuw-nieuw en nu-nu moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:40:
[...]

Dat probleem is ook gelijk opgelost met het verkleinen of verwijderen van de eerste klasse. Er is meer plek en je hoeft niet meer te betalen voor een kaart die je toch niet kunt gebruiken. Win-win.

Als een eersteklas stoel betekent dat andere mensen niet mee kunnen gaat het maatschappelijk belang voor luxe, te meer omdat het eersteklassesysteem regelmatig blijkbaar helemaal niet meer werkt. Er passen simpelweg meer mensen in een trein als er geen sprake van eerste klasse is.
Ik hoop dat je inziet dat dit wel heel erg van hak op de tak management is. Om in een trein de eerste klas naar tweede klas om te bouwen moet je de hele trein voor een aantal dagen uit de dienst nemen. Voor een VIRM-6 mis je dan dagenlang 575 zitplaatsen om er 44 te winnen.
Dat zet niet echt zoden aan de dijk.

En dan moet je de treinen ook weer ombouwen nadat het zitplaatstekort is opgelost moet je het weer ombouwen. En iedere 1e klas reiziger moet je compenseren voor het niet aanbieden van een 1e klas.

Er passen ook meer mensen in een trein als je geen zitplaatsen aanbiedt. Heeft NS ook al eens geprobeerd: de SpitsPendel en de CityPendel (omgebouwde SGM)
Dat was ook niet zo'n succes, waarschijnlijk ook omdat je dan voor een probleem dat maar een klein deel van de dag geldt een trein gaat ombouwen die de hele dag dan zo rond rijdt. Ofwel: je moet dan de hele dag in die trein staan, ook als je in de daluren reist.

IMHO zijn het allemaal geen oplossingen en zul je het tijdelijk moeten doen met wat er is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 07:33
Het is inderdaad erg bijzonder met die budgetten Tehh. Dat budget van Nibud voor uitwondende studenten is 953 euro per maand. What the heck, ik was met 700 euro per maand uitwonend echt wel klaar. Zelfs nu ik op mijzelf woon (in een sociale huurwoning, dat wel) heb ik grofweg 1000 euro aan vaste lasten per maand en kom niks tekort.

Maarja, niet voor niets zijn er ex-studenten met schrikbarend grote studieschulden van >50k.

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 07-03-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:00:
Als een goed schaars genoeg wordt moeten er inderdaad maatregelen genomen worden. Of dat punt bij de woningmarkt inmiddels bereikt is laat ik aan anderen over. Het is in ieder geval duidelijk dat ook daar het aanbod totaal niet aansluit bij de vraag. Op het moment dat mensen op straat moeten gaan liggen omdat anderen zich riante huizen kunnen veroorloven heb je inderdaad een breekpunt bereikt.
Maar gezien de roep om de eerste klas af te schaffen (want oneerlijk dat sommige mensen extra ruimte mogen kopen...) is de situatie van de student die flexibelere tijden zou moeten hanteren vergelijkbaar met mensen die op straat moeten slapen?
Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:37:
Studeren zou geen straf moeten zijn. Studenten investeren in zichzelf, maar ook in de maatschappij. Daar worden we allemaal beter van.
Ok, een student opleiden is een maatschappelijk wenselijke investering.

Maar misschien bestaat er, om begrijpelijke redenen, het idee dat het grootste deel van de investering niet door de student, maar door de maatschappij wordt gedaan. Of dat idee volledig terecht is laat ik in het midden, maar het is wellicht interessant om de investeringen van de student en de maatschappij eens naast elkaar te zetten.

Te daarbij op dat de maatschappij uiteraard ook de vruchten van die investering plukt, maar de individuele student, als ie het goed doet, misschien nog wel meer.

Wie heeft er het beste rendement van de investering?
Het rendement voor de student is ongetwijfeld veranderd de laatste jaren, maar kennelijk is het rendement nog steeds aantrekkelijk voor veel mensen - de universiteiten lopen nog niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dido schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:16:
[...]

Maar gezien de roep om de eerste klas af te schaffen (want oneerlijk dat sommige mensen extra ruimte mogen kopen...) is de situatie van de student die flexibelere tijden zou moeten hanteren vergelijkbaar met mensen die op straat moeten slapen?

[...]

Ok, een student opleiden is een maatschappelijk wenselijke investering.

Maar misschien bestaat er, om begrijpelijke redenen, het idee dat het grootste deel van de investering niet door de student, maar door de maatschappij wordt gedaan. Of dat idee volledig terecht is laat ik in het midden, maar het is wellicht interessant om de investeringen van de student en de maatschappij eens naast elkaar te zetten.

Te daarbij op dat de maatschappij uiteraard ook de vruchten van die investering plukt, maar de individuele student, als ie het goed doet, misschien nog wel meer.

Wie heeft er het beste rendement van de investering?
Het rendement voor de student is ongetwijfeld veranderd de laatste jaren, maar kennelijk is het rendement nog steeds aantrekkelijk voor veel mensen - de universiteiten lopen nog niet leeg.
Ja want studeren doe je puur omdat je er gratis geld van de maatschappij kan afpakken met een kleine schuld van enkele duizenden euro's, niemand gaat studeren omdat je later een degelijk beroep wil om de maatschappij terug te betalen 8)7

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GENETX schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:12:
Het is inderdaad erg bijzonder met die budgetten Tehh. Dat budget van Nibud voor uitwondende studenten is 953 euro per maand. What the heck, ik was met 700 euro per maand uitwonend echt wel klaar. Zelfs nu ik op mijzelf woon (in een sociale huurwoning, dat wel) heb ik grofweg 1000 euro aan vaste lasten per maand en kom niks tekort.

Maarja, niet voor niets zijn er ex-studenten met schrikbarend grote studieschulden van >50k.
Voor €700 heb je net een kamer in de randstad. Ga dan buiten de randstad wonen werd hier geopperd. Maar dan zit je dus in de spits in de trein dus. Behalve dat dit dus het hele probleem is van deze discussie, heb je met het reizen van de trein ook geen zekerheid dat je op(tijd op) je bestemming aankomt. Ergens anders studeren kan oplossing zijn, maar er zijn ook (een hoop) studies die alleen bij een bepaalde universiteit te volgen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

RGAT schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:25:
Ja want studeren doe je puur omdat je er gratis geld van de maatschappij kan afpakken met een kleine schuld van enkele duizenden euro's, niemand gaat studeren omdat je later een degelijk beroep wil om de maatschappij terug te betalen 8)7
Moet alles zwart/wit zijn?

Ik wil zelf ook een goede baan, maar gek genoeg doe ik dat niet primair voor jou, of voor de maatschappij.

Misschien ben ik gek, maar ik wil een goede baan in eerste instantie voor mezelf. Zodat ik werk doe wat ik leuk vind, en er genoeg geld aan overhou om me een levensstijl te kunnen veroorloven waar ik blij van wordt.

Wil jij echt beweren dat de gemiddelde huidige student alleen maar studeert omdat ie zo meer aan de maatschappij kan terugbetalen later?
Ik weet dat mensen als ze jong zijn veelal idealistischer zijn dan als ze ouder worden, maar ik denk dat je toch een klein beetje overdrijft.

Ik heb het nergens gehad over gratis geld afpakken, het ging over de investering in de opleiding. En die wordt toch echt door de student en de maatschappij gedaan, en de winst wordt ook door die partijen verdeeld.

Er zullen best studenten zijn die hun persoonlijke investering alleen of vooral doen om de winst voor de maatschappij te maximaliseren, maar ik vermoed toch echt dat de meesten hun eigen winst ook (en vooral) in de gaten houden. Niet dat daar wat mij betreft iets mis mee is, maar laten we nou niet doen alsof de individuele student geen persoonlijk profijt denkt of hoopt te hebben van zijn opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Anoniem: 627966 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:30:
[...]

Voor €700 heb je net een kamer in de randstad. Ga dan buiten de randstad wonen werd hier geopperd. Maar dan zit je dus in de spits in de trein dus. Behalve dat dit dus het hele probleem is van deze discussie, heb je met het reizen van de trein ook geen zekerheid dat je op(tijd op) je bestemming aankomt. Ergens anders studeren kan oplossing zijn, maar er zijn ook (een hoop) studies die alleen bij een bepaalde universiteit te volgen zijn.
Het budget van de Nibud is ook slechts 366 euro voor een kamer. In Enschede was ik net ietsje goedkoper, maar daar gaat het grote verschil niet vandaan komen. Verder stelt Tuhh dat het budget voor een thuiswonende student al 700 euro moet zijn 8)7 .

Ik wil niet zeggen dat iedereen zoals Tuhh maar buitenaf moet wonen en dat in de Randstad hetzelfde geldt, maar gezien de budgetten is er echt enorm veel ruimte om te bezuinigen als student zijnde! Maargoed, deze discussie is offtopic.

Ander punt: Wie zegt dat de docenten (of bijvoorbeeld PhD's die werkcolleges begeleiden) hier op zitten te wachten? Naast het feit dat studenten ook nie tmeer zo makkleijk in de avond een bijbaantje kunnen aannemen. Wat dat laatste betreft: Ook studenten zijn niet erg flexibel en hebben, net zo goed als werkend Nederland, wel een vast patroon nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 07-03-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:16:
Als dat de boodschap is die je uit dat verhaal wilt halen. Ik houd het op dat lasten binnen een maatschappij een beetje evenredig verdeeld moeten worden als het om zaken gaat die dusdanig schaars zijn dat we er allemaal mee te maken hebben.

Het probleem van de NS en het bredere probleem van de 9 tot 5-mentaliteit afschuiven op studenten is wat weinig sympathiek.
Naar rato levert de student veruit het grootste deel. Die cijfers zijn natuurlijk prachtig naar je hand te zetten ;)
GENETX schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:34:
Het budget van de Nibud is ook slechts 366 euro voor een kamer. In Enschede was ik net ietsje goedkoper,
maar daar gaat het grote verschil niet vandaan komen.
Vergeet je niet dat studenten in jouw tijd een basisbeurs hebben gekregen. Dat scheelt al een paar honderd euro. Zo kom je er wel :)
Ik wil niet zeggen dat iedereen zoals Tuhh maar buitenaf moet wonen en dat in de Randstad hetzelfde geldt, maar gezien de budgetten is er echt enorm veel ruimte om te bezuinigen als student zijnde! Maargoed, deze discussie is offtopic.
Hoe dan? Zoiets roepen is makkelijk, maar er is inmiddels voorgerekend dat, zelfs als je de bedragen die bij het Nibud genoemd worden stevig terugschroeft, je nog steeds een significant bedrag overhoudt. Er zit simpelweg niet zoveel rek in.

Vergeet ook niet dat als ergens ruimte ontstaat, vaak elders minder ruimte ontstaat. Zo is de prijs van een kamer doorgaans afgestemd op wat een student nog net kan dragen. Gaan alle studenten erop vooruit, dan kan je er vanuit gaan dat ze ook meer gaan betalen voor hun kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik denk zelf dat het probleem vooral in de treinen zelf zit. Daar passen veel te weinig mensen in. Volgens mij zijn de treinen steeds luxer en ruimer opgezet. Daar waar door toenemende drukte de stoeltjes juist steeds dichter op elkaar hadden moeten staan. Als elke trein ineens 20% reizigers meer kan vervoeren ben je al van aardig wat problemen af denk ik. Betekent wel dat reizen goedkoper moet worden, want je hebt minder luxe.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FunkyTrip schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:05:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik denk zelf dat het probleem vooral in de treinen zelf zit. Daar passen veel te weinig mensen in. Volgens mij zijn de treinen steeds luxer en ruimer opgezet.
Dat beeld klopt toch niet. Waar vroeger vierzitsbanken de standaard waren, heb je nu veel vaker een vliegtuigopstelling met stoelen achter elkaar. Dat is minder gezellig, maar levert wel een extra rij stoelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik denk zelf dat het probleem vooral in de treinen zelf zit. Daar passen veel te weinig mensen in. Volgens mij zijn de treinen steeds luxer en ruimer opgezet. Daar waar door toenemende drukte de stoeltjes juist steeds dichter op elkaar hadden moeten staan. Als elke trein ineens 20% reizigers meer kan vervoeren ben je al van aardig wat problemen af denk ik. Betekent wel dat reizen goedkoper moet worden, want je hebt minder luxe.
Interessante stelling.
Ik zit vaak in de trein van Utrecht naar Amsterdam. Dit is een volledige, maximale lengte, dubbeldekkertrein die elk kwartier gaat.

De beenruimte is al niet te gek groot en veel zitruimte is er niet, indien je 20% ruimte moet genereren moet je al meer dan 20% minder ruimte per stoelrij gaan gebruiken. Als je 20% op de beenruimte kort (wat gewoon praktisch niet haalbaar is) ben je er nog niet, want ook de stoel moet dan 20% korter worden.
Als je de stoel hetzelfde wilt laten, zul je nog veel meer dan 20% op de beenruimte moeten beknibbelen. Dan kun je beter minder zitplaatsen en meer staplaatsen maken. Dat is alleen nu net iets waar veel mensen over klagen.

Nog minder WCs wordt een risico. Meer treinen op het traject kan bijna niet. (Er gaan immers ook sprinters en goederen treinen over dat spoor.)
De treinen kunnen niet langer, omdat de perrons niet langer zijn.

Hoe je in een dergelijke trein 20% meer capaciteit kunt genereren hoor ik graag van je. De NS zou dat ook graag willen weten overigens, want dat is echt wel een punt op de agenda voor hun.

Om meer effectieve ruimte te creëren hebben ze de wcs uit al de sprinters gehaald, maar daar komen ze nu op terug. Het nadelige effect is groter dan het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:01:
Vergeet je niet dat studenten in jouw tijd een basisbeurs hebben gekregen. Dat scheelt al een paar honderd euro. Zo kom je er wel :)
Sorry, niet duidelijk van mij. Maar ik had het puur over de uitgaven en niet de inkomsten. 700 is wellicht wat krapjes uitwonend in totaliteit, al zijn dat echt de vaste lasten geweest voor mij om te kunnen overleven. Wat extra bijverdiensten (beperkt, want had het druk met de studie zelf) werden nog wel deels gestoken in "luxe".
Hoe dan? Zoiets roepen is makkelijk, maar er is inmiddels voorgerekend dat, zelfs als je de bedragen die bij het Nibud genoemd worden stevig terugschroeft, je nog steeds een significant bedrag overhoudt. Er zit simpelweg niet zoveel rek in.
Er zit enorm veel rek in. Ik wil wel eens weten waar Nibud het budget op basseert...

Huur: 366 euro
Boodschappen: 161 euro
Is bovenstaande echt nodig? Ik weet niet exact wat ik nu uitgeef, maar als ik budget spul bij AH/Lidl haal kom je daar echt wel met gemak onder in je eentje. Daar kun je echt op zijn minst wel 2 of 3 tientjes vanaf halen
Studieboeken en -benodigdheden: 57 euro
Vervoer (naast de OV-kaart): 55 euro
55 euro? Seriously? Per maand? Waarvoor? Je fiets heeft geen APK, WA verzekering en benzine nodig... 8)7
Ontspanning, uitgaan en sport: 144 euro
Ohja, je MOET ieder weekend flink zuipen met je vrienden ofzo O-) . Ook dit moet met gemak vele malen lager kunnen. Hangt wel van de sport af, maar lekker buiten hardrennen/mountainbiken/racefietsen kost je echt niet zoveel. Voor deze post zou ik 100 euro al extreem veel vinden
Kleding en schoenen: 47 euro
30 euro is ook prima te doen. Ik kan me niet heugen wanneer ik per jaar meer dan 360 euro aan kleding heb uitgegeven
Zorgverzekering: 97 euro
Als je bijna nooit iets hebt zou het ook nog ~20 euro goedkoper kunnen, maar dat hangt wel van je eigen gezondheid af waar ik geen discussie over wil voeren. Gezondheid boven alles
Telefoon: 26 euro
20 euro is ook prima te doen met een degelijke smartphone

Maar seriously, genoeg bijstandsmoeders die graag dit luxeleven van een student zouden willen leven. Nee, het kan echt behoorlijk goedkoper door bewust te kiezen/kopen en een beetje strenger te zijn. Iedere student zou in staat moeten zijn om 100 euro van dit lijstje af te kunnen schafen zonder er dik op achteruit te gaan.

[ Voor 62% gewijzigd door GENETX op 07-03-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Kan niet, (inrichting van) treinen moet voldoen aan Europese normen. En de Nederlandse reiziger gaat minder comfort echt niet accepteren. De oplossing om problemen in de spits op te lossen is hogere frequentie en inzetten op spitsmijden. NS kán niet nog meer materieel kopen dat je 2 uur in de spots gebruikt en dan de rest van de dag aan de kant laat staan. Veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
GENETX schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:34:
[...]

Het budget van de Nibud is ook slechts 366 euro voor een kamer. In Enschede was ik net ietsje goedkoper, maar daar gaat het grote verschil niet vandaan komen. Verder stelt Tuhh dat het budget voor een thuiswonende student al 700 euro moet zijn 8)7 .

Ander punt: Wie zegt dat de docenten (of bijvoorbeeld PhD's die werkcolleges begeleiden) hier op zitten te wachten? Naast het feit dat studenten ook nie tmeer zo makkleijk in de avond een bijbaantje kunnen aannemen. Wat dat laatste betreft: Ook studenten zijn niet erg flexibel en hebben, net zo goed als werkend Nederland, wel een vast patroon nodig.
Tja, ik heb voor mijn afstudeerstage een tijdje op kamers in Almere(niet verder vertellen!) gewoond voor 300-350 per maand ofzo.
Ik woonde daar met drie broers die in buiten de stad studeerde (Utrecht?/Amsterdam).

Het is elke dag wel even treinen, maar het is wel een leuke besparing ivm de gemiddelde huurprijs in Amsterdam.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:20:
Sorry, niet duidelijk van mij. Maar ik had het puur over de uitgaven en niet de inkomsten. 700 is wellicht wat krapjes uitwonend in totaliteit, al zijn dat echt de vaste lasten geweest voor mij om te kunnen overleven. Wat extra bijverdiensten (beperkt, want had het druk met de studie zelf) werden nog wel deels gestoken in "luxe".
Wellicht dat het toen nog kon, maar momenteel is 700 euro erg krap. ~350 euro voor een kamer, 120 euro voor eten (waarbij 160 euro het gemiddelde is), 100 euro voor je zorgverzekering en 165 euro voor de studie zelf en je zit al op 735 euro. Dan is er nog geen sprake van studiemiddelen, kleding of zelfs enige luxe.

Dan zit je wat alles dat ook maar enigszins flexibel is onder wat het Nibud ervoor aangeeft ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:35:
[...]

Wellicht dat het toen nog kon, maar momenteel is 700 euro erg krap. ~350 euro voor een kamer, 120 euro voor eten (waarbij 160 euro het gemiddelde is), 100 euro voor je zorgverzekering en 165 euro voor de studie zelf en je zit al op 735 euro. Dan is er nog geen sprake van studiemiddelen, kleding of zelfs enige luxe.

Dan zit je wat alles dat ook maar enigszins flexibel is onder wat het Nibud ervoor aangeeft ook.
Hoewel ik het met je eens ben, klopt je berekening niet. De zorgtoeslag die de meeste studenten wel zullen krijgen heb je niet meegerekend. Zorgverzekering zal niet meer dan 50 euro per maand kosten, maar hoogstwaarschijnlijk kan het voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:55
En sla je dingen als zorgtoeslag ook over... Daar kan je zelfs op verdienen als je de goede polis uitkiest. Zolang hele gezinnen van 50 euro/week moeten kunnen eten, snap ik niet dat een student daar gemiddeld 40/week voor nodig heeft. Ik zie zelfs zaken als wasmachines langskomen hier. Wat is er gebeurd met de student die volle tassen vuile kleding in het weekend meenam om bij paps en mams te wassen?

De studentengroep is relatief gezien het makkelijkste uit de spits te halen. Je wil niet met een paar duizend werkgevers babbelen over hun werknemers, dan is een student met een beperkt aantal scholen en universiteiten veel makkelijker om afspraken mee te maken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:48
Ik denk dat we het moeten zoeken in betere technologie voorzieningen zodat studenten net als werknemers gewoon kunnen thuis "werken". Nu zal dat voor tentamens enz niet kunnen. Maar als je kijk naar het volgen van colleges die nu al worden opgenomen, maar waarom worden die niet gestreamd? Zodat je deze in de ochtend thuis kan volgen. Dan kan je mooi tussen 8 en 11/12 deze volgen en daarna naar school gaan. Dit is dan buiten de spits om. Nu kunnen werknemers dit natuurlijk ook doen maar ik denk dat we het toch moeten zien als een gezamenlijk probleem om meer forenzen uit de spits te halen en deze beter verdelen.

Er is technologie zat om dit op te lossen volgens mij. Daarbij moeten we dat hier op tweakers toch wel kunnen oplossen? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:09

Zenix

BOE!

Hann1BaL schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:41:
[...]

Hoewel ik het met je eens ben, klopt je berekening niet. De zorgtoeslag die de meeste studenten wel zullen krijgen heb je niet meegerekend. Zorgverzekering zal niet meer dan 50 euro per maand kosten, maar hoogstwaarschijnlijk kan het voor minder.
Er zijn ook chronisch ziekte studenten en vergeet ook niet eigen risco mee te rekenen. Ik betaal iets van 125 euro per maand en in januari ben ik al door mijn eigen risico heen. Zie om mij heen veel meer studenten die ook beperkingen hebben. Zelfs met alleen astma medicijnen maak je eigen risico al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Grono112 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:42:
Ik denk dat we het moeten zoeken in betere technologie voorzieningen zodat studenten net als werknemers gewoon kunnen thuis "werken". Nu zal dat voor tentamens enz niet kunnen. Maar als je kijk naar het volgen van colleges die nu al worden opgenomen, maar waarom worden die niet gestreamd? Zodat je deze in de ochtend thuis kan volgen. Dan kan je mooi tussen 8 en 11/12 deze volgen en daarna naar school gaan. Dit is dan buiten de spits om. Nu kunnen werknemers dit natuurlijk ook doen maar ik denk dat we het toch moeten zien als een gezamenlijk probleem om meer forenzen uit de spits te halen en deze beter verdelen.

Er is technologie zat om dit op te lossen volgens mij. Daarbij moeten we dat hier op tweakers toch wel kunnen oplossen? :Y)
Niet iedereen heeft daar trek in. Ik had er niet aan moeten denken! Veel te veel afleiding thuis/studentenkamer. En daarnaast hangt het ook van de opleiding af. Niks is voor mij zo motiverend als samen met studiegenoten aan de slag met het huiswerk (en elkaar helpen) of werken aan projectwerk (oa op het HBO). Ik denk dat ik mijn master nooit had gehaald als ik het grootste deel verplicht thuis had moeten doen.

[ Voor 50% gewijzigd door GENETX op 07-03-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:41:
En sla je dingen als zorgtoeslag ook over... Daar kan je zelfs op verdienen als je de goede polis uitkiest.
Daar is alleen winst op te maken als je een totaal uitgeklede polis uitkiest. Het resultaat zijn hoge kosten als het een keertje raak is. Als het niet uit de hoogte komt, komt het wel uit de breedte, maar het kost geld.
Ik zie zelfs zaken als wasmachines langskomen hier. Wat is er gebeurd met de student die volle tassen vuile kleding in het weekend meenam om bij paps en mams te wassen?
Suggereer je nou echt dat het afschuiven van problemen op een ander een geschikte oplossing is? :D Nog even los van dat veel mensen helemaal niet naar huis gaan in het weekend, of niet met zo'n grote regelmaat dat wassen een optie is. Het alternatief is de wasserette, maar dat is rap duurder dan een wasmachine delen.

In tegenstelling tot wat mensen hier lijken te denken, zijn studenten vaak bijzonder goed in het zaken financieel efficiënt uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Zenix schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:43:
[...]

Er zijn ook chronisch ziekte studenten en vergeet ook niet eigen risco mee te rekenen. Ik betaal iets van 125 euro per maand en in januari ben ik al door mijn eigen risico heen. Zie om mij heen veel meer studenten die ook beperkingen hebben. Zelfs met alleen astma medicijnen maak je eigen risico al op.
Dat klopt, maar de zorgtoeslag is maximaal 83 euro per maand. Dan is met de kosten van je eigen risico en de premie het nog steeds ver van de 100 euro per maand verwijderd. (Ik zeg hiermee dus NIET dat je geen kosten maakt, maar dat de berekening voor de kosten voor de zorgverzekering ZELF geen 100 euro in de maand zijn.)
Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:50:
[...]

Klopt, de zorgtoeslag had ik niet meegenomen. Nu blijkt wel dat veel studenten deze niet aanvragen, maar dat is weer een ander verhaal.
Tja, als we daar rekening mee moeten gaan houden ;) Als je om geld verlegen zit, zorg je wel dat je even 20 min besteed aan die aanvraag.

[ Voor 21% gewijzigd door Hann1BaL op 07-03-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hann1BaL schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:49:
Dat klopt, maar de zorgtoeslag is maximaal 83 euro per maand. Dan is met de kosten van je eigen risico en de premie het nog steeds ver van de 100 euro per maand verwijderd. (Ik zeg hiermee dus NIET dat je geen kosten maakt, maar dat de berekening voor de kosten voor de zorgverzekering ZELF geen 100 euro in de maand zijn.)
Klopt, de zorgtoeslag had ik niet meegenomen. Nu blijkt wel dat veel studenten deze niet aanvragen, maar dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:01:
Het probleem van de NS en het bredere probleem van de 9 tot 5-mentaliteit afschuiven op studenten is wat weinig sympathiek.
Dat 9-5 probleem is inderdaad een breder maatschappelijk probleem. Het lijkt me op zich geen slecht idee om dat in eerste instantie aan te pakken bij de studenten, dat is immers de volgende generatie management die straks wellicht met nieuwe inzichten iets kunnen veranderen in het bedrijfsleven :)
Naar rato levert de student veruit het grootste deel. Die cijfers zijn natuurlijk prachtig naar je hand te zetten ;)
Dat is een heel interessante manier om elke discussie te vermijden:

Ik heb gelijk, en als jij met cijfers aantoont dat ik ongelijk zou hebben, heb jij de cijfers gemanipuleerd.

En dat dan even pre-emptief poneren, petje af ;)

Ik ga sowieso geen (uitputtende) lijst cijfers produceren, immers gaat het met name om de perceptie.

En om heel kort door de bocht die perceptie te schetsen:

De student ligt jarenlang financieel krom, houdt geen enkele vrije tijd meer over tussen 40 uur studeren, minimaal 20 uur werken en minimaal 10 uur forensen in te volle treinen. Daarnaast zorgen BSA en andere maatregelen voor een continue verhoogd stressniveau. Uiteindelijk houdt hij dan ook nog eens een studieschuld over van tientallen duizenden euro's die hij mag terugbetalen, naast het feit dat hij na zijn studie bovengemiddeld bijdraagt aan de schatkist, onder meer via hogere belastingen. En dan moet hij ook nog eens zijn hele studie aanhoren dat hij een luie uitvreter is.

Natuurlijk investeert de student naar rato het meest, en daar moet hij veel meer erkenning voor krijgen.

Op het moment dat een normaal mens aan het werk gaat en middels een 40-urige werkweek bij gaat dragen aan de maatschappij begint een student aan ettelijke jaren feestvieren. Om de student in staat te stellen om te studeren draagt de brave arbeider handenvol belastinggeld af. Daarnaast houdt de student kennelijk genoeg over om zich vol te laten lopen, feest te vieren en uit te slapen. Onder het motto "studentenverenigingen zijn belangrijk" sponsort Jan Modaal zelfs als bestuursfunctie verklede zuipfestijnen. En als die student dan uiteindelijk afstudeert dan stroomt hij meteen als manager een leuke functie in, waarin hij het dubbele verdient van wat de arbeider die zijn studie betaald heeft ooit zal krijgen. Maar goed, die dikbetaalde baan, dure auto (2x) en twee-onder-een-kapper heeft die student natuurlijk verdiend want hij zorgt naar verluidt ook voor meer banen voor Jan Modaal. Maar of het de investering waard is, vraag die arbeider zich af.

Het is duidelijk dat de maatschappij veel meer investeert dat die feestende student, en we moeten maar hopen dat we er op termijn genoeg voor terugzien.

Zoals gezegd, allebei kort door de bocht, maar het lijkt erop dat veel mensen of de ene, of de andere beschrijving als grotendeels waarheid zien, terwijl ze de andere als schromelijke overdrijving zullen afdoen.

Zonder enige cijfers denk ik dat dit perceptieverschil deze discussie, evenals elke discussie over studiekosten / bezuinigingen als vanzelf op de spits drijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:49:
[...]

Daar is alleen winst op te maken als je een totaal uitgeklede polis uitkiest. Het resultaat zijn hoge kosten als het een keertje raak is. Als het niet uit de hoogte komt, komt het wel uit de breedte, maar het kost geld.

[...]

Suggereer je nou echt dat het afschuiven van problemen op een ander een geschikte oplossing is? :D Nog even los van dat veel mensen helemaal niet naar huis gaan in het weekend, of niet met zo'n grote regelmaat dat wassen een optie is. Het alternatief is de wasserette, maar dat is rap duurder dan een wasmachine delen.

In tegenstelling tot wat mensen hier lijken te denken, zijn studenten vaak bijzonder goed in het zaken financieel efficiënt uitwerken.
Als ik men kosten zie opvoeren als vakanties (goed voor algemene ontwikkeling), mobiele abo's van 30 euro (want netflix in trein), 150 euro voor uitgaan, socializen, sport, etc, dan denk ik inderdaad dat de prioriteiten nog op het handhaven van de kwaliteiten uit het warme nest van thuis liggen. Ook zaken als het BAS bestaan al iets van 20 jaar, dat is niet erg nieuw. In mijn tijd (opa vertelt) ging menigeen met een sporttas kleding naar huis, want het studentenkot had geen plek voor een wasmachine.

En ja, ik heb ook menigmaal gescholden op de NS Toen staakten ze vooral tijdens tentamenweken e.d.. Als gevolg heb ik sinds 2007 geen treinstel meer van binnen gezien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:51:
Op het moment dat een normaal mens aan het werk gaat en middels een 40-urige werkweek bij gaat dragen aan de maatschappij begint een student aan ettelijke jaren feestvieren.
Dit beeld bestaat inderdaad, maar is, als het al terecht is, te danken aan de generaties die nu klagen over dat ze hun eersteklas stoel moeten inleveren ;)

Overigens weet ik niet wie die normale mens is. Men gaat studeren op WO of HBO of doorloopt het beroepsonderwijs - maar veel mensen vervolgen hun opleiding.
Señor Sjon schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:55:
Als ik men kosten zie opvoeren als vakanties (goed voor algemene ontwikkeling), mobiele abo's van 30 euro (want netflix in trein), 150 euro voor uitgaan, socializen, sport, etc, dan denk ik inderdaad dat de prioriteiten nog op het handhaven van de kwaliteiten uit het warme nest van thuis liggen.
Als dat is wat je eruit gepikt hebt denk ik niet dat het aan de studenten ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, dat komt uit één van de 'studenten hebben het zwaar!!!One11!!' posts. :P Vroegah was het echt niet beter dan nu en had je ook gewoon te presteren. Ook toen klaagden de studenten steen en been over van alles en nog wat. Qua college's (HBO Bouwkunde) had je echt niet altijd om 8.30. Veelal gewoon verspreidt over de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Señor Sjon schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:00:
Nee, dat komt uit één van de 'studenten hebben het zwaar!!!One11!!' posts. :P Vroegah was het echt niet beter dan nu en had je ook gewoon te presteren. Ook toen klaagden de studenten steen en been over van alles en nog wat. Qua college's (HBO Bouwkunde) had je echt niet altijd om 8.30. Veelal gewoon verspreidt over de dag.
En dan ga je werken en kijk je altijd met plezier terug naar je studietijd omdat uiteindelijk de stress/druk/uren in je baan nu veel zwaarder is dan toen als student ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://nos.nl/op3/artikel...was-alles-beter-toch.html

Kort samengevat, ja vroeger was het beter. Er is in de loop van de jaren telkens iets afgegaan, zonder dat er ooit iets bijgekomen is (een grotere lening misschien) Inflatie en de invoering van de Euro nog daargelaten.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 627966 op 07-03-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bossie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:50:
En dan ga je werken en kijk je altijd met plezier terug naar je studietijd omdat uiteindelijk de stress/druk/uren in je baan nu veel zwaarder is dan toen als student ;)
Sommige mensen ervaren dat zo, anderen vinden echt werk een ware verademing. Voor veel mensen wordt het vanaf de middelbare school alleen maar beter.

Het is deels ook deels te wijten aan een misvormde beeldvorming: de problemen en zorgen van nu lijken altijd groter dan die van vroeger. Daarom zullen mensen zichzelf al snel wijsmaken dat ze het vroeger makkelijker hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Als je je druk kunt maken als student over het feit dat je misschien een uurtje later college moet volgen, of een uurtje later klaar bent, dan weet men hopelijk dat er voor de rest weinig spannends gebeurt.

Ik weet niet of het in de Randstad echt zo'n godsgeklaag is, maar met een normale huur in de rest van het land, hoeft je studententijd echt geen ramp te zijn.

Als ik even puur nuchter kijk naar wat er allemaal is geregeld voor studenten, dan snap ik niet dat studenten denk het "zwaar" te hebben. Misschien die paar strevers die koste wat kost elke avond blokken en gaan voor die summa cum laude, maar dat is dan ook een keuze die je maakt.

"Ik heb helemaal geen tijd om te werken tijdens mijn studie".
Nee, onzin. Je kiest ervoor om niet te werken tijdens je studie, omdat je denkt daardoor hogere cijfers te halen, of omdat je het niveau eigenlijk niet aankan.

Misschien dat het komt omdat de NS het nu voorstelt, maar als de universiteit zelfstandig had besloten om de lessen te verschuiven van 9 tot 3 naar 11 tot 5, dan ken ik geen enkele student die daartegen had geprotesteerd. Graag zelfs!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 627966 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:58:
[...]

http://nos.nl/op3/artikel...was-alles-beter-toch.html

Kort samengevat, ja vroeger was het beter. Er is in de loop van de jaren telkens iets afgegaan, zonder dat er ooit iets bijgekomen is. Inflatie en de invoering van de Euro nog daargelaten.
Afbeeldingslocatie: http://nos.nl/data/image/2014/11/14/22958/864x486.jpg

Weer dat lijstje met luxe en excl. zorgtoeslag. ;)

Maar ik ken je sentiment hoor. De basisbeurs die je kreeg toen net de euro was ingevoerd (70 euro thuis-, ~220 euro uitwonend) was echt een schijntje in verhouding tot de kosten. Huurtoeslag kreeg je niet, want geen 23 en je ziekenfonds was als je een baantje had niet duur (20-30/maand, maar ook geen superdekking). Met de huidige polissen en zorgtoeslagen kan je er geld aan overhouden (insert reactie van een invalide astmapatiënt die dat niet kan. ;))

Maar goed, ben benieuwd wat er uit de overleggen tussen NS en derden komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 07-03-2016 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:18:
Met de huidige polissen en zorgtoeslagen kan je er geld aan overhouden (insert reactie van een invalide astmapatiënt die dat niet kan. ;))
Je kunt het wel herhalen, maar dat maakt het niet meer waar :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat het volkomen genegeerd wordt aan de inkomstenkant maar wel volledig meegenomen wordt aan de kostenkant is iets wat wel een beetje jeukt in de beeldvorming. Maar ik denk dat dit geen topic is over het wel en wee van de inkomsten? Ja latere tijden hebben invloed op avondbaantjes, daarentegen is de gemiddelde supermarkt tegenwoordig om 5.00 aan het bevoorraden en dan kan je gelijk die wakkere krant rondbrengen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:45:
[...]

Je kunt het wel herhalen, maar dat maakt het niet meer waar :Y)
Maar het is wel waar. Ik krijg nu (student) plusminus 80 euro per maand zorgtoeslag. Mijn zorgverzekering kost maar 63 euro per maand. Ergo: 17 keiharde euri per maand gratis :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haribo112 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:58:
Maar het is wel waar. Ik krijg nu (student) plusminus 80 euro per maand zorgtoeslag. Mijn zorgverzekering kost maar 63 euro per maand. Ergo: 17 keiharde euri per maand gratis :*)
Goed man. Hoe is je dekking en hoezeer ben je de klos als je een keer wel wat hebt?

Zoals al gesteld werd, komt het niet uit de breedte dan komt het wel uit de lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:03:
[...]

Goed man. Hoe is je dekking en hoezeer ben je de klos als je een keer wel wat hebt?

Zoals al gesteld werd, komt het niet uit de breedte dan komt het wel uit de lengte.
850 euro eigen risico. Maarja, meest voorkomende zaken zijn huisarts-gerelateerd, en die worden alsnog altijd vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-06 18:19

superwashandje

grofheid alom

[...]

maar dat is dan toch eigen keuze (net zoals bij mensen met een baan)? moet de groep die statistisch het minste gebruik maakt van de verzekering zich dan wel per se maximaal verzekeren "voor het geval dat"?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Probleem had je vroeger ook al. Ook toen kon je de buidel trekken omdat het gros niet vergoed werd in het ziekenfonds.

Maar hierbij het verzoek om weer wat meer richting het topic te gaan, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

superwashandje schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:06:
maar dat is dan toch eigen keuze (net zoals bij mensen met een baan)? moet de groep die statistisch het minste gebruik maakt van de verzekering zich dan wel per se maximaal verzekeren "voor het geval dat"?
Je hoeft niet per se maximaal verzekerd te zijn, dan kost het goud geld. Iets beter dan totaal minimaal gedekt met een enorm eigen risico is echter geen slecht idee.

Het is een bekend fenomeen dat mensen hiermee in de knel komen. Die denken lekker goedkoop uit te zijn, maar zijn enorm de klos als het dan toch raak is. Ik zou dat toch niet echt een voorbeeld van hoe je verstandig geld kunt besparen noemen. Financieel verstandig leven is wat anders dan iedere cent schrapen (met grote risico's tot gevolg).
Haribo112 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:04:
850 euro eigen risico. Maarja, meest voorkomende zaken zijn huisarts-gerelateerd, en die worden alsnog altijd vergoed.
Heb je dat geld apart staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Het gaat nu alleen nog maar om inkomsten en uitgaven waar het zou moeten gaan om: Kunnen studenten een beetje flexibel zijn?

De conclusie lijkt vooralsnog: Nee, omdat de Onderwijsinstellingen niet mee willen werken. Dat is volgens mij eigenlijk waar het op neer komt en een redelijk showstopper.

Ik heb dus nog redelijk recent genoten van mijn studietijd en er is veelal nog genoeg tijd en geld voor lol. Er zullen studenten zijn die het allemaal maar net redden, maar ik weet zo net nog niet of dat echt het gros is. Mijn ervaring is dat er heel veel geklaagd werd door studenten die tegelijkertijd 2 vaste kroegavonden hadden. Dan denk ik al snel dat er wel wat prioriteitenissues zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
Nee, dat komt uit één van de 'studenten hebben het zwaar!!!One11!!' posts. :P Vroegah was het echt niet beter dan nu en had je ook gewoon te presteren.
Wauw, dat is echt onwaar. Ooit begonnen studenten met 700 gulden aan basisbeurs, zonder significant collegeld. Daar konden ze daadwerkelijk van leven. En de prestatie die ze daarvoor moesten leveren was 50% van de studiepunten halen (21 van de 42.)

Dat is vervolgens elk jaar / elke paar jaar een beetje slechter geworden: bedrag omlaag, in plaats van de studiepuntennorm werd de tempobeurs ingevoerd, collegegeld omhoog, stufi relatief steeds lager, kamerhuur omhoog, regels aangescherpt, bama-systeem inclusief harde knip, instellingscollegegeld voor een tweede studie, regels na regels na regels die studenten steeds een beetje benadelen, tot er vrijwel geen systeem meer over is.

Ik geloof dat er over een periode van een jaar of 20 precies 1 keer een verbetering is gekomen: dat de ov-studentenweekendkaart iets ruimere reistijden kreeg. De rest is alleen maar afbraak. Als je zegt dat het vroeger niet beter was ken je je geschiedenis niet.

En dat valse beeld van 'jamaar studenten met een abo van 30 euro voor netflix' is precies de misleiding die steeds gebruikt wordt: er zullen altijd een paar studenten zijn die om welke reden dan ook veel feesten, veel geld hebben en weinig presteren. Misschien hebben ze rijke ouders, een geweldige bijbaan, of misschien steken ze zich diep in de schulden. Maar belangrijk: de meeste studenten zijn zo niet. Als je de financien van studenten op een rijtje zet, komt dat netflix-abo in elk geval NIET van de stufi. Dus voer het ook niet op als 'bewijs' dat het allemaal nog wel wat minder kan - het is gewoon misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Erm, het staat er zelfs bij dat het een gemiddelde is in dat NOS-artikel met cijfers van het NIBUD.

Maar goed, wat moeten we doen om dit topic het weer over het buiten de spits laten rijden van studenten te hebben? Als dit een generiek studenten-zijn-arm-topic gaat worden, dan zal het niet lang duren voordat hier een slotje op komt. Dat heeft weinig met het veredelde spitsmijden te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:52:
Erm, het staat er zelfs bij dat het een gemiddelde is in dat NOS-artikel met cijfers van het NIBUD.

Maar goed, wat moeten we doen om dit topic het weer over het buiten de spits laten rijden van studenten te hebben? Als dit een generiek studenten-zijn-arm-topic gaat worden, dan zal het niet lang duren voordat hier een slotje op komt. Dat heeft weinig met het veredelde spitsmijden te maken.
Je kunt niet steeds eerst zelf een standpunt in de discussie innemen en dan in de moderator-boom kruipen zodat mensen niet meer kunnen reageren, op dreiging van een slotje.

Wat zou trouwens een gemiddelde zijn? De eerder genoemde berekening van 735 euro zonder enige luxe is gebaseerd op gemiddelden van het Nibud, met daar gekort wat er te korten valt. Daar zit dan nog geen cent aan studiemiddelen, abonnementen of wat dan ook in. De zorgtoeslag moest er inderdaad nog weer af.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 07-03-2016 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:29

D4NG3R

kiwi

:)

Jeroenneman schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:12:
"Ik heb helemaal geen tijd om te werken tijdens mijn studie".
Nee, onzin. Je kiest ervoor om niet te werken tijdens je studie, omdat je denkt daardoor hogere cijfers te halen, of omdat je het niveau eigenlijk niet aankan.
Juist, laten we iedereen lekker over 1 kam scheren. Dat heeft altijd goed gewerkt. _O-
D4NG3R schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:07:
Laten we even als voorbeeld nemen dat mijn college 1.5u vooruit word geschoven:
Begintijd 8:30 > 10:00, eindtijd 17:30 > 19:00
Vertrektijd heen: 6:40 > 7:40 (Ruim 40 minuten voor de les daar ipv 10, half uur eerder weg omdat er buiten de spits niet elk half uur bussen rijden.)
Aankomsttijd terug: 18:12 > 20:42.

Dat ik later thuis ben zij mij persoonlijk een rotzorg wezen, maar pas na 21:00 kunnen werken? Ik moet de volgende dag weer om 7:40 weg en heb ook stapels huiswerk en een priveleven weet je? :z

's Morgens win ik niks en 's avonds ga ik er 2u op achteruit. In de werkelijkheid nog veel meer omdat ik 's avonds ook maar tot 10:30 kan werken omdat ik anders uberhaupt niet meer thuis kom. |:(

Dichter bij m'n studie gaan wonen? Ja leuk, in welke kamer en met welk geld?
D4NG3R schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:04:
Ik heb ontzettend mazzel dat ik mijn huidige werkgever prive ken en dat ik daarom vrij makkelijk links en rechts uurtjes erbij kan plakken of weg kan halen.
Voor hoge cijfers ga ik sowieso niet, de vakken die aansluiten op het beroep wat ik ga uitoefenen loop ik zonder al te veel gedoe weg met een 7 of een 8, enkel de zijvakken (Waar alsnog een voldoende voor moet worden gehaald natuurlijk) haal ik maar net een voldoende. Is de opleiding te moeilijk? Nee, momenteel sluit deze prima aan op mijn kunnen. Heb ik vrij weinig tijd? Ja.

De roosters zijn ontzettend variabel, de enige 'zekerheid' die ik dit kwartaal heb is dat m'n maandag in principe leeg is. De rest van de week zit ik uiterlijk 10u weer in de collegezaal en ben ik op z'n vroegst om 7u weer thuis. En daar trek ik al een hele zooi zelfstudie uren af (welke vaak aan het begin of einde van de dag vallen).

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 07-03-2016 17:28 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

D4NG3R schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:22:
[...]

Juist, laten we iedereen lekker over 1 kam scheren. Dat heeft altijd goed gewerkt. _O-

[...]

[...]
Dat jij elke dag met het OV moet, daar kan ik niks aan doen. Met welk geld je een kamer moet betalen? Hmm, misschien met de uren werktijd die je kunt winnen door niet elke dag een roteind te hoeven reizen?

Also: de meeste mensen die ik kende in de eerste paar jaar van de studie werken of in het weekend gewoon volle dagen, of hadden een leuke student-assistent baan te pakken, waarbij je na je colleges direct op de uni verder kan met geld verdienen. Win-win.

Wat wil je anders? Dat we het collegegeld voor iedereen verhogen met 300 euro omdat rekening moet worden gehouden met de meest extreme gevallen?

*Pluspunt: aangezien het blijkbaar toch populair is om op de NS af te geven: je hoeft je niet meer elke dag te ergeren over reistijd, vertraging of aansluiting missen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-06 16:58
Jeroenneman schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:31:
[...]

Dat jij elke dag met het OV moet, daar kan ik niks aan doen. Met welk geld je een kamer moet betalen? Hmm, misschien met de uren werktijd die je kunt winnen door niet elke dag een roteind te hoeven reizen?
Ga lekker zelf op de plek zitten waar je werkt, zet anders ook je bed erbij 8)7 .
Morgen lekker spitsreizen NS _/-\o_ .
Haribo112 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:58:
[...]

Zelfde hier, eigen risico €875 ftw :> !

[ Voor 31% gewijzigd door Wietsee. op 07-03-2016 17:40 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Wietsee. schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:35:
[...]

Ga lekker zelf op de plek zitten waar je werkt, zet anders ook je bed er neer 8)7 .
Morgen lekker spitsreizen NS _/-\o_ .
Rustig maar hoor.

Ik ken genoeg collega's die elke dag twee uur reizen om te verschijnen op werk. Ik zeg alleen dat het ook prima anders kan. Persoonlijk heb ik juist de keuze gemaakt (want dat is het), om dicht bij huis te werken.

Wederom: sommige studenten hebben het makkelijker dan anderen, maar als je zozeer in de stress zit tijdens je studie, dan gaat er ergens iets fout. Misschien kende ik de uitzonderlijke studenten, maar echt niemand in mijn vriendengroep had moeite om eindjes aan elkaar te knopen, en iedereen had gewoon werk in de stad waar je studeerde. Waren wij dan zo slim, of de rest zo vastgeroest in oude gewoonten?

Face it: zelfs met de huidige erosie van de studentenluxuries, is het nog steeds echt geen stressvol leven. Er zitten beperkingen op je voordelen (zoals dus drukke treinen), maar de meeste mensen die ik ken, zouden een moord plegen om iedere dag onbeperkt gratis te kunnen reizen.

En studenten zeggen: Ok, we mogen gratis gebruik maken van deze dienst, maar we gaan er toch even flink over zeiken bij veranderingen, want dat kan echt niet! :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Jeroenneman schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:31:
[...]

Grappig, zo niet-selectief als dat je bent door iedereen over 1 kam te scheren, zo selectief lees je door mijn reactie heen.

Dezelfde reactie op iemand die eerder vergelijkbaar reageerde:
D4NG3R schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:45:
Studentenhuisvesting is in Nijmegen (en omgeving) vrij beroerd met wachtlijsten van soms bijna een jaar. Ja of je moet in een gevangenishokje van een paar m2 willen gaan wonen. Sowieso; wat ik dan win aan uren verlies ik in kosten. Netto levert dat misschien 2 of 3 uurtjes in de week op tegenover een flinke verlaging in comfort en privésfeer. En dat is als ik daar aan een baan zou kunnen komen met hetzelfde inkomen als ik nu heb. Vergeleken met leeftijdsgenoten verdien ik namelijk vrij veel in het uur.

[ Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 07-03-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeroenneman schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:40:
Face it: zelfs met de huidige erosie van de studentenluxuries, is het nog steeds echt geen stressvol leven.
Het enige dat we uit deze uitspraak op kunnen maken is dat jij blijkbaar zelf niet het type hardwerkende student was. Dat de ervaringen variëren mag duidelijk zijn. Voor veel mensen is alleen al het idee van het aangaan van een dergelijke schuld een factor die behoorlijk veel stress oplevert.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 07-03-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Jeroenneman schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:40:
Persoonlijk heb ik juist de keuze gemaakt (want dat is het), om dicht bij huis te werken.
Omdat jij dit vind is het maar de waarheid? Kom op man.
Wederom: sommige studenten hebben het makkelijker dan anderen
Juist. Studenten hebben het per definitie makkelijker als de rest. d:)b
maar als je zozeer in de stress zit tijdens je studie, dan gaat er ergens iets fout. Misschien kende ik de uitzonderlijke studenten, maar echt niemand in mijn vriendengroep had moeite om eindjes aan elkaar te knopen, en iedereen had gewoon werk in de stad waar je studeerde.
Jouw ervaring is natuurlijk de maatstaf waar iedereen zich aan moet houden. Tot op de dag van vandaag vind ik het totaal niet prettig dat ik geld moet lenen voor mijn studie, het bedrag is nu nog vrij klein maar ik ben er best wel bang voor dat dit zich in de komende jaren gaat uitbreiden door alle bezuinigingen op het onderwijs en straks misschien de onzin waar dit topic over gaat. Maar ach, daar moet ik mij volgens jouw niet druk om maken. |:(
Waren wij dan zo slim, of de rest zo vastgeroest in oude gewoonten?
Omdat jullie de optie hadden om iets wel of niet te doen maakt een ander zonder die mogelijkheden direct dom? :/
Face it: zelfs met de huidige erosie van de studentenluxuries, is het nog steeds echt geen stressvol leven. Er zitten beperkingen op je voordelen (zoals dus drukke treinen), maar de meeste mensen die ik ken, zouden een moord plegen om iedere dag onbeperkt gratis te kunnen reizen.
Ik zou een moord plegen voor een trajectkaart als deze daadwerkelijk goedkoper was dan wat ik nu maandelijks leen voor m'n OV kaart. Ware het niet dat dat niet het geval is.
En studenten zeggen: Ok, we mogen gratis gebruik maken van deze dienst, maar we gaan er toch even flink over zeiken bij veranderingen, want dat kan echt niet! :F
Studenten betalen net als ieder ander voor die dienst, waarom zouden wij onze stem niet mogen laten horen? Je bent je er van bewust dat studenten niet onder de kostprijs reizen?

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 07-03-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 11:05
Ik wil niet teveel afwijken van het 'doel' van dit topic (en dus de Studenten met de NS), maar ik kom verhalen tegen van collegegeld van 159 euro per maand.
Toen ik begon met studeren (2009) was dit al 164 euro per maand (1640 euro per jaar).
En nu ik bijna afgestudeerd ben is het al 232 euro per maand (2320 euro per jaar).

De stijging van de collegegeld (per jaar flink wat omhoog, zo'n 140 euro per jaar) is niet gelijk aan de stijging van de studiefinanciering. Conclusie: per jaar gaan de studenten er iets op achteruit.
En nee, ik klaag niet! Studeren is een investering, in jezelf en in de maatschappij; ben al druk met terug te betalen.
Ik vind het wel belachelijk dat ik soms volledig collegegeld betaal maar er niet gebruik van maak (bijv stages & afstuderen, of nu maar 1 vakje inhalen maar toch volledige betaling), maar dat is een andere discussie!

Ontopic:
Hier in Twente hebben de scholen gezegd niet mee te willen werken met de NS voor de verandering van het rooster. Bijvoorbeeld het Saxion vandaag in een persbericht van de schoolkrant vertelde.
UT doet ook niet mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Ryur op 07-03-2016 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:09

Zenix

BOE!

Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:45:
[...]

Het enige dat we uit deze uitspraak op kunnen maken is dat jij blijkbaar zelf niet het type hardwerkende student was. Dat de ervaringen variëren mag duidelijk zijn.
Inderdaad. Ik probeer mijn studie te doen zonder een herkansing en tot nu toe (2e semester 3e jaar) is dat mij gelukt en mijn gemiddelde is ruim boven de zes. Bij sommige studierichtingen heerst er inderdaad een zesjes cultuur, maar in mijn richting merk ik daar weinig van. Er is eerder een gezonde competitie om het hoogste cijfer te halen. :)

Maar ik snap sowieso niet dat hierover wordt gepraat, het gaat toch niet om de financiën of de mentaliteit van de studenten maar hoe de NS omgaat met de studenten? En ik denk dat de manier hoe de NS omgaat met de studenten niet goed is. Ze gaan nu pas een keer praten met de studentenvakbond, hadden ze veel eerder moeten doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 07-03-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Anoniem: 172410 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:45:
[...]

Het enige dat we uit deze uitspraak op kunnen maken is dat jij blijkbaar zelf niet het type hardwerkende student was. Dat de ervaringen variëren mag duidelijk zijn. Voor veel mensen is alleen al het idee van het aangaan van een dergelijke schuld een factor die behoorlijk veel stress oplevert.
Daarnaast wordt je lekker gemaakt met dingen als 0,01% rente op de Stufi lening, waarbij dit percentage iedere 5 jaar zo veel omhoog en omlaag kan als de overheid maar wil. Ik hoef zelf gelukkig vrijwel niet gebruik te maken van de financiering, maar dat is uiteraard meer uitzondering dan regel. Ik ben inderdaad al huiverig als ik de bedragen hoor die andere klasgenoten moeten lenen om hun studie te kunnen betalen.

Als ik dan even ontopic ga, denk ik dat er meer nadelen dan voordelen aan het verplaatsen van de reistijden kleven. Zelf moet ik een half uur/3 kwartier enkel met de bus die om het kwartier gaat, dus dat gaat nog. Stel ik kom pas om 7 of 8 uur thuis omdat de tijden zo nodig verplaatst moesten worden, wie gaat mij dan compenseren voor het feit dat ik die avonden niet kan werken? Ook ben ik zelf iemand die niet al te veel energie heeft, en waarvan de batterij rond 5 uur toch meestal wel op is, waarmee de concentratie vanaf 5 uur gigantisch te lijden zal hebben. Dus qua motivatie ("bah, weer om 8 uur thuis") als financiële impact (stel 2 avonden van 4 uur per week, is toch al snel 32 uur per maand minder) zie ik dit niet werken. School is heel erg belangrijk, maar het moet niet zo zijn dat enkel en alleen school bestaat in je studententijd omdat de NS te weinig capaciteit heeft en jij iedere week amper vrije uren hebt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

kuusj98 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:22:
wie gaat mij dan compenseren voor het feit dat ik die avonden niet kan werken?
Zoals al eerder opgemerkt kan dat gecompenseerd worden door werk in de ochtend.

Als je trouwens na 5 uur geen energie meer hebt, klinkt het niet alsof je werkgever voor die avonduren een goede deal heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dido schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:25:
[...]

Als je trouwens na 5 uur geen energie meer hebt, klinkt het niet alsof je werkgever voor die avonduren een goede deal heeft...
Niet iedere werkgever heeft iets in de vroege uren te doen, en ik werk ook niet in de avond maar in het weekeinde. Hoe veel mijn baas aan me heeft lijkt me vrij duidelijk en irrelevant, maar ik werk er al jaren tot grote tevredenheid.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Laatst online: 16:50
Dido schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:25:
[...]

Ik zie graag een voorbeeld of vacature voor werk in de ochtend voor 1 of 2 uur. Afgezien van een krantenwijk die ook rap afnemen zijn die er namelijk niet.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste