[quote]
Tehh schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:38:
Oplossing voor volle coupe's:
- maak naast de huidige 1e en 2e klas een 3e klas. Alleen staanplaatsen (misschien een houten bank aan de zijkant), en maak van die studentenOV een 3e klas studentenOV. In andere landen heb je ook 3e klas en dat werkt prima.
- en, zoals genoemd, bouw nu eens wat studentenhuisvesting. Er zijn wel steden die speciale studentenhuisvesting hebben, en dat werkt prima. Is volgens mij nog goed voor de economie van die betreffende steden ook.
Iets meer offtopic:
[...]
Ik ben het met delen van je verhaal wel eens, maar niet met alles.
€ 30,- p/m voor een mobiel abonnement? Ga toch weg, dat kan met € 10,- per maand makkelijk. Tjah, dan maar niet de nieuwste iPhone. Is nergens voor nodig.
€ 20,- voor zorgverzekering? Alleen als je (chronisch) ziek bent, er zijn genoeg zorgverzekeringen die net zo duur zijn als zorgtoeslag (of goedkoper zelfs).
€ 50,- afschrijving voor laptop? € 600,- per jaar? Dat is echt absurd. Misschien als je ICT opleiding volgt, maar het gros van de studenten heeft aan een chromebook / netbook genoeg. Maar ach, gevoelig als ze zijn willen ze een macbook om er bij te horen... Oh en die tv, die kan je bij de kringloop voor een paar tientjes halen. Doet het heus nog wel.
€ 25 p/m voor vakantie? Volledige generaties zijn nooit op vakantie geweest, dit is echt overbodige luxe. De meest wilde vakantie die ik tijdens mijn studeren kon (en wou) betalen was een paar dagen sneekweek met een geleend zeilbootje. Daarnaast moest ik in mijn vakantie gewoon werken zodat ik tijdens het jaar tijd had om te studeren. € 25 overige afschrijving? Lekker makkelijk om de kosten op te drijven in zo'n overzicht ook.
Ik haal dus met gemak € 100 p/m aan kosten uit jou overzicht. Ik vind jou overzicht allesbehalve conservatief, eerder extreem overdreven en luxe. En veel studenten eigen vervoer? Een stationsfiets bedoel je? Die zit toch al in die € 25 overige afschrijving?
Jij komt op € 700 uit voor een thuiswonende student terwijl ik 5 jaar lang op kamers heb gewoond en mij prima redde met minder dan € 700
€ 250 huur (ik woonde in een dorp op het platteland omdat ik anders het dubbele kwijt was aan huur, moest wel 30 minuten fietsen)
€ 80 eten
€ 180 studie
€ 10 mob abonnement
€ 10 fiets
€ 25 kleding
€ 45 geen idee waar ik dit aan uit zou moeten geven, maar laten we het houden op ditjes, datjes, afschrijving enz.
----
€ 600 totale kosten
-/- uitwonende beurs à € 250
te verdienen/lenen € 350 p.m.
Dat is 40 uur per maand werken. 10 uur per week.
Ik werkte alle vakanties 5-6 dagen per week, dat zijn dus ruim 10 weken à 40+ uur. Naast die vakanties hoefde ik maar een paar dagen per maand te werken en dan kon ik alles doen wat ik maar zou kunnen bedenken, zelfs sparen!
Als studenten alle vakanties gewoon gaan werken en gewoon even niet vinden dat ze recht hebben op een iPhone, de nieuwste laptop tijdens hun studie, vakanties mallorca/ibiza, een BMW voor de deur, Gucci aan het lijf etc dan is dat studeren nog steeds goed te doen. Dat een bijstandstrekker luxer leeft dan jij moet je maar even voor lief nemen: jij hebt zo meteen een goede baan (en zo niet, dan ga je er dus alleen maar op vooruit!).
First off: props voor je dedicatie om zo'n budget 5 jaar lang vol te houden. Ik heb een soortgelijke insteek en heb ook een hoop dingen op m'n eigen lijst goedkoper opgelost. Ik heb echter bedragen gepakt die meer representatief zijn voor de gemiddelde student.
Even een korte reply op een paar van je punten;
* Mobiel abonnement - jaarlijks gemiddelde van alle Nederlands volgens een recent nieuwsbericht van Vodafone / KPN. Daarbij is het ook nog 's zo dat jongeren over het algemeen duurder abonnement hebben, terwijl odueren goedkopere hebben.
* Zorgverzekering: nemen van aanvullende beurs of tandartsverzekering en je bent er al. Even los van de vraag of het zinnig is, hebben een hoop mensen dit. Anderen zit bij de zorgverzekering van paps en mams waar ze richting de 100,- betalen en hebben het op die manier.
* 50,- voor electronica. TV, laptop, telefoon, speakers, computer. Uitwondende studenten hebben vaak een wasdroger / wasmachine, et. Als je echt zuinig bent / gedeelde faciliteiten hebt, kan dit budget inderdaad door de helft.
* 1x op vakantie (kunnen) gaan per jaar is opgenomen in de NL definitie van welgesteld zijn. Dit is voor NL begrippen hetzelfde als elke dag een 3 vaks maaltijd op tafel kunnen zetten voor jezelf. Dat je erop kan besparen, klopt. Je had ook niet 80,- p.m. aan eten uit kunnen geven en je aanmelden bij de voedselbank.
* Geen fiets. Scooter / brommer / auto.
Dan nog even een paar andere punten:
* Jij bent op het platteland gaan huren. Ik weet niet waar je dit voor elkaar gebokst hebt, maar dat is voor veel (elke?) student in de Randstad geen optie zonder astronomische reistijden. In ieder geval meer dan die 30 minuten die jij fietste.
* Ik ken weinig (studenten)banen waar je ineens in vakanties met gemak 40 u/p.w. mag werken en dan weer stoppen zodra de week voorbij is. De meeste banen voor studenten zijn callcenters, horeca en ander laagbetaald werk waar veelal studenten rondlopen en waar gewoon een wekelijks urenbudget is. Daar kan je niet zomaar even 40u p.w. gaan werken in vakanties omdat alle studenten dit in die week willen en er dus maar een paar uur extra in zit.
* 80,- voor eten en drinken per maand is, hoewel ik geloof dat het te doen is, volgens mij aardig dichtbij leven op droog brood en water. Als je rookt / alcohol drinkt, is dit denk ik in ieder geval al niet te halen.