Weet je zeker dat je het niet hebt over Nederland >10 jaar geleden?
Vandaag de dag zijn er minder trajecten (dat wil zeggen: treintrajecten die zijn samengevoegd, dus hoezo flexibiliteit? Waar je "vroeger" inderdaad uit meerdere treinen kon kiezen om van A naar B te kunnen komen, is dit anno 2016 echt veel minder), minder en kortere treinen an sich, en zijn de treinkaartjes alles
behalve goedkoop. Zelfs met mijn redelijk onzuinige (1:17) en oude motor (170km per dag) ben ik goedkoper uit (ja, zelfs met onderhoudskosten) dan dat ik met de trein zou gaan, alsmede het feit dat ik er met de trein veel langer over doe om op mijn werk te komen. De enige reden dat je mij in een trein vindt, is dat ik niet op de motor
kan rijden door bijvoorbeeld extreem slecht weer of een kapotte motor. Ter informatie:
Motor
Brandstofkosten per week: ~€60,-
Reistijd enkele reis: ~60 min
Trein
Treinkaartjes per week: €140,-
Reistijd enkele reis: 1:30
Zelfs met een treinabonnement voor dat traject ben ik op maandbasis gewoon €100,- minder kwijt voor mijn motorreis dan voor de trein, en scheelt het mij nog serieus in reistijd ook. Het geld wat ik overhoud gaat naar onderhoud van de motor cq. motorbanden. Echt te bizar voor woorden als je het mij vraagt.
Mijn oplossingen/ideeën:
• Schaf die ouderwetse 1e klas gewoon af. Totaal niet meer van deze tijd. Bovendien betaal je
fors meer voor een zitplek die
niet gegarandeerd is (bij extreme drukte gaan mensen gewoon in de 1e klas zitten) en op geen enkele manier verder verschilt van de 2e klas. Buiten het feit dat de stoelen een ander kleurtje hebben dan.
• Veel treinen die kort zijn in plaats van weinig treinen die lang zijn. Zorg ervoor dat treinen elke 10 minuten rijden. Dus niet dat je je trein mist en vervolgens een halfuur (of langer) moet wachten, maar dat je op je dooie gemak gewoon de volgende trein pakt zonder gedoe.
• Laat treinen harder rijden
• Investeer nou eens in het moderniseren van het spoornet. Wissel- en seinstoringen kan echt niet meer anno 2016.
• Maak treinreizen goedkoop. Als in: echt, echt, echt relaxed goedkoop zodat het mega onaantrekkelijk is om met het eigen vervoer te gaan. Vind je het gek dat er elke dag files door heel Nederland staan; geen hond gaat meer met de trein als het even kan. Het feit dat mensen blijkbaar liever een halfuur in de file staan dan met de trein gaan is een duidelijk symptoom.
• Terugdraaien privatisering van de NS; het gaat hier om een monopolist met een maatschappelijke functie. Het is alleen maar duurder en slechter geworden de afgelopen jaren; er moeten gewoon maximumtarieven komen die gekoppeld zijn aan de wettelijke reiskostenvergoeding zodat woon-werk verkeer per definitie gewoon gratis is voor werknemers. Als ik 100% met de trein zou reizen, moet ik geld bijleggen (van mijn netto loon) om überhaupt te
kunnen werken. Beetje belachelijk als je het mij vraagt.
Het is compleet de omgekeerde wereld dat de samenleving zich maar moet gaan aanpassen naar de NS omdat de NS niet kan leveren. Volgens mij hebben we de NS om juist met oplossingen/aanpassingen te komen, zeker met de belachelijke bedragen die nu voor een treinkaartje neergeteld moeten worden. Ik ga ook wel eens met de "Intercity Direct" (soort van snellijn tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal), waar je zelfs nog een toeslag (!) van €2,40 voor moet betalen bovenop je treinkaartje. Gaat nergens meer over.