Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom moeten juist de studenten uit de spits gehaald worden, en niet de gemiddelde werknemer?

Studenten werken vaak ook, en als ze dan 's avonds later thuis zijn kunnen ze minder bijverdienen en dus minder geld.

Kan de NS niet andere maatregelen nemen om de drukte in de spits te doen afnemen?

http://www.parool.nl/binn...rek-spitsmijden~a4257140/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
Omdat ze op korte termijn hun probleem willen afschuiven .. op een manier dat het geen cent kost .. en waarbij het lijdend voorwerp niet veel te mauwen heeft. Je zou in zekere zin kunnen zeggen dat ze met van Boxtel weer eens zo'n hele goede bestuurder binnen hebben gekregen :)
(en natuurlijk is het hopeloos inefficient voor de NS als iedereen tegelijk wil reizen .. maar voor anderen is het weer hopeloos inefficient als niet iedereen tegelijk mag reizen en ergens tegelijk kan zijn .. dus tja .. wie gaat er voor wie)

[ Voor 31% gewijzigd door gekkie op 04-03-2016 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het antwoord is toch vrij simpel. Lesroosters kunnen worden aangepast en hebben een relatief kleine invloed op economie en samenleving, terwijl ingrijpen in de tijden van werknemers een heel storende invloed zou hebben.

Maar zeg het maar, wat zijn de alternatieven?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

Onbekend

...

Soldaatje schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 21:23:
Kan de NS niet andere maatregelen nemen om de drukte in de spits te doen afnemen?
Dit heeft de zelfde reden als waarom er elke ochtend files staan.

Er zijn gewoon te veel mensen die op dat tijdstip naar hun werk willen. En hiervoor zijn maar twee oplossingen beschikbaar:

1. Capaciteit verhogen. Meer wegen aanleggen en méér treinen laten rijden. Helaas kost dat extreem veel geld waardoor naar de tweede oplossing wordt gekeken.
2. Het verschuiven van tijden zodat mensen op verschillende tijdstippen ergens willen zijn. En in dit geval zijn het studenten die gemakkelijk om kunnen gaan met aangepaste roosters. Maar er zijn ook mensen met kantoorbanen die pas om 9 of 10 hoeven te beginnen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Wat op dit moment een probleem van de NS is, probeert de NS gewoon af te schuiven op de studenten. Dan is het hun probleem en heeft de NS weer een manier gevonden om hun vervoer niet te verbeteren.
Ik vind het belachelijk en vooral het argument: "studenten reizen gratis en moeten zich maar aanpassen" slaat de plank mis naar mijn mening.

Ja, lesroosters zijn misschien flexibel, maar hoe zit het dan met de bijbanen van studenten? Zij hebben ook al geen studiefinanciering meer en dan hebben ze straks ook nog minder de mogelijkheid om te werken.
De NS moet maar eens het vervoer wat ze leveren proberen te verbeteren in plaats van telkens de verantwoordelijkheid af te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Er is inmiddels een project X achtige FB actie gestart: https://www.facebook.com/events/545592432232277/

[ Voor 7% gewijzigd door 26779 op 04-03-2016 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Assix schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 21:44:
Wat op dit moment een probleem van de NS is, probeert de NS gewoon af te schuiven op de studenten. Dan is het hun probleem en heeft de NS weer een manier gevonden om hun vervoer niet te verbeteren.
Het Nederlandse spoor is een van de drukst bezette spoornetwerken van Europa (de wereld). Zeg het maar, hoe moet de NS het verbeteren? Het is makkelijk te roepen, maar heb je ook een voorstel? En waar dat van betaald gaat worden?
Ja, lesroosters zijn misschien flexibel, maar hoe zit het dan met de bijbanen van studenten? Zij hebben ook al geen studiefinanciering meer en dan hebben ze straks ook nog minder de mogelijkheid om te werken.
Het bijbanen-argument is wel het slechtste waar men mee kan komen. En daar gaat men echt wel weer wat op vinden.

Uiteindelijk zal er wel wat moeten veranderen, en dat gaat nooit zonder dat er mensen last van hebben.

(persoonlijk vind ik laat beginnen juist heerlijk ;) )

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even een schopje richting ASP, dit is actualiteit en politiek, niet zozeer het vervoer zelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

gambieter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 21:29:
Het antwoord is toch vrij simpel. Lesroosters kunnen worden aangepast en hebben een relatief kleine invloed op economie en samenleving, terwijl ingrijpen in de tijden van werknemers een heel storende invloed zou hebben.
Het is maar wat je 'relatief klein' vindt. Als alle onderwijs niet van 9-17 zou plaatsvinden maar van 10-15 en 19-22, omdat zo spitsrijden vermeden wordt, komt dat het onderwijs dan ten goede? Mij lijkt van niet aangezien docenten heel rare werktijden gaan krijgen, minder vrije/eigen tijd. Studenten hetzelfde. Als dan de hele dag in het teken staat van de studie (met een paar uur loze tijd tussendoor) dan is dat écht niet goed voor de productiviteit en leerzaamheid van zo'n dag. En als het onderwijs achteruit gaat heeft de samenleving en de economie over een paar jaar wel een probleem ;)
gambieter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 21:53:
[...]

Het Nederlandse spoor is een van de drukst bezette spoornetwerken van Europa (de wereld). Zeg het maar, hoe moet de NS het verbeteren? Het is makkelijk te roepen, maar heb je ook een voorstel? En waar dat van betaald gaat worden?
De NS hoeft weinig te verbeteren; nieuwe treinen zijn besteld en de eersten komen dit jaar al binnen. Ik vind het dan ook een erg vreemde zet van de NS om zo 'af te geven' op studenten.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik ga nooit met de trein, maar ik geloof dat de overheid de NS flink sponsort door OV jaarkaarten te 'geven' aan studenten. Ze hebben dan toch net zoveel recht op reizen dan een iemand die naar zijn werk toegaat? In de kern is iedereen een passagier.
Een oplossing is de eerste klas, ga daar lekker mee reizen als je afhankelijk bent van je werk. Daarnaast weet je werkgever vaak ook dat de treinen niet altijd op tijd (kunnen) lopen en dus ben je soms inderdaad later.

Een idee zou zijn om hogescholen om minimaal 9:30 te laten beginnen i.p.v. 08:00/08:45.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 06:40
Ik vind het zelf ook vreemde politiek. Dé manier om het openbaar vervoer te ontzien van studenten in de spits, is te zorgen dat deze studenten gaan wonen in de studie-stad. Kortom: meer betaalbare woningen. Het feit dat de studiefinanciering voor nieuwe studenten verleden tijd is, helpt daar ook niet echt aan mee.

Overigens vind ik het idee om de lesroosters aan te passen zeker geen slecht idee; de gemiddelde studie heeft maar een beperkt aantal contacturen, welke prima tussen 11 en 15 in plaats van tussen 9h en 13h of 13h en 17h gepland kunnen worden.

Dat gaat alleem niet altijd op. Veel studenten hebben stage. Daarnaast wordt het schrijven van een scriptie ook niet gemakkelijker als je thuis geen goede werkplek hebt en dus graag van 9 tot 17 in de bieb wilt doorbrengen. Voor HBO wordt het ook lastiger, de docenten daar hebben ook gewoon een full-time teach baan (dacht ik?), wat gewoon lessen van 9 tot 17 betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het bijbanen-argument is wel het slechtste waar men mee kan komen.
Waarom?

Ik werkte zelf in mijn studentenperiode op zaterdag en had het probleem niet, maar ik had legio collega studenten die in de avonduren werk hadden.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40
[...]

Tja, de NS top heeft zelf aangegeven dat dit een tijdelijke maatregel is totdat er nieuw materieel is. Misschien kan er voor de tussentijd wel materieel geleend worden, of kan het nieuwe materieel sneller geleverd worden tegen een meerprijs. Dat zal wat kosten, maar je eigen probleem maar gewoon bij je gasten/ klanten neergooien lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Het bijbanen-argument is wel het slechtste waar men mee kan komen. En daar gaat men echt wel weer wat op vinden.

Uiteindelijk zal er wel wat moeten veranderen, en dat gaat nooit zonder dat er mensen last van hebben.

Bijbanen argument vind ik juist in deze tijd dat er al gekort wordt op studenten een best goede. Ik ben blij dat ik lang voor dit hele nieuwe stelsel van studiefinanciering ben afgestudeerd. Ik zou zeggen, ben blij dat er nog verstandige studenten zijn welke de leningen beperkt proberen te houden.

Niet dat de tariefstructuur van de NS nog niet ingewikkeld genoeg is, maar je zou toch ook een onderscheid in tarieven binnen en buiten de spits in kunnen voeren? Dat zal de drukte ook wat meer spreiden. Schaf wat mij betreft de korting af als je met een kaarthouder meereist af en voer een korting in als je tussen tijdstip x en tijdstip x met de trein gaat in plaats van in de spits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Migrator schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 21:59:
Het is maar wat je 'relatief klein' vindt. Als alle onderwijs niet van 9-17 zou plaatsvinden maar van 10-15 en 19-22, omdat zo spitsrijden vermeden wordt, komt dat het onderwijs dan ten goede?
Komen bijbaantjes het onderwijs ten goede? ;)
Mij lijkt van niet aangezien docenten heel rare werktijden gaan krijgen, minder vrije/eigen tijd. Studenten hetzelfde. Als dan de hele dag in het teken staat van de studie (met een paar uur loze tijd tussendoor) dan is dat écht niet goed voor de productiviteit en leerzaamheid van zo'n dag. En als het onderwijs achteruit gaat heeft de samenleving en de economie over een paar jaar wel een probleem ;)
Elke generatie vind al dat het onderwijs en de volgende generatie achteruit gaan. Ik ben daar niet zo bang voor, of beter gezegd, ik denk niet dat dit ongemak voor studenten zo'n effect zou hebben. Het slechte economische klimaat is een veel grotere dreiging.
De NS hoeft weinig te verbeteren; nieuwe treinen zijn besteld en de eersten komen dit jaar al binnen. Ik vind het dan ook een erg vreemde zet van de NS om zo 'af te geven' op studenten.
Ik vind ze niet afgeven, het is een discussie die allang speelt en waar maar niets gebeurd.

Ik kan je zeggen dat ik liever een dergelijke aanpassing zie, dan een move naar een systeem zoals in het VK, waar je gewoon veel meer betaalt voor spitsreizen. Men kan zo ook de treinen leger krijgen door het onbetaalbaar te maken. Dan liever iets gedwongen spreiden, en dat hoeven niet alleen de studenten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pepper92 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:02:
Overigens vind ik het idee om de lesroosters aan te passen zeker geen slecht idee; de gemiddelde studie heeft maar een beperkt aantal contacturen, welke prima tussen 11 en 15 in plaats van tussen 9h en 13h of 13h en 17h gepland kunnen worden.
Ben benieuwd welke gemiddelde studies dit dan zijn, ik zit regelmatig van 8:45 tot 17:00 op de universiteit.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja ook met spitsvermijden in de auto's zie ik het zelfde patroon, niemand wil echt iets veranderen dus zijn het amper werkende lapmiddeltjes..

Hoeveel werk is nu echt relevant om _altijd_ tussen 9 en 5 te doen?
Met een goede server en mobile workstations zouden er dan niet veel meer werkzaamheden (deels) thuis kunnen?
Bij deze punten zie ik vaak een geval van: to little to late bij werkgevers (en ook werknemers, vaak niet heel raar, als je kinderen hebt is om 9 uur savonds thuiskomen niet reëel).

En in een breder perspectief: Is onze 8 uurige werkdag nog echt zo nodig? Hoe kunnen we er voor zorgen dat sommige van al die duizenden mensen die tegen elkaar in reizen in de spits van baan ruilen?
Compizfox schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:05:
[...]

Ben benieuwd welke gemiddelde studies dit dan zijn, ik zit regelmatig van 8:45 tot 17:00 op de universiteit.
Verschild per 'studie'
Zeker 'iets met economie/marketing/communicatie' maar ook een rechten heeft vaak erg weinig contacturen.

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 04-03-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Knuffelbeer schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:02:
[...]

Waarom?

Ik werkte zelf in mijn studentenperiode op zaterdag en had het probleem niet, maar ik had legio collega studenten die in de avonduren werk hadden.
En nu dus in de middaguren. Natuurlijk, er zijn bijbaantjes die enkel in de avonduren kunnen, of primair dan. Zoals bijvoorbeeld horeca. Maar heel veel van de standaard bijbaantjes kan je ook smiddags/sochtends doen. Verkoper, in de supermarkt, mensen abonnementen aansmeren die ze niet willen, in een random magazijn, etc zijn allemaal echt geen bijbaantjes die enkel savonds kunnen.

Los ervan of dit wel of geen goed idee is, ik ben het met gambieter eens (hell freezes over) dat bijbaantjes wel een erg zwak argument zijn.
[...]

Technische studies ja. En nog een paar andere. Maar er zijn er ook heel veel die het veel vinden als ze drie dagen per week op de uni moeten zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Sissors op 04-03-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sissors schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:05:
En nu dus in de middaguren. Natuurlijk, er zijn bijbaantjes die enkel in de avonduren kunnen, of primair dan. Zoals bijvoorbeeld horeca. Maar heel veel van de standaard bijbaantjes kan je ook smiddags/sochtends doen. Verkoper, in de supermarkt, mensen abonnementen aansmeren die ze niet willen, in een random magazijn, etc zijn allemaal echt geen bijbaantjes die enkel savonds kunnen.
Veel studenten vullen functies in die buiten de normale werktijden in om 2 redenen: 1 die tijden zijn ze beschikbaar en 2: die functies blijven over; veel mensen willen zeker op latere leeftijd niet altijd savonds werken.

Rede 2 zie je nu een tikkie over 't hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

GoldenSample schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:05:
[...]

Verschild per 'studie'
Zeker 'iets met economie/marketing/communicatie' maar ook een rechten heeft vaak erg weinig contacturen.
OK, dat zou goed kunnen. Ik vraag me echter af of dat dan daadwerkelijk "gemiddeld" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
[...]

Het gaat natuurlijk niet voor iedere studie op, zeker niet voor studies met veel praktijk. Mar van studies met weinig praktijk (geen laboratorium e.d.) kan ik me moeilijk voorstellen dat er iedere dag van 9 tot 5 hoorcolleges zijn? Ik spreek zelf vanuit ervaring vanuit geneeskunde, en zoals hierboven gezegd rechten. Toch 2 studies met erg veel studenten.

(Misschien is 'gemiddelde studie' niet het goede woord inderdaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 21:40
GoldenSample schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:05:
Tja ook met spitsvermijden in de auto's zie ik het zelfde patroon, niemand wil echt iets veranderen dus zijn het amper werkende lapmiddeltjes..
Gaat wel gedeeltelijk offtopic, maar als ik 's ochtends naar mijn werk fiets of 's middags naar huis fiets kom ik altijd exact dezelfde fietsforenzen tegen. Ook zie ik vaak dezelfde auto's rijden, maar die zijn minder herkenbaar door het enorme aantal. Nu zullen er zeker mensen zijn welke woon-werk afstanden hebben welke niet praktisch haalbaar op een fiets haalbaar zijn, maar er zullen er genoeg zijn welke ongeveer dezelfde afstand als mij of zelfs minder maken, enkel ritje van mij is net geen 10 km.

Waar wil ik nu heen? Als iedereen nu eens iets meer creatief met vervoer om zou gaan en niet altijd de meest luie en makkelijke variant uit zou kiezen hadden we gegarandeerd minder file en minder volle treinen in de spits.

Weer meer ontopic: toen ik nog op school zat nam ik altijd de trein een half uur eerder. Een enkele reis duurde altijd 2 uur waarvan een half uur fietsen, dik een uur in de trein met een overstap en daarna nog 20 minuten lopen van station naar school. De overstap ging nog wel eens fout of er waren andere vertragingen en dan was je bijna altijd op tijd op school. Betekende wel dat ik voor half 7 al vertrok en op school vaak nog lekker een kop koffie kon drinken voordat de colleges startten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

gambieter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:04:
[...]

Strikt genomen niet. In de zin dat sommigen financiëel gezien niet kunnen studeren zonder bijbaantje wel. En niet alleen bijbaantjes, maar ook sport en/of andere verenigingsactiviteiten (mits niet tot diep in de nacht in combinatie met alcohol) dragen positief bij aan de studieresultaten en de tijd waarin men student is.
[...]

Elke generatie vind al dat het onderwijs en de volgende generatie achteruit gaan. Ik ben daar niet zo bang voor, of beter gezegd, ik denk niet dat dit ongemak voor studenten zo'n effect zou hebben. Het slechte economische klimaat is een veel grotere dreiging.
Daar is ook weinig zinnigs over te zeggen aangezien het bij mijn weten nooit ergens is geprobeerd ;)
Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ik niet zonder mijn studenten-ov kan gezien de pittige studie die ik volg in combinatie met de sport die ik op (relatief) hoog niveau beoefen en wil beoefenen. Aanpassing van de collegetijden omwille van de NS zou voor mij funest zijn.

Wat betreft het aantal studie-uren: Voor studies met minder contacturen kan je als universiteit/hogeschool overwegen om inderdaad colleges/lessen in te plannen van 11-15 met het risico dat de studenten uitslapen tot 10u en als ze om 16u thuis zijn niets meer aan de studie doen omdat het bijna etenstijd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:05:
Maar heel veel van de standaard bijbaantjes kan je ook smiddags/sochtends doen. Verkoper, in de supermarkt, mensen abonnementen aansmeren die ze niet willen, in een random magazijn, etc zijn allemaal echt geen bijbaantjes die enkel savonds kunnen.
Het kan wel overdag, maar je moet je afvragen of een werkgever graag heeft dat je dit overdag doet.

- Verkopen / Abonnementen aansmeren doe je wanneer mensen thuis zijn of door de stad lopen. Dit is (meestal) niet om 8 uur 's ochtends of 4 uur 's middags.

- Magazijnen of supermarkten bijvullen doe je wanneer het magazijn of supermarkt leeg is, dus aan het einde van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pepper92 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:12:
[...]

Het gaat natuurlijk niet voor iedere studie op, zeker niet voor studies met veel praktijk. Mar van studies met weinig praktijk (geen laboratorium e.d.) kan ik me moeilijk voorstellen dat er iedere dag van 9 tot 5 hoorcolleges zijn? Ik spreek zelf vanuit ervaring vanuit geneeskunde, en zoals hierboven gezegd rechten. Toch 2 studies met erg veel studenten.

(Misschien is 'gemiddelde studie' niet het goede woord inderdaad).
Het gemiddelde zal er wel ergens tussenin liggen. Ik moet wel toegeven dat ik zelf waarschijnlijk meer contacturen heb dan gemiddeld. Dat 9 tot 5 gaat inderdaad wel om voornamelijk hoor- en werkcolleges; practica heb ik zelden.

Ontopic: Is het eigenlijk wel nodig om het in het hele land in te voeren? Tenminste, ik neem aan dat die overvolle treinen in de spits vooral een probleem is in de Randstad. Ik heb er hier in het oosten elk geval nog nooit last van gehad (heb altijd zitplek, alleen bij hoge uitzondering niet).

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 04-03-2016 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lesroosters kunnen helemaal niet worden aangepast omdat hogescholen en universiteiten ook maar beperkte ruimte hebben en niet al hun colleges tussen 11:00 en 16:00 kunnen inroosteren. Het alternatief van om 8:00 beginnen is volslagen hopeloos om overduidelijke redenen. :P
Om 10:00 beginnen heb ik persoonlijk geen probleem mee maar om 18:00 eindigen wat ik op het moment al heb vind ik toch wat minder.

Verder moet je jezelf ook afvragen of het wenselijk is om na 17:00 nog colleges te moeten geven of bij te moeten wonen als je trek hebt, het buiten donker word en je biologische klok zegt dat het wel mooi is geweest. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het onderwijs of het humeur van bepaalde nukkige doctoren. ;)

Dat de NS het probleem, namelijk een tekort aan treinen door eigen onkunde afschuift op studenten is al helemaal mooi aangezien de NS elk jaar een flinke smak met geld verdient aan al die studenten met hun studentenOV. Zeker omdat het alternatief, namelijk reizen in de sprits duurder maken voor de NS wel heel erg voordelig zou zijn. :+

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-03-2016 22:44 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:30:
Om 10:00 beginnen heb ik persoonlijk geen probleem mee maar om 18:00 eindigen wat ik op het moment al heb vind ik toch wat minder.
Meerdere mensen maken bovenstaande fout: ze komen met redenen dat het voor hen persoonlijk niet fijn is. Daar kun je bij besluitvorming geen rekening mee houden. Er zullen ook mensen zoals ik zijn die veel liever 11.00-19.00 doen, daar hebben mijn werkgevers altijd lak aangehad ;)
en je biologische klok zegt dat het wel mooi is geweest. Dat lijkt mij niet bevorderlijk voor het onderwijs of het humeur van bepaalde nukkige doctoren. ;)
Net zoals de docenten die om 09.00 niet te genieten zijn. Opnieuw een heel slecht argument.

Als je later groot bent en gewoon een loonslaaf wordt, dan heb je daar ook maar mee om te gaan ;) .
Dat de NS het probleem, namelijk een tekort aan treinen door eigen onkunde afschuift op studenten is al helemaal mooi aangezien de NS elk jaar een flinke smak met geld verdient aan al die studenten met hun studentenOV. Zeker omdat het alternatief, namelijk reizen in de sprits duurder maken voor de NS wel heel erg voordelig zou zijn. :+
Het is net als met snelwegen: meer capaciteit betekent dat meer mensen er gebruik van gaan maken. Dat helpt dus niet. Of er nog veel rek in zit vraag ik me trouwens ook erg af. Of je moet die k*ttreintjes krijgen waar ik in het VK nog wel eens in moet zitten, waar alleen japannertjes in de stoelen passen.

Studenten moeten ook realistisch blijven in de onderhandelingen. Alleen nee brullen kunnen Franse stakers nog wel mee weg komen, maar stakende studenten gaan weinig problemen geven.

Ik ben benieuwd of men ook argumenten kan geven die niet persoonlijk zijn, dwz stapje terug doen en niet kijken waarom je het zelf niet leuk vind, maar objectief wat problemen gaat geven voor de maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:46

D4NG3R

kiwi

:)

Bull. Ik probeer er als student ook maar het beste van te maken, en met ruim 3u per dag aan reistijd naar en van college blijft er verdomde weinig tijd over om nog te kunnen werken. Al helemaal als de roosters verder naar achter worden gedrukt omdat de NS haar zaakjes niet op orde kan krijgen.
gambieter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:54:
Studenten moeten ook realistisch blijven in de onderhandelingen. Alleen nee brullen kunnen Franse stakers nog wel mee weg komen, maar stakende studenten gaan weinig problemen geven.
Realistisch blijven? Met de recentelijke invoering van het leenstelsel is het voor verreweg de meeste studenten een must om naast de studie te gaan werken, al helemaal voor de studenten die niet meer thuis wonen. Er is naast de studie vaak al vrij weinig tijd om te werken, laat staan als alle colleges later op de dag plaats vinden. Genoeg jongeren kiezen er nu al voor om niet te gaan studeren omdat het veel te duur is geworden, het gaat leuk worden als het voor hen die wel kunnen studeren het ook onmogelijk word gemaakt denk je niet? :w

Laten we even als voorbeeld nemen dat mijn college 1.5u vooruit word geschoven:
Begintijd 8:30 > 10:00, eindtijd 17:30 > 19:00
Vertrektijd heen: 6:40 > 7:40 (Ruim 40 minuten voor de les daar ipv 10, half uur eerder weg omdat er buiten de spits niet elk half uur bussen rijden.)
Aankomsttijd terug: 18:12 > 20:42.

Dat ik later thuis ben zij mij persoonlijk een rotzorg wezen, maar pas na 21:00 kunnen werken? Ik moet de volgende dag weer om 7:40 weg en heb ook stapels huiswerk en een priveleven weet je? :z

's Morgens win ik niks en 's avonds ga ik er 2u op achteruit. In de werkelijkheid nog veel meer omdat ik 's avonds ook maar tot 10:30 kan werken omdat ik anders uberhaupt niet meer thuis kom. |:(

Dichter bij m'n studie gaan wonen? Ja leuk, in welke kamer en met welk geld?

[ Voor 62% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2016 23:55 . Reden: Foutje in de uren. ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ja, want budget om studenten volledig te financieren is er niet meer. Je kunt niet aan de ene kant de kraan dichtdraaien en aan de andere kant gaan klagen als men zelf een oplossing vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pepper92 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:02:
... Veel studenten hebben stage. ...
Onderwijsinstellingen of stageaanbieders kunnen eventueel best voor wat woonruimte zorgen in de plaats waar de student moet zijn. Net als bedrijven, overheden of anderen voor andere spitsreizigers, of de spitsreizigers in bepaalde gevallen zelf.

Ik denk dat de eerlijkste en effectiefste maatregel tegen drukte in treinen in de spits het niet laten rijden van de treinen is, enkel goederenverkeer.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 04-03-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:49

Zenix

BOE!

Reizen is niet gratis voor studenten. OV kaart kost 96 euro per maand. Het is alleen gratis als een student ook een diploma behaald. Als de dienstverlening minder wordt, wil ik ook minder betalen.

Daarnaast vergeten mensen ook dat studenten projecten intern bij bedrijven doen, stages en ook moeten afstuderen. Waardoor die studenten ook in de spits moeten gaan reizen.

De contacturen bij mijn hogeschool zijn 90% van de tijd buiten de spits en daar ben ik ook blij mee. Maar nu volg ik een minor waardoor ik aantal dagen per week bij opdrachtgever moet zijn. Dan werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben benieuwd of men ook argumenten kan geven die niet persoonlijk zijn, dwz stapje terug doen en niet kijken waarom je het zelf niet leuk vind, maar objectief wat problemen gaat geven voor de maatschappij.
Omgekeerd wordt er ook geen enkel argument gegeven waarom studenten hier maar het lijdend onderwerp zouden moeten zijn. Gevolgen voor de economie? De impact van het spreiden van begintijden in het bedrijfsleven is veel groter en levert een veel grotere besparing op. Je maakt immers efficiënter gebruik van de transportmiddelen die de maatschappij heeft. Studenten moeten niet zeuren en hebben het maar te slikken? Het zijn geen tweederangsburgers, maar volwassenen die evenzeer meetellen als eenieder ander. Het zijn mensen die op eigen financieel risico een investering doen die ook gunstig is voor de toekomst van het land.

Of de lesroosters aangepast kunnen worden valt maar te bezien - de scholen en universiteiten hebben dat niet aangegeven en leraren worden ongetwijfeld ook duurder als je deze maatregel zou doorvoeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 04-03-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Meerdere mensen maken bovenstaande fout: ze komen met redenen dat het voor hen persoonlijk niet fijn is. Daar kun je bij besluitvorming geen rekening mee houden. Er zullen ook mensen zoals ik zijn die veel liever 11.00-19.00 doen, daar hebben mijn werkgevers altijd lak aangehad ;)
Wie zegt dat het de hogescholen/universiteiten moeten zijn die het probleem dan oplossen? Andere sectoren kunnen ook inschikken. Dat zou zelfs economisch voordelig kunnen zijn omdat ze dan kunnen anticiperen op het werk dat om 17:00 eindigd. Denk aan de transportsector of fysieke winkels.
Net zoals de docenten die om 09.00 niet te genieten zijn. Opnieuw een heel slecht argument.
Als je later groot bent en gewoon een loonslaaf wordt, dan heb je daar ook maar mee om te gaan ;)
Wie is er nu wel te genieten om 9:00? Dat is ook geen argument om specefiek hogescholen/universiteiten met het probleem op te zadelen. De enige winnaar van 9:00 of vroeger beginnen is een grootaandeelhouder in een koffieproducent. Aan de andere kant is de enige winnaar van 18:00 of later stoppen de lokale horeca, cateraar, broodjeszaak etc. Dat geld net zo goed voor regulier werk als voor studenten.
[...]Het is net als met snelwegen: meer capaciteit betekent dat meer mensen er gebruik van gaan maken. Dat helpt dus niet. Of er nog veel rek in zit vraag ik me trouwens ook erg af. Of je moet die k*ttreintjes krijgen waar ik in het VK nog wel eens in moet zitten, waar alleen japannertjes in de stoelen passen.
Maar dat is het VK, een compleet naar de kl*te geholpen land met een spoornet dat geen brede treinen kan accommoderen zoals in Nederland waar de intercitystandaard dubbeldekstreinen is. Hier is er namelijk geïnvesteerd om zwaardere, bredere treinen te kunnen accommoderen. Verder is nauwelijks meer een kwestie van capaciteit maar van keuzes maken in een dichtbevolkt land als Nederland met een uitgebreide infrastructuur. Naast de trein kan je fietsen, met de bus of met de auto. De trein pak je in de regel alleen als dit de snelste optie is, niet voor je pretje of voor de kosten. Voor de gemiddelde student die geen kamer kan vinden in zijn studiestad blijft al snel alleen de trein over. Voor de gemiddelde werknemer zijn er meerdere opties.
Studenten onderhandelen helemaal niet in deze kwestie. Voor onderhandelingen moeten er namelijk twee partijen zijn die bereid zijn te praten en daar is geen sprake van. De NS probeert een probleem veroorzaakt door eigen mismanagement te dumpen op studenten en daar word op gereageerd. Verder hoef je niet beducht te zijn voor stakende studenten als NS, wel voor studenten die negatieve beoordelingen indienen over het functioneren van de NS waarna ze een verhoging van de ticketprijs op hun buik kunnen schrijven. :+
O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22

defiant

Moderator General Chat
Het vervoer beleid moet imho passen in het algemene beleid omtrent studenten, de overheid wil besparen op het financieren van levensonderhoud met het sociaal leenstelsel wat als gevolg heeft dat studenten nu meer thuiswonen. Het gevolg van het meer thuiswonen is dat studenten nu meer gebruik gaan maken van het OV.

Nu ze het reizen per OV in de spits willen gaan ontmoedigen conflicteert dat met de gevolgen het ingezette beleid, de studenten hebben dus wel degelijk een punt dat ze nu meerdere keren gepakt worden.

Als je de studenten uit de spits wilt hebben kan je beter het op kamers wonen weer gaan aanmoedigen, bijvoorbeeld met een basisbeurs :)

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Wat je ook moet afvragen in dit probleem, gezien de stelling van gambieter dat de impact van het veranderen van lestijden gering is, is of er tegenover die negatieve impact op het hoger onderwijs (en dus de maatschappij) ook een positieve impact is op de rest van de maatschappij. Met andere woorden: Wordt de maatschappij/de economie er beter van als de treinen minder druk zijn in de spits?
Vast wel een beetje, maar dat valt in het niet bij de negatieve veranderingen in het onderwijs. Dan rest de vraag nog waarom de NS nu zulke sprongen maakt. Druk van de politiek vanwege het verhaal van de drukke treinen dat de politiek zelf heeft gecreëerd* en dat binnenkort al opgelost is?

* Immers heeft de NS pas geïnvesteerd in nieuw materieel toen het zeker wist dat ze nog langer op het hoofdrailnet mochten rijden. Dat was te laat om het materieeltekort nu op te vangen. De treinen die eind dit jaar komen zijn zelfs extra besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
[...]
Ik vind dat je nu zelf met een non-argument komt. Omdat er wordt geroepen 'studenten moeten buiten de spits reizen', moeten studenten nu maar met argumenten komen waarom dat niet zo zou moeten zijn?

Welke problemen geeft het de maatschappij als de overheid zijn eigen werknemers er toe verplicht buiten de spits te werken. Wat mij betreft alle gemeentehuizen etcetera vanaf nu open van 11 tot 19. Bijkomend vooordeel: overheidspersoneel ook buiten de gangbare werktijden beschikbaar.
(En ja dit is uiteraard ook flauwekul, maar ik wilde het even omdraaien.

Ik zou overigens graag wat getallen willen zien, weet niet of die er zijn? Hoeveel % van de reizigers in de spits is student? Hoeveel % daarvan gaat naar college, en hoeveel naar stage? Worden hierbij ook middelbare scholieren meegenomen? Hoeveel studenten wonen nu buiten hun studiestad en hoeveel % daarvan reist nu frequent in de spits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
begintmeta schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:16:
[...]

Onderwijsinstellingen of stageaanbieders kunnen eventueel best voor wat woonruimte zorgen in de plaats waar de student moet zijn. Net als bedrijven, overheden of anderen voor andere spitsreizigers, of de spitsreizigers in bepaalde gevallen zelf.

Ik denk dat de eerlijkste en effectiefste maatregel tegen drukte in treinen in de spits het niet laten rijden van de treinen is, enkel goederenverkeer.
Volledig mee eens, maar de kamernood in veel steden is hoog. Er wordt bijgebouwd, maar zeker niet voldoende.

Daarnaast lijkt me dat stageaanbieders er niet op zitten te wachten woonruimte gratis aan te bieden. Een student zou daar waarschijnlijk voor moeten betalen, maar die heeft ook zijn kamer in de stad nog die betaald moet worden. En zeg nou zelf, zou jij in stad b gaan wonen, terwijl stad a waar je je eigen kamer en vrienden hebt een half uur reizen is? Dat zie ik niet gebeuren.

Edit: excuus voor de dubbelpost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
  • Laatst online: 19:55
Het probleem is kort gezegd dat de NS 41 treinstellen afdankt, maar de vervanging daarvoor pas te laat besteld heeft. Die oude treinstellen hadden ook gereviseerd kunnen worden, maar dat was te duur. Een probleem van de NS en misschien diens aandeelhouder, maar niet van de student.

Waarom moet de student daar dan de dupe van zijn? Sterker nog, waarom mogen de studenten hier niet eens over meepraten!? Waarom begint men bij de NS op kantoor nog wel altijd om 0900? Waarom kunnen ambtenaren niet wat flexibeler hun uren indelen? Omdat dat op de korte termijn geld kost. Kwaliteit van het onderwijs heb je pas over 10 á 20 jaar last van.

De afgelopen jaren zijn er een tal van draconische maatregelen gekomen die het de studenten behoorlijk moeilijk maken. Ik pak er even twee die in dit geval het belangrijkst zijn:
1. Bindend (Afwijzend) Studieadvies (BSA)
2. Leenstelsel

Een student komt begin september in een hele nieuwe setting, nieuwe omgeving, nieuwe manier van leren, nieuwe manier van communiceren en nieuwe manier van werken. Maar moet wel vanaf dag één al presteren. Want als je aan het einde van het jaar niet genoeg punten hebt, dan mag je vertrekken en hoef je het niet nogmaals te proberen. (BSA).

Studenten blijven dan ook veel meer dan ooit, zeker het eerste jaar, thuiswonen. Immers, in de laatste dagen van augustus een kamer betrekken en begin september een rennende start maken is lastig. Ze kunnen het er gewoon niet bij hebben. Bovendien, een kamer is duur. Belachelijk duur. Hier in de regio Amsterdam mag je blij zijn als je een kamer kunt vinden voor minder dan €500 incl. En dan heb ik het over een kamertje!

En laat dat nou juist ook een probleem geworden zijn door het leenstelsel. Ik zie om mij heen veel meer studenten dan ooit worstelen met hun studie + twee bijbanen om het nog een beetje betaalbaar te houden met het leenstelsel. Dat zijn _juist_ de banen die niemand anders wilt en dus _juist_ de banen in de avonduren. (Doorgaans Horeca).

Bedenk bovendien dat veel studenten een college wat pas om 19:00 eindigt niet eens _kunnen_ bijwonen. In veel buitengebieden stopt het OV tussen 18:00 en 19:30. Dus dan kunnen ze niet eens meer thuis komen.

Dus:
BSA + Leenstelsel: Student reist veel meer want woont nog thuis
Leenstelsel: Voor een hoop studenten is bijbaan essentieel.
NS: Heeft gegokt en verloren.

Oplossing: We gaan gewoon de studenten nog meer pakken!

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 04-03-2016 23:42 . Reden: OV in buitengebieden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Misschien handig voor Gambieter om te weten, voor het OV abbonement betaal ik als student een kleine €2.112 euro per jaar. Als forens krijg je betaald voor die km's of ritjes die je maakt, als student niet. :w

Alles voor een betere toekomst, een toekomst welke door generaties voor mij verpest en/of onmogelijk gemaakt word. ;(

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 04-03-2016 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22

defiant

Moderator General Chat
offtopic:
Op zich blijft het altijd wel opmerkelijk dat studenten vaak hun ergste vijanden zijn, na hun afstuderen tenminste. Want als mensen eenmaal afgestudeerd zijn heeft men vaak opeens geen problemen meer met maatregelen/bezuinigingen die nadelig zijn voor studenten. Of het nu gaat om politici die zeer ruim over hun studie gedaan hebben of in dit geval het gezeur over de student in spits.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Het verbaast me dat ik zoveel tweakers mee zie gaan in de ideeen van de NS. Zoals Nijn aangeeft is de drukke spits niet het probleem, maar het feit dat de NS het heeft laten afweten. Of dat nou met het te laat bestellen van treinstellen te maken heeft of met een grove inschattingsfout, dat maakt denk ik niet zoveel uit. De NS heeft de laatste jaren zijn gezicht al niet laten zien. Dit is geen uitzondering, maar het zoveelste idee wat er voor zorgt dat de problemen alleen maar groter worden. Waar een wil is, is een weg zou je zeggen. Ik denk dat dit bij de NS niet zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

14ml337 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:52:
Het verbaast me dat ik zoveel tweakers mee zie gaan in de ideeen van de NS. Zoals Nijn aangeeft is de drukke spits niet het probleem, maar het feit dat de NS het heeft laten afweten. Of dat nou met het te laat bestellen van treinstellen te maken heeft of met een grove inschattingsfout, dat maakt denk ik niet zoveel uit. De NS heeft de laatste jaren zijn gezicht al niet laten zien. Dit is geen uitzondering, maar het zoveelste idee wat er voor zorgt dat de problemen alleen maar groter worden. Waar een wil is, is een weg zou je zeggen. Ik denk dat dit bij de NS niet zo werkt.
Het probleem is dat de NS ondanks de privatisering nog steeds semi-overheid is, geen echte concurrentie heeft en bovendien too big to fail is. Als de NS stopt met rijden loopt het hele land vast.

Geen ideale combinatie met het oog op de te verwachten dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

D4NG3R schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:43:
Misschien handig voor Gambieter om te weten, voor het OV abbonement betaal ik als student een kleine €2.112 euro per jaar. Als forens krijg je betaald voor die km's of ritjes die je maakt, als student niet. :w
Ik betaalde als werknemer toendertijd veel meer voor mijn trajectkaart, en die kreeg je echt niet betaald verder dan de minimale reiskostenvergoeding. En dat was geen OV-jaarkaart, ik mocht alleen een specifiek traject doen. Een OV-jaarkaart voor 96 per maand (die in een andere post wordt genoemd) of 2112 euro per jaar is een koopje. Niet iedereen krijgt de hoofdprijs in reiskostenvergoeding.
defiant schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:50:
offtopic:
Op zich blijft het altijd wel opmerkelijk dat studenten vaak hun ergste vijanden zijn, na hun afstuderen tenminste. Want als mensen eenmaal afgestudeerd zijn heeft men vaak opeens geen problemen meer met maatregelen/bezuinigingen die nadelig zijn voor studenten. Of het nu gaat om politici die zeer ruim over hun studie gedaan hebben of in dit geval het gezeur over de student in spits.
Tja, je kan ook zeggen dat mensen realistischer worden als ze moeten gaan werken ;) . Studenten missen ook wel een stuk realisme, dat zie je ook hier met alleen naar de NS wijzen, die weer met politici te maken heeft, etc.

Ik probeer juist een beetje verder te kijken dan alleen het "arme studenten" verhaal. Wat voor andere opties zijn er? Wat voor nadelen zitten daar aan? Juist het vasthouden aan die belachelijke 9 to 5 en de 5-daagse werkweek maakt dat er geen ruimte is voor nieuwe ideeen. Veel meer studies in het weekend gaan doen dan, en dinsdag/woensdag vrij? Ook gelijk meer tijd voor bijbaantjes ;)
Migrator schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:26:
Wordt de maatschappij/de economie er beter van als de treinen minder druk zijn in de spits?
Als experimenteel wetenschapper zeg ik: proberen :+

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 05-03-2016 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
objectief wat problemen gaat geven voor de maatschappij.
Als werkgever zet je een student in op kut klusjes en op kut tijden. Als al het dagelijks werkend personeel thuis op de bank GTST zit te kijken, gaat een student je rotzooi opruimen of je rotzooi verkopen.

Als werkgever wil je niet dat een vakkenvuller je winkelend publiek in de weg loopt. Je wilt geen verkopers om 8 uur 's ochtends deur aan deur laten gaan. Afgezien of de student dit wil of niet, dit is niet waar de markt om vraagt.

En ik heb mijn studentenleven ruim 10 jaar geleden afgesloten, dus ik hoef er geen stapje voor terug te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:58:
Tja, je kan ook zeggen dat mensen realistischer worden als ze moeten gaan werken ;) . Studenten missen ook wel een stuk realisme, dat zie je ook hier met alleen naar de NS wijzen, die weer met politici te maken heeft, etc.
Dat zou misschien kloppen als het uitsluitend studenten zouden zijn die naar de NS wijzen. Dat blijkt echter niet, behalve dat het als argument wordt aangedragen omdat er verder blijkbaar niet veel concrete argumenten zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Als de OV-Studentenkaart een markt-conform tarief zou kennen, zou dat niet betaalbaar zijn voor studenten. Dat zou betekenen dat menig studie niet meer mogelijk is omdat die (u raad het al, uit kostenoverwegingen) door meerdere universiteiten gedeeld worden. Mijn studie vind gelukkig maar op twee universiteiten binnen Amsterdam plaats, maar ik heb ook collega's die in sommige periodes al hun vakken in Utrecht hebben.
Bovendien zouden de werkgevers problemen krijgen met het uitbuite aanbieden van stageplaatsen, want de student heeft geen mogelijkheid om op de bedrijfslocatie te komen. Ook zouden pappie en mammie boos worden, want opeens heeft de student een wel heel valide reden om niet meer ieder weekend af te reizen naar Limburg.

Daarom heeft de OV-Studentenkaart een prijs die niet markt-conform is. Met natuurlijk het grootste nadeel: Heel veel jalousie. Maar wat sommige werknemers vergeten is dat zij loon + reiskostenvergoeding krijgen. Studenten krijgen een lening.

Verder wijzen de studenten inderdaad naar de NS. Het is de NS die zonder met enige studentenorganisatie te overleggen deze acties is gaan ondernemen. Het is de NS die vind dat studenten buiten de spits moeten reizen en de NS die het directe probleem voor de student heeft veroorzaakt.

Je kunt de situatie heel simpel weergeven:
Voor:
NS had een probleem
Studenten hadden een probleem

Na:
NS heeft een veel minder probleem
Studenten hebben een nog groter probleem.

Oorzaak: Gesprekken en onderhandelingen die de NS heeft gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 17:03

Barrycade

Through the...

Tis een tijdje geleden voor mij maar sinds wanneer is een dag van een student opeens gevuld met college gedurende een hele werkdag?

Als ze college momenten vanaf 10 tot 4 zouden doen (avond spits is toch meestal wat rustiger) dan is er toch geen man over boord? Eventuele studiesessies kan je mooi thuis doen tijdens de spits.

Wellicht 1x per week wat avond sessies.
Of wellicht een college via Skype / YouTube.

Dit lijkt namelijk meer op mijn werkdag, starten thuis of op een kantoor in de buurt en daarna reizen. Indien mogelijk Skypen. Indien een afspraak wat verder weg, wat later starten en door tot na de spits.

Ik wist niet dat studenten zulke brave/ouderwetse 9 tot 5-ers waren geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barrycade schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:18:
Tis een tijdje geleden voor mij maar sinds wanneer is een dag van een student opeens gevuld met college gedurende een hele werkdag?
Bij ons waren dagen toch vaak gevuld. Dat er soms (maar lang niet altijd) tussendoor lege uren waren en andere dagen vrij doet daar weinig aan af. Vooral de tussenuren zijn ondanks veel inspanningen van studenten zelf nooit veranderd, dus het is een raadsel waarom dat nu opeens wel zou kunnen. Planningstechnisch blijkt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

[...]
Ik denk dat het probleem al een stuk minder zou zijn als ze zich aan hun eigen afspraak hadden gehouden: alleen nog maar dubbeldeks materieel kopen. Ergens in de jaren 80 of 90 [ik ben geen hele grote treinenkenner] was dat een idee, oa. vanwege de invoering van de studenten-OV kaart. Toen zou er ook een groot tekort aan plaatsen zijn geweest.

Het is even goed gegaan, met de aanschaf van een bootlading DD-AR en [V]IRM, echter, de SLT is gewoon weer enkeldeks, en ook de opvolger van de SGM [de oude sprinter] is een enkeldekker. Ik betwijfel of die trein echt veel meer plek biedt dan de SGM.

Anderzijds, een dubbeldekker als stoptrein is ook onhandig, omdat het vrij lastig moet zijn om daar 3 sets deuren in kwijt te raken.

Over de ICNG, de nieuwe intercity die vast de oude koplopers gaat vervangen kan ik nog niks vinden, maar ik ze ervoor aan om ook daar weer geen dubbeldekker van te maken...

Lesroosters verplaatsen is zoals al gezegd lastig. Toen ik nog studeerde had ik regelmatig om 8:30 mijn eerste hoorcollege: halve klas was afwezig, en van de mensen die aanwezig waren, was weer maar 50% daadwerkelijk aanwezig, genoeg mensen stonden op teletekst, en sommigen gingen gewoon helemaal naar boven om daar verder te slapen.

Heb ook wel lessen tot richting de 18:00 gehad, en ook dan zie je mensen echt aftakelen. En dan nog naar huis, geen probleem als je in dezelfde stad woont, maar ik moest nog een uur reizen, en meerdere van mijn klas 2 uur. Leuk, om 20:00 thuis zijn, zeker als je de volgende dag om 8:30 verwacht wordt voor simulatie.

Kan het? Vast wel, maar dan moet je heel erg gaan managen, en ik ken weinig scholen die daar goed in zijn :+

Ik denk dat de beste oplossing voor "iedereen" is gewoon heel wat dingen terugdraaien. Leenstelsel is natuurlijk een draak van een idee, maar zorg er ook eens voor dat je fatsoenlijk kunt wonen, voor een fatsoenlijke prijs in een stad met een HBO en een uni. Je betaald je blauw voor een krap krot. "Dan ga je niet in een studentenstad wonen", tja, heb ik geprobeerd, maar daar is vaak totaal geen aanbod, en het beetje wat er is, is nog steeds knap prijzig. En dan zit je al snel weer met reistijd.

En daar zie ik toch echt een taak van de overheid: huisvesting. Zorg ervoor dat studenten voor een eerlijke prijs [dus niet 30 euro of meer per vierkante meter] in een goede kamer kunnen wonen. Dan hoeven er minder te reizen, pak je huisjesmelkers aan, is beter voor de gezondheid van studenten, leuk voor de lokale middenstand [minder leuk voor de middenstand van het platteland, dat wel]

Eigenlijk verneukt iedereen het, de NS, de overheid, de scholen zelf, en de student is de dupe, hoera! :/

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

Ik betaalde als werknemer toendertijd veel meer voor mijn trajectkaart, en die kreeg je echt niet betaald verder dan de minimale reiskostenvergoeding.
En wanneer was toen? >20 jaar geleden?
En dat was geen OV-jaarkaart, ik mocht alleen een specifiek traject doen. Een OV-jaarkaart voor 96 per maand
96 euro per 2 weken x11 maanden per jaar. Het alternatief is een trajectkaart voor nog geen 10 euro minder per maand. En daar krijg ik (in tegenstelling tot een forens) geen cent van terug voor de komende 3 jaar.
Blaas nog harder van de toren af wil je. :')

Je lijkt totaal geen idee te hebben van de huidige staat van het hoger onderwijs. Waar je vroeger nog de luie student uit kon hangen zit je tegenwoordig met ongein als de BSA en het leenstelsel. Ik houd netto een uur of 4 over aan vrije tijd in de week. Als ik jouw mag geloven is dat de hoofdprijs.
Ik probeer juist een beetje verder te kijken dan alleen het "arme studenten" verhaal. Wat voor andere opties zijn er? Wat voor nadelen zitten daar aan? Juist het vasthouden aan die belachelijke 9 to 5 en de 5-daagse werkweek maakt dat er geen ruimte is voor nieuwe ideeen. Veel meer studies in het weekend gaan doen dan, en dinsdag/woensdag vrij? Ook gelijk meer tijd voor bijbaantjes ;)
Kom zelf dan met realistische suggesties. Buiten de steden om is OV in het weekend bijna non-existant.

[ Voor 48% gewijzigd door D4NG3R op 05-03-2016 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Barrycade schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:18:

Als ze college momenten vanaf 10 tot 4 zouden doen (avond spits is toch meestal wat rustiger) dan is er toch geen man over boord? Eventuele studiesessies kan je mooi thuis doen tijdens de spits.

Wellicht 1x per week wat avond sessies.
Of wellicht een college via Skype / YouTube.

Dit lijkt namelijk meer op mijn werkdag, starten thuis of op een kantoor in de buurt en daarna reizen. Indien mogelijk Skypen. Indien een afspraak wat verder weg, wat later starten en door tot na de spits.

Ik wist niet dat studenten zulke brave/ouderwetse 9 tot 5-ers waren geworden.
Het hangt heel erg van de studie af, maar veel studies zijn veel intensiever geworden doordat de regering wil dat de Bachelor + Master in 4 jaar is afgerond.

Maar het klopt dat een gemiddelde student zeker wel een paar tussenuren heeft op een dag. Daarom zitten ook lang niet alle studenten altijd in de spits in de trein.

Maar doordat de universiteiten nu al te weinig capaciteit hebben (Oorzaak: doelstellingen zoals 50% hoger opgeleiden enzo) is er zeker niet de capaciteit om die vroegere uren uit te roosteren zonder daar in de avond uren voor in de plaats te zetten. Er zijn gewoon niet genoeg zalen om al die colleges te geven.

Online colleges zijn prima als naslag, maar laten we de kwaliteit van het onderwijs a.u.b. niet nog verder onder druk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nijn schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:17:
Oorzaak: Gesprekken en onderhandelingen die de NS heeft gevoerd.
Dit speelt al veel langer en is echt geen nieuw plan. Het komt zo ongeveer elk jaar terug. Ik kan me zeker 10 jaar terug die discussie al herinneren, en misschien nog wel langer.

Ik ben echter nog steeds benieuwd naar alternatieven. Daluren trein, spits alleen bus? Geen OV-jaarkaart maar een specifiek traject-kaart? Iets met lengte en breedte, een belastingsverhoging gaat er zeker niet doorheen komen ;)
D4NG3R schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:30:
En wanneer was toen? >20 jaar geleden?
Tot 2007 :) . Ik was bijna student af toen die studenten OV-kaart werd ingevoerd, en we dat ding absoluut niet wilden hebben. The times they are-a-changing :p .
96 euro per 2 weken x11 maanden per jaar. Het alternatief is een trajectkaart voor nog geen 10 euro minder per maand. En daar krijg ik (in tegenstelling tot een forens) geen cent van terug voor de komende 3 jaar.
Zoals gezegd: individuele omstandigheden kun je niet in beleidsbeslissingen meenemen. Voor jou zat anderen die er wel heel veel voordeel van hebben.
Nijn schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:31:
Maar doordat de universiteiten nu al te weinig capaciteit hebben (Oorzaak: doelstellingen zoals 50% hoger opgeleiden enzo) is er zeker niet de capaciteit om die vroegere uren uit te roosteren zonder daar in de avond uren voor in de plaats te zetten. Er zijn gewoon niet genoeg zalen om al die colleges te geven.

Online colleges zijn prima als naslag, maar laten we de kwaliteit van het onderwijs a.u.b. niet nog verder onder druk zetten.
Ik denk dat als we het aantal beschikbare plaatsen voor studenten gaan beperken, het oproer pas echt gekraaid wordt.

Ik ben zelf een fan van het Nederlandse stelsel, ik zie in andere landen dat mensen echt belachelijk veel moeten lenen. Maar in Nederland wel heel weinig, en het is de vraag of dat uiteindelijk zo kan blijven. Moet iedereen kunnen studeren? Of is een soort van barriere nodig? En laat die barriere dan op geschiktheid zijn, niet op financiele middelen.

Maar enig realisme is wel nodig. Ik vind het knap dat Evest sporten op hoog niveau met studeren kan combineren, maar moet dat mogelijk worden gemaakt met staatssteun? Of zijn daar keuzes nodig? (niet persoonlijk naar evest, gewoon als voorbeeld).

Verder moeten we ons wel realiseren dat de treinkaartjes in Nederland niet alleen behoorlijk goedkoop zijn, zeker met het kunnen pakken van elke trein. Er zijn zat landen in de omgeving waar dat niet kan, of dat je voor die flexibiliteit flink extra moet dokken.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 05-03-2016 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D4NG3R schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:07:
[...]

Bull. Ik probeer er als student ook maar het beste van te maken, en met ruim 3u per dag aan reistijd naar en van college blijft er verdomde weinig tijd over om nog te kunnen werken. Al helemaal als de roosters verder naar achter worden gedrukt omdat de NS haar zaakjes niet op orde kan krijgen.

[...]

Realistisch blijven? Met de recentelijke invoering van het leenstelsel is het voor verreweg de meeste studenten een must om naast de studie te gaan werken, al helemaal voor de studenten die niet meer thuis wonen. Er is naast de studie vaak al vrij weinig tijd om te werken, laat staan als alle colleges later op de dag plaats vinden. Genoeg jongeren kiezen er nu al voor om niet te gaan studeren omdat het veel te duur is geworden, het gaat leuk worden als het voor hen die wel kunnen studeren het ook onmogelijk word gemaakt denk je niet? :w

Laten we even als voorbeeld nemen dat mijn college 1.5u vooruit word geschoven:
Begintijd 8:30 > 10:00, eindtijd 17:30 > 19:00
Vertrektijd heen: 6:40 > 7:40 (Ruim 40 minuten voor de les daar ipv 10, half uur eerder weg omdat er buiten de spits niet elk half uur bussen rijden.)
Aankomsttijd terug: 18:12 > 20:42.

Dat ik later thuis ben zij mij persoonlijk een rotzorg wezen, maar pas na 21:00 kunnen werken? Ik moet de volgende dag weer om 7:40 weg en heb ook stapels huiswerk en een priveleven weet je? :z

's Morgens win ik niks en 's avonds ga ik er 2u op achteruit. In de werkelijkheid nog veel meer omdat ik 's avonds ook maar tot 10:30 kan werken omdat ik anders uberhaupt niet meer thuis kom. |:(

Wat is erop tegen om dichter bij je studie te gaan wonen dan? Die drie uur reistijd is een redelijk non argument.

Bottom line kost elke student de samenleving al kapitalen. Daar mag door de student best in geïnvesteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
MikeyMan schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:42:
[...]
Bottom line kost elke student de samenleving al kapitalen.
Nee, bottom line levert een gemiddelde student de samenleving kapitalen op. Alleen dat is op de langere termijn. Op de korte termijn kosten studenten geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bottom line kost elke student de samenleving al kapitalen. Daar mag door de student best in geïnvesteerd worden.
Dat is een investering door de maatschappij en eentje die zich over het algemeen wel terugbetaald :)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 05-03-2016 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

Wat is erop tegen om dichter bij je studie te gaan wonen dan? Die drie uur reistijd is een redelijk non argument.
Studentenhuisvesting is in Nijmegen (en omgeving) vrij beroerd met wachtlijsten van soms bijna een jaar. Ja of je moet in een gevangenishokje van een paar m2 willen gaan wonen. Sowieso; wat ik dan win aan uren verlies ik in kosten. Netto levert dat misschien 2 of 3 uurtjes in de week op tegenover een flinke verlaging in comfort en privésfeer. En dat is als ik daar aan een baan zou kunnen komen met hetzelfde inkomen als ik nu heb. Vergeleken met leeftijdsgenoten verdien ik namelijk vrij veel in het uur.
Last van selectief geheugen? De Nederlandse student levert uiteindelijk ruimschoots meer op dan dat die kost, en de kosten van studeren is de laatste paar jaar flink omhoog gegaan.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 05-03-2016 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nijn schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:44:
[...]

Nee, bottom line levert een gemiddelde student de samenleving kapitalen op. Alleen dat is op de langere termijn. Op de korte termijn kosten studenten geld.
De gemiddelde afgestudeerde student wel ja. Maar ik kan me voorstellen dat als we de heel populatie meenemen, dit iets anders uitvalt. Studeren kost iets van 15k per jaar dacht ik?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2016 00:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

gambieter schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:40:
Ik ben zelf een fan van het Nederlandse stelsel, ik zie in andere landen dat mensen echt belachelijk veel moeten lenen. Maar in Nederland wel heel weinig, en het is de vraag of dat uiteindelijk zo kan blijven. Moet iedereen kunnen studeren? Of is een soort van barriere nodig? En laat die barriere dan op geschiktheid zijn, niet op financiele middelen.
Zolang studenten op de lange termijn nog meer opleveren dan kosten is dat geen zinnige discussie. Om het over vergelijkingen met de exorbitante situaties in het buitenland maar te zwijgen, daar is zo onderhand sprake van verkapte slavernij. Je stort je diep in de schulden of komt niet hoger dan fysieke arbeid.
Maar enig realisme is wel nodig. Ik vind het knap dat Evest sporten op hoog niveau met studeren kan combineren, maar moet dat mogelijk worden gemaakt met staatssteun? Of zijn daar keuzes nodig? (niet persoonlijk naar evest, gewoon als voorbeeld).
Het is niet zinnig het over de situatie van Everest te hebben als dat niet maatgevend is voor de rest van de studenten. Nog even los van de discussie of studenten productiever zijn als ze alleen maar mogen werken - dat geldt voor gewone werknemers in ieder geval niet. Daar blijkt stelselmatig dat mensen die wat meer lucht krijgen gelukkig er productiever zijn. Ook nog even los van de tendens dat studenten een last zijn en kort gehouden moeten worden. Het lijkt zo onderhand dat studenten gestraft moeten worden en geen volwaardige burgers zijn.

Studeren wordt in sommige landen gelijkgesteld aan werken en dat is zo'n gekke gedachte helemaal niet.

Cue iemand met het verhaal dat echte arbeid en verantwoordelijkheid oh zoveel zwaarder zou zijn, geïllustreerd met voorbeelden van pretstudie-studenten die geenszins representatief zijn voor de gehele populatie.
Het schreeuwende woning- en kamertekort, misschien? Een significant deel van de kosten van en student zitten in het huren van een klein kamertje.
MikeyMan schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:46:
De gemiddelde afgestudeerde student wel ja. Maar ik kan me voorstellen dat als we de heel populatie meenemen, dit iets anders uitvalt.
Het gemiddelde telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

MikeyMan schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:46:
[...]

De gemiddelde afgestudeerde student wel ja. Maar ik kan me voorstellen dat als we de heel populatie meenemen, dit iets anders uitvalt. Studeren kost iets van 15k per jaar dacht ik?
Gezien het leenstelsel en de belastingdruk in Nederland, betwijfel ik dat,

Mijn moeder, verzorgende, 28 uur per week + de nodige extra uren, dus zeg gem. 32 uur per week, betaald al iets van 600-700 euro per maand aan loonbelasting. Ja, ze heeft voor een verzorgende een goed salaris, maar toch, ik denk dat de gemiddelde HBO'er daar echt wel overheen kan gaan na een paar jaar.

Ik denk dat een beetje student zichzelf na een jaar of 10 wel heeft terugbetaald, da's zonder leenstelsel mind you.

Maak er voor de grap 15 jaar van, met een beetje pech werkt hij bijna 40 jaar, dus betaald hij zichzelf bijna 3x terug.

Hoeveel rendement wil je hebben? Ik kan heel weinig dingen bedenken die zoveel rendement geven.

Maarja, langetermijn visie, da's een uitgestorven diersoort in Nederland, geld besparen op de korte termijn is veel belangrijker dan geld verdienen op de lange termijn. Alsof Nederland over 10 jaar niet meer bestaat :/

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobinHood schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:55:

Gezien het leenstelsel en de belastingdruk in Nederland, betwijfel ik dat,

Mijn moeder, verzorgende, 28 uur per week + de nodige extra uren, dus zeg gem. 32 uur per week, betaald al iets van 600-700 euro per maand aan loonbelasting. Ja, ze heeft voor een verzorgende een goed salaris, maar toch, ik denk dat de gemiddelde HBO'er daar echt wel overheen kan gaan na een paar jaar.

Ik denk dat een beetje student zichzelf na een jaar of 10 wel heeft terugbetaald, da's zonder leenstelsel mind you.

Maak er voor de grap 15 jaar van, met een beetje pech werkt hij bijna 40 jaar, dus betaald hij zichzelf bijna 3x terug.
Een student rendeert natuurlijk veel meer dan alleen in loonbelasting. De hele economie lift mee. Van import en export naar productiviteit en algehele waarde - alles wordt onder de streep meer waard van meer opgeleide mensen die aan het werk zijn.

Mind you, er is uiteraard een verzadigingspunt, maar dat lijkt vooralsnog geen enkele rol te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Waarom zijn er zo hard 2 kanten?
Is het niet plausible om te denken dat het zowel de NS is die steken laat vallen, als zowel het feit dat Nederland een klein druk en opgepropt landje is, met name in de randstad?

Ik vind sowieso heel die 9 tot 5 mentaliteit (om maar met termen te strooien) dikke onzin. Het geldt gewoon voor alles in het leven: mate. Je kan best ongezond eten, een biertje drinken maar het is niet gezond/verstandig om dat enorm veel te doen, en alles in 1x. Wellicht niet een 100% correct voorbeeld maar je kunt beter dagelijks één klein drankje nemen (wijn bijv) dan op de zaterdag 7x zo'n drankje en de rest van de week niet.

Dus ja, waarom stapt half Nederland rond ~8 in de auto/OV of wat dan ook om naar hun werk/school/ w/e te gaan? Dat is óók niet logisch.

Los van het feit dat bijvoorbeeld de winkels, huisartsen etc. precies de zelfde openingstijden hebben als mijn werktijden. Handig hé? (even los van uitzonderingen..).

Veel dingen kloppen niet, wellicht een stukje generatie, het geen wat we gewoon allemaal gewend zijn.

Daarbij is het niveau van de NS beenedenpijl. Ik zou het niet perse beter doen maar realistisch mag je best zijn dat het vaak een zootje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Douweegbertje schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:04:
Ik vind sowieso heel die 9 tot 5 mentaliteit (om maar met termen te strooien) dikke onzin. Het geldt gewoon voor alles in het leven: mate. Je kan best ongezond eten, een biertje drinken maar het is niet gezond/verstandig om dat enorm veel te doen, en alles in 1x. Wellicht niet een 100% correct voorbeeld maar je kunt beter dagelijks één klein drankje nemen (wijn bijv) dan op de zaterdag 7x zo'n drankje en de rest van de week niet.

Dus ja, waarom stapt half Nederland rond ~8 in de auto/OV of wat dan ook om naar hun werk/school/ w/e
Het is overduidelijk dat daar enorme winsten te behalen vallen, ook als je meeneemt dat het soms handig is dat je tegelijk begint. Er zijn op dit vlak echter nauwelijks serieuze stappen gezet, terwijl het bijzonder onhandig is dat alle winkels open zijn als iedereen iets anders te doen heeft. In een samenleving waar tweeverdienen de standaard is geworden heeft dat ook steeds minder zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

Als je later groot bent en gewoon een loonslaaf wordt, dan heb je daar ook maar mee om te gaan ;) .
Hoezo, jij werkte toch in de UK dacht ik? ;)
It pays to keep flexible working hours
[...]
A new law went into effect in the UK that gives all employees the right to ask for flexible work options, and employers have the right to refuse only if they have a legal reason.
Je kunt als bedrijf wel verlangen dat mensen in pak komen, of dat mensen van 9 tot 5 werken, maar toptalent slaat dat soort bedrijven gewoon over. Want een bedrijf als Google doet dit niet.

Ik heb roosters gemaakt op een universiteit, en wat je ziet is dat inderdaad weinig docenten om 9u willen beginnen, en dat vakken alleen daar eindigden als dit niet anders kon vanwege zaal- of groepseisen. En terecht natuurlijk, volgens de wetenschap: Slaapexpert: Werken van 9 tot 5 is vorm van marteling. En ook:
Learning-styles research reveals increased learning occurs when a student is taught and assessed at their preferred time-of-day. Current research from later-start time initiatives in schools indicates positive outcomes for some students. Collectively, these studies suggest that one strategy to maximize the potential for learning may be consideration of a student’s chronotype, the preference to function during certain times of the day.
70% van de studenten zijn geen ochtendmensen, dus om 9 uur of eerder beginnen is gewoon een slecht idee. Dus dat studenten de ochtendspits mijden lijkt mij een goed plan. Hoe het met de avond zit weet ik niet, avondklassen doen het nu vrij goed, maar dit is een totaal andere groep studenten... Het scheelt ook nog of je om 9u bent begonnen en dan door moet, of dat je direct in de avond begint met leren.
Het is net als met snelwegen: meer capaciteit betekent dat meer mensen er gebruik van gaan maken. Dat helpt dus niet.
Dit is nu een slecht argument. We leggen maar geen wegen aan, want straks worden ze nog gebruikt ook. Analoog: We schaffen geen snellere servers aan, want de eisen die software aan de servers stelt gaat dan alleen maar omhoog? Tuurlijk klopt dat, maar wat was het doel eigenlijk? :p
Of er nog veel rek in zit vraag ik me trouwens ook erg af.
Het overgrote deel van de randstad in NL is weiland.. Nu is vaak stationscapaciteit eerder het probleem, maar treinen kunnen dichter op elkaar geplaatst worden als je de aansturing en beveiliging aanpast, en veel treinen zijn nu nog enkeldeks. En ook zie je dat stations worden vergroot.
Dat hangt van het bijbaantje af. De studenten die wij in dienst hebben leren wel degelijk veel nuttige dingen. Maar dat is dan wel een 'bijbaantje' wat later door kan groeien in een echte baan als de studie is afgerond. (En nu vaak tussen bachelor en master in begint vanwege de 'harde knip') Onderwijs zo snel mogelijk laten afleggen is ook niet een doel op zich, al lijkt het daar tegenwoordig bijna wel op. Gek genoeg hebben de politici die dat nu invoeren veelal zelf lang gestudeerd, en ik heb niet het idee dat ze daar slechter van geworden zijn.

Bij het roosters maken zijn er ook mensen die liever niet hebben dat er 'vrije dagen' ontstaan. Stel je toch eens voor dat de studenten misschien een bijbaantje nemen op die vrije dag (zoals ikzelf had). Maar ik plande zelf liever een dag vrij voor de studenten, zodat ze de dagen dat ze wel iets hadden zeker kwamen, en eventueel ook een bijbaantje konden hebben.

Als dit plan leidt tot minder 'vrije dagen' voor de studenten, dan krijg je alsnog ook meer vervoersbewegingen op rustige tijden. En daarnaast lijkt me dat dus een valide argument tegen dit plan.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Die meer vervoersbewegingen buiten de spits zijn voor de NS dan wel weer prima, ze kunnen meer vergoeding vragen voor studenten aan de overheid & hun bezettingsgraad gaat omhoog.

Om iedereen even te helpen herinneren: de OV studentenkaart is ingevoerd als bezuinigingsmaatregel tegen de administratieve rompslomp van het declareren/traject abonnementen registreren.
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:24:
[...]

Het is overduidelijk dat daar enorme winsten te behalen vallen, ook als je meeneemt dat het soms handig is dat je tegelijk begint. Er zijn op dit vlak echter nauwelijks serieuze stappen gezet, terwijl het bijzonder onhandig is dat alle winkels open zijn als iedereen iets anders te doen heeft. In een samenleving waar tweeverdienen de standaard is geworden heeft dat ook steeds minder zin.
Stagnatie zit 'm niet alleen hierin.
De afgelopen 20 jaar is de arbeidsparticipatie onder vrouwen enorm toegenomen, echter heeft dit er niet toe geleid dat mannen veel minder gingen werken (wel iets maar niet evenredig). Gek genoeg zijn huishoudens daardoor meer uren gaan werken per tijdseenheid, is dat niet 'raar'? Behalve dat ik dit alles behalve een teken van vooruitgang vind is daardoor de druk op de infrastructuur nog verder toegenomen.
[...]

De vraag in iets bredere zin is echter: waarom? Of ik nu om 8:30 of 10 uur begin te tekenen achter een CAD station maakt weinig uit, waar dat ding staat ook niet gek veel. Afspraken en overleg zijn een relatief beperkt deel van mijn werktijd. Veel werkgevers in de techniek die lachen je zo ongeveer uiit als je hier om vraagt/hier over begint. Waarom? je mag 't zeggen.
[...]

Denk dus een abstractiestapje hoger: waarom verdoen we zo veel tijd aan reizen + vertraging en hoe kunnen we als maatschappij dit voorkomen?
[...]

Het is net als met snelwegen: meer capaciteit betekent dat meer mensen er gebruik van gaan maken. Dat helpt dus niet. Of er nog veel rek in zit vraag ik me trouwens ook erg af. Of je moet die k*ttreintjes krijgen waar ik in het VK nog wel eens in moet zitten, waar alleen japannertjes in de stoelen passen.

Denk dat voor de hele maatschappij dit geld, het is makkelijk om de studenten dit 'probleem' in de schoenen te schuiven maar dat is niet meer dan symptoombestrijding.

[ Voor 55% gewijzigd door GoldenSample op 05-03-2016 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GoldenSample schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:31:
Stagnatie zit 'm niet alleen hierin.
De afgelopen 20 jaar is de arbeidsparticipatie onder vrouwen enorm toegenomen, echter heeft dit er niet toe geleid dat mannen veel minder gingen werken (wel iets maar niet evenredig). Gek genoeg zijn huishoudens daardoor meer uren gaan werken per tijdseenheid, is dat niet 'raar'? Behalve dat ik dit alles behalve een teken van vooruitgang vind is daardoor de druk op de infrastructuur nog verder toegenomen.
Dat is op zich niet raar, wellicht wel onwenselijk. Alleenstaanden krijgen het zo steeds moeilijker. Misschien nog niet eens strikt in de zin van armoede, maar alleen een huis kopen is inmiddels schier onmogelijk. Als het je financieel al lukt, dan mag je simpelweg het geld niet lenen. Mensen die 7 jaar geleden prima een huis konden kopen en met gemak naar verwachting afgelost hebben mogen nu met hetzelfde inkomen de helft van het geld lenen.

Overigens zijn ook studenten daar de dupe van, want die hebben ook last van de woningmarkt die geen raakvlak met de realiteit meer heeft. Omgerekend betalen zij eigenlijk altijd de hoofdprijs. Omdat het maar voor een beperkte periode is en je toch niets te vertellen hebt doet men toch maar wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pedorus schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:31:
Hoezo, jij werkte toch in de UK dacht ik? ;)
Yep, en doe ook flexibel werken ("self-managed hours"), maar dat is alleen voor upper middle management en hoger bij ons. Maar de top zat er toch over te denken om te gaan zeuren dat ik 10-11 start en 19-21 eindig, want slecht voorbeeld voor studenten en zo.

Maar goed, nog een paar maanden en dan zien we wel weer even :p
Ik heb roosters gemaakt op een universiteit, en wat je ziet is dat inderdaad weinig docenten om 9u willen beginnen, en dat vakken alleen daar eindigden als dit niet anders kon vanwege zaal- of groepseisen. En terecht natuurlijk, volgens de wetenschap: Slaapexpert: Werken van 9 tot 5 is vorm van marteling. [...] Het scheelt ook nog of je om 9u bent begonnen en dan door moet, of dat je direct in de avond begint met leren.
Ik denk dan ook dat een deel van de negatieve reactie een Pavlov is ("ze pakken ons"). Zoals gezegd, toen die OV-jaarkaart werd ingevoerd waren de meeste studenten heel fel tegen, en een paar jaar later ook heel erg tegen het verlies ervan. Men was er aan gewend geraakt, en wilde geen verandering.
Dit is nu een slecht argument. We leggen maar geen wegen aan, want straks worden ze nog gebruikt ook. Analoog: We schaffen geen snellere servers aan, want de eisen die software aan de servers stelt gaat dan alleen maar omhoog? Tuurlijk klopt dat, maar wat was het doel eigenlijk? :p
Dat is dan ook niet wat ik bedoelde. Wel is het gewoon zo dat die aankoop van nieuw materieel alleen een korte termijn-oplossing is, niet lange termijn, want dan krijg je wat ik bedoel. Als het minder onprettig wordt gaan meer mensen het gebruiken, en dan is het positieve effect van die aankopen weer weg en het geklaag terug (als het ooit weggaat).
Het overgrote deel van de randstad in NL is weiland.. Nu is vaak stationscapaciteit eerder het probleem, maar treinen kunnen dichter op elkaar geplaatst worden als je de aansturing en beveiliging aanpast, en veel treinen zijn nu nog enkeldeks. En ook zie je dat stations worden vergroot.
Vergeet het goederenverkeer niet, het zit erg vol.
Gek genoeg hebben de politici die dat nu invoeren veelal zelf lang gestudeerd, en ik heb niet het idee dat ze daar slechter van geworden zijn.
Stel je voor dat ze nog slechter zouden zijn :X . Misschien dat we juist betere politici krijgen als ze zelf ervaren hoe slecht het is :p
Als dit plan leidt tot minder 'vrije dagen' voor de studenten, dan krijg je alsnog ook meer vervoersbewegingen op rustige tijden. En daarnaast lijkt me dat dus een valide argument tegen dit plan.
Nou ja, je moet je afvragen of het een OV-kaart moet zijn of een trajectkaart met een redelijke flexibiliteit voor omzetten traject. Maar dat is weer een andere discussie.
GoldenSample schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:31:
De vraag in iets bredere zin is echter: waarom? Of ik nu om 8:30 of 10 uur begin te tekenen achter een CAD station maakt weinig uit, waar dat ding staat ook niet gek veel. Afspraken en overleg zijn een relatief beperkt deel van mijn werktijd. Veel werkgevers in de techniek die lachen je zo ongeveer uiit als je hier om vraagt/hier over begint. Waarom? je mag 't zeggen.
Mwoh, op zich kan ik er nog wel wat mee, hangt er vanaf hoeveel interacties iemand moet hebben en hoe beschikbaar voor discussies/besluiten etc. Maar men is in Nederland nog teveel ochtend(zeik)mens en die ochtendmensen hebben hun oordeel klaar voor avondmensen, want ze zien die niet werken als de ochtendmensen naar huis zijn gegaan. Er zit nog een soort van sociaal stigma aan, zot maar het is niet anders.
Denk dus een abstractiestapje hoger: waarom verdoen we zo veel tijd aan reizen + vertraging en hoe kunnen we als maatschappij dit voorkomen?
Na in mijn laatste NL baan 6.5 jaar 2.5-3 uur per dag te hebben geforensd, wist ik het wel toen ik naar VK verhuisde: op max 30 min fietsafstand wonen. Het is nu 10-15 min fietsen, heerlijk en ik wil niet anders meer. Nooit meer forensen wmb :)

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 05-03-2016 01:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-06 18:20

Ron

gambieter schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:47:
[...]

Yep, en doe ook flexibel werken ("self-managed hours"), maar dat is alleen voor upper middle management en hoger bij ons. Maar de top zat er toch over te denken om te gaan zeuren dat ik 10-11 start en 19-21 eindig, want slecht voorbeeld voor studenten en zo.

Maar goed, nog een paar maanden en dan zien we wel weer even :p

[...]

Ik denk dan ook dat een deel van de negatieve reactie een Pavlov is ("ze pakken ons"). Zoals gezegd, toen die OV-jaarkaart werd ingevoerd waren de meeste studenten heel fel tegen, en een paar jaar later ook heel erg tegen het verlies ervan. Men was er aan gewend geraakt, en wilde geen verandering.

[...]

Dat is dan ook niet wat ik bedoelde. Wel is het gewoon zo dat die aankoop van nieuw materieel alleen een korte termijn-oplossing is, niet lange termijn, want dan krijg je wat ik bedoel. Als het minder onprettig wordt gaan meer mensen het gebruiken, en dan is het positieve effect van die aankopen weer weg en het geklaag terug (als het ooit weggaat).

[...]

Vergeet het goederenverkeer niet, het zit erg vol.

[...]

Stel je voor dat ze nog slechter zouden zijn :X . Misschien dat we juist betere politici krijgen als ze zelf ervaren hoe slecht het is :p

[...]

Nou ja, je moet je afvragen of het een OV-kaart moet zijn of een trajectkaart met een redelijke flexibiliteit voor omzetten traject. Maar dat is weer een andere discussie.

[...]

Mwoh, op zich kan ik er nog wel wat mee, hangt er vanaf hoeveel interacties iemand moet hebben en hoe beschikbaar voor discussies/besluiten etc. Maar men is in Nederland nog teveel ochtend(zeik)mens en die ochtendmensen hebben hun oordeel klaar voor avondmensen, want ze zien die niet werken als de ochtendmensen naar huis zijn gegaan. Er zit nog een soort van sociaal stigma aan, zot maar het is niet anders.

[...]

Na in mijn laatste NL baan 6.5 jaar 2.5-3 uur per dag te hebben geforensd, wist ik het wel toen ik naar VK verhuisde: op max 30 min fietsafstand wonen. Het is nu 10-15 min fietsen, heerlijk en ik wil niet anders meer. Nooit meer forensen wmb :)
In mijn ogen vergeet je dat er steevast op studenten gekort wordt.
Wij kregen de ov jaarkaart ter compensatie voor het inkrimpen van de basisbeurs. Nu is de volledige basisbeurs omgezet naar een lening en willen ze de ov kaart afschaffen.

In mijn ogen is dit een probleem van de ns wat ze niet op de student moeten afschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
[...]

[...]

Ja, niet meer studeren (en dus vast blijven zitten op een laag / lager onderwijsniveau). Ik vind jouw reactie tekenend voor een hoop onbewustheid richting studenten.

1. Belangrijkheid van bijbaan

Vrijwel iedereen snapt nooit waarom die bijbaan voor een student belangrijk is en vinden de prioreit school > werk. Daarnaast vindt iedereen dat het opbouwen van schulden ''slecht'' is (niet doen als het niet moet).

Laten me even voorrekenen hoe gedurende mijn studeren (toen je nog basisbeurs kreeg in plaats van leende) je het niet lenen van geld en studeren kan combineren:

We gaan uit van de ideale situatie:
- Thuiswonend
- Geen huur aan ouders betalen
- Ouders die (ondanks beperkt inkomen) bereid zijn bij te dragen aan betalen studiekosten
- Aanspraak op aanvullende studiebeurs / leefgeld van ouders waardoor er ~200,- p.m. binnenkomt dat niet besteed hoeft te worden aan huur en/of eten.

Dan verdelen we dat als volgt:
* 30,- mobiel abonnement,
* 20,- zorgverzekering (als je zorgtoeslag eraf haalt)
* 50,- afschrijving electronica (laptop/tv),
* 25,- afschrijving vakantie,
* 25,- kleding,
* 25,- overige afschrijving (kleine dagelijkse benodigdheden).
----
Over: 25,- p.m. voor ''jezelf''. Dan nemen we nog even aan dat je niet zoiets hebt als een auto of extra verzekeringen. Aangezien ik liever uit ga van een reëele situatie voor veel studenten, kunnen we stellen dat je nog 200,- extra per maand nodig hebt omdat de bovengenoemde bedragen conservatief zijn en de meeste studenten wel een vorm van eigen vervoer hebben omdat alleen OV niet toereikend is. Daarnaast denk ik niet dat we er vanuit kunnen gaan dat een normaal persoon genoegen neemt met 5 euro voor eigen entertainment per week.

Nu komt het: in mijn milieu (Vogelaarwijk in Rotterdam) verdienen de meeste ouders met z'n tweeën net te veel om aanspraak te kunnen maken op aanvullende studiebeurs: daar gaat 100,- van je budget per maand. Als dat niet zo is, dan komt er bij de ouders meestal te weinig binnen en moeten de kinderen ook 100-200 bijdragen. In allebei de gevallen worden de studiekosten vaak niet betaald. Dat is nog eens ~200,- wat je per maand extra op moet hoesten.

Tel je dit bij elkaar op, dan kom je op een bedrag uit van 200 + 100 à 200 + 200 voor een totaal van 500 t/m 600 euro wat je per maand moet verdienen om gewoon niet in de schulden weg te zakken. Tel hier nog eens bij op dat we tegenwoordig bij de DUO alleen kunnen lenen en dan praat je dus al over 700 tot 800 euro. Om dit te verdienen als gemiddelde 20-24 jarige student, moet je 20 à 24 uur per werken.

Om 20-24u per week te werken, zal je werk moeten hebben dat op zaterdag open is (8u), doordeweeks laat open voor 2x4u als je vroeg uit bent en dan nog een dag doordeweeks moeten werken. Aangezien je studiebelasting bij de meeste studies tussen de 30 en 40 uur per week zit, betekent dat dat je dus 50 à 60 uur in totaal bezig bent excl. reistijd wat gemiddeld genomen ergens tussen de 1 en 2 uur ligt voor studenten. Dan praat je dus over 56 tot 72 uur.

Het nut van studeren

En waarvoor moeten studenten het bovenstaande doen? Zodat je op een stukje (digitaal) papier kan zetten dat je iets gestudeerd hebt, wat na 2 jaar werkervaring eigenlijk 0,0 waarde heeft binnen het bedrijfsleven.

Daarnaast is het niet zo dat studenten staan te trappelen om te studeren. Dus er is al een natuurlijke weerstand tegen het naar school gaan bij veel mensen.

Al met al vrees ik dat we over een aantal jaar dus zien dat het gemiddelde opleidingsniveau van de huidige generatie zwaar verlaagd is. Heeft misschien wel tot gevolg dat voor het slepen van een pakje boter langs de scanner bij de supermarkt niet langer een universitaire opleiding geëist wordt. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Chrotenise op 05-03-2016 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ze zetten veel minder wagons in dat is hun probleem. En de oorzaak daarvan kan men zoeken in het fiasco met onze italiaanse vrienden.

Van de week voor t eerst de trein weer eens genomen in 15 jaar tijd. Intercity eindhoven-amsterdam. Bestond maar uit 3 delen en helemaal volgeladen.

Vroeger had je op die lijn wel 8 of 10 wagons. Lekker in een apart coupe zitten met 7 andere in die wagons uit de jaren 70 mrt de opvolger van de hondenkop als locomotief. Waarom moest dat spul eruit dat was prima voor wat er mee gedaan moest worden. Alleen al die plastic stoeltjes waar je naar 5 minuten al een driedubbele hernia aan over houdt.

En dan de prijs van een treinkaart haha, zonder ov pas vele malen duurder. Ach gelukkig betaalde mn baas het en zat ik 1e klas al noem ik dat geen eerste klas meer. Vroeger was van de eerste klas het interieur en de stoelen veel chiquer. Nu lijkt het alsof ik oud klink en over lang geleden maar dan praat je over het jaar 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:58
Het is gewoon het probleem van NS zelf, zij hebben sinds vorig jaar ook MBO een studenten-ov verleend, met als gevolg duizenden extra reizigers. Laat NS er lekker in stikken, uit de laatste rapporten kwam naar voren dat ze niet eens handelen in het belang van de reiziger.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik ga met de trein naar m'n werk (gelukkig maar 15 minuten in de trein) en ben gewend om op zowel de heen- als terugreis te moeten staan. Vervelend natuurlijk, maar vind het belangrijker dat treinen een keer op tijd rijden.

Bovendien vind ik dat ze de 1e klasse wel eens mogen verkleinen. Hele wagons voor de 'elite', terwijl er vaak maar 2 of 3 mensen in zitten. Dan is het denk ik nuttiger om extra 2e klasse stoelen te plaatsen en wat minder 1e klas...

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Wat als ze de tijden gewoon landelijk scheiden? Alle kantooruren met 30 minuten omhoog (9:30 tot 17:30) en schooltijden met 30 minuten omlaag (8:30 ofzo)

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 05-03-2016 09:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
MarvinG schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:38:
Ik ga met de trein naar m'n werk (gelukkig maar 15 minuten in de trein) en ben gewend om op zowel de heen- als terugreis te moeten staan. Vervelend natuurlijk, maar vind het belangrijker dat treinen een keer op tijd rijden.

Bovendien vind ik dat ze de 1e klasse wel eens mogen verkleinen. Hele wagons voor de 'elite', terwijl er vaak maar 2 of 3 mensen in zitten. Dan is het denk ik nuttiger om extra 2e klasse stoelen te plaatsen en wat minder 1e klas...
De enige rede dat 1e klas zo leeg is, is omdat je anders geen 1e klas zou verkopen. :) Ik vind het goed dat je als "1e klas" altijd zitplek hebt.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Niet specifiek maar de reden dat jouw boodschappen zo goedkoop zijn is omdat er studenten zijn die alles voor jouw bijvullen voor een hongerloontje. Het biertje dat je in de zomer op een terrasje drinkt? Waarschijnlijk naar jouw gebracht door, jawel een student.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:30:
[...]

Lesroosters kunnen helemaal niet worden aangepast omdat hogescholen en universiteiten ook maar beperkte ruimte hebben en niet al hun colleges tussen 11:00 en 16:00 kunnen inroosteren. Het alternatief van om 8:00 beginnen is volslagen hopeloos om overduidelijke redenen. :P
Mijn universiteit, heeft een dusdanig ruimte gebrek dat er colleges gegeven worden in de zalen van pathe, dat we tentamens zitten te maken in het legermuseum en dat er voor sommige colleges aangeven wordt dat niet iedereen ze live kan volgen en ze dus maar via internet moet terug kijken.
Als je de bedragen bekijkt die studenten moeten betalen voor een OV kaart als ze hun studie niet afmaken, kan ik alleen maar concluderen dat de NS ontzettend blij mag zijn met ons studenten want het levert ze vele malen meer geld op dan wat burgers betalen voor abonnementen. Studenten betalen 97 euro per halve kalender maand...

[quote]Zenix schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:17:
Reizen is niet gratis voor studenten. OV kaart kost 96 euro per maand. Het is alleen gratis als een student ook een diploma behaald. Als de dienstverlening minder wordt, wil ik ook minder betalen.
[]

97 euro per halve kalendermaand..
Daarnaast vergeten mensen ook dat studenten projecten intern bij bedrijven doen, stages en ook moeten afstuderen. Waardoor die studenten ook in de spits moeten gaan reizen.
Stages zijn vaak onbetaald en een reiskosten vergoeding, dan zeggen bedrijven: "Je hebt toch een OV-kaart?" Ja dat klopt maar die betaal ik potverdrie zelf als ik mijn studie niet afmaak, dus is het heel gek dat ik een reiskosten vergoeding wil?
[...]

Ik betaalde als werknemer toendertijd veel meer voor mijn trajectkaart, en die kreeg je echt niet betaald verder dan de minimale reiskostenvergoeding. En dat was geen OV-jaarkaart, ik mocht alleen een specifiek traject doen. Een OV-jaarkaart voor 96 per maand (die in een andere post wordt genoemd) of 2112 euro per jaar is een koopje. Niet iedereen krijgt de hoofdprijs in reiskostenvergoeding.
97 euro per halve kalender maand kost die, verder kreeg jij als betaalde werknemer een salaris. Een student kan er er wat bijlenen. Maar daar moeten ook boeken van betaald worden, de huur etc.
Studenten hebben geen stem in de politiek, studenten hebben met staken alleen maar zichzelf. Waarom kan je als bejaarde wel overal korting op krijgen voor het OV? Waarom gelden die regeltjes allemaal niet voor studenten? Een AOW is meer dan wat een student per maan uberhaupt kan lenen.
Beste meneer de experimenteel wetenschapper, dan stel ik voor dat u zich verbind aan een van s'lands universiteiten en daar de kar gaat trekken om op zondag colleges te gaan geven. Dan werkt u vrouw op door de weeks dagen en studeert u zoon of dochter op een universiteit die nog een oud rooster heeft. Dan denk ik dat u op woensdagavond uw zoon/dochter kunt bezoeken? De avondspits is dan wel rustiger want die studenten die daarin zaten, zaten afgelopen zonder bij u op college!
Ik voel hier een NIMBY opkomen..
[...]

Ik word er absoluut geen haar beter van door te gaan studeren, dat is heel knap dat de overheid dat ons doet laten geloven. Het is volledig in het belang van de overheid dat mensen gaan studeren. Ik wordt niet gelukkiger van de ganse dag integralen oplossen ipv keuken in elkaar zetten. De dingen die ik leuk vind doe ik buiten mijn studie.
Als ik ga studeren, lever ik meer belastingen op, ben ik hoogopgeleid en minder vaak ziek en heb ik hoger besteedbaar inkomen wat de lokale economie ten goede komt. Mijn kennis trekt bedrijven en activiteiten naar Nederland toe.
Wietsee. schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 07:29:
Het is gewoon het probleem van NS zelf, zij hebben sinds vorig jaar ook MBO een studenten-ov verleend, met als gevolg duizenden extra reizigers. Laat NS er lekker in stikken, uit de laatste rapporten kwam naar voren dat ze niet eens handelen in het belang van de reiziger.
De grootse fout van de NS, er zijn meer MBO scholen dan VWO scholen. Toch gaan de VWO mensen allemaal braaf op de fiets naar de lessen en moeten de MBO'ers ineens wel gratis met het OV kunnen? Nee dit is omdat je op het MBO veel stage moet lopen en dan is het voor bedrijven heel relaxte als ze daar geen reiskosten voor hoeven te betalen. De tijd dat de overheid er was voor de burger is helaas voorbij. Het zijn de bedrijven die het beleid bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Oplossing voor volle coupe's:
- maak naast de huidige 1e en 2e klas een 3e klas. Alleen staanplaatsen (misschien een houten bank aan de zijkant), en maak van die studentenOV een 3e klas studentenOV. In andere landen heb je ook 3e klas en dat werkt prima.
- en, zoals genoemd, bouw nu eens wat studentenhuisvesting. Er zijn wel steden die speciale studentenhuisvesting hebben, en dat werkt prima. Is volgens mij nog goed voor de economie van die betreffende steden ook.

Iets meer offtopic:
Chrotenise schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 04:48:
[...]
Laten me even voorrekenen hoe gedurende mijn studeren (toen je nog basisbeurs kreeg in plaats van leende) je het niet lenen van geld en studeren kan combineren:

We gaan uit van de ideale situatie:
- Thuiswonend
- Geen huur aan ouders betalen
- Ouders die (ondanks beperkt inkomen) bereid zijn bij te dragen aan betalen studiekosten
- Aanspraak op aanvullende studiebeurs / leefgeld van ouders waardoor er ~200,- p.m. binnenkomt dat niet besteed hoeft te worden aan huur en/of eten.

Dan verdelen we dat als volgt:
* 30,- mobiel abonnement,
* 20,- zorgverzekering (als je zorgtoeslag eraf haalt)
* 50,- afschrijving electronica (laptop/tv),
* 25,- afschrijving vakantie,
* 25,- kleding,
* 25,- overige afschrijving (kleine dagelijkse benodigdheden).
----
Over: 25,- p.m. voor ''jezelf''. Dan nemen we nog even aan dat je niet zoiets hebt als een auto of extra verzekeringen. Aangezien ik liever uit ga van een reëele situatie voor veel studenten,kunnen we stellen dat je nog 200,- extra per maand nodig hebt omdat de bovengenoemde bedragen conservatief zijn en de meeste studenten wel een vorm van eigen vervoer hebben omdat alleen OV niet toereikend is.. Daarnaast denk ik niet dat we er vanuit kunnen gaan dat een normaal persoon genoegen neemt met 5 euro voor eigen entertainment per week.

Nu komt het: in mijn milieu (Vogelaarwijk in Rotterdam) verdienen de meeste ouders met z'n tweeën net te veel om aanspraak te kunnen maken op aanvullende studiebeurs: daar gaat 100,- van je budget per maand. Als dat niet zo is, dan komt er bij de ouders meestal te weinig binnen en moeten de kinderen ook 100-200 bijdragen. In allebei de gevallen worden de studiekosten vaak niet betaald. Dat is nog eens ~200,- wat je per maand extra op moet hoesten.

Tel je dit bij elkaar op, dan kom je op een bedrag uit van 200 + 100 à 200 + 200 voor een totaal van 500 t/m 600 euro wat je per maand moet verdienen om gewoon niet in de schulden weg te zakken. Tel hier nog eens bij op dat we tegenwoordig bij de DUO alleen kunnen lenen en dan praat je dus al over 700 tot 800 euro. Om dit te verdienen als gemiddelde 20-24 jarige student, moet je 20 à 24 uur per werken.

Om 20-24u per week te werken, zal je werk moeten hebben dat op zaterdag open is (8u), doordeweeks laat open voor 2x4u als je vroeg uit bent en dan nog een dag doordeweeks moeten werken. Aangezien je studiebelasting bij de meeste studies tussen de 30 en 40 uur per week zit, betekent dat dat je dus 50 à 60 uur in totaal bezig bent excl. reistijd wat gemiddeld genomen ergens tussen de 1 en 2 uur ligt voor studenten. Dan praat je dus over 56 tot 72 uur.

Het nut van studeren

En waarvoor moeten studenten het bovenstaande doen? Zodat je op een stukje (digitaal) papier kan zetten dat je iets gestudeerd hebt, wat na 2 jaar werkervaring eigenlijk 0,0 waarde heeft binnen het bedrijfsleven.

Daarnaast is het niet zo dat studenten staan te trappelen om te studeren. Dus er is al een natuurlijke weerstand tegen het naar school gaan bij veel mensen.
Al met al vrees ik dat we over een aantal jaar dus zien dat het gemiddelde opleidingsniveau van de huidige generatie zwaar verlaagd is. Heeft misschien wel tot gevolg dat voor het slepen van een pakje boter langs de scanner bij de supermarkt niet langer een universitaire opleiding geëist wordt. 8)7
Ik ben het met delen van je verhaal wel eens, maar niet met alles.
€ 30,- p/m voor een mobiel abonnement? Ga toch weg, dat kan met € 10,- per maand makkelijk. Tjah, dan maar niet de nieuwste iPhone. Is nergens voor nodig.
€ 20,- voor zorgverzekering? Alleen als je (chronisch) ziek bent, er zijn genoeg zorgverzekeringen die net zo duur zijn als zorgtoeslag (of goedkoper zelfs).
€ 50,- afschrijving voor laptop? € 600,- per jaar? Dat is echt absurd. Misschien als je ICT opleiding volgt, maar het gros van de studenten heeft aan een chromebook / netbook genoeg. Maar ach, gevoelig als ze zijn willen ze een macbook om er bij te horen... Oh en die tv, die kan je bij de kringloop voor een paar tientjes halen. Doet het heus nog wel.
€ 25 p/m voor vakantie? Volledige generaties zijn nooit op vakantie geweest, dit is echt overbodige luxe. De meest wilde vakantie die ik tijdens mijn studeren kon (en wou) betalen was een paar dagen sneekweek met een geleend zeilbootje. Daarnaast moest ik in mijn vakantie gewoon werken zodat ik tijdens het jaar tijd had om te studeren. € 25 overige afschrijving? Lekker makkelijk om de kosten op te drijven in zo'n overzicht ook.
Ik haal dus met gemak € 100 p/m aan kosten uit jou overzicht. Ik vind jou overzicht allesbehalve conservatief, eerder extreem overdreven en luxe. En veel studenten eigen vervoer? Een stationsfiets bedoel je? Die zit toch al in die € 25 overige afschrijving?

Jij komt op € 700 uit voor een thuiswonende student terwijl ik 5 jaar lang op kamers heb gewoond en mij prima redde met minder dan € 700
€ 250 huur (ik woonde in een dorp op het platteland omdat ik anders het dubbele kwijt was aan huur, moest wel 30 minuten fietsen)
€ 80 eten
€ 180 studie
€ 10 mob abonnement
€ 10 fiets
€ 25 kleding
€ 45 geen idee waar ik dit aan uit zou moeten geven, maar laten we het houden op ditjes, datjes, afschrijving enz.
----
€ 600 totale kosten
-/- uitwonende beurs à € 250
te verdienen/lenen € 350 p.m.
Dat is 40 uur per maand werken. 10 uur per week.
Ik werkte alle vakanties 5-6 dagen per week, dat zijn dus ruim 10 weken à 40+ uur. Naast die vakanties hoefde ik maar een paar dagen per maand te werken en dan kon ik alles doen wat ik maar zou kunnen bedenken, zelfs sparen!
Als studenten alle vakanties gewoon gaan werken en gewoon even niet vinden dat ze recht hebben op een iPhone, de nieuwste laptop tijdens hun studie, vakanties mallorca/ibiza, een BMW voor de deur, Gucci aan het lijf etc dan is dat studeren nog steeds goed te doen. Dat een bijstandstrekker luxer leeft dan jij moet je maar even voor lief nemen: jij hebt zo meteen een goede baan (en zo niet, dan ga je er dus alleen maar op vooruit!).
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:15:
[...]

Als je de bedragen bekijkt die studenten moeten betalen voor een OV kaart als ze hun studie niet afmaken, kan ik alleen maar concluderen dat de NS ontzettend blij mag zijn met ons studenten want het levert ze vele malen meer geld op dan wat burgers betalen voor abonnementen. Studenten betalen 97 euro per halve kalender maand...

[...]

Ik word er absoluut geen haar beter van door te gaan studeren, dat is heel knap dat de overheid dat ons doet laten geloven. Het is volledig in het belang van de overheid dat mensen gaan studeren. Ik wordt niet gelukkiger van de ganse dag integralen oplossen ipv keuken in elkaar zetten. De dingen die ik leuk vind doe ik buiten mijn studie.
Als ik ga studeren, lever ik meer belastingen op, ben ik hoogopgeleid en minder vaak ziek en heb ik hoger besteedbaar inkomen wat de lokale economie ten goede komt. Mijn kennis trekt bedrijven en activiteiten naar Nederland toe.
Ik betaal voor 30km met de trein 180 per maand. Dat is dus (bijna) net zo veel als het bedrag waarvoor een student de hele week (of weekend) vrij door NL kan reizen.
En als jij er geen haar beter van wordt door te gaan studeren? Waarom studeer je dan? Als je dingen buiten je studie (zoals keukens in elkaar zetten?) leuker vind, dan ga je dat toch doen?? Nederland heeft niets aan een doodongelukkige hoogopgeleide, want die zit in no time thuis met een burn-out. Nederland heeft behoefte aan mensen die gewoon gelukkig zijn, want die zijn niet zo vaak ziek! In plaats van jou subsidieren (want jij betaald 2k studiegeld terwijl jouw studie minstens 6k per jaar kost) kunnen we ook mensen uit Syrie subsidieren die wél gelukkig worden van integralen oplossen. Die trekken net zo goed bedrijven en activiteiten naar Nederland toe (want in Syrie is toch geen werk).

[ Voor 12% gewijzigd door Tehh op 05-03-2016 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 13:46

koudepinda

Don't Panic

[...]

Tsjonge jonge wat een kortzichtigheid hier ook weer zeg en verder op trouwens ook, meneer is geen student meer dus boeit het niet meer. Even een wake-up call: er is geen studie financiering meer! de overheid gaat er eigenlijk al vanuit dat een student een bijbaan heeft om zijn eigen studie mede te bekostigen, zo niet dan zit je als student nadien met een enorme studieschuld.

Vervolgens is het studie rooster van mijn eigen studie al zo veranderlijk als je maar kan bedenken, dat kan letterlijk de dag van te voren nog veranderen en dat gebeurd dus ook regelmatig, daar valt dus niet op te plannen. Geen werkgever die daar iets mee kan, en dan willen ze dit er nog boven op gooien.

Stond er laatst nog in de krant dat politiek zich op het hoofd krabbelt waar het fenomeen "sugar daddy's" opeens vandaan komt. Zien die lieve schatten dat dan zelf niet? roosters waar niemand iets mee kan, geen studiefinanciering en dan nog het OV vernachelen. Het is nu zo'n beetje de enige flexibele optie om aan geld te komen.

Hey maar als dat je niet zint dan studeer je toch gewoon niet. Volgens jou levert het toch een marginale economische bijdrage, zit je met de eerst volgende generaties wel met ongeschoold volk. oh wacht....... |:(

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:24
Studenten betalen 97 euro per halve kalender maand...
Het reisproduct van DUO voor studenten is een lening, welke € 99,66 bedraagt. Als je uitgaat van NS, dan kun je voor dat tarief ongeveer een jaarabonnement Arnhem - Nijmegen nemen. Het tarief dat jij noemt is het boetebedrag, welke geldt wanneer je je OV studentenkaart niet op tijd inlevert...

Wat mensen in deze discussie beetje over het hoofd zien is dat de OV studentenkaart niet alleen voor NS reizen kan worden gebruikt. Hoewel ze allicht als grootste (maar niet enige) aanbieder van OV in Nederland wel een goed deel van het OV budget dat wordt gegenereerd door die € 99,66 opsouperen. Laten we het € 70 noemen.

Ik hoor hier veel mensen over geld, maar ik denk niet dat een student met een OV kaart ver boven de kostprijs reist. Ik vermoed zelfs dat ze er onder blijven. En, vanuit het standpunt van de NS lijkt me de redenering dan ook wel in te denken:

Waarom moeten wij altijd die studenten meesleuren, terwijl we er geen rode cent aan overhouden? En, waarom dan precies op het meest waardevolle moment? Ze drukken betalende reizigers de trein uit, omdat ze uitpuilen van studenten die van a. naar b. moeten. Laat ze lekker op kamers gaan wonen? Of buiten de spits reizen, weet ik veel.

Laten we eerlijk zijn: een student in de spits is gewoon duur voor de NS en, uiteindelijk ook, de samenleving. Immers, twee hele hoge pieken aan reizigers op de dag, met voor de rest nauwelijks bezetting levert een plaatje op waarbij je heel veel materieel hebt, welke je het gros van de dag ergens moet rangeren. Enige spreiding drukt de kosten enorm. Ik begrijp dat de student als bargaining chip wordt ingezet, als de goedkoopste bulk die nota bene door de enige aandeelhouder wordt opgedrongen. En dan heb je een regering die wordt gedomineerd door net die partij die wel gevoelig voor dit soort argumenten uit het bedrijfsleven. Tja...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 21:31
Helixes schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:11:
[...]

Ik hoor hier veel mensen over geld, maar ik denk niet dat een student met een OV kaart ver boven de kostprijs reist. Ik vermoed zelfs dat ze er onder blijven.
Je vergeet dat er vanuit het Rijk nog extra geld bijkomt voor de NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
vdiermen schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:28:
[...]

Je vergeet dat er vanuit het Rijk nog extra geld bijkomt voor de NS
Interessant. Bron?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Helixes schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:11:

Ik hoor hier veel mensen over geld, maar ik denk niet dat een student met een OV kaart ver boven de kostprijs reist. Ik vermoed zelfs dat ze er onder blijven. En, vanuit het standpunt van de NS lijkt me de redenering dan ook wel in te denken:

Waarom moeten wij altijd die studenten meesleuren, terwijl we er geen rode cent aan overhouden? En, waarom dan precies op het meest waardevolle moment? Ze drukken betalende reizigers de trein uit, omdat ze uitpuilen van studenten die van a. naar b. moeten. Laat ze lekker op kamers gaan wonen? Of buiten de spits reizen, weet ik veel.
Dan moeten de NS medewerkers toch wat beter met elkaar communiceren voordat ze dit soort bullshit de wereld in helpen. Want aan de andere kant maakt de NS dit standpunt:
De Nederlandse Spoorwegen hebben dit jaar 4500 nieuwe personeelsleden nodig. Het bedrijf heeft vooral moeite om hoogopgeleid technisch personeel en ict'ers aan zich te binden.

,,Laat die ontslagen techneut van bijvoorbeeld Imtech maar komen. Oók als hij 50-plus is. Als hij de goede papieren heeft, als hij elektrotechniek heeft gestudeerd of lucht- en ruimtevaartechniek, dan is leeftijd geen enkel probleem. Sterker nog: we hebben altijd contact met de mensen uit de doelgroep, dus ook met mensen bij Imtech'', zegt Zita Odink, die bij NS verantwoordelijk is voor de werving van personeel.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mijn universiteit, heeft een dusdanig ruimte gebrek dat er colleges gegeven worden in de zalen van pathe, dat we tentamens zitten te maken in het legermuseum en dat er voor sommige colleges aangeven wordt dat niet iedereen ze live kan volgen en ze dus maar via internet moet terug kijken.
Als dit bij jouw studie gebeurd, dan moet je eens goed overwegen of dat wel een goede studie is met kans op een baan. Zie zeg http://www.npo.nl/de-monitor/07-02-2016/KN_1676825
"Hoe de collegebanken van nu volstromen met de werklozen van morgen."

En met minder studenten die tegelijkertijd beginnen wordt het vanzelf minder druk he ;)
97 euro per halve kalendermaand..
Net iets meer dan de helft van een normaal OV Vrij abonnement (386,70 euro / maand). En de meeste mensen die er een hebben, reizen bijna alleen door de week ermee. Die zouden er graag een kunnen afsluiten.
Stages zijn vaak onbetaald en een reiskosten vergoeding, dan zeggen bedrijven: "Je hebt toch een OV-kaart?" Ja dat klopt maar die betaal ik potverdrie zelf als ik mijn studie niet afmaak, dus is het heel gek dat ik een reiskosten vergoeding wil?
Klinkt niet als een IT-bedrijf. Wij betalen stagevergoeding en/of gewoon salaris aan studenten die wij in dienst hebben. Daarnaast betalen we reiskostenvergoeding. En bij een stage gaat het natuurlijk niet om het geld, voor ons is het vooral werving en onderzoek, en voor de student ervaring op doen.
Ik vond mijn studie altijd leuk en heb het idee dat ik er beter van geworden ben, ik zou kijken wat je wel leuk vind en in die richting studeren? Als het dan ook nog eens een drukke studie betreft zonder kans op een baan, dan gaan die voordelen "voor de overheid" natuurlijk niet op he. Dan bezet je alleen maar kostbare plekken in de trein.. ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
M'n vader werkt bij de NS dus ik kon gratis met de trein, maar had ook gewoon een auto voor naar m'n werk. Toch pakte ik vaak de trein omdat het, ondanks de drukte, nog sneller en relaxter was dan in de file staan. Dus ja, wat is het alternatief. Alle studenten met een lease i10 van de AH als schuld in de studiefinanciering?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:31:

Dan moeten de NS medewerkers toch wat beter met elkaar communiceren voordat ze dit soort bullshit de wereld in helpen. Want aan de andere kant maakt de NS dit standpunt
Ik zie het verband niet zo goed tussen vervoeren van studenten in de spits enerzijds - en het werven van hoogopgeleid personeel door de NS aan de andere. Probeer je een punt te maken over imago? Of probeer je te bewijzen dat NS geen hekel zou moeten hebben aan studenten, omdat ze uiteindelijk een (zeer klein) deel van diezelfde studenten in dienst zullen moeten nemen? Zou er een verband zijn tussen bereidheid studenten te vervoeren, en het aantal slagende studenten welke voor een klein deel voor de NS gaan werken? Of ben je zelf boos op de NS, en pieker je er niet over ooit te gaan werken voor NS? Volgens mij zijn de twee punten namelijk niet aan elkaar gerelateerd, maar misschien heb ik het mis?

[ Voor 8% gewijzigd door Helixes op 05-03-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

pedorus schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:32:
[...]

Als dit bij jouw studie gebeurd, dan moet je eens goed overwegen of dat wel een goede studie is met kans op een baan. Zie zeg http://www.npo.nl/de-monitor/07-02-2016/KN_1676825
"Hoe de collegebanken van nu volstromen met de werklozen van morgen."
Goed punt, TU Delft, studie Lucht en Ruimtevaarttechniek, gemiddeld heeft 99% binnen 3 maanden een baan op niveau, toch krijgt de studie ieder jaar minder geld van de overheid.
Net iets meer dan de helft van een normaal OV Vrij abonnement (386,70 euro / maand). En de meeste mensen die er een hebben, reizen bijna alleen door de week ermee. Die zouden er graag een kunnen afsluiten.
Ik ben een weekendreiziger, ongeveer 1x per maand dus voor mij zouden zelfs losse kaartje nog goedkoper zijn dan het weekend vrij abonnement van de NS
Klinkt niet als een IT-bedrijf. Wij betalen stagevergoeding en/of gewoon salaris aan studenten die wij in dienst hebben. Daarnaast betalen we reiskostenvergoeding. En bij een stage gaat het natuurlijk niet om het geld, voor ons is het vooral werving en onderzoek, en voor de student ervaring op doen.
IT bedrijven hebben inderdaad veel meer geld te besteden en ook ingenieurs bureaus, ik doelde in dit geval op de studenten van alfa studies.
Ik vond mijn studie altijd leuk en heb het idee dat ik er beter van geworden ben, ik zou kijken wat je wel leuk vind en in die richting studeren? Als het dan ook nog eens een drukke studie betreft zonder kans op een baan, dan gaan die voordelen "voor de overheid" natuurlijk niet op he. Dan bezet je alleen maar kostbare plekken in de trein.. ;)
Ik word er denk ik ook zeker wel gelukkiger van van de kansen die ik krijg. Maar ik ben het pertinent oneens met het standpunt van de overheid dat we in onszelf moeten investeren en dus de studie zelf moeten betalen. We leven hier in een solidair land en niet in het "Land of the free". Het is geven en nemen en met het huidige beleid leven de studenten, de toekomst van het land het hardste in van alle lagen van de bevolking.
Helixes schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:39:
[...]

Ik zie het verband niet zo goed tussen vervoeren van studenten in de spits enerzijds - en het werven van hoogopgeleid personeel door de NS aan de andere. Probeer je een punt te maken over imago? Of probeer je te bewijzen dat NS geen hekel zou moeten hebben aan studenten, omdat ze uiteindelijk een (zeer klein) deel van diezelfde studenten in dienst zullen moeten nemen? Of ben je zelf boos op de NS, en pieker je er niet over ooit te gaan werken voor NS? Volgens mij zijn de twee punten namelijk niet aan elkaar gerelateerd, maar misschien heb ik het mis?
De NS zet in het ene persbericht de studenten weg als een makkelijk in te wisselen restproduct en aan de andere kant weten ze niet hoe ze aan voldoende personeel moeten komen. Lijkt met dat je hier niet heel handig met je imago bezig bent.
Het lijkt mij oprecht een interessant bedrijf om voor te werken, jammer dat ze hun imago zo te grabbelen gooien en dat de overheid niet bereidt is flink geld te pompen in ons spoornetwerk. Kijk naar de Japanners, die kunnen het wel een goed en druk spoor, tevens een spoor waar iedereen graag gebruik van maakt omdat het goed werkt.
Zoek voor de grap eens op wat een geld er in Nederland in de wegen gepompt wordt en welk bedrage er over is voor het spoor. Een ritje van Amsterdam naar Maastricht duurt tegenwoordig langer dan vroeger met de trein, dit terwijl dit met de auto steeds sneller gaat. Zoek de spoorkaart van 50 jaar geleden op en die van nu, dr is amper verandering te zien. Terwijl als je rondrijdt met de GPS kaarten van 5 jaar gelden dan flipt je navigatie hem op praktisch ieder knooppunt van de snelwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
Begroting van OCW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Volgens mij investeren ze in sporen en spoorbruggen e.d., en niet in de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
Tehh schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:09:
[...]

Volgens mij investeren ze in sporen en spoorbruggen e.d., en niet in de NS.
Denk niet dat OCW investeert in sporen e.d., het staat voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Kleine quote uit begroting OCW van 2016:
Daarnaast is een taskforce opgericht waarin de OV-bedrijven, de overheid en andere betrokkenen de handen ineen slaan om de rijksuitgaven aan het studentenreisproduct te beperken tot € 850 miljoen vanaf 2020 aflopend naar € 750 miljoen vanaf 2025 door onderwijs en vervoer beter af te stemmen. In het voorjaar van 2016 worden de resultaten aan de Tweede Kamer aangeboden.

Verderop kan je nog lezen waar het precies allemaal naartoe gaat.

[ Voor 54% gewijzigd door vdiermen op 05-03-2016 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:54:
[...]

Het probleem is dat de NS ondanks de privatisering nog steeds semi-overheid is, geen echte concurrentie heeft en bovendien too big to fail is. Als de NS stopt met rijden loopt het hele land vast.
Ik zou eerder zeggen: het probleem is dat wij belangrijke centrale publieke domeinen hebben 'geprivatiseerd' waardoor ze als bedrijf kunnen falen terwijl het al bekend is dat (vanwege de centrale functie en de enorme drempel om toe te treden op zo'n domein) er niet makkelijk een alternatief is.

Een goede marktwerking kan alleen als het voor partijen makkelijk is om ook werkelijk toe te treden tot de markt. Als je iets kunt beginnen vanuit je garage en met 1 fiets en dan stukje voor stukje uitbouwen, dan heb je een redelijke indicatie van een open markt.

Bij iets als het spoor gaat dat niet op. Dat vereist van nature een gecentraliseerd systeem (gewoon, omdat het spoor zelf niet voldoende ruimte biedt om iedereen er maar op toe te laten), en de startkosten zijn gigantisch. Het is dus simpelweg geen markt. (En het lapmiddel van de europese aanbestedingen maakt dat ook niet tot meer markt - uiteindelijk leidt dat vooral tot veel bureaucratisch gedoe maar niet tot een betere markt, betere kwaliteit of goede kostenbesparingen.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
vdiermen schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:12:
[...]

Denk niet dat OCW investeert in sporen e.d., het staat voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Kleine quote uit begroting OCW van 2016:
Daarnaast is een taskforce opgericht waarin de OV-bedrijven, de overheid en andere betrokkenen de handen ineen slaan om de rijksuitgaven aan het studentenreisproduct te beperken tot € 850 miljoen vanaf 2020 aflopend naar € 750 miljoen vanaf 2025 door onderwijs en vervoer beter af te stemmen. In het voorjaar van 2016 worden de resultaten aan de Tweede Kamer aangeboden.

Verderop kan je nog lezen waar het precies allemaal naartoe gaat.
Oh OCW, verkeerd gelezen. Dacht dat het over de rijksbegroting ging en niet specifiek over OCW :X
'k Ben benieuwd hoe ze willen besparen door onderwijs en vervoer beter af te stemmen. Studenten nog maar 3 dagen OV geven en scholen alleen maar open op di-do??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twerk
  • Laatst online: 21:49
Misschien moet de studentenhuisvesting eindelijk is een stuk goedkoper worden gemaakt. Door beleid van de overheid(leenstelsel) blijven nu steeds meer studenten thuiswonen en het gaat de komende jaren alleen maar stijgen dus rustiger wordt het niet in de treinen. 450 euro of 500 euro voor een kamer in Amsterdam is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:49

Zenix

BOE!

Tehh schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:38:
- maak naast de huidige 1e en 2e klas een 3e klas. Alleen staanplaatsen (misschien een houten bank aan de zijkant), en maak van die studentenOV een 3e klas studentenOV. In andere landen heb je ook 3e klas en dat werkt prima.
- en, zoals genoemd, bouw nu eens wat studentenhuisvesting. Er zijn wel steden die speciale studentenhuisvesting hebben, en dat werkt prima. Is volgens mij nog goed voor de economie van die betreffende steden ook.
Die '3e klas' bestaat al in de nieuwe SLT sprinters. Er zijn diverse gangpaden voor voornamelijk staanplaatsen met alleen stoeltjes aan de zijkant, maar dat kan je ook net zo goed houten stoelen noemen, want het zit voor geen meter. Ik zie meer in dubbel dekkers zoals bij de intercity's het geval is. Af en toe zit ik in een Intercity die dienst doet als sprinter, en dat werkt prima.

Overigens studeer ik niet in de randstad, maar in Zwolle en ik ervaar de problemen in de spits amper. Maar dat komt ook omdat ik eigenlijk nooit om 8:30 hoef te beginnen, want de meerderheid van de studenten red dat niet met de spits en ook de docenten niet, want die gaan bij ons ook allemaal met de trein. Maar als ik om 9:00 9:30 moet beginnen dan is het even druk voor mij in de trein, waardoor ik niet anders kan zeggen dat mijn school de verdeling al aardig goed heeft. Daarnaast volg een ik een ICT opleiding en over het algemeen zijn dat ook geen ochtendmensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zeg niet dat er ik per se eens ben met het moeten aanpassen van de reistijden van studenten.
Echter zijn er wel een paar zaken om rekening mee te houden.

Tijdens je studie heb je veel flexibiliteit in uren. Je zit NIET van 9.00 tot 17.00 in de studiebanken. Veel uren zijn zelfstudie, die zelf in te delen zijn. Reageer alsjeblieft niet met: Maar ik heb een rooster en zit er wel van 9 tot 5. Ja, dat is gebeurt ook wel eens. Ik heb lang genoeg gestudeerd om te begrijpen hoe het werkt.

Daarnaast is volgens mij het OV nog steeds gratis, als in: lening die wordt omgezet in gift zodra een diploma gehaald wordt binnen 10 jaar. "Wie betaalt, bepaalt" wordt wel eens gesteld en de forens betaalt nu eenmaal meer voor zijn treinrit.

Of het een goed idee is of niet, het valt eigenlijk niet te ontkennen dat de reistijden aanpassen voor studenten nu eenmaal eenvoudiger is dan voor forensen. Dat neemt niet weg dat je niet perse op 1 paard hoeft te wedden natuurlijk. Ook bedrijven worden flexibeler en proberen waar mogelijk te schuiven.

Daarnaast: Als student klaagde ik ook als er weer geknabbeld werd aan de stufi, OV etc., maar volgens mij wordt er vooral in de maatschappij een hard beroep gedaan op de middeninkomens. En nu kan ik daar wel mee leven, maar ik wil mensen wel behoeden voor de gedachte dat het "altijd weer bij de studenten gepakt wordt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Hmmmm, niet waar imho.

Meeste mensen die in de trein zitten om naar werk te gaan zijn geen vrachtwagen chauffeur of hebben al hun gereedschap bij hun. (want mensen die dingen moeten meenemen hebben daarvoor hun eigen voertuig.)
Ook geen winkeliers want die beginnen later, of dat zou in ieder geval zo moeten zijn.

Maar meesten (ik denk een erg hoog percentage) werken administratief of in ieder geval achter de computer.
Of is bv facilitair medewerker, denk aan schoonmaak/IT of ander intern gebouwonderhoud.

Daarvan zijn er werkelijk weinig die niet wat werktijd zouden kunnen opschuiven, aangezien het heel vaak taken zijn die ook een paar uur later kunnen of anders in tijden gesplitst kunnen worden, door een vroege en een latere shift.

Als er analytisch gekeken wordt naar wat voor soort medewerkers er in de trein zit denk ik dat er toch een heleboel (denk 60-70%) op een andere tijd zou kunnen.

Enige oplossing is een groter actief overleg, en desnoods een telemetry website om de stromingen rondom steden, en drukte op de trein te kunnen inzien waarnaar een bedrijf/instelling/school kan bepalen wat een handige tijden zijn om op in te delen.

Iedereen op eigen houtje laten bepalen met de natte vinger werkt niet efficient, maar gewoon 1 sector maar weg te stemmen is ook geen oplossing.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
twerk schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:44:
Misschien moet de studentenhuisvesting eindelijk is een stuk goedkoper worden gemaakt. Door beleid van de overheid(leenstelsel) blijven nu steeds meer studenten thuiswonen en het gaat de komende jaren alleen maar stijgen dus rustiger wordt het niet in de treinen. 450 euro of 500 euro voor een kamer in Amsterdam is heel normaal.
Een optie is dan natuurlijk ook niet in Amsterdam gaan studeren, en al helemaal niet met een kamer in het centrum van Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tehh schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:38:
Juist, laten we studenten nog meer als 3e rang burgers behandelen. Buiten het feit om dat zulk soort wagons zo goed als al bestaan maar nauwelijks worden ingezet. Laat de NS de leeg staande 1e klasse eens in een hoger tempo ombouwen naar 2e klasse.
€ 25 p/m voor vakantie? Volledige generaties zijn nooit op vakantie geweest, dit is echt overbodige luxe.
Net als dat volledige generaties zonder diploma hun gezin met 2 kinderen konden voorzien en een huis konden kopen. Zonder flink in de (studie) schulden te komen. Luxe is geen alleenrecht voor de werkende burger.

Diezelfde generatie heeft er trouwens systematisch voor gezorgd dat de prijs van studeren absurd hoog is geworden.
Jij komt op € 700 uit voor een thuiswonende student terwijl ik 5 jaar lang op kamers heb gewoond en mij prima redde met minder dan € 700
Alleen m'n studie kost al een kleine €400 per maand. Het maakt niet uit waar in NL je woont, buiten je ouderlijk huis kom je niet rond met €300 per maand.
Hann1BaL schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:54:
Tijdens je studie heb je veel flexibiliteit in uren. Je zit NIET van 9.00 tot 17.00 in de studiebanken. Veel uren zijn zelfstudie, die zelf in te delen zijn. Reageer alsjeblieft niet met: Maar ik heb een rooster en zit er wel van 9 tot 5. Ja, dat is gebeurt ook wel eens. Ik heb lang genoeg gestudeerd om te begrijpen hoe het werkt.
Ik weet niet wanneer jij afgestudeerd bent maar er is een structureel tekort aan lesruimtes op bijna elke HBO instelling in Nederland. Roosters zijn ontzettend variabel en je kan er totaal niet op anticiperen. En zelfstudie uren? Die kan je per direct al schrappen als vrij in te zetten uren omdat die bedoeld zijn als studietijd.

Ik heb ontzettend mazzel dat ik mijn huidige werkgever prive ken en dat ik daarom vrij makkelijk links en rechts uurtjes erbij kan plakken of weg kan halen.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 05-03-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
  • Laatst online: 21:49
Sissors schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:03:
[...]

Een optie is dan natuurlijk ook niet in Amsterdam gaan studeren, en al helemaal niet met een kamer in het centrum van Amsterdam.
Ook buiten het centrum is het duur, heel Amsterdam is duur. Maar een andere stad Utrecht of Leiden? Is hetzelfde verhaal. De prijzen van studentenhuisvesting liggen gewoon veel te hoog doe daar wat aan en je krijgt vanzelf minder mensen in de trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

D4NG3R schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:04:
[...]

[...]

Ik weet niet wanneer jij afgestudeerd bent maar er is een structureel tekort aan lesruimtes op bijna elke HBO instelling in Nederland. Roosters zijn ontzettend variabel en je kan er totaal niet op anticiperen.

Ik heb ontzettend mazzel dat ik mijn huidige werkgever prive ken en dat ik daarom vrij makkelijk links en rechts uurtjes erbij kan plakken of weg kan halen.
Fair enough, ik heb niet op het HBO gezeten, maar aan de Universiteit en daar zijn wel grote verschillen, dus het was inderdaad misschien wat kort door de bocht.

Maar je geeft aan dat de roosters variabel zijn en dat is dus precies wat men probeert: De lesinstellingen het anders te laten inroosteren. Dan kom je wel op punt van beschikbaarheid van ruimtes inderdaad.
D4NG3R schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:04:

[...]

Net als dat volledige generaties zonder diploma hun gezin met 2 kinderen konden voorzien en een huis konden kopen. Zonder flink in de (studie) schulden te komen. Luxe is geen alleenrecht voor de werkende burger.

Diezelfde generatie heeft er trouwens systematisch voor gezorgd dat de prijs van studeren absurd hoog is geworden.
Vakantie blijft een luxe-product en is niet nodig om rekening mee te houden wat mij betreft. Voor de duidelijk: Ik werk sinds 4.5 jaar full time en daarvoor studeerde ik dus. Er lijkt een idee te zijn dat je na het studeren ineens veel meer geld hebt. Is ook wel waar, maar daar komen nog hogere kosten voor huisvesting bij en allerlei andere vaste lasten en ineens geen studentenkorting meer op tal van zaken. En omdat er dus redelijk wat kosten waren in het begin, lieten de vakantie gewoon even voor wat het is. Wat is het probleem?

Om eerlijk te zijn: de generatie voor mij heeft overal maximaal van kunnen profiteren en op het moment dat ik ergens gebruik van mag gaan maken wordt het gewijzigd. Dat geldt ook voor bepaalde belastingregels en andere voordelen. Ik pis overal net naast. Maar tegelijkertijd heb ik weinig te klagen en ben ik erg tevreden.

Dit is wel een beetje offtopic, want het gaat er om of studenten eenvoudiger flexibel kunnen zijn waarbij dat natuurlijk vanuit de onderwijsinstelling moet komen. Ik denk ik veel gevallen wel, maar een zwart-witantwoord is er niet op te geven.

[ Voor 47% gewijzigd door Hann1BaL op 05-03-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gamebuster schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:49:
[...]

De enige rede dat 1e klas zo leeg is, is omdat je anders geen 1e klas zou verkopen. :) Ik vind het goed dat je als "1e klas" altijd zitplek hebt.
Meestal, zelfs dat niet altijd.
Maar voor mij is een treinreis gewoon twee keer een uur werken, lukt prima in de eerste klas en daar betaald de baas ook graag voor. Dat gaat me in de 2e klas echt niet lukken en die twee dode reisuren ga ik thuis 's-avonds ook echt niet nog inhalen dus minder productief. Zou het echt moeten dan verkies ik zeker de auto boven de 2e klas en verliest de NS gewoon een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Niet online
UvA student hier. Doe zowel economie als rechten.

Wat ik zie is dat bij rechten de college's sowieso al om 11 beginnen, daar komt nog niet eens 1/4 op dagen want ze zijn net zo makkelijk terug te kijken. Bij economie beginnen ze vaak wel om 9 uur en als er dan een college is wat om 11 begint zitten ze daar geheel tegen de brandveiligheid op de trap terwijl er bij het 9 uur college geen hond zit.

Voor rechten heb ik ook avond college's dus dan reis ik al buiten de spits om en bij een grote studie als economie vraag ik mij af of het haalbaar is met 25 groepen, gemiddeld 4 werkcollege's en 3 hoorcollege's een rooster aan elkaar te breien waarvoor je niet om 9 uur al moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
twerk schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:09:
[...]

Ook buiten het centrum is het duur, heel Amsterdam is duur. Maar een andere stad Utrecht of Leiden? Is hetzelfde verhaal. De prijzen van studentenhuisvesting liggen gewoon veel te hoog doe daar wat aan en je krijgt vanzelf minder mensen in de trein.
Dan noem je zo ongeveer de twee volgende duurste studentensteden. Ik heb bijvoorbeeld in Enschede gestudeerd (en uiteraard, voornamelijk technische studies, en ik zou het niet aanraden vanuit Zeeland, ook al kende ik er die het deden, maar vanuit het midden van het land was het iig prima te doen, en de andere technische universiteiten waren toch niet dichterbij), en daar betaal je echt een fractie daarvan voor een normale kamer.

En zoals ik schreef, Enschede is natuurlijk voor lang niet iedereen een optie, maar buiten de stad huren en/of er bij je universiteitskeuze iig rekening mee houden kan wel een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sissors schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:27:
[...]

Dan noem je zo ongeveer de twee volgende duurste studentensteden. Ik heb bijvoorbeeld in Enschede gestudeerd (en uiteraard, voornamelijk technische studies, en ik zou het niet aanraden vanuit Zeeland, ook al kende ik er die het deden, maar vanuit het midden van het land was het iig prima te doen, en de andere technische universiteiten waren toch niet dichterbij), en daar betaal je echt een fractie daarvan voor een normale kamer.

En zoals ik schreef, Enschede is natuurlijk voor lang niet iedereen een optie, maar buiten de stad huren en/of er bij je universiteitskeuze iig rekening mee houden kan wel een hoop schelen.
Dat het kan betekent niet dat het wenselijk is. Als student buiten je studentenstad wonen.. Hoe zit dat dan met je sociale leven? Je naast je studie activiteiten zoals gezelligheids verenigingen en sport? Als mn ouders in Utrecht wonen, ik studeer in Delft, dan wil ik in Delft wonen en niet in Zoetermeer.
De prijzen voor de huisvesting en moeten omlaag, dat is beter voor iedereen. Voor studenten is het gezelliger en er is meer tijd om naast de studie te netwerken. Voor de burgers wordt de druk op t OV verlaagd.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste