Oplossing voor volle coupe's:
- maak naast de huidige 1e en 2e klas een 3e klas. Alleen staanplaatsen (misschien een houten bank aan de zijkant), en maak van die studentenOV een 3e klas studentenOV. In andere landen heb je ook 3e klas en dat werkt prima.
- en, zoals genoemd, bouw nu eens wat studentenhuisvesting. Er zijn wel steden die speciale studentenhuisvesting hebben, en dat werkt prima. Is volgens mij nog goed voor de economie van die betreffende steden ook.
Iets meer offtopic:
Chrotenise schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 04:48:
[...]
Laten me even voorrekenen hoe gedurende mijn studeren (toen je nog basisbeurs kreeg in plaats van leende) je het niet lenen van geld en studeren kan combineren:
We gaan uit van de ideale situatie:
- Thuiswonend
- Geen huur aan ouders betalen
- Ouders die (ondanks beperkt inkomen) bereid zijn bij te dragen aan betalen studiekosten
- Aanspraak op aanvullende studiebeurs / leefgeld van ouders waardoor er ~200,- p.m. binnenkomt dat niet besteed hoeft te worden aan huur en/of eten.
Dan verdelen we dat als volgt:
* 30,- mobiel abonnement,
* 20,- zorgverzekering (als je zorgtoeslag eraf haalt)
* 50,- afschrijving electronica (laptop/tv),
* 25,- afschrijving vakantie,
* 25,- kleding,
* 25,- overige afschrijving (kleine dagelijkse benodigdheden).
----
Over: 25,- p.m. voor ''jezelf''. Dan nemen we nog even aan dat je niet zoiets hebt als een auto of extra verzekeringen. Aangezien ik liever uit ga van een reëele situatie voor veel studenten,
kunnen we stellen dat je nog 200,- extra per maand nodig hebt omdat de bovengenoemde bedragen conservatief zijn en de meeste studenten wel een vorm van eigen vervoer hebben omdat alleen OV niet toereikend is.. Daarnaast denk ik niet dat we er vanuit kunnen gaan dat een normaal persoon genoegen neemt met 5 euro voor eigen entertainment per week.
Nu komt het: in mijn milieu (Vogelaarwijk in Rotterdam) verdienen de meeste ouders met z'n tweeën net te veel om aanspraak te kunnen maken op aanvullende studiebeurs: daar gaat 100,- van je budget per maand. Als dat niet zo is, dan komt er bij de ouders meestal te weinig binnen en moeten de kinderen ook 100-200 bijdragen. In allebei de gevallen worden de studiekosten vaak
niet betaald. Dat is nog eens ~200,- wat je per maand extra op moet hoesten.
Tel je dit bij elkaar op, dan kom je op een bedrag uit van 200 + 100 à 200 + 200 voor een totaal van 500 t/m 600 euro wat je per maand moet verdienen om gewoon niet in de schulden weg te zakken. Tel hier nog eens bij op dat we tegenwoordig bij de DUO alleen kunnen lenen en dan praat je dus al over 700 tot 800 euro. Om dit te verdienen als gemiddelde 20-24 jarige student, moet je 20 à 24 uur per werken.
Om 20-24u per week te werken, zal je werk moeten hebben dat op zaterdag open is (8u), doordeweeks laat open voor 2x4u als je vroeg uit bent en dan nog een dag doordeweeks moeten werken. Aangezien je studiebelasting bij de meeste studies tussen de 30 en 40 uur per week zit, betekent dat dat je dus 50 à 60 uur in totaal bezig bent excl. reistijd wat gemiddeld genomen ergens tussen de 1 en 2 uur ligt voor studenten. Dan praat je dus over 56 tot 72 uur.
Het nut van studeren
En waarvoor moeten studenten het bovenstaande doen? Zodat je op een stukje (digitaal) papier kan zetten dat je iets gestudeerd hebt, wat na 2 jaar werkervaring eigenlijk 0,0 waarde heeft binnen het bedrijfsleven.
Daarnaast is het niet zo dat studenten staan te trappelen om te studeren. Dus er is al een natuurlijke weerstand tegen het naar school gaan bij veel mensen.
Al met al vrees ik dat we over een aantal jaar dus zien dat het gemiddelde opleidingsniveau van de huidige generatie zwaar verlaagd is. Heeft misschien wel tot gevolg dat voor het slepen van een pakje boter langs de scanner bij de supermarkt niet langer een universitaire opleiding geëist wordt. 
Ik ben het met delen van je verhaal wel eens, maar niet met alles.
€ 30,- p/m voor een mobiel abonnement? Ga toch weg, dat kan met € 10,- per maand makkelijk. Tjah, dan maar niet de nieuwste iPhone. Is nergens voor nodig.
€ 20,- voor zorgverzekering? Alleen als je (chronisch) ziek bent, er zijn genoeg zorgverzekeringen die net zo duur zijn als zorgtoeslag (of goedkoper zelfs).
€ 50,- afschrijving voor laptop? € 600,- per jaar? Dat is echt absurd. Misschien als je ICT opleiding volgt, maar het gros van de studenten heeft aan een chromebook / netbook genoeg. Maar ach, gevoelig als ze zijn willen ze een macbook om er bij te horen... Oh en die tv, die kan je bij de kringloop voor een paar tientjes halen. Doet het heus nog wel.
€ 25 p/m voor vakantie? Volledige generaties zijn nooit op vakantie geweest, dit is echt overbodige luxe. De meest wilde vakantie die ik tijdens mijn studeren kon (en wou) betalen was een paar dagen sneekweek met een geleend zeilbootje. Daarnaast moest ik in mijn vakantie gewoon werken zodat ik tijdens het jaar tijd had om te studeren. € 25 overige afschrijving? Lekker makkelijk om de kosten op te drijven in zo'n overzicht ook.
Ik haal dus met gemak € 100 p/m aan kosten uit jou overzicht. Ik vind jou overzicht allesbehalve conservatief, eerder extreem overdreven en luxe. En veel studenten eigen vervoer? Een stationsfiets bedoel je? Die zit toch al in die € 25 overige afschrijving?
Jij komt op € 700 uit voor een thuiswonende student terwijl ik 5 jaar lang op kamers heb gewoond en mij prima redde met minder dan € 700
€ 250 huur (ik woonde in een dorp op het platteland omdat ik anders het dubbele kwijt was aan huur, moest wel 30 minuten fietsen)
€ 80 eten
€ 180 studie
€ 10 mob abonnement
€ 10 fiets
€ 25 kleding
€ 45 geen idee waar ik dit aan uit zou moeten geven, maar laten we het houden op ditjes, datjes, afschrijving enz.
----
€ 600 totale kosten
-/- uitwonende beurs à € 250
te verdienen/lenen € 350 p.m.
Dat is 40 uur per maand werken. 10 uur per week.
Ik werkte alle vakanties 5-6 dagen per week, dat zijn dus ruim 10 weken à 40+ uur. Naast die vakanties hoefde ik maar een paar dagen per maand te werken en dan kon ik alles doen wat ik maar zou kunnen bedenken, zelfs sparen!
Als studenten alle vakanties gewoon gaan werken en gewoon even niet vinden dat ze recht hebben op een iPhone, de nieuwste laptop tijdens hun studie, vakanties mallorca/ibiza, een BMW voor de deur, Gucci aan het lijf etc dan is dat studeren nog steeds goed te doen. Dat een bijstandstrekker luxer leeft dan jij moet je maar even voor lief nemen: jij hebt zo meteen een goede baan (en zo niet, dan ga je er dus alleen maar op vooruit!).
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:15:
[...]
Als je de bedragen bekijkt die studenten moeten betalen voor een OV kaart als ze hun studie niet afmaken, kan ik alleen maar concluderen dat de NS ontzettend blij mag zijn met ons studenten want het levert ze vele malen meer geld op dan wat burgers betalen voor abonnementen. Studenten betalen 97 euro per halve kalender maand...
[...]
Ik word er absoluut geen haar beter van door te gaan studeren, dat is heel knap dat de overheid dat ons doet laten geloven. Het is volledig in het belang van de overheid dat mensen gaan studeren. Ik wordt niet gelukkiger van de ganse dag integralen oplossen ipv keuken in elkaar zetten. De dingen die ik leuk vind doe ik buiten mijn studie.
Als ik ga studeren, lever ik meer belastingen op, ben ik hoogopgeleid en minder vaak ziek en heb ik hoger besteedbaar inkomen wat de lokale economie ten goede komt. Mijn kennis trekt bedrijven en activiteiten naar Nederland toe.
Ik betaal voor 30km met de trein 180 per maand. Dat is dus (bijna) net zo veel als het bedrag waarvoor een student de hele week (of weekend) vrij door NL kan reizen.
En als jij er geen haar beter van wordt door te gaan studeren? Waarom studeer je dan? Als je dingen buiten je studie (zoals keukens in elkaar zetten?) leuker vind, dan ga je dat toch doen?? Nederland heeft niets aan een doodongelukkige hoogopgeleide, want die zit in no time thuis met een burn-out. Nederland heeft behoefte aan mensen die gewoon gelukkig zijn, want die zijn niet zo vaak ziek! In plaats van jou subsidieren (want jij betaald 2k studiegeld terwijl jouw studie minstens 6k per jaar kost) kunnen we ook mensen uit Syrie subsidieren die wél gelukkig worden van integralen oplossen. Die trekken net zo goed bedrijven en activiteiten naar Nederland toe (want in Syrie is toch geen werk).
[
Voor 12% gewijzigd door
Tehh op 05-03-2016 10:45
]