Domotica bij verbouwing huis - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikDeBruijn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-09-2021
Ik ben sinds kort eigenaar van ons eerste koophuis waar ik met m'n gezinnetje ga wonen. Eerst gaan we met aannemer flink verbouwen. Dit is al een heel project dus domotica er in meenemen is aan de ene kant een uitgelezen kans, aan de andere kant komt er al genoeg op ons af. De electriciën die we in de arm nemen heeft niets met domotica tenzij het van GIRA is. Hij ziet Z-Wave het als hobby spul (zelf ben ik gek op hobbies, ik heb er alleen al te veel ;) ).

Ik heb idealiter het volgende:
  • het ultiem domotica huis (uiteindelijk)
  • zelfstandig door mij aanpasbaar
  • juiste keuzes, geen modules over omdat ik onterecht dacht dat ik ze kon gebruiken
  • modules moeten niet extreem duur worden (Gira/KNX, etc. is duurder?)
  • open source centrale is geen "must" maar heeft wel de voorkeur
  • essentiële zaken bedraad, alarm wellicht ook
Ik ben nogal een gadgetfreak en hou van alles met een API. Ik ben ook technisch (electrische schakelingen ontwerpen, solderen, programmeren en mechanica ben ik in thuis). Ik kan ook eigen zaken zoals behuizingen en afdekplaatjes uitprinten op m'n Ultimaker 2. Ik heb in mijn huidige huis Homegenie draaien maar de compatiblititeit met de sensoren die ik tot nu heb gekocht laat dit nog te wensen over. Ik vind knutselen leuk maar dan liever een apparaat "slim" maken (zoals een bestaande koffiezetter) dan maximaal een paar tientjes besparen door eigen relais op een printplaat te solderen (bijvoorbeeld). Als ik veel tijd kwijt ben aan de essentiële dingen zoals verlichting dan is mijn partner niet zo blij, maar als ik iets gaafs toevoeg aan een al prettig systeem is dat wel een leuk project.

Ik zou graag wat advies willen van mede-tweakers. Keuzes waar ik nog mee zit:
  • Controller: HC2 / Vera Plus? / Domoticz / Hybride van deze?
  • Hoeveel moet de electriciën bedraden? Alles inbouwen of juist de schakelaars dichtstuccen en dan Philips Hue opplakdimmers / opplak Z-Wave drukknoppen?
  • Wel/niet veel dingen infrezen? Eind vd verbouwing wordt alles gestuct!
  • Cat6 apart of bij 230V PVC buizen in leggen?
  • Wat van mijn Wishlist moet ik verder nu al weten? En wat kan later?
  • ZWave Plus beter beveiligd/upgradable?
  • Wat moet ik met m'n electriciën bespreken?
  • Als er inbouwspots komen in een verlaagd plafond, hoe zorg ik dat die met domotica samenwerken?
Gemaakte keuzes:
  • Zonnepanelen (35+ Solar Frontier RoHS/REACH compliant panelen) nog niet geïnstalleerd
  • "Slimme" verbruiksmeter, nog aan te vragen
  • Volledig vernieuwde meterkast
Gekocht / in bezit:
  • Z-Wave 5-in-1 sensor (deur, licht, temp, humidity, motion)
  • Nog wat Z-Wave sensoren
  • Nest (3rd gen)
  • Domoticz op RPi 2
  • Ring.com doorbell
  • FOSCAM IP camera (PoE)
  • 6x Hue, 1x Lux, 1x Hue LED strip + Bridge
  • OpenESVE laadpunt voor elektrische auto
Ik moet ergens gedurende deze week akkoord geven op de offerte van de electriciën (ca. 7000 euro). Ik vind dit al duur en hoop dat er met deze verzoeken niet te veel bij gaat komen...

Alle wijsheid op dit gebied is zeer op prijs gesteld! :+

[ Voor 5% gewijzigd door ErikDeBruijn op 08-02-2016 23:24 . Reden: kleine tweaks en aanvullingen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:27
Zoizo is het een goed plan om overal cat6 te hebben, het is zo universeel te gebruiken dus waarom niet

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-07 09:58
Ik zelf gebruik de Fibaro HC2. Ik heb mijn aan-uit schakelaars vervangen door (dubbele) puls schakelaars. Achter zo'n schakelaar zit een Fibaro switch of dimmer. Naar een schakelaar gaat normaal de blauwe en de zwarte draad. Ik zou ervoor zorgen dat je overal alle draden trekt. Dus in ieder geval de blauwe en liefst ook de geel/groene (dan kan je er altijd nog een stopcontact van maken).

De schakelaars zijn "dubbele" puls schakelaars. Veel Fibaro modules hebben namelijk 2 ingangen. Het leuk hiervan is bijvoorbeeld dat ik met de linkerschakelaar in de woonkamer mijn lamp in de woonkamer bedien en met de rechter een andere module in de keuken aanstuur die daar de lamp aan/uit doet.

Ga in ieder geval voor een open protocol. Z-wave is wat mij betreft een prima keuze. Veel leveranciers bieden hiervoor modules aan. Dus klik aan klik uit valt bij mij meteen af.

Vergeet ook geen stopcontacten op plekken waar je later misschien een automatische gordijnrails of rolluik wilt plaatsen.

Ik zou nooit een netwerk kabels naast de stroom kabels doen. (Mag dat überhaupt wel). Ik heb zelf dubbele cat 7 kabels getrokken door de muren naar de verschillende kamers. Het is altijd handig om een extra outlet te hebben. Deze cat 7 kabels voorzie je op de eindes van cat 6a keystones
Vervolgens kun je deze in plaatje stoppen in dezelfde stijl als je stopcontacten.

Er bestaan overigens veel verschillende soorten keystones. Bijvoorbeeld voor audio, speakers, HDMI. Dit is ook erg handig om bijvoorbeeld de kabels van je tv netjes weg te werken van het kastje naar de tv aan de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door Sepio op 09-02-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Naar een schakelaar gaat de bruine en zwarte draad. De blauwe zit meestal alleen bij de lamp. Laat de elektricien overal ook een blauwe draaf naar je schakelaars trekken, want veel z wave modules hebben die nodig.

Ik zou gewoon het schakelmateriaal uitzoeken wat je mooi vind en dan inbouwmodules erachter zetten. Als het kan, laat dan vrij diepe inbouwoven in de muur zetten.

Ik ben zelf net begonnen met z wave en Domoticz, maar je kunt later gewoon overstappen naar een andere controller.

Reken wel op 50 euro per inbouwmodules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:01

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Zolang je zelf aanpassingen wil kunnen doen is GIRA/KNX geen optie. de software die je dan nodig hebt om aanpassingen te doen is qua licentie nogal prijzig helaas.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

devino schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:43:
Zolang je zelf aanpassingen wil kunnen doen is GIRA/KNX geen optie. de software die je dan nodig hebt om aanpassingen te doen is qua licentie nogal prijzig helaas.
Zolang het maar z wave (plus) is, zal het waarschijnlijk met bijna iedere controller werken.

Ik draai Domoticz op een Ras Pi 2 met een aeonlabs z wave plus usb stick. Ik ben net begonnen en gebruik nu Fibaro inbouwmodules achter Jung schakelmateriaal.

Ik wil niet vastzitten aan een bepaald merk of bepaalde serie schakelmateriaal. Als ik morgen ander schakelmateriaal wil, dan kan ik dat gewoon vervangen. Ook geen gedoe met draaiknoppen voor dimmers: gewoon alles achter een pulsdrukker. Korte puls voor aan en uit, ingedrukt houden om te dimmen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-02-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikDeBruijn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-09-2021
Dank allen voor jullie nuttige reacties!

@Sepio: Ik heb in ieder geval de elektriciën geïnstrueerd om de blauwe draad altijd naar de WCDs te brengen als deze er niet is.
Cat6/7 apart trekken is een goede tip maar mijn elektriciën wil sowieso het niet anders doen.
@BazzH: Ik had oorspronkelijk Homegenie e Deze heeft nog altijd een paar modules

Mijn voorkeur was al Home Center 2 en ik ben hier inmiddels voor gegaan. Deze had ik in een uurtje ana de praat met een Magic Scene die een licht aan deed bij beweging. Volgens mij is Domoticz een goede keuze, maar ik wil nu niet het risico lopen dat ik er een "te grote" hobby bij krijg. Ik vermoed dat HC2 net iets gebruikersvriendelijker is al ben ik erg thuis in RPi's.

@BazzH: Right, er komen geen analoge dimmers in mijn huis :)

Nog een tip voor wie het leest: niet alle modules kan je resetten (iig het staat niet altijd in de PDF handleiding). Ik had met m'n oude controller een module geinclude en niet ge-exclude. Als je de factory default functie niet weet te vinden kan je hem dus nooit meer includen tenzij je de oude controller weer nieuw leven in blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 09:49
En dan nu mijn inbreng:
  • Cat6a of Cat7 niet bij de stroomleidingen in. Glasvezel kan wel bij de stroomleidingen in, al weet ik niet zeker of dit aan NEN 1010 voldoet.
    Nu het nog mogelijk is dubbel uitvoeren, voor enige redundancy en extra bandbreedte. Zorg er wel voor dat jouw kabels aan de normen voldoen en geen CCA-troep is.
  • [br]
  • Een plan maken voor een (draadloos) netwerk: "waar wil ik de accesspoints hebben en waar moeten dan kabels naar gelegd worden? Wil ik een firewall achter het modem plaatsen die mij (en mijn kinderen) beschermt?"
  • [br]
  • Vergeet de coax-kabels niet. Misschien kun je de modemkabel (AOP) verleggen naar een gunstigere plek.
  • [br]
  • Infrezen / inbouw vind ik persoonlijk het mooist; geen uitstekende kasten waar je tegenaan loopt. Je moet er wel rekening mee houden dat je een eventueel defect moet kunnen repareren; anders kun je de muur openhalen en dat lijkt mij niet erg handig ;)
  • [br]
  • Vergeet niet dat zonnepanelen een omvormer nodig hebben en dat je die ook nog moet huisvesten. Nu kun je deze nog mooi wegwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door WK100 op 22-02-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-07 09:58
ErikDeBruijn schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:37:
Dank allen voor jullie nuttige reacties!

@Sepio: Ik heb in ieder geval de elektriciën geïnstrueerd om de blauwe draad altijd naar de WCDs te brengen als deze er niet is.
Cat6/7 apart trekken is een goede tip maar mijn elektriciën wil sowieso het niet anders doen.
Bekijk ook het volgende eens. Cat 6 kabel langs stopcontact
Voor zover dit klopt mag het gewoon niet. Je verzekering gaat moeilijk doen bij problemen.
Daarnaast veroorzaakt het ook storingen.

Als het mijn huis was zou ik eerst goed informeren en niet zomaar naar de electricien luisteren.

Wat de HC2 betreft kan ik alleen maar zeggen dat ik er ook erg over tevreden ben.

Een paar tips.
Installeer geen beta firmwares. Bij niet beta firmwares kun je best een dag of twee wachten om te zien of er onverwachte problemen zijn. En installeer hem ook niet laat in de avond als het al donker is.... Ik kan uit ervaring zeggen dat het dan net niet mee zit .... (Vooral de overgang van v3 naar v4 was een ramp)

Na de installatie van een update moet je een clear cache doen van je browser en daarnaast kun je best een uurtje (of liever een nacht) niets veranderen. Ook al lijkt de update klaar toch vind er daarna soms een herconfiguratie plaats van je zwave devices. Pas als die voorbij is kun jij kijken of er nog problemen zijn.

Op het forum http://forum.fibaro.com kun je veel nuttige info vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door Sepio op 22-02-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436401

Ipv HC2 van fibaro (€ 500+) komt dit jaar de Samsung SmartThings hub op de NLse markt (€ 99) en kan naast zwave meerdere protocollen aan. Nu erg popi in de US en UK straks dus ook in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-07 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ErikDeBruijn schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:56:
Ik ben sinds kort eigenaar van ons eerste koophuis waar ik met m'n gezinnetje ga wonen. Eerst gaan we met aannemer flink verbouwen. Dit is al een heel project dus domotica er in meenemen is aan de ene kant een uitgelezen kans, aan de andere kant komt er al genoeg op ons af. De electriciën die we in de arm nemen heeft niets met domotica tenzij het van GIRA is. Hij ziet Z-Wave het als hobby spul (zelf ben ik gek op hobbies, ik heb er alleen al te veel ;) ).
Conventionele iInstallateurs moet je niet vertrouwen als het op domotica aankomt. Ze hebben (even gegeneraliseerd) weinig kennis van zaken, begrijpen niets van software en laten zich teveel inpakken door de bekende leveranciers van schakelmateriaal zoals Gira.
Ik heb idealiter het volgende:
  • het ultiem domotica huis (uiteindelijk)
  • zelfstandig door mij aanpasbaar
  • juiste keuzes, geen modules over omdat ik onterecht dacht dat ik ze kon gebruiken
  • modules moeten niet extreem duur worden (Gira/KNX, etc. is duurder?)
  • open source centrale is geen "must" maar heeft wel de voorkeur
  • essentiële zaken bedraad, alarm wellicht ook
Je wil een ultiem domoticahuis en essentiële zaken moeten bedraad zijn. Ik zie in dit topic tot nu vooral suggesties langskomen die betrekking hebben op draadloze installaties. Persoonlijk ben ik er niet zo'n liefhebber van en ik zie het als oplossing voor hobby- en retrofit-installaties en situtaties waarin je bedraad niet wegkomt omdat er in het ontwerp geen buis is voorzien.

Bedraad is duurder dan draadloos maar ook inherent betrouwbaarder. Ook krijg je een compleet andere opbouw van je elektrische installatie. Een lamp schakelen via een schakeldraad of een schakelactor in de inbouwdoos van een wandschakelaar vind ik persoonlijk nogal een archaïsche oplossing afkomstig uit een tijd dat lampen nog aan- en uitgezet worden door met behulp van een schakelaar een contact te maken of verbreken. In een domoticasysteem doe je dit met een relais. Dat relais hoeft zich niet te bevinden op de plek waar zich een knop aan de muur bevindt. Wie weet wat jij in de toekomst allemaal met die knop wil doen?

Het is veel mooier en flexibeler om vanaf de lichtpunten en pulsdrukkers een buis naar een centrale schakelkast te trekken waar je vervolgen de luchtpunten aansluiten op relais, dimmers of led-drivers en de pulsdrukkers op inputs. Een andere mogelijkheid is een bussysteem zoals knx maar dat is sowieso erg duur.

Voor iemand die wel van zelfbouw houdt is een bedrade installatie mijn inziens ook leuker. Je kunt makkelijk allerlei sensoren aansluiten die je voor relatief lage prijzen inkoopt en waar je bijvoorbeeld met behulp van je 3d-printer afdekplaatjes voor maakt om de sensor netjes in muren, plafonds en andere objecten weg te werken.

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden van een programmable logic controller. De plc's van Wago zijn betrouwbaarheid en modulair. Digitale input- en outputmodules haal je goedkoop van eBay. De cpu's ook maar dan zit je met het probleem dat je een licentie nodig hebt voor de Codesys targets. Koop je nieuw dan betaal je zo'n 550 euro voor een Wago 750-881 Starter Kit waar alles bij zit (software, voeding, eindmodule en input- en outputmodules) of 575 euro voor een modernere en snellere Wago PFC200 + 70 euro voor de CodeSys Control voor de Codesys 3.5 ontwikkelomgeving. Dat is officieuze weg (Wago levert ook een eigen ontwikkelomgeving op basis van Codesys) en je hebt nog wat componenten nodig als een 24VDC voeding en eindmodule.

Je kunt geloof ik 72 modules aan de plc hangen, genoeg voor een paar honderd inputs en outputs. Als dat nog niet genoeg is kun je ook verder bouwen met behulp van een buskoppelaar. Losse relais kosten zo'n € 6,50 per stuk en zijn niet super duur.

Voor analoge sensoren die niet tijdkritisch zijn qua respons zou ik 1-wire gebruiken. Je kunt zonder veel moeite zo'n twintig sensoren achter elkaar op een bus zitten met een lijnlengte van maximaal zo'n 350 meter. Sensoren zijn goedkoop: voor minder dan 2 euro heb je een temperatuursensor (als kale chip in TO92-behuizing) die je bijvoorbeeld achter een pulsdrukker inbouwt. Bij mij thuis werkt dat perfect. De pulsdrukker moet er wel geschikt voor zijn (luchtspleten hebben die de sensor in staat stellen om de ruimtetemperatuur te meten in plaats van de temperatuur in de wand).

Voor lichtsturing kun je dmx gebruiken in combinatie met dmx-gestuurde led-drivers. Led-lampen kun je zelf bouwen. Voor een paar euro per stuk haal je de rgb-chips uit China. Voor het inbouwen van led-strips zijn allerlei mooi profielen verkrijgbaar. Zie het dmx-topic voor meer informatie.

Het kost allemaal wat meer dan draadloos maar dan heb je wel een installatie die betrouwbaar is en waar je eindeloos op kunt doorknutselen. De kosten van losse componenten voor bijvoorbeeld temperatuursensoren en pir-sensoren zijn lager dan bij z-wave.
• Controller: HC2 / Vera Plus? / Domoticz / Hybride van deze?
De Homecenter 2 en Vera Plus zijn erg gericht op draadloze systemen. Als tweaker zou ik eerder kiezen voor domoticasoftware op een Raspberry Pi of Intel NUC. Zelf draai ik IP-Symcon op twee Mac Mini's, dat is commerciële software maar wel rock solid (althans versie 3.4, er is net een nieuwe major release uit) en biedt je de mogelijkheid om in php tegen je apparaten te praten. Het integreert ook makkelijk met Wago-plc's via Modbus/tcp.

Voordeel van zelfbouw is dat je veel meer vrijheid hebt om allerlei interfaces toe te voegen. Mijn voorkeur op dat gebied gaat overigens naar stand-alone ethernet-interfaces. Z-Wave, 1-Wire, ArtNet/DMX en de Wago-plc communiceren bij mij allemaal via ethernet met de domoticaserver en zijn super betrouwbaar.
• Hoeveel moet de electriciën bedraden? Alles inbouwen of juist de schakelaars dichtstuccen en dan Philips Hue opplakdimmers / opplak Z-Wave drukknoppen?
Ultimo leg je alles in stervorm aan. Wcd's per ruimte eventueel in serie achter elkaar maar wel schakelbaar en meetbaar vanuit je schakelkast. Je hebt dan wel ruimte nodig voor een schakelkast waar de I/O-modules, relais en rijgklemmen komen om alles door te verbinden.

Signaalkabels en gelijkstroom naar je leds leg je makkelijk zelf aan. De installateur hoeft dus alleen maar te zorgen voor lege buis. Voor signaalkabels kun je ook goedkope CCA utp-kabels gebruiken, wel bij voorkeur met zo dik mogelijke aders.
• Wel/niet veel dingen infrezen? Eind vd verbouwing wordt alles gestuct!
Zelfs als je draadloze domotica gebruikt heb je in veel gevallen voeding nodig, dus ja je hebt veel buis nodig.
• Cat6 apart of bij 230V PVC buizen in leggen?
Dit is alleen toegestaan als de afscherming van alle aders bestand is tegen de hoogste spanning/stroom en de maximale vulling van de buis niet wordt overschreden. Als je een kabel (dus niet losse aders) door de buis trekt voor 230VAC is het denk ik toegestaan maar aan te raden is het niet.
• Als er inbouwspots komen in een verlaagd plafond, hoe zorg ik dat die met domotica samenwerken?[/list]
De mooie oplossing is aansturen via dmx of Dali. Hier heb je dmx-gestuurde led-drivers voor nodig, een ArtNet/dmx-interface en domoticasoftware die ermee overweg kan. Zie voor informatie het dmx-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wraeymae
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05-2023
Ik heb wat hetzelfde probleem als de topicstarter.

Ik ben bezig aan een nieuwbouw, en wil graag nu ik het nog kan voldoende z-wave zaken inwerken (bv. bewegingssensor in plafond etc.)
Ik ben redelijk functioneel wel graag in controle van z-wave, maar technisch moet ik op een elektricien terugvallen die niet mee is met het hele domotica-verhaal... Ook voor de bepaling van 'hoe' er best geschakeld wordt van lichten>lichtpunt>zekeringkast is voor mij iets waar ik niet teveel van snap, behalve dat ik soms eens dingen lees over 'ster'-schakelingen.

Vraag: Kennen jullie iemand die zoiets als hobby of in bijberoep graag z-wave systemen & elektriciteit mee uitwerkt?
Ik zoek dus iemand die voldoende vertrouwd met elektriciteit (waar een schaekelaar zetten; hoe terug naar zekeringskast) om elektriciteitsplan/idee mee uit te werken terwijl z-wave en led-strips voorzieningen (12/24v voorzieningen daarvoor) ook voorzien worden.
Ik kan gerust (beperkt) betalen voor dergelijk advies hoor...
Pagina: 1