Cat 6 kabel langs stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-08 18:24
Hey,
Ik wil hier thuis bekabeld internet op mijn kamer krijgen en de enige mogelijkheden zijn powerlines of een kabel trekken door de buis waar ook een stroomkabel inzit voor een aantal stopcontacten.

Mijn voorkeur gaat uit naar een kabel.

De kabel die gebruikt gaat worden is een cat6 kabel (van men vader zen werk) maar denken jullie dat dit een probleem gaat geven(storing door de stroomkabel)?
Een snelheid van 200mbit is al voldoende voor mij, de volledige 10gbit is dus niet nodig.

Of kan ik beter voor powerlines gaan? Hier haalde ik 90mbit mee.

Mvg,
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:16

FreakNL

Well do ya punk?

Officieel mag het niet. Maar als je utp voldoende afgeschermd is zou het wel kunnen werken. Is er geen andere loze leiding beschikbaar? Coax bijvoorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een goed afgeschermde cat6 kabel heeft geen last van stroomdraden, maar het lijkt me zeer onwenselijk om een utp kabel door dezelfde pvc pijp te trekken als een electricteitsdraden.

Het alternatief van powerlines heb je blijkbaar al getest gezien je aangeeft 90MBit te halen. Dat klinkt mij als een goed werkende en relatief veiligere oplossing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Geen idee of dat de kabel goede shielding heeft, ben nu niet thuis maar zal straks eens kijken wat voor kabel het is.
Powerlines heb ik even kunnen lenen van iemand en hier kon ik een file tussen 2 laptop kopiëren tegen 11-12 megabyte/s, de poort op die powerline was gelimiteerd tot 100mbit, dus dit was misschien zelfs de bottleneck. De delay was ook ok (3 - 5 ms via ping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Los van wenselijk, het mag niet eens.
Je zit dus vast aan die powerline dingen, andere route voor je netwerkkabel of WiFi.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
De powerlines die ik getest heb zijn deze:
pricewatch: TP-Link AV500 Powerline adapter met 2 aansluitingen en stopcontact Startset (2 stuks)

Deze gebruikte ook de aarding, ik zoek dan eigenlijk een setje dat hetzelfde is maar dan met gigabit poort, als iemand hier nog suggesties voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Met een gigabit powerline set ga je nog steeds geen gigabit snelheden halen hoor. Ik heb zelf de Devolo 550 Duo+ adapters met gigabit-aansluitingen, maar ik haal maximum 9 mb/s.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Gigabit verwacht ik ook niet maar omdat ik vlakbij de 100 mbit snelheid zat van de poort dacht ik dat ik mss iets sneller kan halen met een ander setje, ook al is het maar 120mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Wat ik mis in het verhaal is de reden waarom niet zo (apart) een netwerkkabel getrokken kan worden.
Het soms wat werk, maar vrijwel altijd is het mogelijk om een netwerkkabel aan te leggen.
Het pluspunt is dat je wel fatsoenlijke snelheden haalt, betrouwbare verbinding hebt en ook veilig is.

[ Voor 7% gewijzigd door cornfed99111 op 06-04-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 19:39
arbraxas schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:01:
Je zit dus vast aan die powerline dingen, andere route voor je netwerkkabel of WiFi.
"mogen" is een rekbaar begrip.
Een professional mag het niet zo aanleggen. Maar in je eigen huis kun je doen wat je wilt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
cornfed99111 schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:33:
Wat ik mis in de verhaal is de reden waarom niet zo (apart) een netwerkkabel getrokken kan worden.
Het soms wat werk, maar vrijwel altijd is het mogelijk om een netwerkkabel aan te leggen.
Het pluspunt is dat je wel fatsoenlijke snelheden haalt, betrouwbare verbinding hebt en ook veilig is.
Omdat de enige leiding die er is dient voor de stroom en ik anders door het plafond in de living moet boren en dit hebben mijn ouders niet graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:08
Ik zou zeker geen utp kabel bij stroomkabel intrekken.
Het is verboden en als er ooit iets gebeurd betaalt geen verzekering niets meer uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
M_K_ schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:41:
[...]

Omdat de enige leiding die er is dient voor de stroom en ik anders door het plafond in de living moet boren en dit hebben mijn ouders niet graag
Geen andere route mogelijk?
Langs de verwarmingsbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Kabel buiten langs de muur? Bijvoorbeeld langs een regenpijp.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Een professional mag het niet zo aanleggen. Maar in je eigen huis kun je doen wat je wilt.
Mja, ik heb dus een electro achtergrond. Maar laat duidelijk zijn, mocht er brand oid uitbreken in je huis en de verzekering vind dit mag je het gaan uitleggen.
Ook al heeft het er misschien niks mee te maken, de verzekering zal op zijn minst de betaling opschorten. Misschien wel oneindig. Dat wil je niet voor een lullig UTP kabeltje.
GEWOON NIET DOEN.

Die aangeboden opties van langs de verwarmingsbuis of regenpijp lijken me veel beter.
Of het inderdaad bij die powerlines houden als dat bandbreedte genoeg heeft.
Dan heb je geen lelijke kabels en geen gekut met de verzekering mocht je dat ooit nodig hebben.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Het plan van langs de stroomkabel te gaan dan maar vergeten, wist niet dat het zoveel uitmaakt :p
Morgen eens bekijken of er langs buiten een mogelijkheid is en anders het maar bij powerlines houden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

arbraxas schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:01:
Héél 't topic gelezen, maar: Begin hier inderdaad nóóit aan, ook niet als het kán doordat je PVC pijpen de ruimte bieden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-08 21:01

painkill

Pain(k)(ill)

Zeker als je met een trekveer straks die netwerkkabel er langs gaat trekken heb je grote kans op een beschadiging van de isolatie. Gewoon niet doen dus.
Wat volgens mij wel mag is een kabel (dubbele isolatie dus) + utp kabel trekken door 1 buis, maar de kans dat dat gaat passen is niet erg groot :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
arbraxas schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:02:
[...]

Mja, ik heb dus een electro achtergrond. Maar laat duidelijk zijn, mocht er brand oid uitbreken in je huis en de verzekering vind dit mag je het gaan uitleggen.
Ook al heeft het er misschien niks mee te maken, de verzekering zal op zijn minst de betaling opschorten. Misschien wel oneindig. Dat wil je niet voor een lullig UTP kabeltje.
GEWOON NIET DOEN.
<knip>
Volledig mee eens. Het mag gewoon niet, houd je daaraan, niks rekbaar begrip.
Naast bovenstaand argument nog eentje. Als je zoiets aanlegt, dan doe je dit nooit met de gedachte in je achterhoofd om het te verwijderen als je ooit je huis verkoopt. Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid dat het een huurhuis is. Je zadelt dus een volgende bewoner op met een elektrische installatie die niet aan de voorschriften voldoet. Misschien ben je dit tegen die tijd helemaal vergeten en die volgende bewoner zal er geen erg in hebben. Sta jij dan in voor eventuele nare gevolgen die dit zou kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
painkill schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:12:
Wat volgens mij wel mag is een kabel (dubbele isolatie dus) + utp kabel trekken door 1 buis, maar de kans dat dat gaat passen is niet erg groot :P
Ook verboden. Als er netspanning op iets staat wordt het aangemerkt als een buis voor netspanning en mag er niets anders door.

Je kunt het ook oplossen door twee wirelless accespoints (AP) te nemen die WDS ondersteunen.
Je krijgt dan zo iets.
router<-->wifi AP ................................................. wifi AP<--> PC
Het beste is om in die situatie die twee dedicated wifi AP's te nemen en die uitsluitend voor de WDS verbinding te gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2015 12:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 11:43
Gewoon boren! Doet ff pijn bij je ouders daarna zijn ze het weer vergeten :)

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat men veel "bang maakt", valt het best wel mee. Er ligt hier al 7 jaar een UTP in een naast de draden voor de oven. Geen probleem. Zolang je er niet aan gaat trekken, iets anders doen, en gewoon laat zitten zoals het is, geen probleem.

Officieel mag het misschien niet.

Als je 100% zekerheid wilt, neem dan glasvezel, en trek die er door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet dat handige kabeltrekkers utp ook door de spauwmuur krijgen vraag mij niet hoe maar ze doen het wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 16:32

Zorian

What the fox?

Wat ik ook wel eens zie gebeuren is dat men ze bij de buizen van de verwarming die het plafond in gaan mee naar boven toe geleiden. Dat gat zit er toch al en hoeft hooguit een tikje groter gemaakt te worden. Eventueel teveel aan ruimte pur je gewoon dicht tegen geluid en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:56:
Wat men veel "bang maakt", valt het best wel mee. Er ligt hier al 7 jaar een UTP in een naast de draden voor de oven. Geen probleem. Zolang je er niet aan gaat trekken, iets anders doen, en gewoon laat zitten zoals het is, geen probleem.

Officieel mag het misschien niet.

Als je 100% zekerheid wilt, neem dan glasvezel, en trek die er door heen.
Het hele punt is dus niet dat het storing kan geven, het punt is dat als je huis in de brand vliegt (laten we hopen van niet) dat de verzekering je laat stikken, zelfs als de kabel er niks mee te maken heeft...

TS: Als powerline al 90Mbit haalt op een 100Mbit setje, perfect lijkt me? Ik zou een 200Mbit setje testen, misschien dat je die ergens kan lenen.
Het WDS idee van iets hierboven gaat iig niet beter werken dan 90Mbit met tot 5ms ping, misschien als de maan goed staat dat je eventjes zo'n goede verbinding hebt...
Dan zit je eigenlijk al vast aan 5Ghz, tenzij je op het platteland woont zit 2,4Ghz altijd wel aardig vol...
En het bereik van 5Ghz is nou niet zo geweldig dat je van woonkamer naar zolder prettig gaat vinden, weet niet hoever je moet komen, maar het is af te raden ;)
Kleine opmerking: waarom de 200Mbit? Heb je een internetabo die dat aan kan of een NAS thuis staan?
In het tweede geval: overweeg de nas naar je kamer te halen en te gaan voor 100Mbit powerline ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:15

we_are_borg

You will Comply

RocketKoen schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:37:
[...]

Nee zelfs in je eigen huis kan je namelijk niet alles doen wat je wilt. Je huis dient namelijk wel aan de wettelijke eisen te voldoen doe je dat niet dan kan het invloed hebben op je verzekeringen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Of een WDs van de begane grond naar de zolder gaat werken is geheel afhankelijk van het huis.
Als je gewapend beton als verdiepingvloer hebt en ook nog laminaat met folie als ondervloer maak je weinig kans.
Als je echter een huis van voor de jaren 60 hebt dan zijn alle verdiepingvloeren hout en gaat het prima werken.
De snelheid is dan afhankelijk welk type acccespoint je gebruikt.
Met een ac type kun je al in de buurt van Gb snelheden komen.
Verder kun je doordat je niet hoeft rond te stralen een richt antenne gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
we_are_borg schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:20:
[...]

Nee zelfs in je eigen huis kan je namelijk niet alles doen wat je wilt. Je huis dient namelijk wel aan de wettelijke eisen te voldoen doe je dat niet dan kan het invloed hebben op je verzekeringen.
Gelukkig is de NEN1010 nergens een wettelijke eis waar je huis aan dient te voldoen o.i.d., behalve ergens bij professionals die ergens gaan klussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De electriciteit leveranciers stellen in hun aansluitvoorwaarden dat je huisinstallatie aan de NEN1010 moet voldoen.
Dus je hebt gelijk geen bekeuring van de overheid maar gewoon afsluiten is de sanctie.
Verder eisen de verzekeringsmaatschappijen dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nou, dat mag je dan voor me opzoeken ;)

Stedin in ieder geval niet:
De contractant draagt er zorg voor dat zijn installatie voldoet aan de daartoe in of krachtens de wet gestelde eisen, daaronder begrepen de in artikel 2, lid 2 bedoelde voorwaarden. De netbeheerder heeft geen verplichting na te gaan of hieraan voldaan wordt.
(2.2 rept wat over de Elektriciteitswet e.d. en daar komt ook de NEN1010 niet in voor..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het werkt iets anders.
Een installatie mag alleen opgebouwd worden door een daartoe geschoolde installateur die dan per default installatie verantwoordelijke wordt.
Hij moet volgens de normen (o.a. NEN1010) een installatie opleveren en doorgeven aan de electriciteits leverancier dat hij een genormeerde installatie opgelevert heeft.
Pas daarna zal er een aansluiting plaats vinden.
Elke huisinstallatie die in Nederland is gemaakt is dus genormeerd.
Het een en ander is wettelijk geregeld via het bouwbesluit.

Verder is er bij een wijziging van de installatie ook de plicht dit door een installateur te laten doen die weer de plicht heeft dit volgens de normen te doen.

Vroeger werden huisinstallties met name bij wijzigingen ook door de elekriciteits leverancies gekeurd, maar dat is toen ze commercieel werden afgeschaft.

Als laatste is in alle verzekerings voorwaarden opgenomen dat elke installatie aan het bouwbesluit moet voldoen en dus ook aan de NEN1010 norm.

PS Volgens de statistieken wordt een op drie branden in woonhuizen veroorzaakt door electriciteits problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:45
Ben(V) schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:30:
Een installatie mag alleen opgebouwd worden door een daartoe geschoolde installateur die dan per default installatie verantwoordelijke wordt.
Wat valt er precies onder die 'installatie'? Enkel de meterkast, of ook de bekabeling tot aan de stopcontacten?
Verder is er bij een wijziging van de installatie ook de plicht dit door een installateur te laten doen die weer de plicht heeft dit volgens de normen te doen.
Bedoel je daarmee dat het niet is toegestaan als prive-klusser om een kabel door een loze leiding te trekken en aan te sluiten op de 220V, bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dus de Gamma/Praxis/Karwei hangt vol met elektra-spul, puur en alleen voor de installateur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 19:39
Ben(V) schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:30:
Het werkt iets anders.
Hij moet volgens de normen (o.a. NEN1010) een installatie opleveren en doorgeven aan de electriciteits leverancier dat hij een genormeerde installatie opgelevert heeft.
Pas daarna zal er een aansluiting plaats vinden.
Elke huisinstallatie die in Nederland is gemaakt is dus genormeerd.
Het een en ander is wettelijk geregeld via het bouwbesluit.

Vroeger werden huisinstallties met name bij wijzigingen ook door de elekriciteits leverancies gekeurd, maar dat is toen ze commercieel werden afgeschaft.

Als laatste is in alle verzekerings voorwaarden opgenomen dat elke installatie aan het bouwbesluit moet voldoen en dus ook aan de NEN1010 norm.

PS Volgens de statistieken wordt een op drie branden in woonhuizen veroorzaakt door electriciteits problemen.
toon volledige bericht
Dit verhaal gaat dus alleen op voor het verzegelde deel van de meterkast.
Hier mag alleen een monteur met zegelrecht aan komen. Een meterkast met een verbroken zegel is inderdaad reden voor de verzekering om een claim af te wijzen en voor de leverancier om je stroom af te sluiten.
Maar in dat deel zit alleen je hoofdschakelaar, hoofdzekering en je kWh meter.
Je mag dus niet zelf je 1x25A aansluiting omtoveren tot 3x45A voor de lader van je nieuwe EV. Of gratis stroom aftappen voor je wietplantjes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het gaat over de gehele huis installatie.
Elke wijziging die je daaraan doet moet voldoen aan het bouwbesluit.
Op zich is er niets aan de hand als je een installatie verandert, als je maar voldoet aan het bouwbesluit.

Formeel staat er dat alleen een geschoold installateur dit mag doen en dat is dus iemand met een LTS-E of MTS-E opleiding, maar aangezien er geen registratie is zal alleen het resultaat beoordeelt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
RGAT schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:15:
[...]

Het hele punt is dus niet dat het storing kan geven, het punt is dat als je huis in de brand vliegt (laten we hopen van niet) dat de verzekering je laat stikken, zelfs als de kabel er niks mee te maken heeft...

TS: Als powerline al 90Mbit haalt op een 100Mbit setje, perfect lijkt me? Ik zou een 200Mbit setje testen, misschien dat je die ergens kan lenen.
Het WDS idee van iets hierboven gaat iig niet beter werken dan 90Mbit met tot 5ms ping, misschien als de maan goed staat dat je eventjes zo'n goede verbinding hebt...
Dan zit je eigenlijk al vast aan 5Ghz, tenzij je op het platteland woont zit 2,4Ghz altijd wel aardig vol...
En het bereik van 5Ghz is nou niet zo geweldig dat je van woonkamer naar zolder prettig gaat vinden, weet niet hoever je moet komen, maar het is af te raden ;)
Kleine opmerking: waarom de 200Mbit? Heb je een internetabo die dat aan kan of een NAS thuis staan?
In het tweede geval: overweeg de nas naar je kamer te halen en te gaan voor 100Mbit powerline ;)
We hebben hier een internet abonement van 200mbit (vandaar dat ik graag die snelheid zou willen)

Jammer genoeg ken ik niemand die zo een powerline setje heeft. Ik ben nu eens aan het rondkijken voor powerline setjes en nog even een vraagje: als ik een powerline adapter koop met bv 2 ethernet poorten op, werkt dit dan als een switch? of hoe moet ik dit juist zien?
Mijn plan is zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/tlh8g2gon/internet.png
(rood zijn de 2 powerline adapters, zwarte lijnen zijn ethernet kabels)
Dus boven en onder de powerline gebruiken als switch.

En over de kabel via een andere weg: langs buiten is wat moeilijk, dan moet ie door een spouwmuur en betonnen welfsels en dit zien men ouders niet zitten. Wifi zou ook door diezelfde welfsels moeten en is doenbaar maar de verbinding is niet zo stabiel en haalt maar 30 mbit (op nexus 5) (wifi is 5ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Allemaal vragen en halve waarheden als antwoord. Toevallig ligt het document Algemene Voorwaarden van Aliander onderin een van mijn bureauladen. Daaruit de meest relevante passages.
Allereerst de hier gestelde vraag wat wordt verstaan onder de installatie. Welnu, dat staat er heel duidelijk, niet voor andere uitleg vatbaar:
de elektrische installatie omvattende het samenstel van leidingen en bijbehoren van leidingen te rekenen na de meetinrichting bezien vanuit het net of daarmee tussen netbeheerder en contractant overeengekomen gelijk te stellen plaats van overgang.
Vervolgens zo ongeveer het belangrijkste van wat verder volgt:
De netbeheerder kan aan de aanvaarding van de aanvraag voor een aansluit- en transportovereenkomst voorwaarden verbinden.
Ook heel duidelijk, er mogen, om de belangrijkste te noemen, zeker nader te noemen veiligheidseisen worden gesteld. De belangrijkste passage hierover is:
De contractant draagt er zorg voor dat de installatie voldoet aan de daartoe in of krachtens de wet gestelde eisen.
Inderdaad wordt nergens de NEN1010 genoemd. Maar alle netbeheerders hanteren deze en zijn zoals uit het voorgaande blijkt daartoe gerechtigd. Via een U-bocht kom je hoe je het ook wendt of keert daarop toch terecht. De wet kent meer dergelijke voorbeelden van echt wetten met daarin de passage over nader te bepalen bindende richtlijnen.
Het is namelijk ingewikkelder om een wet te veranderen dan die bindende richtlijnen.

Natuurlijk kun je alles aan je laars lappen, niemand doet je wat en er is weinig of geen kans op sancties. Allemaal waar, maar dat is nog geen reden om te zeggen dat dit verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
M_K_ schreef op maandag 06 april 2015 @ 14:44:
[...]

We hebben hier een internet abonement van 200mbit (vandaar dat ik graag die snelheid zou willen)

Jammer genoeg ken ik niemand die zo een powerline setje heeft. Ik ben nu eens aan het rondkijken voor powerline setjes en nog even een vraagje: als ik een powerline adapter koop met bv 2 ethernet poorten op, werkt dit dan als een switch? of hoe moet ik dit juist zien?
Mijn plan is zoals dit:

[afbeelding]
(rood zijn de 2 powerline adapters, zwarte lijnen zijn ethernet kabels)
Dus boven en onder de powerline gebruiken als switch.

En over de kabel via een andere weg: langs buiten is wat moeilijk, dan moet ie door een spouwmuur en betonnen welfsels en dit zien men ouders niet zitten. Wifi zou ook door diezelfde welfsels moeten en is doenbaar maar de verbinding is niet zo stabiel en haalt maar 30 mbit (op nexus 5) (wifi is 5ghz)
toon volledige bericht
Moet wel kunnen, maar alleen in het topsigment met bijvoorbeeld onderstaande aparatuur.
productreview: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit review door Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Ben(V) schreef op maandag 06 april 2015 @ 15:15:
[...]

Moet wel kunnen, maar alleen in het topsigment met bijvoorbeeld onderstaande aparatuur.
productreview: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit review door Verwijderd
Ben wat aan het rondkijken en deze lijken me te voldoen (en iets goedkoper dan de devolo's)
http://www.amazon.de/TL-P...nk+pa+8030#productDetails

Ook nog: ik heb me zo een ethernet clipjes tang besteld via ebay en hier zaten ook wat van die clipjes bij.
Is er een verschil tussen de 100mbit clipjes en de gigabit clipjes? want anders moet ik waarsch nog wat clipjes kopen. (met clipjes bedoel ik die plastieken stekkertjes van ethernet kabels)

Donderdag is de tang hopelijk hier en kan ik er aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van TP-link maar de specs zijn prima.

Wat betreft de utp connectors is er geen verschil tussen 100Mb en 1Gb connectors.
Bij 100Mb worden maar vier aders gebruikt en bij Gb alle 8.

Wel is er verschil tussen connectors voor soepel kabel en stugge kabel.
Eigenlijk is stugge kabel niet voor connectors bedoelt maar ze zijn er toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Kan je eigenlijk 2 ethernet kabels aan elkaar vast solderen (een cat5e aan een cat6) en een degelijke snelheid halen (~200mbit is al voldoende) of kan ik beter een adapter kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
M_K_ schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:19:
Kan je eigenlijk 2 ethernet kabels aan elkaar vast solderen (een cat5e aan een cat6) en een degelijke snelheid halen (~200mbit is al voldoende) of kan ik beter een adapter kopen?
Nee, naja het kan wel, maar er zit niet voor niets een 'twist' in UTP kabel ;)
Dat soort knoeioplossingen moet je niet willen

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Ben(V) schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:56:
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van TP-link maar de specs zijn prima.

Wat betreft de utp connectors is er geen verschil tussen 100Mb en 1Gb connectors.
Bij 100Mb worden maar vier aders gebruikt en bij Gb alle 8.

Wel is er verschil tussen connectors voor soepel kabel en stugge kabel.
Eigenlijk is stugge kabel niet voor connectors bedoelt maar ze zijn er toch.
Is er een reden voor dat je geen fan van bent van TP-link?

Een andere mogelijke oplossing die ik kan doen is dit:
http://www.amazon.de/Devo...=pd_bxgy_computers_text_y

+ 2 keer:
http://www.amazon.de/gp/p...psc=1&smid=A3JWKAKR8XB7XF

wat zou jij kiezen?
Het voordeel van deze setup is dat hij goedkoper is en ik geen 2 kabels aan elkaar ga moeten bevestigen.

Maar de powerlines zijn dan "maar" 650mbit. Deze lijken me echter nog snel genoeg als ik deze review lees:
http://be.hardware.info/r...n-de-storing-prestaties-1
De stopcontacten zijn misschien 15 meter uit elkaar en zijn beiden het eerste stopcontact uit hun kring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je vindt 200 Mb/s niet zo heel hoog, maar het ligt wel ruim boven de 100, een snelheid waar de eisen met betrekking tot zorgvuldigheid toch wel tamelijk nauw steken, zoals bijvoorbeeld het nodig zijn van alle 8 aders van de utp-kabel i.p.v. 4 bij lagere snelheden. En dan is zo'n gesoldeerde las gewoon prutswerk waar je spijt van krijgt. Beter is een simpele switch te nemen. En mocht je bezwaar hebben tegen een permanent stroomverbruikend apparaat ertussen, dan is een koppelstukje eventueel ook nog te overwegen, maar dat is niet keuze nummer één. Niettemin is het altijd nog honderd keer beter dan dat soldeer-geknoei.
En inderdaad, je onderbreekt de twist, de eigenschap waar utp z'n naam aan ontleent. Dat onderstreept het woord geknoei nog eens extra.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 06-04-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Laatst online: 26-06 14:07
Je kan dan beter twee RJ45 connectoren aan de uiteindes maken en er een verbindingsstukje tussen zetten. Solderen zorgt vrijwel altijd voor redelijk wat signaalverlies.

Overigens weet ik niet of je geaarde stopcontacten hebt, of bereid bent een aardedraad bij te trekken, maar de nieuwste powerline plugs kunnen door ook de aardedraad te gebruiken hele aardige snelheden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Killing Time schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:59:
[...]

Je kan dan beter twee RJ45 connectoren aan de uiteindes maken en er een verbindingsstukje tussen zetten. Solderen zorgt vrijwel altijd voor redelijk wat signaalverlies.

Overigens weet ik niet of je geaarde stopcontacten hebt, of bereid bent een aardedraad bij te trekken, maar de nieuwste powerline plugs kunnen door ook de aardedraad te gebruiken hele aardige snelheden halen.
Beide stopcontacten hebben een aardig, de boven gelikte powerlines maken hier ook gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
quote:
De contractant draagt er zorg voor dat de installatie voldoet aan de daartoe in of krachtens de wet gestelde eisen.
Om het even duidelijk te maken, de NEN1010 is een norm, geen wet dat klopt. Alleen doordat het bouwbesluit er naar verwijst word het weer wel verplicht.
Typisch nederland om daar zo wazig over te doen, maar voor de duidelijkheid elke installatie tot 1000V dient te voldoen aan de NEN 1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-08 21:01

painkill

Pain(k)(ill)

Ja, en tover jij maar ergens de NEN1010 vandaan als consument, kost nog steeds een vermogen..
Aan de ene kant willen we dat iedereen veilig werkt en alles goed aansluit, en aan de andere kant zijn de regels en richtlijnen nergens duidelijk te vinden. Als iemand toch wil opzoeken of je utp kabels en voedingskabels mag combineren, dan moet dat toch kunnen zonder een heel boekwerk te kopen?

Alle informatie komt nu van fora zoals dit, en omdat je niet direct kunt linken naar de NEN krijg je altijd weer van die welles-nietes verhalen..

Maar heb het even nagezocht, en wat ik er van maak is dat het niet mag omdat ze verschillende spanningen voeren. m.a.w, de UTP kabel kan minder spanning hebben dan een 230v draad. Daarnaast moet je installatie overzichtelijk en eenduidig zijn, een utp kabel naast een stroomdraad is dat zeker niet. Want niemand verwacht dat.
Nu staat er nog veel meer in de NEN voor wat je in welke buis mag hebben. Maar dat gaat meer over diameters en verschillende groepen. Dus dat laat ik maar even zitten.

Ps. Voor Utp kabels is er volgens mij geen speciale regelgeving. Dus zolang je de stroom/gas/water/cv/brand etc.. regelgeving niet in de weg zit, ben je vrij om er mee te doen wat je wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door painkill op 07-04-2015 00:49 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, en tover jij maar ergens de NEN1010 vandaan als consument, kost nog steeds een vermogen..
Aan de ene kant willen we dat iedereen veilig werkt en alles goed aansluit, en aan de andere kant zijn de regels en richtlijnen nergens duidelijk te vinden. Als iemand toch wil opzoeken of je utp kabels en voedingskabels mag combineren, dan moet dat toch kunnen zonder een heel boekwerk te kopen?
Die discussie is al meerdere keren vaker gevoerd. Vergelijk het met het Nederlandse wetboek. In de wet staat "iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen". Dat betekent gewoon dat niemand zich kan verschuilen achter "ik wist niet dat dit niet mocht". Toch heeft bijna niemand de complete wet op de boekenplank staan. Toegegeven, alle wetsartikelen zijn anders dan vroeger op het internet te vinden. Maar het is zelden nodig, omdat de meeste wetten min of meer vanzelfsprekend zijn. Juridisch touwtrekken zal hoofdzakelijk plaatsvinden tussen juristen onderling.

De NEN1010 is een boek voor vakmensen. Bij een opleiding daartoe komen al die voorschriften aan de orde en iedereen die zo'n opleiding van hoog tot laag volgt wordt dat boekwerk verstrekt of kan het kopen. En het heeft niet de status geheim. Mensen buiten dat vakgebied die denken het met hun technisch inzicht ook wel te kunnen mogen bij wijzigingen aan hun installatie in tegenstelling tot vroeger gewoon hun gang gaan. Hetzelfde geldt voor installatiemateriaal dat gewoon vrij in de handel is. Iedereen die deze spullen koopt wordt geacht hoe hij hier verantwoordt mee om dient te gaan. Maar dat is uiteraard wel op eigen risico, details kunnen ze altijd wel te weten komen bij mensen die er wel verstand van hebben. Maar als er dan vervolgens begrippen aan de orde komen die men totaal niet begrijpt, dan is er maar één advies, afblijven.

Voor hen die absoluut wel die feeling hebben zijn er diverse fora waaronder dit. Volgens mij dus mag er hoegenaamd geen probleem zijn als men bereid is te luisteren.

Edit:
Ik meen uit verdere berichten overigens te lezen dat deze NEN1010 wel terdege voor iedereen te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Alsnog is het enigszins achterlijk dat de wet refereert naar copyrighted materialen die klauwenvol geld kosten, terwijl de "gewone man" geacht wordt zich daar ook aan te houden.

Ben benieuwd wat een rechter daar van zou zeggen, voor zover daar al geen jurisprudentie over is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
RocketKoen schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:37:
[...]

Totdat door overbelasting(kortsluiting) er teveel warmte ontstaat in de buis, die niet wegkan omdat de buis ook nog eens een (dikkere) Cat6 kabel bevat en vervolgens de bekabeling gaat melten met alle gevolgen van dien. Dan weet je in ieder geval zeker dat je mag gaan hakken in de muren als je huis al niet helemaal afbrand.

Er zijn altijd wel plekken waar je netjes een klein gaatje kunt boren (bij ons achter de gordijen) naar de verdieping erboven. In de woonkamer gaat alles door een buis de kruipruimte in en dan in de meterkast weer omhoog (hier wel opletten dat je het goed vochtdicht afwerkt zodat het vocht in de kruipruimte niet omhoog kan trekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Osiris schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:44:
Alsnog is het enigszins achterlijk dat de wet refereert naar copyrighted materialen die klauwenvol geld kosten, terwijl de "gewone man" geacht wordt zich daar ook aan te houden.

Ben benieuwd wat een rechter daar van zou zeggen, voor zover daar al geen jurisprudentie over is ;)
De rechter zal gewoon zeggen.
Meneer u gaat prutsen aan een goedgekeurde installatie en nu voldoet de installatie niet meer aan het bouwbesluit.
Het argument "ik wist het niet want de NE1010 kost geld" zal heeel erg snel van tafel geveegd worden.

Een boek met verkeersborden kost ook geld, maar je wordt echt geacht de verkeersregels te kennen als je je in het verkeer begeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 07-04-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:47
Wat ik me afvraag voor de TS:

Heb je geen coax aansluiting in die kamer? Bovendien zal een leiding waar stroomdraden voor stopcontacten doorheen loopt toch niet naar de meterkast gaan maar naar een centraaldoos in het plafon? :s

Kortom, die powerlines klinken leuk maar zodra je storing krijgt is de pret over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:46
arbraxas schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 00:00:
[...]

Om het even duidelijk te maken, de NEN1010 is een norm, geen wet dat klopt. Alleen doordat het bouwbesluit er naar verwijst word het weer wel verplicht.
Typisch nederland om daar zo wazig over te doen, maar voor de duidelijkheid elke installatie tot 1000V dient te voldoen aan de NEN 1010.
De installatie hoeft niet exact te voldoen aan de NEN1010, omdat dit geen openbare standaard is. De installatie moet echter wel veilig zijn (minimaal gelijkwaardig veiligheid als de NEN1010 bied).
Dat wil dus zeggen dat er best afgeweken mag worden van de NEN1010, zolang het resultaat maar een minimaal gelijkwaardige veiligheid geeft.

Zie ook Wikipedia: Wikipedia: NEN 1010
En voor er al geklaagd wordt dat dit geen goede bron is: het hele verhaal (inclusief de rechtspraak van het gerechtshof die hier aan ten grondslag ligt) wordt als artikelreferentie meegegeven, dus ik nodig je uit om die dan ook grondig door te nemen als je de pagina niet vertrouwd :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Jordyz schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:45:
Wat ik me afvraag voor de TS:

Heb je geen coax aansluiting in die kamer? Bovendien zal een leiding waar stroomdraden voor stopcontacten doorheen loopt toch niet naar de meterkast gaan maar naar een centraaldoos in het plafon? :s

Kortom, die powerlines klinken leuk maar zodra je storing krijgt is de pret over.
Boven is er nergens TV ofzo, alleen elektriciteit.
Van de stroomdraden weet ik niet juist, hier kan ik straks even voor op het elektriciteitsplan kijken.
Het huis is van 1993 als dit misschien belangrijk is en is door mijn ouders laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
M_K_ schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:00:
[...]

Boven is er nergens TV ofzo, alleen elektriciteit.
Van de stroomdraden weet ik niet juist, hier kan ik straks even voor op het elektriciteitsplan kijken.
Het huis is van 1993 als dit misschien belangrijk is en is door mijn ouders laten bouwen.
Nou, ik woon in een nieuwbouw huis en daar zitten alle lampen op een centraaldoos aangesloten. Ik heb geen idee hoe dit vroeger was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
Jordyz schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:57:
[...]

Nou, ik woon in een nieuwbouw huis en daar zitten alle lampen op een centraaldoos aangesloten. Ik heb geen idee hoe dit vroeger was :P
Hier begint de kring in de stroomkast en gaat dan naar stopcontact 1, dan naar 2, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
M_K_ schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:32:
[...]

Hier begint de kring in de stroomkast en gaat dan naar stopcontact 1, dan naar 2, etc
Ja ik heb het even opgezocht en dat gebeurd in wat oudere huizen.
Nieuwbouw is vrijwel allemaal met centrale dozen en die verdelen het weer.

Tenminste, er zijn verschillende opties maar hoogst waarschijnlijk zou dus een pvc pijp waarschijnlijk niet eens naar de meterkast lopen maar gewoon ergens richting het plafon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-08 13:09
Osiris schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:48:
Dus de Gamma/Praxis/Karwei hangt vol met elektra-spul, puur en alleen voor de installateur ;)
Inderdaad, zodra jij installateurtje gaat spelen om geld te besparen hoor je je wel gewoon aan de richtlijnen (NEN 1010/bouwbesluit) te houden.
.
In Nederland groei je op met het idee dat je alles zelf kan, dat kan ook vaak, als je je huiswerk maar doet.
Bij electra is dat NEN 1010.. ;)
Anders wordt goedkoop duurkoop, zoals ik vaak aantref.....als installateur moet ik dan eerst de boel geheel vervangen, en dat geldt voor een breed scala aan werkzaamheden waarbij de zaterdaghulp van de DHZ keten je uitgelegd heeft dat het met het product kan omdat het op de verpakking staat.
Zo zal een installateur vrijwel nooit een draad erbij trekken maar alle draden + de gewenste nieuwe vervangen, juist om mantelbeschadigingen te voorkomen en een veilige installatie op te leveren.

Nog afgezien dat het niet mag;
Er is één leiding die van de groepenkast naar de eerste centraaldoos van een groep gaat, daarna
hebben centraaldozen een leiding naar een volgende/vorige centraaldoos en vaak zijn juist die leidingen al te vol voor extra. De lampdraden lopen er vaak extra bij, bv bij hotelschakelingen (Fase, nul, aarde, 2x schakel)
Zoals opgemerkt lopen in de meeste installaties de leidingen dan vanaf de centraaldoos, "als een spin" naar de contactpunten in de kamer.

5 draden (3x 2,5² + 2x 1,5²) is echt de max wat je in een 5/8" standaard pvc leiding krijgt(mag) en al helemaal als daar ook bochten in zitten.
Een UTP krijg je daar vaak niet eens bij, ook al zou je willen.
3/4" is meer een uitzondering in een standaard installatie.

Ook werd vroeger in hele oude installaties nog stalen buis gebruikt (met stoffen draadisolatie), daar wil je helemaal gen beschadigde mantels in.

Beter dus een andere optie verzinnen, er is altijd wel een weg via kruipruimtes, bestaande vloerdoorvoeren, onder vloerbedekking of achter plinten, of buiten om.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 07-04-2015 21:11 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga naar een boekenwinkel voor scholen. Kan je zo de NEN 1010 kopen. Ik moest dat ding ook in de jaren '90 bij de MTS kopen. Belachelijk duur toen. 95 gulden!!! maar ik had een vorige versie tweedehands voor 30 gulden gekocht, en een paar wijzigingsbladen voor 5 gulden per stuk.

Maar je kan het gewoon kopen. Nu ook op CD-ROM en als papieren versie.

En nu kost het 80 euro bij bol.com

http://www.bol.com/nl/p/h...en-1010/1001004011740342/
Pagina: 1