• FabianFyzix
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-10-2021
Hallo,

Ik heb zojuist voor de 2e keer ervaren dat mijn pc zomaar uitviel tijdens het kijken van een youtube filmpje.
Gisteravond zomaar opeens voor windows update denk ik want na de reboot installeerde hij deze updates.
Maar zojuist heeft hij gereboot en toen 3x heel snel achter elkaar.

Ik heb serieus geen enkel idee waardoor of hoe dit komt.

Speccy geeft een idle temperatuur van 35 graden op het mobo maar de sensor bij de cpu zelf geeft onder de dertig, namelijk 9 graden.
Tijdens een stresstest van Prime92 tijdens een tijdsperiode van 3 minuten totaal per minuut
1 minuut was het mobo cpu1 61 graden, de cpu zelf gaf 60 graden.
2 minuten: CPU zelf: 62 graden mobo: CPU1 : 65 graden
3 minuten CPU zelf: 64 graden, mobo CPU1 :67 graden.

Kabels zitten goed, de oudere topics zijn verholpen.

In eventviewer van windows kan ik ook niks vinden rondom de tijd van het rebooten.

[ Voor 49% gewijzigd door FabianFyzix op 03-02-2016 15:20 ]

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 05:26
FabianFyzix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:37:
Hallo,

Ik heb zojuist voor de 2e keer ervaren dat mijn pc zomaar uitviel tijdens het kijken van een youtube filmpje.
Gisteravond zomaar opeens voor windows update denk ik want na de reboot installeerde hij deze updates.
Maar zojuist heeft hij tijdens het kijken van een youtube filmpje gereboot en toen 3x heel snel achter elkaar.

Ik heb serieus geen enkel idee waardoor of hoe dit komt.
Ik ook niet.

Misschien wat meer info geven? Specs, check je log, google?

BABYMETAL LoL - Twitch

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Kan echt van alles zijn. Lees eens wat topics door het op GOT en vermeld je complete systeem. Hier hebben we niks aan, zelf onderzoek is gewenst vereist. Lees de FAQ eens door: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/beleid

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 03-02-2016 13:43 ]

• FabianFyzix
Mebus schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:41:
[...]

Ik ook niet.

Misschien wat meer info geven? Specs, check je log, google?
Mijn specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6350€ 130,95€ 130,95
1MSI 970A-G43€ 66,50€ 66,50
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 133,50€ 133,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1BitFenix NOVA Zwart Window€ 31,50€ 31,50
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 41,95€ 41,95
1Corsair CX500M€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,35

• FabianFyzix
ToFast schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:42:
Kan echt van alles zijn. Lees eens wat topics door het op GOT en vermeld je complete systeem. Hier hebben we niks aan, zelf onderzoek is gewenst vereist. Lees de FAQ eens door: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/beleid
Ik heb zelf al van alles opgezocht maar kan niks bruikbaars vinden.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

FabianFyzix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:44:
[...]

Beetje pro-actiever, alstublieft ;)
Wat heb je opgezocht? Wat waren de zoektermen? Wat heb je uitgevoerd en wat waren de resultaten?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• FabianFyzix
McKaamos schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:46:
[...]

Beetje pro-actiever, alstublieft ;)
Wat heb je opgezocht? Wat waren de zoektermen? Wat heb je uitgevoerd en wat waren de resultaten?
Verschillende termen namelijk random reboots windows 10, random reboots multiple times. Iig de termen die ergens op slaan.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

FabianFyzix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:47:
[...]

Verschillende termen namelijk random reboots windows 10, random reboots multiple times. Iig de termen die ergens op slaan.
Ok, dat is een klein beetje. En wat vond je?
Wat heb je geprobeerd van die zoekresultaten?
Wat was het resultaat van je pogingen om die informatie in praktijk te brengen?

Die info is hard nodig om het probleem te begrijpen. We zitten niet naast je mee te kijken, dus kunnen we ook niet zien wat er gebeurt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• FabianFyzix
McKaamos schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:57:
[...]

Ok, dat is een klein beetje. En wat vond je?
Wat heb je geprobeerd van die zoekresultaten?
Wat was het resultaat van je pogingen om die informatie in praktijk te brengen?

Die info is hard nodig om het probleem te begrijpen. We zitten niet naast je mee te kijken, dus kunnen we ook niet zien wat er gebeurt.
Ik zie de gebruikelijke dingen CPU die te heet wordt of cooling niet correct..... Maar het gekke is sinds een paar dagen terug pakt mijn mobo de cpu sensor niet meer goed, alleen dat zou wel klein leesfoutje zijn. Het is geen malware virusscanner gaf niks. Hardware ook niet want heb geen HDD problemen die slaat op en corrupte files heb ik niet. Ik krijg ook geen BSOD waarin ik een code kan lezen.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
FabianFyzix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:44:
[...]

Wat voor flauwekul sta je nu weer uit te kramen ?

Je bent al wekenlang bezig met iedere keer losse topics aan het aanmaken dat je computer "stuk" is, variërend van een defecte geheugen, kapotte HD tot een defect moederbord aan toe. Alle adviezen die daar staan, daar doe je niets mee, je geeft daar geen reactie en gaat als een kip zonder kop weer nietszeggende topics openen zonder informatie en zonder zelf ook maar moeite te doen.

Je vorige topics zijn ook al zo onvolledig als het maar kan :

Controleren defecte/brakke hdd
HDD wordt niet meer gevonden na eruit halen sata kabel
Waterblok geinstalleerd op GPU, nu slechts zwart beeld
Probleem met NVIDIA.
Computer heel sloom.

Breng je computer weg naar iemand die er verstand van heeft en laat deze eindelijk eens maken.
Je hebt zelf je computer in elkaar gezet en zitten prutsen, terwijl je er niets van begrijpt.
Hierdoor blijf je problemen houden en sta je weer topics te openen waar niemand een touw aan kan vastknopen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• FabianFyzix
Breezers schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:01:
[...]

Wat voor flauwekul sta je nu weer uit te kramen ?

Je bent al wekenlang bezig met iedere keer losse topics aan het aanmaken dat je computer "stuk" is, variërend van een defecte geheugen, kapotte HD tot een defect moederbord aan toe. Alle adviezen die daar staan, daar doe je niets mee, je geeft daar geen reactie en gaat als een kip zonder kop weer nietszeggende topics openen zonder informatie en zonder zelf ook maar moeite te doen.

Je vorige topics zijn ook al zo onvolledig als het maar kan :

Controleren defecte/brakke hdd
HDD wordt niet meer gevonden na eruit halen sata kabel
Waterblok geinstalleerd op GPU, nu slechts zwart beeld
Probleem met NVIDIA.
Computer heel sloom.

Breng je computer weg naar iemand die er verstand van heeft en laat deze eindelijk eens maken.
Je hebt zelf je computer in elkaar gezet en zitten prutsen, terwijl je er niets van begrijpt.
Hierdoor blijf je problemen houden en sta je weer topics te openen waar niemand een touw aan kan vastknopen.
Hoe kan u weten wat ik wel en niet doe, misschien voer ik ze wel uit maar post ik de resultaten niet.
En bedankt voor het idee, sherlock holmes himself solved the case. :F .
Maar op aandringen van u zal ik mijn computer deze vrijdag nog wegbrengen en laten nakijken.
Bedankt voor dit goed onderbouwde commentaar en tevens de problemen hierboven zoals probleem met NVIDIA: opgelost
HDD: opgelost, SMART-tools vinden geen fouten
Computer heel sloom: opgelost
Defect moederbord: geen sprake van.

Het nadeel is dat je bij tweakers geen topics kan verwijderen als deze niet meer relevant zijn.
Zelf onderzoek gebeurt, ik post pas wat op tweakers als ik geen resultaten of dingen heb gevonden die van toepassing zijn op mijn situatie.
Dus nog meer kritiek?

[ Voor 3% gewijzigd door FabianFyzix op 03-02-2016 14:11 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FabianFyzix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:09:
...

Hoe kan u weten wat ik wel en niet doe, misschien voer ik ze wel uit maar post ik de resultaten niet.
...
Het nadeel is dat je bij tweakers geen topics kan verwijderen als deze niet meer relevant zijn.
...
Misschien is het handig wat beter te communiceren wat je doet met posts in je topics en wat je buiten de topics om doet. Daarnaast blijven topics altijd relevant, iemand anders kan wellicht een oplossing/aanwijzing vinden in een ouder topic, verwijderen lijkt me doorgaans nergens voor nodig. Misschien zijn er zelfs oudere topics waarin jij voor dit probleem ideeen zou kunnen vinden.

Weet je de temperatuur van de CPU als hij spontaan herstart

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 03-02-2016 14:14 ]

• FabianFyzix
begintmeta schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:14:
[...]

Misschien is het handig wat beter te communiceren dan. Daarnaast blijven topics altijd relevant, iemand anders kan wellicht een oplossing/aanwijzing vinden in een ouder topic, verwijderen lijkt me doorgaans nergens voor nodig. Misschien zijn er zelfs oudere topics waarin jij voor dit probleem ideeen zou kunnen vinden.

Weet je de temperatuur van de CPU als hij spontaan herstart
Ik heb helaas geen indicatie daarvan omdat mijn BIOS zelfs mijn cpu temp niet goed weergeeft. Namelijk 5 graden idle wat onmogelijk is aangezien ik geen extreme koeling heb maar gewoon 2 intake fans 1 outtake en de stock cpu fan. Binnen de case als hij restart kan ik op gevoel van mijn hand ook geen extreme warmte voelen rondom de cpu, hdd, gpu en psu.

[ Voor 7% gewijzigd door FabianFyzix op 03-02-2016 14:19 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
FabianFyzix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:09:
[...]

En bedankt voor het idee, sherlock holmes himself solved the case. :F .
Maar op aandringen van u zal ik mijn computer deze vrijdag nog wegbrengen en laten nakijken.
Bedankt voor dit goed onderbouwde commentaar en tevens de problemen hierboven zoals probleem met NVIDIA: opgelost
HDD: opgelost, SMART-tools vinden geen fouten
Computer heel sloom: opgelost
Defect moederbord: geen sprake van.

Zelf onderzoek gebeurt, ik post pas wat op tweakers als ik geen resultaten of dingen heb gevonden die van toepassing zijn op mijn situatie.
Dus nog meer kritiek?
Als je niet eens het fatsoen hebt om in het topic dat je opent te melden dat je vraag/probleem is opgelost, dan zou ik toch terughoudend zijn om jezelf Sherlock Holmes noemen. Je kan op zijn minst even de startpost wijzigen en daar aangeven dat iets is oplost en als je echt je best wilt doen, dan maak je nog een extra reactie (de knop die je zo te zien prima kan vinden) en post daar het antwoord op je probleem.

Daarnaast blijf ik erbij dat je slechte topics aanmaakt en niet reageert, wat wel de essentie is van een forum. Maar wellicht vindt jij het "normaal" dat anderen maar moeite moeten doen om jou te helpen ,terwijl jezelf niet eens de moeite neemt om fatsoenlijk te antwoorden in je eigen aangemaakte topic.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-01 12:43
Het is altijd handig om het ook aan te geven als je probleem is opgelost in het desbetreffende topic. Geef dan ook aan wat het probleem was voor toekomstige problemen als deze.

Heb je het systeem zelf gemaakt? Is de kast mogelijk stoffig of iets dergelijks? Probeer eens met een Speccy (o.i.d.) de temp uit te lezen, wat is het resultaat?

Strava & Untappd - Do not combine!

• FabianFyzix
Breezers schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:21:
[...]

Als je niet eens het fatsoen hebt om in het topic dat je opent te melden dat je vraag/probleem is opgelost, dan zou ik toch terughoudend zijn om jezelf Sherlock Holmes noemen. Je kan op zijn minst even de startpost wijzigen en daar aangeven dat iets is oplost en als je echt je best wilt doen, dan maak je nog een extra reactie (de knop die je zo te zien prima kan vinden) en post daar het antwoord op je probleem.

Daarnaast blijf ik erbij dat je slechte topics aanmaakt en niet reageert, wat wel de essentie is van een forum. Maar wellicht vindt jij het "normaal" dat anderen maar moeite moeten doen om jou te helpen ,terwijl jezelf niet eens de moeite neemt om fatsoenlijk te antwoorden in je eigen aangemaakte topic.
Nou bij deze dan, sorry iedereen voor het feit dat ik een verschrikkelijk persoon ben of althans een slechte tweakergebruiker.

• FabianFyzix
Raznov schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:22:
Het is altijd handig om het ook aan te geven als je probleem is opgelost in het desbetreffende topic. Geef dan ook aan wat het probleem was voor toekomstige problemen als deze.

Heb je het systeem zelf gemaakt? Is de kast mogelijk stoffig of iets dergelijks? Probeer eens met een Speccy (o.i.d.) de temp uit te lezen, wat is het resultaat?
Ik zal dit zo even proberen hopelijk leest deze mijn temperatuur wel.
Het systeem is zelf gebouwd maar alle kabels zitten goed, het mobo kan mijn CPU aan en GPU en het ram ook.
Stoffig is de kast niet daar heb ik net al even naar gekeken.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan eventueel ook iets doen waardoor je vrij zeker weet dat de CPU-temp stijgt (prime95 draaien bijvoorbeeld), en zien of het iets uitlokt. Maar misschien heb je ook al het een en ander gedaan om het verschijnsel te reproduceren? Zo ja, is het handig als je dat zou posten.

• FabianFyzix
begintmeta schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:38:
Je kan eventueel ook iets doen waardoor je vrij zeker weet dat de CPU-temp stijgt (prime95 draaien bijvoorbeeld), en zien of het iets uitlokt. Maar misschien heb je ook al het een en ander gedaan om het verschijnsel te reproduceren? Zo ja, is het handig als je dat zou posten.
Speccy geeft een idle temperatuur van 35 graden op het mobo maar de sensor bij de cpu zelf geeft onder de dertig, namelijk 9 graden.
Tijdens een stresstest van Prime92 tijdens een tijdsperiode van 3 minuten totaal per minuut
1 minuut was het mobo cpu1 61 graden, de cpu zelf gaf 60 graden.
2 minuten: CPU zelf: 62 graden mobo: CPU1 : 65 graden
3 minuten CPU zelf: 64 graden, mobo CPU1 :67 graden.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-01 16:03

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als je in je bios al een temperatuur ziet van maar 9 graden, dan is er iets niet in orde. Het kan simpelweg een bug in je bios zijn waar je of al een tijdje last van hebt, of een die er in is gekomen met een bios update. Je bios updaten zou dit wellicht al kunnen verhelpen.
Het kan verder ook een brakke sensor zijn, of een defect op je moederbord waardoor je sensor niet goed uitgelezen kan worden. In dat geval dan zou het ook voor meer problemen kunnen zorgen. Verkeerde waardes uit een sensor kan er voor zorgen dat je mobo dingen gaat doen die niet moeten. Denk hierbij aan ongewenst terugklokken, computer uitschakelen bij een te hoog gemeten temperatuur, of terugschakelen van je fans omdat hij denkt dat de temperatuur laag is terwijl dat niet zo is en zo je hardware alsnog gefrituurd wordt.
Het is dus verstandig om eerst je foutieve temperatuursensor op te lossen voordat je verder gaat zoeken. Wellicht dat dat zelfs de instabiliteit van je systeem oplost.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• FabianFyzix
E-Vix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:32:
Als je in je bios al een temperatuur ziet van maar 9 graden, dan is er iets niet in orde. Het kan simpelweg een bug in je bios zijn waar je of al een tijdje last van hebt, of een die er in is gekomen met een bios update. Je bios updaten zou dit wellicht al kunnen verhelpen.
Het kan verder ook een brakke sensor zijn, of een defect op je moederbord waardoor je sensor niet goed uitgelezen kan worden. In dat geval dan zou het ook voor meer problemen kunnen zorgen. Verkeerde waardes uit een sensor kan er voor zorgen dat je mobo dingen gaat doen die niet moeten. Denk hierbij aan ongewenst terugklokken, computer uitschakelen bij een te hoog gemeten temperatuur, of terugschakelen van je fans omdat hij denkt dat de temperatuur laag is terwijl dat niet zo is en zo je hardware alsnog gefrituurd wordt.
Het is dus verstandig om eerst je foutieve temperatuursensor op te lossen voordat je verder gaat zoeken. Wellicht dat dat zelfs de instabiliteit van je systeem oplost.
Hoe kan ik dit oplossen, simpelweg proberen om een bios update terug te draaien? Dan te kijken wat die zegt of is het een veel dieper probleem?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-01 16:03

E-Vix

Nu met sneeuw!

FabianFyzix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:34:
Hoe kan ik dit oplossen, simpelweg proberen om een bios update terug te draaien? Dan te kijken wat die zegt of is het een veel dieper probleem?
Als je recentelijk een bios update hebt gedraaid en er is geen nieuwere beschikbaar, dan inderdaad vorige versie terugzetten en kijken wat je sensor aangeeft. Is er een nieuwere bios beschikbaar, dan zou ik die installeren en kijken of dat iets uithaalt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is meen ik op zich vrij normaal dat de temperaturen < ~30°C van de sensor van een FX-cpu niet kloppen, dat lijkt doorgaans niet goed te zijn geeikt in het lage bereik

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 03-02-2016 15:40 ]

• FabianFyzix
E-Vix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:36:
[...]

Als je recentelijk een bios update hebt gedraaid en er is geen nieuwere beschikbaar, dan inderdaad vorige versie terugzetten en kijken wat je sensor aangeeft. Is er een nieuwere bios beschikbaar, dan zou ik die installeren en kijken of dat iets uithaalt.
Dit probleem dat ik de temperatuur niet kan lezen komt voor in de monitor programma's zoals HWMonitor, SpeedFan en Speccy en in MSI clicktobios, maar in de bios na een boot geeft die wel de temperatuur weer namelijk 38 graden idle.
Heb nog niet de bios downgrade uitgevoerd ga ik nu doen.

[ Voor 4% gewijzigd door FabianFyzix op 03-02-2016 16:09 ]

• FabianFyzix
Heb zojuist de BIOS downgrade gedaan en in HWMonitor gaan de temperaturen en het aantal watt dat hij gebruikt per seconde omlaag en omhoog in idle en is de temperatuur van de CPU sensor 10 graden, het moederbord geeft bij CPU1 sensor 33 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door FabianFyzix op 03-02-2016 16:23 ]

• FabianFyzix
E-Vix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:36:
[...]

Sorry voor de vele reacties door mij, was in mijn onnadenkendheid vergeten te wijzigen ipv nieuwe reacties te plaatsen.

Het ziet er naar uit dat de Core sensor(speedfan) niet klopt en bij speccy klopt de CPU sensor ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door FabianFyzix op 03-02-2016 16:27 ]

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Betreffende de discussie over de temperatuur, in de recente review van de AMD Wraith koeler wordt het volgende door tweakers.net gemeld:
We hebben allereerst de temperaturen van de FX-8370 onbelast gemeten. AMD-processors leveren echter notoir vreemde temperaturen, waarbij waarden ruim onder kamertemperatuur gerapporteerd worden. Omdat de delta's ten opzichte van kamertemperatuur negatieve waarden zouden opleveren, hebben we de temperaturen genoteerd zoals ze worden uitgelezen, bij een omgevingstemperatuur van 21 graden. We hebben deze meetwaarden vergeleken met de temperaturen die het moederbord rapporteert. Die bleken steeds 12 graden hoger te liggen en realistischere waardes op te leveren. Daarom hebben we deze temperaturen aangehouden in plaats van de cpu-temperaturen.
Ofwel het hele bios gedoe is niet de oorzaak, gewoon nieuwste versie erop en verder zoeken :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje kansloos om dan als je om hulp vraagt die info achter te houden. Maakt een topic nutteloos.

Sowieso is crossposten (meerdere topics over zelfde onderwerp) op GoT niet toegestaan en je hebt al veel teveel topics hierover geopend. Dicht.

Kwantiteit != kwaliteit. Als het in je eerste topic niet lukt, steek hand in eigen boezem, en dan vooral mbt welke info je geeft en hoe proactief je overkomt. Scheelt stukken. Mocht je verder willen, probeer je originele topic te fatsoeneren tot het niveau dat wij er wat mee kunnen. We vragen geen kennis, wel eigen inzet en uitgebreide posts van je waarin je alles wat je over het onderwerp kunt vertellen met ons deelt.

Zie ook:
Het algemeen beleid #quickstart

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.