Als ik een lijstje zou moeten maken van de eisen die ik stel aan een telefoon, of beter gezegd de punten waar ik veel waarde aan hecht, dan zou dit denk ik (van hoog naar laag) neerkomen op de punten zoals hieronder, met daarbij zoals ik de huidige/aankomende telefoons zie:
| HTC 10 | Xperia X Perf | Galaxy S7 | Huawei P9 | Nexus 6P |
1. Looks / bouwkwaliteit | ++ | ++ | ++ | ++ | ++ |
2. Software | ++ | ++ | -/-- | - | ++ |
3. Accuduur | + | ?? (+) | ++ | +- | + |
4. Scherm | +/++ | + | ++ | + | ++ |
5. Geluid | ++ | ??(++) | - | - | ++ |
6. Afmeting | ++ | ++ | ++ | ++ | - |
7. Camera | ++ | ??(+) | ++ | +- | + |
8. Waterdichtheid | - | ++ | ++ | - | - |
9. Storage | ++ | + | + | + | +- |
10. USB/charging | ++ | +- | +- | ++ | ++ |
Kort samengevat per punt:
1. De look en feel vind ik erg belangrijk en allen scoren hier erg goed. Metaal of glas, het heeft beiden zn charme.
2. Qua software is het wat mij betreft stock Android, of een redelijk lichte maar doelmatige skin. Touchwiz vind ik nog steeds een ramp en ook Huawei maakt er nog een rommeltje van.
3. Qua accuduur wint Samsung het, wellicht vlak voor de Sony (nog onbekend) vanwege hun AMOLED techniek.
4. AMOLED is erg mooi, kleurechtheid, helderheid en resolutie tellen ook mee. Allen doen het hier prima, een extra plusje voor AMOLED.
5. Geluid vind ik erg belangrijk. Er is niets zo irritant wanneer je wat vrienden een filmpje wilt laten zien, en het geluid is matig of je moet met je hand t geluid van een bagger single back/bottom speaker richten.
6. Een grote telefoon is soms handig, een erg kleine/compacte is fijn, maar rond de 5 inch vind ik de beste compromis.
7. Alhoewel ik tegenwoordig een prachtige camera heb (RX100m3), heb ik die zeker niet altijd bij me. Ik wil ten alle tijden goede plaatjes kunnen schieten.
8. Waterdichtheid vind ik een flink pluspunt, het ontneemt je kopzorgen en je smartphone kunnen schoonmaken onder de kraan is gewoon handig.
9. SD-card storage is 1 deel van de plus, adoptable storage van Android 6.0 is een ander. Alleen de HTC heeft hier beiden, de anderen hebben ofwel geen SD-card of geen adoptable storage.
10. USB type-C met quickcharge is een dikke plus, micro-USB mag van mij verbannen worden.
Onder de streep komt de HTC 10 nu als beste uit de bus, met alleen mogelijk de Xperia X Performance als concurrent, op basis van de waterdichtheid en afhankelijk van hoe die gaat scoren qua accuduur, geluid en camera. Het vervelende is dat Sony dit keer heel vroeg de vooraankondiging heeft gedaan, maar de echte release is pas in juni of iets dergelijks. Dat is mijn inziens een flinke domper.
Binnenkort maar eens langs de Mediamarkt rijden en een HTC 10 in levende lijve bekijken alvorens ik een eventuele beslissing neem