Het Sony Alpha objectieventopic v2016 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 41.369 views

Onderwerpen

Alle 35 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 23:19
De 18-105 vond ik te groot om mee op reis te nemen, maar prijs/kwaliteit is wel beter van wat ik lees.
RobbieB schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:18:
[...]

Feit is dat er eigenlijk geen goed alternatief is voor een standaardlens op APS-C E-mount. De 'oude' 18-55 is eigenlijk de enige serieuze optie qua prijs/kwaliteit, maar qua AF op de nieuwe body's volgens mij niet zo goed.
[...]
Dat was eigenlijk ook mijn conclusie. Er bleef heel weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:12
Ik lees in diverse topics en ook in de recentelijke camera test op de frontpage dat Sony wat op een dood spoor zit qua lenzen voor de E-Mount en dan met name de lenzen geschikt voor APS-C camera's als de A6000.

Hoe zit dit precies? Zijn hier bronnen voor of is dit een aanname op basis van wat er momenteel wordt uitgebracht? Bedoelt men hiermee alleen de native Sony lenzen waar niet voldoende ontwikkeling in zit? Of doen andere merken ook minder "hun best" voor deze specifieke camera-tak.

Ik snap eerlijk gezegd niet waar dit door komt. Gezien de populariteit van de A6000 zijn opvolgers, zou je toch verwachten dat er juist veel vraag naar dit type lenzen is en dus dat er lenzen uitgebracht moeten worden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:43
Helaas zijn die lenzen al tijden niet uitgebracht. Sony heeft de laatste tijd zo'n beetje al zijn energie gestoken in FE lenzen. Het was ook nodig om daar veel in te investeren, maar aps-c E-mount loopt zo wel een beetje achter de feiten aan. Mensen met een moderne A6000-serie camera willen ook graag een f/2.8 standaardzoom, om maar eens iets te noemen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:20

Garyu

WW

..en het liefst eentje die niet >1500€ kost zou ook wel lief zijn :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Garyu schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:36:
..en het liefst eentje die niet >1500€ kost zou ook wel lief zijn :)
Dat zal gelukkig niet zo snel gebeuren voor een APS-C objectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:02:
Dat zal gelukkig niet zo snel gebeuren voor een APS-C objectief.
Ahem... pricewatch: Nikon AF-S DX 17-55mm f/2.8 IF-ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:12
Universal Creations schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:26:
Helaas zijn die lenzen al tijden niet uitgebracht. Sony heeft de laatste tijd zo'n beetje al zijn energie gestoken in FE lenzen. Het was ook nodig om daar veel in te investeren, maar aps-c E-mount loopt zo wel een beetje achter de feiten aan. Mensen met een moderne A6000-serie camera willen ook graag een f/2.8 standaardzoom, om maar eens iets te noemen.
Dit is precies de lens die ik zoek. :)

Je ziet ook veel dat mensen andersoortige lenzen monteren, met behulp van een adapter. Wat zijn in dat geval de nadelen? Het lijkt me dat veel lenzen geen OSS (stabilisatie) hebben, maar verder ook nog?

Werkt autofocus nog gewoon met een adapter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 15:30
Dat ligt eraan welke lens en welke adapter. Voor Sony a-mount lenzen heb je de LA-EA 3 en 4 adapters die met bepaalde lenzen autofocus geven. Voor Canon heb je metabones 4 die autofocus geeft en voor Sigma lenzen in Canon mount heb je de MC-11. Ik zou echter wel eerst goed research doen of de door jou bedachte combinatie wel goed werkt. Op YouTube is daar wel veel info over te vinden. Evenals op dpreview.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikweethetbeter1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-02-2021
Tot heden nooit spijt gehad van mijn lens keuze totdat ik mijn 70-200 F4 (emount) heb vervangen door een 70-200 F2.8 GM. Dat ding is gewoon echt een logge zware beest vergeleken met de F4. Al zou het qua mm misschien niet zoveel verschil zitten, maar het is wel het verschil tussen wel of niet in mijn tas passen. Daarnaast lijkt het qua kwaliteit weinig vooruit te zijn gegaan. Ik heb de 70-200 F4 enorm veel gebruikt dus vond de aanschaf wel waard van de F2.8... maar nu overweeg ik deze weer te verkopen en een F4 weer aan te schaffen + een 85mm F1.4 GM (voor portretten). Ik had gehoopt om met de F2.8 ook portretten te fotograferen, maar dat ding is zo log en zwaar, dat ik hem ineens niet meer wil meenemen. Dan liever 85mm voor 'erbij' dan dit... Ik heb de zwaarte echt onderschat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Ikweethetbeter1 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:51:
Tot heden nooit spijt gehad van mijn lens keuze totdat ik mijn 70-200 F4 (emount) heb vervangen door een 70-200 F2.8 GM. Dat ding is gewoon echt een logge zware beest vergeleken met de F4. Al zou het qua mm misschien niet zoveel verschil zitten, maar het is wel het verschil tussen wel of niet in mijn tas passen. ...
Ugh, lenstwijfels. Ik herken het wel. Heb zelf juist laatst die 70-200 f/4 gekocht en vraag me af of ik niet beter voor de 70-300 had kunnen gaan. Minder lichtsterk, maar wel meer bereik. Ook iets compacter dacht ik en ik heb juist dat de 70-200 f/4 net niet in mijn huidige tas past. :D

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.amazon.de/Kam...1586&sr=8-1&keywords=f1.1

Kamlan 50mm f1.1, krijg hem als het goed is vandaag of morgen binnen en ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Die had ik laatst ook gezien, ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Eerste indruk is erg positief, lens voelt stevig/zwaar aan, stuk beter dan veel lensen die toch wat meer plastic aanvoelen. F1.1 is super, dichtbij focussen moet wel erg nauwkeurig anders mis je al snel scherpte maar de bokeh die het geeft en de onscherpte in de achtergrond is echt super.

Aperture ring gaat wat zwaar, focusring draait erg licht en soepel. Helaas voorlopig geen kans om er portretten mee te nemen maar daar kijk ik nu al naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

http://www.sonyalpharumor...-f1-4-aps-c-e-mount-lens/
I previosly reported with a very low ranking (SR1) a rumor saying that there would be a new 16mm f/1.4 lens. I rated this very low because the source was not one of my trusted ones. Well, a trusted source just read this rumor and sent me this message:

“The 16/1.4 is APS-C project, not the full frame (FE) one”

So it sounds like Sony is really working on a new 16mm f/1.4 APS-C E-mount lens. I hope other sources can confirm or debunk this so that I can upgrade the rumor value to SR5. Thanks!
Hier kijk ik al heel lang naar uit sinds dat ik door had hoe matig de 20mm F/2.8 en 16mm F/2.8 lenzen zijn, basically geen upgrade ten opzichte van de 16-50mm kitlens. Ik hoop dat deze 16mm F/1.4 wel bruikbaar is in toch tenminste F/2.8 en niet € 1.500 zal kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mijn Batis 85 heeft er een broertje bij, de 18mm ;)

Tijdje terug mijn 16-35 F4 verkocht en wat me als eerste opviel was het gewicht, jeetje wat een licht ding.
Had helaas nog geen adapterring van 77mm dus gelijk maar aangeschaft voor de long exposures.

Croppen jullie trouwens veel bij dergelijke primes? Een paar stappen naar voren heeft namelijk nauwelijks impact en is ook niet altijd haalbaar.

@FireBladeX Wat heb je uiteindelijk gehaald? Batis, Loxia of de GM?

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 21-08-2017 17:59 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:19
Unidentified schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:52:
Mijn Batis 85 heeft er een broertje bij, de 18mm ;)

Tijdje terug mijn 16-35 F4 verkocht en wat me als eerste opviel was het gewicht, jeetje wat een licht ding.
Had helaas nog geen adapterring van 77mm dus gelijk maar aangeschaft voor de long exposures.

Croppen jullie trouwens veel bij dergelijke primes? Een paar stappen naar voren heeft namelijk nauwelijks impact en is ook niet altijd haalbaar.

@FireBladeX Wat heb je uiteindelijk gehaald? Batis, Loxia of de GM?
Volgens mij heb je mijn batis 18mm gekocht, kan dat kloppen :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

FireBladeX schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:45:
[...]

Volgens mij heb je mijn batis 18mm gekocht, kan dat kloppen :p?
Kay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@FireBladeX haha, kleine wereld ;) Ben benieuwd hoe je GM bevalt als je hem straks hebt.

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 21-08-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Unidentified schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:58:
@FireBladeX haha, kleine wereld ;) Ben benieuwd hoe je GM bevalt als je hem straks hebt.
Indeed it is :p. Om je vraag te beantwoorden, ben ik toendertijd gegaan voor de batis ipv loxia vanwege autofocus en de extra mm voor astrofotografie. Manual focussen is dan wat lastiger vanwege de iets onnauwkeurigheid maar nog prima te doen. Ik heb wel mn bankrekening geplunderd voor de 16-35GM. De keuze voor gm is toch om iets wijder te gaan :d (ook voor astrofotografie). Ik zal een fototje delen als die binnen is. En natuurlijk veel plezier en mooie fotos gegund met de batis 18mm. Ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32
Heeft iemand de mogelijkheid om een vergelijk te maken tussen:
- Batis 85/1.8
- Zeiss Milvus 85/1.4
- Sigma 85/1.4

op een Sony A7(R2)?

Er zit vrij veel verschil in prijs tussen de objectieven en ik vraag me af welke lens het beste tot zijn recht komt qua detailrendering, kleur en microcontrast op een Sony A7 met veel Megapixel.
De batis heeft AF maar is de scherpte net zo subliem als ze milvus?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat zoek je in bovenstaande lenzen die jouw Zeiss MP 100 niet kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik heb nog geen side by side comparison gezien van die, ik ben gewoon nieuwsgierig nothing more, dus niks in context plaatsen van mijn eigen 100MP. Ik vraag me gewoon af of een milvus het extra geld waard zou zijn boven een batis en/of sigma. Als de Milvus/sigma nou details veel beter renderet en de edge-to-edge performance daarbij een stuk beter is, dan is dat ook weer beslecht :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik kan morgen eens kijken of ik tijd heb voor een kleine vergelijking. Stenen muur voor microcontrast en scherpte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik dacht meer aan een infinity focus op f/1.8 dan waarbij op de achtergrond takken/bomen zijn en foliage zou ideaal zijn. Dan kun je goed de details vergelijken.
Kun je met een bakstenen muur microcontrast goed beoordelen? Het gaat zich toch juist om het relief te zien (scherpte en contrast aan de randen van een diepteovergang). Ik weet even niet hoe goed dat gaat met een bakstenen muur... Uiteraard ben ik ook benieuwd naar het pop-effect, maar dat is in feite dat relief wat ik bedoel.
Maar beggers can't be choosers. Kijk maar whatever je tot je beschikking hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 27-08-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:28
FireBladeX schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:27:
[...]

Indeed it is :p. Om je vraag te beantwoorden, ben ik toendertijd gegaan voor de batis ipv loxia vanwege autofocus en de extra mm voor astrofotografie. Manual focussen is dan wat lastiger vanwege de iets onnauwkeurigheid maar nog prima te doen. Ik heb wel mn bankrekening geplunderd voor de 16-35GM. De keuze voor gm is toch om iets wijder te gaan :d (ook voor astrofotografie). Ik zal een fototje delen als die binnen is. En natuurlijk veel plezier en mooie fotos gegund met de batis 18mm. Ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen.
Vind je het verschil in gewicht niet storend? Ik had destijds zware Zeiss ze lenzen op mijn a7r en zelfs de otus 55mm. Ik vond dat echt ver uit balans gaan op zo'n kleinere camera.
Mijn huidige combi van a7r2, batis 25, 85 en de loxia 50 vind ik uber. Alle 3 samen in een kleine bowery tas en je sjouwt ook niet de wereld met je mee.

Ik zit nog wel in dubio over de 135mm. Heb de Samyang gehad, maar wil toch AF en exif. Batis 135mm vind ik een beetje uit balans qua prijs en f/2.8. Misschien de 135mm GM versie als die aangekondigd gaat worden. Maar dan zit ik weer met het gewicht. Lijkt dat de batis 135 de beste kaarten heeft, maar ik wacht alles rond de GM nog eerst af. Ook met schuin oog naar de 70-200's gekeken. 2.8 vind ik te duur/te zwaar. F/4 versie kan leuk zijn, lees er goede dingen over.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Deathchant schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:09:
Ik dacht meer aan een infinity focus op f/1.8 dan waarbij op de achtergrond takken/bomen zijn en foliage zou ideaal zijn. Dan kun je goed de details vergelijken.
Kun je met een bakstenen muur microcontrast goed beoordelen? Het gaat zich toch juist om het relief te zien (scherpte en contrast aan de randen van een diepteovergang). Ik weet even niet hoe goed dat gaat met een bakstenen muur... Uiteraard ben ik ook benieuwd naar het pop-effect, maar dat is in feite dat relief wat ik bedoel.
Maar beggers can't be choosers. Kijk maar whatever je tot je beschikking hebt.
Ik heb vandaag wat testshots gedaan met 5 lenzen: Sony 85/1.8, Sony GM 85/1.4, Zeiss Batis 85/1.8, Zeiss Milvus 85/1.4 en Sigma 85/1.4 Art. Ik heb ongecomprimeerde raws geschoten... dus het is 14GB samen ;) Ga zo eens uploaden. Maar eerst omzetten naar jpg, want anders zit mijn dropbox heel snel vol (18GB totaal).

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 28-08-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Universal Creations Waarom heb je zoveel 85mm lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik werk in een fotozaak waar ze die hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Universal Creations Goede verklaring, dacht je hebt geld te veel of zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Goed: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157685828733063

Wat een ramp om fatsoenlijk manueel te focussen met het schermpje... Ja, mijn schuld, ik had gewoon de zoeker kunnen gebruiken, maar ik ben zo gewend om dit te doen met het schermpje dat ik dat nu ook had gedaan. Ik heb gewoon een onderwerp gekozen, zodat je wat details ziet en de "3d pop". De focus ligt niet iedere keer op exact dezelfde plek, dus vooral op groter diafragma is het lastiger 1 op 1 te vergelijken, maar goed. Scherp zijn ze allemaal wel. Een muurtest is beter om scherpte te testen dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik ben erg benieuwd. Mijn vermoeden/uneducated guess qua edge-to-edge scherpte:
1: Milvus
2: Sigma
3: Sony GM
4: Batis
5: Sony 85/1.8

EDIT: ik kan enkel van de batis en de Sony 85/1.8 foto's zien die op 1.8 geschoten zijn. Van de overige 3 zie ik ze niet, alleen f/1.4.

[ Voor 33% gewijzigd door Deathchant op 28-08-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het gaat hier niet om scherpte in de hoeken ;)
De Sigma is trouwens daarin van een andere orde: https://www.lenstip.com/4...HSM_Image_resolution.html en https://www.lenstip.com/4...1.4_Image_resolution.html

De f/1.4 lenzen kunnen niet op f/1.8 ;) f/1.7 kon wel, maar ik werk liever met hele stops, dus allemaal op f/2 is goed genoeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 28-08-2017 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
Bedankt voor de testen :) !!

Mijn eerste observatie wijd open is dat CA (purple fringing) het meest dominant is op de FE. Het minst op de Sigma en daarna de GM. Batis en Milvus gelijk.

Qua scherpte kan ik het helaas niet goed beoordelen; het is erg jammer dat er verschillen zitten in focusvlak waardoor scherpte niet goed beoordeeld kan worden. Bij de batis lijkt scherpsgesteld op de P bordjes achter die brievenbussen) en Milvus (op de brievenbussen zelf?), de Sigma en Sony FE (op de brievenbus linksboven?), de GM op ??.

Als ik kijk naar het dorre struikje links naast die brievenbussen dan vind ik het het scherpst bij de Milvus en daarbij verrassend goed op de Sony FE.

Het spinnenwebje rechtsonder de P-bordjes zijn het scherpst op de GM en de Batis.
Op f/2 verandert er een beetje: de CA is bij Sigma echt het beste; Sony FE het slechtst en scherpte is op de Milvus en Sigma het beste als ik kijk naar het beton boven de brievenbussen en het struikje links.
Als ik kijk naar de achtergrondblur dan lijkt de Sigma de minst harde lijnen te hebben. De Milvus en GM volgen op de voet.
Vignet is ook bij de Sigma het beste. De Milvus en GM op de 2e plek. De Batis is het donkerst aan de randen.
Microcontrast op 100% zie ik het sterkst bij de Milvus aan de kant van het dorre struikje (beton linksboven heeft het meeste relief). Als je bij de Batis kijkt dan heeft juist het beton aan de rechterkant van de brievenbus meer microcontrast.
Als ik verder uitzoom naar 25% van het plaatje dan vind ik eigenlijk geen van allen echt dat pop-effect hebben, maar als ik een moest kiezen, dan de Milvus (is dat omdat ik weet dat sommige zeiss lenzen dat effect hebben of zie ik het ook écht?) en ook de Sony FE.

Wat is eigenlijk jouw eigen conclusie over deze 5 lenzen?

Overigens, dat verhaal van die 1.4 niet op 1.8 dat wist ik helemaal niet. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Pop zie je het meeste met wat afstoppen en je kunt het versterken met de juiste instellingen. Ik ben een groot liefhebber van de Sigma 85/1.4 Art, dus zal daar normaal eerder voor kiezen, maar als ik voor een A7R2 een 85 zocht: Batis. Dat ding is gewoon dikke prima en lekker licht. OLED schermpje is een coole toevoeging, al heeft ie meer zin op de wijdere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Bean77 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:45:
[...]

Vind je het verschil in gewicht niet storend? Ik had destijds zware Zeiss ze lenzen op mijn a7r en zelfs de otus 55mm. Ik vond dat echt ver uit balans gaan op zo'n kleinere camera.
Mijn huidige combi van a7r2, batis 25, 85 en de loxia 50 vind ik uber. Alle 3 samen in een kleine bowery tas en je sjouwt ook niet de wereld met je mee.

Ik zit nog wel in dubio over de 135mm. Heb de Samyang gehad, maar wil toch AF en exif. Batis 135mm vind ik een beetje uit balans qua prijs en f/2.8. Misschien de 135mm GM versie als die aangekondigd gaat worden. Maar dan zit ik weer met het gewicht. Lijkt dat de batis 135 de beste kaarten heeft, maar ik wacht alles rond de GM nog eerst af. Ook met schuin oog naar de 70-200's gekeken. 2.8 vind ik te duur/te zwaar. F/4 versie kan leuk zijn, lees er goede dingen over.
Natuurlijk is de batis lichter (en fijner), maar de gewicht-issue verdwijnt wanneer ik 2 tripods, en gemotoriseerde slider van 5 kg, door de bergen moet slepen. Daarnaast heb ik liever een zwaardere lens en dat ik minder vaak hoef te wisselen, dan dat ik ieder 10min een lens moet gaan wisselen. Daar heb ik echt hekel aan. De 70200gm en 1635gm dekken mijn 90% van mijn fotografie behoeftes. De andere 10% wordt opgevuld door nu nog de samyang 85mm maar op termijn ook de gm. En dan is mijn lenscollectie helemaal compleet.

70200 f4 wordt door vele ook als een uitstekende lens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik heb inmiddels ook besloten om de overstap naar Sony te maken (geen haast), en ik ben me langzaam aan aant orienteren wat voor behoefte aan lenzen ik zou hebben. Ik zal wederom compromissen moeten maken en accepteren dat ik sommige dingen niet meer terug krijg, zeker niet als ik naar compacter wil.
Dus ik vraag me nou af hoe zeer ik 2.8 nodig heb, en of ik uberhaupt wel een 70-200 nodig heb en niet uit de voeten kan met bijvoorbeeld een 135mm (die een stuk duurder is).

@FireBladeX Ik weet dat het appels met peren vergelijken is, maar hoe verhoudt deze lens zich met de canon 70-200/2.8L II qua scherpte? Bean77 maakte mij erop attent dat de op dxomark de Sony het beter doet dan de geroemde Canon II. Ik vind de 70-200 II van Canon op de Zeiss 100MP na echt de beste lens ooit :) Hoe dan ook: ik zit véél te kort in de Sony-wereld om te kunnen oordelen over Sony mount objectieven (in dit geval de Sony 70-200) en ik bevind me nu steeds op een appels-perenvergelijking die ik misschien moet laten varen. Ook Canon 6D vs Sony A7RII is geen goeie vergelijking omdat de Sony gewoon veel meer uit een lens haalt dan een canon body.

1 ding is zeker: mijn 100MP wil ik houden, dus ik zal iets van een adaptertje (met exif info) moeten hebben, maar in het Sony topic lees ik toch genoeg AF issues met de nieuwste metabones. Dus dan gewoon overstappen naar native Sony mount ;)
16-35/4L IS zal weg moeten, maar ik loop niet warm voor de Sony (presteert optisch een stuk minder dan de Canon), dus ik was op zoek naar een 16mm en een 35mm of in die buurt. 18 Batis zou een optie zijn, maar ik heb liever iets wijder (Samyang 14/2.8 e-mount wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Deathchant schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:55:

@FireBladeX Ik weet dat het appels met peren vergelijken is, maar hoe verhoudt deze lens zich met de canon 70-200/2.8L II qua scherpte? Bean77 maakte mij erop attent dat de op dxomark de Sony het beter doet dan de geroemde Canon II. Ik vind de 70-200 II van Canon op de Zeiss 100MP na echt de beste lens ooit :) Hoe dan ook: ik zit véél te kort in de Sony-wereld om te kunnen oordelen over Sony mount objectieven (in dit geval de Sony 70-200) en ik bevind me nu steeds op een appels-perenvergelijking die ik misschien moet laten varen. Ook Canon 6D vs Sony A7RII is geen goeie vergelijking omdat de Sony gewoon veel meer uit een lens haalt dan een canon body.

1 ding is zeker: mijn 100MP wil ik houden, dus ik zal iets van een adaptertje (met exif info) moeten hebben, maar in het Sony topic lees ik toch genoeg AF issues met de nieuwste metabones. Dus dan gewoon overstappen naar native Sony mount ;)
16-35/4L IS zal weg moeten, maar ik loop niet warm voor de Sony (presteert optisch een stuk minder dan de Canon), dus ik was op zoek naar een 16mm en een 35mm of in die buurt. 18 Batis zou een optie zijn, maar ik heb liever iets wijder (Samyang 14/2.8 e-mount wellicht).
Durf ik niet te beantwoorden. Ik heb namelijk nooit canon spul gebruikt. In mijn optiek is de 70200 f2.8 gewoon een geweldige lens en scherp van rand tot rand. Maar ik zeg gelijk erbij, ik doe niet aan pixelpeepen (daarover zijn er vast genoeg filmpjes en blogs over te lezen). De 70200 f4 vind ik economisch een betere keuze.

18mm vond ik al super wijd! Het kwam in praktijk toch vaak voor dat ik aan het croppen was. 16-35 f4 vond ik zelf ook niet waard. Zeker toen er ook geruchten rond gingen dat niet ieder 16-35 lens zelfde kwaliteit had.

Ik ben ooit begonnen met een enkel samyang lens (24mm). Van een van de meest cheap ass lenzen, nu naar een gm collectie... als ik terugkijk, de 10% extra scherpte is de geld echt niet waard. Geluk is wel, lenzen verliezen niet super veel van waarde. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 13:25
Hoi allemaal,

Momenteel bezit ik een A6000 met verschillende APS-C lenzen (16 f2.8, 35 f1.8, 18-200). Ik ben eigenlijk erg tevreden over de camera maar niet zo over de 18-200 van Tamron. Ik merk dat autofocus en scherpte me de laatste tijd met dit objectief tegenvallen en daarom zit ik erover te denken deze te vervangen door bijv.

Nu weet ik ook dat ik over een tijd, zeg 1 á 2, misschien 3 jaar, wil overstappen op fullframe (a7II of t.z.t. a7III). Zeg maar wanneer de tijd en budget er rijp voor zijn. Wat ik me dus afvraag is of het misschien slim is om nu al in fullframe glas te investeren. Ik lees op de meeste plaatsen dat het in principe geen probleem moet opleveren om met ff-glas en cropsensors te fotograferen.

Maar buiten dat er problemen zouden kunnen optreden, zijn er nog andere dingen die ik in overweging zou kunnen/moeten nemen? In principe heb ik niet zo veel keuze qua ff lenzen met groot bereik en onder de €1500, of zie ik nog lenzen over het hoofd (heb het nu alleen over Sony lenzen, incl. G series en Zeiss).

Bedankt voor jullie tips!

Daarom

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Je hebt je zinnetje niet afgemaakt: "Ik merk dat autofocus en scherpte me de laatste tijd met dit objectief tegenvallen en daarom zit ik erover te denken deze te vervangen door bijv. "

Wat je je idd moet afvragen is of je echt een 18-200 nodig hebt. Met zulke lenzen krijg je natuurlijk veel flexibiliteit in zoom, maar je levert wel in op de optiek (scherpte, contrast, kleurrendering e.d.).

Je hebt volgens mij nog een Sony 24-240/3.5-6.3 met stabilisatie voor rond de 1000 euro meen ik me te herinneren, maar voor 1500 euro kun je denk ik 1 hooguit 2 lenzen kopen die in dit bereik zitten. Denk wellicht aan een Sony FE 85/1.8 voor rond de 600-700 euro en dan heb je nog 800 euro over voor bijvoorbeeld een Samyang/Rokinon 135/2.0. Bij deze moet je je foto dan croppen om een 200mm-beeldvulling te krijgen. Te koop voor ongeveer dezelfde prijs.

Je kunt de Zeiss Batis 85/1.8 nemen maar dat is dan het enige wat je kunt nemen voor die 1500 euro dan dus dan mis je van 85mm tot 200mm
Ze zouden eigenlijk net als Canon gewoon een 200mm prime moeten maken! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 30-08-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:55

M-ThijZ

Riding on Rails

De pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS heb ik al lange tijd op mijn wishlist staan. Toen dit objectief onlangs bij een webshop in de aanbieding was heb ik deze gelijk gekocht.

Terwijl ik wachtte op de levering bedacht ik mij dat ik de pricewatch: Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E) eigenlijk helemaal niet in overweging heb genomen.

Is de Sigma stiekem een betere allround lens? De SEL35F18 is natuurlijk al een hele tijd op de markt, heeft Sigma deze ingehaald? Prijs is ongeveer hetzelfde.

Ik wil de lens met name gebruiken waar de kitlens (SELP1650) tekort schiet: binnen met weinig licht, kleine depth of field voor portret, mooie bokeh, maar ook straatfotografie. Dus eigenlijk als standaard walkaround prime, haast ter vervanging van de kitlens.

Het grote voordeel van de SEL35F18 vind ik zijn beperkte omvang. Kan makkelijk mee in mijn kleine fototas. (pricewatch: Lowepro Apex 100 AW)

Wat mij het meeste bij is gebleven van de reviews over de Sony is dat het een bijzondere lens is, mits er een duidelijk onderwerp gefotografeerd wordt: YouTube: Sony 35mm f1.8 OSS Lens SEL35f18 reviewed on the Sony a6000.

Body is de a6000, dus de Sony lens heeft met OSS wel een pluspunt.

Zou je de Sigma boven de Sony verkiezen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Deathchant schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:40:
Je hebt je zinnetje niet afgemaakt: "Ik merk dat autofocus en scherpte me de laatste tijd met dit objectief tegenvallen en daarom zit ik erover te denken deze te vervangen door bijv. "

Wat je je idd moet afvragen is of je echt een 18-200 nodig hebt. Met zulke lenzen krijg je natuurlijk veel flexibiliteit in zoom, maar je levert wel in op de optiek (scherpte, contrast, kleurrendering e.d.).

Je hebt volgens mij nog een Sony 24-240/3.5-6.3 met stabilisatie voor rond de 1000 euro meen ik me te herinneren, maar voor 1500 euro kun je denk ik 1 hooguit 2 lenzen kopen die in dit bereik zitten. Denk wellicht aan een Sony FE 85/1.8 voor rond de 600-700 euro en dan heb je nog 800 euro over voor bijvoorbeeld een Samyang/Rokinon 135/2.0. Bij deze moet je je foto dan croppen om een 200mm-beeldvulling te krijgen. Te koop voor ongeveer dezelfde prijs.

Je kunt de Zeiss Batis 85/1.8 nemen maar dat is dan het enige wat je kunt nemen voor die 1500 euro dan dus dan mis je van 85mm tot 200mm
Ze zouden eigenlijk net als Canon gewoon een 200mm prime moeten maken! ;)
Ik wilde daar inderdaad de 24-240 invullen. Na één en ander overwogen te hebben vind ik het denk ik ook een beter alternatief om voor twee primes te gaan. Ook met het oog op het leren te fotograferen met een prime en daardoor creatiever te worden.

Op YouTube, reviews, etc. lees ik dat het verschil tussen de FE 85 en Batis 85 niet zo groot is (beeldkwaliteit). Enige waar ik op dit moment mee zit is dat ik nu met een A6000 schiet, dus geen IBIS. Zou die stabilisatie wel kunnen missen denk ik (tot ik overstap op A7(r/s)II of t.z.t. III.

Nadeel vind ik ook weer dat je op vakantie dan met verschillende lenzen aan het slepen bent.... Keuzes, keuzes...

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de meeste mensen is de FE 85/1.8 denk ik wel de keuze boven de Batis, het verschil is volgens mij maar minimaal. En IBIS? Lekker boeiend, 85mm is nog prima still te houden en om bewegingsonscherpte van het onderwerp voorkomen wil je toch niet onder de 1/80ste komen. Je moet vooral even nadenken over waar je hem voor wilt gebruiken. Stationaire onderwerpen is stabilisatie wel fijn, maar voor bewegende wil je toch een snellere sluitertijd. Ik ben vooral fan van stabilisatie op lange lenzen (200mm+) of echt groothoek (<24mm).

Edit: Oh je hebt een A6000, 1/125 is het dan.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 03-09-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Anoniem: 159816 schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:27:
Voor de meeste mensen is de FE 85/1.8 denk ik wel de keuze boven de Batis, het verschil is volgens mij maar minimaal. En IBIS? Lekker boeiend, 85mm is nog prima still te houden en om bewegingsonscherpte van het onderwerp voorkomen wil je toch niet onder de 1/80ste komen. Je moet vooral even nadenken over waar je hem voor wilt gebruiken. Stationaire onderwerpen is stabilisatie wel fijn, maar voor bewegende wil je toch een snellere sluitertijd. Ik ben vooral fan van stabilisatie op lange lenzen (200mm+) of echt groothoek (<24mm).

Edit: Oh je hebt een A6000, 1/125 is het dan.
Wil het vooral gebruiken voor straatfotografie (portretten). Misschien ook wat nachtfotografie maar dan gebruik ik toch een statief. Je noemt in ieder geval wel een paar punten waar ik nog niet aan heb gedacht. Ook vind ik de knop voor MF/AF heel handig.

Waar ik dan nog wel mee zit, is dat ik dan nu op 135mm zou schieten en als ik dan eens overstap op FF, ik dan aan het nieuwe 85mm moet wennen. Zou ik dan nu niet beter een 50mm kunnen nemen?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Anoniem: 159816 schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:27:
Voor de meeste mensen is de FE 85/1.8 denk ik wel de keuze boven de Batis
Ik ben wel benieuwd waarom, kan je dit toelichten?

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bean77 schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:37:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom, kan je dit toelichten?
Optisch zitten ze heel dicht tegen elkaar, prijsverschil zit vooral in de stabilisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:08

WoutF

Hoofdredacteur
M-ThijZ schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:30:

Zou je de Sigma boven de Sony verkiezen en waarom?
Ik ben uiteindelijk voor de Sony gegaan vanwege het kleinere formaat, lagere gewicht en de beeldstabilisatie. Vooral als je ook af en toe wat wilt filmen is dat een erg fijne toevoeging. Als je puur naar beeldkwaliteit kijkt, is de Sigma beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anoniem: 159816 schreef op zondag 3 september 2017 @ 23:02:
[...]

Optisch zitten ze heel dicht tegen elkaar, prijsverschil zit vooral in de stabilisatie.
En vergeet niet dat de Batis zowel stof als water bestendig is, mocht je dus een keer willen schieten op een regenachtige dag of op strand/duinen etc, dan is dat toch weer mooi meegenomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 04-09-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 09:07

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Vandaag mogelijk een hoop Sony spul, blijft spannender dan de Apple aankondiging :+
http://www.sonyalpharumor...ement-10am-new-york-time/

What is likely to be announced (some of this stuff might be announced today, some may be announced later this year or be early 2018)

– A “game-changing” surprise. We have no details on this but it could be some sort of fixed lens RX camera.
– A7III (24Mpx (A9 sensor), 6fps with mechanical shutter, ISO up to 51200 (expanded to ISO 204800), 693 phase detection AF (which is same as a9!!), minimum focus sensitivity is EV-3, 4k 30p recording, joystick and touchscreen, A9 body and A9 battery).
– 135mm f/1.8 FE
– 400mm FE (f/2.8 or f/4.0)
– 20mm f/2.8 FE
– 16mm f/1.4 APS-C

Less likely to be announced (but still a chance)

– Sony A7rIII (A9 body, 50+ MP sensor)
– Sony A7sIII (4k 60fps)
– RX1rIII
– A77III A-mount (Same A77m2 AF-phase detection module combined with a new Hybrid-AF (on sensor AF of the A6500). It uses the 24MP A6500 sensor and has 4K recording)
– A5xxx

Nearly impossible

– Sony medium format camera
– RX5 (APS-C RX)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:25
@Markofnikoff Dat was een tegenvaller vandaag. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Zeer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Sony introduceert twee nieuwe objectieven camera: https://www.sonyalpharumors.com/

A7rIII
24-105 mm F4 FE
400mm F2.8 FE

Niet geheel toevallig bezocht ik de geruchtensite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 13:42
MRIdev schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:05:
Sony introduceert twee nieuwe objectieven camera: https://www.sonyalpharumors.com/

A7rIII
24-105 mm F4 FE
400mm F2.8 FE

Niet geheel toevallig bezocht ik de geruchtensite ;)
Sony heeft weer een prachtige camera gemaakt! Weer wat verbeterpuntjes ten opzichte van het vorige model waarbij ik denk dat de pro's het meest blij zullen zijn met het dubbele SD kaart slot. Voor productfotografie en in mindere mate landschapsfotografie (vanaf statief) is de pixel shift techniek een mooie toevoeging. Door met behulp van de beeldstabilisatie de sensor in alle richtingen 1 pixel te verschuiven kom je zo tot een foto van bijna 100MP.
Verder 10fps zonder blackout is erg mooi. Alleen de beperkte uncompressed buffer van 28 foto's is dan wat weinig, maarja, als je meer wilt moet je maar de A9 kopen zal Sony denken.

En $3199 is een erg scherpe prijs! Helaas veel te duur voor mij :'(

Verder de belangrijke specs die ik van sonyalpharumors heb geplukt:

A7rIII key specs (via ThePhoBlographer):

BSI 42.2 MP full frame sensor same sensor
4K HDR video
ISO 100 to 32000
10fps
14 bit raw for everything including continuous shooting
5 axis stabilization to 5.5 stops
Physical dimensions are identical to the Sony a7r II
All the new stuff is inside with the exception of the Joystick from the Sony a9
15 stops of dynamic range due to the processor of the camera. This is only at low resolution but they’re not sure how high of an ISO that will extend to
Autofocus from a9
Eye AF operates at double the speed
No optical low pass filter
Highest picture quality of any camera they’ve made
Low vibration shutter, completely new shutter
Bionz X processor
Raw compressed buffer at 87 photos and uncompressed is 28
Pixel shift multi shooting to capture more color.
399 phase detection AF points
Contrast AF points: 425
68% of the sensor area covered with AF points
2x faster autofocus than the previous camera
Subject tracking performance has doubled in effectiveness
Touch functions on the screen: AF-on, multi selector and anti-flicker
Fast AF and exposure tracking at 10fps
8fps shooting continuous Live View
Full HD video at 120p
4K video at 24p and 30p
USB 3.1
Dust and moisture resistant
Two card slots
3.69 million dot OLED tru-finder
The A9 battery
PC sync port
You can externally power the camera via USB
No mirror shock no shutter shock and silent shooting
10fps no black out. At 8fps there is momentary blackout
No time lapse mode
$3,199.99 in market at end of November

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Who Am I? De a7rIII gaat er bij ook niet komen, is toch iets teveel van het goede ;) . Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze geen A7II hebben geïntroduceerd. OP het einde van dit jaar wil ik over naar e-mount en heb de A7II op het oog en daarvan hoop(te) ik dat de prijs wat gaat zakken. Daarentegen wel blij met de 24-105mm en hopelijk is die beter dan de 24-70 F4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 15:07
@MRIdev
De verschillende A7 modellen worden niet tegelijk ververst, er kan dus nog een A7III komen, waardoor de A7II goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nog maar een rondje wachten op nieuwe APS-C lenzen, alhoewel de Sigma 16mm F/1.4 ook wel aardig uitziet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
MRIdev schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:09:
@Who Am I? De a7rIII gaat er bij ook niet komen, is toch iets teveel van het goede ;) . Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze geen A7II hebben geïntroduceerd. OP het einde van dit jaar wil ik over naar e-mount en heb de A7II op het oog en daarvan hoop(te) ik dat de prijs wat gaat zakken. Daarentegen wel blij met de 24-105mm en hopelijk is die beter dan de 24-70 F4.
Ik hoopte ook op een A7 III, ik heb alle Nikon spullen verkocht zodat ik dit jaar kon overstappen, maar moet nu een tijdje langer wachten. De 24-105 lijkt me een hele leuke all-round lens aangevuld met wat primes. Ik kijk uit naar de reviews van die lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ikweethetbeter Ik hoop het. :) ;) Het zou me zelf niks verbazen als Sony alle drie de modellen zo goed als tegelijkertijd in ontwikkeling heeft en afhankelijk van de markt de volgorde van introductie bepaalt.

@Swagger iets met oude schoenen....... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
Who Am I? schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:56:
Voor productfotografie en in mindere mate landschapsfotografie (vanaf statief) is de pixel shift techniek een mooie toevoeging. Door met behulp van de beeldstabilisatie de sensor in alle richtingen 1 pixel te verschuiven kom je zo tot een foto van bijna 100MP.
Inderdaad een mooie techniek maar het blijft gewoon een foto van 42 mp hoor. Verschil is echter dat alle 42 miljoen pixels echte data bevatten in plaats . Met een normaal bayer RBG sensor zou je voor zoveel date een foto van 169 mpix nodig hebben.

Mijn leica monochrom heeft ook geen bayerfilter omdat die zwart wit foto's maakt. Daar bevat iedere pixel dus ook echte data, maar dan met slechts 18 mpix. De foto's daaruit zijn al zo extreem scherp dat ik er nog steeds versteld van sta. Met deze sony op 42 mpix moet het echt bizar zijn.

Ben wel benieuwd hoe dit precies gaat en hoeveel tijd er tussen de 4 foto's zit. Een pixel verschuiven heb je zo per ongeluk gedaan.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als hij 10fps haalt met elektronische sluiter dan lijkt mij dat het geheel (1000/10)*4 = 400+ ms duurt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:35
Ik vroeg me al af of er geen reacties waren op de A7mkIII, maar die zitten dus in dit topic verstopt...

Anyway, prima camera lijkt me met voor mij als grote voordeel dat de mkII hopelijk in prijs gaat zakken 8)
Voor mijn toepassing heb ik geen betere AF nodig dus dan blijft er niet zoveel over. De pixel shift technologie is interessant, maar in de praktijk heb ik aan 24MP genoeg dus de standaard 42 zal ook geen probleem zijn.
RobertJRB schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:00:
[...]
Ben wel benieuwd hoe dit precies gaat en hoeveel tijd er tussen de 4 foto's zit. Een pixel verschuiven heb je zo per ongeluk gedaan.
DPreview schrijft:
The camera must also wait between 1 and 30 seconds between shots for the sensor to settle, which is likely to exacerbate the problems of subject movement between the first and last shot.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
klaaas schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:49:
Ik vroeg me al af of er geen reacties waren op de A7mkIII, maar die zitten dus in dit topic verstopt...

Anyway, prima camera lijkt me met voor mij als grote voordeel dat de mkII hopelijk in prijs gaat zakken 8)
Voor mijn toepassing heb ik geen betere AF nodig dus dan blijft er niet zoveel over. De pixel shift technologie is interessant, maar in de praktijk heb ik aan 24MP genoeg dus de standaard 42 zal ook geen probleem zijn.

[...]

DPreview schrijft:

[...]
Oei, dat wordt dan meteen een nieuw stevig statief.
Ben vooral benieuwd hoe hij omgaat met geadopteerde canon lenzen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
RobertJRB schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

Oei, dat wordt dan meteen een nieuw stevig statief.
Ben vooral benieuwd hoe hij omgaat met geadopteerde canon lenzen.
Enige reden om aan te nemen dat dat anders is dan met de A7RII?
De tijd tussen de opnames schijnt overigens instelbaar te zijn. Minimaal 1s, maximaal 30s.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
klaaas schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:01:
[...]

Enige reden om aan te nemen dat dat anders is dan met de A7RII?
De tijd tussen de opnames schijnt overigens instelbaar te zijn. Minimaal 1s, maximaal 30s.
Ik dacht te lezen dat hij dezelfde AF heeft als de A9.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ah, je doelde op de AF. Ik dacht dat je t.a.v. de pixel shift bedoelde. Nevermind.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
Dus de alpha mount wordt verder "uitgefaseerd"...

Kan misschien handig zijn om goedkoop een paar goede lenzen in te slaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Tommie12 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:11:
Dus de alpha mount wordt verder "uitgefaseerd"...

Kan misschien handig zijn om goedkoop een paar goede lenzen in te slaan.
Ik weet niet hoe je hierbij komt, maar recent is de A99II nog uitgekomen voor de a-mount, wat een zeer capabele camera is.
Daarnaast: Bevestigd Sony keer op keer dat ze de amount in leven gaan houden. Het zal niet het tempo zijn wat ze de e-mount ontwikkelen, maar zolang ze de 99 en 77 en 68 lijn in leven houden en misschien wat lenzen updaten/uitbrengen maakt het ansich weinig uit, tenzij je je heel druk kunt maken over zoiets. Maar die energie kun je beter steken in het maken van meer foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
Ik maak me nergens druk over, en gezien ik niet zo veel fotografeer koop ik mijn spullen tweedehands.
Ik heb nu een A77 met een Beercan 70-210 F4, Tamron 17-50 2.8 en 50mm 2.8 Macro.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 18:19
Zou iemand mij kunnen adviseren m.b.t. het uitzoeken van een nieuw objectief voor mijn Sony a5100? Op dit moment ben ik alleen in het bezit van de kitlens maar had hier graag nog een lichtsterke (prime)lens naast gehad. A.s. zaterdag vertrek ik met mijn vriendin richting London waar ik van plan ben véél foto's te maken. Omdat het vandaag de dag al zo snel donker is en ik 's avonds ook nog fatsoenlijke foto's wil maken heb ik besloten een nieuwe lens aan te schaffen, daarnaast vind ik dat de scherpte van de kitlens ook nog wel wat beter kan. In London ben ik van plan de typische vakantiekiekjes te maken van architectuur, voedsel, streetlife, de vrouw aan mijn zijde en ga zo maar door.

Na wat research op het wereldwijdeweb en youtube heb ik de volgende prime lenzen op het oog, een definitieve keuze maken blijft echter nog best lastig.

Op dit moment heb ik de volgende allemaal op het oog:
pricewatch: Sigma 30mm F2.8 DN Art (Sony E) Positief: Superscherp, lichtsterk, goedkoop, compact Negatief: geen OSS.
pricewatch: Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E) Positief: Superscherp, super lichtsterk Negatief: Stuk groter, stuk duurder, soms lastig scherp te stellen(?), en geen OSS
pricewatch: Sony 35mm F1.8 OSS Positief: Scherper dan de kitlens, lichtsterk, OSS Negatief: Lees gemengde verhalen inzetbaarheid, duur!

Ik ben op dit moment nog maar een beginnend fotograaf en mijn kennis heeft nogal de nodige gebreken. Desondanks zou ik mijn a5100 willen uitrusten met de lens die het verdient! ;)

Op dit moment neig ik richting de Sigma 30mm f2.8 gezien de prijs en features die het brengt.. Welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 15:07
@ChuckSnorris
Een vuistregel voor het zonder stabilisatie fotograferen uit de hand is dat de sluitertijd korter moet zijn dan de brandpuntsafstand. Dus bij 30mm moet je minstens (of eigenlijk maximaal) 1/30 seconde gebruiken. Korter (1/60, 1/125, ...) is natuurlijk altijd beter voor een scherp plaatje.

Met andere woorden: met een groothoek- / standaardlens mis je OSS minder dan met een telelens.

Ik zou denk ik voor de Sigma Art lens gaan (30mm f/2.8), dat is veel kwaliteit in een compacte behuizing, wat goed combineert met de hoge kwaliteit sensor in de compacte A5100 body.

In het ideale geval test je de lenzen eerst zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
@ikweethetbeter
Bedankt voor de tip! Dat wist ik inderdaad nog niet en zal zeker van pas gaan komen met het schieten van rete scherpe plaatjes! ;)

Jij zou dus eigenlijk ook voor de sigma 30mm f2.8 kiezen? Ik had al zo'n vermoeden dat het de beste keus voor mijn wensen zou zijn dus dat is top!

Nu heb ik zojuist ook nog de pricewatch: Sigma 19mm F2.8 DN Art (Sony) bekeken. Met het oog op vakantiekiekjes, welke zou het breedst inzetbaar zijn van twee? Volgens reviews op Youtube zijn het beide uitstekende lenzen.. Vind het toch lastig blijven een definitieve keus te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ChuckSnorris Ik denk dat de 19mm het breedst inzetbaar is :+

Nu zonder gekheid. Mijn ervaring met een 35mm op een APS sensor is dat de beeldhoek te klein is voor architectuur/gebouwen/straatbeeld in steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
ChuckSnorris schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:58:
...ben ik van plan de typische vakantiekiekjes te maken van architectuur, voedsel, streetlife, de vrouw aan mijn zijde en ga zo maar door.
De vrouw aan je zijde bij slecht licht te fotograferen en daarbij genoeg lichtsterkte plus een mooi bokeh te hebben, gaat met de Sigma 30/1.4 het best lukken.
2.8 vind ik voor een zoomlens wel lichtsterk, voor een prime echter niks bijzonders. De Sony 1.8 heeft z'n OSS als voordeel, maar dat vereist dan ook dat je een "stilleven" fotografeert. (daar kun je dan beslist ~1/5 sec. halen)
Je happy vrouwtje achter haar bord eten in een restaurant kun je sowieso niet met lange sluitertijden knipsen, dus die OSS is dan overbodig.
Een 19mm is leuk voor architectuur, bepaalde landschappen en foto's in kleine ruimtes, maar verder is zo'n lens snel te kort. Portrait is bijv. hopeloos met een 19mm, vanwege de vertekening.

Ik zou het gewicht (265g is niet zoveel, de 7cm lengte stoort eerder) op de koop toe nemen en voor de 30/1.4 gaan. Imho de veelzijdigste keuze.
Fijne vakantie gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
@MRIdev :+ 8)7

Even een simpele vraag. Indien ik mijn kitlens op 19mm / 30mm zet krijg ik dan de juiste verhoudingen weergegeven die de sigma 19mm/30mm me gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Uiteraard!

Zo kun je prima bepalen, welk brandpunt je het best aan kunt schaffen. Ik vermoed, dat het op 30mm uit gaat draaien. ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Vanoverdegrens op 07-12-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
@Vanoverdegrens
Bedankt voor je feedback! Nu heb ik de sigma 30mm 1.4/2.8 vergeleken op Youtube en afhankelijk van de situatie blijkt de f2.8 meestal gelijkwaardig lijkt te presteren aan de f1.4, beide zijn super scherp. Voordeel voor de f2.8 is de betere autofocus en kleiner formaat. De f1.4 wint op het gebied van bokeh en donkere situaties, maar ook hier ontlopen de twee elkaar niet veel.

Als ik dan kijk naar de prijs is er wel degelijk een groot verschil. Voor de prijs van de f1.4 zou ik bijna de 19mm + 30mm f2.8 kunnen halen. Zou een combinatie van deze twee dan niet de meest veelzijdige keuze zijn? Ik ben nog maar een beginner en ga hoogstwaarschijnlijk toch niet het maximale uit al deze lenzen halen.. Nadeel daaraan is dat ik dan met één extra lens rond moet lopen! Mijn gevoel zegt dat ik met de f2.8 voorlopig meer dan tevreden zal zijn en indien dit achteraf toch niet zo blijkt dan kan ik ze altijd weer van de hand doen en voor de f1.4 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Met de 2.8 kun je nooit een foto met f1.4, f2.0 of f2.5 schieten. Dat is het grote voordeel van de 1.4 lens. Die 2 stops lichtsterkte kunnen het verschil tussen ISO 1600/3200 en ISO 6400/12800 uitmaken, bij beperkt licht.
Een 2.8 prime leeft van z'n scherpte en nauwelijks van z'n lichtsterkte, want de kitlens zal bij 30mm ongeveer f4 hebben, wat slechts 1 stop verschil is. (de helft van het verschil tussen f1.4 en f2.8)
Om die reden heb ikzelf (geen Sony maar Nikon) geen lichtzwakkere primes dan f1.8, want f2.8 kunnen m'n zoomlenzen ook. (bij macrolenzen is het een ander verhaal)

Een fout maak je niet met de aanschaf van een 2.8, want de prestaties liggen iig hoger dan die van de kitlens.

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 07-12-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ikweethetbeter schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:31:
@ChuckSnorris
Een vuistregel voor het zonder stabilisatie fotograferen uit de hand is dat de sluitertijd korter moet zijn dan de brandpuntsafstand. Dus bij 30mm moet je minstens (of eigenlijk maximaal) 1/30 seconde gebruiken. Korter (1/60, 1/125, ...) is natuurlijk altijd beter voor een scherp plaatje.

Met andere woorden: met een groothoek- / standaardlens mis je OSS minder dan met een telelens.

Ik zou denk ik voor de Sigma Art lens gaan (30mm f/2.8), dat is veel kwaliteit in een compacte behuizing, wat goed combineert met de hoge kwaliteit sensor in de compacte A5100 body.

In het ideale geval test je de lenzen eerst zelf...
Vergeet niet te corrigeren voor de cropfacror. 30mm op crop is 45mm op full frame, dus je wilt 1/45 of sneller als vuistregel aanhouden voor ongestabiliseerde setups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@ChuckSnorris Een optie die mooi tussenin zit is de Sony FE 28mm f2. Zowel qua beeldhoek als diafragma een mooie tussenweg. Past op full frame, dus is op APS-C ook in de hoeken ragscherp. Een stuk compacter dan de Sigma 30mm f1.4, maar weer lichtsterker dan de andere Sigma's.
Iets duurder, maar tweedehands voor €300 ofzo wel te vinden.

19mm zou ik sowieso te wijd vinden als allround lens trouwens. 35mm echt te krap, 30mm gaat net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een 28mm op FF is een prima walkaround. 19mm is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Anoniem: 159816 Ik suggereer de 28mm te gebruiken op crop ;)
Persoonlijk vind ik 28mm op FF (=19 mm op APS-C) te wijd als je ook portretten wilt schieten. Je onderwerp wordt dan heel klein, of je krijgt lelijke vertekening van gezichten. Daarnaast heb je met een 19mm f2.8 lens een enorme scherptediepte. Je kan dus nooit een persoon mooi isoleren uit de omgeving.

Wil je hoofdzakelijk de stad op de foto zetten, dan is 19mm prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Heeft iemand toevallig ervaring met de Samyang AF 35mm F2,8 FE? Deze lens heb ik op het oog voor mijn overstap naar e-mount. De reviews zijn goed, maar als iemand eerste hand ervaring kan delen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:22
MRIdev schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:30:
Heeft iemand toevallig ervaring met de Samyang AF 35mm F2,8 FE? Deze lens heb ik op het oog voor mijn overstap naar e-mount. De reviews zijn goed, maar als iemand eerste hand ervaring kan delen dan hoor ik het graag.
Ja, ik. Prima lens bij voldoende licht. Maar AF is waardeloos bij weinig licht op mijn A7II. Geeft het al op bij een beetje schemer in situaties waarin Sony’s kitlens nog wel kan focussen op f5.6. Heb hem laten nakijken en schijnt normaal te zijn. Ben het daar nog niet mee eens. Dus ga hem weer terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Kwintessens Bedankt voor de informatie dan let ik daar extra op als ik ga testen. Even goed timen dat ik aan het eind van de middag naar de fotograaf ga.

Misschien nog iemand ervaring met la-ea4 adapters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
MRIdev schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:54:
@Kwintessens Bedankt voor de informatie dan let ik daar extra op als ik ga testen. Even goed timen dat ik aan het eind van de middag naar de fotograaf ga.

Misschien nog iemand ervaring met la-ea4 adapters?
Ook ervaring mee. Werkt goed. Wel klein AF-gebied. En flink gewicht vanwege de spiegel. Dus ineens is je body weer heel zwaar en ben je het voordeel van een mirrorless kwijt. Tevens moet je AF finetuning doen om het maximale uit je objectieven te halen. Want je focust niet meer via de beeldsensor. Aan de andere kant is de keuze in betaalbare tweedehands objectieven ineens heel groot. Denk ook aan Sigma MC-11. Zelf geen ervaring mee maar misschien wel interessanter dan LA-EA4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Kwintessens Wederom dank voor je antwoord. De hoofdrede voor mij om (mogelijk) een la-ea4 aan te schaffen is dat ik twee FF a-mount heb liggen welke ik gebruik op mijn APS a-mount camera. Echter heeft een van die lenzen (Sony 50mm 1.4) last van backfocus en ik hoop, mocht het nodig zijn, weg te krijgen d.m.v. AF Micro adj.

Moeten deze afstellingen per brandpuntafstand gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
MRIdev schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:53:
@Kwintessens Wederom dank voor je antwoord. De hoofdrede voor mij om (mogelijk) een la-ea4 aan te schaffen is dat ik twee FF a-mount heb liggen welke ik gebruik op mijn APS a-mount camera. Echter heeft een van die lenzen (Sony 50mm 1.4) last van backfocus en ik hoop, mocht het nodig zijn, weg te krijgen d.m.v. AF Micro adj.

Als ik het mij goed herinner, moet je per objectief aanpassingen doen. Ik weet niet meer of je ook voor meerdere brandpuntsafstanden aanpassingen kunt opslaan voor zoomobjectieven. Wat ik nog weet is dat ik een Minolta 50mm 1.4 had, waarbij de mate van backfocus/frontfocus afhankelijk was van de afstand tot het onderwerp. Dus als ik corrigeerde voor dichtbij, was oneindig niet scherp en andersom. Ik moest dus een afweging maken op welke focusafstand ik alles het scherpst wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-06 08:20
Ik heb onlangs een Sony FE 28mm F2.0 gekocht wegens zeer goede recensies en een aantrekkelijk prijskaartje voor een snelle prime. Ik heb echter zorgen om het geluid dat m'n lens produceert als ik naar hogere F nummers ga bijvoorbeeld F11 en dan autofocus dat mn aperture begint te klikken. Gek genoeg is alles volledig geluidloos op F2.0.

Voorbeeld hier (niet mijn filmpje) YouTube: Sony 28mm noise

Moet ik me hier zorgen om maken of heeft iemand anders ervaringen met deze lens en gekke geluiden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 13:55
Chefbierrr schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:41:
Wellicht iets off-topic maar ik heb het volgende probleem met een lens op m'n A7rII

Ik heb onlangs een Sony FE 28mm F2.0 gekocht wegens zeer goede recensies en een aantrekkelijk prijskaartje voor een snelle prime. Ik heb echter zorgen om het geluid dat m'n lens produceert als ik naar hogere F nummers ga bijvoorbeeld F11 en dan autofocus dat mn aperture begint te klikken. Gek genoeg is alles volledig geluidloos op F2.0.

Voorbeeld hier (niet mijn filmpje) YouTube: Sony 28mm noise

Moet ik me hier zorgen om maken of heeft iemand anders ervaringen met deze lens en gekke geluiden...
Heb ik geen last van met die lens, op een gewone A7. Zeer fijn objectief wel, goeie combo van prijs/gewicht/optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 09:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Was van de week bij kennis die dit objectief heeft liggen en deze gehad op mijn a7r2 en a7r3 en hier hadden we geen last van wat @Chefbierrr omschrijft. Wellicht idee om eens in de winkel een andere 28mm eens te testen?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-06 08:20
Superdaantje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:45:
Was van de week bij kennis die dit objectief heeft liggen en deze gehad op mijn a7r2 en a7r3 en hier hadden we geen last van wat @Chefbierrr omschrijft. Wellicht idee om eens in de winkel een andere 28mm eens te testen?
Terug naar de winkel gegaan (Kamera-Express), zeer netjes zonder enkele uitleg direct een andere 28mm geprobeerd maar die maakte hetzelfde geluid. Vervolgens mijn lens op een a9 showmodel gemount en ook daar hetzelfde geluid. Misschien is het een brakke batch? In ieder geval geen reden om in de winkel om te ruilen naar soort gelijk model.

Thanks voor het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat is een nette service om samen met je testen. Als ik zoek met behulp van google vind ik meer soort gelijke voorbeelden. En bij de meeste lees ik dat het een normaal verschijnsel is van het objectief.

[ Voor 42% gewijzigd door Daan_ op 04-02-2018 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 17:13

mennovanw

Canon? You can!

Superdaantje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:05:
Dat is een nette service om samen met je testen. Als ik zoek met behulp van google vind ik meer soort gelijke voorbeelden. En bij de meeste lees ik dat het een normaal verschijnsel is van het objectief.
In tegenstelling tot een DSLR past een A7 continue het diafragma aan tot aan het kleinste aangegeven diafragma. Daarom hoor je bij f2.0 niks, want wide-open.

Waarom Sony dit doet? Geen idee.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Heb het idee dat ze AF wide open doen om zo veel mogenlijk licht op de sensor te laten vallen en de preview met de ingestelde diafragmaopening om de preview zo veel mogenlijk op de uiteindelijke foto te laten lijken.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Voor diegene die de 24-105 f4 hebben, deze kan een focusprobleem. Gratis reparatie is mogelijk en je kunt bij Sony (https://esupport.sony.com...ity.pl?comp_project_id=18) controleren of jou lens eronder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Hoe goed is de loxia 35 nou echt? Als je reviews leest dan lees je compleet tegenstrijdige berichten. De ene vindt hem geweldig en de andere vindt het maar zo zo.

Ik wil mogelijk overstappen naar een A7 met loxia 35, maar twijfel heel erg over de kwaliteit. Een vergelijkbaar alternatief zie ik ook niet 1-2-3 (de zeiss 2.8 is niet snel genoeg, de 1.4 is een optie, maar is wel erg groot en een stuk duurder).

Edit 1: en zijn er al hands on ervaringen met de voigtlander nokton 35mm 1.4 voor E-Mount?

Edit 2: even mijn twijfels over de kwaliteit toelichten. Ik lees her en der dat de Loxia 35 niet superscherp is. Ik ben geen pixelpeeper, maar als ik lees dat hij net zo scherp is als de Canon 35/2 dan vraag ik met hardop af of hij niet veel te duur is...

[ Voor 30% gewijzigd door bart_g op 16-02-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Loxia 35mm en 50mm worden hier veel gebruikt voor dagjes weg, straatfotografie etc... Bouw kwaliteit en het handmatig scherpstellen geeft mij weer het oude analoog gevoel. O-)

Persoonlijk ben ik niet zo'n pixel peeper meer, maar ben erg content met de IQ van de 35mm. Bij het handmatig scherpstellen zit voor sommige dan ook de uitdaging. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt dan vermoed ik dat de 35mm je niet teleur gaat stellen qua IQ.

Mijn advies zou zijn ga met een SD kaartje naar een winkel en test it your self.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Superdaantje schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:56:
De Loxia 35mm en 50mm worden hier veel gebruikt voor dagjes weg, straatfotografie etc... Bouw kwaliteit en het handmatig scherpstellen geeft mij weer het oude analoog gevoel. O-)

Persoonlijk ben ik niet zo'n pixel peeper meer, maar ben erg content met de IQ van de 35mm. Bij het handmatig scherpstellen zit voor sommige dan ook de uitdaging. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt dan vermoed ik dat de 35mm je niet teleur gaat stellen qua IQ.

Mijn advies zou zijn ga met een SD kaartje naar een winkel en test it your self.
Ik heb nog eens goed rond gekeken en zie meer foto's van de lens die me wel aanspreken dan dat ze me niet aanspreken. Ik ga dit weekend eens op pad om te testen. Het gaat hem waarschijnlijk wel worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1023763

MRIdev schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:53:

Die 50/1,4 is een oude lens. Ik heb zelf slechte ervaringen met oude lichtsterke lenzen. Deze vallen op een moderne digitale camera zwaar tegen.
Is het de moeite waard om een lens van 350 euro met een adapter van 250 euro aan te sluiten? Ik denk van niet.
Voor 250 euro kan je ook een fijne nieuwe 50/1,8 kopen, die foutloos, stil, lichtgewicht en snel werkt.
Danwel geef wat meer geld uit voor een nieuwe Samyang of Sony 50/1,4.
Welke body overweeg je aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Superdaantje schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:56:

Ik heb de 50 ook en handmatig vind ik juist erg leuk met de Sony camera's van tegenwoordig. Het is zoveel makkelijker en door handmatig te fotograferen dwing ik mezelf onbewust om veel bewuster een foto te maken dan met AF.
Vandaag overigens de Voigtlander 40mm f/1.2 besteld, hopelijk morgen binnen. Veel positieve reviews al gezien. Het is niet de meest scherpe lens, maar precies zoals jij zegt merk ik dat ik ook minder aan het pixel peepen ben en 'gewoon' wil fotograferen.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.