Bij dit spel wordt er niet zozeer gefocussed op end-game content. De bedoeling is dat je niet rushed naar level 50 en dat dan pas je avontuur begint. Een goede manier om de game te spelen is door naast het levelen ook andere activiteiten zoals traden, fishen, farmen, housing, questing (geeft namelijk geen tot weinig XP) etc te doen. Als je alleen gaat grinden tot level 50 dan mis je veel "Energy" en "Contribution" points.
De end-game content van dit spel bestaat uit PvP en PvE content. In veel reviews zullen mensen je vertellen dat de end-game content geen PvE bevat. Dit is gedeeltelijk terecht, maar aan de andere kant klopt dit ook niet helemaal. Met end-game content bedoelen veel mensen Dungeons & Raids. En dat klopt, deze features zitten er (nog) niet in. Er is wel belooft dat er content komt dat meer bestemd is voor de westerse community. Wat kan je onder andere wel doen als je max. level bent naast de standaard fishing, trading, housing etc:
- Boss Scrolls doen in teams van 5 - 20 personen
- World Bosses verslaan
- Grinden (50 is namelijk softcap)
- Whale Hunting
- PvPen
Je kan ook Energy caps en Contrubtion point caps halen.
Ook hier moet je kijken wat je verstaat onder Pay2Win. Je kan veel items kopen in de store zoals:
- Cosmetics voor je char en mounts
- Pets
- Inventory expansions
- Skill reset potions
- etc...
Sommige mensen vinden inventory expansions wel P2W, en andere niet. Persoonlijk vindt ik dit niet P2W. Je bent niet beter wanneer je meer inventory slots hebt, maar je kan wel meer items dragen.
Wat ik persoonlijk denk dat er beter kan in dit spel is:
- Cosmetics die je zonder de cash shop kan krijgen. Er is namelijk heel erg weinig gear te krijgen. Zoals Wizard zie je er op level 1 hetzelfde uit als op level 50. De enige manier op dit moment is om cosmetic gear te kopen via de cash shop
- Cash shop is behoorlijk duur. Een inventory expansion kost al gauw 800 pearls. Dit staat gelijk aan ongeveer €8,-
- Moeilijkheidsgraad voor beginners. Ik ken genoeg mensen die gestopt zijn omdat het spel behoorlijk moeilijk is om te begrijpen. Als je deze mensen een duw in de goede richting geeft, dan is dit alweer een stuk beter.
Wat ik niet erg vindt dat het zou veranderen, maar ik zou ook niet klagen dat het niet veranderd zal worden:
- Veel RNG
- Gender lock (en leeftijd lock)
Wat vinden andere mensen dat er beter kan:
- Buy to Play. De game biedt heel veel aan, sommige zeggen nog meer dan WoW Vanilla. Maar toch het obtainen van cosmetics en andere items buiten de cash shop laat nog de wensen over. Je betaald toch wel 30, 50 of zelfs 100 euro voor een game. Het is dan wel raar dat je dezelfde gear hebt van level 1-50.
- Geen end-game zoals WoW met Dungeons, Raids etc.
- Grinding (Logisch natuurlijk, maar persoonlijk vindt ik het best leuk)
Ondanks dit alles is het toch zeker wel één van de betere MMO's naast WoW. Er is veel te beleven en over veel dingen zijn goed nagedacht. Is veel dingen wat je doet zit veel diepgang. Een voorbeeld is het fishen. Je kan fishen en je hebt de mogelijkheid om vis te verkopen. Maar vis blijft voor een bepaalde tijd houdbaar, dus je zult een vishal moeten maken om de vis te verpakken zodat het langer houdbaar is.
Daarnaast heb je Mounted Combat, Uitgebreid Housing systeem, Guild events die je gezamenlijk kan doen. Je dient als guild bijvoorbeeld 2000 monsters te killen, 300 vissen te vangen, 500 stukken hout te verzamelen etc, en dat allemaal binnen een bepaalde tijd. Je kan paarden vangen/breeden, klimmen op objecten, armor dyen, karma systeem om bepaalde PvPers in toom te houden, dag/nacht cycle, mooie graphics etc..
Teveel om op te noemen. Er zijn zeker veel voor- en nadelen om dit spel te spelen. Zoals morgen komt er alweer nieuwe content. Er is veel te doen, maar Daum dient nog wel aan veel dingen te werken om de mensen te blijven behouden.