@mikekiwi Er bestaat overigens ook een iRacing Companion app voor op de mobiel die ik zelf heel handig vind. Daarin kun je o.a. eenvoudig zien welke races hoe laat beginnen en hoeveel mensen zich gedurende het half uur voordat de race begint ervoor inschrijven. Ook kun je er al je statistieken in terug vinden, de resultaten van vorige races, per serie het schedule van het lopende seizoen, etc.
@Huugje die app heb ik toevallig vanmorgen net geïnstalleerd
Houd er wel rekening mee dat, zeker voor de rookie series, er ook gewoon officiele races zijn. D.w.z. die tellen wel mee in safety rating en irating.mikekiwi schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:20:
[...]
Dank voor de aanvulling, erg nuttig! Ik had al het vermoeden dat de 13e week waar ik al het een en ander over had gehoord nu zou aanbreken. Ik ga me zeker op de baan laten zien komende week, ben benieuwd hoe erg het is
Ver nog even aanvullend op het kunnen testen van alle content; dit kan op de dag van de update, maar je hebt de content die je wilt testen dan wel al nodig, dus download die vantevoren alvast.
duidelijk, thanks!Raimond613 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:29:
[...]
Houd er wel rekening mee dat, zeker voor de rookie series, er ook gewoon officiele races zijn. D.w.z. die tellen wel mee in safety rating en irating.
Ver nog even aanvullend op het kunnen testen van alle content; dit kan op de dag van de update, maar je hebt de content die je wilt testen dan wel al nodig, dus download die vantevoren alvast.
Lijkt me wel een leuke track om te rijden! Ben wel benieuwd hoe lastig het is om daar in te halen aangezien er weinig bochten zijn waar je iemand goed kunt uitremmen.
/f/image/j1O6ZKpolNAV1YOy6cWlgSzE.png?f=fotoalbum_large)
Vanavond is de openingsrace van seizoen 2024-S3 en rijden we met de Porsche 992 op Snetterton. We volgen daarbij de Porsche Cup serie. Het programma ziet er als volgt uit:
19:30 - 21:00 | Practice
21:00 - 21:08 | Kwalificatie
21:10 - 21:25 | Race 1
21:28 - 21:58 | Race 2 incl. top 10 reversed grid & pitstop.
- Tijdens onze races is de iRacing sporting code van toepassing
- Behandel elkaar tijdens maar ook buiten de races met respect zoals je zelf ook behandeld wenst te worden. Het doel van de community is vanaf dag één 'serious racing with a smile' en dat gevoel willen we graag voor iedereen vasthouden.
- Zie je een gele vlag, stofwolken of een spinnende auto: Ga van het gas af en/of rem bij als de situatie onoverzichtelijk is. Probeer voorzichtig door te rijden. Hard doorrijden om een plekje te winnen wordt niet gewenst!
- Indien je spint, midden op de baan en er komen andere rijders aan, zorg er dan voor dat je auto zsm stil staat en wacht tot er voldoende tijd is om te gaan rijden of je auto van de baan af te halen door weg te rijden of een tow te gebruiken.
- Tijdens de GoT races wordt nadrukkelijk van iedereen verwacht dat ze aanwezig zijn op ons Discord spraakkanaal. Ook al ben je niet in de gelegenheid om te praten, zorg in ieder geval dat je aanwezig bent om te luisteren. Hierdoor ben je in ieder geval beter geïnformeerd wat er speelt op de baan.
- Het streamen van GoT races op Twitch is toegestaan, maar het geluid van het Discord spraakkanaal niet zonder toestemming van de aanwezige rijders. Zie eventueel de volgende post hoe je de audio kunt scheiden: Jimmy J. in "iRacing"
- Gebruik binnen Discord altijd de push to talk functionaliteit. Het is erg vervelend als je continu achtergrondgeluiden hoort zoals het schakelen, ademen, kuchen of persoonlijk frustratie.
- Spraak via Discord & chat in iRacing is tijdens practice vrij te gebruiken. Besef wel dat we bezig zijn met de auto/circuit combinatie onder de knie te krijgen en eventueel een setup te vinden. En natuurlijk elkaar te helpen waar nodig. Daarentegen mag je deze faciliteiten tijdens de kwalificatie en race enkel gebruiken voor het hoogstnoodzakelijke.
:strip_exif()/f/image/9iyNUVlCIqh7E2EF2ymdVR8W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yl5a7hufg8YdxD8LsdW2CTya.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dFKH3YkjWbEFgdOtxiLVziTQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik snap die punten telling niet.
Ik ben nog steeds rookie.
Terwijl ik heb wel meer dan 19 races gereden.
Mischien dat dit komt omdat ik voor de tijd al weet dat ik een rondje word gelapt.
Idd ik ga dan aan de kant.
Maar voor dat je het weet ga je te veel aan de kant, en rijd je in de berm.
En dit kost je je punten.
[ Voor 28% gewijzigd door Water_824 op 14-06-2024 01:43 ]
Je SR is nog geen 3.00
En als je telkens in de berm rijdt krijgt je offtrack incident points en die zorgen voor een negatieve SR.
Dus voortaan netjes óp de baan blijven.
Je kunt ook Time Trial doen. Dat heeft ook invloed op je SR (zowel negatief als positief)
Je moet dan minimaal 5 aaneengesloten rondjes zonder incidentpoint rijden en de volledige 30 minuten voltooien.
Maar je hoeft dan in ieder geval voor niemand aan de kant..
En als je telkens in de berm rijdt krijgt je offtrack incident points en die zorgen voor een negatieve SR.
Dus voortaan netjes óp de baan blijven.
Je kunt ook Time Trial doen. Dat heeft ook invloed op je SR (zowel negatief als positief)
Je moet dan minimaal 5 aaneengesloten rondjes zonder incidentpoint rijden en de volledige 30 minuten voltooien.
Maar je hoeft dan in ieder geval voor niemand aan de kant..
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Niemand verwacht dat je in de berm gaat rijden. Je hebt 10 en 21 races gereden en je SR is nog steeds onder je start SR, dat is niet zo heel goed maar ook geen ramp. Beetje geduld hebben, dat betert allemaal.
Als er iemand achter je komt is het de verantwoordelijkheid van die dat hij je netjes voorbij rijdt. Als je gelapped wordt is het snelheidsverschil danig dat dat geen probleem mag zijn.
Je hoeft dus zeker niet de berm in te rijden.
Het belangrijkste is dat je geen gekke toeren uithaalt:
- Blijf in bochtige gedeelte gewoon op je raceline
- Ga op het rechte stuk als er plaats is EN ze niet langst je zitten aan de andere kant rijden
- Als je niet van de raceline wilt, los dan zachtjes gas en laat de andere je voorbijsteken
- Gebruik een headset met mic en zeg langst welke kant ze voorbij kunnen
- Je kan ook met 2 knoppen pass right/left in de chat plaatsen, maar niemand kijkt daar heen
- Vecht niet terug, als je onzeker bent over rempunten ed, laat dan onmiddelijk een gat vallen
- Ben je wel zeker, tracht degene voor je te volgen (zonder te overdriven), daar leer je van
SR heeft niets te maken hoe goed je bent, ik denk dat de enige voorwaarde is dat je de helft van de afstand moet gereden hebben. Met deze scores moet je met 5 clean races zeker uit Rookie zijn. Dus gewoon clean rijden, op de goede plaatsen aan de kant/van het gas af en dat komt goed.
Welke wagens rij je?
De Mazda MX-5 is de eerste 1-2 rondes heel tricky, maar eens warm heeft die best wat grip en kan die goed gecorrigeerd worden. Voor Fornmula license is de Ray FF1600 veel makkelijker dan de Formula Vee.
Als er iemand achter je komt is het de verantwoordelijkheid van die dat hij je netjes voorbij rijdt. Als je gelapped wordt is het snelheidsverschil danig dat dat geen probleem mag zijn.
Je hoeft dus zeker niet de berm in te rijden.
Het belangrijkste is dat je geen gekke toeren uithaalt:
- Blijf in bochtige gedeelte gewoon op je raceline
- Ga op het rechte stuk als er plaats is EN ze niet langst je zitten aan de andere kant rijden
- Als je niet van de raceline wilt, los dan zachtjes gas en laat de andere je voorbijsteken
- Gebruik een headset met mic en zeg langst welke kant ze voorbij kunnen
- Je kan ook met 2 knoppen pass right/left in de chat plaatsen, maar niemand kijkt daar heen
- Vecht niet terug, als je onzeker bent over rempunten ed, laat dan onmiddelijk een gat vallen
- Ben je wel zeker, tracht degene voor je te volgen (zonder te overdriven), daar leer je van
SR heeft niets te maken hoe goed je bent, ik denk dat de enige voorwaarde is dat je de helft van de afstand moet gereden hebben. Met deze scores moet je met 5 clean races zeker uit Rookie zijn. Dus gewoon clean rijden, op de goede plaatsen aan de kant/van het gas af en dat komt goed.
Welke wagens rij je?
De Mazda MX-5 is de eerste 1-2 rondes heel tricky, maar eens warm heeft die best wat grip en kan die goed gecorrigeerd worden. Voor Fornmula license is de Ray FF1600 veel makkelijker dan de Formula Vee.
Als aanvulling daarop; Wil je iemand laten passeren en daarvoor afremmen?
Doe dit dan minimaal, hard remmen veroorzaakt in veel gevallen een ongeval omdat het onverwacht gedrag is.
Safety rating uppen kun je ook doen met officials en dan achteraan starten of vanuit de pits.
Doe dit dan minimaal, hard remmen veroorzaakt in veel gevallen een ongeval omdat het onverwacht gedrag is.
Safety rating uppen kun je ook doen met officials en dan achteraan starten of vanuit de pits.
Uit rookie komen is inderdaad alleen maar safety rating, en dan 'corners/incident'.

Zeg dat een gemiddelde baan 15 bochten heeft, en je rijdt zeg 10 rondjes, heb je 150 bochten.
Je moet ca. 20 cpi hebben om een 4.0 in rookie te behalen (dat is instant-promotie naar D).
dus 150/20= maximaal gemiddeld 7,5 incidents in een race (korte race, van 150 bochten).
Op zich makkelijk haalbaar, als je maar niet de berm in gaat rijden, en probeert ongelukken te vermijden.
Als je significant cleaner rijdt, en echt mikt op 0 per race, gaat het natuurlijk een stuk sneller.
Langere races die je clean weet te houden helpen ook enorm.
Ik had laatst 9 incidents in een 3-uur endurance race. 127 laps, 12 bochten per rondje (road atlanta), dus 1524 corners.
169,33 'corners per incident'. Dan gaat het hard

Zeg dat een gemiddelde baan 15 bochten heeft, en je rijdt zeg 10 rondjes, heb je 150 bochten.
Je moet ca. 20 cpi hebben om een 4.0 in rookie te behalen (dat is instant-promotie naar D).
dus 150/20= maximaal gemiddeld 7,5 incidents in een race (korte race, van 150 bochten).
Op zich makkelijk haalbaar, als je maar niet de berm in gaat rijden, en probeert ongelukken te vermijden.
Als je significant cleaner rijdt, en echt mikt op 0 per race, gaat het natuurlijk een stuk sneller.
Langere races die je clean weet te houden helpen ook enorm.
Ik had laatst 9 incidents in een 3-uur endurance race. 127 laps, 12 bochten per rondje (road atlanta), dus 1524 corners.
169,33 'corners per incident'. Dan gaat het hard
Er staat toch zachtjes gas lossen, remmen zou zelfs niet nodig moeten zijnFrontysco schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:53:
Als aanvulling daarop; Wil je iemand laten passeren en daarvoor afremmen?
Uit rookie is een SR van 3.0 voldoende. Het is in de overige fast track promotions dat je 4.0 moet halen.defusion schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:15:
Uit rookie komen is inderdaad alleen maar safety rating, en dan 'corners/incident'.
Ahja, helemaal gelijk. Nog makkelijker/lagere eisen dus!Engineer Stewie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:44:
Uit rookie is een SR van 3.0 voldoende. Het is in de overige fast track promotions dat je 4.0 moet halen.
Daarbij ook de races uitrijden. Zoals benoemd, wordt je SR bepaald aan de hand van het aantal bochten die rijdt. Ook al crash je een keer, je kan in de pits een 'nieuwe auto' krijgen met de fast repair en dan door.
Zelfs als je afgevlagd bent, maar niet laatste kan je doorrijden. De SR counting gaat door tot de laatste over de finish komt. Ook als je niet wil qualificeren, rij dan op een gezapig tempo de 3 rondjes zodat je vanachter staat. Alles teltNiellie41 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:13:
Daarbij ook de races uitrijden. Zoals benoemd, wordt je SR bepaald aan de hand van het aantal bochten die rijdt. Ook al crash je een keer, je kan in de pits een 'nieuwe auto' krijgen met de fast repair en dan door.
En als je de race finisht. Dan heb ik gemerkt dat het handig is om nog even één of een paar bochten door te rijden voordat je met ESC de race verlaat. Het is mij meermaals overkomen dat ik direct na de finish de auto stilzette om de race te verlaten, en vervolgens van achter geraakt werd door een andere auto en daarmee accident points kreeg.
Idd die tip van die headset heb ik nog gedaan.
Idd ik had 2 knopjes ingesteld pass Left/Right.
Maar dit leest niemand.
Idd via headset relative in de gaten houden en dan via de Mic pass Left/Right.
Idd die tip nog geprobeerd in de pits starten.
Maar dit is me niet gelukt.
Bij de start hield ik esc ingedrukt.
Ik kwam niet in de pits terecht.
Iemand nog hoe dit werkt?😀
Idd ik had 2 knopjes ingesteld pass Left/Right.
Maar dit leest niemand.
Idd via headset relative in de gaten houden en dan via de Mic pass Left/Right.
Idd die tip nog geprobeerd in de pits starten.
Maar dit is me niet gelukt.
Bij de start hield ik esc ingedrukt.
Ik kwam niet in de pits terecht.
Iemand nog hoe dit werkt?😀
Als je op de grid esc ingedrukt houdt krijg je eerst die 'UI' te zien. Als de race gestart is dan verandert de tekst in de groene knop bovenaan naar 'missed start' of zoiets. Als je er dan op klikt kom je in de pits en zie je een timer. Als die op 0 staat kan je wegrijden.
Nog iets: training (die 3min in race sessie) en quali tellen ook mee. Wel voor de helft, maar als je daar geneigd bent te hard te willen gaan, kun je alsnog best wat SR kwijt raken.
Persoonlijk reed ik de quali rustig aan, voor de SR. En dan alsnog in de pit of helemaal achteraan starten. Geloof dat ik road in iets meer dan een week naar A had gegrind (vorig seizoen begonnen,
dus was road en formula al gesplitst) . En nu met af en toe een endurance met veel SR stijging hoef ik me niet snel zorgen te maken.
Formula op dezelfde manier naar B, en nu promotie naar A aan het einde van het seizoen.
Oval heb ik ook A inmiddels. Voor 80% met timetrials op de kortst mogelijke baan met 4 bochten. Muziekje op en turn left.
Heb het met racen geprobeerd, maar in de lagere klassementen is het vaak destruction derby. Vooral de korte banen. Nascar B en A gaat er een stuk beter aan toe meestal.
Persoonlijk reed ik de quali rustig aan, voor de SR. En dan alsnog in de pit of helemaal achteraan starten. Geloof dat ik road in iets meer dan een week naar A had gegrind (vorig seizoen begonnen,
dus was road en formula al gesplitst) . En nu met af en toe een endurance met veel SR stijging hoef ik me niet snel zorgen te maken.
Formula op dezelfde manier naar B, en nu promotie naar A aan het einde van het seizoen.
Oval heb ik ook A inmiddels. Voor 80% met timetrials op de kortst mogelijke baan met 4 bochten. Muziekje op en turn left.
Heb het met racen geprobeerd, maar in de lagere klassementen is het vaak destruction derby. Vooral de korte banen. Nascar B en A gaat er een stuk beter aan toe meestal.
Ik grind dus niets, mijn license zal wel stijgen met de tijd (ben een vrij cleane rijder). Ben nog steeds C-license met 0 officiele wedstrijden dit seizoen. Ben niet gehaast, ben aan het trainen voor endurance GT3. Sneller worden en een uur kunnen rijden met de bandjes aangezien je op 3 uur maar 2x de pits in wilt.defusion schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:37:
Nog iets: training (die 3min in race sessie) en quali tellen ook mee. Wel voor de helft, maar als je daar geneigd bent te hard te willen gaan, kun je alsnog best wat SR kwijt raken.
Ik vind mazda en formula FF1600 wel leuk rijden, dus blijf ik die ook rijden, ookal zijn dat rookie series. Mijn prioriteit is fun hebben en niet licenses grinden, die zeggen toch niets.
Meestal is het vooraan wel redelijk clean en de ongevallen gebeuren pas als je gedubbelden tegenkomt. Zeker met degene die denken dat ze nog iets te winnen hebben en dan hard vechten om positie.
Maar met een man of 4-5 vechten voor de 1ste plaats op 2-3 seconden is en blijft zeer verslavend.
Aan de andere kant heb ik mij ook al geregeld ontdubbeld tijdens een race (na een nodige fast repair), hoort er allemaal bij
/f/image/j1O6ZKpolNAV1YOy6cWlgSzE.png?f=fotoalbum_large)
Vanavond rijden we met de Porsche 992 op Algarve International Circuit. We volgen daarbij de iRacing Porsche Cup By Coach Dave Delta. Het programma ziet er als volgt uit:
19:30 - 21:00 | Practice
21:00 - 21:08 | Kwalificatie
21:10 - 21:25 | Race 1
21:28 - 21:58 | Race 2 incl. top 10 reversed grid & pitstop.
-Barcelona Catalunya
-Zandvoort
-Silverstone
-HPD ARX-01c
-Mclaren mp4-12C GT3
-Ik heb mijn Iracing abbo verlengt tot November.
Ik zat te zoeken naar de optie om met IDEAL te kunnen betalen.
Hebben ze dit verwijderd?
Idd ik moest met Paypal betalen.
Die Mclaren mp4-12C GT3 heb ik gekocht omdat die juist lekker rijd.
Ik ben nu zo’n 1,5 week bezig met iRacing, tijdje terug een keer een race gedaan bij een tent die simracing aanbiedt, vond het leuk dus maar eens een setje aangeschaft op marktplaats. Het racen is erg leuk, maar die safety rating omhoog krijgen is op z’n zachtst gezegd frustrerend. Zit nu op D3.5, maar vooral door de time trials. Heb tot op heden mx5 en GT4 gereden, maar net weer een race gehad in GT4 waar ik bij bocht 1 al 8 incident points had; tijdens de formatieronde werd ik van achter aangereden, en ik bocht 1 getorpedeerd door een auto die gecrasht was en terug het circuit op stuiterde.
Zijn er misschien toegankelijke, fixed klassen waar mensen iets bedachtzamer rijden?
Zijn er misschien toegankelijke, fixed klassen waar mensen iets bedachtzamer rijden?
Nee, in de rookies is dit veelvoorkomend. Tip: start achteraan of vanuit de pits. Auto op de baan houden en niet vechten met anderen. Dan klimt je SR zo omhoog.Afwezig schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:38:
Ik ben nu zo’n 1,5 week bezig met iRacing, tijdje terug een keer een race gedaan bij een tent die simracing aanbiedt, vond het leuk dus maar eens een setje aangeschaft op marktplaats. Het racen is erg leuk, maar die safety rating omhoog krijgen is op z’n zachtst gezegd frustrerend. Zit nu op D3.5, maar vooral door de time trials. Heb tot op heden mx5 en GT4 gereden, maar net weer een race gehad in GT4 waar ik bij bocht 1 al 8 incident points had; tijdens de formatieronde werd ik van achter aangereden, en ik bocht 1 getorpedeerd door een auto die gecrasht was en terug het circuit op stuiterde.
Maar maak je geen illusies.. ook in topsplits met A-license SR’s komen kamikazes voor hoor.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
@Water_824 Ik kan mij niet herinneren dat die optie om met IDEAL te betalen er ooit geweest is. Nu betaal ik al vanaf het begin met een credit card en staat dat als standaard betaaloptie ingesteld, dus het kan zijn dat ik er al die tijd overheen gekeken heb.
Je had beter 1 track/auto extra gekocht. Krijg je meer korting... Al is het verschil maar 5%...Water_824 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:16:
Ik heb vandaag 115,00 Euro uitgegeven aan Iracing.
-Barcelona Catalunya
-Zandvoort
-Silverstone
-HPD ARX-01c
-Mclaren mp4-12C GT3
-Ik heb mijn Iracing abbo verlengt tot November.
Ik zat te zoeken naar de optie om met IDEAL te kunnen betalen.
Hebben ze dit verwijderd?
Idd ik moest met Paypal betalen.
Die Mclaren mp4-12C GT3 heb ik gekocht omdat die juist lekker rijd.
Dat gaat echt van jezelf moeten komen. Tijdens de formation lap kan je best een gaatje laten naar de voorligger, zodat je nooit heel hard moet remmen. Als je ergens mid pack zit en de eerste remt hard, staan ze in het midden even stil. Waarom ze dat doen...Afwezig schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:38:
Heb zelfs eentje gehad die spinde tijdens zijn formation lap. Kon er net voorbij glippen en positie 7-16 starten allemaal met 5+ seconden aan hun broek
D3.5 is nu ook niet zo slecht, maar je wil voor fast promotion gaan wss? Heb dat vorig seizoen ook gedaan, gewoon blijven rijden en rondjes malen
Zit nu op C 3.6 denk ik, maar nog geen promotion race gereden, zelfs nog maar 1 official en dat was met de F296 GT3 op Mugello ter voorbereiding van een 3h race later op het seizoen (Week 8 denk ik).
Focus je minder op je safety rating en meer op je irating. Je irating bepaalt tenslotte met wie je ingedeeld wordt (aangenomen dat er splits zijn in een race) en hoe hoger de gemiddelde irating in een race, hoe groter de kans dat er netter gereden wordt (geen garantie, overigens). Probeer ook zo ver mogelijk voorin het veld te starten, oftewel kwalificeer je voor elke race. Hoe verder voorin je start, hoe meer chaos je tenslotte achter je zult laten. Hou vooral in de eerste bochten de auto's achter je in de gaten, want er zullen altijd mensen zijn die een race in de eerste bocht proberen te winnen of die voor elk gaatje gaan dat ze maar zien. Ontwijk dat soort figuren door ze genoeg ruimte te geven en laat ze gewoon voor gaan. Het is beter om een paar posities in te leveren dan meteen uit de race te liggen. Grote kans trouwens dat ze later in de race alsnog crashen wat je weer een paar posities oplevert.Afwezig schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:38:
Is het je echt alleen om je safety rating te doen, dan zou je achterin kunnen starten of vanuit de pits. Maar dat zal je irating geen goed doen zodat je steeds in de laagste split terecht zult komen waarin toch minder net gereden wordt. En uiteindelijk is het toch belangrijk dat je leert om met incidenten om te gaan, oftewel om je tegenstanders te ontwijken. Dat kun je beter zo snel mogelijk leren, net als omgaan met tegenslag.
Nog een tip: kijk eens of je een serie kunt vinden met juist een lage participatie. In een race met 10-11 mensen is het vaak gemakkelijker om incidenten te vermijden dan in een race met 20+ man. Je racet dan vaak ook met mensen met uiteenlopende iratings. De mensen met een hoge irating zullen bij je vandaan rijden en de mensen met een lage irating zul je hopelijk achter je laten zodat je uiteindelijk tegen een of twee mensen strijd levert.
Mijn belangrijkste tip is echter om je niet al te druk te maken om welke rating dan ook. Race met plezier en zo vaak als je kunt of wilt. Uiteindelijk zul je steeds beter worden en dan zullen zowel je safety rating als je irating vanzelf stijgen.
Ik wil inderdaad voor fast promotion gaan naar C klasse; heb het voornemen om vooral GT4 te gaan rijden; als ik C klasse haal kan ik elk uur een race kiezen en daarnaast nog een keer proberen de IMSA Michelin Pilot Challenge te rijden in het weekend (als de kinderen het toestaanEngineer Stewie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 07:21:
Dat gaat echt van jezelf moeten komen. Tijdens de formation lap kan je best een gaatje laten naar de voorligger, zodat je nooit heel hard moet remmen. Als je ergens mid pack zit en de eerste remt hard, staan ze in het midden even stil. Waarom ze dat doen...
Heb zelfs eentje gehad die spinde tijdens zijn formation lap. Kon er net voorbij glippen en positie 7-16 starten allemaal met 5+ seconden aan hun broek.
D3.5 is nu ook niet zo slecht, maar je wil voor fast promotion gaan wss? Heb dat vorig seizoen ook gedaan, gewoon blijven rijden en rondjes malen.
Zit nu op C 3.6 denk ik, maar nog geen promotion race gereden, zelfs nog maar 1 official en dat was met de F296 GT3 op Mugello ter voorbereiding van een 3h race later op het seizoen (Week 8 denk ik).
Dat achteraan starten heb ik ook al een paar keer geprobeerd maar dat brengt ook z'n eigen risico's met zich mee heb ik al gemerkt. Case in point; gisteren achteraan gestart. Veel meer snelheid dan de rijder voor me, maar die verdedigt hyperagressief. Dus ik besluit achter hem te blijven rijden, hij rijdt op enig moment de baan af en haal hem in. Ik zie in m'n spiegel dat hij een torpedo actie opzet om de volgende bocht meteen zijn positie terug te pakken, dus denk "prima, ga maar", zet de deur wagenwijd open maar hij verliest de controle, ramt mij de muur in en kan zelf verder rijden. Ik rij over het algemeen zo dat wanneer ik zie dat mensen sneller zijn ik ze voorbij laat gaan .. wil niet andere mensen hun races verzieken door te agressief te verdedigen. Maar het effect van het gedrag van anderen op mijn SR drijft me af en toe echt tot waanzin.Huugje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:08:
[...]
Focus je minder op je safety rating en meer op je irating. Je irating bepaalt tenslotte met wie je ingedeeld wordt (aangenomen dat er splits zijn in een race) en hoe hoger de gemiddelde irating in een race, hoe groter de kans dat er netter gereden wordt (geen garantie, overigens). Probeer ook zo ver mogelijk voorin het veld te starten, oftewel kwalificeer je voor elke race. Hoe verder voorin je start, hoe meer chaos je tenslotte achter je zult laten. Hou vooral in de eerste bochten de auto's achter je in de gaten, want er zullen altijd mensen zijn die een race in de eerste bocht proberen te winnen of die voor elk gaatje gaan dat ze maar zien. Ontwijk dat soort figuren door ze genoeg ruimte te geven en laat ze gewoon voor gaan. Het is beter om een paar posities in te leveren dan meteen uit de race te liggen. Grote kans trouwens dat ze later in de race alsnog crashen wat je weer een paar posities oplevert.
Is het je echt alleen om je safety rating te doen, dan zou je achterin kunnen starten of vanuit de pits. Maar dat zal je irating geen goed doen zodat je steeds in de laagste split terecht zult komen waarin toch minder net gereden wordt. En uiteindelijk is het toch belangrijk dat je leert om met incidenten om te gaan, oftewel om je tegenstanders te ontwijken. Dat kun je beter zo snel mogelijk leren, net als omgaan met tegenslag.
Nog een tip: kijk eens of je een serie kunt vinden met juist een lage participatie. In een race met 10-11 mensen is het vaak gemakkelijker om incidenten te vermijden dan in een race met 20+ man. Je racet dan vaak ook met mensen met uiteenlopende iratings. De mensen met een hoge irating zullen bij je vandaan rijden en de mensen met een lage irating zul je hopelijk achter je laten zodat je uiteindelijk tegen een of twee mensen strijd levert.
Mijn belangrijkste tip is echter om je niet al te druk te maken om welke rating dan ook. Race met plezier en zo vaak als je kunt of wilt. Uiteindelijk zul je steeds beter worden en dan zullen zowel je safety rating als je irating vanzelf stijgen.
Maar ik zal inderdaad eens kijken naar minder populaire series .. vooral als ze beschikbaar zijn met base content, voel er ook nog niet zo veel voor om wekelijks nog meer tracks te moeten kopen om bij wegpiraten uit de buurt te blijven
Ik ken het geviel. Heb zo de Ferrari 296 Gt3 gekocht om naar C-license te gaan. Maar na de 4 verplichte races SR opgekrikt door in de Mazda MX5 te bollen. Dat hoeft namelijk geen D-license race te zijn.
En met de Mazda ben ik behoorlijk. Als je daar met de top 3-5 mee bent gebeuren er eigenlijk geen accidenten (bij SOF 1500+). De Mazda’s hebben ook wel wat draft, dus voorbijsteken na een lang recht stuk gaat wel.
En met de Mazda ben ik behoorlijk. Als je daar met de top 3-5 mee bent gebeuren er eigenlijk geen accidenten (bij SOF 1500+). De Mazda’s hebben ook wel wat draft, dus voorbijsteken na een lang recht stuk gaat wel.
@Afwezig Een andere optie kan zijn om eens te schuiven met de dagen en tijdstippen waarop je racet, indien natuurlijk mogelijk. Gevoelsmatig denk ik dat er in het weekend slordiger gereden wordt dan op werkdagen, ook omdat de participatie dan hoger zal zijn. Er zullen bijvoorbeeld vast mensen zijn die enkel in het weekend tijd hebben en in een race stappen zonder eerst echt te oefenen. Van elke serie kun je de Series Results bekijken waarin per dag en per race het aantal splits met daarin het aantal deelnemers wordt weergegeven (daarin kun je ook meteen zien wat voor tijden er ongeveer gereden worden). Probeer eens een dag en tijdstip te vinden waarin de races wat minder druk zijn.
Wat ik je ook kan aanraden is het gebruik van een overlay, bijvoorbeeld racelab. Die kun je zo instellen dat in bijvoorbeeld de relatives (van racelab, niet die van iracing) bij elke coureur ook de safety rating en irating worden getoond. Dat kan je al een indicatie geven van het niveau van een tegenstander. Een relatief hoge irating maar tegelijk een lage safety rating kan er bijvoorbeeld op wijzen dat die persoon een erg agressieve rijstijl heeft (hij kan natuurlijk ook een periode met veel pech achter de rug hebben). Ik heb zelf de betaalde versie van racelab, maar volgens mij geeft de gratis versie deze informatie ook. En anders zijn er vast gratis overlays die dat hebben.
Wat ik je ook kan aanraden is het gebruik van een overlay, bijvoorbeeld racelab. Die kun je zo instellen dat in bijvoorbeeld de relatives (van racelab, niet die van iracing) bij elke coureur ook de safety rating en irating worden getoond. Dat kan je al een indicatie geven van het niveau van een tegenstander. Een relatief hoge irating maar tegelijk een lage safety rating kan er bijvoorbeeld op wijzen dat die persoon een erg agressieve rijstijl heeft (hij kan natuurlijk ook een periode met veel pech achter de rug hebben). Ik heb zelf de betaalde versie van racelab, maar volgens mij geeft de gratis versie deze informatie ook. En anders zijn er vast gratis overlays die dat hebben.
Hier kun je precies zien welke series populair zijn, wanneer drukke starttijden zijn etc. etc.
https://json.racing/irs/
Via Home kun je schakelen tussen Formula Car, Sports Car, Dirt en Oval.
https://json.racing/irs/
Via Home kun je schakelen tussen Formula Car, Sports Car, Dirt en Oval.
[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 18-06-2024 14:31 ]
Dit zijn ook nog handige stat sites.
Ben helaas door werk en kinderen behoorlijk gebonden aan halverwege de avond, maar ik ga eens kijken naar die overlays. Wist nog niet eens van het bestaan er van tot ik het na jouw post in google invoerdeHuugje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:59:
@Afwezig Een andere optie kan zijn om eens te schuiven met de dagen en tijdstippen waarop je racet, indien natuurlijk mogelijk. Gevoelsmatig denk ik dat er in het weekend slordiger gereden wordt dan op werkdagen, ook omdat de participatie dan hoger zal zijn. Er zullen bijvoorbeeld vast mensen zijn die enkel in het weekend tijd hebben en in een race stappen zonder eerst echt te oefenen. Van elke serie kun je de Series Results bekijken waarin per dag en per race het aantal splits met daarin het aantal deelnemers wordt weergegeven (daarin kun je ook meteen zien wat voor tijden er ongeveer gereden worden). Probeer eens een dag en tijdstip te vinden waarin de races wat minder druk zijn.
Het zal nog wel gebrek aan ervaring zijn, maar ik merk dat als ik (zeker binnen een sessie) switch tussen auto's dat dat funest is voor m'n prestaties (en mijn incident points / SR). Van de GT4 naar de MX5 gaat nog wel, maar om daarna weer met de GT4 te gaan rijden is een drama. Dan heb ik echt weer even een half uur nodig in practice mode om het gevoel weer terug te krijgen .. dat doe ik dus liever niet te vaak.Engineer Stewie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:34:
Ik ken het geviel. Heb zo de Ferrari 296 Gt3 gekocht om naar C-license te gaan. Maar na de 4 verplichte races SR opgekrikt door in de Mazda MX5 te bollen. Dat hoeft namelijk geen D-license race te zijn.
Mocht je enkel in iRacing racen dan staat iOverlay volgens mij ook hoog aangeschreven: https://ioverlay.app/Afwezig schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:09:
[...]
Ben helaas door werk en kinderen behoorlijk gebonden aan halverwege de avond, maar ik ga eens kijken naar die overlays. Wist nog niet eens van het bestaan er van tot ik het na jouw post in google invoerdeGoede tip!
Racelab ondersteunt ook andere sims..
iOverlay is een hele grote aanrader. En tot nu toe nog steeds helemaal gratis. 
En van Nederlandse makelij.
[ Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 19-06-2024 07:17 ]
Als je SR wil farmen gewoon met de Mazda rijden. Aangezien dat wat makkelijker en lager niveau is, is dat ook beter voor je irating. Zelfs als je achteraan begint ben je nog makkelijk top 8 omdat er zoveel van de baan gaan. Enkel de voorste spinnen zelden.Afwezig schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:09:
[...]
Het zal nog wel gebrek aan ervaring zijn, maar ik merk dat als ik (zeker binnen een sessie) switch tussen auto's dat dat funest is voor m'n prestaties (en mijn incident points / SR). Van de GT4 naar de MX5 gaat nog wel, maar om daarna weer met de GT4 te gaan rijden is een drama. Dan heb ik echt weer even een half uur nodig in practice mode om het gevoel weer terug te krijgen .. dat doe ik dus liever niet te vaak.
@Afwezig de radical cup is ook wel leuk in C, mocht je toch een uitstapje willen doen.
Maar ieder uur GT4 kunnen rijden is ook top. Met GT4 heb ik het merendeel SR gefarmed voor alle licenties.
Vooral als je een weekje wat meer tijd hebt, en je kunt focussen op 1 track kun je wel wat voortgang boeken.
Verder, als je inderdaad tijd hebt voor een endurance, en daar goed doorheen komt met weinig incidents, gaat het ook best hard met de SR. Meeste ellende gebeurt immers in de eerste ronde.
Zie ook die tabel in mijn eerdere post: defusion in "iRacing"
Af en toe wat timetrials tussendoor als het even tegen zit met lui die achterop knallen kan ook goed zijn voor het moraal
Of uberhaupt tussen races door als je even een verloren kwartiertje hebt ofzo. Toch altijd weer een beetje extra SR.
Maar ieder uur GT4 kunnen rijden is ook top. Met GT4 heb ik het merendeel SR gefarmed voor alle licenties.
Vooral als je een weekje wat meer tijd hebt, en je kunt focussen op 1 track kun je wel wat voortgang boeken.
Verder, als je inderdaad tijd hebt voor een endurance, en daar goed doorheen komt met weinig incidents, gaat het ook best hard met de SR. Meeste ellende gebeurt immers in de eerste ronde.
Zie ook die tabel in mijn eerdere post: defusion in "iRacing"
Af en toe wat timetrials tussendoor als het even tegen zit met lui die achterop knallen kan ook goed zijn voor het moraal
[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 19-06-2024 08:40 ]
Hij zit in D, dan heb je volgens mij geen endurance races...
Ik zie dat er wel de "Nurburgring Endurance Championship" is met 240min in D. Met zoveel bochten is dat in theorie ook een goeie om je 'corners per incident' omhoog te krikken. Maar moet je de baan wel goed genoeg kennen. Er zitten best wat verraderlijke stukken in. En hij is maar eens per maand ongeveer zo te zien.
Maar met mijn post bedoelde ik het meer als blik op de horizon. Want het is niet alleen er komen, maar daarna ook SR behouden. Als je dan met een langere (endurance)race stijgt, en met een kortere race met een turn-1-pileup weer wat verliest, is dat niet zo'n ramp.
Maar ook binnen de sprint races geldt: beter eentje van 30min, dan 15min, als je je gemiddelde 'corners per incident' wilt verbeteren. Want wederom, de meeste ellende gebeurt in het eerste rondje. Dat geeft je meer tijd om het weer recht te trekken.
Maar met mijn post bedoelde ik het meer als blik op de horizon. Want het is niet alleen er komen, maar daarna ook SR behouden. Als je dan met een langere (endurance)race stijgt, en met een kortere race met een turn-1-pileup weer wat verliest, is dat niet zo'n ramp.
Maar ook binnen de sprint races geldt: beter eentje van 30min, dan 15min, als je je gemiddelde 'corners per incident' wilt verbeteren. Want wederom, de meeste ellende gebeurt in het eerste rondje. Dat geeft je meer tijd om het weer recht te trekken.
Well that didn’t age well.Rivanov schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:17:
iOverlay is een hele grote aanrader. En tot nu toe nog steeds helemaal gratis.
https://www.reddit.com/r/iRacing/s/Mq6psLrhqC
Vandaag leuke race gereden in GT4, had me als 2e gekwalificeerd, race begon droog maar met 4e ronde begon het te regenen. Uiteindelijk 5e geëindigd met 0 incidents. Ben niet ontevreden hoe het gaat na krap 2 weken simracen.
Dat is inderdaad jammer van iOverlay, maar ik denk dat je aan de gratis variant van Racelab ook wel genoeg zult hebben. Ik weet ook niet of de huidige 0.91 beta versie van iOverlay blijft werken of automatisch geupdate gaat worden (de betaalde versie zal dan wel de 1.0 versie worden), maar je zou hem natuurlijk alsnog kunnen downloaden en installeren.Afwezig schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:41:
[...]
Well that didn’t age well.
https://www.reddit.com/r/iRacing/s/Mq6psLrhqC
Vandaag leuke race gereden in GT4, had me als 2e gekwalificeerd, race begon droog maar met 4e ronde begon het te regenen. Uiteindelijk 5e geëindigd met 0 incidents. Ben niet ontevreden hoe het gaat na krap 2 weken simracen.
Mocht je Crewchief nog niet kennen, dat is ook wel een aanrader. Dat is een spotter programma dat je onder andere vertelt of je verkeer naast je hebt. De spotter van iRacing zelf is tegenwoordig een stuk beter dan hij voorheen was, maar zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan Crewchief en heb de spotter van iRacing daarnaast zo ingesteld dat die nog wel tekstmeldingen op het scherm geeft. Je zou hem eens kunnen proberen, want hij is gewoon gratis: https://thecrewchief.org/...php?28-Download-and-Links
iRacing samen met zowel Racelab als Crewchief op de achtergrond draaien geeft bij mij geen problemen voor wat betreft de performance, maar ik weet natuurlijk niet wat voor PC jij hebt. Dus hou je framerate in de gaten.
Overigens een prima resultaat in de GT4, zeker met regen! Ik ben zelf niet zo'n fan van regenraces, maar dat komt vooral omdat ik gewoon een slechte regenrijder ben ;-).
Simhub icm met Romainrob pack is meer dan genoeg qua dashboards.
https://www.simhubdash.co...es/romainrobs-collection/
https://www.simhubdash.co...es/romainrobs-collection/
Gisteren 2x Mazda Advanced gereden (C naar B promotie race).Afwezig schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:41:
[...]
Eerste race vertrokken op pole. 15 minuten wisselende leider tussen de 3 eerste, hierdoor kwan de 4de terug aansluiten. Die overshoot zijn bocht, wat ik zie en dus heel laat instuur om te ontwijken, hij geeft gas op het gras en ramt mij... 7,5 minuten in de pits. Auto nog steeds scheef, maar kunnen uitrijden (voor de SR).
2de race vertrokken van P5 (P1-P6 op 0,2s gekwalificeerd), eerste ronde vanaf P3 eraf gereden, weet niet in welk universum die de bocht tegen die snelheid nog ging halen, maar niet in onze...
Doordat het veld nog compact was als 18de vertrokken en als 10de geëindigd.
Waren leuke races op de incidenten na, een uur geraced, 0,17SR gewonnen, -35 ir. Schiet niet op
Heb nu 2/4 MSPR en sta op C-license 3,77 denk ik. Straks nog maar eens een rondje doen.
Gisteren voor het eerst in lange tijd weer eens iRacing gedaan. Ik had een tijd geleden mijn abbo laten verlopen omdat ik het te weinig speelde voor wat het maandelijks kost. Nu een jaar gratis, zie Pepper.
Voorheen lang zitten stoeien met oa iRFFB etc om FFB te verbeteren in iRacing met mijn Fanatec CSW 2.5.
Nu heb ik gisteren profiles gedownload, zie hier:
De profielen zijn gemaakt voor een DD, maar ik heb FFB op 70% gezet in Fanalab en voor mij is het echt een wereld van verschil!
Voorheen lang zitten stoeien met oa iRFFB etc om FFB te verbeteren in iRacing met mijn Fanatec CSW 2.5.
Nu heb ik gisteren profiles gedownload, zie hier:
De profielen zijn gemaakt voor een DD, maar ik heb FFB op 70% gezet in Fanalab en voor mij is het echt een wereld van verschil!
Echt natte races ben ik voorlopig nog dramatisch in. Op Watkins Glen ben ik in de GT4 op een natte baan makkelijk 10 seconden langzamer dan de betere regenrijders. Er zal vast een truc zijn om beter te worden maar er is nog zo veel waar ik beter in moet worden, focus mijn energie voorlopig op beter worden op de droge baan.Huugje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 05:09:
[...]
Dat is inderdaad jammer van iOverlay, maar ik denk dat je aan de gratis variant van Racelab ook wel genoeg zult hebben. Ik weet ook niet of de huidige 0.91 beta versie van iOverlay blijft werken of automatisch geupdate gaat worden (de betaalde versie zal dan wel de 1.0 versie worden), maar je zou hem natuurlijk alsnog kunnen downloaden en installeren.
Mocht je Crewchief nog niet kennen, dat is ook wel een aanrader. Dat is een spotter programma dat je onder andere vertelt of je verkeer naast je hebt. De spotter van iRacing zelf is tegenwoordig een stuk beter dan hij voorheen was, maar zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan Crewchief en heb de spotter van iRacing daarnaast zo ingesteld dat die nog wel tekstmeldingen op het scherm geeft. Je zou hem eens kunnen proberen, want hij is gewoon gratis: https://thecrewchief.org/...php?28-Download-and-Links
iRacing samen met zowel Racelab als Crewchief op de achtergrond draaien geeft bij mij geen problemen voor wat betreft de performance, maar ik weet natuurlijk niet wat voor PC jij hebt. Dus hou je framerate in de gaten.
Overigens een prima resultaat in de GT4, zeker met regen! Ik ben zelf niet zo'n fan van regenraces, maar dat komt vooral omdat ik gewoon een slechte regenrijder ben ;-).
Systeemspecs zijn voorlopig denk ik geen probleem. 12700K/32GB/3070Ti kom ik op 1440p voorlopig een heel eind mee. Zolang ik geen ultrawide neem zit ik denk ik wel goed.
Time trial kan ook best voldoening geven ben ik achter gekomen. Laatst gelukt om 30 minuten vol op de limiet te rijden, m’n oude best lap in 6 van de 15 ronden verbeterd, 4 rondjes rond m’n oude best lap binnen 3 tienden achter elkaar en dan 0 IP.. voelde als een overwinning!
In de regen moet je andere racelijnen rijden.
Qua specs, ik speel op triple 1440p met een RX6750XT, die is een stuk trager dan jouw GPU. Icm een 7800X3D en 32Gb DDR5, werkt redelijk.
Qua specs, ik speel op triple 1440p met een RX6750XT, die is een stuk trager dan jouw GPU. Icm een 7800X3D en 32Gb DDR5, werkt redelijk.
Zoals @Engineer Stewie zegt is het vooral een kwestie om het natste deel van de baan zoveel mogelijk te ontwijken. Wat dat betreft heeft iRacing de regen erg goed geïmplementeerd want je kunt de plassen vaak zien liggen. En die vormen zich op het laagste deel van de baan, wat vaak de binnenkant van een bocht is. Dus dat soort bochten zul je ruimer moeten nemen. Ook het aanremmen voor een bocht dien je zoveel mogelijk op het droogste deel van de baan te doen. Vaak is dat het midden van de baan terwijl je er ook rekening mee moet houden dat je remweg langer is omdat je banden eerder hun grip zullen verliezen. Maar dat weten en het ook daadwerkelijk gedurende een race steeds foutloos te doen zijn toch wel twee verschillende dingen, heb ik gemerkt. Uiteraard is het allemaal een kwestie van oefening en er in practice vooral achter zien te komen waar de plassen zich vormen. Maar voorlopig heb ik al genoeg te stellen met een droge baan.Afwezig schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:09:
[...]
Echt natte races ben ik voorlopig nog dramatisch in. Op Watkins Glen ben ik in de GT4 op een natte baan makkelijk 10 seconden langzamer dan de betere regenrijders. Er zal vast een truc zijn om beter te worden maar er is nog zo veel waar ik beter in moet worden, focus mijn energie voorlopig op beter worden op de droge baan.
Kwestie van een keer goed de tijd nemen om te oefenen denk ik. Per bocht oefenen met active reset, eens kijken wat de beste lijnen zijn. Vandaag mijn eerste race in GT4 gewonnen. Bottom split, maar toch. Pole, weggereden, 0 IP. Zit nu op C3.8. Denk dat ik volgende week (Misano World Circuit) over sla en komende week ga trainen op Canadian Tire Motorsport Park, met oog op promotie naar D en dan de 120min race de week er op. Lijkt me wel een minder leuke baan, maar komende week is die 120min race in C class niet.
Naar B license en niet D wss?Afwezig schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:50:
Kwestie van een keer goed de tijd nemen om te oefenen denk ik. Per bocht oefenen met active reset, eens kijken wat de beste lijnen zijn. Vandaag mijn eerste race in GT4 gewonnen. Bottom split, maar toch. Pole, weggereden, 0 IP. Zit nu op C3.8. Denk dat ik volgende week (Misano World Circuit) over sla en komende week ga trainen op Canadian Tire Motorsport Park, met oog op promotie naar D en dan de 120min race de week er op. Lijkt me wel een minder leuke baan, maar komende week is die 120min race in C class niet.
Ik zit nu op C 3.99, Mazda advanced is op een circuit dat ik niet heb komende week, ga dit weekend wel de Endurance Simucube serie meedoen, dat is 180 min op Daytona in een GT3 (voor mij zal dat de ferrari 296 worden). Als die goed gaat en ik 0.01 SR krijg ben ik na de race B license.
Als je maar 0.01 nodig hebt zou ik altijd een TT doen en niet de kans nemen dat je race belabberd gaat en je daardoor flink afzakt.Engineer Stewie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:04:
Ik zit nu op C 3.99, Mazda advanced is op een circuit dat ik niet heb komende week, ga dit weekend wel de Endurance Simucube serie meedoen, dat is 180 min op Daytona in een GT3 (voor mij zal dat de ferrari 296 worden). Als die goed gaat en ik 0.01 SR krijg ben ik na de race B license.
Door de extra SR die je bij een positieve overschrijding van de 4.00 grens gaat heb je meteen een beetje buffer voor je race
Inderdaad, je schiet dan naar B 3.40
[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 24-06-2024 13:26 ]
C 4,4 wss want ik heb maar 3/4 nodige official races momenteel.
Ah, nee dan moet je sowieso die race nog doen, anders voldoe je uberhaupt niet aan de MPR voor fast promotion.Engineer Stewie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:32:
[...]
C 4,4 wss want ik heb maar 3/4 nodige official races momenteel.
Ik zou alsnog een timetrial doen om op die C 4,4 uit te komen.
Als je daarna zakt tijdens de 'verplichte' race, zak je hoogstwaarschijnlijk niet onder de 4, en promote je alsnog zodra je de MPR hebt behaald.
(dat, of gewoon 4 timetrials van het minimum aantal rondjes)
Als je daarna zakt tijdens de 'verplichte' race, zak je hoogstwaarschijnlijk niet onder de 4, en promote je alsnog zodra je de MPR hebt behaald.
Sorry als ik hem teruglees klopt er werkelijk helemaal niets van mijn post. Ik zit op D3.8 dus ben bezig om naar C klasse te gaan, en wil ook mijn races in C klasse gaan rijden. Vandaag geen races gereden maar vooral veel geoefend met trail braking. Ben na goed 100 rondjes Watkins Glen wel echt moe van deze baan, maar na het oefenen wel nog een paar tienden van m'n personal best af gereden en ook m'n beste 4 ronden gemiddelde in time trial. Ik merk alleen dat m'n zitpositie in mijn playseat challenge niet bepaald optimaal is voor goed doseren van gas en rem, kan m'n voeten niet goed laten "rusten" rond hen pedaal.Engineer Stewie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:04:
[...]
Naar B license en niet D wss?
Opzich ben ik een redelijk nette rijder en tijdens een 180min race maak je wel wat bochten om wat recht te trekken. Maar zonder fast repair is 1 ongeluk voldoende om je hele race omzeep te helpen natuurlijk. Ga nog kijken of het ergens in past.defusion schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:13:
Ik zou alsnog een timetrial doen om op die C 4,4 uit te komen.
Toen ik van de Fanatec CS V3 pedalen naar de Heusinkveld sprints ging ben ik een maand bezig geweest deze goed te krijgen. Heb de hoek van de tray en van de pedalen gewijzigd, de afstand etc. Beetje bij beetje en telkens paar uur testen.Afwezig schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:42:
[...]
Sorry als ik hem teruglees klopt er werkelijk helemaal niets van mijn post. Ik zit op D3.8 dus ben bezig om naar C klasse te gaan, en wil ook mijn races in C klasse gaan rijden. Vandaag geen races gereden maar vooral veel geoefend met trail braking. Ben na goed 100 rondjes Watkins Glen wel echt moe van deze baan, maar na het oefenen wel nog een paar tienden van m'n personal best af gereden en ook m'n beste 4 ronden gemiddelde in time trial. Ik merk alleen dat m'n zitpositie in mijn playseat challenge niet bepaald optimaal is voor goed doseren van gas en rem, kan m'n voeten niet goed laten "rusten" rond hen pedaal.
Nu zit ik terug goed, kan meer kg drukken en heb mijn pedaal harder gemaakt met minder travel. Trailbraken gaat veel beter zo.
Zitpositie is wel heel belangrijk.
Heb vandaag Daytona race tegen AI gedaan van een uur. 1x hard tegen een AI gereden omdat die ineens 40m eerder remde (was aan het proberen fuel saven achter hem). Had ik niet verwacht.
[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 25-06-2024 00:41 ]
Met een licentie van D4.0+ mag je ook aan races meedoen in de C klasse, als ik het me goed herinner. Dan kan je daar die 4 races doen voor je licentie en zo naar je C licentie promoveren.Afwezig schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:42:
[...]
Sorry als ik hem teruglees klopt er werkelijk helemaal niets van mijn post. Ik zit op D3.8 dus ben bezig om naar C klasse te gaan, en wil ook mijn races in C klasse gaan rijden. Vandaag geen races gereden maar vooral veel geoefend met trail braking. Ben na goed 100 rondjes Watkins Glen wel echt moe van deze baan, maar na het oefenen wel nog een paar tienden van m'n personal best af gereden en ook m'n beste 4 ronden gemiddelde in time trial. Ik merk alleen dat m'n zitpositie in mijn playseat challenge niet bepaald optimaal is voor goed doseren van gas en rem, kan m'n voeten niet goed laten "rusten" rond hen pedaal.
Met D4.0+ en de 2 of 4 MPR races (afhankelijk van de klasse) ga je direct naar C. Met D3.0+ en de MPR races moet je wachten tot week13 van het seizoenNiellie41 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:22:
[...]
Met een licentie van D4.0+ mag je ook aan races meedoen in de C klasse, als ik het me goed herinner. Dan kan je daar die 4 races doen voor je licentie en zo naar je C licentie promoveren.
Ja, klopt. Mijn punt was meer dat je met een SR van D4.0+ in C klasse races mag rijden.Ragnar9999 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:41:
[...]
Met D4.0+ en de 2 of 4 MPR races (afhankelijk van de klasse) ga je direct naar C. Met D3.0+ en de MPR races moet je wachten tot week13 van het seizoen
Dus je kan als D license SR4.0 C license races rijden om naar C-license te gaan? Want in Road kan dat dan volledig met de Mazda MX5 bvb.Niellie41 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:27:
[...]
Ja, klopt. Mijn punt was meer dat je met een SR van D4.0+ in C klasse races mag rijden.Daar kan je dan je de 4 races doen voor de MPR.
Ik heb als D License de Ferrari 296 GT3 gekocht en daarmee beginnen rijden. Nu als C-license heb ik tracks gekocht die door de advanced mazda MX5 en simucube endurance GT3 gebruikt worden.
Inderdaad. Dit heb ik toen bij mijn oval licentie gedaan. In de rookies mijn SR opgewerkt tot boven D4.0 en toen kon ik direct in de trucks (C klasse) rijden.Engineer Stewie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:53:
[...]
Dus je kan als D license SR4.0 C license races rijden om naar C-license te gaan? Want in Road kan dat dan volledig met de Mazda MX5 bvb.
Ik moet helaas m’n vrouw nog even voorbereiden dat m’n nieuwe hobby straks veel meer ruimte in gaat nemen. Die playseat challenge is nog makkelijk te verplaatsen en uit het zicht te zetten, een groot aluminium frame een stuk minder. Tot die tijd even afzien met de zitpositieEngineer Stewie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:38:
[...]
Opzich ben ik een redelijk nette rijder en tijdens een 180min race maak je wel wat bochten om wat recht te trekken. Maar zonder fast repair is 1 ongeluk voldoende om je hele race omzeep te helpen natuurlijk. Ga nog kijken of het ergens in past.
[...]
Toen ik van de Fanatec CS V3 pedalen naar de Heusinkveld sprints ging ben ik een maand bezig geweest deze goed te krijgen. Heb de hoek van de tray en van de pedalen gewijzigd, de afstand etc. Beetje bij beetje en telkens paar uur testen.
Nu zit ik terug goed, kan meer kg drukken en heb mijn pedaal harder gemaakt met minder travel. Trailbraken gaat veel beter zo.
Zitpositie is wel heel belangrijk.
Heb vandaag Daytona race tegen AI gedaan van een uur. 1x hard tegen een AI gereden omdat die ineens 40m eerder remde (was aan het proberen fuel saven achter hem). Had ik niet verwacht.
Ik ben soms ook zo dom. D3.97 rating, in plaats van dat ik eventjes wat rondjes Time Trial doe, ga ik een race doen. In plaats van dat ik letterlijk alles doe om aanrijdingen te voorkomen, ga ik gewoon race. -0.26 SR.
[ Voor 8% gewijzigd door Afwezig op 27-06-2024 20:45 ]
Ik ben nu een paar weekjes bezig in iRacing en ik vermaak me kostelijk. Zowel bij de sportscar als formula car nu in class D aanbeland, maar ben nog lang niet uitgekeken bij de rookie-races.
Natuurlijk heb ik wat bijzondere dingen om me heen zien gebeuren en ook zelf wel een paar foutjes gemaakt (waar ik vooral zelf last van had), maar het valt me toch niet tegen qua ellende op de baan.
Vooral in de Vee's en de Ray FF1600 vind ik het heerlijk rijden. Net ook weer een paar races op Navarra gedaan en echt prima gevechtjes met mensen die hun auto goed kunnen beheersen en je dus lekker close kunt racen. Die auto's hebben een race elk uur, maar verspringen een half uur van elkaar.
Omdat de races kort zijn, kun je bijna continu heen en weer springen van de ene naar de andere auto op dezelfde baan. Zweten op de zolder, maar veel fun!
Vooralsnog dus nog geen behoefte om wat extra spul aan te schaffen, eerst in deze categorieën maar eens een race zien te winnen (tot nu toe elke keer net buiten podium, zit dan meestal in de 3e of 4e split)
Natuurlijk heb ik wat bijzondere dingen om me heen zien gebeuren en ook zelf wel een paar foutjes gemaakt (waar ik vooral zelf last van had), maar het valt me toch niet tegen qua ellende op de baan.
Vooral in de Vee's en de Ray FF1600 vind ik het heerlijk rijden. Net ook weer een paar races op Navarra gedaan en echt prima gevechtjes met mensen die hun auto goed kunnen beheersen en je dus lekker close kunt racen. Die auto's hebben een race elk uur, maar verspringen een half uur van elkaar.
Omdat de races kort zijn, kun je bijna continu heen en weer springen van de ene naar de andere auto op dezelfde baan. Zweten op de zolder, maar veel fun!
Vooralsnog dus nog geen behoefte om wat extra spul aan te schaffen, eerst in deze categorieën maar eens een race zien te winnen (tot nu toe elke keer net buiten podium, zit dan meestal in de 3e of 4e split)
Ik vroeg me wat af over race etiquette naar aanleiding van de rijstijl van mijn medeweggebruikers. Twee situaties;
- 90 graden bocht aan einde van recht stuk. Achtervolger zit op het rechte stuk nog volledig achter me, ik rem op mijn normale rempunt, haal als eerste de apex van de bocht en op de apex ramt een auto me in de zijkant.
- vol gas bocht aan einde van een recht stuk, auto achter me heeft vorige bocht een betere exit gehad maar zit nog volledig achter me wanneer ik mijn stuur beweging maak. Er is aan de binnenkant van de bocht niet voldoende ruimte maar na de stuurbeweging zet hij toch zijn neus er naast, raakt de kerb, verliest controle, we gaan er samen af.
Met name de eerste situatie komt heel vaak voor. Nou kan ik hier op twee manieren over nadenken; dat ze de actie op deze manier inzetten kwam niet geheel als verassing, dus ik had er voor kunnen kiezen om de positie gewoon op te geven, geen schade, wel plek kwijt. Andere kant denk ik; play stupid games, win stupid prizes. Als de bocht echt van mij is stuur ik gewoon in. Ben ik de klootzak of zij?
- 90 graden bocht aan einde van recht stuk. Achtervolger zit op het rechte stuk nog volledig achter me, ik rem op mijn normale rempunt, haal als eerste de apex van de bocht en op de apex ramt een auto me in de zijkant.
- vol gas bocht aan einde van een recht stuk, auto achter me heeft vorige bocht een betere exit gehad maar zit nog volledig achter me wanneer ik mijn stuur beweging maak. Er is aan de binnenkant van de bocht niet voldoende ruimte maar na de stuurbeweging zet hij toch zijn neus er naast, raakt de kerb, verliest controle, we gaan er samen af.
Met name de eerste situatie komt heel vaak voor. Nou kan ik hier op twee manieren over nadenken; dat ze de actie op deze manier inzetten kwam niet geheel als verassing, dus ik had er voor kunnen kiezen om de positie gewoon op te geven, geen schade, wel plek kwijt. Andere kant denk ik; play stupid games, win stupid prizes. Als de bocht echt van mij is stuur ik gewoon in. Ben ik de klootzak of zij?
@Afwezig Ik denk dat de fout die je gemaakt hebt was dat je de deur open liet staan. Je moet er dan altijd rekening mee houden dat iemand in dat gat duikt, of dat nu riskant is of niet. Verdedig door al voor de bocht de binnenkant van die bocht af te schermen. Oftewel, bij een bocht naar rechts al op het rechte stuk de rechterkant van de baan kiezen. Dat dwingt je tegenstander om buitenom te gaan. Heeft hij genoeg snelheid dan zal hij dat alsnog proberen, maar het voorkomt in ieder geval dat hij je de baan afdrukt.
Bovenstaande staat los van de schuldvraag. In theorie heb je misschien gelijk dat de bocht van jou was, maar in de praktijk werkt dat vaak niet zo. Een gat is een gat en mensen duiken daarin. Vaak overschatten ze zichzelf of onderschatten ze hun snelheid.
Bekijk het volgende filmpje van JACKZER eens. Die laat heel goed zien hoe hij verdedigt.
YouTube: The Irish Minister of DEFENDING - MX5's at Oulton Park (iRacing)
Bovenstaande staat los van de schuldvraag. In theorie heb je misschien gelijk dat de bocht van jou was, maar in de praktijk werkt dat vaak niet zo. Een gat is een gat en mensen duiken daarin. Vaak overschatten ze zichzelf of onderschatten ze hun snelheid.
Bekijk het volgende filmpje van JACKZER eens. Die laat heel goed zien hoe hij verdedigt.
In de meeste gevallen werkt dit inderdaad super. Je geeft daarmee ook meteen aan dat je niet zonder slag of stoot iemand voorbij laat. Zeker als je al vrij vroeg je auto oplijnt voor de volgende bocht, maak je meteen je intenties duidelijk. Ik was me hier ook niet altijd bewust van en ik heb toen een paar keer een endurance gereden met iemand die goed kon defenden en daar best wat dingen van opgepikt. En praktisch elke keer (iig in leagues e.d.) werkt het heel goed.Huugje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 06:08:
@Afwezig Ik denk dat de fout die je gemaakt hebt was dat je de deur open liet staan. Je moet er dan altijd rekening mee houden dat iemand in dat gat duikt, of dat nu riskant is of niet. Verdedig door al voor de bocht de binnenkant van die bocht af te schermen. Oftewel, bij een bocht naar rechts al op het rechte stuk de rechterkant van de baan kiezen. Dat dwingt je tegenstander om buitenom te gaan. Heeft hij genoeg snelheid dan zal hij dat alsnog proberen, maar het voorkomt in ieder geval dat hij je de baan afdrukt.
Uplay: Red--Death
Klinkt logisch. Moet er denk ik nog even een gevoel voor ontwikkelen hoe ver de gemiddelde rijder achter je moet zitten om de binnenkant van de bocht open te laten. Zonet ook weer, pole position, rollende start, veel beter weg 0,7 seconden bij bocht 4, pak de normale racelijn en #2 vliegt m’n zijkant in. Hij kan door, ik heb zo veel schade dat ik voor repairs kan gaan. C klasse is voorlopig ver weg.Huugje schreef op zondag 30 juni 2024 @ 06:08:
Dat klinkt als een klassieke divebomb van die #2. Als je van zover komt kun je normaal gesproken de bocht nooit halen (te laat remmen, te hoge snelheid en uiteindelijk blokkerende banden). Behalve dan door jouw auto als vangrail te gebruiken, wat hij blijkbaar ook gedaan heeft. Ongetwijfeld niet expres (mag je hopen), maar daar heb jij weinig aan.Afwezig schreef op maandag 1 juli 2024 @ 01:40:
[...]
Klinkt logisch. Moet er denk ik nog even een gevoel voor ontwikkelen hoe ver de gemiddelde rijder achter je moet zitten om de binnenkant van de bocht open te laten. Zonet ook weer, pole position, rollende start, veel beter weg 0,7 seconden bij bocht 4, pak de normale racelijn en #2 vliegt m’n zijkant in. Hij kan door, ik heb zo veel schade dat ik voor repairs kan gaan. C klasse is voorlopig ver weg.
Het klinkt (geen video bewijs ter bevestiging) dat degene achter je volledig schuld is. Dat is erg zuur, maar het is wel een leermoment. Je bent net begonnen, net als veel mensen om je heen. Niet iedereen pikt race craft even snel of goed op en daar kan je zelf niets aan doen. Daarom is het belangrijk om er voor te zorgen dat je zelf geen slachtoffer van anderen wordt. Wat hier een goede tip is: kijk incidenten terug en kijk dan niet naar wie schuld is maar naar wat jijzelf anders had kunnen doen.Afwezig schreef op maandag 1 juli 2024 @ 01:40:
[...]
Klinkt logisch. Moet er denk ik nog even een gevoel voor ontwikkelen hoe ver de gemiddelde rijder achter je moet zitten om de binnenkant van de bocht open te laten. Zonet ook weer, pole position, rollende start, veel beter weg 0,7 seconden bij bocht 4, pak de normale racelijn en #2 vliegt m’n zijkant in. Hij kan door, ik heb zo veel schade dat ik voor repairs kan gaan. C klasse is voorlopig ver weg.
Je kan de anderen niet veranderen, maar je kan wel er voor zorgen dat je je zelf niet laat elimineren door op de anticiperen. Een belangrijk onderdeel van race craft is om gevaarlijke situaties te herkennen en een uitweg te vinden. Natuurlijk zal dit niet 100% van de gevallen lukken, maar elke procent meer dan één is al mooi meegenomen.
Ik rijd zelf voornamelijk ovals (wat erg leuk is). Hier rijd je dicht op elkaar en gebeuren vaak crashes vlak om je heen. Heel vaak kan je hier niets aan doen maar het is wel een goede training om crashes te ontwijken. Hier ontwikkel je bijna een soort 'Spidey sense' voor ongelukken en moet je ook snel anticiperen waar kapotte auto's heen gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Niellie41 op 01-07-2024 09:28 ]
In de lagere klassen overschatten sommige nu ook wel de hoeveelheid grip. Heb al paar keer een divebomb zien aankomen waardoor ik naar buiten ga, harder rem en de andere gewoon laat rechtdoor rijden. Want die bocht, die kan echt niet aan 150km/h genomen worden
. Maar je moet dat maar net zien natuurlijk.
Ik fake soms een divebomb in de hoop dat die voor mij ook naar buiten gaat...
Ik verdedig enkel hard in de laatste ronden, als je na 1/3de race achter mij komt dan ben je normaal sneller en dan zijn er vaak 2 keuzes. Je verdedigt en degene achterop komen terug, je wordt alsnog ingehaald en je blijft met kapot gereden banden als een sitting duck achter. Je laat die achter je door en probeert mee in de slipstream te gaan om samen weg te rijden. Je kan in de laatste 1-2 ronden kijken of je nog iets terug kan doen.
ALs je op 2-3 ronden op het einde bij mij komt kan je wel beter maken dat je langst buitenom voorbij geraakt want aan de binnenkant zal dat niet gebeuren...
Ik fake soms een divebomb in de hoop dat die voor mij ook naar buiten gaat...
Ik verdedig enkel hard in de laatste ronden, als je na 1/3de race achter mij komt dan ben je normaal sneller en dan zijn er vaak 2 keuzes. Je verdedigt en degene achterop komen terug, je wordt alsnog ingehaald en je blijft met kapot gereden banden als een sitting duck achter. Je laat die achter je door en probeert mee in de slipstream te gaan om samen weg te rijden. Je kan in de laatste 1-2 ronden kijken of je nog iets terug kan doen.
ALs je op 2-3 ronden op het einde bij mij komt kan je wel beter maken dat je langst buitenom voorbij geraakt want aan de binnenkant zal dat niet gebeuren...
Ik denk dat wanneer ik terug denk aan de crashes afgelopen weken, had ik minimaal 70% van de tijd het kunnen voorkomen door zelf anders te rijden. Ik denk dat jullie terecht stellen dat ik mensen op ideeën heb gebracht door de deur wagenwijd open te laten staan. Waarschijnlijk als ik een defensieve lijn rij, gebeurd het niet. Het ingewikkelde vind ik de echt overdreven agressieve inhaalpogingen. Ik heb er een paar gehad waar echt zeker weet dat het de fout van de ander was, ook die had ik kunnen voorkomen door gewoon te capituleren. Soms heb ik in the heat of the moment gewoon niet de discipline om dat te doen, omdat ik ze dan in mijn eigen beleving beloon voor hun debiele acties.Niellie41 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:27:
[...]
Het klinkt (geen video bewijs ter bevestiging) dat degene achter je volledig schuld is. Dat is erg zuur, maar het is wel een leermoment. Je bent net begonnen, net als veel mensen om je heen. Niet iedereen pikt race craft even snel of goed op en daar kan je zelf niets aan doen. Daarom is het belangrijk om er voor te zorgen dat je zelf geen slachtoffer van anderen wordt. Wat hier een goede tip is: kijk incidenten terug en kijk dan niet naar wie schuld is maar naar wat jijzelf anders had kunnen doen.
Je kan de anderen niet veranderen, maar je kan wel er voor zorgen dat je je zelf niet laat elimineren door op de anticiperen. Een belangrijk onderdeel van race craft is om gevaarlijke situaties te herkennen en een uitweg te vinden. Natuurlijk zal dit niet 100% van de gevallen lukken, maar elke procent meer dan één is al mooi meegenomen.
Ik rijd zelf voornamelijk ovals (wat erg leuk is). Hier rijd je dicht op elkaar en gebeuren vaak crashes vlak om je heen. Heel vaak kan je hier niets aan doen maar het is wel een goede training om crashes te ontwijken. Hier ontwikkel je bijna een soort 'Spidey sense' voor ongelukken en moet je ook snel anticiperen waar kapotte auto's heen gaan.
Ondertussen heb ik een moment van helderheid gehad ten aanzien van m’n SR. Ik reed vooral korte races (Falken Tyre GT4) .. maar de chaos is meestal aan het begin van de race. Als je na 1 ronde al 4x of 8x hebt, kan je de race uitrijden maar goed voor je SR gaat het nooit meer zijn. Meestal als ik eenmaal in het ritme zit en de risico’s van massale crashes voorbij zijn rij ik prima. Heb dus toch maar een paar races in de Production Car Sim-Lab Challenge gereden; relatief lange race (25 min) dus veel meer rondjes per start. Dat pakte perfect uit, in drie races .5 SR er bij en promotie naar C class binnen. Ga komende week oefenen voor de IMSA Michelin Pilot Challenge, ben benieuwd of het me lukt om twee uur geconcentreerd te blijven.
Ik ben gisteren begonnen met oefenen op Canadian Tire Motorsports Park voor de IMPC. Eerste indruk van de baan is; makkelijk te leren. Heb gisteren een stuk zo’n 75 rondjes gedaan en de laatste ~30 gingen op consistent tempo zonder incidents. Wil van het weekend dus de twee uur rijden, doel is niet zo zeer om een hoge finish te halen maar uitrijden met zo min mogelijk incidents is al een mooi resultaat. Betekend wel dat ik iets moet gaan doen wat ik nog niet eerder heb gedaan, namelijk pitstops maken. Tot op heden kan ik altijd mijn tank leeg rijden zonder dat ik gigantische tyre deg merk, maar heb echt geen idee hoe dat gaat zijn in een race van twee uur. Hebben jullie nog tips voor voorbereiding of strategie voor zo’n race?
Ik doe nooit zulke lange races, dus kan je niet helpen met je strategie. Ik kan je echter wel wijzen naar de volgende pagina mocht je die nog niet gevonden hebben en die vast handig voor je kan zijn, met name de Pit Macros Commands:Afwezig schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:14:
Ik ben gisteren begonnen met oefenen op Canadian Tire Motorsports Park voor de IMPC. Eerste indruk van de baan is; makkelijk te leren. Heb gisteren een stuk zo’n 75 rondjes gedaan en de laatste ~30 gingen op consistent tempo zonder incidents. Wil van het weekend dus de twee uur rijden, doel is niet zo zeer om een hoge finish te halen maar uitrijden met zo min mogelijk incidents is al een mooi resultaat. Betekend wel dat ik iets moet gaan doen wat ik nog niet eerder heb gedaan, namelijk pitstops maken. Tot op heden kan ik altijd mijn tank leeg rijden zonder dat ik gigantische tyre deg merk, maar heb echt geen idee hoe dat gaat zijn in een race van twee uur. Hebben jullie nog tips voor voorbereiding of strategie voor zo’n race?
https://support.iracing.c...-pit-macros-chat-commands
Je kunt de knoppen/toetsen die je normaal gebruikt om korte chat berichten te sturen namelijk ook gebruiken voor macros die tot je beschikking staan. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met een simpele druk op een knop (of toets) aan te geven dat je bij je volgende pitstop wel brandstof wilt, maar geen bandenwissel. Of hoeveel liter brandstof je wilt. Dat is gemakkelijker dan al rijdend door een menu te moeten scrollen en opties aan te klikken.
Welke auto wil je gaan rijden?Afwezig schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:14:
Ik heb tot nu toe alleen ervaring in GT3 en GT4 als het om endurance gaat. Daar neem ik tot nu toe altijd nieuwe banden als ik een pit stop maak, omdat banden wisselen tijdens het tanken wordt gedaan en minder lang duurt dan volledig bijtanken.
Ik weet niet precies hoe het uitkomt, maar mocht je aan het einde nog een korte stop moeten maken, dan kost het je mogelijk tijd om daarbij nog banden te wisselen. Dit is wel afhankelijk van hoeveel extra brandstof je nog nodig hebt.
Wat je kan doen is in een test drive je tank leegrijden en dan een stop maken waarbij je zowel nieuwe brandstof als nieuwe banden neemt. Je kan dan bijhouden hoeveel liter erbij wordt gedaan totdat je auto naar beneden wordt gelaten (het moment dat 4 banden zijn gewisseld). Dan weet je vanaf hoeveel liter je zonder tijdverlies je banden kan laten wisselen. Hopelijk helpt dit je.
Bij een 2 uur race zou ik wel banden wisselen tijdens de eerste stop. Afhankelijk van het parcours is dat na meer dan een uur. Moest je een 2de stop moeten doen voor een paar liter dan enkel tanken.
Gewoon eens een tank leegrijden om te kijken hoever je geraakt.
Gewoon eens een tank leegrijden om te kijken hoever je geraakt.
Hoi Tweakers,
Weet iemand dit?
Zijn er meer cars met H-shifter?
Die Lotus 49 heb ik al en werkt goed met H-shifter.
Het is best wel fun om even rondjes te rijden met H-shifter met een test sessie
Worden er ook online race gereden waarbij ze je verplichten om met H-shifter te rijden?
Met H-shifter rijden is best wel moeilijk.
Je kunt dit het beste doen op een snel circuit als Monza.
Idd met H-shifter rijden werkt alleen maar goed bij Iracing.
Ik heb bij andere race games de neiging om in de chase view te gaan rijden.
En bij Iracing heb je alleen maar cockpit view.
Weet iemand dit?
Zijn er meer cars met H-shifter?
Die Lotus 49 heb ik al en werkt goed met H-shifter.
Het is best wel fun om even rondjes te rijden met H-shifter met een test sessie
Worden er ook online race gereden waarbij ze je verplichten om met H-shifter te rijden?
Met H-shifter rijden is best wel moeilijk.
Je kunt dit het beste doen op een snel circuit als Monza.
Idd met H-shifter rijden werkt alleen maar goed bij Iracing.
Ik heb bij andere race games de neiging om in de chase view te gaan rijden.
En bij Iracing heb je alleen maar cockpit view.
[ Voor 19% gewijzigd door Water_824 op 04-07-2024 23:55 ]
@Water_824 Zie de overzichten op de volgende support pagina van iRacing:
https://support.iracing.c...box-shifting-types-method
https://support.iracing.c...box-shifting-types-method
A..
Heb een uur geleden de fixed serie nog gereden, maar nu lijkt het alsof niemand deze race kon joinen.
/f/image/iGsfPG0Z024C01v7JaVfGW08.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iTKRslKzXOAOp5BtxR2TC07W.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hgBCLteKVgmxkkN6p0y5ADQb.png?f=fotoalbum_large)
😀Kan iemand helpen om een leuke H-shifter auto uit te zoeken?
Ik speel alleen maar met road cars, dus een oval car hoef ik verder niet.
En legacy cars hoef ik ook niet.
En dirt cars hoef ik ook niet.
En die Lotus 49 heb ik al.
Probleem is als de car in het echt geen H-shifter heeft dan heeft hij met Iracing ook geen H-shifter.
En doe je een miskoop.
[ Voor 13% gewijzigd door Water_824 op 06-07-2024 14:28 ]
@Water_824 Het lijkt mij dat dat document duidelijk genoeg is. Staat er in de linker kolom "Gear Lever: H-Pattern" dan kun je voor alle auto's die in de rechter kolom staan een H-shifter gebruiken. Of en wanneer je de koppeling moet gebruiken staat ook in de linker kolom. Heb je een auto op het oog, kijk dan even in welke series die gebruikt wordt en of dat een Sports Car of Formula Car serie is.
Nou, na een week best veel oefenen IMPC gereden. Erg tevreden met mijn resultaat, 7e geworden, 84 rondjes, 0 incidents. Had misschien meer in gezeten als ik bij m'n tweede stop geen nieuwe banden had genomen, uiteindelijk rond de 2 seconden achter nummer 5 geëindigd. Maar uitrijden was het belangrijkste en dat is gelukt! Bottom split uiteraard.
@Afwezig Goed bezig!
Top hoor, veel oefenen loont, zou ik zelf ook moeten doen ;-)
Klein vraagje mijnerzijds: ik zie/hoor bij anderen op Youtube dat CrewChief van je collega-rijders de class+rating vermeldt. Ik kan dat nergens terugvinden cq. voor elkaar krijgen. Heeft iemand een tip?
Klein vraagje mijnerzijds: ik zie/hoor bij anderen op Youtube dat CrewChief van je collega-rijders de class+rating vermeldt. Ik kan dat nergens terugvinden cq. voor elkaar krijgen. Heeft iemand een tip?
Die functie zit in een van de laatste release candidates, welke te downloaden is via het Crew Chief forum. Dus niet in de stable versie.
@mikekiwi Je dient inderdaad de release candidate te hebben. Hierbij de link:
https://thecrewchief.org/...hp?3131-Release-Candidate
De download link staat helemaal onderin de eerste post.
https://thecrewchief.org/...hp?3131-Release-Candidate
De download link staat helemaal onderin de eerste post.
[ Voor 16% gewijzigd door Huugje op 09-07-2024 06:45 ]
Even een opmerking: De release candidate wordt in een aparte folder naast de officiële versie geïnstalleerd. Je zult alle instellingen die je momenteel mocht hebben dan ook opnieuw moeten maken.mikekiwi schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:58:
@kronolith @Huugje Hartelijk dank, ik ga de juiste versie dan installeren!
Check, goed om te weten!Huugje schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:15:
[...]
Even een opmerking: De release candidate wordt in een aparte folder naast de officiële versie geïnstalleerd. Je zult alle instellingen die je momenteel mocht hebben dan ook opnieuw moeten maken.
:strip_exif()/f/image/1aolD3jg8tIFJPK4uqiiNY6h.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste GoT lid,
Op 14 september a.s. is het weer zo ver, ons jaarlijks GoT kart & BBQ event! We gaan dit jaar wederom karten in Eefde maar gaan voor de afsluitende BBQ een paar km verderop naar de Maalderieë in Warnsveld. Via onderstaande link kun je jezelf voor dit event inschrijven.
Inschrijven: Click!
NB: De aankondiging/herinnering via e-mail volgt begin volgende week.
BBQ Locatie: De Maalderieë
Beste Tweakers,
Ik heb nog ongeveer 200 Euro aan Iracing uitgegeven.
Ik wou graag die 2 jaar abbonoment kopen.
Maar ik had aan 2 jaar abbonoment niet genoeg aan 200 Euro omdat er nog Tax overheen kwam.
Toen heb ik maar 1 jaar abbonoment genomen + 1 keer 3 maanden abbonoment.
En 2 keer 1 maand abbonoment.
Mijn Iracing abbonoment is dus nu verlengd tot 2026-04-12.
En de Auto Renew heb ik gewoon aan te staan.
Dit maakt toch niet meer uit omdat ik er een tijd niet meer naar om hoef te zien.
Zijn er meer mensen die 1 jaar abbonoment in 1 keer doen, of in 1 keer 2 jaar abbonoment verlengen?
Maar ik had aan 2 jaar abbonoment niet genoeg aan 200 Euro omdat er nog Tax overheen kwam.
En de Auto Renew heb ik gewoon aan te staan.
Dit maakt toch niet meer uit omdat ik er een tijd niet meer naar om hoef te zien.
Zijn er meer mensen die 1 jaar abbonoment in 1 keer doen, of in 1 keer 2 jaar abbonoment verlengen?
[ Voor 12% gewijzigd door Water_824 op 25-07-2024 15:13 ]
Nee, ik neem altijd de black friday aanbieding. Dat is verreweg de goedkoopste manier van verlengen.
Waarom wilde je 'perse' (ongeveer) 200e uitgeven? Het 3-maand abonnement en de 1-maand-abonnementen zijn relatief duur. De 'kosten per dag' liggen (veel!) dan hoger dan wat je betaalt voor een jaar-abo:Water_824 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:08:
Beste Tweakers,
Ik denk zelf dat het verstandiger was om uitsluitend het 1-jaar-abo te kopen en de rest van het geld nog te bewaren/sparen (qua kosten per dag). Of... als je 'nieuw' bent: beginnen met een maand-abo en in die maand eerst kijken en ontdekken of iRacing uberhaupt bevalt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/M30iWf7iFuZQ7kbHN5K8fict.png?f=user_large)
EDIT: euro-tekens hierboven lezen als $
bron: https://www.iracing.com/membership/
Dan kun je hem eigenlijk toch net zo goed uitzetten?En de Auto Renew heb ik gewoon aan te staan.
Het overgrote deel van de rijders hier koopt elke 2 jaar een 2-jarig abo of elke 1 jaar een 1-jarig abo. 2 jaar omdat de kosten-per-dag dan het laagst liggen en je uiteindelijk dus een stuk goedkoper uitbent en omdat ze uit ervaring 'weten' dat ze het spel / de sim de komende 2 jaar waarschijnljk nog graag en vaak spelen. Maar zoals @SlaadjeBla al aangeeft kopen wij dat niet 'nu' maar rond black-friday (november/december ergens??). Dan heeft iRacing (ook voor bestaande members) traditioneel gezien altijd een kortingsactie waarmee alle abo's goedkoper worden aangeboden dan regulier.Zijn er meer mensen die 1 jaar abbonoment in 1 keer doen, of in 1 keer 2 jaar abbonoment verlengen?
De maand-abo's zijn vooral geschikt als je nieuw bent en graag wilt uitproberen of je iRacing uberhaupt leuk vindt. Mocht het bevallen zie je vaak dat mensen daara (pas) voor een langduriger abo gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door B Tender op 26-07-2024 13:41 ]
Hier altijd per maand, zonder auto renew. Waarom? De zin en tijd voor simracen gaat in vlagen dus kan ik het mezelf niet verkopen om een langer abonnement af te nemen :-).
Inmiddels al ruim €1000 in iRacing zitten qua kosten voor content én subscription vanaf 2019.
Inmiddels al ruim €1000 in iRacing zitten qua kosten voor content én subscription vanaf 2019.
[ Voor 16% gewijzigd door Dynazap op 26-07-2024 13:45 ]
Let op:
Updates aan je rig showen? > Het grote 'show je race-rig' topic
Je (racing)hardware (en mods) bespreken? > Racesturen, servo's en pedalen
Updates aan je rig showen? > Het grote 'show je race-rig' topic
Je (racing)hardware (en mods) bespreken? > Racesturen, servo's en pedalen
/f/image/A631pD5lvuJsHEOmu8kOIXLF.png?f=fotoalbum_large)