De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➓ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 99 Laatste
Acties:
  • 393.301 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

De vriend van mijn moeder reed een tijd met allerlei soorten plantaardige olie. Rook een beetje naar patat maar verder geen enkel probleem en het ding ging er nog sneller van rijden ook. Maar hij zei toen al (10-15 jaar geleden) dat hij expres een busje met een hele simpele diesel motor gekocht had omdat de modernste diesels er niet tegen konden.

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 17-05-2016 18:54 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:42
Tis wat met die belgen .. hebben ze daar soms geen gedetineerden die die cipiers een beetje kunnen bewaken ?
Mjah die diesels zijn tegenwoordig nog bijna fijngevoeliger als een benzine bak.

[ Voor 27% gewijzigd door gekkie op 17-05-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Er loopt een kerel op Stack Overflow die in twee jaar tijd 120K reputatie heeft verdiend met het schrijven van regular expressions op bestelling.

I'm not even mad

Prima, als hij daar gelukkig van wordt, ik vind het een hele prestatie en zou het zelf al snel zat zijn. Nu zijn de meeste regular expressions niet zo moeilijk om te schrijven, maar als je het als vraagsteller kunt uitbesteden aan de grootste, snelste on-demand code-schrijvende instantie op het web, waarom niet?

Nu is er echter een nieuw slag volk: mensen die JSON-klassen genereren voor mensen die niet weten hoe dat moet. De vragen zijn in de orde van "Ik heb deze JSON" (of, nog erger, "Ik heb deze URL die JSON teruggeeft"), "hoe lees ik deze uit in C#?".

De antwoorders plakken dan de JSON in http://json2csharp.com, posten de aldus gegenereerde klassen als een antwoord en verdienen daar vervolgens reputatie mee.

Ik dacht dat het de bedoeling was dat iedere vraag slechts eenmaal gesteld werd.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
CodeCaster schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:55:
Ik dacht dat het de bedoeling was dat iedere vraag slechts eenmaal gesteld werd.
Maar het is toch steeds andere JSON? :? :P

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Toch leuk, van software die je nog niet kent, als eerste eens de logfiles doorspitten.
Het sprookje van doornroosje in Exceptionland ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Alex) schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 23:03:
[...]

Maar het is toch steeds andere JSON? :? :P
:( Dat wordt dan inderdaad met droge ogen geclaimd in een meta-vraag nadat hun vraag is gesloten als duplicaat. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik heb iets van 2500 rep op SO maar dat komt van maar drie antwoorden af. En al die antwoorden zijn antwoorden op mijn eigen vragen :P

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:00
gekkie schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 23:08:
Toch leuk, van software die je nog niet kent, als eerste eens de logfiles doorspitten.
Het sprookje van doornroosje in Exceptionland ...
Had ik met een omgeving van een klant gisteren. Was onmogelijk om op het punt van een repro te komen zonder dat je eerst excepties in je gezicht kreeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43

Matis

Rubber Rocket

Fijn: Bug #64938 libxml_disable_entity_loader setting is shared between threads :|

Ondanks dat ik php5-fpm naar versie 5.6.21 heb getild, nog steeds geen succes :/

[ Voor 24% gewijzigd door Matis op 18-05-2016 09:10 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ajakkes schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:57:
[...]

Ligt er een beetje aan wat de verhouding is, maar een diesel kan wat benzine verdragen.
DeluxZ schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:27:
Benzine in diesel kan toch. Het is niet goed, maar diesel in een bezine auto is veel slechter voor je auto als je toch gaat rijden.
Het is andersom, beetje diesel bij benzine kan geen kwaad maar geen benzine bij diesel, dat kan je een HD dieselpomp kosten. Waarom: het vlampunt van benzine zit veel lager dan dat van diesel en de meeste moderne diesel wagens zit de inspuit druk op iets van een 3000bar.

Maar euhm dat is geen devschuur item :w

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Wut

Is dit nieuw ofzo? Fijn hoor, zo'n gratis update naar Windows 10, maar reclame in mijn startmenu zit ik niet op te wachten :-(. Gelukkig kan je het uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:57
Dat is er al een tijdje en ook al uitgebreid in het nieuws geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
CodeCaster schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:55:
Hetgeen waar Tweakers in doorgeslagen is is het antwoord. 'Zoek maar op Google'-mentaliteit. De kracht van so is juist de echte antwoorden.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Nog leuke dingen voorbij gekomen op Google I/O? Schakelde pas laat in.

Ik zag een soort autolayout clone en apps die zich installeren en openen zonder dat je ze geïnstalleerd hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 18-05-2016 21:07 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Matis schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:04:
Fijn: Bug #64938 libxml_disable_entity_loader setting is shared between threads :|

Ondanks dat ik php5-fpm naar versie 5.6.21 heb getild, nog steeds geen succes :/
Zie Voutloos in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➑"

Er zijn meerdere bugs in dit hoekje. Zelfs na fixen kan je maar beter gewoon mijn vaker gegeven advies blijven volgen: In elk script waarin je affected functions gebruikt moet je zelf libxml_disable_entity_loader() aanroepen omdat je anders niet weet wat je aan het doen bent.

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:08

F.West98

Alweer 16 jaar hier

BikkelZ schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:07:
Nog leuke dingen voorbij gekomen op Google I/O? Schakelde pas laat in.

Ik zag een soort autolayout clone en apps die zich installeren en openen zonder dat je ze geïnstalleerd hebt.
Yup. Instant Apps: YouTube: Google I/O 2016: Introducing Android Instant Apps
Echt heel geweldig

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
xzaz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:04:
[...]

Hetgeen waar Tweakers in doorgeslagen is is het antwoord. 'Zoek maar op Google'-mentaliteit. De kracht van so is juist de echte antwoorden.
Met de duimpjes+beste antwoord zijn er wel een paar gamification features toegevoegd. Binnen de devschuur zou imo daarmee flink doorpakken niet per se kwaad kunnen. Huidige stand is dat het publiek geheim is dat dit forum bestaat voor de Coffee Corner. :P

En misschien zijn compleet lineaire topics ook beter geschikt voor 1 centraal gesprek ipv een open goede vraag met meerdere antwoorden en diens reacties en toevoegingen. B) Heel cynisch gezien is de t.net frontpage met hierarchische, gewogen antwoorden misschien beter uitgerust voor de echte vraagtopics.

NB: Let wel, SO (en ook in mindere mate de t.net frontpage) is heel resultaat en score gericht. Dus uiteraard ook minder gezellig. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Voutloos op 18-05-2016 21:25 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:38

RayNbow

Kirika <3

En waarom niet gewoon een web app als alternatief? :+

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

RayNbow schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:29:
[...]

En waarom niet gewoon een web app als alternatief? :+
Web apps zijn toch minder. Ze voelen gewoon meer sluggish, minder responsive, hebben vaak 1 OSFA-layout en kunnen niet integreren met de rest van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
F.West98 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:30:
[...]
Web apps zijn toch minder. Ze voelen gewoon meer sluggish, minder responsive, hebben vaak 1 OSFA-layout en kunnen niet integreren met de rest van het systeem.
Say what? Wat je nu zegt was al achterhaald toen jij amper met de basisschool klaar was. :o

Responsive is een keuze. En zelfs binnen een app heb je met steeds meer devices (geldt ook voor iOS met 3 maten tablets en retina etc) vergelijkbaar werk te doen. :Z

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Voutloos schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:40:
[...]
Say what? Wat je nu zegt was al achterhaald toen jij amper met de basisschool klaar was. :o

Responsive is een keuze. En zelfs binnen een app heb je met steeds meer devices (geldt ook voor iOS met 3 maten tablets en retina etc) vergelijkbaar werk te doen. :Z
Vind jij de twitter/facebook/whatever webapp een goed alternatief voor de volledige app? Die van Twitter is veel lelijker, die van FB ook. Daarnaast lacken ze allerlei functionaliteiten, zijn ze toch minder snel dan de native-varianten en voelen ze minder geïntegreerd in het systeem.
Het is vast technisch wel mogelijk om goede webapps te maken, maar in de praktijk wordt het toch bar slecht uitgevoerd. De laag van de browser maakt het toch lastiger om iets performants op te zetten. Ik heb nog geen enkele website gezien die net zo snappy reageert als een native.
Maar het OSFA-argument blijft staan. Er zijn geen webapps met material design op Android en iOS-layout op iOS. Iedere site doet het anders, de 'back'-toets werkt niet op elke site hetzelfde, en dat breekt de voorspelbaarheid van het systeem. Native apps werken allemaal ongeveer hetzelfde, hebben iig dezelfde UI-elementen en gebruiken over het algemeen allemaal dezelfde 'stijl'.
Technische integratie is tegenwoordig idd niet meer echt een argument. Maar de rest imo nog wel.

[ Voor 13% gewijzigd door F.West98 op 18-05-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, ja. Mobiele websites zuigen in vergelijking met een fatsoenlijke app.

En Cordova/Phonegap zijn leuk, maar vind ik niet echt fatsoenlijk :|

[ Voor 5% gewijzigd door Alex) op 18-05-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik zag toevallig de AliExpress app te gebruiken gisteren en ik zei tegen mijn vrouw "wow, deze site werkt écht goed mobiel!" en prompt vandaag op Google I/O zeggen ze precies het zelfde. Maar het is waar, meestal is een mobiele site zo kut dat je toch liever een app pakt.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Alex) schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:16:
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, ja. Mobiele websites zuigen in vergelijking met een fatsoenlijke app.

En Cordova/Phonegap zijn leuk, maar vind ik niet echt fatsoenlijk :|
Toch vind ik sommige mobile sites beter dan de apps die ze hebben :+ . Voorbeeld was Facebook of de nu.nl app. Wat zijn die dramatisch zeg.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Tja, pas zodra ze de JS engines zo snel hebben dat ze net zo snel kunnen renderen als een native app zal het altijd achter blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

F.West98 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:48:
[...]

Vind jij de twitter/facebook/whatever webapp een goed alternatief voor de volledige app?
Om eerlijk te zijn wel, neem het extreme LinkedIn app. Die zonder te vragen je adresboek upload en je allerlij contacten voorstelt. Had het nummer van een auto schade geval opgeslagen, of ik die niet toe wilde voegen. 8)7

Maar ook de Facebook webpage werkt prima. Geen notificaties die ik uit moet zetten. Heerlijk. Geef mij maar een website.

Alleen voor tweakers.net zou een app wel fijn zijn. :P

Het zou overigens wel fijn zijn als je een soort sandbox vensters zou kunnen hebben. Zodat ik niet op iedere pagina die ik bezoek achtervolgt wordt door mijn Facebook vrienden. Ben net te lui om een incognito venster te gebruiken om bij sites in te loggen.

Of klink ik nu heel erg alu hoedje.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

ajakkes schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 01:11:
[...]

Om eerlijk te zijn wel, neem het extreme LinkedIn app. Die zonder te vragen je adresboek upload en je allerlij contacten voorstelt. Had het nummer van een auto schade geval opgeslagen, of ik die niet toe wilde voegen. 8)7

Maar ook de Facebook webpage werkt prima. Geen notificaties die ik uit moet zetten. Heerlijk. Geef mij maar een website.
Met Android 6 moet je daar eerst expliciet toestemming voor geven dus kan dat niet zomaar.
Maar voor mij zit 't 'm voor een groot deel in de consistentie tussen apps/sites. Zolang jij de ingebouwde Android tools bouwt om jouw app te maken zijn animaties vergelijkbaar, stijlen vergelijkbaar, enz. Op 't web moet je 't allemaal zelf inbouwen en dan krijg je dus verschillende implementaties, wat een gefragmenteerde user experience heeft. Ik gebruik de FB website bewust niet omdat die echt heel lelijk is :+
En de app is op mijn telefoon snel genoeg, maar snap dat die op sommige telefoons wel erg log is. (en die notificaties vind ik juist handig :P )
Alleen voor tweakers.net zou een app wel fijn zijn. :P

Het zou overigens wel fijn zijn als je een soort sandbox vensters zou kunnen hebben. Zodat ik niet op iedere pagina die ik bezoek achtervolgt wordt door mijn Facebook vrienden. Ben net te lui om een incognito venster te gebruiken om bij sites in te loggen.

Of klink ik nu heel erg alu hoedje.
Huh? Bedoel je dat FB kan zien welke sites jij in andere tabs opent of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
F.West98 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 01:17:
[...]

Tegenwoordig heeft iedere site wel ergens een 'like ons op Facebook '-knop verstopt zitten... en als dat niet het geval is, dan legt de site wel een layer over de pagina heen met dat verdomde duimpje.

Je moet zo onderhand ook mobiel een adblocker gaan gebruiken. Jammer genoeg ondersteunt Chrome nog altijd geen extenskes op Android. Firefox Mobile doet dat trouwens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

F.West98 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 01:17:

Ja, Facebook en Google hebben dat heel slim aangepakt. Een ik geef de developer een leuke functie in ruil voor website statistieken. Das dan weer het voordeel van de app. Kan je in de browser uitloggen. Al heb je natuurlijk altijd nog een tracking koekje. Maar geen volledig door de gebruiker ingevuld user profile.

Zo gebruik ik vaak LinkedIn om een gezicht bij een naam te zoeken, maar weet ik eigenlijk zeker dat de persoon 2 dagen later in lijn lijstje met deze personen bekeken uw profiel staat. Dat doe ik dan dus maar incognito.

Edit : Als je altijd responsive sites gebruikt zijn deze ook redelijk consistent. Niet material, maar wel overal gelijk. En je hebt natuurlijk altijd banken zoals de rabobank die vinden dat je zelf app moet designen.

[ Voor 13% gewijzigd door ajakkes op 19-05-2016 07:09 ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

F.West98 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:30:
[...]

In de voorbeelden die Google liet zien zag ik weinig specifieks dat integratie met het rest van het systeem vereiste (alleen Google Wallet). Voor de rest zag ik video'tjes en een webshop... iets wat je direct in de browser kon tonen i.p.v. eerst de browser laden en daarna pas de halve app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:00
Instant Apps wil je toch niet. Dan krijg je nu in plaats van een crappy mobiele site waar soms niet eens een volledige site linkje op zit een app door de strot geduwd. En waarom? Om een video af te spelen, nou volgens mij kunnen browsers dat prima tegenwoordig |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Instant Apps zag er wel geinig uit, maar ik moest toch even kijken of het niet 1 april was toen ze een revolutionaire chatapp genaamd Allo introduceerden. "You can now express yourself even more by changing the size of the text you are sending. This has never been done before!".

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Alex) schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:16:
Het omgekeerde is ook waar: apps zuigen in vergelijking met een fatsoenlijke mobiele website.

Ik heb toch aardig wat apps staan (en weer weggegooid) die het presteren om niet meer te zijn dan statische tekst of een form + resultaat... maar dan zonder de handige dingen van een webpagina.

Not to mention dat geen app bovendien nog veel meer zuigt, en de meeste nog steeds te lam zijn om voor Windows te ontwikkelen...

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

incaz schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:58:
[...]

Not to mention dat geen app bovendien nog veel meer zuigt, en de meeste nog steeds te lam zijn om voor Windows te ontwikkelen...
Tja, als minder dan 3% van je klanten een Windows Phone heeft, is het gewoonweg niet kostendekkend om een Windows app te ontwikkelen. Dat heeft niet zozeer met lui of lam te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Als zelfs grote bedrijven zoals HERE (het vroegere TeleAtlas) besluiten om Windows Phone niet meer te ondersteunen, terwijl ze al een app hebben, wéét je dat er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zijn er mensen die naar Phonegap day gaan (zijn gegaan) vandaag in Amsterdam?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

BtM909 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:41:
Zijn er mensen die naar Phonegap day gaan (zijn gegaan) vandaag in Amsterdam?
Dat hoop ik wel voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:07
Ik moest het googlen (dus nee ik ga niet). Wat een enorm tyfus brakke website zeg. Dan heb je een browserhoogte van 1200px en het enige wat je ziet is een titel en een datum 8)7

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Ger schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:32:
Ik moest het googlen (dus nee ik ga niet). Wat een enorm tyfus brakke website zeg. Dan heb je een browserhoogte van 1200px en het enige wat je ziet is een titel en een datum 8)7
Ik vind het wel meevallen hoor. Gewoon een landing page met twee evenementen. Ik klik op Amsterdam, scroll naar beneden en alle info die ik zou willen staat daar redelijk compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:07
Die landingspage kan ik ergens nog wel begrijpen, maar zodra je op Amsterdam klikt, krijg je dus een wit vlak van 1063px hoog met daarin de volgende informatie:
PGDEU
MAY 19, 2016 * AMSTERDAM
Wow.

Scroll ik 1000px naar beneden, dan zie ik nog een keer datzelfde gevolgd door de vermelding dat het een conferentie voor PhoneGap developers is en wat een kaartje kost.

Nog maar eens 800px scrollen dan. Jeuj, informatie!

Sorry hoor, maar 1800px aan schermruimte gebruiken voor een titel, subtitel en datum kan ik niet echt een goed ontwerp noemen. Nou is het natuurlijk mobile first, maar ik neem toch aan dat de meeste app developers in hun natuurlijke habitat eerder achter een desktop zitten te werken dan achter een smartphone.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Die site voldoet toch aan alle eisen van 2016 ... scoort in iedergeval volle punten op (gebrek aan) "informatie dichtheid".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Alex) schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:30:
Als zelfs grote bedrijven zoals HERE (het vroegere TeleAtlas) besluiten om Windows Phone niet meer te ondersteunen, terwijl ze al een app hebben, wéét je dat er iets mis is.
Of beter gezegd; als zelfs Microsoft in z'n productpresentaties (bijvoorbeeld het SharePoint 2016 launch event) voornamelijk op iPhone's en Android toestellen demos geeft, weet je dat je dat er iets niet in de haak zit.

Geeft niet het beeld dat Microsoft nog heel veel vertrouwen heeft in z'n eigen mobile product.

[ Voor 8% gewijzigd door Laurens-R op 19-05-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wel jammer dat ze daarvoor meego / maemo mee het graf in hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

xzaz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:04:
[...]

Er is een subtiel maar aanzienlijk verschil tussen "Help mij met dit acute probleem!" en "Hoe kan ik dit probleem oplossen?".

Met uitzondering van obscure bugs en andere ongedocumenteerde eigenaardigheden durf ik bijvoorbeeld te stellen dat iedere .NET- en C#-gerelateerde vraag al eens gesteld is. Toch komen er elke dag weer honderden vragen bij à la NullReferenceException, IndexOutOfRangeException, "Hoe stuur ik meerdere models naar één view", "Hoe parse ik een datum in dit formaat" en "Waarom wil deze JSON niet deserializeren".

De mensen die vragen stellen uit die categorie zijn simpelweg niet het initiëel beoogde publiek van die site. Ja, ze kunnen tegenwoordig gewoon hun vraag stellen, en ja, er springen altijd wel een paar mensen op om die vragen te beantwoorden, en nee, de down- en closevoters zijn daar meestal niet op tijd bij.

Maar goed, ik heb al genoeg gerant op die site. :P Ik vermaak me er nog steeds uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Laurens-R schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:27:
[...]
Of beter gezegd; als zelfs Microsoft in z'n productpresentaties (bijvoorbeeld het SharePoint 2016 launch event) voornamelijk op iPhone's en Android toestellen demos geeft, weet je dat je dat er iets niet in de haak zit.

Geeft niet het beeld dat Microsoft nog heel veel vertrouwen heeft in z'n eigen mobile product.
Als Windows Mobile gebruiker maak ik mij niet heel erg veel zorgen. Ze zullen het niet stopzetten de komende 3 jaar. Tegen die tijd kijk ik wel weer. Vind het eigenlijk wel te begrijpen dat ze het showen op Android en iOS. Daar zit gewoon de grootste doelgroep en de mensen waar ze de meeste moeite voor moeten doen om ze te overtuigen.
Ik zie ook nog genoeg verbeteringen langskomen in de insider builds van Windows 10 en alle apps dat ik er vertrouwen in heb dat het nog wel even blijft bestaan. Het komende jaar zullen ze minder of geen toestellen uitbrengen en daarna zien we wel weer. Ik vermoed een Surface achtige strategie, waarbij ze de toon zetten voor devices met Windows 10 Mobile en de rest overlaten aan andere partijen. Er zijn genoeg Android fabrikanten die ook graag ook met een ander platform bezig zijn. Alles wedden op 1 paard is nooit verstandig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
CodeCaster schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:39:
[...]

Er is een subtiel maar aanzienlijk verschil tussen "Help mij met dit acute probleem!" en "Hoe kan ik dit probleem oplossen?".

Met uitzondering van obscure bugs en andere ongedocumenteerde eigenaardigheden durf ik bijvoorbeeld te stellen dat iedere .NET- en C#-gerelateerde vraag al eens gesteld is. Toch komen er elke dag weer honderden vragen bij à la NullReferenceException, IndexOutOfRangeException, "Hoe stuur ik meerdere models naar één view", "Hoe parse ik een datum in dit formaat" en "Waarom wil deze JSON niet deserializeren".

De mensen die vragen stellen uit die categorie zijn simpelweg niet het initiëel beoogde publiek van die site. Ja, ze kunnen tegenwoordig gewoon hun vraag stellen, en ja, er springen altijd wel een paar mensen op om die vragen te beantwoorden, en nee, de down- en closevoters zijn daar meestal niet op tijd bij.

Maar goed, ik heb al genoeg gerant op die site. :P Ik vermaak me er nog steeds uitstekend.
En waarom is het erg dat dit soort vragen steeds weer worden gesteld? Ik bedoel.. wat is eigenlijk het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

xzaz schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:49:
[...]

En waarom is het erg dat dit soort vragen steeds weer worden gesteld? Ik bedoel.. wat is eigenlijk het probleem?
Daar zijn meerdere problemen mee.

Ten eerste is de vraag al eerder beantwoord, dus je krijgt ofwel duplicatie van content, dan wel fragmentatie van content (manier X staat bij vraag 1, manier Y staat bij vraag 2). Dit is slecht voor het onderhoud van de posts en voor de vindbaarheid ervan.

Ten tweede is het volume lastig. Doordat er zoveel wordt gepost, is het al moeilijk genoeg om iedere post te laten bekijken door iemand met kennis van zaken. Hierdoor worden er veel incorrecte antwoorden gepost (van compileerfouten die zijn te fixen tot aan denkfouten die het volledige antwoord invalideren), die zelfs worden geüpvoted. Zulke antwoorden blijven dus op de site staan, en worden daarna door latere Google-bezoekers voor waar aangenomen.

Ten derde geeft het beantwoorden van iedere vraag een signaal af: het maakt niet uit wat voor vraag je stelt, hij wordt toch wel beantwoord voordat de "zeikerds" hem sluiten. Waarom dat slecht is: zie punt 1 en 2 hierboven.

Dus, het probleem: er zijn te weinig mensen die goede antwoorden posten, en te veel mensen die slechte antwoorden posten, en te weinig mensen die laatstgenoemde antwoorden modereren. Het verhogen van het aantal vragen dat op de site blijft staan lost dit probleem niet op, integendeel.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 19-05-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

EddoH schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:06:
[...]

Tja, als minder dan 3% van je klanten een Windows Phone heeft, is het gewoonweg niet kostendekkend om een Windows app te ontwikkelen. Dat heeft niet zozeer met lui of lam te maken...
Project Islandwood? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
CodeCaster schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:57:
[...]

Daar zijn meerdere problemen mee.

Ten eerste is de vraag al eerder beantwoord, dus je krijgt ofwel duplicatie van content, dan wel fragmentatie van content (manier X staat bij vraag 1, manier Y staat bij vraag 2). Dit is slecht voor het onderhoud van de posts en voor de vindbaarheid ervan.
De zelfde vraag kan meerdere juiste antwoorden bevatten. Het antwoord wat eerder is gegeven hoeft niet meer van toepassing te zijn op de huidige versie van de software.
Ten tweede is het volume lastig. Doordat er zoveel wordt herhaald, is het moeilijk om iedere post te laten bekijken door iemand met kennis van zaken. Hierdoor worden er veel incorrecte antwoorden gepost (van compileerfouten die zijn te fixen tot aan denkfouten die het volledige antwoord invalideren), die zelfs worden geüpvoted dus daarna door latere Google-bezoekers voor waar worden aangenomen.
We hebben het nu over SO. Mensen zijn niet verplicht om een antwoord te geven. SO gaat niet zozeer om de 'foute' antwoorden. Je hebt op SO juist de mogelijk om een antwoord wat vorig jaar een antwoord was nu niet meer het antwoord is. Een incorrect antwoord kan volgend jaar het correct antwoord zijn.
Ten derde geeft het beantwoorden van iedere vraag een signaal af: het maakt niet uit wat voor vraag je stelt, hij wordt toch wel beantwoord voordat de "zeikerds" hem sluiten. Waarom dat slecht is: zie punt 1 en 2 hierboven.
Alsof je verplicht bent die antwoorden te beantwoorden? Het is de arrogantie van mensen die dit soort 'simpele' vragen blijkbaar moeten beantwoorden om hun intelligentie aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

xzaz schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:02:
[...]

De zelfde vraag kan meerdere juiste antwoorden bevatten.
Ik heb het over het scenario dat één vraag meerdere keren gesteld wordt, en dat iedere versie andere antwoorden krijgt die allemaal op dezelfde vraag van toepassing zijn.
Het antwoord wat eerder is gegeven hoeft niet meer van toepassing te zijn op de huidige versie van de software.
Zeer zelden tot nooit van toepassing. Misschien bij jQuery, maar niet bij .NET.
We hebben het nu over SO. Mensen zijn niet verplicht om een antwoord te geven. SO gaat niet zozeer om de 'foute' antwoorden. Je hebt op SO juist de mogelijk om een antwoord wat vorig jaar een antwoord was nu niet meer het antwoord is. Een incorrect antwoord kan volgend jaar het correct antwoord zijn.
Dat slaat totaal niet op het stuk tekst wat je aanhaalt. 90% van de antwoorden die worden gepost zijn slecht: geen uitleg, code die niet compileert, code die gecopy-pasted is van de eerste Google-hit op de titel van de vraag, heeft niets te maken met de vraag, enzovoorts. Dat is volgend jaar niet ineens wel een goed antwoord.
Alsof je verplicht bent die antwoorden te beantwoorden? Het is de arrogantie van mensen die dit soort 'simpele' vragen blijkbaar moeten beantwoorden om hun intelligentie aan te tonen.
Slaat wederom niet op het stuk tekst wat je aanhaalt.

Ik mis geloof ik een beetje het punt wat je wil maken. Mijn punt is: Stack Overflow heeft een kwaliteitsprobleem, doordat de site wordt overspoeld met low-effort vragen die toch wel worden beantwoord door low-rep copy-pastende beantwoorders. Hierdoor hebben de users die wél ervaring hebben geen zin en tijd meer om alle antwoorden te modereren, en blijft er dus troep op de site staan, wat weer slecht is voor de vindbaarheid van kwalitatieve en correcte antwoorden.

Jouw punt lijkt te zijn: "Maar iedereen heeft toch het recht op een antwoord op hun vraag, en je hóeft 'slechte' vragen toch niet te beantwoorden", wat volgens mij de plank een beetje misslaat.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 19-05-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
CodeCaster schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:09:
Ik mis geloof ik een beetje het punt wat je wil maken. Mijn punt is: Stack Overflow heeft een kwaliteitsprobleem,
Ik noem dat juist als een kwaliteit. Een kwaliteit die Tweakers mist; zie het forum Programming op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm valt nog niet mee .. nieuwe android phone in gebruik nemen.
Berg instellingen en apps nodig om er wat fatsoenlijks van te maken :p
Of is het gewoon weer eens het gebrek dat ik me aan de standaard (instellingen) weiger te conformeren.

[ Voor 27% gewijzigd door gekkie op 19-05-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Is Stack Overflow niet een combinatie van een populariteitswedstrijd en een quiz? 8)7

Persoonlijk heb ik gemixt gevoelens over het gebruik van SO. Het is een goeie tool voor goeie ontwikkelaars terwijl het tegelijk een slechte tool is voor slechte ontwikkelaars.

Misschien dat ik voor de grap SO ga blacklisten en kijken hoe ik het ervaar 7(8)7

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
SO is toch prima om op een duf moment wat oplossingssuggesties voor je probleem te verkrijgen ?
Het ontslaat je niet van zelf nadenken en niet de eerste de beste oplossing copy en pasten, maar verder ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
EddoH schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:06:
Ook helemaal geen gevolg van systematische ontmoediging enzo... Windows werd een tijd geleden nog heel erg aangevallen door hun misbruik van monopolieposities... inmiddels werken we allemaal hard mee om de markt zo gesloten mogelijk te houden. Google is vrijwel alles, Apple is een nog geslotener alternatief, en that's it.

Kostendekkend is een beetje met welke insteek je het begint. De insteek is helaas al 20 jaar 'nee, we denken NIET aan interoperabiliteit' en dus is het elke keer 'te duur' om een versie te maken die geen flash gebruikt, bruikbaar is buiten IE 4.0, bruikbaar is op een ander scherm, leesbaar is als je fontgrootte omhoog gooit.. want wie doet dat nou? We hebben 1 persona gemaakt als standaardgebruiker en iedereen die daarbuiten valt is gek - hoe durven ze, hadden ze maar niet....
Uiteindelijk worden ze steevast ingehaald door de werkelijkheid: IE is uit, Flash is uit, standaard device modes zijn uit... dus die kosten hebben ze vrijwel onveranderlijk moeten maken - meestal door het oude systeem aan de kant te gooien, allerlei opgebouwde kennis daarbij weg te gooien en met een nieuw maar in wezen net zo rigide systeem gewoon koppig dezelfde fout opnieuw te maken door te ontwikkelen op wat er is en niet mee te werken aan een divers landschap van mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:28:
SO is toch prima om op een duf moment wat oplossingssuggesties voor je probleem te verkrijgen ?
Het ontslaat je niet van zelf nadenken en niet de eerste de beste oplossing copy en pasten, maar verder ach.
Dat is eigenlijk de perfecte handleiding voor SO d:)b

Echter als ik mijn werk van een duf moment inspecteer dan is vaak dit mijn reactie...
Afbeeldingslocatie: http://tclhost.com/n5hzGPx.gif

Zegt echter misschien meer over mij dan over SO ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

incaz schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:35:
[...]

Ook helemaal geen gevolg van systematische ontmoediging enzo... Windows werd een tijd geleden nog heel erg aangevallen door hun misbruik van monopolieposities... inmiddels werken we allemaal hard mee om de markt zo gesloten mogelijk te houden. Google is vrijwel alles, Apple is een nog geslotener alternatief, en that's it.

Kostendekkend is een beetje met welke insteek je het begint. De insteek is helaas al 20 jaar 'nee, we denken NIET aan interoperabiliteit' en dus is het elke keer 'te duur' om een versie te maken die geen flash gebruikt, bruikbaar is buiten IE 4.0, bruikbaar is op een ander scherm, leesbaar is als je fontgrootte omhoog gooit.. want wie doet dat nou? We hebben 1 persona gemaakt als standaardgebruiker en iedereen die daarbuiten valt is gek - hoe durven ze, hadden ze maar niet....
Uiteindelijk worden ze steevast ingehaald door de werkelijkheid: IE is uit, Flash is uit, standaard device modes zijn uit... dus die kosten hebben ze vrijwel onveranderlijk moeten maken - meestal door het oude systeem aan de kant te gooien, allerlei opgebouwde kennis daarbij weg te gooien en met een nieuw maar in wezen net zo rigide systeem gewoon koppig dezelfde fout opnieuw te maken door te ontwikkelen op wat er is en niet mee te werken aan een divers landschap van mogelijkheden.
Ik vind op oude technieken voortboorduren nou niet echt te vergelijken met het wel of niet kiezen voor een bepaald platform...

Het is natuurlijk heel mooi en idealistisch om alle platformen te willen ondersteunen, maar de realiteit is heel anders. Wij hebben hier een beperkt aantal developers, met een beperkt aantal uren per week. Als wij ook een Windows Phone app gaan maken, betekent dit simpelweg dat andere features (zoals bijvoorbeeld compatibility met < IE9 browsers, afwijkende schermformaten, of toch die Linux support goed krijgen) niet geïmplementeerd worden en er minder geld binnenkomt, omdat het merendeel van de klanten heel andere features wil.

Ik wil heel graag meewerken aan een 'landschap van mogelijkheden'. Echter betekent dat gewoon dat we meer werk en op meer platformen moeten doen. Dat is gewoonweg, voor ons, niet te doen.

Daarnaast is het ook gewoon een beetje vooruitkijken: als wij niet zien dat Windows Phone een groeiend platform is, gaan we daar ook niet in investeren. En ja, dat is een beetje een kip/ei verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 19-05-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik probeer wel eens vragen te beantwoorden op SO maar het valt nog niet mee ondanks dat ik filter op dingen waar ik expertise in heb. Wat ook jammer is is dat vraagstellers vaak half vaag afhaken op een gegeven moment.

Toch heb ik gisteren nog een mooi stukje code gecopy-paste voor het kopiëren van HttpCookieContainer naar een custom CookieContainer voor WebClient. Al had ik het idee wel dat dat de oplossingsrichting was, was het alsnog fijn dat het kant-en-klaar op SO stond inclusief upvotes van mensen bij wie het blijkbaar ook werkte.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Is er nog geen koffie?

* ElkeBxl gooit thermos koffie in de coffeecorner tesamen met thermos thee en thermos chocomelk. Oh en een goeie bak Westmalle Tripel wordt koud gezet

Ik ga het nodig hebben, ik heb gisteren een verkeerde versie van een applicatie in qualification gezet... Oepsie :p Gelukkig hebben we het nu ontdekt want morgen gaan we naar productie. Ik zou nogal wat horen als productie op zijn gat zou liggen...

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ElkeBxl schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:41:
Is er nog geen koffie?

* ElkeBxl gooit thermos koffie in de coffeecorner tesamen met thermos thee en thermos chocomelk. Oh en een goeie bak Westmalle Tripel wordt koud gezet

Ik ga het nodig hebben, ik heb gisteren een verkeerde versie van een applicatie in qualification gezet... Oepsie :p Gelukkig hebben we het nu ontdekt want morgen gaan we naar productie. Ik zou nogal wat horen als productie op zijn gat zou liggen...
Een oplevering naar productie in het weekend? Je bent of een macho, of je bent een ontwikkelaar. >:)

That being said, dit weekend ga ik wel even met de buildserver spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DevWouter schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:31:
[...]
Een oplevering naar productie in het weekend? Je bent of een macho, of je bent een ontwikkelaar. >:)
In frankrijk straks geen probleem .. de baas mag je toch niet lastig vallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

DevWouter schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:31:
[...]

Dat is de standaard hier in het bedrijf :p 1 keer per maand op 1 van de laatste zaterdagen doen we oplevering naar productie. Er moeten er dan altijd standby staan, gelukkig heb ik dat nog niet moeten doen.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:56
Ik was ook gevraagd of ik kon helpen bij de productiegang volgend weekend.
Dat krijg je wanneer je systeem ma-vr volop in gebruik is en een nieuwe installatie *iets* meer werk is dan een uurtje. ;)
Gelukkig was het antwoord: op vakantie! :)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Daarom zijn buildservers zo fantastisch, als ze goed zijn ingericht dan mogen ze van mij automatisch deployen naar productie en (afhankelijk van het soort software) hebben de gebruikers er geen last of minimale last van.

(Tenzij er iets fout gaat in het bouwproces waardoor de hele database gedropped en gereseed wordt. Godzijdank deden we dat toen alleen naar de acceptatieserver :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
DevWouter schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:10:

(Tenzij er iets fout gaat in het bouwproces waardoor de hele database gedropped en gereseed wordt.
En dat voorkom je door het account waarmee je deployed geen rechten te geven op DROP DATABASE :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ElkeBxl schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:41:
Is er nog geen koffie?

Ik ook.
Incident report
Last commit: Simon E.
Regarding: Unwanted disclosure of resources
Impact: Critical
Short description: In edge cases, customer data is unwillingly released publicly, despite encryption.
Jep, fun day. Bleek achteraf niet mijn fout te zijn, maar mijn naam was op de laatste commit (merge branche commit).
Fun times.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Firesphere schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:33:
Jep, fun day. Bleek achteraf niet mijn fout te zijn, maar mijn naam was op de laatste commit (merge branche commit).
Het spel voor alle leeftijden: Vingertje wijzen! :F

Heb ook eens keer de pagina doorgelezen over root causes analysis en toen spontaan de slogan "eerst probleem oplossen en dan pas onderzoek wie de schuldige is" geintroduceerd. We hebben toen geen één keer stap 2 van die slogan gedaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

DevWouter schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:07:
[...]

Het spel voor alle leeftijden: Vingertje wijzen! :F

Heb ook eens keer de pagina doorgelezen over root causes analysis en toen spontaan de slogan "eerst probleem oplossen en dan pas onderzoek wie de schuldige is" geintroduceerd. We hebben toen geen één keer stap 2 van die slogan gedaan O-)
Huh, vingertje wijzen? Totaal niet. Fijne assumptie dat ik uberhaupt zou proberen onder mijn verantwoordelijkheid uit te komen.
Zo bedoelde ik het helemaal niet. En heb ik ook nergens gezegd.
En eerlijk gezegd? Ik vind jouw opmerking ontoepasselijker, dan vingertje wijzen. Je neemt aan dat ik het zou hebben doorgeschoven, of geen advies van collega's zou hebben ingewonnen.
Dat zeg ik nergens. Dat het achteraf geen fout was van mij persoonlijk, is geen enkele indicatie dat ik niet mijn verantwoordelijkheid op me neem.
Het was voor mij een fijne bijkomstigheid achteraf. Het was alleen maar een opluchting omdat ik nogal bekend sta om zeer security-minded. Wie wel de """schuldige""" was, is totaal irrelevant.

Je doet een aantal aannames, die totaal nergens op slaan.
I'll just leave this here:
Assumptions are the mother of all fuckups

[ Voor 33% gewijzigd door Firesphere op 20-05-2016 13:28 ]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
Firesphere schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:13:
[...]

Huh, vingertje wijzen? Totaal niet. Fijne assumptie dat ik uberhaupt zou proberen onder mijn verantwoordelijkheid uit te komen.
Zo bedoelde ik het helemaal niet. En heb ik ook nergens gezegd.
En eerlijk gezegd? Ik vind jouw opmerking ontoepasselijk, dan vingertje wijzen. Je neemt aan dat ik het zou hebben doorgeschoven, of geen advies van collega's zou hebben ingewonnen.
Dat zeg ik nergens. Dat het achteraf geen fout was van mij persoonlijk, is geen enkele indicatie dat ik niet mijn verantwoordelijkheid op me neem.
Het was voor mij een fijne bijkomstigheid achteraf. Het was alleen maar een opluchting omdat ik nogal bekend sta om zeer security-minded. Wie wel de """schuldige""" was, is totaal irrelevant.
Volgens mij bedoelt DevWouter juist dat de anderen met hun vinger naar jou wezen zonder eerst uit te zoeken waar het probleem precies ontstaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Jegorex schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:21:
[...]

Volgens mij bedoelt DevWouter juist dat de anderen met hun vinger naar jou wezen zonder eerst uit te zoeken waar het probleem precies ontstaan is.
Ik heb het idee van niet, gezien de quote.
Het probleem kan al ver voordat het bij "mijn" team terecht kwam, zijn ontstaan. Er staat ook expliciet "Latest commit" niet "Cause of issue". Nogal een groot verschil. En in een incident-report (ik heb de SHA uiteraard weggelaten, maar dat terzijde), is het nogal logisch om te verwijzen naar de laatste commit, zodat er een trace kan worden gemaakt, naar het probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door Firesphere op 20-05-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sorry Firesphere, denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben.

Je had het namelijk over "Bleek achteraf niet mijn fout te zijn" en daardoor ging ik er van uit dat men in eerste instantie er wel van uit ging dat het jouw fout was.
De opmerking was dan ook bedoeld om je een hart onder je riem te steken. Misschien als ik goed bekend was met jouw rol of jouw verantwoordelijkheid binnen het bedrijf dat ik het op een andere manier gebracht had.

Het spijt me dat mijn reactie een tegengestelde effect bij jou had dan ik had bedoeld. Dat was absoluut niet de bedoeling en daarvoor mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Firesphere schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:24:
[...]

Ik heb het idee van niet, gezien de quote.
Het probleem kan al ver voordat het bij "mijn" team terecht kwam, zijn ontstaan. Er staat ook expliciet "Latest commit" niet "Cause of issue". Nogal een groot verschil. En in een incident-report (ik heb de SHA uiteraard weggelaten, maar dat terzijde), is het nogal logisch om te verwijzen naar de laatste commit, zodat er een trace kan worden gemaakt, naar het probleem.
Jouw post deed mij ook denken dat je aan wilde geven dat men onterecht jou als schuldige had aangemerkt...
Anders zou ik niet weten waarom je juist de gehele incident report met jouw naam erbij hier post, maargoed.

[ Voor 7% gewijzigd door EddoH op 20-05-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 01:32

alienfruit

the alien you never expected

Lekker bezig met Fiori krijg ik allemaal vage meldingen van het test team over instabiele apps. Blijkt een van de Fiori apps een oude versie van Moment.js in te laden wat dan er voor zorgt dat enkele andere apps deze versie over nemen en dus gek gaan doen. Toch de hele morgen mee bezig geweest :|

Nu alleen nog de verantwoordelijke voor deze app vinden...

[ Voor 9% gewijzigd door alienfruit op 20-05-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Als je "Last commit" in een bug report aangeeft wordt dat inderdaad nog wel eens anders geinterpreteerd. Geen uitzondering dat je gelijk een mail terug krijgt met de mededeling "ja maar in die commit wordt er absoluut niets met die code gedaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alienfruit schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:32:
Lekker bezig met Fiori krijg ik allemaal vage meldingen van het test team over instabiele apps. Blijkt een van de Fiori apps een oude versie van Moment.js in te laden wat dan er voor zorgt dat enkele andere apps deze versie over nemen en dus gek gaan doen. Toch de hele morgen mee bezig geweest :|

Nu alleen nog de verantwoordelijke voor deze app vinden...
Het was FireSphere! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

SQL:
1
SELECT [ID], [Type], [UserId], [Date], [AdditionalData1], [AdditionalData2], [AdditionalData3], [AdditionalData4], [AdditionalData5] FROM [Statistics]

:X :X :X
En dan is er ook nog een Audit tabel met gedeeltelijk dezelfde informatie qua 'types' maar inhoudelijk verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:51
Firesphere schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:13:
[...]
Je doet een aantal aannames, die totaal nergens op slaan.
[...]
Ehm nee, jij doet dat. Ik begreep hetzelfde als de posters hier boven...

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.West98 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 16:26:
SQL:
1
SELECT [ID], [Type], [UserId], [Date], [AdditionalData1], [AdditionalData2], [AdditionalData3], [AdditionalData4], [AdditionalData5] FROM [Statistics]

:X :X :X
En dan is er ook nog een Audit tabel met gedeeltelijk dezelfde informatie qua 'types' maar inhoudelijk verschillend.
Het kan erger... :9

MySQL:
1
2
3
4
SELECT foo1, foo2, foo3 FROM bar001;
SELECT foo1, foo2, foo3 FROM bar002;
# ...
SELECT foo1, foo2, foo3 FROM bar971;

Door de applicatie gegenereerde tables en kolommen. De fik er in als het aan mij lag... En dan heb ik het niet eens over de applicatie zelf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 16:34:
[...]

Het kan erger... :9

MySQL:
1
SELECT foo1, foo2, foo3 FROM bar971;
971 bars on the wall,
971 bars,
if one of the tables would happen to fall,
970 bars on the wall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

een UNION zou veel mooier zijn :+

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Oh god.. StackOverflow is down... Wat moet ik nu met mijn leven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
DevWouter schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:10:
Daarom zijn buildservers zo fantastisch, als ze goed zijn ingericht dan mogen ze van mij automatisch deployen naar productie en (afhankelijk van het soort software) hebben de gebruikers er geen last of minimale last van.

(Tenzij er iets fout gaat in het bouwproces waardoor de hele database gedropped en gereseed wordt. Godzijdank deden we dat toen alleen naar de acceptatieserver :D )
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
F.West98 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 17:12:
Oh god.. StackOverflow is down... Wat moet ik nu met mijn leven :P
Ze hebben hun naam iets te lekkerlijk genomen of wat ?
SPee schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 17:21:
[...]
Members only:
Members only:

[ Voor 35% gewijzigd door gekkie op 20-05-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, SPee. Het is toch redelijk normaal dat er handmatige stappen moeten gebeuren bij sommige releases? Met SAP hebben wij dat vaak zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De enige handmatige stappen die mensen normaalgesproken moeten doen als ik iets release is het inloggen op de server, het zipje uitpakken, en dubbelklikken op deploy.cmd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
Je wilt die stappen tot een minimum beperken. Niet dat je een groot boekwerk door moet voor de installatie.
Dat geeft grote kans op fouten, die mogelijk in elke omgeving weer terugkomen.
Je wilt bij het overgaan naar de volgende omgeving dat je minder fouten tegenkomt. Bij (veel) handmatige stappen is dat dus niet het geval. Dan besteed je (kostbare) tijd aan het zoeken van bugs die je al 3 keer eerder bent tegengekomen.
Leuk, productie issues wegens *oeps foutje, vergeten dat uit te voeren*.

Daarbij kost de installatie zelf ook veel tijd. Scripten gaat vele malen sneller dan een waarde overtypen/kopieren. Als handmatig 4 uur duurt, terwijl een script binnen 30 minuten klaar is, dan ben je dus wel 3,5 uur aan testtijd (of productietijd) kwijt.

Een paar stappen handmatig is niets erg, maar het moet niet teveel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Members only:
Ik hoop taart :)

Het grootste geheim van korte iteraties is dat je geen bugfix periode rondes hebt, dat is namelijk de volgende iteratie. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

Members only:
Members only:

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

SPee schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:09:
Je wilt die stappen tot een minimum beperken. Niet dat je een groot boekwerk door moet voor de installatie.
Dat geeft grote kans op fouten, die mogelijk in elke omgeving weer terugkomen.
Je wilt bij het overgaan naar de volgende omgeving dat je minder fouten tegenkomt. Bij (veel) handmatige stappen is dat dus niet het geval. Dan besteed je (kostbare) tijd aan het zoeken van bugs die je al 3 keer eerder bent tegengekomen.
Leuk, productie issues wegens *oeps foutje, vergeten dat uit te voeren*.

Daarbij kost de installatie zelf ook veel tijd. Scripten gaat vele malen sneller dan een waarde overtypen/kopieren. Als handmatig 4 uur duurt, terwijl een script binnen 30 minuten klaar is, dan ben je dus wel 3,5 uur aan testtijd (of productietijd) kwijt.

Een paar stappen handmatig is niets erg, maar het moet niet teveel worden.
Je doet net alsof een automatische deploy de heilige graal is qua 'minder tot geen fouten'. Ik heb meer dan 3 jaar zelfs met filezilla meuk overgezet en live dingen aangepast zonder dat er ooit iets fout was gegaan.

Over het algemeen levert automatisering meer fouten op. Oh dingetje vergeten te implementeren in mijn deploy.. Ik bedoel.. different story same shit. Je hebt wel een stuk wat een 'computer' doet, maar dat is ook gemaakt door een mens EN de input is ook van een mens. Je voegt dus nog meer logica toe en derhalve is het extra foutgevoelig.

Het grootste nut van automatisering is dat het tijd oplevert naarmate er meer tijd overheen is gegaan. Het argument dat er minder fouten komen klinkt relatief logisch, maar feitelijk gezien is het domweg niet zo. De enige som die je in feite hoeft te maken is: hoeveelheid logica == kans op fouten. Enorm veel scripts / deploy's etc etc. verhoogt derhalve die kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Je kan beter 1 goede developer hebben die processen automatiseerd dan een aantal middelmatige (of erger) die iets met de hand moeten doen. Snelheids winst is dan misschien minimaal, maar stuk minder foutgevoelig.
Daarnaast als het proces telkens hetzelfde is zonder wijzigingen is een script gewoon beter. Beter 1z goed uitdenken dan telkens opnieuw en misschien een slechte dag hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

* .oisyn zit in Londen
Eet nu in een restaurant van Gordon Ramsey (Union Street Cafe) en hij zit er zelf ook met vrouw en kinderen :)

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 20-05-2016 22:45 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:51

Sebazzz

3dp

Nou.. zo te zien eet je nu niet.

;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

.oisyn schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:44:
* .oisyn zit in Londen
Eet nu in een restaurant van Gordon Ramsey (Union Street Cafe) en hij zit er zelf ook met vrouw en kinderen :)
Dikke NEK O-) :X

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Nu online
Goedemorgen iedereen!

* azerty zet een thermos met koffie, een thermos met chocolademelk en een thermos met thee klaar voor de gegadigden. Ook Firesphere wordt niet vergeten: een goed gekoeld Belgisch biertje staat voor hem klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Douweegbertje schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:41:
[...]
Over het algemeen levert automatisering meer fouten op. Oh dingetje vergeten te implementeren in mijn deploy.. Ik bedoel.. different story same shit.
:? * incaz is confused
Je probeert hier te beweren dat de stappen opschrijven in een plan en dat vervolgens handmatig herhalen minder foutgevoelig is dan diezelfde stappen in een scriptje stoppen zodat die stappen altijd doorlopen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:49
incaz schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:08:
[...]

Je probeert hier te beweren dat de stappen opschrijven in een plan en dat vervolgens handmatig herhalen minder foutgevoelig is dan diezelfde stappen in een scriptje stoppen zodat die stappen altijd doorlopen worden?
Daarnaast test je die deploy toch ook altijd eerst naar een test, dan een acceptatie en zou je alle deployfouten toch wel uit je go-live moeten hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

De enige fout die er na deploy 'acceptatie' nog in zou mogen zitten is het vinden van de productie server.

Maar we weten allemaal dat het niet zo is.

Ik script voornamelijk mijn eigen werk dus otap niet zo veel.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

incaz schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 09:08:
[...]

Je maakt je zin nu precies zo dat het helemaal krom klinkt en in feite is dat niet helemaal wat ik zei. Ik zei dat dingen automatisering de kans groter maakt voor meer fouten. That's it. Uiteraard heb je na een bepaalde tijd vrijwel geen fouten meer en hoef je er niet meer naar om te kijken, maar dat was nou juist mijn punt niet.

Ik heb enorm veel dingen geautomatiseerd. Zoals je misschien af en toe hier hebt gelezen heb ik ergens gewerkt waarbij we niet echt 'websitjes' hebben gemaakt. Het was 1 grote applicatie en uiteindelijk heb ik meerdere dingen omgezet naar een 'digitale omgeving'. Ik kan je gewoon vertellen dat het altijd meer problemen heeft opgeleverd dan dat iemand het handmatig deed.

Sure op het einde heeft het enorm veel tijd opgeleverd en was ik indirect verantwoordelijk dat er na een x-aantal jaar 15 FTE eruit is gegaan maar voordat je eenmaal zover bent.. Nogmaals: meer logica = meer fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Douweegbertje schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 11:02:
[...]
Ik zei dat dingen automatisering de kans groter maakt voor meer fouten. That's it.
Dat lijkt me nog steeds onzin eigenlijk. Zelfs bij het meest basale systeem van een statische website is het handmatig doen een bron van fouten en vergissingen.
Nogmaals: meer logica = meer fouten.
Maar goed, je moet natuurlijk ook niet meer logica toevoegen. Het punt is dat je precies dat automatiseert dat je met de hand doet. Dat introduceert dan geen logica - het formaliseert alleen de logica die anders in je geheugen zit, of omslachtig geschreven in een stappenplan voor deployment. Maar het menselijk geheugen is feilbaar en de menselijke concentratie ook, en dus is automatiseren altijd betrouwbaarder.

De enige vraag die er vaak is, is of de fouten die je oplost door automatisering voldoende tijdwinst opleveren om de steile leercurve te verantwoorden. Zo deploy ik een statische website ook met de hand - dat werkt prima, maar gaat nadrukkelijk niet foutloos, ik vergeet regelmatig iets. Alleen... dat geeft niet. Want het is niet zo'n belangrijke site, en ik ben niet zo bekend met scriptjes om het te verbeteren, dus ik ga daar geen moeite in stoppen.

Maar dat is zeker niet omdat een betere automatisering meer fouten introduceert, alleen dat het van mij een investering vraagt die ik niet bereid ben te doen. Hele andere afweging.

(De dingen die je niet moet automatiseren zijn dingen die menselijk inzicht verlangen. Alleen... dat is bij deployment nadrukkelijk niet aan de orde. Als je deployment een judgement call is, is het hele proces nogal verkeerd. Deployment is: "we hebben deze staat op test/acceptatie (afhankelijk van je setup), dit willen we nu 'voor het eggie" hebben' - dat is dus zeer welomschreven en precies, zonder ook maar iets van judgement. De judgement zit ervoor, OF je iets naar productie wilt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

.oisyn schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:44:
* .oisyn zit in Londen
Leuk, wat kom je hier in Londen doen? Union Street Cafe in de buurt van Southwark? Ik kon daar de menukaart niet lezen, lelijk nep handschrift :X
Het is uiteindelijk allemaal een berekening qua kosten. Als het je een dag duurt om het voor eenmalige taak te automatiseren tegenover de release manager die even een half uurtje bezig is. Dan weet ik het wel hoor...

[ Voor 38% gewijzigd door alienfruit op 21-05-2016 12:20 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 99 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.

Deeltje 11 is alweer in de maak. De topicstart bestaat al, ga dus niet uit eigen beweging een nieuw topic openen. Die wordt zonder pardon gesloten en de geplaatste reacties worden verhuisd naar het juiste topic ;)