Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
iFixIt tasje aankopen Choose wisely: https://www.ifixit.com/St...list&filters[Toolkits]=onFiresphere schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:52:
[...]
Ik moet even de gereedschapberg hier opnieuw opbouwen, maar het zou moeten kunnen zonder breekijzer. Mid2014 model 13" geval.
En ja, voordat iemand iets zegt, deze heb ik (nog steeds!) overgenomen van m'n vorige werkgever.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Beetje context: Moet voor school een phonegap app maken en mij leek het wel leuk om het spelletje set te maken. Phonegap is een compiler om je web-app te compileren voor verschillende platforms en het - alsnog - mogelijk maken van native-functies. Dus nu de symbolen van die kaartjes proberen te maken met SVG en in die divjes te zetten, maar volgens mij zie ik iets over het hoofd.
je mag me nickname afkorten (vapori bv)
Dat je hier niet moet helpdesken?vaporitraha schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:12:
Grrr, svg images die zich buiten de div begeven en ik maar niet in de div krijg, zucht.
Beetje context: Moet voor school een phonegap app maken en mij leek het wel leuk om het spelletje set te maken. Phonegap is een compiler om je web-app te compileren voor verschillende platforms en het - alsnog - mogelijk maken van native-functies. Dus nu de symbolen van die kaartjes proberen te maken met SVG en in die divjes te zetten, maar volgens mij zie ik iets over het hoofd.
maar goed. Je moet de div minimaal een width meegeven (eventueel een height) en dan gewoon de svg 100% width doen. Als je het echt hebt dat je svg niet IN de div zit, dan moet je misschien de svg in de div tags zetten.
je mag me nickname afkorten (vapori bv)
* azerty zet een thermos met koffie, een thermos met chocolademelk en een thermos met thee klaar voor de gegadigden. Ook Firesphere wordt niet vergeten: een goed gekoeld Belgisch biertje staat voor hem klaar.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Wilde net zeggen! Ik word er ook beetje gek vanFiresphere schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 06:13:
Wanneer komt die randomizer azerty?
Er is een subtiel maar belangrijk verschil tussen willen en kunnen. Maar ja wel gehad, en al zouden ze het gewild hebben, aanpassen was onmogelijk omdat er maatwerk software was gemaakt wat direct tegen diezelfde database aan connect en het maken van dat maatwerk heeft dermate veel geld gekost dat het het zeer onverstandig zou zijn omdat nog een keertje uit te geven. Let wel, dit was in de tijd dat een REST API nog niet heel common was en het gaat om een ERP systeem voor een niet alledaags fabricage process met JIT in en uitgangen.Sardaukar schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:45:
Hebben jullie ook wel eens klanten met totaal niet-genormaliseerde databases? En dat ze het ook niet willen aanpassen?
Mijn les, deal with it.. Het is aardig zonde van je energie om er wakker van te liggen, en regel het voor je eigen deel in je storage/model layer zodat je er zelf geen last van hebt
Driving a cadillac in a fool's parade.
Jij bent nooit geconcentree he, een vogel.Ealanrian schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:14:
Bah vandaag voor het eerst in jaren weer de bril op vanwege een komend oogonderzoek. Helaas is mijn hoofd het er niet mee eens. Concentreren is toch wat lastiger nu.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Moet je na gaan hoe het nu is.Firesphere schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:33:
[...]
Jij bent nooit geconcentree he, een vogel.
U bedoeld een no-sql database? Of column based geneuzel? Of in-memory databases?Sardaukar schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:45:
Hebben jullie ook wel eens klanten met totaal niet-genormaliseerde databases? En dat ze het ook niet willen aanpassen?
Waar ze beweren dat je nooit meer aan data modelleren hoeft te doen omdat alles toch zo snel gaat!!!!
Zit overigens een kern van waarheid in. Vaak modelleer je om 2 redenen:
- 3NF (geen redundantie/geen duplicaten)
- Performance
Maar als de performance keigoed is, dan kan je nog steeds wel 3NF modelleren...
En in-memory databases kan je de CPU ook goed verzuipen met een slecht data model. Dus wat je wil
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Mauw?
Omgekeerd als in van een LEFT JOIN een RIGHT JOIN maken, of juist een goede volgorde in de JOINS zetten.mbarie schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:00:
We zijn hier denormalisatie juist aan het overwegen ivm performance issues. Agents moeten soms meer dan 10 sec wachten op een zoekopdracht. Overigens is er ook nog veel winst te behalen door simpelweg queries te rewriten. Ik hoorde over omgekeerde joins, waarbij queries nog maar 10% van de tijd kosten t.o.v. de eerdere versie.
Volgordejbdeiman schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:41:
[...]
Omgekeerd als in van een LEFT JOIN een RIGHT JOIN maken, of juist een goede volgorde in de JOINS zetten.
Ons systeem gaat op korte termijn aardig opschalen wat zich uit in performance degradatie. Het omdraaien van volgorde hier en daar heeft soms enorme performance increase. Best logisch natuurlijk. Ten tijde van de oorspronkelijke implementatie speelde query path en query time (nog) geen rol.
mbarie schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:42:
Zit het random 'm niet in de tijd waarop hij post?
Lijkt haast wel een script zo hehe.

Als ik tijd hebFiresphere schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 06:13:
Wanneer komt die randomizer azerty?
Daar valt zeker heel veel winst mee te halen. Indexes ook als je die nog niet goed hebt staan. Onze "standaard" manier van query opbouwen is toch wel proberen de logische (beste) volgorde aan te houden, door eerst zoveel mogelijk "inner joins" toe te passen, waarbij je op sleutelvelden kan joinen en er per maar 1 resultaat is op basis van die join. Zo is de basis al goed / snel, omdat sleutelvelden natuurlijk ook een index hebben.mbarie schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:44:
[...]
Volgorde.
Ons systeem gaat op korte termijn aardig opschalen wat zich uit in performance degradatie. Het omdraaien van volgorde hier en daar heeft soms enorme performance increase. Best logisch natuurlijk. Ten tijde van de oorspronkelijke implementatie speelde query path en query time (nog) geen rol.
Soms zien we oude (trage) query's terug, waarbij de volgorde "random" lijkt, dus ook veel left joins, op "niet key velden", waardoor er aan die voorwaarde heel veel records voldoen. Is dan inderdaad veel winst te halen door herschrijven.
Mwa, meer in de betekenis van dat het een model is wat prima genormaliseerd kan worden (waar het ook een stuk beter van zou worden qua consistentie en duidelijkheid) maar dat het niet gedaan wordt omdat 'we het altijd zo met deze platte tabellen gedaan hebben'.Motrax schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:37:
[...]
U bedoeld een no-sql database? Of column based geneuzel? Of in-memory databases?
Performance is hier dus totaal geen issue.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Handig, scheelt weer een hoop authenticatie probleemCreepy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 13:12:
WTF, je kan via de Magento 2 API zonder authenticatie even alle product informatie ophalen.....
[ Voor 9% gewijzigd door Geerrrt op 15-03-2016 13:23 ]
Waarschijnlijk krijg je geen info bij foute authenticatie...GeertJam schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 13:22:
[...]
Handig, scheelt weer een hoop authenticatie probleem
Zo krijg je via de SnelstartGateway geen foutmelding als een klant opslaan niet is mislukt. Ook handigEalanrian schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 13:36:
[...]
Waarschijnlijk krijg je geen info bij foute authenticatie...
"Geen info" is best een verschil met een totaal lijst van alle productenEalanrian schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 13:36:
[...]
Waarschijnlijk krijg je geen info bij foute authenticatie...
Dus ook prijzen, wanneer het product (in de toekomst) in de aanbieding gaat, etc, etc, etc,
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Als iets niet mislukt hoop ik altijd dat er geen foutmelding isGeertJam schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 13:57:
[...]
Zo krijg je via de SnelstartGateway geen foutmelding als een klant opslaan niet is mislukt. Ook handig
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Mijn opmerking was ook gericht op dat je zonder auth die info wel krijgt maar ik verwacht dat bij een foute auth je geen info krijgt. Of is dat niet zo?Creepy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:15:
[...]
"Geen info" is best een verschil met een totaal lijst van alle producten![]()
Dus ook prijzen, wanneer het product (in de toekomst) in de aanbieding gaat, etc, etc, etc,

Er is geen verschil tussen geen auth en een verkeerde auth. Met beide krijg je dezelfde info terug. De call is namelijk onbeveiligd...Ealanrian schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:39:
[...]
Mijn opmerking was ook gericht op dat je zonder auth die info wel krijgt maar ik verwacht dat bij een foute auth je geen info krijgt. Of is dat niet zo?
Lijst met ingeschakelde producten lijkt me geen probleem.Creepy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:15:
[...]
"Geen info" is best een verschil met een totaal lijst van alle producten![]()
Toekomstige acties minder handig, maar kan je niet aangeven welke attributen niet opgehaald mogen worden?
Productinformatie beschouw ik meestal als publieke data. Je knalt waarschijnlijk ook tig productfeeds eruit naar allerlei partijen en hebt schema data op de productpagina's ingevuld.
Oudcollega van me deed ook altijd zo paranoia over productinformatie. Afschermen op IP-basis, wachtwoorden, gedoe. Maar als het over klantinfo ging, dan stuurde hij het meteen over naar alle service. Complete adressen naar een nieuwsbrievensysteempje
Nope. En het API endpoint kan je ook niet uitzetten, dus dit staat standaard op alle Magento 2 shops open. Toekomstige kortingsacties of speciale producten die je (nog) niet direct publiekelijk wilt zetten zijn dus nu wel altijd publiekelijk. Een groot security lek? Waarschijnlijk niet, maar stom dat dit zomaar kan is dit wel.BarôZZa schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:20:
[...]
Toekomstige acties minder handig, maar kan je niet aangeven welke attributen niet opgehaald mogen worden?
Bootstrap template is de stockimages van 2015
Als er informatie ontsloten wordt zonder dat je het wil, lijkt me dat toch wel duidelijk een security bug.Creepy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:26:
[...]
Nope. En het API endpoint kan je ook niet uitzetten, dus dit staat standaard op alle Magento 2 shops open. Toekomstige kortingsacties of speciale producten die je (nog) niet direct publiekelijk wilt zetten zijn dus nu wel altijd publiekelijk. Een groot security lek? Waarschijnlijk niet, maar stom dat dit zomaar kan is dit wel.
Kortom tijd voor een melding ?
(ben dan wel weer benieuwd of het fixbaar is zonder dat er veel modules stuk gaan die er inmiddels op vertrouwen dat dat zo werkt.)
Hmm dat is waar .. naja externe koppel f*ckers danCreepy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 17:20:
De melding is al gedaan, en aangezien het om de API gaat denk ik niet dat er Magento modules zijn die er last van gaan hebben als dit wijzigt, die gebruiken toch al de interne classes, en niet de (rest) API.
Ben benieuwd .. geeft gelijk mooi inzicht in hoe serieus ze bij magento zijn met security issues en meldingen.
[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 15-03-2016 17:27 ]
Hoe noemde je mij?
Niet jou .. ongedefinieerde stukjes aan elkaar plak interface-o-code die her en der in het universum rondzwerven en op z'n tijd met magento een kleine vrijage proberen aan te gaan.
Ah jolly .. de callcenters zijn weer terug op de mobiel .. slechts 5 oproepen gemist vandaag van een private number zonder voicemail. Jammer dat ik hun naam niet weet .. was het eens tijd voor de ACM en co.
[ Voor 24% gewijzigd door gekkie op 15-03-2016 18:10 ]
1
| console.log("%cHallo!", "font-weight: bold; font-size: 100pt;"); |
^ Plak dat in je console
Cool
Docs: https://developer.chrome....i#consolelogobject-object
[ Voor 39% gewijzigd door Gamebuster op 15-03-2016 20:21 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Mooie example:Gamebuster schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:19:
code:
1 console.log("%cHallo!", "font-weight: bold; font-size: 100pt;");
^ Plak dat in je console
Cool
Docs: https://developer.chrome....i#consolelogobject-object
1
| console.log("%cUser %s has %d points", "color:orange; background:blue; font-size: 16pt", userName, userPoints); |
Output:

Volgens mij is daar iets verkeerd gegaan
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Mijn zus was hoogzwanger, en gisteravond eindelijk het verlossende bericht.
Natuurlijk gisteravond laat nog die kant op geweest, hierdoor zeer weinig slaap gehad, maar ik loop wel met een zeer grote grijns rond!
Gefeliciteerd dan maar!Ryur schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:45:
Pff.. ik ben doodop! Weinig geslapen de afgelopen dagen.
Natuurlijk gisteravond laat nog die kant op geweest, hierdoor zeer weinig slaap gehad, maar ik loop wel met een zeer grote grijns rond!
--- www.google.com ping statistics --- 250 packets transmitted, 105 packets received, 58.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 10.465/249.949/1978.857/355.571 ms
10.465ms ping is toch niet zo slecht ?alienfruit schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:39:
The Wifi is weer fantastisch hier:
--- www.google.com ping statistics --- 250 packets transmitted, 105 packets received, 58.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 10.465/249.949/1978.857/355.571 ms
Creatief stukje storende apparatuur in de buurt ?
[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 16-03-2016 12:51 ]
Lekker op de bank
rancuneuze netwerkbeheerder die het niet zo op externe lui heeft ?alienfruit schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:54:
Mobiel internet werkt prima... Een eigen Wi-Fi werkt blijkbaar ook prima maar niet het Gasten wifi. Waarom wij als contractors geen eigen netwerk krijgen is mij ook een raadsel.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
http://adventurega.me/bootstrap/
Misschien toch maar weer een tasje DE ipv aan het bier ?Firesphere schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:13:
Ow ja, hier ook wel op z'n plek:
http://adventurega.me/bootstrap/
Dat was voor mij middernacht, dus dat heb ik niet helemaal meegekregen duidelijkgekkie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:20:
[...]
Misschien toch maar weer een tasje DE ipv aan het bier ?
Ach, hij verdient wel een herhaling
Ryur schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:45:

Gefeliciteerd!
En, ben je een oom of een tante geworden?Ryur schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:45:
Voor de mensen zonder gevoel voor sarcasme: klikkerdeklik
Dat is wel een erg voorbarige conclusie. Het kan ook aan Google liggenalienfruit schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:39:
The Wifi is weer fantastisch hier:
Wel even geluid aanzetten
[ Voor 22% gewijzigd door Geerrrt op 16-03-2016 15:45 ]
Sommige mensen zijn zo dom op Social Media!Merethil schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:13:
[...]
En, ben je een oom of een tante geworden?
Voor de mensen zonder gevoel voor sarcasme: klikkerdeklik
Maar ik ben Oom geworden van een lief klein meisje
P.S.: Geen muisjes, kan ze nu al niet meer zien!
[ Voor 5% gewijzigd door Ryur op 16-03-2016 16:11 ]
FTFYRyur schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:10:
[...]
Sommige mensen zijn zo dom op Social Media!
Maar ik ben Oom geworden van een lief klein meisje
P.S.: Geen muisjes, kan ze nu al niet meer zien!
Edit: Gefeliciteerd trouwens! Erg leuk altijd, zo'n kleintje
[ Voor 10% gewijzigd door Merethil op 16-03-2016 16:21 ]
En de biebmedewerkers kunnen per contract of per Stockholmsyndroom niet zeggen dat het wanstaltige, ongebruiksvriendelijke en zelfs grotendeels onbegrijpelijke software is, waar je je kapot voor moet schamen, dus in plaats daarvan praten ze nu de gebruikers een minderwaardigheidscomplex aan.
(De biebmevrouw wilde mij bijna vertellen dat het mijn fout was dat ik niet uit mezelf had begrepen dat als je kiest voor 'boete betalen/geld opladen' of iets dergelijks dat je geld toch niet automatisch met je boete verrekend wordt. Maar heel veel klanten denken, ben ik bang, wel dat het hun fout is en ze te dom zijn, ipv de ontwerpers van die troep incompetent. Had daar best wel weer eens een discussie over aan willen gaan, maar de biebmevrouw besloot het maar gewoon in orde te maken
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Ik zou er nog bijna weemoed naar de kaartenbak in horenincaz schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 17:41:
De biebsoftware is echt een abomination unto UX. Men, wat een wanstaltig gebruiksonvriendelijke troep.
En de biebmedewerkers kunnen per contract of per Stockholmsyndroom niet zeggen dat het wanstaltige, ongebruiksvriendelijke en zelfs grotendeels onbegrijpelijke software is, waar je je kapot voor moet schamen, dus in plaats daarvan praten ze nu de gebruikers een minderwaardigheidscomplex aan.
(De biebmevrouw wilde mij bijna vertellen dat het mijn fout was dat ik niet uit mezelf had begrepen dat als je kiest voor 'boete betalen/geld opladen' of iets dergelijks dat je geld toch niet automatisch met je boete verrekend wordt. Maar heel veel klanten denken, ben ik bang, wel dat het hun fout is en ze te dom zijn, ipv de ontwerpers van die troep incompetent. Had daar best wel weer eens een discussie over aan willen gaan, maar de biebmevrouw besloot het maar gewoon in orde te maken)
iOS developer
Wat ook goed werkt zijn subqueries. Soms worden bij normale complexe queries de relaties iedere keer opnieuw gelegd terwijl het in feite om steeds de zelfde resultset gaat.jbdeiman schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:41:
[...]
Omgekeerd als in van een LEFT JOIN een RIGHT JOIN maken, of juist een goede volgorde in de JOINS zetten.
iOS developer
Weet je wat pas echt goed werkt? Meten en daadwerkelijk kijken HOE je query wordt uitgevoerd.BikkelZ schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 22:17:
[...]
Wat ook goed werkt zijn subqueries. Soms worden bij normale complexe queries de relaties iedere keer opnieuw gelegd terwijl het in feite om steeds de zelfde resultset gaat.
Bij de éne query is optie A beter, en bij de andere weer B.
Overigens moet je ook niet vergeten dat er heel wat dingen meespelen bij grote c.q. geavanceerde queries op relatief grote objecten.. Afhankelijk welke 'engine' je gebruikt, zal hij zelf ook gaan nadenken over hoe/wat.
Ik had op een gegeven moment een index die raar zat te doen en MSSQL had toen opeens het briljante idee om alles in een nested loop te gaan zoeken in plaats van een hash match

De query liep normaal in < 1 sec en middels deze knullige failure duurde de query nu 3 minuten.
In dit geval kon ik het tijdelijk fixen met een LEFT OUTER HASH JOIN ja ja dat bestaat ook en uiteindelijk permanent met een UPDATE STATISTICS
Wikipedia: Big ball of mud
Heel herkenbaar

Enige wat ik probeer is een paar uur per week te besteden aan constructieve dingen zoals data model verder uitwerken, documentatie etc... ipv alleen paar deadlines en projecten te halen. Of referentie bezoeken aan andere bedrijven om eens ervaringen uit te wisselen te kijken hoe hun werken
Zo hoop ik ooit alles op orde te hebben
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Klopt, het is niet altijd dé oplossing, maar in basis heb je de relaties in je query dan al goed (en efficiënt) liggen.BikkelZ schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 22:17:
[...]
Wat ook goed werkt zijn subqueries. Soms worden bij normale complexe queries de relaties iedere keer opnieuw gelegd terwijl het in feite om steeds de zelfde resultset gaat.
Je kan zelfs door extra haakjes toe te passen je subquery's realiseren, zonder dat dit al te veel opvalt.
SELECT a,b,c FROM
a
LEFT JOIN
(b INNER JOIN c ON b.col = c.col)
ON a.val = b.val AND c.col5 = a.col5
Wat er dan gebeurt is eignelijk een "subset/ subquery" maken van tabel B en C, waar je in het geheel op joined.
En inderdaad optimaliseren (meten) is vaak al een goede optie. Door je query te laten "EXPLAINEN", krijg je keurig per join en voorwaarde te zien hoeveel items voldoen. Als je die heel laag kan houden en de juiste indexes kan laten gebruiken in je query ga je enorm optimaliseren.
Verder heb je natuurlijk ook nog extra opties zoals de Hash join om e.e.a. dan nog verder te optimaliseren indien nodig.
Ik vraag me wel eens af in hoeverre de overstap van V-model naar Agile hier aan bijgedragen heeft. In de (klein aantal) agile/scrum teams waar ik in heb gezeten had eigenlijk niemand een goed overview van de applicatie, iedereen was met zijn eigen stukje/taak bezig. En niemand die zich geroepen voelde om even potlood en papier te pakken en een architectuur te tekenen.Motrax schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 07:44:
Ik heb iets nieuws geleerd vandaag: de big ball of mud.
Wikipedia: Big ball of mud
Heel herkenbaar![]()
En ik werk er net zo goed aan mee...

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het V-model/Waterfall zo fantastisch is voor softwareontwikkeling
[ Voor 7% gewijzigd door Skyaero op 17-03-2016 08:51 ]
De grap is dat ik dus nooit met kaartenbakken heb gewerkt. Tegen de tijd dat het zin had om wat op te zoeken (zo eind basisschool) hadden ze al een gedigitaliseerde computer.gekkie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:24:
[...]
Ik zou er nog bijna weemoed naar de kaartenbak in horen
De echte weemoed is dat we nu 25 jaar verder zijn en het nog steeds abominabel functioneert. Daar word je toch best verdrietig van...
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Ach vroeger keken ze gewoon nog wel eens een boete door de vingers ... omdat er geen achterliggende gedigitaliseerde controle systemen waren voor meneer de manager .. erhmm chefincaz schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:35:
[...]
De grap is dat ik dus nooit met kaartenbakken heb gewerkt. Tegen de tijd dat het zin had om wat op te zoeken (zo eind basisschool) hadden ze al een gedigitaliseerde computer.
De echte weemoed is dat we nu 25 jaar verder zijn en het nog steeds abominabel functioneert. Daar word je toch best verdrietig van...
Ik heb ooit nog wel zitten pluizen in kaartenbakken .. maar zoeksystemen in biebs zijn idd vaak niet heel geweldig. Op de uni was het ook vaak een drama om er iets nuttigs in te vinden wat een beetje wou raken aan je zoekterm.
Achja het scherpte je zoekkunsten wel wat aan en was gelijk een oefening in geduld. Elk nadeel heb z'n voordeel
Waarom is er dan geen epic (taak) om die structuur uit te denken en vast te leggen?Skyaero schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:50:
[...] In de (klein aantal) agile/scrum teams waar ik in heb gezeten had eigenlijk niemand een goed overview van de applicatie, iedereen was met zijn eigen stukje/taak bezig. En niemand die zich geroepen voelde om even potlood en papier te pakken en een architectuur te tekenen.[...]
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
En jij dus net zo goed ook niet? Het is maar de vraag of de andere het zien. Jij ziet het en doet er dan niets mee. Niet perse negatief naar jou toe hoor, maar dat gebeurt nu even met deze context.Skyaero schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:50:
[...]
Ik vraag me wel eens af in hoeverre de overstap van V-model naar Agile hier aan bijgedragen heeft. In de (klein aantal) agile/scrum teams waar ik in heb gezeten had eigenlijk niemand een goed overview van de applicatie, iedereen was met zijn eigen stukje/taak bezig. En niemand die zich geroepen voelde om even potlood en papier te pakken en een architectuur te tekenen.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het V-model/Waterfall zo fantastisch is voor softwareontwikkeling
IMO is alles wat je doet ook mede afhankelijk van de persoon erachter.
Om maar even het bekende voorbeeld te geven dat PHP kut is. Iemand die er goed mee is, zou feitelijk gezien een beter project/code kunnen opleveren dan een enorme beunhaas die in bijvoorbeeld C++ bezig is. De strekking is dus een beetje dat hoe goed of slecht je principes zijn, dat dit geen garantie geeft dat het eindresultaat identiek is.
Nee, sorry. PHP is gewoon kut.Douweegbertje schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:08:
[...]
Om maar even het bekende voorbeeld te geven dat PHP kut is. Iemand die er goed mee is, zou feitelijk gezien een beter project/code kunnen opleveren dan een enorme beunhaas die in bijvoorbeeld C++ bezig is.
Uiteindelijk gaat het om een gezonde mix. Of die benoem je, of je neemt je technische factor mee in specifieke taken. En geldt ook uiteraard vice versa. Als je een jaar geen nieuwe features hebt omdat iedereen met een complete rewrite bezig is kom je er misschien ook niet.
[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 17-03-2016 11:10 ]
{signature}

Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Technical debt is gewoon belangrijk om mee te nemen en daar moet inderdaad ook rekening mee gehouden wordenVoutloos schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:05:
Ook met agile/scrum/wistikhetmaar moet iemand zich af en toe hard maken om puur technische issues in de sprint te krijgen. Of, bijv. bij scrum waar enkel de developers verantwoordelijk zijn voor de schatting: zorg dat je techniek meer meeneemt, dus de tijd hebben voor beter neerzetten, opschonen, tests, etc binnen de context van de features die je maakt.
Uiteindelijk gaat het om een gezonde mix. Of die benoem je, of je neemt je technische factor mee in specifieke taken. En geldt ook uiteraard vice versa. Als je een jaar geen nieuwe features hebt omdat iedereen met een complete rewrite bezig is kom je er misschien ook niet.
Nothing to see here!
Wij hebben een standaard technical debt in elke sprint van een vast aantal uur, om dingen te verbeteren waar we anders later tegen aan gaan lopen en op het algeheel beter te makenRutix schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:09:
[...]
Technical debt is gewoon belangrijk om mee te nemen en daar moet inderdaad ook rekening mee gehouden worden.
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Nee maar wtf:
Persoonlijk vind ik het echt een kut conclusie. Sure, bijna iedereen raakt JS wel eens aan maar ik mis enorm de context hier. Het staat er ook echt in als 50%+ bij backend. Dat klopt gewoon niet, ik ken niemand die in de backend code, pure JS heeft zitten. Niemand gebruikt dat als DAL taaltje.JavaScript is the most commonly used programming language on earth. Even Back-End developers are more likely to use it than any other language.
Angular of bijvoorbeeld NodeJS die je daarvoor wel kunt gebruiken staan er al apart in, dus dat kan het ook niet eens zijn. Sowieso weer raar aangezien dat frameworks zijn en geen programmeertalen.
Sorry dat ik super negatief doe maar het enige wat ik hier lees is het goed praten van het niveau van SO. Laten we doen alsof JS wereldwijd super awesome cool is zodat we geen raar figuur slaan omdat 80% van onze vragen bestaan uit Indiërs die niet weten hoe je een var alert.
Inderdaad. Persoonlijk vind ik het ook enorm jammer dat we nog steeds Javascript aan het typen zijn voor de browser.Douweegbertje schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:36:
[...]
Nee maar wtf:
[...]
Persoonlijk vind ik het echt een kut conclusie. Sure, bijna iedereen raakt JS wel eens aan maar ik mis enorm de context hier. Het staat er ook echt in als 50%+ bij backend. Dat klopt gewoon niet, ik ken niemand die in de backend code, pure JS heeft zitten. Niemand gebruikt dat als DAL taaltje.
Angular of bijvoorbeeld NodeJS die je daarvoor wel kunt gebruiken staan er al apart in, dus dat kan het ook niet eens zijn. Sowieso weer raar aangezien dat frameworks zijn en geen programmeertalen.
Sorry dat ik super negatief doe maar het enige wat ik hier lees is het goed praten van het niveau van SO. Laten we doen alsof JS wereldwijd super awesome cool is zodat we geen raar figuur slaan omdat 80% van onze vragen bestaan uit Indiërs die niet weten hoe je een var alert.
Ga je toch Typescript of Coffeescript tikkenPizzalucht schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:41:
[...]
Inderdaad. Persoonlijk vind ik het ook enorm jammer dat we nog steeds Javascript aan het typen zijn voor de browser.
Mwah een iets genuanceerdere conclusie staat er ook in:Douweegbertje schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 18:36:
[...]
Nee maar wtf:
[...]
Persoonlijk vind ik het echt een kut conclusie. Sure, bijna iedereen raakt JS wel eens aan maar ik mis enorm de context hier. Het staat er ook echt in als 50%+ bij backend. Dat klopt gewoon niet, ik ken niemand die in de backend code, pure JS heeft zitten. Niemand gebruikt dat als DAL taaltje.
Maar er zitten inderdaad echt kromme dingen in. Bij windows scheiden ze alle versies maar bij Mac OS X doen ze dat weer niet maar ze stellen wel dat Mac OS X. >.<JavaScript is so pervasive that it’s in all top 3-tech combinations used by Back-End Developers. This suggests a lot of these Back-End Developers are probably Full-Stack Developers in disguise. Our internal stats suggest about 60% of professional developers actually work with a Full-Stack.
Nothing to see here!
Wat een hel om te herstellen
Ik stem voor LUA in de browser!Megamind schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 19:54:
[...]
Ga je toch Typescript of Coffeescript tikken
[ Voor 53% gewijzigd door Pizzalucht op 17-03-2016 23:04 ]
Hoe presteer je dat?Pizzalucht schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:01:
Vanmiddag per ongeluk mijn EFI /boot partitie verwijderd.
* ElkeBxl zet een thermos koffie, een thermos chocomelk en thermos thee klaar voor iedereen. De pintjes voor straks gaan ook de frigo in zodat ze lekker koel staan
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Sorry maar nu moet ik toch even ingrijpen. 'Thermos' is tot daar aan toe, maar we gaan het hier niet over 'frigo's' hebbenElkeBxl schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:21:
[...]
Hoe presteer je dat?
* ElkeBxl zet een thermos koffie, een thermos chocomelk en thermos thee klaar voor iedereen. De pintjes voor straks gaan ook de frigo koelkast in zodat ze lekker koel staan
Moest even een USB formatteren en door haast had ik niet helemaal door dat ik op de verkeerde disk zat te werkenElkeBxl schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:21:
[...]
Hoe presteer je dat?
* ElkeBxl zet een thermos koffie, een thermos chocomelk en thermos thee klaar voor iedereen. De pintjes voor straks gaan ook de frigo in zodat ze lekker koel staan
Dat is op z'n minst onhandig, hoeveel popupjes heb je door geklikt eigenlijk?Pizzalucht schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:23:
[...]
Moest even een USB formatteren en door haast had ik niet helemaal door dat ik op de verkeerde disk zat te werken
Helaba manneke, blijft daar eens met je fikken vanafEddoH schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:23:
[...]
Sorry maar nu moet ik toch even ingrijpen. 'Thermos' is tot daar aan toe, maar we gaan het hier niet over 'frigo's' hebben
Ik kreeg bij die /boot eigenlijk helemaal geen waarschuwing...Ealanrian schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:24:
[...]
Dat is op z'n minst onhandig, hoeveel popupjes heb je door geklikt eigenlijk?
Ik had nog geluk dat ik mijn root partitie niet kon verwijderen omdat ie gemount was, heb het iets van 2 keer geprobeerd voordat ik door had wat er aan de hand was
Hou me tegenElkeBxl schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:24:
[...]
Helaba manneke, blijft daar eens met je fikken vanaf
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Deeltje 11 is alweer in de maak. De topicstart bestaat al, ga dus niet uit eigen beweging een nieuw topic openen. Die wordt zonder pardon gesloten en de geplaatste reacties worden verhuisd naar het juiste topic