Ik heb uiteindelijk aangegeven dat ze het best .xls konden gebruiken, die files zijn groter maar het inlezen is een stuk simpeler en gebruikt veel minder geheugen. Op die manier konden we alsnog de boel draaien zonder direct onze server z'n geheugen driedubbel uit te breiden
Ik snap dat Excel briljant is, met al z'n formules (heck, ik heb een collega die allerhande programma's bouwt in Excel, met VBA, want dat is z'n enige kennis in programmeren. Hij is trouwens projectmanager, dus programmeert zelf verder totaal niet behalve z'n excelbestandjes waarmee hij reports e.d. maakt), maar ik had gehoopt dat vooral met Office 2007+ en zijn nieuwere xls
x en andere X-bestanden het toch allemaal makkelijker en kleiner was geworden. Helaas lijkt het mij voor nu het tegenovergestelde.
Een andere collega die een paar jaar .NET development (C#) heeft gedaan vertelde me dat xlsx/xls inlezen daarin trouwens nauwelijks beter ging, ook daar schoot je geheugengebruik dan flink omhoog. Weet niet of dat nog zo is, maar dat is toch vreemd...