Theatermaker Elfie verliest 17.000 euro door internetcriminelen: 'We hebben optredens moeten afblazen'
De Rotterdamse stadsdichter en theatermaker Elfie Tromp zit met de handen in het haar. Bij de bank Bunq opende ze een rekening voor een kleine theaterstichting, om haar tournees van te betalen. Binnen de kortste keren belandde ze in een nachtmerrie: haar gegevens kwamen in handen van internetcriminelen terecht. Het gevolg? Meer dan 17.000 euro kwijt, een hoop afgelaste optredens en onzekerheid.
Al sinds de opening van haar rekening bij Bunq liep ze tegen problemen aan, vertelt Elfie. Ze kon maar niet bij haar geld komen. Dat had ze wel nodig om muzikanten en een technicus van te betalen voor haar grote passie: theateroptredens doen. "Twee maanden lang heb ik tot gekmakend aan toe gemaild en met chatbots gechat, maar ik kwam er maar niet bij", vertelt ze geërgerd.
Eén verkeerde klik zorgde ervoor dat Elfie duizenden euro's verloor. Ze ontving de zoveelste mail van de bank om haar gegevens te verifiëren. "Bij dat mailtje dat er heel overtuigend uitzag, lukte het internetcriminelen wat mij dus al twee maanden niet lukte: inloggen", vertelt ze. En toen ging het snel, heel snel. Binnen een halfuur trokken internetcriminelen haar hele bankrekening leeg. "Er werden gelijk heel veel creditcards aangemaakt om zo snel mogelijk al het geld eraf te halen."
Onbegrip
Toen Elfie de eerste bedragen van haar rekening zag verdwijnen, kwam ze meteen in actie. "Na 25 minuten hebben we gebeld met het SOS-noodnummer van Bunq, waar je geholpen wordt door - je raadt het al - een chatbot. Die beloofde er meteen werk van te maken, maar daarna kon er nog doodleuk 5 duizend euro van de bank worden gehaald." In een mum van tijd was het complete bedrag van 17 duizend euro verdwenen van haar rekening.
Elfie begrijpt er niets van. Ondanks dat zij zelf een verkeerde link aanklikte, doet Bunq weinig om internetcriminaliteit tegen te gaan, stelt ze. "Je kunt bij Bunq moeiteloos talloze creditcards aanmaken, geen haan die ernaar kraait", vertelt ze. "Je kunt geld overmaken naar heel schimmige websites die bij iedere bank aangemerkt staan als: dit is niet te vertrouwen."
Ze is dan ook niet te spreken over het beleid van de bank. "Het enige beleid dat Bunq voert, is er niet inhoudelijk op ingaan, uitstellen, beterschap beloven via chatbots en eindigen met 'have a great day', een regenboog-emoji en raket-emoji."
'Lekker makkelijk'
Van de keuze om een rekening te openen bij de bank heeft Elfie spijt. Toch kwam ze niet zonder reden terecht bij Bunq. "De fraudewetgeving in Nederland is zo aangescherpt dat de meeste banken geen stichtingrekeningen meer doen. Dat is een heel technisch verhaal, maar het komt erop neer dat het banken te weinig oplevert."
Er zijn nog maar drie banken waar je wel een stichtingrekening kunt beginnen. "Bij de meeste banken is er een maandenlange
wachttijd, maar bij Bunq kun je het binnen een halfuur openen", legt ze uit. "Dus dat werd me aangeraden door een theater waar ik werk, die zeiden: 'Bunq, dat is lekker makkelijk, moet je doen.' En ja, het is lekker makkelijk, maar ook lekker makkelijk voor de internetcriminelen."
Van levensbelang
Omdat ze zo lang niet bij haar geld kon komen, betaalde zij haar tournee gedeeltelijk van haar eigen spaargeld. "Ik dacht: mijn geld staat daar veilig, dus dat komt wel." Alle muzikanten heeft ze toen geld voorgeschoten. "Dus eigenlijk ben ik het dubbele kwijt."
"Voor Bunq is die 17 duizend euro een fooi, maar voor mij is het bedrag euro van levensbelang." Net nu ze weer optreedt na haar zwangerschapsverlof, staat ze te popelen om weer met haar band op tournee te gaan. "Maar ik kan ze nu niet betalen. De zomertournee hebben we al drastisch aangepast en we hebben zelfs optredens moeten cancelen. En voor de najaarstournee is het maar de vraag of we kunnen spelen. Het is een nachtmerrie."
Fundraising
Elfie probeert van alles om op z'n minst nog iets van haar geld terug te krijgen. "Maar dat gaat allemaal wel heel lang duren." Ze besloot tijdelijk een fundraising te starten. "Omdat we met de helft ervan, zo'n 7 duizend euro, met passen en meten net op tournee kunnen", licht ze toe. "Dus daar zoek ik mensen met een warm hart voor die ons kunnen helpen. En met de belofte dat als Bunq over twee of drie jaar wel over de brug komt, dat ze hun geld terugkrijgen." Via haar website en sociale media kunnen mensen doneren.
https://www.rijnmond.nl/n...optredens-moeten-afblazen