Aangezien de gratis dock aanbieding is verlopen, zocht ik naar een goedkoop alternatief uit China. Ook zocht ik nog een aantal extra accessoires voor mijn Lumia 950 XL. Waarom 1 dure dock kopen terwijl je uit China een heel pakket kan krijgen

. Ben nu op de volgende producten uitgekomen:
- Aukey USB C hub met 4x USB 3.0 poorten + USB C poort met PD + HDMI - Amazon.de - €33,99
- Mini HDMI naar VGA converter - AliExpress.com - €7,90
- EzCast MiraScreen 2.4G Miracast M2 Dongle - Nog niet getest
- Zoweetek K12BT-1 Bluetooth Keyboard + Touchpad - AliExpress.com - €25,45
- Meizu EP-51 Bluetooth Sports In-ear Headphones - GearBest.com - €26,15 (sale)
Verzending
Voor alle bovenstaande producten waren er geen verzendkosten. De Aukey hub (dock) kwam binnen 3 dagen binnen vanuit Duitsland. De overige producten uit China waren er binnen 9-10 dagen. Ik heb geen inklaringskosten hoeven te betalen. Officieel zou je voor de Zoweetek K12BT en Meizu EP-51 inklaringskosten moeten betalen, omdat het een commerciële verzending betreft buiten de EU met een waarde van €22 of hoger. De kans is echter niet zo groot, aangezien we hier te maken hebben met kleine pakketjes in combinatie met PostNL.
Aukey USB C hub met 4x USB 3.0 poorten + USB C poort met PD + HDMI
De hub (CB-C26) is afkomstig van Aukey, een Chinese fabrikant uit Shenzen. Ondanks de afwisselende reviews voor de Aukey hub schijnt toch alles lekker te werken. Het is een kleine hub gemaakt van zwart plastic. Het heeft natuurlijk geen premium uitstraling als de originele Microsoft Dock, maar oogt zeker niet goedkoop. Er zijn vier USB 3.0 poorten aanwezig. Aukey raad aan om niet meer dan 900 mA aan apparaten aan te sluiten. Dat is voldoende voor een geheugenstick in combinatie met toetsenbord en muis, maar kan aan de krappe kant zijn wanneer er nog een externe (USB 3.0) hardeschijf wordt aangesloten.
Normaal gesproken vermijd ik alle hardware uit China als het om accu's, opladers en stroomtoevoer gaat. Dit veelal vanwege onveilige ontwerpen of slecht gereguleerde stroom circuits (met brandgevaar en/of hardwareschade tot gevolg). Aukey geef ik echter de voordeel van de twijfel vanwege hun kwalitatief goede aanbod aan opladers en hubs. Het bedrijf claimt dan ook dat elke poort op de hub beschermt is tegen piekspanning. Een USB-C poort is beschikbaar voor Power Delivery (tot 20 V, 3A max.) om de aangesloten apparaten op de hub van een prikkie te voorzien. Een lader wordt niet meegeleverd, dus ik gebruik de oplader van mijn Lumia voor Power Delivery.
Een HDMI poort is aanwezig om gebruik te maken van Continuum op een externe scherm. Aukey claimt dat de hub compatibel is met 4K, 1080p en 720p, en verschillende audio types zoals SACD, DVD-audio, DTS-HD en Dolby TrueHD. De hub werkt ook op non-HDTV resoluties. Zelf heb ik de hub succesvol getest op 1680x1050, 1366x768,1024x768 en 720p i.c.m Continuum. Helaas heb ik geen 4K / 1080p scherm beschikbaar om deze resoluties te testen. Continuum schijnt alleen geluid door te geven via de HDMI kabel op HDTV resoluties.
Je telefoon sluit je aan de hub met de 20 cm lange USB-C connector die aan de hub vast zit. De korte lengte van de kabel is af en toe wel storend. Beter hadden ze er een poort van gemaakt, waar je zelf dan een langere USB-C kabel in kon stoppen. Je telefoon is namelijk nog bruikbaar naast Continuum, wat het beantwoorden van een Whatsapp berichtje wat makkelijker zou maken.
Qua aftercare is Aukey een van de betere keuzes wat betreft Chinese merken. Standaard krijg je twee jaar garantie op je hub, en krijg je een derde extra jaar als je je hub registreert. Over verzendkosten bij het retourneren hoef je je geen zorgen te maken. Bij eventuele problemen zijn er firmware updates beschikbaar voor de Aukey hub, en zit ik met mijn ontvangen hub al waarschijnlijk op de laatste firmware. Let er wel op dat je voor de firmware update een computer nodig hebt met USB C aansluiting en Windows 10.
Mini HDMI naar VGA converter
De Mini HDMI naar VGA converter (HDMI2VGA) heb ik gekocht voor een aantal verloren schermen / projectoren zonder HDMI aansluiting. De converter doet gewoon perfect wat het moet doen. Het is een klein wit doosje wat redelijk goedkoop oogt. Het apparaat kan 'passief' werken, zonder extra spanning. Toch zou ik aanraden om de converter van extra stroom te voorzien via de aanwezige mini-USB poort. Het blijft namelijke een actieve beeldomzetter, die anders de benodigde stroom via de aangesloten beeldkabels probeert te ontrekken. Dat scheelt weer eventueel wat gefrituurde VGA / HDMI poorten en komt de kwaliteit ten goede. Verder heeft het ook 3,5 mm audio jack als audio uitgang.
De converter werkt ook goed samen met de eerder genoemde Aukey hub en resoluties. Het claimt verder HDMI 1.3 en HDCP 1.4 compliant te zijn. Naast 1080p en 720p is het apparaat ook compatibel met vele VGA resoluties (640x480, 800x600, 1024x768 [@ 60/72/75/85 Hz], 1152x864 [@ 75 Hz], 1280x720, 1280x768, 1280x800, 1280x960, 1280x1024, 1360x768, 1440x100, 1440x900, 1680x1050 [@ 60 Hz]). 4K wordt natuurlijk niet ondersteund.
Let wel op, er schijnen twee varianten van de Mini HDMI naar VGA converter te zijn. Ik heb de duurdere variant met de blauwe PCB.
Meizu EP-51 Bluetooth Sports In-ear Headphones
Voor de rest dacht ik ook even wat nieuwe draadloze in-ear oordopjes te proberen. Ik ben hier normaal heel sceptisch over, want je komt snel bedrogen uit qua geluidskwaliteit in een lage prijsklasse. Al met al ben ik wel tevreden over mijn nieuwe Meizu EP-51. Het product heeft een premium uitstraling, en het mag duidelijk zijn dat Meizu veel aandacht heeft geschonken aan het uiterlijk van zowel de verpakking als de oordopjes zelf. Al zijn er wel wat Beats invloeden te herkennen.
De oordopjes zitten comfortabel in je oor, en de geluidskwaliteit is oké, zeker voor de prijs. Ik ervaar het niet als storend. In de winkel kom je zelfs nog wel eens slechtere bedrade varianten tegen. De in-ear opzetstukjes komen in vier verschillende formaten (S, M, L en XL). De oordopjes komen met een klein doosje om je oordopjes mee te vervoeren, en er is een USB naar micro USB kabel meegeleverd om de oordopjes op te laden.
Qua batterij gebruik kan ik niet veel zeggen. Het schijnt Bluetooth 4.0, te zijn. Of dit een ES variant is weet ik niet. Ik merk vooralsnog geen (zware) impact om de accuverbruik van mijn Lumia. Meizu claimt een oplaadtijd van 2 uur om de headset volledig op te laden. Vervolgens heb je dan 6 uur aan muziek (of 45 uur standby tijd verbonden met je telefoon). Dit schijnt ongeveer wel te kloppen. Ik heb er al 2 dagen opzitten met ongeveer 5 uur aan muziek.
Het bereik van de oordopjes is ook prima. Vanaf ongeveer 5-10 meter begin je wel een vertraging te horen, of neemt de kwaliteit van het geluid af. Op kortere afstanden valt het geluid af en toe weg, al denk ik dat dat meer te maken heeft met mijn Lumia. Even mijn telefoon opnieuw opstarten lost dit probleem weer op.
Zoweetek K12BT-1 Bluetooth Keyboard + Touchpad
De Zoweetek K12BT is een Bluetooth 3.0 toetsenbord, en is erg compact. Het heeft een erg mooie uitstraling, iets wat ik niet gewend ben van China, en helemaal niet voor die prijs. De toetsaanslagen zijn prima, gewoon wat je gewend bent van een slim toetsenbordje. Als je niet gewend bent om met kleine toetsenborden te werken, vereist het misschien wel wat gewenning. Ook zit er een relatief grote touchpad op, welke multi-touch ondersteuning heeft. De meeste gestures werken dan ook gewoon in Continuum. De K12BT heeft 2x een AAA batterij nodig om te werken.
Op een afstand van 5 meter doet het nog perfect zijn werk. Op kortere afstanden gebeurt het ook soms dat een toetsaanslag blijft hangen. Echter gok ik hier dat dit weer meer te maken heeft met de Bluetooth stack van mijn Lumia. Even mijn telefoon opnieuw opstarten en Bluetooth loopt weer smooth.
Met de huidige Bluetooth stack aanwezig in W10M is het natuurlijk ook mogelijk om meerdere Bluetooth apparaten simultaan te gebruiken.
EzCast MiraScreen 2.4G Miracast M2 Dongle
De EzCast MiraScreen dongle was helaas DOA.
De Zoweetek K12BT is helaas nog niet binnen. Zal binnenkort even mijn post updaten om mijn ervaringen te delen wanneer ik deze producten ontvangen heb.
[
Voor 60% gewijzigd door
snoopdoge90 op 27-08-2016 19:21
]