• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 12:53
Matched: boot, usb
The Zep Man schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:59:
[...]

Eerste vraag:
Heb je een backup van de gehele SSD, anders dan op je Raspberry Pi?

In je verhaal haal er veel 'third-party', generieke tools bij. Daar ben ik over het algemeen niet zo'n fan van. Je kan prima een draaiend Linux OS (met gestopte services) zichzelf laten kopiëren naar een ander medium. Het enige dat je daarvoor nodig hebt zijn tools om het nieuwe medium voor te bereiden en te koppelen, en iets zoals rsync om data te kopiëren.

Dan werk je vanuit het OS zelf, met als bonus dat je altijd een fallback scenario hebt: het originele medium om van te booten, want daar wijzig je niets aan en die lees je ook niet anders uit dan normaal.
Ik wilde het idd ook met de beschikbare tools doen. 2 SSD's aan de pi koppelen ook nog ff geprobeerd en dan de sd-card copier maar dan 'viel' de verbinding naar de disken weg. 2 usb-schijven zijn denk ik net wat teveel van het goede. En idd een volledige kopie van de SSD. En de originele SSD ligt hier nog. Kloont ie en blijft er zo'n 120GB lege ruimte over. Wilde met Gparted dit al uitbreiden en had dat gisteren ook gedaan, maar leverde ook geen positief resultaat op. Nu ie eingelijk werkt heb ik van de resterende ruimte een aparte partitie met mountpoint gemaakt en daar de dockermeuk heen gekopieerd met een symbolic link /var/lib/docker er naar toe. De oude dockermeuk is er nog na renamen /var/lib/docker naar /var/lib/docker.org .

Het werkt. Alleen heeft de pi weer de onhebbelijkheid om helemaal onresponsive te worden. Had ie een tijdje terug ook. Is dan ook gloeiend heet. Staat wellicht iets enorm te stampen maar er is te weinig logging om te achterhalen wat dat is. For the time being even een paar dockercontainers uitgezet en sysstat geïnstalleerd.

Update: het werkt helaas niet helemaal naar behoren want mijn kopieslag van de dockermeuk zorgde ervoor dat alles van root was. En een aantal containers kwamen niet goed op. Dat ga ik later eens verder bekijken. En anders toch maar de partitie vergroten. Wel de weg van de minste weerstand. :-)

En de volgende dag. De goede oplossing was rsync -aSv /var/lib/docker/ /mnt/docker en dan een symbolic link van /var/lib/docker naar /mnt/docker (wat ik overigens gisteren ook deed).

[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 23-11-2023 11:21 ]

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Daarom snap ik persoonlijk niet echt waarom ze bij de Pi 5 nog steeds primair een microSD als bootmedia gebruiken, en je voor een SSD een hat moet aanschaffen welke ze nog aan het ontwikkelen zijn. De hardware is in al die jaren zoveel krachtiger geworden, dual video, meer cores, snellere USB bussen etc. Maar qua storage nog steeds een kaartje wat gewoon een enigszins beperkte levensduur heeft.
Er zijn zat toepassing waar een SD/lan boot volstaat, dus daar bespaar je misschien een paar knaken door geen m.2 slot te voorzien. Maar aan de andere kant is de SD kaart ook het meest voorkomende punt waarop je systeem stuk gaat.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

_ferry_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:21:
Daarom snap ik persoonlijk niet echt waarom ze bij de Pi 5 nog steeds primair een microSD als bootmedia gebruiken, en je voor een SSD een hat moet aanschaffen welke ze nog aan het ontwikkelen zijn. De hardware is in al die jaren zoveel krachtiger geworden, dual video, meer cores, snellere USB bussen etc. Maar qua storage nog steeds een kaartje wat gewoon een enigszins beperkte levensduur heeft.
Er zijn zat toepassing waar een SD/lan boot volstaat, dus daar bespaar je misschien een paar knaken door geen m.2 slot te voorzien. Maar aan de andere kant is de SD kaart ook het meest voorkomende punt waarop je systeem stuk gaat.
Daarom vind ik stiekem nog steeds een Intel Atom NUCje leuker dan een Raspberry Pi maar die zijn helaas alleen tweedehands nog een beetje betaalbaar... :-(

Een SSD in een M.2 slot was inderdaad een prima oplossing geweest voor de Raspberry Pi 5B want je kan voor niet al teveel geld iets kopen dat net zo duur/goedkoop als een microSDXC kaartje is in principe :
- Patriot P300 128GB <= Regulier PCIe model.
- Transcend 420S 120GB <= Klein compact mSATA model dat aan de achterkant van de Pi 5B had gekund zoals je nog weleens hier en daar ziet bij andere bordjes :)
Ik zal eens kijken of daar nog wat interessants/daadwerkelijk nuttigs tussen zit, thnx! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik heb een Pi 3B waarbij het OS op de SD kaart corrupt is gegaan. Ik ben van plan om er een oude 2,5" HDD of SSD aan te hangen maar de enige manier waarop ik USB boot aan de praat krijg is via een USB stick. Ook al sluit ik een HDD via USB aan die extern gevoed wordt dan nog doet hij er niks mee. Heb nog een andere 2,5" HDD zonder externe voeding aangesloten maar ook daar start die niet van op.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ben van plan om over een tijdje de HDD door een SSD te vervangen maar dat gaat nog niet (heb een hele stapel ongebruikte HDDs liggen terwijl alle SSDs in gebruik zijn).

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:40:
Ik heb een Pi 3B waarbij het OS op de SD kaart corrupt is gegaan. Ik ben van plan om er een oude 2,5" HDD of SSD aan te hangen maar de enige manier waarop ik USB boot aan de praat krijg is via een USB stick. Ook al sluit ik een HDD via USB aan die extern gevoed wordt dan nog doet hij er niks mee. Heb nog een andere 2,5" HDD zonder externe voeding aangesloten maar ook daar start die niet van op.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ben van plan om over een tijdje de HDD door een SSD te vervangen maar dat gaat nog niet (heb een hele stapel ongebruikte HDD liggen terwijl alle SSDs in gebruik zijn).
Het zou kunnen dat de HDD een sectorlengte van 4096 bytes gebruikt zonder translation naar een sectorlengte van 512 bytes. De Pi kan alleen booten vanaf een device met sectoren van 512 bytes en dan nog van FAT partition die niet groter is dan 2 GB, zover ik weet.

• herrieschopper
synoniem schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Het zou kunnen dat de HDD een sectorlengte van 4096 bytes gebruikt zonder translation naar een sectorlengte van 512 bytes. De Pi kan alleen booten vanaf een device met sectoren van 512 bytes en dan nog van FAT partition die niet groter is dan 2 GB, zover ik weet.
Ik heb zowel de HDDs als de USB stick op dezelfde manier geimaged: via de Raspberry Pi Imager. Zou het daarmee niet automatisch goed moeten gaan?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ben van plan om over een tijdje de HDD door een SSD te vervangen maar dat gaat nog niet (heb een hele stapel ongebruikte HDDs liggen terwijl alle SSDs in gebruik zijn).
3B of 3B+ :?

https://www.instructables...-Pi-3-B-With-a-USB-Drive/

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• herrieschopper
3B en ik heb de USB boot bit aangepast (hij boot immers prima vanaf een USB stick) :) Zou het een timeout kunnen zijn omdat HDDs tijd nodig hebben om op te spinnen?

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 18:16
herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:17:
[...]

3B en ik heb de USB boot bit aangepast (hij boot immers prima vanaf een USB stick) :) Zou het een timeout kunnen zijn omdat HDDs tijd nodig hebben om op te spinnen?
Je zegt dat je een SSD tzt wil, waarom niet tot die tijd USB stick aanhouden. Of heb je veel disk ruimte nodig? In dat geval, boot normaal van USB en mount de HDD in fstab.

• herrieschopper
Bamboozled schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Je zegt dat je een SSD tzt wil, waarom niet tot die tijd USB stick aanhouden. Of heb je veel disk ruimte nodig? In dat geval, boot normaal van USB en mount de HDD in fstab.
Ik zou graag willen begrijpen waarom het niet werkt, de kans is namelijk aanwezig dat het dalijk met een SSD ook niet werkt.

Uiteraard is de HDD als tweede drive mounten een optie maar dat vind ik geen optimale situatie.

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 18:16
herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Ik zou graag willen begrijpen waarom het niet werkt, de kans is namelijk aanwezig dat het dalijk met een SSD ook niet werkt.

Uiteraard is de HDD als tweede drive mounten een optie maar dat vind ik geen optimale situatie.
SSD moet gewoon gaan: https://raspberrytips.com/boot-from-ssd-on-raspberry-pi/

En ik denk dat je HDD extra (eigen) danoontje power nodig heeft, niet via USB. De 2.5 dan.

Verder als dat het niet is kan het ook per USB adapter enorm verschillen.

https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=275556

[ Voor 12% gewijzigd door Bamboozled op 07-01-2024 19:24 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05
herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Is dat een "kant en klare" USB disk waar je nu mee aan het testen bent? Niet alle SATA - USB converters/kabels zijn geschikt om een RPI van te booten.
Wat meer info op bijv deze (wat oudere) URL
https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/

• herrieschopper
ninjazx9r98 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Is dat een "kant en klare" USB disk waar je nu mee aan het testen bent? Niet alle SATA - USB converters/kabels zijn geschikt om een RPI van te booten.
Wat meer info op bijv deze (wat oudere) URL
https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/
Nee ik heb twee zelfbouw enclosures.

Heb wat rond zitten neuzen op fora en denk dat ik tegen twee dingen aanloop:

1. De HDDs zijn niet binnen 2 seconden (default boot timeout) na power on "online" voor de Pi. Gevolg: ze bestaan niet.

2. Power draw van USB HDDs zonder externe voeding is te hoog. Gevolg: errors tijdens het aansluiten.

Ik moet dus of een SSD/een USB hub met eigen voeding regelen en/of de boot timeout zien aan te passen. Dat laatste lijkt nog niet te lukken, heb nu meerdere parameters in /boot/config.txt gezet maar hij pakt ze niet op. Iemand die dit succesvol heeft weten aan te passen?

Krijg steeds meer het idee dat de Pi het niet gaat worden als ik er geen geld tegenaan gooi, waar ik nu net geen zin in had gezien alle hardware die ik hier nog heb liggen.

• synoniem
  • Niet online
herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Nee ik heb twee zelfbouw enclosures.

Heb wat rond zitten neuzen op fora en denk dat ik tegen twee dingen aanloop:

1. De HDDs zijn niet binnen 2 seconden (default boot timeout) na power on "online" voor de Pi. Gevolg: ze bestaan niet.

2. Power draw van USB HDDs zonder externe voeding is te hoog. Gevolg: errors tijdens het aansluiten.

Ik moet dus of een SSD/een USB hub met eigen voeding regelen en/of de boot timeout zien aan te passen. Dat laatste lijkt nog niet te lukken, heb nu meerdere parameters in /boot/config.txt gezet maar hij pakt ze niet op. Iemand die dit succesvol heeft weten aan te passen?

Krijg steeds meer het idee dat de Pi het niet gaat worden als ik er geen geld tegenaan gooi, waar ik nu net geen zin in had gezien alle hardware die ik hier nog heb liggen.
Ik denk dan 2 want de USB HDD worden wel gezien ook al zijn dan "spinning up" maar of dat ze gezien worden als ze onvoldoende stroom hebben lijkt me onwaarschijnlijk.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:52

het KAN zijn dat je HDD nog niet "klaar" is. Ik heb het voor de overgang naar SSD's ook gehad met (ik meen) WD of Toshiba HDD's en de Pi3B.

De oplossing van toen was ongeveer conform hier; https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=41911

Ik heb geen idee of dat bij de nieuwe versie van het OS nog steeds zo opgelost kan worden maar een delay toevoegen is zeker een richting om uit te zoeken. Helaas kan ik m'n oude notities nu even niet vinden.

• synoniem
  • Niet online
Autarky schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:53:
[Afbeelding]

Ik probeer mijn eerste Raspberry Pi Zero 2W op te starten.

- MicroSD-kaart toegevoegd (die leeg is)
- Mini HDMI aangesloten op HDMI, HDMI-kabel naar de monitor
- Micro-USB aangesloten op mijn laptop als voeding.

Resultaat: Geen reactie / monitor blijft zwart. Ik kan niet zien/horen dat de stroom actief is ingeschakeld, er knipperen ook geen LEDs. Ik zou op zijn minst iets op het scherm van de monitor willen zien. Wat doe ik verkeerd?
Zover ik weet doet een Pi 1, 2 en Zero helemaal niets totdat bootcode.bin geladen is. Als die is geladen zie je het regenboogscherm en met ledjes de pogingen om te booten.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft iemand een Pi 0 W bootende van USB? Dat heb ik zitten proberen, vooralsnog zonder succes.

De eerste poging kwam niet verder dan root-fs niet gevonden, opgelost door het UUID van de ext4-partitie te specificeren in cmdline.txt. Daarna kwam ie iets verder, maar bootte alsnog niet.

De laatste output van 7 seconden boottijd gaat over detecteren van
- USB hub (waar de SSD aan hangt)
- microSD-kaart met (alleen) bootcode.bin erop
- SSD (Intel 320 serie), met melding dat driver van USB controller geen scatter-gather ondersteund, nodig voor UAS
- Logitech Unifying receiver
- dan paar regels beginnend met "sd 0:0:0:0: [sda]", laatste eindigt met "attached SCSI disk"

Dan een halve minuut niets en dan "random: crng init done".

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:04:
Heeft iemand een Pi 0 W bootende van USB? Dat heb ik zitten proberen, vooralsnog zonder succes.

De eerste poging kwam niet verder dan root-fs niet gevonden, opgelost door het UUID van de ext4-partitie te specificeren in cmdline.txt. Daarna kwam ie iets verder, maar bootte alsnog niet.

De laatste output van 7 seconden boottijd gaat over detecteren van
- USB hub (waar de SSD aan hangt)
- microSD-kaart met (alleen) bootcode.bin erop
- SSD (Intel 320 serie), met melding dat driver van USB controller geen scatter-gather ondersteund, nodig voor UAS
- Logitech Unifying receiver
- dan paar regels beginnend met "sd 0:0:0:0: [sda]", laatste eindigt met "attached SCSI disk"

Dan een halve minuut niets en dan "random: crng init done".
Ik vermoed dat je de hele inhoud van /boot op de SD-kaart moet zetten en niet alleen bootcode.bin.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:38:
[...]

Ik vermoed dat je de hele inhoud van /boot op de SD-kaart moet zetten en niet alleen bootcode.bin.
In het geval van de Pi 0 W is dit dé (USB-)boot-methode, waarbij de complete /boot op de SSD staat, dit bestand is uitsluitend om het USB-booten te starten. Zie https://www.raspberrypi.c...otcode-bin-only-boot-mode

....

Ik heb inmiddels een vermoeden waarom ie niet door boot, ff testen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:46:
[...]

In het geval van de Pi 0 W is dit dé (USB-)boot-methode, waarbij de complete /boot op de SSD staat, dit bestand is uitsluitend om het USB-booten te starten. Zie https://www.raspberrypi.c...otcode-bin-only-boot-mode
Dat weet ik want ik laat mijn Pi's vanaf het netwerk booten (niet de 0 want die heeft geen RJ45). Maar ik heb nu al een paar keer gehad dat de betreffende USB drive 4k sectoren heeft en de Pi daar niet van kan booten. Het probleem verdwijnt dan als de hele initramfs gelezen is. Alleen SSD heeft standaard wel 512b sectoren dus dan is de USB-SSD converter verdacht. En dat kan je het best uitproberen als de hele boot partitie op SD-card staat.

Edit: En zover ik weet kunnen de oudere Pi's alleen booten vanaf een kleine (v)FAT partitie.

[ Voor 5% gewijzigd door synoniem op 26-02-2024 19:25 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:26:
[...]

ASMedia heeft in mijn ervaring inderdaad wel de betere controllers, mooi dat het gelukt is.
Nog 3 RPi's te gaan :P , 2x model 2 en 1 model 3.

edit: @synoniem Ah balls, de model 2's zijn v1.1, oftewel net als de Pi 0 W afhankelijk van microSD om USB boot te kunnen doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 27-02-2024 10:37 ]

Oscar Wilde

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Nog 3 RPi's te gaan :P , 2x model 2 en 1 model 3.

edit: @synoniem Ah balls, de model 2's zijn v1.1, oftewel net als de Pi 0 W afhankelijk van microSD om USB boot te kunnen doen.
Yup, de mooiste is wat dat betreft de Pi 3b+, hoef je eigenlijk niets aan te doen om van usb of netwerk te booten.
Omdat ik toch al een (zuinige) server 24/7 heb draaien laat ik ze booten vanaf het netwerk met NFS of iSCSI maar voor Pi 2 v1.1 heb je inderdaad nog steeds een SD-kaartje met bootcode.bin nodig.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Yup, de mooiste is wat dat betreft de Pi 3b+, hoef je eigenlijk niets aan te doen om van usb of netwerk te booten.
Omdat ik toch al een (zuinige) server 24/7 heb draaien laat ik ze booten vanaf het netwerk met NFS of iSCSI maar voor Pi 2 v1.1 heb je inderdaad nog steeds een SD-kaartje met bootcode.bin nodig.
De 3e is model 3B, dus dat zal wel goed zitten, dezelfde als wat al in de meterkast van USB draait (zonder microSD) en daar hoefde ik dacht ik alleen eenmalig program_usb_boot_mode=1 in cmdline.txt te zetten.

edit: @synoniem Een van de RPi 2's draait inmiddels van USB, dacht hetzelfde te doen als bij de Pi 0 W, alleen kon ik niet zo gauw een ander oud rondslingerend microSD kaartje vinden dus hetzelfde 32GB kaartje hergebruikt puur voor die bootcode.bin, start ie niet op, geen foutmelding.

Wat blijkt: de PARTUUID was na het clonen hetzelfde gebleven en omdat ik dezelfde geheugenkaart hergebruikte (bij Pi 0 W andere rondslingerende gepakt) had de FAT32 partitie daarop dezelfde PARTUUID als de geclonede op de SSD |:( Ff met fdisk aan de gang om die aan te passen en nu zijn ze verschillend.

Overigens hoefde ik buiten dat bij deze niets aan te passen, de PARTUUID's stonden tot mijn verbazing al in de cmdline.txt en fstab :o

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 27-02-2024 12:53 ]

Oscar Wilde

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

[...]

Maakt het nog uit wat voor FS je draait op de schijven van je server? Ik neem aan dat dat een FS moet zijn waarmee Raspbian native kan werken? Of kan je eventueel benodigde drivers eerst inladen vanaf de SD?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@synoniem Gaat lekker hier, de microSD van de laatste Pi (Pi3 met 16GB EVO) bleek nagenoeg dood, dat de leessnelheid maar 2 MBps was al een hint, het ext4 filesystem bleek helemaal kaduuk en fsck deed niks omdat de microSD kaart in readonly modus lijkt te draaien :/ Geen idee wat ik allemaal op die Pi had geïnstalleerd....

Uiteindelijk compleet nieuwe install van RPi OS geflashed op de SSD waar ik gelijk tegen een bug aan liep. Iets met deprecated apt-key en trusted.gpg, al lange tijd bekend, maar niet gefixed in de huidige image :/

De andere Pi's (2x 2 v1.1 en 0W) inmiddels bijgewerkt naar Bullseye en net de upgrade naar Bookworm gestart. De eerste upgrade ging niet zonder issues :/ Blijkbaar is er tussen Buster en Bullseye iets verandert m.b.t. de dhcp-client, na upgrade was deze stuk. Moest de systemd-file aanpassen waarna ik verder kon SSH'en.

Oh en laat ik dependency gezeur niet vergeten, de upgrade wilde eerst niet eens starten: Raspberry Pi – Buster to Bullseye Upgrade in Place Bug

En nadat alles klaar is ff checken wat er bij een van de Pi's met phpmyadmin database aan de hand was, die klaagde over
ERROR 1045 (28000): Acces denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)
Lijkt https://stackoverflow.com...word-no/76737631#76737631 te zijn.

/rant :P

Ze draaien inmiddels wel allemaal van SSD :D , in het geval van de 0W en model 2\s met een piepklein bestandje op de overkill grote microSD's :+ , de model 3 had USB boot al aanstaan kwam ik achter.
Oh en allen hebben nu een USB-hub met aparte voeding waar de SSD's aan hangen, wilde niet wachten dus Amazon maar gebruikt, daarmee booten ze prima :)

Oscar Wilde

• nero355

nero355

Raven schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:42:
Inmiddels succesvol geboot :) , nadat ie eerst zelf een filesystemcheck deed en apt is aan het draaien, deze install is nogal lang niet bijgewerkt, v10 (Buster) er nog op zag ik :X
Let je wel op je /boot grootte bij dit soort dingen, want anders kan je net zo goed een fresh install doen, omdat je anders niet kan updaten na een tijdje :P :+
De USB-SATA controller is trouwens eentje van StarTech, USB3S2SAT3CB zo uit mijn hoofd, met de ASMedia ASM1153E erin.
Altijd handig om dit soort dingen te weten! Thnx! d:)b
Ik vind de 3B+ een beetje het zwarte schaap in de Raspberry Pi familie :
- Prestaties/Verbruik verhouding slechter dan de Raspberry Pi 3B
- 1 Gbps LAN != 1 Gbps LAN en maar iets van 300 Mbps

Doe mij maar voor vrijwel alles een Raspberry Pi 3B gewoon en als ik echt meer CPU kracht of RAM nodig heb dan een Raspberry Pi 4 of 5 :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:40:
@synoniem Gaat lekker hier, de microSD van de laatste Pi (Pi3 met 16GB EVO) bleek nagenoeg dood, dat de leessnelheid maar 2 MBps was al een hint, het ext4 filesystem bleek helemaal kaduuk en fsck deed niks omdat de microSD kaart in readonly modus lijkt te draaien :/ Geen idee wat ik allemaal op die Pi had geïnstalleerd....
SD kaartjes blijven kwetsbaar hoewel ik nadat goede voedingen ben gaan gebruiken geen kaartje meer verloren heb. Afgezien van de situatie van een stroomstoring voorafgegaan door een piek, maar toen was er meer stuk.
Uiteindelijk compleet nieuwe install van RPi OS geflashed op de SSD waar ik gelijk tegen een bug aan liep. Iets met deprecated apt-key en trusted.gpg, al lange tijd bekend, maar niet gefixed in de huidige image :/

De andere Pi's (2x 2 v1.1 en 0W) inmiddels bijgewerkt naar Bullseye en net de upgrade naar Bookworm gestart. De eerste upgrade ging niet zonder issues :/ Blijkbaar is er tussen Buster en Bullseye iets verandert m.b.t. de dhcp-client, na upgrade was deze stuk. Moest de systemd-file aanpassen waarna ik verder kon SSH'en.
Er is een reden dat ik een hekel heb aan systemd.
Oh en laat ik dependency gezeur niet vergeten, de upgrade wilde eerst niet eens starten: Raspberry Pi – Buster to Bullseye Upgrade in Place Bug

En nadat alles klaar is ff checken wat er bij een van de Pi's met phpmyadmin database aan de hand was, die klaagde over
[...]
Lijkt https://stackoverflow.com...word-no/76737631#76737631 te zijn.

/rant :P

Ze draaien inmiddels wel allemaal van SSD :D , in het geval van de 0W en model 2\s met een piepklein bestandje op de overkill grote microSD's :+ , de model 3 had USB boot al aanstaan kwam ik achter.
Oh en allen hebben nu een USB-hub met aparte voeding waar de SSD's aan hangen, wilde niet wachten dus Amazon maar gebruikt, daarmee booten ze prima :)
Ja de meeste Pi leveren niet meer dan 500mA op USB dus een selfpowered hub is vrijwel altijd nodig als je wat meer gebruikt dan een muis en toetsenbord.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Let je wel op je /boot grootte bij dit soort dingen, want anders kan je net zo goed een fresh install doen, omdat je anders niet kan updaten na een tijdje :P :+
Raspi-config klaagde daar al over, gelukkig is dat niet al te lastig om op te lossen: Heb een laptop met Ubuntu en gparted erop, ext4-partitie grootte aanpassen kan zonder dataverlies, had ik al moeten doen omdat een van de ext4 partities op microSD groter was dan de SSD waar ie naartoe gekloond werd :P Daarna is er meer ruimte voor de FAT32 partitie en kan die opnieuw aangemaakt worden (maar dan groter) en backup daarvan weer terugzetten.

Dat is voor later.
nero355 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Altijd handig om dit soort dingen te weten! Thnx! d:)b
Er is wel ergens een overzicht van known good USB-SATA controllers i.c.m. RPi's, dacht dat ik toen https://jamesachambers.co...-pi-via-firmware-updates/ had gebruikt voor info.
synoniem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:58:
[...]

SD kaartjes blijven kwetsbaar hoewel ik nadat goede voedingen ben gaan gebruiken geen kaartje meer verloren heb. Afgezien van de situatie van een stroomstoring voorafgegaan door een piek, maar toen was er meer stuk.
Vraag mij wel af wat er met deze is gebeurt, bestandssysteem bleek zo ver heen dat Ubuntu er niets mee kon :S , laatste keer dat ik die Pi had gebruikt (tijd terug) was er niets aan de hand. Daarbij is het voor het eerst (voor mij) dat een Samsung EVO het heeft begeven.
[...]

Er is een reden dat ik een hekel heb aan systemd.
Dat dus :P
[...]

Ja de meeste Pi leveren niet meer dan 500mA op USB dus een selfpowered hub is vrijwel altijd nodig als je wat meer gebruikt dan een muis en toetsenbord.
Gelukkig liggen er nu hubjes naast, had liever die gehad wat je eronder kan bouwen (wat ik bij een andere Pi 3 en de 0W heb) maar dat duurde mij te lang :P

Oh goody, nog een Pi die klaagt over
W: http://archive.raspberryp...dists/bookworm/InRelease: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg), see the DEPRECATION section in apt-key(8) for details.
W: http://raspbian.raspberry...dists/bookworm/InRelease: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg), see the DEPRECATION section in apt-key(8) for details.
Dat is zo gefixed.

..... en een die het upgraden niet wil afronden wegens
Setting up usrmerge (37~deb12u1) ...

FATAL ERROR:
Both /lib/liblunar.so and /usr/lib/liblunar.so exist.

You can try correcting the errors reported and running again
/usr/lib/usrmerge/convert-usrmerge until it will complete without errors.
Do not install or update other Debian packages until the program
has been run successfully.

E: usrmerge failed.
dpkg: error processing package usrmerge (--configure):
installed usrmerge package post-installation script subprocess returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
usrmerge
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Straks maar eens naar Googlen...

edit: Paar keer files hernoemd en upgrade klaar :)

@nero355 @synoniem .... de Pi 0 W connect niet meer met wifi sinds de reboot na upgrade naar Bookworm :( Eerst hetzelfde dhcpcd gezeur (systemd file had aanpassing nodig), maar na opnieuw opgeven van ssid/ww en checken wpa config file zie ik niet waarom ie niet connect.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 29-02-2024 19:53 ]

Oscar Wilde

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
vincent_1971 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:56:
[...]

Staat ook op mijn verlanglijstje. Echter die sd die er in zit draait nu 6 maanden probleemloos. Met een raspberry pi zero was het een ander verhaal.
Raven schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Mijn RPi's (modellen 2, 3 en Zero W) worden gevoed met https://www.amazon.nl/gp/product/B07RGB2HB6/ en bij een aantal heb ik er een USB hub erbij (modellen 2 en 3 en voor de Zero W), waarbij de voeding van USB-devices (o.a. SSD) via de hub gaat en niet door/via de RPi.
_Eend_ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Koeling zit in de argon case, gewoon een 40mm fan. De voeding is een officiële RPi voeding voor de 4, en die draait al jaren prima :)
djwice schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:02:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat je ze ook via het netwerk kunt laten booten. Dus wellicht heb je later geen schijf nodig, haal je het image gewoon van het netwerk via een nas ofzo.
Dank allemaal voor het meedenken en alle tips! _/-\o_
Dan ga ik eerst gewoon voor de eerder aangegeven starters kit. En als dat tijdje goed gaat, ga ik eens kijken verder kijken naar wat er nog meer mogelijk is.

Die Argon case staat sowieso op het verlanglijstje bij dezen d:)b

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@dentitten , met Raspi's is het altijd aan te raden om te controleren voor "under-voltage" meldingen gewoon omdat de Pi's berucht zijn om te crashen als de voeding onvoldoende is.
Of slechte kwaliteit USB kabels.
Of teveel stroom wordt gevraagd door de aangesloten USB apparaten.
En het is makkelijk te controleren:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

Wbt de syslog, alles wat daarin wordt vermeld staat ook in de systemd journals en zelfs meer:
$ man journalctl
[..]
DESCRIPTION
       journalctl may be used to query the contents of the systemd(1) journal
       as written by systemd-journald.service(8).

Een hele simpele is onder welke alle journal meldingen laat zien:
code:
1
sudo journalctl

Met extra argumenten kun je filteren en/of de output naar je hand zetten.
Zie de man pages:
code:
1
man journalctl

Bv live volgen (--follow) vd Linux kernel ring buffer/logs (--dmesg):
code:
1
sudo journalctl --full --follow --dmesg

Of bv de laatste meldingen zien voor de --unit ssh.service sinds --boot:
code:
1
sudo journalctl --full --boot --pager-end --unit ssh.service

Voor een lijst van alle beschikbare systemd units inclusief enabled status:
code:
1
systemctl list-unit-files

De klasieke syslog wordt langzaam uitgefasseerd en met de laatste Debian Bookworm release is deze zelfs helemaal verdwenen:
$ cat /var/log/README
You are looking for the traditional text log files in /var/log, and they are
gone?

Here's an explanation on what's going on:

You are running a systemd-based OS where traditional syslog has been replaced
with the Journal. The journal stores the same (and more) information as classic
syslog. To make use of the journal and access the collected log data simply
invoke "journalctl", which will output the logs in the identical text-based
format the syslog files in /var/log used to be. For further details, please
refer to journalctl(1).

Alternatively, consider installing one of the traditional syslog
implementations available for your distribution, which will generate the
classic log files for you. Syslog implementations such as syslog-ng or rsyslog
may be installed side-by-side with the journal and will continue to function
the way they always did.

Thank you!

Further reading:
        man:journalctl(1)
        man:systemd-journald.service(8)
        man:journald.conf(5)
        https://0pointer.de/blog/projects/the-journal.html

Wbt het niet kunnen herkennen van de disk, mijn SD kaartje is opgedeeld in partities:
$ lsblk -f -p
NAME             FSTYPE FSVER LABEL  UUID  FSAVAIL FSUSE% MOUNTPOINT
/dev/mmcblk0
├─/dev/mmcblk0p1 vfat   FAT32 boot   XXXX   201.8M    20% /boot
└─/dev/mmcblk0p2 ext4   1.0   rootfs XXXX    10.4G    23% /

mmcblk0 is de SD kaart zelf en mmcblk0p1 + mmcblk0p2 zijn de twee partities aanwezig (/boot en / mountpoints).
Als je dit SD kaartje in een Windows computer prikt zal alleen de eerste /boot partitie zichtbaar zijn want deze is FAT32 geformateerd welke MS kent.
Maar de tweede ext4 geformateerde partitie zal niet zichtbaar zijn omdat MS geen ondersteuning heeft voor ext4 OOTB.
$ man ext4
[..]
DESCRIPTION
       The second, third, and fourth extended file systems, or ext2, ext3, and
       ext4 as they are commonly known, are Linux file systems that have  his‐
       torically  been  the  default file system for many Linux distributions.
       They are general purpose file systems that have been designed  for  ex‐
       tensibility  and  backwards compatibility.  In particular, file systems
       previously intended for use with the ext2 and ext3 file systems can  be
       mounted  using  the  ext4 file system driver, and indeed in many modern
       Linux distributions, the ext4 file system driver has been configured to
       handle mount requests for ext2 and ext3 file systems.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DropjesLover schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:24:
Mijn RPi4 met DigiAMP hat heeft een maandje prima gefunctioneerd, maar nu ineens niet meer.
Ik domoticz niet meer bereiken en geen verbinding maken via SSH.
Aangesloten op een beeldscherm boot hij wel (4 gekleurde vlakken) en even het boot-scherm, zwart beeld met knipperende cursor en daarna blijft het beeld geheel zwart.

Iemand een idee / tip hoe ik toch iets aan de praat kan krijgen of een log naar boven kan krijgen?

Beetje balen, want ik heb in de afgelopen weken geen backup van mn domoticz gemaakt :/
Als je de schijf nog kan benaderen (SSD? SD kaartje? USB stick?) door deze in een andere pc te zetten, zou je de database kunnen halen uit de directory van Domoticz. Het gaat dan om het bestand Domoticz.db.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DjoeC schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:32:
[...]

Waarom zou je nog met een kaartje blijven werken? Hang er een SSDtje aan, ook de Pi3B kan daar mee overweg meen ik me te herinneren. Betrouwbaarder, vermoedelijk sneller.
Als je de bootcode.bin op een (verder leeg) microSD-kaartje zet ben je niet afhankelijk van ingebakken USB boot, werkt hier prima :)

Oscar Wilde

• deHakkelaar
DjoeC schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:32:
Waarom zou je nog met een kaartje blijven werken?
Ik vind het onzinnig om een Pi van een SSD te voorzien voor booten vanwege extra stroom verbruik, extra warmte ontwikkeling, extra kosten en toegevoegde complexiteit wat mis kan gaan ... KISS.
Plus dat oudere Pi modellen alleen USB2 hebben dus nooit de volle lees/schrijfsnelheid benutten van een SSD.
Koop dan een NUC ofzo.

En sla data niet op op een Pi maar op een NAS die daarvoor bedoeld is en meer flexibiliteit biedt.

Een uitzondering voor als je de Pi als desktop wilt inzetten.
Maar zelfs daarvoor zou ik wat anders kiezen als een Pi.

[ Voor 13% gewijzigd door deHakkelaar op 01-07-2024 21:32 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• DjoeC
deHakkelaar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Ik vind het onzinnig om een Pi van een SSD te voorzien voor booten vanwege extra stroom verbruik, extra warmte ontwikkeling, extra kosten en toegevoegde complexiteit wat mis kan gaan ... KISS.
Plus dat oudere Pi modellen alleen USB2 hebben dus nooit de volle lees/schrijfsnelheid benutten van een SSD.
Koop dan een NUC ofzo.

En sla data niet op op een Pi maar op een NAS die daarvoor bedoeld is en meer flexibiliteit biedt.

Een uitzondering voor als je de Pi als desktop wilt inzetten.
Maar zelfs daarvoor zou ik wat anders kiezen als een Pi.
Ik was even vergeten dat de pi3b maar beperkt geheugen heeft en dus minder intensief inzetbaar is als mijn pi4 met 8GB.

Maar, ook pihole schrijft - afhankelijk van een bak factoren - best wel veel logging weg. Ald je daarnaast nog wat andere proggies hebt draaien neemt IO best wel flink toe en vanwege het verschil in bussnelheid SD<>USB2 gaat het ook nog eens vlotter. Een SD kaart is een stuk trager dan een SSD en heeft daarnaast meestal een mindere controller om wear te mitigeren. Een oudere 200-500GB SSD zijn de kosten niet meer en het stroomverbruik valt bij een wat betere kwaliteit ook wel mee. Weegt wat mij betreft op tegen maar weer een nieuw kaartje klaarstomen.

Bij mij is de Pi onder andere als NAS bedoeld en daarnaast doet ie nog veel meer in een veel kleinere vormfactor. Waarom heb je daar een apart apparaat dat "daarvoor bedoeld" is nodig? Wat maakt een voor NAS bedoeld NAS zo super speciaal?

• DjoeC
Tmr schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:35:
Hoi allen,

ik ben van plan om een Pi5 aan te schaffen om o.a. in te zetten als zelfbouw NAS (heb nu een oude trage synology). Zeker nu er NVME drives is kunnen en 2TB redelijk betaalbaar is lijkt me dat een mooi moment. Meer storage eisen heb ik op dit moment niet (vooral backup voor foto's en documenten).

Ik zat nog even te twijfelen of ik 2 drives in de PI wil hebben (met een Pimoroni bordje als deze) of dat ik gewoon voor een enkele nvme drive ga, met een backup naar een externe USB drive danwel offsite.

Die dual NVME base lijkt me wel mooi, maar ik heb niet echt een raid nodig (gewoon 2 drives om periodiek een rsync te doen is goed genoeg). Misschien dat zo'n Argon NVME case dan nog wel zo mooi is (anders moet ik ook nog weer een behuizing zien te scoren of te printen).

Ik denk dan in eerste instantie OMV te installeren, en voor extra dingen (pihole of home assistant) dan kijken of dat via portainer gedraaid kan worden. Ik zie wel dat OMV altijd 2 drives nodig heeft (dus 1 MicroSD voor het OS en 1 puur voor storage) maar dat lijkt mij ook wel zo veilig verder (als er iets met het OS mis is dan blijft je storage nog gewoon op de aparte disk).

Iemand ervaring danwel suggesties met een vergelijkbare setup?
OMV werkt prima met 1 drive, in mijn geval een pi4 8GB met 2TB USB SSD. Ik ben begonnen met de "standaard" Raspi Bookwork 64bit image (kleinste versie). Daarna OMV via t script erop gerold. Dan wat standaard instellingen doen EN de plugin sharerootfs installeren. Dan kun je je boot drive ook voor sharing gebruiken. Dan shared filesystems aanmaken. Daarna kun je docker configureren: config folder, data folder en docker folder. Docker opstarten, nog wat prutsen en containers gaan draaien. In je docker containers GEEN volumes aanmaken maar gewoon die shared folders gebruiken. Ik heb zelf voor elke container een compose file in elkaar gezet ipv containers/stacks te bouwen via portainer wat ik op m'n andere pi deed. Veel handiger en beter te onderhouden. Ook handig omdat je makkelijk met environment variabelen kunt werken - inclusief een paar handige die in de OMV-extras zitten. Voorbeeld van volumes voor Nextcloud:
volumes:
- ./config:/var/www/html/config
- CHANGE_TO_COMPOSE_DATA_PATH/CHANGE_TO_COMPOSE_NAME/html:/var/www/html
- CHANGE_TO_COMPOSE_DATA_PATH/CHANGE_TO_COMPOSE_NAME/apps:/var/www/html/apps
- CHANGE_TO_COMPOSE_DATA_PATH/CHANGE_TO_COMPOSE_NAME/data:/var/www/html/data
De eerste verwijst naar de shared config folder (./) waar OMV compose zelf de compose filenaam achterzet. De overige 3 verwijzen naar de shared Data folder (DATA_PATH) waar ik zelf de compose filename achterzet. Voor mij werkt dit uitstekend, bij de vorige (OMV6) zat alles bij mij diep verborgen in volume paden.....

Ik heb Portainer wel maar alleen voor stoppen/starten/monitoren van ede containers, daar is OMV nog wat minder in.

Ik heb de SD kaart dus weggelaten, heb naast de enkele SSD er momenteel 2 Zigbee controllers aanhangen en wil er zodra ik tijd heb een Jellyfin container oid opzetten met een externe (14TB) HDD.

Je kunt prima werken met 1 disk. Probeer met OMV ook wat dingen uit, schrijf al je stappen op, inclusief prut aanpassingen, een volgende keer weet je ze niet meer en moet je weer gaan googelen - en kijk na 1 of 2 containers of je opzet "handig" is. Zo niet: begin opnieuw. Ik heb nu 25 containers actief op de Pi4, "handig" scheelt gewoon een hoop tijd. En door te doen (goed of fout) leer je het meest.

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04 08:42
Ben eruit. Hoe makkelijk kan het zijn.

/dev/USB0 moet er in putty serial line en dan ok en dan de edgerouter opstarten, en dan laat ie de hele boot opstart zien en kun je via de command line instellingen naar je hand zetten eventueel.

• nero355

nero355

boomer21 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:48:
Ben eruit. Hoe makkelijk kan het zijn.

/dev/USB0 moet er in putty serial line en dan ok en dan de edgerouter opstarten, en dan laat ie de hele boot opstart zien en kun je via de command line instellingen naar je hand zetten eventueel.
Ik dacht al dat het zoiets moet zijn, want een TTY spreek je in principe alleen vanaf de CLI of de Terminal aan.

Bij een "Desktop PC/Laptop" achtig iets wat dus X.org + een DE draait kan je via CTRL+ALT+F1 t/m F7 of zo van TTY wisselen, waarbij dus vaak F1 of F7 de grafische omgeving is en afhankelijk van je instellingen de anderen de CLI/Terminal of X.org +een DE zijn :)

Soms is één TTY zelfs geen TTY maar gewoon de DMESG output :*)

• deHakkelaar
Ik herinnerde me dat ik nog een USB GPS muis heb:
$ sudo dmesg -T -W
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: new full-speed USB device number 2 using uhci_hcd
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: New USB device found, idVendor=067b, idProduct=2303, bcdDevice= 3.00
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: Product: USB-Serial Controller
[Thu Jul 18 22:49:45 2024] usb 7-1: Manufacturer: Prolific Technology Inc.
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usbcore: registered new interface driver usbserial_generic
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usbserial: USB Serial support registered for generic
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usbcore: registered new interface driver pl2303
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usbserial: USB Serial support registered for pl2303
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] pl2303 7-1:1.0: pl2303 converter detected
[Thu Jul 18 22:49:46 2024] usb 7-1: pl2303 converter now attached to ttyUSB0
$ sudo modinfo pl2303
filename:       /lib/modules/6.1.0-20-amd64/kernel/drivers/usb/serial/pl2303.ko
license:        GPL v2
description:    Prolific PL2303 USB to serial adaptor driver
alias:          usb:v04B3p4016d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0CAAp3001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0B8Cp2303d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0B63p653Ad*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0B63p6530d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11ADp0001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v054Cp0437d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04B8p0522d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04B8p0521d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0956d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p5039d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0F9Bd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p026Bd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p3239d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p3139d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p4439d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0B39d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0183d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p0F7Fd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p4349d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v03F0p3524d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v5372p2303d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v05ADp0FBAd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v07AAp002Ad*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F6p2001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v058Fp9720d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v050Dp0257d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0731p2003d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0E55p110Bd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0413p2101d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v079Bp0027d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v10B5pAC70d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v078Bp1234d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0745p0001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04A5p4027d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F5p0005d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F5p0004d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F5p0003d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F5p0001d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v11F7p02DFd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v6189p2068d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0731p0528d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v1453p4026d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v2478p2008d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0584pB000d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0DF7p0620d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0EBAp2080d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0EBAp1080d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v056Ep5004d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v056Ep5003d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0547p2008d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0557p2118d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0557p2022d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0557p2021d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v0557p2008d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04BBp0A0Ed*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v04BBp0A03d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23F3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23E3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23D3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23C3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23B3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp23A3d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp2304d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067BpE1F1d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp0307d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp331Ad*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp0609d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp0612d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp0611d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067BpAAA0d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067BpAAA8d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067BpAAA2d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp1234d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp04BBd*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
alias:          usb:v067Bp2303d*dc*dsc*dp*ic*isc*ip*in*
depends:        usbserial,usbcore
retpoline:      Y
intree:         Y
name:           pl2303
vermagic:       6.1.0-20-amd64 SMP preempt mod_unload modversions
sig_id:         PKCS#7
signer:         Debian Secure Boot CA
sig_key:        32:A0:28:7F:84:1A:03:6F:A3:93:C1:E0:65:C4:3A:E6:B2:42:26:43
sig_hashalgo:   sha256
signature:      4E:CC:60:BD:15:EA:B7:1C:2C:3B:E8:84:D1:D1:6E:6F:27:1A:3C:6F:
                05:B2:41:1A:BB:BE:AD:FB:6F:DF:24:D9:7E:5E:48:02:7B:3C:35:84:
                89:98:CA:90:E2:BB:F9:85:AA:B3:3B:23:AC:F3:D9:01:3E:0C:52:FD:
                15:86:C0:0A:7A:AB:A3:65:62:AF:52:96:37:BA:6F:4C:94:91:B8:33:
                2A:D7:96:B1:26:AF:BA:17:F6:89:5C:6C:51:A1:6E:A0:40:99:8A:7D:
                F1:6A:01:E8:B8:87:EC:E0:3B:89:B2:6A:AB:6D:E1:F1:16:E6:D3:14:
                0A:4F:06:DF:52:60:18:77:56:01:FB:7F:94:93:0B:7D:4D:13:5A:B3:
                E2:74:92:1D:0D:92:69:43:5B:25:7A:A3:A7:85:97:9D:F6:96:74:3D:
                D2:38:F8:AF:65:CD:66:41:AD:29:A1:AA:BB:AE:F2:7D:3D:53:E2:A5:
                08:94:D7:06:78:A3:D8:30:55:BD:ED:AD:40:CF:F7:16:9A:1F:F8:E5:
                41:45:A6:63:F5:A8:38:A1:6C:63:95:4E:B8:55:46:29:B6:38:5C:75:
                C0:1B:A3:F3:6D:26:5B:0E:A1:E8:84:07:35:EE:20:20:05:39:D6:1B:
                F9:2B:1D:84:CD:53:25:AC:CF:B2:E9:FF:09:B7:81:78
$ lsusb
[..]
Bus 007 Device 002: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port / Mobile Action MA-8910P

$ file /dev/ttyUSB0
/dev/ttyUSB0: character special (188/0)

$ sudo stty -F /dev/ttyUSB0 4800
$

$ sudo cat /dev/ttyUSB0
$GPGGA,205948.825,0000.0000,N,00000.0000,E,0,00,50.0,0.0,M,0.0,M,0.0,0000*7B

$GPRMC,205948.825,V,0000.0000,N,00000.0000,E,0.00,,010721,,*02

$GPVTG,,T,,M,,N,,K*4E

$GPGGA,205949.825,0000.0000,N,00000.0000,E,0,00,50.0,0.0,M,0.0,M,0.0,0000*7A

$GPRMC,205949.825,V,0000.0000,N,00000.0000,E,0.00,,010721,,*03

$GPVTG,,T,,M,,N,,K*4E

$GPGGA,205950.825,0000.0000,N,00000.0000,E,0,00,50.0,0.0,M,0.0,M,0.0,0000*72
[..]

[ Voor 69% gewijzigd door deHakkelaar op 19-07-2024 02:15 . Reden: + modinfo ]

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-04 17:45

Sweatleek

404: Member Not Found

Wildfire schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Klinkt als een defecte Pi, maar voor de zekerheid kun je nog een bootloader recovery proberen: https://www.fastoe.com/blog/rpi-4_400-eeprom-recovery-guide
Helaas denk ik het nu ook, bootloader geeft alleen maar groen van klaar :(. ik heb een hdmi kabel gekochten om te kijken wat die tijdens het opstarten zegt en die geeft aan geen boot device kan vinden. Ook blijkt mogelijk de USB porten stuk te zijn aangezien die geen stroom meer geven (toetsenbord of muis).

Voor de zoekende Tweakers neem hier even een kijken :(:) misschien heb jij meer geluk.
https://forums.raspberryp...9a27da107f833b1f0d78d0c1a

confused reality

• synoniem
  • Niet online
Sweatleek schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Helaas denk ik het nu ook, bootloader geeft alleen maar groen van klaar :(. ik heb een hdmi kabel gekochten om te kijken wat die tijdens het opstarten zegt en die geeft aan geen boot device kan vinden. Ook blijkt mogelijk de USB porten stuk te zijn aangezien die geen stroom meer geven (toetsenbord of muis).

Voor de zoekende Tweakers neem hier even een kijken :(:) misschien heb jij meer geluk.
https://forums.raspberryp...9a27da107f833b1f0d78d0c1a
Je zou nog kunnen proberen of hij vanaf het netwerk wil booten.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-03 23:05
Ik heb nu een Raspberry Pi 4 met HA op een USB stick draaien. Daarnaast ook een Raspberry Pi 3 met PiOS Lite op een USB stick met een touchscreen, als dashboard.

Ik dacht dat een USB stick wat stabieler zou zijn dan een SD kaart. Als het draait, is het wel stabieler. Ook na een (geplande) reboot start het elke keer op, terwijl dat met een SD kaart net Russische roulette was.

Alleen is mijn Pi waar de dashboard op draait al twee keer gecrashed. De eerste keer met onbekende oorzaak. De tweede keer een stroomstoring in de buurt. Hierbij is twee keer de USB stick op write only gezet (is dit iets dat alleen Sandisk doet??). Ben nu dus 2 sticks kwijt, want ik krijg met geen mogelijkheid die readonly er af.

Nu heb ik laatst een externe SSD van Samsung geprobeerd aan te sluiten. Het werkte wel, maar moest wel het scherm met een aparte voeding aansluiten, omdat de Pi anders na het booten ging rebooten.
Ik zit er aan te denken om een USB hub met voeding te kopen en daar alles op aan te sluiten. Zal dit helpen? De voeding die ik nu gebruik, is 5V - 3A - 65 Watt. Lijkt me genoeg, maar het scherm en de SSD worden door de Pi gevoed, dus misschien dat daarom de Pi elke keer ging rebooten.

Een andere vraag is dan of een SSD wel een powerloss overleeft en niet net als een SD kaart of USB stick ook corrupt raakt.

En als dit niet op te lossen is, wat is dan een goed alternatief om Home assistant te draaien?

Voor het dashboard kan ik altijd een tablet gebruiken. Wilde een DIY oplossing, zodat ik niet aan Android vast zit (heb een oude tablet die ik niet kan gebruiken, omdat er een veel te oude Android op staat) en ook een groot touchscreen kan gebruiken. Maar als het niet anders kan, dan moet ik wel een tablet gebruiken.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• nero355

nero355

Xyphoid schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:36:
Ik heb nu een Raspberry Pi 4 met HA op een USB stick draaien. Daarnaast ook een Raspberry Pi 3 met PiOS Lite op een USB stick met een touchscreen, als dashboard.

Ik dacht dat een USB stick wat stabieler zou zijn dan een SD kaart. Als het draait, is het wel stabieler. Ook na een (geplande) reboot start het elke keer op, terwijl dat met een SD kaart net Russische roulette was.

Alleen is mijn Pi waar de dashboard op draait al twee keer gecrashed. De eerste keer met onbekende oorzaak. De tweede keer een stroomstoring in de buurt.
USB Sticks zijn geen goede oplossing voor zoiets ;)
Hierbij is twee keer de USB stick op write only gezet (is dit iets dat alleen Sandisk doet??).
Ik had vroeger een collega die net zo koppig was als jij en meerdere merken USB Sticks heeft gesloopt dus : NEE !!! Absoluut niet !!! :P
Nu heb ik laatst een externe SSD van Samsung geprobeerd aan te sluiten. Het werkte wel, maar moest wel het scherm met een aparte voeding aansluiten, omdat de Pi anders na het booten ging rebooten.
Ik zit er aan te denken om een USB hub met voeding te kopen en daar alles op aan te sluiten.

Zal dit helpen?
Zeker weten! :)
De voeding die ik nu gebruik, is 5V - 3A - 65 Watt. Lijkt me genoeg, maar het scherm en de SSD worden door de Pi gevoed, dus misschien dat daarom de Pi elke keer ging rebooten.
Zou goed kunnen :)
Een andere vraag is dan of een SSD wel een powerloss overleeft en niet net als een SD kaart of USB stick ook corrupt raakt.
Dat is een heel interessant onderwerp waar ik dol op ben, maar niemand nog wat om lijkt te geven op wat Server/Workstation/OpenZFS NAS gebruikers na :'(

Je hebt namelijk meerdere types SSD's :
A. Zonder Cache RAM
B. Met Cache RAM
C. Met Cache RAM en Elco's aan boord die bij stroomverlies twee dingen kunnen doen :
1. Alleen de "Index" van de SSD beschermen.
2. Alles beschermen en dus ook de data in de Cache RAM bij de volgende boot gereed houden !!

Wat je eigenlijk als SSD wilt is dus Type C want die zijn gewoon het beste als je data je lief is :)

Maar...

Van al die hippe bekende SSD's die men over het algemeen tegenwoordig koopt en helaas ook door een heleboel bekende merken worden gemaakt is 98% van het Type A of Type B helaas !!! :(

Om je wat Type A voorbeelden te geven :
- WD Green SSD's
- Kingston A2000
- Alle andere goedkope rotzooi...

Maar ook dure SSD's hebben dat probleem, echter zijn dit Type B SSD's :
- WD Black Series
- Samsung 850 Pro en 980 Pro achtigen.
- Whatever iets van Gaming in de naam heeft of heel veel gamers zogenaamd als helemaal geweldig bestempelen... :F

Maar wat zijn dan WEL fatsoenlijke SSD's zal je nu ongetwijfeld denken :?

Nou...

Die kosten een flinke duit en zijn dus over het algemeen op de ECHTE Pro markt gericht, echter waren er in het verleden een aantal relatief betaalbare pareltjes die ik nog steeds zeer lief en daarom ook nog steeds gebruik en al jarenlang in mijn Workstation/Game PC zitten :
- Intel 320 Series = Type C #2 SSD
- Crucial M500 = Type C #1 SSD
Van deze laatste was er ook een M500 DC versie die stiekem een Pro model van Micron was en een Type C #2 SSD was :)

Dat waren overigens allemaal SATA modellen, maar er zijn tegenwoordig ook nieuwe NVMe modellen tekoop in zowel M.2 PCIe x4 en x8 uitvoering als 2,5 inch U.2 uitvoering :
- product: Intel DC P3700 PCI Express
- product: Intel DC P3700 2,5"
Dit was één van de eerste NVMe SSD's die liet zien wat NVMe in de praktijk kon doen! 8)

Ondertussen zijn er natuurlijk veel meer zoals deze : uitvoering: Samsung PM9A3 M.2 960GB
Daar zie je heel mooi 6 chipjes die de Stroomverlies regelen ;)

Wat andere random modellen van het oh zo populaire Samsung voor de liefhebbers :
- uitvoering: Samsung PM893 240GB
- uitvoering: Samsung PM1653 960GB
- uitvoering: Samsung PM983 M.2 960GB <= Check die 4 chipjes! :*)

En nog als laatste :

Hoe beschermt dan bijvoorbeeld een Kingston A2000 of Samsung 850 Pro of 980 Pro de boel tegen stroomverlies :?

Dat gebeurt via een zogenaamde "Write Back" methode die een beetje lijkt op een File System Check dat je OS doet nadat die niet fatsoenlijk is afgesloten.
Daarbij wordt dan de data en de index van al die data op de SSD dus op fouten gecheckt en dan heb je kans dat een stukje corrupt weggeschreven data wordt weggegooid !!

LET OP : Dit is dus geen File System Check, want dat doet je OS nadat je systeem is geboot !! ;)

Zoo... dat was het verhaal denk ik wel zo'n beetje B-)
En als dit niet op te lossen is, wat is dan een goed alternatief om Home assistant te draaien?
Ik kwam laatst tijdens wat browsen dit tegen : v&a aangeboden: Touchscreen panel PC (17") voor home assistent / pfSense / Kassa

Dus een All-in-One Kassa PC met Touchscreen van 17 inch :*)

Lijkt me wel gaaf voor een heleboel dingen, maar heb daar effe geen plek voor dus misschien wat voor jou ??

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Evertt schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:22:
Is het ook mogelijk om Pi te installeren op de ssd met RPI 5 via SSH.

Zie alleen een optie via usb adapter of via hdmi kabel.
Je kan toch SSH aanzetten vanaf je SD card door een file aan te maken in de boot partition die SSH heet?
https://www.raspberrypi.c...tml#enable-the-ssh-server
Dat is ongeveer het eerste wat ik doe wanneer ik een SD kaartje van een Raspberry Pi OS voorzie.

Daarna kan je doen wat je wil ...

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Evertt Zo'n beetje elke SSD is al beter dan een SD kaart dus zou ik me niet heel veel zorgen over maken.

En je bedoelt HA install? Dan zet je toch gewoon image op de SSD, verbinden en gaan? Volgens mij zou de RPi5 standaard al USB boot aan moeten hebben.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rouwette schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:37:
Met een usb ssd heb je toch geen sd kaartje nodig, ik heb een pi4 zonder sd met ssd draaien.
Sommige modellen zijn afhankelijk van een heel klein bestandje op de SD-kaart om van USB te kunnen booten.
This is useful for the Raspberry Pi 1, 2, and Zero models, which are based on the BCM2835 and BCM2836 chips, and in situations where a Raspberry Pi 3 fails to boot (the latest bootcode.bin includes additional bugfixes for the Raspberry Pi 3B, compared to the boot code burned into the BCM2837A0).
Hier een Zero W en een paar Pi 2's die van ^ gebruik maken.

Oscar Wilde

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 23:11

Rouwette

Rouwette.com

Raven schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:55:
[...]

Sommige modellen zijn afhankelijk van een heel klein bestandje op de SD-kaart om van USB te kunnen booten.

[...]

Hier een Zero W en een paar Pi 2's die van ^ gebruik maken.
Eeprom updaten

https://rouwette.com/ssd-boot/

https://www.rouwette.com/

• synoniem
  • Niet online
Rouwette schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:12:
[...]

Af fabriek deed mijn pi4 het ook niet, na update eeprom wel.

Proberen waard he.
Klopt de eerste Pi 4's die ik had, moest ik ook met de hand de eeprom updaten zowel voor usb als network boot.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rohem schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:29:
Dit vindt ik ook wel een interessante optie. En deze kan gewoon op de Pi aangesloten worden en klaar?
Volgens mij heb ik ooit ergens ingesteld dat ie moet booten vanaf USB (er zit helemaal geen SD-kaart meer in), maar geen idee of je dat bij een Pi5 ook zo moet doen. Kun je waarschijnlijk in 1 minuut via Google vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2024 10:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:32:
[...]

Volgens mij heb ik ooit ergens ingesteld dat ie moet booten vanaf USB (er zit helemaal geen SD-kaart meer in), maar geen idee of je dat bij een Pi5 ook zo moet doen. Kun je waarschijnlijk in 1 minuut via Google vinden.
Dat is inderdaad eenvoudig in te stellen zie ik. Goede tip, dank je! _/-\o_ Ik zal eens even gaan kijken vandaag of morgen.

• synoniem
  • Niet online
De meeste van mijn Pi's (en de belangrijkste) booten vanaf een server met iSCSI of NFS. Voor een paar Pi's die geen bedrade verbinding hebben gebruik ik wel de goedkope kaartjes van de Action. Maar geformatteerd met F2FS en gemount met noatime in /etc/fstab
PARTUUID=xxxxxxxxx /               f2fs    defaults,noatime,discard  0       1

En die houden het lang vol met een goede voeding. Maar als er nu één stuk gaat vervang ik hem wel door een usb + ssd combinatie. Met de huidige prijzen voor een 128 of 256 GB ssd loont het niet meer om een usb-stick of SD-kaartje te gebruiken.

• nero355

nero355

Rohem schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:59:
Overigens heel erg bedankt allemaal voor alle reacties! O+ _/-\o_
Dit is een soort "Déjà vu Topic" om de zoveel tijd wat betreft kaartjes en voedingen en alle problemen die daarbij komen kijken zoals corrupte data :+

Neem nou bijvoorbeeld dit verhaal :
DjoeC schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:24:
Tja, er zullen vast wel manieren zijn. Als ik (super-leek) een beetje rond neus dan zou dat misschien wel kunnen. USB PD EPR staat 5A toe bij "configurable" voltage (https://www.monolithicpow...tion-and-interoperability tabel 1). Maar, dan heb je het over de 240W versie van de standaard. Nou kan ik me zomaar voorstellen (.....) dat de Pi 5A voeding wel de signaal standaarden uit die spec (tot 5A) gebruikt maar niet de hogere voltages toestaat. En daarmee zijn ze dus ook niet compliant - wat op zich vermoedelijk niet relevant is als je de standaard niet benoemd. Pi + Pi voeding verkoopt toch wel, zeker als het goed werkt......

TL;DR: Er kan vast van alles...
Dat hebben we eigenlijk hier al gehad : DjoeC in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2" O-)

Dus als je nog meer nuttige informatie wilt : De Search bovenaan het topic is je vriend d:)b
DjoeC schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:08:
Wel is NVMe prijstechnisch steeds interessanter aan t worden.
Welke combinatie/overwegingen maak je dan :?

Want wat ik al eerder zei : Alle SSD's lijken weer een trend van steeds duurder worden in te zijn gegaan :'(
Freee!! schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:49:
Een bijkomend voordeel van SD-kaartjes is dat je (onder Linux) heel gemakkelijk allerlei platte tekst bestanden (waaronder maar zeker niet beperkt tot /etc/fstab) kan bewerken op een andere computer.
Wel handig als je een configuratie dusdanig verknoeid hebt, dat je er niet meer in kunt.
Je kan sowieso van alles offline mounten dus dat mag nooit een probleem heten :Y)

Laatst nog een oude HDD overgezet van PC #1 naar PC #2 en daarna GRUB en UEFI BOOT toestanden gefixt vanuit een Live Boot omgeving om zodoende weer de boel te booten en bij mijn ZFS Pools te kunnen B-)

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:48

SebasFM

BOFH

Via een M2 naar USB adapter kan je op veel Pi's een SSD aansluiten. Geen idee of je ook van oudere Pi's dan de 4 van USB kan booten.

Overigens draai ik thuis al bijna 5 jaar een Pi 3B met dezelfde "high endurance" microSD, dus het kan wel. Zeker als apps niet heel veel staan weg te krassen naar disk.

[ Voor 0% gewijzigd door SebasFM op 14-01-2025 22:25 . Reden: typo ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig hoe het USB boot proces bij een model 2B (bootcode.bin op microSD) verschilt van direct van USB booten bij een 3B?

Tijdens het testen van 2 JetKVM's merkte ik dat de 2B zonder probleem opstart, de 3B liet de groene LED constant branden en deed verder helemaal niets. Zonder JetKVM via USB aangesloten start deze op.

De JetKVM heeft een virtuele cdrom drive, gok dat het daarmee te maken heeft, maar waarom het verschil in gedrag tussen bootcode.bin op microSD en directe USB boot? Zit er een verschil in timeout ofzo?

Oscar Wilde

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:30:
Weet iemand toevallig hoe het USB boot proces bij een model 2B (bootcode.bin op microSD) verschilt van direct van USB booten bij een 3B?

Tijdens het testen van 2 JetKVM's merkte ik dat de 2B zonder problem opstart, de 3B liet de groene LED constant branden en deed verder helemaal niets. Zonder JetKVM via USB aangesloten start deze op.

De JetKVM heeft een virtuele cdrom drive, gok dat het daarmee te maken heeft, maar waarom het verschil in gedrag tussen bootcode.bin op microSD en directe USB boot? Zit er een verschil in timeout ofzo?
De 3B heeft bootcode.bin ingebakken in EEPROM die niet bijgewerkt wordt. Dat zou een deel van het probleem kunnen verklaren. En als de 3B van USB denkt te booten en JetKVM biedt geen root-directory aan maar emuleert wel een CDROM kan de Pi geen bootable drive vinden. Je zou kunnen proberen de PI 3 te booten van microSD met alleen een bootcode.bin, config.txt en een cmdline.txt waarin je aangeeft waar de root filesysteem te vinden is. Bij voorkeur met een UUID of PARTUUID zodat er geen probleem is als twee USB devices verwisseld raken.

• nero355

nero355

Raven schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:30:
Was er niet een verhaal met een bepaald verschil in Revisies bij die modellen en dat je daardoor wel of niet standaard vanaf USB kon booten :?

Geinig spul trouwens : https://jetkvm.com/
Tijdje geleden over gelezen en opzich wel leuk, maar het kost net zoveel als mijn hele Raspberry Pi 3B + Accessoires setup :+

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
nero355 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Was er niet een verhaal met een bepaald verschil in Revisies bij die modellen en dat je daardoor wel of niet standaard vanaf USB kon booten :?

Tijdje geleden over gelezen en opzich wel leuk, maar het kost net zoveel als mijn hele Raspberry Pi 3B + Accessoires setup :+
Klopt! @Raven

<knip> verkeerde bron, native USB boot is vanaf model 3B+ volgens mij pas mogelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door stormfly op 10-02-2025 06:57 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51
stormfly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 06:53:
<knip> verkeerde bron, native USB boot is vanaf model 3B+ volgens mij pas mogelijk.
USB boot werkt vanaf de BCM 2837 (mogelijk pas na een OTP bit flip), dus Raspberry Pi 2B V1.2 en Raspberry Pi 3. Wel kan je bugs oplossen en oudere Pi's USB boot ondersteuning geven door op een microSD-kaart alleen een nieuwere bootcode.bin te plaatsen. Je hoeft die SD-kaart niet eens te mounten onder het OS. Deze kan read only gebruikt worden (dus een lang leven).

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2025 08:30 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
The Zep Man schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:23:
[...]

USB boot werkt vanaf de BCM 2837 (mogelijk pas na een OTP bit flip), dus Raspberry Pi 2B V1.2 en Raspberry Pi 3. Wel kan je bugs oplossen en oudere Pi's USB boot ondersteuning geven door op een microSD-kaart alleen een nieuwere bootcode.bin te plaatsen. Je hoeft die SD-kaart niet eens te mounten onder het OS. Deze kan read only gebruikt worden (dus een lang leven).
Aha goede link, even de volledige line als copy paste.

Host boot is available on the Compute Module series since Compute Module 3, Zero series since Zero 2 W, Raspberry Pi 2B (version 1.2), Raspberry Pi 3B, and all flagship series devices since Raspberry Pi 3B+. Raspberry Pi 3A+ supports mass storage boot, but not network boot.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:51
stormfly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:40:
[...]

Aha goede link, even de volledige line als copy paste.

Host boot is available on the Compute Module series since Compute Module 3, Zero series since Zero 2 W, Raspberry Pi 2B (version 1.2), Raspberry Pi 3B, and all flagship series devices since Raspberry Pi 3B+. Raspberry Pi 3A+ supports mass storage boot, but not network boot.
Vergeet deze belangrijke lijn niet:
On Raspberry Pi 2B v1.2, 3A+, 3B, Zero 2 W, and Compute Module 3 and 3+, you must first enable USB host boot mode. This allows USB mass storage boot and network boot.
Om aan te geven wat je kan met "USB host boot mode" onder oudere modellen Pi's (ook boot van MSD, waar de discussie om gaat).

Qua dat zijn de oudere Pi's voor sommigen een beetje de "dark ages", maar je kan stiekem best wel veel met die oude apparaten. De Pi 3 is inmiddels 9 jaar oud. :P

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2025 08:45 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:33:
[...]

De 3B heeft bootcode.bin ingebakken in EEPROM die niet bijgewerkt wordt. Dat zou een deel van het probleem kunnen verklaren. En als de 3B van USB denkt te booten en JetKVM biedt geen root-directory aan maar emuleert wel een CDROM kan de Pi geen bootable drive vinden
Oudere bootcode.bin in EEPROM zou dat inderdaad kunnen verklaren, er lijkt echter nog iets te spelen, zie hieronder
synoniem schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:33:
. Je zou kunnen proberen de PI 3 te booten van microSD met alleen een bootcode.bin, config.txt en een cmdline.txt waarin je aangeeft waar de root filesysteem te vinden is. Bij voorkeur met een UUID of PARTUUID zodat er geen probleem is als twee USB devices verwisseld raken.
De 2B heeft genoeg aan bootcode.bin op microSD-kaartje om te booten van uitvoering: Startech.com USB3S2SAT3CB Zwart + uitvoering: Intel 320 40GB (ook i.c.m. JetKVM).

Net 't geheugenkaartje in de 3B gestopt, zelfde gedrag met JetKVM eraan: Geen boot, groene LED brand constant. Geheugenkaartje terug in de 2B: Boot prima met JetKVM eraan.

Er gaat bij de 3B dus nog steeds iets mis waardoor ie niet boot met JetKVM eraan, ongeacht de aanwezigheid van een recentere bootcode.bin op het geheugenkaartje.
[...]

Ja, de 2B's (v1.1) die ik heb zijn afhankelijk van bootcode.bin op een microSD kaartje (dat is ook echt het enige dat nodig is), de 3B's (v1.2) hebben die eenmalig te flippen bit om USB-boot ondersteuning aan de gang te krijgen.
The Zep Man schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:43:
Qua dat zijn de oudere Pi's voor sommigen een beetje de "dark ages", maar je kan stiekem best wel veel met die oude apparaten. De Pi 3 is inmiddels 9 jaar oud. :P
:Y , PiHole, SQL-database (P1-data), webserver, TVheadend (Anysee DVB-C ontvanger + smartcardreader) en het ding heeft nog zat ressources over :P

Oscar Wilde

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Oudere bootcode.bin in EEPROM zou dat inderdaad kunnen verklaren, er lijkt echter nog iets te spelen, zie hieronder

[...]
De 2B heeft genoeg aan bootcode.bin op microSD-kaartje om te booten van uitvoering: Startech.com USB3S2SAT3CB Zwart + uitvoering: Intel 320 40GB (ook i.c.m. JetKVM).

Net 't geheugenkaartje in de 3B gestopt, zelfde gedrag met JetKVM eraan: Geen boot, groene LED brand constant. Geheugenkaartje terug in de 2B: Boot prima met JetKVM eraan.

Er gaat bij de 3B dus nog steeds iets mis waardoor ie niet boot met JetKVM eraan, ongeacht de aanwezigheid van een recentere bootcode.bin op het geheugenkaartje.
Ja als de Pi verwacht van /dev/sda1 te booten en dat blijkt een virtuele cdrom te zijn dan zal hij niet booten. Vandaar dat ik adviseer de inhoud van de /boot (in ieder geval bootcode.bin, config.txt, cmdline.txt en het goede DTB bestand) op de SD-kaart te zetten met zoiets als
console=tty1 root=UUID=af20e10e-6266-4eeb-xxxxx-xxxxxxxxxxxxx rootfstype=ext4 fsck.repair=yes rootwait

in cmdline.txt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:19:
[...]

Ja als de Pi verwacht van /dev/sda1 te booten en dat blijkt een virtuele cdrom te zijn dan zal hij niet booten. Vandaar dat ik adviseer de inhoud van de /boot (in ieder geval bootcode.bin, config.txt, cmdline.txt en het goede DTB bestand) op de SD-kaart te zetten met zoiets als
console=tty1 root=UUID=af20e10e-6266-4eeb-xxxxx-xxxxxxxxxxxxx rootfstype=ext4 fsck.repair=yes rootwait

in cmdline.txt.
Genoteerd, later eens proberen :) , als dat werkt, moet ik wel ff op zoek naar extra microSD-kaartjes. Om nou voor een paar piepkleine files kaartjes van >8GB aan te schaffen :+
nero355 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Ik zit eraan te denken om daar ook wat mee te gaan doen, maar heb eigenlijk helemaal geen zin in Home Assistant draaien :/
Je hebt er niet perse HASS voor nodig, je kan zelf een webpagina met highcharts in elkaar knutselen die de data uit de SQL-database weergeeft :)
Kan je mij naar het beste topic daarover hier of elders verwijzen wat betreft de juiste kabel(s) kopen en de software die het uit kan lezen ??
Ik ben al wat tegengekomen, maar heb het idee dat het goedkoper/anders ook moet kunnen...
Hier gebruik ik een standaard UART-USB adapter printje, bijv deze, een stukje kabel met RJ11 stekker eraan, 2 weerstandjes en een transistor. That's it :) Daarna python-script het P1-bericht laten checken op geldige checksum, omzetten naar json en dan data verwerken, wat in mijn geval opslaan in SQL-database is en doorsturen naar HASS m.b.v. MQTT Auto Discovery.

Mocht er geen pc in de buurt zijn, ESP-module die aan wifi hangt, of een ESP-module met PoE als er een netwerkkabel ligt. Er zijn opties genoeg :)

Zie Slimme meter uitlezen via P1-poort voor meer voorbeelden.
Verder zit ik nog met een maffe vraag/verzoek :

Heeft er hier iemand zin om voor mij/ons eens te checken of je MongoDB op een Raspberry Pi 5 draaiende krijgt :?

Heb de laatste tijd wat daarover zitten lezen i.v.m. de UniFi Controller en dat is best wel een maf verhaal geworden :
- Eerst kwam er de 64-bit eis voor de UniFi Controller in het algemeen.
Prima, dan draai ik toch een 64-bit Kernel op mijn Pi :P
- Toen zei MongoDB ineens : Wij doen niks met de Raspberry Pi 4 en eerdere modellen !! :o
Gevolg : Maximaal een outdated MongoDB 4.4 draaien, tenzij je nieuwere ARM hardware hebt...

Dus ik eens kijken wat er nou gebeurt als ik een reinstall van de UniFi Controller wil doen en de laatste versie daarvan wil installeren :
Blijkt dat je 2 keuzes hebt =>
1. Draai de nieuwste versie.
Vereisten zijn dan een AVX CPU onder x86-64 of ARMv8.2-A als je AARCH64 wilt gebruiken.
2. Installeer gewoon MongoDB 3.6 die nog steeds in hun instructies staat.
Ja, maar dan moet ik een zwaar verouderde en qua security patches totaal lekke libssl1.1 installeren via een dikke vette workaround als ik niet ook nog eens een verouderde Debian/Ubuntu versie wil draaien :o :D :P

Dus....

TL;DR :

Draait een up-to-date MongoDB 8.0+ op een Raspberry Pi 5 of niet :?

Hier vind je de instructies als je het wilt uitproberen : https://www.mongodb.com/d...nstall-mongodb-on-debian/
Hier vind je het hele verhaal qua hardware wat het vereist : https://www.mongodb.com/d...tration/production-notes/

Ik zou dit heel graag willen weten dus voor wie het eventueel gaat proberen : Alvast heel erg bedankt !!! _O_ O+ d:)b
Don't get me started about MongoDB, goddank zijn er scriptjes voor -> https://community.ui.com/...61-40a7-82ec-22b17f027776

Oscar Wilde

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:12:
Je kan op een Pi 4 vier UART's hebben. Dus via een Pi 4 zou je drie andere Pi's kunnen benaderen voor beheer via een seriële verbinding, en dan kan je die Pi 4 ook nog eens beheren via een seriële verbinding. Geen adapters nodig (maar wel veel jumper cables). :+
Ik heb ondertussen een geweldige Brainfart gehad :

- Ik heb 3 van deze dingen liggen : https://www.kvm-shop.nl/n...-usb-to-serial-converter/
- Iets van 6 verschillende NULL MODEM kabels :o :+

Dus ik heb dit gedaan :
- Prik één ATEN UC232A in je Laptop
- Prik één ATEN UC232A in je Raspberry Pi
- Doe dit op de Raspberry Pi : https://mattray.github.io...g-usb-serial-console.html
code:
1
2
systemctl enable getty@ttyUSB0.service
systemctl start getty@ttyUSB0.service
- Hang één van de NULL MODEM kabels ertussen.
- Dan nog effe Screen installeren als je dat nog niet had gedaan : https://duckduckgo.com/?q=linux+screen&ia=weben
- Vervolgens doe je op de Laptop :
code:
1
# screen /dev/ttyUSB0 9600

En gaaaaan met die banaan Raspberry Pi :D

Heel belangrijk :
Haal nooit meer de ATEN UC232A uit je Raspberry Pi en je hebt een super relaxe Out Of Bounds oplossing voor je Raspberry Pi :Y) B-)
(Of een ander apparaat met USB poorten uiteraard...)

Super handig !!! *O*
Raven schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:33:
Ah, maar voor Python zijn er zat voorbeelden (m.b.t. uitlezen serial interface) , voor voorbeeld hoe ik de P1-data verwerk hoef je maar een gil te geven ;)
Zal ik aan denken! Thnx! d:)b _O_
De (voornamelijk) diy'd code die ik hier gebruik (zonder P1 / DSMR python library) is niet zo heel erg ingewikkeld, het is alleen zo uitgebreid dat ik niet alleen alles opgesplitst heb in functies, maar ook heb verdeeld over meerdere files :P
SEXY! 8) :*) d:)b
Die UART-USB printjes zijn altijd handig om te hebben :) , die waar ik naar linkte doet overigens zowel 3.3V als 5V, handig gezien de Rx/Tx van Pi's op 3.3V werken.
Ondertussen dus opgelost :D
Ter aanvulling, er is een Windows tool in omloop -> P1 Toolkit (slimme meter informatie)
Ik heb al een P1 kabel besteld bij Cedel en DSMR 5.x draaiend in een testomgeving dus als de kabel binnen is dan ga ik alleen nog effe op de Pi in de Meterkast het MQTT gedeelte regelen dat alle data via het netwerk naar de testomgeving moet sturen en dan kan ik een SSD in mijn oude Intel NUC gaan proppen om daarop alles te loggen :)
andregroeneveld schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:49:
Ik heb een Kinston SSD die aanbevolen werd voor de Pi.
Als het maar geen A2000 is toevallig :?
andregroeneveld schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:05:
Deze dingen heb ik al gecheckt. Hij is op een windows machine niet te zien, helaas.
Check of je wat met WSL kan/wilt doen en anders gewoon effe een Live ISO booten vanaf een USB Stick ;)

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 16:13
(jarig!)
Als het maar geen A2000 is toevallig :?
Moet ik controleren.

Check of je wat met WSL kan/wilt doen en anders gewoon effe een Live ISO booten vanaf een USB Stick ;)
Zo handig ben ik niet.
Ondertussen kwam de PI-Hole met updates en ik heb deze gedraaid en nu geen webinterface in mijn browser meer en de PI-Hole niet meer goed werken. Raar maar waar? Hoe kun je de boel herstellen want die commando's die bij de beschrijving horen geven geen resultaat.
Van de regen in de drup zal ik maar zeggen...

Groetjes André,

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:19:
[...]

in cmdline.txt.
Inmiddels heb ik dankzij een eBay veiling een "paar" (lees: 66 :+ ) microSD kaartjes, in verschillende capaciteiten, alleen ..... de 3B boot nu zonder problemen met een JetKVM eraan, dus zonder microSD :?

Why 8)7

Oscar Wilde

• duvekot
  • Nu online
Raven schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:13:
[...]

[...]

Inmiddels heb ik dankzij een eBay veiling een "paar" (lees: 66 :+ ) microSD kaartjes, in verschillende capaciteiten, alleen ..... de 3B boot nu zonder problemen met een JetKVM eraan, dus zonder microSD :?

Why 8)7
Als je op de 3B eenmalig de USB boot bit hebt omgezet ...dan kan die altijd zonder SD kaart booten. Dus niet ze heel vreemd...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:55:
[...]

Als je op de 3B eenmalig de USB boot bit hebt omgezet ...dan kan die altijd zonder SD kaart booten. Dus niet ze heel vreemd...
Stukje terug lezen ;) , het probleem is/was dat de 3B niet wilde booten met JetKVM eraan (heeft ingebakken virtuele cdrom-drive) en een 2B met bootcode.bin op microSD boot zonder problemen met JetKVM eraan.

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Maar als er niets op de virtuele disk staat .. wat wordt er dan geboot? (als er ook geen SD kaartje in zit)
De SSD met RPi OS die er aan hangt via USB-SATA adapter :) , alle RPi's zijn daar een tijd terug van voorzien, zei het een aantal (2B's / 0W) met bootcode.bin op microSD.
duvekot schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:54:
Dat een 3B zonder SD card kan booten is standaard gedrag. (Nadat de juiste bits zijn omgezet als het om een oudere 3B gaat)
Jup I know, dat doet ie al een tijdje en dat werkt prima, zolang de SSD en USB-SATA adapter maar aan een hub met externe power hangen (zowel bij de 2B als 3B), blijkbaar trekken die bij powerup nét iets te veel stroom :P (en de setting om de limiet te verhogen wordt niet vroeg genoeg actief).

De 3B begon pas (tijdelijk) gek te doen toen er daarnaast de JetKVM erbij aan gehangen werd en dat heeft zichzelf ineens opgelost.

Oscar Wilde

• DjoeC
duvekot schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:27:
[...]

Een USB-c kabel is tegenwoordig ook al lang geen kabel met contactjes die 1 op 1 door lopen... Maar er zitten complete chips en programmatuur in om de juiste onderhandeling te doen tussen de apparaten.

Dus weet aan welke 🐇 🕳️ (Rabbit Hole ) je gaat starten.

Maar wat gaat er dan niet goed met je USB behuizing? Want daar zeg je niets over .. terwijl er voldoende mensen zijn die prima daarvan gebruik maken.
Het begon met niet willen booten (usb_quircks loste dat op), ombouwen van MBR naar GPT partities (opgelost met parted), geen FSTRIM willen doen, zelfs niet met UDEV regels, geen smartctl data willen geven (udev loste dat min of meer op), nu komt de smart data nog niet in OMV - nog niet opgelost. Eigenlijk is het gewoon een hoop gekloot dat heel, heel veel tijd vergt. Prima om van te leren maar aan t eind moet er wel een soort van oplossing zijn. 't grappige is dat smartctl onder windows (CrystalDiskInfo) wel gewoon werkt.

Het hoeft niet allemaal plug en play maar ik vraag me bij elk probleem opnieuw af: Maakt deze oplossing weer iets anders kapot en zo ergens rond de kerst wil ik de boel (betrouwbaar) draaiend hebben om dat mijn Pi4 spulleboel naar de pi5 te gaan migreren.

Ja, ik heb de afgelopen week veel kennis opgedaan waar ik in eerste instantie niet naar op zoek was.

O ja, trouwens wat stofkappen besteld in China, ben benieuwd ;)

• duvekot
  • Nu online
DjoeC schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:40:
[...]

Het begon met niet willen booten (usb_quircks loste dat op), ombouwen van MBR naar GPT partities (opgelost met parted), geen FSTRIM willen doen, zelfs niet met UDEV regels, geen smartctl data willen geven (udev loste dat min of meer op), nu komt de smart data nog niet in OMV - nog niet opgelost. Eigenlijk is het gewoon een hoop gekloot dat heel, heel veel tijd vergt. Prima om van te leren maar aan t eind moet er wel een soort van oplossing zijn. 't grappige is dat smartctl onder windows (CrystalDiskInfo) wel gewoon werkt.

Het hoeft niet allemaal plug en play maar ik vraag me bij elk probleem opnieuw af: Maakt deze oplossing weer iets anders kapot en zo ergens rond de kerst wil ik de boel (betrouwbaar) draaiend hebben om dat mijn Pi4 spulleboel naar de pi5 te gaan migreren.

Ja, ik heb de afgelopen week veel kennis opgedaan waar ik in eerste instantie niet naar op zoek was.

O ja, trouwens wat stofkappen besteld in China, ben benieuwd ;)
wat heb je voor vage drive/enclosure gekocht dat je al dat soort workaround nodig hebt ? en wat voor een drive zit er in ?
Pagina: 1 2 3

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs