Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 10:38
Mede-auteur:
  • HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:01

HKLM_

Matched: NAS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SBWKdKeqc8r4q0pngBIOHF6uqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gnEWiizGQYYSRsQi0CY38dDB.png?f=user_large
Inhoud
Inleiding
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht.
De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen.

Geschiedenis
De eerste concepten ontstonden in 2006 en waren gebaseerd op de Atmel Atmega644-microcontroller.
De stichter van de Raspberry Pi Foundation, Eben Upton, wist een groep academici en anderen bijeen te krijgen en enthousiast te krijgen voor het project.
Doel was kinderen kennis te laten maken met programmeren op eenvoudige wijze, zonder dat enorme kosten zouden moeten worden gemaakt.

In augustus 2011 werden de eerste 50 alfaversies geproduceerd. Qua functionaliteit waren deze identiek aan het latere model B. Previews van de mogelijkheden van de chip lieten zien waar deze toe in staat was: er draaide Debian op, Quake 3 functioneerde tegen ongeveer 25 FPS op 1080p en ook 1080p MP4's werden vloeiend afgespeeld dankzij de Broadcom VideoCore IV-GPU. Deze mogelijkheid om hoge kwaliteit video's af te spelen leidde tot het gebruik van de Pi als mediacenter, vaak gebaseerd op XBMC.
Eind 2011 werden 25 model B bètaversies geproduceerd en getest. Op enkele schoonheidsfoutjes na functioneerde de chip prima. In de eerste week van 2012 werden tien exemplaren geveild op eBay en deze leverden de stichting ruim 16 duizend pond op. De lancering stond gepland voor februari 2012.
De eerste lichting van 10.000 Pi's werd gefabriceerd in Taiwan en China, in plaats van in het Verenigd Koninkrijk. Deze keuze werd hoofdzakelijk bepaald door de veel kortere levertijd; 4 weken in Azië tegenover 12 weken in Engeland en lagere prijs. De productie liep enige vertraging op door foutieve ethernetpoorten, er werd gebruikgemaakt van een niet-magnetische waar een magnetische nodig was.

De verkoop startte op 29 februari 2012. Op hetzelfde moment werd bekendgemaakt dat het model A dezelfde hoeveelheid geheugen zou krijgen als het duurdere model B; 256 MB in plaats van 128 MB. De Pi kon besteld worden op twee websites, namelijk Premier Farnell en RS Components. Beide sites gingen offline door de enorme hoeveelheid verkeer die werd geproduceerd vlak na lancering. Op een zeker moment werd door de webmaster een bericht naar buiten gestuurd met de vraag of de bezoekers iets minder vaak wilden refreshen, omdat de servers het niet meer konden hebben. 10.000 exemplaren waren geproduceerd. De vraag lag vele malen hoger; meer dan 2.000.000 bestellingen werden geplaatst in voorverkoop. Op 16 april 2012 ontvingen de eerste klanten ook daadwerkelijk hun Raspberry Pi.

Raspberry Models
- Raspberry Pi A
Model A is the lower-spec variant of the Raspberry Pi, with 256 MB of RAM, one USB port and no Ethernet port.
Model A

- Raspberry Pi B
Model B is the higher-spec variant of Raspberry Pi 1 superseded by Raspberry Pi 2 Model B, with 512 MB of RAM, two USB ports and a 100mb Ethernet port.
Model B

- Raspberry Pi A+ en B+
The Model B+ is the final revision of the original Raspberry Pi. It replaced the Model B in July 2014 and was superseded by the Raspberry Pi 2 Model B in February 2015. Compared to the Model B it has
More GPIO. The GPIO header has grown to 40 pins, while retaining the same pinout for the first 26 pins as the Model A and B.
More USB. We now have 4 USB 2.0 ports, compared to 2 on the Model B, and better hotplug and overcurrent behaviour.
Micro SD. The old friction-fit SD card socket has been replaced with a much nicer push-push micro SD version.
Lower power consumption. By replacing linear regulators with switching ones we’ve reduced power consumption by between 0.5W and 1W.
Better audio. The audio circuit incorporates a dedicated low-noise power supply.
Neater form factor. We’ve aligned the USB connectors with the board edge, moved composite video onto the 3.5mm jack, and added four squarely-placed mounting holes.
B+

The Model A+ is the low-cost variant of the Raspberry Pi. It replaced the original Model A in November 2014. Compared to the Model A it has:

More GPIO. The GPIO header has grown to 40 pins, while retaining the same pinout for the first 26 pins as the Model A and B.
Micro SD. The old friction-fit SD card socket has been replaced with a much nicer push-push micro SD version.
Lower power consumption. By replacing linear regulators with switching ones we’ve reduced power consumption by between 0.5W and 1W.
Better audio. The audio circuit incorporates a dedicated low-noise power supply.
Smaller, neater form factor. We’ve aligned the USB connector with the board edge, moved composite video onto the 3.5mm jack, and added four squarely-placed mounting holes. Model A+ is approximately 2cm shorter than the Model A.
A+

- Raspberry Pi 2B
A 900MHz quad-core ARM Cortex-A7 CPU
1GB RAM
4 USB ports
40 GPIO pins
Full HDMI port
Ethernet port
Combined 3.5mm audio jack and composite video
Camera interface (CSI)
Display interface (DSI)
Micro SD card slot
VideoCore IV 3D graphics core
Pi 2B

- Raspberry Pi 3
A 1.2GHz 64-bit quad-core ARMv8 CPU
802.11n Wireless LAN
Bluetooth 4.1
Bluetooth Low Energy (BLE)
1GB RAM
4 USB ports
40 GPIO pins
Full HDMI port
Ethernet port
Camera interface (CSI)
Display interface (DSI)
Micro SD card slot (now push-pull rather than push-push)
Pi 3B

- Raspberry Pi 3B+
A 1.4GHz 64-bit quad-core ARMv8 CPU
2.4GHz and 5GHz IEEE 802.11.b/g/n/ac
Bluetooth 4.2
1GB RAM
4 USB ports
40 GPIO pins
Full HDMI port
Ethernet port
Camera interface (CSI)
Display interface (DSI)
Micro SD card slot (now push-pull rather than push-push)
Power-over-Ethernet support (with separate PoE HAT)
Improved PXE network and USB mass-storage booting
Improved thermal management
Gigabit Ethernet over USB 2.0 (maximum throughput 300 Mbps)
Pi 3B+

- Raspberry Pi Zero
1GHz, Single-core CPU
512MB RAM
Mini-HDMI port
Micro-USB OTG port
Micro-USB power
HAT-compatible 40-pin header
Composite video and reset headers
CSI camera connector (v1.3 only)
Pi Zero

- Raspberry PI Zero W
802.11 b/g/n wireless LAN
Bluetooth 4.1
1GHz, single-core CPU
512MB RAM
Mini HDMI and USB On-The-Go ports
Micro USB power
CSI camera connector
Pi Zero W

- Raspberry Pi 4
1,5GHz, Quad-core CPU
1/2/4GB RAM*
802.11 b/g/n/ac wireless LAN
Bluetooth 5.0
Mini HDMI and USB On-The-Go ports
Micro USB power
2 USB2-poorten en 2 USB3-poorten
CSI camera connector
Pi 4B
*Afhankelijk van het model

Official Supported OS
Raspbian is de Foundation's official supported Operating system.
Download hem Hier

Noobs installer
NOOBS is an easy operating system installer which contains Raspbian. It also provides a selection of alternative operating systems which are then downloaded from the internet and installed.
Download hem Hier

Lijst met werkende besturingssystemen
AROS
Android 4.0/5.0 (Ice Cream Sandwich/Lollipop)
Arch Linux ARM
Debian Wheezy
FreeBSD
Firefox OS
Gentoo Linux
Google Chrome OS
Kali Linux (voorheen BackTrack)
NetBSD
Pidora: Raspberry Pi Fedora Remix
Open webOS
Plan 9
RISC OS
Slackware ARM (voorheen ARMedslack)
OpenSUSE ARM
Redsleeve Enterprise Linux 6 (CentOS 6-derivaat inclusief het meest uit EPEL maar zonder SELinux-ondersteuning)
Windows 3.1
Windows 10 IOT (alleen op de Raspberry Pi 2 en hoger)
OpenElec
Open Source Media Center (OSMC)
XBian
Domoticz

Mogelijkheden
Bestandsserver
Mailserver
NAS
Retro-gamesysteem door middel van emulators
HTPC (Home Theater PC)
Asterisk PBX SIP-telefooncentrale
Aansturing van domotica-modules (middels Domoticz)
Car pc
DNS en DHCP-Server
UItlezen slimme meter
Unifi Controller software

Official Pi Foundation behuizingen
Raspberry Pi 3 & 2B Behuizing
- High-quality ABS construction
- Removable side panels and lid for easy access to GPIO, camera and display connectors
- Light pipes for power and activity LEDs
- Extraordinarily handsome

Pi3 Case

Raspberry Pi Zero Behuizing
The Raspberry Pi Zero Case has been designed to fit both the Pi Zero and the Pi Zero W.

The case consists of two parts. It has a standard base featuring a cut-out to allow access to the GPIO, and a choice of three lids: a plain lid, a GPIO lid (allowing access to the GPIO from above), and a camera lid (which, when used with the short camera cable supplied, allows the Raspberry Pi Camera or Camera Noir to be fitted neatly inside it).

Kit includes the following:

1 x base
3 x lids (plain, GPIO, camera)
1 x short camera cable
4 x rubber feet

Zero_case

[ Voor 186% gewijzigd door MdO82 op 21-08-2023 18:20 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-07 09:07
Misschien ook nog een leuke voor de TS.
OpenMediaVault.
"OpenMediaVault is the next generation network attached storage (NAS) solution based on Debian Linux. It contains services like SSH, (S)FTP, SMB/CIFS, DAAP media server, RSync, BitTorrent client and many more. Thanks to the modular design of the framework it can be enhanced via plugins."
http://sourceforge.net/pr.../Raspberry%20Pi%20images/

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Ik heb helaas nog helemaal geen ervaring met de Raspberry, maar volg de ontwikkelingen van dit prachtige apparaatje nu al een tijdje. Elektronica ben ik wel handig mee, maar softwaren en/of programmeren een stukje minder.

Nu wil ik een Raspberry gaan inzetten als server voor Plex zodat ik de mediabestanden van mijn NAS (WD My book Live 2TB) beschikbaar kan maken op de Plex client op mijn telefoon om deze naar mijn chromecast te streamen. De Raspberry komt te hangen in mijn meterkast waar mijn switch, router, en NAS staan. Alles is daar onderling aangesloten met gigabit.

Op internet zijn guides te vinden hoe Plex op de Raspberry geïnstalleerd kan worden. Ik kan alleen niet veel vinden over de meest ideale hardware voor deze setup.

Ik ben op zoek naar de volgende eigenschappen:
- Zo laag mogelijk energieverbruik
- Aansluiting op netwerk via kabel
- Een goede preformance van de Plex media server
- Indien mogelijk gelijktijdig draaien van printer server zodat deze ook de meterkast in kan.

Welke raspberry is de beste keuze?

De nieuwe Pi Zero is vandaag uitgekomen. Deze heeft een zeer laag energie verbruik, en kost bijna niets. Hij heeft echter geen Netwerk aansluiting en maar 1 USB aansluiting. Dat betekend dat ik de enige USB aansluiting al moet gebruiken voor een USB ethernet adapter. Wil ik meer aansluiten zoals een toesenbord en mijn printer moet ik al een hub gebruiken (werkt dat uberhaubt plug en play?). Een losse netwerk adapter en een hub zullen ook de nodige stroom verbruiken. Wellicht beide meer dan de Pi Zero zelf.

De Pie B+ heeft wel een netwerkaansluiting en voldoende USB aansluitingen. Deze gebruikt meer stroom dan de Pi zero, maar lijkt mij per saldo wel efficiënter dan een losse netwerk adapter en USB hub. Hij is echter wel langzamer en duurder dan de Pi Zero.

Dan hebben we nog de Pie 2 B, die sneller is dan de B+ en de Zero, maar ook meer stroom verbruikt en duurder is.

De B+ en de 2B+ hebben beide overigens een 100Mbps aansluiting terwijl de rest van mijn netwerk op gigabit werkt. Gaat dit een beperkende factor worden voor mijn toepassing met Plex media server? Zo ja, heeft het dan zin om een USB gigabit adapter aan te sluiten? De USB 2.0 interface is volgens mij wel een stuk langzamer dan een gigabit ethernet aansluiting, maar nog steeds sneller dan een 100mbps aansluiting, of is dit te simpel gedacht?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:33
Sowieso de Pi 2 nemen. Blijft gewoon allround de beste keus in vrijwel alle situaties. Stroomverbruik zou ik lekker buiten de beschouwing laten. De verschillen gaan over centen per jaar, hooguit.
De B+ en de 2B+ hebben beide overigens een 100Mbps aansluiting terwijl de rest van mijn netwerk op gigabit werkt. Gaat dit een beperkende factor worden voor mijn toepassing met Plex media server? Zo ja, heeft het dan zin om een USB gigabit adapter aan te sluiten? De USB 2.0 interface is volgens mij wel een stuk langzamer dan een gigabit ethernet aansluiting, maar nog steeds sneller dan een 100mbps aansluiting, of is dit te simpel gedacht?
Dat zou je kunnen doen ja, maar het zou inderdaad maar héél weinig uitmaken. Bedenk dat alle traffic (dus zowel netwerk als USB-opslag) uiteindelijk over één bus moet die een max. throughput heeft van 250-300Mbit of zo. Het is dus echt niet de moeite waard. Wil je meer performance, moet je gewoon een echte NAS regelen (of een andere single-board computer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 172410 schreef op zondag 29 november 2015 @ 07:40:
Gebeurt de meeste ontwikkeling op de Pi in Python? Ik vind het zo jammer dat de Arduino de boel prachtig in C doet, maar dat men voor de Pi dan weer iets anders verzonnen heeft.

Zelfs als je expliciet op C zoekt is er meestal wel wat te vinden, maar gaat het in de resultaten dan toch weer over Python.
joentje schreef op zondag 29 november 2015 @ 09:02:
En het klopt dat er veel voor python is, maar wat let je op dat naar C om te zetten als je daar thuis in bent?
Veel voor python? C en python zijn gewoon standaard talen die net zo goed op generiek op de RPi werken als op elke andere Linux PC. De enige minieme kennis die je nodig hebt voor de RPi is het gebruiken van de GPIO. Voor de rest is er gewoon geen verschil.

Zelf doe ik alles in C op de RPi, gelijkwaarde projecten zijn weer in Java, Python, NodeJS, etc.

Enige verschil is de compilatie tijd. Daarvoor is de Raspberry Pi niet erg geschikt, waardoor ik alles via een cross-compiler op mijn NAS compileer.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deadly Knapsack
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-01 16:20
Allen,

Ik gebruik al een tijdje een Raspberry Pi 2 (overclocked op 1000mhz) met OSMC op een Class 10 16gb MicroSD als Media Center.

Voorheen had ik een 2TB schijf via USB aangesloten waar mijn films (1080p) op stonden. Hij speelde zonder moeite deze bestanden af. Nu heb ik van de week een NAS aangeschaft:

- Synology DS716+ met 2 x 4TB 7200 HGST in RAID 0 configuratie.

De 2TB USB 3.0 schijf die eerst aan mijn Pi 2 hing, hangt nu als externe HD aan de Synology, zodat ik gescheduled wat mappen kan backuppen. Dat betekent dat mijn Pi 2 alleen nog maar beschikt over het 16GB kaartje. Als ik nu een 1080p film (10gb in bestandsgrootte) start vanaf mijn Pi 2 gaat hij niet meer soepel. Ik benader mijn Synology vanaf de Pi 2 via het NFS protocol.

Ik heb even nagedacht waar het probleem volgens mij niet in zit:

1. Het kan niet aan de Synology liggen. Door de RAID 0 instelling is die krankzinnig snel. Als ik via LAN een bestand vanaf mijn Macbook Pro (ook gigabit) naar de Synology over zet gaat dat met ruim 100 MB/s
2. Mijn netwerk in huis is allemaal gigabit, maar de Pi 2 heeft natuurlijk maar 10/100. Toch vermoed ik niet dat daar de bottleneck zit. De doorvoersnelheid van de LAN verbinding tussen Pi 2 en Synology ligt rond de 10MB per seconde (theoretisch, niet getest).
3. Snelheid van de MicroSD kaart zou theoretisch ook snel genoeg moeten zijn voor de netwerk verbinding. Dus de Pi 2 zou geen moeite moeten hebben om de film ook met 10 MB per seconde weg te schrijven.

En dan kom ik eigenlijk op mijn vermoeden: de lees/schrijf snelheid van de SD kaart is de bottleneck. Eens?

Mijn idee zou daarom zijn om een Samsung Evo UHS Class 3 van 32GB te kopen. Denken jullie dat dit mijn probleem oplost? Ik heb de advancedsettings.xml van Kodi zo staan:

<network>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>1048576000</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>6.0</readbufferfactor>
</network>

Ik kan ook een 32 GB USB 2.0 stick aansluiten of een SSD. Of als het toch aan de netwerk doorvoer ligt, misschien een 200mbps USB to Ethernet adapter? Zou dat het verschil maken? Of een combinatie?

Kortom, wat zouden jullie adviseren? Idealiter wil ik dat Kodi ruimschoots cached, maar dat het afspelen van de film er niet onder lijdt. Ik weet bijvoorbeeld niet of Kodi de doorvoer kan cappen, zodat hij bijvoorbeeld maar 5 MB/s binnenhaalt over het netwerk en daardoor wat meer ruimte overhoudt om te lezen en schrijven?

Heel verhaal geworden, alvast bedankt voor de niet-tl;dr's onder ons 😊

[ Voor 3% gewijzigd door Deadly Knapsack op 29-11-2015 20:41 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

W00fer schreef op woensdag 02 december 2015 @ 18:57:
Gisteren mijn Pi Zero binnen gekregen van Thepihut.com Dit weekend maar eens mee gaan spelen.
Dat heeft nog best lang geduurd, meer dan de 3-5 dagen die ze claimen. Heb die van mij nu in gebruik al ultra low power nas. Als je alleen de sd kaart gebruikt en HDMI en led uitschakelt dan is die erg zuinig, 30mA(0.2w) in idle. Komt dan nog wifi bovenop.

Zero Idle, HDMI disabled, LED disabled 30 mA (0.2W)
Zero Idle, with 802.11n WiFi adapter 120 mA (0.6W) (HDMI en led ingeschakeld)

http://www.midwesternmac....g/raspberry-pi-zero-power

Was van plan om usb HDD via relais te laten schakelen zodat die op afstand in en uitgeschakeld kan worden, relatief gezien verbruik HDD veel stroom.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
mad_max234 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:05:
[...]

Dat heeft nog best lang geduurd, meer dan de 3-5 dagen die ze claimen. Heb die van mij nu in gebruik al ultra low power nas. Als je alleen de sd kaart gebruikt en HDMI en led uitschakelt dan is die erg zuinig, 30mA(0.2w) in idle. Komt dan nog wifi bovenop.

Zero Idle, HDMI disabled, LED disabled 30 mA (0.2W)
Zero Idle, with 802.11n WiFi adapter 120 mA (0.6W) (HDMI en led ingeschakeld)

http://www.midwesternmac....g/raspberry-pi-zero-power

Was van plan om usb HDD via relais te laten schakelen zodat die op afstand in en uitgeschakeld kan worden, relatief gezien verbruik HDD veel stroom.
Nee hoor. Ik heb hem donderdag na 12u besteld, dan ging hij vrijdag op de post. Maandag bezorgd PostNL niks aan brievenbuspost, dus dat werd dinsdag. Dat is best netjes.

Bedankt voor je link naar die ultra low power NAS. Dat stroomverbruik maak ik me niet zo'n zorgen om, eerder de power die de CPU kan leveren :)

[ Voor 8% gewijzigd door W00fer op 03-12-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

W00fer schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:12:
[...]

Nee hoor. Ik heb hem donderdag na 12u besteld, dan ging hij vrijdag op de post. Maandag bezorgd PostNL niks aan brievenbuspost, dus dat werd dinsdag. Dat is best netjes.

Bedankt voor je link naar die ultra low power NAS. Dat stroomverbruik maak ik me niet zo'n zorgen om, eerder de power die de CPU kan leveren :)
Had even niet door dat bericht van woensdag was. Potentie is min of meer hetzelfde als de RPI B+ @ 1GHz. Wat wil jij er dan mee gaan doen?

Ik heb nog twee 16GB SD kaartjes gehaald, kan snel even switchen naar Retropie en Xbian. Gisteren eerste film gekeken, moest wel ALSA gebruiken, anders had ik soms haperingen in het geluid.

ALSA is driver of is dat ook hardware acceleratie of zo?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 17:38
Dacuuu schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:12:
[...]

Jawel, de pi zero heeft de zelfde cpu/gpu als de pi1, En die al vanaf 2012 beschikbaar. CEC werkt gewoon. en hdmi via een miniHDMI adapter. Maar wil je De raspberry pi kopen om KODI te installeren, koop een Pi2. Sneller, meer usb poorten, en direct UTP aansluiting.
Ik wist niet dat die hardwareversnelling in de chip zelf zit. Dacht los ergens op het bordje nog apart.... Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb al een Pi2 die als Kodi / NAS fungeert. Ik wil nog een losse op andere kamers die puur vanaf die NAS streamen. Maar misschien is een Pi1 dan beter als de rekenkracht hetzelfde is want die heeft wel een ethernet en normale hdmi... scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Pizza_Boom schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:07:
[...]
Je vergeet de "luxe" verpakking van PiHut :P
Maarre, bevalt ie een beetje? Ergens wil ik hem wel, anderzijds, ik heb hem nog niet nodig, ik heb privé een B+ en op mijn werkplek ligt ook nog een B die ik ook gebruik. Komt wel als ie goedkoper wordt, net als de 2B.

Vraagje: is ie ook overgeklokt als je er een bestaande kaart uit bijvoorbeeld een B+ in zet? Omdat je in Raspi config je kloksnelheid kan bepalen.
Bevalt prima, gebruik hem als server/nas, heb er alleen wifi dongle aanhangen en bedien linux via SSH.

De software is gewoon hetzelfde als elke andere pi, dus ook een config file met parameters om bijvoorbeeld te overklokken, heb de cpu op 1000MHz lopen, de Core op 250MHz en het Ram op 400MHz.

Edit
629110 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:50:
Uhh de Zero is standaard 1Ghz als je met de overklok settings gaat spelen gaat hij juist omlaag omdat dat (nog) niet wordt ondersteund volgens mij.
Dat is volgens mijn niet juist, hij loopt op de snelheid die in config file staat. Is gewoon dezelfde soc als RPI A B A+ en B+, BCM2835, de registers zijn gewoon hetzelfde.

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 08-12-2015 12:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48

GeeBee

Oddball

Dat ligt er aan wat je doel is.
Altijd snelle beschikbaarheid: op de pi zetten als je spindown wilt blijven gebruiken op de nas.
Als het goed is, worden de schijven vanzelf wakker als ze benaderd worden. Ik moet soms wel even wachten vanwege spinup als er op de nas iets wordt benaderd.

Overigens: de database wordt automatisch gemaakt bij de installatie van Kodi.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeBee op 14-12-2015 12:03 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

MdO82 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:11:
[...]

Klopt, maar vond het handig om op de tv een serie te stoppen als ik wat anders ga doen en dat ik dan op mijn laptop verder kan waar ik was ;)

Een centrale plek vind ik dan handiger voor de database :)
Volgens mij kan het zo:
Series op de nas, centrale database op de Pi en dan alle Kodi-apparaten gebruik laten maken van die database op de Pi.
Maaruh:.... vraag het hier eens :)
[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:21
Niet ergens een oude NAS ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
nope. Wel een oude linksys wtrgl54 (zo'n blauwe). Misschien dat het daar in past :P

Of als alternatief de Pi in originele case gewoon op een plank vastmaken en de 2,5" schijf ernaast ook op een plank.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 25-01-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Quote uit mijn topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46020205

#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 39,95€ 39,95
4Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart€ 85,50€ 342,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,95

Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0

Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)

Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.

Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.

Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?! O-)
Geef het hieronder aan.... _/-\o_

update
XPenology is x86 en rPi is ARM. Hou er rekening mee, geen idee of het gaat werken namelijk! :)

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:29
Nadelen ten opzichte van een echte NAS is dat de Raspberry pi maar een 100mbit ethernet aansluiting heeft. En dus zit je helaas vast aan max 10mB/s, wat dus niet sneller is dan je huidige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-07 11:17
Christiaan676 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:24:
Nadelen ten opzichte van een echte NAS is dat de Raspberry pi maar een 100mbit ethernet aansluiting heeft. En dus zit je helaas vast aan max 10mB/s, wat dus niet sneller is dan je huidige oplossing.
Klopt. Maar als je een download server installeert en de "Nas/Pi" 24/7 aan staat neem ik genoegen met die snelheid.

Mijn vraag is een beetje, gaat de raspberry pi het aankunnen om voor mij:

-Te downloaden via usenet
-Couchpotato en andere htpc programmas te draaien (aansturing via lan)
-Lokaal af te spelen via HDMI (Ik ben van plan de Pi bij de tv weg te werken inclusief HDD's, aansturing via iphone zou het mooiste zijn, anders draadloos toetsenbord)

Heeft iemand hier meer informatie over en/of wat mogelijkheden zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door LigeTRy op 29-02-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023
wessel145 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Klopt. Maar als je een download server installeert en de "Nas/Pi" 24/7 aan staat neem ik genoegen met die snelheid.

-Lokaal af te spelen via HDMI (Ik ben van plan de Pi bij de tv weg te werken inclusief HDD's, aansturing via iphone zou het mooiste zijn, anders draadloos toetsenbord)

Ik heb hier 'tijdelijk' als mini-server een pi 2 draaien met een 320GB usb powered schijfje waarop Raspbian, Kodi, Couchpotato, Sickrage, Deluge en Sabnzbd + usb wifi.

Lijkt prima te werken. Mede door beroerde wifi haal ik 2.5/3MB/s max, maar hij kan prima een HD film draaien en downloaden & rarren tegelijk.

(krijg dan wel kleurenvierkantje rechtsbovenin wat aangeeft dat hij te weinig power heeft)
(maar heb ook niet het idee dat ik veel meer van het beestje zou kunnen vragen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:56
paranoia68 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:21:
Quote uit mijn topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46020205

#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 39,95€ 39,95
4Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart€ 85,50€ 342,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,95

Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0

Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)

Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.

Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.

Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?! O-)
Geef het hieronder aan.... _/-\o_

update
XPenology is x86 en rPi is ARM. Hou er rekening mee, geen idee of het gaat werken namelijk! :)
ik zou nog even verder zoeken, want Xpenology gaat niet werken op de Pi. Je kunt wel vrij eenvoudig een NAS-distro installeren zoals openmediavault (zie bijv. http://www.tinkernut.com/...network-attached-storage/ en dan der onderste oplossing)

Ik vind zelf 4 harde schijven wel wat overdreven, als die alle 4 opspinnen trekken ze nogal wat power. Heb je er echt 4 nodig? Hou er ook even rekening mee dat het soms wat gedoe is om de schijven goed te laten slapen als ze niet gebruikt worden (misschien eerst 1 kopen en aansluiten en kijken hoe dat gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:27
Zijn er mensen die mij al kunnen vertellen hoe goed de wifi werkt ? ik heb zelf nu een pi2 icm openelec en een edimax ac600 om de films van mijn nas te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Koldur schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:19:
[...]

Hier geloof ik niets van, in mobieltjes zitten zwaardere chips, worden ook niet gekoeld met een heatsink. Ook is het zo dat dit bordje wordt geleverd om zo mee te werken, heatsinks zijn dus nergens voor nodig, anders hadden ze er wel op gezeten.

Wil je gaan overklokken, dan kan het handig zijn, maar dan nog betwijfel ik het nut, vooral als je de Pi in een behuizing gaat stoppen.
Vergeet niet dat een mobieltje vanuit energiebesparing niet continu op 100% kloksnelheid draait, maar extreem veel en snel varieert in CPU-snelheid (mijn Galaxy S5+ slingert continu tussen 600MHz en 2,5 GHz per core heen en weer in snelheid). Daarbij gebruikt een gemiddelde telefoon de behuizing (die vaak deels uit aluminium bestaat) als heatsink die warmte direct naar buiten afgeeft. En de CPU in een mobieltje loopt heel wat ontwerpgeneraties voor op de Cortex ARM cpu die op een RPi zit (een Snapdragon 800 is bijv. echt van een andere klasse dan een Cortex ARM A7 cpu, ook al zijn het beiden ARM-cpu's).
Christiaan676 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:24:
10MB/s haal je doorgaans al niet (ik blijf in de regel steken op ongeveer 3 MB/s). Daarbij zit in de Pi (de B+ in ieder geval) de ethernet-aansluiting op dezelfde USB-hub als de USB-poorten. Dus alle data-uitwisselingen tussen CPU, USB en Ethernet lopen over hetzelfde datalijntje lijntje. Dat staat het goed werken als een NAS dus behoorlijk in de weg. Als je echt een NAS wilt opzetten, zal je op de één andere wijze directe communicatie tussen schijf en CPU willen hebben en dat gaat waarschijnlijk niet lukken met een Pi.

Ik heb toevallig een paar weken terug met een vriend hierover zitten praten (een collega van hem was op deze manier aan het spelen om een cloud-servertje op te zetten en zo te leren hoe dat moest).
wessel145 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Ik hoop dat de Pi3 in ieder geval beter overweg kan met een hoge IO-load. Daar loopt ik met mijn Pi2 nog regelmatig tegenaan. Als hij een torrent binnentrekt met meer dan 1MB/s, dan wordt de Pi2 zo traag als dikke stront in een trechter... Tot het punt dat je denkt dat hij vastgelopen is. Ik gooi daarom een rem op de downloads op het moment dat we iets gaan kijken (terug naar 25KB/s anders hapert de Pi2 te veel).

De Pi3 is wel een leuke uitbreiding. Ik ben benieuwd wanneer de verschillende distro's als true 64bit zullen verschijnen. Hoewel er werd aangegeven dat dat niet direct de reden van 64bit was, is het relatief eenvoudig een Linux OS te compileren voor 64bit (vrijwel alle software is al geschikt voor 64bit, dus alleen GCC moet met de juiste instructies aangeslingerd worden).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 19:52
deepbass909 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:57:
[...]

[...]

10MB/s haal je doorgaans al niet (ik blijf in de regel steken op ongeveer 3 MB/s). Daarbij zit in de Pi (de B+ in ieder geval) de ethernet-aansluiting op dezelfde USB-hub als de USB-poorten. Dus alle data-uitwisselingen tussen CPU, USB en Ethernet lopen over hetzelfde datalijntje lijntje. Dat staat het goed werken als een NAS dus behoorlijk in de weg. Als je echt een NAS wilt opzetten, zal je op de één andere wijze directe communicatie tussen schijf en CPU willen hebben en dat gaat waarschijnlijk niet lukken met een Pi.

[...]

Ik hoop dat de Pi3 in ieder geval beter overweg kan met een hoge IO-load. Daar loopt ik met mijn Pi2 nog regelmatig tegenaan. Als hij een torrent binnentrekt met meer dan 1MB/s, dan wordt de Pi2 zo traag als dikke stront in een trechter... Tot het punt dat je denkt dat hij vastgelopen is. Ik gooi daarom een rem op de downloads op het moment dat we iets gaan kijken (terug naar 25KB/s anders hapert de Pi2 te veel).
Ik haal met lezen/schrijven gewoon 100mbit+
Torrent downloaden gaat ook gewoon met 100mbit.
En dan heb ik het over mijn Pi2 met externe hardeschijf.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Eck0fK8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler_King
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-07 14:27
RenaldoN schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:47:
Zijn er mensen die mij al kunnen vertellen hoe goed de wifi werkt ? ik heb zelf nu een pi2 icm openelec en een edimax ac600 om de films van mijn nas te streamen.
Onboard wifi met de Pi3 werkt hier voor geen meter nog.. heb al de volgende dingen geprobeerd:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo rpi-update
reboot
sudo BRANCH=next rpi-update

sudo iwconfig wlan0 power off

ik kan wel verbinden, maar browsen gaat bijna niet.. heel veel packet loss.. in combinatie met KPN glasvezel en de xperiabox v8... wired werkt uiteraard zonder problemen.

Hopelijk lossen ze dit snel op :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 22:48

Goner

What can I do you for ?

w.j.neef schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:57:
Bij de installatie van OSMC beperkt de Raspberry de ruimte op de sd-kaart echter tot een kleine 300 mb.
Hoe groot is die SD ?

Even gekeken op m'n Pi3 (handig als je van werk op je NAS kunt inloggen en vandaar met ssh weer naar andere devices :+ ).
Ik heb OSMC op een 8GB kaartje geïnstalleerd (met de image) en zie dit :
code:
1
2
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/mmcblk0p2  7.0G  808M  5.8G  13% /

dat betekent bijna 6GB over voor /home/osmc waar de TV Shows en Movies folders zitten ...

[ Voor 45% gewijzigd door Goner op 08-03-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:14
Ik zag al wat drivers voor nieuwe hardware die heb ik pas al binnengehaald met de apt-get commandos. Ik zal etc en var even naar de NAS kopieren dat scheelt als hij volledig crashed;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Help, ik snap iets niet. :) (eigenlijk heel veel niet).

Ik ben redelijk leek. Zeker als het om linux gaat. Ik heb een Raspberry Pi B+.

Ik heb mijn raspberry over de jaren heen enkel als simpel media spelertje gebruikt (XBMC). Nu vind ik het tijd om meer te spelen, dus ik heb voor mijn verjaardag wat spulletjes gevraagd zoals GPIO uitbreidingen en een schermpje. Dus ik dacht gister, leuk ik ga met de pi spelen kijken of ik via mijn windows pc er in kan komen. Ik kijk een 10 minuten filmpje op youtube en klaar is kees... zou je zeggen...

Echter, ik kreeg het al niet voor elkaar om een statisch IP in RASPBIAN (gedownload via NOOBS) aan te maken. Wat me direct opviel bij ifconfig op de pi dat ik een super vaag IP had erop: 93.103.40.74 . Nergens in de guides kwam ik een IP wat daarop leek tegen. Ik dus alles aanproberen te passen met sudo nano /etc/netwerk/interfaces via bijv dit lijstje: https://www.modmypi.com/b...ry-pi-a-static-ip-address

SSH etc enablen ook allemaal gedaan echter is dit volgens mij allemaal standaard nowadays want met sudo apt-get install ssh zegt mijn pi dat hij al up to date is. Verder ook nog wel enabled via sudo raspi-config .

Niks wijzigde ben er echt 4 uur mee bezig geweest. Vandaag ding maar weer even opnieuw geinstalleerd. Weer dat vage IP. Toen ging ik nadenken over hoe mijn network in elkaar zit en kwam eigenlijk het volgende tegen (misschien gaan jullie nu keihard lachen, maar nogmaals netwerken heb ik geen kaas van gegeten):

Router -> Switch
Router -> TV aansluiting
Router -> PC vriendin

Switch -> PC
Switch -> NAS
Switch -> XBOX

Nu had ik gister de pi op de router aangesloten. Dus dan kwam erbij Router -> Raspberry Pi. Toen kreeg ik dat vage IP address. Nu verwissel ik dit kabeltje (ten einde raad wist het niet meer) naar mijn switch, dus Switch -> Raspberry Pi, krijgt mijn Pi ineens een normaal IP (192.etc). Hoe kan dit??? Ik wil dit leren begrijpen, als jullie goede documentatie weten hoor ik het graag! Sorry als het een beetje rommelig overkomt.

* Gaat nu weer blij de guides doorlopen om putty aan de praat te krijgen (ha noooob)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:02
weet iemand hier of het mogelijk is om sabnzb automatisch weg te laten schrijven naar een nas, klopt het dat ik dan een netwerkschijf MOET mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-07 14:06
Reloader schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:33:
weet iemand hier of het mogelijk is om sabnzb automatisch weg te laten schrijven naar een nas, klopt het dat ik dan een netwerkschijf MOET mounten?
Misschien dat het wel kan zonder mounten, maar waarom zou je dat willen? Dat kan echt voor veel ellende zorgen, mounten is je beste optie.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 12-06 22:48

Goner

What can I do you for ?

Reloader schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:33:
Ik ken sabnzb niet, maar kun je niet gewoon verwijzen naar een Samba of andere share ?? De autom. backups van OSMC/KODI schrijf ik ook zo weg ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:28

stuffer

Ondertietel

Reloader schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:02:
[...]

vanuit sabnzb kan je niet schrijven naar een netwerkshare, dus heb hem nu gemount, echter valt de performance wat tegen met SSL max 3MB per seconde gemiddeld! :+
Kan je geen NFS mount maken naar je NAS?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:02
stuffer schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:31:
[...]

Kan je geen NFS mount maken naar je NAS?
heb ik gedaan ja, moet nu even de juiste mounts maken voor de verschillende categorien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
arie_papa schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:08:
[...]

Maak wel eerst een backup van je bestaande kaart, want succes is wisselend. Bij mij had ik geen netwerk met mijn bestaande Raspbian jessie image die uit een RPi2 kwam. Ook na apt-get upgrade...
Dat gaan we uiteraard doen :)
Daarnaast draait er elke avond een Back-up naar mijn NAS voor het geval dat ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tovenaar schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:30:
Ik ben momenteel mijn Synology aan het uitfaseren en de RPI te gaan gebruiken
Je weet dat een RPI veel trager is als NAS door de 100mb poort die ook nog eens gedeeld is met de USB drives via een enkele USB aansluiting?

Het is niet echt een geweldig platform voor een serieuze NAS eigenlijk, daar is hij veel te traag voor. Maar om wat files online te sharen met Owncloud o.i.d. wellicht wel.

Ik ben zelf wel blij met mijn HP Microserver G8 als NAS, kost maar rond de 200 euro en heeft 4 SATA bays, gigabit ethernet en remote management (met extra key)

Edit: Ah, okee! Als download box is het inderdaad wel een prima oplossing ja! (Ik reageer hier maar even, heeft geen zin om er een hele nieuwe post aan te wijden)

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 25-05-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 21:10
mcDavid schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:12:
fail2ban. 1x instellen en je hoeft er weinig meer aan te beheren.
Thanks, ga het eens proberen...
GekkePrutser schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:17:
[...]
Je weet dat een RPI veel trager is als NAS door de 100mb poort die ook nog eens gedeeld is met de USB drives via een enkele USB aansluiting?

Het is niet echt een geweldig platform voor een serieuze NAS eigenlijk, daar is hij veel te traag voor. Maar om wat files online te sharen met Owncloud o.i.d. wellicht wel.

Ik ben zelf wel blij met mijn HP Microserver G8 als NAS, kost maar rond de 200 euro en heeft 4 SATA bays, gigabit ethernet en remote management (met extra key)
I know, dit is enkel om series te downloaden en te kijken... Synology (met RAID) is voor belangrijke data... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik wil vanmiddag een Pi 3 bestellen, deze zou ik dan willen gebruiken als media center. Media wil ik streamen via mijn NAS of indien mogelijk via mijn telefoon (soort chromecast idee).

Nou vroeg ik me af, heb ik genoeg aan een normale telefoon oplader? Ik weet niet precies hoeveel Ampère die dingen leveren (zal waarschijnlijk 1.0A zijn denk ik), maar ik zag wel dat er aparte Pi 3 'voedingen' te krijgen zijn. Het enige wat ik aan zal sluiten, is een ethernet en HDMI kabel.

Ik kon helaas niets vinden met mijn zoekwoorden in dit topic, maar het zal vast wel eens zijn gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 09:19
xPhantom schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:52:
Ik wil vanmiddag een Pi 3 bestellen, deze zou ik dan willen gebruiken als media center. Media wil ik streamen via mijn NAS of indien mogelijk via mijn telefoon (soort chromecast idee).

Nou vroeg ik me af, heb ik genoeg aan een normale telefoon oplader? Ik weet niet precies hoeveel Ampère die dingen leveren (zal waarschijnlijk 1.0A zijn denk ik), maar ik zag wel dat er aparte Pi 3 'voedingen' te krijgen zijn. Het enige wat ik aan zal sluiten, is een ethernet en HDMI kabel.

Ik kon helaas niets vinden met mijn zoekwoorden in dit topic, maar het zal vast wel eens zijn gevraagd.
Als ik deze hier bestel zie ik minimaal 2A. Ik gok daarom dat 1A wel te weinig is, niet iedere generieke oplader zal de optimale prestaties leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012

De 'speciale voeding' voor de Pi3 heb je alleen nodig als je veel op de USB poorten aan gaat sluiten. In jouw geval is dat niet en heb je voldoende aan een 'gewone' variant.
Indien de oplader van je telefoon inderdaad slechts 1A is dan denk ik dat dit niet voldoende gaat zijn. Ik denk dat je oplader/voeding >2A moet zijn.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:33
DukeBox schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:10:
[...]

Het is precies omgekeerd.. doordat er een hogere stroom gaat lopen dan waar de versterker voor gemaakt is kan deze stuk gaan.
Meestal gaat de speaker eerst stuk doordat de versterker gaat clippen, waar speakers erg slecht tegen kunnen. Maar anyway, voorzichtigheid is dus geboden in zo'n situatie. Gelukkig gaat het allemaal niet om duur high-end spul.

Een (goede) 1A voeding met goede usb-voedingskabel moet echt ruimschoots voldoende zijn hoor. zo'n ding trekt hooguit 700-800 mA onder volle load als je geen zware randapparatuur aansluit.

[ Voor 48% gewijzigd door mcDavid op 24-06-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06 11:43
Hi iedereen,

Ik ben momenteel de trotse eigenaar van een Raspberry Pi 3 model B die ik wou gaan inzetten als een HTPC (en het liefst een 'multifunctionele').

Kort gezegd wil ik Kodi (of een variant) op de Pi draaien, waar vandaan ik mogelijk emulators kan draaien en in de toekomst ook kan inzetten als NAS i.c.m. een externe USB harddisk. RaspBMC (OSMC) lijkt mij een veilige optie, maar ik heb begrepen dat dit niet altijd even snel draait. Ook heb ik gehoord van RetroPi, maar dit boot niet direct naar Kodi, dus vond ik niet echt de ideale optie. XBian klinkt ok, maar ik weet niet zo goed wat nu ondertussen stabiel erop kan draaien en hoe eenvoudig de setup daarvoor is.

Sorry, vrij open vraag, maar heeft iemand ervaring met een dergelijke setup en weet iemand hoe ik hierin het beste te werk kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik wilde je eigenlijk doorverwijzen naar een andere draad, maar daar had je dezelfde vraag ook al gesteld zag ik.

Nou is de Pi natuurlijk een ideaal platform om lekker te freewheelen en dingen uit te proberen, en met wat specialistische kennis zou het misschien best mogelijk zijn om te bereiken wat jij wil.

Als ik zo bekijk wat jij wil - mediaplayer, retrogameconsole en NAS in één - dan zijn die wensen zo persoonlijk en specifiek dat je echt zelf aan de slag zal moeten om uit te vogelen wat hierin het beste werkt.

Persoonlijk zou ik voor een tweede Pi gaan (als je per se met Pi's wil blijven werken, ik wel in ieder geval), en een als mediaplayer/NAS inrichten en de ander als retrogameconsole/hack-bak gebruiken. Maar ik ken verder natuurlijk niet jouw uitgangssituatie.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Ik weet niet of een raspberry wel zo'n geniale NAS kan zijn. Er zijn een aantal sterke hardwarematige beperkingen.

- Er zit geen sata op, dus alles moet via USB 2.0. Op ene goed ePC haal je daar 30-40mbps mee, wat opzich genoeg is. Hoe snel dit bij de pi is weet ik niet.

- Een goede 100mbit poort haalt niet hele vele meer dan 10MBps. Dat zou ik persoonlijk al veel te langzaam voor een NAS vinden

Als ik het goed heb begrepen, zit de netwerk controller op dezelfde bus als de USB, of is deze zelfs USB. Volgens mij was deze bus 400mbps breed, en die moet dan gedeeld worden door de USB van de harde schijf en de netwerk controller. Een gigabit USB LAN toevoegen heeft dus weinig zin.

Geen idee wat er dan nog overblijft van de snelheid, maar mij zou dit te weinig zijn. Nu heb ik een 5 jaar oude (al niet ouder) WD livebook van 2TB. HEt ding mag amper een NAS heten, maar haalt gemiddeld wel 35MBps. Als ik het mij goed herinner piekte deze zelfs naar 60MBps

Op mijn (goedkope) router zit een USB aansluiting. Ik gok dat zelfs die oplossing sneller is dan een Rpi NAS.

Met andere woorden, een Rpi als nas is misschien niet de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

Arjan A

Cenosillicafoob

SuperKris schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:54:
[..]
Met andere woorden, een Rpi als nas is misschien niet de beste keuze.
Laat dat 'misschien' maar weg. Maar het leuke van de Pi is dat het kan. En "omdat het kan" is zo'n beetje reden #1 waarom je als tweaker probeert zoveel mogelijk functionaliteit in dat bordje te proppen 8)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
19roland70 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:59:
[...]

Hoeveel camera's zouden er wel op kunnen.
Mijn idee is om de camera's op een switch te zetten en op de raspberry een harde schijf aansluiten.
Ik verwacht dat hij met één ip camera al aan zijn max zit. Je hebt namelijk de videostream die over het netwerk komt maar die dezelfde chip gebruikt als waarmee je de data naar de harde schijf wegschrijft. Mogelijk als je usb-camera's gebruikt dat je er twee simultaan kan gebruiken.

Ik gebruik zelf een Synology nas voor bewegingsdetectie (software voor 1 camera werd meegeleverd maar hij kan maximaal 4 camera's hanteren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 20:29
cyclone schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:44:
[...]

Is heel simpel met Motioneyeos

Doet het erg leuk op je mobiele device maar ook gewoon in een browser op je desktop !
En meerdere camera's is geen probleem :
[afbeelding]
Is inderdaad een topprogramma en ook goed te gebruiken icm een Synology Nas.

Ik heb er 2 in gebruik gehad, 1 met de originele RPI camera en een andere met een simpele USB camera. Werkten beide perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
_Peter2_ schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:27:
[...]

Gisteravond mijn Pi opgehaald. Vandaag de configuratie afgerond.

Had nog een (oude) 2.5" HDD van een gecrashte laptop. Heb deze via een USB adapter aangesloten (puur ter test om te zien of het werkt),

Hij draait nu als een zonnetje met een eenvoudige samba config.

Had nog wel wat kleine issues:
Deed een apt-get distupgrade, maar deze stopte met een no space left on device. Bleed dus dat het standaard image maar 4GB van de SD-kaart gebruikt. Na wat zoekwerk de hele SD-kaart toegewezen en een herstelactie middels apt-get -f install en daarna een apt-get dist-upgrade was hij weer helemaal bij.
cyclone schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:40:
[...]

Hier word ik HEEL blij van ! Heb nog een aantal nieuwe 2,5" 320Gb diskjes (even schaamteloos reclame maken : O-) ) liggen dus die gaan nu heel erg goed van pas komen !

Eens kijken of ik dit weekend eens wat kan gaan testen !
Uit nieuwsgierigheid, wat is/zijn de voordelen hiervan? Ik kan me voorstellen dat dit langzamer is dan een goede SD kaart..? Aan welke projecten moet ik denken waarbij dit toegepast wordt?

In het artikel staat ook: 'stay tuned for the next part on booting over Ethernet tomorrow.' (vandaag dus).
Dat klinkt interessant om op een NAS een linux distro + Kodi te zetten, waar verschillende Pi's (woonkamer, slaapkamer e.d.) vanaf (of is het naartoe :?) booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:31

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

alesandro_46 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat is/zijn de voordelen hiervan? Ik kan me voorstellen dat dit langzamer is dan een goede SD kaart..? Aan welke projecten moet ik denken waarbij dit toegepast wordt?

In het artikel staat ook: 'stay tuned for the next part on booting over Ethernet tomorrow.' (vandaag dus).
Dat klinkt interessant om op een NAS een linux distro + Kodi te zetten, waar verschillende Pi's (woonkamer, slaapkamer e.d.) vanaf (of is het naartoe :?) booten.
Nou allereerst veel meer storage op het boot device, dit had ik prima anders kunnen oplossen door de USB disk aan de Pi te hangen en dan wat mountpoints aan te passen, maar nu kan ik dus (lui als ik ben) gewoon Raspbian op de disk installeren en verder geen gedoe meer met SD cards.

Voor mij persoonlijk is het handig omdat ik meer 2,5" diskjes heb rondslingeren dan SD cards, en mijn hele huis monitor op temperatuur, mijn slimme meter uitlees etc etc, dus redelijk wat IO heb.
Tot op heden is het altijd goed gegaan op SD maar uiteindelijk loopt mijn 16GB nu ook vol dus met een diskje kan ik jaren vooruit.

Qua snelheid maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit, de Pi wordt misschien 3x per jaar opnieuw opgestart.

En Ja ethernet boot lijkt me ook mooi, maar voor nu ga ik met mijn diskjes in de weer.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 17:18
[...]

[...]

Doel voor mijn PI was een simpele fileserver in te richten. Storage op SD is veel beperkter.

De externe HDD is NTFS-geformatteerd en kan dus ook nog rechtstreeks aan een Windows machine worden gehangen voor de bestanden te benaderen.

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 14:07
In de comments staat een voorbeeld van iemand die van 21/4 (Read/Write) naar 35/26 ging met een USB stick
https://www.raspberrypi.o...age-boot/#comment-1261811

Je gaat op een gegeven moment natuurlijk wel tegen de USB snelheids beperkingen aanlopen waardoor het gewoon niet sneller kan.
[
Ja .. dat is precies wat je daarmee zou kunnen doen. Let wel op dat als je per Pi toch aparte zaken wil kunnen instellen dat je daar dan wel eea voor moet regelen zodat elke Pi zijn eigen schrijfbaar filesysteem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

u_nix_we_all schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:24:
[...]

Nee. Teamspeak is een commercieel product, en ze hebben de broncode niet vrijgegeven. En ook geen arm binaries uitgebracht.
https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=63&t=99274 roelvisjes post daarin zegt hij het draaiend te hebben via exagear..
BB-One schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:31:
Is er een mogelijkheid om een Pi automatisch op te laten starten op een bepaald tijdstip? Ik wil een pi ergens neerzetten om daar gegevens te verzamelen (o.m. temperatuur) waar geen elektriciteit is, de pi zal dus gaan werken op een powerbank. Om stroom te besparen is mijn idee om de pi eens in de zoveel tijd op te starten en dan de temperatuur te meten en dan weer uit te gaan. Alleen hoe krijg je voor elkaar dat ie weer aan gaat?
Het is even een tijdelijke situatie dus ik hoef wil er eigenlijk niet te veel geld (eigenlijk niks..) aan uit geven.

(als er wel stroom was dan kon ik het doen met een tijdschakelaar, maar dan was het ook niet nodig om de pi steeds weer uit te zetten...)
Volgens mij ben je beter af met een "zuiniger" product .. IoT bv die zijn meer voor data collectie... als je perse wil, heb je een RTL (RealTimeClock) nodig zodat je een correcte time/date behoud.. overgens kan je een powerbank met zonnepanneel kopen .. die zijn geintegeerd en waterdicht .. meest mooie is als je de lowpower indicator ook nog uit uit zou kunnen lezen. wat vervolgens een langere slaaptijd (voor opladen) kan genereren

ik ben bezig met een multifunctionele RPI
- samba (config gejat van synology nas)
- rtl-sdr (nog niet getest)
- muziek doos (werkt)
- mame (games)
- media speler (video/slideshow content)
- wifi ap/mifi(3g) router ..
- voip "phone" (via internet thuis)

het wifi / ap gedeelte is niet zo boeiend, teminste genoeg hostapd tutorials gevonden.
ook het 3g gedeelte is wel leuk geweest om het werkend te krijgen..

Doel is om via een single "internet access" toegang te verlenen aan meerdere devices..

Extra bonus zal zijn internet verkeer te limiten, dit omdat elke mobiele internet verbinding die ik heb gelimiteerd is tot 250mb .. hoewel een text only proxy wellicht niet de meest lastige zal zijn ..

Als je vraagt waarom ?, ik ben redelijk mobiel en tot nu toe doe ik alles via laptop en alleen. Maar steeds meer gaat mijn gezin mee. Op plekken waar je redelijk gebonden bent door weer of locatie wil ik games/muziek/beeld kunnen bieden. (dat lukt dus wel), dvb-t/dab+ is handig voor andere content.
Internet als mogelijk, is eigenlijk bedoelt als raadpleeg functie dus geen youtube/facebook of andere onzinnige data verslindende meuk .. uiterraard wel een backdoor maar voor uitzonderlijke situatie.

Als test heb ik een e500 mini laptop 10" gebruikt op de vakantie, na een uur begaf de accu het in de auto.. :( maar als ap ging men hard door de datalimit heen .. :( sneller dan ik verwachte..

Mijn vraag ... iemand ervaring met RTL-SDR op de B+ variant van een raspberry ervaring ? is dat een beetje te doen ??? eigenlijk wil ik radio/dab+ ontvangen .. p2000 als dat kan ...gedachtes / adviezen of andere opmerkingen zijn welkom

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
MdO82 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 19:29:
Weet iemand of er een itunes alternatief bestaat voor kodi ?
Ik zoek en library mogelijkheid om deze af te spelen via de raspberry via de tv of eventueel via de reciever.
Ik kwam music box tegen, maar daarin kan je online streams plaatsen en geen lokale share (wat ik vond).
Zelf speel ik de muziek van mijn nas af in Kodi. Als je de muziek naar de library laat scannen (zie hier), dan kan je in (bijvoorbeeld) Yatse een album uitzoeken en deze af spelen.
Door streaming links van verschillende radio zenders in mijn muziek map te zetten kan ik zo ook radio luisteren. Deze links kan je onder andere hier downloaden: http://www.radio-browser.info

Ik heb de Pi via HDMI verbonden naar de receiver die vervolgens met HDMI naar de tv gaat. Dan hoeft de tv niet aan te staan als ik muziek wil luisteren.

Edit: mocht je receiver geen HDMI input hebben dan zou je ook naar Dual audio kunnen kijken. Heb dit zelf niet getest, maar je kan hierbij aangeven dat je beeldmateriaal via HDMI naar je tv wil sturen en muziek over de analoge uitgang naar je receiver wil sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door alesandro_46 op 19-08-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
alesandro_46 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:46:
[...]

Zelf speel ik de muziek van mijn nas af in Kodi. Als je de muziek naar de library laat scannen (zie hier), dan kan je in (bijvoorbeeld) Yatse een album uitzoeken en deze af spelen.
Door streaming links van verschillende radio zenders in mijn muziek map te zetten kan ik zo ook radio luisteren. Deze links kan je onder andere hier downloaden: http://www.radio-browser.info

Ik heb de Pi via HDMI verbonden naar de receiver die vervolgens met HDMI naar de tv gaat. Dan hoeft de tv niet aan te staan als ik muziek wil luisteren.

Edit: mocht je receiver geen HDMI input hebben dan zou je ook naar Dual audio kunnen kijken. Heb dit zelf niet getest, maar je kan hierbij aangeven dat je beeldmateriaal via HDMI naar je tv wil sturen en muziek over de analoge uitgang naar je receiver wil sturen.
Kijk zoiets was ik aan het zoeken.
Dacht dat er iets bestond zoals je bijvoorbeeld in iTunes hebt dat je een lijst kan selecteren voor het afspelen.
Dacht dat er zoiets voor kodi bestond, maar niet geheel als ik jouw verhaal lees.
Zal mijn rpi ook eens via optical aansluiten op de reciever ;)
Dacht dat er een optical op de rpi zat :$

Wel een library dus zal er eens induiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 20-08-2016 11:38 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Wali
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05-2023
Sinds kort aan het stoeien met een Raspberry Pi met Domoticz erop geïnstalleerd. Deze draait nu en ik heb hem tijdens mijn vakantie aan laten staan. Bij terugkomst heb ik een brief van Ziggo ontvangen waarin staat dat er vanaf mijn IP adres is geprobeerd bij anderen te hacken. Ik had mijn iMac op standby staan, mijn Synology NAS staat standaard aan.

Ik weet niet bijster veel af van de Pi (met behulp van internet kom je echter een heel eind) maar ik zie in de log van Domoticz dat ik afgelopen week op vreemde tijden een incoming connection heb gehad van mij niet bekende IP adressen. Ik heb bij Ziggo opgevraagd wanneer een heeft plaats gevonden om dit te matchen met 1 van deze tijdstippen. Ik heb hier nog geen antwoord op.

Mijn vraag is echter; is Domoticz zo makkelijk te hacken? Ik heb een gebruiker met mijn naam aangemaakt en hier een wachtwoord opgezet. Alleen verbindingen van binnenin mijn netwerk hoeven geen ww in te voeren. Ik had de poorten 8081, 22 (TCP) en 123 (UDP) openstaan naar mijn PI, deze heb ik inmiddels gesloten.
Wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen en kan ik dan evt wel weer poorten naar de Pi open zetten?

Dank alvast voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wali schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:27:
Sinds kort aan het stoeien met een Raspberry Pi met Domoticz erop geïnstalleerd. Deze draait nu en ik heb hem tijdens mijn vakantie aan laten staan. Bij terugkomst heb ik een brief van Ziggo ontvangen waarin staat dat er vanaf mijn IP adres is geprobeerd bij anderen te hacken. Ik had mijn iMac op standby staan, mijn Synology NAS staat standaard aan.

Ik weet niet bijster veel af van de Pi (met behulp van internet kom je echter een heel eind) maar ik zie in de log van Domoticz dat ik afgelopen week op vreemde tijden een incoming connection heb gehad van mij niet bekende IP adressen. Ik heb bij Ziggo opgevraagd wanneer een heeft plaats gevonden om dit te matchen met 1 van deze tijdstippen. Ik heb hier nog geen antwoord op.

Mijn vraag is echter; is Domoticz zo makkelijk te hacken? Ik heb een gebruiker met mijn naam aangemaakt en hier een wachtwoord opgezet. Alleen verbindingen van binnenin mijn netwerk hoeven geen ww in te voeren. Ik had de poorten 8081, 22 (TCP) en 123 (UDP) openstaan naar mijn PI, deze heb ik inmiddels gesloten.
Wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen en kan ik dan evt wel weer poorten naar de Pi open zetten?

Dank alvast voor de hulp.
Heb je wel de standaarduser "pi" uitgeschakeld of het wachtwoord veranderd? Anders zijn ze zekers weten op die manier binnengekomen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:30
Wali schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:09:
[...]
Dit is op het moment nog een brug te ver voor mij.... Ik zal poort 22 gesloten houden, 8081 weer openzetten en kijken wat er gebeurd. Door al het gegoogle heb ik wat lopen te experimenteren om de tijd te synchroniseren en heb ik ook poort 123 open gezet. Ik neem aan dat deze redelijk veilig open kan staan?
Heb je port 123 opengezet voor inkomend verkeer vanaf internet? Om je RPi z'n tijd te laten syncen hoef je sowieso nooit inkomend verkeer op port 123 toe te staan. 'k Neem aan dat je vanaf je interne netwerk sowieso al ntp/tydsync kan doen.

Heb je trouwens al geprobeerd vast te stellen of men niet geprobeerd heeft op je NAS en modem/router/firewall binnen te komen?

Overigens - en dat bedoel ik zeker niet verkeerd - vraag ik me af of je met weinig kennis iets open moeten zetten voor de buitenwereld.

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 02-09-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wali
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05-2023
Cranberry schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:24:
[...]

Heb je port 123 opengezet voor inkomend verkeer vanaf internet? Om je RPi z'n tijd te laten syncen hoef je sowieso nooit inkomend verkeer op port 123 toe te staan. 'k Neem aan dat je vanaf je interne netwerk sowieso al ntp/tydsync kan doen.

Heb je trouwens al geprobeerd vast te stellen of men niet geprobeerd heeft op je NAS en modem/router/firewall binnen te komen?

Overigens - en dat bedoel ik zeker niet verkeerd - vraag ik me af of je met weinig kennis iets open moeten zetten voor de buitenwereld.
Mijn Pi liep uit de tijd en in dit topic heb ik hier vragen over gesteld. Uiteindelijk lukte om de tijd gesynct te krijgen na nog wat problemen mbt de nameservers (zie pagina 63 van dit topic met mijn posts/vragen). Wat ik kan vinden is dat poort 123 dan open moet staan.

Ik heb mijn NAS logs gecheckt en niets vreemds kunnen vinden. Modem/Router zou ik niet weten hoe ik dat kan checken (Ziggo EPC3925).

Ik snap je opmerking maar uiteindelijk zul je ergens mee moeten beginnen. De kennis neemt wel doe door de trial & error.... Nogmaals dank voor de hulp in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MdO82 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:15:
[...]

Je hebt inderdaad meer risico op meer dubbele adressen, maar ik heb mijn statische adressen buiten de scope van de dhcp dus dat is geen probleem :)

Op andere apparaten werkt dns zonder problemen (heb nog geen statische ingesteld op mijn pc bijv) maar dan kan ik gewoon op een adres komen als ik deze opzoek.

Het kan voorkomen als ik het via DHCP regel dat mijn raspberry een andere adres krijgt, al is de kans klein omdat deze 24/7 draait.
Hij zal ongetwijfeld bij het verlopen van de lease een nieuw request doen, maar blijft dan op hetzelfde adres hangen.
Ik laat mijn DHCP-server (van m'n OpenWRT router) al jaren statische adressen uitgeven voor enkele vaste apparaten (m'n NAS en de Pi) en aangezien dat op basis van MAC-adres gaat, krijgen die altijd hetzelfde adres. Dat adres ligt uiteraard buiten de pool van dynamische adressen. Als je DHCP netjes z'n werk doet, zal je Pi altijd hetzelfde IP krijgen, ook bij een volledig nieuwe lease-aanvraag.
Edit: wie van jullie back-upt zijn raspberry naar een synology via ssh ?
Ik heb het gehad met mijn raspberry, maar na een herinstallatie moet ik hem opnieuw koppelen.

Ik zorg ervoor dat mijn synology mag inloggen als root via ssh op mijn raspberry, maar loop vast.

Ik heb dit gedaan via de volgende website

ECDSA key fingerprint is SHA256:Lu2gWX4ElXQ6s9DDKkyVXfySmp84UhrhiHGI2ykHULY.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? yes
Warning: Permanently added 'IP_van_raspberry' (ECDSA) to the list of known hosts.
root@IP_van_raspberry's password:
Permission denied, please try again.

Ik zie even het probleem niet, ik heb op mijn raspberry via sudo passwd root een tijdelijk password aangegeven, maar die wordt dus niet herkend in de bovenstaande code.

Mijn machine is bekend in known_hosts en heb deze reeds verwijderd alvorens ik het opnieuw probeer, maar blijf op bovenstaande hangen.

Iemand een tip zodat ik via ssh kan inloggen vanaf mijn synology naar de raspberry ?
Wat zegt het log van SSH? Daarin zou de reden van weigeren moeten staan. Het kan alleen wel zijn dat je logging even aan moet zetten op je Pi, want voor heel veel daemons staat dit standaard uit om de SD te beschermen tegen teveel schrijfacties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Geen ervaring met de 2. Mij Pi3 staat in de meterkast met router, modem, NAS, zit in de originele behuizing en heeft een koellichaam op de chip. Temperaturen zitten onder lage belasting op ~55ºC, onder belasting loopt het naar zo'n 60ºC op.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Vandaag de Raspberry pi 3 startpack besteld bij SOS Solutions.
Morgen zou die binnen moeten zijn.

Mijn doel is op dit moment om er een mini servertje/nas van te maken voor in de auto wanneer we op vakantie gaan zodat 2 iPads er series vanaf kunnen draaien.
Iets zegt me dat het ook wel moet gaan lukken met Kodi, maar wellicht moet ik de manier gebruiken welke ook op internet te vinden is.

Daarnaast wil ik kijken om Kodi te gebruiken zodat deze de rest van het jaar op de slaapkamer staat. Maar ook dat is even bekijken. als het bevalt komt er eentje met een schermpje in de keuken als zijnde muziekspeler en boodschappen lijst. Ben benieuwd hoe ver ik ga komen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:28
Ha, net mijn raspberry pi zero binnen gehad. Wat een leuk ding, bijna net zo groot als mijn pink :D. Besteld bij TPH, was binnen 3 dagen binnen.
Dit is inmiddels mijn 3e pi - ik heb een rPi 1 staan voor experimenteren, een rPi 2 die dient als mediacenter / NAS en nu deze erbij.
De zero mag als pihole gaan dienen, gevoed door de usb poort van mijn router :9

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 24-10-2016 16:21 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riessie85
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 07:55
Sinds vandaag ben ik ook in het bezit van een RPi. Heb een RPi3 aangeschaft in combinatie Domoticz. Wilde deze apart laten draaien om mijn nas een beetje te ontzien, maar toen kwam ik Rasplex tegen. Die heb ik nu geinstalleerd en ik moet zeggen dat werkt erg goed zeg! Had ik veel eerder moeten doen. Mijn Popcornhour is veel trager, loopt vast en kan veel dingen niet meer afspelen.

Denk dat ik er nog maar één aanschaf voor Domoticz :P

Had nog wel iets geks met het aansluiten. Ik had een pakket besteld incl behuizing, sd kaartje en adapter dus alles gewoon aangesloten. Sluit ik de adapter aan knalt mijn aardlekschakelaar eruit :? Zag later dat de adapter Output: 5V DC2500ma heeft. Heb een andere adapter geprobeerd en deze heeft als output 5V 2.0A en die werkt wel. Hopelijk heeft de Rasberry er verder niets aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Riessie85 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 17:00:
Sinds vandaag ben ik ook in het bezit van een RPi. Heb een RPi3 aangeschaft in combinatie Domoticz. Wilde deze apart laten draaien om mijn nas een beetje te ontzien, maar toen kwam ik Rasplex tegen. Die heb ik nu geinstalleerd en ik moet zeggen dat werkt erg goed zeg! Had ik veel eerder moeten doen. Mijn Popcornhour is veel trager, loopt vast en kan veel dingen niet meer afspelen.

Denk dat ik er nog maar één aanschaf voor Domoticz :P

Had nog wel iets geks met het aansluiten. Ik had een pakket besteld incl behuizing, sd kaartje en adapter dus alles gewoon aangesloten. Sluit ik de adapter aan knalt mijn aardlekschakelaar eruit :? Zag later dat de adapter Output: 5V DC2500ma heeft. Heb een andere adapter geprobeerd en deze heeft als output 5V 2.0A en die werkt wel. Hopelijk heeft de Rasberry er verder niets aan overgehouden.
Klinkt als een slechte adapter, het 2 of 2.5A heeft er voor de rest niets mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 20:29
Joepla schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:21:
Ik heb het plan opgevat om met een RPI en een (noir) camera een IP cam te bouwen (hi-tech nestcam :) ), met live streaming mogelijkheid naar Youtube. Schijnt in ieder geval te kunnen, vroeg me af of hier iemand al iets dergelijks gedaan heeft?
Ik heb een tijdje geleden een IP camera gemaakt met zowel de officiële camera module en ook met een simpele usb camera.

Ik heb hiervoor Motioneyeos gebruikt

https://github.com/ccrisan/motioneyeos

Gewoon de image weg schrijven, wat instellingen goed zetten en draaien. Werkte ook icm met surveillance station op mijn Synology nas.

Live streaming naar Youtube kan ik niet veel over zeggen omdat ik de ontwikkeling van Motioneyeos niet meer actief volg. De Pi's hebben een andere bestemming gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
OMX2000 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:44:
Waar ik al een poos geen goede informatie over heb weten te vinden is of er software is die van een Raspberry Pi een multi-room audio systeem kan maken. Dus vergelijkbaar met Sonos, maar tegelijkertijd ook HDMI CEC ondersteund om bijvoorbeeld mijn receiver aan te zetten.

Er is heel veel te vinden over externe DACs die je op een RPi prikt en waarmee je bijvoorbeeld rechtstreeks speakers aanspreekt of via een externe versterker. Maar mijn receiver heeft zelf al een DAC, en audio via HDMI is volgens mij gewoon perfect. Je zou dus thuis kunnen komen, en dan via client muziek opzetten en de server schakelt meteen via HDMI CEC mijn receiver aan.
Ik lees veel dat er gebruikt wordt van Logitech Media Server (LMS). Hiervoor heb je een server met LMS nodig en meerdere clients (zoals Rpi's) waarop de muziek synchroon afgespeeld wordt.
Zelf heb ik in de woonkamer een Pi met Kodi (OSMC) aan de receiver verbonden via HDMI (die vervolgens aan de TV is gekoppeld). Via Yatse (Android app) bedien ik Kodi en kan ik muziek starten die op de NAS opgeslagen is. Ik moet wel zelf de receiver aanzetten, maar dat is voor mij geen probleem. Ik weet niet of het via CEC mogelijk is om bij een actie als 'start muziek' de receiver aan te zetten.

Onlangs heb ik snapcast gevonden:
Snapcast is a multi-room client-server audio player, where all clients are time synchronized with the server to play perfectly synced audio. It's not a standalone player, but an extension that turns your existing audio player into a Sonos-like multi-room solution
Heb zelf nog niet de tijd gehad om hiermee te stoeien, maar het lijkt een server (Pi_1) naar client (Pi_2) oplossing te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36

OMX2000

By any means necessary...

alesandro_46 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:12:
[...]

Ik lees veel dat er gebruikt wordt van Logitech Media Server (LMS). Hiervoor heb je een server met LMS nodig en meerdere clients (zoals Rpi's) waarop de muziek synchroon afgespeeld wordt.
Zelf heb ik in de woonkamer een Pi met Kodi (OSMC) aan de receiver verbonden via HDMI (die vervolgens aan de TV is gekoppeld). Via Yatse (Android app) bedien ik Kodi en kan ik muziek starten die op de NAS opgeslagen is. Ik moet wel zelf de receiver aanzetten, maar dat is voor mij geen probleem. Ik weet niet of het via CEC mogelijk is om bij een actie als 'start muziek' de receiver aan te zetten.

Onlangs heb ik snapcast gevonden:

[...]

Heb zelf nog niet de tijd gehad om hiermee te stoeien, maar het lijkt een server (Pi_1) naar client (Pi_2) oplossing te zijn.
Dit komt het dichste bij wat ik wil. http://www.wittwer.nl/?p=1884&lang=nl Het zou cool zijn geweest als Mopidy dit out of the box kon, maar volgens kan dat nog niet.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45

sapphire

Die-hard pruts0r

_O-

Hoe droog. Wel met je eens, ik heb het ook gewoon geïnstalleerd en ben vanaf daar dingen gaan aanpassen.
Zo kwam ik er achter dat mijn NAS met grote regelmaat naar de servers van WD riep. En vooral dat de Xiaomi Yi app (voor de actioncam) zelfs als je hem niet gebruikt onwijs vaak met 2 verschillende servers in China contact maakt :(

Zo langzaam een aangepaste blacklist aan het maken. Daarnaast mijn vrouw's laptop een 'gewone' DNS gegeven omdat ze het irritant vond dat ze google shopping niet kon gebruiken :+

Gisteren zag ik nog wat leuke spulletjes in een cybermonday sale en nog snel een voeding, Zero en 3x een Noir-camera gekocht. De zero en 2x noir gaan wss wel weg en de rest is voor mezelf :) Overigens echt téveel besteld de laatste maand O-)

Ben ook bezig met het testen van micro-SD kaartjes, ook erg interessant. In de sequential read en write zit onderling (minimaal class 10) best verschil maar vooral de random read en write zitten echt enorme verschillen in (factor 5 á 6x).
Is dat handig/leuk om dat bij te houden? De koploper is tot nu toe de Sandisk Ultra 16GB á €6,95 bij de action. Heb vooral kleine kaartjes tot nu toe en een stuk 7 verschillende tot nu toe :)

[ Voor 42% gewijzigd door sapphire op 29-11-2016 20:11 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Nu online
Ik begin tegen wat minpunten van mijn chromecast icm nas aan te lopen. Met name op het gebied van type files dat hij af kan spelen vanaf mijn NAS. Plex wordt hier niet op ondersteund dus je moet wel de goede codering gebruiken.

Nu is mijn vraag of de raspberry pi 3 met kodi dit beter zal kunnen. Bijkomend voordeel is dat ik ook een ambilight zou kunnen toevoegen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Btje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 08:10:
Ik begin tegen wat minpunten van mijn chromecast icm nas aan te lopen. Met name op het gebied van type files dat hij af kan spelen vanaf mijn NAS. Plex wordt hier niet op ondersteund dus je moet wel de goede codering gebruiken.

Nu is mijn vraag of de raspberry pi 3 met kodi dit beter zal kunnen. Bijkomend voordeel is dat ik ook een ambilight zou kunnen toevoegen.
Dat is wel de reden waarom in een Pi3 heb gekocht.

:X maar moet bekennen dat ik daarna nog nauwelijks films van mijn NAS kijk gezien de plugin mogelijkheden van Kodi :X

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:01
Zoek me rot maar kan geen oplossing vinden.
Sinds kort draait my headless Pi3 met Rasbian Jessie lite met de boot op SD en /root op 1TB Seagate portable.
Kleine partitie (10gb ext4) voor de /root en de rest als een ext4 voor opslag.
Wil ik nu via mijn Win 10 laptop en TotalCommander sftp plugin bestanden overzetten naar de opslag partitie.
Dan loopt binnen notime mijn ram volledig vol met als gevolg dat de upload word afgebroken.

Ik weet dat het een cache issue is, wat met een hele kleine zooi aan bestanden duurt het langer voor dat het geheugen vol zit.
En bij een bestand van pakweg 1GB is het gelijk gebeurt.
Nu heb ik de mount in fstab wel een noatime meegeven.
Het is ook zo dat als ik niks meer aan bestanden overzet het geheugen wat gebruikt is voor het kopiëren niet word vrijgeven.
En als je dan de mount umount dan zie je ineens wel dat er 5 á 700mb vrijkomt.

Kort gezegd, het is waardeloos om de Pi3 als mini NAS te laten draaien.
Wie weet wat dit kan zijn.

screenshot motd tijdens het kopieren:
Afbeeldingslocatie: http://www.stylingnoord.nl/images/tweakers/motd_tweakers_sftp_ram.png

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Sinds enige dagen heb ik problemen met mijn Raspberry Pi3.
Online streams hangen na enkele seconden en mijn NAS is ook niet benaderbaar vanaf de Pi.

De pi zit aangesloten via Ethernet en een andere kabel direct aangesloten op de router geeft ook geen oplossing.
Nu vermoed ik dat ik problemen heb met mijn ethernetpoort want via WLAN gaat het allemaal wel goed.

Hoe kan ik dit verder nog testen dan andere kabel en andere poort op de router ?

De pi krijgt wel een ip-adres

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 30-12-2016 19:31 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MdO82 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:13:
Sinds enige dagen heb ik problemen met mijn Raspberry Pi3.
Online streams hangen na enkele seconden en mijn NAS is ook niet benaderbaar vanaf de Pi.

De pi zit aangesloten via Ethernet en een andere kabel direct aangesloten op de router geeft ook geen oplossing.
Nu vermoed ik dat ik problemen heb met mijn ethernetpoort want via WLAN gaat het allemaal wel goed.

Hoe kan ik dit verder nog testen dan andere kabel en andere poort op de router ?

De pi krijgt wel een ip-adres
via putty kan je een log bij elke nieuwe sessie laten loggen, en dan zou ik gaan monitoren op welk process hij "hangt" probeer anders uit te sluiten welk proces wel/niet de crash verzorgt .. dat maakt het wel makkelijker.

Overgens is de pi wel "lichtdicht" aangesloten ? ik meen dat sommige IR stralling niet grappig is voor de pi waardoor die reboot (kan ook zijn dat deze klepel niet bij de bel past ) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Nu online
Ik wou de PI3 ervoor gebruiken. Ik stream nu vanuit de nas naar een chromecast maar daar loop ik telkens tegen bestanden aan die de de chromecast niet slikt.
SuperKris schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:08:
[...]

Ja dat kan maar nee, dat wil je niet. Mijn ervaring is gebaseerd op de raspberry 2B. Deze bleek echt te langzaam om op een goede manier als plex media server te werken. Veel moeite voor een slecht resultaat. Google maar eens, er is genoeg over te vinden.

Als je net zoals ik erg eigenwijs bent, maakt het niet zoveel uit wel image je gebruikt. Je kan zowel Domoticz als Raspberry handmatig installeren. Dat is helemaal niet zo moeilijk.

Maar trust me. Een raspberry als Plex server wil je niet.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Btje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:47:
Ik wou de PI3 ervoor gebruiken. Ik stream nu vanuit de nas naar een chromecast maar daar loop ik telkens tegen bestanden aan die de de chromecast niet slikt.

[...]
Als je al ene nas hebt, zou ik echt gaan voor een mediaplayer die geen server nodig heeft. Bijvoorbeeld gewoon Kodi. Ik zelf gebruik een amazon firestick. Momenteel is de beste keuze denk ik een goedkoop spelertje met de bekende s905 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik gebruik een Raspberry pi 3 met libreelec als mediaspeler.
Mijn series staan op een NAS.

Nu merk ik soms bij snelle beelden dat het beeld wat schokt.
Zou dit mogelijk door de Raspberry kunnen komen of eerder mijn tv die het niet snel kan verwerken ?

Als het mij lukt zal ik er eens een opname van maken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

MdO82 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:58:
Ik gebruik een Raspberry pi 3 met libreelec als mediaspeler.
Mijn series staan op een NAS.

Nu merk ik soms bij snelle beelden dat het beeld wat schokt.
Zou dit mogelijk door de Raspberry kunnen komen of eerder mijn tv die het niet snel kan verwerken ?

Als het mij lukt zal ik er eens een opname van maken :)
Sommige Tv's kunnen niet deftig omgaan met een 24p signaal. Als jouw pi 24p (wat die doet bij filmen) stuurt en je tv probeert dit te 60hz te tonen ofso, kan het inderdaad zijn dat het soms nogal in schokken lijkt te gaan. (Moet je maar eens googlen op judder).

Vooral merkbaar als de camera gaat pannen (zijwaards draaien) of scrollen.

Op je pc kan het zijn dat je tv er midner last van heeft, sommige windows Mediaspelers doen an Vsync en spelen de video af op 60hz ofso.

Je moet eens in kodi op O drukken en kijken of er framedrops zijn ( indien ja, je pi is te licht), maar ik gok het klassiek 24p probleem

Als je Tv 120hz is, zou het niet merkbaar zijn.
Je moet es kijken of er in je TV geen Film mode zit, dan kan het mss beter gaan. Anders in Kodi gaan, settings, playback, "sync playback to display" aanzetten en dingetje eronder op "video clock (resample audio)" zetten.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rman
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06 08:46
Geen matches
He mensen. Ik heb nu een raspberry 3 als media (osmc/ kodi)speler. Nu wil ik er 1 gaan gebruiken als n.a.s.. Welke distro is hiervoor handig. Ik ben goed thuis in Linux wat minder in netwerk omgeving (samba enzo).
Is "openmediavault" een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Woppa!

Als het goed is komt morgen mijn Raspberry Pi 3 + Hifiberry Digi+ binnen :9~

Kastje zal in eerste instantie als mediacenter gebruikt worden icm een NAS.
Neig zelf momenteel naar gebruik van LibreElec.

Ik overweeg om hem ook als Emulator-console te gebruiken.
Ben ik juist in de aanname om dan het beste NOOBS erop te zetten met LibreElec en whatever het beste aan te raden is voor oldschool emulators?

(On that note: Iemand tips wat best practice is voor said console-toepassing?)

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Darkfreak schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:46:
Woppa!

Als het goed is komt morgen mijn Raspberry Pi 3 + Hifiberry Digi+ binnen :9~

Kastje zal in eerste instantie als mediacenter gebruikt worden icm een NAS.
Neig zelf momenteel naar gebruik van LibreElec.

Ik overweeg om hem ook als Emulator-console te gebruiken.
Ben ik juist in de aanname om dan het beste NOOBS erop te zetten met LibreElec en whatever het beste aan te raden is voor oldschool emulators?

(On that note: Iemand tips wat best practice is voor said console-toepassing?)
Retropie :] gewoon dualboot met libreelec en klaar :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
  • Laatst online: 29-10-2020
Voor het dowloaden heb ik een Synology DS212 in de meterkast staan. Hierop draien Sonar en Transmision,
De NAS kan het allemaal amper meer bolwerken en draait dan ook bijna altijd tegen zijn max. Ik het mogelijk om op een Raspberry Pi3 Sonar en Transmision te instaleren die de file's opslaat op de nar om zo de Nas meer lucht te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dJos1991
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-04 21:24
Bertha781 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:48:
Voor het dowloaden heb ik een Synology DS212 in de meterkast staan. Hierop draien Sonar en Transmision,
De NAS kan het allemaal amper meer bolwerken en draait dan ook bijna altijd tegen zijn max. Ik het mogelijk om op een Raspberry Pi3 Sonar en Transmision te instaleren die de file's opslaat op de nar om zo de Nas meer lucht te geven?
Dat is perfect mogelijk.

Je vindt enkele guides hier op deze website: https://www.htpcguides.com/
Of nog eenvoudiger, met dit script kan je alles laten installeren: https://github.com/blindpet/MediaServerInstaller

Verder moet je zien dat je de share van je nas server kan koppelen op je RPI3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertha781
  • Laatst online: 29-10-2020
dJos1991 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:09:
[...]

Dat is perfect mogelijk.

Je vindt enkele guides hier op deze website: https://www.htpcguides.com/
Of nog eenvoudiger, met dit script kan je alles laten installeren: https://github.com/blindpet/MediaServerInstaller

Verder moet je zien dat je de share van je nas server kan koppelen op je RPI3.
Top antwoord. Dankje ik heb een Pi 3 draaien met Domoticz, stack ok daar noot nog 1 boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@Siewert Zelf denk ik ook dat de hdd wat te veel mA gebruikt en via een hub was dat opgelost.
De hdd zelf is van 2012 en is slechts 2 á 3 keer gebruikt en dient als video-archief en was voor tijdelijk gebruik.
Ik heb nog een nas liggen en denk dat ik die ga gebruiken/indelen voor video materiaal.

Die Pi 3 werkt met een micro-sd 16GB, originele Pi power supply, usb audio, usb wireless Rapoo E9070 keyboard. OS is Kodi Xbian.

Ik ben overgestapt van drie Pi's: RPi B+ MusicBox, RPi 2B MoOde Player en RPi 3B Volumio naar één RPi 3 Kodi Xbian.
De reden is dat je met Kodi de audiotracks niet letterlijk hoeft toe te voegen, alleen maar een verwijzing ernaar toe.
De audioplayers (zie hierboven vermeld) indexeert/scant elke track en bij > 90K aan tracks begint het gewoon moeilijk te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:54

HaTe

haat niet

Zelf maak ik elke zoveel tijd een backup van de hele SD kaart image op een netwerk share:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d%H%M")
MNTPOINT="/mnt/NAS_Media"
SHARE="//192.168.5.11/Media"
FOLDER="Backup/rpi"

if mountpoint -q $MNTPOINT; then
    echo "$MNTPOINT is already mounted."
else
    echo "$MNTPOINT not mounted."
    echo "Mounting cifs share to $MNTPOINT"
    mount -t cifs -o credentials=/home/pi/cifspasswd $SHARE $MNTPOINT
fi

if ! mountpoint -q $MNTPOINT; then
    echo "Failed mounting $MNTPOINT"
    exit 1
else
    echo "Begin writing to $MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img"
    dd if=/dev/mmcblk0 of="$MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img" bs=64K status=progress
    echo "Finished writing image"
fi

BLKSIZE=$(blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0)
FILESIZE=$(stat --format="%s" "$MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img")

if [ $BLKSIZE -eq $FILESIZE ]; then
    cd $MNTPOINT/$FOLDER
    OLDFILE=$(ls -t | tail -1)
    echo "Removing oldest backup $OLDFILE"
    rm $OLDFILE
else
    echo "Error: Backup not complete?"
fi

exit 0

Heb zelf ook zo'n SOS Solutions kaartje die het nu sinds het begin van het jaar doet, maar je weet nooit wanneer het mis gaat.

Bij dit script moet je zorgen dat de backups in een aparte map komen, want steeds het oudste bestand in de backup map wordt verwijderd!

Overigens heb ik het herstellen nog niet getest :P

[ Voor 66% gewijzigd door HaTe op 26-10-2017 16:38 . Reden: Script verbeterd ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

HaTe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:48:
Zelf maak ik elke zoveel tijd een backup van de hele SD kaart image:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d")

if mountpoint -q /mnt/NAS_Media; then
    echo "/mnt/NAS_Media already mounted."
else
    echo "/mnt/NAS_Media not mounted."
    echo "Mounting cifs share to /mnt/NAS_Media"
mount -t cifs -o username=admin //nas/Media /mnt/NAS_Media
fi

echo "Begin writing to /mnt/NAS_Media/rpi_image_$NOW.img"
dd if=/dev/mmcblk0p2 of="/mnt/NAS_Media/rpi_image_$NOW.img" bs=1M status=progress

Heb zelf ook zo'n SOS Solutions kaartje die het nu sinds het begin van het jaar doet, maar je weet nooit wanneer het mis gaat.
Let er op dat je met /dev/mmcblk0p2 NIET de volledige sd-kaart hebt: je mist de 'boot' partitie. (je hebt wel de volledige data/linux -partitie, maar hiermee alleen kan je niet eenvoudig een dump doen op een nieuwe kaart en weer vertrokken zijn)
Als je de volledige kaart wil moet je /dev/mmcblk0 nemen... (let wel: bij een dump terug op sd moet je dan uiteraard wel naar gelijke grootte of groter gaan)

Verder: dank voor het script, deze ga ik even automatiseren :) (scheelt weer een hoop gedoe)

[ Voor 3% gewijzigd door roeleboel op 13-10-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Backup maken is sowieso belangrijk. Om de maand een image backup en dagelijks een sql-dump van mijn data naar mijn NAS.

Overigens vind ik zo'n SOS Solution kaartje nu ook weer niet goedkoopste kaartje voor 9,-. Ik heb RMA aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zelf maak ik elke zoveel tijd een backup van de hele SD kaart image op een netwerk share:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d")

else
fi

dd if=/dev/mmcblk0 of="/mnt/NAS_Media/rpi_image_$NOW.img" bs=1M status=progress

Kan dat terwijl de RPi draaiende is?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Laatst online: 12:57
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d")

else
fi

dd if=/dev/sda bs=1M | gzip > "/mnt/NAS_Media/rpi_image_$NOW.img"

Bedankt voor het script. Bijzonder nuttig, ik had al een tijdje in mijn hoofd dat ik een backup van mijn beide Raspberries zou moeten maken.

Ik heb het hierboven een beetje aangepast aangezien/dev/mmcblk0 bij mij niet werkte en ik de backup wilde comprimeren.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:54

HaTe

haat niet

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d%H%M")
MNTPOINT="/mnt/NAS_Media"
SHARE="//192.168.5.11/Media"
FOLDER="Backup/rpi"

if mountpoint -q $MNTPOINT; then
    echo "$MNTPOINT is already mounted."
else
    echo "$MNTPOINT not mounted."
    echo "Mounting cifs share to $MNTPOINT"
    mount -t cifs -o credentials=/home/pi/cifspasswd $SHARE $MNTPOINT
fi

if ! mountpoint -q $MNTPOINT; then
    echo "Failed mounting $MNTPOINT"
    exit 1
else
    echo "Begin writing to $MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img"
    dd if=/dev/mmcblk0 of="$MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img" bs=64K status=progress
fi

BLKSIZE=$(blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0)
FILESIZE=$(stat --format="%s" "$MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img")

if [ $BLKSIZE -eq $FILESIZE ]; then
    cd $MNTPOINT/$FOLDER
    OLDFILE=$(ls -t | tail -1)
    echo "Removing oldest backup $OLDFILE"
    rm $OLDFILE
else
    echo "Error: Backup not complete?"
fi

exit 0

Ik heb bovenstaande script nu ook zelf in een cronjob staan en hem daarvoor aangepast. Vergeleken met de oude versie zit er extra error catching ingebouwd en verwijderd hij het oudste bestand uit de map na een succesvolle backup.

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 26-10-2017 18:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik draai al wat langer dan een jaar een raspberry pi2 met daaraan een 1TB 2,5" externe schijf als een soort nas voor oa. backup-doeleinden (samba shares). Verder nog een torrent-downloader en plex-server erop. Draaide allemaal prima. Totdat de pi steeds vaker niet bereikbaar was. Ik haalde dan de stekker eruit en erin en dan deed ie het weer. Nu is het zo dat ie dan binnen een dag al niet meer via SSH of windows-shares bereikbaar is.

In de logfiles (dmesg, /var/log/messages, /var/log/syslog) zie ik voor zover mijn linux-kennis reikt geen opvallende gekke dingen/warnings/errors.

Om het probleem wat beter te onderzoeken heb ik de Pi een tijdje aan een hdmi-monitor gehangen om te kijken wat er in beeld staat als hij niet meer via SSH te bereiken is. Ik zag toen het weer zover was alleen een paar willekeurige letters midden in beeld en verder geen foutmelding oid. Toetsenbord reageerde niet en ctrl+alt+del ook niet. Hij leek helemaal vastgelopen.

Heeft iemand een tip om een oorzaak te achterhalen? Of zou hij hardwarematig gewoon kapot zijn? Kan ik nog in logfiles naar iets zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Palomar schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:50:
Ik draai al wat langer dan een jaar een raspberry pi2 met daaraan een 1TB 2,5" externe schijf als een soort nas voor oa. backup-doeleinden (samba shares). Verder nog een torrent-downloader en plex-server erop. Draaide allemaal prima. Totdat de pi steeds vaker niet bereikbaar was. Ik haalde dan de stekker eruit en erin en dan deed ie het weer. Nu is het zo dat ie dan binnen een dag al niet meer via SSH of windows-shares bereikbaar is.

Heeft iemand een tip om een oorzaak te achterhalen? Of zou hij hardwarematig gewoon kapot zijn?
Al een andere voeding geprobeerd :?

Gebeurt weleens bij routers namelijk : Doordat de voeding niet meer de power kan leveren wordt de router ook langzaam/instabiel en met een nieuwe adapter is alles weer OK :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-07 13:41
M'n WD Elements 1TB is binnen! Werkt prima met een 2A voeding. Zonder iets te hebben aangepast, valt de schijf na x min niet gebruikt te worden netjes in slaap!!

Nu de schijf aan het vullen. 205GB aan muziek, met 39,5MB/sec. .........

Ik zoek nu nog goede, simpele NAS software... Heeft iemand hier toevallig OMV op een pi zero draaien?

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Parklife schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:48:
M'n WD Elements 1TB is binnen! Werkt prima met een 2A voeding. Zonder iets te hebben aangepast, valt de schijf na x min niet gebruikt te worden netjes in slaap!!
d:)b
Nu de schijf aan het vullen. 205GB aan muziek, met 39,5MB/sec. .........
Kleine files hé dan gaat het wat minder snel...

Maar ehh... jij gaat een FAT32/NTFS schijf straks mounten in Linux en die dan sharen ?
Het kan, maar het zou beter zijn om gewoon bijvoorbeeld EXT4 te gebruiken ;)
Ik zoek nu nog goede, simpele NAS software... Heeft iemand hier toevallig OMV op een pi zero draaien?
Gewoon Samba in RaspBian configureren of moet het gekke ding nog meer kunnen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06
Korte vraag, ik ben van plan een raspberry pi aan te schaffen. Er zijn natuurlijk talloze doeleinden te bedenken en van toepassing voor dit apparaat. De reden waarom ik een PI wil aanschaffen is als volgende:

1. Hobby'en met PI
2. Als Ubiquiti UniFi Controller voor mijn Ubiquiti netwerk apparatuur
3. Als NAS functionaliteit voor mijn 4 TB USB disk
4. Als eventuele domotica controller
5. Voor het uitlezen van meterstanden

Mijn gedachtegang is dat ik bovengenoemde functionaliteiten kan segmenteren door het gebruik van Docker. Klopt dit, of moet ik kijken naar een andere oplossing (Windows IoT)

plat gezegd voor elke toepassing een eigen instantie / geïsoleerde omgeving.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

troftnom schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 00:20:
Wat is eigenlijk de reden om voor de Zero W te gaan en niet de Pi3?

Afmetingen ten opzichte van een 40" scherm zijn verwaarloosbaar. Prijs lijkt me ook niet de beslissende factor. De Pi3 geeft dan toch wat meer zekerheid dat het gewoon
goed gaat werken.,
Ik draai Pi Hole en de Unifi Controller op de Pi 3B en die zit dan nog steeds uit de neus te vreten elke dag dus voor dat beetje dat de Zero W straks moet doen heb je echt geen Pi 3B nodig :)
loewie1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:03:
Korte vraag, ik ben van plan een raspberry pi aan te schaffen. Er zijn natuurlijk talloze doeleinden te bedenken en van toepassing voor dit apparaat. De reden waarom ik een PI wil aanschaffen is als volgende:

1. Hobby'en met PI
2. Als Ubiquiti UniFi Controller voor mijn Ubiquiti netwerk apparatuur
3. Als NAS functionaliteit voor mijn 4 TB USB disk
4. Als eventuele domotica controller
5. Voor het uitlezen van meterstanden

Mijn gedachtegang is dat ik bovengenoemde functionaliteiten kan segmenteren door het gebruik van Docker. Klopt dit, of moet ik kijken naar een andere oplossing (Windows IoT)

plat gezegd voor elke toepassing een eigen instantie / geïsoleerde omgeving.
Waarom wil je een Pi als NAS gebruiken :?
Van alles wat je met de Pi kan doen is dat nou echt iets wat ik NOOIT zou doen, vanwege het ontbreken van een interne SATA poort en dan één die niet via USB verbonden is, zoals bij sommige Pi alternatieven!

[ Voor 48% gewijzigd door nero355 op 06-02-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06
nero355 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:57:
Waarom wil je een Pi als NAS gebruiken :?
Van alles wat je met de Pi kan doen is dat nou echt iets wat ik NOOIT zou doen, vanwege het ontbreken van een interne SATA poort en dan één die niet via USB verbonden is, zoals bij sommige Pi alternatieven!
Ik vraag niet of ik het moet doen, maar of het kan.
Waarom zou ik niet een USB disk in de meterkast willen hebben met wat files die sporadisch benaderd worden op het netwerk.

Ik ben meer benieuwd of ik de voorgestelde functies kan combineren door ze te segmenteren met iets als docker of andere container software.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:08:
[...]

Ik vraag niet of ik het moet doen, maar of het kan.
Waarom zou ik niet een USB disk in de meterkast willen hebben met wat files die sporadisch benaderd worden op het netwerk.

Ik ben meer benieuwd of ik de voorgestelde functies kan combineren door ze te segmenteren met iets als docker of andere container software.
Het zal allemaal elkaar in de weg zitten
Docker heeft een overhead, wat aardig inhakt op de prestatie
Netwerk zit op dezelfde bus als de usb, dus zal het een trage nas worden.
( zou je beter af zijn, met een usb in een router )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Even een vraag van mij overhalen van het Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Ik had in dat topic de volgende vraag gesteld:
MdO82 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:22:
Waar hebben jullie InfluxDB op draaien ?
Ik dacht dat sommige dit ook op een NAS hadden draaien.

Het is echter mij mij zo dat mijn NAS 's nachts uit gaat.
Dit voornamelijk omdat de schijven wat herrie maken :D
Ik kreeg van @Aegle dat hij de boel op zijn sd-kaart van de raspberry draait.
Nu heb ik in het verleden begrepen dat een sd-kaart minder snel kapot zal gaan dan een usb-stick.
Tenminste de kans is kleiner.

Nu van mijn kant toch de vraag hoe hebben jullie bijvoorbeeld InfluxDB en Grafana draaien op jullie raspberry ?

Mijn raspberry bedient nu de volgende zaken.

- Database kodi
- Uitlezen slimme meter via P1 (Domoticz)
- Uitlezen en doorsturen van de PV informatie naar PVOutput.

Daar wil ik dus InfluxDB en Grafana bij gaan draaien.

Wie kan mij vertellen wat ik het beste kan doen of zal het gerust goed gaan met de SD-kaart als ik regelmatig een backup draai ?

En hoe maken jullie hier voornamelijk een backup van ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:46
FreshMaker schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:59:
[...]

Het zal allemaal elkaar in de weg zitten
Docker heeft een overhead, wat aardig inhakt op de prestatie
Netwerk zit op dezelfde bus als de usb, dus zal het een trage nas worden.
( zou je beter af zijn, met een usb in een router )
In wat voor zin heeft dat invloed op de prestaties? Docker ≠ virtualisatie.
Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs