• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
http://www.newyorker.com/...e?intcid=mod-most-popular

ook een zeer interessant artikel in het kader van de huidige gebeurtenissen en misschien deels een antwoord op de "waarom"-vraag

@gebruikershaes ik weet zelf eigenlijk niet of ik gelijk heb persé. Het enige wat ik ervaar is dat ingezette systemen niet werken en dat ik mijn eigen cultuur (ahum, westerse cultuur dus) vreselijk arrogant vindt overkomen. Vele reacties, meningen en acties zijn gewoon tenenkrommend en meer gebaseerd op wraakgevoelens dan op oplossingen zoeken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Al die artikelen die hameren op hoe onze discriminatie en interventies ISIS geweld veroorzaken kunnen niet verklaren waarom de vreedzame Yezidi ook keihard worden vermoord en tot slaaf gemaakt.

Waar zijn ze de fout ingegaan en hebben ze ISIS ertoe gebracht ze zo te behandelen ? Er moet wel iets zijn, ISIS doet nooit zomaar dingen zoals honderd mensen bij een concert doodschieten zonder dat er een actie aan vooraf gaat lees ik steeds.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:16:
Al die artikelen die hameren op hoe onze discriminatie en interventies ISIS geweld veroorzaken kunnen niet verklaren waarom de vreedzame Yezidi ook keihard worden vermoord en tot slaaf gemaakt.
Verander die 'ook' maar in 'voornamelijk'. En dan niet alleen Yezidi, maar in het algemeen. Degene die alles de schuld van het Westen vinden redeneren wel makkelijk, maar hoe komt het dan dat toch het primaire doel van IS, en alle Syrië gangers, het vermoorden van iedereen die niet exact hun interpretatie van de Islam volgt is?

Sowieso, er is in het verleden een hoop fout gegaan, echter:
1. Laten we niet net doen alsof zonder het verschrikkelijke Westen iedereen lief in vrede samen leefde.
2. We kunnen toch niet veranderen wat er is gebeurd.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10
Voor zover ik weet was ISIS een klein clubje radicaal denkende mensen waar niemand ooit naar omkeek omdat het zo klein was dat ze geen bedreiging vormden. Waarom ze vreedzame mensen vermoorden? Geen idee.. gestoorde gedachten? Waarom haatte Hitler de joden?

Onvrede bij de mensen maakt dat ze open zullen staan voor die radicale "bevrijdende" opvattingen. De onvrede die "wij" hebben veroorzaakt.
Ten tijde van de tweede wereldoorlog zagen bijvoorbeeld de Ukrainers de nazis ook als de bevrijder van de Russische onderdrukking. Niet omdat ze het perse met de nazis eens waren, maar meer omdat de onvrede die er was onder het Russisch bewind zo groot was, dat alles beter was dan dat.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

In andere landen is net zo goed terrorisme die volgens mij niets te maken heeft met het westen. Zo heb je in het zuiden van de fillipijnen ook een stel moslimextremisten die een eigen staat nastreven en in Afrika lusten ze er ook wel pap van. Laten we nou niet doen alsof het westen het enige doelwit is en alsof het westen het terrorisme kan voorkomen. Het westen kan misschien wel wat doen maar volgens mij hebben veel terroristen niet specifiek het westen in het vizier. Het is ook vaak zo dat een land dat zich bemoeit met het buitenland in het vizier komt van terroristen (US, frankrijk), maar niet speciaal omdat ze westers zijn maar omdat ze zich bemoeien met andere landen (die bemoeienis kan best terecht zijn).

Een ander punt is dat het maar zeer de vraag is in hoeverre de westerse normen en waarden wel voor onvrede zorgen. Vaak wordt namelijk de kapitalistische oligarchie geëxporteerd (Shell in Nigeria bijv.) en dit heeft geen zak te maken met democratie maar alles met onderdrukking. Logischerwijs zorgt de export en opdringerigheid van het kapitalisme voor onvrede, ookal zijn sommigen er nog tevreden mee aangezien kapitalisme ook voor welvaart kan zorgen.

Daarnaast is een antiwesters sentiment wel aanwezig maar velen in niet-westerse landen willen ook graag naar het westen omdat ze denken dat het leven hier beter is.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

polthemol schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:41:
Een US waar nog altijd god weet hoeveel mensen vast zitten zonder enige vorm van rechtzaak, in het kader van een oorlog tegen terrorisme. Het grootste punt van die tekst is, naar mijn mening, dat er bijster weinig zwart-wit is, het is allemaal grijs, vreselijk grijs.
Het punt is dan ook dat de VS ooit een democratie was, maar het is zeker geen democratie meer. Er is een labeltje "democratie" geplakt op iets heel anders. Van de periode waarin de Grondwet is geschreven tot en met ongeveer de dood van JFK had het een democratie genoemd kunnen worden. Maar vanaf die tijd is er zoveel veranderd (in negatieve zin), tot en met het in de versnipperaar gooien van het meeste van de Grondwet nog aan toe, dat je echt serieus zou kunnen discussieren of de moderne VS wel een democratie is.

Een VS die zich houdt aan de Grondwet en de principes die door de Founding Fathers, met een goede reden, zijn bedacht is een democratie. Een VS die die principes en die Grondwet ten behoeve van wat voor reden dan ook in de prullenbak gooit is dat echter wat mij betreft niet.

Daarom zou het eens in het gehele Westen, niet alleen in de VS want hier gebeurt exact hetzelfde, eens goed in de spiegel kijken en ons eens een keer verdomd goed afvragen waar we in vredesnaam mee bezig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door mindcrash op 15-11-2015 13:24 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:11
mindcrash schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:22:
[...]
Van de periode waarin de Grondwet is geschreven tot en met ongeveer de dood van JFK had het een democratie genoemd kunnen worden.
Dat is dus ongeveer de periode waarin de Indianen, vrouwen en de zwarten nog geen stemrecht hadden, niet met de bus mochten, niet zelfstandig een rekening mochten openen, niet naar de universiteit mochten. Lekkere democratie. Nee dat werd toch echt wel beter na ca. JFK.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Verwijderd

Kalief schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:44:
Dat is dus ongeveer de periode waarin de Indianen, vrouwen en de zwarten nog geen stemrecht hadden, niet met de bus mochten, niet zelfstandig een rekening mochten openen, niet naar de universiteit mochten. Lekkere democratie. Nee dat werd toch echt wel beter na ca. JFK.
Toen had niet iedereen iets te zeggen, maar degenen die het wel mochten hadden wat te zeggen. mindcrash vraagt zich niet onterecht af of kiesgerechtigden in de VS tegenwoordig nog een relevante invloed hebben.

Het kernwoord is lobby - een paar grote partijen die bijna eindeloos veel geld in beide kampen steken. Wie wint lijkt al niet meer uit te maken.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kalief schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:44:
[...]

Dat was ook de tijd dat Said Qutb de VS bezocht en walgde van hun decadentie. Hij wordt gezien als een van de voornaamste architecten van de ideologie van het moderne jihadisme.
The American is primitive in his artistic taste, both in what he enjoys as art and in his own artistic works. "Jazz" music is his music of choice. This is that music that the Negroes invented to satisfy their primitive inclinations, as well as their desire to be noisy on the one hand and to excite bestial tendencies on the other.
Qutb, 1951

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik weet niet of deze links al eerder zijn gepost, ik kon ze iig niet terugvinden met de zoekfunctie binnen dit topic:

Beelden begin schietpartij Bataclan:
http://www.telegraaf.nl/t...ietpartij_Bataclan__.html

Inside the Bataclan Theatre after the attack
LETOP: SCHOKKENDE FOTO

Wat ik wel frappant vind, is de combo's van deze twee nieuwsartikelen:
'Twee daders kwamen als vluchteling EU binnen'

Twee van de daders van de aanslagen in Parijs vrijdagavond zijn in oktober in Griekenland geregistreerd. Dat heeft de Griekse politie bevestigd.

Volgens de Griekse onderminister Nikos Toscas van Burgerbescherming werd de houder van het Syrische paspoort dat werd gevonden bij het lichaam van een van de daders, op 3 oktober geregistreerd op het eiland Leros. De registratie is gebruikelijk bij binnenkomst in de Europese Unie.

De vingerafdrukken van een tweede dader kwam ook voor in de Griekse database, meldt een Griekse politiebron aan persbureau AFP. Ook deze man zou zijn aangekomen op Leros.

Veiligheidsdiensten vrezen al langer dat tussen de duizenden vluchtelingen die wekelijks Europa binnenstromen ook levensgevaarlijke jihadisten zitten. Die angst is nu waarheid geworden.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...ral&utm_campaign=facebook

in combinatie met:
'Nederlanders willen grenscontroles'
RIJSWIJK -

Zeventig procent van de Nederlanders vindt dat er weer grenscontroles moeten komen, zowel in ons land als in Europa. Bij de PVV-kiezers is dat 99 procent.

Foto: De Hond

Ook bij kiezers van andere partijen zijn er meerderheden voor, behalve bij D66-stemmers (28 procent). Ruim een kwart van de Nederlanders vindt dat er ook hier de noodtoestand moet worden afgekondigd. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond na de bloedige aanslagen in Parijs. Van de ondervraagden vindt ruim 55 procent dat de kans groot of vrij groot is dat aanslagen, zoals in Parijs, ook in Nederland zullen plaatsvinden.

In de wekelijkse Tweede Kamer-peilig van De Hond zijn er geen verschuivingen ten opzichte van vorige week. De PVV blijft de grootste met 38 zetels, gevolgd door de VVD met 19 zetels. Het CDA komt weer uit op 18 zetels, gevolgd door D66 (17), SP (16) en GroenLinks (14). Regeringspartij PvdA blijft op tien zetels staan. De Hond heeft zaterdag, een dag na de aanslagen in Parijs, een extra onderzoek gedaan. Daaruit kwamen geen veschillen met de Tweede Kamer-enquête van vrijdag naar voren.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...en_grenscontroles___.html

Vóór de aanslagen in Parijs werd je al vrij snel bestempeld als 'racist' als je voor grenscontroles was. Nu, na de aanslagen, lijkt een groot gedeelte van de mensen van gedachten te zijn veranderd...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:55:
[...]

quote:
The American is primitive in his artistic taste, both in what he enjoys as art and in his own artistic works. "Jazz" music is his music of choice. This is that music that the Negroes invented to satisfy their primitive inclinations, as well as their desire to be noisy on the one hand and to excite bestial tendencies on the other.
Qutb, 1951
komt vrij hard overeen met hoe de meeste mensen in deze windstreek tegenwoordig een Syrië / Afghanistan / <vulmaarin> beschrijven :)

Grenscontroles gaat het niet oplossen. Om met een feit te komen: 1 van de aanslagplegers kwam gewoon uit Parijs. Dan is een grenscontrole al totaal nutteloos. Hooguit geeft het wat schijnveiligheid aan je burgers, maar of je daar iets mee bereikt lijkt me ook twijfelachtig

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 15-11-2015 14:04 ]

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Freekers schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:00:
[...]
Vóór de aanslagen in Parijs werd je al vrij snel bestempeld als 'racist' als je voor grenscontroles was. Nu, na de aanslagen, lijkt een groot gedeelte van de mensen van gedachten te zijn veranderd...
Want met grenscontroles hou je magisch alle terroristen buiten? Mag ik je herinneren aan de aanslagen in London van 2005. Waar de permanente grenscontroles nooit weg zijn geweest.

Grenscontroles gaan 0,0 verschil brengen in het risico op een terroristische aanslag. Het is schijnveiligheid.

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Freekers schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:00:
Ik weet niet of deze links al eerder zijn gepost, ik kon ze iig niet terugvinden met de zoekfunctie binnen dit topic:

Beelden begin schietpartij Bataclan:
http://www.telegraaf.nl/t...ietpartij_Bataclan__.html

Inside the Bataclan Theatre after the attack
LETOP: SCHOKKENDE FOTO

Wat ik wel frappant vind, is de combo's van deze twee nieuwsartikelen:

[...]

Bron: http://www.telegraaf.nl/b...ral&utm_campaign=facebook

in combinatie met:

[...]

Bron: http://www.telegraaf.nl/b...en_grenscontroles___.html

IK bekeek die foto. Het is niet erg grafisch, het zijn alleen wat dode lichamen.

Maar het lijkt wel een schoonmaakactie, van de autoriteiten? Het valt mij op dat er een paar grote, maar verder regelmatige bloedstroken/sporen zijn alsof iemand die lijken heeft meegesleept en samen gelegd. Ook lijkt er meubilair te ontbreken uit die middenruimte (theater kan toch niet zo leeg zijn?)

Dus die foto is niet tijdens of kort daarna genomen maar tijdens de officiele opruiming?

*** En ik reageer niet eens op dat stuk over racisme want het is simpelweg niet waar en heeft een zekere populistisch schreeuwgehalte.

[ Voor 4% gewijzigd door aardebewoner op 15-11-2015 14:17 ]

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:17
Maar nogsteeds moeten we zeggen dat iedereen welkom is etc. Dit om de stempel van xenofoob enz. te voorkomen. De politieke correctheid is bijna om misselijk van te worden.

Een vreselijke slachtpartij met teveel slachtoffers en weer geen lessen geleerd. Na het volgende "incident" gaan we weer dezelfde fouten maken.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Teckna schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:10:
Want met grenscontroles hou je magisch alle terroristen buiten? Mag ik je herinneren aan de aanslagen in London van 2005. Waar de permanente grenscontroles nooit weg zijn geweest.

Grenscontroles gaan 0,0 verschil brengen in het risico op een terroristische aanslag. Het is schijnveiligheid.
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat ik het frappant vind dat ná de aanslagen in Parijs een heleboel mensen van gedachten zijn veranderd qua grenscontroles. Voorheen werd je bestempeld als racist, in het licht van de vluchtelingendiscussie, nu na deze aanslag is men van gedachte veranderd...?

0,0 vind ik overigens kort door de bocht. Laten we dan ook maar alle controles op luchthavens afschaffen, dat is dan ook schijnveiligheid?
aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:14:
Dus die foto is niet tijdens of kort daarna genomen maar tijdens de officiele opruiming?
Ik vermoed inderdaad tijdens de officiele schoonmaak actie, gezien de bloedsporen..

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• aardebewoner
Lekkerboeie86 schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:15:
[...]

Maar nogsteeds moeten we zeggen dat iedereen welkom is etc. Dit om de stempel van xenofoob enz. te voorkomen. De politieke correctheid is bijna om misselijk van te worden.

Een vreselijke slachtpartij met teveel slachtoffers en weer geen lessen geleerd. Na het volgende "incident" gaan we weer dezelfde fouten maken.
Dus je pleit ervoor dat we afgelegen alleenwonende (Breivik) blanken moeten oppakken en uitzetten?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Lekkerboeie86 schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:15:
[...]

dezelfde fouten zoals de illusie dat je je met heel Europa kunt afsluiten van alle ellende in de wereld door je grenzen dicht te gooien (onder de aanname dat dat laatste zelfs maar mogelijk is). Een ieder die propageert dat de grenzen definitief dichtgooien een oplossing is, is ook gewoon een xenofoob (In ruimere zin betekent xenofobie ook wel de algemene angst en afkeer van de mens voor alles wat vreemd, ongewoon of zeldzaam is. <copypaste van wikipedia>). Symptoonbestrijding werkt gewoon niet, maar daar wordt nu en masse voor gepleit.

Hoe kan het dat je mensen, die in het land zelf opgroeien, bereid zijn hun eigen leven te geven voor een idiologie die ergens aan de andere kant van de aardbol plaats vindt ? Dat lijkt me een veel interessantere vraag om mee te beginnen en een veel zinniger deel van een mogelijke oplossing. Want vergeet niet: hoe gruwelijk die aanslagen zijn, die daders waren bereid hun leven te geven voor een ideologie en dat is een stevige keuze die je niet zomaar even spontaan maakt.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:14:
[...]

Maar het lijkt wel een schoonmaakactie, van de autoriteiten? Het valt mij op dat er een paar grote, maar verder regelmatige bloedstroken/sporen zijn alsof iemand die lijken heeft meegesleept en samen gelegd. Ook lijkt er meubilair te ontbreken uit die middenruimte (theater kan toch niet zo leeg zijn?)

Er was geen meubilair in de middenruimte, hier stond het vol met mensen.
De "sporen" die je ziet zijn van slachtoffers die al dan niet zich zelf voort tijgerend op de grond naar buiten zijn gegaan. Er is dus niets schoon gemaakt! Bijna niet voor te stellen hoe het daar afgelopen vrijdag moet zijn geweest...

Cogitationis poenam nemo patitur

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42

defiant

Moderator General Chat
polthemol schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:34:
[...]
dezelfde fouten zoals de illusie dat je je met heel Europa kunt afsluiten van alle ellende in de wereld door je grenzen dicht te gooien (onder de aanname dat dat laatste zelfs maar mogelijk is).
[...]
Symptoonbestrijding werkt gewoon niet, maar daar wordt nu en masse voor gepleit.
Ik zou voorzichtig zijn met dat soort uitspraken, de beveiligingsindustrie is hard op weg met de ontwikkelingen van producten en diensten waarmee o.a. grenzen veel effectiever mee kunnen worden gecontroleerd. Van gezichtsherkenning tot grote databases met gekoppelde metadata tot en met aan drones, het zal steeds meer neerkomen of we het willen en niet of het überhaupt mogelijk is.

Gezien onze historie in de ineffectiviteit van een structurele aanpak van problemen bij de bron, kunnen dit soort opties zo maar eens op tafel komen, zelfs bij mensen die eerder totaal niet overtuigd waren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• aardebewoner
Bullet NL schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:51:
[...]

Er was geen meubilair in de middenruimte, hier stond het vol met mensen.
De "sporen" die je ziet zijn van slachtoffers die al dan niet zich zelf voort tijgerend op de grond naar buiten zijn gegaan. Er is dus niets schoon gemaakt! Bijna niet voor te stellen hoe het daar afgelopen vrijdag moet zijn geweest...
Dus ik neem aan dat de dades vanaf de tribunr hebben geschoten? Is dat niet een betere vantage point?

Heeft zo'n concerthal dan geen een enkele vorm van beveiliging? Hoe komt dat dan, in this day and age?

[ Voor 9% gewijzigd door aardebewoner op 15-11-2015 14:56 ]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 17:45

HaterFrame

Well... Poo came out!

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:54:
[...]

Heeft zo'n concerthal dan geen een enkele vorm van beveiliging? Hoe komt dat dan, in this day and age?
En dan? Beveiliging in de horeca is niet bewapend...

I am the great Cornholio!

• aardebewoner
MetaFrame schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:56:
[...]

En dan? Beveiliging in de horeca is niet bewapend...
Juist de bewakers moeten binnengangers controleren op wapenbezit. En als een gewapende gek binnenloopt sluiten ze de deuren.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
Het meest bizarre vind ik nog wel dat de hele zaterdag geen enkel nieuws op tv een woord repte over de aanslagen in Beiroet en op Nu.nl zelfs een zoekopdracht niets opleverde. Hoe extreem beperkt en selectief nieuws krijgen wij voorgeschoteld. Dat beangstigd mij net zoveel als de aanslagen in Parijs.

Dito in de week dat Mansveld aan de kant werd gezet. Totaal niet nieuwswaardig, iedereen wist dat de Fyra een ramp was en iemands kop moest rollen. In die zelfde week kwamen de officiele verslagen uit Zuid-Soedan. Wat daar gebeurd, als je dat gaat lezen (Guardian, W. Post) ben je de hele dag nog misselijk. Maar weer stond er niks over op Nu en geen woord erover in die hele week op NOS of RTL nieuws. Wel 15min per dag over de Fyra.

Misschien vinden mensen dit offtopic, maar juist bij dit soort zieke aanslagen als Parijs is het belangrijk om goede nieuwsbronnen te vinden. Vrijdagavond laat was CNN bijvoorbeeld 1 en al sensatie over Parijs. Schakel over naar Ned1 en het was al een stuk duidelijker.

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:58:
[...]

Juist de bewakers moeten binnengangers controleren op wapenbezit. En als een gewapende gek binnenloopt sluiten ze de deuren.
Je hoeft die lui als bewaking zijnde niet te controleren aangezien je dan al op de grond ligt met een gat in je hoofd. Ik geloof dat jij de beelden en de verhalen ook gehoord en gezien hebt? Je krijgt geen tijd om ze te controleren.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Duhhhhh, zijn dat niet de eerste mensen die je neer schiet?

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Jazco2nd schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:59:
Het meest bizarre vind ik nog wel dat de hele zaterdag geen enkel nieuws op tv een woord repte over de aanslagen in Beiroet en op Nu.nl zelfs een zoekopdracht niets opleverde. Hoe extreem beperkt en selectief nieuws krijgen wij voorgeschoteld. Dat beangstigd mij net zoveel als de aanslagen in Parijs.

Dito in de week dat Mansveld aan de kant werd gezet. Totaal niet nieuwswaardig, iedereen wist dat de Fyra een ramp was en iemands kop moest rollen. In die zelfde week kwamen de officiele verslagen uit Zuid-Soedan. Wat daar gebeurd, als je dat gaat lezen (Guardian, W. Post) ben je de hele dag nog misselijk. Maar weer stond er niks over op Nu en geen woord erover in die hele week op NOS of RTL nieuws. Wel 15min per dag over de Fyra.

Misschien vinden mensen dit offtopic, maar juist bij dit soort zieke aanslagen als Parijs is het belangrijk om goede nieuwsbronnen te vinden. Vrijdagavond laat was CNN bijvoorbeeld 1 en al sensatie over Parijs. Schakel over naar Ned1 en het was al een stuk duidelijker.
De relevantie van nieuws is persoonlijk, nieuws zenders maken een inschatting.... De doelgroep van de Nederlandse media heeft nu eenmaal meer met Parijs dan met Beiroet.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

En wat denk je dat je daarmee opschiet? Die gewapende gek knalt gewoon de (ongewapende) beveiligers overhoop en daarna zit iedereen die al binnen is als ratten in de val.

Of verwacht je dat een terrorist, die zo ver zal gaan als zichzelf opblazen, braaf zijn wapen afgeeft als een beveiliger erom vraagt?

Zelfs als je zo iemand een kogel door zijn hoofd jaagt, verandert zijn ideologie niet. Als zo iemand aan de deur staat, heb je met een no-win scenario te maken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• aardebewoner
MetaFrame schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:00:
[...]

Je hoeft die lui als bewaking zijnde niet te controleren aangezien je dan al op de grond ligt met een gat in je hoofd. Ik geloof dat jij de beelden en de verhalen ook gehoord en gezien hebt? Je krijgt geen tijd om ze te controleren.
Beter een dode of een paar doden dan 129 doden.

Daarom gebruikt een goede beveiliging een sluissysteem. Er staat een bewaker buitenaan iedereen te controleren op wapens en als hij iets treft of er gebeurt iets sluit een binnenstaande bewaker de deuren en doet ze op slot. Zo komt een gek niet binnen. Heeft wel gewerkt in sommige situaties zoals die waarbij de dader gedwongen werd van buitenaf door een glas te schieten (er vielen geen doden).

Ik geef je toe, dat als er een rij mensen zich buiten heeft gevormd, dat dat slecht kan zijn maar ook dan kunnen mensen tenminste alle kanten op vluchten (want ze zijn buiten) en niet ingesloten binnen. Wat tot minder doden leidt.

• Jazco2nd
Bullet NL schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:03:
[...]
De relevantie van nieuws is persoonlijk, nieuws zenders maken een inschatting.... De doelgroep van de Nederlandse media heeft nu eenmaal meer met Parijs dan met Beiroet.
Wie bepaald dat? Nu met de vluchtelingencrisis is de situatie in Beiroet, Libanon waar >1miljoen vluchtelingen zitten, 25% van de bevolking juist enorm van invloed op Europa. Dito voor Zuid Soedan waar een enorme groep vluchtelingen op dit moment naar het noorden vlucht, waar ze trouwens niet terecht kunnen.

Ik vind het erg kort door de bocht om een aanname te doen dat 'de doelgroep' meer heeft met Parijs. Want dat is het, een aanname die de media doen. En Parijs is slechts het meest duidelijke voorbeeld.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:06:
[...]

Daarom gebruikt een goede beveiliging een sluissysteem. Er staat een bewaker buitenaan iedereen te controleren op wapens en als hij iets treft of er gebeurt iets sluit een binnenstaande bewaker de deuren en doet ze op slot. Zo komt een gek niet binnen. Heeft wel gewerkt in sommige situaties zoals die waarbij de dader gedwongen werd van buitenaf door een glas te schieten (er vielen geen doden).
Dat gaat alleen weinig uithalen tegen iemand die een bomgordel om heeft en dus genoeg vuurkracht op zak heeft om het hele gebouw met de grond gelijk te maken.

Bovendien wordt het als beveiliger lastig alarm slaan als iemand direct de beveiligers overhoop knalt. Dan hebben ze binnen weinig in de gaten of zijn ze nooit snel genoeg om te reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 15-11-2015 15:09 ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Daarom gebruikt een goede beveiliging een sluissysteem. Er staat een bewaker buitenaan iedereen te controleren op wapens en als hij iets treft of er gebeurt iets sluit een binnenstaande bewaker de deuren en doet ze op slot. Zo komt een gek niet binnen.
Ga je alle nooduitgangen met kettingen afsluiten? Want anders worden ze daar door een handlanger door binnen gelaten. enz.

Zijn allemaal leuke plannen maar tegen dit soort excessen kun je praktisch niets doen als samenleving.

★ What does that mean? ★

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:05
Jazco2nd schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:07:
[...]

Wie bepaald dat? Nu met de vluchtelingencrisis is de situatie in Beiroet, Libanon waar >1miljoen vluchtelingen zitten, 25% van de bevolking juist enorm van invloed op Europa. Dito voor Zuid Soedan waar een enorme groep vluchtelingen op dit moment naar het noorden vlucht, waar ze trouwens niet terecht kunnen.

Ik vind het erg kort door de bocht om een aanname te doen dat 'de doelgroep' meer heeft met Parijs. Want dat is het, een aanname die de media doen. En Parijs is slechts het meest duidelijke voorbeeld.
Nieuwswaarde is het aantal doden gedeeld door de afstand.
http://www.denieuwereport...-gedeeld-door-de-afstand/

[ Voor 3% gewijzigd door pacificocean op 15-11-2015 15:11 ]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Stoney3K schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:08:
[...]

Dat gaat alleen weinig uithalen tegen iemand die een bomgordel om heeft en dus genoeg vuurkracht op zak heeft om het hele gebouw met de grond gelijk te maken.

Bovendien wordt het als beveiliger lastig alarm slaan als iemand direct de beveiligers overhoop knalt. Dan hebben ze binnen weinig in de gaten of zijn ze nooit snel genoeg om te reageren.
Ik vraag mij trouwens af wat voor een bommen ze om hadden, ik zie nergens echt hele grote schade... Ik denk dat we daar ook behoorlijk wat geluk mee hebben gehad.

• Jazco2nd
Thanks die ga ik zo doorlezen.

Maar volgens mij komt het hierop neer: media schotelt ons voor wat wij graag willen zien (of wat ze denken dat we willen zien). Dat is erg treurig en zorgt uiteindelijk voor complete onbegrip en verbazing bij situaties als 9/11.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MrMonkE schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:09:
[...]

Ga je alle nooduitgangen met kettingen afsluiten? Want anders worden ze daar door een handlanger door binnen gelaten. enz.
En met afgezegelde nooduitgangen is het plan B natuurlijk ook eenvoudig: Dan steekt een handlanger het gebouw in de fik. Komt er niemand meer levend uit.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:48
En wat kost het wel niet om dit toe te passen op vrijwel alles, zoals concertzalen, bioscopen, bibliotheken, gemeentehuizen, scholen, etc?
Dan ga je echt naar een politiestaat en moet je (naar mijn mening) niet willen. Een aanslag als dit is gewoon onwijs lastig tegen te houden, wat je ook probeert.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 16:18
Jazco2nd schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:59:

Tja, de media is een raar fenomeen. De meeste mensen denken daadwerkelijk dat alleen Moslims terroristische acties plegen, terwijl dat maar een klein percentage is van de terroristische aanslagen in Europa. Verhalen over Moslims verkopen, terwijl de Moslim terroristen zelf ook een veel betere marketing en succesrate hebben dan de meeste andere terroristen.

Alles bij elkaar is de kans meer dan 10000 keer kleiner dat je door een moslim terrorist omkomt dan door een autoongeluk, maar we gaan juist de maximale snelheid verhogen ipv wat aan al die doden en gewonden te doen, terwijl er grote roepen mensen zijn die zeggen dat we vele tientallen miljarden en fundamentele vrijheden moeten opgeven vanwege die Moslim terroristen.

Nu klinkt het alsof ik het bagatelliseer, dat is zeker niet de bedoeling, maar we moeten ons vooral niet gek laten maken, dat is precies wat de terroristen willen. Het kan haast niet anders dat er andere belangen zijn die profiteren van de angst die terroristen zaaien.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Situaties als 9/11? Volgens mij is 9/11 tot nu toe uniek. (en hopelijk blijft dat zo...)

[ Voor 10% gewijzigd door Speedster op 15-11-2015 15:26 ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• aardebewoner
Bullet NL schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:00:
[...]

Duhhhhh, zijn dat niet de eerste mensen die je neer schiet?
Misschien maar dan werkt het sluis alsnog want de binnenstaande bewaker doet de deuren op slot. Ik pleit ook voor kogelwerend glas of juist helemaal geen glas maar stalen deuren.

En bij risicovolle evenementen kun je buitenste bewaker bewapenen zodat je hem niet zomaar neer kan schieten

• aardebewoner
Stoney3K schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:08:
[...]

De bommen die terroristen doorgaans maken zijn nogal primitieve knutselwerken dus aan een bomgordel heeft men niet genoeg explosoef om een hele gebouw op te blazen. Dan heb je al gauw iets ter grootte van een bestelwagen nodig. Het zijn tenslotte toch geen wetenschappers.

Wellicht gaan de deuren sneuvelen maar iedereen is inmiddels door de knal gealarmeerd en kan vluchten - achternooddeur.

En de bewakerresponstijd kun je verfijnen, op oefenen, en protocollen voor opstellen wat ze moeten doen. En bewakers moeten sowieso alert zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door aardebewoner op 15-11-2015 15:24 ]

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Stoney3K schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:12:
Nu klinkt het alsof ik het bagatelliseer, dat is zeker niet de bedoeling, maar we moeten ons vooral niet gek laten maken, dat is precies wat de terroristen willen. Het kan haast niet anders dat er andere belangen zijn die profiteren van de angst die terroristen zaaien.
Tweedracht, haat en angst zaaien is het enige doel van terrorisme. Er is volgens mij nog vrijwel nooit een regering, laat staan meerdere regeringingen, overstag gegaan door terrorisme.

Ik probeer in dit soort gevallen ook te relativeren maar dit is voor direct betrokkenen natuurlijk een onmogelijke opgave. Maar ik probeer te onthouden dat er eigenlijk maar 2 soorten mensen zijn:
  • goede :+
  • slechte :(
Hopelijk winnen wij. :+

★ What does that mean? ★

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:22:
[...]
Wellicht gaan de deuren sneuvelen maar iedereen is inmiddels door de knal gealarmeerd en kan vluchten - achternooddeur.
Wat ze dus sitting ducks maakt voor de handlanger die achterom staat met een volgeladen AK47 (of nog een bomgordel om de nu open nooduitgant tot een killzone te maken).

Hoe je het ook wendt of keert, zonder draconische beveiligingsmaatregelen ga je hier geen oplossing voor vinden.

@Hierboven: Dat was niet mijn tekst hoor :+

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 15-11-2015 15:25 ]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:18:
[...]

Misschien maar dan werkt het sluis alsnog want de binnenstaande bewaker doet de deuren op slot. Ik pleit ook voor kogelwerend glas of juist helemaal geen glas maar stalen deuren.

En bij risicovolle evenementen kun je buitenste bewaker bewapenen zodat je hem niet zomaar neer kan schieten
Dus daar sta je dan als bewaker met je wapen... 1500 man komt gestaag de ingang door... Autos rijden op en aan in de straat. Jij moet moet op alles tegelijk letten, wat doet de persoon links van me, tegelijk moet je ook in de gaten houden wat er recht voor je en rechts van je gebeurd. Terwijl je dat doet blijven de autos langsrijden. 1 auto stopt, er stappen 2 mannen uit en voordat je het door hebt heb jij al een gat in je hoofd en is je wapen niets meer waard.

• aardebewoner
Stoney3K schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:03:
[...]

Zelfs als je zo iemand een kogel door zijn hoofd jaagt, verandert zijn ideologie niet.
Sorry hoor maar deze zin komt zo raar op mij over alsof alle extremisten uitvermoord moeten worden of zo. Een soort van massamoord.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
AZC in Ede staat onder verscherpte controle:Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Ow1y3c1z3D06cjVZGN9Ffi4D/full.png?nohitcount=1

[ Voor 18% gewijzigd door kobus71 op 15-11-2015 15:29 ]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:27:
[...]

Sorry hoor maar deze zin komt zo raar op mij over alsof alle extremisten uitvermoord moeten worden of zo. Een soort van massamoord.
Wat hij zegt is dus dat dat niet werkt... goed lezen ;)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 18:37

Saven

Administrator

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:54:
Tja, je kan onmogelijk alles beveiligen. Bij al die grote festivals lopen ook geen militairen rond, terwijl dat natuurlijk een grote jackpot zou zijn voor terroristen

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:27:
[...]

Hij wil denk alleen maar aangeven dat deze mensen niet voor rede vatbaar zijn.
Zelfs met de dreiging van de dood kun je ze niet op andere gedachten brengen.

★ What does that mean? ★

• aardebewoner
Stoney3K schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:24:
[...]

Wat ze dus sitting ducks maakt voor de handlanger die achterom staat met een volgeladen AK47 (of nog een bomgordel om de nu open nooduitgant tot een killzone te maken).

Hoe je het ook wendt of keert, zonder draconische beveiligingsmaatregelen ga je hier geen oplossing voor vinden.

@Hierboven: Dat was niet mijn tekst hoor :+
Leuk hoor nu ben je verhaaltjes aan het uitdenken. In de realiteit gaat het meestal nooit zo vergezocht aan toe.

Dit waren zelfmoordterroristen dus ze blazen de voordeur op en zijn gelijk dood.

En ik dacht dat vuurwapenbezit verboden was in Frankrijk? Hoe komt dat dan?

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
http://deredactie.be/cm/v...and/2.41769?eid=1.2496721

En ondertussen blijkt toch een deel van het moordeskader uit Molenbeek (Brussel) te komen, een van de regios van onze hoofdstad waar politieagenten niet zomaar durven komen. Frappant dat de vorige burgemeester (Moureaux) altijd heeft ontkent dat er problemen waren en zich actief verzet heeft tegen elke vorm van optreden: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20110617_075
Nu staan we dus mooi voor aap. De fransen zijn (begrijpelijk) pissed.

En grenzen beveiligen slaat vooral op ons. Wij worden gecontroleerd want wij nemen de normale weg langs de autobaan, de luchthaven, e.d. Als je wat te verbergen hebt ga je via een bos. Of een boot langs de kust. Overal waar je niet kan worden gecontroleerd. 'Terrorisme kent geen grenzen' mag je best letterlijk nemen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Saven schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:30:
[...]

Tja, je kan onmogelijk alles beveiligen. Bij al die grote festivals lopen ook geen militairen rond, terwijl dat natuurlijk een grote jackpot zou zijn voor terroristen
En zelfs al zou je daar een lading militairen zetten, hoeveel beveiligde scholen ken je? Winkelcentra[geen terrorisme, maar hetzelfde effect]? Treinen?Musea?

Tegen dit soort extreem geweld is eigenlijk alleen preventie mogelijk, zorg ervoor dat het niet gebeurd, want zodra het eenmaal gebeurt, stopt het pas als je een anti-terreur eenheid erop af stuurt. En hoe grof het ook klinkt, accepteer dat het kan gebeuren. Je kan niet alles dichttimmeren, terrorisme is er altijd al geweest, en zal blijven, alleen de poppetjes veranderen.

People as things, that’s where it starts.

• aardebewoner
RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:39:
[...]

En zelfs al zou je daar een lading militairen zetten, hoeveel beveiligde scholen ken je? Winkelcentra[geen terrorisme, maar hetzelfde effect]? Treinen?Musea?

Tegen dit soort extreem geweld is eigenlijk alleen preventie mogelijk, zorg ervoor dat het niet gebeurd, want zodra het eenmaal gebeurt, stopt het pas als je een anti-terreur eenheid erop af stuurt. En hoe grof het ook klinkt, accepteer dat het kan gebeuren. Je kan niet alles dichttimmeren, terrorisme is er altijd al geweest, en zal blijven, alleen de poppetjes veranderen.
Maar de beveiliging kan wel oogeschroefd worden. En verder moet je inderdaad de voedingsbodem wegnemen.

• kobus71
[b]RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:39:

En hoe grof het ook klinkt, accepteer dat het kan gebeuren.
Zo, dat is triest.
Je er maar bij neer leggen ?
Slappe hap.

[ Voor 52% gewijzigd door kobus71 op 15-11-2015 15:43 ]

• Erik82
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:09
er is een verschil tussen dichttimmeren en iedereen maar blijven uitnodigen, die vingerafdrukken laten toch zien dat er 2 als vluchteling griekenland zijn binnen gekomen. Laten we nou niet zo naief zijn dat dit de enige zijn met kwade bedoelingen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:41:
[...]

Maar de beveiliging kan wel oogeschroefd worden. En verder moet je inderdaad de voedingsbodem wegnemen.
En dat is juist eigenlijk nagenoeg onmogelijk. Want of de beveiliging is en blijft te zwak, waardoor de terroristen hooguit nog zwaarder bewapend worden, of kogelvrije vesten etc gaan dragen, of, zodra je echt zwaar bewapende beveiliging plaatst, dan verplaatst het gewoon naar wat anders. Kun je de disco niet overhoop schieten? Ach, er is nog een basisschool/bieb/winkelcentrum/trein/bus/bejaardentehuis/supermarkt/winkelstraat/station/vliegveld/woonwijk-op-zondag-middag om heen te gaan. Keuze genoeg.

En zelfs al kan dat niet allemaal meer, ach, je kan altijd nog proberen een vliegtuig neer te halen bij Schiphol, of heel ouderwets een spoorbrug opblazen wanneer er een trein aankomt.
kobus71 schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:43:
[...]

Zo, dat is triest.
Je er maar bij neer leggen ?
Slappe hap.
Knip anders gewoon even mijn hele quote weg en ruk dingen uit het verband om je oneliner te posten. Welja joh.

Moeten we dan maar alles in lockdown zetten en onze manier van leven veranderen om maar te laten zien dat we echt niet bang zijn voor terroristen? IS en wat daarop lijkt wilt juist dat wij met knikkende knieën iedereen achterdochtig aankijken.

• kobus71
RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:59:

[...]

Knip anders gewoon even mijn hele quote weg en ruk dingen uit het verband om je oneliner te posten. Welja joh.

Moeten we dan maar alles in lockdown zetten en onze manier van leven veranderen om maar te laten zien dat we echt niet bang zijn voor terroristen? IS en wat daarop lijkt wilt juist dat wij met knikkende knieën iedereen achterdochtig aankijken.
Waarom knikkende knieën ?
We mogen wel eens aan ons eigen veiligheid gaan denken.

En wat harder optreden tegen haat moskees en lieden die die gedachten predikken gewoon meteen op het vliegtuig.

[ Voor 9% gewijzigd door kobus71 op 15-11-2015 16:04 ]

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Erik82 schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:43:
er is een verschil tussen dichttimmeren en iedereen maar blijven uitnodigen, die vingerafdrukken laten toch zien dat er 2 als vluchteling griekenland zijn binnen gekomen. Laten we nou niet zo naief zijn dat dit de enige zijn met kwade bedoelingen.
Er zijn genoeg mensen met kwade bedoelingen, en dan bedoel ik niet alleen moslim terroristen - de meeste aanslagen in NL zijn de afgelopen periode door pvv en aanverwanten gepleegd - dus 'onveilig' wellicht als je moslim bent, je kunt zo een steen door je ruit verwachten, of als je steun uitspreekt, je auto in de brand wordt gezet.

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

R3M1 schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:06:
[...]

Er zijn genoeg mensen met kwade bedoelingen, en dan bedoel ik niet alleen moslim terroristen - de meeste aanslagen in NL zijn de afgelopen periode door pvv en aanverwanten gepleegd - dus 'onveilig' wellicht als je moslim bent, je kunt zo een steen door je ruit verwachten, of als je steun uitspreekt, je auto in de brand wordt gezet.
Beetje kromme vergelijking dit, massa moord en een steen door de ruit/auto in brand... Lijkt me van een compleet andere orde.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

kobus71 schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:03:
[...]

Waarom knikkende knieën ?
We mogen wel eens aan ons eigen veiligheid gaan denken.

En wat harder optreden tegen haat moskees en lieden die die gedachten predikken gewoon meteen op het vliegtuig.
Alsof we dat nog niet doen?

En waarom alleen tegen moslims? Er zijn wel meer vormen van geweld, ook hier in Nederland, of is extreem-rechts wat vluchtelingen aanvallen niet zo erg?

• kobus71
R3M1 schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:06:
[...]

Auto in de brand=aanslag?
140 doden, dat is een aanslag.
En pvvers die anderen hun auto in de brand steken moeten ook hard aangepakt worden.
Maar jou vergelijking slaat nergens op.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
aardebewoner schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:41:
[...]

En verder moet je inderdaad de voedingsbodem wegnemen.
En dan zijn we weer bij het begin. Voor mij is die voedingsbodem duidelijk de intolerante religie welke deze mensen aanhangen die totaal incompatibel is met onze normen, waarden en denkwijzen. Voor jou zal dat waarschijnlijk weer wat anders zijn.

Welke kant wil je dan op bewegen? De huidige globalisering zorgt ervoor dat deze twee, totaal verschillende werelden constant met elkaar in aanraking komen en botsen.

Zolang er nog olie opgepompt wordt in het midden oosten, zal er nog geld naar de westerse moskeeën vloeien die deze denkwijzen prediken.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• kobus71
RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:07:
[...]

Alsof we dat nog niet doen?
Nee, dat doen we niet.
Er komen zelfs sprekers uit die landen in bepaalde moskeeen hun haat prediken.

EN voordat je denkt dat ik een hekel aan moslims heb.
Ik ben 44 en heb 40 jaar tussen ze gewoond, ik heb dus veel marokaanse maten.
En heb dus niets tegen hun, alleen wel tegen de haatpredikers.
Dit zijn de figuren die van gewone jongens extremiste maken.
Ik heb het van dichtbij mee gemaakt, en weet wat die gasten aanrichten.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Voor degenen die het gemist hebben, zoals hierboven al eens is genoemd heeft IS tijdens de aanval op Parijs ook Beirut aangevallen als vergeldingsactie voor het werk van Hezbollah in samenwerking met het leger van Iran en Rusland.

43 doden en 239 gewonden.

Beelden en meer informatie bij CNN

[ Voor 11% gewijzigd door mindcrash op 15-11-2015 16:13 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

-never mind-

[ Voor 90% gewijzigd door woekele op 15-11-2015 16:19 ]

• Bmfd
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:08
[...]

Maar in zo'n sluissysteem zitten ook kwetsbaarheden en bovendien is het haast onbetaalbaar.

Bij de aanslag op Charlie Hebdo konden ze het gebouw ook niet binnen (beveiligde deur met toegangscode) maar toen hebben ze een personeelslid en haar dochter onder schot gehouden en zij heeft ze binnengelaten.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

kobus71 schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:08:
[...]

Auto in de brand=aanslag?
140 doden, dat is een aanslag.
En pvvers die anderen hun auto in de brand steken moeten ook hard aangepakt worden.
Maar jou vergelijking slaat nergens op.
Het begint bij wat briefjes in de bus, dan een auto, volgende maand een huis met de mensen er nog in, en met een beetje "geluk" over een maand of 2-3 een sportzaal met vluchtelingen erin.

Is dat al een aanslag, of moeten er meer doden vallen?

Een aanslag is een aanslag, hoe groot of klein ook. Het doel is ook hetzelfde: angst zaaien. Angst zodat je je klep houdt in het geval van extreem-rechts.
kobus71 schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:12:
[...]

Nee, dat doen we niet.
Er komen zelfs sprekers uit die landen in bepaalde moskeeen hun haat prediken.

EN voordat je denkt dat ik een hekel aan moslims heb.
Ik ben 44 en heb 40 jaar tussen ze gewoond, ik heb dus veel marokaanse maten.
En heb dus niets tegen hun, alleen wel tegen de haatpredikers.
Dit zijn de figuren die van gewone jongens extremiste maken.
Ik heb het van dichtbij mee gemaakt, en weet wat die gasten aanrichten.
Het blijft moeilijk om volledige quotes over te nemen.

En hoezo, dat doen we niet? Iedere keer als er zo'n "haat-imam" komt is er veel verzet, en sowieso komen ze niet eens zo heel vaak.

Echter, haat-prediken is wel een leuke. Ik ken enkele politici die misschien niet direct zeggen dat ze een bevolkingsgroep haten, maar, ze doen er wel erg veel aan om ze in een kwaad daglicht te zeggen, om daarna te zeggen "jamaar dat bedoelde ik niet hoor!". Wil je die mensen ook hun klep laten houden? Ze zorgen namelijk wel voor haat onder de bevolking.

En wat dacht je van de paus? Of andere christelijke geestelijken die vol blijven houden dat homo's onnatuurlijk zijn en vrouwen minderwaardig? We hebben zelfs een politieke partij in de tweede kamer die dat vind, en zij zijn heel christelijk.

Natuurlijk, ik zie mensen die zeggen "homo's zijn slecht, vrouwen zijn minderwaardig, azielzoekers zijn uitzuigers, moslims zijn terroristen" liever ook niet, maar het is een vorm van vrijheid van meningsuiting. Wil je dat alsnog tegengaan, dan moet je heel rechtlijnig zijn, en iedereen die dat denkt te moeten zeggen aanklagen. De leegstand in de gevangenis is dan snel opgelost :/

• kendo
  • Niet online
RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:33:
[...]

Het begint bij wat briefjes in de bus, dan een auto, volgende maand een huis met de mensen er nog in, en met een beetje "geluk" over een maand of 2-3 een sportzaal met vluchtelingen erin.

Een aanslag is een aanslag, hoe groot of klein ook. Het doel is ook hetzelfde: angst zaaien. Angst zodat je je klep houdt in het geval van extreem-rechts.
[...]

Het blijft moeilijk om volledige quotes over te nemen.

En hoezo, dat doen we niet? Iedere keer als er zo'n "haat-imam" komt is er veel verzet, en sowieso komen ze niet eens zo heel vaak.

Echter, haat-prediken is wel een leuke. Ik ken enkele politici die misschien niet direct zeggen dat ze een bevolkingsgroep haten, maar, ze doen er wel erg veel aan om ze in een kwaad daglicht te zeggen, om daarna te zeggen "jamaar dat bedoelde ik niet hoor!". Wil je die mensen ook hun klep laten houden? Ze zorgen namelijk wel voor haat onder de bevolking.

En wat dacht je van de paus? Of andere christelijke geestelijken die vol blijven houden dat homo's onnatuurlijk zijn en vrouwen minderwaardig? We hebben zelfs een politieke partij in de tweede kamer die dat vind, en zij zijn heel christelijk.

Natuurlijk, ik zie mensen die zeggen "homo's zijn slecht, vrouwen zijn minderwaardig, azielzoekers zijn uitzuigers, moslims zijn terroristen" liever ook niet, maar het is een vorm van vrijheid van meningsuiting. Wil je dat alsnog tegengaan, dan moet je heel rechtlijnig zijn, en iedereen die dat denkt te moeten zeggen aanklagen. De leegstand in de gevangenis is dan snel opgelost :/
Ja.....en de paus en deze politieke partij roepen ook openlijk op de homo's en anders denkenden van een flatgebouw te donderen :Y :Y

Het oneindig bagataliseren en ridiculiseren onder het mom van politieke correctheid is misschien nog wel een groter probleem dan deze islamitische terroristen zelf. Je graaft gewoon je eigen graf.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:33:
[...]

Heel technisch gezien is dit gewoon waar. In de breedste zin is terrorisme het verspreiden van terror, in nauwere zin wordt het vaak gedefinieerd als het gebruik van geweld of dreiging van geweld om zo politieke, religieuze of ideologische doeleinden te bereiken. Daar hoeft niet per se lichamelijk letsel of dood bij te komen. Als je uit protest auto's in de fik steekt, ben je wel degelijk bezig met geweld met politieke doeleinden, en ben je derhalve nog steeds een terrorist.

Ik moet er wel bij zeggen dat je redenatie een beetje slippery slope is, zelfs voor mij doen. Al zou het niet de eerste keer zijn dat zo'n slippery slope daadwerkelijk uit kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door Amanoo op 15-11-2015 16:58 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

kendo schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:49:
[...]

Ja.....en de paus en deze politieke partij roepen ook openlijk op de homo's en anders denkenden van een flatgebouw te donderen :Y :Y

Het oneindig bagataliseren en ridiculiseren onder het mom van politieke correctheid is misschien nog wel een groter probleem dan deze islamitische terroristen zelf. Je graaft gewoon je eigen graf.
Want jij hebt bronnen dat er in Nederland dat soort dingen regelmatig geroepen worden?

Jij bagatelliseert overigens net zo hard: Zolang ze niet oproepen tot geweld, is er niks aan de hand :X .
Amanoo schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:53:
[...]

Heel technisch gezien is dit gewoon waar. In de breedste zin is terrorisme het verspreiden van terror, in nauwere zin wordt het vaak gedefinieerd als het gebruik van geweld of dreiging van geweld om zo politieke, religieuze of ideologische doeleinden te bereiken. Daar hoeft niet per se lichamelijk letsel of dood bij te komen. Als je uit protest auto's in de fik steekt, ben je wel degelijk bezig met geweld met politieke doeleinden, en ben je derhalve nog steeds een terrorist.
En toch zegt een klein stemmetje in mij dat, zelfs al zouden wat extreem rechtse mensen een sporthal met daarin vluchtelingen in brand steken, waarbij ook een stapel doden vallen, zij niet onder de terrorisme-wetgeving zullen vallen.

Het zullen wel lone-wolves zijn die in groepsverband samenwerkten, nadat 1 van hen onlangs zijn cavia had moeten laten inslapen en de andere heeft een penis van beneden-gemiddelde lengte en daarom een minderwaardigheidscomplex. Hierdoor zijn ze verminderd toerekeningsvatbaar, ze hadden niet kunnen weten dat 40 mensen zouden stikken in de rook, dus ze krijgen doodslag en brandstischting ten laste gelegd, en over 2 jaar zijn ze terug in de maatschappij :O

Je mag iedere hersenscheet de wereld in knallen, complete bevolkingsgroepen voor vanalles en nogwat uitmaken, maar zodra zij terugslaan, zij zijn fout. Welkom in het westen.

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:59:
Je mag iedere hersenscheet de wereld in knallen, complete bevolkingsgroepen voor vanalles en nogwat uitmaken, maar zodra zij terugslaan, zij zijn fout. Welkom in het westen.
Wil je nu werkelijk woorden gelijkstellen aan daden? Zolang mensen terugslaan met woorden is er niets aan de hand, op het moment dat mensen over gaan tot geweld, dan zijn ze fout. Ze hoeven niet met geweld terug te slaan. Ik snap niet wat je hier zo vreemd aan vind.

[ Voor 6% gewijzigd door Gravitar op 15-11-2015 17:06 ]

• kobus71
RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:59:
[...]

En toch zegt een klein stemmetje in mij dat, zelfs al zouden wat extreem rechtse mensen een sporthal met daarin vluchtelingen in brand steken, waarbij ook een stapel doden vallen, zij niet onder de terrorisme-wetgeving zullen vallen.

Het zullen wel lone-wolves zijn die in groepsverband samenwerkten, nadat 1 van hen onlangs zijn cavia had moeten laten inslapen en de andere heeft een penis van beneden-gemiddelde lengte en daarom een minderwaardigheidscomplex. Hierdoor zijn ze verminderd toerekeningsvatbaar, ze hadden niet kunnen weten dat 40 mensen zouden stikken in de rook, dus ze krijgen doodslag en brandstischting ten laste gelegd, en over 2 jaar zijn ze terug in de maatschappij :O

Wat jij daar nu zegt heten onderbuik gevoelens.
Je hebt niet zo een hoge pet van het westen.

En als de een beledigt, dan mogen zij tegrugslaan en een hele groep onschuldige mensen vermoorden ?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Gravitar schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:04:
[...]

Wil je nu werkelijk woorden gelijkstellen aan daden? Zolang mensen terugslaan met woorden is er niets aan de hand, op het moment dat mensen over gaan tot geweld, dan zijn ze fout. Ze hoeven niet met geweld terug te slaan. Ik snap niet wat je hier zo vreemd aan vind.
Ik praat ook zeker niet deze aanslagen goed, echter, als je stelselmatig een groep wegzet, moet je niet vreemd staan opkijken dat een deel van die groep radicaliseert en vreemde dingen gaat doen.

Je hebt gewoon meerdere grote problemen, die samenvloeien en tot dit soort dingen leiden, Ja, er is een extreem geweldadige stroming binnen de islam die zeker niet samengaat met de Westerse samenleving, dat is een heel groot probleem. Maar, die kunnen we niet "zomaar' wegnemen, ik denk zelfs dat hoe meer je er tegen vecht, hoe gewelddadiger en groter ze wordt.

Een groot probleem is ook dat een grote groep mensen zich aangetrokken voelt tot die stroming. Hier is al meer tegen te doen, namelijk door te kijken waarom die mensen hun "Westerse"leven willen inruilen voor die van IS. Een van de redenen is dat ronselaars gouden bergen beloven, maar een van de redenen waarom die mensen zo vatbaar zijn voor dat soort verhalen, is het gevoel dat ze niet bij de samenleving horen en eigenlijk tweederangsburgers zijn, omdat ze een achterlijk geloof hebben.

Stopt al het Jihadistische terrorisme als "we" voortaan gewoon normaal doen tegen Moslims en niet zeggen dat ze een achterlijk geloof hebben? Nee. Zorgen we ervoor dat in ieder geval minder mensen radicaliseren en de samenleving erop vooruit gaat? Naar alle waarschijnlijkheid wel.

En zo heel moeilijk is het niet eens. Je hebt geen ingewikkelde projecten nodig, geen EU-subsidies, geen bureaucratie. Je moet gewoon wat aardiger zijn tegen je medemens.

Betekend overigens niet dat je alles maar moet pikken: dingen die niet horen in het Westen, daar mag je ze best op aanspreken, maar op een normale manier, en niet door ze weg te zetten als malloten met een achterlijk geloof. Zou jij namelijk luisteren naar mensen die jouw manier van leven achterlijk vinden? Ik dacht het niet.
kobus71 schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:14:
[...]

Wat jij daar nu zegt heten onderbuik gevoelens.
Je hebt niet zo een hoge pet van het westen.

En als de een beledigt, dan mogen zij tegrugslaan en een hele groep onschuldige mensen vermoorden ?
Voor de persoonlijke belediging een 6, die kon veel beter.
Voor de stroman een 9, je kon hem nog net wat extremer maken, maar deze is al erg goed.

[ Voor 9% gewijzigd door RobinHood op 15-11-2015 17:19 ]

• kobus71
RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:16:
[...]

Ik praat ook zeker niet deze aanslagen goed, echter, als je stelselmatig een groep wegzet, moet je niet vreemd staan opkijken dat een deel van die groep radicaliseert en vreemde dingen gaat doen.

Je hebt gewoon meerdere grote problemen, die samenvloeien en tot dit soort dingen leiden, Ja, er is een extreem geweldadige stroming binnen de islam die zeker niet samengaat met de Westerse samenleving, dat is een heel groot probleem. Maar, die kunnen we niet "zomaar' wegnemen, ik denk zelfs dat hoe meer je er tegen vecht, hoe gewelddadiger en groter ze wordt.

Een groot probleem is ook dat een grote groep mensen zich aangetrokken voelt tot die stroming. Hier is al meer tegen te doen, namelijk door te kijken waarom die mensen hun "Westerse"leven willen inruilen voor die van IS. Een van de redenen is dat ronselaars gouden bergen beloven, maar een van de redenen waarom die mensen zo vatbaar zijn voor dat soort verhalen, is het gevoel dat ze niet bij de samenleving horen en eigenlijk tweederangsburgers zijn, omdat ze een achterlijk geloof hebben.

Stopt al het Jihadistische terrorisme als "we" voortaan gewoon normaal doen tegen Moslims en niet zeggen dat ze een achterlijk geloof hebben? Nee. Zorgen we ervoor dat in ieder geval minder mensen radicaliseren en de samenleving erop vooruit gaat? Naar alle waarschijnlijkheid wel.

En zo heel moeilijk is het niet eens. Je hebt geen ingewikkelde projecten nodig, geen EU-subsidies, geen bureaucratie. Je moet gewoon wat aardiger zijn tegen je medemens.

Betekend overigens niet dat je alles maar moet pikken: dingen die niet horen in het Westen, daar mag je ze best op aanspreken, maar op een normale manier, en niet door ze weg te zetten als malloten met een achterlijk geloof. Zou jij namelijk luisteren naar mensen die jouw manier van leven achterlijk vinden? Ik dacht het niet.
Nou nou, dat rechtvaardigt echt het vermoorden van 140 mensen.
Voor jou heel begrijpelijk.

Nou voor mij niet, en alles wat oproept tot zulke acties moet meteen het land uitgetrapt worden.

• Gravitar
  • Niet online
[...]
knip

Zou jij namelijk luisteren naar mensen die jouw manier van leven achterlijk vinden? Ik dacht het niet.
Een groot deel van de moslims vind de manier van leven in het westen achterlijk, en wenst deze te veranderen. En inderdaad, daar luister ik ook niet naar.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Gravitar schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:20:
[...]

Een groot deel van de moslims vind de manier van leven in het westen achterlijk, en wenst deze te veranderen. En inderdaad, daar luister ik ook niet naar.
Bron graag?
kobus71 schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:19:
[...]

Nou nou, dat rechtvaardigt echt het vermoorden van 140 mensen.
Voor jou heel begrijpelijk.

Nou voor mij niet, en alles wat oproept tot zulke acties moet meteen het land uitgetrapt worden.
Zijn de stromannen in de aanbieding vandaag?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gravitar schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:20:
[...]

Een groot deel van de moslims vind de manier van leven in het westen achterlijk, en wenst deze te veranderen.
Heb je een bron van het onderzoek waar dit uit blijkt (incl cijfers dat het een groot deel is), of is dit een onderbuikgedachte?

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Daar staat helemaal geen bewijsmateriaal voor de stelling van Gravitar... er wordt in die artikelen niet eens over "achterlijk" of een equivalent daarvan gesproken, enkel over voorkeuren. Iets heel anders dus.

Als ik een voorkeur heb voor A, en niet voor B, wil dat niet automatisch zeggen dat ik B achterlijk vind.

[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 15-11-2015 17:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De eerste link is een behoorlijk lang verhaal, maar gaat niet over Westerse landen, En in de landen die in Europa liggen, is een minderheid voor de Sharia in dat land, de meerderheid vind dat de Sharia alleen voor Moslims moet gelden, en hoe strenger de Sharia wordt, hoe minder mensen voor zijn.

Zo heel raar is dat niet. Ik denk dat erg veel Nederlanders best de Christelijke waarden voor familiezaken willen, trouwen doet men ook vaak in een kerk.

Streng straffen, alsin handjes hakken, is helemaal niet zo populair in de Europese gebieden,

Stenigen van mensen die vreemdgaan is ook helemaal niet zo populair, net als mensen straffen die moslim-af gaan al helemaal niet populair is.

Maar, de landen waarover het gaat zijn niet echt Westers te noemen, dus eigenlijk heeft het helemaal geen betrekking op wat bewezen moest worden.

De tweede link rammelt aan alle kanten:
Veel te weinig ondervraagden
De uitvoerende partij heeft baat bij een "negatief" onderzoek
Internetvragenlijsten: geen manier om te controleren of hij/zij die hem invult wel echt moslim is.
Welke vorm van de sharia is ook onbekend. Willen zij de Sharia voor alles, of alleen voor familiezaken?
Moet de Sharia voor iedereen gelden of alleen voor moslims

Overigens merk ik wel dat gelovige jongeren, zeg tot een jaar of 25, vaak wat "radicaler" zijn dan hun oudere geloofsgenoten. Zowel bij moslims als bij christenen. Verstand komt met de jaren, en vaak begint dan ook wel duidelijk te worden dat niet alles wat in het boekje staat echt toepasbaar is in de normale wereld, beetje levenservaring dus.

• kendo
  • Niet online
[...]

[...]

Voor de persoonlijke belediging een 6, die kon veel beter.
Voor de stroman een 9, je kon hem nog net wat extremer maken, maar deze is al erg goed.
'Het radicaliseren is de schuld van de westerse samenleving omdat deze moslims met extremistische gedachten niet het gevoel geeft bij de samenleving te horen'.

De denkwijzen van deze moslims verschillen per definitie al dusdanig van die van andere, dat ze zichzelf allang buiten de samenleving geplaatst hebben. Ze zijn onvermurwbaar. En vinden in de radicale moskeen alleen maar een bevestiging voor hun gedachten.
Het heeft geen enkele zin om met deze lieden in gesprek te gaan of wat dan ook. Het is een "lost cause"
Hopen dat ze het ontgroeien idd.

Scheiding van kerk en staat werkt duidelijk niet in het geval van moskeen. Zolang deze met buitenlands prive geld gefinancierd worden blijven ze de westerse moslims besmetten met de radicale vormen van islam.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:21:
[...]

Heb je een bron van het onderzoek waar dit uit blijkt (incl cijfers dat het een groot deel is), of is dit een onderbuikgedachte?
Geen onderzoek, maar wel een relevant stuk:
Afhakken van een Varken en hoe men daar mede handeld, en alles best gebruikt. Als men het Varken, in 't midden aan weeder zyden van de rugge-graad, doorgesneden heeft, zo laat men ieder helft, even onder de schouwder nog eens doorsnyden in de breedte.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd1 op 29-09-2021 19:14 ]

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik weet niet hoeveel waarde de mening van de beste professor sociologie maar echt om vrolijk te worden is dit niet:

"Veel jongens die uit Syrië terugkomen, zijn niet meer te redden", zegt Duyvendak. "Ze zijn compleet vervreemd geraakt van de samenleving en bereid om hun eigen leven op te geven."

http://nos.nl/artikel/206...weld-mee-naar-europa.html

De kans dat aanslagen zoals in Parijs ook in Nederland zullen plaatsvinden is niet groot, zegt Duyvendak. "Maar het is te optimistisch om te zeggen dat dit nooit kan gebeuren in Nederland.
RobinHood schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:41:
Overigens merk ik wel dat gelovige jongeren, zeg tot een jaar of 25, vaak wat "radicaler" zijn dan hun oudere geloofsgenoten. Zowel bij moslims als bij christenen. Verstand komt met de jaren, en vaak begint dan ook wel duidelijk te worden dat niet alles wat in het boekje staat echt toepasbaar is in de normale wereld, beetje levenservaring dus.
In wat voor opzicht merk je dat?
De terroristen in Parijs zijn naar verluid vrij jong (20-35 o.i.d.). Ouderen kunnen waarschijnlijk niet alleen beter relativeren maar hebben ook meer inzicht in de culturele achtergrond van de heilige boek-teksten waardoor ze wellicht minder radicaal zullen zijn. Het is in ieder geval zo dat wanneer een bepaalde geloofsclub los van andere geloofsclub staat of los van de samenleving, dat er dan een neiging kan ontstaan naar sektevorming/radicale ideeën, onder andere omdat de zelfkritiek en de school opleidingen ontbreken.

[ Voor 60% gewijzigd door Salvatron op 15-11-2015 20:45 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Gravitar
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:21:
[...]
Tuurlijk.

http://www.alawan.org/%D8...84%D8%BA%D8%B1%D8%A8.html
http://www.answering-isla.../thomas/incompatible.html
http://www.cbsnews.com/ne...-muslims-put-islam-first/
http://www.dailymail.co.u...m-40-want-Sharia-law.html
http://www.welt.de/debatt...fundamentalistischer.html
http://www.gatestoneinsti...deology-in-western-europe
http://www.tandfonline.co...1080/1369183X.2014.935307
http://www.gatestoneinsti...pe-islamic-fundamentalism
De eerste link is een behoorlijk lang verhaal, maar gaat niet over Westerse landen, En in de landen die in Europa liggen, is een minderheid voor de Sharia in dat land, de meerderheid vind dat de Sharia alleen voor Moslims moet gelden, en hoe strenger de Sharia wordt, hoe minder mensen voor zijn.
knip
Maar, de landen waarover het gaat zijn niet echt Westers te noemen, dus eigenlijk heeft het helemaal geen betrekking op wat bewezen moest worden.
knip
Ik meen anders dat ik mijn uitspraak niet beperkte tot moslims in Westerse landen.

Eh, misschien moeten we deze discussie in een ander topic voortzetten, het heeft weinig met Parijs specifiek te maken. Mocht iemand een linkje hebben naar een topic waar deze discussie wel thuishoort, graag.

[ Voor 28% gewijzigd door Gravitar op 15-11-2015 18:13 . Reden: hmm ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Salvatron schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:42:

[...]

In wat voor opzicht merk je dat?
De terroristen in Parijs zijn naar verluid vrij jong (20-35 o.i.d.). Ouderen kunnen waarschijnlijk niet alleen beter relativeren maar hebben ook meer inzicht in de culturele achtergrond van de heilige boek-teksten waardoor ze wellicht minder radicaal zullen zijn. Het is in ieder geval zo dat wanneer een bepaalde geloofsclub los van andere geloofsclub staat of los van de samenleving, dat er dan een neiging kan ontstaan naar sektevorming/radicale ideeën, onder andere omdat de zelfkritiek en de school opleidingen ontbreken.
Gewoon het boekje, of de vertaling, erg letterlijk nemen.

Zo ben ik eens heiden genoemd door een evangelisch christen van mijn leeftijd, 18 toen der tijd. Dit omdat ik interesse toon[de] in "heidense geloven", zoals de Vikingen en soortgenoten, ik muziek luisterde die echt satanistisch was [metal], ik seks had voor het huwelijk met mijn eveneens heidense vriendin en dat mijn moeder gescheiden en, nog erger, hertrouwd was, was helemaal erg. Eigenlijk wilde hij niet met mij omgaan, maar hij was een collega, en zat dus met mij opgescheept.

Maar ook wel een paar andere christenen onder de 25 die ervan overtuigt waren dat je door demonen bezeten kon zijn, maar mij gerust stelden dat ik dat niet was, maar dat God opnieuw in mijn leven sluiten erg goed was en mij zou genezen van mijn depressie. Ook heb ik het geluk gehad om uren in een trein te zitten vol met EO-jongerendagen-gangers, en wat ik daar hoorde was ook behoorlijk letterlijk qua bijbelteksten.

Bij moslim jongeren viel het mij op dat het vasten wel heel erg belangrijk is, ook als je daardoor school niet echt kan volgen. Ook vonden een paar dat je echt je ouders moest verzorgen als zij oud werden, en als dat betekende dat ze dan minder verdienden, dan maakte dat niks uit. Verder waren tradities erg belangrijk, Suikerfeest, offerfeest, naar Mekka gaan, dat soort dingen.

Eigenlijk vind ik die jongere-christenen die ik ontmoet heb wat meer doorgeslagen dan de moslims die ik gesproken heb, maar dat komt meer door met wat voor mensen ik omga denk ik.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zo heel raar is dat niet. Ik denk dat erg veel Nederlanders best de Christelijke waarden voor familiezaken willen, trouwen doet men ook vaak in een kerk.

Streng straffen, alsin handjes hakken, is helemaal niet zo populair in de Europese gebieden,

Stenigen van mensen die vreemdgaan is ook helemaal niet zo populair, net als mensen straffen die moslim-af gaan al helemaal niet populair is.

De tweede link rammelt aan alle kanten:
Veel te weinig ondervraagden
De uitvoerende partij heeft baat bij een "negatief" onderzoek
Internetvragenlijsten: geen manier om te controleren of hij/zij die hem invult wel echt moslim is.
Welke vorm van de sharia is ook onbekend. Willen zij de Sharia voor alles, of alleen voor familiezaken?
Moet de Sharia voor iedereen gelden of alleen voor moslims

Zeg er even bij dat je alleen bronnen accepteert die bevestigen wat je denkt. Een sample van 1003 is meer dan genoeg en je kan zo elk onderzoek wel wegwuiven door er van uit te gaan dat alles gelogen is.

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
De Franse politie heeft een foto vrijgegeven van een verdachte die op het moment wordt gezocht.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

IJzerlijm schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:19:
[...]

Zeg er even bij dat je alleen bronnen accepteert die bevestigen wat je denkt. Een sample van 1003 is meer dan genoeg en je kan zo elk onderzoek wel wegwuiven door er van uit te gaan dat alles gelogen is.
1003 mensen hebben iets ingevuld, maar het is totaal niet duidelijk wie het nou heeft ingevuld. Het is allang bekend dat zeker internetpolls makkelijk te beïnvloeden zijn. Dat is al slordig bij een tussentijdse politieke peiling, maar voor een echte enquete natuurlijk totaal onwenselijk, zeker om daarna nog eens allemaal conclusies eraan te hangen, maar, zelfs al zouden het echt 1003 moslimjongeren zijn, dan is dat nog steeds knap weinig.

In de UK zijn, nouja, waren, er in 2012 2,7 miljoen moslims, of 4,8% van de mensen: http://www.cnsnews.com/ne...stians-drop-59-population

In de populatie van het UK zitten tussen de 15-25 zo'n7,3 miljoen mensenn. Als daar 5% moslim van is, praat je over 365 duizend moslimjongeren, zullen er waarschijnlijk meer zijn, want het geboortecijfer onder moslims is hoger: The TFR for British residents also varies by country of birth. In England and Wales in 1996, people born in the UK had a TFR of 1.67, India 2.21 and Pakistan and Bangladesh 4.90, for example

Nu weet ik echt niet hoe je dat moet gaan omrekenen, dus laten we dat vooral niet doen. Gokken is ook zo wat, dus dat doe ik ook maar niet.

Maar zelfs dan is 1003 mensen op een bevolking van 365k niet echt geweldig om er grote uitspraken over te doen.

En alle andere punten blijven staan, het is een lekker wazig artikel, waar weinig anders dan "vervolgonderzoek nodig" aan te hangen is.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NOS blog:
Paniek op Place de la République

Op het Place de la République is paniek uitgebroken. Er zijn onbevestigde berichten van een schietpartij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
-ok, bron zag ik niet-

[ Voor 5% gewijzigd door Soldaatje op 15-11-2015 18:51 ]

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 15:59

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Even snel op twitter gekeken:

Lijkt een manifestatie aan de gang te zijn - luide knal(len?) te horen - paniek uitgebroken, grote bewegingen van menigte, vooralsnog 'vals alarm'.

Steam ID = Ackerfiets

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 16:41

ralpje

Deugpopje

Stefan de Vries (RTL Nieuws, die vrijdag ook volop verslag deed) lijkt midden in de paniek te zitten.
https://twitter.com/stefandevries/status/665950252034301952

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• kobus71
ralpje schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:53:
Stefan de Vries (RTL Nieuws, die vrijdag ook volop verslag deed) lijkt midden in de paniek te zitten.
https://twitter.com/stefandevries/status/665950252034301952
Gelukkig niets aan de hand.
Spanning zit er (begrijpelijk) goed in daar.

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 15:59

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

https://twitter.com/BBCBreaking/status/665951911812599809

Lijkt inderdaad niks aan de hand, kort filmpje van de paniek.

Raar dat mensen daar meteen over alle stukken rennen die daar neergelegd zijn voor de slachtoffers.

Steam ID = Ackerfiets

• Erik82
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:09
is niet raar hoor als je denkt dat er geschoten word daar ga je echt niet voorzichtig wegrennen.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Eigenlijk kan je ook wel parallellen trekken tussen de punten van RobinHood en bijvoorbeeld Ieren die zo'n 1 - 1,5 eeuw geleden in de VS leefden. Die werden keihard gediscrimineerd. Een soort blanke negers, zo werden ze gezien. En die hielden zich ook niet lief. Ze zagen andere minderheden als competitie. Ze waren dan ook voor slavernij, w antwoord meer negers op de arbeidsmarkt betekende meer competitie. Toen slavernij werd afgeschaft begonnen ze met het terroriseren van zowel negers als werknemers die bereid waren andere minderheden in dienst te nemen. Allemaal om maar hogerop de socioeconomische ladder te komen.

En zo zullen er wel meer voorbeelden zijn. Wat een verassing, hoe meer je minderheden marginaliseert, hoe meer ze radicaliseren. En toch blijven mensen denken dat het marginaliseren van Moslims DE oplossing is voor Moslimproblemen. Oh, het marginaliseren van Moslims leidt tot meer extremisme? Misschien moeten we ze nog meer marginaliseren. Dat gaat zeker werken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Van wat ik aan vertaalde Tweets heb gelezen, blijkbaar ontstond er paniek toen er een politiewagen op kwam dagen.

Oscar Wilde

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het was vuurwerk staat er nu op de NOS blog, volgens RTBF.
Politie is wel massaal gekomen.

• Bmfd
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:08
Wel goed dat de Politie dus zo duidelijk was dat ze geen demonstraties en grote groepen mensen bij elkaar wilden hebben, juist om dit soort situaties te voorkomen. Er hoeft maar een persoon in paniek te raken, en door alle angst/spanningen die er al zijn volgt de rest. Voorlopig dat beleid nog maar even aanhouden lijkt me.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bmfd schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:08:
Wel goed dat de Politie dus zo duidelijk was dat ze geen demonstraties en grote groepen mensen bij elkaar wilden hebben, juist om dit soort situaties te voorkomen. Er hoeft maar een persoon in paniek te raken, en door alle angst/spanningen die er al zijn volgt de rest. Voorlopig dat beleid nog maar even aanhouden lijkt me.
Gelukkig was het plan om paniek in het stadion te veroorzaken niet gelukt; ik kan me helemaal voorstellen dat in zo'n gigantische stampij meer mensen de dood vinden dan je met een AK of bomgordel kunt bewerkstelligen.

Ik ben normaal niet zo van de gruwelijke plaatjes, maar ik had toch de behoefte aan een beeld bij hoe het in bataclan er uit zag.. dit is een twitter link maar het plaatje is erg schokkend!

https://twitter.com/Israe...65814265568370688/photo/1

Dit had net zo goed, bij wijze van spreken, een concertzaal in NL kunnen zijn waar iedereen vast wel eens geweest is. Al die jonge mensen, ik krijg er ook een beetje utoya gevoel bij. Nietsvermoedend in een mooi moment.

specs

Pagina: 1 ... 17 ... 37 Laatste

Let op:
We bannen mensen voor 48 uur die constant offtopic blijven doorratelen of de onrust gebruiken om hun eigen haat te spuien.

Sky News Live
YouTube: Sky News Live
en France 24 Live
http://www.france24.com/en/livefeed/

Gratis NRC liveblog:
http://www.nrc.nl/nieuws/...rslagen#upd20151114172658

Reddit
https://www.reddit.com/live/vwwnkuplwr9y
https://www.reddit.com/live/vwwmdb26t78v