Het grote "jouw productie" topic - Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 143 Laatste
Acties:
  • 355.833 views

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 21:33:
[...]

Bij mij, 15 km verder is er vandaag 3 procent plus tov gisteren, blijft raar......
Maf inderdaad. Bij mij zijn het echt 3 mooie parabolen, waar elke dag net iets af gaat:

23-8 -> 6,269kWh/kWp
24-8 -> 6,209kWh/kWp
25-8 -> 6.140kWh/kWp

3 dagen

Misschien gisteren bij jou een iets hogere luchtvochtigheid die vandaag wat minder was en daardoor een wat betere instraling? Of wat verschil in temperatuur? Blijft gissen natuurlijk.
En uiteindelijk: Ik ga niet klagen met bovenstaande waardes ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door TFHfony op 25-08-2016 21:41 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

5,5 vandaag, net ietsje minder maar het was ook snik heet zeg.
Maar ga nog maar even zo door, nog 150 nodig ongeveer dus 5 van deze dagen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

93 % pro rata, 75 % van de maandelijkse doelstelling (2015 als basis). Met nog 90 kWh te gaan tot einde van de maand is de doelstelling denk ik niet haalbaar. Vandaag was het 15.3 / ratio 5.1 . Met nog 6 van deze dagen haal ik de doelstelling maar daar reken ik maar niet op.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:36
wizzopa schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:32:
West-Friesland tussen Hoorn en Enkhuizen,

20:15 uur 24.877kWh 4.282kWh/kW Niet slecht na een begin met sluierbewolking.

Ja, de temperaturen, daar heeft Solaredge geen last van, dc spanning superstrak tussen de 348 en 352 volt.

Zelfs geen derating op de omvormer temperaturen 45 tot 47 graden.
Tja, je moet bij SolarEdge natuurlijk wel naar de paneelspanning kijken he. De stringspanning is inderdaad altijd rond de 350 Volt. Dat was juist het hele idee van hoe SolarEdge werkt. :>

Hier viel vanmiddag twee uur lang een compleet paneel uit :( Is niks van terug te zien op de DC Voltage grafiek, maar de mooie parabool van de Power grafiek is natuurlijk goed verziekt ;w
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/pv/snapshots/20160825-inv-pwr.svg

En de energie-per-paneel grafiek is echt een kneusje geworden :/
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/pv/snapshots/20160825-opt-nrg.svg

Het betreft een 270 Wp paneel dat sowieso al een bedenkelijke reputatie heeft omdat er minder energie uit komt dan alle 265 Wp panelen die we hebben, terwijl deze juist het minste schaduw krijgt van allemaal.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vandaag een tikkie minder dan de laatste 2 dagen (5,575kWh/KWp) maar nog steeds leuk :)
Wat een genot trouwens die 2 airco's, ze redden het met gemak en ze verbruiken bijna niks _/-\o_ :D

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05

Wailing_Banshee

You're Next

De tijd van de perfecte parabolen is voorbij voor mij, want ik krijg nu 's avonds "last" van mijn es. Maar 4.6kWh/kWp is zeker niet slecht, gezien het feit dat er de hele dag sluiers over trokken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-11 10:04
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:48:
De tijd van de perfecte parabolen is voorbij voor mij, want ik krijg nu 's avonds "last" van mijn es.
Ik merk dat ik last heb vanaf een uur of 18:00 van de boom van de buurman. Helaas woont die buurman er niet meer en staat zijn huis al dik 2 jaar te koop.
Gevolg dat de bomen maar groeien en groeien. :/

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Prutsky schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:43:
[...]

Ik merk dat ik last heb vanaf een uur of 18:00 van de boom van de buurman. Helaas woont die buurman er niet meer en staat zijn huis al dik 2 jaar te koop.
Gevolg dat de bomen maar groeien en groeien. :/
Kettingzaag? O-) :X
Of buurman contacten op nieuwe adres even even overleggen of je eigenhandig de boom mag snoeien/kappen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:09:
Optitrac gaat weer terug aan. :+ Het is weer mooi geweest...
Van de mono's op zuid mis ik 1 kWh in de ochtend aan opbrengst zonder optitrac.
De SF op noord hebben nergens last van zo te zien (al zien ze een beetje zon en veel schaduw)

http://pvoutput.org/compa...0&c=3&gs=0&offset=0.0&s=1
Wat is het nut van optitrac uitzetten dan precies?

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Vandaag is noordwest Nederland not the place to be voor een zonnepaneel.
Oh wacht.... 8)7

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:11
hier in het oosten sluier wolken die zo af en toe de zon laten dimmen ,
wie blaast ze weg ?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 08:55:
[...]

Wat is het nut van optitrac uitzetten dan precies?
Kijken wat het verschil is met schaduw en de werking ervan te zien?
En omdat het kan... :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:47:
[...]

Kijken wat het verschil is met schaduw en de werking ervan te zien?
En omdat het kan... :P
Oh vandaar, ik dacht even dat het wellicht zo was dat als je geen schaduw had dat je meer opbrengst had met optitrac uit.
Maar dat was dus niet het geval :9

Toch vraag ik me nog af hoe dat optitrac precies werkt, hoe kan de omvormer de opbrengst beïnvloeden door zo´n functie?

• Jerrythafast
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:12:
[...]

Oh vandaar, ik dacht even dat het wellicht zo was dat als je geen schaduw had dat je meer opbrengst had met optitrac uit.
Maar dat was dus niet het geval :9

Toch vraag ik me nog af hoe dat optitrac precies werkt, hoe kan de omvormer de opbrengst beïnvloeden door zo´n functie?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Misschien heeft AUijtdehaag ook de spanning en stroom data beschikbaar? Ik vermoed dat met optitrac de spanning lager is en de stroom hoger. Dat-ie door een hogere stroom te trekken de diodes in panelen geforceerd laat klappen. Of werkt dat juist andersom? :? Dit is nog een beetje lastige materie voor mij :p

Hier langs de immer zonnige westkust gaat zodadelijk een buitje vallen! Leuk voor de medemens die de vrijdag vrij heeft genomen voor een dagje strand >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Jerrythafast op 26-08-2016 11:36 ]

Ik heb geen stromen, maar meet wel de spanningen.

Hier zie je dat er weinig gebeurt met de spanning, totdat de meeste schaduw (hoek schaduw van een dakkapel) bijna weg is en alle 14 panelen (in 1 string) gaan leveren.

Optitrac uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/re50pjcxfsec2.jpg

En hier wordt de spanning vrij snel verlaagd, om zo vermogen te creeren:
Optitrac aan:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ftey9nxjcla7j.jpg

Je ziet ook mooi de spanning steeds hoger worden.
De "dip" zonder optitrac scheelt 1 kWh op deze mooie zonnige dagen. :)

Geen idee of er iets "klapt", maar het werkt. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2016 12:03 ]

• Misterpc
geen parabool vandaag , al meerdere keren een dip in de opbrengst te zien door sluier bewolking ,
hopen op schone lucht ..

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 20:09:
Optitrac gaat weer terug aan. :+ Het is weer mooi geweest...
Van de mono's op zuid mis ik 1 kWh in de ochtend aan opbrengst zonder optitrac.
De SF op noord hebben nergens last van zo te zien (al zien ze een beetje zon en veel schaduw)

http://pvoutput.org/compa...0&c=3&gs=0&offset=0.0&s=1
Tot 08:20 is het verschil bij jouw maar 0,168 kWh met de 5980 Wp.

Bij mij, met ongeveer dezelfde oriëntatie, maar 44° hellingshoek,
tot 08:20 geschat max. 0,2 kWh "verlies" op zonnige ochtenden in augustus/september met mijn 2565 Wp.
Na ca. 08:20 is er tot ca. 18:15 geen schaduwval meer.
Hoe ik het ook draai of keer bij mij zou "Optitrac" in de ochtend hooguit 20 kWh=0,7% meer jaaropbrengst opleveren. YMMV
Vandaag ca. 10% minder opbrengst dan de afgelopen drie dagen door lagere insolation hier.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Ik snap je redenering wel. Het is allemaal maar procenten werk.

Het is net als de discussie aftoppen, ook dat is procentenwerk.
Ik wil gewoon een zo goed mogelijk werkende installatie.
Zonder aftoppen en maximale opbrengst. Efficiëntie boeit mij ook niet (SF op noord).
kWh en verspreide opbrengst vind ik veel leuker. (komt ooit een tijd, waarbij dat verspreiden zeer nuttig is)

Maar we dwalen af... :)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2016 12:43 ]

• Apeldoorn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-01-2024
Op de Veluwe gaat het nog steeds lekker. Geen strak blauw, wel volop zon. Wellicht van net onder een efficiëntie van 5....

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:31:

Zonder aftoppen en maximale opbrengst. Efficiëntie boeit mij ook niet (SF op noord).
kWh en verspreide opbrengst vind ik veel leuker. (komt ooit een tijd, waarbij dat verspreiden zeer nuttig is)

Als of ik mij zelf hoor praten :Y

Awsome _/-\o_

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• wizzopa
Jerrythafast schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 23:32:
[...]

Tja, je moet bij SolarEdge natuurlijk wel naar de paneelspanning kijken he. De stringspanning is inderdaad altijd rond de 350 Volt. Dat was juist het hele idee van hoe SolarEdge werkt. :>

Hier viel vanmiddag twee uur lang een compleet paneel uit :( Is niks van terug te zien op de DC Voltage grafiek, maar de mooie parabool van de Power grafiek is natuurlijk goed verziekt ;w
[afbeelding]

En de energie-per-paneel grafiek is echt een kneusje geworden :/
[afbeelding]

Het betreft een 270 Wp paneel dat sowieso al een bedenkelijke reputatie heeft omdat er minder energie uit komt dan alle 265 Wp panelen die we hebben, terwijl deze juist het minste schaduw krijgt van allemaal.
Waar om naar de paneel spanning kijken, de optimizer is en blijft verantwoordelijk voor het aan leveren van de juiste spanning aan de omvormer.

Naast de verhoging van de temperatuur van de panelen, speelt ook het temperatuur verschil tussen de panelen onder en boven in de array, dit maakt dat de temperatuur van de panelen boven in warmer worden en die zullen uit eindelijk de opbrengst het sterks beïnvloeden

Overigens mag je blij zijn dat je een installatie met Solaredge heb, anders had je hele installatie plat gegaan.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:31:

Juist. Daarom hier ook zonder problemen iets ondergedimensioneerd. Als ik zie hoe weinig ik tegen die limiet met aangelopen, heb ik er geen seconde minder om geslapen.

Verder iets meer on topic: Wat meer wolken vandaag :-( Loop zo'n 15% achter op gisteren....

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:31:
[...]
Verder iets meer on topic: Wat meer wolken vandaag :-( Loop zo'n 15% achter op gisteren....
Hier 40% minder dan gisteren.
Ik val weer terug onder de pro-rata voor de maand

[ Voor 22% gewijzigd door TWyk op 26-08-2016 13:34 ]

• wizzopa
TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:31:
[...]

Juist. Daarom hier ook zonder problemen iets ondergedimensioneerd. Als ik zie hoe weinig ik tegen die limiet met aangelopen, heb ik er geen seconde minder om geslapen.

Mijn West deel is een fractie over en mijn Oost deel onder gedimensioneerd, met de wetenschap dat de gehele installatie op 1 omvormer kan draaien en er zonder problemen panelen bij geplaatst kunnen worden.

Hier wat druppels en 14% minder dan gister

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 26-08-2016 14:00 ]

• Koenradus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 17:00
In het zonnige zuiden is het zonnig :). Iets minder dan gisteren, maar niet veel: ruim 4% achter.

2.160kWp Zuid-West: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52262&sid=47507

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56
Zelfde hier, ook maar vier procent. Oude paneeltjes doen het goed met minder direct licht

1 PVoutput . Dongen NB

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
In Almere toch al snel richting de 20% minder dan gisteren... best wel veel bewolking... (maar goed, de pieken zijn wel weer wat hoger dan ze waren de afgelopen dagen :-))

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• Misterpc
hier in het oosten is de piek vandaag toch wel wat minder , gisteren nog krap 3 KW nu nog maar 2,8 KW ,
dus niet alleen de warmte , maar smoezelige lucht vertroebelen de opbrengst enigzins ..

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misterpc schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:24:
hier in het oosten is de piek vandaag toch wel wat minder , gisteren nog krap 3 KW nu nog maar 2,8 KW ,
dus niet alleen de warmte , maar smoezelige lucht vertroebelen de opbrengst enigzins ..
Als het alleen om de temperatuurinvloed gaat zou de opbrengst vandaag juist hoger zijn.
Mijn verwachte dagefficiency 5,5 Wh/Wp (-12% t.o.v. gisteren) / mijn jaarefficiency klimt waarschijnlijk naar 1095,5 kWh/kWp.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

22% minder dan gisteren nu... Ook de enige snertwolk van nl vanochtend hier gehad inclusief regen...
Nouja, ik loop nog op schema....

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• Nox
  • Laatst online: 21:37

Nox

Noxiuz

Hier is de installatie bezig aan de 10.000e kwh :o

Nog wat cijfertjes van de afgelopen maanden:

April 130,4 kWh/kwp
Mei 149,6 kWh/kwp
Juni 123,3 kWh/kwp
Juli 141,11 kWh/kwp

Is een 2,7 kWp installatie, 10x270w panda's mono en een stecagrid 3010 :) Begonnen eind mei 2013 dus net iets meer dan 3 jaar bezig.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Jerrythafast
wizzopa schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:14:
[...]

Waar om naar de paneel spanning kijken, de optimizer is en blijft verantwoordelijk voor het aan leveren van de juiste spanning aan de omvormer.

Naast de verhoging van de temperatuur van de panelen, speelt ook het temperatuur verschil tussen de panelen onder en boven in de array, dit maakt dat de temperatuur van de panelen boven in warmer worden en die zullen uit eindelijk de opbrengst het sterks beïnvloeden
Je zegt het zelf al, als je de temperatuursinvloeden wilt zien moet je niet kijken naar de voltages van de optimizers. Aan de voltages van de optimizers ga je weinig meer van de temperatuursinvloeden terug zien omdat de spanning aan die kant altijd ongeveer 350 Volt is. Juist de paneelspanning is afhankelijk van de temperatuur.
Overigens mag je blij zijn dat je een installatie met Solaredge heb, anders had je hele installatie plat gegaan.
Dat ligt eraan. Als het paneel defect is waarschijnlijk wel. Als de optimizer de boosdoener was heeft dat ons nu 400 Wh gekost.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn panelen liggen er nu (17:00) een jaar op. 4950Wp. Daarmee hebben we 4621 kWh (933 kWh/Wp) opgewekt.Vooral oktober, november, maart, april en juni presteerden flink onder de estimates van PVgis (gemiddeld 15% te weinig). Hopelijk wordt komend jaar beter.

Voor augustus ziet het er goed uit, ik zit nu op 105% pro-rata.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Oh ja... Wat moeten die wolken nou weer hier?

WAT!?!?

/edit 17:59/
En er valt ook nog nattigheid uit!

[ Voor 15% gewijzigd door TFHfony op 26-08-2016 17:59 ]

• Jerrythafast
TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:40:

[afbeelding]

Moeder Natuur vond het tijd dat je panelen een wasbeurt kregen :> De panelen hier krijgen wel wat verkoeling, maar geen nattigheid.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:40:

[afbeelding]

Wat een mooie jaarefficiency (schrikkeljaar!) van 1071 kWh/kWp voor je
"JA Solar Percium JAM6(L)285/PR" panelen op 13 °.
- Mooi spul! - ook heb ik ze zelf liggen.
Met mijn panelen op 44 ° zit ik nu op 1096 kWh/kWp.
(Met SMA Optitrac zou het misschien 1111,1 kWh/kWp kunnen zijn :+ )

Verwijderd

Ook in Groningen werden we getracteerd op wat regendruppels. Redelijk veel bewolking in de loop van de middag, dus de score is wat minder dan de afgelopen twee dagen. Inmiddels al wel flink afgekoeld buiten, 22 graden hier in de stad.
13.4 kWh / 3 = 4,467kWh/kW. Minder dan ik had verwacht en gehoopt.

• DRuw

DRuw

3.81 vandaag... Eeg jammer van die paar wolken...
Wel al 94% binnen van de maand en moet nog 31.5 voor mijn target.
Zou toch prima moeten lukken..... Zou je zeggen....

• Misterpc
hier in het oosten vanwege kleine wolkjes in de ochtend en wat minder opbrengst door vieze lucht
toch iets meer dan 23 KWh , de afgelopen 3 dagen waren allen net boven de 25 KWh
efficientie 4.04 KWh , en het pruttelt nog iets door ..

het maand target (voorspeld) komt in zicht , alle voorgaande maanden ging dit veel sneller ..
nog 16 KWh te gaan voor augustus

• Nox

Nox

Noxiuz

FF tussendoor, moet een ferrarismeter vervangen worden als hij op 99999 staat of draait hij netjes door naar 00000?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:45
NoxiuZ schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:39:
FF tussendoor, moet een ferrarismeter vervangen worden als hij op 99999 staat of draait hij netjes door naar 00000?
bij vooruit ( verbuik) gaan deze meeste weer op nul en dan weer vrolijk doortellen, ben je aan het terug leveren dan gaat hij van 0 naar 99999 en verder terug. Opletten dan als je de cijfers door moet geven aan de energie leverancier enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 26-08-2016 19:45 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

dunklefaser schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

Ha, ik mag er nog een half dagje bij tellen: Ze zijn 28/08 rond 14:15 aan gegaan. Maar inderdaad: Ik ben heel erg te spreken over deze panelen. Voor een 13 graden set hebben ze erg mooie resultaten weggezet. En dan te denken dat ze tussen oktober & maart nog flink schaduw hebben op 12 van de 16 panelen.
De panelenboer gaf trouwens als voorspelling iets van 4400kWh op jaarbasis aan en ik ben uiteindelijk op ruim 4880kWh uitgekomen met mijn 4560Wp :)

Vandaag was ook een redelijke dag, ondanks de regenbui zojuist. Maar toch nog een aardige 23kWh met een efficiency van ruim 5kWh/kWp.

* TFHfony is a happy camper :)

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:51

heho

Ommen, Overijssel

Inderdaad een mindere dag dan gisteren. De lucht zag er ook "smerig" uit vond ik ...
17.24 kWh = 5.421 kWh/kWp

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

Ondanks de iets mindere opbrengst ten opzichte van voorgaande dagen, is de maand target inmiddels binnen.
Augustus verloopt best prima :)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NoxiuZ schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:39:
Goeie vraag, geen idee, maar waarschijnlijk loopt hij gewoon door naar 00000
de mijne blijf al zes zeven jaar hangen op 90400 ( en draait dan weer terug )
weet ook niet hoe dat komt, of het moet al komen door die verrekte mooie zonnepanelen
op m,n dak.

O-)

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 26-08-2016 20:08 ]

dunklefaser schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

Denk het niet:
Omnik-3k-TL2, euro efficiency: 97.3%
SMA SB3000 TL-21, euro efficiency: 96%
8)

Prima dagje vandaag met optitrac aan :+
22,5 kWh - 3,7 kWh/kWp

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:20
Omgeving Steenbergen:

12.200kWh (5.422kWh/kWp) tot nu toe en er druppelt nog wat binnen.

Nu zit ik echter nog met een vraag.
Ik zie dat mijn systeem tot nu toe 2157kWh heeft opgewekt.

Dat is niet het totaal wat je van je energierekening kan halen toch ?
Dit omdat de panelen wat verlies hebben
Door mijn hoek etc zal ik een opbrengst hebben van 94-96% moet ik dat nog van het totaal afhalen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

MdO82 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:21:
Omgeving Steenbergen:

12.200kWh (5.422kWh/kWp) tot nu toe en er druppelt nog wat binnen.

Nu zit ik echter nog met een vraag.
Ik zie dat mijn systeem tot nu toe 2157kWh heeft opgewekt.

Dat is niet het totaal wat je van je energierekening kan halen toch ?
Dit omdat de panelen wat verlies hebben
Door mijn hoek etc zal ik een opbrengst hebben van 94-96% moet ik dat nog van het totaal afhalen ?
Normaal gesproken zou dat getal NA omzetting naar AC moeten zijn, dus is dat wel het getal wat uit je inverter is gekomen. Daarvan zal je een deel rechtstreeks zelf gebruikt hebben en een deel teruggeleverd hebben. Afhankelijk van je meter kan je deze terugeleverde stroom los aflezen of is het van je totaal afgetrokken.

• MdO82
TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:29:
[...]

Normaal gesproken zou dat getal NA omzetting naar AC moeten zijn, dus is dat wel het getal wat uit je inverter is gekomen. Daarvan zal je een deel rechtstreeks zelf gebruikt hebben en een deel teruggeleverd hebben. Afhankelijk van je meter kan je deze terugeleverde stroom los aflezen of is het van je totaal afgetrokken.
Ik zit inderdaad even na te rekenen.
Men ging uit van 80% dus dan zal ik 1800 op jaarbasis binnen harken.
Is inmiddels toch wel wat meer geworden dus de meter blijft lekker terug lopen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

MdO82 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:31:
[...]
Ik zit inderdaad even na te rekenen.
Men ging uit van 80% dus dan zal ik 1800 op jaarbasis binnen harken.
Is inmiddels toch wel wat meer geworden dus de meter blijft lekker terug lopen ;)
Die 80% die ze aangeven, is 80% van de geïnstalleerde Wp. Dus 80% van 2250Wp. Dat is gezien jouw locatie (Steenbergen), richting (205 graden zuid) en tilt (40 graden) veel te laag ingeschat.
Je hebt dus gewoon 2157kWh opgewekt en deze is ook van je stroomrekening af. Dat is ook aardig in de lijn der verwachtingen als je naar je set kijkt.

Op basis van:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/G15HpCZrIPEkClaV7ZkjNLqW/full.jpg

Mag je 1025 pakken voor Steenbergen
En op basis van:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
Mag je zo'n 98% pakken voor je 205 graden met 40 graden.

Dus 2250 x 1,025 x 0,98 zou je theoretische opbrengst mogen zijn ;-) Dus ongeveer 2237kWh op jaarbasis is een realistische schatting (uitgaande van geen schaduw)

[ Voor 27% gewijzigd door TFHfony op 26-08-2016 20:42 ]

• MdO82
Nog even en dan hebben we ook de 1000kWh/kWp binnen :Y)
Moet binnen 55 dagen vast wel lukken dan ligt het systeem een jaar op het dak.

En dan is het gemiddelde van nog geen 1,6kWh dus dat moet zeker lukken :)

2250 WP Zuid PVoutput

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

MdO82 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:42:
Nog even en dan hebben we ook de 1000kWh/kWp binnen :Y)
Moet binnen 55 dagen vast wel lukken dan ligt het systeem een jaar op het dak.

En dan is het gemiddelde van nog geen 1,6kWh dus dat moet zeker lukken :)
Check nog even mijn vorige bericht. Deze heb ik nog wat uitgebreid ;-)

• MdO82
Had het gezien.
Ach we zien wel het scheelt in ieder geval op de energierekening :)

2250 WP Zuid PVoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Stukje minder vandaag door wat bewolking, 4,58 kWh/kWp, maar nog boven dag target dus prima.
Op naar de 700 kWh deze maand. :)

• Jerrythafast
TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:37:
[...]

Die 80% die ze aangeven, is 80% van de geïnstalleerde Wp. Dus 80% van 2250Wp. Dat is gezien jouw locatie (Steenbergen), richting (205 graden zuid) en tilt (40 graden) veel te laag ingeschat.
Je hebt dus gewoon 2157kWh opgewekt en deze is ook van je stroomrekening af. Dat is ook aardig in de lijn der verwachtingen als je naar je set kijkt.

Op basis van:

[afbeelding]

Mag je 1025 pakken voor Steenbergen
En op basis van:

[afbeelding]
Mag je zo'n 98% pakken voor je 205 graden met 40 graden.

Dus 2250 x 1,025 x 0,98 zou je theoretische opbrengst mogen zijn ;-) Dus ongeveer 2237kWh op jaarbasis is een realistische schatting (uitgaande van geen schaduw)
Op basis van jouw eerste plaatje mag ik 1055 pakken, en dan 93% daarvan vanwege de ligging. Dan kom ik op 981,15 kWh per kWp, oftewel 2870 kWh op jaarbasis. En dan houd ik even geen rekening met dat de zon onder gaat achter een rij bomen.

Ik heb zelf in PVGIS zo aan de knoppen gedraaid dat ik op ongeveer 1 kWh/kWp uitkwam (2930 kWh). De maandestimates die ik daar zo mee kreeg staan in PVOutput. Ik zit nu op 100,6% pro rata van dit jaartarget.

Dus dan lijkt jouw rekenmethode mij eigenlijk nog redelijk conservatief!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Jerrythafast schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:29:
[...]

Op basis van jouw eerste plaatje mag ik 1055 pakken, en dan 93% daarvan vanwege de ligging. Dan kom ik op 981,15 kWh per kWp, oftewel 2870 kWh op jaarbasis. En dan houd ik even geen rekening met dat de zon onder gaat achter een rij bomen.

Ik heb zelf in PVGIS zo aan de knoppen gedraaid dat ik op ongeveer 1 kWh/kWp uitkwam (2930 kWh). De maandestimates die ik daar zo mee kreeg staan in PVOutput. Ik zit nu op 100,6% pro rata van dit jaartarget.

Dus dan lijkt jouw rekenmethode mij eigenlijk nog redelijk conservatief!
Is het ook, maar een stuk minder conservatief dan de 80% die zijn installateur aan houdt ;-) Overigens is het niet "mijn" rekenmethode, maar een algemene :)
Ik zelf ben uiteindelijk ook uitgegaan van 1000kWh/kWp bij het zetten van mijn targets in PVoutput. Uiteindelijk kom ik op 1075kWh/kWp uit. Eens kijken of ik de cijfers in PVputout aan ga passen of dat ik ze zo laat: het gevoel regelmatig je targets te halen is wel zo leuk natuurlijk ;-)

Oh ja: En gefeliciteerd! )

• Rol-Co

Rol-Co

TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:38:
[...]

Is het ook, maar een stuk minder conservatief dan de 80% die zijn installateur aan houdt ;-) Overigens is het niet "mijn" rekenmethode, maar een algemene :)
Ik zelf ben uiteindelijk ook uitgegaan van 1000kWh/kWp bij het zetten van mijn targets in PVoutput. Uiteindelijk kom ik op 1075kWh/kWp uit. Eens kijken of ik de cijfers in PVputout aan ga passen of dat ik ze zo laat: het gevoel regelmatig je targets te halen is wel zo leuk natuurlijk ;-)

Maar het is ook leuk je hoogste als target in te vullen als estimate, dan zie je na een aantal jaar aan je jaar estimate wat er mogelijk is als alle maanden gunstig zijn. :)

• Jerrythafast
TFHfony schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:38:
[...]

Volgens mij zit jij zo rond het lijntje van de 1010 in het eerste plaatje. Jouw helling geeft je dan een 95% daarvan, kom ik op 959,5 kWh/kWp. Da's nog lager dan wat we hier moeten halen op zuidwest volgens dezelfde berekening. Toch kan ik je nu al vertellen dat jij de hogere efficiency gaat scoren ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Jerrythafast schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:00:
[...]

Volgens mij zit jij zo rond het lijntje van de 1010 in het eerste plaatje. Jouw helling geeft je dan een 95% daarvan, kom ik op 959,5 kWh/kWp. Da's nog lager dan wat we hier moeten halen op zuidwest volgens dezelfde berekening. Toch kan ik je nu al vertellen dat jij de hogere efficiency gaat scoren ;)

[...]

Een kwart eeuw , broekie ;)
Gefeliciteerd hoor kerel!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 21:44:
[...]
Maar het is ook leuk je hoogste als target in te vullen als estimate, dan zie je na een aantal jaar aan je jaar estimate wat er mogelijk is als alle maanden gunstig zijn. :)
Hmmm, dan haal je op d'n duur echt nooit je targets meer :) Nee, daar begin ik toch maar niet aan ;-)
Jerrythafast schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 22:00:
[...]
Yup.. TFH is dan ook erg content met zijn setje. Sta regelmatig tussen de SF-jes in de top van t.net op pvoutput.org. En als mijn dak 1 meter langer was geweest en de panelen wat meer onderlingen afstand hadden, was mijn efficiency nog wat hoger geweest (waarschijnlijk vergelijkbaar met Fiat LUX!/Dunklefaser).

• Nox

Nox

Noxiuz

habbekrats schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 19:45:
[...]

bij vooruit ( verbuik) gaan deze meeste weer op nul en dan weer vrolijk doortellen, ben je aan het terug leveren dan gaat hij van 0 naar 99999 en verder terug. Opletten dan als je de cijfers door moet geven aan de energie leverancier enzo.
Mooi, dan hoeft deze niet vervangen te worden, staat al op 92000 en zou met 4 jaar de ton aantikken. Maar nu kan dat gewoon geweigerd worden (volgens mij kan je die lui gewoon de deur weigeren bij vervangen...?).

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:10:
[...]

Denk het niet:
Omnik-3k-TL2, euro efficiency: 97.3%
SMA SB3000 TL-21, euro efficiency: 96%
8)

Prima dagje vandaag met optitrac aan :+
22,5 kWh - 3,7 kWh/kWp
Ik ben wel van plan nog 2 of 3 panelen erbij te plaatsen,
dan heb ik een betere stringvoltage voor de Omnik,
waarschijnlijk scheelt dit ook nog in de omvormer efficiency.

dunklefaser schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 08:37:
[...]

Ik ben wel van plan nog 2 of 3 panelen erbij te plaatsen,
dan heb ik een betere stringvoltage voor de Omnik,
waarschijnlijk scheelt dit ook nog in de omvormer efficiency.
Op basis van je huidige voltage, zit je met 12 panelen aan de 350 Vmpp.
Je gaat met 12 panelen meer schaduw krijgen van de boom in de ochtend?
12x 285 Wp is 3420 Wp op een 3000 watt omvormer. hmmm... (auijtdehaag kan niet tegen aftoppen)
(Een SMA 5000 Tl-21 zou je het helemaal vol kunnen leggen ,14x 285 Wp misschien en op noord SF, mocht je dat willen :> Ik heb mijn dakraam op zuid verwijderd, was toch aan vervanging toe en op noord twee nieuwe dakramen, dan passen er misschien wel 15)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2016 10:46 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:02:
[...]

Op basis van je huidige voltage, zit je met 12 panelen aan de 350 Vmpp.
Je gaat met 12 panelen meer schaduw krijgen van de boom in de ochtend?
12x 285 Wp is 3420 Wp op een 3000 watt omvormer. hmmm... (auijtdehaag kan niet tegen aftoppen)
(Een SMA 5000 Tl-21 zou je het helemaal vol kunnen leggen en op noord SF erbij, mocht je dat willen :>
Ik heb mijn dakraam op zuid verwijderd, was toch aan vervanging toe en op noord twee nieuwe dakramen)
Nee niet echt - twee van de extra panelen aan de westkant zouden zelf 2-3 minuten eerder uit de schaduw van de boom komen, dus de schaduwvrije tijd veranderd niet.

Uit het UserManual_OMNIK_3K4K5K-TL2_EN_V1.1_20140511:
Het max. vermogen aan de DC kant is 3400 W (12x 285Wp = nominaal 3420 Wp)
Er staat ook iets van "Max. AC Apparent Power: 3300VA"
(Ik zelf heb bij lagere temperaturen al enkele seconden durende
vermogenspieken van >3200 W gezien met mijn 9 panelen.)

Ik denk dat ik voor de 11 panelen ga, dus ca. 320 Vmpp,
en als ik de gegevens van 5 mei erbij haal (hoogste dagopbrengst 18,43 kWh - Omnik)
zou ik op ca. 3000 Wp bij vermoedelijk 330 V uitkomen (luchttemp. 17 °C).
Op een super koele dag in april misschien 3200 Wp?

Wel grappig - Mijn (ook versleten) dakraam op zuid werd vervangen net een maand voor de panelenplaatsing, anders hadden de panelen niet gepast 8) (oud dakraam had te grote rolluikenkast).

dunklefaser schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:29:
[...]

Nee niet echt - twee van de extra panelen aan de westkant zouden zelf 2-3 minuten eerder uit de schaduw van de boom komen, dus de schaduwvrije tijd veranderd niet.

Uit het UserManual_OMNIK_3K4K5K-TL2_EN_V1.1_20140511:
Het max. vermogen aan de DC kant is 3400 W (12x 285Wp = nominaal 3420 Wp)
Er staat ook iets van "Max. AC Apparent Power: 3300VA"
(Ik zelf heb bij lagere temperaturen al enkele seconden durende
vermogenspieken van >3200 W gezien met mijn 9 panelen.)

Ik denk dat ik voor de 11 panelen ga, dus ca. 320 Vmpp,
en als ik de gegevens van 5 mei erbij haal (hoogste dagopbrengst 18,43 kWh - Omnik)
zou ik op ca. 3000 Wp bij vermoedelijk 330 V uitkomen (luchttemp. 17 °C).
Op een super koele dag in april misschien 3200 Wp?

Wel grappig - Mijn (ook versleten) dakraam op zuid werd vervangen net een maand voor de panelenplaatsing, anders hadden de panelen niet gepast 8) (oud dakraam had te grote rolluikenkast).
Ik kan me vergissen, maar volgens mij wilde je iets gaan doen met een warmtepomp?
Pak het dan meteen goed aan ipv 2 paneeltjes. ;)
(Ben ook zo begonnen, heb hier ook al 4x uitgebreid, beide daken zijn nu vol)
Geen gas in huis is zo relaxed :+
Maar ik ga weer teveel offtopic.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:41:
[...]

Ik kan me vergissen, maar volgens mij wilde je iets gaan doen met een warmtepomp?
Pak het dan meteen goed aan ipv 2 paneeltjes. ;) (mag niks zeggen, ook al 4x uitgebreid)
Of iets met WAF?
Geen gas in huis is zo relaxed :+
Maar ik ga weer teveel offtopic.
Behalve OT - het klopt met de l/w warmtepomp en de WAF speelt hierbij een niet onbelangrijke rol :+ ,
De pv-opbrengst na uitbreiding zou a priori voldoende zijn voor gasloos gaan plus nul op de rekening,
m.n. omdat de zoon bijna uit huis is (sinds 2 weken afstudeerstage in Den Haag). Aan de WAF wordt nog steeds gewerkt . . .

• Jerrythafast
dunklefaser schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:54:
[...]

Behalve OT - het klopt met de l/w warmtepomp en de WAF speelt hierbij een niet onbelangrijke rol :+ ,
De pv-opbrengst na uitbreiding zou a priori voldoende zijn voor gasloos gaan plus nul op de rekening,
m.n. omdat de zoon bijna uit huis is (sinds 2 weken afstudeerstage in Den Haag). Aan de WAF wordt nog steeds gewerkt . . .
Ehm :z Zoon gaat het huis uit, aan de WAF wordt gewerkt... Ook een afstudeerstage daarvoor zoeken? :+

Sorry, kon het niet laten :$

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jerrythafast schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:58:
[...]

Ehm :z Zoon gaat het huis uit, aan de WAF wordt gewerkt... Ook een afstudeerstage daarvoor zoeken? :+

Sorry, kon het niet laten :$
Excuses aanvaard ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zo te zien geeft het niet veel verlies als ik de boel in de winter van zuid naar Z/W draai.
Vanaf nu heb ik weer schaduw van bomen op Z/O, als de panelen richting Z/W gaan heb ik mogelijk minder verlies omdat ik na de schaduw wat meer vermogen heb.
Ze staan dan recht op het platte dak ipv nu schuin en dat geeft iets meer onderlinge afstand waardoor ook die schaduw iets minder wordt ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j4pxUOwkl7emdVxYLmTukUZh/medium.jpg

Eenmaal gedraaid kijk je recht op de panelen vanuit deze foto positie.
De bomen staan rechts en de schaduw komt dus van rechts.
Het hoge pijpje is inmiddels ingekort tot de hoogte van het pijpje rechts er van omdat ik nu gasloos ben :*)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• wizzopa
Grootebroek:
15:10uur 15.897kWh 2.736kWh/kW

Het gaat hier fantastisch.

[ Voor 12% gewijzigd door wizzopa op 27-08-2016 15:20 ]

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Nou.... het kleine nieuws is dat ik mijn maand-target voor augustus binnen heb, dus de rest is bonus :)
Het 2e nieuws is dat mijn set er vandaag een jaar (-schrikkeldag) op ligt en in deze tijd 4900kWh heeft opgeleverd, wat neerkomt op 1075kWh/kWp. En daar is TFH best blij mee.
De gemiddelde efficiency is 2,94kWh/kWp per dag. Ik had als doel zo'n 4500kWh te doen met deze set en dat is dus ruim behaald :)

Mooi spul, die JA Solar Percium paneeltjes :)

• wizzopa
TFHfony schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 15:42:
Nou.... het kleine nieuws is dat ik mijn maand-target voor augustus binnen heb, dus de rest is bonus :)
Het 2e nieuws is dat mijn set er vandaag een jaar (-schrikkeldag) op ligt en in deze tijd 4900kWh heeft opgeleverd, wat neerkomt op 1075kWh/kWp. En daar is TFH best blij mee.
De gemiddelde efficiency is 2,94kWh/kWp per dag. Ik had als doel zo'n 4500kWh te doen met deze set en dat is dus ruim behaald :)

Van harte gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpalen :)

• Rol-Co

Rol-Co

TFHfony schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 15:42:

Netjes, vergelijkbaar met mijn zuid set die vorig seizoen ook zoiets haalde. En zeker leuke panelen inderdaad.

• Misterpc
het maand target is binnen , de 505 KWh is gepasseerd , alleen tov de vorige maanden zal het verschil wel veel kleiner uitvallen met hoevel ik er overheen ga .
er zijn nog 4 dagen deze maand dus dat wordt niet meer zoveel helaas ....
hooguit een KW of 90 ...
wat ik wel alweer kon zien is dat hier in het oosten de sluier bewolking kleine dipjes in de produktie curve laat zien ...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ach die sluiers, Alminder heeft al een bui kado gehad :F

• Apeldoorn
Lig weer op schema inmiddels om de prognose van 335 kwh te halen deze maand.

• DRuw

DRuw

Nog 11 voor mijn maandtarget, moet lukken morgen:)
Momenteel 20 binnen en er komt nog ongeveer 4 bij denk ik vandaag.
Mooi dagje met beetje wind voor de verkoeling.
Toch red ik de 5 en zeker de 6 niet maar of dat de temperatuur of de NNO panelen zijn weet ik niet. In juli haalde ik het prima :s

• wizzopa
DRuw schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 17:19:
Nog 11 voor mijn maandtarget, moet lukken morgen:)
Momenteel 20 binnen en er komt nog ongeveer 4 bij denk ik vandaag.
Mooi dagje met beetje wind voor de verkoeling.
Toch red ik de 5 en zeker de 6 niet maar of dat de temperatuur of de NNO panelen zijn weet ik niet. In juli haalde ik het prima :s
Misschien ruim 2 uur minder zon, maar dat is vast een open deur ;)

www.suncalc.net

• Apeldoorn
Een efficiëntie van 4,5.
Heel mooi voor eind augustus natuurlijk, maar wel de minste dag sinds maandag. Vanaf 14.00 steeds meer bewolking. Doe vannacht maar een goede bui over de panelen d:)b

• Jerrythafast
Apeldoorn schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 18:43:
Een efficiëntie van 4,5.
Heel mooi voor eind augustus natuurlijk, maar wel de minste dag sinds maandag. Vanaf 14.00 steeds meer bewolking. Doe vannacht maar een goede bui over de panelen d:)b
Is bij jou de zon al onder dan? Je zegt het alsof de productie voor vandaag binnen is en je zo je bedje in kruipt :9

Verwijderd

Er zijn mensen met sets die op dit moment niks meer leveren. Ik ben er ook zo een: 13.800kWh, ratio 4.600kWh/kW. En dan kan ik rustig wachten met het posten van de score tot 2300 uur, het maakt voor de uitkomsten niks uit. Zon is matig aanwezig, wel heel veel bewolking.

• Jerrythafast
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:04:
Er zijn mensen met sets die op dit moment niks meer leveren. Ik ben er ook zo een: 13.800kWh, ratio 4.600kWh/kW. En dan kan ik rustig wachten met het posten van de score tot 2300 uur, het maakt voor de uitkomsten niks uit. Zon is matig aanwezig, wel heel veel bewolking.
Het leek me toch wat vroeg voor een zuid-west set, maar schaduw of bewolking is natuurlijk erg plaatsgebonden dus daar heb je wel een goed punt.

• Apeldoorn
Weet zo'n beetje wat het laatste uurtje oplevert.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 16:26
Viel gister wat tegen:

16.010kWh 4.235kWh/kW

(naja opzich prima natuurlijk)

Vandaag ook prima

18.740kWh 4.958kWh/kW

En nog geen regenwolkje te zien :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Misterpc
vandaag redelijk veel zon , hogere pieken , maar vanwege sluier wolken ook dipjes gehad ..
en wat ook opvalt is dat de zon later opkomt tov een paar dagen geleden en ook eerder achter de bomen verdwijnt .
totaal voor nu 22.4 KWh en het druppelt nog na , ik haal daardoor de 4 KWh/KWp net niet ,
het wordt eerder 3.95 KWh/KWp .
voor het eerste jaar dat de zonne set erop ligt moet ik nog tot eind oktober , de 25ste
en nu heb ik bijna 4 MWh binnen en voorspeld is 4394 KWh , dus dat gaat hopelijk lukken met een plus van enkele horderden KWh's

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:45
Hier was het vandaag top, 22.270kWh 6.550kWh/kW De komende dagen nog 30 kWh oogsten om de maand target van PVgis te halen. Hier is de fut er nu ook uit de bewolking neemt snel toe.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jerrythafast
Misterpc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:22:
vandaag redelijk veel zon , hogere pieken , maar vanwege sluier wolken ook dipjes gehad ..
en wat ook opvalt is dat de zon later opkomt tov een paar dagen geleden en ook eerder achter de bomen verdwijnt .
totaal voor nu 22.4 KWh en het druppelt nog na , ik haal daardoor de 4 KWh/KWp net niet ,
het wordt eerder 3.95 KWh/KWp .
voor het eerste jaar dat de zonne set erop ligt moet ik nog tot eind oktober , de 25ste
en nu heb ik bijna 4 MWh binnen en voorspeld is 4394 KWh , dus dat gaat hopelijk lukken met een plus van enkele horderden KWh's
Jouw schatting was dus 770 kWh/kWp op jaarbasis? Dat is ook niet heel erg hoog. Hoe is je ligging en schaduw?
habbekrats schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:27:
Hier was het vandaag top, 22.270kWh 6.550kWh/kW De komende dagen nog 30 kWh oogsten om de maand target van PVgis te halen. Hier is de fut er nu ook uit de bewolking neemt snel toe.
Hier zijn we nog iets meer dan 7 kWh verwijderd van het maandtarget, dus dat gaat morgen wel goed komen. We hebben een behoorlijk goede maand gedraaid, achterstand op het jaartarget is weer helemaal ingelopen. Er beginnen hier nu ook wat sluiers te komen, maar de zon is net achter de bomen gezakt dus misschien dat een goed geplaatste sluierwolk nu juist een voordeeltje kan zijn...

[ Voor 30% gewijzigd door Jerrythafast op 27-08-2016 19:35 ]

• Misterpc
ligging is oost - west 12 panelen om 10 panelen ,
en er staan gemeente bomen in de volgende straat en een klein stukje dat grenst aan 3 tuinen wat ook van de gemeente is dit gebeurt na 18.30 uur vandaag dat de schaduw komt in negatieve zin

volgens de offerte : hier de gehele gegevens .
totaal vermogen : 5.83 KWp
uitlijning modules : 33 graden helling oost 101 en west 89
specifiek jaarrendement : 758 KWh per KWp
prognose jaar rendement : 4371 KWh

[ Voor 30% gewijzigd door Misterpc op 27-08-2016 19:43 ]

• Jerrythafast
Misterpc schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:37:
ligging is oost - west 12 panelen om 10 panelen ,
en er staan gemeente bomen in de volgende straat en een klein stukje dat grenst aan 3 tuinen wat ook van de gemeente is dit gebeurt na 18.30 uur vandaag dat de schaduw komt in negatieve zin

volgens de offerte : hier de gehele gegevens .
totaal vermogen : 5.83 KWp
uitlijning modules : 33 graden helling oost 101 en west 89
specifiek jaarrendement : 758 KWh per KWp
prognose jaar rendement : 4371 KWh
Oké, een oost-west opstelling met wat schaduw. Misschien is vanwege de schaduw extra voorzichtig geprognotiseerd (of is de schaduw gewoon overschat...). Is natuurlijk wel een leuke verrassing dat het lekker nog wat meer oplevert :)

In je onderschrift staat trouwens 5,7 kWp ;)
Hier in Roosendaal is het ook bijna gebeurt.
21,6 kWh - 3,6 kWh/kWp

Valt me niet eens tegen met code geel verwacht. (geen druppel gezien)
Heb de paneeltjes zelf maar gewassen.

• wizzopa
Grootebroek, tussen Hoorn en Enkhuizen:

20:10. 22.943kWh 3.949kWh/kW

Prima voor de tijd van het jaar

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Vandaag 21.623kWh, wat neer komt op 4.742kWh/kWp. Het wordt elke dag weer wat minder :-(
Maar goed, ik mag niet klagen: De maandtarget is al binnen, dus... :)

• Rol-Co

Rol-Co

5,2 kWh/kWp vandaag in gouda zuid holland, 1 buitje gehad tot nu toe om half 9 dus geen last van.
Prima dag.

Edit:
5,4 voor zuid
4,9 voor oost-zuid-west

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 27-08-2016 21:13 ]

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:51

heho

Ommen, Overijssel

Ommen 16.89 kWh binnen gehaald. Efficiëntie van 5.311 kWh/kWp

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

22,31 kWh = 5,57 kWh/kWp
Aardig goede dag!
414kWh nu. Hoopte op minimaal 450 deze maand.. Nog 4daagjes te gaan, moet lukken.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:35

AMDFreak

Intel is zo..

Vandaag 5,720 kWh/kWp mag niet klagen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Maand target is weer binnen in Nijmegen.
Nog 4 dagen bonus.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik ben sinds januari bezig met het monitoren van 2 systemen
1 particulier systeem met een hellingshoek van 40-45 graden pal op zuid (10 gr naar oost)
1 groter systeem (35 kW) met een hellingshoek van 20 graden met wat variërende oriëntaties. zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2bwhi0.png

Ik heb de productie in kWh/kWp afgezet tegen de globale instraling van het KNMI van het dichtstbijzijnde meetstation (10 km verderop). De globale instraling wordt gegeven in j/cm² op een plat vlak.

In onderstaande afbeeldingen de beide analyses

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2lw4rr6.png

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wc08d0.png

Er is duidelijk te zien dat het systeem met een hellingshoek van 20 graden een vrijwel lineair verband kent met de instraling. De standaardafwijking is beperkt getuige de R².
Voor het systeem van 40-45 graden zie je een behoorlijke variatie en afwijking tov de lineaire trendlijn. Dit is ook logisch doordat de zonnepanelen niet vlak liggen.

Wat dan wel weer grappig is, is dat beide systemen tot nu toe over het jaar gemiddeld hetzelfde rendement gehaald hebben. Opgemerkt dient te worden dat beide producties afkomstig zijn van de omvormers en bepaalde omvormers de productie nogal overschatten.

Ik heb vervolgens voor het 40-45 graden systeem dezelfde analyse maar dan per maand gedaan. Hieruit komt naar voren dat in de wintermaanden de productie tov de instraling een stuk hoger ligt. Immers, de zon staat rechter op het paneel dan op de vlakke ondergrond. Wat ook meespeelt is dat in de zomermaanden de zon 's ochtends en 's avonds meer op de noordgevel staan dan op de zuidgevel. Alhoewel dit wel instraling geeft op een vlakke plaat, hebben de zonnepanelen enkel indirecte instraling.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/v8q89x.png

• Apeldoorn
...nou...je bent er maar druk mee O-)

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi, maar echt nieuws is het niet, de 45 graden gaat in de zomer wat minder dan de 20 graden en in de winter flink andersom.
Dit jaar een flut zomer dus de 20 graden gaat het af leggen tegen de 45 als we dit weer nu nog even houden, en des te langer het duurt des te groter het verschil.

Mits geen exclusieve schaduwen enz

Pagina: 1 ... 66 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.