Ik ben sinds januari bezig met het monitoren van 2 systemen
1 particulier systeem met een hellingshoek van 40-45 graden pal op zuid (10 gr naar oost)
1 groter systeem (35 kW) met een hellingshoek van 20 graden met wat variërende oriëntaties. zie foto:
Ik heb de productie in kWh/kWp afgezet tegen de globale instraling van het KNMI van het dichtstbijzijnde meetstation (10 km verderop). De globale instraling wordt gegeven in j/cm² op een plat vlak.
In onderstaande afbeeldingen de beide analyses
Er is duidelijk te zien dat het systeem met een hellingshoek van 20 graden een vrijwel lineair verband kent met de instraling. De standaardafwijking is beperkt getuige de R².
Voor het systeem van 40-45 graden zie je een behoorlijke variatie en afwijking tov de lineaire trendlijn. Dit is ook logisch doordat de zonnepanelen niet vlak liggen.
Wat dan wel weer grappig is, is dat beide systemen tot nu toe over het jaar gemiddeld hetzelfde rendement gehaald hebben. Opgemerkt dient te worden dat beide producties afkomstig zijn van de omvormers en bepaalde omvormers de productie nogal overschatten.
Ik heb vervolgens voor het 40-45 graden systeem dezelfde analyse maar dan per maand gedaan. Hieruit komt naar voren dat in de wintermaanden de productie tov de instraling een stuk hoger ligt. Immers, de zon staat rechter op het paneel dan op de vlakke ondergrond. Wat ook meespeelt is dat in de zomermaanden de zon 's ochtends en 's avonds meer op de noordgevel staan dan op de zuidgevel. Alhoewel dit wel instraling geeft op een vlakke plaat, hebben de zonnepanelen enkel indirecte instraling.