PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
En was ook zo !
Maar 1,4 minder dan mijn ATH.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Luchtdruk hoog=weinig kans op wolkjes. Temp OK, niet te warm, lekker windje, extra koeling.
Zonintensiteit=hoog . Zicht is 34 km, schone lucht dus. Allemaal ingrediënten voor een top opbrengst
Ik wordt altijd blij met dit soort weer, en de kWh`s vliegen het net in
[ Voor 34% gewijzigd door Gasschuif op 05-05-2016 18:24 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Ik zit nu in ieder geval op 4.281kWh/kWp, dus... eens kijken wat de stand op het einde van de dag wil worden.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Super benieuwd wat t eind vd dag is/word. Kan wel eens een record worden.
april21 had ik 6,785kWh/kWp met 27,14kWh
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Veel meer dan 4 uur zal het niet worden. Vandaag langdurig 18,2 Ampère door de ABB C11 kWh meter. En 234 Volt bij de omvormer. De installatieautomaat van 16A gaat nog steeds niet uit. Tijd voor een upgrade. Het zou mooi zijn als ik mijn 230 Wp paneeltjes kan vervangen voor 260+ Wp exemplaren. Die installatieautomaat zal dan toch wel een keer uit moeten gaan.Dre schreef op zondag 01 mei 2016 @ 18:29:
Mooie dag vandaag. Ruim 4 uur meer dan 3680 Watt door de 16A installatieautomaat.
Ben bang van niet. Sluiers hebben de overhand nu.AXITECZON schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 17:05:
Dat ga met gemak halen hoor.
[ Voor 84% gewijzigd door drielp op 05-05-2016 18:54 . Reden: Verkeerde topic... ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Van welke set?Rol-Co schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 18:25:
Yep, het is een feit! Mijn all time high van zondag is gesneuveld.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Haha, inderdaad ja.Rol-Co schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 18:25:
Yep, het is een feit! Mijn all time high van zondag is gesneuveld.
En noord gaat hier ook nog ff lekker door met 1000 watt...
All time high in kWh, niet in wh/wp aan deze kant van nederland
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2016 18:56 ]
Van oost-zuid-west en totaal.
Zondag totaal net 36kWh wat een record was, nu er overheen en gaat nog wel een 37 worden.
Oost-zuid-west heeft ook een recordje vandaag, maar die word nog wel wat beter met de langere dagen.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=46132&sid=42073
het enige dat een echte spelbreker is is de temperatuur , daar zullen de zonnepanelen het niet zo blij mee zijn en dus ik uiteindelijk ook niet als de opbrangst inzakt ..
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Een nieuw record. En er druppelt nog wat binnen... Het had zelfs nog wel iets beter gekund, gezien de sluimerbewolking (op het eind van de dag) en het feit dat mijn paneeltjes niet op hun piek hebben gelopen, maar... ik ben best tevreden. En er moet altijd ruimte zijn voor verbetering, toch?
Deze maand gaat in ieder geval de goede kant op... zit nu op 156kWh (Gemiddeld: 6,86kWh/kWp gemiddeld per dag) van de 609kWh die we moeten halen. We maken een goede start deze week!
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Verwijderd
Iets minder dan zondag, maar met een 19,16kWh (zondag 19,8kWh) natuurlijk een prima dag!
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Je bent ook eerste van de Nederlanders binnen het Tweakers teamTFHfony schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:20:
Vandaag een niet onaardig dagje:![]()
![]()
7.790kWh/kWp
![]()
![]()
![]()
Een nieuw record. En er druppelt nog wat binnen... Het had zelfs nog wel iets beter gekund, gezien de sluimerbewolking (op het eind van de dag) en het feit dat mijn paneeltjes niet op hun piek hebben gelopen, maar... ik ben best tevreden. En er moet altijd ruimte zijn voor verbetering, toch?
Deze maand gaat in ieder geval de goede kant op... zit nu op 156kWh (Gemiddeld: 6,86kWh/kWp gemiddeld per dag) van de 609kWh die we moeten halen. We maken een goede start deze week!
7.159kWh/kW en 6.678kWh/kW.
De Poly'tjes doen goed hun best
nooberke schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:28:
[...]
Je bent ook eerste van de Nederlanders binnen het Tweakers team
Vraag me af of de 8kWh/kWp haalbaar is met mijn set. Wellicht onder "perfecte" omstandigheden. Maar veel meer rek zal er niet meer in zitten.
* TFHfony zwaait nog even naar de SF's onder hem!
Zou me een mooie bak zijn als het rond 10-11 mei al op 50% zit
[ Voor 32% gewijzigd door Apeldoorn op 05-05-2016 20:51 ]
TFHfony schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:42:
[...]
Ik zie geen Belg boven je staan btw.
Hmm, ik zie trouwens helemaal geen Belgen of andere buitenlanders. Ik heb toch wel het goede tweakers team?
[ Voor 28% gewijzigd door Nicap op 05-05-2016 20:55 ]
Ik zie ook geen belg, maar zal met een selectie te maken hebben. Mooie score voor de percium paneelkes, en dat op een plat dak, ik ben benieuwd wat ze doen als het serieus warm word.
Verhoudinggewijs staat er maar weinig kristaline panelen op de 1e SF pagina.
Nicap schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:51:
[...]
![]()
![]()
Ik zie geen Belg boven je staan btw.
Hmm, ik zie trouwens helemaal geen Belgen of andere buitenlanders. Ik heb toch wel het goede tweakers team?
Is inderdaad een kwestie van selectie. Jullie hebben de "buitenlanders" uit staan:Rol-Co schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:58:
[...]
Ik zie ook geen belg, maar zal met een selectie te maken hebben.

Yup... Met warm weer zonder wind zal ik het wel gaan merken denk ik. Zelfs vandaag heb ik niet de topwaardes gehaald die mogelijk zijn. Mijn 8 stuks YC-500's kunnen samen maximaal 4320W leveren, maar dat is ze vandaag niet gelukt. Of dat door de temperatuur van de panelen of de Micro Inverters kwam: geen idee.Mooie score voor de percium paneelkes, en dat op een plat dak, ik ben benieuwd wat ze doen als het serieus warm word.
Verhoudinggewijs staat er maar weinig kristaline panelen op de 1e SF pagina.
We zullen het wel zien deze zomer wat het gaat worden. In ieder geval tot nog toe nog steeds redelijk tevreden!
Ik zwaai terug met hetzelfde type panelenTFHfony schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:42:
[...]
![]()
![]()
Yup! Er staat alleen een of andere
boven me!
Vraag me af of de 8kWh/kWp haalbaar is met mijn set. Wellicht onder "perfecte" omstandigheden. Maar veel meer rek zal er niet meer in zitten.
18,82 kWh (7,337 Wh/Wp) - ABB C11
Zonder de storende afvoerpijp had het waarschijnlijk nog 0,3 kWh meer kunnen zijn.
Fiat LUX!
De komende dagen kunnen niet veel beter worden
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het vermogen word lager naarmate ze warmer worden, dus je maximum vermogen word slechter en niet meer beter dan vandaag of er moet erg veel wind staan.TFHfony schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:07:
[...]
Is inderdaad een kwestie van selectie. Jullie hebben de "buitenlanders" uit staan:
Yup... Met warm weer zonder wind zal ik het wel gaan merken denk ik. Zelfs vandaag heb ik niet de topwaardes gehaald die mogelijk zijn. Mijn 8 stuks YC-500's kunnen samen maximaal 4320W leveren, maar dat is ze vandaag niet gelukt. Of dat door de temperatuur van de panelen of de Micro Inverters kwam: geen idee.
We zullen het wel zien deze zomer wat het gaat worden. In ieder geval tot nog toe nog steeds redelijk tevreden!
Je schreef ook over sluier wat volgens jou tegen gewerkt hebt vandaag maar dat heb je mis, dat helpt juist om het vermogen er net even wat meer op te houden op het moment dat dat boven je dak is en de zon verderop.
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 05-05-2016 21:12 . Reden: Typo ]
NET 0,05 te weinig voor een nieuw record helaas. Wel al 55% van mei vorig jaar binnen
I know... Vandaag was op zich gewoon een perfecte dag met een relatief lage temperatuur en een zacht windje, waardoor zowel de panelen als de Micro Inverters onder lekkere omstandigheden hebben kunnen werken. Als het straks 10 graden warmer is buiten en op het dak misschien wel 20 graden, tja... dan zal mijn maximale vermogen inderdaad dalen. Daar ben ik bij aanschaf al van uit gegaan: Daarom durfde ik ook de YC500's aan, omdat ik er van uit ging dat het aftoppen wel mee zou gaan vallen, want:Rol-Co schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:11:
[...]Het vermogen word lager naarmate ze warmer worden, dus je maximum vermogen word slechter en niet meer beter dan vandaag of er moet erg veel wind staan.
Je schreef ook over sluier wat volgens jou tegen gewerkt hebt vandaag maar dat heb je mis, dat helpt juist om het vermogen er net even wat meer op te houden op het moment dat dat boven je dak is en de zon verderop.
* Gezien de 13 graden, zou ik mijn beste dagen midden in de zomer gaan halen, wanneer de panelen door hun temperatuur vaak niet hun Wp zullen halen
* Scores dik boven de Wp komen vooral in het voorjaar/najaar voor, waar ik met mijn 13 graden tilt niet heel vaak aan zou komen (Is inderdaad maar een paar keer gebeurd)
Voor wat betreft de sluierbewolking: Op 1 mei (mijn vorige recorddag) was er vrijwel geen sluierbewolking. Toen haalde ik op het eind van de dag iets betere resultaten. Maar goed... geneuzel in de marge op dit soort dagen ;-)
Mooi spul hé? De Percium paneeltjes ;-)dunklefaser schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:10:
[...]
Ik zwaai terug met hetzelfde type panelen, maar op positie 31.
Ik kom op dagen als dit amper boven de 3500 watt uit, bizar dat het bij jou zo'n stuk beter gaat... Komt dat vooral door de panelen of door de micro omvormers? Mijn set lijkt naar verhouding veel meer last van de warmte te hebbenTFHfony schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:19:
[...]
I know... Vandaag was op zich gewoon een perfecte dag met een relatief lage temperatuur en een zacht windje, waardoor zowel de panelen als de Micro Inverters onder lekkere omstandigheden hebben kunnen werken. Als het straks 10 graden warmer is buiten en op het dak misschien wel 20 graden, tja... dan zal mijn maximale vermogen inderdaad dalen. Daar ben ik bij aanschaf al van uit gegaan: Daarom durfde ik ook de YC500's aan, omdat ik er van uit ging dat het aftoppen wel mee zou gaan vallen, want:
* Gezien de 13 graden, zou ik mijn beste dagen midden in de zomer gaan halen, wanneer de panelen door hun temperatuur vaak niet hun Wp zullen halen
* Scores dik boven de Wp komen vooral in het voorjaar/najaar voor, waar ik met mijn 13 graden tilt niet heel vaak aan zou komen (Is inderdaad maar een paar keer gebeurd)
[...]
Mooi spul hé? De Percium paneeltjes ;-)
http://pvoutput.org/compa...73&sid1=40939&dt=20160505
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik durf het niet te zeggen eigenlijk. Op papier zouden de panelen beide elkaar qua temp-specs niet veel moeten ontlopen namelijk:nooberke schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:01:
[...]
Ik kom op dagen als dit amper boven de 3500 watt uit, bizar dat het bij jou zo'n stuk beter gaat... Komt dat vooral door de panelen of door de micro omvormers? Mijn set lijkt naar verhouding veel meer last van de warmte te hebben
http://pvoutput.org/compa...73&sid1=40939&dt=20160505
260W Winaico: -0.43% / °C
285W JA Solar Precium: -0.41% / °C
Dat is dus niet echt een noemenswaardig verschil. Ik lig nog wel een paar graden "idealer" op het zuiden, maar dat scheelt ook niet heel erg veel. Jij ligt qua instraling juist wel iets gunstiger volgens deze kaart:

De APS'en doen iets van 95,5%. Een ander (klein) verschil is wellicht het feit dat ik (vrijwel) geen kabelverliezen meet in mijn resultaten: De omvorming (en meting) gebeurt bij het paneel. Hiervandaan vertrekt de AC spanning naar de meterkast. Hier zal ik wel wat verliezen, maar dit wordt dus niet gemeten bij mij.
Overigens worden ze bij mij in 2 groepen ingevoerd (elke groep 4 YC-500's). De ene aangesloten met ruim 15 meter kabel en de andere met zo'n 8 meter kabel (4mm2). Geen idee hoeveel verlies dat precies oplevert (zou ik eens uit moeten rekenen, maar ben ik de lui voor).
Ik meet met een youless op een kWh meter in de meterkast, hier zijn alle kabelverliezen dus al wel meegenomenTFHfony schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:24:
[...]
Ik durf het niet te zeggen eigenlijk. Op papier zouden de panelen beide elkaar qua temp-specs niet veel moeten ontlopen namelijk:
260W Winaico: -0.43% / °C
285W JA Solar Precium: -0.41% / °C
Dat is dus niet echt een noemenswaardig verschil. Ik lig nog wel een paar graden "idealer" op het zuiden, maar dat scheelt ook niet heel erg veel. Jij ligt qua instraling juist wel iets gunstiger volgens deze kaart:
[afbeelding]
De APS'en doen iets van 95,5%. Een ander (klein) verschil is wellicht het feit dat ik (vrijwel) geen kabelverliezen meet in mijn resultaten: De omvorming (en meting) gebeurt bij het paneel. Hiervandaan vertrekt de AC spanning naar de meterkast. Hier zal ik wel wat verliezen, maar dit wordt dus niet gemeten bij mij.
Overigens worden ze bij mij in 2 groepen ingevoerd (elke groep 4 YC-500's). De ene aangesloten met ruim 15 meter kabel en de andere met zo'n 8 meter kabel (4mm2). Geen idee hoeveel verlies dat precies oplevert (zou ik eens uit moeten rekenen, maar ben ik de lui voor).
Zou dat zo'n verschil kunnen uitmaken? Ik denk persoonlijk dat die omvormertjes ook wel een stuk efficiënter zijn
Hier is de kabel naar de omvormer erg kort, ik denk nog geen 5 meter... Dikte weet ik niet.. Erg dik in ieder geval hij past amper door de standaard gele buis heen
Daar heeft Woudsehoeve een mooi Excel bestandje voorTFHfony schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:24:
[...]
(zou ik eens uit moeten rekenen, maar ben ik te lui voor.)
http://www.woudsehoeve.nl/content/pverlies.xlsx
Maand gemiddelde na 5 dagen: 6.36 kWh/kWp p/dpolpol schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:54:
Prima maandgemiddelde tot nu toe: 6,19 kWh/kWp per dag! EN het gaat nog een paar dagen door!
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Vandaag bracht 22,7kWh op (5,83 Wh/Wp). Ter vergelijking: de all time high is 6,31 Wh/Wp.
AC:

DC:

Het is duidelijk te zien wat schaduw doet in de avond. Opmerkelijk is de lagere opbrengst van de westzijde, misschien omdat het warmer was in de middag. Oost en west bestaan uit hetzelfde type panelen, ze staan in 2 rijen van 2 keer 4 rug aan rug, 16 in totaal.
16 x Yingli 29b 245Wp (3920Wp), PVI-4.2-OUTD
Binnenland, 15 graden oost/west, met wat schaduw. Optimalisatie voor absolute opbrengst per oppervlak.
Een beetje bewolking kan ook een groot verschil geven.mrmrmr schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 00:23:
AC:
[afbeelding]
DC:
[afbeelding]
Het is duidelijk te zien wat schaduw doet in de avond. Opmerkelijk is de lagere opbrengst van de westzijde, misschien omdat het warmer was in de middag. Oost en west bestaan uit hetzelfde type panelen, ze staan in 2 rijen van 2 keer 4 rug aan rug, 16 in totaal.
Een kraak heldere hemel in de morgen is goed voor Oost en minder voor West.
Zoals een beetje bewolking in de middag ook weer goed is voor Oost en minder voor West.
Dat zijn 2 plussen voor Oost en 2 minnen voor West.
Zie het verschil.
Nou... Vandaag wat meer sluierbewolking en ik geloof niet dat het heel positief is voor het resultaat:Rol-Co schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:11:
[...]Je schreef ook over sluier wat volgens jou tegen gewerkt hebt vandaag maar dat heb je mis, dat helpt juist om het vermogen er net even wat meer op te houden op het moment dat dat boven je dak is en de zon verderop.

Maar goed, ik klaag niet hoor. Zit inmiddels op 4,868 kWh/kWp, dus.... Zo'n 7% achter op gisteren.
lol, wat jouw power-one 4.2 heeft gedaan kan mijn power-one 3.0 ook verwerkenmrmrmr schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 00:23:
In de laatste 5 dagen is in totaal 23,5% meer opgebracht dan de PVGIS voorspelling.
Vandaag bracht 22,7kWh op (5,83 Wh/Wp). Ter vergelijking: de all time high is 6,31 Wh/Wp.
AC:
[afbeelding]
DC:
[afbeelding]
16 x Yingli 29b 245Wp (3920Wp), PVI-4.2-OUTD
Binnenland, 15 graden oost/west, met wat schaduw. Optimalisatie voor absolute opbrengst per oppervlak.
had er alleen gisteren een 4,9kWp aan hangen, dus heb nog een 25,18kWh of 5,13Wh/Wp.
niet slecht voor wat aftopping.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
ach ik had de mijne voor 400€, had wel een zwaardere gewild, maar dat liep toen naar de 900€.mrmrmr schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:42:
Op warme dagen is een 4.2 niet nodig, maar op koude dagen wel. De max is 4.4kW. Aftopping gebeurt zeer zelden en voor zeer korte periode. Met een 3.6 had het ook gekunt, maar ja die was duurder...
vond ik toch iets te duur.
maar goed ben het grind nu aan het scheppen, en straks hangt er weer 5,66kWp aan.
wie weet ga ik nog wel een keer de 30kWh per dag halen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In de ochtend was het iets meer zo te zien, maar het is ook warmer he, ik denk dat we allemaal wat minder hebben.TFHfony schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:07:
[...]
Nou... Vandaag wat meer sluierbewolking en ik geloof niet dat het heel positief is voor het resultaat:
[afbeelding]
Maar goed, ik klaag niet hoor. Zit inmiddels op 4,868 kWh/kWp, dus.... Zo'n 7% achter op gisteren.
30 maar? Met 5,66 word dat wel meer.migjes schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:51:
[...]
ach ik had de mijne voor 400€, had wel een zwaardere gewild, maar dat liep toen naar de 900€.
vond ik toch iets te duur.
maar goed ben het grind nu aan het scheppen, en straks hangt er weer 5,66kWp aan.![]()
wie weet ga ik nog wel een keer de 30kWh per dag halen.
het blijft maar een 3kW omvormertje.
nu topt hij nog maar 1 mpp af, maar straks gaat hij 2x aftoppen + de max van de omvormer.
maar misschien een toeval treffer en een keer boven de 30 komen, zou wel leuk zijn.
(ben nu het grind aan het scheppen, en de panelen liggen even bij de buurman.
maar ik merk al dat ik nog wel een paar stukjes alu ga missen.)
Yup. Zo'n topdag als gisteren zit er niet in, maar we mogen nog steeds niet klagen hoorRol-Co schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 16:46:
[...]
In de ochtend was het iets meer zo te zien, maar het is ook warmer he, ik denk dat we allemaal wat minder hebben.
Hebben ze al foto's geroepen?migjes schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:06:
[...]
het blijft maar een 3kW omvormertje.
nu topt hij nog maar 1 mpp af, maar straks gaat hij 2x aftoppen + de max van de omvormer.
maar misschien een toeval treffer en een keer boven de 30 komen, zou wel leuk zijn.![]()
(ben nu het grind aan het scheppen, en de panelen liggen even bij de buurman.
maar ik merk al dat ik nog wel een paar stukjes alu ga missen.)
Fotoooooooooooos!
Ik heb nog wel een 3kW omvormertje liggen hoor om aan de andere kant te hangen
Ik heb zelfs 2 flinke dippen in mijn prime time, maar de 31 al weer voorbij dus gaat best.TFHfony schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:08:
[...]
Yup. Zo'n topdag als gisteren zit er niet in, maar we mogen nog steeds niet klagen hoor
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=16883
[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 06-05-2016 17:11 ]
nog even geduld, komt er over een maandje wel aan.Rol-Co schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:09:
[...]
Hebben ze al foto's geroepen?
Fotoooooooooooos!![]()
Ik heb nog wel een 3kW omvormertje liggen hoor om aan de andere kant te hangen
(inc logging, foto's, verhaaltje, dwarsdoorsnede ect etc etc...
maar het begint er wel leuk uit te zien.)
Gaan die RVS dakhaken ook gebruikt worden of zijn ze al geroest?migjes schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:15:
[...]
nog even geduld, komt er over een maandje wel aan.
(inc logging, foto's, verhaaltje, dwarsdoorsnede ect etc etc...
maar het begint er wel leuk uit te zien.)
ze hangen al aan het dak, maar worden nu even niet gebruikt.AUijtdehaag schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:23:
[...]
Gaan die RVS dakhaken ook gebruikt worden of zijn ze al geroest?
kwam er snel achter dat ik mijn panelen kon blijven poetsen tot ik ons weeg.
zit meer zand tussen mijn grind als ik grint op dak had.
roest valt best mee, nog niks aan te zien.
Het is hier elke dag een beetje minder opbrengst
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
op dit moment met een een klein beetje gepruttel dat nog binnenkomt toch alweer 30.41 KWh en dat tegen 32.41 KWh gisteren ,
maar goed het is beter dan regen en bewolking . dus graag meer van dit met iets lagere temperaturen als het kan
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Wat wel leuk is: Extrapoleren
113 kWh in 6 dagen, dus mei gaat 31/6*113 = 580 kWh opleveren. Met een 3,12kW systeem. Whoohooo
Vandaag 2 dipjes rond prime time en iets lager vermogen maar verder een super dag. Het gaat een record week worden ieder geval.
[ Voor 16% gewijzigd door Apeldoorn op 06-05-2016 20:19 ]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ja natuurlijk, en als ik mijn 209kwh/6x31=1079,8 kWhApeldoorn schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 20:18:
...dan ga je uit van hetzelfde mooie weer, marcop23, de rest van de maand...
Het kleine systeem zit nu op een maandgemiddelde van 6.69 kWh/kW
Krijg jij al die stroom ook op? Is het je verbruik dekkend of houd je over?Skipper-93 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 20:24:
Lekkere dag met 6.8kWh/kW en 6.3kWh/kW
Het kleine systeem zit nu op een maandgemiddelde van 6.69 kWh/kW
Ik verbaas me elke keer weer als ik die aantallen zie.
Ik zit deze week zo tussen de 22 en 24kWh op een dag. Nu viel me vandaag op dat ik op west niet meer haal dan 2100W terwijl ik vorige week/afgelopen weekend met iets lagere temperaturen toch wel hele stukken met 2500W voorbij zag komen.
Zou het nou door die ene vogelflats komen of komt het doordat het warmer wordt en daardoor de wattage wat inzakt? Heb een SMA 3000TL omvormer met schaduwmanagement aan.
Laat maar komen die zon
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verder ook:
Mijn maandgemiddelde is nu 6.908kWh/kWp
3 van de 6 dagen boven de 7kWhkWp deze maand
Als ik dit zou extrapoleren, zou ik deze maand bijna 1000kWh opwekken met mijn 4560Wp set ;-)
Maar, ik zit nu na 5 dagen op 190kWh (160% Pro Rata), dus... We gaan vrolijk door de komende dagen!
Nu op 149kWh voor deze maand.
Zit al op63% van april2014! 2015:D
[ Voor 5% gewijzigd door Atomic2005 op 06-05-2016 21:46 ]
Een regenbui zou niet verkeert zijn vannacht ,op mijn panelen lig al een aardige laag stof op wat ook niet bevorderlijk is voor het rendement.Binnetie schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 20:31:
Hier gaat ook alles prima. Heb op oost 2100WP liggen en op west 2520WP. Nu zag ik gisteren dat ik op beide zijden van het dak een flatje vogelstront had.
Ik zit deze week zo tussen de 22 en 24kWh op een dag. Nu viel me vandaag op dat ik op west niet meer haal dan 2100W terwijl ik vorige week/afgelopen weekend met iets lagere temperaturen toch wel hele stukken met 2500W voorbij zag komen.
Zou het nou door die ene vogelflats komen of komt het doordat het warmer wordt en daardoor de wattage wat inzakt? Heb een SMA 3000TL omvormer met schaduwmanagement aan.
Misschien toch de laag stof. Ik kan niet zo maar bij mijn panelen. Heb al eens gekeken naar van die stokken waar je een borstel met slang kunt bevestigen en zo schoon te borstelen. Maar dat loopt bij een meter of 8 al snel richting de 600 euro...
Ik heb wel es gedacht aan een dakraam onder in mn (zuid)dak. Zodat ik heel gemakkelijk het dak op kan en de pv kan schoonmaken.AXITECZON schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:32:
[...]
Een regenbui zou niet verkeert zijn vannacht ,op mijn panelen lig al een aardige laag stof op wat ook niet bevorderlijk is voor het rendement.
Om mei 2016 te vergelijken met april 2014 snap ik niet helemaal...Atomic2005 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:23:
25.57kWh vandaag.= 6.39kWh/kWp
Nu op 149kWh voor deze maand.
Zit al op63% van april2014!
April2015 bedoelde ik in dit geval.Apeldoorn schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:43:
[...]
Om mei 2016 te vergelijken met april 2014 snap ik niet helemaal...
In mijn geval zou ik juist wel met 2014 moeten vergelijken, aangezien mn panelen vorig jaar redelijk brak waren en eind zomer vervangen.
Dat is een goed idee. Ik heb onder mijn panelen een dakraam, een smalle die ik helemaal naar binnen kan draaien. Het is dan wel even martelen met de slang en oppassen dat ik niet uit het raam val maar het is wel een optie. Op west heb ik dit ook, maar dan nog is het nog het redelijk gevaarlijk en ben ik flink wat tuinslang nodig maar kan ik toe met een kleinere stok.Atomic2005 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:43:
[...]
Ik heb wel es gedacht aan een dakraam onder in mn (zuid)dak. Zodat ik heel gemakkelijk het dak op kan en de pv kan schoonmaken.
Bij ist niet gevaarlijk, want ik woon in een 2onder1kap. Althans, de kappen zijn een kwartslag gedraaid, en de zuidkant vd kap zit tussen mij en mn buren. Dus is een V vormBinnetie schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 22:02:
[...]
Dat is een goed idee. Ik heb onder mijn panelen een dakraam, een smalle die ik helemaal naar binnen kan draaien. Het is dan wel even martelen met de slang en oppassen dat ik niet uit het raam val maar het is wel een optie. Op west heb ik dit ook, maar dan nog is het nog het redelijk gevaarlijk en ben ik flink wat tuinslang nodig maar kan ik toe met een kleinere stok.
Interessant, ik heb 4620Wp liggen maar ik denk echt niet dat ik tegen de 1000kWh ga opwekken. Hoe heb je ze georienteerd? Ik heb oost-west.TFHfony schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:01:
Hmm, na gisteren voelt het maar matig aan: 7.134kWh/kWp (32,531kWh) en er druppelt nog wat binnen.
Verder ook:
Mijn maandgemiddelde is nu 6.908kWh/kWp
3 van de 6 dagen boven de 7kWhkWp deze maand
Als ik dit zou extrapoleren, zou ik deze maand bijna 1000kWh opwekken met mijn 4560Wp set ;-)
Maar, ik zit nu na 5 dagen op 190kWh (160% Pro Rata), dus... We gaan vrolijk door de komende dagen!
[afbeelding]
In april had ik 415kWh bijvoorbeeld.
Dit is mei, je ziet ook dat het de laatste dagen een beetje afloopt. Ik vermoed toch door een combinatie van warmte en stof?

Vandaag was de opbrengst 22,7kWh, gisteren precies 1kWh meer.
2250 WP Zuid PVoutput
Het kleine systeem ligt op een melkveestal. Die is op het verbruik afgestemd, maar vorig jaar kwamen we een paar duizend kWh tekort door dat gesmolten zekering gebeurenRol-Co schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 20:28:
[...]
Krijg jij al die stroom ook op? Is het je verbruik dekkend of houd je over?
Ik verbaas me elke keer weer als ik die aantallen zie.
Het grote systeem ligt op een akkerbouwschuur. Daar verschilt het verbruik enorm per jaar. Afhankelijk van of er uien of aardappels bewaart worden. En hoe droog er geoogst kan worden.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen wanneer de salderingsmogelijkheden gaan veranderen. Dat wordt misschien investeren in monsteraccu's
Edit: Wij hebben trouwens vergeleken met de buurt niet zulke grote systemen. Er is een melkveestal in de buurt met 255kWp
[ Voor 15% gewijzigd door Skipper-93 op 06-05-2016 22:20 ]
Klopt ;-) Het zal ook echt geen 1000kWh worden. Alleen als alle dagen zou zouden zijn als de afgelopen 6. Iemand hierboven riep zo iets, dus deed ik het even.Binnetie schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 22:12:
[...]
Interessant, ik heb 4620Wp liggen maar ik denk echt niet dat ik tegen de 1000kWh ga opwekken. Hoe heb je ze georienteerd? Ik heb oost-west.
In april had ik 415kWh bijvoorbeeld.
Mijn daadwerkelijke esimate is 609kWh ;-)
Yup... Hier hetzelfde. Eigenlijk zou ik eens het dak op moeten om de panelen een beetje af te doen (kan makkelijk, plat dak...), maar helaas staat de gezondheid het momenteel even niet toe...Dit is mei, je ziet ook dat het de laatste dagen een beetje afloopt. Ik vermoed toch door een combinatie van warmte en stof?
[afbeelding]
Leidingwater bevat inderdaad kalk. Dat is een goede. Je zou water uit de droger kunnen gebruiken maar dan ben je weer veel nodig en je moet het op kunnen slaan.
In het verleden wel eens aan zo'n water ontkalker nagedacht. Nu zou dat natuurlijk ook alleen op de tuinslang kunnen. Scheelt kosten en voor de autowassen en de panelen is het een stuk beter.
Waterontkalker idd goed plan.Binnetie schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 22:35:
@TFHfony, oké helder verhaal. Dan gaat het bij ons aardig gelijk. Voor mij wel geruststellend omdat je er nu achterkomt of je systeem goed werkt of niet. Ik draai sinds eind november 2015.
Leidingwater bevat inderdaad kalk. Dat is een goede. Je zou water uit de droger kunnen gebruiken maar dan ben je weer veel nodig en je moet het op kunnen slaan.
In het verleden wel eens aan zo'n water ontkalker nagedacht. Nu zou dat natuurlijk ook alleen op de tuinslang kunnen. Scheelt kosten en voor de autowassen en de panelen is het een stuk beter.
Maar voor panelen zou ik gewoon regenwater met een drupje afwasmiddel gebruiken persoonlijk.
Maar die staat waarschijnlijk niet op pvoutput, dus dan kan je hem ook slecht volgen.Skipper-93 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 22:15:
[...]
Het kleine systeem ligt op een melkveestal. Die is op het verbruik afgestemd, maar vorig jaar kwamen we een paar duizend kWh tekort door dat gesmolten zekering gebeuren![]()
Het grote systeem ligt op een akkerbouwschuur. Daar verschilt het verbruik enorm per jaar. Afhankelijk van of er uien of aardappels bewaart worden. En hoe droog er geoogst kan worden.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen wanneer de salderingsmogelijkheden gaan veranderen. Dat wordt misschien investeren in monsteraccu'sen de bewaring zo inregelen dat er zoveel mogelijk eigen stroom gebruikt kan worden.
Edit: Wij hebben trouwens vergeleken met de buurt niet zulke grote systemen. Er is een melkveestal in de buurt met 255kWp: https://solarmagazine.nl/...rijf-overbeek-in-zeewolde
Leuke discussie, ik heb wel een waterontharder maar maak echt nooit mijn panelen op het woonhuis schoon. Het is noga een rotklus en qua rendement maakt het niet zoveel uit. Mijn buurman heeft ongeveer 100 van die vliegende ratten en die zorgen nu best voor vieze panelen. Toch was het vandaag een goede dag, beter dan gisteren.Atomic2005 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 22:37:
[...]
Waterontkalker idd goed plan.
Maar voor panelen zou ik gewoon regenwater met een drupje afwasmiddel gebruiken persoonlijk.
Stof en, niet al teveel, vogelpoep heeft op je rendement minder effect dan de hogere temperaturen van vandaag. Wassen heeft eigenlijk, behalve bij vlakke systemen, weinig toegevoegde waarde.
Morgen komen overigens de vogelpinnen binnen, de vliegende ratten gaan maar mooi ergens anders zitten schijten. Het paneel onder mijn schoorsteen lijkt nu wit.....
[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 06-05-2016 23:24 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dat inderdaad niet helaas. Wel jammer, een PV-strijd met buren is natuurlijk het mooisteRol-Co schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 23:05:
[...]
Maar die staat waarschijnlijk niet op pvoutput, dus dan kan je hem ook slecht volgen.
Ik word wel blij van de weerberichten van aankomende dagen. De windrichting is precies goed om onder de panelen door te waaien.
Verder een rare knik om 16:10 in mijn grafiek die anderen in mijn buurt niet hebben. Ik vermoed dat de slagschaduw van mijn huis op mijn tweede string valt die daardoor nagenoeg uitgeschakeld wordt (geen optimisers)
Hoe denken jullie daarover?
http://www.pvoutput.org/i...030&sid=44663&dt=20160506
[ Voor 1% gewijzigd door Orion-Pax op 07-05-2016 00:01 . Reden: tijd toegevoegd... ]
Mijn Output!
Is je omvormer temp misschien te hoog geweest, als de temp in pvoutput je omvormer isOrion-Pax schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 00:00:
Ik zie al behoorlijk wat stof op mijn panelen liggen, maar ik begrijp dat even de tuinslang eroverheen halen niet slim is?
Verder een rare knik om 16:10 in mijn grafiek die anderen in mijn buurt niet hebben. Ik vermoed dat de slagschaduw van mijn huis op mijn tweede string valt die daardoor nagenoeg uitgeschakeld wordt (geen optimisers)
Hoe denken jullie daarover?
http://www.pvoutput.org/i...030&sid=44663&dt=20160506
derating noemen ze dat
Hier neemt de glazenwasser ze mee voor 5 euro per keer, dat vond ik wel een hele goede deal. Elke 8 weken zijn ze weer helemaal schoon met osmose water.Binnetie schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:41:
Ik las dat vogelstront voor 3-5% rendementsverlies kan zorgen. Maar dat verklaart niet dat ik zo'n 400W minder power heb. Bij 5% zou het zo'n 100W moeten zijn.
Misschien toch de laag stof. Ik kan niet zo maar bij mijn panelen. Heb al eens gekeken naar van die stokken waar je een borstel met slang kunt bevestigen en zo schoon te borstelen. Maar dat loopt bij een meter of 8 al snel richting de 600 euro...
Oeps, zie dat het al eerder opgemerkt is:
En voordat iemand ze leuk gaat boenen, denk aan kalkvrij water.... anders gaat je rendement alsnog naar beneden... Regenwater is een goed alternatief
Qua rendement zie ik overigens geen verbeteringen na het schoonmaken, maar bij mij staan ze vol in het zicht en dat verbetert wel.
[ Voor 9% gewijzigd door jerh op 07-05-2016 07:53 . Reden: te laat kalk opmerkingen gezien ]
Aan alle voordelen zit ook een nadeel: het kan dan alleen maar zakken.habbekrats schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 23:35:
Weer een prachtdag, mijn maandgemiddelde zit nu op 7 kWh/kW
Komende 2 dagen ieder geval nog niet.
Vandaag nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Dit topic is gesloten.
![]()