Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

[ Voor 38% gewijzigd door TFHfony op 26-03-2016 12:19 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Nou, de dagtarget (12,7kWh) die haal ik nog wel: Daar heb ik nog maar 1 kWh nodig. Maar ik had gehoopt vandaag wat meer buffer op te bouwen om ook de maandtarget nog te kunnen halen, maar helaas.... Dat lijkt er dus niet in te zitten.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Hmz
Goed begin, helaas zo rond de middag veel bewolking en nu is het 5min zon, 5min donker, 5min zon, 5min donker. Geen idee waar op op uitkom het kan alle kanten nog op
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Als de komende 2 uur de bewolking niet dikker wordt, dan zit de 15kwh er mogelijk nog in en dan hebben we het in mijn geval over een dik jaarrecord
Maar goed....dan moet het zo blijven

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Gelukkig trok de bewolking toch weer open! Heb zojuist toch mijn target gehaald. Wordt zelfs meer dan gisteren. Zo kruipen we toch weer iets meer richting target voor deze maand (al heb ik niet de illusie dat het nog gaat lukken).
Helaas...het is er niet beter op geworden de laatste uren, maar goed om te zien dat de omvormer al weer lekker hard moet werken bij mooi weer. Dat beloofd weer veel goeds voor april, wat in 2015 verrassend genoeg mijn beste maand was. Vandaag zal de slotstand op ruim 14 kwh komen te liggen en da's mooi.Apeldoorn schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:34:
Ook op de Veluwe sinds tussen de middag sluierbewolking en soms wat dikkere bewolking. Toch al een mooie 12,25kwh nu in de pocket.
Als de komende 2 uur de bewolking niet dikker wordt, dan zit de 15kwh er mogelijk nog in en dan hebben we het in mijn geval over een dik jaarrecord![]()
Maar goed....dan moet het zo blijven
Dus ondanks de bewolking op prime time best een leuke dag, het vermogen was hoog.
22.110kWh 6.503kWh/kW
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Of anders gezegd: 83,9% van het maandtotaal is binnen.
[ Voor 30% gewijzigd door mrmrmr op 27-03-2016 04:19 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ben al blij als ik maart weet af te sluiten met 200kwh.
Maart 2015 was op de Veluwe toch wel een stukje beter.
(zal het PVoutput post eerst eens doornemen. Ik ben weer te snel met vragen
[ Voor 30% gewijzigd door Atomic2005 op 26-03-2016 21:03 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Zit nu op 221kWh deze maand, met een totale estimate van 270kWh wordt dat nog een hele uitdaging!
Slimme meter is netto terug levering, 23.6 - 21.8 = 1.8kWh direct verbruikt.zonoskar schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:18:
Sinds vandaag kan ik ook mijn slimme meter uitlezen. Goodwe vond dat ik 23.6 kWh opgewekt had, maar de slimme meter heeft slechts 21.8 kWh geregistreerd. Hopelijk is dat netto, dus het verbruik er al vanaf. Moet eigenlijk wel, want er is geen verbruik geregistreerd. Is wel jammer, want dat zou willen zeggen dat ik de slimme meter niet aan pvoutput hoef te hangen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik omdat de anderen dat zo doen. En omdat PVOutput het zo doet. Slaat inderdaad nergens opmasterjorie schreef op zondag 27 maart 2016 @ 10:10:
Gisteren voor het eerst de 4 Wh/Wp gehaald, vooral de ochtend was goed. Vandaag ziet het er weer slecht uit. (waarom gebruikt iedereen eigenlijk kWh/kWp?)

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
veel mensen kijken met een vrij korte blik naar de opbrengsten.masterjorie schreef op zondag 27 maart 2016 @ 10:10:
waarom gebruikt iedereen eigenlijk kWh/kWp?
(vooral als je pvoutput gebruikt is dat een gevaar.)
voor dag opbrengsten kun je met gemak werken met Wh/Wp.
maar eigenlijk zijn het de jaar opbrengsten die tellen en die klinken dan leuker in kWh/kWp.
zeker met grotere setjes van meer als 5 kWp klinkt het leuker.
en ja je word op de jaar afrekening ook niet afgerekend in Wh maar in kWh.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik denk dat hij bedoelt dat 5 Wh/Wp exact hetzelfde is als 5 kWh/kWp.migjes schreef op zondag 27 maart 2016 @ 11:49:
[...]
veel mensen kijken met een vrij korte blik naar de opbrengsten.
(vooral als je pvoutput gebruikt is dat een gevaar.)
voor dag opbrengsten kun je met gemak werken met Wh/Wp.
maar eigenlijk zijn het de jaar opbrengsten die tellen en die klinken dan leuker in kWh/kWp.
zeker met grotere setjes van meer als 5 kWp klinkt het leuker.![]()
en ja je word op de jaar afrekening ook niet afgerekend in Wh maar in kWh.
jep, dat denk ik ook.TFHfony schreef op zondag 27 maart 2016 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat hij bedoelt dat 5 Wh/Wp exact hetzelfde is als 5 kWh/kWp.
maar jaar afrekening is niet in Wh maar in kWh.
zo doende word er gerekend in kWp/kWh.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 27-03-2016 12:44 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Klopt, dat bedoelde ik, maar PVoutput gebruikt inderdaad kWh/kWp.TFHfony schreef op zondag 27 maart 2016 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat hij bedoelt dat 5 Wh/Wp exact hetzelfde is als 5 kWh/kWp.
Voor beide valt wel wat te zeggen.
Wh/Wp, omdat het gebruikelijk is om te versimpelen. Het is een beetje alsof je zou schrijven: mijn systeem leverde vandaag 25000 wattuur per 1000 wattpiek op. In plaats van dat je zegt, mijn systeem leverde vandaag 25 wattuur per wattpiek op.
kWh/kWp, omdat de kWh wordt gebruikt voor de hoeveelheid 'stroom' die je gebruikt/opwekt en kWp voor de dagwaarde de mooiste getallen oplevert.
De kWh is sowieso een vreemde eend in de bijt, aangezien power (watt) in joule per seconde is. vermenigvuldig je met tijd, dan ga je weer naar energie, waar je normaal gesproken joule voor zou gebruiken.
[ Voor 28% gewijzigd door masterjorie op 27-03-2016 13:26 ]
Maar omdat het in deze tijd het van 2,5 kWp of groter betreft in de meeste gevallen is het dus net zo makkelijk om kWh/kWp te gebruiken voor dag, maand, jaar.
Rekent wat makkelijker ook.
als ik tegen iemand die niet technische is zeg dat het systeem 5 Wh/Wp heeft gedaan.masterjorie schreef op zondag 27 maart 2016 @ 12:56:
[...]
Klopt, dat bedoelde ik, maar PVoutput gebruikt inderdaad kWh/kWp.
Voor beide valt wel wat te zeggen.
Wh/Wp, omdat het gebruikelijk is om te versimpelen. Het is een beetje alsof je zou schrijven: mijn systeem leverde vandaag 25000 wattuur per 1000 wattpiek op. In plaats van dat je zegt, mijn systeem leverde vandaag 25 wattuur per wattpiek op.
kWh/kWp, omdat de kWh wordt gebruikt voor de hoeveelheid 'stroom' die je gebruikt/opwekt en kWp voor de dagwaarde de mooiste getallen oplevert.
dan denkt de persoon, duurt wel lang voordat het een kWh heeft opgewekt.
zeg ik 5 kWh/kWp.
dan zegt de persoon, o al 5kWh opgewekt, das veel.
het is wat onzinnig, maar zo gaat het vaak wel als iemand nog niet alle lingo begrijpt.
Maar toch al 2,149 kJ/Wp opgewekt!
Schrapen, schrapen, schrapen.
15.140kWh 4.005kWh/kW
vandaag is het komen en gaan met de zon maar vooralsnog een stuk minder dan gister
zo gaat goed vandaag zie die enorme cijfers

Da's fout. Ik denk dat je 1026000 mWh/Wp bedoeldehabbekrats schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:58:
1026000mWh/mW

heeft ti al vaker last van gehad
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3078&sid=19023
Het hele dorp waar hij woont ligt tjok vol met PV
Elk voordeel heeft ook z,n nadeel ( Cruijff )
Viel mij ook al op, maar misschien iets met de logging door zomer /wintertijd, svensolar was ook uit en beide youless ? Maybe...PClop schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:09:
Bij anton gaat het niet lekker, grit voltage te hoog ????
Jij bent er snel bij. Zag het zelf ook net, dat m'n installatie niets meer produceert. Volgens mij iets mis met de omvormer. Er komt gewoon nog spanning van de panelen, maar de omvormer geeft 0V aan. DC schakelaar al eens uit/aan gehad, geen effect. De groep uitgeschakeld, zodat de omvormer opnieuw kon opstarten, geen effect. Hij geeft nu zelfs aan geen netspanning en netfrequentie te meten, maar de interne webserver is wel gewoon bereikbaarPClop schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:09:
Bij anton gaat het niet lekker, grit voltage te hoog ????
Edit: plaatje

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 27-03-2016 15:21 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Kan zijn, maar ik krijg al pieken van over de 5Kw met een hoek 15 graden systeemRol-Co schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:11:
[...]
Viel mij ook al op, maar misschien iets met de logging door zomer /wintertijd, svensolar was ook uit en beide youless ? Maybe...

anton zit hier 50 km vandaan en heeft z,n installatie onder een ideale hoek van 35 gr
dat klapt er vast wel lekker in
Edit;
Oei das niet zo mooi anton, de klappen van de zon zijn vandaag ook wel erg ongenadig hard.
heb hier nog wel een AEG en een Danfoss ( die ook op marktplaats staat ) voor je op reserve liggen.
[ Voor 17% gewijzigd door PClop op 27-03-2016 15:34 ]
Maar die van anton is een steca 2350, dus die gaat echt niet verder.
Wat dan nog fout is ook ;-)migjes schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:07:
[...]
als ik tegen iemand die niet technische is zeg dat het systeem 5 Wh/Wp heeft gedaan.
dan denkt de persoon, duurt wel lang voordat het een kWh heeft opgewekt.
zeg ik 5 kWh/kWp.
dan zegt de persoon, o al 5kWh opgewekt, das veel.
Anyway... Hier is het weer rennen en stilstaan, maar ik kom wel weer over mijn dagtarget. Ik zit nu in ieder geval op 2.539GWh/GWp ;-) Mijn estimate voor maart is in ieder geval wel weer haalbare kaart geworden. Ik zit nu op 342kWh van de verwachte 380kWh.
Balen, maar ook reemd, het is dat je zo ver weg woont anders zou ik zeggen kom even de sma 2500 halen die hier reserve ligt.antonboonstra schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:19:
[...]
Jij bent er snel bij. Zag het zelf ook net, dat m'n installatie niets meer produceert. Volgens mij iets mis met de omvormer. Er komt gewoon nog spanning van de panelen, maar de omvormer geeft 0V aan. DC schakelaar al eens uit/aan gehad, geen effect. De groep uitgeschakeld, zodat de omvormer opnieuw kon opstarten, geen effect. Hij geeft nu zelfs aan geen netspanning en netfrequentie te meten, maar de interne webserver is wel gewoon bereikbaar
Edit: plaatje
[afbeelding]
Het gaat hem dan ook om de K die er voor staat, want of je het nu in mWh/mWp, Wh/Wp, kWh/kWp, MWh/MWp, GWh/GWp doet... dat maakt niet uit. Het getalletje er voor blijft zelfs identiek. Maar het is gewoon een manier die zo gegroeid isa6racer schreef op zondag 27 maart 2016 @ 16:20:
De kWh/kWp verhouding maakt het gemakkelijker om het rendement van verschillende installaties te vergelijken, door op een eenduidige manier de opbrengst weer te geven. Zo kan je als je een installatie van zeg 4 kWp hebt eenvoudig de vergelijking maken met de installatie van je buurman met 2.5kWp op zijn dak.
De zon brak op precies het goede moment door, om er gewoon een mooie opbrengst van te maken.
Grote pieken, diepe dalen...

Kwam er vandaag achter dat de solar edge portal veel lagere piekwaarden heeft dan de omvormer zelf waarneemt. Eind van de middag kwam de zon weer even door en waren er piekwaarden van boven de 4000W op de omvormer, de solar edge portal gaf enkel 2500W als piekwaarde om die tijd.
Nu ken ik de Solar Edge Portal niet, maar zou het kunnen dat die het opgewekte vermogen over een langere tijd (bv 5 minuten regelt) terwijl de waarde op de omvormer b.v. echt een piek is, of bijvoorbeeld over 1 minuut gemeten?masterjorie schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:53:
2,4 Wh/Wp 15,69 kWh, ook hoge pieken en lage dalen.
Kwam er vandaag achter dat de solar edge portal veel lagere piekwaarden heeft dan de omvormer zelf waarneemt. Eind van de middag kwam de zon weer even door en waren er piekwaarden van boven de 4000W op de omvormer, de solar edge portal gaf enkel 2500W als piekwaarde om die tijd.
Hier in Bavel wat het ook pieken en dalen. Om 19:25 ging de boel zelfs uit, om om 19:40 weer aan te gaan. Maar:3,517kWh/kWp: Dus ik ben niet ontevreden.
Als ik de komende 4 dagen gemiddels 1,9kWh/kWp haal, dan haal ik zelfs nog mijn maand estimate
Op de portal zelfs maar een resolutie van 15 minuten, op de omvormer zelf de directe waarde. Uiteindelijk maakt het weinig uit, het middelt alleen de echte pieken en dalen in kortere tijd er wel uit. Het is overigens met een donatie op pvoutput wel mogelijk om de data per 5 minuten te krijgen via de api, ipv per 15.TFHfony schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:57:
[...]
Nu ken ik de Solar Edge Portal niet, maar zou het kunnen dat die het opgewekte vermogen over een langere tijd (bv 5 minuten regelt) terwijl de waarde op de omvormer b.v. echt een piek is, of bijvoorbeeld over 1 minuut gemeten?
Had wel meer verwacht van de portal van solar edge. Met de data die er voor de omvormer beschikbaar is, zou er zoveel meer mogelijk zijn, dan alleen grafiekjes met een resolutie van 15 minuten, wat ook geldt voor het overzicht per paneel.
Ach... Zo heeft elk product zijn voor & nadelen. Ik heb wel een 5 minuten resolutie via de APS Portal (en dus ook bij PVOutput) en kan ook mooi per paneel van alles terug zien, maar APS heeft weer geen directe oplossing om te syncen met PVoutput, dus heb ik daar zelf weer een Arduino voor in de meterkast hangen.masterjorie schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:05:
[...]
Op de portal zelfs maar een resolutie van 15 minuten, op de omvormer zelf de directe waarde. Uiteindelijk maakt het weinig uit, het middelt alleen de echte pieken en dalen in kortere tijd er wel uit. Het is overigens met een donatie op pvoutput wel mogelijk om de data per 5 minuten te krijgen via de api, ipv per 15.
Had wel meer verwacht van de portal van solar edge. Met de data die er voor de omvormer beschikbaar is, zou er zoveel meer mogelijk zijn, dan alleen grafiekjes met een resolutie van 15 minuten, wat ook geldt voor het overzicht per paneel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Hoe kan ik op PVOutput dit plaatje zien? Ik krijg het niet voor elkaar om jou SF en Mono gesplitst te zien. Ik heb in mijn toekomtige huis (alleen) een dak op noord, ben daarom wel benieuwd hoe ze daar presteren in vergelijking met panelen op zuid. Wat zou bv de terugverdientijd zijn bij SF op noord?AUijtdehaag schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:26:
Heerlijk, nog even snel een avond zonnetje tot 20.10, nadat de installatie al uit was gegaan om 19.05 uur
[afbeelding]
Was geen verkeerde dag vandaag, piekenweer.
Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Denk je nu echt dat je daar SF voor nodig bent, ik haal met normale mono panelenMethinX schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:02:
[...]
Hoe kan ik op PVOutput dit plaatje zien? Ik krijg het niet voor elkaar om jou SF en Mono gesplitst te zien. Ik heb in mijn toekomtige huis (alleen) een dak op noord, ben daarom wel benieuwd hoe ze daar presteren in vergelijking met panelen op zuid. Wat zou bv de terugverdientijd zijn bij SF op noord?
al 565 Kwh/Kwp onder een hoek van 20° , heb je zekerheden dat SF het beter doet
onder de zelfde omstandigheden. ( hier ook nog veel hoge bomen op noord, op de koop toe )
http://www.zonnestroomopb...in-artis/13048/20586.html
http://pvoutput.org/aggre...9&sid=32478&v=0&est=0&t=m
2015 is het eerste volle jaar op noord ( 335° N )

Hier op de wadden boven Friesland een aardige opbrengst; 4,32 kWh/kWp voor beide sets. In de middag scheerde de bewolking vlak langs ons heen:Atomic2005 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:43:
10,21 kwh hier in Friesland
Grote pieken, diepe dalen...
[afbeelding]

De SB3600 set heeft in de middag last van schaduw, de optitrac global peak probeert de schade nog te beperken.
Ben trouwens benieuwd of het systeem van upp energy ook op een of andere manier te koppelen is aan pvoutput.. heeft iemand hier ervaring mee?
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
Die Simaxjes doen het nog best goed op het noorden. Hier liggen ze op het westen.PClop schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:17:
[...]
Denk je nu echt dat je daar SF voor nodig bent, ik haal met normale mono panelen
onder de zelfde omstandigheden. ( hier ook nog veel hoge bomen op noord, op de koop toe )
[afbeelding]
Je hebt 3 panelen en 2 inverters. Ben benieuwd hoe je dat aangesloten hebt.
Toch denk ik dat het nog wel wat uit maakt of je ze richting noord hebt zoals jij, of op een schuin dak richting noord. Dan staat er nog een huis voor.PClop schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:17:
[...]
Denk je nu echt dat je daar SF voor nodig bent, ik haal met normale mono panelen
[afbeelding]
Klap je ze in juni nog omhoog? Dan doen ze nog even goed mee.
Wellicht nog garantie op je omvormer, wamt deze lijkt niet meer op gang te komen.
Dan begint ie wel snel in het seizoen met aftoppen lijkt me?RAFA schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:42:
Gisteren zo te zien lekker afgetopt. Nog niet eerder gezien op mijn systeem (ligt er sinds 10-2015).
[afbeelding]
Het was gister ook erg piekenRAFA schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:42:
Gisteren zo te zien lekker afgetopt. Nog niet eerder gezien op mijn systeem (ligt er sinds 10-2015).
[afbeelding]
Ken je deze?
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=924
Kunnen daar nog wel een paar bij
Nou, ik hoop dit niet te vaak te zien nee. Omvormer is gedimensioneerd op +/-92,5% van het aantal Wp v/d panelen.Atomic2005 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:43:
[...]
Dan begint ie wel snel in het seizoen met aftoppen lijkt me?
ToegevoegdRol-Co schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:48:
[...]
Het was gister ook erg pieken
Ken je deze?
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=924
Kunnen daar nog wel een paar bij
Temperatuur van de panelen waren gisteren ook niet hoger dan 25 graden bij mij, hier 3020 Wp op een 2500 W omvormer, beetje aftoppen vind ik niet erg.Atomic2005 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:43:
[...]
Dan begint ie wel snel in het seizoen met aftoppen lijkt me?

[ Voor 21% gewijzigd door klump4u op 28-03-2016 10:44 ]
Op het dak zijn er twee met spliters vast parallel geschakeld en gaan dan met 2 kabels naar binnenGeurt-kun schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:26:
[...]
Die Simaxjes doen het nog best goed op het noorden. Hier liggen ze op het westen.
Je hebt 3 panelen en 2 inverters. Ben benieuwd hoe je dat aangesloten hebt.
het derde paneel gaat ook met z,n twee kabels naar binnen, binnen gaan ze, als het vermogen beneden
de 250W blijft ( tweede helft herfst ) met nog een spliter binnen, samen op één involar mac 250
en als ik zie ( sinds gisteren dus ) dat het vermogen weer tegen de 250W aan gaat zitten hikken
in het voorjaar, dan gaan de spliters er binnen weer tussen weg en wordt het enkele simaxje
op een tweede involar aangesloten.
Btw, de koeling van beide involars is sinds gisteren ook 100% vol automatisch, een 2,5Wp ( 12v )
zonnepaneeltje van 19,50 doet dat nu, direkt aangesloten op twee casefans die onder de twee
involars hangen... veel zon.... veel wind..... geen zon.... geen wind, ideaal
Het plan is dat er in mei 4 stuks SF170 liggen, op de plek waar nu nog drie Simaxen 250 liggen op noordRol-Co schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:36:
[...]
Toch denk ik dat het nog wel wat uit maakt of je ze richting noord hebt zoals jij, of op een schuin dak richting noord. Dan staat er nog een huis voor.
Klap je ze in juni nog omhoog? Dan doen ze nog even goed mee.
dit is puur uit praktische overwegingen, ik kan met die 4 SF dan de derde string van m,n AEG 4600
vullen en dat lukt dus niet met de drie mono's die er nu nog liggen.

En nee..... ik ben nergens fan van, niet van mono's, en ook niet van SF, ik gebruik de spullen gewoon
daar waar ze het beste passen, hoe zei Cruijff het ook al weer........ voordeel >< nadeel, enz
Ik ook niet, al vind ik SF een mooie kwaliteit hebben, dat zie je pas als je ze vast hebt. Wat jij nu doet word hier vaak bestempelt als "niet slim" , 4x250 brengt meer op.PClop schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:56:
[...]
Het plan is dat er in mei 4 stuks SF170 liggen, op de plek waar nu nog drie Simaxen 250 liggen op noord
dit is puur uit praktische overwegingen, ik kan met die 4 SF dan de derde string van m,n AEG 4600
vullen en dat lukt dus niet met de drie mono's die er nu nog liggen.![]()
En nee..... ik ben nergens fan van, niet van mono's, en ook niet van SF, ik gebruik de spullen gewoon
daar waar ze het beste passen, hoe zei Cruijff het ook al weer........ voordeel >< nadeel, enz
Volgens zonneradar moet het vanmiddag om 14.00 uur op de Veluwe een heel stuk zonniger worden. Laten we het hopen: tot 18.00 uur valt er dan nog heel wat op te wekken
Past niet.Rol-Co schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:35:
[...]
Ik ook niet, al vind ik SF een mooie kwaliteit hebben, dat zie je pas als je ze vast hebt. Wat jij nu doet word hier vaak bestempelt als "niet slim" , 4x250 brengt meer op.
Ik hoop het voor jeApeldoorn schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:38:
Wat een beestenweer op de Veluwe, zeg.
Volgens zonneradar moet het vanmiddag om 14.00 uur op de Veluwe een heel stuk zonniger worden. Laten we het hopen: tot 18.00 uur valt er dan nog heel wat op te wekken
http://nl.sat24.com/nl/nl
Het is hier weer net als gisteren, aan, uit, aan, uit
Daarom! Dat heb ik ook, 5 mono past ook niet op zuid, 5SF wel, 10 mono op de carport ook niet zonder stukje van de buren te pikken, 10 SF wel. En dat is ook nog eens mooi op een 3000 steca.
Soms is rond beter, soms vierkant ....
Iets erg off topic;Rol-Co schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:47:
[...]
Daarom! Dat heb ik ook, 5 mono past ook niet op zuid, 5SF wel, 10 mono op de carport ook niet zonder stukje van de buren te pikken, 10 SF wel. En dat is ook nog eens mooi op een 3000 steca.
Soms is rond beter, soms vierkant ....
Zand in de ogen strooien noemt men dat, waar jij met bezig bent.
Een SF zullen we zz op 165Wp a 170Wp + 10% = 180Wp a 190Wp, per 1,25m²
En welke mono? 230Wp of 290Wp 1.65m²
Geef eens voorbeelden die jou beweringen, zonder rookgordijnen te leggen, onderbouwen.

Zand, absoluut niet, en welke beweringen? ik bedoel er alleen mee te zeggen dat in veel gevallen de 1m25 van SF beter past/uit komt. Zowel de maat als in voltage op een omvormer.PClop schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:06:
[...]
Iets erg off topic;
Zand in de ogen strooien noemt men dat, waar jij met bezig bent.
Een SF zullen we zz op 165Wp a 170Wp + 10% = 180Wp a 190Wp, per 1,25m²
En welke mono? 230Wp of 290Wp 1.65m²
Geef eens voorbeelden die jou beweringen, zonder rookgordijnen te leggen, onderbouwen.
Heeft hier iemand al eens op een super heldere nacht met een super volle maan energie gezien van zijn panelen, of is dit een urban myth ?
[ Voor 30% gewijzigd door boombes op 28-03-2016 13:25 ]
11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942
Ik kan mij herinneren dat iemand hier of in het algemene PV topic wel eens heeft gemeld bij volle maan wat te hebben opgewekt.boombes schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:23:
Toch al 1.72 kw/kwp vandaag, en daarmee 2de in de tweakers lijst vandaag. Hadden vanmorgen 2.5uur volle zon dus niet helemaal eerlijk denk ik, maar wel blij mee.
Heeft hier iemand al eens op een super heldere nacht met een super volle maan energie gezien van zijn panelen, of is dit een urban myth ?
Ik betwijfel trouwens sterk dat mijn SolarEdge dat ooit zou doen; hij gaat 's avonds in 'Night mode' en ik betwijfel dat hij bereid is daar uit te komen bij maneschijn. Alhoewel ik eigenlijk niet weet hoe dat ding bepaalt dat het weer tijd wordt om wakker te worden; misschien wordt hij wakker bij voldoende activiteit van de optimizers. Dan geef ik die volle maan toch nog wel een kans.
[ Voor 26% gewijzigd door Jerrythafast op 28-03-2016 14:08 ]
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, ik zie op de omvormer bij volle maan hooguit 14V uit 31x 21VOc.Jerrythafast schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:05:
[...]
Ik kan mij herinneren dat iemand hier of in het algemene PV topic wel eens heeft gemeld bij volle maan wat te hebben opgewekt.
Ik betwijfel trouwens sterk dat mijn SolarEdge dat ooit zou doen; hij gaat 's avonds in 'Night mode' en ik betwijfel dat hij bereid is daar uit te komen bij maneschijn. Alhoewel ik eigenlijk niet weet hoe dat ding bepaalt dat het weer tijd wordt om wakker te worden; misschien wordt hij wakker bij voldoende activiteit van de optimizers. Dan geef ik die volle maan toch nog wel een kans.
Gisteren eind van de dag met donker weer was er nog 450V te melden maar de omvormer was toch zo goed als uit omdat er geen amperage was.
Ik vermoed dat er een verbruik was gemeten wat aangezien word als opwek.
De lichtsterkte van volle zon is 100 - 130 klx (klx is 1000 lumen per m2), terwijl op een echt heel donkere dag de lichtsterkte ongeveer 100 lux is. Een volle maan heeft slechts een lichtsterkte van 0,1 lux.
Dit kan je niet direct koppelen aan hoeveel de panelen opwekken, maar dat je geen stroom gaat opwekken tijdens volle maan met je panelen, kan je hier wel aardig makkelijk uit beredeneren.
Als je het zo uitlegt lijkt het inderdaad extreem onwaarschijnlijk.masterjorie schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:42:
Een volle maan zal niet er voor gaan zorgen dat je wat opwekt, wat voor panelen je ook hebt.
De lichtsterkte van volle zon is 100 - 130 klx (klx is 1000 lumen per m2), terwijl op een echt heel donkere dag de lichtsterkte ongeveer 100 lux is. Een volle maan heeft slechts een lichtsterkte van 0,1 lux.
Dit kan je niet direct koppelen aan hoeveel de panelen opwekken, maar dat je geen stroom gaat opwekken tijdens volle maan met je panelen, kan je hier wel aardig makkelijk uit beredeneren.
Heb de betreffende post gevonden.
Zou dus wel een gevalletje "ik heb gehoord van iemand die gehoord heeft van iemand dat die ..." kunnen zijn.habbekrats schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:16:
De reden dat ik voor de SF panelen gekozen heb is dat deze leg technisch beter uitkomen op mijn dak. Met 997x1600 had ik minder efficient panelen kunnen leggen.
Mijn collega heeft deze panelen al 1 jaar langer als ik, de panelen hebben zelfs al eens gewerkt in de nacht bij onbewolkt en volle maan.
(knip)
Tja... Ik heb mijn (micro-)omvormers zelfs verder ondergedimensioneerd: Er hangt 570W aan elke 500W micro omvormer, maar ze kunnen wel een piek aan van 550W, al weet ik niet voor hoe lang ze dat aan kunnen.RAFA schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:07:
[...]
Nou, ik hoop dit niet te vaak te zien nee. Omvormer is gedimensioneerd op +/-92,5% van het aantal Wp v/d panelen.
[...]
Maar omdat ik met mijn 13 graden een echte zomerset heb, verwacht ik niet heel veel aftoppingen te zien. Vandaag met mijn 4560Wp toch een piek van 4192W gehaald (record tot nog toe: 4280W, maar de set ligt er pas een maand of 7 a 8 ).
Tot nog toe elke maand in ieder geval mijn estimate volgens PVGIS gehaald (Waarbij ik ben uitgegaan van 1000kWh/kWp te halen op jaarbasis. Leek mij een goed begin om mee te starten).
Vandaag mag ik ook weer niet klagen: Die piek van 4192W is mooi meegenomen, maar verder staat er nu 8.973kWh / 1.968kWh/kWp) op de teller en we hebben nog wat uurtjes te gaan. Voor deze maand is mijn target 380kWh en ik zit nu op 355kWh, wat dus betekend dat ik nog 25kWh over de komende 3 dagen moet binnen zien te harken. Met wat geluk moet dat te doen zijn.
Ik ben wel heel benieuwd naar de komende maanden, want dan moet mijn set echt zijn waarde gaan bewijzen. Best spannend eigenlijk...
Gisteren en vandaag vooral regen en direct daarna volle bak zon...of regen met volle bak zon
Dat is wel heel erg veel. Ik ben tevreden bij 1000 maal minderTFHfony schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:11:
[...]
Tja... Ik heb mijn (micro-)omvormers zelfs verder ondergedimensioneerd: Er hangt 570W aan elke 500W micro omvormer, maar ze kunnen wel een piek aan van 550W, al weet ik niet voor hoe lang ze dat aan kunnen.
Maar omdat ik met mijn 13 graden een echte zomerset heb, verwacht ik niet heel veel aftoppingen te zien. Vandaag met mijn 4560Wp toch een piek van 4192W gehaald (record tot nog toe: 4280W, maar de set ligt er pas een maand of 7 a 8 ).
Tot nog toe elke maand in ieder geval mijn estimate volgens PVGIS gehaald (Waarbij ik ben uitgegaan van 1000kWh/Wp te halen op jaarbasis. Leek mij een goed begin om mee te starten).
Hier zijn alle wolkjes weggeblazen. Om half 4 zaten we op 2,481 Wh/Wp. Hopen dat we wat goed kunnen maken van vorige week! Maandtarget verwacht ik nog steeds niet te halen.Vandaag mag ik ook weer niet klagen: Die piek van 4192W is mooi meegenomen, maar verder staat er nu 8.973kWh / 1.968kWh/kWp) op de teller en we hebben nog wat uurtjes te gaan. Voor deze maand is mijn target 380kWh en ik zit nu op 355kWh, wat dus betekend dat ik nog 25kWh over de komende 3 dagen moet binnen zien te harken. Met wat geluk moet dat te doen zijn.
Ik ben wel heel benieuwd naar de komende maanden, want dan moet mijn set echt zijn waarde gaan bewijzen. Best spannend eigenlijk...
Ik ben gewoon heel erg veeleisend ;-) Nee, daar is een k-tje weggevallenJerrythafast schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:54:
[...]
Dat is wel heel erg veel. Ik ben tevreden bij 1000 maal minder
[...]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=30455&sid=28939
Over aftoppen gesproken, kan me niet voorstellen dat je dat leuk vind.....ook al levert het misschien niet heel veel meer op.
Inderdaad... Maar als je een beetje terug bladert, dan zie je wel dat je dit aftoppen verder zelden ziet bij hem. Maar inderdaad, leuk is anders.Rol-Co schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:00:
Deze had ook beter een ietsje grotere omvormer kunnen kopen.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=30455&sid=28939
Over aftoppen gesproken, kan me niet voorstellen dat je dat leuk vind.....ook al levert het misschien niet heel veel meer op.
Wat mij trouwens even tegen valt van "ons Tweakers"... Gemiddeld genomen doet Team Nederland het qua efficiency beter dan team Tweakers op PVOutput.org...

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=45806&sid=41772
Dat zou ook kunnen dat veel tweakers voor exotische oost/west combi's, of noordkant, etc vol leggen. Of hier of daar een schuurtje vol leggen die halve dag zon pakken. En de gemiddelde nederlander doet het misschien als alle randvoorwaarden aanwezig zijn. Redelijk goed op het zuiden en nauwelijks schaduw.TFHfony schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:13:
[...]
Inderdaad... Maar als je een beetje terug bladert, dan zie je wel dat je dit aftoppen verder zelden ziet bij hem. Maar inderdaad, leuk is anders.
Wat mij trouwens even tegen valt van "ons Tweakers"... Gemiddeld genomen doet Team Nederland het qua efficiency beter dan team Tweakers op PVOutput.org...
Ik weet niet hoe het nu is maar een tijdje geleden zat er veel foute logging in team netherlands, dan ga je ook hard.TFHfony schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:13:
[...]
Inderdaad... Maar als je een beetje terug bladert, dan zie je wel dat je dit aftoppen verder zelden ziet bij hem. Maar inderdaad, leuk is anders.
Daarom zijn er ook weer andere teams ontstaan, zoals tweakers bijv.
Systemen met 10 kWh/kWp efficientie bijv....
Maar het verhaal over exotische opstellingen, zit natuurlijk wel wat in!
Niet eens zo verkeerd als het om 13.30 uur nog maar op 1,5 kwh stond.
Jammer dat ik mijn estimate van maart niet meer ga halen ( ruim er onder).
Half maart teveel slechte dagen gehad.
het tweakers team, staan daar maar twee lullige SF systeempjes in als ik sorteer op efficiency
de rest zijn mono en poly systemen, en dagen zoals nu komen wel vaak voor, denk dat ik m,n
super mono's laat liggen waar ze liggen.
een SFje staat zelfs op de laatste plaats, proest
Edit; Geintje

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 29-03-2016 19:46 ]
Als ik van tweakers 2016 sorteer op efficiency dan staan in de top 20 een flink aantal SF systemen. Er staan ook andere tussen. SF panelen zijn in sommige gevallen een handige keus. Ik heb ze ook en dat heeft puur met de maatvoering en het aantal panelen wat ik dan kon plaatsen te maken.PClop schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:24:
Ik ga me nog bedenken of ik wel SF neem voor m,n noordset, als ik zo kijk in de top 30 van
het tweakers team, staan daar maar twee lullige SF systeempjes in als ik sorteer op efficiency
de rest zijn mono en poly systemen, en dagen zoals nu komen wel vaak voor, denk dat ik m,n
same here, erg jammer van de dagen 18-24 maart. Begroot estimate is 177 kWh, tot nu toe 137 kWh met nog 3 dagen te gaan.Apeldoorn schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:22:
Net door de 6kwh heen gegaan.
Niet eens zo verkeerd als het om 13.30 uur nog maar op 1,5 kwh stond.
Jammer dat ik mijn estimate van maart niet meer ga halen ( ruim er onder).
Half maart teveel slechte dagen gehad.
vandaag net over de 7 kWh gekomen met de 2160Wp op WSW
Kijk je wel goedPClop schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:24:
Ik ga me nog bedenken of ik wel SF neem voor m,n noordset, als ik zo kijk in de top 30 van

Maar ja, heeft misschien niet het goede merk panelen.

18.920kWh 5.005kWh/kW
Vorige record was 18.5kWh (4.9kWh/kW)
Wel grappig om het verschil in grafiek te zien:

Je ziet duidelijk het uur tijdverschil maar toch wel mooi om te zien dat met die 2 weken ik zoveel meer opbrengst heb dat ik de crappy ochtend kan compenseren.
(en verder plek 5 op de tweakers lijst en 9 op de NL lijst!)
Dit topic is gesloten.