Het grote "jouw productie" topic - Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 143 Laatste
Acties:
  • 355.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

Dan zat ik vandaag vast in het betere deel van NL.
Zeker de ochtend was lang niet slecht.

De garageset kwam uit op 1,8 kwh/kwp met 1096 watt als hoogst geregistreerde piek op pvoutput (uit 1210wp).
De woningset bleef door de WZW ligging iets achter en noteerde uiteindelijk 1,64 kwh/kwp.

Voor wat een grijze miezerdag had moeten zijn helemaal niet onredelijk dacht ik zo.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterjorie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-10 12:12
Vandaag in Bedum slechtste dag van het jaar, slechts 0,67 Wh/Wp, moeten nu nog wat goede dagen komen, willen we de maand target halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mag ik even kort een vraag stellen hier. Sinds kort ben ik eigenaar van een installatie zonnepanelen. Heb 12 panelen laten leggen in totaal 3kWp.
Nu na een maandje draaien ben ik nog nooit hoger geraakt dan 2,4 kWh. Is dat normaal? Ik bedoel is die 3kWp een illusie, moet ik tevreden zijn met 80% van mijn theoretisch maximum? Of laat ik beter eens kijken naar de installatie, dat er misschien een slecht presterend paneel tussen ligt?

Dit was een een volledig zonnige dag ergens vorige week.
Rond 3u, half 4, staat de zon in rechte lijn op de panelen. (dak staat op ongeveer 45°)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/y4IuXnnfxWcEehJHBb9iRiNN/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat was donderdag gok ik, en is vrij normaal dat je een 24-2500W haalt, door de warmte haal je niet de max van de panelen.
Pieken rond stc of hoger zie je alleen bij schapenwolken weer als de zon achter een wolk vandaan komt. Vaak ook van korte duur omdat de panelen snel opwarmen en dus weer lager in vermogen gaan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kan je ergens de spanning van de string aflezen?
Bij 12 panelen zou dat 360V moeten zijn, ook als het bewolkt is.
Een collega had een lage opbrengst en na controle bleek dat bij enkele panelen de polariteit omgedraaid was.
Dit kan gebeuren als de installateur zelf connectors op de kabels maakt en niet goed oplet.
Dankzij de diodes in de panelen loopt er nog wel genoeg stroom, maar de spanning is lager dan normaal.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Alvast bedankt voor de reacties. Op mijn app kan ik geen spanningen aflezen. Op de omvormer kan ik momenteel niks aflezen, daar hij in slaap valt als de panelen niks doen :)
Morgen als ik terug thuiskom van het werk eens kijken welke info ik kan aflezen van de omvormer zelf.
Die dag was inderdaad donderdag :) al was het wel in België, goed gegokt.

En euhm, so far best verslavend iedere dag naar de grafiekjes kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik vermoed dat het wel ok is, zeker als de spanning klopt. Wat je met wat mazzel gaat zien in April/Mei dat er een zonnige dag/week is (hogere zon dus meer instraling) met een flinke polaire liefst noordelijke wind (polair zuiver en direct noord koud) waardoor je dus zon en kou hebt. Vorig jaar hadden we dat relatief vaak (ik had ze net liggen) en dan wordt je wel verwend als je het leuk vindt om naar grafiekjes te kijken ;) oOo *O*

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Joindry schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:53:
Alvast bedankt voor de reacties. Op mijn app kan ik geen spanningen aflezen. Op de omvormer kan ik momenteel niks aflezen, daar hij in slaap valt als de panelen niks doen :)
Morgen als ik terug thuiskom van het werk eens kijken welke info ik kan aflezen van de omvormer zelf.
Die dag was inderdaad donderdag :) al was het wel in België, goed gegokt.

En euhm, so far best verslavend iedere dag naar de grafiekjes kijken :P
Wat voor omvormer heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Joindry schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:57:
Mag ik even kort een vraag stellen hier. Sinds kort ben ik eigenaar van een installatie zonnepanelen. Heb 12 panelen laten leggen in totaal 3kWp.
Nu na een maandje draaien ben ik nog nooit hoger geraakt dan 2,4 kWh. Is dat normaal? Ik bedoel is die 3kWp een illusie, moet ik tevreden zijn met 80% van mijn theoretisch maximum? Of laat ik beter eens kijken naar de installatie, dat er misschien een slecht presterend paneel tussen ligt?

Dit was een een volledig zonnige dag ergens vorige week.
Rond 3u, half 4, staat de zon in rechte lijn op de panelen. (dak staat op ongeveer 45°)
[afbeelding]
De zon staat nog niet op zijn hoogst, de instraling is minder, er is nog relatief veel vocht in de lucht, dus dit was een nette grafiek.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Mattie112 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:06:
Vanochtend was het even mooi maar verder stelt het niet veel voor vandaag:

[afbeelding]

Met een beetje mazzel kom ik op de 7kWh maar dan heb je het wel gehad ;(
Helaas, niet gelukt ;(

6.260kWh 1.656kWh/kW

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Hier net geen 3kWh.
Zoals ik het weer zie is er de komende dagen niet veel zon hier
Ben benieuwd of we Maart vol krijgen :D

2.870kWh 1.276kWh/kW

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

TFHfony

Professional Weirdo

Hmmm, vandaag was zelfs iets minder dan "zo zo".... 7.071kWh, ofwel 1.551kWh/kWp. Kortom: Prut.
Momenteel zit ik "pro rata" nog op 106% van de maandtarget (380kWh), maar gezien de voorspellingen gaat dat nog spannend worden!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Growatt, vandaag aan het aflezen geweest maar voltage passeert niet. Enkel het voltage naar waar hij moduleert. Wat dus zo goed als altijd 230 volt is...
Maar iedereen lijkt er zich hier geen zorgen in te maken. Ik monitor nog wel enkele maanden verder vooraleer ik durf tevree te zijn. Tot dan, lekker alles in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je een 3000W Growatt hebt (ik zie 2 modellen) kan je de gegevens loggen via een kabel, bluetooth of wifi.
Ik zou zelf meer willen zien dan de weinige info die het display laat zien.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ik lees ook uit via de software, maar daar valt nergens spanning te vinden. Die grafiek van gisteren kwam van op de site waar ik track (via wifi), maar ik vind nergens spanningen vóór de omvormer.
Het is trouwens de 3000 MTL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Volgens mij kan je met kloppen door het menu en wel het dc voltage vinden, je hebt dan wel een zere vinger inmiddels. :)
Maar het lijkt gewoon zoals het hoort, dus waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Het is de versie zonder tikken :)
Maaar, intussen, verborgen onder een laag van gebruiksonvriendelijke software, de spanningen terug gevonden per lijn.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZGtQ9Q8hjRrDQSIfayXfFVW7/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/imJ1jxn7YiuDlhA1myr66lor/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/y4IuXnnfxWcEehJHBb9iRiNN/full.jpg
Dit voor diezelfde dag zoals eerder getoond.
Jammergenoeg wel niet in één grafiek te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat ziet er goed uit, 2x 180V gemiddeld.
Ik vraag me wel af of het niet beter voor het rendement zou zijn om alles in 1 string te doen ipv. 2.
De omvormer kan die 360V makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TFHfony schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:33:
Hmmm, vandaag was zelfs iets minder dan "zo zo".... 7.071kWh, ofwel 1.551kWh/kWp. Kortom: Prut.
Momenteel zit ik "pro rata" nog op 106% van de maandtarget (380kWh), maar gezien de voorspellingen gaat dat nog spannend worden!
Ik durf niet eens meer te kijken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterjorie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-10 12:12
De afgelopen vier dagen is het bij mij gezakt van 103% naar 90%. Er moeten nog minstens 4 goede dagen komen deze maand om dat te compenseren. Gemiddeld nu 2,9 Wh/Wp nodig om de maandtarget te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door masterjorie op 22-03-2016 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

masterjorie schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 07:59:
De afgelopen vier dagen is het bij mij gezakt van 103% naar 90%. Er moeten nog minstens 4 goede dagen komen deze maand om dat te compenseren. Gemiddeld nu 2,9 Wh/Wp nodig om de maandtarget te halen.
Hier zo'n 2,7kWh/kWp nodig over de resterende dagen. Tja... we zullen zien :) En anders is het mijn eerste maand dat ik mijn estimate niet ga halen. Nou ja, daar zullen er ook nog wel meer van volgen ;)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Speedy-Andre schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:44:
Dat ziet er goed uit, 2x 180V gemiddeld.
Ik vraag me wel af of het niet beter voor het rendement zou zijn om alles in 1 string te doen ipv. 2.
De omvormer kan die 360V makkelijk aan.
Zou dat niet zijn in geval van defect, mocht er nu één paneel defect gaan of verminderen kwa prestaties, gaat de andere string daar geen nadeel van ondervinden. Zo is maximaal de helft van je installatie "aangetast"
Maar ja, volgens de productsheet ligt het rendement van de 360 V lijn 2-3 % hoger dan die van de 180 V. (94-95% ipv 96-97%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb gemiddeld nog 2,5 kWh/kWp nodig om maart van vorig jaar te evenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TFHfony schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:17:
[...]

Hier zo'n 2,7kWh/kWp nodig over de resterende dagen. Tja... we zullen zien :) En anders is het mijn eerste maand dat ik mijn estimate niet ga halen. Nou ja, daar zullen er ook nog wel meer van volgen ;)
Vorig jaar heb ik maart ook niet gehaald (was mijn eerste volledige maand gelogged :p). Maar dit jaar wordt nog slechter. Ik moet nog zo'n 100kWh, dus meer dan 3kW/kWp per dag... Als ik het weer zie voor de komende twee weken mag ik al blij zijn als ik de 1,5kW/kWp haal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vandaag onverwacht hoge pieken bij mijn 2565 Wp setje, als de zon even schijnt tenminste ;) :
pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ date; python LiveStats.py
Tue Mar 22 11:35:32 CET 2016
connecting to 10.10.100.254 port 8899
ID: NLBNxxxxxxxxxxxx
E Today:  3.58   Total: 1465.0
H Total:     0   Temp:  28.8
PV1   V: 273.4   I: 6.4
PV2   V: 273.4   I: 6.6
PV3   V:   0.0   I: 0.0
L1    P:  3238   V: 232.2   I: 12.4   F: 49.96
L2    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0
L3    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0

Fiat LUX!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Vanochtend zowaar wat zon maar nu toch flink bewolkt :(

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/12686-chart_(18).png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hier gaat het ondanks de wolken nog wel redelijk: 10.665kWh (2.339kWh/kWp). Dus we klagen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TFHfony schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:14:
Hier gaat het ondanks de wolken nog wel redelijk: 10.665kWh (2.339kWh/kWp). Dus we klagen niet ;)
Is de zon al op dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Achter de wolkjes ;-)
Chart 22-03-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

wolkjes? Dat impliceert dat er ook blauwe lucht gezien zou moeten kunnen worden... Het is hier alleen grijs, in 50 tinten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-09 14:39
TFHfony schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:07:
[...]

Inderdaad: Als ik op de Omnikportal kijk:

http://www.omnikportal.co...px?come=Public&pid=46217#

Komt hij telkens tot zo'n 1240W en meer niet. Ik zou dus even checken of er wel de goede omvormer hangt en anders Saman eens even opbellen om de boel na te kijken...
Bedankt, n.a.v. jullie bericht heb ik eerste netjes contact gezocht met mijn installateur. Vandaag de melding gekregen dat ze de omvormer kosteloos willen omruilen voor een echte 1500W variant. Topservice van Saman!

Ik heb gelijk gevraagd wat het zou doen als ik een 2000Watt omvormer bestel. Deze zou mij € 75,- extra kosten. Ook een prima voorstel en in mijn ogen prima om mijn piek te bereiken!
Hij gaf wel de tip/advies dat dit langzamere opstartijden met zich meebrengt en de opbrengst die hierdoor minder wordt in het voorjaar; wat uiteindelijk een groot gedeelte van de jaaropbrengs vertegenwoordigd. Ik snapte dit niet helemaal.

Iemand hier meer verstand van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

polpol schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:23:
[...]

Bedankt, n.a.v. jullie bericht heb ik eerste netjes contact gezocht met mijn installateur. Vandaag de melding gekregen dat ze de omvormer kosteloos willen omruilen voor een echte 1500W variant. Topservice van Saman!

Ik heb gelijk gevraagd wat het zou doen als ik een 2000Watt omvormer bestel. Deze zou mij € 75,- extra kosten. Ook een prima voorstel en in mijn ogen prima om mijn piek te bereiken!
Hij gaf wel de tip/advies dat dit langzamere opstartijden met zich meebrengt en de opbrengst die hierdoor minder wordt in het voorjaar; wat uiteindelijk een groot gedeelte van de jaaropbrengs vertegenwoordigd. Ik snapte dit niet helemaal.

Iemand hier meer verstand van?
Even simpel gezegd: Een grotere omvormer heeft meer vermogen nodig om wakker te worden (en rendabel te werken). Dit heeft grofweg 2 redenen:

* De omvormer is ontworpen om op een bepaalde niveau het beste te presteren (het meest efficiënt). Ga je hoger/lager zitten wordt deze minder efficiënt tot op het punt dat hij eigenlijk niet meer kan werken. Als je een zwaardere omvormer neemt, zal opstart punt ook wat verschuiven
* De omvormer heeft zelf ook wat (AC) stroom nodig om te werken.

Maar ik denk dat je met een 1500W omvormer al een stuk beter onderweg bent. Deze had hij je neem ik aan eigenlijk ook al aangeboden in zijn offerte als ik je oude mail zo terug lees. Dus dat hij deze alsnog plaatst, lijkt mij zeer logisch.
Of het zinvol is om een 2000W te nemen... Geen idee :) Het zal er een beetje om hangen denk ik.
Ik zelf heb ook "maar" 4000W aan omvormers aan mijn 4560Wp set hangen. Ja, ik zal af een toe een piekje missen, maar daar kan ik prima mee leven. Ik zou voor de 1500W gaan denk ik, al zal e.e.a. afhangen van het merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b00t
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-04 09:42
Draai nu de eerste dag met 11 x HIT-N240 (inc. optimizers) en SE2200, zit nu op 8,83 / 2,64 = 3,34 kWh/kWp.

[ Voor 9% gewijzigd door b00t op 22-03-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
TFHfony schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:33:
[...]

Even simpel gezegd: Een grotere omvormer heeft meer vermogen nodig om wakker te worden (en rendabel te werken). Dit heeft grofweg 2 redenen:

* De omvormer is ontworpen om op een bepaalde niveau het beste te presteren (het meest efficiënt). Ga je hoger/lager zitten wordt deze minder efficiënt tot op het punt dat hij eigenlijk niet meer kan werken. Als je een zwaardere omvormer neemt, zal opstart punt ook wat verschuiven
* De omvormer heeft zelf ook wat (AC) stroom nodig om te werken.

Maar ik denk dat je met een 1500W omvormer al een stuk beter onderweg bent. Deze had hij je neem ik aan eigenlijk ook al aangeboden in zijn offerte als ik je oude mail zo terug lees. Dus dat hij deze alsnog plaatst, lijkt mij zeer logisch.
Of het zinvol is om een 2000W te nemen... Geen idee :) Het zal er een beetje om hangen denk ik.
Ik zelf heb ook "maar" 4000W aan omvormers aan mijn 4560Wp set hangen. Ja, ik zal af een toe een piekje missen, maar daar kan ik prima mee leven. Ik zou voor de 1500W gaan denk ik, al zal e.e.a. afhangen van het merk/type.
Ok, logisch. Ik heb in de toekomst (2 jaar) na een verbouwing de ruimte om nog eens 2 of hooguit 3 panelen toe te voegen. Vandaar dat ik toch neig naar de 2000Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

polpol schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:44:
[...]

Ok, logisch. Ik heb in de toekomst (2 jaar) na een verbouwing de ruimte om nog eens 2 of hooguit 3 panelen toe te voegen. Vandaar dat ik toch neig naar de 2000Watt.
Als je dat van plan bent is dat zeker de moeite waard.
Wel is het handig om even te kijken naar de specs van je omvormer die ze dan op willen hangen om te kijken of dat het allemaal kan qua voltages e.d., maar vermoedelijk zal dat geen probleem zijn. Weet je het typenummer toevallig?
b00t schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:35:
Draai nu de eerste dag met 11 x HIT-N240 (inc. optimizers) en SE2200, zit nu op 8,83 / 2,64 = 3,34 kWh/kWp.
Klint als een mooie efficiency voor vandaag :)
Log je toevallig ook (al) naar pvoutput?

[ Voor 21% gewijzigd door TFHfony op 22-03-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Vandaag, met mijn nog iets te kleine omvormer ;-) een nette: 7.58 / 1855 = 4,08 kWh/kWp

** Gewijzigd naar eindstand vandaag

[ Voor 35% gewijzigd door polpol op 22-03-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Welke omgeving? Zeeland of zo? Het meeste van NL zit in de bewolking namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Ja, Zeeland, Vlissingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Al was het vanmorgen niet echt top te noemen we hebben toch 8.870kWh (3.942kWh/kW)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier 5.69kwh op een 4000wp installatie. = 1,4225 kWh/kW toch?
In hoge (bewolkte) noorden des lands..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:00
Wauw wat een hoge efficiencies weer. Hier een schamele 1,553 kWh/kWp. Wel de beste dag sinds afgelopen donderdag :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Vlaanderen, scherpe dag vandaag. Dik uur zwaar bewolkt over de middag maar verder dik in orde. 14,5kWh/3kWp = 4,8 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apeldoorn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-01-2024
....netjes allemaal hoor. Met nog 9 dagen voor de boeg, kan ik met enige zekerheid zeggen dat ik geen 70kwh meer ga halen om mijn estimate te halen.
Maar goed.....fijn nieuws van greenchoice (na aflopen van jaarcontract)vandaag; begin deze maand overgestapt naar Pure Energie en van Greenchoice krijg ik na 1 jaar zonnepanelen bijna €600 terug en dat is mooi.
Na een klein berekeningetje maakte dat afgelopen jaar een maandelijks termijnbedrag van €39 in de wetenschap dat we geen gas in de wijk hebben en dus alles op stroom doen (middels warmtepomp).
Voor een gezin met 2 kinderen die van een lange dagelijkse douche houden, helemaal niet verkeerd _/-\o_

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

2.26Wh/Wp hier. Dat is boven het gemiddelde wat ik moet halen de rest van de maand. Ik moet nog 62.5 kWh, dus 1.4 Wh/Wp per dag. En ik lig nu 10% voor op de maand estimate.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:48
Hier in Schiedam (boven Zeeland 8) ) 9,98kWh. Met 2,6kWp maakt dat 3,84kWh/kWp.

11e plaats in het Tweakersteam :) .
Niet ontevreden... _/-\o_ .

[ Voor 12% gewijzigd door Aegle op 22-03-2016 22:59 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Jerrythafast schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:15:
Wauw wat een hoge efficiencies weer. Hier een schamele 1,553 kWh/kWp. Wel de beste dag sinds afgelopen donderdag :'(
Een schamele 1.5? Ik kwam niet verder dan 1.051kWh/kW... En het ziet er vandaag ook niet uit. Mijn omvormer was aan het aanschieten toen ik van huis vertrok, maar het zou me niets verbazen als hij nu weer uit staat (het is nu donkerder dan een half uur geleden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 10:43

Swolliewood

18°, 212°z-zw, Zwolle 2205Wp

gisteren toch een 1,72kWh/kWp gehaald... Geen idee hoe omdat het toch redelijk bewolkt was.... Maar voor deze maand zal het verder wel bagger zijn... Zit nu op 53 en zou aan het eind van de maand 88,5 moeten zijn....
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 07:37:
[...]

Een schamele 1.5? Ik kwam niet verder dan 1.051kWh/kW... En het ziet er vandaag ook niet uit. Mijn omvormer was aan het aanschieten toen ik van huis vertrok, maar het zou me niets verbazen als hij nu weer uit staat (het is nu donkerder dan een half uur geleden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:21
Hoop vandaag op iets betere prestaties dan de afgelopen dagen
http://pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

23/03/16 2.940kWh 0.865kWh/kW
22/03/16 3.670kWh 1.079kWh/kW
21/03/16 1.990kWh 0.585kWh/kW
20/03/16 2.440kWh 0.718kWh/kW
19/03/16 4.370kWh 1.285kWh/kW
18/03/16 2.110kWh 0.621kWh/kW

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apeldoorn
Hier op de Veluwe lijkt het nergens naar. Zoals het er nu naar uitziet wordt zaterdag nog wel een aardige dag, maar wordt het de rest van de maand niet veel meer.
Hopelijk gaan we op de eerste dag van april een vliegende start maken, want maart gaat zo op -20% van mijn estimate eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wHdkUDWjf9xqFe4344OlcuSc/thumb.jpg

Het is slechter geweest deze week in Almere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
Ik had een behoorlijke voorsprong op de maand estimate, maar vandaag/morgen zak ik onder de estimate en de vooruitzichten op herstel zie ik niet helaas.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:57

The Legend

*Plop*

Na wat bijzonder slechte dagen nu wat beter weer. Goeie piek net: 5003w met 4640wp op een 5000w omvormer. Zal wel te maken hebben met het half bewolkte weer.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Gister mwah:

6.170kWh 1.632kWh/kW

Vandaag (keek toevallig even op de app):

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/33722-2016-03-23_13.55.31.png

Zo te zien een flink zonnetje in Noordwijk (is inmiddels ook al weer weg maar leuk om te zien zo :p)

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/78851-chart_(19).png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 07:37:
[...]

Zo te zien ben je niet de enige die gisteren nog minder scoorde dan ik.

Vandaag weer een stapje beter dan gisteren, 1,759 kWh/kWp behaald. Pro rata target 87% maar dat holt achteruit met dit weer. Afgelopen vrijdag stond ik nog op 98% pro rata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha ik sta op de 13e plaats in de lijst en no 1 in Almere O+

[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-03-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Vandaag toch weer vrij hoog: 4,97 kWh = 2,67 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

polpol schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:00:
Vandaag toch weer vrij hoog: 4,97 kWh = 2,67 kWh/kWp
Yep... Aan de kust was het nog wel redelijk te doen. Hier in "het binnenland" was het prut en hebben we zelfs regen gezien. Vandaar slechts 9.181kWh (2.013kWh/kWp). Voor deze maand zit ik pro rata nog op 105%.

Wel weer voor de eerste keer dit jaar dat de set voor 12 uur op een dag stroom heeft geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
TFHfony schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:46:
[...]

Yep... Aan de kust was het nog wel redelijk te doen. Hier in "het binnenland" was het prut en hebben we zelfs regen gezien. Vandaar slechts 9.181kWh (2.013kWh/kWp). Voor deze maand zit ik pro rata nog op 105%.

Wel weer voor de eerste keer dit jaar dat de set voor 12 uur op een dag stroom heeft geleverd :)
Dan heb jij in het binnenland meer kWh/kWp dan ik hier 4 km uit de kust |:( Zit ik wel gericht op zuid-west, dus niet 100% ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 23-03-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Hier in Noord NLvandag nog een prima resultaat in vergelijking met de afgelopen dagen.
11.230kWh 3.303kWh/kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier 9,23kwh opgewerkt vandaag! Best aardig dagje. Viel me ondanks het weertje niets tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apeldoorn
Net aan door de 2kwh/kwp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6racer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Twee vragen even tussendoor;

Wat is de maximaal haalbare kWh/kWp?

Mijn installatie heeft 3360Wp, de maximale piek (mei vorig jaar) is 4230Wp, zo'n 25% boven de piekwaarde. Is dat normaal of leveren mijn panelen stiekum meer dan op het stickertje staat vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 13:47
a6racer schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:46:
Twee vragen even tussendoor;

Wat is de maximaal haalbare kWh/kWp?

Mijn installatie heeft 3360Wp, de maximale piek (mei vorig jaar) is 4230Wp, zo'n 25% boven de piekwaarde. Is dat normaal of leveren mijn panelen stiekum meer dan op het stickertje staat vermeld?
Zie antonboonstra in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"

Kort samengevat : ja, pieken hoger dan de "max" zijn heel goed mogelijk.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

habbekrats schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:00:
Hier in Noord NLvandag nog een prima resultaat in vergelijking met de afgelopen dagen.
11.230kWh 3.303kWh/kW
Nou, hier in noord nederland was het misschien wel beter dan de afgelopen dagen, maar niet in de buurt van prima met 2.163kWh/kW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 17:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Inmiddels begin ik toch wel wat achter te lopen op voorgaande jaren. En écht zonnige dagen worden niet voorspeld. Ik vrees een beneden gemiddelde maart maand...

Vergelijk opbrengst maart maanden

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 10:43

Swolliewood

18°, 212°z-zw, Zwolle 2205Wp

Dag, hoeveel jaar draai je je systeem al? Dit jaar is in vergelijking tot voorgaande jaren echt klote normaal gezien. Ik zit net op 63%
TFHfony schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:46:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Swolliewood schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:16:
Dag, hoeveel jaar draai je je systeem al? Dit jaar is in vergelijking tot voorgaande jaren echt klote normaal gezien. Ik zit net op 63%
[...]
Een half jaar pas. De genoemde estimate is op basis van de PVGIS data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

TFHfony schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:02:
[...]

Een half jaar pas. De genoemde estimate is op basis van de PVGIS data.
De "estimates" zijn in bepaalde opzicht een persoonlijke zaak, d.w.z. je kan aan de "system losses" draaien tot dat je een voor jouw systeem passend resultaat (jaaropbrengst) bereikt.
(Je zou theoretisch ook andere Wp waarden kunnen gebruiken ;) )

YMMV - Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
als ik naar de zonuren kijk hier in de buurt
2015 1 mrt - 23 mrt 139,2 uur
2016 1 mrt - 23 mrt 101,6 uur

http://www.zonurencalculator.nl/sun_hours_calculation

nog iets in te halen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

dunklefaser schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:41:
[...]
De "estimates" zijn in bepaalde opzicht een persoonlijke zaak, d.w.z. je kan aan de "system losses" draaien tot dat je een voor jouw systeem passend resultaat (jaaropbrengst) bereikt.
(Je zou ook theoretisch ook andere Wp waarden kunnen gebruiken ;) )

YMMV - Just my 2 cts
De system losses had ik al heel laag gezet. Uiteindelijk is de estimate gewoon zo'n 1000kWh/kWp op jaarbasis voor mijn 13 graden set op bijna zuid met wat schaduw.
Lijkt mij een redelijke estimate om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

habbekrats schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:46:
als ik naar de zonuren kijk hier in de buurt
2015 1 mrt - 23 mrt 139,2 uur
2016 1 mrt - 23 mrt 101,6 uur

http://www.zonurencalculator.nl/sun_hours_calculation

nog iets in te halen hoop ik.
Omgeving Rotterdam gaat bijna gelijk op, 126 tegenover 129 vorig jaar.
Ik loop ook nog steeds voor op de target, zo'n 8-9 %

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geen beste dag vandaag. Mijn solar frontier set in de schaduw deed het beter dan zuid..... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik zat lekker op target, maar de laatste dagen maken het allemaal steeds slechter. Nu zit ik pro-rata nog maar op 90% :(
En de komende dagen zien er ook niet al te best uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 08:19:
Ik zat lekker op target, maar de laatste dagen maken het allemaal steeds slechter. Nu zit ik pro-rata nog maar op 90% :(
En de komende dagen zien er ook niet al te best uit.
Hier ook hoor, moet nog iets van 56kWh voor deze maand. Ga ik nooit meer halen. Staan in de voorspelling 2 wolkjes met zon en een zonnetje en voor de rest regen regen regen regen :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hmmm. Vandaag ben ik ook onder de 100% gezakt voor mijn estimate. Ik moet nog 79kWh halen met mijn 4560kWh setje, dus... met de voorspellingen die ik bij Accuweather zie, gaat dat moeilijk worden ;-) Vandaag belooft in ieder geval weinig goeds: Het is nat & grijs :-(

[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 25-03-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik zit voor maart op 65% (de voorspelling van pvgis). Dat gaat waarschijnlijk niet lukken als ik naar de weersvoorspellingen kijk. Ik heb nu 251 kW van de 386 kW voorspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik verwacht ook niets goeds van Goede Vrijdag wat de zonneschijn betreft,
misschien gaat zelfs de zon verduisteren rond het middaguur?
God mag het weten.

Met dank aan februari op dit moment nog een kleine 6% boven pro-rata voor 2016 (1588 MJ vs.1504 MJ)
Maar maart stelt enigszins teleur.
Fiat LUX! morgen?

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 25-03-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Als ik dit zo eens zie:
Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/55274-capture.png
http://zomerradar.buienradar.nl/
tja allicht toch nog wat zon vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Ik heb stiekem goede hoop dat het hier nog wel eens mee kan gaan vallen vandaag.
De aanvoer komt vanaf de Noordzee, en daar is de lucht helemaal schoon.

We zullen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik zit nu in de eemshaven, het wordt iets droger en minder grijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hier prikte net de zon er al even doorheen! Satellietbeelden zien er wel leuk uit :)
http://www.weerplaza.nl/regenradar/regen-en-wolken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mja het ziet er goed uit maar voorlopig nog geen zon hier ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
We hebben hier ook nog last van een hardnekkig aanhangsel in de bewolking. Het wil maar niet opschieten met die opklaringen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hier blijft het ook grijs en grauw. Af en toe was er een klein blauw plekje, maar tot nog toe wordt dit geen goede dag :-( Die opklaringen ga ik hier (Bavel, bij Breda) niet meer zien vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:19
Vanmorgen even een opleving, nu miezerig. Maar het gaat niet lang meer duren, het wordt al lichter aan de horizon.. :)

Even proberen mn eerste afbeelding er in te krijgen:Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SygzLprUeH3qcYJXkVwUFs1K/thumb.png

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hier gaat-ie komen! Bewolking wordt merkbaar dunner. Het grote open blauw laat wel nog even op zich wachten, dat is nog niet te zien.

EDIT (half uur later): Godsammes, d'r blijven nieuwe wolken ontstaan voor de kust |:( Ophoepelen daarmee! Kost ons klauwen met geld ;w

[ Voor 34% gewijzigd door Jerrythafast op 25-03-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Lijkt hier (Noordwijk) eindelijk een beetje ok te gaan:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/73272-chart_(20).png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hier (breda) niet: het begint nu zelfs te miezeren ipv opklaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Hier (Hoorn) eindelijk zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In Eindhoven ook nog steeds grijs en donker. Ik ga vandaag niet over de 1 Wh/Wp. Ik mag hopen dat ik in de buurt kom, want ik sta nu op 0.75 Wh/Wp

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Toch zeker niet gek die laatste paar uur aan de kust!

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/59584-chart_(9).png

11.790kWh 3.119kWh/kW

plek 14 in het tweakers team :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polpol
Hier ook weer aardig, 3,7 Wh/Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hier kwam de zon pas tegen 6-en door: 1.418kWh/kWp :-(
Al mag ik nog niet te veel klagen: Ondanks vandaag zit ik Pro Rata nog op 100,27% van maart ;)

[ Voor 47% gewijzigd door TFHfony op 25-03-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

6,37 vandaag :P
@Friesland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Dankzij het middagzonnetje hier inderdaad ook eindelijk weer eens de dagtarget gehaald. 7,537 kWh = 3,160 kWh/kWp.

Als je het vergelijk met mijn recorddag (17 maart) zie je toch duidelijk dat de zon weer een stuk hoger staat.
http://pvoutput.org/compa...8&df=20160317&dt=20160325
Ook het effect van de bomen bij zonsondergang wordt steeds minder.

Hoe kan je zien hoeveelste je op de Tweakers.net teamlijst staat? Als ik de team ladder sorteer op aflopende efficiency zie ik mezelf er niet bij staan met m'n 3,160 kWh/kWp :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Jerrythafast schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 22:00:
Hoe kan je zien hoeveelste je op de Tweakers.net teamlijst staat? Als ik de team ladder sorteer op aflopende efficiency zie ik mezelf er niet bij staan met m'n 3,160 kWh/kWp :?
Dan moet je deze link eens proberen. En dan sorteren op efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Nicap schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 22:35:
[...]

13e *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nicap schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 22:35:
[...]

Of zo
http://pvoutput.org/livet....jsp?o=gss&d=desc&tid=426

Dan staat hij gelijk op efficientie :) handig voor je favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Rol-Co schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:06:
[...]

Of zo
http://pvoutput.org/livet....jsp?o=gss&d=desc&tid=426

Dan staat hij gelijk op efficientie :) handig voor je favorieten.
Ik stond net heel even boven je op plaats 386, het scheelde twee plaatsen.
Nu op 404, veelzeggend :(

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Die ouwe brombeer is lekker bezig in de bijkeuken :+
Vind ik helemaal niet erg.
Pagina: 1 ... 19 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.