B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Ik zie nu nog steeds de nok van de buren een half uurtje in de weg zitten.Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:46:
[...]
Het scheelt maar een haar, ik zie nog altijd letterlijk de bomen voorbij komen

Pas in april duikt die onder mijn paneeltjes door.
Zuid westen ook hoor, sluier en vliegtuigstrepen.Misterpc schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 11:23:
er begint hier in het oosten steeds meer sluier wolken en andere wolken op te duiken en de zon was ook al even weg , hopen dat de wolken snel weg worden geblzaen anders wordt het geen top dag ..
Drukt toch flink het vermogen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maart roert z,n staart, maar nu wel de goede kant op.
Benieuwd of mijn 14,3 kwh van gisteren eraan gaat.
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
De komende dagen nog minimaal 11,94 kWh netto erbij
en ik zit weer boven de 1111,11 kWh/kWp
Gezien het feit dat de resterende dagen in maart 2016 niet zo denderend waren
moet dat lukken.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
3.3 kWh te gaan om de maand estimate te halen.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
21.100kWh 5.95kWh/kW
Morgen nog 3 kwh binnenharken en de maandtarget van maart is binnen.(8.6 % van de geschatte jaaropbrengst) jaar 3200 kWh, maart 275 kWh
Nog een leuke week in het verschiet
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Toch net iets minder dan gisteren. De sluierbewolking tussen de middag heeft de productie voor de beste dag van het jaar toch net geremd.
Morgen wat mínder weer geloof ik.
Kijken of in ieder geval de dagtarget erin zit
Eerste dagje dit jaar boven de 5 Wh/Wp.
Valt niet tegen zolang ik nog niet volledig boven de schaduw van de buren uit ben.
90% pro rata ga ik vermoedelijk wel halen deze maand en dan volgen de 5 maanden waar de opbrengst gehaald moet worden.
[ Voor 6% gewijzigd door TWyk op 25-03-2017 19:56 ]
(vandaag op positie 4 van de tweakers.net lijst)
Een dergelijk verloop van de diverse curves
lijkt met niet bij een pv-installatie te passen.
Misschien een actiepunt voor Anton?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik weet dat in Nederland alles klein geschreven wordt, maar
je bedoelt waarschijnlijk
5 Wh/Wp
Wh is trouwens wat anders dan "w" (w als natuurkundige eenheid ken ik trouwens niet)
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
De zon mag voor mijn setjes nog een stukje hoger maar ben zeker niet ontevreden voor een dag in maart :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Gister vrijdag 23.330kWh 5.833kWh/kW
Beide erg tevreden mee..
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
In Almeer gaat het beter zie ik
Stiekem aan het snoeien geweest?
Gaat lekker zo!
Tikt wel lekker aan zo
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Nog 32 kWh om maart 2016 te evenaren ...
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Die vult het dagtotaal in van de vorige dag bij de dag van vandaag. Zo lijkt het in ieder geval. En dan telt het daarna gewoon verder..dunklefaser schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:37:
Heeft er iemand een idee wat bij de installatie "PisaPequeno" aan de hand zou kunnen zijn?
(vandaag op positie 4 van de tweakers.net lijst)
Een dergelijk verloop van de diverse curves
lijkt met niet bij een pv-installatie te passen.
Misschien een actiepunt voor Anton?
als ik het dagtarget maar binnen krijg is het goed ,
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
2250 WP Zuid PVoutput
Yup. De panelen deden het wel, maar ik kon maar van 8 van de 20 de logging uitlezen de afgelopen week. Vanochtend alles hersteld
Wat scheelde eraan ?TFHfony schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:28:
[...]
Yup. De panelen deden het wel, maar ik kon maar van 8 van de 20 de logging uitlezen de afgelopen week. Vanochtend alles hersteldDus... Let the sun shine enzo!
Losse kabel of was het een andere oorzaak ?
2250 WP Zuid PVoutput
De adapter van mijn antenne versterkerMdO82 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:52:
[...]
Wat scheelde eraan ?
Losse kabel of was het een andere oorzaak ?
Afgelopen maandagochtend viel ineens van een deel van de panelen (die op een andere groep zat) de logging weg. De Micro Inverters geven doormiddel van PLC hun data door aan een unit in de meterkast. Als deze is aangesloten in de meterkast zag ik de 8 panelen op de ene groep. Trok ik hem uit de meterkast en stak ik hem in een ander stopcontact in huis, zag ik de andere 12 panelen.
Ik kon wel zien in het apparaat wat de logging deed dat het PLC signaal erg zwak was, dus er was ergens een stoorzender gekomen. Afgelopen zaterdag een elektricien laten komen om te kijken of hij de oorzaak kon vinden (en gelijk wat andere karweitjes te laten doen), maar die vond niets.
De goede man was een paar uur weg en toen: Geen internet & TV meer. Bleek de adapter van de antenneversterker overleden. Deze vervangen en ploep: Ineens verschenen alle inverters weer in de logging
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik heb inderdaad een "slimme" meter en ik heb de afgelopen week met de hand de meterstanden bijgehouden om te kijken of de panelen wel bleven werken en die heeft gelukkig wel alles goed geregistreerd. Allemaal netto terug-leverdagen deze week ;-)Speedy-Andre schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:29:
Dat doet me denken aan de niet zo slimme meter als je die hebt, check die ook even
Ik heb toen voorgerekend dat dit gemiddeld 137kWh per dag is en dat hij dan continu 5700W verbruikt
Ach, mijn verbruik is wel hoog hoor. In de wijk waar ik woon is geen gas dus alles gebeurt hier elektrisch. Van koken tot het verwarmen van het huis. Daarnaast heb ik 24/7 een leuke server thuis draaien, 2 koelkasten, centraal afzuigsysteem en de nodige apparatuur op standby. Mijn "sluipverbruik" is dan ook rond de 200W, dus zeg maar zo'n 5kWh per dag. Tel daar de warmtepomp/boiler bij op en de het elektrisch koken dan kom je zelfs op je meest energiezuinige dagen niet onder de 8kWh per dag uit. In de winter zijn er dagen dat er 40kWh/50kWh per dag doorheen gaan. Maar 137kWh is wel HEEEEL veel. Dat moet een leuke energierekening opleveren.Speedy-Andre schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:36:
Er is een topic over, ik zag dat iemand 50MWh per jaar verbuikte in een groot huis![]()
Ik heb toen voorgerekend dat dit gemiddeld 137kWh per dag is en dat hij dan continu 5700W verbruikt
Ach... Ik klaag verder niet. Ik heb mijn energierekening in de afgelopen 5 jaar van 13.000kWh zien dalen naar 5000kWh (door panelen en zuinigere apparaten) en komend jaar verwacht ik rond de 3500kWh uit te komen. En ik weiger aan comfort in te leveren.
TFHfony schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:12:
[...]
De adapter van mijn antenne versterker
Afgelopen maandagochtend viel ineens van een deel van de panelen (die op een andere groep zat) de logging weg. De Micro Inverters geven doormiddel van PLC hun data door aan een unit in de meterkast. Als deze is aangesloten in de meterkast zag ik de 8 panelen op de ene groep. Trok ik hem uit de meterkast en stak ik hem in een ander stopcontact in huis, zag ik de andere 12 panelen.
Ik kon wel zien in het apparaat wat de logging deed dat het PLC signaal erg zwak was, dus er was ergens een stoorzender gekomen. Afgelopen zaterdag een elektricien laten komen om te kijken of hij de oorzaak kon vinden (en gelijk wat andere karweitjes te laten doen), maar die vond niets.
De goede man was een paar uur weg en toen: Geen internet & TV meer. Bleek de adapter van de antenneversterker overleden. Deze vervangen en ploep: Ineens verschenen alle inverters weer in de loggingWaarschijnlijk heeft de adapter tijdens zijn overlijden afgelopen week de boel dus aardig verstoord qua PLC communicatie ;-)
Maar goed het werkt allemaal weer
2250 WP Zuid PVoutput
Percentage van een zgn. maandtarget zegt eigenlijk niet zo veel.backupdevice schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:16:
Zit op 103% van target. Vanaf nu Februari goedmaken
Het is sterk afhankelijk van wat je wilt bereiken/ wat je verwacht,
mij (en anderen?) zegt zo'n percentage zonder verwijzing naar
je installatie op pvoutput? helemaal niets.
Als iemand vandaag (aan het eind van de maand!) het gemiddelde! dagtargetMisterpc schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:40:
gelukkig het dagtarget van 13 KWh is binnen eens zien tot hoever ik vnadaag kom om de achterstand voor deze maand te verkleinen
niet zou halen is er een serieus probleem met de pv-installatie
Dat weet ik. Alleen voor mij is het jaar 1 dus een benchmark voor de komende jaren . Alles is nieuw.dunklefaser schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:08:
[...]
Percentage van een zgn. maandtarget zegt eigenlijk niet zo veel.
Het is sterk afhankelijk van wat je wilt bereiken/ wat je verwacht,
mij (en anderen?) zegt zo'n percentage zonder verwijzing naar
je installatie op pvoutput? helemaal niets.
Dus ik heb alles in pvgis ingesteld en daar kwam een guideline uit. Dat is mijn rode draad voor jaar 1. Voor de rest ben ik niet van het vergelijken want elk dak is anders.
[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 26-03-2017 16:26 ]
Dan is het wel nuttig, om inderdaad een idee te hebben of je installatie werkt al kan je dan nog beter op PVoutput een vergelijkbaar systeem zoeken om mee ... te vergelijkenbackupdevice schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:23:
[...]
Dat weet ik. Alleen voor mij is het jaar 1 dus een benchmark voor de komende jaren . Alles is nieuw
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hier is de dag target hoger aan het eind van de maand dan aan het begin.dunklefaser schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:14:
[...]
Als iemand vandaag (aan het eind van de maand!) het gemiddelde! dagtarget
niet zou halen is er een serieus probleem met de pv-installatie.
Trouwens....de vloerverwarming staat hier sinds 21 maart al uit, door het zonnige weer. Zo vroeg in het jaar ben ik niet eerder geweest. Hoop hem voor 1 oktober ook niet meer aan te zetten, behoudens vloerkoeling dan, bij hele warme dagen.
[ Voor 35% gewijzigd door Apeldoorn op 26-03-2017 17:24 ]
Ja, of gewoon een probleem met het weer, hier vandaag pas zon vanaf 15:00dunklefaser schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:14:
[...]
Als iemand vandaag (aan het eind van de maand!) het gemiddelde! dagtarget
niet zou halen is er een serieus probleem met de pv-installatie.
@Rol-Co Niet alleen daar, maar ook hier in WijchenRol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:56:
[...]
Hier is de dag target hoger aan het eind van de maand dan aan het begin.
[afbeelding]
Rond deze tijd is de verandering van de insolation per dag het grootst - maar dat wist je al.
Da's nou vette pech - had ik niet verwacht voor jouw locatie in Biddinghuizen.noo schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:42:
[...]
Ja, of gewoon een probleem met het weer, hier vandaag pas zon vanaf 15:00. Is even wennen na 4 dagen van 5,9 kWh/kWp op rij.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Waar komen die dagelijks aangepaste targets vandaan?Rol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 16:56:
[...]
Hier is de dag target hoger aan het eind van de maand dan aan het begin.
Ik zit vandaag op 160% van mijn dagtarget op pvoutput maar dat is een een flat target voor de maand en is aan het eind van deze maand gewoon te laag.
[ Voor 21% gewijzigd door TWyk op 26-03-2017 20:11 ]
Dat de dag wat langer duurt vanaf vandaag zal wel geholpen hebben :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Bij mij duurt de dag maar 24 uurthido schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:01:
Het leek vanochtend niet veel te worden maar toch uiteindelijk 3.85kWh/kWp behaald.
Dat de dag wat langer duurt vanaf vandaag zal wel geholpen hebben :-)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Pruttelt lekker door zo
Tja, als ik dat uit moet gaan leggen...
Kan makkelijk, de dag duurt net zolang, maar wij moesten zonodig met de tijd rommelen
2250 WP Zuid PVoutput
Van mij mag je want ik weet niet wat je bedoeld.
Is het dat vandaag de zomertijd is ingegaan zodat het een uur langer licht is (het is in de morgen toch ook een uur later licht?)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat krijg je adh van de estimate die ik heb ingevuld bij pvoutput.TWyk schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:52:
Redelijke dag wel 13,8kWh met 4,759Wh/Wp
[...]
Waar komen die dagelijks aangepaste targets vandaan?
Ik zit vandaag op 160% van mijn dagtarget op pvoutput maar dat is een een flat target voor de maand en is aan het eind van deze maand gewoon te laag.
Ik heb ook estimates ingevuld op pvoutput maar ik krijg een fixed dagtarget voor de hele maandRol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:16:
[...]
Dat krijg je adh van de estimate die ik heb ingevuld bij pvoutput.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb baat bij middag zon.klump4u schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:15:
[...]
Van mij mag je want ik weet niet wat je bedoeld.
Is het dat vandaag de zomertijd is ingegaan zodat het een uur langer licht is (het is in de morgen toch ook een uur later licht?)
Met de wintertijd zou dat namiddag zonnetje korter geduurd hebben.
Vandaar dat ik zei dat het wel geholpen zou hebben doordat de dag langer duurde.
Had wellicht wat duidelijker geformuleerd kunnen worden.
Dat was mij ook al opgevallen in PVOutputTWyk schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:21:
[...]
Ik heb ook estimates ingevuld op pvoutput maar ik krijg een fixed dagtarget voor de hele maand
Maar wellicht kan het ook niet anders
[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 26-03-2017 20:27 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Je weet wel dat de zon en je panelen zich weinig aantrekken van deze zomer en wintertijd?thido schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:25:
[...]
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb baat bij middag zon.
Vandaar dat ik zei dat het wel geholpen zou hebben doordat de dag langer duurde.
Totaal 10.95 kWh met 3.44 kWh/kWp binnen gehaald.
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Ik heb een set op zuid-west liggen maar ik zie geen verschil in gisteren en vandaag.thido schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:25:
[...]
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb baat bij middag zon.
Had je dat wel verwacht?klump4u schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:39:
[...]
Ik heb een set op zuid-west liggen maar ik zie geen verschil in gisteren en vandaag.
Theoretisch niet nee.Rol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:35:
[...]
Je weet wel dat de zon en je panelen zich weinig aantrekken van deze zomer en wintertijd?
Tis meer een gevoels kwestie op de dag van omschakeling. Als dan pas om drie uur de zon gaat schijnen is het prettig dat het wat langer licht blijft dan de dag ervoor :-)
Nee, niet verwacht, ik heb er ook nooit op gelet of het wat uitmaakt eigenlijk (volgens mij niet)
Edit, lees net hierboven dat het een gevoel is (goed gevoel is altijd prettig)
[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 26-03-2017 20:50 ]
http://pvoutput.org/compa...9&df=20170325&dt=20170326klump4u schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:47:
[...]
Nee, niet verwacht, ik heb er ook nooit op gelet of het wat uitmaakt eigenlijk (volgens mij niet)
Edit, lees net hierboven dat het een gevoel is (goed gevoel is altijd prettig)
Alleen dit.
Ligt het nou aan mij of heeft het systeem dat je linkt geen zomertijdverschuiving doorgemaakt?
Hier is het gewoon zo:
http://pvoutput.org/compa...8&df=20170325&dt=20170326
Wanneer gaan ze die ongein nou eens afschaffen
Dan bedoel je het systeem van @klump4u ?Jerrythafast schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:07:
[...]
Ligt het nou aan mij of heeft het systeem dat je linkt geen zomertijdverschuiving doorgemaakt?
Hier is het gewoon zo:
2250 WP Zuid PVoutput
Lijkt het op ja, zal met de ingestelde timezone te maken hebben, het systeem is van klumpJerrythafast schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:07:
[...]
Hier is het gewoon zo:
Verder nu 100% Pro Rata, wat mooi is gezien het feit dat de 1e 10 dagen van deze maand er 25% Wp op het dak lag, dus... TFH is ernstig tevreden.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
het lijkt dus ook wel heel erg moeilijk te worden om de prognose aan productie nog binnen te krijgen deze maand , nog 90 KWh nodig deze maand en dat in 5 dagen ... de piek dag van deze maand lag op 22 KWh hopen dat vandaag en morgen ongestoord blijven dan heb ik een groot deel alvast binnen .
De afgelopen dagen (muv gisteren) heeft wel behoorlijk opgeleverd zodat de achterstand behoorlijk weggewerkt is.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
1 PVoutput . Dongen NB
Of het vandaag een record dag wordt moet ik nog even afwachten. Theoretisch gezien wordt het een 26.7 kWh (5.4Wh/Wp) en dat is dan inderdaad een record voor deze maand. Maar ik sta nu nog op 26.1 en er druppelt nog wat binnen. Desondanks pas op pagina 6 van het Tweakers team, maar dat is wel de normale plek voor mijn systeem.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nou inderdaad,TFHfony schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:22:
Het is inderdaad een zeer mooie parabool op PVOutput
TWyk
Oh wacht...
...dat duurt nog een week of 2-3
Toch een prettige 4,897 Wh/Wp
[ Voor 17% gewijzigd door TWyk op 27-03-2017 19:19 ]
Beste dag ooit!reneeke1970 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:01:
In Brabant gaat het weer een record worden hoor
http://pvoutput.org/intra...1050&dt=20170326&gs=0&m=1
Maar (alle) paneeltjes liggen pas een dag...
(helaas niet mijn installatie.. maar heb het wel mogen uitzoeken
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2017 18:17 ]
Betreft 10 Trina 275wp full black panelen icm omnik 2k omvormer.
[ Voor 17% gewijzigd door r00kw0rst op 27-03-2017 18:21 ]
Is vrij normaal hoor. je panelen warmen op. en dan zakt het vermogen wat in.
In de zomer helemaal, maar dan zijn de dagen langer. Dat compenseert weer watt
Maar er komt denk ik ook niet meer dan 2200 watt uit die omvormer.
Max AC power: 2200 watt
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2017 18:30 ]
Moet ik nog 2kwh erbij pakken, en hij draait nog 1300w momenteel
Maar misschien iets te optimistisch
[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 27-03-2017 18:25 ]
Dit topic is gesloten.
![]()