Toch nieuwsgierig waarom je twee kabels van je MikroTik naar je switch hebt lopen?Wiebeltje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:14:
Na aanleiding van dit topic ben ik ook los gegaan op mijn meterkast.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wat zie je?
Bovenin een Fractal Design node 304 met Proxmox voor opslag (3x 3TB RAIDZ) en containers. Het is inmiddels al een oud beestje maar hij doet 't nog prima.
In de patch kast:
- MikroTik RB5009UG+S+IN
- TP-Link TL-SG108E
- Patch panel (CAT 6A door het huis)
- Hue bridge
- Aan de gele kabel hangt nog een Unifi AC-lite (passive POE helaas). De POE injector zit in de kast verstopt
Op termijn wil ik nog graag upgraden naar een POE+ switch. Waarschijnlijk doe ik dat tegen de tijd dat Ubiquity een WiFi 7 lite achtige AP op de markt brengt.
De RB5009 past NET in een 10" kast. Een normaal legbord past ie niet in. De officiele rackmount kit zou volgens een Reddit post met wat wrikken ook moeten passen maar ik vond die enigzsinds duur + zonde dat je de helft weer weg moet gooien. Ik ben uitgekomen op dit legbord uit twee delen. De router als eerste monteren is wel een must
Ik zou het ook wel vet vinden om een 1 of 2u servertje in het rack te kunnen plaatsen op basis van een ITX intel N100 bordje of zo met 19v input maar ik heb er nog geen use-case voor. Vervanging voor mijn NAS zou misschien kunnen maar dat voelt vooral zonde van het geld.
Hoe stom het ook klinkt: twee aansluitingen per kamer. Minimaal. Woonkamer, slaapkamers, washok etc. Overleg met de partij die het implementeert - minimaal CAT6(a). Hou daar toezicht op.leeri003 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:46:
Ben met nieuwbouw bezig
Echt, je bent jezelf later dankbaar.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
@TrustTheCats
My-life schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Met folie afgeschermde UTP-kabel is onnodig en maakt de installatie moeilijker.
Uitgaande van een huis van 5.5 x 10 meter waarbij de meterkast aan de zijkant in het midden zit en de netwerk aansluitingen in de verre hoeken schat ik in dat je ongeveer 100 meter kabel nodig zult hebben.
Bijvoorbeeld:
CAT5E á € 48,16 - https://www.sandervunderi...1583e-doos-100-meter.html
CAT6 á € 69,13 - https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
Ben momenteel naar van die slimline netwerkkabels aan het kijken, voornamelijk omdat deze netter zijn weg te werken in krappe bochten omdat ze veel flexibeler zijn en ik een haakse bocht moet maken in 2 a 3cm ruimte.
Extra complicatie is dat ik door een muur heen moet en dus aan één kant de connector eraf moet knippen maar het lijkt erg lastig te zijn om connectoren te vinden die je op dunne aders kan zetten.
Kleinste ader diameter die ik tot nu toe heb kunnen vinden is AWG28:
Aangezien de meeste slim netwerkkabel AWG30 of hoger is was het even zoeken naar een versie voorzien van AWG28 aders maar wel wat gevonden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mwYc2r2b1YQ15WhAj869jLlf.jpg?f=user_large)
Liefst zou ik echter FTP hebben, die hebben ze ook van ACT:
Maar tot mijn verbazing hebben deze flink dunnere aders, AWG32 ipv 28, maar toch hebben ze een hogere rating (6A ipv 6) en een hogere bandbreedte (500MHz ipv 250MHz).
Zit dat dan puur in de folie om de aders heen en de strakkere twist die ze in de aderparen leggen?
Extra complicatie is dat ik door een muur heen moet en dus aan één kant de connector eraf moet knippen maar het lijkt erg lastig te zijn om connectoren te vinden die je op dunne aders kan zetten.
Kleinste ader diameter die ik tot nu toe heb kunnen vinden is AWG28:
- RJ45 krimp connectoren (STP) voor CAT5/5e netwerkkabel (vast):
“geschikt voor AWG26-28 kabel met vaste aders (solid)”
edit:
Kom er net achter dat ze ook RJ45 connectoren hebben voor stranded aders:
(CCGP89301TP) RJ45 krimp connectoren (UTP) voor CAT5/5e netwerkkabel (flexibel):”voor AWG26-28 kabel met flexibele aders”
Dus of de hieronder genoemde ACT slimline patchkabel nu solid of stranded aders heeft maakt dan niet meer uit, kan de geschikte connector erbij kopen. Heb de vraag uit staan welke van de twee de kabel nu eigenlijk heeft.
Weet ook dat dit CAT5/5e connectoren zijn en de kabel CAT6 is maar het is voor het aansluiten van een IP camera die op 100Mbit of 1Gbit gaat draaien (heb het specifiek model nog niet gekozen) dus dat met met 5e geen probleem
Kom er net achter dat ze ook RJ45 connectoren hebben voor stranded aders:
(CCGP89301TP) RJ45 krimp connectoren (UTP) voor CAT5/5e netwerkkabel (flexibel):”voor AWG26-28 kabel met flexibele aders”
Dus of de hieronder genoemde ACT slimline patchkabel nu solid of stranded aders heeft maakt dan niet meer uit, kan de geschikte connector erbij kopen. Heb de vraag uit staan welke van de twee de kabel nu eigenlijk heeft.
Weet ook dat dit CAT5/5e connectoren zijn en de kabel CAT6 is maar het is voor het aansluiten van een IP camera die op 100Mbit of 1Gbit gaat draaien (heb het specifiek model nog niet gekozen) dus dat met met 5e geen probleem
Aangezien de meeste slim netwerkkabel AWG30 of hoger is was het even zoeken naar een versie voorzien van AWG28 aders maar wel wat gevonden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mwYc2r2b1YQ15WhAj869jLlf.jpg?f=user_large)
- ACT Witte 5 meter LSZH U/UTP CAT6 datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren.
In de specificaties van de fabrikant staat “Volledig koperen 28AWG geleiders en 50µ vergulde RJ-45 contacten”
Maar tot mijn verbazing hebben deze flink dunnere aders, AWG32 ipv 28, maar toch hebben ze een hogere rating (6A ipv 6) en een hogere bandbreedte (500MHz ipv 250MHz).Zit dat dan puur in de folie om de aders heen en de strakkere twist die ze in de aderparen leggen?
[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 23-06-2024 21:51 ]
Als je je eigen link bezoekt staat er in de laatste alinea dit:Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:12:
[Afbeelding: ACT LSZH U/FTP CAT6A datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren (Art nr. DC7005)]Maar tot mijn verbazing hebben deze flink dunnere aders, AWG32 ipv 28, maar toch hebben ze een hogere rating (6A ipv 6) en een hogere bandbreedte (500MHz ipv 250MHz).
Zit dat dan puur in de folie om de aders heen en de strakkere twist die ze in de aderparen leggen?
Oftewel ze zullen het wel hebben laten testen en dat het is goedgekeurd bij deze normHoewel de ISO/IEC en de TIA-normen het gebruik van patchsnoeren tussen 22 en 28 AWG voorschrijven, is het mogelijk om 32 AWG-patchkabels te gebruiken. Dit zorgt voor een hogere demping, met name bij hogere frequenties.
Met betrekking tot stekkers knijpen op patchkabel.. kant en klaar, en dan het gat maar iets ruimer maken en evt later opvullen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Tijdje terug een stel ACT slimline utp kabels gekocht.Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:12:
Ben momenteel naar van die slimline netwerkkabels aan het kijken, voornamelijk omdat deze netter zijn weg te werken in krappe bochten omdat ze veel flexibeler zijn en ik een haakse bocht moet maken in 2 a 3cm ruimte.
Kleinste ader diameter die ik tot nu toe heb kunnen vinden is AWG28:Aangezien de meeste slim netwerkkabel AWG30 of hoger is was het even zoeken naar een versie voorzien van AWG28 aders maar deze wel wat gevonden:
- RJ45 krimp connectoren (STP) voor CAT5/5e netwerkkabel (vast):
“geschikt voor AWG26-28 kabel met vaste aders (solid)”
[Afbeelding: ACT LSZH U/UTP CAT6 datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren (Art nr. DC9005)]Zou goed moeten gaan lijkt me, maar iemand hier ervaring met het aanknijpen van connectoren aan slimline kabels?
- ACT Witte 5 meter LSZH U/UTP CAT6 datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren.
In de specificaties van de fabrikant staat “Volledig koperen 28AWG geleiders en 50µ vergulde RJ-45 contacten”
[Afbeelding: ACT LSZH U/FTP CAT6A datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren (Art nr. DC7005)]Maar tot mijn verbazing hebben deze flink dunnere aders, AWG32 ipv 28, maar toch hebben ze een hogere rating (6A ipv 6) en een hogere bandbreedte (500MHz ipv 250MHz).
Geen idee of dit bij alle slimline kabels is, maar die ik heb zijn inderdaad lekker dun maar vreselijk stug en bijna niet om een hoek te buigen.
Het viel mij ook tegen want ik had ze juist gekocht omdat ze soepel zouden zijn.Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:42:
[...]
Interessant om te horen!
Dat ze niet soepel zijn is een tegenvaller om te horen want ging mij juist daarom, maar beter dat ik het nu hoor.
Mogelijk dat het dan toch massieve aders zijn.
Welke ACT slimline kabels heb jij?
De U/UTP of de U/FTP?
Op YouTube zag ik slimline kabels die zo slap als gekookte spaghetti waren, die van mij zijn dat dus niet.
Ik heb de ACT FTP slimline Cat6a (gekocht bij routershop.nl)
[ Voor 6% gewijzigd door EverLast2002 op 22-06-2024 17:01 ]
Dat hoopte ik ook inderdaadEverLast2002 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:57:
[...]
Het viel mij ook tegen want ik had ze juist gekocht omdat ze soepel zouden zijn.
Op YouTube zag ik slimline kabels die zo slap als gekookte spaghetti waren, die van mij zijn dat dus niet.
Ah, dat zijn de FTP kabels, ik keek naar de ACT slimline UTP cat6 kabel, hopelijk zijn die soepeler omdat er daar geen folie omheen zit wat bij cat6A om elk aderpaar zit als ik me niet vergisIk heb de ACT FTP slimline Cat6a (gekocht bij routershop.nl)
Uiteindelijk op advies van de kabelshop een flexline netwerkkabel gekocht, normale dikte maar wel een stuk flexibeler.
Is een cat6A S/FTP kabel met AWG 26/7 aders dus ook makkelijker een RJ45 connector voor te vinden.
Uiteindelijk voor deze gegaan: RJ45 toolless connector voor F/UTP / S/FTP CAT6a netwerkkabel.
![VALUE Field connector RJ-45 Cat.6A (Class EA), STP [26.99.0373] VALUE Field connector RJ-45 Cat.6A (Class EA), STP [26.99.0373]](https://tweakers.net/i/_Mmn4Chdt3ieHDTN-7ytKKC53_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lswPPp3SKmO8czOCn2KLZRu8.jpg?f=user_large)
Wel prijzig met €6 maar gelukkig heb ik er maar 1 nodig en toolless is ook wel handig.
Is een cat6A S/FTP kabel met AWG 26/7 aders dus ook makkelijker een RJ45 connector voor te vinden.
Uiteindelijk voor deze gegaan: RJ45 toolless connector voor F/UTP / S/FTP CAT6a netwerkkabel.
![VALUE Field connector RJ-45 Cat.6A (Class EA), STP [26.99.0373] VALUE Field connector RJ-45 Cat.6A (Class EA), STP [26.99.0373]](https://tweakers.net/i/_Mmn4Chdt3ieHDTN-7ytKKC53_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lswPPp3SKmO8czOCn2KLZRu8.jpg?f=user_large)
Wel prijzig met €6 maar gelukkig heb ik er maar 1 nodig en toolless is ook wel handig.
Iemand hier nog tips voor 20cm patchkabels cat6a in diverse kleuren? Wil niet zelf connectors gaan knijpen.
ehhhh..HOI
Exact 20 niet, hier wel 15 & 25cmkrizzziz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:10:
Iemand hier nog tips voor 20cm patchkabels cat6a in diverse kleuren? Wil niet zelf connectors gaan knijpen.
https://www.netwerkproduc...%20in%20meter=0.25m,0.15m
Hey allemaal,
Ik hoop dat dit de goede plek is om dit te vragen, als dat niet zo is dan hoor ik graag waar ik dat wel kan doen
Ik wil graag een aantal nieuwe kabels in mijn huis trekken, maar wat ik precies moet hebben. Voor nu kwam ik uit op Cat 6a kabels, waarmee ik als het goed is de komende jaren prima mee uit de voeten kan. Alleen kwam ik hier nog verschillende types tegen, nameljik kabels met een vaste en flexibele kern, en daarbinnen ook weer verschillende types, zoals U-UTP en S-FTP.
Nu heb ik een beetje rondgekeken en geloof ik dat ik het beste een kabel met vaste kern kan gebruiken, omdat ik alles toch door de muren trek (ik heb ook een LSA tang, dus aansluiten zou moeten lukken). Ook is het verschil in prijs tussen U-UTP en S-FTP voor mij niet relevant. Ik heb ongeveer 25-30m nodig en het scheelt 30 cent per meter, dus voor minder dan een tientje maakt dat voor mij het verschil niet. Wel kwam met wat zoeken op google naar boven dat S-FTP als voordeel heeft dat er minder effect van buitenaf zou kunnen zijn, en dat een aarding nodig is in combinatie met een geschikte RJ45 connector.
Dat is ongeveer waar mijn kennis eindigt en ik jullie hulp nodig heb. Op het moment heb ik het standaard Odido glasvezel modem (Zyxel T-56, volgens https://www.odido.nl/inte...zel/wat-zit-er-in-de-doos) en deze lijkt mij redelijk voldoende voor mijn gebruik nu (glasvezelaansluiting is 2 Gbit/s, heb de kabel ook een beetje op de toekomst uitgekozen). Is deze geschikt voor het gebruik van een S-FTP kabel of kan ik dan beter voor U-UTP kan gaan?
Ik hoop dat dit de goede plek is om dit te vragen, als dat niet zo is dan hoor ik graag waar ik dat wel kan doen
Ik wil graag een aantal nieuwe kabels in mijn huis trekken, maar wat ik precies moet hebben. Voor nu kwam ik uit op Cat 6a kabels, waarmee ik als het goed is de komende jaren prima mee uit de voeten kan. Alleen kwam ik hier nog verschillende types tegen, nameljik kabels met een vaste en flexibele kern, en daarbinnen ook weer verschillende types, zoals U-UTP en S-FTP.
Nu heb ik een beetje rondgekeken en geloof ik dat ik het beste een kabel met vaste kern kan gebruiken, omdat ik alles toch door de muren trek (ik heb ook een LSA tang, dus aansluiten zou moeten lukken). Ook is het verschil in prijs tussen U-UTP en S-FTP voor mij niet relevant. Ik heb ongeveer 25-30m nodig en het scheelt 30 cent per meter, dus voor minder dan een tientje maakt dat voor mij het verschil niet. Wel kwam met wat zoeken op google naar boven dat S-FTP als voordeel heeft dat er minder effect van buitenaf zou kunnen zijn, en dat een aarding nodig is in combinatie met een geschikte RJ45 connector.
Dat is ongeveer waar mijn kennis eindigt en ik jullie hulp nodig heb. Op het moment heb ik het standaard Odido glasvezel modem (Zyxel T-56, volgens https://www.odido.nl/inte...zel/wat-zit-er-in-de-doos) en deze lijkt mij redelijk voldoende voor mijn gebruik nu (glasvezelaansluiting is 2 Gbit/s, heb de kabel ook een beetje op de toekomst uitgekozen). Is deze geschikt voor het gebruik van een S-FTP kabel of kan ik dan beter voor U-UTP kan gaan?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393EpicPig schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:58:
Hey allemaal,
Het gaat er deze vakantie dan uiteindelijk van komen: de bekabeling gaat vervangen worden.
Ik heb een Netgear MS510TXM managed switch en ik zie dat er af en toe CRC errors zijn. Ik denk dat dat een gevolg is van 2x Cat. 6 U/UTP kabels door dezelfde buis en dan gecombineerd met een UTP koppelbusje in de meterkast omdat ik destijds bij de aanleg een kabel niet lang genoeg had gemaakt, toen ik overstapte op een Cat. 6 patchpanel haalde ik dat niet en had ik een koppelstukje nodig.
Gelukkig heb ik tegenwoordig geen Ziggo meer dus ik hoef naar de woonkamer geen twee kabels door één buis meer te trekken, de coax kan eruit zodat iedere nieuwe Cat. 6A F/UTP kabel door een eigen buis kan. Netjes i.c.m. een Cat. 6A inbouwelement.
Naar mijn slaapkamer toe, waar mijn PC staat, zie ik nooit CRC errors dus voorlopig laat ik de Cat. 6 kabel daar zitten want het is meer werk om die kabel te vervangen i.v.m. een kast die in de weg staat.
Ik ben van plan Belden 10GXE00D Cat. 6A F/UTP te gaan gebruiken dus kabeltechnisch zit dat wel snor. Nu alleen nog even een fatsoenlijk Cat. 6A patchpanel zoeken welke ik plat tegen de muur kan monteren. Helaas geen ruimte voor een rack in de meterkast, anders had ik wat meer keuze gehad.
-- Edit: https://www.netwerkwinkel...s-shielded-Desktop-black/ lijkt me prima toch?
-- Edit #2: @Ben(V) zou je mij afraden om Cat. 6A F/UTP te pakken? In de bestaande situatie met Cat. 6 U/UTP zijn er soms CRC errors namelijk. Als je denkt dat Cat. 6A U/UTP goed genoeg is (ik zou dan Belden 1683ENH pakken) is dat natuurlijk wat goedkoper. Maar als ik toch F/UTP gebruik hoeft de aarding alleen bij het patchpanel plaats te vinden toch?
Ik heb een Netgear MS510TXM managed switch en ik zie dat er af en toe CRC errors zijn. Ik denk dat dat een gevolg is van 2x Cat. 6 U/UTP kabels door dezelfde buis en dan gecombineerd met een UTP koppelbusje in de meterkast omdat ik destijds bij de aanleg een kabel niet lang genoeg had gemaakt, toen ik overstapte op een Cat. 6 patchpanel haalde ik dat niet en had ik een koppelstukje nodig.
Gelukkig heb ik tegenwoordig geen Ziggo meer dus ik hoef naar de woonkamer geen twee kabels door één buis meer te trekken, de coax kan eruit zodat iedere nieuwe Cat. 6A F/UTP kabel door een eigen buis kan. Netjes i.c.m. een Cat. 6A inbouwelement.
Naar mijn slaapkamer toe, waar mijn PC staat, zie ik nooit CRC errors dus voorlopig laat ik de Cat. 6 kabel daar zitten want het is meer werk om die kabel te vervangen i.v.m. een kast die in de weg staat.
Ik ben van plan Belden 10GXE00D Cat. 6A F/UTP te gaan gebruiken dus kabeltechnisch zit dat wel snor. Nu alleen nog even een fatsoenlijk Cat. 6A patchpanel zoeken welke ik plat tegen de muur kan monteren. Helaas geen ruimte voor een rack in de meterkast, anders had ik wat meer keuze gehad.
-- Edit: https://www.netwerkwinkel...s-shielded-Desktop-black/ lijkt me prima toch?
-- Edit #2: @Ben(V) zou je mij afraden om Cat. 6A F/UTP te pakken? In de bestaande situatie met Cat. 6 U/UTP zijn er soms CRC errors namelijk. Als je denkt dat Cat. 6A U/UTP goed genoeg is (ik zou dan Belden 1683ENH pakken) is dat natuurlijk wat goedkoper. Maar als ik toch F/UTP gebruik hoeft de aarding alleen bij het patchpanel plaats te vinden toch?
[ Voor 23% gewijzigd door Wildfire op 22-07-2024 10:22 ]
Gebruik unshielded CAT 6 (dus U/UTP) met stugge aders en monteer het af op wcd of patchpanel.EpicPig schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:58:
Hey allemaal,
Nooit RJ45's aanknijpen dat levert zeker op den duur prutswerk.
Aansluiten doe je vanaf de wcd met kant en klaar gekochte patchkabels.
Cat 6 kan tot lengtes van 55m een snelheid van 10GBps aan dus zeker toekomst bestendig.
Shielding is volkomen nutteloos en maak de kabel alleen maar dikker en moeilijker te verwerken, de twist in de aderparen zorgt ervoor dat storing van buiten absoluut geen invloed hebben.
Tevens moet je dan ook nog zeer zorgvuldig aarden om aardlussen en/of common mode spanningen te voorkomen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hier in huis ligt nog voldoende Cat5e UTP, patch, met geknepen stekkers, en dat werkt voor zover ik weet nog steeds prima. Als een Cat6 UTP kabel issues geeft zou ik dus uit gaan van of een rotte kabel (fysieke beschadiging of iets dergelijks), slecht geknepen stekkers (als die er aan zitten) of anderszins slecht aangesloten (op LSA bv dan), of andere zaken (in jouw geval mogelijk het koppelstukje etc).Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:46:
Het gaat er deze vakantie dan uiteindelijk van komen: de bekabeling gaat vervangen worden.
En v.w.b F/STP vs UTP. Problemen die opgelost worden door shielding zul je alleen krijgen als je de kabel direct naast een stroomkabel legt. En dat mag al niet (of de stroomkabel moet dubbel geïsoleerd zijn, of de stroomdraden moeten in een aparte buis). En mogelijk heb je zelfs bij stroomdraden door dezelfde buis als UTP geen problemen omdat 230V "te laag" is?
Of je vervolgens Cat6 of Cat6a neemt is aan jou. 6 kan, en is zoals aangegeven geschikt voor 10Gbit/s (minimaal) tot 55 meter (een kabel die dit niet kan voldoet niet aan de specificatie en zou dus niet als Cat6 verkocht mogen worden). En mogelijk / waarschijnlijk werkt het ook nog wel over langere afstanden. 6a moet de kabel 10Gbit/s tot 100m kunnen. Maar die afstand heb je waarschijnlijk niet tussen woonkamer en switch.
En je zou ook kunnen kijken naar het koppelstukje verhaal. Als je nu stekkers op de bestaande (stugge?) kabel hebt geknepen om er een RJ45 koppelstuk tussen te doen kan het ook al zijn dat de stekkers niet geschikt zijn voor de kabel ("standaard" zet je een stekker aan een soepele patchkabel, niet aan een stugge installatiekabel. En een stekker kan alleen compatible zijn met soepele kabel). En voor stuggr kabel heb je ook lasdoosjes met 2x een LSA strook die met elkaar verbonden is. Dat voorkomt heel wat iffy overgangen (geknepen stekkers, stekker in koppelblokje, ...).
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 22-07-2024 10:53 ]
crc errors komen niet van de kabel dat is onmogelijk.Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:46:
Shielding is echt alleen van belang als je bundels kabels hebt liggen, zoals in gebouwen bekabeling.
De kabels kunnen elkaar dan gaan beïnvloeden door de zogenaamde "Alien Next" storing, dat kan dus alleen door meerdere andere netwerkkabels in een bundel en helemaal nooit door andere externe stoorbronnen.
De twist in de aderparen en het feit dat het een gebalanceerde lijn is zorgt ervoor dat elke storing op de ene ader precies tegenovergesteld op de andere ader komt waardoor ze elkaar opheffen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Prima, dan ga ik voor de Cat. 6A U/UTP van Belden.Ben(V) schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:35:
[...]
crc errors komen niet van de kabel dat is onmogelijk.
Shielding is echt alleen van belang als je bundels kabels hebt liggen, zoals in gebouwen bekabeling.
De kabels kunnen elkaar dan gaan beïnvloeden door de zogenaamde "Alien Next" storing, dat kan dus alleen door meerdere andere netwerkkabels in een bundel en helemaal nooit door andere externe stoorbronnen.
De twist in de aderparen en het feit dat het een gebalanceerde lijn is zorgt ervoor dat elke storing op de ene ader precies tegenovergesteld op de andere ader komt waardoor ze elkaar opheffen.
Waarom zou je voor Cat 6A gaan en niet gewoon voor Cat 6? De Cat 6 kabel is veel beter hanteerbaar dan Cat 6A.Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:10:
[...]
Prima, dan ga ik voor de Cat. 6A U/UTP van Belden.
Belangrijker is om erop te letten dat het 100% koper is.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Als ik dan toch al bezig ga om bestaande bekabeling te vervangen dan wil ik het, binnen redelijke grenzen, zo goed mogelijk doen. Ik ga dan liever voor Cat. 6A wat officieel voor 10 gigabit is ontwikkeld.DutchKel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:37:
[...]
Waarom zou je voor Cat 6A gaan en niet gewoon voor Cat 6? De Cat 6 kabel is veel beter hanteerbaar dan Cat 6A.
Belangrijker is om erop te letten dat het 100% koper is.
Daarnaast verwacht ik niet echt problemen met Cat. 6A door de buis heen te krijgen, ik heb er destijds 2x Cat. 6 doorheen gekregen (met wat moeite) dus een enkele Cat. 6A verwacht ik dan niet echt een probleem mee te krijgen.
Ik ga voor Belden 1683ENH Cat. 6A U/UTP. Dat moet prima zijn.
Ga dan voor Cat 7Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:24:
[...]
Als ik dan toch al bezig ga om bestaande bekabeling te vervangen dan wil ik het, binnen redelijke grenzen, zo goed mogelijk doen. Ik ga dan liever voor Cat. 6A wat officieel voor 10 gigabit is ontwikkeld.
Voor de duidelijkheid. Dat bedoel ik niet serieus
Kijk is bijkrizzziz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:10:
- https://internetkabel.nl/collections/cat6a-kabels
of bij https://www.utp-kabel.nl/cat6a-kabels/
Zie niet zo snel 20 centimeter specificiek, maar wel 0,15m of 0,25m.
Bijna alle kwalitatieve Cat. 6A kabels worden op een rol geleverd. Daarnaast heb ik een voorkeur voor het merk Belden wat gewoon echt goede kwaliteit is.Superhuuper schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:13:
[...]
Is een alternatief niet om de drum terug te sturen en nieuwe kabel (in doos) te bestellen?
Dan kan je de drum roller a €100 ook gelijk weer annuleren.
Hopelijk weet iemand nog een alternatieve manier waarop ik die rol toch kan gebruiken, want gewoon neerzetten gaat 'm niet worden, die kabel rolt dan echt niet af.
Is de niko Hydro serie dan niet iets?Ferra schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:40:
Weet iemand een mooie blindplaat voor een elektrapunt op de buitenmuur (elektra gaat eruit, utp erin) waar ik netjes 2 cat6 kabels door kan leiden middels nette gootjes op de buitengevel?
Blindplaat: https://www.niko.eu/nl-nl...01-56d1-a698-85ea7376d7e2
Dan het bijbehorende doosje er nog bij...
Ik heb het vaak gedaan (voordat ik kabel rollers had) met een bezemsteel door de rol heen, dan leg je de rol(len) op 2 stoelen oid en klaar, rollen hangen vrij dan en je kunt je ding doenWildfire schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:30:
[...]
Bijna alle kwalitatieve Cat. 6A kabels worden op een rol geleverd. Daarnaast heb ik een voorkeur voor het merk Belden wat gewoon echt goede kwaliteit is.
Hopelijk weet iemand nog een alternatieve manier waarop ik die rol toch kan gebruiken, want gewoon neerzetten gaat 'm niet worden, die kabel rolt dan echt niet af.
Nog even een terugkoppeling omtrent 3M Lub-I: Het is allemaal heel vlotjes verlopen. Eerst de oude KPN lijn eruit getrokken. Die brak helaas, maar gelukkig wilde de trekveer wel van eind tot eind erdoor zonder problemen. Ik heb toen al wat smering meegedaan, zodat het trekken van de Cat.6A kabel makkelijker zou gaan. Toen de buurman erbij gehaald en met een porto en veel smering de Cat.6A kabel erdoorheen gejast. Was in ca 10 à 15 minuten klaar.
Dit in contrast tot mijn bovenbuurman, die met geen mogelijkheid de kabel door zijn buis kreeg. Toch heel blij dat ik gelijk maar voor deze smering heb gekozen
ik kan het aanraden!
Ik weet echter niet of de tube van 200ml genoeg is om twee verdiepingen te overbruggen. Ik heb zelf ongeveer een derde à een halve fles van 950 gram gebruikt, denk ik.
Dit in contrast tot mijn bovenbuurman, die met geen mogelijkheid de kabel door zijn buis kreeg. Toch heel blij dat ik gelijk maar voor deze smering heb gekozen
Ik weet echter niet of de tube van 200ml genoeg is om twee verdiepingen te overbruggen. Ik heb zelf ongeveer een derde à een halve fles van 950 gram gebruikt, denk ik.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Goedemorgen allemaal!
Een korte vraag. Ik ga over een aantal weken over naar een nieuwbouwwoning. Nu wil ik direct gaan beginnen met het trekken van UTP kabels door de loze leidingen, maar wat zeggen jullie, CAT6 of CAT6A?
Hoor het graag!
Een korte vraag. Ik ga over een aantal weken over naar een nieuwbouwwoning. Nu wil ik direct gaan beginnen met het trekken van UTP kabels door de loze leidingen, maar wat zeggen jullie, CAT6 of CAT6A?
Hoor het graag!
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Cat 6. M.i. voldoende toekomstvast en makkelijker te trekken dan 6a.blueman85 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:45:
Goedemorgen allemaal!
Hoor het graag!
Als het maar koperen installatiekabel van minimaal 24AWG is met massieve kern en goed afgewerkt dan kun je met beide gewoon prima 10Gbps halen, mits de apparatuur dat aankan. Mocht dan het prijsverschil klein zijn kun je prima voor CAT6a gaan.blueman85 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:45:
Goedemorgen allemaal!
Hoor het graag!
Voor kabels:blueman85 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:45:
Goedemorgen allemaal!
Hoor het graag!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393
Cat 6A is overbodig en dikker en dus lastiger te trekken.
En ook geen afscherming dat geeft alleen maar potentiële aardproblemen en voegt niets toe.
Neem gewoon Cat 6 Utp (AWG 23 of AWG 24) full koper met stugge aders.
En ook geen afscherming dat geeft alleen maar potentiële aardproblemen en voegt niets toe.
Neem gewoon Cat 6 Utp (AWG 23 of AWG 24) full koper met stugge aders.
[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2024 12:27 ]
Pak een goed merk cat 6 (Belden bijvoorbeeld). Dan kun je met een beetje fatsoen gewoon 2 kabels per buis trekken als het nodig is. Wel even glijmiddel voor kabels gebruiken.
Cat 6A maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee. Zowel met trekken van de kabels als afwerken van de kabels. Daarnaast bied het vrij weinig voordelen in een particuliere omgeving.
Ik heb zelf 6A van Panduit getrokken tijdens mijn verbouwing en doe dat echt nooit weer
. Eerste beste bocht gaat het trekken als een stuk stugger en dan moet je nog minimaal 1 of 2 bochten. De doosjes (40mm diep) kon je niet met fatsoen de Keystone in kwijt laat staan 2 stuks. Uiteindelijk heb ik al mijn geplande dubbelle aansluitingen aangepast naar enkele aansluitingen.
Paar maanden terug bij een kennis cat6 getrokken. Dubbele aansluiting in 1 doos zonder noemenswaardige problemen. Hun hadden gelukkig wel 50 mm diepe dozen en dat scheelt echt gigantisch.
Cat 6A maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee. Zowel met trekken van de kabels als afwerken van de kabels. Daarnaast bied het vrij weinig voordelen in een particuliere omgeving.
Ik heb zelf 6A van Panduit getrokken tijdens mijn verbouwing en doe dat echt nooit weer
Paar maanden terug bij een kennis cat6 getrokken. Dubbele aansluiting in 1 doos zonder noemenswaardige problemen. Hun hadden gelukkig wel 50 mm diepe dozen en dat scheelt echt gigantisch.
2. Nu zie ik het inderdaad, maar je weet (nog) niet wat voor keystones, zijn het koppel-keystones, cat5e, cat6 of cat6a keystones. Dit dus eerst navragen zou ik adviseren (en laat ze een linkje sturen welk product je dan exact krijgt).siddler schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:57:
[...]
1. Daar was ik helaas al bang voor...
2. Jouw voorstel zou inderdaad mijn alternatief zijn. Maar in de specificaties van het gelinkte product staat onder 'extra' "Inclusief 24x RJ45 Keystone". Scheelt zich op die manier toch bijna 3 tientjes
Persoonlijk zoek ik liever zelf m'n producten uit, dan kan je evt waar nodig/wenselijk b.v. zeggen:
• Witte of zwarte keystones voor reguliere aansluiting
• Gele keystones voor video/cameras
• Rode keystones voor de wifi ap's
• Blauwe keystone voor de up/downlinks tussen switches en evt router.
Combinatie pakketten willen ook nog wel eens zijn van wat ligt er aan voorraad op de plank wat niet hard loopt.
In m'n tuinhuis bij m'n carport wordt de komende weken een CAT 7 kabel getrokken tot aan m'n netwerkkast. Doel is een AP in het tuinhuis te hangen, zodat m'n Fronius Wallbox goede WiFi dekking heeft.
Ik dacht eraan met een keystone en opbouw WCD te werken, en heb hiervoor in eerste instantie naar Rutenbeck en Busch-Jäger gekeken (in het tuinhuis heb ik reeds een normale IP 44 schuko stekdoos uit de ocean serie van Busch-Jäger; die serie biedt echter geen ondersteuning voor keystones en RJ45 contactdozen, zover ik kan zien).
Wat me echter opviel (staat expliciet in de documentatie van Rutenbeck), is dat er minimaal 60mm ruimte aanbevolen wordt voor keystone adapters, terwijl hun opbouwdozen maar een 40-tal mm diep zijn. Vandaar wou ik even vragen hoe jullie dit zouden oplossen (CAT 7 kabels zijn immers niet zo buigzaam).
Ter info: kabel zou langs de onderkant in de opbouwdoos komen).
Alternatief waaraan ik dacht is bijvoorbeeld zoiets: Rutenbeck UM-ApG rw (omgekeerd monteren zodat de kabel langs onder binnenkomt).
Of toch maar een normale RJ45 doos met LSA klemmen, zoals deze: Rutenbeck UAE-Cat.6A iso-8 Up 0 in combinatie met een normale opbouwdoos?
Of heeft er iemand een nog betere suggestie?
Ik dacht eraan met een keystone en opbouw WCD te werken, en heb hiervoor in eerste instantie naar Rutenbeck en Busch-Jäger gekeken (in het tuinhuis heb ik reeds een normale IP 44 schuko stekdoos uit de ocean serie van Busch-Jäger; die serie biedt echter geen ondersteuning voor keystones en RJ45 contactdozen, zover ik kan zien).
Wat me echter opviel (staat expliciet in de documentatie van Rutenbeck), is dat er minimaal 60mm ruimte aanbevolen wordt voor keystone adapters, terwijl hun opbouwdozen maar een 40-tal mm diep zijn. Vandaar wou ik even vragen hoe jullie dit zouden oplossen (CAT 7 kabels zijn immers niet zo buigzaam).
Alternatief waaraan ik dacht is bijvoorbeeld zoiets: Rutenbeck UM-ApG rw (omgekeerd monteren zodat de kabel langs onder binnenkomt).
Of toch maar een normale RJ45 doos met LSA klemmen, zoals deze: Rutenbeck UAE-Cat.6A iso-8 Up 0 in combinatie met een normale opbouwdoos?
Experience the mountains!
Goed zoeken wordt beloondmelwasul schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:43:
In m'n tuinhuis bij m'n carport wordt de komende weken een CAT 7 kabel getrokken tot aan m'n netwerkkast. Doel is een AP in het tuinhuis te hangen, zodat m'n Fronius Wallbox goede WiFi dekking heeft.
https://www.busch-jaeger....us/detail/2CKA001724A2751
Moet je daar bij de verwante artikelen ff zoeken welk plaatje je moet hebben (gangbare maat keystones is 19x15mm), en misschien kan je een haakse keystone vinden voor je kabel
Als je dan de juiste EAN-nummers hebt kan je vast een verkoper vinden.
Edit:
Voor 15x19(20)mm kan je deze pakken:
• https://www.busch-jaeger....us/detail/2CKA001764A0273
[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 27-09-2024 15:02 ]
Ik snap je verhaal, maar waarom adverteren er dan veel leveranciers met 32awg en poe/poe+? Zie bv:
https://www.allekabels.nl...56/uutp-cat-6a-kabel.html
https://aixontec.com/SMAR...TP-Patch-cord-AWG32-black
https://smartsd.com/merk/...eo/kabel/patchkabel/cat6a(deze geeft wel max 15 watt poe aan)
https://www.bax-shop.nl/u...u-ftp-o-3-8mm-zwart-10-cm
https://www.netwerkkabels...bel-koper-025-meter-grijs
Ik wil het vooral veilig hebben, maar snap niet zo goed dat er bij veel 32awg slim kabels poe+ wordt genoemd
https://smartsd.com/merk/...eo/kabel/patchkabel/cat6a(deze geeft wel max 15 watt poe aan)
Ik wil het vooral veilig hebben, maar snap niet zo goed dat er bij veel 32awg slim kabels poe+ wordt genoemd
Het zal vast wel (een tijdje) goed gaan, maar dit is de kracht van de marketing hè...caspertje19 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:43:
Ik snap je verhaal, maar waarom adverteren er dan veel leveranciers met 32awg en poe/poe+? Zie bv:
Het is niet anders dan zekeringen, 16A rated maar kan best even een poosje goed gaan op b.v. 25A maar uiteindelijk valt ie uit, en vermoed dat dat met zulke dunne aders ook gaat gebeuren.
Het risico is voor jezelf, maar zou overwegen wat betere en dikkere kabels te bestellen als je minder risico wilt.
Vraagje na weken lezen en vragen stellen.
In ons nieuwbouw huis komen zowel WCD's voor LAN als wel camera's. De WCD's, maar ook de camera's, wilde ik afmonteren op keystones in de meterkast. Zodoende begrijp ik dat kabel met solide aders wenselijk is, immers beide zeiden LSA strook.
De camera's hebben echter een connector nodig. Die kabel krijgt dan, zoals ik het begrijp de volgende karakteristiek:
LSA - Kabel - RJ45
Vraag 1: Is dit de juiste manier van monteren? Ik begrijp dat er connectoren zijn voor solide kabel maar is dit wel een "recommended practice" of moet het anders?
Vraag 2: Tweede vraag lijkt meer een mening kwestie te zijn dan een standaardisering: Er komen max 24 kabels in een bundel te liggen, is dan F/UTP noodzakelijk of gebruik ik U/UTP? De bedoeling is CAT6A om klaar te zijn voor de toekomst.
In ons nieuwbouw huis komen zowel WCD's voor LAN als wel camera's. De WCD's, maar ook de camera's, wilde ik afmonteren op keystones in de meterkast. Zodoende begrijp ik dat kabel met solide aders wenselijk is, immers beide zeiden LSA strook.
De camera's hebben echter een connector nodig. Die kabel krijgt dan, zoals ik het begrijp de volgende karakteristiek:
LSA - Kabel - RJ45
Vraag 1: Is dit de juiste manier van monteren? Ik begrijp dat er connectoren zijn voor solide kabel maar is dit wel een "recommended practice" of moet het anders?
Vraag 2: Tweede vraag lijkt meer een mening kwestie te zijn dan een standaardisering: Er komen max 24 kabels in een bundel te liggen, is dan F/UTP noodzakelijk of gebruik ik U/UTP? De bedoeling is CAT6A om klaar te zijn voor de toekomst.
Je hebt ook fieldplugs, heb je direct een stekker op solide aders. Als je de kabels niet continu beweegt, is dat een prima oplossing.vizion88 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:56:
Vraagje na weken lezen en vragen stellen.![]()
LSA - Kabel - RJ45
Je hebt thuis geen shielding nodig. Je kabels liggen niet tegen zware elektrakabels aan en ook qua netwerkverkeer kom je thuis niet in de buurt van belastingen die je in grote bedrijfsnetwerk en hebt.
Mogelijk kunnen mede tweakers mij helpen. In mijn nieuwbouw project geeft de installateur via de aannemer terug dat deze een "Draka UC500, CAT6A AWG23 kabel gebruikt. Dit zou dan denk ik de kabel moeten zijn die men gebruikt.
Als ik de specificaties bekijk dan geeft de site aan dat de POE compliance ligt op IEEE 802.3af (PoE); IEEE 802.3a(PoE+); IEEE802.3bt (PoE++). Kijk ik naar de spec sheet dat wordt daar de IEEE802.3bt (PoE++) standaard niet genoemd.
Mijn vraag is nu of deze type kabel nu wel of geen IEEE802.3bt (PoE++) specificatie ondersteund?
Uiteindelijk zullen er geen hele lange lengtes gebruikt worden maar het is wel fijn om te weten omdat de bekabeling ook loopt naar diverse aansluitpunten voor ubiquiti camera's en accesspoints. En aangezien die steeds krachtiger worden en dus een hoger wattage (kunnen gaan) vereisen ben ik benieuwd of ik daarmee afdoende voorbereid ben op de toekomst
Als ik de specificaties bekijk dan geeft de site aan dat de POE compliance ligt op IEEE 802.3af (PoE); IEEE 802.3a(PoE+); IEEE802.3bt (PoE++). Kijk ik naar de spec sheet dat wordt daar de IEEE802.3bt (PoE++) standaard niet genoemd.
Mijn vraag is nu of deze type kabel nu wel of geen IEEE802.3bt (PoE++) specificatie ondersteund?
Uiteindelijk zullen er geen hele lange lengtes gebruikt worden maar het is wel fijn om te weten omdat de bekabeling ook loopt naar diverse aansluitpunten voor ubiquiti camera's en accesspoints. En aangezien die steeds krachtiger worden en dus een hoger wattage (kunnen gaan) vereisen ben ik benieuwd of ik daarmee afdoende voorbereid ben op de toekomst
Overkill, een beetje wel.. Maar dat was de enige keuze vanuit de installateur voor CAT6A. Ik heb in de meterkast straks een klein distributiepunt (10 kabels). Aangezien ik vanaf dat punt een 2x 10 Gbps uplink wilde naar de zolder (homelab) en de kantoorruimte kon de installateur dat alleen leveren met CAT6A.RobertMe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:55:
[...]
Da's toch niet beroerd? Het is een F/FTP kabel, en zonder was het FTP, of "zelfs" UTP.
Sure, F/FTP is voor thuisgebruik zeer zeer zeer waarschijnlijk dikke overkill, waardoor de folie onnodig en onhandig / lastig is. Maar "beroerd" is het niet (perse).
waarom wilde je per se cat 6a hebben? cat6 doet ook gewoon 10GbpsBlack! schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:03:
[...]
Overkill, een beetje wel.. Maar dat was de enige keuze vanuit de installateur voor CAT6A. Ik heb in de meterkast straks een klein distributiepunt (10 kabels). Aangezien ik vanaf dat punt een 2x 10 Gbps uplink wilde naar de zolder (homelab) en de kantoorruimte kon de installateur dat alleen leveren met CAT6A.
Als ik hier goed lees, dan zouden 2 netwerkkabels door een enkele (bij voorkeur niet flexibele) buis gewoon moeten kunnen. Nou gaf mijn elektricien aan dat hij hier weleens problemen mee gehad had en vroeg zich af of 1 kabel per buis niet beter was. Daarom toch even de dubbelcheck hier. Heb ik voor 2 kabels voldoende aan 1 enkele leiding/buis of kan het wellicht zo zijn dat er met bepaalde kabel (cat 6a of shielded bijvoorbeeld) inderdaad lastig kan zijn?
We zitten midden in de verbouwing en alle kabels moeten nog getrokken worden. Dus ik doe liever van te voren nog even de check, dan er te laat achter te komen.
We zitten midden in de verbouwing en alle kabels moeten nog getrokken worden. Dus ik doe liever van te voren nog even de check, dan er te laat achter te komen.
3/4e (19mm) vaste buis gebruiken.Phoolie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:28:
Als ik hier goed lees, dan zouden 2 netwerkkabels door een enkele (bij voorkeur niet flexibele) buis gewoon moeten kunnen. Nou gaf mijn elektricien aan dat hij hier weleens problemen mee gehad had en vroeg zich af of 1 kabel per buis niet beter was. Daarom toch even de dubbelcheck hier. Heb ik voor 2 kabels voldoende aan 1 enkele leiding/buis of kan het wellicht zo zijn dat er met bepaalde kabel (cat 6a of shielded bijvoorbeeld) inderdaad lastig kan zijn?
En Cat6 UTP is meer dan voldoende, ftp of sftp (cat6a/cat7) is overkill voor thuis en inderdaad lastiger te verwerken doordat deze stugger en dikker is.
Het zijn allebei artikelen van Rutenbeck (zie het logo aan de bovenkant). Ik wilde typen "het is hetzelfde artikel", maar dat klopt niet, want de "Jung" variant is CAT6 en de "universele" is CAT6A, de goedkopere is dus beter.posttoast schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:32:
Mijn eerste gedachte was om voor Jung inbouwdozen te gaan. Maar, ik kwam ook (aanzienlijk goedkopere) universele varianten tegen.
Zit er nog kwalitatief verschil tussen deze opties? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Je kunt bij de concurrent de CAT6 variant voor €8,19 halen of de CAT6A variant voor €11,50.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Met onderstaande heb je 99,9% altijd een goede verbinding
Bij Rexel kun je deze kopen,
Voor thuis:
GIGAMEDIA
Gigamedia CAT6A STP Toolless Keystone jack
Artikelnr:
2700702757
https://www.rexel.nl/nln/...eystone-jack/p/2700702757
of
GIGAMEDIA
Gigamedia Set 24 stuks prjcat6hetl cat6
Artikelnr:
2700647851
https://www.rexel.nl/nln/...at6hetl-cat6/p/2700647851
Deze gebruik ik dagelijks bijna:
PANDUIT
Panduit Modulaire connector mini jack zwart cat 6 zwart rj45 8(
Artikelnr:
2700401552
https://www.rexel.nl/nln/...rt-rj45-8(8)/p/2700401552
of
PANDUIT
Panduit Mini-jack tx-6 10g ftp
Artikelnr:
2700402610
https://www.rexel.nl/nln/...tx-6-10g-ftp/p/2700402610
en deze voor tijdelijke opstellingen:
GIGAMEDIA
Gigamedia Modulaire connector CAT6A plug STP massieve kabel
Artikelnr:
2850121978
https://www.rexel.nl/nln/...ssieve-kabel/p/2850121978
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Eventueel per 24 ook bij de Electrobode voor een schappelijke prijs (EUR 158,-)RedPas schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:24:
[...]
Met onderstaande heb je 99,9% altijd een goede verbinding
Bij Rexel kun je deze kopen,
Voor thuis:
GIGAMEDIA
Gigamedia CAT6A STP Toolless Keystone jack
Artikelnr:
2700702757
https://www.rexel.nl/nln/...eystone-jack/p/2700702757
De cat specificatie gaat uit van 100 meter. En Cat6 zal zijn opgesteld voor snelheden tot 1Gbit/s. Daarnaast zegt de specificatie ook alleen iets over minimale technische vereisten (waarna 1Gbit/s mogelijk is), en niks over "maximale" eisen/snelheden.Aubergine schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:53:
Ik zie hier veelvoudig de Belden 7965e Cat6 voorbijkomen.
Vervolgens zie ik dat deze gelimiteerd is tot 1000mbit/s: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
Dat is toch helemaal niet futureproof? Er zijn al zoveel >8 Gbit/s opties?
Conclusie is dan ook dat een kabel die aan de Cat6 specificatie voldoet tot ik meen iets van 55 meter ook 10Gbit/s doet. Daarnaast kan het best dat de specificaties van die specifieke Belden kabel hoger liggen waardoor 10Gbit/s ook over langere afstanden werkt. (Als in: een kabel die aan Cat6a voldoet voldoet ook aan Cat6, maar kan best dat een fabrikant alleen laat testen op Cat6 conformiteit, terwijl die ook door een Cat6a test heen zou komen).
Zeker zolang je RJ45 connectors gebruikt die geschikt zijn voor het soort kabel waar je ze op afmonteert. Dan valt het allemaal best wel mee. Daarnaast veel van die kabels zijn ook gewoon een eenmalige montage, heb zelf met Belden Cat. 6A (die ik gebruikt heb om kabels te trekken van mijn meterkast naar mijn woon- en slaapkamer) patchkabels gemaakt voor in de meterkast ipv kant-en-klare te kopen. Die kabels worden maar extreem zelden verplaatst en daar gebeurt dan verder echt niets mee, die gaan het jaren en jaren zonder problemen doen.Beekforel schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:45:
Ga je voor praktisch en duurzaam, is het gebruik van keystones en wall outlets icm patchkabels altijd aan te raden. Maar soms past het niet en dan is een stekker aan een kabel prima.
[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 30-12-2024 08:38 ]
Het meeste is wel al gezegdposttoast schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:33:
Mijn nieuwbouwwoning heeft 2 kabels uit het plafond hangen om accesspoints aan te monteren (dat worden Unifi-schoteltjes). De manier waarop dat gedaan is, vind ik niet briljant; er is geen montagedoos of iets dergelijks, het zijn gewoon letterlijk de kabels uit het plafond (eentje in een flexbuis, de ander los):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als er een montagedoos op zat was het makkelijk, dan had ik er een keystone aangemaakt en gewoon een patchkabel gebruikt om de accesspoints aan te sluiten. Maar, dat kan dus niet. Wat is nou de netste oplossing om dit te doen? Gewoon een RJ45-connector erop zetten (eentje die geschikt is voor solid kabels)? Of heeft iemand nog een beter idee?
Zou persoonlijk opteren voor een RJ45 stekker voor de AP's die goed geschikt is voor massieve draad.
In de meterkast (of waar al je kabels uitkomen) een patchpaneel, dit kan met vaste aansluitingen, maar vind het persoonlijk makkelijker om met (toolless) keystones te doen met een bijbehorend paneel.
p.s. je kunt als je wenst ook nog op zoek naar gekleurde keystones om b.v. Ap's/cameras te voorzien van een eigen kleur zodat dat in 1 oogopslag al duidelijk is waar die voor is bedoeld.
In de muur kun je kiezen voor een inbouwmodule of een draagraam en ook keystones, dat is net wat je zelf wilt en makkelijker vind.
keystones + draagraam werkt iets makkelijker vind ik persoonlijk dan de inbouwmodule, maar is vaak ook iets duurder per combinatie (lees: draagraam + 1 of 2 keystones)
Absoluut dit kan best, en heb me er zelf ook wel eens vaker schuldig aan gemaakt, maar persoonlijk opteer ik wel om patchkabels (voor zowel tussen router/switch/patchpaneel als tussen muur/eindgebruiker) gewoon kant en klaar aan te schaffen, kan je evt als je dat wenst ook nog in kleuren werken voor b.v. ap's/cameras/IOT/reguliere gebruikers.Wildfire schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:05:
[...]
Zeker zolang je RJ45 connectors gebruikt die geschikt zijn voor het soort kabel waar je ze op afmonteert. Dan valt het allemaal best wel mee. Daarnaast veel van die kabels zijn ook gewoon een eenmalige montage, heb zelf met Belden Cat. 6A (die ik gebruikt heb om kabels te trekken van mijn meterkast naar mijn woon- en slaapkamer) patchkabels gemaakt voor in de meterkast ipv kant-en-klare te kopen. Die kabels worden maar extreem zelden verplaatst en daar gebeurt dan verder echt niets mee, die gaan het jaren en jaren zonder problemen doen.
Voor binnenshuis is Cat6 eigenlijk al veelal voldoende. Cat6a zal ook op lange termijn relevant blijven.
Cat7 of Cat8 heeft voor thuisgebruik eigenlijk geen meerwaarde naar mijn optiek, behoudens eventuele edge cases. Maar zelfs dan, is het niet interessant je gehele netwerk hiermee in te richten.
Wat ik verder altijd zou aanraden, is bij aanleg redundancy in te bouwen. Zorg ervoor dat je eigenlijk altijd minimaal 2 kabels trekt.
Daarnaast goed om binnen kamers waar meer intensief bedraad gebruik te verwachten, zorg voor afdoende bekabeling.
Indien je nog niet direct verwacht te gebruiken, kun je eventueel één en ander ook nog wegwerken achter een blindplaat.
Qua hardware keuze vind ik persoonlijk Ubiquiti eigenlijk de meest interessante keuze voor thuisgebruik. Deels is het overkill, maar tegelijkertijd zijn er gewoon weinig echt andere spelers resterend op de markt die niet alleen de hardware leveren, maar ook duurzaam hun hardware/firmware blijven ondersteunen. En anno 2025 vind ik het zelf belangrijk dat het netwerk waarmee mijn computers richting de wereld verbonden staan, betrouwbaar veilig is.
Cat7 of Cat8 heeft voor thuisgebruik eigenlijk geen meerwaarde naar mijn optiek, behoudens eventuele edge cases. Maar zelfs dan, is het niet interessant je gehele netwerk hiermee in te richten.
Wat ik verder altijd zou aanraden, is bij aanleg redundancy in te bouwen. Zorg ervoor dat je eigenlijk altijd minimaal 2 kabels trekt.
Daarnaast goed om binnen kamers waar meer intensief bedraad gebruik te verwachten, zorg voor afdoende bekabeling.
Indien je nog niet direct verwacht te gebruiken, kun je eventueel één en ander ook nog wegwerken achter een blindplaat.
Qua hardware keuze vind ik persoonlijk Ubiquiti eigenlijk de meest interessante keuze voor thuisgebruik. Deels is het overkill, maar tegelijkertijd zijn er gewoon weinig echt andere spelers resterend op de markt die niet alleen de hardware leveren, maar ook duurzaam hun hardware/firmware blijven ondersteunen. En anno 2025 vind ik het zelf belangrijk dat het netwerk waarmee mijn computers richting de wereld verbonden staan, betrouwbaar veilig is.
25Gbit kan je inderdaad beter over glas doen. (wellicht zelfs 10Gbit, maar dat is een gepasseerd station) Maar hoe ga je een capabele installateur vinden die voor je een glasnetwerk aanlegt in jouw huis? En hoe kan je er dan voor zorgen dat dit straks ook nog een generatie daarna meegaat naar bijv. 100Gbit o.i.d.? Dat zijn snelheden die nu nog heel ver weg lijken, maar die over 15 jaar wellicht toch wel aan bod gaan komen. Althans, voor het interne netwerk. (ik heb de eerste 25Gbit apparatuur inmiddels in huis)psychodude schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:48:
Voor binnenshuis is Cat6 eigenlijk al veelal voldoende. Cat6a zal ook op lange termijn relevant blijven.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Goed dat je je zo verdiept in een goede netwerkopbouw voor je nieuwbouwwoning! Je zit duidelijk op het juiste spoor met je aanpak. Even over je vraag m.b.t. Cat 7 bekabeling:Melvin.P schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:25:
Deze zomer wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Inmiddels ben ik mijn huiswerk aan het doen rondom het aanleggen het netwerk.
Mijn uitgangspunt is om het ‘gewoon goed’ te doen; bedrade verbindingen als basis en aardige wifi-apparatuur achter een 1 Gbit/s-glasvezelverbinding. Maar geen installaties op enterprise-niveau; ik denk bijvoorbeeld niet over glasvezel binnenshuis en neig ook niet naar bijvoorbeeld Ubiquiti-apparatuur met controllers. Qua gebruik; ook niks bijzonders. We werken veel thuis en streamen veel media, doen e.e.a. qua domotica, maar hebben bijvoorbeeld geen NAS of hobby-projecten. We willen ‘gewoon’, een goed, stabiel netwerk.
In alle ruimtes is minstens één loze leiding beschikbaar voor het aanleggen van bedrading. Het gaat om 12 stuks, waarvan ik er zeker 9 direct wil voorzien van een paar datakabels, plus een paar naar de schuur, maakt in ieder geval 10 paren en uiteindelijk hoogstens 13.
De meterkast houd ik graag zoveel mogelijk vrij van apparatuur. Alle leidingen voeren hier wel naartoe. Naast de meterkast komt een kast van circa 60 breed en 47 diep, waarin ik ruimte voor het patchpanel en de switch heb gereserveerd. Daarvoor denk ik aan een kast of rekje. Omdat een kast van 19-inch net te breed is, heb ik gekeken naar een variant van 10-inch. Maar ik merk dat het aanbod aan switches dan direct erg beperkt is. Ik vind eigenlijk alleen switches van het voor mij onbekende merk Digitus. Een rekje als deze past wel en zal ook volstaan; waarom zou ik een afgesloten kast met deur, in een afgesloten kast met deur plaatsen?
Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken over de bekabeling. Hoewel alle buizen de dikke variant zijn, ben ik bekend met de ellende die het trekken van bekabeling met zich kan meebrengen. Uiteraard wil ik stugge bekabeling vanwege LSA-montage; maar moet ik al aan Cat7? En aan welke mate van afscherming doe ik nu goed?
In onze huidige woning hebben we nog een PoE-switch omdat we Ubiquiti-accesspoints gehad hebben. Nu neig ik qua wifi-apparatuur naar de nieuwste lijn van TP-Link en kunnen we ook met een eenvoudigere switch af. Tenzij het prijsverschil erg gering is, sluit ik de camera aan via een PoE-injector.
In sommige kamers zal ik behoefte hebben aan meer netwerkaansluitingen dan de twee op de muur. Doorlussen via het wifi-punt vind ik dan een prima oplossing, hoewel ik dan een beetje afstap van het stervormige netwerk dat ik in de basis wil maken. Een switch van TP-Link ligt voor de hand, maar staat natuurlijk niet vast.
Wie de moeite heeft genomen dit te lezen; dankjewel, zoals je ziet ben ik nog aan het brainstormen en ik sta voor alle ideeën en suggesties open!
Cat 7 kun je eigenlijk direct vergeten. Het klinkt misschien als een logische “volgende stap” na Cat 6 of Cat 6a, maar Cat 7 is géén officiële standaard volgens de ANSI/TIA-normen (die in de praktijk vrijwel overal worden gevolgd). Fabrikanten hanteren onderling verschillende specificaties voor Cat 7, wat zorgt voor verwarring en incompatibiliteit. Je krijgt dan bijvoorbeeld een kabel die niet goed aansluit bij standaard keystone jacks of LSA-patchpanelen.
Daarnaast: Cat 8 lijkt aantrekkelijk qua snelheid (tot 40 Gbit/s), maar is absoluut niet bedoeld voor thuisgebruik. Deze kabels zijn zeer stug, hebben een hele andere connector (Class I: RJ45, Class II: niet compatibel), zijn bedoeld voor datacenters over afstanden van max. 30 meter, en zijn duurder dan nodig.
Advies: Kies voor Cat 6a (S/FTP). Die ondersteunt 10 Gbit/s tot 100 meter, heeft uitstekende afscherming, is breed compatibel met LSA-materiaal en keystone jacks, en is toekomstbestendig voor thuisnetwerken. Let er wel op dat je geen CCA-kabels neemt (die zijn van aluminium met een koperen laagje), maar échte 100% koperen kabels. Als je in huis niet verder gaat als 25 meter met een enkele kabel dan is Cat 6 ook toereikend. Die ondersteunt ook 10 Gbit/s tot 25 meter.
Je setup klinkt verder erg doordacht – stervormig netwerk met ruimte voor uitbreiding, PoE waar nodig, en gewoon goede consumentenapparatuur zoals Deco. Dat wordt straks gewoon genieten van een stabiel en snel netwerk!
Als er geen standaard is, dan heb je ook nergens garantie op. Dus of je met alle Cat 7 kabels de 10gbit/s haalt betwijfel ik. Neem dan liever Cat 6(A), bespaart je geld en geeft meer zekerheid.Gwaihir schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:40:
[...]
RJ45 die geen RJ45 is? Kun je daar iets meer over zeggen?
Wat mij tot nu toe op viel is dan je de stekker er niet op knijpt, maar dat er zeg maar een keystone aan de stekker vast zit. Die is daardoor wat groter, dus ik denk niet dat ze op alle poorten van een standaard switch kunnen.
Ik begin een tweede technische ruimte in huis en heb dus binnenkort een kabel (of kabels) van zo'n 25 à 30 meter tussen die beide te trekken, echt als backbone van het thuisnetwerk. Ik twijfel momenteel tussen glas (gedoe en stroomverbruik), CAT7 (uiteraard met 6A stekkers) en CAT8.
Kost zo'n CAT8 stekker me (voorlopig) twee poorten op de switch, dan is dat ok. Anderzijds kan ik waarschijnlijk ook het tracé zo maken dat t.z.t. de CAT7 vervangen niet zo'n probleem is. Daarom neig ik daar nog het meest naar. Ik neem toch aan dat, ondanks de onduidelijkheden rondom CAT7, ik hier een betrouwbare 10 Gbit verbinding mee moet kunnen leggen over die afstand.
Catv7 is bedacht voor mensen die denken dat een hoger getal beter is, dus het verkoopt wel.
Terugkerende discussie
SFTP en Cat6A trekken een stuk lastiger. Ik zou op niet al te lange afstanden (onder de 50 meter) voor Cat6 gaan van een goed merk. Belden bijvoorbeeld.
SFTP en Cat6A trekken een stuk lastiger. Ik zou op niet al te lange afstanden (onder de 50 meter) voor Cat6 gaan van een goed merk. Belden bijvoorbeeld.
Eens, hier ook Belden getrokken! Werkt prima en 50m binnen een normaal huis komt zelden voor.Mr_gadget schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:49:
Terugkerende discussie![]()
S/FTP is niet nodig thuis, is alleen maar lastiger draad trekken en geeft problemen bij verkeerd aansluiten. Cat6 (a als je wil) utp is echt dikke prima.
[ Voor 7% gewijzigd door sig69 op 20-04-2025 22:59 ]
Ik zou dan wel 25 meter aanhouden aangezien je dan garantie hebt dat het tot 10Gbit/s werkt.Mr_gadget schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:49:
Terugkerende discussie![]()
Je had ook het advies volledig kunnen lezen ipv alleen die eerste regel.sig69 schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:58:
[...]
S/FTP is niet nodig thuis, is alleen maar lastiger draad trekken en geeft problemen bij verkeerd aansluiten. Cat6 (a als je wil) utp is echt dikke prima.
[ Voor 30% gewijzigd door DutchKel op 21-04-2025 18:52 ]
En die link pleit dan juist voor.. wait for it.. dan maar CAT8 kiezen, wegens de goede standaardisatie, incl. de standaard RJ45 plug!sig69 schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:45:
Cat7 bestaat niet, is dood. Deze kan wel in de OP: https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it
CAT6A stekkers. En dat is omdat dat de de facto standaard lijkt te zijn. Men heeft ontdekt dat een betere kabel meer bandbreedte geeft, maar diezelfde stekkers daarvoor nog steeds prima volstaan.Waarom zou je cat7 kabel trekken en er cat6 stekkers aan zetten?
Dat vind ik op zich een logisch en consistent verhaal, maar het zegt natuurlijk niets over de moeite die fabrikanten al dan niet gaan nemen het ook te ondersteunen.
En ik vraag me nog af wat je zo (makkelijk) fout kunt doen aan juist het aansluiten van een CAT7 of andere S/FTP kabel. (Ik kocht net zo'n kabel, in CAT6A, om kort langs een ander type unshielded kabel te leggen..)
640kb is ook genoeg voor iedereen.Cat6 kabel is thuis gewoon prima.
En daar dat niet waar bleek te zijn, laat ik zulke algemene glazen bol uitspraken maar voor wat ze zijn.
CAT6 kan gewoon tot 10Gbit/s tot 55m. Voordat 10Gbit thuis gemeengoed wordt gaan nog wel flink wat jaren overheen. En vervolgens voor je met 10Gbit niet meer uit de voeten komt nog veel langer.Gwaihir schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:23:
[...]
En die link pleit dan juist voor.. wait for it.. dan maar CAT8 kiezen, wegens de goede standaardisatie, incl. de standaard RJ45 plug!
[...]
CAT6A stekkers. En dat is omdat dat de de facto standaard lijkt te zijn. Men heeft ontdekt dat een betere kabel meer bandbreedte geeft, maar diezelfde stekkers daarvoor nog steeds prima volstaan.
Dat vind ik op zich een logisch en consistent verhaal, maar het zegt natuurlijk niets over de moeite die fabrikanten al dan niet gaan nemen het ook te ondersteunen.
En ik vraag me nog af wat je zo (makkelijk) fout kunt doen aan juist het aansluiten van een CAT7 of andere S/FTP kabel. (Ik kocht net zo'n kabel, in CAT6A, om kort langs een ander type unshielded kabel te leggen..)
[...]
640kb is ook genoeg voor iedereen.
En daar dat niet waar bleek te zijn, laat ik zulke algemene glazen bol uitspraken maar voor wat ze zijn.
Dus tenzij je een heel groot huis hebt met kabels die langer dan 55m worden, of specifieke use cases voor 10Gbit is voor 99% van de mensen CAT6 voldoende. Zeker ook omdat het veel soepeler en dus makkelijker te installeren is.
En als je dan tot die specifieke use cases behoort is het niet eens zo gek om gewoon naar glasvezel te gaan kijken. 10Gbit over koper is best wel een stroomvreter volgens mij.
Uiteindelijk valt dat laatste in de praktijk thuis wel mee. Stroomconsumptie over ethernet wordt namelijk gedreven door gebruik. En aangezien daadwerkelijke 10 Gbit verbruik in thuissetting frequent meer piekbelasting zal zijn dan continue belasting, zou ik zelf niet snel wakker liggen van stroomconsumptie in deze.Shinji schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:48:
[...]
En als je dan tot die specifieke use cases behoort is het niet eens zo gek om gewoon naar glasvezel te gaan kijken. 10Gbit over koper is best wel een stroomvreter volgens mij.
Ik zou dat in ieder geval niet de doorslaggevende factor laten zijn om te kiezen tussen koper en glasvezel, voor wat betreft thuisgebruik.
Hoewel het sentiment begrijpelijk is, is het denk ik ook belangrijk om zaken in perspectief te blijven zien. Cat5e, beschikbaar sinds 2001, ondersteunt tot 1 Gbps, hetgeen in ieder geval voor wat betreft internetconnectiviteit nog altijd relevant is anno 2025 in Nederland. Nog altijd afdoende is voor circa 99.9% van het consumenten gebruik thuis. Prima in staat is om bijvoorbeeld 4 gelijktijdige 4K streams te doen afspelen en online te gamen vanaf meerdere platforms gelijktijdig.Gwaihir schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:23:
640kb is ook genoeg voor iedereen.
De stap van 1 Gbps naar 10 Gbps is daarin nota bene ook een vrij forse stap met betrekkelijk weinig use-case in het dagelijks gebruik.
Realiseer je dat, voor zover er al enig 8K streaming bijvoorbeeld is, dit op dit moment slechts circa 100 mbps gebruikt. Voor gaming, videoconferencing, etc. is 10 Gbps al helemaal overkill. Dit gaat ook niet snel veranderen. De noodzaak voor stijging in piekbandbreedte wordt steeds kleiner.
Het argument om Cat7 of Cat8 te nemen uit het idee van "futureproofing" is in dat opzicht dan ook eigenlijk een weinig steekhoudend argument.
Wil niet zeggen dat er geen plaats is voor meer snelheid of bandbreedte binnenshuis boven de Cat6(a) specificatie. Maar eigenlijk alleen op indicatie. Printers, deurbellen, camera's, televisies en zelfs consoles gaan zo bijvoorbeeld komende 10 - 20 jaar nooit tot onwaarschijnlijk meer dan 10 Gbps gebruiken.
Daarentegen indien je een deel van je netwerk gebruikt voor video editing direct vanaf een NAS met aanwezigheid van latest gen NVMe opslag, dan kan het van meerwaarde zijn om in een use-case als deze additionele snelheid te hebben. Maar dan dien je een dusdanige use-case natuurlijk wel te hebben.
Meerwaarde van een bepaalde specificatie is in het kader van netwerkaanleg dan ook niet zozeer een kwestie van glazen bol, maar beoogd gebruik.
Het is deze geworden:hgwj1983 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:31:
Ik ben wat CAI/COAX kabels aan het vervangen voor CAT6a kabels. Deze werk ik af met de unifi cat6a keystones. Weet iemand toevallig een goed passende WCD/Afdekplaat hiervoor? Heb al wat gezocht in het topic maar veel links werken niet meer. Alvast bedankt!
[Afbeelding]
https://nl.bauhaus/afdekr...m-cat-coax-wit/p/32322275
Met:
https://nl.bauhaus/afdekr...am-1-vd-e1-wit/p/32340134
Advies gevraagd: netwerk- en access point-opstelling voor nieuwbouwwoning
We zijn momenteel bezig met de bouw van een 2-onder-1-kap nieuwbouwwoning van circa 160 m², verdeeld over drie woonlagen. Ik ben op zoek naar advies over een goede netwerkopstelling, met name wat betreft access points en bekabeling.Geplande netwerkopstelling
Access Points:1× Ubiquiti U7 Pro in de meterkast (begane grond)
1× Ubiquiti U7 Pro op zolder (derde woonlaag)
1× Ubiquiti U7 Pro Outdoor aan de buitengevel van de aanbouw (voor dekking in de tuin)
Netwerkapparatuur:
Router: Ubiquiti Dream Machine Pro (UDM Pro)
Switch: Ubiquiti USW-Pro-Max 16
Bekabeling en aansluitingen
- Naar elke kamer wordt een loze leiding gelegd, zodat ik op een later moment CAT 6A-kabels kan trekken.
- Mijn doel is om zoveel mogelijk 2,5GbE-verbindingen in huis te realiseren.
- Daarnaast wil ik in de toekomst een video-deurbel en een buitencamera aansluiten via PoE.
Mijn vragen:
- Is deze opstelling toereikend voor een stabiel en toekomstbestendig netwerk in deze woning?
- Zijn de gekozen access points en apparatuur goed afgestemd op de grootte en indeling van het huis?
- Zijn er aanvullende aandachtspunten of verbeteringen die je zou aanraden, bijvoorbeeld op het gebied van bekabeling, plaatsing of apparatuur?
• Hoe is je meterkast gesitueerd in de woning, met betrekking op de dekking op de BG?andredewaard schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:42:Advies gevraagd: netwerk- en access point-opstelling voor nieuwbouwwoning
We zijn momenteel bezig met de bouw van een 2-onder-1-kap nieuwbouwwoning van circa 160 m², verdeeld over drie woonlagen. Ik ben op zoek naar advies over een goede netwerkopstelling, met name wat betreft access points en bekabeling.Geplande netwerkopstelling
Access Points:
1× Ubiquiti U7 Pro in de meterkast (begane grond)
1× Ubiquiti U7 Pro op zolder (derde woonlaag)
1× Ubiquiti U7 Pro Outdoor aan de buitengevel van de aanbouw (voor dekking in de tuin)
Netwerkapparatuur:
Router: Ubiquiti Dream Machine Pro (UDM Pro)
Switch: Ubiquiti USW-Pro-Max 16Bekabeling en aansluitingen
- Naar elke kamer wordt een loze leiding gelegd, zodat ik op een later moment CAT 6A-kabels kan trekken.
- Mijn doel is om zoveel mogelijk 2,5GbE-verbindingen in huis te realiseren.
- Daarnaast wil ik in de toekomst een video-deurbel en een buitencamera aansluiten via PoE.
Mijn vragen:
- Is deze opstelling toereikend voor een stabiel en toekomstbestendig netwerk in deze woning?
- Zijn de gekozen access points en apparatuur goed afgestemd op de grootte en indeling van het huis?
- Zijn er aanvullende aandachtspunten of verbeteringen die je zou aanraden, bijvoorbeeld op het gebied van bekabeling, plaatsing of apparatuur?
• Heb je geen goede wifi nodig op je 1e verdieping? Of heb je daar een backup mogelijkheid om ook nog een AP op te hangen?
• Zoveel mogelijk wat een vaste plek in huis krijgt een vaste aansluiting (bekabeld) geven wanneer mogelijk
• Heb je ook LL laten voorzien voor je camera(s) of heb je andere opties die je gaat toepassen?
• Aanvullend heb je LL voor je deurbel?
• Zorg in ieder geval voor goede Cat6(A) kabel, en zeker in geval van A zorg dat je LL in 3/4" (19mm) zijn uitgevoerd
• Waarom de pro AP's en geen Lite oid?
• Waar ga je je apparaten plaatsen (router + switch) en heb je daar genoeg ruimte voor alles (voor een patchpaneel oid)?
Zullen de lites echt genoeg zijn? ik zat daar eerst naar te kijken maar dacht eigenlijk dat die niet sterk genoeg zouden zijn.FredvZ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:51:
[...]
imho zijn de Pro accesspoints overdreven voor in huis. Ik zou gaan voor een U7 Lite op elke verdieping en een reguliere U7 outdoor voor dekking in de tuin.
• De meterkast zit in het midden van de woning met een woonkamer voor en de keuken achter. (plattegronden heb ik toegevoegd.Annuk schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:53:
[...]
• Hoe is je meterkast gesitueerd in de woning, met betrekking op de dekking op de BG?
• Heb je geen goede wifi nodig op je 1e verdieping? Of heb je daar een backup mogelijkheid om ook nog een AP op te hangen?
• Zoveel mogelijk wat een vaste plek in huis krijgt een vaste aansluiting (bekabeld) geven wanneer mogelijk
• Heb je ook LL laten voorzien voor je camera(s) of heb je andere opties die je gaat toepassen?
• Aanvullend heb je LL voor je deurbel?
• Zorg in ieder geval voor goede Cat6(A) kabel, en zeker in geval van A zorg dat je LL in 3/4" (19mm) zijn uitgevoerd
• Waarom de pro AP's en geen Lite oid?
• Waar ga je je apparaten plaatsen (router + switch) en heb je daar genoeg ruimte voor alles (voor een patchpaneel oid)?
• Op de 1e verdieping hoop ik genoeg te hebben aan de AP op zolder, anders lopen daar LL's naar toe en kan ik altijd nog een AP in 1 van de slaapkamers plaatsen.
• Elke kamer krijgt een LL plus waar ik zeker weet dat ik iets wil bekabelen. (TV, Kantoor op zolder etc)
• Er komt een LL aan de aanbouw waar ik evt ooit een camera kan hangen die de hele tuin kan overzien. Denk dat ik genoeg heb aan 1 in de tuin en de deurbel.
• Ik weet niet zeker of er een LL naar de deurbel gaat. Ik heb wel gevraagd om de deurbel op de garage te zetten zodat ik beter zicht heb op de oprit. Weet niet zo goed hoe ze die aansluiten (wacht nog op de elektra tekeningen, ga vragen of ik die kabel makkelijk kan vervangen voor een UTP kabel)
• In principe komt de meeste apparatuur gewoon in de meterkast met van daaruit loze leidingen. Zat te kijken naar deze opstelling. Alleen dan met de Pro Max 16 PoE switch
/f/image/UBjrhHhD1xIhYh8UEQ1r6KRa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KyrvSW9lbCxrK093YopIaM0l.png?f=fotoalbum_large)
Je kan dan ook naar twin kabel kijken als je alles toch dubbel wilt bedraden, is ook weer wat smaller qua diameter.Frantic schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:16:
[...]
Ik kijk naar rollen/haspels van 305m
Als ik er 2 haal kan ik alles tegelijk dubbel bedraden en volgens mn berekeningen met niet al te veel overblijven.
Want je moet wel rekening houden met de binnendiameter van de buizen waar je in wilt trekken, met 16mm buis, en helemaal met flexbuis welke standaard maar 11,5mm is.
Voorbeelden twin kabel:. Belden Twin UTP-kabel Cat.6
Of als je liever S/FTP wilt: Draka Netwerkkabel duplex CAT7 DCA S/FTP
Bij die eerste twin utp cat 6 is dat precies 11,5mm maar die sftp cat 7 is bijv. al 14,34mm
Doe gewoon waar je je zelf lekker bij voelt zou ik zeggen als je de extra kosten geen probleem vind en de grotere diameter van de kabels geen praktische belemmering is.Enige wat ik kan bedenken voor s/ftp is mogelijke interferentie van stroomkabels e.d.
Ik heb thuis ook alle bekabeling voorzien van minimaal cat6A S/FTP.
Heb daarnaast ook in de specs gekeken of PoE ondersteund wordt.
Waarschijnlijk niet echt nodig zolang je puur koper met vaste kern van een bepaalde minimale diameter hebt gerealateerd aan de afstand die je wilt overbruggen maar wel fijn voor het gevoel
Klopt, combinatie van de kabel, lengte en het vermogen van de verbonden poorten spelen een rol. Hier een paar 50m CAT6A kabels verbonden met SFP+ ethernet aan de switch zijde naar een andere router onder de grond door naar een schuurtje. Werkt als een zonnetje. Maar glasvezel is wel prettiger, de SFP verbruikt minder energie bijv en je komt een stuk verderBen(V) schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:38:
Dure 10 Gb patchkabels is simpelweg afzetterij.
In principe is elke patchkabel geschikt voor 10 Gb, zelf een CAT 5 kabel
Hogere snelheden laten zich pas gelden bij langere kabels, dus tenzij je patchkabels van 30m of zo gaat gebruiken werkt gewoon alles prima.
-------
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
:strip_exif()/f/image/A7tTL4IecjoXxEbX2zqN1mo9.jpg?f=fotoalbum_large)