Gisteren was ik mij even aan het oriënteren voor het veranderen van mijn meterkast. Omdat de hal nog aangepakt moet worden, het plafond ligt al 7 jaar open, kan het netwerkgebeuren mooi bovenop de meterkast komen. Daar is nog zo'n 30 cm ruimte, 6U dus. Het is niet veel maar genoeg voor mij. De boel kan uit zicht weggewerkt worden omdat de hele meterkast ook opnieuw gedaan moet worden. Desnoods kan de bovenkant van de meterkast nog een stuk naar beneden gebracht worden om wat meer ruimte te maken voor het netwerkverhaal.
Nu was ik aan het kijken naar een rackversie voor mijn NAS. Ik heb nu een DS211J staan, die is oud en traag maar doet het nog prima. Voor een netwerksetup is de vorm hiervan niet ideaal.
Wat ik zat te bedenken is dat ik met een 19" muurbeugel een heel eind moet komen. Echter die dingen zijn maximaal 306mm diep (patchkastwinkel.
nl). Een Synology RS819 is is 327mm diep. Na enig rekenwerk blijkt dus dat die diepte niet gaat passen. Van
Qnap zou deze net moeten passen, het houdt niet over in ieder geval. Het liefst blijf ik bij een Synology, is mij goed bevallen de afgelopen jaren.
De NAS doet bij mij niet veel (meer). Enkel backups draaien, af en toe maak ik iets beschikbaar voor iemand door daarvoor een accountje aan te maken zodat die persoon kan i
nloggen en zijn data kan ophalen. Verder gebeurt er niks spannends op dat ding.
Iemand ideeën voor andere NAS'sen of diepere muurbeugels? IK kan natuurlijk zelf een rack maken maar ik koop ze liever kant en klaar.
Wat er in mijn rack moet komen: NAS (1U), UBNT USG (1U), UBNT Switch (1U) modem (legplank 1U) , stekkerdoos (1U) en eventueel nog een blindplaat van 1U met een aantal Neutrik connectoren daarin. (het mag wat kosten).