Piet91 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
Ja, als je het zo bekijkt valt het wel wat mee, maar dan nog heb je extra energieverbruik terwijl je de extra poorten (in hun geval) toch niet gebruikt. Puur alleen gemak dat je in huis willekeurig elk aansluitpunt kunt gebruiken zonder in de netwerkkast even een patchkabeltje aan te sluiten/om te wisselen.
Zoals ik al zei; 4 netwerkaansluitingen in een (kinder)slaapkamer; die gaan ze echt niet van elke slaapkamer alle 4 gebruiken.
Dan heb je mijn punt niet begrepen

. Als je op de 48 poorts variant maar 24 poorten (volledig) aansluit zal het verbruik niet substantieel afwijken van de 24 poorts variant. Dat je bij de 48 poorts variant vervolgens in de overige 24 poorten nog een patchkabel hebt zitten naar een patchpaneel met een kabel die aan de andere kant van het huis op een WCD uit komt waar vervolgens niks op is aangesloten maakt niet uit. Die poort is niet actief ("het lampje van de poort brand niet"), dus levert het ook geen extra verbruik op. Die 45W is dus worst case, alle poorten aangesloten, en dan waarschij
nlijk ook nog "98Gbit/s aan het verwerken" (dus alle poorten volop actief).
Heb daarnaast nog altijd een uitspraak van een familielid in het achterhoofd wat zijn standby-verbruik was (qua electra) voor z'n hele huis (en hij had niets apart gedaan) en als ik dat standby-verbruik dan afzet tegen bijvoorbeeld die 45W voor alleen maar een switch, dan vindt ik 45W nog best wat.
45W met 48 aangesloten en actieve poorten. Een poort aangesloten op een TV, mediaspeler, PC, ... die uit staat verbruikt minder tot "niks". Een poort die uit komt op een niet aangesloten punt "niks". En met 24 aangesloten poorten dus iets dat dichter in de buurt van 25W ligt dan 45W.
Overigens; dat is dan weer een nadeel van Omada/Unifi; het hangt aan een externe controller. Handig in gebruik, maar zodra je door de jaren heen dan hardware toevoegd van verschillende generaties ga je een keer een moment krijgen dat de controller wel werkt met de ene hardware, maar de andere hardware te oud is en dan zit je alsnog. Terwijl je bijvoorbeeld een switch met eigen (web)interface over 20 jaar ook nog wel doet.
Mijn hardware uit januari 2017 (/nog ouder v.w.b. introductiedatum) werkt nog steeds prima in de nieuwste controller. Alleen de USG (die ik al een jaar niet meer gebruik) krijgt in de volgende minor versie een waarschuwing dat die in de volgende versie niet meer beheerbaar is (/"read o
nly" zal zijn). En tzt zul je dus richting de 10 jaar na introductie zitten. De oude USW 8-150W en 16-150W, en UAPs AC Lite en AC LR (zo oud dat ze nog via "passive 24V" van stroom worden voorzien en niet via de 802.3af standaard, dat is pas in een latere revisie gekomen) werken nog steeds en is ook geen indicatie van dat dat "snel" gaat veranderen.
Maar ja, dat moment zal er wel ooit komen. Maar al deze apparaten krijgen nog regelmatig updates. Voor de USG was dat een ander verhaal. Sinds de introductie van de UDM lineup alweer verschillende jaren terug kreeg de USG nog alleen (kritieke, security) updates. Dus die viel sowieso al langere tijd op v.w.b. slechtere support. Is eerder dit jaar naar de "legacy" status gegaan, en nouja, is nu dus van duidelijk dat support in nieuwere controllers komt te vervallen. Maar de switches en APs zijn nog niet eens "legacy" en lijken ook nog lang niet op een punt te zijn dat de support achteruit gaat en ze dus mogelijk "snel" naar legacy gaan.
In any case. Mijn voornaamste punt was dat het met een wat kleinere switch nu die "voldoende" is (24p dus) ook makkelijker te verantwoorden is om later een nieuwere, 2,5Gbit/s, switch er bij te leggen. Of dat nu voor het aantal poorten of voor de snelheid is. Want als je nu een 48 poorts model koopt is dat gewoon een paar honderd euro extra die je kwijt bent. Terwijl die poorten niet perse nodig zijn (ongebruikte outlets). En áls je dan later een betere switch zou willen hebben was die 48 poorts variant sowieso "weggegooid geld" omdat je die betere switch dan of ernaast zet waarmee je nog meer ("ongebruikte") poorten krijgt, of je de bestaande switch helemaal doet vervangen en je die ongebruikte "extra" poorten uberhaupt nooit gebruikt hebt noch zult gebruiken.
TL;DR: je kunt beter kopen wat je nu nodig hebt (en dan is een 24 poorts variant voldoende op basis van dat minder dan 24 outlets gebruikt worden / apparaten aangesloten worden). Waarmee je naar de toekomst maximale flexibiliteit hebt om als je meer poorten nodig hebt of nog een (goedkopere) switch er bij te zetten. Of als je 2,5Gbit/s wilt een 2,5Gbit/s switch er bij te zetten (die dan kleiner kan zijn, omdat je laaang niet overal 2,5Gbit/s voor nodig hebt). Of bv als je PoE budget te kort komt je een kleine PoE switch erbij zet, etc etc. Want nu 1 grote (/"overkill") switch geeft best een risico dat je uiteindelijk tegen limitaties aa
nloopt (geen 2,5Gbit/s, te weinig PoE poorten, te klein PoE budget, te oude PoE standaard (/te laag vermogen)) waardoor je die overkill switch al moet vervangen voordat je de potentie gebruikt hebt.
Tenzij je nu een 48 poorts switch koopt met 10Gbit/s poorten en 802.3bt (/PoE++) en een budget van ruim honderden Watt, dan kun je waarschijnlijk zeker nog vele jaren vooruit en zal EOL eerder een probleem zijn
.