Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 8
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:15
Matched: cat6a
Wortelsoep schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:40:
Heeft er iemand tips voor een wandcontactdoos voor een netwerkaansluiting? Kan ik gewoon naar de bouwmarkt en bv zoiets kopen of is het aan te raden om iets betere/duurdere spullen te kopen? Zo ja, welke merken zijn goed? Ik kan me zo voorstellen dat het aansluiten van de losse aders best een gehannes kan zijn, en dat dat bij de duurdere spullen wat makkelijker is? Of is dat onzin?
Ik weet niet exact wat voor doos dit is en hoe deze aangesloten dient te worden, maar ik vrees ervoor dat dit een doos is die je met schroefjes op je aders aansluit. Daarom dit NIET doen, dit gaat uiteindelijk los zitten en/of corroderen en dan krijg je een slechtere of geen connectie meer.
Ga voor goede contactdozen van gerenomeerde merken zoals Busch-Jaeger, Peha, Gira, etc.
Kies bijv voor zoiets: Cat5E of Cat6A. Hier kan je zelf je afwerk materiaal voor kiezen (dus je zichtbare raampje en plaat op de muur)
Je kan evt. ook kiezen voor een draagring zoals Deze en haal daar 2 keystones bij.
Ik weet iig zeker dat je voor de "kant en klare" inbouwdoosjes een LSA tool nodig bent, voor de keystones moet je even kijken/zoeken want er zijn ook "tool-less" varianten waarbij je geen extra LSA tool nodig bent.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:00

Kraz

Saving the world

Geen matches
Wortelsoep schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:40:
Heeft er iemand tips voor een wandcontactdoos voor een netwerkaansluiting? Kan ik gewoon naar de bouwmarkt en bv zoiets kopen of is het aan te raden om iets betere/duurdere spullen te kopen? Zo ja, welke merken zijn goed? Ik kan me zo voorstellen dat het aansluiten van de losse aders best een gehannes kan zijn, en dat dat bij de duurdere spullen wat makkelijker is? Of is dat onzin?
Ik heb zelf onlangs deze bij de Hornbach gehaald;
https://www.klusspullen.n...-mod-jack-2v-inb-cat-6a-a

*heb je overigens ook een LSA punch tool voor nodig

Kost wat meer maar dan kun je er wel weer jaren tegenaan. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kraz op 17-01-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Kraz schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 22:05:
[...]

Mikrotik! O+

MIsschien een stomme vraag, maar; Die netwerkkabels. Welke merk/type is dat? Uiteraard begrijp ik dat het CAT5E/CAT6 is, maar die bescherming voor de 'lipjes'. HOE heet zo'n kabel? Snagless oid? Vind dat een mooiere oplossing dan de snagless UTP van Belkin bijv.
De witte durf ik niet zo goed te zeggen (Uit china als test), de zwarte (die ook zo'n lipje hebben) komen van https://www.netwerkwinkel.com/Logilink/Passive-Network-Components/PrimeLine-CAT6A-S-FTP-patchkabels/CAT-6A-S-FTP-PrimeLine-zwart/LogiLink/Patch-Cat.6A-10G-S-FTP-PIMF-black-0-25m-Logilink-CQ3013S-p_30814.html en zijn ook top. En aangezien ze daar ongeveer net zo duur zijn als uit china zou ik altijd daarvoor gaan! Ze lijken plat op het plaatje maar als je in de PDF kijkt zijn ze dat duidelijk niet.
Waar heb je die PoE switches vandaan? Zo te zien kun je ze bij Amazon bestellen maar heb ze hier in NL nog niet gezien ;)
Klopt, voor zover ik weet zijn ze hier niet te krijgen. Ik heb er zelf enkele geïmporteerd en heb er ook enkele te koop staan mocht je interesse hebben. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Quindor op 15-03-2016 23:52 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ben(V) schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:46:
CAT 5 niet voldeed hebben ze CAT 5e bedacht (die tot 55m Gigabit aan kan) en zijn toen met Giagabit in gedachten een nieuwe spec gaan uitwerken en dat is CAT 6 geworden (100m Gigabit).
Ik weet toch vrij zeker dat CAT5E toch echt geschikt is voor gigabit en dat tot 100 meter. Met goede kabel (die aan de specificaties voldoet) heb ik dat eigenlijk ook altijd zien werken? Zeker op bijvoorbeeld CampZone zijn lengtes van 50m tot 90m niet ongewoon en de CAT5E die we daar verkopen en knijpen werkt ten alle tijden feilloos. Dat zijn dan ook veelal nog eens zelf geknepen kabel (vaak wel stug omdat dat beter geschikt is voor lange afstanden). Pas sinds de laatste jaren komt CAT6 kijken, wat uiteraard ook prima werkt voor gigabit.

Ben je misschien in de war met 10Gbit? Daarbij kun je met CAT6 tot 55 meter en vanaf CAT6A tot 100 meter mag.

CAT7 en CAT7+ voegen voornamelijk nog dikkere aders toe en foiled twisted pairs in een shield waardoor je bijvoorbeeld 1200Mhz mag doen, etc. Dat is voor ethernet ethernet niet zo belangrijk maar als je bepaalde media toepassingen over je CAT kabel wilt laten lopen speelt dat wel mee (1 van de redenen dat ik CAT7 1200Mhz AWG23 kabel door mijn huis ga trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Equator schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 07:37:
[...]

[modbreak]Quoted for Truth :)[/modbreak]
U roept wij draaien! B)

Project in uitvoering:
- 24 x CAT7 SFTP
- Afgemonteerd in Busch Jaeger draagringen in Busch Jaeger wandcontactdozen met dubbele schuifjes
- CAT6a shielded keystones *merk weet ik even niet*

ToDo:
- Patchkast ophangen
- Patchpaneel met CAT6a keystones plaatsen
- Managed Switch *waarschijnlijk Netgear GS724TV4 *
- Synology DS 415+
- Ubiquiti AP AC PRO

Meterkast project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeRCi
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 13:22
chickpoint schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:02:
[...]

Er passen prima 4 CAT 6 UTP kabels door een 3/4 buis, let wel op dat je het met zijn 2en doet en de kabel recht invoert.
[afbeelding]

Ik heb toentertijd deze kabel gebruikt pricewatch: Konig UTP Cat6

Als je de keus hebt, leg 3/4 buis, ga je veel profijt van hebben ;)
zijn deze alle vier stugge of soepele kabels? ik heb cat6a stugge kabel aangeschaft, ben van plan om wcd's te voorzien dubbele netwerk aansluiting maar vraag me af of twee wel door een 3/4 buis kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MeRCi schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:50:
[...]
zijn deze alle vier stugge of soepele kabels? ik heb cat6a stugge kabel aangeschaft, ben van plan om wcd's te voorzien dubbele netwerk aansluiting maar vraag me af of twee wel door een 3/4 buis kan.
Moet kunnen. Zelf 3 kabels moet kunnen.

Je moet alleen wel glijmiddel gebruiken (GEEN DREFT of iets dergelijks!!!). Er is 3M lube speciaal voor deze doeleinden. Is op waterbasis, en je mag het gewoon op je handen smeren. Conrad verkoopt dat.

Werkt prachtig. Met name belangrijk is dat de kabel correct, keurig naast elkaar in de buis gevoerd worden, en dat er niet gedraaid wordt tijdens het invoeren. Dan gaat het goed. En lekker veel glijmiddel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 13:35
Binnenkort ga ik de nieuwe woning van een kennis van netwerk en internet voorzien. Er ligt naar iedere kamer een lege 5/8 leiding die ik hiervoor wil gaan benutten. Mijn eigen woning (een straat verderop) is gelijktijdig gebouwd door dezelfde aannemer, ik kan dus met behoorlijke zekerheid zeggen dat ik geen flexibele buizen of scherpe bochten tegen verwacht te komen.

Ik installeer vaker netwerken, maar ik ben inmiddels door mijn laatste voorraden Cat5E heen en ga nu de overstap maken naar Cat6A. Kan iemand mij vertellen of ik tegen serieuze problemen ga aanlopen als ik in een 5/8 leiding 2 Cat6A kabels wil aanleggen? Ik heb geen ervaringen met deze kabels, ik weet enkel dat ze aanzienlijk dikker zijn dan de Cat5E kabels die ik tot nu toe heb gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
MeRCi schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:50:
[...]
Het zijn inderdaad stugge kabels. Als je niet te scherpe bochten in je buizen hebt zitten moeten er 4 kabels in passen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Martijn13 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:12:
Binnenkort ga ik de nieuwe woning van een kennis van netwerk en internet voorzien. Er ligt naar iedere kamer een lege 5/8 leiding die ik hiervoor wil gaan benutten. Mijn eigen woning (een straat verderop) is gelijktijdig gebouwd door dezelfde aannemer, ik kan dus met behoorlijke zekerheid zeggen dat ik geen flexibele buizen of scherpe bochten tegen verwacht te komen.

Ik installeer vaker netwerken, maar ik ben inmiddels door mijn laatste voorraden Cat5E heen en ga nu de overstap maken naar Cat6A. Kan iemand mij vertellen of ik tegen serieuze problemen ga aanlopen als ik in een 5/8 leiding 2 Cat6A kabels wil aanleggen? Ik heb geen ervaringen met deze kabels, ik weet enkel dat ze aanzienlijk dikker zijn dan de Cat5E kabels die ik tot nu toe heb gebruikt...
Ligt er een beetje aan wat voor CAT6A, 5/8 is wel krap... dan moet je op zoek naar kabel die een max diameter van 6mm heeft anders ben je het haasje. Ik heb twee mm over met mijn CAT7 kabel in een 3/4 buis en dat ging op sommige stukken al slechter...

Over het algemeen denk ik dat je beter gaat slagen met soepele CAT6A dan met stugge. Ik denk dat stugge kabel de dik gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:00
Waarom CAT6A gebruiken in plaats van CAT6? Voor afstanden onder de 30meter zou CAT6 voldoende moeten zijn voor 10GBit. Als ik zo rond kijk dan is CAT6A 9mm dik en CAT6 6mm dat is een behoorlijk verschil als je meerdere kabels door buizen gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
Ninjetsu NL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:53:
[...]

Ligt er een beetje aan wat voor CAT6A, 5/8 is wel krap... dan moet je op zoek naar kabel die een max diameter van 6mm heeft anders ben je het haasje. Ik heb twee mm over met mijn CAT7 kabel in een 3/4 buis en dat ging op sommige stukken al slechter...

Over het algemeen denk ik dat je beter gaat slagen met soepele CAT6A dan met stugge. Ik denk dat stugge kabel de dik gaat zijn.
Ik zie dat S/FTP ook wat minder dik is dan UTP. Ik denk dat ik maar gewoon een paar korte stukjes van een meter of 50 ga bestellen en ga kijken wat allemaal wel en niet past.
Christiaan676 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:13:
Waarom CAT6A gebruiken in plaats van CAT6? Voor afstanden onder de 30meter zou CAT6 voldoende moeten zijn voor 10GBit. Als ik zo rond kijk dan is CAT6A 9mm dik en CAT6 6mm dat is een behoorlijk verschil als je meerdere kabels door buizen gaat trekken.
Deze huizen zijn vrij fors en de meeste leidingen zijn niet echt efficient aangelegd. Voor onze woonkamer alleen al was ik 45 meter per aansluiting kwijt omdat ik gebruik moest maken van de ringleidingen. Uiteindelijk ligt er voor 22 poortjes meer dan 600 meter aan netwerkkabel in huis 8)7

Daarom dus 6A en het prijsverschil is nou ook niet zo heel erg groot. Maar dan moet het wel passen natuurlijk. Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Martijn13 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:12:

[...]

Deze huizen zijn vrij fors en de meeste leidingen zijn niet echt efficient aangelegd. Voor onze woonkamer alleen al was ik 45 meter per aansluiting kwijt omdat ik gebruik moest maken van de ringleidingen. Uiteindelijk ligt er voor 22 poortjes meer dan 600 meter aan netwerkkabel in huis 8)7
De tandjes... ik heb 23 aansluitingen met 350m... dat is dan erg vervelend. Lijkt me ook niet leuk met trekken... :X
Christiaan676 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:13:
CAT6A hoeft niet 9mm te zijn, je moet alleen even zoeken naar verschillende soorten kabels. Zo is er nogal wat verschil tussen de diktes van de kunststof behuizing bij kabels onderling. Zoals Martijn al stelt en ik kan bevestigen is mijn CAT7 SFTP maar 7mm dik. Dan past dan nog steeds niet dubbel door 5/8 maar prima door 3/4 :)

[ Voor 27% gewijzigd door Ninjetsu NL op 08-06-2016 13:19 . Reden: Toevoegen quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08
Geen matches
Ik zie dat de meeste mensen hier nu CAT 6A en CAT 7 qua kabels, zelf zit ik hier ook aan te denken om dit te gebruiken in de loze leidingen van mijn nieuwe woning. Als ik kijk naar de beschikbare apparatuur aan routers en switches, dan valt het op dat de meeste allemaal 'maar' tot 1 gigabit gaan qua snelheid (bijv. edge router pro). Vanuit een toekomst perspectief begrijp ik dat het nut heeft om 6A of 7 te leggen, echter vraag ik mij af of er buiten dat om nog voordelen zijn op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Zinloos die cat6A en cat7.

CAT6 is de beste keus voor nu en de komende 10 jaar.

Kan prima met 10Gb overweg en in tegenstelling tot wat iedereen roept zal de volgede stap niet 10Gb zijn maar 2,5Gb

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:04

Totaalgeflipt

De enige echte

MRE-Inc schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:47:
[...]

Wat is dat amp netconnect ding op een van de foto's ? Verder mooie woning en ik zie dat je er echt veel werk van hebt gemaakt om het allemaal mooi, netjes en professioneel af te werken qua netwerk aangelegendheden. Hoeveel ben je in totaal allemaal kwijt aan alles ? Die AP's in het plafond zijn absoluut niet lelijk. Heb het ook geprobeerd om het zo te doen maar mijn woning was al een bestaande woning en derhalve kon het niet goed.
Dat is een tang om Cat6A stekkers te monteren. De andere foto's zijn van de verbouwing bij mijn ouders thuis.
Deze foto is van de patchkast die ik in onze nieuwe winkel aan het monteren ben. In totaal zo ong 180 aansluitingen en 5km kabel aangelegd 8)7
vincedd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:57:
[...]

Komt er boven de patchpanelen nog apparatuur? Dan had ik de keuze gemaakt om het om te draaien.warmte van je apparatuur stijgt op.
Ja er komt nog veel apparatuur boven. Ik heb ze bewust beneden gedaan, somigen Cat7 kabels waren wat aan de korte kant, en straks zit de apparatuur mooi op ooghoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn13
Vandaag heb ik weer een netwerkje mogen bouwen in een 'nieuwe' woning. Uiteindelijk is er gekozen voor een CAT6a-installatie om er zeker van te zijn dat 10GbE in de toekomst gaat werken. De bedoeling is dat de eigenaar hier meerdere jaren gaat wonen en de meerprijs ten opzichte van CAT6 is ook te verwaarlozen bij de aanschaf van een nieuwe woning.

Aansluiting voor internet/telefonie bij het ISRA punt: hier wordt het KPN modem/router volgende week door de monteur aangesloten, ik ben dan op vakantie. Poort 8 loopt via het patchpanel naar de switch, poort 9 kan op het patchpaneel doorverbonden worden naar de locatie waar de DECT-telefoon komt te staan, dat is nu nog niet helemaal zeker.
Afbeeldingslocatie: http://martijnkruit.nl/diversen/netwerk/WP_20160715_007a.jpg

Verder is alles afgewerkt op een 12-poorts CAT6a patchpaneel en een 8-poorts gigabit switch. Installatiekabels zijn CAT6a LSZH U/UTP, de patchkabels S/FTP. De contactdozen in het huis zelf zijn aangesloten middels toolless keystonemodules, ideaal die dingen :).
Afbeeldingslocatie: http://martijnkruit.nl/diversen/netwerk/WP_20160715_006a.jpg

De kosten kwamen uiteindelijk uit op 20 euro per poort voor het passieve deel van het netwerk, inclusief patchkabels en exclusief arbeid. Prima investering in de woning al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Martijn13 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:32:
Vandaag heb ik weer een netwerkje mogen bouwen in een 'nieuwe' woning. Uiteindelijk is er gekozen voor een CAT6a-installatie om er zeker van te zijn dat 10GbE in de toekomst gaat werken. De bedoeling is dat de eigenaar hier meerdere jaren gaat wonen en de meerprijs ten opzichte van CAT6 is ook te verwaarlozen bij de aanschaf van een nieuwe woning.

Aansluiting voor internet/telefonie bij het ISRA punt: hier wordt het KPN modem/router volgende week door de monteur aangesloten, ik ben dan op vakantie. Poort 8 loopt via het patchpanel naar de switch, poort 9 kan op het patchpaneel doorverbonden worden naar de locatie waar de DECT-telefoon komt te staan, dat is nu nog niet helemaal zeker.
[afbeelding]

Verder is alles afgewerkt op een 12-poorts CAT6a patchpaneel en een 8-poorts gigabit switch. Installatiekabels zijn CAT6a LSZH U/UTP, de patchkabels S/FTP. De contactdozen in het huis zelf zijn aangesloten middels toolless keystonemodules, ideaal die dingen :).
[afbeelding]

De kosten kwamen uiteindelijk uit op 20 euro per poort voor het passieve deel van het netwerk, inclusief patchkabels en exclusief arbeid. Prima investering in de woning al zeg ik het zelf.
Waarom is jouw patchpaneel nog extra op aarde aangesloten? Nooit bij stilgestaan, en ben nu ook aan het nadenken over de inrichting van de meterkast nu ik net 160m Cat6 door mijn nieuwe woning heb getrokken :P .

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
50Miles schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:11:
[...]

Waarom is jouw patchpaneel nog extra op aarde aangesloten? Nooit bij stilgestaan, en ben nu ook aan het nadenken over de inrichting van de meterkast nu ik net 160m Cat6 door mijn nieuwe woning heb getrokken :P .
CAT6a is meestal S/FTP en de shielding van die kabels heeft vrij weinig nut als het niet ergens is aangesloten op de aarde. Zo lang je geen CAT6 S/FTP hebt geinstalleerd zou ik me er niet al te druk om maken. Ik gebruikte hier ook U/UTP, maar het ziet er zo lullig uit om een draadje los te laten bungelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 02:18
Geen matches
Galaxis schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:55:
[...]

Dan weet ik niet wat voor knotsen van kabels jij heb getrokken ? Ik heb hier in huis overal 19mm liggen. En ik kreeg er zonder enige moeitse coax ( hirschmann , type weet ik zo even niet ) en cat 6 er doorheen.
euhm Standaard coax op rol van de praxis (mm of 8 ) en König Cat 6a installatiekabel (vaste kern volledig Koper) en die zit ook op iets van 8-9 mm. Ik moet zeggen dat we met het trekken van de Cat 6 kabel wel de kabel dubbel hebben gevouwen bij het trekken dus dan valt het vaak wel iets dikker uit. Het was lig erg lastig om hem op 2 hoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:00
Geen matches
supersnathan94 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:01:
[...]

euhm Standaard coax op rol van de praxis (mm of 8 ) en König Cat 6a installatiekabel (vaste kern volledig Koper) en die zit ook op iets van 8-9 mm. Ik moet zeggen dat we met het trekken van de Cat 6 kabel wel de kabel dubbel hebben gevouwen bij het trekken dus dan valt het vaak wel iets dikker uit. Het was lig erg lastig om hem op 2 hoog te krijgen.
Ah oke, dat dubbelvouwen zorgt er inderdaad voor dat het stroever gaat. Goed vastmaken aan je trekoog van de trekveer valt ook niet altijd mee moet ik zeggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet al heel erg handig zijn of heel diepe dozen hebben wil je 4 cat 6a kabels in een doos afmonteren.
Dat lukt alleen als je na het monteren de kabels vanaf de andere kant terug trekt en zo het panel naar de doos trekt, je krijgt namelijk nooit 4 cat6a kabels opgerolt in een doos.

En als dat door via verschillende buizen wordt aangevoerd heb je helemaal een uitdaging.

Twee cat6a kabels in een 3/4 buis gaat net in een 5/8 buis is het bijna niet te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:48
frankwopereis schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:39:
[...]

Niet in 1 buis lijkt me, maar je kunt meerdere buizen naar een inbouwdoos leggen
Dit had ik ook bedacht, 2 buizen met 2 kabels ernaartoe.
Ben(V) schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:50:
Je moet al heel erg handig zijn of heel diepe dozen hebben wil je 4 cat 6a kabels in een doos afmonteren.
Dat lukt alleen als je na het monteren de kabels vanaf de andere kant terug trekt en zo het panel naar de doos trekt, je krijgt namelijk nooit 4 cat6a kabels opgerolt in een doos.

En als dat door via verschillende buizen wordt aangevoerd heb je helemaal een uitdaging.

Twee cat6a kabels in een 3/4 buis gaat net in een 5/8 buis is het bijna niet te doen.
Ik ga de kabels vanuit de kruipruimte omhoog brengen dus ik kan in de kruipruimte terugtrekken.

Er is alleen 1 esthetisch probleem: deze doos is zover ik kan vinden niet in mat verkrijgbaar, alleen glanzend wit, creme of zwart...

[ Voor 62% gewijzigd door Vince22 op 12-08-2016 12:28 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Vince22 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:44:
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe moet je deze afmonteren, aangezien hier geen keystones inzitten zo te zien. Met deze zou ik op de plek waar ik normaal 2x2 aansluitingen zou doen, 2x4 aansluitingen maken, hoe ideaal is dat bij de tv!?
Dat type heb laatst ook gemonteerd, je gaat sowieso twee 3/4 buizen nodig hebben.

De set is voorzien van vier Harting RJ Industrial 10G RJ45 jacks: https://b2b.harting.com/e...-idc-awg24-22/09455451562

Ik heb ze passend gekregen in een diepe Attema inbouwdoos (U50), waar ik voornamelijk tegenaan liep was de kabelaanvoer netjes er in krijgen zonder dat de kabel knikt aangezien de jacks redelijk uitsteken en de invoer van kabels vanaf onder kwam.

Aanvulling: Had je volledig link niet bekeken, maar ik heb deze: https://www.elektroschake...ng-4x-cat6a-lsa-zwg-86177. Is dus een ander type, die van jou zal waarschijnlijk RJ45 jacks als invoer nodig hebben

[ Voor 14% gewijzigd door exepti0n op 12-08-2016 14:41 ]

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:48
frankwopereis schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 13:23:
[...]
Maar andere vraag, waarom 1 dure en onhandige doos met 4 poorten? Je kunt toch ook 2x2 doen? Makkelijker en goedkoper.
Dat kan inderdaad. Waarom? Omdat ik het mooi vind en zoals ik al eerder zei, 2x2 heb ik niet genoeg aan, daarom kom ik al gauw op 3x2, of zelfs 4x2. Vandaar liever 2x4 ipv 4x2.
De onhandigheid heb je maar 1 keer. Als het aangesloten is heb je er jaren plezier van door misschien een half dagje meer werk, als het dat al is.
Ben(V) schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:46:
Ik ken jouw huis niet maar 90% van alle wandcontactdozen en schakelaars in huizen zijn crème.
Je zult niet de eerste zijn die wit koopt en als je het in huis hebt de rest crème blijkt te zijn.
Zoals in mn eerste post stond, wij gaan verhuizen en daarbij alles vervangen voor nieuw schakelmateriaal en waar nodig frezen en/of vernieuwen.
exepti0n schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:26:
[...]

Dat type heb laatst ook gemonteerd, je gaat sowieso twee 3/4 buizen nodig hebben.

De set is voorzien van vier Harting RJ Industrial 10G RJ45 jacks: https://b2b.harting.com/e...-idc-awg24-22/09455451562

Ik heb ze passend gekregen in een diepe Attema inbouwdoos (U50), waar ik voornamelijk tegenaan liep was de kabelaanvoer netjes er in krijgen zonder dat de kabel knikt aangezien de jacks redelijk uitsteken en de invoer van kabels vanaf onder kwam.

Aanvulling: Had je volledig link niet bekeken, maar ik heb deze: https://www.elektroschake...ng-4x-cat6a-lsa-zwg-86177. Is dus een ander type, die van jou zal waarschijnlijk RJ45 jacks als invoer nodig hebben
Thanks! Hier kan ik wat mee! d:)b
Maar volgens mij is dat wel dezelfde toch? In de omschrijving lees ik in ieder geval dat de aansluiting LSA-plus is, maar alles wat ik verder kan vinden is dat dat gewoon doggeren lijkt.

Of ik het uiteindelijk zo ga doen is natuurlijk een tweede, ik kwam de doos tegen en zag mogelijkheden.

Uiteindelijk net op youtube het verlossende filmpje gevonden.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=lugWJwJYCOc]

En de link met 3D beeld: http://www.eibmarkt.com/e...Basic-element-569903.html

Mits diepe inbouwdoos en 2 leidingen gaat het gewoon lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Vince22 op 12-08-2016 20:04 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:05

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

vincedd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 01:23:
[...]

Ik heb 4 draka cat6 kabels in 1 19mm buis zitten. Wel 4 meter recht omhoog.maar het past wel.kwestie van goed naast elkaar leggen em tapen.
Als je dunne kabels hebt kan dat Indd.. I heb 2x cat6a U/FTP in een 3/4e buis maar een 3e krijgt niemand er bij in dat weet ik zeker.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hi all,

Binnenkort is m'n nieuwbouw appartement eindelijk klaar en kan ik een thuisnetwerk gaan aanleggen. Ik kijk al een aantal maanden mee in dit topic en heb daardoor een aantal goede dingen al geleerd. Ik heb op dit moment al een ASUS RT-N66U router en een switch voor de woonkamer. Ik heb nu ook Ziggo als ISP met een Cisco modemrouter, dus ik hoop ook opnieuw een modemrouter te krijgen i.p.v. een Horizon box. Aangezien ik niet al te veel lange kabels nodig heb (de exacte maten weet ik op 31/08), leek het mij slim om alvast op de toekomst voor te bereiden met CAT6A.

De volgende producten had ik daarvoor in gedachten:
- Stugge CAT6A kabel op rol U/UTP 100m
- Wandcontactdoos CAT6A

- Patchkast
-- Blindpanel
-- Rangeerpaneel
-- Stekkerdoos
-- Patchpaneel
-- HP 8 poorts switch of ZyXEL 16 poorts switch
-- CAT6A Patchkabel

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze configuratie. Ik hoop begin september alles compleet te kunnen bestellen. Bedankt alvast voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
JPtjeeNL schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:48:
Hi all,

Binnenkort is m'n nieuwbouw appartement eindelijk klaar en kan ik een thuisnetwerk gaan aanleggen. Ik kijk al een aantal maanden mee in dit topic en heb daardoor een aantal goede dingen al geleerd. Ik heb op dit moment al een ASUS RT-N66U router en een switch voor de woonkamer. Ik heb nu ook Ziggo als ISP met een Cisco modemrouter, dus ik hoop ook opnieuw een modemrouter te krijgen i.p.v. een Horizon box. Aangezien ik niet al te veel lange kabels nodig heb (de exacte maten weet ik op 31/08), leek het mij slim om alvast op de toekomst voor te bereiden met CAT6A.

- Wandcontactdoos CAT6A

- Patchkast
-- Blindpanel
-- Rangeerpaneel
-- Stekkerdoos
-- Patchpaneel
-- CAT6A Patchkabel

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze configuratie. Ik hoop begin september alles compleet te kunnen bestellen. Bedankt alvast voor de reacties!
Deze kabel heb ik voor de zomervakantie ook aangeschaft als doos van 305m. Het is een vrij dikke kabel, dus houd er rekening mee dat je door een 5/8" buis slechts een enkele kabel kan trekken. 2 stuks door 3/4" gaat overigens wel gewoon prima.

Als jouw kabel identiek is aan die van mij dan staat er elke meter een counter op de kabel geprint, dat scheelt een hoop afval als je van tevoren weet hoeveel je nodig hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
JPtjeeNL schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:48:
Hi all,

- Wandcontactdoos CAT6A

- Patchkast
-- Blindpanel
-- Rangeerpaneel
-- Stekkerdoos
-- Patchpaneel
-- CAT6A Patchkabel

Cat6A is voor een thuissituatie volkomen onzin.
Afscherming is alleen zinvol in omgevingen waar grote bundels kabels naast elkaar liggen waar data over verstuurd wordt.
Storing vanaf andere bronnen kun je echt buiten beschouwing laten die zitten allemaal in de verkeerde frequentieband en worden door de twist gecompenseerd.

Neem gewoon de UTP variant zonder de afscherming, veel dunner en beter te verwerken, je krijgt dan twee kabels in een 3/4 buis in plaats van een enkele.

Laat ook overal 3/4 buis leggen en geen 5/8 en zeker niet van die flexible geribbelde buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:55:
[...]
Cat6A is voor een thuissituatie volkomen onzin.
Afscherming is alleen zinvol in omgevingen waar grote bundels kabels naast elkaar liggen waar data over verstuurd wordt.
Storing vanaf andere bronnen kun je echt buiten beschouwing laten die zitten allemaal in de verkeerde frequentieband en worden door de twist gecompenseerd.

Neem gewoon de UTP variant zonder de afscherming, veel dunner en beter te verwerken, je krijgt dan twee kabels in een 3/4 buis in plaats van een enkele.

Laat ook overal 3/4 buis leggen en geen 5/8 en zeker niet van die flexible geribbelde buis.
Thanks voor je reactie.
- Op dit moment is CAT6A teveel, maar in de toekomst wellicht niet? Raad jij ook CAT5e voor de toekomst aan?
- Is dit ook niet benodigd wanneer je een UTP + CAI kabel naast elkaar hebt liggen?
- Volgens mij hebben ze 5/8 buizen neergelegd en helaas ook van die flexibele geribbelde. Ik heb daar helaas weinig over te zeggen. :( Aankomende woensdag kan ik dat checken bij de laatste kijkdag. Dan bekijk ik ook even of het 3/4 buizen of 5/8 buizen zijn. Hoe herken ik een 3/4 buis v.s. een 5/8 buis? Klopt het dat een 5/8 buis 16mm is en een 3/4 buis 19mm?
Martijn13 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:04:
[...]

Deze kabel heb ik voor de zomervakantie ook aangeschaft als doos van 305m. Het is een vrij dikke kabel, dus houd er rekening mee dat je door een 5/8" buis slechts een enkele kabel kan trekken. 2 stuks door 3/4" gaat overigens wel gewoon prima.

Als jouw kabel identiek is aan die van mij dan staat er elke meter een counter op de kabel geprint, dat scheelt een hoop afval als je van tevoren weet hoeveel je nodig hebt :)
Thanks voor je reactie.

Als ik alleen 5/8 buizen heb, gaat dat een probleem zijn. :(

Vanwaar is die counter handig? Ik heb nu geen idee hoe lang de buizen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58
CAT6a is alleen aan te raden als je 10Gbit over koper wilt gaan doen, maar dan nog zou je dan beter glasvezel kunnen leggen omdat 10-GbaseT netwerkpoorten gruwelijk warm worden en veel energie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zei niet dat je cat5e moet leggen,je kunt gewoon cat 6 nemen.
Cat6a is afgeschermde cat6 en in thuissituatie volkomen onzin.

Ook 10Gb gaat over cat 6 gewoon werken tenzij de afstand te groot wordt maar daar loop je in een thuissituatie nooit tegen aan.

Utp en coax kunnen prima inbuis naast elkaar, coax is volkomen ongevoelig voor alles.
Komt niets uit of in door de afscherming.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2016 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Ben(V) schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:06:
Ik zei niet dat je cat5e moet leggen,je kunt gewoon cat 6 nemen.
Cat6a is afgeschermde cat6 en in thuissituaties volkomen onzin.

Ook 10Gb gaat over cat 6 gewoon werken tenzij de afstand te groot wordt maar daar loop je in een thuissituatie nooit tegen aaan,
Maar dan kun je net zo goed 5e nemen, is goedkoper en veel mensen hebben dat meestal nog wel liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Geen matches
Ben(V) schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:19:
Tuurlijk en bouw ook meteen een mpls netwerk als je toch bezig bent. ;w
Waarvoor heb je dan Cat 6a nodig? Ga je 10Gbit leggen? Dan gebruik je toch SFP+ poorten op je switch? Die modules kosten geen drol meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Vinnienerd op 30-08-2016 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Geen matches
Vinnienerd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:34:
[...]

Waarvoor heb je dan Cat 6a nodig? Ga je 10Gbit leggen? Dan gebruik je toch SFP+ poorten op je switch? Die modules kosten geen drol meer.
Maar een SFP+ twinax (als je het goedkoop wilt doen tot 10 meter) krijg je niet door een 5/8 buis heen.
Dus moet je naar optische modules, en een optische kabel met lc connectoren toe, en dat kost nog de hoofdprijs.
Verder is de betaalbare 10GE apparatuur met meer poorten (>4) RJ45 en geen SFP+ helaas.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
JPtjeeNL schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:46:

[...]

Thanks voor je reactie.

Als ik alleen 5/8 buizen heb, gaat dat een probleem zijn. :(

Vanwaar is die counter handig? Ik heb nu geen idee hoe lang de buizen zijn. :)
Onder al het relaas van de oneindige discussie over CAT6A (10 gbit) of niet wil ik toch even nog antwoord geven op deze vraag, aangezien het een leuk weetje is :)

Meestal staat er op UTP kabel een markering per meter op, je hebt het vast vaker gezien, met de tekst van de fabrikant. Sommige fabrikanten zetten hier ook een nummertje bij die het aantal meters van de kabel aangeeft. Dit hoeft overigens niet van 0 tot 100 te lopen maar kan ook een ander op/ aflopend getal zijn.

Dit is niet zozeer zodat je weet hoeveel lengte er in de muur zit als je de kabel getrokken hebt. Maar wij gebruikten dit vooral om bij te houden hoeveel meter kabel er nog in de doos zat. Want niks is vervelender dan kabels met veel moeite trekken en er dan achter komen dat 1 kabel het einde niet haalt :Y)

(Als je de kabel in je linker hand neemt, je arm strekt en de kabel vastpakt met je rechterhand op de schouder heb je ook ongeveer een meter :o )

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik volg dit topic al vrij lang en nu besloten om zelf maar eens wat te posten.

Volgende week wordt mijn nieuwe woning opgeleverd en ik het is de bedoeling dat ik een mooi thuisnetwerk aanleg.

Ik heb in elke slaapkamer minimaal twee loze leidingen laten plaatsen. één leiding voor twee utp kabels en één leiding voor een Coax kabel.
Uiteindelijk komen er 12 loze leidingen, waarvan er vijf bedoeld zijn voor een Coax aansluiting. Uiteraard komt alles binnen in de meterkast waar de ruimte wel wat beperkt is.

Wat ga ik gebruiken:
- Cat6 kabels. (ik heb deze gekregen, vandaar de keuze om geen Cat6a te gebruiken, daarnaast blijf ik waarschijnlijk geen 10 jaar in deze woning wonen, dus Cat6 volstaat.)
- Twee patchpanelen van 8 poorten per patchpaneel.
- Een nieuwe router, om zo dat ellendige Ziggo ding in Bridge modus te laten zetten. Ik zit te denken aan de Netgear Nighthawk AC1900- R7000.
- Een Switch. TP-link TL-SG1024D. 24 poorten. Deze is wall mounted, alleen ik moet nog bekijken of deze past in de meterkast vanwege de ruimte.
- Daarnaast wil ik in het huis één of twee Accespoints plaatsen om zo in het hele huis een fatsoenlijk Wifi signaal te hebben. Heeft iemand tips voor een goede Accespoint?
- In elke kamer worden de kabels netjes afgewerkt door inbouwdozen te plaatsen.
- Verder komt mijn NAS ook in de meterkast te staan.

Wat vinden jullie van de eventuele te gebruiken router en switch en zie ik nog dingen over het hoofd of zijn er nog mensen met goede tips?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt.

Verwijderd

Bullshitta....

De doos heeft hier niets mee te maken. De manier van afmonteren op wat dan ook is belangrijk. Als jij een CAT6A kabel trekt, en een CAT6A keystone gebruikt en correct afmonteert, dan zal deze gewoon de CAT6A certificering doorstaan.

Als jij een goede KOKA 799 kabel gebruikt (of in ieder geval die KabelKeur heeft), en deze op een F connector afmonteert, dan werkt het ook goed. Want ook de kabelmaatschappijen gebruiken F connectors (ok, weliswaar gekrompen en iets beter dan geschroefde F connector), maar dat zal niet erg veel uitmaken, helemaal niet op zulke korte afstanden in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

@all
Thnx's for the comments! :)

@totaalgelipt
Mwah, dat lijkt mij voor thuis met mijn ~50 kabels net wat overdreven. Zelf ordenen met klitteband gaat prima werken verwacht ik. ;)

@MisteRMeesteR
Yup, klopt, die was qua prijs het gunstigste. Bij andere had je voor dezelfde prijs vaak alleen maar CAT6A of zelfs CAT6! Het stugge/solide van de kabel vind ik juist erg handig met doorvoeren als de trekveer er eenmaal aan zit! De rest van de producten ga ik bij http://www.netwerkwinkel.com halen denk ik. Maar ik ben nog alle totalen aan het vergelijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Quindor op 10-10-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Geen matches
Cat-5e is 100 MHz
Cat-6 is 250 MHz
Cat-6a is 500MHz
Cat-7 is 600 MHz
Cat-7a is 1000 MHz
Cat-8 is 1600 MHz

Nu lijkt Cat-7 alleen geen standaard te zijn volgens de TIA/EIA-568 standaard.
Cat8 wel weer: ANSI/TIA-568-C.2-1 "Specifications for 100 Ω Category 8 Cabling"

802.3bz is de specificatie voor 2.5/5.0 gbps over koper.
Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T
Je heb dan 100/250 MHz gecertificeerde kabels nodig.

De alliantie voor de ontwikkeling (NBase-T) is hier te vinden: http://www.nbaset.org/

Het is denk ik wachten op soho producten. Als je bij Cisco (Niet echt Soho) kijkt noemen ze het: Cisco Catalyst Multigigabit Technology, maar als ik het zo lees lijkt het haast dat ze het toepassen voor 802.11ac Wave 2 waarbij je niet meer genoeg hebt aan 1 gigabit verbinding.

10 gigEthernet is helaas nog veel te duur. Ik heb het tussen file servers en PC zitten met Direct Attach kabels (sfp+) Kabels zijn te betalen, op ebay de NIC kaarten ook nog wel, maar de switches zijn nog steeds duur (100€ per 10ge poort)

Deze is wel goedkoper )12 poorten voor 700€): pricewatch unsorted: Ubiquiti EdgeSwitch 16, 12 SFP+ Ports, 4 RJ45 Ports, ES-...

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 20-10-2016 07:37 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

CAT7 is nog een beetje lastig. Er zijn (voor zover ik weet) geen echte officiele CAT7 keystones voor RJ45. Ik ben dan ook van plan om er "voor nu" CAT6A 600Mhz keystones op te zetten. Dat maakt alles tot max 100 meter geschikt voor 10 Gigabit.

Als er in de toekomst oplossingen komen voor 40 Gigabit (korter dan 100m aangezien daarvoor CAT8 nodg is) dan kan ik die altijd nog op de 1200Mhz CAT7 kabel zetten die ik nu heb. Je hebt geloof ik 1600Mhz nodig voor 40 Gigabit tot 100 meter dus met 1200Mhz zouden kortere lengtes wel moeten werken.

Ik heb de CAT7 kabel ook deels voor andere toepassingen dan netwerk connecties zoals HDMI over Ethernet en KVM, etc.

Naast keystones heb je ook speciale pluggen voor hogere bandbreedte connecties. Deze zijn echter niet compatible met standaard netwerk aansluitingen. Voor 10 Gigabit heb je ook super dure (10 euro per stuk) RJ45 pluggen, beetje duur, maar er zal vast een toepassing voor zijn!

[ Voor 23% gewijzigd door Quindor op 20-10-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:04:
[...]

TOP!

Prijs was wel ex BTWLaat maar, had verkeerd gekeken, maar goedkoper dan die van www.netwerkproducten.com. Zal waarschijnlijk wel die worden, lekker goedkoop als ik 190 meter nog nodig heb. Ik heb vandaag nog maar een lijstje gemaakt met wat ik nodig heb, was dus 190 meter kabel, en toen kwam ik op 170 euro uit, nu 90 euro. Scheelt wel.
Weet niet hoe je dit nodig hebt, geteld als enkel of dubbel uitgevoerd Door je buisjes, maar deze kabel past in ieder geval wel als dubbel Door 5/8" buis.
Maar als jij 190m totaal nodig hebt zou ik denk ik eerder 2x100m halen (mits de 190m ook dubbel is gerekend (dus 95m x 2)).
Het enige jammere is dat ze daar geen cat6a of cat7 leveren (nog niet tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:42:
[...]

Weet niet hoe je dit nodig hebt, geteld als enkel of dubbel uitgevoerd Door je buisjes, maar deze kabel past in ieder geval wel als dubbel Door 5/8" buis.
Maar als jij 190m totaal nodig hebt zou ik denk ik eerder 2x100m halen (mits de 190m ook dubbel is gerekend (dus 95m x 2)).
Het enige jammere is dat ze daar geen cat6a of cat7 leveren (nog niet tenminste).
Ja dat is in totaal, dus dubbel/2-dubbel(tussen meterkast en centrale netwerkplek, zo niet gelijk een switch nodig). Was inderdaad van plan om 2*100m te halen. Loze leidingen ontbreken, dus maar creatief met gootjes. Huis uit 2006, toen nog niet het nut van netwerkkabels/loze leidingen bekend.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Geen matches
M_V schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:26:
Nog een laatste stukje advies gezocht. Ik zou eigenlijk door een aantal loze leidingen graag 2 draden willen trekken, aangezien er twee apparaten op die kamer staan. Lukt dat fatsoenlijk met CAT6 of kan ik dan beter CAT5E trekken? Want ook met CAT5E zouden GBitsnelheden mogelijk moeten zijn.
Twee UTP CAT6(A) is prima te doen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

19mm is prima te doen met 2xCAT7 en wat voorbereiding (Zie mijn videos ;)), dus alles daaronder (CAT6A, CAT6, CAT5e) moet ook zonder problemen lukken. 2 dozen van 100 meter kopen als je 2 kabels wilt trekken is iig al een heel goed begin!

Onthoud, kabel trekken gaat meer over het invoeren van de kabel dan het daadwerkelijke trekken! Sommige van die bochten zijn echt nasty inderdaad, daar ga je bij langere leidingen wel een trekveerpomp of de stofzuiger truck voor moeten gebruiken.

Overigens kunnen de buizen misschien wel gewoon 19mm zijn maar is er duims overheen geschoven? Zo heb ik ook enkele leidingen. Hopelijk hebben ze wel wat lijm gebruikt bij de verbindingen zodat het niet los schiet als het allemaal wat lomp gaat met de trekveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 20:56
Quindor schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:19:
19mm is prima te doen met 2xCAT7 en wat voorbereiding (Zie mijn videos ;)), dus alles daaronder (CAT6A, CAT6, CAT5e) moet ook zonder problemen lukken. 2 dozen van 100 meter kopen als je 2 kabels wilt trekken is iig al een heel goed begin!
Mits de PVC netjes aangelegd is zoals bij jou dan klopt het, maar er zijn helaas ook genoeg prutsers actief die wel scherpe bochten buigen. Soms kan het niet anders, maar 1 enkele bocht die strak is kan veel ellende veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:47
Toen ik aan mijn verbouwing begon, zag ik dat als een gelegenheid om alles te centraliseren in patchkast en om kabels te laten trekken door de kruipruimte naar de woonruimte en bureel. Specifiek door de architect op plan laten zetten dat het minstens cat6a full copper moest wezen. De architect vond dit overdreven, maar heeft het er bij op gezet. Een geluk, want de elektricien had een offerte gemaakt op cat5e, en kwam van een koude kermis thuis toen ik hem die kabels liet hertrekken volgens plan.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 18:46
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:37:
[...]

Daar was ik eigenlijk al bang voor... Kan je niet iets vinden op ebay/amazon of andere internationale winkels.
Nog altijd geen haakse kabels gevonden die na wens zijn dus ben opzoek gegaan na een andere oplossing en die heb ik inmiddels gevonden, het gaan CAT6A flatcables worden, degene die ik ga gebruiken hebben mooie korte stekkers en is makkelijk weg te werken.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/098470/files/044438540/cat6a-1-m-platte-utp-kabel-groen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

LightStar schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:04:
[...]

Nog altijd geen haakse kabels gevonden die na wens zijn dus ben opzoek gegaan na een andere oplossing en die heb ik inmiddels gevonden, het gaan CAT6A flatcables worden, degene die ik ga gebruiken hebben mooie korte stekkers en is makkelijk weg te werken.

Voorbeeld:
[afbeelding]
Ook een oplossing, maar hoe zit bij die flatkabels met de twisting van de aders?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 18:46
Geen matches
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:49:
[...]

Ook een oplossing, maar hoe zit bij die flatkabels met de twisting van de aders?
Dat zal altijd minder zijn als wat ik nu heb liggen...

Beschrijving van een kabel:
Versie: CAT 6a (500MHz)
- Afscherming: UTP
- Aders: 4x2xAWG 30/7 CU
- Isolatie: PVC
- Buitendiameter: 1.5mm x 6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Geen matches
LightStar schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:04:
[...]

Dat zal altijd minder zijn als wat ik nu heb liggen...

Beschrijving van een kabel:
Versie: CAT 6a (500MHz)
- Afscherming: UTP
- Aders: 4x2xAWG 30/7 CU
- Isolatie: PVC
- Buitendiameter: 1.5mm x 6mm
Ik ben voor mijn aan de muur hangende tv ook nog opzoek naar dergelijke kabels. Waar heb je de flatcable gevonden als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Kasper1985 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:04:
....
Nog wel de vraag: bij het gebruik van gootjes hoe kom je langs een deur?
Niet. Of je gaat onder de drempel (als die er is), of je gaat "buiten om" dus langs de deurkozijn.

Het beste is om toch te gaan frezen. JA, dat geeft een hoop rommel, schilder / stuckwerk etc,... Maar dan ben voor de eerst volgende 10-20 jaar klaar.

Neem dus óók meteen een glasvezel mee naar iedere aansluiting. Die hoeft nog niet afgemonteerd te worden, maar laat hem lekker IN de doos achter. "voor de toekomst".

En gebruik ook kwaliteits CAT 6A of hoger. Kwaliteit is: Belden, AMP, TE kabels. König dus niet!
Als er ergens CCA of CCS staat, verder zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
Geen matches
Krijgen we nu weer van dit soort adviezen? CAT 6A is nergens goed voor in zo'n klein huis, over een CAT 6 kabel kan al 10 Gbit tot 55 meter. Als je PVC in de muur gaat leggen, waarom zou je dan nu een glasvezel er bij leggen die je helemaal niet gebruikt? Mocht die glasvezel over 15 jaar de standaard zijn dan trek je zo de CAT + COAX kabels eruit en zal je zonder enige moeite er een glasvezel kabeltje inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Geen matches
Maar een CAT 6A kabel is door de extra afscherming, die geen voordeel biedt in een woonhuis, wel een stuk dikker en stugger dan een CAT 6 kabel. 2 kabels door één PVC pijp krijgen wordt daarmee direct een stuk groter probleem, zeker omdat je bij renovatie nu eenmaal op sommige punten vrij scherpen bochten in de PVC pijp moet maken.

Als je een kabel erin kunt trekken, niet zo dom bent om iets als groene zeep te gebruiken, je de kabel er ook gewoon er weer uit kunt trekken. Geen enkele reden waarom dat die vast zou gaan zitten.

We zitten al meer dan 10 jaar op 1 Gbit, als je kabels trekt die 10 Gbit aan kunnen dan zit je gewoon veilig voor een lange periode. Wat daarna de standaard zal worden weet op dit moment helemaal niemand en dus is het ook gewoon zonde om daar nu geld in te investeren. De investering doe je in de vorm van een PVC pijp. Of er moet hier iemand een glazen bol hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Daarom zijn er ook buizen te koop met ingebouwde CAT 6A kabels. En deze zijn iets duurder dan kabel + buis bij elkaar. Uiteraard niet bij de Praxis of Gamma te koop.

En als je dat niet kan: Schat hoeveel kabel je nodig hebt, trek de buis op de grond in één rechte lijn, en trek dan de UTP kabels erin. Je moet dat wel met twee man (of vrouw) doen. Als het plat op de grond ligt, zonder bocht, en bij gebruik van 3M Lube en een speciale trekveer gaat het als mes door boter erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:15:
Daarom zijn er ook buizen te koop met ingebouwde CAT 6A kabels. En deze zijn iets duurder dan kabel + buis bij elkaar. Uiteraard niet bij de Praxis of Gamma te koop.

En als je dat niet kan: Schat hoeveel kabel je nodig hebt, trek de buis op de grond in één rechte lijn, en trek dan de UTP kabels erin. Je moet dat wel met twee man (of vrouw) doen. Als het plat op de grond ligt, zonder bocht, en bij gebruik van 3M Lube en een speciale trekveer gaat het als mes door boter erin.
Flexibele pijpen :'( 8)7 ;w

Dan snap ik wel dat je bang bent om 't er niet meer uit te krijgen als je dit soort fratsen uithaalt. Daarom moet je stugge pijpen gebruiken en die netjes buigen en aan elkaar lijmen met moffen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 17:14
Geen matches
Even een foto van mijn patchkastje thuis, deze hangt in de kelder.

Deze week komen er nog een aantal cat 6a aansluitingen bij. Als jullie interresse hebben hou ik jullie op de hoogte.

Ook wordt de patchkast nog wat opgeruimd.

Wat jullie zien:

- Patchpanels
- Gigabit switch
- Draytek 2920 Router
- Netwerk Recorder TBV 8 HD Camera's
- Synology NAS
- Iomega NAS

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ngd4w9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 16:01

cobo

I’m not make it, I create it

Geen matches
wesleybouwens schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:08:
Even een foto van mijn patchkastje thuis, deze hangt in de kelder.

Deze week komen er nog een aantal cat 6a aansluitingen bij. Als jullie interresse hebben hou ik jullie op de hoogte.
Daar is zeker interesse in. Vooral de stap voor stap foto's zijn een goed voorbeeld voor andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 17:14
Afgelopen weekend. Patchkast uitgebreid met 10 cat6a uplinks naar de MER in de garage.

Patchkast in de garage liggen een aantal servers in, wij hebben namelijk ons bedrijfspand op 2 km afstand liggen. Tussen het bedrijfspand en thuis is er een mooie straalverbinding.

Hierbij de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/eguwpw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/162380i.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/152p3xj.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 10:27
wesleybouwens schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:00:
Afgelopen weekend. Patchkast uitgebreid met 10 cat6a uplinks naar de MER in de garage.

Patchkast in de garage liggen een aantal servers in, wij hebben namelijk ons bedrijfspand op 2 km afstand liggen. Tussen het bedrijfspand en thuis is er een mooie straalverbinding.
Kabel zijn niet netjes afgewerkt, waardoor er kans op overspraak is. Ik zou ook eerst de kabels doggen en daarna past vastzetten op het paneel. Hierbij een voorbeeld zoals ik het op mijn werk afwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/buFOuqCBI3HtzxPebThSv89t/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door vincedd op 28-01-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Die laatste foto is inderdaad al een stuk beter. Je wilt dat het stuk zonder twist (war geen mantel meer zit zeg maar) zo kort mogelijk houden anders gaat je signaal kwaliteit hard achteruit!

Verder valt het mij op dat beide geen shielded kabels zijn. Dat is natuurlijk niet erg (net wat je wil), maar dan is het iig geen CAT6A zeg maar. ;)

Maar goed, al die zaken moet je leren hoor, dus voor een eerste poging, zeker niet slecht! Ik weet hoe die van mij eruit zagen. ;)

Verder is een straal verbinding (Ik neem aan een Ubiquiti of Mikrotik iets?) natuurlijk super tof! Met een beetje line of sight kun je daar tegenwoordig redelijk richting de gigabit mee halen! :D

[ Voor 19% gewijzigd door Quindor op 28-01-2017 18:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 19:08
Hey Tweakers! 8)

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn meterkast heb laten zien, inmiddels heb ik weer het een en ander wat veranderd en verbeterd al zeg ik het zelf! :)

Vorige week hadden wij ons binnenhuis bekabeling vervangen aangezien ik al een tijdje geleden bekabeling zou krijgen aangezien onze vorige kabels niet al te best waren, nou heb ik die dus gekregen een paar weken geleden gehad en zijn we eigenlijk daarna meteen aan de slag gegaan, na oud en nieuw waren we begonnen, en nu zijn we eigenlijk zo goed als klaar en gaat dit weer de komende jaren zijn werk doen :)

Alles is mooi afgewerkt en het eindresultaat mag er ook wel wezen! Erg lang en veel wezen zoeken naar juist apparatuur voor onze woning om het maximale uit het netwerk te halen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pUbt9cLlrGSHAysPtOVkScSR/full.png

Wat je tegenkomt in de meterkast qua apparatuur en bekabeling:

● CAT6 (500Mhz) Bekabeling
CAT6a Patchkabels
● CAT5e Bekabeling
● Ubiquiti EdgeRouter X
● Technicolor TC7210

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5jwn3YKrLJfS5Ylqnhfbb8r1/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Y3MxgtvwQei8zzvD6jFA4AD/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sEYlDVB0zf3YkIPfO0fwP0Un/full.jpg

Dit is eigenlijk alleen nog maar de meterkast, boven op het kantoor van mijn vader staat ook nog wel wat apparatuur maar het valt opzich wel mee hoe biezonder dat is maar vind ik het toch wel leuk om daar ook even een aparte post van te plaatsen en wat foto's van te maken

Uiteindelijk ben ik erg tevreden over onze meterkast en dat je netwerk apparatuur er ook in staat vind ik dat nou ook toch een dingetje waar je ook even wat aandacht aan kan besteden! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Keurige meterkast hoor. En ook al zo netjes afgewerkt op de vloer.
Tijdje terug kwamen we ook al een stukje vloerbedekking tegen in de meterkast... Is dat de nieuwe spreekwoordelijke punt op de i :) ?
michaell958 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 03:59:
Hey Tweakers! 8)

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn meterkast heb laten zien, inmiddels heb ik weer het een en ander wat veranderd en verbeterd al zeg ik het zelf! :)

Vorige week hadden wij ons binnenhuis bekabeling vervangen aangezien ik al een tijdje geleden bekabeling zou krijgen aangezien onze vorige kabels niet al te best was, nou heb ik die dus gekregen een paar weken geleden gehad en zijn we eigenlijk daarna meteen aan de slag gegaan, na oud en nieuw, en nu zijn we bijna eigenlijk zo goed als klaar en gaat dit weer de komende jaren zijn werk doen :)

Alles is mooi afgewerkt en het eindresultaat mag er ook wel wezen! Erg lang en veel wezen zoeken naar juist apparatuur voor onze woning om het maximale uit het netwerk te halen!

[afbeelding]

Wat je tegenkomt in de meterkast qua apparatuur en bekabeling:

● CAT6 (500Mhz) Bekabeling
CAT6a Patchkabels
● CAT5e Bekabeling
● Ubiquiti EdgeRouter X
● Technicolor TC7210

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is eigenlijk alleen nog maar de meterkast, boven op het kantoor van mijn vader staat ook nog wel wat apparatuur maar het valt opzich wel mee hoe biezonder dat is maar vind ik het toch wel leuk om daar ook even een aparte post van te plaatsen en wat foto's van te maken

Uiteindelijk ben ik erg tevreden over onze meterkast en dat je netwerk apparatuur er ook in staat vind ik dat nou ook toch een dingetje waar je ook even wat aandacht aan kan besteden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik ben helemaal geïnspireerd door al die mooie netwerk opbouwsels en inrichtingen. Ik mag volgende week ook lekker aan de slag. Dan hoef ik hopelijk niet te schilderen van de vrouw 8) . Netwerk is veel belangrijker! >:)

Toch heb ik een paar verificatie vraagjes aan de ervaren vrouwen en kerels op dit forum.

Afbeeldingslocatie: http://www.progamegear.com/netwerkwidodepido.PNG
1. Is het handig om de switch in de meterkast te ontlasten door in de woonkamer en man-cave aparte switches neer te zetten?

2. Tussen de switches en naar de kamers wil ik cat6a gaan leggen. Voor nu overkill maar voor straks niet meer en dan heb ik het al gedaan is mn motivatie.
Is mijn motivatie correct?

3. Dan heb ik dit soort loze-leiding doosjes in de muur.
Afbeeldingslocatie: http://www.progamegear.com/netwerkwidodepido2.jpg
Hier kan ik inbouw rj45 doosjes opschroeven toch?

4. omdat het om een projectbouw huis gaat. liggen de buizen zo efficient mogelijk. Dus idd knikken. Raden jullie mij aan om daarvoor Soepele kabels te gebruiken of kunnen stugge net zo goed. Voor de kamers waar geen switch komt wil ik 2 kabels door de buis trekken. Dat zou toch moeten kunnen of niet?

5. Ik vond op netwekkabel.eu de meest prijsgunstigste kabel 100meter soepel cat6a + 12 poorts patchpaneel en een knipschaar en zo'n push ding. Is dat ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

1. Een switch hoef je niet te ontlasten. Een beetje potente switch kan het verkeer in jouw woning wel aan. Tenzij je bijzondere wensen / eisen hebt...

2. Cat6 vind ik heel verstandig. Is toekomstbestendig.

3. Check.

4. Géén kabels met soepele kern in de wanden / vloeren / plafonds leggen wanneer dit niet absoluut noodzakelijk is (kan mij geen reden bedenken...). Kabels met vaste kern zijn hier geschikter voor.

5. Kan ik niet zo veel mee. Wanneer je alles wat je noemt een redelijke prijs heeft, dan kun je dat aanschaffen. Ik heb in het verleden ook veel gezocht en vergeleken. Omdat mijn bestelling in de honderden euro's liep (ook elektra spul als schakelmateriaal op het boodschappenlijstje) ben ik uiteindelijk gegaan voor een partij die alles in huis had. Voor het één betaal je dan wat meer, voor het ander wat minder, gratis verzenden (toch drie grote dozen en heel wat gewicht) en onderaan de streep maakt het dan niet zo veel meer uit.

Succes er mee. Worden vast leuke dagen!
widodepido schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:23:
Ik ben helemaal geïnspireerd door al die mooie netwerk opbouwsels en inrichtingen. Ik mag volgende week ook lekker aan de slag. Dan hoef ik hopelijk niet te schilderen van de vrouw 8) . Netwerk is veel belangrijker! >:)

Toch heb ik een paar verificatie vraagjes aan de ervaren vrouwen en kerels op dit forum.

[afbeelding]
1. Is het handig om de switch in de meterkast te ontlasten door in de woonkamer en man-cave aparte switches neer te zetten?

2. Tussen de switches en naar de kamers wil ik cat6a gaan leggen. Voor nu overkill maar voor straks niet meer en dan heb ik het al gedaan is mn motivatie.
Is mijn motivatie correct?

3. Dan heb ik dit soort loze-leiding doosjes in de muur.
[afbeelding]
Hier kan ik inbouw rj45 doosjes opschroeven toch?

4. omdat het om een projectbouw huis gaat. liggen de buizen zo efficient mogelijk. Dus idd knikken. Raden jullie mij aan om daarvoor Soepele kabels te gebruiken of kunnen stugge net zo goed. Voor de kamers waar geen switch komt wil ik 2 kabels door de buis trekken. Dat zou toch moeten kunnen of niet?

5. Ik vond op netwekkabel.eu de meest prijsgunstigste kabel 100meter soepel cat6a + 12 poorts patchpaneel en een knipschaar en zo'n push ding. Is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Oh, huh? Ik weet niet zo goed hoe die lege minuten video erin zijn gekomen, dat fix ik eventjes!

Verder is CAT7 een wat lastige standaard. Het is deels wel, deels niet officieel. Het is in principe een soort van opgevoerde CAT6A. Het grootste verschil is dat in plaats van de hele kabel in een shield te wikkelen dat nu per paar een shield is aangebracht wat de signaal kwaliteit nog verder verbeterd. Ze noemen dat PIMF (Pair in Metal Foil).

Echter kun je ook PIMF kabels in CAT6A uitvoering krijgen, alleen de hoeveelheid Mhz die de kabel kan dragen is dan lager.

Een beetje verwarrend wellicht. Echter is de meerprijs van PIMF CAT7 tegenover CAT6A om aan te leggen marginaal dus vandaar dat ik voor CAT7 ben gegaan.

Qua patch kabels zal het minder uitmaken, ik gebruik zelf PIMF CAT6A kabels van logilink voor alles. Daar staat CAT6A op aangezien dat officieel de hoogste standaard is tot CAT8 goed verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Waarom niet direct cat6a? dan ben je mooi klaar voor de toekomst.
realstiner schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:57:
Ik begin binnenkort ook met het aansluiten van mijn thuisnetwerk in de nieuwbouwwoning.
Momenteel al een eerste legplank gemonteerd om wat materiaal op te stockeren.

Bedoeling is dat ik de stugge CAT6 monteer op een patchpaneel en van daaruit mijn netwerk ga opzetten.
Heb momenteel dit reeds liggen:
- Ubiquiti UniFi EdgeRouter X
- Netgear 8p switch (unmanaged)
- Netgear 5p switch (unmanaged)
- 1x Ubiquiti UniFi AP Lite

Voor het patchpaneel denk ik deze aan te schaffen: https://netwerkproducten....orts-zwart-p-4301301.html

Heb wel wat meer kabels dan 12, maar kan later nog een 12p patchpaneel aanschaffen.
Foto's voor de start volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Geen matches
Out.of.Control schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:10:
[...]

Da's dan weer eeuwig zonde. Hoop voor je dat het 19mm buizen zijn, anders wordt het nog een hele toer om de bekabeling er in te krijgen, zeker als je er twee per buis in wilt hebben en iets meer dan cat 5e wilt.
hier ook. Van het weekend cat 6a kabels getrokken. Bleken allemaal 16 mm buizen te zijn. Heb het niet eens geprobeerd om er 2 doorheen te trekken. Balen balen balen. Wilde door elke buis eigenlijk 2 kabels trekken.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-09 14:03
Geen matches
Cat5e haalt gigabit. Cat 6a haalt 10 gigabit, maar is lastig verwerkbaar. Cat6 is voor thuis een prima alternatief: haalt hoge snelheid op de korte afstanden in een woonhuis (niet meer op 80 meter of zo) en is een slag dunner. Ik heb moeiteloos 4x cat6 in een 19mm buis getrokken. Ze passen zelfs met 4 in een 16mm pijp, maar alleen door ze perfect recht in te voeren en zonder bochten.

3x cat6 in 16mm zou ik wel aandurven, tenzij veel bochten in te snel in elkaar gestampte nieuwbouw - dan max. 2 stuks...

Voorlopig is cat5e ook prima voor thuis, maar als het gaat om 'futureproof' is 6 net wat beter. 6a en 7 is voor thuis nog echt overkill, dus alleen doen 'omdat het kan' :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Geen matches
hoe dik waren jouw kabels?
Sircuri schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:46:
[...]

hier ook. Van het weekend cat 6a kabels getrokken. Bleken allemaal 16 mm buizen te zijn. Heb het niet eens geprobeerd om er 2 doorheen te trekken. Balen balen balen. Wilde door elke buis eigenlijk 2 kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Loze leidingen waren toch wat duurder dan gehoopt.
Dus maar plan opgevat om een 40 mm gladde buis tussen meterkast en technische ruimte te trekken.

Daar moet ik toch wel stuk of 6 CAT6a kabels door kunnen krijgen ?
Dat kan wel van switch naar switch over 1 verbinding, echter buiten sensor signaal kan ik eventueel wel in 1 draad transporten over elke keer een aderpaar, maar wellicht toch beter om voor elke sensor maar over een normal draad te gaan (en maar 2 van de 8 gebruiken) vanwege overspraak.

Wel kort gezocht maar vindt alleen maar 16, 19 en 25 mm buizen waar mensen schijven hoe veel draden ze er door krijgen. Wellicht dat iemand hier het zo weet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
jacovn schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:07:
Dus maar plan opgevat om een 40 mm gladde buis tussen meterkast en technische ruimte te trekken.

Dat kan wel van switch naar switch over 1 verbinding, echter buiten sensor signaal kan ik eventueel wel in 1 draad transporten over elke keer een aderpaar, maar wellicht toch beter om voor elke sensor maar over een normal draad te gaan (en maar 2 van de 8 gebruiken) vanwege overspraak.

Wel kort gezocht maar vindt alleen maar 16, 19 en 25 mm buizen waar mensen schijven hoe veel draden ze er door krijgen. Wellicht dat iemand hier het zo weet ?
Door 19mm buis kunnen met beetje moeite (en rechte buis zonder bochten) al 4x Cat6 kabels heen, dus verwacht door 25mm wel al zonder problemen 6 stuks, laat staan door 40mm buis, daar passen er me dunkt ook wel stuk of 10 door (eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd, zal ff kijken of ik er de hand aan kan leggen dan probeer ik ff voor je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 20:58
jacovn schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:07:

ik heb thuis 25mm buis gelegd, daar past 4x cat7+ koka799 in, maar enkel indien gelijk eringelegd, achteraf bijtrekken is 4x al lastig maar moet doenbaar zijn indien maar 2 goede bochten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 20:58
hi guys, na jaren lurken heb ik anderhalf jaar geleden ook mijn huisje gekocht en flink aangepakt .. ik heb een klein fotoreportage'tje ervan gemaakt :)
hopelijk zijn het niet teveel plaatjes :
1: oplevering .. kaal ende leeg (en aldus geen vloer) .. je ziet het niet maar enige voorziening is de CAI aansluiting rechts vd woning, 0.0 utp's in de woning
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20150906_145404.jpg

2: eerst op zoek gaan naar bestaande leidingen alvorens we kunnen gaan slijpen voor extra pijpjes
(gebruikt materiaal van de baas : Bosch D-tect 150SV, de zwarte tapijes geven aan waar er verwarming loopt, diepte staat erbijgeschreven maar buiten beeld)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20151122_100249.jpg

3: ook vanuit de garage kon ik direct naar de slaapkamervloer inboren
(gebruikt materiaal bosch gbh 5 sds max boormachine met 25mm ,540cm lang dewalt extreme kruisboor, heerlijk!)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20151212_180529.jpg

4. zo ziet het er dan uit boven in het bureel , je ziet de buigveer voor 25mm pijp ook nog liggen.
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20151212_152730.jpg

5.euh jah... als we dan toch bezig zijn stoppen we niet bij 1 pijpje...
ik heb er uiteindelijk 7 gelegd (3x bureel , 3x 2nd bedroom , 2x master bedroom)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20151212_152749.jpg

6.zo zag het er dan uit zonder de DLP goot:
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20151217_223134.jpg

7. poging om er alles in te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20160409_175019.jpg

8. euh tsja... beter telang dan tekort
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20160410_183009.jpg

9. : mooi netjes in de DLP goot (ik weet dat trekbanden niet mag, ze zijn niet te strak aangetrokken dat ze de twisting kunnen beinvloeden hoor jonges)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20160706_165745.jpg

10. andere kant, netjes terug direct ge-egaliseerd (of voorzover ik dat kan , allemaal 1e keer voor mij)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20151218_110254.jpg

11. gift from santa... 12 doosjes totaal van 10x cat6A 10gbit brandrex keystones (dank je gulle schenker welke ik niet mag noemen _/-\o_ )
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/IMG_20170310_140458.jpg

12.werken met keystones.. oh joy
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/IMG_20170310_150505.jpg

13. jammer dat ze naar mijn gevoel in huis op volgorde moesten zitten ... liever dat dan volledige kabelpron afwerking :(
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/IMG_20170312_140757.jpg

14. afwerking in mn mini rackje onder de trap... garage was te vochtig en te klein
(compaq 9000 22U rackje + Netgear GS748v5 switch, ook brandrex panelen welke n beschermklepje bieden voor de connecties)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/IMG_20170415_193238.jpg

15. ook de CAI connecties zitten mee in het serverrack
(gebruikte materialen : hirschman 830C + 2 catv tap's .. 1x 14/8 en 1x 11/8 )
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/IMG_20170417_112123.jpg

16. extra stoppenkast voor de garage : die gele dingetjes op de pijp zijn labeltjes welke kabel het is
(kast is n Legrand XL3)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/IMG_20161105_133814.jpg

17. grote hoeveelheden kabel van garage naar kelder... daarvoor heb ik een diamantboor van 80mm gehuurd voor n mooi proper gat te hebben.(kabel in de flex is 5G10mm XVB (wat jullie ymvk noemen denk ik)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/tweakers/20160409_151716.jpg

gebruikte kabel is Draka cat7 UC600& UC900 (via internet voor 0.50ct/m kunnen vinden)
er is inderdaad maar 1 switch, de rest is toekomstmuziek, liever wat teveel voorzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:18
Geen matches
Goof2000 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:55:
[...]

Ik zou alles zelf leggen en ze alleen loze leidingen laten leggen, je weet nooit wat voor kabels ze erin doen. (waarschijnlijk niet degene die jij zou willen)
Denk ook na aan een loze leiding van de ene kant van de woonkamer naar de andere kant voor audio kabels. (voor speakers ed, die was ik vergeten en aan het einde van de verbouwing kwam ik erachter dat vrouwlief geen kabels door de kamer wil :/)
Dank, ik zat inderdaad ook al aan loze leidingen te denken. Zal waarschijnlijk even in onderhandeling moeten voor een goede totaalprijs. Als ik uitga van de meerwerk prijslijst dan kost het een klein vermogen. Kan misschien wat bestaande CAT5(e) en CAI leidingen laten vervallen en omzetten naar loze leidingen en er dan nog een paar extra bij laten maken. Na oplevering zelf de boel afmonteren en voor een weekendje een CAT6(a) testapparaat lenen of huren om het resultaat van m'n geklus door te meten.
Audiokabels wegwerken zou inderdaad geweldig zijn. Even kijken of dat erin zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Geen matches
Ik kom in de offerte nu rond de 80€ ex per loze buis uit. Maar daar zitten buizen bij op de buitengevel, en access point 2 hoog naar meterkast en die zijn naar verluid iets meer werk.
volledig bedraden is voor 50€ ex btw met cat 6 en 24 voudige patch panelen in meterkast/t technische ruimtes en afdekplaatjes in de serie van het electra spul. Naar verluid deed de instalateur dat liever dan een trekdraad erdoor trekken, alleen is de prijs niet nice.
Want wat kost een keystone jack, keystone chassisdeel en afdekplaatje en nog een keystone en een poort op een 24 voudig paneel en 15 meter kabel voor elke verbinding? (3 + 12 + 3 + 2.5 + 10 en dan half uur om te maken voor de laatste 20€ ex)
Meer waarschijnlijk is dat er geen keystones komen maar alles direct gedoggerd op vaste paneeltjes.

Wellicht als hij alles cat-6a gaat doen het maar laten doen, anders zelf, alleen heb ik weinig tijd als de zaak opgeleverd wordt vrees ik.

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 20-04-2017 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Geen matches
ThinkPadd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:52:
@T.Kreeftmeijer en @Annuk
Onlangs nog door het plafond geboord om netwerkkabels te trekken. Was met een SDS-boor van het Gamma huismerk. Als je maar een goede boorhamer (geen klopboor, is heel wat anders!) gebruikt (ik heb een Metabo) dan valt het goed te doen. Volgens mij komt het meer op je boorhamer aan dan op de boor, voor zoiets als dit heb je geen vlijmscherpe boor nodig. Goed gereedschap is altijd fijn, maar met deze huismerk boor ging het ook prima.
Zorg wel voor een hulpje die er stofzuiger bij houdt, want er komt enorm veel stof vanaf.

30cm is wel wat kort, een 40cm boor is wat handiger, dan kun je evt. ook nog schuin boren.

Lastige is dat je nooit helemaal strak in een hoek kunt boren. Bij mij zit het gat dus best wel wat uit de hoek helaas.
Het komt over het algemeen meer aan op een goede boor dan een boorhamer (brute force), als jij een goede (en scherpe) boor gebruikt scheelt je dat op z'n minst de helft...
Vaak genoeg ervaring(en) mee gehad, een oude k*t-boor (die grotendeels glad was) ff gebruiken voor een snel gaatje.. dacht ik.. drama.. pak ik een goede/nieuwe boor rammelt ie er zo door heen..
En ja ervaringen met gewone steenboren, betonboren in SDS-Plus en SDS-Max, en het scheelt je veel als je goede boren aanschaft :)
Natuurlijk begrijp ik wel dat je geen dure Rotec boren o.i.d. wilt gaan aanschaffen voor 1, of 2 gaatjes, dan kan je beter ff huren bij de lokale machine-verhuur.
Aangezien ik ze iets te regelmatig gebruik koop ik ze dus wel.. variërend van 210mm tot 1000mm... al zijn de boren boven de 450mm vaak wel beetje lastiger te hanteren en met beetje pech eieren ze een beetje....
welke gek propt er ook een boor van een meter in z'n boorhamer :+

Verder wel mee eens dat strak in de hoek boren bijna niet wil lukken.... of je moet mogelijk van boven en van onderen enigszins schuin boren (maar dan moet je verdomd goed uitmeten)
FrankHe schreef op donderdag 20 april 2017 @ 04:47:
[...]

Dank, ik zat inderdaad ook al aan loze leidingen te denken. Zal waarschijnlijk even in onderhandeling moeten voor een goede totaalprijs. Als ik uitga van de meerwerk prijslijst dan kost het een klein vermogen. Kan misschien wat bestaande CAT5(e) en CAI leidingen laten vervallen en omzetten naar loze leidingen en er dan nog een paar extra bij laten maken. Na oplevering zelf de boel afmonteren en voor een weekendje een CAT6(a) testapparaat lenen of huren om het resultaat van m'n geklus door te meten.
Audiokabels wegwerken zou inderdaad geweldig zijn. Even kijken of dat erin zit...
Weet niet of je een kruipruimte o.i.d. hebt, maar je kan evt ook enkele doosjes met alleen een pijpje naar je kruipruimte laten voorzien (wel zorgen dat ze ruim uitsteken in je kruipruimte).
Daar kan je dan naar wens data of luidsprekersnoer o.i.d. in proppen :)
En zorg dan evt. in je meterkastplaat (ze gebruiken tegenwoordig kant-en-klare bodemplaten) dat daar ook een "mantelbuis" naar beneden steekt, scheelt je veel boor en breekwerk (ervan uitgaande dat er dan meerdere utp je meterkast in komen dus een 50mm buisje o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:51
Geen matches
Lethalis schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:48:
[...]

Aan de WAN kant ben ik het met jou eens, maar het is niet ondenkbaar dat er aan de LAN kant leuke producten komen met hogere snelheden :)

Zou toch grappig zijn om met meer dan een gigabit bestanden te kunnen kopiëren van en naar de server.
Alleen gaat die FTP dan geen klap uitmaken. ;) Dat hangt af van de specs van de cable. Voor 10GBASE-T is Cat-6 al genoeg tot 55 meter, anders ga je naar Cat-6A voor 100 meter. Bij thuisgebruik zul je zelden tot nooit i een situatie komen waar FTP voordeel heeft boven UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Geen matches
The Realone schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:57:
[...]
Alleen gaat die FTP dan geen klap uitmaken. ;) Dat hangt af van de specs van de cable. Voor 10GBASE-T is Cat-6 al genoeg tot 55 meter, anders ga je naar Cat-6A voor 100 meter. Bij thuisgebruik zul je zelden tot nooit i een situatie komen waar FTP voordeel heeft boven UTP.
Daar heb je gelijk in.

Ik las alleen op internet dat als je FTP kabels hebt, het verstandig is om ze ook te aarden (misschien wel juist omdat er metaal doorheen loopt).

Dus ik ben misschien een beetje stupid geweest, maar nu ik de FTP kabels toch al heb, wil ik ze ook "goed" aansluiten ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Heel die discussie over CAT5e, CAT6 en CAT6A of CAT7 komt toch veel mening bij kijken die soms verwart word met feit.

Uiteindelijk gaat het erom wat je van je verbindingen verwacht. CAT5e is het minimale, maar veelal voor Gigabit goed genoeg. Kies je voor CAT6A/CAT7 dan kies je ervoor om meer te investeren zodat verbindingen minder KANS hebben op storing en zodat je zeker weet dat je 10Gbit kunt gebruiken over normale lengtes. Ook bevat een dergelijke kabel veel meer koper zodat andere zaken zoals USB over Ethernet en HDMI over Ethernet minder storing hebben en verder reiken. In een huis is het niet ondenkbaar dat je de netwerk kabels daar ook voor gebruikt.

Ook moet informatie goed ge-interpreteert worden. Als voorbeeld, de 55m/60m voor 10Gbit over CAT6 geld als je 1 pre-fab kabel hebt zonder verdere overgangen. Als je echter 10 meter patch kabel gebruikt waar je zelf pluggen op hebt gezet en vervolgens de kabel in een walljack steekt, daar 25m CAT6 solide kabel achter zit en weer uitkomt in een keystone of jack en daar weer een patch kabel van 3 meter achter zit dan geld die 55 a 60 meter niet meer maar word het veel korter.

10Gbit is daarbij dus veel gevoeliger dan 1Gbit. Heb je geen interesse in (10Gbit), dan is CAT5e of CAT6 prima, wil je echter wel ooit naar 10Gbit dan moet je nu niet kiezen voor iets onder CAT6A. Naar mijn mening schiet je jezelf dan echt in je voet. 2,5Gbit en 5Gbit komen er echter ook aan en die zijn gemaakt om over CAT5e en CAT6 te werken (Omdat 10Gbit adoptie uitblijft aangezien het nieuwe kabels vereist) dus als je dat de komende tijd goed genoeg acht, is het een prima keuze.

Qua gebruik van shielded vs unshielded. Ja het gebruik van unshielded is makkelijker, en shielded is thuis vaak niet nodig. Echter soms kan het wel nuttig zijn, zoals als je veel kabels bij elkaar bundeld of langere lengtes in de buurt van stroom kabels trekt. Wat ik hierboven al vertelde, het gaat om de kans dat je shielding nodig hebt of niet, niemand kan je van te voren zeggen dat het nodig is, alleen achteraf als er issues zijn. Verder is het voor niets dat alle kabels die officieel voor 10Gbit geschikt zijn een vorm van shielding aan boord hebben, hoe hoger de snelheid hoe fout gevoeliger dat het word.

Zoals sommige hier wel weten heb ik om die redenen voor CAT7 gekozen, zeker aangezien Intel 10Gbit kaarten inmiddels voor 100 euro en minder te verkrijgen zijn en data transfer snelheden veel hoger worden met SSD's en AC WiFi, etc.. Als ik daardoor na 5 jaar mijn kabels zou moeten vervangen was ik niet blij geworden. :'(. Verder heb ik inmiddels al de eerste 10Gbit kaarten liggen!

Ik heb enige tijd terug, toen ik met ons huis bezig was hier ook een video over gemaakt:

[ Voor 3% gewijzigd door Quindor op 16-05-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Quindor schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:26:
Uiteindelijk gaat het erom wat je van je verbindingen verwacht. CAT5e is het minimale, maar veelal voor Gigabit goed genoeg. Kies je voor CAT6A/CAT7 dan kies je ervoor om meer te investeren zodat verbindingen minder KANS hebben op storing en zodat je zeker weet dat je 10Gbit kunt gebruiken over normale lengtes.
Mja, ik heb er nog eens naar gekeken en het sloeg in mijn geval nergens op. Mijn thuisnetwerk is namelijk zo opgezet dat mijn werkstations en de server allemaal boven op zolder staan. De kabels leg ik vooral om een goede verbinding met beneden te krijgen voor eventuele mediaspeler en dat ik mijn laptop gewoon ergens in kan prikken als ik iets nodig heb dat sneller dan mijn wifi werkt (in de woonkamer en de slaapkamer).

En voor die toepassing is 1 gigabit genoeg (en dus ook CAT5e).

Ik kan later altijd het segment op zolder nog upgraden naar 10 gigabit, maar daarvoor hoef ik geen kabels te trekken. Daar hoef ik alleen wat kabelgootjes open te rukken en de kabels te vervangen. Dat overleef ik wel over een jaar of 5 :D

Het wordt pas een probleem als mijn internetverbinding sneller wordt dan een gigabit :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:50:
[...]

Het is niet echt een AP. Het is een Mikrotik router, die alles kan. OSPF, MPLS, BGP, VLAN op switch chip nivo, snelheidsbepoerking per poort of per MAC adres, moeilijke routeringstabellen (alles Linux gebaseerd). Maar ook zit er een goede AC 2,4 en 5 GHz kaart in.

Het is het model hAP ac RB962UiGS-5HacT2HnT.

Hier te koop: https://www.ip-sa.com.pl/rb962uigs-5hact2hnt-p-2053.html

Eigenlijk kan je de inkomende glasvezel van je provider hier in doen, en heb je ALLES onder controle.
Okay, dan veranderd de interesse. Ik zie dit nog niet in mijn hal omhoog gevezen aan de plafond 8)7 .
Ik dacht dat het wel interessant was maar ik zal dan wel gewoon mijn Cat6A via Poe gebruiken om een AP aan te sturen en voorzien van stroom.

Toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Toon-VA schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:04:
[...]

Okay, dan veranderd de interesse. Ik zie dit nog niet in mijn hal omhoog gevezen aan de plafond 8)7 .
Ik dacht dat het wel interessant was maar ik zal dan wel gewoon mijn Cat6A via Poe gebruiken om een AP aan te sturen en voorzien van stroom.

Toch bedankt
Dit is ook niet een "mooie" AP van Mikrotik. Dat is bijvoorbeeld deze (de wAP AC), die gebruik ik zelf ook enkele door het huis heen. Geen enkel lampje zichtbaar en "blenden" mooi met het plafond aangezien je de kabel intern kunt doorvoeren. Ze zijn ook meteen geschikt voor buiten en slikken alle vormen van POE en je kunt ze ook buiten ophangen!

Als je door mijn laatste huis videos kijkt kun je wel verschillende keren ze aan het plafond zien hangen als je wil weten hoe het eruit ziet.

p.s. Ik las je post net opnieuw en zag dat je vooral doelde op het fiber stuk volgens mij. Lijkt me redelijk overbodig eerlijk gezegd (maar dat is een mening), maar mocht je dat echt willen heeft het visueel wat nadelen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Quindor op 17-05-2017 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toon-VA schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:04:
[...]

Toch bedankt
Uiteraard. Ik laat dat "lelijke" ding niet zomaar op het plafond hangen.

Daar gaat een mooie kast eromheen, van RF Elements. Lijkt net een echt "rookmelder".

https://www.mikrotik-stor...nclosure-mikrotik-devices

Het is wel een "dikke" rookmelder, maar na 3 dagen merk je niets meer.

Ja, je moet wel twee kabels trekken. Eentje glas, en eentje UTP (voor voeding). Formeel is glas overbodig, want data + voeding gaat over UTP, maar het is gewoon "voor de fun".

Formeel kan ik nu twee streams laten lopen. 2,4 over UTP en 5 GHz over glas. Werkt gewoon.

Je kan dat ding ook als router gebruiken die dan gewoon aan je plafond hangt. Een paar VLAN's defineren op je L3 switch, en klaar. Grappig, dat de "hoofdrouter' dus niet in de meterkast hangt, maar aan het plafond. Gewoon leuk! >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Geen matches
Vorige week ben ik verhuisd naar een oude woning (bouwjaar 1905). Graag wil ik proberen om deze woning op een nette manier van moderne netwerkaansluitingen te voorzien en meteen klaar te zijn voor de komende 10-15 jaar (10Gbit).

Elektra is ooit wel gerenoveerd en er liggen PVC buisjes (denk 5/8") door de woning, ook voor TV coax kabel en telefonie.

Ben al wel even aan het proberen geweest om te kijken of ik een trekveer erdoor kon krijgen zonder de bestaande kabels (coax/telefonie) eruit te halen. Bij coax was dit onmogelijk, bij telefoonkabel kreeg ik hem er een paar meter in van de ene kant en slechts een metertje van de andere kant. Geen idee hoe de buisje liggen (grote kans op 90 graden hoeken ben ik bang).

Ook nog met een stofzuiger en stukje touw aan het spelen geweest, kwam er daarbij achter dat één van de buizen ergens open ligt of een aftakking heeft want er was aan het andere eind niets te merken van aanzuiging van lucht. Bij andere pijpjes weer wel, maar een stukje touw er doorheen zuigen (met bestaande coax kabel in buis) was niet succesvol.

Ook even geprobeerd om te trekken aan de bestaande kabels, maar daar zat eigenlijk geen beweging in.

Heb al klaarliggen:
  • Metalen trekveer 20 meter
  • Hennep touw
  • Talkpoeder
  • Heel veel geduld :)
Mijn volgende idee is om een stukje touw en trekveer vast te maken aan de huidige kabels en die eruit te trekken terwijl ze aangeduwd worden met de trekveer. Grootste risico dat er halverwege geen beweging meer in zit en je dus helemaal niets meer hebt. Als het wel lukt, wat is de kans dat ik een coax kabel samen met een fatsoenlijke cat6(a?) installatiedraad er weer doorheen krijg?

Iemand ervaring met een dergelijke situatie? Tips?
Misschien zorgen dat ik ook een trekkous heb?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Nu online
Hoi Allen,

Ook ik ben aan het verbouwen en heb ondertussen al een kleine 550m UTP door de woning getrokken (enkel benedenverdieping). Ik heb gekozen voor Cat6A SFTP omdat ik dit via een goedkoper kanaal kan bemachtigen. Type kabel is volgende voor de mensen die geïnteresseerd zijn (kan je ook elektrische statistieken opvragen).

http://www.cabling.datwyl...t/cu-7060-4p-2x4p-f8.html

Nu heb ik zelf een simpele netwerktester om de paren door te meten op connectie maar niet op snelheid. Heeft er iemand van jullie een kanaal waar ik bv. een fluke kan huren om de snelheid over de kabel te meten (pc-naar-pc kan ook maar wil het simpel houden met een meter)?

Ik heb gebruik gemaakt van Niko STP Cat6 connectoren omdat Cat6A wandcontactdozen niet zo koerand zijn of beperkt in kleur/vorm (ik moet het ook verkocht krijgen aan de vriendin). Nu verwacht ik wel dat er later misschien wel een STP Cat6A variant uitkomt en ik dus gewoon de aansluiting kan wisselen en volledig op 10Gbit zit.

In bepaalde muurpotjes zitten de kabels vrij "strak" en de stugge kabel geeft ook niet zoveel mee waardoor er een lichte knik zichtbaar is en daarom wil ik hem meten op snelheid.

Foto's zal ik op een later tijdstip eens posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Nu online
Klop, daarom dat ik hem wil huren en niet kopen (1500€ als ik het opzoek).
Het probleem is dat ik dan geen 10Gbit kan testen want ik heb geen 2 pc's die dit aankunnen en daarom wou ik een Cat6A keystone aan beide kanten aansluiten, kabel testen en dan in de muur bevestigen op de Niko aansluiting. Dan weet ik meteen of de kabel buiten alle paren ook de gewenste snelheid kan halen. Ik zit nu nog in de "werk" fase en weet nu dus nog perfect waar ik nog aan welke kabel kan prutsen mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
ThinkPadd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:07:
Zorg ook dat je gelijk 2 kabels door een buis trekt indien mogelijk, dat scheelt je mogelijk een switch in die ruimte als je naast een PC bijv. ook nog een netwerkprinter o.i.d. wil aansluiten. Als dat heel lastig gaat kun je de tweede kabel wellicht iets verder naar achteren vastmaken ipv beiden op gelijke lengte. Op die manier is hij in het begin wat smaller en komt hij makkelijker door bochten heen.

Ligt er een beetje aan, soms heb je leidingen waar je zonder trekveer zo een kabel in kunt vlooien en soms heb je leidingen met stukken flexbuis en losgeschoten koppelingen waar je met twee man aan moet hangen en dan nog geen milimeter beweging in krijgt.
Zou wel graag meteen 2 kabels willen trekken, maar denk dat 2 x cat6a + cai kabel een beetje teveel gevraagd zal zijn voor de 5/8" buizen die er liggen. Ben op dit moment allang blij als ik 1 cat6a + cai kabel er doorheen krijg. Dan zet ik bij de TV wel een switch neer voor alle apparatuur daar. Richting kamers waar meer computers en dergelijke staan kan ik gelukkig wel eenvoudig meerdere kabels trekken (meterkast zit direct naast de kantoor ruimte :)).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19

masauri

aka qwybyte

Ik ben bezig met de installatie van mijn thuisnetwerk, maar zit nog met een vraagstuk.
Ik moet van de living via de schouw (schoorsteen) kabels doortrekken naar de ruimte eronder.
8x cat6a AWG23, 1 coax kabel en 1 RJ11 telefoonkabel.

Ik heb verschillende opties in gedachten om er een flexibele buis in te leggen, om deze daarna mooi af te werken zodat er geen lucht meer langs door kan (en voorkom dat er vocht of andere dingen in de buis kan die de kabels zou kunnen aantasten)
Omdat de kabels niet geschikt is om blootgesteld te worden aan mogelijk vocht/veel lucht enz. in de schouw zoek ik een waterdichte oplossing.

Ik heb bv naar mijn idee volgende DIY opties (tenzij ik er nog vergeet):
Een stuk meerlagenbuis
https://www.brico.be/nl/g...antel-16-mm-x-5-m/4589828

Een stuk dampkap afvoerbuis (aluminium of kunststof bv:)
https://www.gamma.be/nl/a...vc-3-m-x-110-mm/p/B477918
https://www.brico.be/nl/g...e-afvoerslang-3-m/5360536

Een stuk pvc buis:
https://www.brico.be/nl/g...B8-40-mm-l-1-50-m/5364152

Welke lijkt de beste (en evt goedkoopste) oplossing?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 16:13
masauri schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:52:
Ik ben bezig met de installatie van mijn thuisnetwerk, maar zit nog met een vraagstuk.
Ik moet van de living via de schouw (schoorsteen) kabels doortrekken naar de ruimte eronder.
8x cat6a AWG23, 1 coax kabel en 1 RJ11 telefoonkabel.

Ik heb verschillende opties in gedachten om er een flexibele buis in te leggen, om deze daarna mooi af te werken zodat er geen lucht meer langs door kan (en voorkom dat er vocht of andere dingen in de buis kan die de kabels zou kunnen aantasten)
Omdat de kabels niet geschikt is om blootgesteld te worden aan mogelijk vocht/veel lucht enz. in de schouw zoek ik een waterdichte oplossing.

Ik heb bv naar mijn idee volgende DIY opties (tenzij ik er nog vergeet):
Een stuk meerlagenbuis
https://www.brico.be/nl/g...antel-16-mm-x-5-m/4589828

Een stuk dampkap afvoerbuis (aluminium of kunststof bv:)
https://www.gamma.be/nl/a...vc-3-m-x-110-mm/p/B477918
https://www.brico.be/nl/g...e-afvoerslang-3-m/5360536

Een stuk pvc buis:
https://www.brico.be/nl/g...B8-40-mm-l-1-50-m/5364152

Welke lijkt de beste (en evt goedkoopste) oplossing?
De vraag is: hoe ga je die buizen in je schoorsteen verwerken en in de ruimte eronder?
Hier thuis heb ik via het verluchtingsgat een kabel gelegd van het gelijkvloers naar het eerste verdiep.
Op het eerste verdiep heb ik dit gat dan uiteindelijk dichtgemaakt via PUR.

Ik heb geen buizen gelegd, wegens praktisch niet haalbaar in een holle ruimte zonder dat je iets kan vastmaken.

Hier is het weliswaar enkel lucht en geen vocht dat er aan kan.
Kabels kunnen hier wel tegen, enkel voor de RJ11 zou ik in een buis steken of evt een RJ45 misbruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Geen matches
Nieuw huis, dus gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt een volledig huisnetwerk aan te leggen, met de meterkast als centraal punt. Omdat we ook gelijk overgeschakeld zijn van coax naar glasvezel, zijn alle coax-kabels uit de buizen en liggen er nu ook naar die dozen Cat.6a kabels.

In totaal komen er nu 12 UTP-kabels (10x Cat.6a, 2x Cat.5e) uit in de meterkast. De 2 Cat.5e kabels hebben misschien wel de meest verrassende bestemming, namelijk de CV-kast B) Dat is ook gelijk de reden voor de Cat.5e-kabels, er hangt in die kast ook een omvormer voor m'n zonnepanelen die een ethernet-aansluiting heeft van 100mbit. Gigabit is daar dus niet direct de hoogste prioriteit.
Omdat ik geen fan ben van stekkers knijpen aan kabels die door buizen lopen, heb ik een 12-poorts patchpanel geplaatst, welke aangesloten zit op een TP-LINK Switch Gigabit TL-SG1016D 16-poorts switch (unmanaged).

Op de switch zit ook m'n hoofd-router (een Netgear WNDR3700 met OpenWRT met een externe USB-harddisk) en een Sitecom MD-254 NAS (2GB RAID-1).

En dan het meest creatieve, de WAN-poort van de Netgear zit een client-poort van een Draytek Vigor 2132F glasvezel modem/router. Voor de Netgear is de aansluiting richting de Draytek gewoon een verbinding richting de buitenwereld. De Draytek doet verder niks anders dan wat T-Mobile verstandig acht, op de wifi na.

Waarom twee routers? De Draytek, hoewel een geweldig apparaat qua mogelijkheden, is behoorlijk afgeschermd. Ik wil op m'n router wat aanvullende software kunnen draaien (zoals een torrent-client), wat met OpenWRT super gaat. Ook is de signaalsterkte van m'n Netgear beter dan van de Vigor, ondanks dat die laatste externe antennes heeft. De Netgear haalt bijna het hele huis, de Draytek haalt het nog niet tot in de slaapkamer. En mijn ervaring is dat deze opstelling super stabiel en snel werkt. Met snelheidstesten haal ik net geen 100mbit up en down, op een 100mbit abo.

En hoe ziet het eruit?

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4246/34451311823_d31308d22e_b.jpg20170612_152648 by Chris Hogevonder, on Flickr

En het leukste is eigenlijk wel dat ik vanaf de Draytek ook een UTP-kabel vanaf één van de TV-poorten (poorten 3 en 4) rechtstreeks op de switch heb zitten en de ontvangers lijken daar totaal geen probleem mee te hebben. Ik kan dus nu een ontvanger in een willekeurige lan-poort in het huis prikken en heb direct TV-ontvangst *O*

De switch zit inmiddels behoorlijk vol, ik heb nog één lan-poort beschikbaar. Misschien voor de toekomst om een klein servertje in de meterkast te kunnen plaatsen.

Update:
Helaas was ik iets te optimistisch, heel waarschijnlijk zit er achter de IPTV-poorten ook een DHCP-server (niet zichtbaar in de Vigor) die in conflict kwam te liggen met m'n lokale DHCP-server, want na een reboot van een systeem kreeg ik geen IP-adres meer toegewezen... Dus nu weer terug naar de tv's direct op de Vigor en handmatig omprikken als ik op een andere locatie in huis tv wil hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 12-06-2017 16:39 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:18
Geen matches
Darkfreak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:59:
Hallo allen!

Vorige week een huis gekocht (Bouwjaar '52).
Hier liggen helaas geen loze leidingen, en de (schaars) aanwezige leidingen lijken erg volgepropt.

Daarbij komt dat de kabel (ziggo) binnenkomt in de woonkamer (meest zuidelijke kamer/muur), en vanuit daar geen verbinding (opening of leiding) naar boven of onder (kelder) loopt.
Onze computer-kamer ligt aan de voorkant (noordkant) van het huis op de eerste verdieping.

Het liefste wil ik natuurlijk een kabel van de woonkamer naar de PC-kamer hebben.
Ik ben zelf totaal niet vaardig in het nodige kluswerk (laat staan het bezitten van materialen om door bv de vloer of plafond te boren) en overweeg dus om dit te laten doe (professioneel, gezien ik helaas ook geen kennissen heb die dit kunnen).

Weet iemand wat zijn hier de gemiddelde kosten van zijn?

Ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken sta ik ook voor open.
Momenteel ben ik van plan om één UTP-kabel, via de kelder, omhoog te laten trekken naar de gang richting zolder (deze is toegankelijk vanuit de PC-kamer) en daar een switch te plaatsen vanuit waar ik kabels (verstopt via de plinten) naar o.a. de PC kamer trek.
Als je het een vakman laat doen dan kan die het in een dagje wel voor elkaar hebben. Kost je ongeveer 450 euro. Als je een ethernetkabel trekt dan zou ik er meteen twee van maken. Dan heb je eentje reserve voor nauwelijks meerkosten, kost misschien 50 euro extra om van een enkele aansluiting een dubbele aansluiting te maken maar geloof me het is de investering meer dan waard. Ik schrijf ethernet omdat je met UTP aangeeft het het een niet afgeschermde kabel is. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je FTP wel afgeschermde kabel. Dat is minder storingsgevoelig dus net wat beter. Verzeker je ervan dat de installateur vaste kern koper kabel gebruikt. Accepteer geen CCA, aluminium kabel. Blijf als je blieft weg bij CAT 5(E) kabel want dat is gewoon onvoldoende toekomstvast. Ik zou voor minimaal CAT 6A kabel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Er zijn ook bij groothandels al buizen te koop met twee CAT 6A kabels al ingelegd. Dus hoeft er niet getrokken te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 11:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Geen matches
FrankHe schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:58:
[...]

Als je het een vakman laat doen dan kan die het in een dagje wel voor elkaar hebben. Kost je ongeveer 450 euro. Als je een ethernetkabel trekt dan zou ik er meteen twee van maken. Dan heb je eentje reserve voor nauwelijks meerkosten, kost misschien 50 euro extra om van een enkele aansluiting een dubbele aansluiting te maken maar geloof me het is de investering meer dan waard. Ik schrijf ethernet omdat je met UTP aangeeft het het een niet afgeschermde kabel is. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je FTP wel afgeschermde kabel. Dat is minder storingsgevoelig dus net wat beter. Verzeker je ervan dat de installateur vaste kern koper kabel gebruikt. Accepteer geen CCA, aluminium kabel. Blijf als je blieft weg bij CAT 5(E) kabel want dat is gewoon onvoldoende toekomstvast. Ik zou voor minimaal CAT 6A kabel gaan.
FTP heeft niet echt toegevoegde waarde in deze situatie. En waar ga je de afscherming aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 26-09 14:03
Ik weet niet of er voor ieder merk schakelmateriaal bijpassende plaatjes voor keystones te koop zijn. Anders moet je kiezen voor een CAT6a inbouwdoos (van Rutenbeck of zoiets) met daarop het frontplaatje dat past bij je schakelmateriaal.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Weer een stap verder in mijn nette lan afwerking:

- PVC buizen gelegd (3/4) met kabels
- Inbouwdozen geplaatst (40mm diep, de muren zijn hier niet zo heel dik!!)

Nu de volgende stap, wandplaten en installatiemateriaal bestellen. Ik heb het een en ander op het oog van Jung, waaronder deze afdekking met 2x modular jack:

https://www.jung.de/nl/online-catalogus/63766996/

Nu weet ik niet zo goed hoe groot die keystones zijn. Kom ik in de problemen met een 40mm diepe doos? Zijn er nog verschillen qua kabelinvoer bij keystones? Ik heb in ieder geval gezien dat er cat6a keystones bestaan met kabelinvoer van onderaf, zoals deze:

http://www.metz-connect.com/us/search/4250184133476

Doe ik er verstandig aan om zoiets te bestellen? Of lukt dat met iedere cat6a (shielded) keystone wel?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:07

mrc4nl

Procrastinatie expert

"Nette afwerking" ben ik vandaag mee begonnen, het was een zooitje, overal hingen kabels die met blokjes waren gekoppeld. En de kabels waren ook van dubieuze kwaliteit.

Nu heb ik een cat 7 kabel gekocht, en die van de meterkast via het plafond achter naar het huis getrokken( dat ging niet makkelijk) en een simpele (niet geïsoleerde) connector op gekrimpt aan èèn kant. (andere kant zit gewoon een gegoten stekker)

Mijn krimpkunsten zijn behoorlijk beperkt, maar er is iig verbinding.alleen, nu haal ik bij lange na niet 1Gbit/s.

Zou het nog helpen om voor een geïsoleerde connector te gaan of kan ik beter maar de nieuwe kabel verwijderen en er een dunnere cat6a gebruiken en die krimpen? of zou ik een kabeltester moeten aanschaffen om te kijken of het probleem misschien in de kabel zelf ligt?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Laatst online: 26-08 21:20
Het laatste. De kabel ligt al. Is het harde of zachte kern?

Maar test de kabel eerst eens.

Waarom trouwens cat7 gehaald? Beetje overkill.
mrc4nl schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:39:
"Nette afwerking" ben ik vandaag mee begonnen, het was een zooitje, overal hingen kabels die met blokjes waren gekoppeld. En de kabels waren ook van dubieuze kwaliteit.

Nu heb ik een cat 7 kabel gekocht, en die van de meterkast via het plafond achter naar het huis getrokken( dat ging niet makkelijk) en een simpele (niet geïsoleerde) connector op gekrimpt aan èèn kant. (andere kant zit gewoon een gegoten stekker)

Mijn krimpkunsten zijn behoorlijk beperkt, maar er is iig verbinding.alleen, nu haal ik bij lange na niet 1Gbit/s.

Zou het nog helpen om voor een geïsoleerde connector te gaan of kan ik beter maar de nieuwe kabel verwijderen en er een dunnere cat6a gebruiken en die krimpen? of zou ik een kabeltester moeten aanschaffen om te kijken of het probleem misschien in de kabel zelf ligt?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:07

mrc4nl

Procrastinatie expert

rhos schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:52:
Het laatste. De kabel ligt al. Is het harde of zachte kern?
zacht, meerdere koperdraadjes per ader
Maar test de kabel eerst eens.
moet ik wel eerst een kabeltester kopen :/
Waarom trouwens cat7 gehaald? Beetje overkill.
[...]
Is idd overkill, maar ik dacht voor die paar euro extra heb ik iig een kabel die zeker goed is.
Maar achteraf zitter er dus ook nadelen aan (dikker)

Voor de rest van het huis ga ik gewoon Cat6a halen. waarschijnlijk op rol.
mijn punt nu is: hoe weet ik nou of het aan de connector ligt of aan de kabel zelf? :|

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 07-08-2017 00:15 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Laatst online: 26-08 21:20
Aha zachte aders. Dat wil je jet knijpen. Dan heb je in mijn ogen ook slechte cat7 gehaald.

Haal gewoon cat5 of 6 met harde kern.
mrc4nl schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:14:
[...]

zacht, meerdere koperdraadjes per ader

[...]

moet ik wel eerst een kabeltester kopen :/

[...]

Is idd overkill, maar ik dacht voor die paar euro extra heb ik iig een kabel die zeker goed is.
Maar achteraf zitter er dus ook nadelen aan (dikker)

Voor de rest van het huis ga ik gewoon Cat6a halen. waarschijnlijk op rol.
mijn punt nu is: hoe weet ik nou of het aan de connector ligt of aan de kabel zelf? :|

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Pagina: 1 2 ... 8

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2