Ik heb gisteren helemaal niet gereden, maar had de taak maar eens opgenomen om de H-Shifter te repareren. Ik heb mijn stuurtje een tijdje geleden tweedehands gekocht en de verkoper had aangegeven dat de shifter het niet (goed) deed, alle knoppen deden het verder wel. Dat was voor mij voorlopig geen probleem, want in ETS speel ik tot nu toe met de versnellingsbak op real automatic.
Hij had in ieder geval gelijk, de knoppen op de shifter werken feilloos, maar de schakelpook zelf werkte inderdaad niet (ETS herkende alleen maar 5e en 6e versnelling) en omdat ik ondertussen ook wel een keer wil gaan spelen met shifter, maar begonnen om deze te repareren.
Na het losschroeven van alle schroefjes en imbusjes en openmaken van de shifter was wel duidelijk waarom deze niet meer naar behoren werkte..... er zat een draadje los (wel meerdere eigenlijk

)
Het bovenste plaatje is volgens de schakelaar voor wisselen van 6-versnellingen naar up-down, waarvan dus één draadje is gebroken.
Op het tweede plaatje zie je de aansluitingen voor de schakelpook. Hier is een zwart draadje los getrokken en is de aansluiting met de onderste printplaatje (voor de
reverse) compleet verbroken.
Ik heb voor de bovenste schakelaar het draadje weer vast gesoldeerd en met krimpkousje vastgezet aan de schakelaar.
Onderaan heb eerst het metalen pinnetje uit het stekkertje gehaald en de zwarte draad hier op gesoldeerd en het stekkertje weer in elkaar gezet. Omdat bij de aansluiting bij de
reverse het stekkertje daar er nogal verrot uit zag heb ik op de soldeerpunten twee draadjes gesoldeerd en die verbonden met de draadjes die normaal gesproken in het stekkertje horen te zitten en deze beschermd met een stukje krimpkous.
Vervolgens de shifter weer netjes in elkaar gezet en uiteraard even testen.
De schakelpook werkt nu beter, maar nog niet volledig. In-game wordt nu netjes versnelling 1 tot met 6 herkend, maar de achteruit versnelling werkt nog niet.
Ook werkt het wisselen van 6-versnelling naar semi-automatic niet. De shifter herkend volgens mij niet dat de pook is omgezet en up-down wordt ook niet herkend in-game. Hij zal dus nog een keertje uit elkaar moeten...